Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 2
Acties:

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03 17:05
Het grote Nissan-Leaf Topic

Meestal ben ik niet zo fanatiek met het maken van topics, maar in veel topics op Tweakers.net komt deze auto terug. Ik heb al een aantal keer gelezen dat veel het jammer vinden dat er geen specifiek topic voor is gemaakt. Toch is het tot op heden nog niet van de grond gekomen en denk ik dat het wel waardevol is om specifieke Nissan Leaf kennis binnen één topic te kunnen delen. Wellicht kunnen we er allemaal wat lering uit halen. 7(8)7

De Nissan Leaf was een van de best verkopende auto's in Europa, maar sinds de komst van de Tesla model 3 en meer concurrenten is hij van zijn troon gestoten. Volgens diverse sites heeft de Nissan Leaf een vierde plaats binnen de top 10 van best verkochte elektrische auto's in 2019. Desalniettemin was nissan de eerste autofabrikant die auto's in dit segment op de markt plaatse. Na het oudere model van de leaf, dat redelijk futuristisch oogde heeft Nissan gekozen voor een meer regulier model. De nieuwe Nissan Leaf heeft wel iets weg van de Nissan Micra en heeft scherpere lijnen en een iets sportiever uiterlijk, volgens velen een goede keuze.

Versies

De nieuwe Nissan Leaf wordt geleverd in twee versies; De Leaf voor woon- werk verkeer en de Leaf+ voor langere ritten:

Afbeeldingslocatie: https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/2019_LEAF_Full_PES/Overview/2019-nissan-leaf-19tdieulhdpace171_P2.jpg.ximg.l_6_m.smart.jpg

De Leaf (40 KWh)
  • Tot 270 KM rijbereik (WLTP)
  • Batterij in 7,5 uur vol
  • Snelladen binnen 60 minuten van 20% tot 80%
  • Maximum vermogen: 150pk
  • Maximum koppel: 320Nm
  • Lengte: 449cm
  • Breedte: 178,8cm
  • Hoogte: 153 / 154cm
  • 0 tot 100: 7,9s
Afbeeldingslocatie: https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/2019_LEAF_Full_PES/Overview/2019-nissan-leaf-19tdieulhdpace172_P2.jpg.ximg.l_6_m.smart.jpg

De Leaf + (62 KWh)
  • Tot 385KM rijbereik (WLTP)
  • Batterij in 11,5 uur vol
  • Snelladen binnen 90 minuten van 20% tot 80%
  • Maximum vermogen: 217pk
  • Maximum koppel: 340Nm
  • Lengte: 449cm
  • Breedte: 178,8cm
  • Hoogte: 154,5
  • 0 tot 100: 6,9s
Uitvoeringen

De Nissan Leaf wordt geleverd in een drietal uitvoeringen. De accenta is de basisuitvoering met al een een scala aan opties. Na de accenta komt de n-connecta, met opties zoals grotere velgen, verwarmde stoelen en 360 camara's. Tenslotte is er voor de fanaten nog de meest luxe Tekna uitvoering. Deze versie heeft zelfs een autopilot en park.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMqde06.png

Downloads

Specificaties
Prijslijst

Private Lease

De nissan Leaf is momenteel bij de volgende aanbieders via Private Lease te verkrijgen:

Accenta:
  • Nissan60 mnd / 10.000 km€ 379 p/m
  • ANWB60 mnd / 10.000 km€ 319 p/m
N-connecta:
  • Nissan 60 mnd / 10.000 km € 399 p/m
  • XLEasy 60 mnd / 10.000 km € 499 p/m
  • ANWB 60 mnd / 10.000 km € 339 p/m
Tekna
  • Nissan 60 mnd / 10.000 km € 419 p/m
  • Ikrij.nl 60 mnd / 10.000 km € 479 p/m
  • XLEasy 60 mnd / 10.000 km € 539 p/m
  • ANWB 60 mnd / 10.000 km € 329 p/m
Video's van de LEAF 2018 (40KwH)

Zeer uitgebreide review 1 uur:

[YouTube: https://youtu.be/tIohixuup1k]

Opbergruimte test:

Leaf vs Kona:

ANWB test:

Autoweek test:

--> Volgen later

Mijn ervaring
<placeholder>

Bestellingen en levertijden

De run op Nissan Leafs is waarschijnlijk aan het toenemen vanwege de private lease aanbiedingen. Ook zullen de subsidies voor aankoop van elektronische auto's bijdragen aan de belangstelling. Eerder werd aangegeven dat Nissan de aanvraag per order verwerkt. Wellicht leuk en handig om het overzicht van bestellingen en levertijden bij te houden.

Heb je ook een Leaf besteld. Geef dan jouw levertijden even door :) Wellicht kunnen we ook bijhouden wie welke Leaf heeft en wat de gemiddelde range en het verbruik is.

username besteld op leverdatum Type Kleur
Genitalix 19-02-2020 05-03-2020 N-connecta Zwart
nietmachine48 14-02-2020 +/- 26-02-2020 ! N-connecta Zwart
Rogier.V 12-02-2020 08-06-2020 n-connecta wit

Rapidgate

Rapidgate hield in dat je de Leaf na twee keer snelladen eigenlijk niet meer kon 'snel'laden. De temperatuur was dan te hoog opgelopen en softwarematig werd de laadsnelheid afgekapt. Nissan heeft zonder dit in de publiciteit te brengen een softwareupdate aangebracht bij de nieuwere modellen. Er is nog steeds wel sprake van het afkappen bij te hoge temperaturen, maar de snelheden waarmee je kunt laden zijn zijn meer acceptabel. In deze korte video wordt uigelegd hoe het zit:

Rapidgate fix

[ Voor 22% gewijzigd door GeNiTaLiX op 02-03-2020 14:01 ]

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 20:28
3x3 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:30:
In de private lease, begint deze auto al bijna goedkoper te worden dan dieselen met een c segmenter bij +30K km per jaar.
Ik heb niet gekeken naar diesels in de private lease, maar wel bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met verschillende B-segmenters en C-segmenters.

De Nissan Micra is bijvoorbeeld in de aanbieding bij ANWB met een vanaf prijs van 254 p/m (was 290)
Laten we een gemiddeld verbruik nemen van 5.6L/100km (bron)
Met een euro 95 benzine prijs van €1.62/L. Circa €9,- per 100km.

Laadkosten bij openbare laadpaal bij mij in Rotterdam zijn 0,33ct per kwh. . Thuis laden is natuurlijk goedkoper.
Stel een Nissan rijdt 250km met een volle accu. Dat komt uit op circa €5,- per 100km aan kosten voor openbaar laden.

Maakt volgende kosten.
y-as = prijs p/m voor lease incl 'brandstof'
x-as = aantal maanden leasen + aantal kilometers per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fNP8g9q/lease-vergelijker2.jpg

Eigenlijk is de nissan Leaf dus goedkoper dan de micra, terwijl dat een b-segment auto is en een best goede aanbieding via de ANWB. Dit loopt alleen nog maar meer op bij meer km's per jaar.
In mijn vergelijkingen met veel auto's waren alleen A-segmenters goedkoper om te leasen als je ook brandstof meerekende.

edit/ benzineprijs aangepast naar goedkope opties

[ Voor 4% gewijzigd door Rogier.V op 17-02-2020 12:40 ]

• GeNiTaLiX
  • Laatst online: 02-03 17:05
Rogier.V schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb niet gekeken naar diesels in de private lease, maar wel bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met verschillende B-segmenters en C-segmenters.
...
Ook ik had hetzelfde gedaan voordat ik besloot deze auto te nemen. Bij mij kwam de Nissan ook het goedkoopste uit de bus. Plus dat ik via private lease geen onverwachte kosten heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bB33usW.png

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-03 19:14

Mfpower

In dubio

@GeNiTaLiX thanks voor het starten van dit topic. Ik heb geen Leaf maar ben erg geneigd om ook het ANWB PL aanbod van de ANWB te nemen. Ik had het al in het EV topic gepost, maar ik rijd nu een 308SW uit 2012 en kan goedkoper een Leaf leasen via die optie. En als het niet goedkoper is, speel ik ongeveer quitte, maar dan met een nieuwe auto die een stuk fijner rijdt. Alleen leveren we wat bagageruimte in. Binnen NL kan ik alle tripjes ermee doen en kan soms gratis en anders goedkoop op het werk laden. Ook kan ik parkeren op eigen terrein en dus thuisladen, moet alleen een nieuwe groep voor de schuur laten maken.

Bij mijn proefrit pasten 3 kids prima achterin (1, 4, 6 jaar oud) en de roundtrip van 200km naar schoonmoeder op 1 lading prima gehaald. Ik vond de auto echt fantastisch rijden. Donderdag krijg ik een i3 mee te leen, ben benieuwd hoe die rijdt.

De twee redenen dat ik nog steeds twijfel zijn:
- lange looptijd van 5 jaar (overkomelijk, maar wel een bezwaar) voor de goede prijs
- geen goede auto meer voor vakantie (onoverkomelijk). Een auto huren zou het financiele voordeel laten verdampen en ik heb tot de dag van vandaag geen goede oplossing hiervoor. Als ik dit kon oplossen zou ik vandaag nog tekenen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8l5qOh7tsykMTSKx2qeXzRl/thumb.png

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 18-02-2020 20:33 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 20:23

mux

99% efficient!

revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:36:
Ik zoek eigenlijk iemand die hem helemaal plat heeft gereden, volgens mij kan je een Leaf gewoon veilig tot 0% op de BC rijden maar ik weet het niet zeker :P Wellicht kan leaf goeroe @mux hier iets over zeggen ?
Low battery warning ('batterij laag') verschijnt bij 6kWh resterend, en dan geeft de auto doorgaans ca. 6% resterend aan. Very low battery warning ('batterij kritiek'), dus dat de auto 0% aangeeft, komt tevoorschijn als er nog ca. 2kWh beschikbaar is. De eigenlijke SOC is dus ca. 5% als de auto 0% aangeeft. En waarom?

Het is heel ongezond voor de 40/62kWh om met minder dan ca. 10% lading te rijden. De interne weerstand schiet omhoog, met name met koud weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yBJYQfcsyZp63JTbGDCFtrqe/full.png

Dus alleen doen bij wat lagere snelheden (zeg sub-70km/h), en rustig optrekken/remmen met <=10%.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ok ik heb een kleine basic spreadsheet gemaakt voor leasen+gebruikt kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaUBSQh35inslDjggtqwocep/full.png

Ik heb voor de verzekering een allrisk genomen, 10.000km per jaar en 10 schadevrije jaren. Stroomkosten zullen hetzelfde zijn, ik ga er voor het gemak uit dan een eventuele MRB een op een wordt doorberekend in de leaseprijs.
Ik heb de afschrijven heel ruim genomen met de helft van de waarde eraf na 5 jaar, wat veel meer is dan de trend afgelopen 10 jaar voor een Leaf. En als je van plan bent door te rijden tot de auto echt op is, is de afschrijving over 5 jaar wel zo relevant?

Onder de streep ben je minder kwijt en heb je na 5 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Dus behalve dat het een nieuwer model is, wat is er zo aantrekkelijk aan private lease?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Erasmo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:33:

30kWh, en dat is een bewuste keuze. Zie Mux's uitleg iets hierboven. Het totaalplaatje ligt er een beetje aan voor hoeveel ik de accu kan verkopen. Onderhoud is nagenoeg niks aan een Leaf, en afschrijving valt ook heel erg mee. Sowieso is het plan om de auto op te rijden, afschrijving is niet echt een factor meer dan. De duurste jaren zijn sowieso al achter de rug.
Ok, 30kWh kan voor mij niet uit. 40kWh is het absolute minimum en een deel van mijn twijfels om het te doen, omdat zelfs met 40kWh de range al beperkt is, maar voor 99% van mijn ritjes meer dan voldoende. Met een 30kWh kan ik familietripjes niet doen zonder te laden (snel of op lokatie). Alleen hierom al is jouw situatie niet vergelijkbaar met de mijne.
Misschien als ik later zin heb trap ik Excel wel even aan voor een vergelijking. Maar goed, het maakt me niet uit hoe, als je maar elektrische kilometers maakt :P
Haha hoezo? Ik vind electrisch rijden wel veel fijner maar ik maak me geen illusies over klimaat (lokaal milieu wel). Als ik zelf nu zou kopen zou ik zeker weer voor een ICE gaan; een EV bezitten (met name een leaf) vind ik minder interessant omdat:
BounceCloud schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:10:
[...]

Het is koffiedik kijken, maar de afschrijving kan wel eens sneller gaan. De ontwikkeling van EV's zit nu wel in een stroomversnelling en de Leaf zit niet in de voorhoede: ChaDeMo, terwijl CSS defacto de standaard begint te worden, 1-fase boordlader, geen actieve accu-koeling, etc. De kans dat over 5 jaar veel meer concurrerende EVs beschikbaar zijn is groot.
wat @BounceCloud zegt. Bij lease is de afschrijving/restwaarde niet mijn probleem. Als ik nu mijn ICE verkoop en een Leaf koop dan kan ik dat geld laten renderen/doorsparen en over 5 jaar een courante tweedehands EV kopen. Misschien dat ik het dan wel interessant vind. Hopelijk zijn er dan M3's op de markt maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik elke Tesla behalve de model S spuuglelijk vind. Maar ze hebben wel een aantal (technische) voordelen t.o.v. een Leaf.
Erasmo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:25:
Ok ik heb een kleine basic spreadsheet gemaakt voor leasen+gebruikt kopen:

[Afbeelding]

Ik heb voor de verzekering een allrisk genomen, 10.000km per jaar en 10 schadevrije jaren. Stroomkosten zullen hetzelfde zijn, ik ga er voor het gemak uit dan een eventuele MRB een op een wordt doorberekend in de leaseprijs.
Ik heb de afschrijven heel ruim genomen met de helft van de waarde eraf na 5 jaar, wat veel meer is dan de trend afgelopen 10 jaar voor een Leaf. En als je van plan bent door te rijden tot de auto echt op is, is de afschrijving over 5 jaar wel zo relevant?

Onder de streep ben je minder kwijt en heb je na 5 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Dus behalve dat het een nieuwer model is, wat is er zo aantrekkelijk aan private lease?
Allereerst bedankt dat je een berekening hier post. Ik twijfel zoals ik al eerder aangaf nog steeds sterk of ik de ANWB actie moet doen. Ik rijd 15-20K per jaar en de combinatie van vaste kosten en variabele kosten vallen ongeveer gelijkwaardig uit voor doorrijden van mijn ICE of de Leaf leasen. In beide gevallen heb ik na 5 jaar plm 15K gespaard om te investeren in een "nieuwe" auto, of ik kan natuurlijk weer leasen. Ik had het al eens gepost maar hierbij nogmaals mijn plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8l5qOh7tsykMTSKx2qeXzRl/full.png
Ik zoek nog steeds de catch in dit verhaal, dus voor een ieder: schiet alsjeblieft! En voor zowel jouw als mijn plaatje geldt dat als je in eigen bezit rijdt het risico voor jezelf is. Als de auto "ploft" ben je 'm kwijt (schade valt te verzekeren) en restwaarde en onderhoud zijn speculatie in onze gevallen. Ook in mijn plaatje kan ik met weinig onderhoud goedkoper uit zijn. Aan de andere kant heb ik al 2x hoge kosten gehad. Een keer de bobines moeten vervangen en dit jaar de remschijven en airco onderhoud. Bij Lease weet je waar je aan toe bent. Risico verleggen is dus ook een voordeel van de leaf.

