Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 15:35
Het grote Nissan-Leaf Topic

Meestal ben ik niet zo fanatiek met het maken van topics, maar in veel topics op Tweakers.net komt deze auto terug. Ik heb al een aantal keer gelezen dat veel het jammer vinden dat er geen specifiek topic voor is gemaakt. Toch is het tot op heden nog niet van de grond gekomen en denk ik dat het wel waardevol is om specifieke Nissan Leaf kennis binnen één topic te kunnen delen. Wellicht kunnen we er allemaal wat lering uit halen. 7(8)7

De Nissan Leaf was een van de best verkopende auto's in Europa, maar sinds de komst van de Tesla model 3 en meer concurrenten is hij van zijn troon gestoten. Volgens diverse sites heeft de Nissan Leaf een vierde plaats binnen de top 10 van best verkochte elektrische auto's in 2019. Desalniettemin was nissan de eerste autofabrikant die auto's in dit segment op de markt plaatse. Na het oudere model van de leaf, dat redelijk futuristisch oogde heeft Nissan gekozen voor een meer regulier model. De nieuwe Nissan Leaf heeft wel iets weg van de Nissan Micra en heeft scherpere lijnen en een iets sportiever uiterlijk, volgens velen een goede keuze.

Versies

De nieuwe Nissan Leaf wordt geleverd in twee versies; De Leaf voor woon- werk verkeer en de Leaf+ voor langere ritten:

Afbeeldingslocatie: https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/2019_LEAF_Full_PES/Overview/2019-nissan-leaf-19tdieulhdpace171_P2.jpg.ximg.l_6_m.smart.jpg

De Leaf (40 KWh)
  • Tot 270 KM rijbereik (WLTP)
  • Batterij in 7,5 uur vol
  • Snelladen binnen 60 minuten van 20% tot 80%
  • Maximum vermogen: 150pk
  • Maximum koppel: 320Nm
  • Lengte: 449cm
  • Breedte: 178,8cm
  • Hoogte: 153 / 154cm
  • 0 tot 100: 7,9s
Afbeeldingslocatie: https://www-europe.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/nissan_europe/vehicles/2019_LEAF_Full_PES/Overview/2019-nissan-leaf-19tdieulhdpace172_P2.jpg.ximg.l_6_m.smart.jpg

De Leaf + (62 KWh)
  • Tot 385KM rijbereik (WLTP)
  • Batterij in 11,5 uur vol
  • Snelladen binnen 90 minuten van 20% tot 80%
  • Maximum vermogen: 217pk
  • Maximum koppel: 340Nm
  • Lengte: 449cm
  • Breedte: 178,8cm
  • Hoogte: 154,5
  • 0 tot 100: 6,9s
Uitvoeringen

De Nissan Leaf wordt geleverd in een drietal uitvoeringen. De accenta is de basisuitvoering met al een een scala aan opties. Na de accenta komt de n-connecta, met opties zoals grotere velgen, verwarmde stoelen en 360 camara's. Tenslotte is er voor de fanaten nog de meest luxe Tekna uitvoering. Deze versie heeft zelfs een autopilot en park.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMqde06.png

Downloads

Specificaties
Prijslijst

Private Lease

De nissan Leaf is momenteel bij de volgende aanbieders via Private Lease te verkrijgen:

Accenta:
  • Nissan60 mnd / 10.000 km€ 379 p/m
  • ANWB60 mnd / 10.000 km€ 319 p/m
N-connecta:
  • Nissan 60 mnd / 10.000 km € 399 p/m
  • XLEasy 60 mnd / 10.000 km € 499 p/m
  • ANWB 60 mnd / 10.000 km € 339 p/m
Tekna
  • Nissan 60 mnd / 10.000 km € 419 p/m
  • Ikrij.nl 60 mnd / 10.000 km € 479 p/m
  • XLEasy 60 mnd / 10.000 km € 539 p/m
  • ANWB 60 mnd / 10.000 km € 329 p/m
Video's van de LEAF 2018 (40KwH)

Zeer uitgebreide review 1 uur:

[YouTube: https://youtu.be/tIohixuup1k]

Opbergruimte test:

Leaf vs Kona:

ANWB test:

Autoweek test:

--> Volgen later

Mijn ervaring
<placeholder>

Bestellingen en levertijden

De run op Nissan Leafs is waarschijnlijk aan het toenemen vanwege de private lease aanbiedingen. Ook zullen de subsidies voor aankoop van elektronische auto's bijdragen aan de belangstelling. Eerder werd aangegeven dat Nissan de aanvraag per order verwerkt. Wellicht leuk en handig om het overzicht van bestellingen en levertijden bij te houden.

Heb je ook een Leaf besteld. Geef dan jouw levertijden even door :) Wellicht kunnen we ook bijhouden wie welke Leaf heeft en wat de gemiddelde range en het verbruik is.

username besteld op leverdatum Type Kleur
Genitalix 19-02-2020 05-03-2020 N-connecta Zwart
nietmachine48 14-02-2020 +/- 26-02-2020 ! N-connecta Zwart
Rogier.V 12-02-2020 08-06-2020 n-connecta wit

Rapidgate

Rapidgate hield in dat je de Leaf na twee keer snelladen eigenlijk niet meer kon 'snel'laden. De temperatuur was dan te hoog opgelopen en softwarematig werd de laadsnelheid afgekapt. Nissan heeft zonder dit in de publiciteit te brengen een softwareupdate aangebracht bij de nieuwere modellen. Er is nog steeds wel sprake van het afkappen bij te hoge temperaturen, maar de snelheden waarmee je kunt laden zijn zijn meer acceptabel. In deze korte video wordt uigelegd hoe het zit:

Rapidgate fix

[ Voor 22% gewijzigd door GeNiTaLiX op 02-03-2020 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 09:00
Mooi een eigen topic voor de Leaf.

Tijdje geleden via de ANWB via de private lease aanbieding er eentje besteld. En volgens mij zijn er meer geweest met hetzelfde plan: levertijd wordt geschat op week 24, is 18 weken na het einde van de 14 dagen bedenktijd.
De dealer zelf denkt eerder aan 16 weken overigens.
Maar denk dat de verkoop wel lekker gaat dus.
Volgens de dealer ging het ook hard, hij snapte ook niet helemaal hoe de ANWB het voor dit geld kan aanbieden maar ze zullen het rekenwerk wel hebben gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Rogier.V schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 18:11:
Mooi een eigen topic voor de Leaf.

Tijdje geleden via de ANWB via de private lease aanbieding er eentje besteld. En volgens mij zijn er meer geweest met hetzelfde plan: levertijd wordt geschat op week 24, is 18 weken na het einde van de 14 dagen bedenktijd.
De dealer zelf denkt eerder aan 16 weken overigens.
Maar denk dat de verkoop wel lekker gaat dus.
Volgens de dealer ging het ook hard, hij snapte ook niet helemaal hoe de ANWB het voor dit geld kan aanbieden maar ze zullen het rekenwerk wel hebben gedaan. ;)
Thanks! Hopelijk gaat het een beetje lopen. Fijn dat je aangeeft wanneer de auto voor jou geleverd gaat worden. Ik ben erg benieuwd hoe lang het voor mij gaat duren, want mijn bedenktijd loopt pas 18 februari af (5-2 bevestiging bestelling).

Ik heb ook geen idee of kleurstelling / type invloed heeft op de levertijd. Mijn bestelling is in ieder geval een witte Leaf n-connecta (20kkm / 5 jr voor €389).
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
Ik heb die vraag eerder voorgelegd maar type en kleur heeft geen invloed. Alles wordt in de fabriek op order gemaakt, er is geen voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paroal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01-2024
Hoe gaan jullie het doen mbt opladen? Aanleggen van laadpaal of wallbox, of gewoon kabel vanuit huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Paroal schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:35:
Hoe gaan jullie het doen mbt opladen? Aanleggen van laadpaal of wallbox, of gewoon kabel vanuit huis?
Mijn doel is zoveel mogelijk thuis laden. Ik heb al een aparte groep, dus wordt voor mij waarschijnlijk een 20a / 16a wallbox. Op dit moment neig ik maar een 2e hands Tesla of Lolo.

Dan kan ik toch bijna 2x zo snel laden als via granny.
10a 2,3kwh = 17,4uur
16a 3,7kwh = 10,8 uur
20a 4,6kwh= 8,7 uur

Andere opties hoor ik graag :*)
Rogier.V schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:49:
Ik heb die vraag eerder voorgelegd maar type en kleur heeft geen invloed. Alles wordt in de fabriek op order gemaakt, er is geen voorraad.
Ah thanks was al benieuwd. Ik heb in de SP maar een tabel aangemaakt met levertijden wellicht kunnen we dat bijhouden als anderen die ook doorgeven. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door GeNiTaLiX op 16-02-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paroal
GeNiTaLiX schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:32:
[...]

Mijn doel is zoveel mogelijk thuis laden. Ik heb al een aparte groep, dus wordt voor mij waarschijnlijk een 20a / 16a wallbox. Op dit moment neig ik maar een 2e hands Tesla of Lolo.

Dan kan ik toch bijna 2x zo snel laden als via granny.
10a 2,3kwh = 17,4uur
16a 3,7kwh = 10,8 uur
20a 4,6kwh= 8,7 uur

Andere opties hoor ik graag :*)

[...]

Ah thanks was al benieuwd. Ik heb in de SP maar een tabel aangemaakt met levertijden wellicht kunnen we dat bijhouden als anderen die ook doorgeven. ;)
Granny??? Ben nieuw in het EV verhaal...

Op welke site kun je nu alle merken laadpalen vinden die geschikt zijn voor de nissan leaf? Ligt het aan mij, want ik kom of sites tegen voor offerte aanvragen of sites met daarop laadpalen van een specifiek merk???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Paroal schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Granny??? Ben nieuw in het EV verhaal...

Op welke site kun je nu alle merken laadpalen vinden die geschikt zijn voor de nissan leaf? Ligt het aan mij, want ik kom of sites tegen voor offerte aanvragen of sites met daarop laadpalen van een specifiek merk???
Nissan leaf heeft een type 2 lader en kan max 6.6 kWh laden. Dus als je daar rekening mee houdt kom je een heel eind.. Granny is een stopcontact lader, die zit bij je Nissan. Dan laad je ongeveer met 10 ampère, dus 2.3kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

In de private lease, begint deze auto al bijna goedkoper te worden dan dieselen met een c segmenter bij +30K km per jaar.

De productie is helaas tegenwoordig wel buiten de EU, in Sunderland. Het intellectueel eigendom en de ontwikkeling zit in japan. Iets dat niet helemaal fijn voelt, als je bewust in je eigen economie wilt consumeren.

@GeNiTaLiX mooie aanbieding 40Kkm pj voor €389 per maand.

[ Voor 3% gewijzigd door 3x3 op 16-02-2020 23:31 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
3x3 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:30:
In de private lease, begint deze auto al bijna goedkoper te worden dan dieselen met een c segmenter bij +30K km per jaar.

De productie is helaas tegenwoordig wel buiten de EU, in Sunderland. Het intellectueel eigendom en de ontwikkeling zit in japan. Iets dat niet helemaal fijn voelt, als je bewust in je eigen economie wilt consumeren.

@GeNiTaLiX mooie aanbieding 40Kkm pj voor €389 per maand.
Shit typo.. 20kkm haha. Waarschijnlijk is de diesel goedkoper?

Voor mijzelf heb ik de vergelijking met een nieuwe auto / occasion en mijn huidige auto gemaakt. En omdat ik nu van 250 euro in de maand benzine naar 50+ euro qua oplaadkosten was. Is deze auto van 40k goedkoper voor mij dan een benzine occasion kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogier.V
3x3 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:30:
Ik heb niet gekeken naar diesels in de private lease, maar wel bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met verschillende B-segmenters en C-segmenters.

