Dat dacht ik dus ook, maar heb het net even aangezet met 16 graden setpoint. Na 5 minuten was de temperatuur van de auto van 29 naar 30 gestegen. Als ik bij de auto ga kijken zie ik ook het heater lampje branden op de consoleVerwijderd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ja, weleens gebruikt, maar alleen om de auto voor te verwarmen. Ik was het zat om telkens de voorruit te moeten krabben en bekrassen.
Verder lijkt het me gewoon een fout in de vertaling of iets dergelijks. Als je de climate control op 16 graden instelt, dan gaat hij toch juist koelen zodra het buiten warmer is?
Die app werkt trouwens niet op LineageOS, en momenteel ben ik behoorlijk zuinig, dus een nieuwe smartphone zit er voorlopig niet in.
Verwijderd
Vreemd… Voor koelen vind ik het persoonlijk zonde van de energie. Je kunt wat mij betreft beter gewoon ARKO toepassen (Alle Ramen Kunnen Open). Daarmee ontsnapt de meeste hitte uit de auto. Boven de 60 km/u neemt de luchtweerstand echter dusdanig toe dat je beter de ramen dicht kunt doen en de climate control zijn werk laat doen.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:51:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar heb het net even aangezet met 16 graden setpoint. Na 5 minuten was de temperatuur van de auto van 29 naar 30 gestegen. Als ik bij de auto ga kijken zie ik ook het heater lampje branden op de console
Ik ben er zelf achter gekomen dat het in de warme maanden efficiënter is om de climate op 20 graden te zetten. Dat lijkt minder stroom te verbruiken. In de winter zet ik hem juist op 18 graden, als ik de verwarming al gebruik. Die enorme afschrijving kun je wat mij betreft alleen compenseren door zo zuinig mogelijk te rijden. Zolang het niet vriest of rond het vriespunt is, gebruik ik alleen de stoel- en stuurverwarming.
Ja, recent nog en dat werkt voor zowel koelen als verwarmen (Leaf+ 2019). Ik zou even naar de Nissan garage gaan met je auto want hoort gewoon juist te werken.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Gebruikt hier iemand wel eens de nissan connect app om een leaf (in mijn geval uit 2020, ZE1 model) alvast te koelen? Als ik remote climate control probeer lijkt hij de auto altijd te willen verwarmen, ook als ik het setpoint naar 16 graden zet...
Verwijderd
Ik zou eerst even (laten) controleren of de airco überhaupt nog werkt. Een bezoek aan de Nissan-dealer kan anders flink in de papieren lopen, en dat is zonde. Zeker bij een auto die relatief snel afschrijft en waarschijnlijk niet heel veel meer oplevert bij inruil.LogOffShutDown schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:21:
[...]
Ja, recent nog en dat werkt voor zowel koelen als verwarmen (Leaf+ 2019). Ik zou even naar de Nissan garage gaan met je auto want hoort gewoon juist te werken.
Ik heb hem pas recent aangeschaft (accu was nog in prima staat volgens leafspy en had ook pas 25k op de teller). Ga hem zelf niet voor grote afstanden gebruiken, kan ook altijd thuis laden en zal het eigenlijk altijd wel met max 80% volladen gaan redden. Maak me niet echt druk om inruilwaardes, verwacht hem ver op te kunnen rijden.
Airco werkt wanneer ik in de auto zit perfect (ook als ik de climate control gewoon op auto zet), dus het lijkt echt een software probleem bij remote control. Je ziet ook op dashboard het heater lampje aangaan ipv het airco lampje
Airco werkt wanneer ik in de auto zit perfect (ook als ik de climate control gewoon op auto zet), dus het lijkt echt een software probleem bij remote control. Je ziet ook op dashboard het heater lampje aangaan ipv het airco lampje
Ik dacht dat het destijds bij mijn 2019 ZE1 prima werkte, maar dat is al even geleden.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Verwijderd
Bij mijn vorige uit 2019 (voor de facelift) heeft het nooit gewerkt: als ik via de app de auto wilde voorverwarmen, gebeurde er helemaal niets. En juist dit soort issues kunnen flink in de papieren lopen om opgelost te krijgen.ThsAdrns schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:44:
Ik dacht dat het destijds bij mijn 2019 ZE1 prima werkte, maar dat is al even geleden.
Ik moet zeggen dat ik het setpoint sowieso af vind wijken. Als je wil kielen moet je hem zeker niet boven de 17 graden zetten. Anders verwant is toch.
Op afstand heb ik nog niet geprobeerd. Kan het nog te maken hebben met hoe je hem wegzet? Of hij dan op koelen of verwarmen staat?
Op afstand heb ik nog niet geprobeerd. Kan het nog te maken hebben met hoe je hem wegzet? Of hij dan op koelen of verwarmen staat?
In onze 2020-Leaf default de instelling in de auto zelf steeds naar verwarming, ook als het 25gr is en ik de temperatuur op 18 zet. Ik moet m echt dwingen om de airco aan te zetten ipv verwarming. Wellicht dus niet echt een app-probleem maar WP-probleem.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Als ik remote climate control probeer lijkt hij de auto altijd te willen verwarmen, ook als ik het setpoint naar 16 graden zet...
@Woudtwe ik had het me niet gerealiseerd maar eigenlijk zeg jij dit ook.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziona op 22-07-2025 12:53 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Ik denk dat het hier wel iets mee te maken heeft gehad.Aziona schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:19:
[...]
In onze 2020-Leaf default de instelling in de auto zelf steeds naar verwarming, ook als het 25gr is en ik de temperatuur op 18 zet. Ik moet m echt dwingen om de airco aan te zetten ipv verwarming. Wellicht dus niet echt een app-probleem maar WP-probleem.
@Woudtwe ik had het me niet gerealiseerd maar eigenlijk zeg jij dit ook.
Ik denk dat bij de check in de garage voordat ik de auto gekocht heb de verwarming getest is geweest, en daarna de airco getest via de climate control (standje auto dus). Wanneer ik de climate control aan heb gaat hij wel netjes koelen, dus ik heb die eigenlijk alleen in temperatuur gewijzigd en nooit van modus.
Ik heb vandaag eventjes de climate control van auto af gezet naar airco, daarna terug naar auto. Als ik nu remote de climate control aanzet gaat hij wel netjes koelen, dus ik denk dat hij toch ergens onderwater de modus buiten climate control om gebruikt bij de remote connectie.
Natuurlijk zou dat niet moeten, want je geeft een temperatuur in en dan zou de auto bij remote bediening net zo slim moeten zijn als wanneer je zelf in de auto de climate control aanzet, maar helaas lijkt dat niet het geval te zijn.
Zal voor de zekerheid gewoon even 2 keer in het jaar handmatig van cooling naar heating en terug moeten switchen om de zomer/winter door af en toe remote alvast te kunnen koelen/verwarmen. Voor nu in ieder geval probleem opgelost
Verwijderd
Dus als ik het goed begrijp, zet jij de climate control in principe niet uit? Ik vraag het omdat ik zelf graag de ongeschreven regels volg, en daarbij is het advies om de airco zo'n 10 à 20 minuten voor aankomst uit te schakelen. Dat zou helpen om schimmelvorming op de verdamper te voorkomen, doordat het systeem dan nog even kan drogen.Robbiedobbie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Zal voor de zekerheid gewoon even 2 keer in het jaar handmatig van cooling naar heating en terug moeten switchen om de zomer/winter door af en toe remote alvast te kunnen koelen/verwarmen. Voor nu in ieder geval probleem opgelostDankjewel voor alle tips
Wat ik wel opvallend vind, is dat de auto zich soms wat vreemd gedraagt. Als voorzorg heb ik bijvoorbeeld de automatische buitenspiegels uitgeschakeld. In de winter kregen die namelijk kuren, en ik zit er echt niet op te wachten dat ze op een onhandig moment voor een onveilige verkeerssituatie zorgen. Met m’n vorige Leaf heb ik zoiets meegemaakt; die kreeg ik uiteindelijk nog wel open met een trucje, maar leuk was anders.
