Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

LogOffShutDown schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:16:
Ter info, de recentere NissanConnect Services app doet het nog wel (Android, Leaf+ uit juni 2019).
Klopt, zoals ook gemeld in de berichtgeving van Nissan.
NissanConnect is een ander systeem dan het oudere NissanConnectEV, waarvan de servers nu zijn uitgezet.

🖥️ | 🚗

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 22:03
darklord007 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf ook een acculader aansluiting gemaakt bij de laadpoort. Zo kan ik af en toe de acculader eraan hangen zonder dat de motorkap open hoeft. Gewoon gaatje in het midden tussen de 2 laadpoorten en een waterdichte connector aansluiting erop. De contra aan de lader vastgemaakt en go
Mooie oplossing...hier heb ik zelf ook wel eens over nagedacht maar nooit de moeite genomen om dit aan te passen. Ik heb recentelijk afscheid genomen van de Leaf dus het is nu ook niet meer nodig. Mijn nieuwe EV lijkt de accu wel goed op te laden.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 14:25
boyette schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:35:
Ik heb vandaag nog uitgebreid met Nissan gesproken men is er toch wel mee bezig om te bekijken of op de een of andere manier de dienst toch nog kan worden voortgezet. Intern is hier ook gedoe over.
Ik veronderstel dat hier niets meer is uitgekomen?

Ondertussen ligt mijn OVMS bestelling al 12 dagen bij de douane en gebeurd er niets mee. En aangezien Bpost ook al tien dagen aan het staken is, zal het nog wel even duren voor ik iets binnen krijg |:(

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
Horla schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik veronderstel dat hier niets meer is uitgekomen?

Ondertussen ligt mijn OVMS bestelling al 12 dagen bij de douane en gebeurd er niets mee. En aangezien Bpost ook al tien dagen aan het staken is, zal het nog wel even duren voor ik iets binnen krijg |:(
Ik zal nog eens informeren .. heb je de douanekosten wel betaald?

• Horla
boyette schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:23:
[...]

Ik zal nog eens informeren .. heb je de douanekosten wel betaald?
Dat kan ik pas doen als ze mij daarvan een factuur sturen... Bpost doet het stuk binnen België dus die moeten mij betalingsgegevens bezorgen. Dus ik zie twee mogelijkheden:
  1. Pakje is nog niet behandeld door de douane
  2. Douane heeft alle gegevens doorgegeven aan Bpost maar aangezien die staken, liggen er ondertussen tienduizenden pakjes en gebeurt er niets

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Is de Leaf van 2018-2022 nog interessant om te kopen in 2026 wat jullie betreft?

Ik lees over een toch wat snellere dan gemiddeld batterij degeneratie omdat actieve koeling ontbreekt.

De app lijkt ook niet zo fantastisch te zijn.

3 fase laden ontbreekt.

Anderzijds is hij wel redelijk goedkoop als occasion en heeft ie best een aardige range.

Hoe vinden jullie hem rijden, ook met name op de snelweg?

• Ba_di
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:01
Atomius schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:
Is de Leaf van 2018-2022 nog interessant om te kopen in 2026 wat jullie betreft?

Ik lees over een toch wat snellere dan gemiddeld batterij degeneratie omdat actieve koeling ontbreekt.

3 fase laden ontbreekt.

Anderzijds is hij wel redelijk goedkoop als occasion en heeft ie best een aardige range.