De Nissan Micra is bijvoorbeeld in de aanbieding bij ANWB met een vanaf prijs van 254 p/m (was 290)
Laten we een gemiddeld verbruik nemen van 5.6L/100km (bron)
Met een euro 95 benzine prijs van €1.62/L. Circa €9,- per 100km.

Laadkosten bij openbare laadpaal bij mij in Rotterdam zijn 0,33ct per kwh. . Thuis laden is natuurlijk goedkoper.
Stel een Nissan rijdt 250km met een volle accu. Dat komt uit op circa €5,- per 100km aan kosten voor openbaar laden.

Maakt volgende kosten.
y-as = prijs p/m voor lease incl 'brandstof'
x-as = aantal maanden leasen + aantal kilometers per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fNP8g9q/lease-vergelijker2.jpg

Eigenlijk is de nissan Leaf dus goedkoper dan de micra, terwijl dat een b-segment auto is en een best goede aanbieding via de ANWB. Dit loopt alleen nog maar meer op bij meer km's per jaar.
In mijn vergelijkingen met veel auto's waren alleen A-segmenters goedkoper om te leasen als je ook brandstof meerekende.

edit/ benzineprijs aangepast naar goedkope opties

[ Voor 4% gewijzigd door Rogier.V op 17-02-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Rogier.V schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb niet gekeken naar diesels in de private lease, maar wel bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt met verschillende B-segmenters en C-segmenters.
...
Ook ik had hetzelfde gedaan voordat ik besloot deze auto te nemen. Bij mij kwam de Nissan ook het goedkoopste uit de bus. Plus dat ik via private lease geen onverwachte kosten heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bB33usW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Werd wel tijd voor een Leaf topic :)
Ik heb er op dit moment zelfs twee. Zit nu in de Antillen en heb een 2013 meegenomen om rond te crossen op het eiland. Omdat ik met het verhuizen een auto mee kan nemen heb ik een 2011SL voor een zacht prijsje gekocht vanuit Amerika. Omdat de accu niet zo heel meer goed is(50km) kon ik de Leaf voor een mooi prijsje op de kop tikken. Straks in Nederland is het dan de bedoeling dat er een accuswap en extender pakket upgrade krijgt bij Muxsan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 11:22

Mfpower

In dubio

@GeNiTaLiX thanks voor het starten van dit topic. Ik heb geen Leaf maar ben erg geneigd om ook het ANWB PL aanbod van de ANWB te nemen. Ik had het al in het EV topic gepost, maar ik rijd nu een 308SW uit 2012 en kan goedkoper een Leaf leasen via die optie. En als het niet goedkoper is, speel ik ongeveer quitte, maar dan met een nieuwe auto die een stuk fijner rijdt. Alleen leveren we wat bagageruimte in. Binnen NL kan ik alle tripjes ermee doen en kan soms gratis en anders goedkoop op het werk laden. Ook kan ik parkeren op eigen terrein en dus thuisladen, moet alleen een nieuwe groep voor de schuur laten maken.

Bij mijn proefrit pasten 3 kids prima achterin (1, 4, 6 jaar oud) en de roundtrip van 200km naar schoonmoeder op 1 lading prima gehaald. Ik vond de auto echt fantastisch rijden. Donderdag krijg ik een i3 mee te leen, ben benieuwd hoe die rijdt.

De twee redenen dat ik nog steeds twijfel zijn:
- lange looptijd van 5 jaar (overkomelijk, maar wel een bezwaar) voor de goede prijs
- geen goede auto meer voor vakantie (onoverkomelijk). Een auto huren zou het financiele voordeel laten verdampen en ik heb tot de dag van vandaag geen goede oplossing hiervoor. Als ik dit kon oplossen zou ik vandaag nog tekenen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8l5qOh7tsykMTSKx2qeXzRl/thumb.png

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 18-02-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05 15:00
Ik heb ook de private lease via de ANWB genomen, afgelopen vrijdag was de 14 dagen bedenktijd voorbij. Daarop volgde een (automatisch) mailtje met de verwachte (verlengde) levertijd van tussen 8 en 16 weken. Tot mijn verbazing zag ik gisteren via de Leaseplan app dat de Leaf bij de dealer stond. Vanochtend contact opgenomen, en warempel, -het was geen fout- de auto staat klaar. Volgende week ophalen😁. Flinke mazzel natuurlijk, maar er was nog 1 voorraadmodel (uiteraard wel van mijn keuze kleur / uitvoering).

Bij auto Sturm zag ik ook een private lease actie vanaf € 319 staan. Niet verder gekeken, maar wellicht betere voorwaarden m.b.t. kortlopende contracten. Plus inruil van je huidige voertuig is mogelijk.

https://www.autosturm.nl/nissan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Erasmo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:50:
Werd wel tijd voor een Leaf topic :)
Ik heb er op dit moment zelfs twee. Zit nu in de Antillen en heb een 2013 meegenomen om rond te crossen op het eiland. Omdat ik met het verhuizen een auto mee kan nemen heb ik een 2011SL voor een zacht prijsje gekocht vanuit Amerika. Omdat de accu niet zo heel meer goed is(50km) kon ik de Leaf voor een mooi prijsje op de kop tikken. Straks in Nederland is het dan de bedoeling dat er een accuswap en extender pakket upgrade krijgt bij Muxsan.
Klinkt goed. Ik had die mods van muxsan ook bekeken. Helaas een lease, maar wel heel tof!
Mfpower schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:27:
@GeNiTaLiX thanks voor het starten van dit topic. Ik heb geen Leaf maar ben erg geneigd om ook het ANWB PL aanbod van de ANWB te nemen. Ik had het al in het EV topic gepost, maar ik rijd nu een 308SW uit 2012 en kan goedkoper een Leaf leasen via die optie. En als het niet goedkoper is, speel ik ongeveer quitte, maar dan met een nieuwe auto die een stuk fijner rijdt. Alleen leveren we wat bagageruimte in. Binnen NL kan ik alle tripjes ermee doen en kan soms gratis en anders goedkoop op het werk laden. Ook kan ik parkeren op eigen terrein en dus thuisladen, moet alleen een nieuwe groep voor de schuur laten maken.

Bij mijn proefrit pasten 3 kids prima achterin (1, 4, 6 jaar oud) en de roundtrip van 200km naar schoonmoeder op 1 lading prima gehaald. Ik vond de auto echt fantastisch rijden. Donderdag krijg ik een i3 mee te leen, ben benieuwd hoe die rijdt.

De twee redenen dat ik nog steeds twijfel zijn:
- lange looptijd van 5 jaar (overkomelijk, maar wel een bezwaar) voor de goede prijs
- geen goede auto meer voor vakantie (onoverkomelijk). Een auto huren zou het financiele voordeel laten verdampen en ik heb tot de dag van vandaag geen goede oplossing hiervoor. Als ik dit kon oplossen zou ik vandaag nog tekenen denk ik.

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, maar 99% voldoet deze auto gewoon en hij rijdt heerlijk. Ik zit best veel in de auto en heb het gevoel dat ik hier zoveel voordeel en comfort uit ga halen.

Wij gaan daarom deze zomervakantie maar vliegen met de kids! Van hier naar Düsseldorf is met de leaf goed te doen haha.
nietmachine48 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:39:
Ik heb ook de private lease via de ANWB genomen, afgelopen vrijdag was de 14 dagen bedenktijd voorbij. Daarop volgde een (automatisch) mailtje met de verwachte (verlengde) levertijd van tussen 8 en 16 weken. Tot mijn verbazing zag ik gisteren via de Leaseplan app dat de Leaf bij de dealer stond. Vanochtend contact opgenomen, en warempel, -het was geen fout- de auto staat klaar. Volgende week ophalen😁. Flinke mazzel natuurlijk, maar er was nog 1 voorraadmodel (uiteraard wel van mijn keuze kleur / uitvoering).

Bij auto Sturm zag ik ook een private lease actie vanaf € 319 staan. Niet verder gekeken, maar wellicht betere voorwaarden m.b.t. kortlopende contracten. Plus inruil van je huidige voertuig is mogelijk.

https://www.autosturm.nl/nissan/
Ja jij bent echt de grootste lucky bastard! Stiekem hoop ik ook op zo'n bericht nu mijn bedenktijd erop zit.. maar ik ben er bang voor. Wachten duurt me veel te lang. Moet maar een advent kalender maken ofzo...

Nog wel;
- laadpaal regelen
- laadpaal installeren
- eventueel zonnepanelen
- verzekering auto vriendin op mijn naam
- huidige auto verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit een laadpaal dan niet bij de lease in? Ik zag dat je een berekening had gedaan met een occasion en een een lease Leaf, maar je hebt niet een Leaf occasion meegenomen?

Enfin, ben met de 3D-printer aan het printen geslagen voor de Leaf, had eerder al haakjes geprint zodat je makkelijk bv een boodschappentas goed vast kan zetten in de kofferbak, daarna een afdekkapje voor de voorste vering(door een ontwerpfout loopt er water in en blijft er in staan waardoor de topbout kan roesten) en nu een set met aerodynamische inserts voor de velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Erasmo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:38:
Zit een laadpaal dan niet bij de lease in? Ik zag dat je een berekening had gedaan met een occasion en een een lease Leaf, maar je hebt niet een Leaf occasion meegenomen?

Enfin, ben met de 3D-printer aan het printen geslagen voor de Leaf, had eerder al haakjes geprint zodat je makkelijk bv een boodschappentas goed vast kan zetten in de kofferbak, daarna een afdekkapje voor de voorste vering(door een ontwerpfout loopt er water in en blijft er in staan waardoor de topbout kan roesten) en nu een set met aerodynamische inserts voor de velgen.
Nee laadpaal zit er niet bij (zover bij mij bekend...). Dat klopt. Dit wordt mijn eerste elektrische auto en ik durfde een occasion nog niet aan ivm. degradatie, geschiedenis en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De EVHUB laadpaal bij mijn ouders heb ik vandaag geinstalleerd, werkt prima.

Twee vragen:
Weet iemand of je de 40kWh leaf ook kan laden tot 80 of 90%? Indien dit niet het gevoel is, hoe gaan jullie hiermee om?

Hoeveel kWh capaciteit heeft de Leaf nog beschikbaar bij 0% SoC volgens de boordcomputer, er staat mij bij dat de LEAF 40kWh bij 0% nog flink wat kWh's over heeft. In dat geval zou ik kunnen adviseren om vooral niet bang te zijn om pas bij <5% SoC te gaan laden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:05:
Hoeveel kWh capaciteit heeft de Leaf nog beschikbaar bij 0% SoC volgens de boordcomputer, er staat mij bij dat de LEAF 40kWh bij 0% nog flink wat kWh's over heeft. In dat geval zou ik kunnen adviseren om vooral niet bang te zijn om pas bij <5% SoC te gaan laden.
Volgens onderstaand filmpje rond 12 min zegt ie vanaf km teller 222 dat hij 0 procent heeft.
Hij kan dan in ieder geval nog 10km doorrijden tot een fastned laadpunt. Dan geeft de indicator van fastned ook 0 procent aan maar ik heb geen idee of dit altijd precies klopt?
In het filmpje zelf zegt hij dat hij volgens eigen berekeningen op basis van het verbruik nog 5kwh over had moeten hebben.

https://youtu.be/0FlCfFhDZVY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:24
Rogier.V schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Laadkosten bij openbare laadpaal bij mij in Rotterdam zijn 0,33ct per kwh. . Thuis laden is natuurlijk goedkoper.
Stel een Nissan rijdt 250km met een volle accu. Dat komt uit op circa €5,- per 100km aan kosten voor openbaar laden.
Rij nu bijna 1 jaar met mijn Leaf en ik kan je vertellen dat je 250km nooit gaat halen.

Ik rij dagelijks 50km waarvan 40km snelweg en ik niet harder rij dan 100km/h

Winter range max 175 km
Zomer range max 220 km

Ook moet je niet vergeten laadverlies mee te rekenen bij het opladen zo'n 10-15 %

• nietmachine48

Twee vragen:
Weet iemand of je de 40kWh leaf ook kan laden tot 80 of 90%? Indien dit niet het gevoel is, hoe gaan jullie hiermee om?

Heb je een EVHUB met vaste kabel geinstalleerd? Zit te twijfelen tussen een evhub en een lolo. Occasion lolo is doorgaans rond de € 200, alleen vaak geen vaste kabel. Evhub zit je al snel rond de € 500, occasion bijna niet te vinden.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

nietmachine48 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 05:21:
[...]

Heb je een EVHUB met vaste kabel geinstalleerd? Zit te twijfelen tussen een evhub en een lolo. Occasion lolo is doorgaans rond de € 200, alleen vaak geen vaste kabel. Evhub zit je al snel rond de € 500, occasion bijna niet te vinden.
Ja, vaste kabel was een eis. Niet iedere dag hannissen met kabels maar gewoon plug and charge. Daarnaast is de EVHUB erg veelzijdig, backoffice functionaliteit was bij mijn ouders niet nodig.
Rogier.V schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:56:
[...]

Volgens onderstaand filmpje rond 12 min zegt ie vanaf km teller 222 dat hij 0 procent heeft.
Hij kan dan in ieder geval nog 10km doorrijden tot een fastned laadpunt. Dan geeft de indicator van fastned ook 0 procent aan maar ik heb geen idee of dit altijd precies klopt?
In het filmpje zelf zegt hij dat hij volgens eigen berekeningen op basis van het verbruik nog 5kwh over had moeten hebben.

https://youtu.be/0FlCfFhDZVY
Ik zoek eigenlijk iemand die hem helemaal plat heeft gereden, volgens mij kan je een Leaf gewoon veilig tot 0% op de BC rijden maar ik weet het niet zeker :P Wellicht kan leaf goeroe @mux hier iets over zeggen ?

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2020 09:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GeNiTaLiX
revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:36:
[...]

Ja, vaste kabel was een eis. Niet iedere dag hannissen met kabels maar gewoon plug and charge. Daarnaast is de EVHUB erg veelzijdig, backoffice functionaliteit was bij mijn ouders niet nodig.
Weet jij of je de EV-HUB op 20 ampere in kan laten stellen?
schumi1986 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 04:55:
[...]

Rij nu bijna 1 jaar met mijn Leaf en ik kan je vertellen dat je 250km nooit gaat halen.

Winter range max 175 km
Zomer range max 220 km

Ook moet je niet vergeten laadverlies mee te rekenen bij het opladen zo'n 10-15 %
Dat valt me wel wat tegen. Is het iets om in de startpost het gemiddeld verbruik (als je dat makkelijk kunt achterhalen) van Leaf gebruikers op te nemen? Ik ben wel benieuwd naar data.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeNiTaLiX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:41:
[...]

[...]

Dat valt me wel wat tegen. Is het iets om in de startpost het gemiddeld verbruik (als je dat makkelijk kunt achterhalen) van Leaf gebruikers op te nemen? Ik ben wel benieuwd naar data.
Nee, geen idee. Ook de handleiding van EVHUB laat op dit punt te wensen over. Ik heb EVHUB gevraagd om een overzicht te sturen met alle verschillende amperage /dipswitch configuraties.

Hij staat nu op 16a, mogelijk dat we deze later nog omzetten naar 20a. Met een hoofdaansluiting van 40a en veel elektrische apparaten kan dat echter krap worden. Ik weet ook niet in hoeverre je in de leaf het laad amperage kan instellen.

De auto wordt volgende week waarschijnlijk geleverd, we gaan het zien :)
[...]

Winter range max 175 km
Zomer range max 220 km

Is dit de range van een volledige cycle van 100 naar 0?

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2020 10:34 ]

• nietmachine48
GeNiTaLiX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:41:
[...]

[...]

Met de app Leafspypro kan je via een bt dongle allerlei data inzien. Een goede test van werkende dongles is te vinden op https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/

Info:
Leafspy is een app die met behulp van een OBD dongle inzicht geeft in de batterij status. De Pro versie kan ook nog tijdens het rijden gemiddelde verbruik, actieradius en nog veel meer gegevens tonen.

http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:23

mux

99% efficient!

revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:36:
Ik zoek eigenlijk iemand die hem helemaal plat heeft gereden, volgens mij kan je een Leaf gewoon veilig tot 0% op de BC rijden maar ik weet het niet zeker :P Wellicht kan leaf goeroe @mux hier iets over zeggen ?
Low battery warning ('batterij laag') verschijnt bij 6kWh resterend, en dan geeft de auto doorgaans ca. 6% resterend aan. Very low battery warning ('batterij kritiek'), dus dat de auto 0% aangeeft, komt tevoorschijn als er nog ca. 2kWh beschikbaar is. De eigenlijke SOC is dus ca. 5% als de auto 0% aangeeft. En waarom?

Het is heel ongezond voor de 40/62kWh om met minder dan ca. 10% lading te rijden. De interne weerstand schiet omhoog, met name met koud weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yBJYQfcsyZp63JTbGDCFtrqe/full.png

Dus alleen doen bij wat lagere snelheden (zeg sub-70km/h), en rustig optrekken/remmen met <=10%.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mux schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:32:
[...]

Low battery warning ('batterij laag') verschijnt bij 6kWh resterend, en dan geeft de auto doorgaans ca. 6% resterend aan. Very low battery warning ('batterij kritiek'), dus dat de auto 0% aangeeft, komt tevoorschijn als er nog ca. 2kWh beschikbaar is. De eigenlijke SOC is dus ca. 5% als de auto 0% aangeeft. En waarom?

Het is heel ongezond voor de 40/62kWh om met minder dan ca. 10% lading te rijden. De interne weerstand schiet omhoog, met name met koud weer.

[Afbeelding]

Dus alleen doen bij wat lagere snelheden (zeg sub-70km/h), en rustig optrekken/remmen met <=10%.
Duidelijk, dank voor de toelichting!

Kan je de maximale SoC bij AC laden nog cappen tot bijv. 80%, en indien niet het geval hoe schadelijk is het voor de Leaf om tot 100% te laden (is er een top buffer).

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:23

d0s

sssst

[...]

Winter range max 175 km
Zomer range max 220 km

Dit onderschrijf ik, met 120 km/h snelweg only kom je zelfs niet boven de 150km uit in de winter. Op de volle 100% inderdaad. Je moet ook niet kijken naar het door leaf weergegeven verbruik, want dat klopt niet met de daadwerkelijke range. En via de Granny Charger is er inderdaad een enorm laadverlies van zo'n 20% bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Kan je de maximale SoC bij AC laden nog cappen tot bijv. 80%, en indien niet het geval hoe schadelijk is het voor de Leaf om tot 100% te laden (is er een top buffer).
De manier waarop Nissan de capaciteit van de 40kWh zo 'hoog' heeft gekregen, is door helemaal tot het nokkie vol te laden (4224mV/cel bij 25C, 4200mV/cel bij lagere temperaturen). Er is geen top buffer.

Het is voor NCM cellen zoals die in de Leaf 30/40/62kWh beter om tot 4100-4130mV/cel te laden. Dat komt neer op 85-90% SOC, maar dan heb je dus eigenlijk maar 30kWh echt bruikbaar (als je bottom buffer en de bovenste 15% eraf haalt)

(stiekem is de 40kWh eigenlijk gewoon een 30kWh die verder vollaadt en iets dikkere cellen heeft, maar er is chemisch niet veel verschil)

(en de 62kWh is een 40kWh met 1,5x zoveel cellen en een dikkere behuizing)

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 20-02-2020 14:45 ]

• schumi1986
d0s schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Dit onderschrijf ik, met 120 km/h snelweg only kom je zelfs niet boven de 150km uit in de winter. Op de volle 100% inderdaad. Je moet ook niet kijken naar het door leaf weergegeven verbruik, want dat klopt niet met de daadwerkelijke range. En via de Granny Charger is er inderdaad een enorm laadverlies van zo'n 20% bij mij.
Het gemiddeld verbruik wat de leaf aangeeft klopt idd niet. Mijn gemiddelde van bijna 1 jaar is nu 16.4. Kwh per 100km

Die max range die ik poste ga je ook alleen maar halen bij de ideale omstandigheden. Is het winter en onder de 5 graden ga je die 175km al niet halen, regent het? of harde wind? dan ook niet.

Zo ook in de zomer. Is het te warm en heb je de airco nodig ga je die 220km niet halen.

En idd harder dan 100 op de snel wegrijden zakt de range volledig in.

Hoe tager het laden gaat hoe meer laadverlies bij 2.3kw is dat idd ongeveer 20%

[ Voor 4% gewijzigd door schumi1986 op 20-02-2020 14:50 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
revolution-nl schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:25:
[...]

Je kunt geen cap op % instellen, jammer genoeg. Er zit wel een info scherm in wat aangeeft hoe lang het laden duurt tot 75 of 100%. Je moet daar wel zelf aangeven met hoeveel kW/uur je gaat laden (3, 6 of 50 kWh).
Ik kijk altijd hoe lang het duurt om naar 75% op te laden en tel daar nog 45 minuten bij op. Dan stel ik vervolgens de laadtimer op die eindtijd in. Dan eindig je ergens rond de 80%.

Het is niet super nauwkeurig, maar 'it does the job'.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BounceCloud schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Je kunt geen cap op % instellen, jammer genoeg. Er zit wel een info scherm in wat aangeeft hoe lang het laden duurt tot 75 of 100%. Je moet daar wel zelf aangeven met hoeveel kW/uur je gaat laden (3, 6 of 50 kWh).
Ik kijk altijd hoe lang het duurt om naar 75% op te laden en tel daar nog 45 minuten bij op. Dan stel ik vervolgens de laadtimer op die eindtijd in. Dan eindig je ergens rond de 80%.

Het is niet super nauwkeurig, maar 'it does the job'.
Jammer, voor mijn ouders is gebruiksgemak belangrijk, die willen het liefst pluggen zonder ergens naar om te kijken, ik denk dat ik maar ga adviseren om te pluggen als de accu lager dan 50% SoC is voor dagelijks gebruik. Waarschijnlijk staat de auto dan merendeel van de tijd met minder dan 100% SoC op de oprit en is deze toch nog goed inzetbaar voor de dagelijkse ritjes. Anders moeten we toch jou suggestie proberen, accu behoud is namelijk wel een dingetje met een leasecontract van 5 jaar

Jammer dat zo'n basale functie ontbreekt (zeker in het licht van het verhaal van Mux over het voltage bij 100%)

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2020 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 22:30
Hier ook een toekomstige eigenaar van de Leaf. Mijn bedenktijd van twee weken is gisteren ingegaan en ik heb een model gereserveerd dat al op voorraad is bij de dealer! Verwacht dus in de week van 9 maart te kunnen gaan rijden. Lease ook via de ANWB geregeld voor 36 maanden.

Ik heb het een en ander uitgezocht qua laden en heb tot nu toe twee laadpalen uitgezocht:
- Vandebron: voor gebruik van alle openbare laadpalen in NL
- MAINGAU: Om goedkoper bij Fastned te kunnen laden.

Ben benieuwd!

• Rogier.V
laurentbas schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:22:
Hier ook een toekomstige eigenaar van de Leaf. Mijn bedenktijd van twee weken is gisteren ingegaan en ik heb een model gereserveerd dat al op voorraad is bij de dealer! Verwacht dus in de week van 9 maart te kunnen gaan rijden.
Dan ben je al de 2e waarbij er toch een Leaf op voorraad blijkt te zijn. Ik had meerdere dealers gebeld en die vertelden allemaal dat het op basis van aanvraag gemaakt werd (tenzij je een occasion neemt natuurlijk).
Dat blijkt dus niet te kloppen, goed om te weten! (niet meer voor mij natuurlijk, maar wellicht voor anderen).
Zou je misschien willen delen welke uitvoering er nog was? En heb je rondgebeld naar dealers voor welke dit was of is het toeval?

• GeNiTaLiX
Pff die gasten bij Leaseplan. Er werkt er een die steeds verkeerde informatie opgeeft.

Eerst met de financiële toetsing.. Ik moest nog een document aanleveren en belde even om te controleren of alles klopte (recensies op internet zijn niet al te best). Zegt een medewerker er echt iets aan de hand is, maar dat hij daar geen uitspraken over mag doen. Ik kon me niet voorstellen dat er iets niet klopte. Dus de volgende dag gebeld en geeft de volgende medewerker aan dat alles in orde is de aanvraag snel zou worden ingewilligd.. 8)7

Enfin..

Toen gisteren, mijn voorkeursdealer zit in Zevenaar. Ik was blij, want ik kreeg door dat de dealer was ingelicht. Dus ik belde Leaseplan even op om te verifiëren of dit de goede was

Bleek dat ze mijn auto hadden doorgezet naar een dealer in Veenendaal |:( . Gelukkig wilde de medewerker na wat getouwtrek met mij meedenken en heeft de bestelling geannuleerd en naar Zevenaar gezet. Maar dat moest nog verwerkt worden.

Dus ik bel 's middags naar Leaseplan om te controleren of het nu wel goed gaat, reageert een gozer behoorlijk geïrriteerd en vertelt hij dat hij niets kan zien en dat ik maar moet wachten.

Prima... Dus ik bel vandaag weer naar Leaseplan. Gelukkig weer een vriendelijke gozer aan de lijn en die regelde dat de dealer het bericht doorkreeg. Kort daarna belde de dealer dat bestelling was doorgekomen. Hij had zwart op voorraad, dus als ik de kleur wijzig kan ik die krijgen, anders werd t juni.

No brainer voor mij, aangezien ik zwart ook mooi vond.

Ik Leaseplan bellen. Had ik dezelfde kerel aan de telefoon die gisteren geïrriteerd reageerde. Hij vertelde me dat de dealer onzin vertelde en ze geen voorraadmodellen kunnen leveren. En dat kleur niets uitmaakt voor levertijd. Ook moest het een model uit de fabriek zijn.

Ik daarna weer bellen naar de dealer en die vertelde dat het waarschijnlijk wél kon en dat de levertijd voor zwart uit de fabriek 1 maand korter was dan wit.

Dus....

Ik daarop weer naar Leaseplan bellen, zegt de volgende gast dat dit inderdaad klopt en dat de kleur invloed kan hebben op de levertijd. Hij paste het wel even voor mij aan.

Nu hoop ik dat de dealer weer snel de bevestiging doorkrijgt. Hij heeft zwart iig voor mij gereserveerd.

• GeNiTaLiX
Rogier.V schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Dan ben je al de 2e waarbij er toch een Leaf op voorraad blijkt te zijn. Ik had meerdere dealers gebeld en die vertelden allemaal dat het op basis van aanvraag gemaakt werd (tenzij je een occasion neemt natuurlijk).
Dat blijkt dus niet te kloppen, goed om te weten! (niet meer voor mij natuurlijk, maar wellicht voor anderen).
Zou je misschien willen delen welke uitvoering er nog was? En heb je rondgebeld naar dealers voor welke dit was of is het toeval?
Zie mijn vorige bericht. Ook tegen mij was dit verteld. Leaseplan geeft sowieso steeds wisselende informatie. Let wel even op dat waarschijnlijk de leverende dealer ook de dealer is waar je het onderhoud moet laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door GeNiTaLiX op 20-02-2020 16:40 ]

• BounceCloud
Hier ook een toekomstige eigenaar van de Leaf. Mijn bedenktijd van twee weken is gisteren ingegaan en ik heb een model gereserveerd dat al op voorraad is bij de dealer! Verwacht dus in de week van 9 maart te kunnen gaan rijden. Lease ook via de ANWB geregeld voor 36 maanden.

Ik heb het een en ander uitgezocht qua laden en heb tot nu toe twee laadpalen uitgezocht:

Ben benieuwd!
Welkom Leaf-rijder! ;) Voor vragen over over laadpassen op openbare laadpunten hebben wij een apart topic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Volgens mij twee uitstekende kaarten, maar regionaal zijn er soms nog wel voordelen te behalen met specifieke passen. Zo is EINS voordeligr dan Vandebron op MRA-E palen die je veelal in Noord-Holland vindt.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe ging bij jullie de financiële toetsing van ANWB/Leasplan? Vanavond even voor zitten, ik las wat van overzichten van loonstroken en rekeningen en dergelijke. Wat voor toetsingkaders gebruiken ze?

Om een compleet plaatje te schetsen is wat lastig zonder context en uitgebreide documentatie, aangezien er meerdere stromen met geld zijn over meerdere rekeningen allemaal opgedeeld voor diverse doeleinden binnen ons gezin.

Maar uiteindelijk hebben we een reservering voor een auto staan die in dit geval compleet dekkend is voor de hele termijn.

• Rogier.V
Defector schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:44:
Hoe ging bij jullie de financiële toetsing van ANWB/Leasplan? Vanavond even voor zitten, ik las wat van overzichten van loonstroken en rekeningen en dergelijke. Wat voor toetsingkaders gebruiken ze?

Om een compleet plaatje te schetsen is wat lastig zonder context en uitgebreide documentatie, aangezien er meerdere stromen met geld zijn over meerdere rekeningen allemaal opgedeeld voor diverse doeleinden binnen ons gezin.

Maar uiteindelijk hebben we een reservering voor een auto staan die in dit geval compleet dekkend is voor de hele termijn.
Ja zoals je al zegt heb je heel weinig mogelijkheden om context te geven bij je aanvraag.
Ik wist dus van te voren al dat het mis zou gaan bij mij en dat ging het ook (resultaat: anderhalve week vertraging).
Er zijn erg weinig mogelijkheden om dit wel in goede banen te leiden. Je krijgt elke keer iemand anders aan de lijn die zegt het te noteren maar dit wordt niet gedaan.

Bij mij ging het bijvoorbeeld erom dat de huur wordt afgeschreven van een andere rekening (gezamelijke) dan de rekening waar salaris op gestort wordt.
Ik zou maar alle rekeningen bijvoegen (je kan meerdere tegelijk doen) en dan hopen op het beste.

• GeNiTaLiX
Defector schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:44:

Ik zou me daar ook niet al te druk om maken. Je dient online je laatste loonstroken in en een bankafschrift met daarop zichtbaar je vaste lasten (hypotheek). Je kunt voldoende verwoorden wat je maandelijks binnenkrijgt en wat eruit gaat. Eventueel kun je nog toelichten.

Spaargelden heb ik ook beschikbaar, maar niet aangeleverd. Ze kijken vooral of je de maandelijkse lasten kunt dragen.

******* Edit; zie reactie voorganger. Je moet inderdaad niet teveel vertrouwen op de klantenservice. Het hangt erg af van wie je spreekt. Lever vooral aan wat je aan kunt leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door GeNiTaLiX op 20-02-2020 16:50 ]

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-05 22:30
Rogier.V schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Was toeval. Ik ben zonder dat ik wist over de ANWB actie een Amsterdamse Nissan dealer binnen gelopen voor oriëntatie. Ben toen op de actie gewezen en heb mijn aanvraag aangepast op het voorraadmodel:
Leaf N-Connecta Dark Grey

• nietmachine48
Ik mis iets...

"De verwachting van Hemerik is dat private lease nog verder door zal groeien: 'Consumenten zijn er heel enthousiast over en met de huidige klimaatdoelstellingen willen we de CO2 met zijn allen omlaag brengen. We willen massaal elektrisch rijden. Bij de private lease van elektrische auto geldt nog sterker dat je geen hoge investering doet, heb je geen hoog risico en wordt je ontzorgt. Zelfs de laadpas en laadpaal worden voor je geregeld'."

Welke laadpaal??

https://radar.avrotros.nl...n-hier-moet-je-op-letten/

• Paroal
Weet iemand hoeveel ongeveer het installeren van een laadpaal kost?

• GeNiTaLiX
nietmachine48 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:17:
Ik mis iets...

"De verwachting van Hemerik is dat private lease nog verder door zal groeien: 'Consumenten zijn er heel enthousiast over en met de huidige klimaatdoelstellingen willen we de CO2 met zijn allen omlaag brengen. We willen massaal elektrisch rijden. Bij de private lease van elektrische auto geldt nog sterker dat je geen hoge investering doet, heb je geen hoog risico en wordt je ontzorgt. Zelfs de laadpas en laadpaal worden voor je geregeld'."

Welke laadpaal??

https://radar.avrotros.nl...n-hier-moet-je-op-letten/
Ja dat dacht ik aan het begin ook, maar niemand heeft er een laadpaal bij gekregen toch ? :+ :+ :+

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GeNiTaLiX schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Nee laadpaal zit er niet bij (zover bij mij bekend...). Dat klopt. Dit wordt mijn eerste elektrische auto en ik durfde een occasion nog niet aan ivm. degradatie, geschiedenis en dergelijke.
Degradatie is niet echt een probleem, nieuwe accu eronder en je kunt weer door. Voor de rest kan er gelukkig vrij weinig fout aan zo'n Leaf. Ik heb gekozen voor een occasion met wisselaccu, voor €11k heb je dan je een prima auto met verse accu waar je nog heel lang mee door kan, terwijl de totale lease-prijs over 5 jaar iets van €19k is en je na 5 jaar de auto weer in kunt leveren. Maar goed, ieder z'n ding :)

Twee vragen:

Ja dat kan via een dongle in de ODBII poort, misschien zelfs met Leafspy maar pin me er niet op vast.

Alleen maar zo laag laden vindt de accu over het algemeen niet zo leuk op lange termijn, ik zou het lekker bij 20% doen of gewoon als je thuiskomt en de accu onder de helft is gedoken. Inpluggen is letterlijk 5 seconden werk.

Ben benieuwd!
Allebei zijn goede passen, https://laadpastop10.nl/ heeft altijd de meest actuele beste. Als je geen thuislader hebt en veel rijdt is Total op dit moment het goedkoopst.
Paroal schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:34:
Weet iemand hoeveel ongeveer het installeren van een laadpaal kost?
Heb je al een paal? Ligt er al een kabel naar de locatie? Kun je het eventueel ook met een buitenstopcontact doen?

• Paroal
[...]

Heb je al een paal? Ligt er al een kabel naar de locatie? Kun je het eventueel ook met een buitenstopcontact doen?
Ik heb nog helemaal niks. Alles moet nog gedaan worden. Wat ben je dan ongeveer kwijt? Waar moet ik rekening meehouden.?

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Erasmo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:56:
[...]