Ik heb in principe gewoon altijd climate control aan. De range hoef ik het niet voor te laten, en die schimmels in de airco heb ik al vaker gehoord. Echter heb ik daar vaak tegenstrijdige zaken over gehoord. In 1 auto (zonder climate control) heb ik altijd heel braaf de airco 10 minuten voordat ik ergens aankwam weer uitgezet zodat hij "kon drogen". Dat is tegelijkertijd de enige auto waar ik naar enige tijd last kreeg van nare geurtjes wanneer de airco draaide. Nu is dit natuurlijk een N=1 ervaring, maar doordat ik vaak tegenstrijdige zaken erover gehoord heb en zelf dus alleen een negatieve ervaring heb gehad wanneer ik me wel braaf aan die ongeschreven regel hield doe ik dit dus tegenwoordig niet meer.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, zet jij de climate control in principe niet uit? Ik vraag het omdat ik zelf graag de ongeschreven regels volg, en daarbij is het advies om de airco zo'n 10 à 20 minuten voor aankomst uit te schakelen. Dat zou helpen om schimmelvorming op de verdamper te voorkomen, doordat het systeem dan nog even kan drogen.
Wat ik wel opvallend vind, is dat de auto zich soms wat vreemd gedraagt. Als voorzorg heb ik bijvoorbeeld de automatische buitenspiegels uitgeschakeld. In de winter kregen die namelijk kuren, en ik zit er echt niet op te wachten dat ze op een onhandig moment voor een onveilige verkeerssituatie zorgen. Met m’n vorige Leaf heb ik zoiets meegemaakt; die kreeg ik uiteindelijk nog wel open met een trucje, maar leuk was anders.
En doordat ik niet de volle range nodig heb ga ik ook gewoon het gemak en comfort gebruiken ten koste van een beetje range/accu degradatie.
Problemen met automatische spiegel in de winter heb ik wel vaker bij auto's horen langskomen. Bij de Mazda CX5 van mijn vriendin was dat deze winter ook een keer problematisch. Even opgelost door de spiegel "mee te helpen", en daarna even langs de garage gegaan om de tandwielen te laten smeren. (Had geen zin om in de kou zelf de spiegels te demonteren). Daarna liep die eigenlijk ook door de winter weer prima
Is er iemand die geprobeerd heeft met de leaf terug te gaan naar R134A ?
Er staat een label op dat beide koelmiddelen mogelijk zijn
Er staat een label op dat beide koelmiddelen mogelijk zijn
Verwijderd
Lange dagtrip met de Leaf: textbook voorbeeld dat het wél kan (zonder oververhitting)
Gisteren een dagtrip gemaakt van bijna 400 km in totaal met m’n Nissan Leaf (ZE1), en eerlijk is eerlijk: alles verliep vlekkeloos. Dit was echt zo’n rit waarbij alles klopte en die laat zien dat langere afstanden met de Leaf prima te doen zijn, zolang je maar slim plant.Route en verbruik
Ik heb bewust een stuk binnendoor gereden, tot aan Roermond. Google Maps gaf zelf aan dat dat bijna 50 procent energie zou besparen ten opzichte van de snelweg, en dat bleek ook zo:- Tot aan de grens haalde ik gemiddeld 9,0 kWh per 100 km
- Over de volledige rit eindigde ik op 10,8 kWh per 100 km
:strip_exif()/f/image/BDJecsCFZ0WLhSSFeYYbYFZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg reed ik vrijwel constant rond de 90 km/u, vaak achter vrachtwagens, met ProPILOT aan. Echt ontspannen rijden. Alleen één keer heb ik een vrachtwagen ingehaald om wat extra afstand te creëren, omdat een automobilist achter me begon te slingeren. Maar verder was het gewoon relaxed cruisen.
Via Android Auto had ik “snelwegen vermijden” aangevinkt vanaf een bepaald punt, maar jammer genoeg kun je dat niet alleen voor een deeltraject instellen. Toch leverde het me zo’n 13 km routekorting op en een zuiniger rit, dus zeker de moeite waard.
Laden en accutemperatuur
Tijdens bezoek pretpark geladen aan een publieke Vattenfall-paal (€0,37/kWh) en daar 23,6 kWh geladen voor €8,86. De grote vraag was vooraf natuurlijk: kom ik met dat bereik wel weer thuis?:strip_exif()/f/image/3hEGYw2GtNsBkMTZuTKiGzD5.jpg?f=fotoalbum_large)
Want ja, in Nederland moet je het vaak doen met 11 kW-laadpalen, maar een Leaf laadt daarop maximaal met 3,3 kW. En dat verschil tussen wat er theoretisch mogelijk is en wat je auto daadwerkelijk aankan, blijft toch een praktische beperking. Dat betekende dus wel een relatief lange laadstop.
Maar dankzij m’n zuinige rijstijl hoefde ik ook niet veel bij te laden. En belangrijker: de accu bleef koel, zonder tekenen van oververhitting. Een voorbeeldige laadsessie dus, precies zoals je hoopt.
Wandelen naar de paal
De laadpaal stond op ongeveer 2 km lopen van m’n bestemming, goed voor een wandeling van in totaal een halfuur. Niet ideaal, maar ik vond het prima. Ik heb daarmee zo’n €10 bespaard ten opzichte van de tarieven op P2 (€0,77/kWh). En een beetje lichaamsbeweging is geen straf als je toch zes uur op locatie bent.:strip_exif()/f/image/ULmtMWF5vkxy1cJaeeZY28C1.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me opviel: in al die tijd kwam geen enkele andere EV laden. Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet die afstand willen lopen. Maar ik vertrouw liever op een beschikbare paal in de buurt dan op de (afgesloten) parkeerplekken dichterbij, waar je alsnog het nakijken kunt hebben.
Samengevat
- Geen laadstress
- Geen wachttijden
- Geen foutparkeerders
- Geen accuproblemen
- Geen oververhitting
Conclusie
Voor wie zich afvraagt of je met een Leaf ook echt lange dagtrips kunt maken: ja, dat kan absoluut. Zolang je maar:- zuinig rijdt (90 km/u doet wonderen)
- bewust plant (en binnendoor durft te gaan)
- en slim omgaat met laden (liever beschikbaar dan dichtbij)
Ik vind het echt bizar dat ik hier gemiddelden van 10 kW/100km voorbij zie komen. Ik rijd 35 km naar mn werk het grootste deel op een 80 weg en haal max 7.3🙈
Verwijderd
7,3 km/kWh of iets in die richting? Je snapt natuurlijk dat die 10,8 kWh/100 km zonder laadverlies is gemeten. Uiteindelijk kom je in de praktijk eerder uit op zo’n 8 km/kWh als je het laadverlies meerekent. Op een 80 km/u-weg zul je bovendien geregeld moeten afremmen of zelfs stoppen. De truc is dan om zo lang mogelijk uit te rollen, in plaats van tot aan de stopstreep met exact 80 km/u door te rijden en dan maximaal te regenereren met een harde remactie.Woudtwe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:36:
Ik vind het echt bizar dat ik hier gemiddelden van 10 kW/100km voorbij zie komen. Ik rijd 35 km naar mn werk het grootste deel op een 80 weg en haal max 7.3🙈
Als je regelmatig tot 100% oplaadt voor bijvoorbeeld een rit van 35 km, is het goed om te weten dat je regeneratiecapaciteit in dat geval beperkt of zelfs helemaal niet beschikbaar is. Je gebruikt dan bijna volledig de mechanische remmen. Een van de redenen waarom ik standaard tot maximaal 50% oplaad, tenzij ik een langere rit voor de boeg heb, is dat ik dan altijd volledige regeneratie tot mijn beschikking heb.
Over het algemeen rijd ik al jarenlang extreem zuinig. Met mijn Suzuki Celerio haalde ik bijvoorbeeld 1 op 30, wel met V-Power. In die zin ben ik ook wel blij dat elektriciteit altijd hetzelfde is, ongeacht of het uit een groene of grijze bron komt.
Als ik het met mn vrouw vergelijk rij ik redelijk zuinig, of zoals zei zegt als een opa🙈. Tuurlijk wordt er wel eens geremd en opgetrokken. Maar daar ontkomt niemand aan toch. Ook dit probeer ik beheerst te doen. Ik laad zelden tot 100% dat is hoogstens als ik hem vergeet van de stekker te halen.
Ik ga gewoon uit van het display, dus laadverliezen neem ik ook niet mee.