De catches voor mij zijn de vakanties en 5 jaar vastzitten. De vakanties worden zoveel duurder dat ik niet weet of de Leaf nog wel een voordeel is. En dat vind ik wel jammer, want voor ongeveer dezelfde kosten 5 jaar lang een nieuwe auto rijden, electrisch, dat trekt me wel.

Btw een kleine noot in mijn berekening: dat spaargeld is het geld op mijn mobiliteitsspaarrekening. Dat had al veel hoger moeten zijn maar ik heb 'm een keer leeggeroofd ivm verhuizen/huis kopen. Daardoor heb ik 1,5 jaar afschrijving niet gespaard waardoor ik nu langer door "moet" rijden met m'n 308. Andersom zal ik niet snel m'n buffer/onderhoud huis uitgeven aan mobiliteit.

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 18:51
Yes ga het morgen uitzetten, zwaar irritant😀

Edit, uitgezet, 1 minuut werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p04tL2lnVuY-H7VhioVJpRpYro=/f/image/bdffgIQXopzikbfBQVr3irVH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WRlQw-Q90PoeI4AE4xp_ykH68k=/f/image/eck0LcRGuQukVtXLkZalyZ9g.jpg

Genoeg opties om uit te kiezen👍

[ Voor 75% gewijzigd door nietmachine48 op 04-03-2020 11:50 ]

• Basekid
  • Laatst online: 21:02
Heeft iemand duidelijkheid hoe lang het duurt om de leaf+ op te laden met een 11kW lader? Bij mij in de buurt staan alleen maar publieke palen met dat vermogen helaas.

De regel is dat je na 4u wegmoet bij de paal, maar kan me niet voorstellen dat de auto dan al volledig is opgeladen?

Enige info die ik kan vinden is deze (via ev-database), maar daar lijkt het uit dat de 11kW optie slechter is dan de 7.4kW optie. Kan ik ergens kiezen om dat vermogen af te nemen zodat ik toch in 10uur kan laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKRweNgwtVRbBpnPOuGPUp8ZgjI=/800x/f/image/cccePDBNPfrCYRkX7QSBU1hp.png?f=fotoalbum_large

(Eigen laadpaal speelt geen verhaal hier, auto is maar 2 weken in mijn bezit om te testen)

• maarten12345
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10-2025
Vandaag akkoord gegaan met de voorgestelde wijziging in de kleur. Leaseplan heeft gereageerd dat ze de bestelling doorzetten naar de dealer. Gaat toch nog lekker vlot zo.
Dit moet hem dus worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnmTkZXcM_84HZy0X8udXU5LPiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IPADyZ7TwrFmi8y3dDt1jQl5.jpg?f=user_large

• wilfredx.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-03 12:47
Heeft iemand enig idee waar deze knop voor is ? Het staat niet in de manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxUwub1pBa2Drnk-vuUUrLiZbGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DArBTlUlam5okNwWy0A7e54f.jpg?f=fotoalbum_large

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
maarten12345 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:06:
Vandaag akkoord gegaan met de voorgestelde wijziging in de kleur. Leaseplan heeft gereageerd dat ze de bestelling doorzetten naar de dealer. Gaat toch nog lekker vlot zo.
Dit moet hem dus worden:

[Afbeelding]
Mooie kleur. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaDoMLdlph2BTMQT34M8o_oo4kM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cO8Z8qqyNewyvwOQD657HWUO.jpg?f=user_large
Alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst.

@Remko.me foto van de kofferruimte van een Leaf 2. (met wat kratjes, klep gaat gewoon dicht en hoedenplank blijft op z'n plaats. ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPhbNMkuYCtyqwcZDEH3_KmhKD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9M0KILGaB2OjNPckHnxqVNLk.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door BenEco op 26-04-2020 19:55 ]

• maarten12345
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6pRuRB6Hz5ijtE6SguAb2J-VvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6vkZlAHZgBnID0dARIDnV7q.jpg?f=fotoalbum_large

Net opgehaald bij Herwers!
En meteen thuis de NissanConnect App en Apple Carplay ingesteld. Apple Carplay was even lastig omdat hij de telefoon herkende als iPod en direct muziek ging afspelen. Verder verliep dat instellen soepeltjes en alle functies op de NissanConnect App lijken ook te werken.
De 3,7 KW lader die ik 2e hands op de kop heb getikt werkt ook. Ik heb in de schuur een vrije groep waaraan de lader is gekoppeld.
Straks naar Amsterdam met een volle accu en Spotify!!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-03 13:34

Salmon

.NET developer

Vandaag de 62kWh e+ Tekna metallic gray mogen... Wat een wagen! Had hem vorige week besteld, hij stond bij een dealer in een nabijgelegen stad. Daarna ook nog direct laten behandelen met Tectyl tegen roest.
Komende van een Nissan x-trail uit 2005 is dit een gigantische upgrade. Ook de eerste echt nieuwe auto.

Heb er vandaag een uurtje mee kunnen rijden, rijd heerlijk en fluisterstil. Moet wel even wennen aan de adaptive cruise control etc, heb dat nog nooit gebruikt. Ik denk dat dat wel went op den duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqjCY5ykI3UVrt8BQl7cGE9_pHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdHuf1vI9d6ovI4RMUq14GuY.jpg?f=fotoalbum_large

• sbiemond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:16
Vandaag mail ontvangen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5V1R1Em0ReSF2ECZ4NBqALa1dM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Eoca0MeYmA2y2baidde8mop.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door sbiemond op 11-06-2020 15:56 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook een voordeel van de extender, snelladen is ook echt snel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5Q_83WYDPoYtJsT4stAT_MaCWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8qoaHig7PZlxd8P3AciAGwB.jpg?f=fotoalbum_large

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14
En ik zit officieel ook bij de club van EV rijders:
Afbeeldingslocatie: https://3oczsg.am.files.1drv.com/y4mgsKHb5t5BihKuyyAv7Zuz6SBBgDzijShZGKZrBAUC25NkdgvNwC_XKahIA_mV-CBvFqNRMfjq_kyEk3GgHQZsz3c_bUW4o4Pvd1oCs5MrD0ugTSCN6VfXIhSebMalXe-tMNgR3i-gMd49accDPbA43Q0XNgnNHmbJHZMC0P2nGqs6d8jKFWG0JTo5Vw5LoX_W2QpdxR7DpJNZtk_cuJY6Q?width=495&height=660&cropmode=none

Hangt nu aan de ICU compact mini die ik via marktplaats heb gekocht. Iemand nog algemene tips?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vannacht voor het eerst goed naar de 100% geladen met de 2013 en:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnaX5zpnvDTdCw-VBv6xwEPm2ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ef2p8mMTOMtJDincLpVlK2rS.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is met een accuswap naar een 30kWh en de kleine muxsan extender.

• Rogier.V
  • Laatst online: 30-03 20:28
Extrix schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:35:
[...]

bij mij ook niet aanbod gekomen, heb wel het gaspedaal paar keer goed ingedrukt. Adaptive cruise control is ook echt een verademing.
Als ik cruise control aanzet staat geloof ik de adaptive cruise control automatisch aan. Hoe kan je de normale cruise control instellen? Het boekje zegt iets over langer ingedrukt houden / twee keer indrukken achter elkaar, maar dat doet het niet. Ik heb ook geen aparte knop ervoor (connecta versie).
Onderstaande foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtsr4665V2c-B95EjXnbNfsoTtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pp03mReoomFxgFPbvEt1yO0J.jpg?f=fotoalbum_large

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:27
Zo, ik heb nu ongeveer een maand geleden mijn Leaf 40 kWh Tekna van mei 2019 in ontvangst mogen nemen.

Bij de testritten met de verschillende courante modellen ging mijn voorkeur al uit naar de Leaf of de Tesla Model 3. Aangezien de Leaf echter met een mooie korting te vinden is, en de Model 3 dus een heel stuk duurder is, was de keuze snel gemaakt.

Een maand en bijna 2600 km later moet ik zeggen dat het prima meevalt. Ik heb wat geëxperimenteerd met de publieke laadinfrastructuur, zowel betalend (me een weg zoekend door het oerwoud aan tarieven en betaalmiddelen) als gratis (dank u, Lidl, voor het gratis snelladen tijdens het winkelen). Thuis is het gewoon laden met de standaard EVSE, wat me op een nachtje laden meer dan voldoende bereik geeft. Ik probeer de batterij tussen de 20 en 80% te houden en laad hem enkel volledig vol die enkele keer dat ik het bereik ga nodig hebben. Soms kom ik thuis met 60% en gaat hij niet aan de lader omdat ik de volgende dag toch niet (veel) moet rijden.

Bij een buitentemperatuur van 35 graden was de batterij na 1x snelladen lekker warm, en vermoed ik dat een 2e keer snelladen niet meer echt die naam waardig zou zijn (1 blokje onder rood). Bij gematigde temperaturen rond 20 a 25 graden viel de opwarming van de batterij veel beter mee tijdens een snellaadbeurt en was die maar gestegen van 1 blokje onder het midden tot het midden.

Het rijden met de Leaf is - en dat moet ik jullie eigenlijk niet vertellen - zeer aangenaam en relaxed. De propilot doet zijn werk op de snelweg best goed en op de kleinere wegen gaat de stuurhulp meestal uit omdat het dan teveel een aan/uit verhaal wordt als je hem laat doen.
De 360 graden camera is ideaal bij het parkeren, zeker in combinatie met de best wel goede resolutie op de 8" display. Het feit dat de sensoren altijd werken (bij lage snelheid?) en de camera automatisch aan gaat wanneer je in de buurt van een hindernis komt is ook zeer handig. De Propilot Park parkeert ook vrij vlot, in tegenstelling tot wat ik bij eerdere varianten gezien heb (dat waren dan wel wagens met een verbrandingsmotor), maar ik doe het meestal toch gewoon liever zelf.

Het rijden tijdens onze vakantie in de ardennen met de heuvelachtige, kronkelende wegjes was door het regeneratief remmen en het altijd beschikbare koppel een waar genot in vergelijking met ICE's. Bij mijn doordeweekse verplaatsingen valt het verbruik met een vrij rustige rijstijl en anticiperend rijden heel goed mee met gemiddeld ongeveer 13,5 kWh per 100 km. Dit is met pakweg 20% snelwegkilometers. 120 op de snelweg hakt met rond de 19 kWh/100 km wel aardig in het bereik :).

Hier nog in de toonzaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO1p-xM3wKPbRXzHEDK8lDLZ2Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3p66PCswKJAaWTXi1NJjjCC.jpg?f=fotoalbum_large

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Vandaag de Leaf binnen gekregen! Zaterdag laadpaal maken. Maar hij staat al op de oprit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41O_HeZa-58ON2XdbNX5iPZbyr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aGKjWa7MFTFW5frVCBRgIRmJ.jpg?f=user_large
Ik heb wel wat moeite met de App (Nissan connect services). Hij vindt de auto wel maar kan er verder niets mee. Vandaag de eerste 150km erop gezet met 16kwh/100 km. Erg fijne auto, gaan we nog veel plezier mee hebben.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

GORby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:28:
[...]

Da's heel specifiek. Gok ik goed dat jij niet (enkel) de NissanConnect Services app gebruikt, maar hem ook wil koppelen aan je domotica of dergelijke?
Nee hoor alleen de app zoals @Sheean aangeeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTy-x1EcOf-738iYw8B3Qn7kB0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjnI0mSQrxi0F6TaYUm9yymk.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: plaatje bijgevoegd.

[ Voor 38% gewijzigd door Mfpower op 09-09-2020 09:55 ]

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:24
Goedemiddag allemaal, sinds afgelopen donderdag in het bezit van een Nissan Leaf (N-Connecta variant). Nu heb ik gisteren vrij veel kms (185) gereden maar geeft zowel de NissanConnect app als de MyLeaf app aan dat ik 0KwH heb consumed en 2,62KwH heb regenerated. Iemand enig idee hoe dat kan? Het vertroebelt ook mijn maandbeeld namelijk qua hoeveel ik verbruikt heb (en dat vind ik allemaal wel interessante info).

Daarnaast lukt het niet om mijn prijs per KwH in te stellen op 0,225 €/KwH. Hij accepteert alleen getallen voor de komma gek genoeg. Bekend probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqtWA1UV1SPnnB1ax1YQWgjMB_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vwqfU3XXTiZjkkzUcd5Uhg3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door donleone83 op 14-09-2020 13:45 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jivebunny schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:02:
[...]

Probeer de my leaf app eens. Kreeg ik ook als tip hier en die is sneller met het geven van de opdracht en heeft nog geen foutmelding gegeven voor het inplannen of aanzetten van de airco.

Android: https://play.google.com/s....carwingsflutter&hl=en_US
iOS: https://apps.apple.com/us...or-nissan-ev/id1436701776
Ik ga eerst even kijken of er wel een Carwings dinges in de auto zit. Volgens de site van Nissan zit het in de Acenta vanaf februari 2013 en mijn auto heeft een eerste registratie van maart 2013, dus dat wordt kiele kiele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0kw00mTkWL4Apc5kHwbpz3QB-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4zQqIibCHuvKFYUNczW05ov.png?f=fotoalbum_large

• GORby
Erasmo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:

Goed te horen. Welke uitvoering heb je? Moet het nog allemaal even uitzoeken, maar als ik een kwartier van tevoren via de app even de climate control aan kan zetten en op de telefoon laadstatus kan zien en starten/stoppen dan ben ik al een blij man :)
Ik heb de 40 kWh Tekna uitvoering, geproduceerd in mei 2019, met een paar extraatjes (reservewiel en Propilot Park). Climate control aan- en uitzetten werkt goed, laadstatus opvolgen en laden starten ook, maar laden stoppen is niet mogelijk omdat die functionaliteit niet voorzien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ufWM3ANmMGVWshS6-zkaRSoudc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPIDNYEorwHFFDpErg9vi1Av.jpg?f=fotoalbum_large

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:12:
Je schrijft dat er een kabel met een Mennekes aansluiting bij de Leaf zit maar dat is juist de kabel voor openbare laadpalen.
Oh, excuus dan, ik dacht dat de standaard geaarde stekker die je thuis in de stopcontacten gebruikt de Mennekes stekkers waren.

Er zit nu dus allen zo'n soort kabel bij (ik weet niet of de linkse klopt, maar in ieder geval de europese plug):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CReul1zCU6ofzhmUkmgfYe-yyDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uhS0etm4x8tEpOlk5Z4URhY5.png?f=user_large

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Felicia
Nou, Leaf inmiddels zo'n 3 weken in bezit, en eerste probleem al geconstateerd. Auto ruikt sinds de eerste regenbeurt lekker muf en de plank die in de kofferbak ligt op het metaal blijkt aan de onderkant helemaal doorweekt. Zo ook de achterstoel rechts. Die liggen dus even in de schuur te drogen en morgen maar even de garage bellen (6 maanden bovag garantie dus zal wel los lopen).