Degradatie is niet echt een probleem, nieuwe accu eronder en je kunt weer door. Voor de rest kan er gelukkig vrij weinig fout aan zo'n Leaf. Ik heb gekozen voor een occasion met wisselaccu, voor €11k heb je dan je een prima auto met verse accu waar je nog heel lang mee door kan, terwijl de totale lease-prijs over 5 jaar iets van €19k is en je na 5 jaar de auto weer in kunt leveren. Maar goed, ieder z'n ding :)
Heb je dan een oude leaf met een 40KW accu voor in totaal 11K? Dat zou ik ook wel aantrekkelijk vinden. Maar vergeet niet dat je bij je occassion ook onderhoud, afschrijving en verzekering moet meerekenen. En daarbij is het risico van schade e.d. voor jou. Je moet dus wel naar de total cost of ownership kijken na 5 jaar. Als ik nu mijn auto verkoop dan kan ik vijf jaar leasen en dat geld ergens laten renderen waar het meer oplevert dan de afschrijving van mijn auto :)

Maar goed, ik twijfel nog steeds hoor.. helemaal als je niet gewoon dagelijks kan volladen omdat je geen degradatie wilt. Nu al 3 punten waarom ik het niet zou doen (de leaf leasen). De andere kant is wel dat ik vandaag de i3 van m'n werk meehad en daarna weer in m'n benzineauto stapte. Alsof je teruggaat naar het stenen tijdperk zeg...

• Paroal
Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je de auto 3 weken stil laat staan ivm vakantie? Hoeveel verlies heb je dan? Stel je auto staat geparkeerd op schiphol, kun je dan wel nog terug met een afstand te gaan van zeg, 80km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Rogier.V schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Ja zoals je al zegt heb je heel weinig mogelijkheden om context te geven bij je aanvraag.
Ik wist dus van te voren al dat het mis zou gaan bij mij en dat ging het ook (resultaat: anderhalve week vertraging).
Er zijn erg weinig mogelijkheden om dit wel in goede banen te leiden. Je krijgt elke keer iemand anders aan de lijn die zegt het te noteren maar dit wordt niet gedaan.

Bij mij ging het bijvoorbeeld erom dat de huur wordt afgeschreven van een andere rekening (gezamelijke) dan de rekening waar salaris op gestort wordt.
Ik zou maar alle rekeningen bijvoegen (je kan meerdere tegelijk doen) en dan hopen op het beste.
GeNiTaLiX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:48:
[...]

Ik zou me daar ook niet al te druk om maken. Je dient online je laatste loonstroken in en een bankafschrift met daarop zichtbaar je vaste lasten (hypotheek). Je kunt voldoende verwoorden wat je maandelijks binnenkrijgt en wat eruit gaat. Eventueel kun je nog toelichten.

Spaargelden heb ik ook beschikbaar, maar niet aangeleverd. Ze kijken vooral of je de maandelijkse lasten kunt dragen.

******* Edit; zie reactie voorganger. Je moet inderdaad niet teveel vertrouwen op de klantenservice. Het hangt erg af van wie je spreekt. Lever vooral aan wat je aan kunt leveren.
Gisteravond de gegevens aangeleverd, het was een redelijk makkelijk process. Alleen mis inderdaad wel zoals al aangegeven, de mogelijk tot een stukje commentaar/context. Daarnaast accepteren ze alleen pdf documenten. Even een excel of een plaatje met schematische weergave van de primaire geldstromen was niet mogelijk.

Wel vreemd juist de reservering die hiervoor bestemd is, kunnen we niet aangeven. Het grootste risico (het niet kunnen voldoen van het maandbedrag) is hiermee niet aanwezig. Maar toch kijken ze naar inkomende en uitgaande lasten.

[ Voor 6% gewijzigd door Defector op 21-02-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 15:38
Defector schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:16:
[...]

[...]

Gisteravond de gegevens aangeleverd, het was een redelijk makkelijk process. Alleen mis inderdaad wel zoals al aangegeven, de mogelijk tot een stukje commentaar/context. Daarnaast accepteren ze alleen pdf documenten. Even een excel of een plaatje met schematische weergave van de primaire geldstromen was niet mogelijk.

Wel vreemd juist de reservering die hiervoor bestemd is, kunnen we niet aangeven. Het grootste risico (het niet kunnen voldoen van het maandbedrag) is hiermee niet aanwezig. Maar toch kijken ze naar inkomende en uitgaande lasten.
Mja een leasemaatschappij (of eigenlijk, iedere kredietverstrekker) maakt het helemaal niet uit hoeveel reservering je ergens hebt staan, (behalve als je het in 1x naar hun overmaakt) omdat hun natuurlijk geen garantie hebben dat jij die reservering morgen/volgende week/volgende maand nog hebt.

het enige waar het hun om gaat is te kunnen controleren of jij maandelijks genoeg overhoud om het leasebedrag te betalen, en daar hebben ze inderdaad de rekeningafschriften nodig waar je inkomen op staat, je uitgaves en ook het periodieke saldo van de rekening waar het vanaf geïncasseerd word (mocht het een andere rekening zijn)

Afbeeldingen/excelsheets/word documenten doen ze helemaal niets mee omdat ze daar helemaal geen manier hebben om te toetsen of het uberhaubt klopt wat erop staat.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Puc van S. schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Mja een leasemaatschappij (of eigenlijk, iedere kredietverstrekker) maakt het helemaal niet uit hoeveel reservering je ergens hebt staan, (behalve als je het in 1x naar hun overmaakt) omdat hun natuurlijk geen garantie hebben dat jij die reservering morgen/volgende week/volgende maand nog hebt.

het enige waar het hun om gaat is te kunnen controleren of jij maandelijks genoeg overhoud om het leasebedrag te betalen, en daar hebben ze inderdaad de rekeningafschriften nodig waar je inkomen op staat, je uitgaves en ook het periodieke saldo van de rekening waar het vanaf geïncasseerd word (mocht het een andere rekening zijn)

Afbeeldingen/excelsheets/word documenten doen ze helemaal niets mee omdat ze daar helemaal geen manier hebben om te toetsen of het uberhaubt klopt wat erop staat.
Klopt ben ik ten dele met je eens. Maar het verschil met het bedrijfsleven is wel tekenend daar werk je ook met budgetten en reserveringen. En wordt er ook niet op heel specifiek op 1 moment gekeken naar de cashflow. Daar staan prognoses en jaarcijfers ten grondslag.

Als je puur op cashflow gaat sturen dan kan je nu even een maandje je "gedragen" door niets uit te geven, om een verkeerd beeld te schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Ik begrijp al die zorgen over batterij degradatie niet. Waar Ik niemand over hoor maar waar ik mij bij mijn lease leaf meer zorgen over maak is de evt.wegenbelasting die doorberekend wordt indien deze er gaat komen.

Nissan geeft garantie voor 8 jaar en 100.000 km op de accu zodra deze meer dan 9 van de 12 streepjes heeft verloren, ik heb nu 14000 km gereden en heb ze alle 12 nog, ik heb er wel vertrouwen in dat de accu het nog 4 jaar uitstekend doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
schumi1986 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:29:
Ik begrijp al die zorgen over batterij degradatie niet. Waar Ik niemand over hoor maar waar ik mij bij mijn lease leaf meer zorgen over maak is de evt.wegenbelasting die doorberekend wordt indien deze er gaat komen.

Nissan geeft garantie voor 8 jaar en 100.000 km op de accu zodra deze meer dan 9 van de 12 streepjes heeft verloren, ik heb nu 14000 km gereden en heb ze alle 12 nog, ik heb er wel vertrouwen in dat de accu het nog 4 jaar uitstekend doet.
Klopt dat is een voetnoot in het contract dat ze bepaalde zaken kunnen door belasten wanneer dit vanuit de overheid verplicht wordt. Dus bijvoorbeeld de wegenbelasting. Maar ik neem aan dat het alleen voor de periode geld die je nog moet? Dus nu een contract van 60 maanden /5 jaar starten geeft aan het eind een paar maand waar je mogelijk met extra wegenbelasting kan komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
Heren, welke laadpaal hebben jullie of gaan jullie aanschaffen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Paroal schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:40:
Heren, welke laadpaal hebben jullie of gaan jullie aanschaffen en waarom?
Volgens mij moet je die vraag vooral hier stellen: Het grote "thuis laden van je EV" topic. waarbij het belangrijkste gegeven voor de leaf is dat hij op 1 fase laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Paroal schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb nog helemaal niks. Alles moet nog gedaan worden. Wat ben je dan ongeveer kwijt? Waar moet ik rekening meehouden.?
Die kosten hangen heel erg van de situatie af, bijvoorbeeld hoe ver de meterkast van de toekomstige laadpaal is en of er gegraven moet worden. Wat verwacht je dat je laadpatroon wordt? Wellicht kun je uit met een simpel buitenstopcontact. Wil je gaan load-balancen?
Mfpower schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:05:
[...]

Heb je dan een oude leaf met een 40KW accu voor in totaal 11K? Dat zou ik ook wel aantrekkelijk vinden. Maar vergeet niet dat je bij je occassion ook onderhoud, afschrijving en verzekering moet meerekenen. En daarbij is het risico van schade e.d. voor jou. Je moet dus wel naar de total cost of ownership kijken na 5 jaar. Als ik nu mijn auto verkoop dan kan ik vijf jaar leasen en dat geld ergens laten renderen waar het meer oplevert dan de afschrijving van mijn auto :)

Maar goed, ik twijfel nog steeds hoor.. helemaal als je niet gewoon dagelijks kan volladen omdat je geen degradatie wilt. Nu al 3 punten waarom ik het niet zou doen (de leaf leasen). De andere kant is wel dat ik vandaag de i3 van m'n werk meehad en daarna weer in m'n benzineauto stapte. Alsof je teruggaat naar het stenen tijdperk zeg...
30kWh, en dat is een bewuste keuze. Zie Mux's uitleg iets hierboven. Het totaalplaatje ligt er een beetje aan voor hoeveel ik de accu kan verkopen. Onderhoud is nagenoeg niks aan een Leaf, en afschrijving valt ook heel erg mee. Sowieso is het plan om de auto op te rijden, afschrijving is niet echt een factor meer dan. De duurste jaren zijn sowieso al achter de rug.

Misschien als ik later zin heb trap ik Excel wel even aan voor een vergelijking. Maar goed, het maakt me niet uit hoe, als je maar elektrische kilometers maakt :P
Paroal schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:31:
Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je de auto 3 weken stil laat staan ivm vakantie? Hoeveel verlies heb je dan? Stel je auto staat geparkeerd op schiphol, kun je dan wel nog terug met een afstand te gaan van zeg, 80km?
Ligt een beetje aan de temperatuur enzo, maar dat valt reuze mee. De 12V accu zal misschien halverwege een slokje van de hoofdaccu nemen om op peil te blijven maar meer dan een procent per 1-2 weken zal het echt niet zijn.
schumi1986 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:29:

Eventuele MRB zit toch ook bij de lease in mag ik hopen?

Wie heeft er trouwens een Gen1 Leaf met leafspy en is bereid wat testwerk te verrichten? Ik ben bezig een set van deze inserts voor de velgen te printen, en de ontwerper claimt 3-5% besparing te halen.
Helaas kan ik hier niet snel genoeg rijden om zelf een test uit te voeren maar als iemand een goed en meetbaar idee en heeft wil ik wel een setje opsturen voor een controle test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Eventuele MRB zit toch ook bij de lease in mag ik hopen?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:21
Oh?
https://www.leaseplan.nl/...enkomst-private-lease.pdf pagina 4 punt 7 (ter uitwerking van art. 12 en 13 KPL). Daar staat dat Leaseplan de MRB betaald, dus mijn dunkt ook toekomstige MRB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
^LuKKie^ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Oh?
https://www.leaseplan.nl/...enkomst-private-lease.pdf pagina 4 punt 7 (ter uitwerking van art. 12 en 13 KPL). Daar staat dat Leaseplan de MRB betaald, dus mijn dunkt ook toekomstige MRB.
Mogen wij de leaseprijs veranderen die u iedere maand betaalt? (ter uitwerking van art. 14 en 23
KPL)
Wij mogen de leaseprijs die u iedere maand betaalt, veranderen in de situaties die hieronder staan.
a. Verandert de overheid de belasting voor het bezit of gebruik van de auto? En hebben wij daardoor
hogere kosten aan de auto? Dan mogen wij de leaseprijs veranderen. Die verandering geldt dan
vanaf het moment dat onze kosten stegen.