Naja hij bevalt verder prima, ik kan me eigenlijk 80/90% tot eigen zonnestroom beperken, dus dat geeft eigenlijk geen kosten.
Ik ga gewoon uit van het display, dus laadverliezen neem ik ook niet mee.
Naja hij bevalt verder prima, ik kan me eigenlijk 80/90% tot eigen zonnestroom beperken, dus dat geeft eigenlijk geen kosten.
Verwijderd
@Woudtwe Het kan altijd nog zuiniger: vanochtend niemand op de weg, dus ik kwam uit op slechts 7,3 kWh/100 km. Al moet ik toegeven dat ik een beetje valsspeel. Kijk, als er toch niemand rijdt, dan neem ik bijvoorbeeld dat stukje 80 km/u-weg richting de rotonde gewoon op 50 km/u. Op dit tijdstip hinder ik daar niemand mee, want het gejaagde verkeer ligt op zaterdag nog lekker te slapen.
:strip_exif()/f/image/k7lPV4LTWUm43yRqprMeszA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, en nu aan het werk in het legendarische Sittard, bekend van de opnames van Flodder.
:strip_exif()/f/image/k7lPV4LTWUm43yRqprMeszA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, en nu aan het werk in het legendarische Sittard, bekend van de opnames van Flodder.
haha jullie wel zuinig allemaal. Wij zitten gemiddeld op 16,4kWh/100km met de leaf.
en een setje banden per jaar?Galaxis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:24:
haha jullie wel zuinig allemaal. Wij zitten gemiddeld op 16,4kWh/100km met de leaf.
Ik overweeg de aanschaf van de Evniculus Chadamo-CCS adapter. Tot dusver heb ik nooit langere trips met de Leaf gedaan en nog maar een keer of 4 met Chademo bij Fastned geladen. Ik zou me niet willen beperken tot Fastned voor langere trips, maar heb geen idee wat de meest voor de hand liggende alternatieve optie is. Iemand een tip?
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Nog eens goed nadenken of het je zo'n gigantisch bedrag waard is. De CHAdeMO aansluiting is natuurlijk altijd flink gokken of een laadstation deze beschikbaar heeft en dat deze het ook doet. Helaas zijn die adapters voor zover ik heb gehoord ook erg hit or miss. De website zelf heeft zelfs een review video waar iemand hem probeert en waar het maar bij 3 van de 5 uitgeprobeerde laadstations werkt.Bamboe48 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:48:
Ik overweeg de aanschaf van de Evniculus Chadamo-CCS adapter. Tot dusver heb ik nooit langere trips met de Leaf gedaan en nog maar een keer of 4 met Chademo bij Fastned geladen. Ik zou me niet willen beperken tot Fastned voor langere trips, maar heb geen idee wat de meest voor de hand liggende alternatieve optie is. Iemand een tip?
Los daarvan loop je bij de leaf natuurlijk alsnog vrij snel tegen alle overige snellaad problematiek aan, zelfs wanneer het snelladen wel wil lukken via de adapter. Als je echt lange trips ermee wil gaan maken zou ik vooral kijken voor een andere auto
(Zelf wel heel bewust recent een leaf gekocht, maar ik heb dan ook nooit plannen om verder dan 100km afstand te rijden. Als ik een keer het halve land door moet pak ik wel de auto van mijn vriendin en mag zij de leaf naar werk rijden)
Verwijderd
Eerlijk gezegd: voor de prijs van zo'n CCS naar CHAdeMO-adapter kun je aardig vaak laden bij de (vaak duurdere) CHAdeMO-snelladers. Het is ook niet zo dat er een tekort is aan die laders, ze zijn op veel plekken nog prima beschikbaar. Het grootste nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van netwerken als Ionity. Gemiddeld genomen betaal je daardoor wat meer per snellaadsessie via CHAdeMO.
Electra biedt overigens nog gewoon CHAdeMO-snelladers aan, al is dat niet op elke locatie. Maar als je een keer tot 90 procent moet laden omdat de volgende lader te ver weg ligt, is dat echt geen probleem. Zeker bij een Leaf is het sowieso aan te raden om snelladen niet te vaak te doen als het niet per se hoeft.
Overigens hebben sommige CCS-snelladers ook een Type 2-aansluiting. Dat zie je bijvoorbeeld bij sommige Lidl-locaties. In dat geval kun je alsnog gewoon AC-laden met 6,6 kW.
Electra biedt overigens nog gewoon CHAdeMO-snelladers aan, al is dat niet op elke locatie. Maar als je een keer tot 90 procent moet laden omdat de volgende lader te ver weg ligt, is dat echt geen probleem. Zeker bij een Leaf is het sowieso aan te raden om snelladen niet te vaak te doen als het niet per se hoeft.
Overigens hebben sommige CCS-snelladers ook een Type 2-aansluiting. Dat zie je bijvoorbeeld bij sommige Lidl-locaties. In dat geval kun je alsnog gewoon AC-laden met 6,6 kW.
Ik heb zelf vorig jaar de volgende gekocht:Bamboe48 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:48:
https://evniculus.eu/prod...o-chademo-for-nissan-leaf
Het werkte in het begin niet bij alle snelladers, maar wel bij die van Shell, Ionity en de versie 2 laders van Tesla. Een paar weken geleden de nieuwste firmware getest en nu werkt het ook bij Fastned. Snelheid ook goed, maar dat komt omdat ik een Leaf+, laden ging met ca 72 kW, sneller dan de meeste Chademo palen.
Grappig detail; Toen ik wilde testen of hij werkte bij Fastned, waren steeds alle CCS palen bezet en alleen Chademo beschikbaar
Het einde nadert voor mijn Leaf, ik heb er nu 145.000km in gereden in +/-4,5 jaar en na de accu vervanging bij 115.000 km heb ik geen problemen meer gehad. Fijne auto maar het gebrek aan range en de Chademo poort maakt de auto niet erg geschikt voor de toekomst. De overeenkomst voor een EV6 long range is inmiddels getekend, een auto die snel kan laden en een grote accu heeft
Uiteindelijk heb ik nog best een redelijke inruil gekregen, de inruil die ik kreeg werd overigens flink hoger nadat ik een accu rapport had gekregen bij een dealer. Aangezien de accu nog een goede SOH had (94%) was die een stuk meer waard voor de handelaren. Mooie tip dus voor iedereen die nog een goede batterij heeft bij het inruilen.
Uiteindelijk heb ik nog best een redelijke inruil gekregen, de inruil die ik kreeg werd overigens flink hoger nadat ik een accu rapport had gekregen bij een dealer. Aangezien de accu nog een goede SOH had (94%) was die een stuk meer waard voor de handelaren. Mooie tip dus voor iedereen die nog een goede batterij heeft bij het inruilen.
What you see is always what you get.
De onze (gebouwd in mei 2019) zit momenteel op 110.000km ongeveer, met een SOH van bijna 88%. Celbalans met een quasi lege batterij (12% resterend volgens LeafSpy) zit rond de 24mV, dus dat ziet er ook nog prima uit.
We hebben ernaast nog een benzine, dus voor vakanties gebruiken we die, maar de Leaf is toch de auto waar het meest mee gereden wordt. Iedereen thuis verkiest die eigenlijk boven de Touran, tenzij er veel mee te nemen is.
We hebben ernaast nog een benzine, dus voor vakanties gebruiken we die, maar de Leaf is toch de auto waar het meest mee gereden wordt. Iedereen thuis verkiest die eigenlijk boven de Touran, tenzij er veel mee te nemen is.
Netjes.GORby schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:28:
De onze (gebouwd in mei 2019) zit momenteel op 110.000km ongeveer, met een SOH van bijna 88%. Celbalans met een quasi lege batterij (12% resterend volgens LeafSpy) zit rond de 24mV, dus dat ziet er ook nog prima uit.
Altijd in jou bezit geweest?
Weinig snelladen en 20-80% aangehouden?
dat is idd erg goed. Mijne van nov20 staat op 89.50 met 55k-km.GORby schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:28:
Heeft slechts 5x kortstondig aan snellader gehangen en altijd thuis geladen (op timer tot 100% en dan meteen gaan rijden als t nodig was)
Gekocht als toonzaalmodel, iets meer dan een jaar na de productiedatum, dus altijd in ons bezit geweest. 230-tal snellaadbeurten, maar meestal vrij korte uit de tijd dat LIDL in België dat nog gratis aanbood. De temperatuur is daarbij nooit in het rood gegaan.Dinah schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:46:
[...]