@Atomius
Ik rijd de leaf 2018 inmiddels 3 jaar. Op zich prima auto. Staat inmiddels bijna 200.000 op de teller, met de kanttekening dat bij 125.000 de accu is vervangen, vrij kort daarna heb ik hem gekocht. Overdag mogen we niet harder dan 100 km/h. Dat is volgens mij de redding voor alle ev's. Maar je kan met de leaf ook prima 130, mits je accu voldoende gevuld is om de hele rit te halen.
Wat betreft de app: zoals je in de voorgaande berichten kan lezen is de app einde oefening, als gevolg van het stoppen van 2G/3G door de telecom bedrijven. Alternatief is ovms. Ik zag iets in voorgaande berichten voorbijkomen dat Nissen met iets bezig zou kunnen zijn. Dus wie weet.
3 fasen laden lukt idd niet. Maar hij kan op 1 fase wel 32A dus 7.4 kW laden, mits je huisaansluiting dat aan kan. Ik heb tot voor kort steeds met de granny lader geladen 10A 2.1kW. Dat wil ook prima, ik had aan 5 a 6 uur laden genoeg voor mijn woonwerk rit. Sinds kort een lader aan de muur gehangen vanwege ERE registratie, nu gaat het laden iets sneller.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 12:22
@Atomius Als je er eentje vindt voor een goede prijs en je kan leven met de beperkingen, dan is het zeker wel een prima auto. Wel zou ik iedereen aanraden om bij de aankoop een soort van 5 dagen niet goed geld terug garantie af te dwingen op het gebied van de werking van de accu. Dit om de kans te hebben om de auto even rustig van 100% naar minder dan 10% leeg te kunnen rijden. Veel Leafs hebben vanwege die ontbrekende accu koeling last van defecte en eventueel opgezwollen cellen. Als je met pak em beet 30% vol de snelweg op rijdt met vol 'gas' en het percentage duikelt met tientallen procenten tegelijk dan weet je dat het accupakket slecht is. Uiteraard geeft Leafspy meer informatie, maar eigenlijk is dat met deze methode niet nodig.

Als de dealer/verkoper weigert, dan weet je eigenlijk al dat de accu hoogstwaarschijnlijk stuk is.

Verder is het een auto die prima rijdt op de snelweg, ik ben de afgelopen jaren meerdere malen van midden Nederland naar schoonfamilie in Zwitserland gereden, 860 km in meestal iets van 11 uur 30 en het rijdt heerlijk relaxed, drie keer laden bij Tesla. Wel heb ik de luxe van een extender en CSS laadpoort, maar wat ik wil illustreren is dat het dus prima rijden is op de snelweg als je geen of minder last hebt van de beperkingen die de auto heeft.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01

Cyphax

Moderator LNX
Atomius schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:01:

3 fase laden ontbreekt.

Ik heb sinds november een Leaf uit 2021 en ik vind 'm eigenlijk gewoon fantastisch. Ik moet er wel bij vertellen dat mijn vorige auto een Peugeot 206 is, en dat het dus al snel een upgrade is. :+
Uiteindelijk is het voor mij de e-pedal: voor mijn rijstijl echt de beste upgrade denkbaar vwb de besturing, en de reden dat ik toch wel graag onderweg ben ermee (met filerijden ook een enorme verademing tov een handbak op benzine). Bizar dat de nieuwe Leaf het niet meer heeft. Ik heb op de snelweg eigenlijk altijd heel saai de ACC aan, al dan niet met de stuurhulp, en dan blijf ik achter een vrachtwagen plakken; een excuus om minder dan 100 te kunnen rijden :+

Ik rij niet zo heel veel, woon-werk is 80km maar ik werk meer thuis, en ik ben afhankelijk van een laadpaal hier op de hoek omdat ik niet kan laden aan huis. Maar die is niet zo heel duur (scheelt ~10ct met de prijs van stroom aan huis) en vaak genoeg beschikbaar.
De meeste dealers geven wel een soh op en je kunt bij een evt proefrit kijken in het dashboard. Als je er eentje vindt met rond 90% soh, dan is het volgens mij vooral aan jezelf hoe lang je er plezier van kan hebben.
De app is ok, niet zo goed als de auto, maar je kunt er de warmtepomp mee bedienen en je verbruik bijhouden. Je moet dan niet een wat ouder model hebben waar de app net van is gestopt (zie een paar posts eerder).

Wat mij betreft een interessante occasion, interessant genoeg voor een proefrit. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:35
Cyphax schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:41:
[...]Uiteindelijk is het voor mij de e-pedal: voor mijn rijstijl echt de beste upgrade denkbaar vwb de besturing, en de reden dat ik toch wel graag onderweg ben ermee (met filerijden ook een enorme verademing tov een handbak op benzine). Bizar dat de nieuwe Leaf het niet meer heeft.
Weet je zeker dat de nieuwe Leaf dat niet heeft? Volgens Google wel.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Aziona schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:58:
[...]