Bovenstaande staat letterlijk een paar regels onder jou geplaatst artikel in het gelinkte document

Omdat dit een Peugeot betreft waar leaseplan al wegenbelasting voor betaald bij aangaan van het contract zit het bij de prijs in

Ben te lui om mijn contract erbij te zoeken maar aangezien er voor een leaf nu geen wegenbelasting betaald hoeft te worden, is het dus een wijziging zodra er wel wegenbelasting op electrische auto's komt en wordt dit dus doorgerekend aan de klant.

[ Voor 6% gewijzigd door schumi1986 op 22-02-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ok ik heb een kleine basic spreadsheet gemaakt voor leasen+gebruikt kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaUBSQh35inslDjggtqwocep/full.png

Ik heb voor de verzekering een allrisk genomen, 10.000km per jaar en 10 schadevrije jaren. Stroomkosten zullen hetzelfde zijn, ik ga er voor het gemak uit dan een eventuele MRB een op een wordt doorberekend in de leaseprijs.
Ik heb de afschrijven heel ruim genomen met de helft van de waarde eraf na 5 jaar, wat veel meer is dan de trend afgelopen 10 jaar voor een Leaf. En als je van plan bent door te rijden tot de auto echt op is, is de afschrijving over 5 jaar wel zo relevant?

Onder de streep ben je minder kwijt en heb je na 5 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Dus behalve dat het een nieuwer model is, wat is er zo aantrekkelijk aan private lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:37
[verwijderd]

[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceCloud
Erasmo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:25:

[Afbeelding]

Ik heb voor de verzekering een allrisk genomen, 10.000km per jaar en 10 schadevrije jaren. Stroomkosten zullen hetzelfde zijn, ik ga er voor het gemak uit dan een eventuele MRB een op een wordt doorberekend in de leaseprijs.
Ik heb de afschrijven heel ruim genomen met de helft van de waarde eraf na 5 jaar, wat veel meer is dan de trend afgelopen 10 jaar voor een Leaf. En als je van plan bent door te rijden tot de auto echt op is, is de afschrijving over 5 jaar wel zo relevant?

Onder de streep ben je minder kwijt en heb je na 5 jaar nog steeds een auto voor de deur staan. Dus behalve dat het een nieuwer model is, wat is er zo aantrekkelijk aan private lease?
Het is koffiedik kijken, maar de afschrijving kan wel eens sneller gaan. De ontwikkeling van EV's zit nu wel in een stroomversnelling en de Leaf zit niet in de voorhoede: ChaDeMo, terwijl CSS defacto de standaard begint te worden, 1-fase boordlader, geen actieve accu-koeling, etc. De kans dat over 5 jaar veel meer concurrerende EVs beschikbaar zijn is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Erasmo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:33:

30kWh, en dat is een bewuste keuze. Zie Mux's uitleg iets hierboven. Het totaalplaatje ligt er een beetje aan voor hoeveel ik de accu kan verkopen. Onderhoud is nagenoeg niks aan een Leaf, en afschrijving valt ook heel erg mee. Sowieso is het plan om de auto op te rijden, afschrijving is niet echt een factor meer dan. De duurste jaren zijn sowieso al achter de rug.
Ok, 30kWh kan voor mij niet uit. 40kWh is het absolute minimum en een deel van mijn twijfels om het te doen, omdat zelfs met 40kWh de range al beperkt is, maar voor 99% van mijn ritjes meer dan voldoende. Met een 30kWh kan ik familietripjes niet doen zonder te laden (snel of op lokatie). Alleen hierom al is jouw situatie niet vergelijkbaar met de mijne.
Misschien als ik later zin heb trap ik Excel wel even aan voor een vergelijking. Maar goed, het maakt me niet uit hoe, als je maar elektrische kilometers maakt :P
Haha hoezo? Ik vind electrisch rijden wel veel fijner maar ik maak me geen illusies over klimaat (lokaal milieu wel). Als ik zelf nu zou kopen zou ik zeker weer voor een ICE gaan; een EV bezitten (met name een leaf) vind ik minder interessant omdat:
BounceCloud schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:10:
[...]

Het is koffiedik kijken, maar de afschrijving kan wel eens sneller gaan. De ontwikkeling van EV's zit nu wel in een stroomversnelling en de Leaf zit niet in de voorhoede: ChaDeMo, terwijl CSS defacto de standaard begint te worden, 1-fase boordlader, geen actieve accu-koeling, etc. De kans dat over 5 jaar veel meer concurrerende EVs beschikbaar zijn is groot.
wat @BounceCloud zegt. Bij lease is de afschrijving/restwaarde niet mijn probleem. Als ik nu mijn ICE verkoop en een Leaf koop dan kan ik dat geld laten renderen/doorsparen en over 5 jaar een courante tweedehands EV kopen. Misschien dat ik het dan wel interessant vind. Hopelijk zijn er dan M3's op de markt maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik elke Tesla behalve de model S spuuglelijk vind. Maar ze hebben wel een aantal (technische) voordelen t.o.v. een Leaf.

[Afbeelding]

Allereerst bedankt dat je een berekening hier post. Ik twijfel zoals ik al eerder aangaf nog steeds sterk of ik de ANWB actie moet doen. Ik rijd 15-20K per jaar en de combinatie van vaste kosten en variabele kosten vallen ongeveer gelijkwaardig uit voor doorrijden van mijn ICE of de Leaf leasen. In beide gevallen heb ik na 5 jaar plm 15K gespaard om te investeren in een "nieuwe" auto, of ik kan natuurlijk weer leasen. Ik had het al eens gepost maar hierbij nogmaals mijn plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8l5qOh7tsykMTSKx2qeXzRl/full.png
Ik zoek nog steeds de catch in dit verhaal, dus voor een ieder: schiet alsjeblieft! En voor zowel jouw als mijn plaatje geldt dat als je in eigen bezit rijdt het risico voor jezelf is. Als de auto "ploft" ben je 'm kwijt (schade valt te verzekeren) en restwaarde en onderhoud zijn speculatie in onze gevallen. Ook in mijn plaatje kan ik met weinig onderhoud goedkoper uit zijn. Aan de andere kant heb ik al 2x hoge kosten gehad. Een keer de bobines moeten vervangen en dit jaar de remschijven en airco onderhoud. Bij Lease weet je waar je aan toe bent. Risico verleggen is dus ook een voordeel van de leaf.

De catches voor mij zijn de vakanties en 5 jaar vastzitten. De vakanties worden zoveel duurder dat ik niet weet of de Leaf nog wel een voordeel is. En dat vind ik wel jammer, want voor ongeveer dezelfde kosten 5 jaar lang een nieuwe auto rijden, electrisch, dat trekt me wel.

Btw een kleine noot in mijn berekening: dat spaargeld is het geld op mijn mobiliteitsspaarrekening. Dat had al veel hoger moeten zijn maar ik heb 'm een keer leeggeroofd ivm verhuizen/huis kopen. Daardoor heb ik 1,5 jaar afschrijving niet gespaard waardoor ik nu langer door "moet" rijden met m'n 308. Andersom zal ik niet snel m'n buffer/onderhoud huis uitgeven aan mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V

[Afbeelding]

Ik heb voor de verzekering een allrisk genomen, 10.000km per jaar en 10 schadevrije jaren.
Hoe heb je die 31140 berekend? Voor de basis versie:
60 maanden 10k kilometers per jaar * 319 = 19410 euro totaal
60 maanden 30k kilometers per jaar * 436 = 26160 euro totaal

Bovendien lijkt mij de vergelijking met een Leaf uit 2020 en een oude Leaf met kleine accu niet echt relevant. Dan moet je een vergelijking maken met een Leaf occassion uit bijv 2018 en die zie ik voor 25.000 op websites staan.

Uitgaande van bovenstaande twee zaken is private lease veel voordeliger bij je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Mfpower schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:30:
[...]

Allereerst bedankt dat je een berekening hier post. Ik twijfel zoals ik al eerder aangaf nog steeds sterk of ik de ANWB actie moet doen. Ik rijd 15-20K per jaar en de combinatie van vaste kosten en variabele kosten vallen ongeveer gelijkwaardig uit voor doorrijden van mijn ICE of de Leaf leasen. In beide gevallen heb ik na 5 jaar plm 15K gespaard om te investeren in een "nieuwe" auto, of ik kan natuurlijk weer leasen. Ik had het al eens gepost maar hierbij nogmaals mijn plaatje:
[Afbeelding]
Ik zoek nog steeds de catch in dit verhaal, dus voor een ieder: schiet alsjeblieft! En voor zowel jouw als mijn plaatje geldt dat als je in eigen bezit rijdt het risico voor jezelf is. Als de auto "ploft" ben je 'm kwijt (schade valt te verzekeren) en restwaarde en onderhoud zijn speculatie in onze gevallen. Ook in mijn plaatje kan ik met weinig onderhoud goedkoper uit zijn. Aan de andere kant heb ik al 2x hoge kosten gehad. Een keer de bobines moeten vervangen en dit jaar de remschijven en airco onderhoud. Bij Lease weet je waar je aan toe bent. Risico verleggen is dus ook een voordeel van de leaf.

De catches voor mij zijn de vakanties en 5 jaar vastzitten. De vakanties worden zoveel duurder dat ik niet weet of de Leaf nog wel een voordeel is. En dat vind ik wel jammer, want voor ongeveer dezelfde kosten 5 jaar lang een nieuwe auto rijden, electrisch, dat trekt me wel.

Btw een kleine noot in mijn berekening: dat spaargeld is het geld op mijn mobiliteitsspaarrekening. Dat had al veel hoger moeten zijn maar ik heb 'm een keer leeggeroofd ivm verhuizen/huis kopen. Daardoor heb ik 1,5 jaar afschrijving niet gespaard waardoor ik nu langer door "moet" rijden met m'n 308. Andersom zal ik niet snel m'n buffer/onderhoud huis uitgeven aan mobiliteit.
Ik denk dat je berekening wel aardig overeenkomt met de realiteit. Wat ik er vanuit eigen ervaring aan kan toevoegen:

- Laadpaal is niet persé noodzakelijk. Je kan met de bijgeleverde granny-charger ook prima thuis laden. Het voordeel van een laadpaal thuis t.o.v. de granny is bij de Leaf ook kleiner dan bij andere EV's omdat de Leaf een 1-fase boordlader heeft. Ik heb thuis wel een laadpaal omdat mijn partner een EV zakelijk rijdt en de laadpaal vanuit de werkgever verplicht is. Mijn Leaf hangt er ook regelmatig aan, maar doordat ik maar van 1-fase gebruik kan maken, is er nauwelijks snelheidswinst t.o.v. granny laden. Daarnaast kun je van Markplaats makkelijk een Tesla wallcharger plukken die zeker geen €1500 inclusief installatie gaat kosten;
- Je overweging is nu puur financieel; het EV-comfort (rij-comfort, verwarming/airco op afstand) en het verkleinen van je CO2 voetafdruk kunnen ook overwegingen zijn. Dat is voor eenieder een persoonlijke overweging;
- Waar wil je naar toe op vakantie? Er wordt momenteel hard gebouwd in de EU aan laadinfrastructuur en op vakantie gaan met een EV is geen hogere wiskunde meer. Toegegeven; de Leaf is met rapid-gate niet de beste vakantie-auto, maar onmogelijk is het zeer zeker niet. De reisblogs van @hachy geven je een mooie inkijk in op-vakantie-met-een-EV.

Ik rijd de Leaf nu ~8 maanden en vind het een heerlijke auto. Ik zie wel om mij heen dat de Leaf hard ingehaald wordt door andere EVs. Dat maakt het geen slechte auto, maar feit is dat over 2 jaar veel betere specs beschikbaar zijn tegen hetzelfde prijsniveau als de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paroal
- Laadpaal is niet persé noodzakelijk. Je kan met de bijgeleverde granny-charger ook prima thuis laden. Het voordeel van een laadpaal thuis t.o.v. de granny is bij de Leaf ook kleiner dan bij andere EV's omdat de Leaf een 1-fase boordlader heeft. Ik heb thuis wel een laadpaal omdat mijn partner een EV zakelijk rijdt en de laadpaal vanuit de werkgever verplicht is. Mijn Leaf hangt er ook regelmatig aan, maar doordat ik maar van 1-fase gebruik kan maken, is er nauwelijks snelheidswinst t.o.v. granny laden. Daarnaast kun je van Markplaats makkelijk een Tesla wallcharger plukken die zeker geen €1500 inclusief installatie gaat kosten;
Dus granny charger zou voldoende zijn? Hiervoor heb je ook geen aanpassingen gedaan in je meterkast, zoals aparte groep bijvoorbeeld?

Hoe lang duurt het opladen dan voor een volle accu? 12 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een granny charger laadt met 2kW, dus de Leaf 40kWh-accu zou er ca. 18 uur over doen van helemaal leeg naar helemaal vol.

Echter, meestal zul je maar een fractie van de batterij leegrijden, dus dan voldoet een granny charger prima. Voor die keren dat het niet voldoet, kun je altijd de auto aan een laadpaal in de buurt zetten. Dat kost je wel meteen een hoop meer per kWh, maar houd in je achterhoofd dat een laadpaal neerzetten op eigen terrein je ook 2000 euro kost. 2000 euro @ 15ct/kWh meer betekent 13000kWh aan de publieke laadpaal voordat je financieel beter af bent met een privélaadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BounceCloud schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:39:
[...]

Ik denk dat je berekening wel aardig overeenkomt met de realiteit. Wat ik er vanuit eigen ervaring aan kan toevoegen:
Thanks, dat dacht ik ook al maar ik vrees steeds dat ik iets over het hoofd zie, omdat het zo mooi uitkomt.
Klopt! Maar in mijn geval komt de auto achter het huis naast de schuur, en die hangt aan dezelfde groep als de huiskamer/keuken en het lijkt me niet verstandig om te granny chargen, koffie te zetten en de waterkoker aan te doen. (vaatwasser/oven hebben gelukkig wel eigen groep). Als ik dan toch een buitenstopcontact moet maken samen met een nieuwe groep, dan hang ik wel een 1-fasecharger van 500 euro met vaste laadkabel op. Inmiddels heb ik me wel wat ingelezen; ik denk dat wanneer de nieuwe groep door een elektricien wordt aangelegd, ik de paal zelf wel kan ophangen. Ik heb 1500 euro neergezet omdat ik niet weet wat het kost om de schuur op een aparte groep te zetten. Er loopt natuurlijk al een kabel naar het huis, dus veel graafwerk zal het niet zijn.
- Je overweging is nu puur financieel; het EV-comfort (rij-comfort, verwarming/airco op afstand) en het verkleinen van je CO2 voetafdruk kunnen ook overwegingen zijn. Dat is voor eenieder een persoonlijke overweging;
Had ik dat niet vermeld? Na de proefrit met de Leaf was ik meteen verkocht! Er is dus zeker een emotioneel en comfort-argument betrokken! CO2/klimaat is voor mij geen overweging, lokale uitstoot eventueel wel (maar slechts een kleine). Ik vind elektrisch rijden fantastisch... maar ja die range he..
- Waar wil je naar toe op vakantie? Er wordt momenteel hard gebouwd in de EU aan laadinfrastructuur en op vakantie gaan met een EV is geen hogere wiskunde meer. Toegegeven; de Leaf is met rapid-gate niet de beste vakantie-auto, maar onmogelijk is het zeer zeker niet. De reisblogs van @hachy geven je een mooie inkijk in op-vakantie-met-een-EV.
Zuid-Frankrijk meestal, kamperen. Soms met tent, soms met vouwwagen hoewel we de laatste paar jaar niet gegaan zijn ivm een (hopelijk tijdelijk) gezondheidsissue en kleine kinderen. Ik weet niet hoeveel ChaDeMo punten erbij gebouwd worden. Daarnaast durf ik het avontuur wel aan hoor, maar met 3 jonge kinderen is me dat wat veel van het goede (hoewel je met kids ook elke 2 uur moet stoppen ivm plaspauzes enzo :+ )
Ik rijd de Leaf nu ~8 maanden en vind het een heerlijke auto. Ik zie wel om mij heen dat de Leaf hard ingehaald wordt door andere EVs. Dat maakt het geen slechte auto, maar feit is dat over 2 jaar veel betere specs beschikbaar zijn tegen hetzelfde prijsniveau als de Leaf.
Ja heerlijke auto idd! De andere kant is dat het afkopen van het contract bij noodgevallen ook bij de ANWB wel te doen is. Kost je 2K ongeveer na 2 jaar maar daar kan ik wel een calamiteitenpotje voor opzetten. Ik heb geen idee of we willen verhuizen binnen 5 jaar bijvoorbeeld (denk van niet, maar ja) en dan kan PL de hypotheek wat dwars zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Met een laadpaal afgezekerd op 24a (3x25A) of 35a (1x35A) met load balancing haal je natuurlijk wel gewoon 5,4 - 6,6 kw/h laadsnelheid. Dat is meer dan het dubbele of zelfs driedubbele t.o.v. de granny. De auto zit dan in 8 of zelfs 6 uur weer vol.

De granny is in veel gevallen afdoende, maar als je Leaf 's ochtends vol moet zijn en je hangt hem aardig leeg aan de stroom rond 22.00 's avonds dan heb je wel een laadpaal nodig. Als je hem zeg maar half leeg rijd dagelijks dan kun je prima met de granny uit de voeten. Zo doe ik het ook al bijna een jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 24-02-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

d0s schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:51:
Met een laadpaal afgezekerd op 24a (3x25A) of 35a (1x35A) met load balancing haal je natuurlijk wel gewoon 5,4 - 6,6 kw/h laadsnelheid. Dat is meer dan het dubbele of zelfs driedubbele t.o.v. de granny. De auto zit dan in 8 of zelfs 6 uur weer vol.

De granny is in veel gevallen afdoende, maar als je Leaf 's ochtends vol moet zijn en je hangt hem aardig leeg aan de stroom rond 22.00 's avonds dan heb je wel een laadpaal nodig. Als je hem zeg maar half leeg rijd dagelijks dan kun je prima met de granny uit de voeten. Zo doe ik het ook al bijna een jaar.
Ik heb thuis 3x25A maar ik dacht dat een groep met max 16A kan worden afgezekerd, waardoor je die 24/25A niet kan halen, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Mfpower schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Ik heb thuis 3x25A maar ik dacht dat een groep met max 16A kan worden afgezekerd, waardoor je die 24/25A niet kan halen, of heb ik het mis?
Officieel klopt dat ivm selectiviteit. Maar in principe kun je gewoon afzekeren op 24A mits je een laadpaal met load balancer gebruikt. In de nacht zul je dan gewoon de volle snelheid halen en overdag icm gebruik andere apparatuur zal de laadpaal zichzelf regelen op het juiste vermogen (zonder dat er iets uit klapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
En zoals ik dacht "computer says No!" op de automatische financiële toetsing. Maar na even met een vriendelijke medewerker gepraat te hebben werd de aanvraag met een aantal aantekeningen doorgezet. Hij was nu positief dat het wel gaat lukken. Hij gaf ook toe dat de mogelijkheden om informatie aan te leveren redelijk summier zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^LuKKie^
vrijdag 31 januari
Via de ANWB website een aanvraag ingediend voor een Nissan Micra (Connect pack + ColdPack). Gegevens diezelfde dag opgestuurd via hun digitale omgeving (simpel en snel)

zaterdag 1 februari
Proefrit gemaakt bij de dealer met de Micra. Leuke auto ;-)

vrijdag 7 februari
Gebeld met Leaseplan want nog niets gehoord. Aanvraag stond vast omdat we iets niet duidelijk hadden ingevuld. Via de telefoon opheldering gegeven. Binnen een half uur goedkeuring. Leaseovereenkomst digitaal ondertekend. De 14 dagen bedenktijd gaan in.

vrijdag 14 februari
De Micra is leuk, maar de Leaf is ook erg leuk. Dealer gebeld of een we die avond een Leaf konden komen lenen voor de avond zodat we iets langer konden rijden. Hiervoor hebben we een Golf GTE en een Hyundai Ioniq (EV) gereden (beide zakelijk lease).

zaterdag 15 februari
Okay ... het wordt de Leaf ipv de Micra.

woensdag 19 februari
Leaseplan gebeld om de lopende aanvraag aan te passen. Allemaal geen probleem. Nieuwe overeenkomst digitaal ondertekend.

vrijdag 21 februari
Op de website van de dealer zien we allemaal voorraad auto's. Gebeld met de dealer en het klopt; 40kWh maar met leer pakket. Levering in 2 ~ 2 1/2 week. Dealer geeft kleuren door die er zijn en wij bellen Leaseplan weer.
Leaseplan past wederom de overeenkomst aan en wij geven akkoord. Bestelling gaat die dag nog naar de dealer.

woensdag 26 februari
Dealer belt. Auto kan worden opgehaald vanaf 11 maart. Afspraak gemaakt voor 09.30 ... :-)

Auto: Leaf ActieAuto 40kWh 5d Tekna
Kleur: Silver grey metallic
Bekleding: Leder / Ultrasuede® stoelbekleding (zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 14:00
Ik overweeg gebruik te maken van de aanbieding van de ANWB private lease 319.

Wie kan mij adviseren qua opladen. Is het nodig om een laadpaal te nemen? Ik zie hier de term granny opladen wat houd dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Extrix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:57:
Ik overweeg gebruik te maken van de aanbieding van de ANWB private lease 319.

Wie kan mij adviseren qua opladen. Is het nodig om een laadpaal te nemen? Ik zie hier de term granny opladen wat houd dat in?
Dat hangt af van je dagelijkse kilometers. Met granny laad je ongeveer 2.2 kw per uur. 10 uur laden is dan ongeveer 130 km. Ikzelf ga voor 20a , dus 4.6 je, dan heb ik binnen 10 uur een lege accu weer vol

• Extrix
GeNiTaLiX schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:17:
[...]