Netjes.
Altijd in jou bezit geweest?
Weinig snelladen en 20-80% aangehouden?
Vooral 20-80% aangehouden inderdaad, wat prima lukt aangezien we zelden meer dan 80 a 100km op een dag rijden, maar wel bijna dageljks. Laden tot ongeveer 80% doen we met een combinatie van timer op de lader en in de auto, zodat die enkel tot vol laadt wanneer we effectief de timer in de auto even uitzetten met de knop. 'S morgens komt dat dan meestal uit tussen de 75 en 85%. Ongeveer eens om de 2 maanden laden we hem eens tot vol kort voor het vertrek, kwestie van bovenaan eens goed uit te balanceren.
Ik vraag me eigenlijk af hoe hard die SOH uitlezing te betrouwen valt, aangezien een grote celonbalans bij lage SOC niet noodzakelijk een dramatisch SOH geeft, als ik het correct begrepen heb. De combinatie van goede SOH en kleine onbalans bij zo goed als lege batterij, dat vind ik dan wel heel positief bij de onze.darklord007 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:51:
[...]
dat is idd erg goed. Mijne van nov20 staat op 89.50 met 55k-km.
Heeft slechts 5x kortstondig aan snellader gehangen en altijd thuis geladen (op timer tot 100% en dan meteen gaan rijden als t nodig was)
Wij hebben hier een Leaf uit 2019 die een storing aangeeft en niet meer kan rijden. Er schijnt een lekstroom te zijn 79 Volt dus er is mis met de EV-accu.
Plaatselijke garage heeft meetapparatuur besteld om een diagnose te stellen en te controleren hoeveel en welke cellen beschadigd zijn. Met dat rapport kan bij een specialist een offerte worden aangevraagd voor herstel. Ik vrees voor een dure reparatie.
Geen garantie meer dus Nissan kan niets, sowieso willen de dealers hier in de buurt niet helpen. Pas over twee weken ofzo...
Iemand een soortgelijk probleem gehad?
Plaatselijke garage heeft meetapparatuur besteld om een diagnose te stellen en te controleren hoeveel en welke cellen beschadigd zijn. Met dat rapport kan bij een specialist een offerte worden aangevraagd voor herstel. Ik vrees voor een dure reparatie.
Geen garantie meer dus Nissan kan niets, sowieso willen de dealers hier in de buurt niet helpen. Pas over twee weken ofzo...
Niet zelf gehad, wel eens een video gezien van de reparatieFreezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
Wij hebben hier een Leaf uit 2019 die een storing aangeeft en niet meer kan rijden. Er schijnt een lekstroom te zijn 79 Volt dus er is mis met de EV-accu.
Ik heb hier net het dimlicht vervangen met LED-lampen: Philips heeft sinds kort LED H11-lampen die legaal te gebruiken zijn (11362U60BX2). Ik vond zelf vooral handig ten opzichte van die van Osram dat deze niet ook nog een blokje tussen de kabel en de lamp zelf hebben. Geen foutmeldingen o.i.d. en de lamp sluit nu qua kleur mooi aan op de dagrijverlichting:
:strip_exif()/f/image/Cm46r4G0COUMBQyQ9WpeCoS9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cm46r4G0COUMBQyQ9WpeCoS9.jpg?f=fotoalbum_large)
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
House of charge al geprobeerd?Freezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Jazeker, we wachten op een offerte. Het schijnt een bekend probleem te zijn, cellen te dicht op elkaar waardoor ze te warm worden. Ben heel benieuwd wat het gaat kosten
Bedankt voor je post en de fotos.Sheean schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:29:
Ik heb hier net het dimlicht vervangen met LED-lampen: Philips heeft sinds kort LED H11-lampen die legaal te gebruiken zijn (11362U60BX2). Ik vond zelf vooral handig ten opzichte van die van Osram dat deze niet ook nog een blokje tussen de kabel en de lamp zelf hebben. Geen foutmeldingen o.i.d. en de lamp sluit nu qua kleur mooi aan op de dagrijverlichting:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Past het allemaal perfect? de Nissan Leaf niet in de compatibiliteitlijst van deze Philips lamp.
Ja dat past prima. Ik heb alles geswapped van halogeen naar led. zowel dimlicht, grootlicht en de mistlampen. Ruimte genoeg.
Zojuist bericht gehad 1 defecte cel en en 1 cel die al afwijkingen vertoont dus ze moeten allebei vervangen worden. Kosten 3852 euro exclusief btwFreezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
Dat wordt voorlopig geen nieuw espresso apparaat
Is dat de offerte van de specialist? Of de plaatselijke garage?
Heb een soortgelijk probleem met een Skoda Citigo IV. Staat bij de dealer die pas in november tijd heeft. Hoop dat de kosten minder zullen zijn.Freezhost schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:26:
[...]
Zojuist bericht gehad 1 defecte cel en en 1 cel die al afwijkingen vertoont dus ze moeten allebei vervangen worden. Kosten 3852 euro exclusief btw
Ja zonder problemen of aanpassingen! Geen eens gereedschap nodig. Simpelweg lamp eruit, lamp erin. De oorspronkelijke lamp heeft de aansluiting op de lamp zelf zitten, deze heeft een kort los snoertje met daaraan de aansluiting. Maar dat past allemaal zonder gedoe.Dinah schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor je post en de fotos.
Past het allemaal perfect? de Nissan Leaf niet in de compatibiliteitlijst van deze Philips lamp.
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Ik twijfel een beetje of 36 maanden beurt (€211) nodig is en wat ze dan precies doen... of misschien toch maar 1 jaar overslaan en dan meteen maar APK doen met de 48 maanden beurt.
Mijn dealer heeft inmiddels geen Nissan meer en is Hedin geworden waarbij de auto onderhouden wordt door Renault monteurs... Sowieso loopt het daar altijd wat moeizaam.
En inmiddels is de 36 maanden fabrieksgarantie is nu toch voorbij.
Misschien in Regio Eindhoven/Helmond een andere garage zoeken die wat meer gespecialiseerd zijn in de Leaf?
Iemand wellicht advies?
Mijn dealer heeft inmiddels geen Nissan meer en is Hedin geworden waarbij de auto onderhouden wordt door Renault monteurs... Sowieso loopt het daar altijd wat moeizaam.
Misschien in Regio Eindhoven/Helmond een andere garage zoeken die wat meer gespecialiseerd zijn in de Leaf?
Iemand wellicht advies?
[ Voor 7% gewijzigd door Dinah op 01-10-2025 20:36 ]
ik was altijd zeer te spreken over Nissan Harderwijk, maar dat is waarschijnlijk een beetje te ver.
verder als er niks stuk is, lekker nog ff wachten op de APK
Nissan Harderwijk (Van de Bunte) Was erg goed, maar zijn gestopt als Nissan Dealer en zijn nu een Profile.jackaubrey schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:29:
ik was altijd zeer te spreken over Nissan Harderwijk, maar dat is waarschijnlijk een beetje te ver.
Het Nissan Dealerschap is nu voor de renault dealer geloof ik.
Moeders had daar de laatste keer nog steeds wel een goede ervaring bij vd Bunte.
Het blijft onbegrijpelijk voor me dat Nissan dit niet binnen hun accugarantie lijkt te repareren terwijl het écht een bijzonder wijdverspreid probleem lijkt te zijn. Op r/Leaf is het vrijwel dagelijks raak met deze problemen.Freezhost schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:26:
[...]
Zojuist bericht gehad 1 defecte cel en en 1 cel die al afwijkingen vertoont dus ze moeten allebei vervangen worden. Kosten 3852 euro exclusief btw
Tenzij je boven de 160k km's zit natuurlijk zou ik eens overwegen om indien beschikbaar rechtsbijstand in te schakelen. Je hebt gewoon 8 jaar / 160k km garantie op je accu namelijk. En hoe hard NIssan ook zijn best wil doen om het alleen een capaciteitsgarantie te noemen, moge het helder zijn dat je met een kapotte cel effectief vrijwel 0 capaciteit in je accu hebt zitten.
Zelfs in dit topic zijn er al een aantal je voorgegaan met dergelijke problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 02-10-2025 12:12 ]
Op ons modeljaar zat helaas maar 5 jaar garantie op de accu, tegenwoordig is dat inderdaad 8 jaar. Dus ik denk dat het niets gaat opleveren maar zal eens kijken wat ik nog kanMar.tin schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Het blijft onbegrijpelijk voor me dat Nissan dit niet binnen hun accugarantie lijkt te repareren terwijl het écht een bijzonder wijdverspreid probleem lijkt te zijn. Op r/Leaf is het vrijwel dagelijks raak met deze problemen.
Tenzij je boven de 160k km's zit natuurlijk zou ik eens overwegen om indien beschikbaar rechtsbijstand in te schakelen. Je hebt gewoon 8 jaar / 160k km garantie op je accu namelijk. En hoe hard NIssan ook zijn best wil doen om het alleen een capaciteitsgarantie te noemen, moge het helder zijn dat je met een kapotte cel effectief vrijwel 0 capaciteit in je accu hebt zitten.
Zelfs in dit topic zijn er al een aantal je voorgegaan met dergelijke problemen.
https://web.archive.org/w.../leaf/bereik-opladen.htmlFreezhost schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:15:
[...]
Op ons modeljaar zat helaas maar 5 jaar garantie op de accu, tegenwoordig is dat inderdaad 8 jaar. Dus ik denk dat het niets gaat opleveren maar zal eens kijken wat ik nog kan
De website van Nissan Nederland in 2018, dus tenzij ze de accugarantie tussendoor teruggedraaid hebben…
Dit staat nu op de siteMar.tin schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
https://web.archive.org/w.../leaf/bereik-opladen.html
De website van Nissan Nederland in 2018, dus tenzij ze de accugarantie tussendoor teruggedraaid hebben…
Mijn Skoda wordt wel onder garantie gerepareerd, moet alleen wel geduld hebben tot minimaal half november.Mar.tin schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Het blijft onbegrijpelijk voor me dat Nissan dit niet binnen hun accugarantie lijkt te repareren terwijl het écht een bijzonder wijdverspreid probleem lijkt te zijn. Op r/Leaf is het vrijwel dagelijks raak met deze problemen.
Mijn Leaf had ik de laatste jaren laten onderhouden bij Janssen Kerres Waalre, inmiddels ook Hedin geworden maar de service zal nog wel hetzelfde zijn. Gaven de auto iedere keer gewoon een kleine beurt omdat ze de grote niet nodig vonden. Prima geholpen daar.Dinah schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:28:
Ik twijfel een beetje of 36 maanden beurt (€211) nodig is en wat ze dan precies doen... of misschien toch maar 1 jaar overslaan en dan meteen maar APK doen met de 48 maanden beurt.
Iemand wellicht advies?
Gisteren moest ik een noodstop maken geholpen door de auto. Nadien ging de auto uit en moest ik die zelf weer aanzetten. Heeft iemand dat wel eens meegemaakt?
Oei, weer een Nissan Leaf in vlammen opgegaan
https://www.gelrenieuws.n...-brand-tijdens-laden.html
Ik kan het niet goed zien op de foto's of er een extender achterin ligt, maar het lijkt wel een beetje alsof het in de achterbak begon, maar het kan natuurlijk ook gewoon de achterkant van de normale accu pakket zijn geweest waar het begon. In ieder geval wel weer een vervelende zaak.
https://www.gelrenieuws.n...-brand-tijdens-laden.html
Ik kan het niet goed zien op de foto's of er een extender achterin ligt, maar het lijkt wel een beetje alsof het in de achterbak begon, maar het kan natuurlijk ook gewoon de achterkant van de normale accu pakket zijn geweest waar het begon. In ieder geval wel weer een vervelende zaak.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Jammer zeg, eigenlijk nog een knappe Leaf, mooi kleurtje, misschien nog origineel NL auto gezien de Stern kentekenplaathouder?
Het lijkt inderdaad alsof de brand aan de achterzijde zat. Daar zat bij de oudste generatie ook het laadapparaat (bobbel direct achter de achterbank). Ik weet alleen niet zeker of dat alleen in de Japanse productie was (allereerste bouwjaar) die altijd lichte bekleding had. Deze heeft zwart interieur dus is in elk geval uit Sunderland.
Het lijkt inderdaad alsof de brand aan de achterzijde zat. Daar zat bij de oudste generatie ook het laadapparaat (bobbel direct achter de achterbank). Ik weet alleen niet zeker of dat alleen in de Japanse productie was (allereerste bouwjaar) die altijd lichte bekleding had. Deze heeft zwart interieur dus is in elk geval uit Sunderland.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Tja, snelladen met een tien jaar oude Leaf zonder accukoeling... Dit was vast niet de eerste keer snelladen.budi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:16:
In ieder geval wel weer een vervelende zaak.
https://www.gld.nl/nieuws...uto-in-brand-bij-laadpunt
Toch met een extender dus
.
Verder wat betreft dat het een oude auto is, zou normaal gesproken, als ie nog standaard uitgerust was, geen issue moeten zijn. Ouderdom geeft wel extra interne weerstand en extra warmte, maar daar mag hij niet van in brand vliegen, daar zit wel beveiliging op, dat ie minder hard gaat laden.
Dat gezegd hebbende, ben nu zelf ook wel een beetje oncomfortabel, afgelopen zomer hebben we een road trip gedaan in de hitte via Zwitserland naar Barcelona en terug in 8 dagen. Dat ging op zich prima en met de CSS inbouw lekker vlot, alleen in die hitte terwijl de accu al bijna 60 graden was, ging er nog bijna 90 kW het systeem in. Het lijkt er dus een beetje op dat als je via CSS laadt, hij de normale beveiliging passeert. Wel loopt ie terug boven 80% maar dat lijkt gewoon een vaste curve te zijn.
Toch met een extender dus
Verder wat betreft dat het een oude auto is, zou normaal gesproken, als ie nog standaard uitgerust was, geen issue moeten zijn. Ouderdom geeft wel extra interne weerstand en extra warmte, maar daar mag hij niet van in brand vliegen, daar zit wel beveiliging op, dat ie minder hard gaat laden.
Dat gezegd hebbende, ben nu zelf ook wel een beetje oncomfortabel, afgelopen zomer hebben we een road trip gedaan in de hitte via Zwitserland naar Barcelona en terug in 8 dagen. Dat ging op zich prima en met de CSS inbouw lekker vlot, alleen in die hitte terwijl de accu al bijna 60 graden was, ging er nog bijna 90 kW het systeem in. Het lijkt er dus een beetje op dat als je via CSS laadt, hij de normale beveiliging passeert. Wel loopt ie terug boven 80% maar dat lijkt gewoon een vaste curve te zijn.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Ik zou toch gezworen hebben dat destijds alle 40 kWh LEAF deze 8 jaar en 160.000 km kregen...
Dat staat ook gewoon zwart op wit in de Nederlandse brochure van het 2018 model:
https://autocatalogarchiv...0/Nissan-Leaf-2018-NL.pdf
(Misschien meteen even downloaden?)
DE GARANTIE OP DE LITHIUM-IONBATTERIJ
VAN DE NISSAN LEAF BESCHERMT OOK
TEGEN CAPACITEITSVERLIES TOT MINDER
DAN 9 BALKJES (VAN DE 12) ZOALS
AFGEBEELD OP DE CAPACITEITSMETER
VAN DE NIEUWE NISSAN LEAF GEDURENDE
ACHT JAAR / 160.000 KM
Ik vind het bijzonder dat ze eenzijdig de garantieperiode kunnen wijzigen.
https://autocatalogarchiv...0/Nissan-Leaf-2018-NL.pdf
(Misschien meteen even downloaden?)
DE GARANTIE OP DE LITHIUM-IONBATTERIJ
VAN DE NISSAN LEAF BESCHERMT OOK
TEGEN CAPACITEITSVERLIES TOT MINDER
DAN 9 BALKJES (VAN DE 12) ZOALS
AFGEBEELD OP DE CAPACITEITSMETER
VAN DE NIEUWE NISSAN LEAF GEDURENDE
ACHT JAAR / 160.000 KM
Ik vind het bijzonder dat ze eenzijdig de garantieperiode kunnen wijzigen.