Weet je zeker dat de nieuwe Leaf dat niet heeft? Volgens Google wel.
Vrij zeker, ja. De Ariya heeft het ook niet.
Ze noemen het nu E-step en die komt gewoon niet volledig tot stilstand.
Nissan schrijft zelf op een pagina met zulk een misleidende titel dat ze er een asterisk bij hebben gezet met deze uitleg:
Unlike with e-Pedal that has been used in the past, with e-Pedal Step that has been installed in new vehicles since 2020, instead of the stop and stop-hold function after deceleration, the vehicle creeps after deceleration when the driver's foot is off the accelerator, so it is necessary to step on the brake when the vehicle is stopped.
Als dit zo blijft is mijn huidige Leaf mijn eerste en laatste Nissan geweest.

• Horla
Vandaag eindelijk van Bpost invoerkosten gekregen: €52.78 BTW en een whopping €40 voor Bpost zelf. Is geen slecht verdienmodel van Bpost precies.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-04 12:24
Cyphax schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:14:
[...]

Als dit zo blijft is mijn huidige Leaf mijn eerste en laatste Nissan geweest.
Dan eerst maar eens zien of er andere automerken zijn die 'm zo afgesteld hebben als jij wilt. Want eerlijk gezegd heb ik daar steeds meer een hard hoofd in. Ik heb nu wel in enkele EV's gereden, maar geen enkele komt ook maar in de buurt van de leaf. Alle auto's zijn veel schokkeriger, rollen verder door en stoppen niet of pas erg laat.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Morwen schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:49:
[...]

Dan eerst maar eens zien of er andere automerken zijn die 'm zo afgesteld hebben als jij wilt. Want eerlijk gezegd heb ik daar steeds meer een hard hoofd in. Ik heb nu wel in enkele EV's gereden, maar geen enkele komt ook maar in de buurt van de leaf. Alle auto's zijn veel schokkeriger, rollen verder door en stoppen niet of pas erg laat.
Er zijn wat Hyundai's en Kia's die volledig stoppen, en er zijn ook modellen van Renault die het zouden doen maar ik heb er nog niet zo heel veel tijd in gestopt, ik hoop nog vele jaren met deze Leaf te doen. Desnoods vervang ik de batterij ipv de hele auto. :P

Er lijkt wat backlash te zijn vanuit China en/of Japan, ze lijken dat minder veilig te vinden ofzo. Ik snap het niet zo goed, mij lijkt het een stuk veiliger om de bediening van je auto op deze manier te versimpelen, maar misschien ben ik zelf wel te simpel om dat te begrijpen. :+

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ba_di schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:37:
[...]

Wat betreft de app: zoals je in de voorgaande berichten kan lezen is de app einde oefening, als gevolg van het stoppen van 2G/3G door de telecom bedrijven. Alternatief is ovms. Ik zag iets in voorgaande berichten voorbijkomen dat Nissen met iets bezig zou kunnen zijn. Dus wie weet.
[...]
Zucht...
Nissans vanaf 2018 hebben gewoon 4G. De app werkt niet meer voor de 2018-2021 modellen omdat Nissan de servers heeft uitgezet van het verouderde NissanEVConnect (niet te verwarren met NissanConnect) platform.

En ja OVMS is mogelijk een optie, mits je van hobbyen houdt en het niet erg vindt om honderden euro's uit te geven aan een extra kastje.

@Atomius hier wordt al jaren een 2018 Leaf gebruikt als tweede auto, nu met 140.000 op de teller. Rijdt vrijwel dagelijks 100km snelweg voor woon-werk. Het is een comfortabele, ruime auto waarin je ook prima vier of vijf volwassenen kunt vervoeren of uitgebreid de boodschappen mee kunt doen.
De grootste nadelen vind ik zelf het trage laden (doorgaans 3,7kW -> +/- 10% per uur) en het relatief beperkte rijbereik, wat ook de reden is dat we er nog een andere auto bij naast hebben. Als je 's avonds nog een wat langere rit wil maken nadat ie overdag al geforenst heeft is het anders best wel een ding. Je moet er daarmee ook wel rekening mee houden dat je thuis kunt laden of een paar rustige laadpalen in de buurt hebt, want hij zal er best een tijdje aan de lader moeten staan voordat de accu weer op peil is.