Dat hangt af van je dagelijkse kilometers. Met granny laad je ongeveer 2.2 kw per uur. 10 uur laden is dan ongeveer 130 km. Ikzelf ga voor 20a , dus 4.6 je, dan heb ik binnen 10 uur een lege accu weer vol
dagelijks rij ik denk ik 20 a 30 km per dag. Mijn werk is namelijk maar een kwartiertje. Granny is gewoon via de stekker? Kan je mij is een linkje sturen met de laadstation die jij gaat nemen? Ben echt een leek op dat gebied

Zit ook nog beetje dat looptijd van 5 jaar best lang is. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

• GeNiTaLiX
Extrix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:05:
[...]

dagelijks rij ik denk ik 20 a 30 km per dag. Mijn werk is namelijk maar een kwartiertje. Granny is gewoon via de stekker? Kan je mij is een linkje sturen met de laadstation die jij gaat nemen? Ben echt een leek op dat gebied

Zit ook nog beetje dat looptijd van 5 jaar best lang is. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik denk dat je dan met de stekker al een heel eind komt. Ik zou dat eerst even aankijken. :)

De looptijd is inderdaad lang, maar ik heb er rekening mee gehouden dat is mogelijk na 4 jaar al switch, tenzij het heel erg bevalt. Ik verwacht 15KKM te rijden en heb 20KKM afgesloten, en verwacht 4 jaar te rijden en heb 5 Jaar afgesloten. Zo verevent zich dat dan.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Ik denk dat je dan met de stekker al een heel eind komt. Ik zou dat eerst even aankijken. :)

De looptijd is inderdaad lang, maar ik heb er rekening mee gehouden dat is mogelijk na 4 jaar al switch, tenzij het heel erg bevalt. Ik verwacht 15KKM te rijden en heb 20KKM afgesloten, en verwacht 4 jaar te rijden en heb 5 Jaar afgesloten. Zo verevent zich dat dan.
volgens mij verevent zich dat niet :)
afgesloten 20km * 5jaar = 100km
verwacht 15km * 4 jaar = 60km

je zult wel iets omgedraaid hebben :)

• Defector
  • Niet online
DanTm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:28:
[...]

volgens mij verevent zich dat niet :)
afgesloten 20km * 5jaar = 100km
verwacht 15km * 4 jaar = 60km

je zult wel iets omgedraaid hebben :)
Waarschijnlijk worden de kosten tegen elkaar weggestreept. Dus hij heeft het duurder afgesloten dan dat hij het gaat gebruiken. En bij het tussentijds opzeggen wordt er dan gekeken naar wat er betaald is en wat er eigenlijk betaald zou moeten zijn aan de hand van het gebruik.

• Extrix
Defector schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Waarschijnlijk worden de kosten tegen elkaar weggestreept. Dus hij heeft het duurder afgesloten dan dat hij het gaat gebruiken. En bij het tussentijds opzeggen wordt er dan gekeken naar wat er betaald is en wat er eigenlijk betaald zou moeten zijn aan de hand van het gebruik.
Dat is opzich slim maar ben we voorstander om de lasten zo laag te houden.:) Anders een goede optie

• nietmachine48
Extrix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Ik heb zelf de lolo van New Motion genomen (1 fase, 3.7kw), via MP. Kostte 200, werkt prima via plug and charge. Granny is ook wel te doen als je thuis niet elke dag laadt, en makkelijk als je al een buitenstopcontact hebt.
Ik heb de Leaf (Connecta) nu een dag en bevalt erg goed. Adaptive CC is erg makkelijk op de snelweg, in de files wordt alles automatisch gedaan, behalve dan het sturen; remmen en gas geven, je hebt er geen omkijken meer naar. Zelf heb ik ook voor 5 jaar gekozen; je kan altijd na 3 jaar opzeggen, dan betaal je nooit meer dan het verschil dan dat je nu zou betalen bij het afsluiten van een 3 jarige looptijd t.o.v. een 5 jarige looptijd. Dus die keuze blijf je gewoon houden, alleen heb je de Leaf, mocht ie erg goed bevallen, nu voor 5 jaar...
Dealer vertelde me dat de afgelopen actieperiode er meer dan 1000 Leafs zijn verkocht, aanbieding loopt nog maar enkele dagen, tot 1 maart.

[ Voor 5% gewijzigd door nietmachine48 op 27-02-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paroal
nietmachine48 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:18:
[...]

Ik heb de Leaf (Connecta) nu een dag en bevalt erg goed. Adaptive CC is erg makkelijk op de snelweg, in de files wordt alles automatisch gedaan, behalve dan het sturen; remmen en gas geven, je hebt er geen omkijken meer naar.
Heeft ie een beetje pit / power? Redelijk snel met optrekken?

• GeNiTaLiX
Paroal schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:29:
[...]

Heeft ie een beetje pit / power? Redelijk snel met optrekken?
Ik heb er eerst een proefrit in gemaakt. Raad je aan dat ook te doen. De auto is elektrisch, dus instant koppel. Van 0-100 in 8 seconden en met name de 0-60 is rap. Maar goed, daar heb ik hem niet voor, maar is wel mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
GeNiTaLiX schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:35:
[...]

Ik heb er eerst een proefrit in gemaakt. Raad je aan dat ook te doen. De auto is elektrisch, dus instant koppel. Van 0-100 in 8 seconden en met name de 0-60 is rap. Maar goed, daar heb ik hem niet voor, maar is wel mooi meegenomen.
Valt ook niet echt onder zuinig rijden ahha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Ik mag de mijne a.s. vrijdag ophalen ! *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De leaf van mijn ouders is afgelopen weekend geleverd. Mooi ding, met name het materiaal gebruik, de rust en de kofferruimte vielen positief op.

Rijden met het e-pedal voelde exact gelijk aan de M3 qua regen, response op het stroom pedaal vond ik wel minder snappy /gevoelig /verfijnd.

Vrijdag gaan kunnen we de Citigo Iv ophalen, ik ben benieuwd hoe die zich verhoud tot de leaf
Extrix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:50:
[...]

Valt ook niet echt onder zuinig rijden ahha
Mwoaa, de impact op verbruik door hard op trekken (als je vervolgens niet dubbel zo hard moet remmen) valt bij elektrisch rijden wel mee.

[ Voor 55% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Iemand die misschien weet of er alleen standaard Apple Carplay wordt geleverd of dat er ook Android Auto beschikbaar is bij de ANWB private lease?

Heb de vraag al uitstaan bij Leaseplan, maar nog geen reactie helaas. Heb inmiddels wel contract ontvangen maar was nog even benieuwd hiernaar.

Of is het zo dat de je een soort van keuze hebt bij het instellen? Lijkt mij namelijk niet zo, maar de Nissan site is ook niet super helder.

Zat overigens aan de Magnum charger te denken van evtun.com, omdat ik 3F25A heb en de Leaf natuurlijk met 1F laadt. Iemand ervaring met die lader en een Leaf?

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Mar.tin schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Volgens mij zit het er standaard allebei op, tenminste, mijn 2018 model wel. :).
Weet alleen niet of Android Auto in NL wel actief is (op de telefoons bedoelde ik dan, niet in de auto).
Mede gevoed door dit soort artikelen:
https://computertotaal.nl.../waar-blijft-android-auto
Thanks! _/-\o_ Ik hoopte al zoiets, maar kwam er niet uit omdat de ANWB site Apple Carplay noemt en verder niets, en de Nissan site het niet expliciet benoemd. Qua app, ik had het gelezen ja, maar dat zie ik dan wel weer een keer.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^LuKKie^
Jivebunny schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:52:
Iemand die misschien weet of er alleen standaard Apple Carplay wordt geleverd of dat er ook Android Auto beschikbaar is bij de ANWB private lease?

Of is het zo dat de je een soort van keuze hebt bij het instellen? Lijkt mij namelijk niet zo, maar de Nissan site is ook niet super helder.
Afhankelijk of je een iPhone of een Android toestel met USB aansluit zal Apple Carplay of Android Auto gestart worden. Android Auto is officeel nog niet in Nederland uit, maar Google even en je komt op genoeg sites uit hoe je het eea moet installeren op jou mobiel om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

^LuKKie^ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Afhankelijk of je een iPhone of een Android toestel met USB aansluit zal Apple Carplay of Android Auto gestart worden. Android Auto is officeel nog niet in Nederland uit, maar Google even en je komt op genoeg sites uit hoe je het eea moet installeren op jou mobiel om het werkend te krijgen.
Top, ja sideloaden van de APK was tot voor kort een optie, maar las ergens dat er recent met Android 10 wat issues waren en dat sideloaden ook niet meer hielp. Maar dat komt wel weer goed ooit.

Gaat overigens wel even een stap worden haha. Ik kom straks van een Mitsubishi Carisma uit 2000 ;-) Heb de afgelopen week flink kunnen inlezen in de hele wereld van het laden van elektrische auto's.

Bijna een laadpaal uitgezocht die 3 fasen kon laden, maar ja, dan heb je alsnog maar 3,7kwh. De aanbieder overigens, wist dat ik de Leaf had maar wees me daar niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

^LuKKie^ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Het was inderdaad een hele toer om android auto bij mijn ouders aan de klets te krijgen, uiteindelijk is het wel geluk :)

Mijn ouders hebben de Connecta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeNiTaLiX
Ik hoop dat ik android auto makkelijk aan de praat ga krijgen! De navigatie van Nissan vond ik niet geweldig. Hoe is dat in de 2019/2020 versie ?

De ANWB aanbieding is voorbij!
Ik betaal voor mijn auto 394 per maand, als ik dezelfde auto nu bij ANWB zou nemen betaal ik 530 euro per maand 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Jivebunny schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Top, ja sideloaden van de APK was tot voor kort een optie, maar las ergens dat er recent met Android 10 wat issues waren en dat sideloaden ook niet meer hielp. Maar dat komt wel weer goed ooit.

Gaat overigens wel even een stap worden haha. Ik kom straks van een Mitsubishi Carisma uit 2000 ;-) Heb de afgelopen week flink kunnen inlezen in de hele wereld van het laden van elektrische auto's.

Bijna een laadpaal uitgezocht die 3 fasen kon laden, maar ja, dan heb je alsnog maar 3,7kwh. De aanbieder overigens, wist dat ik de Leaf had maar wees me daar niet eens op.
Laat de groep van de laadpaal afzekeren op 24a en je laad een stuk sneller op (5,5kwh). Load balancing is dan wel een vereiste.

De navigatie van Nissan is een groot drama. Maar je hebt op de leaf carplay en android auto en die werken beiden prima. :)

[ Voor 7% gewijzigd door d0s op 02-03-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
GeNiTaLiX schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:04:
Ik hoop dat ik android auto makkelijk aan de praat ga krijgen! De navigatie van Nissan vond ik niet geweldig. Hoe is dat in de 2019/2020 versie ?

De ANWB aanbieding is voorbij!
Ik betaal voor mijn auto 394 per maand, als ik dezelfde auto nu bij ANWB zou nemen betaal ik 530 euro per maand 7(8)7
Behoorlijk verschil inderdaad. Ik vraag mij af wanneer je straks meer of minder gaat rijden, welke tarieven gelden dan. De aanbiedingstarieven of de huidige tarieven? Wanneer de nieuwe tarieven gelden is kan het wel eens lastig zijn voor mensen die willen afkopen of toch meer rijden dan verwacht.

Heeft iemand ook al gekeken naar de mogelijkheid van een dak-koffer? Dit weekend online de handleiding doorgelezen en daar staat er niets over in vermeld. Alleen dat er in een deurpost een sticker aanwezig is met laadgewichten. Maar vraag mij af of de maximale dak-last daarop vermeld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^LuKKie^
Defector schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:18:
[...]
Behoorlijk verschil inderdaad. Ik vraag mij af wanneer je straks meer of minder gaat rijden, welke tarieven gelden dan. De aanbiedingstarieven of de huidige tarieven? Wanneer de nieuwe tarieven gelden is kan het wel eens lastig zijn voor mensen die willen afkopen of toch meer rijden dan verwacht.
In je getekende leaseovereenkomst staan de prijzen voor meer/minder kilometers, en die zijn bij mij (en gok ook bij GeNiTaLiX) op basis van het (toen geldende) actietarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
^LuKKie^ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:21:
[...]

In je getekende leaseovereenkomst staan de prijzen voor meer/minder kilometers, en die zijn bij mij (en gok ook bij GeNiTaLiX) op basis van het (toen geldende) actietarief.
Niet aan gedacht, net even op mijn mobiel gekeken maar de pdf viewer is niet echt compatible. Thuis maar even controleren.

Nog even langer op de ANWB site gekeken, er is nu ook een upgrade naar de 60 kwh variant. Die hebben ze bewust buiten de aanbieding gelaten volgens mij. Ik had er specifiek nog naar gevraagd. Maar voor deze meerprijs van 250 euro ongeveer is het wel een hele stap. Denk niet dat wij die gekozen hadden zelfs als die beschikbaar was.
Pagina: 1 2 ... 28 Laatste