Omdat ik toch even de auto helemaal na wilde lopen toch een praktische vraag. Als ik de klep voor open doe zit er naast de motor een soort stekker paneel met een bundel kabels (midden rechtsboven). Kan het aan mij liggen of zou ik om die bundel kabels iets van een afdekking mogen verwachten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L597Qjx6WfMoXPrPRw2QTeUBohA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN5hmrCmdYwvoCuC6KDsRdu8.jpg?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oh ja, foto's:

Het is een beetje slecht te zien maar je ziet de beugels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHW6GBarwdGhw5k1FocTSfxSdEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwKUs1bNrq0vvSO1DHjJI0eP.jpg?f=fotoalbum_large

En de isofix icoontjes op de stoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_TBZt-96kdoyYSW7KDGvpFIM0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKEOKTsThyvwtLECbfOVNaTR.jpg?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmm bij de IKEA vandaag, ik had verwacht dat je de stoel voorover moest klappen voor maximale laadruimte maar blijkbaar moet je hem bij de Leaf naar achteren platleggen. Maar dan heb je ook een zee aan ruimte, zonder problemen kastdeuren van bijna 2,5m in de auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT4Z9hf5-DmI6piJsr9vcUBtX1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSvZ4AljSV9cSi9hT7zN7iZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKS7jUcsje-ZznFoyeY-70gjYTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDjXFk133LRxCX4n4kVHcp2p.jpg?f=fotoalbum_large

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbd8nAxZKXUfbmn3dULbjQZOON0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rNump9eEYwInAAmESnbcUf6g.png?f=fotoalbum_large
Gisteren voor het eerst moeten snelladen om thuis te komen. Dagje motoren kijken is toch anders dan ergens op bezoek gaan, ter plekke laden, en dan weer terugkomen. 50kWh voor 269km. In september had ik dat op 1 lading net gehaald denk ik.

• Felicia
Mfpower schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
[...]

De leaf (in elk geval die van mij) laadt prima op 32A op 1 fase. Vandaar dat ik het liefst op 22kw palen laadt als die er zijn. Dan laadt je toch maximaal snel. Op 7kW AC.

Chademo is voor DC laden.
Ah, ok, dan is dat de 6,6kW optie op je Leaf. Weet niet of de mijne dat heeft want er zijn geen palen in de buurt die dat aanbieden.
Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
32A paal gewoon type 2 hoor. Alleen is het een beetje zeldzaam in NL. Onze zakelijke aansluiting is lekker fors (85Ax3 fasen) dus 32A kan makkelijk.
Haha, 83A fors? Das relatief natuurlijk. Onze serverruimte is afgezekerd op 63A ;)

Wij hadden overigens ook 11kW palen op kantoor, maar de installateur had z'n werk niet zo goed gedaan dus de meterkast begon te smeulen toen er 3 auto's aan hingen :P I.p.v. dat goed aan te pakken hebben ze er gewoon voor gekozen om iedere paal nog maar 1 fase aan te bieden i.p.v. 3 :N

[edit]
Deze viel me vanmorgen ook op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTpLIMxNMcA65JBX4oWVwlbAMiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5f1M9sF0dshwLxByIrxKpLeS.png?f=fotoalbum_large

De Vattenfall palen zijn wel goedkoop (23ct/kWh) maar komen pas flink later terug op de rekening. Beetje lastig controleren of het dan wel correct is als ze ook nog eens de verkeerde datum doorgeven :/

[ Voor 21% gewijzigd door Felicia op 06-12-2020 11:48 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 23:46
Rij sinds een aantal maanden een nieuwe leaf 40kwh. Toen het de afgelopen weken kouder werd was ik nieuwsgierig naar het gemiddelde verbruik en ben dat wat in de gaten gaan houden. Het viel me alleen op dat als ik stil sta, zonder een kachel oid aan en in de p-stand (of d of r maakt niet uit) het balkje helemaal blauw is. Dat suggereert dat die heel veel elektra gebruikt op dat moment. Met name bij file rijden zorgde dat voor een enorme toename van het gemiddelde verbruik. Nu heb ik dat niet langdurig kunnen checken en dus de impact op daadwerkelijk gereden kunnen zien, maar vroeg me af of dit bij andere rijders ook zo is. Het is in mijn optiek nogal onlogisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNkxPTlLaVch5__Qc6tYrc1QYv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWCOCOe5wTZVqATETnWpSP1y.jpg?f=fotoalbum_large

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
BasvanS schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:55:
Zojuist weer een drama rit gehad met de Leaf, van 221 KM en 95 % naar 47% en 100km.

Gemiddeld verbuikt van 21kwh/100km, 73kM waarvan maar 30km snelweg. rest 50/60/80.

My leaf geeft nu aan dat er 4.5 kwh per 100 km is verbuikt aan anders dan rijden en regeneren. Dat moet dus verwarmen zijn.. maar holy shit, met se 70KM doe ik een uur gereden heb, heb ik dus dik 3KW verbruikt aan verwarmen. Dat is toch bizar!!
Misschien zoiets mee nemen op de achterbank om te verwarmen tijdens de rit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqUi5Spe6jIUoxAD7ZGU4NKzKLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fDFsn6y563deLItBs9obkvuF.jpg?f=user_large

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:34
GORby schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Houd er rekening mee dat @Mar.tin een Leaf met muxsan extender heeft, dus zijn 23% is ongeveer anderhalf keer die van jou (en mij).
I know. Maar kijk nu deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi-dWPnCaA6heJUqyXAra7UZDW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cogl0U0QvsVS5V4Y9igDMweX.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich een nette score met 16.5 KWh/100 KM. Een lange rit van 86 KM en een kort ritje van 6 KM dus. Niks aangehad, My leaf gaf ook een verbruik aan van 5 watt / km voor alles behalve rijden en regenereren. Misschien had ik zelfs de 200 KM gehaald als ik zonder verwarming was blijven rijden. Nog steeds niet de 230 KM die de Leaf me beloofde, maar al beter dan de 175 die ik nu net amper haalde.

Echter, 19 minuten later dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnCnr--KyfXXbP9p2imgOhs2qpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dTB0HMPv82ALcCQgAilxldp.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik dus kleine stukjes 50/80 gereden met de 4 man in de auto. Ik ben dan 19% accu kwijt, dat is DIK 6.5 KWh in nog geen 20 minuten en 22KM. Al de auto al met dik 3 KW zou stoken, dan zou dat nog slechts 1 KWh hebben gekost en kost die 22KM mij dus 5.5 KWh. Dat is BIZAR!

En @Mar.tin Wat denk je dat Leaf nu na het laden voor een range aangeeft? Juist ja, net zoals de afgelopen weken, 229 KM zonder Airco, 211 KM met Airco. Hij geeft dus zelf aan dat het rijden met airco slechts 7-8% range kost? terwijl ik in de praktijk dik 25-30% kwijt raak. Als het maar een beetje vochtig is dan is rijden zonder airco niet eens mogelijk. Dan beslaat alles direct. Net als met het voorverwarmen, het duurt 2 minuten o de auto op te warmen en vervolgens 10 minuten om al de beslagen ramen weer zichtbaar te maken |:(

[ Voor 13% gewijzigd door BasvanS op 02-01-2021 20:19 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-03 23:46
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Hmm, volgens mij kan ik bij mijn LEAF geen energie verbruik van de verwarming in beeld toveren? Kan dat iets zijn dat de mijne uit Jan 2019 niet heeft?
als je via Menu/Info/EV-info/Energieverbruik doorklikt zie je het effect van de verwarming. zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11xUCDDDsSxCchMqWAdHKgb6HxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz6KXsLXWqNmSFBmXfpRmTZa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Sjors81 op 04-01-2021 10:50 ]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik heb de auto van afgelopen zaterdag op zondag in de lading gehad, had niet veel keuze, hij was redelijk leeg en had hem maandag nodig. De volgende ochtend lag er een dik pak sneeuw op. Ik heb het laden gestopt, een groot pak sneeuw verwijderd en daarna er voorzichtig uit getrokken en nog een beetje wat ik gemorst had weg gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSHmPd-sBjPj1nxK4ViX_KQjkXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekzslycDUuni1ht90U2Arywy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu net na een stuk rijden weer ingeplugd en dat ging prima, de plug heeft de hele week met dop erop buiten gelegen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Mfpower

Mfpower

In dubio

mux schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:29:
De laadstekker heeft afwateringsgaten achter de pinnen zitten. Als er ijs in zit, kun je dat met een föhn smelten en dan loopt het er vanzelf uit. Kan helemaal geen kwaad.

Afwatering is wat beter in de 4e/5e generatie (40kWh+ met type 2 stekker) dan de oudere (type 1).
Goede tip. Ga ik vanmiddag even proberen. Had er gisteren in de kou en donker even geen zin in om er heel veel moeite voor te doen. Moest er wel 50m voor over straat tijdens de avondklok, maar ik heb de auto toch echt nodig zo.

Edit @mux :
ik heb zojuist even gefohned, en de auto staat weer te laden. Maar het ziet er wel gek uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37ejdV-t5UPGJnpnd8P0c2-4PbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLGCVYsq3l61BvIVkn6fF42s.jpg?f=fotoalbum_large

Het is blauw geworden? Dat heb ik gisteren niet gezien... enig idee wat dat kan zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Mfpower op 11-02-2021 12:31 ]

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 08:27
Dezer dagen worden er regelmatig ‘goedkope’ Chinese crossovers op de markt gebracht in Nl. En kijk eens wat voor mooie tellers de JAC iEV7s te bieden heeft! (Voor de 24 kWh/30 kWh Leaf eigenaren).
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/108yq6jbs3r2.jpg

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:02:
Dezer dagen worden er regelmatig ‘goedkope’ Chinese crossovers op de markt gebracht in Nl. En kijk eens wat voor mooie tellers de JAC iEV7s te bieden heeft! (Voor de 24 kWh/30 kWh Leaf eigenaren).
[Afbeelding]
Verder terug in de tijd is er de Nissan Neo-X conceptauto uit 1989 waar het dashboard van de Leaf weer op geïnspireerd lijkt te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTGG0nlRqR_rtPql9miiaCPWXaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRuzaWYcmTNfNtZXnyNDRNwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Eerlijk gezegd vind ik zo'n retro-futuristisch dashboard beter passen bij een elektrische auto dan het wat saaiere dashboard in de nieuwe Leaf. Vooral de analoge snelheidsmeter vind ik maar vreemd, kijk er nooit naar.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Sheean
Speelgoedauto’tje voor de kinderen. 8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9cdFP-0VhCJD22OXDG_NlyOqDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JzgsrRQDa6raAJMtrL83pal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YLLze0oHGfCUBw3El_ZO9nrJ-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtuICMvncJ2010uXuavhJHGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sheean op 28-02-2021 10:57 ]

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laat maar weten hoe en wat je wilt. Lijkt me leuk om even bij elkaar te komen om ervaringen, gear etc uit te wisselen, te testen en natuurlijk van een hapje en een drankje te genieten.

Ik heb in mijn Leaf een dashcam, die krijgt nu nog stroom vanuit de aanstekerpoort, wat niet echt geweldig is.

Op een ander forum vond ik deze afbeelding, en rood omcirkelde stekker zou je kunnen gebruiken voor voeding om de dashcam met contact aan en uit te laten gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU4T28zQaV4Evb0DX_CpwG2ENjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25M623uLBNhy2upViZJsrCKS.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dat dit een standaard stekker is en niet Leaf specifiek? Ik ga liever niet met snijtaps aan de gang en vaak heb je voor zulke stekkers een tussenstekker die als tap kan fungeren.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als ik deze video bekijk van een 2013:

YouTube: Simple dashcam power wiring, with timer. Nissan Leaf (2013)

Dan is het een iets andere formfactor maar dezelfde stekker. Ben hem eerder met wat googlen ook in een Infinity tegen gekomen dus het is een stekker die Nissan vaker gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UogZY3NnUn9zpCe0DGXC98_wnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99liwQtZ53sg5s1Pfj7TOTSv.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Net even lopen pielen maar krijg de unit niet zo een twee drie los. Als ik trek voel ik wel twee klikken maar er komt voor de rest geen beweging in. Ben een beetje koi om harder te rukken, wil de boel niet slopen :+

[ Voor 47% gewijzigd door Erasmo op 26-03-2021 20:23 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja de Nissan app is berucht kut...

Het kostte even printen maar dan heb je ook wat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTEq39n6irmbP0El9Yi-F6rWWJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zszXiWWZx5BWQtNeQI3eLeLf.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of en wat het scheelt op de snelweg. Volgende project is afdekspul voor de boutgaten.

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-11-2025
Hoi medetweakers,

vorige week ook een Leaf aangeschaft, ben er heel erg blij mee. De leaf die ik heb gekocht heeft alleen een standaard radio met bluetooth, nu wil ik deze graag laten vervangen voor een radio met CarPlay of indien mogelijk het mediacenter die standaard in de leaf zit, zodat ik hier hopelijk ook de Connect app mee kan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is? Dit is de radio die er nu inzit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhYUVE_SnMjwnz7RH-SmjI8hiiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOQQKAzg0aBBo0gLrC1248ic.jpg?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De volgende aeromod is ook net uit de printer gerold:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFqKXDFbffvj6V_jfcJLK21eyFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtH0njUYkTTgQKpYlMfc8lG1.jpg?f=fotoalbum_large

Grillblockers :)

• GORby
@Rogier.V Ik heb gisteren eens een test gedaan met 2x snelladen. Omdat we op het warmste moment van de dag vertrokken zijn, zat de accu al rond de 26 graden. Bij aankomst, zo'n 120km verder (snelweg met meestal CC op 104) was dat opgelopen tot 30 bij een omgevingstemperatuur van 26.
Bij het vertrek daar aan de snellader ongeveer 40% bijgeladen, pack op 42 graden.

Ongeveer 110km verder terug aan de lader, met een starttemperatuur van 41 graden, dus 1 graad afgekoeld tijdens het rijden. Laadsnelheid zat kort onder het maximum, met 40kW. Na 60% snelladen zat de accu aan 52,3 graden, wat het heetst is dat ik hem ooit gehad heb. De indicatie in de Leaf zat net aan het eerste rode streepje, maar zat dus nog in het wit.

Verder naar huis gereden over binnenwegen en na 15 minuten was de accu 1,3 graden afgekoeld. 's Avonds heb ik hem dan nog even aangezet om de temperatuur te controleren en op 3 uur tijd was de accu afgekoeld van 50,9 naar 45,9. Vanmorgen, 11u later zat de temperatuur op 29,9.

Als je dus een derde keer moet gaan snelladen, zal dat niet meer zo snel zijn, maar met 220 + 150 +150 (vol vertrekken, 2x70% laden en oprijden) ben je al ruim 500km verder. Voor de derde stop zou ik dus zeker genoeg tijd uittrekken.

