Atomius schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Is de Leaf van 2018-2022 nog interessant om te kopen in 2026 wat jullie betreft?
Ik lees over een toch wat snellere dan gemiddeld batterij degeneratie omdat actieve koeling ontbreekt.
De app lijkt ook niet zo fantastisch te zijn.
3 fase laden ontbreekt.
Anderzijds is hij wel redelijk goedkoop als occasion en heeft ie best een aardige range.
Hoe vinden jullie hem rijden, ook met name op de snelweg?
Ik heb sinds november een Leaf uit 2021 en ik vind 'm eigenlijk gewoon fantastisch. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn vorige auto een Peugeot 206 is, en dat het dus al snel een upgrade is.

Uiteindelijk is het voor mij de e-pedal: voor mijn rijstijl echt de beste upgrade denkbaar vwb de besturing, en de reden dat ik toch wel graag onderweg ben ermee (met filerijden ook een enorme verademing tov een handbak op benzine). Bizar dat de nieuwe Leaf het niet meer heeft. Ik heb op de snelweg eigenlijk altijd heel saai de ACC aan, al dan niet met de stuurhulp, en dan blijf ik achter een vrachtwagen plakken; een excuus om minder dan 100 te kunnen rijden
Ik rij niet zo heel veel, woon-werk is 80km maar ik werk meer thuis, en ik ben afhankelijk van een laadpaal hier op de hoek omdat ik niet kan laden aan huis. Maar die is niet zo heel duur (scheelt ~10ct met de prijs van stroom aan huis) en vaak genoeg beschikbaar.
De meeste dealers geven wel een soh op en je kunt bij een evt proefrit kijken in het dashboard. Als je er eentje vindt met rond 90% soh, dan is het volgens mij vooral aan jezelf hoe lang je er plezier van kan hebben.
De app is ok, niet zo goed als de auto, maar je kunt er de warmtepomp mee bedienen en je verbruik bijhouden. Je moet dan niet een wat ouder model hebben waar de app net van is gestopt (zie een paar posts eerder).
Wat mij betreft een interessante occasion, interessant genoeg voor een proefrit.