Batterijmodules voor de Nissan Leaf
63kwh electric vehicle custom integrated solution for nissan leaf
USD2560 to Upgrade Nissan leaf car battery by brand new CALB 12S147AH module
https://www.youtube.com/e...VqDIM?si=6Sln5HCGr05f1NfK
Ik kan alleen de installatie instructies niet vinden waarover gesproken wordt in deze video.
This video brings new CALB 12S1P 147AH battery module for Nissan leaf car battery upgrade, from 24KWH to 50KWH only cost USD2560:Tevens ben ik wel benieuwd: die USD2.560 is dat voor een kant-en-klaar pakket of een vervanging en in hoeverre heb je daar speciale apparatuur voor nodig?
16kWh LifePo4 kost circa USD 1.000 zonder shippng dus UD2.560 voor 50kWh lijkt mij niet kloppen voor een kant-en-klaar pakket. Het is wel een bedrag waar ik wel een risicootje voor zou willen lopen. Koop een oude 24kWh leaf die voor de rest nog in orde is en je kunt voor EUR 3.000 weer jaren toe.
63kwh electric vehicle custom integrated solution for nissan leaf
USD2560 to Upgrade Nissan leaf car battery by brand new CALB 12S147AH module
https://www.youtube.com/e...VqDIM?si=6Sln5HCGr05f1NfK
Ik kan alleen de installatie instructies niet vinden waarover gesproken wordt in deze video.
This video brings new CALB 12S1P 147AH battery module for Nissan leaf car battery upgrade, from 24KWH to 50KWH only cost USD2560:Tevens ben ik wel benieuwd: die USD2.560 is dat voor een kant-en-klaar pakket of een vervanging en in hoeverre heb je daar speciale apparatuur voor nodig?
16kWh LifePo4 kost circa USD 1.000 zonder shippng dus UD2.560 voor 50kWh lijkt mij niet kloppen voor een kant-en-klaar pakket. Het is wel een bedrag waar ik wel een risicootje voor zou willen lopen. Koop een oude 24kWh leaf die voor de rest nog in orde is en je kunt voor EUR 3.000 weer jaren toe.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
En wat ik me ook nog bedenk: LFP accu's hebben veel last van performance degradatie bij lage temperaturen en kunnen/mogen niet geladen worden bij temperaturen onder 0°C. Een Tesla kan zijn accupakket voorverwarmen (of koelen) maar een Leaf heeft een luchtgekoeld accupakket zonder die mogelijkheid. Dat maakt een LFP accu per definitie ongeschikt voor deze auto's.MadMarky schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:14:
Een LFP accu werkt met andere voltages dan de originele NMC accu en zal ook een ander BMS nodig hebben, ik vraag me sterk af in hoeverre de boordcomputer van een Leaf hier iets van gaat snappen.
Ik neem aan dat je op mijn post reageert. Scherp en goed punt, het Lifepo4-aspect was mij nog niet opgevallen maar weet je zeker dat daar LifePo4 cellen in zitten? Die Starmax links laten Nmc (nikkel-mangaan-kobalt) zien bij die producten. Er staat wel ergens bij ééntje LifePo4 in een plaatje maar vervolgens staat er nmc in de link.MadMarky schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:14:
Een LFP accu werkt met andere voltages dan de originele NMC accu en zal ook een ander BMS nodig hebben, ik vraag me sterk af in hoeverre de boordcomputer van een Leaf hier iets van gaat snappen.
https://www.gld.nl/nieuws...erwoest-door-brand-op-a50
https://www.destentor.nl/...dt-volledig-uit~a03bdc21/
Weer een Leaf in brand..
Lijkt (weer) achterin ontstaan, maar er is te weinig beeldmateriaal om te bevestigen of er een extender in ligt.
Weer een Leaf in brand..
Lijkt (weer) achterin ontstaan, maar er is te weinig beeldmateriaal om te bevestigen of er een extender in ligt.
Dit keer niet aan de snellader, maar grote kans dat hij daar wel net vandaan kwam. Met een oud type leaf kom je zonder snellader nergens als je over de snelweg rijdt.
Ik vroeg me dat ook meteen af. Ook omdat het een oud model Leaf is en je eigenlijk nooit leest over brand in Leafs.Mar.tin schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:52:
https://www.gld.nl/nieuws...erwoest-door-brand-op-a50
Weer een Leaf in brand..
Weet iemand een Nissan Leaf specialist die een leaf wil inkopen in Noord Nederland.
[ Voor 41% gewijzigd door pvdveen1 op 06-12-2025 18:41 . Reden: Spelling correctie ]
Beetje je best doen...dan kom je tot 2800 meter (Rettenbach gletscher)DaanTriple7 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:05:
Dit keer niet aan de snellader, maar grote kans dat hij daar wel net vandaan kwam. Met een oud type leaf kom je zonder snellader nergens als je over de snelweg rijdt.
PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2X: 85+30 kWh
Iemand ervaring met rijden op LeafSpy Pro (LSP) tot aan het gaatje bijv. 4kw resterend en alle meldingen van de GOM negerend? Ik heb met de huidige kou al snel een jojo-ende GOM vanaf 80% tot --- SOC op 80 km wegen en redelijk betrouwbaar/stabiele GOM op 50/60 km wegen met af en toe remmen.
Volgens LSP is mijn SOH 88.74% met een Hx van 66 wat duidt op mindere cellen meen ik begrepen te hebben. Een bekende derde partij, van wie ik de naam hier niet mag noemen denk ik, zegt dat ik een instabiel pakket heb wat niet te repareren is. Vervangen door een jong pakket kost me 6200-8000 euro.
Ik heb in dit topic al flink wat pagina's doorgespit maar geen antwoord gevonden. Bedankt alvast
Volgens LSP is mijn SOH 88.74% met een Hx van 66 wat duidt op mindere cellen meen ik begrepen te hebben. Een bekende derde partij, van wie ik de naam hier niet mag noemen denk ik, zegt dat ik een instabiel pakket heb wat niet te repareren is. Vervangen door een jong pakket kost me 6200-8000 euro.
Ik heb in dit topic al flink wat pagina's doorgespit maar geen antwoord gevonden. Bedankt alvast
@Sllewke als je gom zo JoJo't durf ik te wedden dat er een (of meerdere) hele slechte cel aanwezig is. Dit kan ook met een relatief hoge SoH (zoals die van jou).
Het zou helpen om de celvoltages te zien als het JoJo'en actief is. (En wellicht kun je hier dan een printscreen of schermfilmpje van maken). Ik verwacht een cel die in dat overzicht heel erg opvalt door z'n lage voltage tov de rest.
Het zou helpen om de celvoltages te zien als het JoJo'en actief is. (En wellicht kun je hier dan een printscreen of schermfilmpje van maken). Ik verwacht een cel die in dat overzicht heel erg opvalt door z'n lage voltage tov de rest.
Ik heb 2 screenrecordings naar die derde gestuurd ter beoordeling, één rijdend met een SOC van 41% met een max van 235mV verschil tussen de cellen met rode en blauwe modules afwisselend balancerend. Zij zeiden dat de helft van alle cellen van mindere kwaliteit is.
Maar goed, ik zou m eens tot onder de 10% SOC moeten rijden om te kijken of LSP slechte cellen aangeeft. Echter wil ik niet stil komen te staan om weggesleept te worden dus vandaar mijn vraag of je kunt vertrouwen op het aangegeven Kw van LSP zonder stil te komen staan?
Maar goed, ik zou m eens tot onder de 10% SOC moeten rijden om te kijken of LSP slechte cellen aangeeft. Echter wil ik niet stil komen te staan om weggesleept te worden dus vandaar mijn vraag of je kunt vertrouwen op het aangegeven Kw van LSP zonder stil te komen staan?
Met een cel inbalance van 235mv zou ik de 10% niet aandurven, grote kans dat de auto voor die tijd uitgeschakeld. Onder de 20% lijkt mij al gewaagd.Sllewke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:04:
Ik heb 2 screenrecordings naar die derde gestuurd ter beoordeling, één rijdend met een SOC van 41% met een max van 235mV verschil tussen de cellen met rode en blauwe modules afwisselend balancerend. Zij zeiden dat de helft van alle cellen van mindere kwaliteit is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
235mv (en hoger) heb ik in mijn leaf wel eens gezien hij vollast, in de kou, met een wat lagere soc. Bij deellast op 80kmu lijkt het me heeeeeel erg veel.
[ Voor 14% gewijzigd door DaanTriple7 op 17-12-2025 19:30 ]
Je kan ook in leafspy proberen goed te letten op de individuele cel voltages, maar ik zou dan wel iemand meenemen die voor je op het schermpje kan kijken terwijl je zelf op de weg let. Ik kan het mis hebben, maar ik begreep dat als de laagste cel voltage voor een paar seconde onder de 2.8V dipt, dat de auto dan naar neutraal gaat. Dan zul je de auto pas weer in drive kunnen krijgen door de DTC codes te wissen met Leafspy of de 12V accu een tijdje los gehad te hebben. Zowiezo zou ik een steeksleutel meenemen.
Maar eigenlijk ben ik bang dat het wel vrij duidelijk is dat je hoofdaccu slecht is helaas. Als ik het vergelijk met mijn 2018 Leaf 40 kWh dan zie ik dat de voltages tot 15% op Leafspy (en dus 5% in het dashboard) gebalanceerd blijft en zelfs bij vol gas misschien maximaal 30-40 mV doet. Kort er na onder die 15% gaat het wel hard en lopen de verschillen gauw naar de 100+ mV als je onder de 10% komt. Maar ja, dan is volgens het ontwerp ook de auto 'leeg'. Natuurlijk kun je nog wel een stuk onder de ---% rijden, maar ik begrijp wel waarom ze die buffer hebben ingebouwd.
Dit is allemaal wel met een Muxsan extender, die dempt het vermogen wel, vangt de eerste klap op. Toch als ik echt plank dan is het vermogen dat door de hoofdaccu gaat ook wel fors.
Maar eigenlijk ben ik bang dat het wel vrij duidelijk is dat je hoofdaccu slecht is helaas. Als ik het vergelijk met mijn 2018 Leaf 40 kWh dan zie ik dat de voltages tot 15% op Leafspy (en dus 5% in het dashboard) gebalanceerd blijft en zelfs bij vol gas misschien maximaal 30-40 mV doet. Kort er na onder die 15% gaat het wel hard en lopen de verschillen gauw naar de 100+ mV als je onder de 10% komt. Maar ja, dan is volgens het ontwerp ook de auto 'leeg'. Natuurlijk kun je nog wel een stuk onder de ---% rijden, maar ik begrijp wel waarom ze die buffer hebben ingebouwd.
Dit is allemaal wel met een Muxsan extender, die dempt het vermogen wel, vangt de eerste klap op. Toch als ik echt plank dan is het vermogen dat door de hoofdaccu gaat ook wel fors.
Bedankt, wat is jouw SOH en Hx waarde als ik vragen mag?budi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:19:
Je kan ook in leafspy proberen goed te letten op de individuele cel voltages, maar ik zou dan wel iemand meenemen die voor je op het schermpje kan kijken terwijl je zelf op de weg let. Ik kan het mis hebben, maar ik begreep dat als de laagste cel voltage voor een paar seconde onder de 2.8V dipt, dat de auto dan naar neutraal gaat. Dan zul je de auto pas weer in drive kunnen krijgen door de DTC codes te wissen met Leafspy of de 12V accu een tijdje los gehad te hebben. Zowiezo zou ik een steeksleutel meenemen.
Natuurlijk mag datSllewke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:27:
[...]
Bedankt, wat is jouw SOH en Hx waarde als ik vragen mag?
Ik heb een Leaf uit 2020 en heb twee keer de batterij leeg gereden tot dat batterij en bereik 0% aangaf. Ib beide gevallen moest ik nog 10km rijden en dat ging goed. SOH is 92%. De dongle zit er permanent in maar heb toen niet naar LSP gekeken.Sllewke schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:07:Iemand ervaring met rijden op LeafSpy Pro (LSP) tot aan het gaatje bijv. 4kw resterend en alle meldingen van de GOM negerend?
In de zomer kunnen we er 275km mee rijden (adaptive cc, 90km/h), in de winter zoals nu 215km.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziona op 18-12-2025 10:43 ]
Bedankt voor de reacties allen, ik ga mijn opties bekijken maar ook een keer bijna leeg rijden om te kijken of het BMS een keer de cellen kan kallibreren vanaf bijna nul. Misschien dat de vorige eigenaar (lease) 'm nooit onder de 50% reed. Ik ben niet lager geweest dan 20%. Weet wel dat mijn volgende EV er een is met een Aviloo rapport o.i.d.
Hier zijn we met een schuin oog aan het kijken naar alternatieven voor onze Leaf (2017, 40kWh, 70k km). Iemand een idee wat we qua inruilwaarde ongeveer kunnen verwachten?
Marktwaarde 9 tot 11k, dus inruil 6 tot 9?
Als je SOH goed is kan je een Aviloo of MOBA certificaat ergens opvragen, bij mij waren de inruil waardes toen significant hogerDRAFTER86 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:52:
Hier zijn we met een schuin oog aan het kijken naar alternatieven voor onze Leaf (2017, 40kWh, 70k km). Iemand een idee wat we qua inruilwaarde ongeveer kunnen verwachten?
We willen je informeren dat de NissanConnect EV-app die aan je voertuig xxxxxxxxxxxxxxxxxx is gekoppeld, vanaf 30 maart 2026 niet meer beschikbaar zal zijn.
Deze wijziging geldt voor Nissan LEAF-voertuigen met een bouwjaar tot en met 2019 en voor e‑NV200-voertuigen met een bouwjaar tot en met 2022.
is dat niet wat snel mocht je een nv200 uit 2022 hebben?
Deze wijziging geldt voor Nissan LEAF-voertuigen met een bouwjaar tot en met 2019 en voor e‑NV200-voertuigen met een bouwjaar tot en met 2022.
is dat niet wat snel mocht je een nv200 uit 2022 hebben?
14 x 360WP ZO @GW4200D-NS
Die e-mail ontving ik ook zojuist, hopelijk is er een alternatief, want ik gebruik de NissanConnect EV-applicatie geregeld (aantal x per week).
Ja, dat is snel. Het stoppen van NissanConnect EV komt vanwege het uitfaseren van 2G, maar Bokkiej in "Het grote Nissan Leaf Topic" zegt dat het gaat om E-NV's die tot 2016 zijn geproduceerd. Komen ze er nu opeens achter dat er sinds die tijd nog altijd 2G communicatie is ingebouwd?
Signatures zijn voor boomers.
De vorige keer ging het om 2G(of 3G?) communicatie die niet meer ondersteund werd, maar onze 2018 Leaf heeft gewoon een LTE kaart voor datacommunicatie. De reden voor stoppen van ondersteuning zal daarmee eerder economisch van aard zijn (we vinden de backend te oud worden om geld in te pompen) dan technisch (communicatie valt weg doordat datanetweken uit de lucht gaan).
@Juncto dan verbaast het me dat je al niet eerder naar de My Leaf applicatie bent overgestapt, die veel vlotter en betrouwbaarder werkt. Maargoed die gebruikt de zelfde backend van Nissan die er straks uit gaat.
@Maasluip niet twee dingen door elkaar halen. De post van Bokkiej is van twee jaar geleden en toen ging het om een andere serie voertuigen waarvoor de ondersteuning stopte.
@Juncto dan verbaast het me dat je al niet eerder naar de My Leaf applicatie bent overgestapt, die veel vlotter en betrouwbaarder werkt. Maargoed die gebruikt de zelfde backend van Nissan die er straks uit gaat.
@Maasluip niet twee dingen door elkaar halen. De post van Bokkiej is van twee jaar geleden en toen ging het om een andere serie voertuigen waarvoor de ondersteuning stopte.
[ Voor 13% gewijzigd door MadMarky op 24-02-2026 13:18 ]
Dat is volgende maand al. Ik had nog ergens opgeschreven dat You + Nissan diensten gratis zijn tot 2030 voor mijn 2018 LEAF. Maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb of wat er dan precies onder die You + Nissan diensten zou vallen.patjuh1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:12:
We willen je informeren dat de NissanConnect EV-app die aan je voertuig xxxxxxxxxxxxxxxxxx is gekoppeld, vanaf 30 maart 2026 niet meer beschikbaar zal zijn.
En tsja, de dienst zal gratis blijven ook al wordt het niet meer geleverd.
Wel erg jammer als de My Leaf app straks ook niet meer werkt, wat @MadMarky aangeeft. Dat gebruik ik meerdere keren per week.
Op Reddit in https://www.reddit.com/r/leaf/ zie je ook al een en ander voorbij komen over NissanConnect. In mijn geval (2018 Tekna) was de TCU toch al een paar jaar terug stuk gegaan, maar nu dus wel blij dat ik er geen 2500 euro voor betaald heb om het te laten fixen.
De dienst zou idd gratis zijn maar niet de app dus die stoptOpxah schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Dat is volgende maand al. Ik had nog ergens opgeschreven dat You + Nissan diensten gratis zijn tot 2030 voor mijn 2018 LEAF. Maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb of wat er dan precies onder die You + Nissan diensten zou vallen.
En tsja, de dienst zal gratis blijven ook al wordt het niet meer geleverd.
Wel erg jammer als de My Leaf app straks ook niet meer werkt, wat @MadMarky aangeeft. Dat gebruik ik meerdere keren per week.
Maar zouden we dan met leaf spy nog uit de voeten kunnen
Of je kunt OVMS overwegen.
Vooral op een Android telefoon is de app aardig. Op een iPhone minder, die loopt zwaar achter helaas...
Ik ben zelf net bezig met het installeren van OVMS en het integreren ervan in HomeAssistant.
Reden voor de investering in mijn 2014 Leaf is dat de auto is voorzien van een Muxsan Extender die ik nu ook gebruik voor V2X.
Dus vind ik het fijn om informatie over mijn Leaf / Thuisaccu inzichtelijk te hebben in mijn domotica.
Vooral op een Android telefoon is de app aardig. Op een iPhone minder, die loopt zwaar achter helaas...
Ik ben zelf net bezig met het installeren van OVMS en het integreren ervan in HomeAssistant.
Reden voor de investering in mijn 2014 Leaf is dat de auto is voorzien van een Muxsan Extender die ik nu ook gebruik voor V2X.
Dus vind ik het fijn om informatie over mijn Leaf / Thuisaccu inzichtelijk te hebben in mijn domotica.
[ Voor 41% gewijzigd door GadgetFrank op 25-02-2026 20:49 ]
PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2X: 85+30 kWh
Wat doet die NissanConnect EV app anders dan de NissanConnect app? Ik heb die eerste nooit aan de praat gekregen maar die tweede wel. In mijn geval met een 2021 Leaf. Is die niet ook te gebruiken op modellen uit 2018?
Saved by the buoyancy of citrus
De NissanConnect EV is voor LEAFs geproduceerd vanaf mei 2019. Die gebruikt een andere back-end dan de oudere modellen.
Voor wat het waard is: Ik heb een klacht ingediend bij Nissan dat ik graag de app actief wil houden omdat ik de app (veel) gebruik om te weten of mijn auto is volgeladen zodat ik deze kan verplaatsen en dat ik de app nog vaker gebruik om 15 minuten voordat ik vertrek de auto op temperatuur te brengen. Voor mij zal dit een erg groot gemis worden.
Ik vind het argument zoals in hun bericht gegeven niet overtuigend.
Ik vind het argument zoals in hun bericht gegeven niet overtuigend.
ik heb namleijk geen behoefte aan uitbreidingen en verbeteringen, ik wil gewoon de functies houden die het nu (meestal) gewoon doen.De NissanConnect EV-app vervalt vanwege de verouderde architectuur van het huidige platform. Dit platform biedt geen mogelijkheden voor verdere ontwikkeling of toekomstige verbeteringen die aansluiten bij onze plannen.
@BB-One Waar heb je deze klacht ingediend? (email-adres?)
Als iedereen een klacht indiend hebben we misschien een kans.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met HA
Ik heb hem gestuurd naar het adres dat de mail heeft verzonden (niet het no-reply adres wat je krijgt als je beantwoord)ricvee schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:32:
@BB-One Waar heb je deze klacht ingediend? (email-adres?)
nissan@owners.nissan-europe.com
Ik heb ook nog gestuurd aan een adres dat ik eerder bewaard had:
netherlands@nissan-services.eu
Dan krijg je netjes een reactie:
Hartelijk dank voor het indienen van uw verzoek. Het verzoek werd in ontvangst genomen en een Nissan medewerker zal u binnen de twee werkdagen contacteren. Uw referentienummer is .....
netherlands@nissan-services.eu
Dan krijg je netjes een reactie:
Hartelijk dank voor het indienen van uw verzoek. Het verzoek werd in ontvangst genomen en een Nissan medewerker zal u binnen de twee werkdagen contacteren. Uw referentienummer is .....
Ik blijf dit toch schandalig vinden. We hebben een Leaf voor het milieu en de fabrikant maakt er (deels) een stuk schroot van door de app niet meer aan te bieden. Zonder excuses. Heb mijn klacht al gemaild, in de chat op de website zeggen ze doodleuk dat het zo mag volgens hun voorwaarden. Maar mijn 2018-leaf is nu (nog) verder waardeloos dan ie al was, eigenlijk wil ik gecompenseerd worden voor deze niet-noodzakelijke waardedaling. Inderdaad zouden we samen kunnen kijken of er een claim mogelijk is, medetweakers?
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Ik ben voor!
Dit is de reactie die ik heb ontvangen.Hartelijk dank voor het benaderen van de Nissan Klantenservice via ons contactformulier en voor uw vraag over het beëindigen van de NissanConnect EV-app.
Graag informeren wij u dat de NissanConnect EV-app, die gebruikt wordt voor NissanConnect Services op de Nissan LEAF (geproduceerd tot mei 2019) en de e-NV200 (geproduceerd tot 2022), per 30 maart 2026 niet langer beschikbaar zal zijn. Deze wijziging is in overeenstemming met de algemene voorwaarden van de NissanConnect EV-app, zoals vermeld in sectie 2.3. https://nl.nissanconnect.eu/nl-nl/CsmTerms
Deze wijziging houdt verband met de verouderde architectuur van het huidige platform. Hierdoor is het technisch niet langer mogelijk om het systeem te optimaliseren voor toekomstige verbeteringen of om deze in lijn te brengen met onze verdere technologische ontwikkelingen en connectiviteitsdiensten.
Nissan blijft zich inzetten voor het ontwikkelen van nieuwe en verbeterde connectiviteitsoplossingen, zodat wij kunnen blijven inspelen op de veranderende behoeften van zowel huidige als toekomstige klanten.
Wij willen u er tevens op wijzen dat bepaalde functies in het voertuig zelf, zoals de Climate Control Timer en Charging Timer, beschikbaar blijven via het infotainmentsysteem van uw auto. Externe diensten en enkele kaartgerelateerde functies zullen na deze datum echter niet langer toegankelijk zijn voor de betreffende voertuigen.
Als alternatief willen wij u graag adviseren om de Nissan Charge-app te downloaden. Met deze app kunt u eenvoudig beschikbare laadpalen vinden en aanvullende informatie bekijken, zoals beschikbaarheid en laadmogelijkheden in uw omgeving. Deze app geeft verder geen verbonden diensten i.c.m uw voertuig.
De NissanConnect Services app is helaas niet beschikbaar voor uw voertuig.
Wij begrijpen dat dit mogelijk ongemak met zich meebrengt en danken u bij voorbaat voor uw begrip.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wensen u, ondanks dit bericht, toch een fijne dag verder.
Met vriendelijke groet,
ik ben nog even aan het nadenken over verdere stappen. Dat ze op grond van hun voorwaarden de dienst mogen/kunnen stopzetten kan wellicht zo zijn, maar hierdoor neemt de waarde van mijn auto wel drastisch af, zonder dat Nissan een (redelijk) alternatief biedt.
:strip_exif()/f/image/CwyrPz51Huu1Tbpew9xV4Q3f.jpg?f=fotoalbum_large)