Grafiekje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAdaX-dj4auGsYrWhM5zNtwzhrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e3VByaUNtdHgMEjIx3vzaMGx.png?f=fotoalbum_large

• budi
Helaas rijd ik de laatste tijd niet zo veel lange afstanden en ik moet de retentie van mijn prometheus een keertje verhogen, dus ik kan niet zo ver terug, maar ik heb wel voor de aardigheid hier een grafiekje van een ritje van zo'n 60 km, Almere - Lelystad retour:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtvMwjTvjoAocVGeYwn9dyc55cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HHceqZQiNtQnKhAccPzH8mI7.png?f=fotoalbum_large

Snelheid op de snelweg was 100 km/u dus weinig spannends.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• t0mmiiiii
Dit was het resultaat na die 1000 km en een stuk of 7 x snelladen! Maximale batterijtemperatuur gedurende de dag was 40.1 graden , maximale buitentemperatuur was 25. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSLbnIPkr0BwqvxY5jDHne2S-qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9CMbGk5lX6PY3NQK13PRsxzR.png?f=fotoalbum_large

• BenEco
  • Niet online
De huidige Nissan actie lijkt mij best wel een goede deal, als je nog 2000 euro subsidie krijgt en niet vaak snellaad dan rij je een Nissan Leaf 62kWh Tekna voor €30.690,-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p_UJkRXmLpiFNQbtm9k0G9-Q-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmgqCH4ocQJeBnTugi2EnjmR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: @Wognummer Nog gefeliciteerd met je 62kWh Nissan Leaf, een e+ N-Connecta of een Tekna 62 kWh? Binnen nu en 2 weken ga de Leaf ophalen en zal hier laten weten of ik wel of niet voor de €2000,- subsidie in aanmerking kom, er zit op 21-07-2021 nog € 4.340.000 in de pot. :)

[ Voor 19% gewijzigd door BenEco op 25-07-2021 14:18 ]

• mux

mux

99% efficient!

In de eindstadia van ontwikkeling, met een beetje geluk hebben we 5-6 auto's met CCS rondrijden in augustus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td_vHRzvaM5oWZoBx0tPXeZeIvY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lATqjT1ufpRR5A6feZP2gNy.jpg?f=fotoalbum_medium

Kost €2490, past op alle Leafs.

[ Voor 3% gewijzigd door mux op 26-07-2021 09:34 ]

• t0mmiiiii
Vrijdag draag ik mijn Leaf 2015 24 kWh met 17.6 kWh range extender (ruim twee jaar oud) over aan een nieuwe eigenaar. Ik kijk wel weer uit naar een nieuwe auto (Ioniq is het geworden). Zonet heb ik uit interesse en als vrijwillige dienst naar de nieuwe eigenaar de auto van vol naar leeg gereden (tot stilstand, had hulp nodig met duwen naar de snellader).

Vol gaf Leafspy 33.6 KwH aan, en de GoM 248.
Met een volgens de auto gemiddeld verbruik van 13.5 kWh per 100 kilometer kwam ik op een uiterste actieradius van 177 km. 13.5 x maal 177 maakt 23.9 kWh effectieve netto capaciteit. Bijna 10 kWh minder dan Leafspy aangeeft, en slechts gelijk aan de Bruto capaciteit van de originele hoofd-accu!

Tot 40km op de GoM gaat de afname vrij lineair, maar vanaf dan gaat er elke kilometer, ongeveer 4 km van de GoM af. Niet grappig, zelfs als je weet dat het gaat gebeuren. Voordat je het weet zijn er streepjes in beeld en de auto blijft relatief lang op 1.5 kWh in Leafspy en bij zeer lage snelheden duurt het dan nog een kilometer of 8 voordat je bij Turtle Mode aankomt. En met Turtle mode kon ik nog een paar kilometer rijden tot stilstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCVHXwQi3U-Q9AHebc1FmRl9DM4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RCSH2djqK5p1p04QGvQwOkUL.png?f=fotoalbum_large
Hier was de auto net begonnen met snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2kjh5KzoxHUq8Yg2ArOrlMLsG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PxIKcrzk9N5ejMfJkOWBAXCf.png?f=fotoalbum_large
En bijna vol (auto stopte met laden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFfxe0SmSONPixwma5kDDNkejG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZlEg3haebbWkXB0tPQK3NagS.png?f=fotoalbum_large
Laadcurve, let niet op het dal bij 10 minuten, de auto stond toen even uit, dus onjuiste meting.

Ik heb de verwachtingen bij de nieuwe bezitters net in ieder geval gemanaged. In de advertentie had ik het over 180-200 km omdat ik vorig jaar bij een soortgelijke test de 200 km nog had gehaald. Dat lijkt nu echter moeilijker haalbaar. Ik heb ook aangegeven dat de onderste 40 kilometers minder betrouwbaar zijn.

Om positief te blijven, vanuit thuis had ik op een gegeven moment 25 km op de GoM staan, en daar heb ik toch wel 30 extreem zuinige kilometers van kunnen maken (max 25-60 kmpu).

Meer mensen die nog weleens een capaciteitstest doen?
Horla schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:55:
Ik krijg mijn accupercentage niet meer geupdate in de Nissan Leaf app (voor 2016 versie). Als ik op het pijltje voor refresh druk, dan draait hij een tijdje (zoals altijd) maar werkt hij het percentage niet bij. Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?

Ik gebruik de app normaal nooit en dacht dat het aan mijn HomeAssistant lag. Ben ik al een uur bezig met alle breaking changes na een update op te lossen, kom ik tot de conclusie dat ook de officiële Leaf app niet werkt |:(
Hier geen last van. Het juiste aantal balkjes komt (na een minuut) tevoorschijn als ik op vernieuwen druk.

• budi
@t0mmiiiii Interessant, bedankt voor het delen van je ervaringen met het leegrijden! Heel toevallig had ik die dag iets vergelijkbaars gedaan, althans, dan zonder het helemaal leegrijden, daar heb ik helaas het lef niet voor :)

Om te beginnen nog even mijn configuratie: vergelijkbaar met @Mar.tin , een 2018 Leaf met 17 kWh extender. Waar ik een beetje mee zat en nog steeds zit is waarom ik relatief in vergelijking met anderen zo weinig kilometers uit weet te halen. Het maximum wat ik tot een paar dagen terug op een lading wist te halen was 320 kilometer. Wel met iets van 2% over op het dashboard en dat was met rustig rijden in de zomer over de snelweg zonder airco en 14.3 kWh per 100 km.

Als je dan leest dat mvdam 'makkelijk' 350 km haalt, begin je je toch af te vragen wat ik verkeerd of anders doe of dingen niet goed meet of iets anders. Een van de 'problemen' is dat ik te weinig data heb: ik rijd veel kleine stukjes, heb de extender gekocht in corona tijd met de gedachte vorige zomer dat het oude normaal misschien nog wel terug zou komen. Al sinds corona amper op kantoor geweest, dus weinig kilometers. Wel een paar keer naar familie in Belgie op een dag en dat is met extender plus destination charger toch wel prettig.

Maar goed, meer data verzamelen dus, toch eens naar 100% laden, wat ik ook weinig doe, en dan leegrijden. Dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuWj3FncTdzyTGKeBrNX86JW2vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbH7e18WJXWlm7wGph4nTUVk.jpg?f=fotoalbum_large

Dus toch eindelijk eens de 360 km gehaald! Woei! :) Maar wel 6 uur ruim over gedaan en erg zuinig gereden met al die kleinere stukken. Zit best ook wel snelweg , maar ook veel 80km wegen.

Leafspy zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRmm4mQCFJA8UFECfNLt8rfZodE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0M1QHsIbUN2hinpZar4vHhTo.png?f=fotoalbum_large

en voltages:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nrkhYUiSOzxHVTVLAV1oP-QVBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElKkmx8FyMFQ67y7aKr9q1eI.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de voltage in rust nog bijna 330 volt is, terwijl het dashboard net op --- % gegaan is. Ook heeft de vrouw in de auto nog net niet gesproken en gezegd dat de accuspanning zeer laag is, dat zou ie normaal wel doen rond deze condities.

Misschien dat ik dus best nog wel wat verder kan onder nul. Het laagste was ik heb gehaald is 7.4% kort ervoor werd ik dus streng toegesproken om toch echt de dichtstbijzijnde laadpaal op te zoeken. Zonder extender deed ie dat al bij 4% SoC op het dashboard, nu dus pas bij ongeveer -2%.

Hoe ver kunnen jullie nog rijden als de auto aangeeft dat de voltage kritiek is en de GoM in streepjes verandert?

• mux

mux

99% efficient!

Speciaal voor Budi, ik ben momenteel met de eerste gen4 Leaf CCS-installatie bezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7Hlndtu-zkGhJ3MVzGvpkAdOOo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNY9dvRmG4ZhuayGRyvb47zD.jpg?f=fotoalbum_medium

• BenEco
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9DsZIKbn0EBUZaQRFJVlYVyoco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdLbTd67dmzx0k0nwF3IViqS.jpg?f=user_large
Inclusief subsidie Nissan Leaf 62kWh Tekna. Ben er blij mee. :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik rijd trouwens al een tijdje rond met deze grill blockers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYCp3dCWCq8aia9ejPu70juOZR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBW76jOCiGAocZ5wyHSk0fJA.jpg?f=fotoalbum_large

Bevalt goed tot nu to. Het is altijd een beetje lastig om te meten wat het daadwerkelijk aan besparing oplevert maar ik guesstimate 2-3%. Ik heb een vrij lang woon-werktraject wat voornamelijk snelweg is dus het is wel een best case scenario.

Geen slecht resultaat voor een paar uurtjes printwerk.

• Sheean
Sheean schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Toevallig dit artikel tegen gekomen over een terugroepactie voor Leafs uit 2020 waarbij de achteruitrijcamera het soms niet doet:

[...]

Klaarblijkelijk is het updaten van de software genoeg om dit probleem te fixen. Op zich had ik al wel eens zeer sporadisch gehad bij die van ons dat het scherm blauw was bij het achteruit rijden. Ben benieuwd of het nu niet meer voorkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq_Gnk2-TKfB0PDpog0lnR1mpj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xy8AsE8WjBOVaOya182VpCcf.jpg?f=fotoalbum_large

Haalde net de auto van de paal op, vooruit, switchen naar achteruit en blauw scherm. Toen ik daarna hem weer thuis wou zetten (fileparkeren) deed de camera het ook niet weer. Uit/aan gezet. Nog steeds blauw, kwamen wel eerst even die hulplijnen, maar toen werd het scherm alsnog blauw. Nog een keer vooruit, weer achteruit, verdomd, hij doet het weer. Heel vreemd. Misschien lag het eraan dat ik nog met een aantal km/u aan het vooruit rollen was en toen achteruit ging? Of misschien omdat het erg vochtig weer was of zo? Heeft iemand anders vergelijkbare problemen met de camera?

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:04
Ik heb sinds kort een Nissan Leaf Tekna 40kWh uit 2018. Dit is een model waarbij er een SD card gebruikt wordt voor de navigatie. Volgens mij zijn de kaarten die er meegeleverd zijn vrij oud (2017?). Heeft iemand enig idee hoe deze te updaten zijn? Ik heb al verschillende kaartjes gevonden bij o.a. Amazon maar daar staat telkens een kruis door de foto van mijn navigatie systeem.

Weet iemand of dit nu een Connect 2 of Connect 3 systeem is? Of is het weer wat anders?
Bij Nissan vond ik ook ergens een link, maar dat waren kaarten van 2018/2019.

Het gaat om dit systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OS39eATzPavPUpzKDmxXqRK-p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dZacNvAnozdzd7eg3zfCQyH.jpg?f=fotoalbum_large

• BenEco
  • Niet online
fayt64 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:19:
Even een vraagje over de app en de Leaf.
Ik heb een Leaf uit 2020, deze heb ik vorige week opgehaald en ik wil de Nissan Connect app gebruiken.
Nu kan ik het voertuig (nog) niet toevoegen, weten jullie welke app ik zou moeten gebruiken voor deze Leaf?

Volgens de Nissan klantenservice moet ik 10 dagen wachten en het weer proberen, maar daar voel ik me niet mee geholpen, de app geeft aan VIN number onjuist... dus begin het vermoeden te krijgen dat ik de oudere (niet meer ondersteunde) app zou moeten gebruiken hier voor en daar zat ik niet op te wachten
https://www.nissan.nl/nis...en-auto-geschiktheid.html

https://www.nissan.nl/nis...onnect-diensten-apps.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCK_01hPpvOjiIf5pUYTMV1yJJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7DhLTtZioUtUwK61rkdq2CQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 27-11-2021 13:57 ]

• Hemmik
  • Laatst online: 30-03 16:53
Onze 2019 leaf heeft blijkbaar met knipperlichten aan aan de lader gestaan vannacht en 12v is leeggelopen. Met een starter werkt de auto nu weer maar ik krijg melding dat EV systeem service nodig heeft. Is dit waarschijnlijk of is dit gevolg van leeglopen van 12v door alarmlichten? Bijgevoegd de codes uit leafspy! Ik durf de auto nu eigenlijk niet uit te zetten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntBu0MVkaUWZ0Yt6lUBYun_DCoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFu3wb9CdWAO4MOACQVx5XGD.png?f=fotoalbum_large

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20
Achilles31 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:20:
Ik zit te kijken voor een 40 kwh leaf uit 2019 maar twijfel nog over de praktische range. Het wordt dan een tweede auto specifiek bedoelt voor woon-werkverkeer en alle ritjes tot aan de max range. Voor vakantie ed is er nog een benzine station aanwezig.

Ik twijfel dus over de actieradisu en vooral in de winterperiode.

Mijn situatie is als volgt en ik ben benieuwd naar jullie mening hierover:

- opladen op werk in principe niet mogelijk
- ik wil dus retour kunnen zonder te laden (evt uitzondering bij -15 graden zal incidenteel zijn en accepteer ik)
- rit gaat 128 km over snelweg (100 km/u, A1 in spits dus veel harder zal het niet gaan)
- rit gaat 42 km over N-weg (80 km/u)
- totaal retour per dag dus 170 km waarvan 25% N-weg en 75% snelweg

Ik wil iets marge aanhouden zodat ik nog een keer een boodschap kan doen oid na het terugrijden.

Concreet is de vraag dus of bovengenoemde afstand in een gemiddelde Nederlandse winter haalbaar is of dat het elke keer weer kantje boord gaat worden?
Ik vind dit een fijne site met de verschillende ranges (zomer stad tot winter snelweg) -> https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Let wel, dit is met een nieuwe leaf, je wil ook nog rekening houden met wat degradatie van de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgZAoB3-FrX65kY0d_jbMErWq1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LvtCtTgex8WHDDFAmwoJhQC.png?f=fotoalbum_large

Zou zeggen dat je met 170km in de winter niet echt speelruimte meer hebt en toch wat krapjes zou zitten. Heb je niet een stopcontact bij werk bijv? Met een granny charger zou het al veel fijner zijn. Ik zou willen voorkomen dat je bij 5 graden boven nul de climate control moet uitzetten om maar thuis te kunnen komen.

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Car play en Android auto met Spotify,maps en dergelijke in een gen1 Leaf.

Op dit moment heb ik een tijdelijke licentie voor verbeterde software ten behoeve van de multimedia unit van mijn 2017 Leaf.

Mocht het toegestaan zijn er er voldoende interesse zijn (10 personen) dan kunnen we een flinke korting krijgen op een licentie, normaal kost een licentie €300,- en dit zou dan €225,- worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFHSoMDSxk7k9_YuuO_gnbrjp5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdWdCMThIeTLpW0JWmROYXNx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuV4CF1J2QZBLXacAjv-zv_qw0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdIqxZ1VljWFU9FBAW3mu4LS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09rmZ1zFMfDtCJQvMepfXEJDpb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ArfbeM0scLZOPAvgWCdLiIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce3Ktn3iNv0PZbB0EMktLp7HA7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4d8Eaz6TWsKSahqOyXs31Ape.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlYGFaGH_MEqrG6_oAE8zETQsfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89a6TA9uCpDZ5dzUOqW6Tb6P.jpg?f=fotoalbum_large

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-03 18:41
Ik loop met mijn 2020 n-connecta tegen het probleem aan dat de USB aan de voorkant altijd bezet is door mijn telefoon.
Ik zou het ook fijn vinden als ik gewoon een USB stick er in zou kunnen zetten waar mijn favoriete muziek op staat (ja dat kan ook op de telefoon, maar dan zit je altijd met beperkte opslag)

Nu zag ik dat een 2021 tekna ook een USB-c poort had (op een duitse dealer site)

Afbeeldingslocatie: https://www.nissan-stein-lueneburg.de/picserver1/userdata/1/29862/VqmWwhdoBrnx/xxl_77328042-27.jpg

Zou dit een apparte module zijn die ook bij andere modellen in te bouwen is?
Zijn er mensen die hier andere oplossingen voor hebben misschien?

• GORby
Hoezo, je kan de recente Leaf niet instellen om te laden tot 80% bijvoorbeeld? Dan doen we daar toch even iets aan ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dji34Gu_J8hAi7he4rTyR9eKI3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WrPGvoqtDLhaNf1lORx3qKzl.png?f=user_large

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-03 18:41
Ik leafspy pro, bij het schermpje battery temp heb ik sensor 1,2,4 welke allemaal ongeveer een gelijke temperatuur aangeven.

Er zit echter ook een 'Outside temp blue' bij. Deze laat een onrealistische temperatuur zien voor buiten (gisteren) en is ook behoorlijk jumpy.

Is dit normaal of moet ik hier eens naar laten kijken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWIlpD_roUSuzsfP75nUcLWUUOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91PrlL5eFwIDCJB6UrK1bE3Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:50:
We hebben d'r nog precies 1 liggen... en we zijn verhuisd naar de Zinkwerf 24 in Den Haag. Maar verder: ja, het aanbod staat nog :)
Uit je jasje gegroeid in Delft?

Ik kwam deze tegen op Reddit en wilde hem jullie niet onthouden :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcLRKkzQ3w52-mv3eKCJskUx_9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl5uQEMcJvsrUt5Qc5BDGSdM.jpg?f=fotoalbum_large

• Hercul3s
Erasmo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:52:
Over banden gesproken, er mogen hier weer nieuwe zomerslofjes onder. Er zaten de standaard Michelin Energy Savers onder maar dat zijn niet meer de zuinigste banden als ik het zo lees.

Ik neig nu naar de Continental EcoContact , of heeft iemand nog een andere suggestie? Verbruik is belangrijk in de keuze.
Ik heb na veel onderzoek uiteindelijk deze gekozen van Nexen (N Blue S) met A label op verbruik en A label grip op nat wegdek:

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/430678

Afbeeldingslocatie: https://eprel.ec.europa.eu/label/Label_430678.svg

Die bevallen wel goed, geen metingen gedaan qua verbruik vermindering maar voor mijn gevoel zijn ze wel zuiniger op de snelweg. In theorie iets zuiniger dan de EcoContact.

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/481834

Afbeeldingslocatie: https://eprel.ec.europa.eu/label/Label_481834.svg

Ik moet wel zeggen dat het soms moeilijk is om de juiste labels te vinden. Sommige sites geven een ander label dan wat er op het europese label staat. De enige die daadwerkelijk linkt naar het europese label was bandenthuis (zie nu dat autbandenmarkt dat ook doet).

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
Als ik in de Nissanconnect app kijk bij rijgeschiedenis ziet ik alle ritten die ik (bijvoorbeeld op een dag) heb gemaakt en wat er geregenereerd is. Maar het verbruik staat op 0.
Weet iemand hoe dat komt of hoe dit aan te passen is, zodat ik in de app wel het verbruik zie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2SQAfx7eDKf6yfGuMVzm2qDkDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpbUqq6GOHB2w4F5mqJVqvOI.jpg?f=fotoalbum_large

Nissan Leaf 2020 40kWh

• budi
Een paar weken terug is het dan eindelijk gelukt! Onze Muxsan Powered Nissan Leaf 40kWh Long Range (+45 kWh) van vol naar leeg gereden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGG8rUPC-8KQyFOCloJS3uZ26Gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRwnbclSRAHCeAT5TPzJSoOT.png?f=fotoalbum_large

500 kilometer, veel korte ritjes, ook een tijdje met de airco aan in de regen bij de supermarkt gestaan, dus het zouden nog meer kilometers kunnen zijn. Ook durfde ik hem niet helemaal 'droog' te rijden zoals @mux dat noemt :+ Het laatste stuk op de snelweg met zijwind en al streepjes als percentage zag ik op leafspy het voltage vrij rap terug lopen van 325V naar 310V waardoor ik toch een beetje zweet kreeg in de bilnaad :) Eenmaal van de snelweg af stond er pas 480 km en durfde ik opeens toch nog wel en ommetje te rijden op 80/50 km wegen om hem op 500 te krijgen.

Ik heb het voltage amper onder de 310 zien gaan uiteindelijk en ik heb wel wat screenshots gezien van @Mar.tin waar hij volgens mij wel onder de 300 ging. Echter waar ik bij thuiskomst wel een beetje van schok was het grote verschil in de voltage van de cellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYkCRht3mInONZrynNe4-uEhBWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukEGHri6xyG4qzaQiIqHNRYx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb altijd wel begrepen dat je onder de 300 volt echt op moet passen bij de Leaf en de extender helpt een hoop om de fluctuaties onderin te dempen. Maar hoe zit het met de individuele cellen? Als de laagste cel onder een bepaalde voltage komt, kan hij toch in de Turtle modus schieten? Weet iemand bij welke voltage dat is?

Verder erg tevreden over de 80 kWh Leaf! Ik heb er bij deze run wel maar 71.5 kWh uit gereden en ook leuk om te melden dat het laden van donderdag avond tot zaterdag tussen de middag duurde aan het stop contact, ging 85.8 kWh in. Gelukkig hadden we de auto even niet nodig en we hebben ook een keer gratis laden moeten afslaan, alles voor 'the science' :D

Nu vrijdag nog de CCS upgrade en dan is het bijna een Ariya, misschien nog een 3 fase lader....

[ Voor 3% gewijzigd door budi op 14-06-2022 22:06 ]

• Felicia
silvanverschuur schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:46:
@Felicia Heb je echt 5x 15 minuten aan de snellader gehangen? Ik ben recentelijk ook naar Amsterdam geweest. Die trip was retour 310km. Bij aankomst in Amsterdam had ik nog 47% over. Op de terugweg heb ik 15 minuten aan de snellader gehangen om thuis te komen. Ik weet niet meer exact met welk accu percentage ik arriveerde, maar dat was in ieder geval > 15%.

Ik moet wel toegeven dat het een ideale dag was om te rijden....20 graden en nagenoeg geen wind. Maar 5x aan de snellader is wel heel erg vaak.

Ter info: ik heb een 40 kWh Leaf uit 2018 zonder extender.
Jep. Reed ook met 60% aan en had de laatste keer niet hoeven doen als ik met ~13% thuis had willen komen. Maar ik heb de accu tussen de 30% en 80% gehouden, ik heb ook maar een 24kWh model zonder extender.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObrE3BgAlUe8lxYGqCXvdEE0WVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2PiVCubqY3FYJLpoPJG6WITm.png?f=user_large

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Felicia schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:51:
[...]

Jep. Reed ook met 60% aan en had de laatste keer niet hoeven doen als ik met ~13% thuis had willen komen. Maar ik heb de accu tussen de 30% en 80% gehouden, ik heb ook maar een 24kWh model zonder extender.
[Afbeelding]
Dan ga je die extender heel fijn vinden, de DC laadcurve van een 24kWh is om te janken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cv6ytkNWa2VZEpS2AKOGGrXjPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3hWqYu3OgUN1DIUzHZMw2Df.png?f=fotoalbum_large

Een van de fijnste dingen is om de boel bij fastned gewoon tot 90% met ~45kW vol te kunnen blaffen.

Weet iemand trouwens waar je de flitspaalwaarschuwingen uit kan zetten? Heb een goede 15 minuten lopen zoeken maar kan het nergens vinden. Vooral met een slapend kind zijn ze een beetje hard.

• budi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97q2n5k7OvSIv-gyZVMuwom7P3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UF9DIlf2kMwB0aFWfK5doM8l.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk was het dan zo ver, tijd om de Nissan Leaf aan de supercharger te hangen! In alle rust van de lange avond nabij Eemnes aan de V3. Het aansluiten ging niet in een keer goed tot ik me bedacht dat je echt goed het 'vulpistool' er ingeduwd moet houden tot de sessie start. Verder ging het laden goed en eigenlijk achteraf is het wel aardig om te weten dat er best wel wat non-tesla auto's zijn die niet met de V3 superchargers overweg kunnen, dus kudo's voor @mux ! Ik had me dat niet bedacht toen ik deze locatie koos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-SFTH1CrzNUXZ1Nwp6W-XHNN0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWzxUMZLVN2qThjZFQyU8sYM.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren Bjørn-style! :) Achteraf denk ik dat hij er toch wel naast had gekund, tussen de palen in, maar goed, voor de eerste test natuurlijk alle rust opgezocht zodat ik niemand tot last zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZtKuDjiEpshyw8UdrNgkhcBFpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vAaJRGEPLSXtFnYYmIedj9MD.png?f=fotoalbum_large

Het laden ging van 60 kW op 25%-ish procent tot 70 kW bijna vol. Ik begreep dat hij afgesteld is op 175A dus met een voltage van 340 tot 400 volt zit je op die snelheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW80kzBcsqQ2aQt_gzC6TQco7rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZTsKyBYRPSY4DD0BPI8QEjr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de 90% kwam er opeens een luide 'kloenk' geluid van achteren en deze kerstboom op het dashboard! :o Dat was even schrikken, maar ik was wel goed voorbereid, ik had een steeksleutel bij me om de 12V accu even los te halen. Ik denk dat elke Leaf rijder dat in de auto moet hebben, naast een jumpstarter voor als je 12V accu leeg is :) . Maar goed, even motor kap open, accu los, vast en we konden weer wegrijden met een volle accu. Leuke bijkomstigheid was dat de laadsessie nergens meer in mijn Tesla app te bekennen is. Heb ik nu gratis geladen of misschien komt de rekening nog wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipAWy_G60EzhVi7TzFqsJbHFofw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPwLy38six5PMzg4BFskdKcv.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik altijd met Leafspy aan rijd en deze data naar huis stuur, kan ik leuke grafiekjes maken, hierboven zie je het verloop van de temperatuur van de hoofdaccu tijdens de 50 minuten durende laad sessie. De buitentemperatuur was 18 graden. Ik heb ook getest wat er gebeurt als je nadien 130 km/u rijdt op de snelweg, de temperatuur loopt zelfs ietsjes terug, dus mijn gevoel zegt dat het laden best wat sneller zou mogen, het zal maar een klein verschil maken, maar 200A zou wellicht wel kunnen als je rond de 80% stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D_9XEJ6gm5JddEKVqEp74kl9tQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YF8ygK5TKwXfOULXwrAbMWgv.png?f=fotoalbum_large

Hier nog het verloop van de state of charge naar verloop van tijd.

Gisteren hotel in Polen geboekt, ik heb er nu wel vertrouwen in dat we het gaan halen, wel met tussenstop, dus de 700 km voor het eerste stuk zal vast zonder problemen verlopen. In Polen zullen we het nog even hopen dat de Greenway laadpas op tijd komt en anders dat het met de app lukt te laden bij de wat obscure laders daar. Anders heb je Ionity nog, maar die moet ik nog testen van de week.

• Hercul3s
budi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:43:
Sta je alleen aan de paal? Als er al iemand staat, kan het daardoor komen? Of de paal is inderdaad stiekum toch 11kW.

edit: of iets uitgebreider, als je naast een auto staat die 3 fase laadt op bijvoorbeeld 11 kW, dan zal jij met je 1 fase auto volgens mij dus alleen dat vrije stukje op een van de 3 fases krijgen, dus die 3.6kW.
Sta alleen aan de paal. Staan wel 2 palen. Op de andere paal is iemand anders aan het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGq1nt3uisWd9ubxk28fPupm1Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03ytzmoMWceSKtOcYb8tXLdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX58au0Wxg-wSOiVKglp2be8KzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N0QVeOWInO1SEcv2JNZnwsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zit me nu af te vragen of ik wel de 6.6. KWh lader heb. Toch maar eens goed checken.

[ Voor 44% gewijzigd door Hercul3s op 30-07-2022 14:20 ]

• Hemmik
Ik heb mijn Leaf nu iets meer dan een jaar in bezit en binnenkort komt er een extender en CCS bij. Er is wel iets dat mij opvalt. Sinds een paar maanden loopt de Hx waarde van de batterij snel achteruit. Ik lees hier en daar dat dit met de IR te maken heeft maar dat de waarde niet helemaal goed begrepen is. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? De SOH loopt langzaam terug, maar niet op een schrikbarend tempo. De auto heeft in een jaar 15K gereden en 202 L1/L2 charges en 12 QCs gehad. Ik probeer hem sinds kort minder vaak aan de lader te hangen maar ik heb geen idee of dat wat uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwCcxF7R-oRTZVF1_Oe9N4950OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZjsYE6fjsR9CAj5xYwZYuAO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPprAGezFL41x2Jr8CZUTwaKsy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w4G2Kza9X1R2N6JF83ugoE35.png?f=fotoalbum_large

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 22:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hjJJgS-ys8Jgrvf3K_sPfWum0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCDkcuJ62VvpsGl2TS4k6pX1.jpg?f=fotoalbum_large

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

Maasluip

Kabbelend watertje

Hercul3s schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:54:
[...]

Is het 2014 model niet met warmtepomp?
Heeft hij volgens mij niet. Het model met de warmtepomp is toch te herkennen dat die geen verhoging in de bagageruimte heeft?
Hij is van maart 2014, typegoedkeuring e11*2007/46*0230*05. Ja, officieel is die met WP in 2013 geïntroduceerd, maar deze zal wel ergens lang op voorraad gestaan hebben.

Bovenste is model zonder WP, onderste met.
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/m1cyk4gbd65u.jpg
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/7pyyo47b3ejv_800.jpg

Signatures zijn voor boomers.

• Hemmik
Hemmik schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:43:
Ik heb mijn Leaf nu iets meer dan een jaar in bezit en binnenkort komt er een extender en CCS bij. Er is wel iets dat mij opvalt. Sinds een paar maanden loopt de Hx waarde van de batterij snel achteruit. Ik lees hier en daar dat dit met de IR te maken heeft maar dat de waarde niet helemaal goed begrepen is. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? De SOH loopt langzaam terug, maar niet op een schrikbarend tempo. De auto heeft in een jaar 15K gereden en 202 L1/L2 charges en 12 QCs gehad. Ik probeer hem sinds kort minder vaak aan de lader te hangen maar ik heb geen idee of dat wat uitmaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update over de Hx-waarde van mijn 2018 leaf: hij loopt nog steeds vrij snel af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD2EVKpxtuRXKRclz_G18F5uOA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XELuJACcih3g4eQ6gBbC3DM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KcnhETP1r-OXK7f8x9SDnJwcuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3zcRZd7grkvC8Dem3AqdGs6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook het idee dat hij iets minder regenereert met e-pedal maar dat kan uiteraard ook placebo-effect zijn. Op 6 november sta ik op de agenda voor een extender een CCS. @mux denk je dat ik mij hier zorgen over moet maken?

• Hemmik
Sinds gister eigenaar van een 22 kWh extender van @mux. De GOM is er in ieder geval op vooruit gegaan :).

Een aantal vragen voor de andere bezitters van extenders. In hoeverre is Leafspy nog bruikbaar? Zover ik begrijp is enkel de hoofdbatterij zichtbaar. Hoe gebruiken jullie het nu?

Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre ABRP nog bruikbaar is. Zover ik kan zien krijgt deze van leafspy alleen een SOC (al lijkt het eerder dat het percentage van het aantal GIDs wordt doorgegeven), een vermogen, en wat info over de batterij. Daarnaast heb ik ABRP nu verteld dat ik een 62kWh Leaf heb.

Als laatste de koplampen. Hebben jullie hier nog aanpassingen aangedaan? De achterkant is iets hoger waardoor de lampen wat meer naar beneden schijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WADCa1LSXLzouxQ-wZW3Od4ZX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpjfKAo15GrQCDGrwPrLgR8Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Hemmik
Gisteren voor het eerst mijn 40 + 22 kWh leaf aan de snellader gehangen om eens te testen. Ik begrijp nog niet helemaal wat ik zie in Leafspy en op het dashboard. Ik begon met een vrij hoge SOC maar kreeg toch ~47 kW volgens het dashboard. Leafspy gaf altijd zo'n 10-12 kW lager aan dan het dashboard. Is de 10-12 kW wat er naar de extender gaat? Ik verwachtte dat dit een proportie zou zijn van de totaal geleverde energie maar dit leek op het eerste gezicht niet zo. Verder heb ik begrepen dat het voltage dat ik in Leafspy zie klopt, is het dan zo dat de stroom (A) enkel de waarde is van wat er naar de main pack gaat? Dan lijkt er zo'n 21% lagere stroomsterkte door de main pack te gaan bij deze SOC. Is dat bij een lagere SOC anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqx0vXNu9_c-nU1GjVgQZ-rlHV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fodc6Z3VDAZmSsUDXCHNViEH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epEemMNzEUan4huLxwHPUmTqwuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwf1AaVW5kpRIlgnDMukFbxq.png?f=fotoalbum_large

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 21:42
We hebben een tweedehands Nissan Leaf uit 2017 gekocht waarbij ons is beloofd dat de auto op 3-fase met 11 kW kan laden, na een Muxsan upgrade van de lader. Van deze upgrade is echter geen factuur en/of spoor in de auto te vinden.

Nu hebben we op 3 verschillende laadpalen getest, waarvan we zeker weten dat deze 3-fase laden ondersteunen, maar ze laden allen slechts op 1-fase, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_i6v7f-k1ZZAlPWZZLNqeHK46E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2i4NTQJbmzMoh8yxkFrAVbBz.jpg?f=fotoalbum_large

Test1: de laadpaal was aangesloten op 3x20A, en 1-fase van 20A levert 4.4kW, lijkt dus om 1-fase te gaan.
Test2: lijkt te gaan om 1 fase van 16A: 3.4 kW
Test3: lijkt te gaan om 1 fase van 32A: 6.5 kW

De batterij in de auto had in alle gevallen nog 50-70% capaciteit over, dus trager laden in de laatste 10% kan hierbij het issue niet zijn. Ook stonden er geen andere auto's te laden.

De oude eigenaar houdt vol dat hij/zij met de type2->type1 laadkabel op 3-fase/11kW kon laden. Kijk ik naar die kabel zelf, dan zit daar een sticker op met de tekst "220-250V, 32A", 32A is ca. 6.5 kW, hoe kom je dan op 11 kW uit? En de Type1 kabel biedt maar ruimte voor connectie met 1-fase, hoe dan toch 3-fase laden?

Nu zijn wij nogal in verwarring. 8)7
Doen wij iets verkeerd bij het aansluiten van de Leaf op de laadpaal? Hebben we een andere laadkabel nodig? (we gebruiken nu de Type2->Type1 waarop de oude eigenaar naar eigen zeggen 11 kW mee heeft behaald). Hoe kunnen we checken dat de Leaf is gemodificeerd door Muxsan? (op mail naar Muxsan krijgen we geen reactie). @mux ?

Met de huidige gegevens durf ik nog geen laadpaal aan te schaffen ;) Hopelijk zijn hier enkele mede Leaf gebruikers met een Muxsan modificatie die ons in de goede richting kunnen helpen?

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-01 21:42
Mar.tin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Voorzover ik weet krijg je bij een 11kW upgrade altijd een type 2 laadpoort, doe eens een foto van de auto met open motorkap en laadpoort? :)

Misschien bedoelde verkoper dat er een 11kWh extender in zit? :)
Hieronder wat foto's van de aansluitingen en de motorkap. Ik zie niets onder de accu.
En van een Extender zie ik ook geen tekenen in de achterbak, overigens heeft de volgeladen een accu een range van 140-150 km volgens de display, wat volgens mij redelijk normaal is voor de normale accu zonder extender.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP-nEB2Y_NH9xEX5VRO9PWisv28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/72JADltnNSSXLOfy29HRLAOv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC8ljXcDRTMua1UW_frFI8wkPJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/86v3eybijsJWKbXfoWYNNUqj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uAEDwEdsSEUg_NAThXh0wTzRoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJt88OCnU5vljpiJc76Dycsl.jpg?f=user_large

Op basis van jullie reacties @GadgetFrank,@ThsAdrns ,@hvwees krijg ik de indruk dat dit dus bijna wel een bogus verhaal moet zijn. De oude eigenaar heeft er verder weinig belang bij dit vol te houden, dus ik begrijp niet waarom hij/zij blijft volhouden met 11 kW te hebben geladen op 3 fasen... Misschien dat @mux nog een idee heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door roedi06 op 11-02-2023 11:33 . Reden: typo ]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:09
Laden met 70 km/u oftewel 3 fasen 11kW via onze Tesla Wall Connector v2 8)

Type 2 aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzzknMq2H02KNpO7k_skqV3Kzmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9cP8l8zziuFZU0qKBQMGvFU.jpg?f=fotoalbum_large

Laders onder de 12v accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__OAgbxgn6C70BmXAXaklENxWGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBr9LI2Vkf4hy33jHpd4vqir.jpg?f=fotoalbum_large

PV:13,5 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf (V2X) + 30 kWh Thuisaccu) = 100 kWh opslag

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ben sinds kort ook eigenaar van een Leaf, een Acenta uit 2018 met 85.000km op de klok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1O9vgo1RMl8d7gZiug_Ehql3zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPaj22Sa7bqRukh6KvLg9W8r.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat was dat aanmelden met de NissanConnect EV app een gedoe zeg.
  • Eerst het VIN nummer vrijgeven via de Nissan klantenservice
  • Dan een volle week wachten tot You+Nissan eindelijk uit onderhoud is
  • Registreren bij You+Nissan
  • Met daarna een online eigenaarschapscontrole die vastloopt
  • Die een dag later alsnog handmatig doorgevoerd is door de Nissan klantenservice (uit eigen beweging, dat is dan wel weer een plusje waard :) )
En ik heb ook meteen een paar vragen:
Kan het kwaad om de auto iedere keer (traag, met 4 of 6KW) op te laden tot 100%?
En zoja, kan ik dat ergens limiteren tot bijv 80 of 90%?

🖥️ | 🚗

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 19:25
*knip* Dit beschouwen we als advertentie voor verkoop of aanbieden van diensten (verhuur) en is niet toegestaan op het forum buiten Vraag & Aanbod overig *knip*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyjNdRhTq5H-HlNF2eUwfGwTJRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6zef9lrj3wPkKZqV7oXkSM6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door deepbass909 op 19-02-2023 21:04 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03 19:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy1usq3k8JX7ZpmVE9itPqipOIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdSjEov3kOh8PRaIlUs0eP6R.jpg?f=fotoalbum_large

225 km snelweg km's gemaakt. Afgeladen auto met 4 personen met 100km per uur. Valt niet tegen.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb mijn oog laten vallen op een Nissan Leaf 2 Tekna, uit 2019 met een redelijke hoge km-stand. Bij diesel en benzine autos uit hetzelfde segment, zou dit in-principe geen probleem hoeven te zijn.

En ik heb afgelopen dinsdag ook een Nissan Leaf Tekna 30kwh, uit 2017 proefgereden: dat was eentje dus nog van de 2e generatie. Batterij pakket was nog prima, maar ik vindt de vraagprijs voor een verouderd model eigenlijk te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzxqeI5GEsG6dbUhTa6taG3gOSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QhW3P8WrIM37SWcwgImigma.png?f=fotoalbum_large

Deze laat met een batterij lading van 80% nog zo'n 150km actieradius zien: dus waarschijnlijk haalt hij op een volle lading net de 200km niet? Ik moet echter nog proef gaan rijden en wil niet enkel een rondje om de kerk doen, maar een langer rit waar ik wellicht naar een van de gratis laders rij in België bij de Lidl.

Ik heb begrepen, dat je zo een goed beeld van de auto kunt vormen: sommige suggereren zelfs, een zodanige lange proefrit te doen tot de accu bijna leeg is. Deze heeft slechts 1 eigenaar gehad en was een leaseauto, dan vraag ik mij alleen af hoe je in 4 jaar tijd 170k aan km's met zo'n auto aflegt? Daar heeft dus iemand 42.500km per jaar mee gereden.

Dat is 116,43km per dag dus, als je het door 365 dagen deelt of 236km wanneer je het door 180 werkdagen deelt. Dus 118km enkel en aangezien de Nissan Leaf, met gemak 200km actieradius nieuw haalde. Denk ik niet dat deze perse veel aan de snellader gestaan heeft.

De conditie van het batterijpakket is net als bij de Nissan Leaf 1 af te lezen via het dashboard: wederom met streepjes, welke aangeeft hoeveel capaciteit er nog over is. Dus daar ga ik sowieso naar kijken tijdens de proefrit. Ik heb wel Nissan Leaf's 2 zien staan, met een wat lagere km-stand.

Maar ik wil hoe dan ook een Tekna, want die kan als enigste uitvoering autonoom rijden. Verbeter mij als ik mij hier in vergis?

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Marco-Peters schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:33:

Maar ik wil hoe dan ook een Tekna, want die kan als enigste uitvoering autonoom rijden. Verbeter mij als ik mij hier in vergis?
Als je met autonoom rijden de ProPILOT bedoeld, dat klopt die zit op de Tekna.

Het ligt eraan wat je onder autonoom rijden verstaat, ik rij zelf een Leaf Tekna uit 2020.
De ProPILOT zoals Nissan dat noemt, is een adaptieve cruise control (houd zelf afstand) en blijft tussen de lijntjes.

Ik gebruik het dagelijks, maar het tussen de lijntjes blijven werkt eigenlijk alleen op de snelweg als de lijnen goed zijn.
En op plattelands wegen met suggestiestroken wil de auto in het midden gaan rijden, op die wegen zet ik de stuur assistent uit. Dit kan gelukkig eenvoudig met een knopje.

En hou je handen aan het stuur want de auto gaat vrij snel klagen als je het stuur loslaat.
Naast piepen gaat de auto daarna (na een tijdje piepen) ook remstoten geven om je "wakker" te maken. Hou je dan nog je stuur niet vast, dan gaat die een ander geluid maken, gaat afremmen tot stilstand en zet de alarm verlichting aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nwo-91RCVree_uSGUaeS_0JjZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKgD1DGKXRD06tarGRiVaBLy.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een pagina uit de folder met de standaard uitrusting per model.

Overigens zou je de tractie accu door Muxsan kunnen laten checken, die kan volgens mij ook individuele cellen eventueel vervangen, maar informeer vooral daar.

In het kader van verbeter mij :)
(Mierenneukmode on)
Het is enige en niet enigste.
(Mierenneukmode off)

Succes met je keuze.

Welke prijzen hebben die 2e hands leafs eigenlijk? En bij welke kilometerstand?

• Marco-Peters
GadgetFrank schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Regel een laadpas of een laad-app voordat je lange proefritten gaat maken.
Heb ik al geregeld :) Staat van batterij is ondanks de vele km's nog steeds goed: geen enkel barretje is er af, dat zegt natuurlijk niet dat hij nog 100% van zijn batterij capaciteit heeft. Maar wel dat hij niet veel geleden heeft.

Die Nissan Leaf's van de 1e generatie, daar slijt het batterij pakket duidelijk veel harder van. Enige risico is wel, dat de garantie op het batterij pakket al verlopen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W75XSrASfRdEe_dCyGtG3AFg4kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/322QDT7Y3l3pef5lrFSGMXkY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt de mijne: ondanks zijn hoge km-stand nog steeds in goede staat, de 1e eigenaar heeft er duidelijk goed voor gezorgd.

Op 12 april wordt de Nissan Leaf afgeleverd: ik wilde het liefste er dezelfde dag nog mee naar huis rijden. Maar ze gaan er nog twee nieuwe bandjes opzetten: dat was ook belangrijk voor mij. De hoge km-stand neem ik op de koop toe, want ik weet dat electrische auto's dat prima kunnen hebben. Mits er netjes met de auto omgegaan is.

Maar ik heb ook een Nissan Leaf van de 1e generatie proefgereden, van bouwjaar 2017 en daar zaten winterbanden onder. Daar heb je met het Nederlandse klimaat helemaal niets aan: vreemde met die Nissan Leaf was, dat telkens wanneer ik de cruisecontrol aan probeerde te zetten. De claxon afging en de cruisecontrol, heb ik geen 1x aan kunnen krijgen.....

En uiteindelijk zijn die laatste geleverde Nissan Leaf 's van de 1e generatie niet zoveel goedkoper, dus zodoende besloot ik toch mijn budget te verhogen.

[ Voor 102% gewijzigd door Marco-Peters op 31-03-2023 20:08 ]

• Marco-Peters
Markos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:27:
- naar welke versie/bouwjaren kan ik het beste kijken?
- kan ik de kwaliteit van de accu zien in de boordcomputer of bijvoorbeeld uitlezen via obd2?
- zijn er bekende kwaaltjes waar ik op moet letten?

Ik rij overigens weinig kilometers. Ik heb oldtimers als hobby. Ik zoek een praktische auto erbij
Vanaf bouwjaar 2013 wordt het een beetje interessant: maar eigenlijk hebben al die Leaf's een flink versleten batterij pakket. Dus als je kunt leven, met een actieradius van nog geen 100km dan zou je eentje van 2013 kunnen kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67_XcYedh2PtrlI0v78vLV4g0Pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7KWmWtplEo66rNGtyknsD9WL.png?f=fotoalbum_large

Overigens kun je een indicatie van de staat van batterij gewoon in dashboard aflezen: daar staat streepjes en als er heel veel streepjes weg zijn, is er dus wellicht nog de helft van de capaciteit over.

Zelf heb ik uiteindelijk besloten om helemaal niet meer voor zo'n Nissan Leaf te kijken, want ze zijn best wel verouderd hoor. En vooral die uit 2017 zijn nog duur ook. Feitelijk zijn die niet veel anders, dan een model uit 2013. Behalve een iets groter batterijpakket.

Ik heb in een Nissan Leaf Tekna 24kwh uit 2015 proefgereden, welke 125000km gereden had. Daarna in een Nissan Leaf Tekna 30kwh uit 2017, beide hadden een vraagprijs van respectievelijk € 12000 en € 12500 als ik mij niet vergis? De 1e was een import uit België, waar de verkoper mij om de tuin probeerde te leiden door mij wijs proberen te maken dat het een 30kwh was i.p.v. een 24kwh.

De 2e stond op winterbanden en had diverse schades een sticker van een schadeherstel bedrijf, wat ik maar wat vreemd vond. Maar het vreemdste was: bij het indrukken van de cruisecontrol, ging de claxon geregeld af.

Ik heb de dag erna gezocht op occasion alternatieven voor de Dacia Spring, wat je dus voor hetzelfde geld of minder zou kunnen kopen.

En direct het 1e alternatief was: Alternatief 1: Nissan Leaf Tekna 40 kWh - 2018 - € 19.850 / € 17.850 en die € 17850 was dus minus de € 2000 subsidie. Toen ben ik zelf gaan zoeken en kwam er eentje tegen, voor net geen € 18000 exclusief afleverpakket. Je kunt dat weigeren.... maar zonder Bovag garantie heb je geen poot om op te staan.

Maar de Nissan Leaf 2 is dus verkrijgbaar als occasion vanaf € 17000 ongeveer, alleen dan zul je waarschijnlijk wel een kale variant zonder autonoom rijden hebben. Zelf wilde ik perse een Tekna en de hoge km-stand van 171000km's heb ik op de koop toegenomen, omdat het een auto uit 2019 is.

De accu zal wel wat degradatie hebben: echter dat zal reuze meevallen, want er was geeneens zo'n streepje weg. Bij de 2e generatie heb je ook de mogelijkheid om te kijken, hoe het met het accupakket staat. Zou natuurlijk ook kunnen dat het accupakket al eens vervangen is, zoiets weet je natuurlijk niet.

Ik kreeg dus nog € 5000 inruil en heb € 150 korting weten te krijgen, ondanks dat de auto al afgeprijsd was. En dan nog € 2000 subsidie van de overheid. Dan zit ik netto op € 11500 totaal. Altijd mooi meegenomen als je auto nog wat waard is, alleen zelf ga ik er altijd vanuit dat mijn auto bijna niets meer waard is _O-

[ Voor 45% gewijzigd door Marco-Peters op 01-04-2023 20:20 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zag net tijdens het laden wel een grappig schaduwspel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Hih8b8FcFHujApPCAKFEBFKd84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zw35wmchF2qTKE9anDjv6R5d.jpg?f=user_large

En dan stond de laadklep ook nog niet eens helemaal open :P

🖥️ | 🚗

• Marco-Peters
eltron schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
[...]

In het algemeen kan snelladen (DC) wel meer slijtage opleveren dan traagladen (AC). Echter de moderne baterij managementsystemen (BMS) zorgen dat het met die schade wel meevalt. Dus niet iets om je zorgen over te maken in het algemeen. Nissan Leaf heb ik geen ervaring mee, maar wel het beeld dat ze er vroeg bij waren en BMS op oudere versies niet optimaal (cold gate etc.) en ook teruglopende batterijcapaciteit. Je kunt hiervoor beter navragen in een Nissan Leaf topic.
Bij moderne EV's speelt de afname van de batterijcapaciteit nauwelijks. Ik heb met mijn e-niro inmiddels bijna 110k km gereden en nog geen spoor van afnemende capaciteit. Wel zie je bij DC-laden dat het BMS hier nadrukkelijk op stuurt en de maximale laadsnelheid maar kort actief is.
Ik denk dat ik mijn antwoord al heb: was mij net namelijk in het lezen in de zogenaamde "Rapid Gate" wat pas echt een probleem kan zijn, wanneer je lange reizen doet. De dealer zei al dat het snelladen 3x achter elkaar, de 3e keer langzamer gaat. Dat staat de auto simpelweg niet toe.

Dat is een beveiliging, ter bescherming van de batterij en te zorgen dat de levensduur er niet ( te veel ) door beïnvloed wordt. De Nissan Leaf verlaagd dan de snelheid van 43kw/50kw naar 25kw. Hierin vind ik dus feitelijk ook mijn antwoord wat ik zocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DJhi1QX33tkw4mA9YKk7MapUmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPQu6XCb24TDzJ1WNbggqxPt.png?f=fotoalbum_large

Want ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk gaan rijden en toevalligerwijs, woon ik dicht in de buurt bij België. Ik heb dus ook echt niets aan ABRP, want die stuurt mij door Nederland en houdt geen rekening met de gratis semi-snellaad stations bij de Belgische Lidl. Waarom semi? Omdat Lidl de maximale laad snelheid omlaag gezet heeft, naar 20kw en je kunt maximaal 1 uur laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-91ZgwFDVWrE_gvLtRyxhv8l7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WGfjF6Bxjrr5HamrsID4bSBk.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is dus lang genoeg om van 35% naar 80% in een uurtje, al kan het wel zijn dat je even moet wachten tot de laadpaal vrij komt wanneer deze al bezet is. Dus waarschijnlijk ga ik straks iedere twee weken richting België, waar ik dat voorheen met de benzineauto eigenlijk altijd deed. Ik reed altijd een stukje door België, om goedkoper te tanken _O-

Bij de IKEA in Hasselt kun je de auto overigens aan een gewone laadpaal zetten, ook gratis: alleen dat duurt dan 3 uurtjes van 35% tot 80% totaal. Al heb je vrij snel al 3 uur in IKEA besteed, zelfs als je niets koopt. Dus dat ga ik waarschijnlijk ook 1x doen als ik straks de Nissan Leaf heb.

• Marco-Peters
MadMarky schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:34:
@Marco-Peters ik weet niet hoeveel je tijd je waard is, maar je beseft wel dat regulier snelladen bij Fastned of Shell recharge stations ook voor 59ct/kw kan? En je dan voor 50% laden in 30min een keer €10-12 kwijt bent? Daar ga ik geen uur of langer voor wachten.
Ik heb meer tijd dan geld hoor _O- : dus mij is dat het zeker waard hoor. Vanwege omstandigheden werk ik parttime, dus ik heb redelijk wat vrije tijd. Dan kan ik bij wijze van spreken ook iedere woensdag of om de twee weken, richting Maasmechelen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJXFISujpP8g7YayzRwV6RY26Po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/67Pt4K5eDTy2pIzlO6oh9LEe.png?f=fotoalbum_large

Weet je het is toch € 11 wat je kwijt bent voor het snel laden: in mijn geval, zou ik dan gebruik maken van een snellaadpaal van Vattenfall welke bij McDonalds staat. Maar met de wetenschap, dat langzamer laden beter voor de accu is. En het in België nog gratis kan, dan wil ik er gewoon nog van kunnen profiteren nu het nog kan.

Daarom heb ik ook nu de stap gezet naar electrische rijden: nu pluk je er nog de financiële voordelen van, als het straks gemeengoed wordt. Dan ben ik zeker dat al deze voordeeltjes gaan verdwijnen.

• Marco-Peters
Ik ben echt heel ongeduldig wat betreft de levering van de Nissan Leaf: vanmorgen de dealer een berichtje gestuurd, want ik zag dat de auto al voorzien was van een nieuwe APK. Dus kon het niet laten om even te vragen of de auto al klaar was.

Dat bleek het geval: alleen dan werd de auto niet meer nagepoets en dat heb ik liever wel, dus ga ik de auto volgende week woensdag afhalen. Ondertussen probeer ik de vele vragen die ik heb te beantwoorden.

Gisteren snapte ik bijvoorbeeld niet, hoe je het laden stopt: maar dan moet je eerst je laadpas aan het laadpunt houden, waarna het laden stopt en je de kabel eruit kan halen. Als je het andersom doet, dan houdt de laadpaal je kabel vast.....

Maar bij snelladen, kun je wel gewoon de kabel uit de auto halen wanneer je het laden wilt stoppen? Of moet dat via de laadpaal zelf? Het is nog allemaal nieuw voor mij en ook wat betreft de verzekering. Omdat de electrische auto duurder is in de verzekering, heb ik voor Lancyr gekozen.

Daar kun je per jaar betalen en op deze manier, betaal ik slechts € 10 meer per maand in vergelijking met mijn huidige auto waar ik € 25 voor WA+ betaal. Nu wordt dat € 35 per maand, dus met € 0 wegenbelasting zijn dat mijn vaste kosten. Dus alsnog € 10 minder vaste lasten dan bij mijn A-segmenter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q414T_Xe12BHbjml_xDHb3JS98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHm92GooItKugvxpfirVXrDZ.png?f=fotoalbum_large

En zolang gratis laden nog kan in buurland België en Duitsland: ga ik daar ook zeker weten gebruik van maken. Mijn vrouwtje wilt volgende week woensdag direct na het ophalen van de auto, naar de Japanse tuin in Hasselt. Ik vertrek dan met een volle batterij en op de terugweg, stop ik dan bij de gratis snellader bij Lidl Maasmechelen.

Mijn gok is dat het niveau van de accu dan tussen de 35% en 50% zit en mijn doel is, om de accu zoveel mogelijk tussen 30% en 80% te houden. Volledig opladen, zal ik dan incidenteel doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fCfFhfppvWoWhT29P2aYX418tE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nsIFWe5btQDXB7CoUslZYJmf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bijvoorbeeld uitgedokterd dat wanneer ik de auto bij IKEA Hasselt aan de langzame lader aansluit, welke met maximaal 6.6kw doet laden. Dan duurt het opladen van 35% naar 100% ruim 4.5u totaal, dus tijd genoeg om het centrum van Hasselt te verkennen.

Dit soort uitdagingen vind ik gewoon reuze leuk om te doen: i.p.v. parkeren op een P+R, zet ik de auto bij IKEA neer en profiteer ik van gratis opladen. Ben benieuwd of er nog meer Belgische of Duitse steden zijn, welke ik op deze manier zou kunnen bezoeken.

Met een benzineauto zou je hier nooit over nadenken natuurlijk: alleen ik besteedde altijd veel tijd, om het zoeken naar het goedkoopste tankstation en reed daar ook graag voor om. Echter in Duitsland heb ik mij altijd zitten irriteren aan de fluctuerende benzineprijzen en gelukkig is dit nu iets van het verleden.

PS Lancry moet schijnbaar mijn verzekeringsaanvraag handmatig beoordelen, omdat 4 geleden iemand tegen mijn vorige auto aangereden was. Dus moest ik de vraag of ik in de laatste 5 jaar schade gehad heb, dus met JA beantwoorden. Daar heb ik nog speciaal voor gebeld, want vond het maar een rare vraag.

Aangezien ik bij geen een schade schuld had en de ruitschade en hagelschade, gewoon gedekt worden vanuit de WA+ dekking. Waar ik dus ook geen schuld aan heb: ik verwacht dat de verzekeringsaanvraag gewoon goedgekeurd wordt.

Alleen de vraag heb ik nog geen 1x gezien bij aanvragen van een verzekering, want daar zijn schadevrije jaren toch voor? Ik verzeker bewust niet allrisk, omdat claimen in de allrisk ongeacht het bedrag altijd ten koste gaat van 5 schadevrije jaren. Met dus een flinke premieverhoging als gevolg.

• Marco-Peters
Black Sparrow schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:13:
[...]

Nouja, het is niet slecht, maar zeker geen 1080p
Ik zag het al tijdens Android Auto: het is 480p waarschijnlijk, want ik had een 720p scherm in mijn vorige auto. Zelf ingebouwd. Maar dit werkt tenminste wel _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DemJ4VovyIj94I0EeR7ktu2P0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AyYGVn7NdGAJcEs9ctssbkm.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn nog steeds een paar dingen waar ik aan moet wennen: met achteruit parkeren, vind ik eigenlijk dat de auto wel iets langzamer mag rijden. Is dit iets wat je kunt veranderen?

Actieradius bij 100% was 230km en tot nu toe, valt mij de afname van de actieradius niet tegen. Maar ik ben ook geen Max Verstappen :+

• Marco-Peters
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:43:
Geen idee of er een andere manier is, ik rij altijd met e-pedal en vind dat erg fijn.

Moedig dat je naar Oostenrijk rijdt met een Leaf, ik zou het niet doen.

De tweede keer snelladen is al geen snelladen meer door het ontbreken van actieve accu koeling.
Ik moet ook nog wennen aan dat E-Pedal: want volgens mij maak ik nu nog vaak de fout, om mijn voet geheel van het gas af te halen. Terwijl je eigenlijk lichtjes het gaspedaal omhoog zou moeten laten komen.

Als de E-Padel het inderdaad rustiger aan doet met parkeren, doordat je het gaspedaal heel lichtjes in kunt drukken. Dan zou dat best een goede mogelijkheid kunnen zijn om te gebruiken bij parkeren. Je kunt toch makkelijk wisselen tussen E-padel en de gewone rijmodus. Mijn vrouw werd nu al echter gek van mijn "ik moet nu eventjes iets uitproberen" _O-

In Limburg heb je letterlijk heuvels: dus wilde zien, of de Leaf in de D stand naar onder kan rollen en daarbij het gas geen 1x aanraken. Dat gaat dus en als er verder geen verkeer is, kan het ook geen kwaad als je in een 30km zone met 15km/u naar onder rolt. Het zijn toch gratis meters ( 1km bijna ) en je regenereert juist energie, inplaats te verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGcOCA4rmoqtbdcUtYgRtRBHy0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjdaJ4kfVpAJkWAUqzQ9mEXz.png?f=fotoalbum_large

Weet je: Oostenrijk is dichterbij dan de meeste mensen denken. Vooral als je in Heerlen woont, dan rij je binnen 10 minuten de Duitse Autobahn op. Als je de reis dan net als mij in twee dagen doet. Dan rij je per dag gemiddeld 316km en wij moeten 700km's afleggen, want Bregenz was mij te duur voor een accommodatie. Dus ik rij naar Sankt Gallenkirch.

Dus 316km zou je met 1 snellaad stop kunnen redden: nu doe ik wel bewust op de 1e reisdag meer km's, zodat ik de 2e reisdag nog maar 250 a 300km hoef af te leggen. Verder zal ik ook absoluut niet met de auto gaan.....

Net even de onderhoudshistorie doorgebladerd: kom ik tussen alle boekjes, de leaseovereenkomst van de vorige zakelijke bestuurder tegen. Stond precies in wat het per maand moest kosten en zijn persoonsgegevens :F

Het was dus € 700 nog wat per maand: maar in 2019 was de bijtelling nog maar 4% per maand. Nu komt een Nissan Leaf niet eens in aanmerking voor de lagere bijtelling, want daarvoor zijn ze te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 12-04-2023 19:45 ]

• Marco-Peters
rreevvss schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:00:
Zelf vind ik de e pedal niet fijn en rijden we altijd in de B stand.
Ik probeer juist zoveel mogelijk in D stand uit te rollen: eigenlijk precies zoals ik met mijn ICE auto deed, alleen dan moet je de D stand als de "hogere" versnelling zien.

De theorie is dat je dan potentieel het meeste kunt besparen, omdat je zo meer "gratis" meters krijgt en licht regenereert. Feitelijk wissel ik dus tussen D en B stand, afhankelijk van of ik nog verder dien te vertragen.

Zie het als met je ICE vanuit de 4e/5e versnelling, terugschakelen naar de 2e puur om af te remmen op de motor. Zodat je de normale remmen niet hoeft te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2OZ8E4TkZmYwnrhpSHfnN9Hx-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FekoZufMOaAyn7iKyfIGvC7U.jpg?f=fotoalbum_large

De buren vonden het een geniaal idee, om al het oud papier buiten te zetten: is die container dus omgewaaid en gelukkig net niet tegen mijn auto aangekomen. Daarom ben ik zo laat nog wakker _O-
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:28:
[...]

E-pedal gebruiken en niet zo ver het stroom pedaal intrappen ;)
Met de E-pedal gaat het parkeren inderdaad een stuk meer met beleid: maar voor de rest, denk ik niet dat ik het zal gebruiken. Ik heb net met de E-padel geparkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 13-04-2023 07:43 ]

• Marco-Peters
Vandaag een uitstapje gedaan met de Nissan Leaf: ik vertrok met 60% batterij en had geloof ik nog 140km actieradius en moest 85km rijden, tot mijn eerste laadstop. De auto heeft mij vandaag in positieve zin weten te verrassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSrCB7NEQYbKEMcNkgkwOUnN5JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5paX0KcLalcxn5REPSgDW5E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam met 18% lading nog over bij Lidl Geel in België aan: een enorme Lidl met twee snellaadpalen, waar ik dus met maximaal 18/19kw kon opladen. Niet bijsters snel: alleen sneller dan volgens de calculator. Die had namelijk uitgerekend dat ik tot 65% in een uur zou kunnen opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGMX_odIG18IDuB4kRFBDAsZ19k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk had ik de batterij na een uur laden bijna met 80% vol en aangezien er geen wachten waren, heb ik toen het laden weer gestart en tot 90% volgeladen. Toen ik in Barendrecht aankwam had ik nog 48% en dat was dus genoeg, om weer naar een Lidl in België te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEYbVU50rtj4xk-MJ-iWG2HUL_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LUeRuHq0xv8stPQ5b0pw5KW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam daar aan met 16% of 17% en de laadpaal was gelukkig vrij, dus heb de auto aan de lader gezet en ben toen naar de frietkot gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ubkje2pQU9BoQyUOT1Xns7auf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw3Mc2pqRdrdtnZLQIdb8QLj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom terug en besluit nog eventjes de Lidl in te gaan: langer dan 5 minuten ben ik niet binnen geweest, maar toen had een benzineslurpende Chinese Volvo mijn laadsessie onderbroken. Waarschijnlijk heeft hij zelf ook niet kunnen opladen, want de CHAdeMO kabel zat nog in mijn auto vergrendeld. En toen ik hem eruit probeerde te halen: ging mijn laadsessie weer verder.

Dus ik denk dat de Chinese Volvo helemaal niet heeft kunnen opladen en als hij 10 minuten gewacht had, dan was mijn sessie sowieso afgelopen. Dat heeft mij wel een belangrijke les geleerd: als je niet bij de auto blijft, loop je het risico dat iemand het laden stopt. Er zijn ja geen pasjes voor nodig.... je kunt gewoon op stoppen klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGSxgzeoJVKsvZsoDcbz0QnV7s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cT25jQEwqNjDTvkUXrbq8ily.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste laadstop was bij Lidl in Hasselt: was ansich niet nodig geweest, want zonder had ik het ook wel thuis gered. Maar ik wilde toch nog eventjes die paar procenten meepakken, want ik kwam er om 18:40 aan en net na 19:00 deed de oplader zichzelf uitzetten. Ik had de stiekeme hoop dat de laadsessie gewoon door zou lopen.

Mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is nu 12.4kwh per 100km: dus het gaat echt wel hoor, om verder op de accu van een Nissan Leaf te komen. Volgende week ga ik waarschijnlijk in Maasmechelen laden, want zolang het weer mee zit. Kan ik op die manier lekker goedkoop rijden.

Zoveel rij ik namelijk niet: echter ik doe wel regelmatig ritjes, van een km of 20 retour maximaal. Meestal niet meer dan 50km per week en dan hoef je niet vaak aan de lader gelukkig. Dan kan het ook lonend zijn, om 30km te rijden om op te laden bij zo'n gratis lader.

Met een oude 24kwh Nissan Leaf zou dit geen zoden aan de dijk zetten, want dan is je accu weer leeg als je thuis bent. Maar deze 40kwh versie, heeft toch best wel een aardige actieradius als je veel stadsverkeer rijdt.

Ik heb ook gemerkt dat Google Maps mij door meer langzamere wegen stuurde, wanneer ik de zuinige route volgde. Dat heeft ook echt een positief gevolg voor de actieradius en verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 16-04-2023 09:45 ]

• Marco-Peters
Zover ik weet spreekt de E-pedal wanneer nodig wel de remmen aan: dat gaat alleen zo vloeiend, dat je dit zelf niet eens merkt. Je kunt met de E-pedal ja volledig tot stilstand komen. Maar tot nu toe, rij ik zo rond zoals ik ook met mijn ICE reed. Ik haal voet gewoon van het gas en wanneer ik zie, dat ik extra moet vertragen dan schakel ik gewoon de B stand in.

Gisterenavond hadden wij nog een ritje naar Duitsland gedaan: Google Maps leidt mij dan binnendoor, want dat is ja zuiniger met de electrische auto. En dit zie ik ook aan de verbruiksmeter. Het verbruik blijft dan heel laag, zelfs onder mijn gemiddeld van 12.4kwh/100km regelmatig als ik even een blik werp op het gemiddeld verbruik.

Uiteindelijk heeft dat ritje van 20km retour 8% aan batterij verbruikt, wat mij reuze mee valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KbdPyxDWp_0Hefi9S1TKHagZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHJzpouE3xkocLSEpvvJeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stond gisteren ook weer aan de snellader van Lidl, deze keer in Maasmechelen: het duurt wel eventjes, namelijk van 16% naar 90% in 1u20m ongeveer. Dus eigenlijk is het helemaal niet snel, met maximaal 18kw laadvermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y543Rg5VMIsMqrUVT7YFzFUGwDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQts4eyQboeV0xerzpLv3F1N.jpg?f=fotoalbum_large

En bij die 90% had ik dus een actieradius van 225km en dat klopt redelijk, want toen ik thuis kwam was er nog 76% en 188km over. Dus 37km eraf gegaan, al was de terugweg slechts 29km. Maar het is heuvelachtig, de autosnelweg in Limburg.

Als ik van 75% tot circa 35% wat dus 40% is: daar ongeveer twee weken mee zou kunnen rijden, dan blijf ik gewoon opladen in België. Maasmechelen, Eupen, Wezet dat zijn de opties. Waarbij ik naar Eupen dan door het Heuvelland wil rijden. Zowel op de heen en terugweg, want dat vind ik gewoon leuker.

Ik beschouw het gewoon als een uitje met de auto, aangezien het echt een genot is om in de electrische auto te rijden. De Pro-pilot is bijvoorbeeld ook echt geweldig, een van de redenen dat ik voor de Nissan Leaf koos.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 18-04-2023 07:22 ]

• Marco-Peters
GORby schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:01:
[...]

Nee hoor, da's de Lidl aan de Hasseltweg in Genk ;-)
Oh sorry: ja was inderdaad in Genk. Ik ben in totaal al bij vijf verschillende Lidl's geweest om op te laden _O- Laatste nog in Eupen en toen heb ik mijn vrouw direct die Sint Nicolaas kerk laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYkotKxw_tIQyywEi22HtGG4A8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvFihCkk7zwq0MVM5E89SxxA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier was in de Q-Park parkeergarage in Maastricht, dat is echt allemaal krap. Maar hele leuke auto om te rijden en echt rustgevend vindt ik. Ook fijn, als het moet heb je wel echt direct het vermogen tot je beschikking. Die auto schiet gewoon als ware weg wanneer je het gaspedaal diep indrukt, ondanks dat ik uitsluitend in Eco stand rij.

• Marco-Peters
MadMarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:51:
Mijn vriendin wilde na wat proefritten juist liever de versie zonder park pilot, dan is de achteruitrijcamera namelijk fullscreen ipv de helft :P
Mij maakte het weinig uit: alleen ik had van zoiets, als ik dan toch een Nissan Leaf met meer dan 150k km's koop, laat het dan op zijn minst de meest luxe uitvoering zijn. Ik zou nu echt niet meer zonder die 360 graden cameras kunnen, want het is best wel een gevaarte om te parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZZMZFNrbfQk6Ppj0RsBtUucScc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhWAeQgISiMf7jWs5TtTXiKy.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway was vandaag mijn schoonouders oppikken op het vliegveld van Düsseldorf: mijn vrouw heeft in Düsseldorf gewoond, dus wilde perse de stad in. Daar kwam ik dus met 20% batterij aan, want bij het vliegveld was ik eventjes de weg kwijt. Ik moest bij vertrek zijn....

Maar ik was voorbij de afslag gereden waar je zo naar vertrek kon rijden, dus moest uiteindelijk omdraaien. Je krijgt tegenwoordig nog maar 7 minuten om mensen te droppen of op te pikken, dus ik probeerde zo snel mogelijk weg te komen. Ik kon echter te ver van het parkeerautomaat, bij de uitrit.

Toen wilde de auto niet wegrijden: ik had hem in de P en handrem gezet en toen ik terug instapte, of de auto uitgezet of al daarvoor gedaan. Dus toen natuurlijk vergeten voet op de rem ofzo? Want ik kwam in eerste instantie niet weg, maar dat kwam overduidelijk omdat ik iets verkeerd deed _O-

In Düsseldorf kun je gratis parkeren tijdens het opladen, dus dat heb ik gedaan: van 20% naar 57% opgeladen en dat was dan net genoeg, om weer thuis te komen. Want ik kwam met 13% aan en de auto heeft meer dan 6 uur aan de publieke laadpaal gehangen, want die laadpaal ging maar met 3kw schijnbaar. Terwijl het in Düsseldorf met 6kw ging.

De Pro-Pilot vindt ik trouwens echt super relax, alleen ik rij er eigenlijk niet heel veel mee. Maar wilde weleens uitproberen, hoe het ging in een file. Dat vond ik eigenlijk een beetje eng: want door al die invoegend autos, komt de auto te langzaam op gang. Dus toen heb ik het maar weer uitgezet.

En ik ben van mening dat welke vorm van cruisecontrol je ook heb: zodra het Heuvelachtige begint te worden, kun je beter zonder rijden. Dat rijdt simpelweg zuiniger is mijn ervaring en ik wil ook niet perse de snelheid vastzetten dan, aangezien je bergafwaarts altijd wat sneller kunt rijden tegen een laag verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMhjkN10IXzOgJUaXILVy82Hu9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZqAX54GpfVCOMTSilA1n5cM.jpg?f=fotoalbum_large

En als er een reden is waarom ik juist voor een Nissan Leaf gekozen heb: de kofferbak is echt enorm ruim, zonder veel moeite kreeg ik twee grote koffers erin. Daarnaast nog twee kleine reiskoffers en de boodschappen, welke mijn vrouw in Düsseldorf gedaan had.

Die subwoofer zit gelukkig niet al teveel in de weg: ik heb daar wat spulletjes tussen gelegd, welke je in buitenland verplicht bij je moet hebben. Verassend genoeg blijft het gewoon op zijn plek zitten, aangezien ik het tussen de ruimte van de subwoofer klem gezet heb.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:13
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:35:

En ik dacht dat Rapid Gate al opgelost was? Maar gisteren begon hij met 45kw op te laden, alleen gaandeweg toen ik in de buurt van de 60% kwam ( ik begon bij 14% ) zakte de snelheid in. Bij de 2e keer, want die Lidl snellader stopt na 30min :+ Kreeg ik nog maar 21kw max, voor mij geen enkel probleem.

Meestal sta ik toch aan een gratis snellader welke gelimiteerd is op 20kw maximaal: maar gisteren stond ik aan een snellader van Lidl Weert, welke niet op 20kw gelimiteerd was. Dus de 1e keer op bijna volle snelheid snel kunnen laden. Dan zal mijn Nissan Leaf wel nooit die update gekregen hebben, welke Rapid Gate grootendeels zou moeten oplossen?

Al stelde Bjorn Nyland ook: dat die update er ook voor zou kunnen zorgen, dat je accupakket meer degradatie krijgt. Oh gisteren 193km op een volle accu gereden en had nog 14% over, dus 200km actieradius haal ik wel.
Rapidgate is nooit echt opgelost, de auto mist gewoon hardware in de vorm van actieve accu koeling, dat is niet op te lossen met een software update :)

Dit is de laadcurve van de LEAF, Bron Fastned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdAIeMojk6tNOOoIIamTq3dYeis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32mbDzuRJU5UvFqhXA5UEBZN.png?f=fotoalbum_large

Het is dus "normaal" dat de laadsnelheid daalt bij 60%.
50 kW laden haalt de LEAF sowieso nooit, tenminste ik heb het nog nooit gezien.
En bij een tweede keer is het helemaal takke traag.
Het hangt er af van de temperatuur van de tractie accu, als die te hoog is, gaat het laden langzamer.
En de temperatuur stijgt bij (snel)laden en bij ontladen, zo ging ik een keer na een snelladen (accu was al wat warmer) 130 rijden omdat het 19:00 was. Ik kreeg een melding dat ik rustig aan moest doen, accu temperatuur te hoog en het schildpadje ging branden in het dashboard.

Hoewel ik blij ben met de auto, hoe die rijd, de ruimte, propilot etc. vind ik dit een groot nadeel. Ook ChaDeMo is iets wat gaat uitsterven.
Ik denk dat die na de aflossing ook eruit gaat en ik voor iets anders ga, tegen die tijd maar eens kijken wat er op de markt is.
Pagina: 1 2