Met het rijbereik kan ie in de zomer in principe 2 dagen op-en-neer, maar in de praktijk laden we iedere nacht een paar uur bij zodat ie weer op 80-85% uit komt.

🖥️ | 🚗

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 12:22
Cyphax schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:41:
[...]

De meeste dealers geven wel een soh op en je kunt bij een evt proefrit kijken in het dashboard. Als je er eentje vindt met rond 90% soh, dan is het volgens mij vooral aan jezelf hoe lang je er plezier van kan hebben.
Houd er wel rekening mee dat die SoH vrijwel nietszeggend is, vrijwel elke Leaf van ouder dan 2018 zal nog de volle capaciteit of 11/12 tonen, maar kan desondanks toch te maken hebben met slechte cellen. Lees r/Leaf er maar op na op Reddit. De normale degradatie is wel onder controle bij de Leafs van na 2018 maar helaas is daar dus dit voor terug gekomen.

Daarom is de proefrit echt belangrijk om te zien wat er bij lager dan 50% volle batterij gebeurt en/of goede afspraken mbt garantie met de verkoper.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
budi schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:53:
[...]

Houd er wel rekening mee dat die SoH vrijwel nietszeggend is, vrijwel elke Leaf van ouder dan 2018 zal nog de volle capaciteit of 11/12 tonen, maar kan desondanks toch te maken hebben met slechte cellen. Lees r/Leaf er maar op na op Reddit. De normale degradatie is wel onder controle bij de Leafs van na 2018 maar helaas is daar dus dit voor terug gekomen.

Daarom is de proefrit echt belangrijk om te zien wat er bij lager dan 50% volle batterij gebeurt en/of goede afspraken mbt garantie met de verkoper.
Voor zover ik het begrepen heb betekent 12 streepjes op het dashboard dat de SoH > 83% ofzo is (dat zegt dan relatief weinig zou je zeggen) maar een SoH met een percentage tussen 83% en 100% zou eigenlijk niet "nietszeggend" moeten zijn, voor m'n gevoel. Ik zou bij mijn zoektocht ook proberen om modellen vanaf ~2021 te zoeken, dan heb je ook nog de ondersteunde app hopelijk.

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Horla schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:14:
Vandaag eindelijk van Bpost invoerkosten gekregen: €52.78 BTW en een whopping €40 voor Bpost zelf. Is geen slecht verdienmodel van Bpost precies.
Oei, pittig. Dank je voor het delen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kwam een video tegen die het beëindigen van het NissanEVConnect platform in perspectief plaatst. Welk perspectief dat is mag je zelf bepalen, maar het geeft in ieder geval wat info over de beweegredenen van Nissan :+
En ja ik zal ook niet snel meer een Nissan kopen, als het merk over 10 jaar uberhaupt nog bestaat.

🖥️ | 🚗

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik moet wat tuinaarde hebben en was benieuwd hoeveel je (in zakken) in de achterbak kunt vervoeren. Zijn daar ervaringen mee voor een Leaf uit 2025?

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:12
Dat hangt helemaal af van jouw zakken. Zonder het gewicht van de zak te weten is het heel lastig om jouw max laadvermogen (Leaf = 485 tot 515kg) te minderen met jouw gewicht (85kg?) en het resultaat te delen door het gewicht van één van jouw zakken tuinaarde om te zien hoeveel er vervoerd mogen worden volgens de gegevens die jij bij de RDW aan de hand van jouw kenteken kunt opvragen.

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:22
DaanTriple7 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:33:
Dat hangt helemaal af van jouw zakken. Zonder het gewicht van de zak te weten is het heel lastig om jouw max laadvermogen (Leaf = 485 tot 515kg) te minderen met jouw gewicht (85kg?) en het resultaat te delen door het gewicht van één van jouw zakken tuinaarde om te zien hoeveel er vervoerd mogen worden volgens de gegevens die jij bij de RDW aan de hand van jouw kenteken kunt opvragen.
Ok, dus dan is het:

(Max. toegestane gewicht - massa ledig voertuig - bestuurder) / gewicht per zak

Dank.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste