Als degradatie niet lineair gaat is dat natuurlijk een slechte berekening.revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:27:
[...]Het is vrij simpel uiteindelijk cumuleert iedere minuut die de accu op 100% staat door de tijd.
Een accu degradeert door meerdere factoren; (leef)tijd, laadgedrag, ontlaadgedrag (belasting) en temperatuur zijn de voornaamsten.Black Sparrow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Als degradatie niet lineair gaat is dat natuurlijk een slechte berekening.
Op 3 van deze 4 kun je zelf invloed uitoefenen...
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Ook dat zegt weer niets over de verhoudingen en het effect daarvan, als 90% degradatie door tijd komt heb je nog steeds amper invloed. En de hoeveelheid die door tijd komt, hangt weer af van het type accu, het merk en de fabriek.GadgetFrank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:55:
[...]Een accu degradeert door meerdere factoren; (leef)tijd, laadgedrag, ontlaadgedrag (belasting) en temperatuur zijn de voornaamsten.
Op 3 van deze 4 kun je zelf invloed uitoefenen...
Daarnaast zegt het ook niets over het wel of niet lineair degraderen bij een 100% lading, en dus niet over hoe het "aantal" cumulatieve minuten te berekenen.
Een accu degradeert aanzienlijker sneller als deze op 100% SOC staat door de tijd, als je die >80% SOC weet te beperken door de tijd dan scheelt dat significant, zeker als andere parameters zoals snelladen en hitte minder van toepassing zijn en het 100% vol voltage bij de Leaf hoog isBlack Sparrow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:06:
[...]
Ook dat zegt weer niets over de verhoudingen en het effect daarvan, als 90% degradatie door tijd komt heb je nog steeds amper invloed. En de hoeveelheid die door tijd komt, hangt weer af van het type accu, het merk en de fabriek.
Daarnaast zegt het ook niets over het wel of niet lineair degraderen bij een 100% lading, en dus niet over hoe het "aantal" cumulatieve minuten te berekenen.
Zie ook
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Of via Home Assistant of dergelijke de batterij van de Leaf uitlezen en dan het laden stoppen (als je de lader ook kan aansturen natuurlijk).Galaxis schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:09:
[...]
Hmm oke, het hoofdbestuur maar eens vertellen dat de stekker er niet iedere dag in hoeft haha
Deze custom integratie werkt redelijk oké: https://github.com/dan-r/HomeAssistant-NissanConnect/GORby schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:07:
[...]
Of via Home Assistant of dergelijke de batterij van de Leaf uitlezen en dan het laden stoppen (als je de lader ook kan aansturen natuurlijk).
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]
In de coronatijd heeft de auto twee jaar heel weinig gereden, zou best kunnen dat de accu toen het merendeel van de tijd vol was. Niet zo goed dus...revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:40:
[...]
Heb je de auto soms lange periodes op 100% SOC laten staan?
Kan ik iedere 230V thuislaadkabel met een type 2 plug gebruiken voor mijn Leaf? Wil er een vast aan de muur hangen zodat ik m niet steeds uit de kofferbak moet halen.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Ja. En voor de Leaf met kikkerogen (ZE0) elke met type 1 stekker.Aziona schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:27:
Kan ik iedere 230V thuislaadkabel met een type 2 plug gebruiken voor mijn Leaf? Wil er een vast aan de muur hangen zodat ik m niet steeds uit de kofferbak moet halen.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Houd er wel rekening mee dat zo’n trage lader best veel verlies heeft ten opzichte van een laadpaal. Ik zou altijd zelf een laadpaal plaatsen, kan al vanaf een paar honderd euro.
Ik heb geen verschil in verlies kunnen meten tussen de granny-stekker op 2,3kW en m'n laadpaal op 5 a 5,8kW.Cereal schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:04:
Houd er wel rekening mee dat zo’n trage lader best veel verlies heeft ten opzichte van een laadpaal. Ik zou altijd zelf een laadpaal plaatsen, kan al vanaf een paar honderd euro.
De onboard charger van de Leaf heeft sws veel verlies vergeleken met andere EV's
[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 19-06-2025 21:23 ]
De nieuwe Nissan Leaf komt in 2026, autovisie deed een eerste rijtest. Is onderhuids eigenlijk gebouwd op een platform van Renault, heeft ook geen e-Pedal/one-pedal driving. Voor mijn gevoel ook echt een andere auto, meer een cross-over SUV. Rare keuzes wat mij betreft, maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Update: de ANWB heeft ook een video gepubliceerd en de Nissan heeft wel degelijk een e-Pedal mode.
Update: de ANWB heeft ook een video gepubliceerd en de Nissan heeft wel degelijk een e-Pedal mode.
[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 21-06-2025 15:16 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Heeft iemand misschien een niet werkend Leaf ZE01/e-NV200 navigatie unit (Clarion 8202) Ik wil een andere Head Unit plaatsen van Eonon UA13. Maar wil graag de auto stekkers heel laten.
Dit is een werkende head unit die nog volledig functioneel in mijn e-NV200 zit.
:strip_exif()/f/image/VuMXhBYbI9Kd7XVRaMvchVog.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Rdal op 25-06-2025 11:09 ]
Verwijderd
Van Suzuki Celerio naar Nissan Leaf: de overstap naar elektrisch rijden
Wie mij (nog) niet kent: sinds april 2023 rijd ik in een Nissan Leaf Tekna uit 2019, afkomstig van een Suzuki Celerio die ik ruim vijf jaar heb gehad en waarmee ik zo’n 85.500 km heb gereden. Er stonden destijds verhalen van mij op Tweakblogs, waarin ik vooral vertelde hoe goedkoop ik met die auto wist te rijden. TCO is uiteindelijk € 0,156 per km geworden
Maar sinds ik in december 2020 vader ben geworden, vond ik het in 2023 wel welletjes geweest met die kleine auto.
Waarom overstappen? Niet vanwege de ruimte
Nee, de auto was niet te klein. We konden ons ermee behelpen, maar het was wel altijd een enorme puzzel om alles passend te krijgen. Toen ik in 2023 besloot van werkgever te veranderen, stegen mijn inkomsten ineens behoorlijk.
Feitelijk was elektrisch rijden altijd al een soort jongensdroom van me. Het past ook echt bij iemand zoals ik: bewust, zuinig, maar ook geïnteresseerd in techniek en innovatie.
Alles leek geweldig… tot ik echt ging rijden
Wie denkt dat dit een heel positief verhaal zal worden, heeft het helaas mis.
Want enkele maanden nadat ik mijn Nissan Leaf Tekna kocht, met ruim 171.000 km op de teller, merkte ik tijdens langere ritten iets verontrustends op. Wanneer het accupercentage op 8% stond, sprong het ineens naar --% binnen enkele seconden.
Toen ik de Leaf kocht had ik geen OBD2 dongle bij de hand, en ik ging af op de accucapaciteitmeter die in het instrumentarium te vinden is. Deze toonde nog alle balkjes, dus ik dacht dat het wel goed zat. Bovendien kocht ik de auto bij een dealer die goed aangeschreven stond, dus ik vertrouwde erop dat het in orde was. Daarnaast had ik een jaar BOVAG garantie...
De Leaf voelde als een luxe upgrade
De auto voelde als nieuw. Volledig leren stoelen, 360 graden camera, ProPilot Assist wat echt een verademing is op de snelweg, vooral als je in de slipstream van een vrachtwagen rijdt.
Voor iemand die in zijn Celerio nog met veel moeite een Android autoradio had ingebouwd, puur om eindelijk een achteruitrijcamera te hebben, voelde deze Leaf als een auto die tien keer beter was.
De realiteit van ongelijkmatige accudegradatie
Helaas bleek de accu in de praktijk flink ongelijkmatig gedegradeerd. Iets wat ik pas doorhad ná aankoop, want visueel zag het er allemaal goed uit. Inmiddels weet ik: bij dit soort auto's moet je altijd een OBD2 scanner gebruiken en apps zoals LeafSpy om het werkelijke accupercentage (State of Health) te kunnen zien. Die fout maakte ik geen tweede keer.
Rijden op de rechterstrook: frustraties op de snelweg
Wat ook frustrerend is: als ik op een veilige volgafstand in de slipstream van een vrachtwagen rijd om zo mijn actieradius te maximaliseren, zijn er vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar denken dat de rechterrijstrook exclusief voor hen is.
Dan krijg ik dus groot licht van een trucker achter me. Maar ja, wat wil je? Ik rijd in een Nissan Leaf met een versleten accupakket en ik moet wel rechts blijven rijden, anders haal ik mijn bestemming niet eens. In de praktijk zie ik dit laatste ook vaak als een uitdaging, dus daar meer over hier onder.
Gemiddeld Energieverbruik
Waarom ik heb gekozen voor de nickname EVMaximizer? Nou, ten eerste: omdat ik al vijf jaar niet meer had ingelogd op Tweakers, bleek mijn oude account automatisch geanonimiseerd te zijn. In overleg met het beheer van deze website mocht ik een nieuw account aanmaken.
Toen ben ik gaan nadenken. Wordt het een nickname die mijn affiniteit met elektrische auto's laat zien? Of eentje die iets zegt over mijn werk in de supermarkt? Ik ben serieus een van de weinige medewerkers in de supermarkt die volledig elektrisch rijdt, en daar ben ik stiekem best trots op
Uiteindelijk besloot ik dat het EVMaximizer moest worden.
De bovenstaande boordcomputers tonen mijn gemiddelde verbruik aan, gemeten over respectievelijk 504 kilometer. Dat was een gecombineerd verbruik, omdat ik benieuwd was hoeveel ik nu eigenlijk verbruik voor mijn woon-werkverkeer. Ik rij dagelijks 40 kilometer woon-werk, en speel daarnaast ook nog taxi voor mijn vrouw, waardoor ik vaak op zo’n 56 kilometer per dag uitkom.
:strip_exif()/f/image/jG4DnfDI823cXBXCgHxMf98e.jpg?f=fotoalbum_large)
Het interessante is eigenlijk dat, ondanks dat een bezoek aan Bobbejaanland waar wij een jaarkaart van hebben leidt tot een hoger gemiddeld verbruik, het uiteindelijk reuze meevalt. Mijn woon-werkverkeer dat ik volledig binnendoor rij drukt het gemiddelde namelijk flink omlaag. Dankzij de 9,3 kWh per 100 km die boordcomputer 2 aangeeft kom ik in de zomer uit op een gemiddeld gecombineerd energieverbruik van ongeveer 10,2 kWh per 100 km.
In de praktijk betekent dit dat ik ongeveer 11,73 kWh per 100 kilometer verbruik, inclusief laadverlies. Dat komt neer op zo’n € 0,04 per kilometer. Meestal laad ik bij Vattenfall InCharge voor € 0,338 per kWh, wat best goedkoop is als je bedenkt dat ik gisteren een nieuw energiecontract bij Engie heb afgesloten. Daar betaal ik overdag € 0,30 per kWh en na één jaar krijg ik ook nog eens € 400 terug omdat ik nieuwe klant ben...
Ik kan niet thuis laden, dus ben volledig afhankelijk van publieke laadpalen. We verbruiken thuis net zo’n 1000 kWh per jaar, en daarom ben ik niet voor het allergoedkoopste energietarief gegaan. Daar zou ik toch nauwelijks van kunnen profiteren.
Hoe dat verhaal met dat slechte accupakket afgelopen is?
Zoals ik eerder vertelde, ontdekte ik na verloop van tijd dat er iets mis was met het accupakket. Velen denken dan: de garantie is verlopen, dus dikke pech? Maar ik was van mening dat ik niet voor niets BOVAG garantie had betaald. Al wist ik ook dat de kans op coulance vanuit Nissan klein was.
Ik probeerde te beargumenteren dat het accupakket al vóór de 160.000 kilometer problemen gehad moest hebben. Ook schakelde ik BOVAG Hulp bij Klachten in. Maar bij de BOVAG zeiden ze dat de fabrikant aangaf dat het binnen de “normale degradatie” viel, of zoiets. Ik heb die man toen gevraagd of hij zelf eigenlijk een elektrische auto reed, of nog gewoon op benzine. Boos dat ik was op de BOVAG.
Ook ben ik op een gegeven moment gebeld door Nissan. Je kunt praten als Brugman, maar dat kan ik helaas niet. Mijn autismeproblematiek maakt zulke gesprekken extra lastig voor mij. Ook het contact met de dealer was moeilijk. Telkens werd ik afgescheept, niet serieus genomen en ga zo maar door. Klinkt dit voor sommigen bekend?
Ik moet toegeven dat ik meerdere keren gedreigd heb en in een opwelling ook een negatieve Google Maps recensie heb achtergelaten. Ik heb AutoWeek ingeschakeld. Aardige vent, die Luc Vranken, maar het was een lang proces. Jezelf opgeven, wachten op de testapparatuur, de opnames doen en daarna hopen dat de publiciteit vanuit de auto media iets in beweging zet?
Nou, de Nissan dealer deed er helemaal niets mee. Ik heb mijn eigen veiligheid op het spel moeten zetten om uiteindelijk voldoende bewijs van de symptomen te verzamelen. Pas toen ik een schokkerige video toestuurde waarop je het accupercentage rare sprongen zag maken, reageerden ze. Maar alsnog werd er niets mee gedaan. Er werd zelfs gelogen dat men een tweede diagnose zou hebben aangeboden.
Er is uiteindelijk alleen een stationaire accumeting gedaan. Verder heeft de Nissan dealer alle aanvullende diagnose geweigerd. Dit hele proces heeft me meer dan een half jaar gekost, me meermaals tot waanzin gedreven. Op een dag kwam ik zelfs huilend op mijn werk, nadat ik weer een mail kreeg waarin ze verdere diagnose weigerden.
De uiteindelijke oplossing?
Net zoals 12V-accu’s, tonen ook de accupakketten van elektrische auto's hun problemen het duidelijkst bij koude weersomstandigheden. Aangezien ik dicht bij de Duitse grens woonde, was mijn strategie simpel. Op AliExpress had ik een telefoonhouder voor aan het stuur gekocht, zodat ik het instrumentarium kon opnemen.
Vervolgens ben ik rustig richting Heinsberg gereden. Ik wist immers dat zodra de temperatuur in het accupakket zou oplopen, de symptomen niet meer zichtbaar zouden zijn. Ook wist ik dat het accupercentage onder de 50 procent moest zijn, omdat juist dan het percentage op en neer ging door de hoge millivoltverschillen in het accupakket.
Nou, dat liep op tot meer dan 700 millivolt, waarbij ik in één klap de melding kreeg dat ik moest laden. In werkelijkheid waren dit de beschadigde of zwakke accucellen, hoe je het ook wilt noemen. Ik nam een aantal video's op, om bijvoorbeeld aan te tonen dat het ook bij rustig rijden gebeurde. Deze stuurde ik allemaal naar de dealer.
Waar ze mij voorheen wilden afschepen met een Nissan Leaf die alleen een achteruitrijcamera had en waar ik bovendien nog een behoorlijk bedrag bij had moeten betalen, gingen ze nadat ik aangaf dat mijn dossier voor de geschillencommissie klaar lag om in te zenden eindelijk akkoord met mijn voorwaarden.
Ik ben eigenlijk altijd redelijk gebleven. Natuurlijk, de markt voor elektrische auto's was ingestort. Hoe geweldig zou het zijn als een geschillencommissie of rechter de koop ontbindt en je 18.500 euro terugkrijgt? Dat vond ik niet realistisch en daarom heb ik gezegd dat ik bereid was 3.500 euro bij te betalen voor een Nissan Leaf Tekna die 80.000 kilometer minder gelopen had.
Werd ik voorheen niet serieus genomen werd, nu ik alles gedocumenteerd had ging men ineens wel akkoord met mijn voorwaarden. Alleen heb ik sindsdien een panische angst voor snelladen, dus ik gebruik mijn huidige Leaf die ik sinds januari 2024 heb voornamelijk voor ritten binnen de actieradius van 250 kilometer.
Lange reizen met deze auto zie ik niet meer zitten. Ik heb het nog geprobeerd, maar de laadinfrastructuur blijkt uitermate onbetrouwbaar als je CHAdeMO gebruikt en ook nog wilt besparen op de laadtarieven. Dus ben ik dit jaar gewoon all inclusive naar Bulgarije geweest. Vanaf de Duitse grens met de trein. Alles gewoon inbegrepen en geen enkele keer zorgen hoeven maken over de actieradius. Ik hoefde alleen maar naar de P +R bij het Duitse treinstation te rijden.
TL;DR
Totaal gereden: 18.593 km + 19.239 km = 37.832 km.
Voor woon-werkverkeer vind ik dit een zeer geschikte elektrische auto. Maar gezien de beperkingen bij langere reizen overweeg ik op zijn vroegst eind april 2026 de auto in te ruilen. Mijn interesse gaat uit naar efficiënte EV’s zoals de Hyundai Ioniq 6, maar uiteindelijk zijn de wegenbelasting (gewicht) en verzekeringspremie bepalend.
Wie mij (nog) niet kent: sinds april 2023 rijd ik in een Nissan Leaf Tekna uit 2019, afkomstig van een Suzuki Celerio die ik ruim vijf jaar heb gehad en waarmee ik zo’n 85.500 km heb gereden. Er stonden destijds verhalen van mij op Tweakblogs, waarin ik vooral vertelde hoe goedkoop ik met die auto wist te rijden. TCO is uiteindelijk € 0,156 per km geworden

Maar sinds ik in december 2020 vader ben geworden, vond ik het in 2023 wel welletjes geweest met die kleine auto.
Waarom overstappen? Niet vanwege de ruimte
Nee, de auto was niet te klein. We konden ons ermee behelpen, maar het was wel altijd een enorme puzzel om alles passend te krijgen. Toen ik in 2023 besloot van werkgever te veranderen, stegen mijn inkomsten ineens behoorlijk.
Feitelijk was elektrisch rijden altijd al een soort jongensdroom van me. Het past ook echt bij iemand zoals ik: bewust, zuinig, maar ook geïnteresseerd in techniek en innovatie.
Alles leek geweldig… tot ik echt ging rijden
Wie denkt dat dit een heel positief verhaal zal worden, heeft het helaas mis.
Want enkele maanden nadat ik mijn Nissan Leaf Tekna kocht, met ruim 171.000 km op de teller, merkte ik tijdens langere ritten iets verontrustends op. Wanneer het accupercentage op 8% stond, sprong het ineens naar --% binnen enkele seconden.
Toen ik de Leaf kocht had ik geen OBD2 dongle bij de hand, en ik ging af op de accucapaciteitmeter die in het instrumentarium te vinden is. Deze toonde nog alle balkjes, dus ik dacht dat het wel goed zat. Bovendien kocht ik de auto bij een dealer die goed aangeschreven stond, dus ik vertrouwde erop dat het in orde was. Daarnaast had ik een jaar BOVAG garantie...
De Leaf voelde als een luxe upgrade
De auto voelde als nieuw. Volledig leren stoelen, 360 graden camera, ProPilot Assist wat echt een verademing is op de snelweg, vooral als je in de slipstream van een vrachtwagen rijdt.
Voor iemand die in zijn Celerio nog met veel moeite een Android autoradio had ingebouwd, puur om eindelijk een achteruitrijcamera te hebben, voelde deze Leaf als een auto die tien keer beter was.
De realiteit van ongelijkmatige accudegradatie
Helaas bleek de accu in de praktijk flink ongelijkmatig gedegradeerd. Iets wat ik pas doorhad ná aankoop, want visueel zag het er allemaal goed uit. Inmiddels weet ik: bij dit soort auto's moet je altijd een OBD2 scanner gebruiken en apps zoals LeafSpy om het werkelijke accupercentage (State of Health) te kunnen zien. Die fout maakte ik geen tweede keer.
Rijden op de rechterstrook: frustraties op de snelweg
Wat ook frustrerend is: als ik op een veilige volgafstand in de slipstream van een vrachtwagen rijd om zo mijn actieradius te maximaliseren, zijn er vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar denken dat de rechterrijstrook exclusief voor hen is.
Dan krijg ik dus groot licht van een trucker achter me. Maar ja, wat wil je? Ik rijd in een Nissan Leaf met een versleten accupakket en ik moet wel rechts blijven rijden, anders haal ik mijn bestemming niet eens. In de praktijk zie ik dit laatste ook vaak als een uitdaging, dus daar meer over hier onder.
Gemiddeld Energieverbruik
Waarom ik heb gekozen voor de nickname EVMaximizer? Nou, ten eerste: omdat ik al vijf jaar niet meer had ingelogd op Tweakers, bleek mijn oude account automatisch geanonimiseerd te zijn. In overleg met het beheer van deze website mocht ik een nieuw account aanmaken.
Toen ben ik gaan nadenken. Wordt het een nickname die mijn affiniteit met elektrische auto's laat zien? Of eentje die iets zegt over mijn werk in de supermarkt? Ik ben serieus een van de weinige medewerkers in de supermarkt die volledig elektrisch rijdt, en daar ben ik stiekem best trots op

Uiteindelijk besloot ik dat het EVMaximizer moest worden.
Dit benadrukt de focus op het optimaliseren van de actieradius en efficiëntie van elektrische voertuigen.
![]() | ![]() |
De bovenstaande boordcomputers tonen mijn gemiddelde verbruik aan, gemeten over respectievelijk 504 kilometer. Dat was een gecombineerd verbruik, omdat ik benieuwd was hoeveel ik nu eigenlijk verbruik voor mijn woon-werkverkeer. Ik rij dagelijks 40 kilometer woon-werk, en speel daarnaast ook nog taxi voor mijn vrouw, waardoor ik vaak op zo’n 56 kilometer per dag uitkom.
:strip_exif()/f/image/jG4DnfDI823cXBXCgHxMf98e.jpg?f=fotoalbum_large)
Het interessante is eigenlijk dat, ondanks dat een bezoek aan Bobbejaanland waar wij een jaarkaart van hebben leidt tot een hoger gemiddeld verbruik, het uiteindelijk reuze meevalt. Mijn woon-werkverkeer dat ik volledig binnendoor rij drukt het gemiddelde namelijk flink omlaag. Dankzij de 9,3 kWh per 100 km die boordcomputer 2 aangeeft kom ik in de zomer uit op een gemiddeld gecombineerd energieverbruik van ongeveer 10,2 kWh per 100 km.
In de praktijk betekent dit dat ik ongeveer 11,73 kWh per 100 kilometer verbruik, inclusief laadverlies. Dat komt neer op zo’n € 0,04 per kilometer. Meestal laad ik bij Vattenfall InCharge voor € 0,338 per kWh, wat best goedkoop is als je bedenkt dat ik gisteren een nieuw energiecontract bij Engie heb afgesloten. Daar betaal ik overdag € 0,30 per kWh en na één jaar krijg ik ook nog eens € 400 terug omdat ik nieuwe klant ben...
Ik kan niet thuis laden, dus ben volledig afhankelijk van publieke laadpalen. We verbruiken thuis net zo’n 1000 kWh per jaar, en daarom ben ik niet voor het allergoedkoopste energietarief gegaan. Daar zou ik toch nauwelijks van kunnen profiteren.
Hoe dat verhaal met dat slechte accupakket afgelopen is?
Zoals ik eerder vertelde, ontdekte ik na verloop van tijd dat er iets mis was met het accupakket. Velen denken dan: de garantie is verlopen, dus dikke pech? Maar ik was van mening dat ik niet voor niets BOVAG garantie had betaald. Al wist ik ook dat de kans op coulance vanuit Nissan klein was.
Ik probeerde te beargumenteren dat het accupakket al vóór de 160.000 kilometer problemen gehad moest hebben. Ook schakelde ik BOVAG Hulp bij Klachten in. Maar bij de BOVAG zeiden ze dat de fabrikant aangaf dat het binnen de “normale degradatie” viel, of zoiets. Ik heb die man toen gevraagd of hij zelf eigenlijk een elektrische auto reed, of nog gewoon op benzine. Boos dat ik was op de BOVAG.
Ook ben ik op een gegeven moment gebeld door Nissan. Je kunt praten als Brugman, maar dat kan ik helaas niet. Mijn autismeproblematiek maakt zulke gesprekken extra lastig voor mij. Ook het contact met de dealer was moeilijk. Telkens werd ik afgescheept, niet serieus genomen en ga zo maar door. Klinkt dit voor sommigen bekend?
Ik moet toegeven dat ik meerdere keren gedreigd heb en in een opwelling ook een negatieve Google Maps recensie heb achtergelaten. Ik heb AutoWeek ingeschakeld. Aardige vent, die Luc Vranken, maar het was een lang proces. Jezelf opgeven, wachten op de testapparatuur, de opnames doen en daarna hopen dat de publiciteit vanuit de auto media iets in beweging zet?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nou, de Nissan dealer deed er helemaal niets mee. Ik heb mijn eigen veiligheid op het spel moeten zetten om uiteindelijk voldoende bewijs van de symptomen te verzamelen. Pas toen ik een schokkerige video toestuurde waarop je het accupercentage rare sprongen zag maken, reageerden ze. Maar alsnog werd er niets mee gedaan. Er werd zelfs gelogen dat men een tweede diagnose zou hebben aangeboden.
Er is uiteindelijk alleen een stationaire accumeting gedaan. Verder heeft de Nissan dealer alle aanvullende diagnose geweigerd. Dit hele proces heeft me meer dan een half jaar gekost, me meermaals tot waanzin gedreven. Op een dag kwam ik zelfs huilend op mijn werk, nadat ik weer een mail kreeg waarin ze verdere diagnose weigerden.
De uiteindelijke oplossing?
Net zoals 12V-accu’s, tonen ook de accupakketten van elektrische auto's hun problemen het duidelijkst bij koude weersomstandigheden. Aangezien ik dicht bij de Duitse grens woonde, was mijn strategie simpel. Op AliExpress had ik een telefoonhouder voor aan het stuur gekocht, zodat ik het instrumentarium kon opnemen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vervolgens ben ik rustig richting Heinsberg gereden. Ik wist immers dat zodra de temperatuur in het accupakket zou oplopen, de symptomen niet meer zichtbaar zouden zijn. Ook wist ik dat het accupercentage onder de 50 procent moest zijn, omdat juist dan het percentage op en neer ging door de hoge millivoltverschillen in het accupakket.
Nou, dat liep op tot meer dan 700 millivolt, waarbij ik in één klap de melding kreeg dat ik moest laden. In werkelijkheid waren dit de beschadigde of zwakke accucellen, hoe je het ook wilt noemen. Ik nam een aantal video's op, om bijvoorbeeld aan te tonen dat het ook bij rustig rijden gebeurde. Deze stuurde ik allemaal naar de dealer.
Waar ze mij voorheen wilden afschepen met een Nissan Leaf die alleen een achteruitrijcamera had en waar ik bovendien nog een behoorlijk bedrag bij had moeten betalen, gingen ze nadat ik aangaf dat mijn dossier voor de geschillencommissie klaar lag om in te zenden eindelijk akkoord met mijn voorwaarden.
Ik ben eigenlijk altijd redelijk gebleven. Natuurlijk, de markt voor elektrische auto's was ingestort. Hoe geweldig zou het zijn als een geschillencommissie of rechter de koop ontbindt en je 18.500 euro terugkrijgt? Dat vond ik niet realistisch en daarom heb ik gezegd dat ik bereid was 3.500 euro bij te betalen voor een Nissan Leaf Tekna die 80.000 kilometer minder gelopen had.
Werd ik voorheen niet serieus genomen werd, nu ik alles gedocumenteerd had ging men ineens wel akkoord met mijn voorwaarden. Alleen heb ik sindsdien een panische angst voor snelladen, dus ik gebruik mijn huidige Leaf die ik sinds januari 2024 heb voornamelijk voor ritten binnen de actieradius van 250 kilometer.
Lange reizen met deze auto zie ik niet meer zitten. Ik heb het nog geprobeerd, maar de laadinfrastructuur blijkt uitermate onbetrouwbaar als je CHAdeMO gebruikt en ook nog wilt besparen op de laadtarieven. Dus ben ik dit jaar gewoon all inclusive naar Bulgarije geweest. Vanaf de Duitse grens met de trein. Alles gewoon inbegrepen en geen enkele keer zorgen hoeven maken over de actieradius. Ik hoefde alleen maar naar de P +R bij het Duitse treinstation te rijden.
TL;DR
- Nissan Leaf Tekna 2019 – gehad van april 2023 tot eind januari 2024, van 171.000 km tot bijna 190.000 km.
- Nissan Leaf Tekna 2019 Facelift – vanaf 106.000 km tot nu circa 125.000 km.
Totaal gereden: 18.593 km + 19.239 km = 37.832 km.
Voor woon-werkverkeer vind ik dit een zeer geschikte elektrische auto. Maar gezien de beperkingen bij langere reizen overweeg ik op zijn vroegst eind april 2026 de auto in te ruilen. Mijn interesse gaat uit naar efficiënte EV’s zoals de Hyundai Ioniq 6, maar uiteindelijk zijn de wegenbelasting (gewicht) en verzekeringspremie bepalend.
@Verwijderd spijtig om van je negatieve ervaringen te horen, maar ik wil wel wat kanttekeningen plaatsen bij je verhaal.
Het percentage onder de 20% laten zakken is niet iets wat een li-ion accu kan waarderen, net als het regelmatig tot 100% laden (en daar langere tijd op blijven staan). De accu van je auto 'verkeerd' gebruiken kan de degradatie flink versnellen. Zie ook de youtube video die revolution-nl twee weken terug heeft gedeeld.
Er is een verschil tussen slipstreamen achter een vrachtwagen op ACC met 90-100km/u, of 80km/u op de rechter rijstrook rijden en daarmee in de weg rijden voor vrachtwagenchauffeurs die sneller willen (en kunnen) rijden. In het eerste geval ben je niemand tot last, het tweede geval kan erg hinderlijk zijn.Wat ook frustrerend is: als ik op een veilige volgafstand in de slipstream van een vrachtwagen rijd om zo mijn actieradius te maximaliseren, zijn er vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar denken dat de rechterrijstrook exclusief voor hen is.
Hoe ga je normaalgesproken om met je accu? Tijdens langere ritten probeer ik meestal te (snel) laden voordat de accu erg leeg raakt.Want enkele maanden nadat ik mijn Nissan Leaf Tekna kocht, met ruim 171.000 km op de teller, merkte ik tijdens langere ritten iets verontrustends op. Wanneer het accupercentage op 8% stond, sprong het ineens naar --% binnen enkele seconden.
Het percentage onder de 20% laten zakken is niet iets wat een li-ion accu kan waarderen, net als het regelmatig tot 100% laden (en daar langere tijd op blijven staan). De accu van je auto 'verkeerd' gebruiken kan de degradatie flink versnellen. Zie ook de youtube video die revolution-nl twee weken terug heeft gedeeld.
Verwijderd
Ik heb ook meerdere van dit soort YouTube-video’s bekeken, maar eerlijk gezegd blijft het onderwerp vrij complex. Wat ik er in ieder geval uit heb meegenomen, is dat het beter is om je accupakket op een relatief lage SoC te houden wanneer je niet de volledige actieradius nodig hebt.MadMarky schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:37:
Hoe ga je normaalgesproken om met je accu? Tijdens langere ritten probeer ik meestal te (snel) laden voordat de accu erg leeg raakt.
In onderstaande video wordt dit vanaf 8:16 goed uitgelegd:
Daar wordt onder andere uitgelegd dat het, zeker bij hogere temperaturen, nadelig is om je accu tot 100% op te laden. De celchemie (vooral bij NMC) is daar gevoelig voor. Bij een SoC van bijvoorbeeld 30% is de impact op de batterij aanzienlijk lager. De veelgenoemde 80%-regel lijkt dan ook vooral een compromis tussen gebruiksgemak en batterijbehoud.
Zelf houd ik mijn accupercentage meestal tussen de 20% en 50%. Dat betekent dat ik zo’n 10 kWh laad, wat in mijn geval neerkomt op een halfvolle accu. Voor mijn woon-werkverkeer van 40 kilometer is dat ruim voldoende. In mijn wijk is er gelukkig bijna altijd een vrije plek bij een publieke laadpaal, dus dat maakt het makkelijk om dit patroon aan te houden.
Wanneer er een langere rit gepland staat, zoals laatst naar Bobbejaanland, begin ik pas met laden vlak voordat ik naar bed ga. Zo staat de auto niet onnodig lang met een volle accu stil. Toen ik bijvoorbeeld naar Bulgarije vloog met Electra Airways, heb ik de auto op de P+R achtergelaten met ongeveer 50% SoC. Ik had hem daarvoor even naar 55% geladen.
Incidenteel heb ik de accu weleens bijna leeg gereden, maar dat is op één hand te tellen. Eén keer was uit nieuwsgierigheid: ik wilde weten waar de grens ligt. Inmiddels gebruik ik mijn OBD2-dongle nauwelijks meer. Ik weet nu vrij nauwkeurig hoeveel marge ik heb; zelfs onder de --% zit er vaak nog 10 tot 15 kilometer in. Tenzij ik echt zeker weet dat het nodig is, rijd ik liever door dan dat ik een snellader opzoek die mogelijk niet werkt. Meestal houd ik nog een comfortabele 20 kilometer over.
Ik heb inmiddels al een tijd niet meer naar de SoH in LeafSpy gekeken, maar toen ik dat zo’n vijf maanden geleden wél deed bij mijn huidige Nissan Leaf, bleek deze niet gedaald te zijn, maar juist gestegen. Dat deelde ik destijds op Reddit. Ik heb dat account inmiddels verwijderd. De 300KM Challenge is trouwens ook iets wat ik zelf bedacht en toen op Reddit geplaatst heb.
:strip_exif()/f/image/vOJbFJ7bDaykMDGckc0UWTGj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom sinds vandaag met myleaf niet meer in de leaf.
[ Voor 22% gewijzigd door DaanTriple7 op 01-07-2025 14:49 ]
Verwijderd
Als ik jouw was zou ik even die screenshot weghalen en je email adres weg kriebelen.DaanTriple7 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:16:
PS: Ik kom überhaupt niet meer in de NissanConnect Services-app sinds ik LineageOS 22.2 op mijn smartphone draai. Dat is feitelijk Android 15. Ik weet niet of het komt doordat de Android-versie te nieuw is, of juist vanwege de custom ROM. Google Pay werkt bijvoorbeeld ook niet.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2025 14:55 ]
Ik heb het net ook even getest; mijn Leaf+ van juli 2019 kan nog wel verbinden met de NissanConnect Services app.
Ook hier werkt de app nog steeds, Leaf 2019.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Leaf uit 2018DaanTriple7 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]
Bij mij kan ik in de My Leaf app helaas ook niet meer inloggen (2018 Leaf).
Maar in de Nissan EV app kan ik wel inloggen en accupercentage ophalen.
Maar in de Nissan EV app kan ik wel inloggen en accupercentage ophalen.
Ik heb in mijn 2018 op een gegeven moment uit proberen te wisselen met een head unit uit een 2020 model, en los van wellicht kleine verschillen in stekkers blokkeerde de head unit die ik van een sloper op Ebay gekocht had en moest ingeleerd worden, maar dat lukte de garage niet.Rdal schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:44:
Heeft iemand misschien een niet werkend Leaf ZE01/e-NV200 navigatie unit (Clarion 8202) Ik wil een andere Head Unit plaatsen van Eonon UA13. Maar wil graag de auto stekkers heel laten.
[Afbeelding]
Ik heb de head unit nog wel liggen, mag je wel hebben, stuur me even een DM,
Hier hetzelfde. Ik heb zojuist via de nissan website geprobeerd in te loggen en dat werkte na een aantal pogingen wel. De verbinding met de auto kan dus nog wel tot stand gebracht worden. Enige tijd geleden had ik eenzelfde soort probleem met de Nissan app. Een paar weken later werkte het weer. Hopen dat het zich nu ook weer vanzelf oplostMadMarky schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:09:
De My Leaf app had een update die ik heb gedownload:
[...]
Neemt niet weg dat ik nog steeds geen communicatie heb met onze 2018 Leaf.
Verwijderd
Zo, de auto net weer van de laadpaal gehaald. Tot 100 procent opladen doe ik eigenlijk zelden. Ik vermoed dat ik daarin tot de minderheid behoor. Of het echt verschil maakt? Geen idee. Maar als ik die verhalen hoor over Leafs die binnen een jaar of twee nog maar 94 procent SoH hebben… tja, dat zijn nou niet bepaald de cijfers waarmee je EV-sceptici enthousiast krijgt.
Wat mijn SoH op dit moment is? Geen flauw idee, ik kijk er eigenlijk niet meer naar. Laatste keer dat ik keek, stond hij op zo’n 89 procent. Dus zal nu wel ergens rond de 88 procent hangen. Wat dat betreft is de Leaf trouwens wel een van de weinige EV’s waarin je redelijk eerlijk kunt zien hoe het met je accu staat.
:strip_exif()/f/image/NMXnwiuzMknoJf7IKGDdDOJM.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 300 kilometer actieradius die de GoM aangeeft? Die haal ik alleen als ik m’n standaard woon-werkritjes doe. Vanaf volgende week gaat het verbruik trouwens wat omhoog, want ik mag drie keer per week m’n dochtertje naar mijn ouders brengen.
Ben wel benieuwd wat dat gaat doen met m’n verbruik, want dan rijd ik over de Buitenring naar het werk. Ik weet nog dat daar toen flink tegen geprotesteerd werd, maar eerlijk is eerlijk: qua reistijd is het echt een verademing.
PS: een handige tip voor wie zijn Leaf binnenkort wil verkopen: rijd een paar weken van tevoren extra efficiënt, zoals ik dat doe. Mijn gemiddeld verbruik kwam uiteindelijk uit op 9,8 kWh per 100 kilometer, gemeten over 999,9 kilometer. Dat is de maximale afstand die de boordcomputer registreert. Daarmee krijg je in elk geval nette cijfers op je display voor de verkoopfoto’s. Er zijn immers nog genoeg mensen die denken dat de GoM, oftewel de Guess-o-Meter, iets zegt over de staat van de batterij.
Wat veel EV-rijders vergeten, is dat je rijstijl vaak vanzelf verbetert naarmate je de auto beter leert kennen. In het begin moet je wennen aan regeneratief remmen, het gewicht en de verbruikskarakteristieken. Het duurt even voordat je doorhebt hoe je het maximale uit jouw specifieke EV haalt. Daar komt nog bij dat banden met minder profiel minder rolweerstand geven, wat het verbruik gunstig beïnvloedt.
Verhalen als "mijn EV heeft na vijf jaar nog nul accudegradatie" zijn meestal te verklaren door veranderde omstandigheden, niet door een wonderbatterij. Vanuit natuurkundig oogpunt is het simpelweg onmogelijk dat een lithium-ion-accu geen slijtage oploopt. Je kunt die slijtage wel beperken, bijvoorbeeld door binnen een ruime laadbuffer te blijven, het accupakket zo min mogelijk bloot te stellen aan hitte en zelden tot honderd procent op te laden. Maar volledig voorkomen kun je het niet.
Natuurlijk kan de fabrikant ervoor kiezen om een flinke buffer in te bouwen, zodat de gebruiker pas laat iets merkt van degradatie. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Een grotere buffer betekent meer accucellen die je meesleept, en dus extra gewicht. In Nederland vertaalt dat zich vaak naar hogere wegenbelasting. De Leaf met 40 kWh accupakket gaat vanaf volgend jaar qua motorrijtuigenbelasting ongeveer evenveel kosten als een Volkswagen Golf. Dat maakt het voor veel mensen toch een stuk minder aantrekkelijk, zeker als de auto relatief compact oogt maar fiscaal als een zware jongen telt.
Wat mijn SoH op dit moment is? Geen flauw idee, ik kijk er eigenlijk niet meer naar. Laatste keer dat ik keek, stond hij op zo’n 89 procent. Dus zal nu wel ergens rond de 88 procent hangen. Wat dat betreft is de Leaf trouwens wel een van de weinige EV’s waarin je redelijk eerlijk kunt zien hoe het met je accu staat.
:strip_exif()/f/image/NMXnwiuzMknoJf7IKGDdDOJM.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 300 kilometer actieradius die de GoM aangeeft? Die haal ik alleen als ik m’n standaard woon-werkritjes doe. Vanaf volgende week gaat het verbruik trouwens wat omhoog, want ik mag drie keer per week m’n dochtertje naar mijn ouders brengen.
Ben wel benieuwd wat dat gaat doen met m’n verbruik, want dan rijd ik over de Buitenring naar het werk. Ik weet nog dat daar toen flink tegen geprotesteerd werd, maar eerlijk is eerlijk: qua reistijd is het echt een verademing.
PS: een handige tip voor wie zijn Leaf binnenkort wil verkopen: rijd een paar weken van tevoren extra efficiënt, zoals ik dat doe. Mijn gemiddeld verbruik kwam uiteindelijk uit op 9,8 kWh per 100 kilometer, gemeten over 999,9 kilometer. Dat is de maximale afstand die de boordcomputer registreert. Daarmee krijg je in elk geval nette cijfers op je display voor de verkoopfoto’s. Er zijn immers nog genoeg mensen die denken dat de GoM, oftewel de Guess-o-Meter, iets zegt over de staat van de batterij.
Wat veel EV-rijders vergeten, is dat je rijstijl vaak vanzelf verbetert naarmate je de auto beter leert kennen. In het begin moet je wennen aan regeneratief remmen, het gewicht en de verbruikskarakteristieken. Het duurt even voordat je doorhebt hoe je het maximale uit jouw specifieke EV haalt. Daar komt nog bij dat banden met minder profiel minder rolweerstand geven, wat het verbruik gunstig beïnvloedt.
Verhalen als "mijn EV heeft na vijf jaar nog nul accudegradatie" zijn meestal te verklaren door veranderde omstandigheden, niet door een wonderbatterij. Vanuit natuurkundig oogpunt is het simpelweg onmogelijk dat een lithium-ion-accu geen slijtage oploopt. Je kunt die slijtage wel beperken, bijvoorbeeld door binnen een ruime laadbuffer te blijven, het accupakket zo min mogelijk bloot te stellen aan hitte en zelden tot honderd procent op te laden. Maar volledig voorkomen kun je het niet.
Natuurlijk kan de fabrikant ervoor kiezen om een flinke buffer in te bouwen, zodat de gebruiker pas laat iets merkt van degradatie. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Een grotere buffer betekent meer accucellen die je meesleept, en dus extra gewicht. In Nederland vertaalt dat zich vaak naar hogere wegenbelasting. De Leaf met 40 kWh accupakket gaat vanaf volgend jaar qua motorrijtuigenbelasting ongeveer evenveel kosten als een Volkswagen Golf. Dat maakt het voor veel mensen toch een stuk minder aantrekkelijk, zeker als de auto relatief compact oogt maar fiscaal als een zware jongen telt.
@silvanverschuur sinds gisteren doet de My Leaf app het hier weer
@Verwijderd waarom kijk je niet eens wat van die videos die hier regelmatig genoemd worden? Vooral de Engineering Explained video over NMC batterijen. Dat scheelt zo de helft van je verhaal waarin je je steeds vanalles af vraagt...
@Verwijderd waarom kijk je niet eens wat van die videos die hier regelmatig genoemd worden? Vooral de Engineering Explained video over NMC batterijen. Dat scheelt zo de helft van je verhaal waarin je je steeds vanalles af vraagt...
[ Voor 63% gewijzigd door MadMarky op 05-07-2025 09:31 ]
Verwijderd
Zojuist nieuwe ruitenwissers op de Nissan Leaf gemonteerd. Waarom ik daarover post? Omdat ik ze via AliExpress besteld heb, veel makkelijker dan het traditionele gedoe. Normaal gesproken zou ik als een braaf hondje Bosch-ruitenwissers gekocht hebben, maar die zijn tegenwoordig echt flink aan de prijs.
Bijvoorbeeld bij Winparts betaal je € 26,47 voor een setje AeroTwin en dan komt er nog € 4,99 verzendkosten bij. Zit je dus op ruim € 31,46 totaal. De laatste keer dat ik Bosch AeroTwin wissers kocht (februari 2023 via Autodoc), betaalde ik € 11,94 exclusief verzending. Inmiddels kosten ze daar € 19,54. Dus ja, bijna het dubbele. Tijd voor een alternatief dus.
Bosch produceert sowieso een deel van z’n wissers in China, dus het is niet vreemd dat je via AliExpress spotgoedkope alternatieven vindt. Deze set kostte me € 8.
Montage ging vlot, al kreeg ik de oude wissers er eerst wat lastig af. Duurde een minuutje voor ik snapte hoe ze los moesten. Ik vermoed dat het nog de originele OEM-wissers waren van Nissan, merk: Mitsuba. Klinkt Japans, dus het zou zomaar kunnen. Ze blijken inderdaad OEM te zijn voor meerdere Japanse merken.
:strip_exif()/f/image/NylW9iUAnPWo4D2x1pl8Y1mt.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude wissers hadden een frame, terwijl deze nieuwe frameless zijn. Even twijfels of dat goed zou werken op een gebogen ruit, maar ik denk dat ik gewoon te lang geen AeroTwin-achtige wissers in handen heb gehad. Die zijn tenslotte ook frameless.
En dan de praktijk. Mijn rechter ruitensproeier is verstopt (wordt komende dinsdag vervangen tijdens de APK) en ik wilde de wissers sowieso alvast vervangen voor die keuring.
Op zich vond ik het nog wel prima dat de oude wissers een dag of twee geen strepen trokken, zeker nadat ik de rubbers had schoongemaakt met een vochtig microvezeldoekje, maar eerlijk is eerlijk: ze hadden hun beste tijd gehad.
Voorruit goed gereinigd, geen trekkertje gebruikt, maar direct even getest. Want ja, op een vieze ruit trekken zelfs nieuwe Bosch-wissers strepen. Deze doen het gewoon goed: streeploos, soepel en stil. Dat streepje water in het midden blijf je houden bij auto's met twee wissers in plaats van één centrale arm, maar verder geen klachten. Hoe lang ze meegaan moet ik nog zien, maar zelfs als ze maar een jaar meegaan, zijn ze nog goedkoper dan wat de Action rekent.
Daar moet je namelijk een 400mm en 650mm los kopen, zit je op zo’n € 12 totaal. Deze set via Alliexpress is dus circa 35% goedkoper. En tijdens Choice Days zijn ze vast nog goedkoper.
Je kunt ze hier bestellen, ze worden verkocht door LECIBUBI Wiper Specialty Store.
Alternatief - Alleen de rubbers vervangen
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat je voor de OEM ruitenwissers zogeheten refills kunt krijgen, oftewel: losse rubbers die je in het bestaande frame kunt schuiven. Alleen is het nog even zoeken waar je precies de juiste maat bestelt, want dat moet natuurlijk wel allemaal passen.
Het verwijderen van de oude rubbers was niet zo moeilijk. Het korte exemplaar kreeg ik er met de hand uit, voor de lange heb ik een waterpomptang gebruikt. Een gewone tang heb ik niet. Daarna zie je duidelijk dat het om een frame gaat waarin je zo nieuwe rubbers kunt schuiven.
Het enige probleem is dat dit geen standaardwissers zijn zoals Bosch ze maakt. Deze op AliExpress lijken er op het eerste gezicht op, maar als ik naar mijn eigen foto's kijk, zijn het toch niet de juiste. In principe zouden het deze moeten zijn. Op het Engelstalige Nissan Leaf-forum wordt namelijk Honda-onderdeelnummer 76622-STK-A02 genoemd voor de linkerkant, en 76632-STK-A02 voor rechts. Zoek je op de Nissan-nummers, dan vind je op AliExpress niets.
Op Google wel, maar ik vermoed dat dealers hier een monopolie op hebben. Als ze de rubbers al los verkopen, want het is natuurlijk lucratiever om direct een compleet setje wissers te verkopen dan alleen een paar nieuwe rubbertjes.
Mijn auto gaat dinsdag naar een lokale garage in de buurt. Zij zijn gespecialiseerd in diagnoses en gecertificeerd voor EV-onderhoud. Wel zo prettig, ik geef daar op dit moment de voorkeur aan boven een bezoek aan de dealer. Ook al is het in dit geval alleen voor de APK, het vervangen van de rechter ruitensproeier en eventueel de remvloeistof. Ze testen dat gewoon eerst, in plaats van het standaard te vervangen voor de zekerheid. Want laten we eerlijk zijn, bij veel dealers lijkt dat nog steeds het verdienmodel.
Conclusie: als alternatief zouden de rubbers in theorie gewoon vervangen moeten kunnen worden, maar zie ze maar eens te vinden. Zeker als je net als ik om persoonlijke redenen liever niet meer naar een Nissan dealer gaat. Zelf zou ik er alleen nog heen willen als er een terugroepactie komt voor het accupakket. In de VS speelt dat momenteel al, maar daar zitten veel eigenaren al meer dan een halfjaar in onzekerheid. Zij mogen namelijk voorlopig niet meer snelladen...
Bijvoorbeeld bij Winparts betaal je € 26,47 voor een setje AeroTwin en dan komt er nog € 4,99 verzendkosten bij. Zit je dus op ruim € 31,46 totaal. De laatste keer dat ik Bosch AeroTwin wissers kocht (februari 2023 via Autodoc), betaalde ik € 11,94 exclusief verzending. Inmiddels kosten ze daar € 19,54. Dus ja, bijna het dubbele. Tijd voor een alternatief dus.
Bosch produceert sowieso een deel van z’n wissers in China, dus het is niet vreemd dat je via AliExpress spotgoedkope alternatieven vindt. Deze set kostte me € 8.
![]() | ![]() |
Montage ging vlot, al kreeg ik de oude wissers er eerst wat lastig af. Duurde een minuutje voor ik snapte hoe ze los moesten. Ik vermoed dat het nog de originele OEM-wissers waren van Nissan, merk: Mitsuba. Klinkt Japans, dus het zou zomaar kunnen. Ze blijken inderdaad OEM te zijn voor meerdere Japanse merken.
:strip_exif()/f/image/NylW9iUAnPWo4D2x1pl8Y1mt.jpg?f=fotoalbum_large)
De oude wissers hadden een frame, terwijl deze nieuwe frameless zijn. Even twijfels of dat goed zou werken op een gebogen ruit, maar ik denk dat ik gewoon te lang geen AeroTwin-achtige wissers in handen heb gehad. Die zijn tenslotte ook frameless.
![]() | ![]() |
En dan de praktijk. Mijn rechter ruitensproeier is verstopt (wordt komende dinsdag vervangen tijdens de APK) en ik wilde de wissers sowieso alvast vervangen voor die keuring.
Op zich vond ik het nog wel prima dat de oude wissers een dag of twee geen strepen trokken, zeker nadat ik de rubbers had schoongemaakt met een vochtig microvezeldoekje, maar eerlijk is eerlijk: ze hadden hun beste tijd gehad.
Voorruit goed gereinigd, geen trekkertje gebruikt, maar direct even getest. Want ja, op een vieze ruit trekken zelfs nieuwe Bosch-wissers strepen. Deze doen het gewoon goed: streeploos, soepel en stil. Dat streepje water in het midden blijf je houden bij auto's met twee wissers in plaats van één centrale arm, maar verder geen klachten. Hoe lang ze meegaan moet ik nog zien, maar zelfs als ze maar een jaar meegaan, zijn ze nog goedkoper dan wat de Action rekent.
Daar moet je namelijk een 400mm en 650mm los kopen, zit je op zo’n € 12 totaal. Deze set via Alliexpress is dus circa 35% goedkoper. En tijdens Choice Days zijn ze vast nog goedkoper.
Je kunt ze hier bestellen, ze worden verkocht door LECIBUBI Wiper Specialty Store.
Alternatief - Alleen de rubbers vervangen
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat je voor de OEM ruitenwissers zogeheten refills kunt krijgen, oftewel: losse rubbers die je in het bestaande frame kunt schuiven. Alleen is het nog even zoeken waar je precies de juiste maat bestelt, want dat moet natuurlijk wel allemaal passen.
![]() | ![]() | ![]() |
Het verwijderen van de oude rubbers was niet zo moeilijk. Het korte exemplaar kreeg ik er met de hand uit, voor de lange heb ik een waterpomptang gebruikt. Een gewone tang heb ik niet. Daarna zie je duidelijk dat het om een frame gaat waarin je zo nieuwe rubbers kunt schuiven.
Het enige probleem is dat dit geen standaardwissers zijn zoals Bosch ze maakt. Deze op AliExpress lijken er op het eerste gezicht op, maar als ik naar mijn eigen foto's kijk, zijn het toch niet de juiste. In principe zouden het deze moeten zijn. Op het Engelstalige Nissan Leaf-forum wordt namelijk Honda-onderdeelnummer 76622-STK-A02 genoemd voor de linkerkant, en 76632-STK-A02 voor rechts. Zoek je op de Nissan-nummers, dan vind je op AliExpress niets.
Op Google wel, maar ik vermoed dat dealers hier een monopolie op hebben. Als ze de rubbers al los verkopen, want het is natuurlijk lucratiever om direct een compleet setje wissers te verkopen dan alleen een paar nieuwe rubbertjes.
Mijn auto gaat dinsdag naar een lokale garage in de buurt. Zij zijn gespecialiseerd in diagnoses en gecertificeerd voor EV-onderhoud. Wel zo prettig, ik geef daar op dit moment de voorkeur aan boven een bezoek aan de dealer. Ook al is het in dit geval alleen voor de APK, het vervangen van de rechter ruitensproeier en eventueel de remvloeistof. Ze testen dat gewoon eerst, in plaats van het standaard te vervangen voor de zekerheid. Want laten we eerlijk zijn, bij veel dealers lijkt dat nog steeds het verdienmodel.
Conclusie: als alternatief zouden de rubbers in theorie gewoon vervangen moeten kunnen worden, maar zie ze maar eens te vinden. Zeker als je net als ik om persoonlijke redenen liever niet meer naar een Nissan dealer gaat. Zelf zou ik er alleen nog heen willen als er een terugroepactie komt voor het accupakket. In de VS speelt dat momenteel al, maar daar zitten veel eigenaren al meer dan een halfjaar in onzekerheid. Zij mogen namelijk voorlopig niet meer snelladen...
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2025 18:04 . Reden: Alternatieve methode toegevoegd: rubbers vervangen. ]
Vraag: gisteren bij een laadpaal niet kunnen opladen, terwijl de sessie gestart was, de stekker aangesloten en de lamp op de laadpaal blauw. Heeft iemand dat wel eens gehad?
Verwijderd
Ja, meestal is de laadpaal dan gewoon kaduk. Heel vervelend natuurlijk, maar het komt helaas weleens voor. Daarom loop ik ook nooit direct weg van de auto totdat ik zeker weet dat hij daadwerkelijk aan het laden is. Bij sommige laadpalen springt een defecte paal op ‘zandloper’, maar dat zie je niet terug in de laadapp. Tot je zo’n twintig minuten later denkt: huh, de eerste update had er nu toch moeten zijn? En dan kom je erachter... shit, hij is helemaal niet aan het laden.edvanleeuwen schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:04:
Vraag: gisteren bij een laadpaal niet kunnen opladen, terwijl de sessie gestart was, de stekker aangesloten en de lamp op de laadpaal blauw. Heeft iemand dat wel eens gehad?
Wat natuurlijk ook kan, is dat je gewoon vergeten bent je laadpas ervoor te houden. Het kan echt van alles zijn. Pas als ook andere laadpalen niet werken, kun je gaan vermoeden dat het aan de auto zelf ligt.
En voordat het de auto is, kan het ook nog aan de kabel liggen. Heb inmiddels vaker verhalen gehoord over kapotte kabels dan over kapotte auto's wat betreft niet opladen. Grappig genoeg meestal volkswagen-kabels die storingen vertonen. Maar dat kan toeval zijn.
Kennis heeft zijn kabel ook al eens vastzitten gehad. Stroomstoring en de paal ging offline, dan blijft 'ie dus op slot en als jij dan afkoppelt en wegrijdt en de stroom gaat er weer op, is je kabel misschien daarna wel foetsie.
Tijdje terug met m'n leaf ook aan een laadpaal gehangen waarbij op het hele park gewoon alle ~ 20 palen massaal eruit gegooid worden als ze te veel stroom vreten. Wat dus blijkbaar vanzelf gebeurt als alle palen bezet zijn. Ik kwam met mijn 40 kW-auto natuurlijk zonder laden niet thuis, dus in de vergaderpauze echt alle kabel, laadpaal en pasjes combinaties geprobeerd totdat een persoon die er werkte me uit mijn utopie hielp. Helaas daarna dus toch maar de chademo opgezocht.
Kennis heeft zijn kabel ook al eens vastzitten gehad. Stroomstoring en de paal ging offline, dan blijft 'ie dus op slot en als jij dan afkoppelt en wegrijdt en de stroom gaat er weer op, is je kabel misschien daarna wel foetsie.
Tijdje terug met m'n leaf ook aan een laadpaal gehangen waarbij op het hele park gewoon alle ~ 20 palen massaal eruit gegooid worden als ze te veel stroom vreten. Wat dus blijkbaar vanzelf gebeurt als alle palen bezet zijn. Ik kwam met mijn 40 kW-auto natuurlijk zonder laden niet thuis, dus in de vergaderpauze echt alle kabel, laadpaal en pasjes combinaties geprobeerd totdat een persoon die er werkte me uit mijn utopie hielp. Helaas daarna dus toch maar de chademo opgezocht.
Ik heb toevallig net ook de nieuwe app er op gezet.. werkt prima maar dit is gewoon de elektroverse app met een nissan skinHunegaart schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:05:
Vorige week de New Nissan Charge app op m’n iPhone gezet
Gisteren even de instellingen bijgewerkt want daar was ik nog niet aan toe gekomen
Echter de app accepteert mijn Vin niet
Van alles geprobeerd: grote letters, kleine letters, nullen ipv O’s en andersom
Maar de app vertikt acceptatie
Verder maar een vraag ingediend , nu maar afwachten of ze reageren
Meer mensen met dit probleem?
is dat iemand al opgevallen?
Ik heb sinds kort een Leaf. Ik moest zondag een lange rit maken en was per ongeluk verkeerd gereden, daardoor was 10 km voor m’n huis de batterij leeg, 0%. Ik kon evengoed nog 10 km normaal rijden. SOH=93%
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Verwijderd
Eng hè, als je dat de eerste keer meemaakt? Je zou eigenlijk het laatste bereik van de GoM (Guess-o-Meter) moeten kunnen onthouden voordat hij alleen nog “-- km” toont. Ik heb het één keer echt opgezocht (met LeafSpy) en kwam met ongeveer 6% SoC aan bij de laadpaal. Meer dan wat de GoM aangaf, zat er niet in.Aziona schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:57:
Ik kon evengoed nog 10 km normaal rijden.
Voor mij is schildpadmodus echt de ondergrens. Dat je er in theorie nog kilometers mee kunt rijden binnen de bebouwde kom geloof ik best, maar sindsdien gebruik ik LeafSpy nauwelijks meer. Je gaat er toch sneller door richting 0% rijden. Bij lage SoC voert LeafSpy trouwens automatisch een celcontrole uit. “All cells OK” is prima, maar als je “Weak” of “Bad Cells” ziet, weet je dat je accupakket niet top meer is. En de dealer doet daar meestal weinig mee.
Vandaag mijn Leaf naar AutoDiagnose Eric in Heerlen gebracht voor de APK. Eerder daar al goed geholpen, bijvoorbeeld toen er een blaadje tussen de remschijf zat. Autisme en angststoornissen helpen dan niet mee. Tegenwoordig ben ik erg panisch geworden: zonder 360-graden camera durf ik amper te parkeren, en als ik een trekhaak zie, parkeer ik liever een straat verder. Ik woon in een sociale huurflat, dus parkeerruimte is sowieso beperkt.
De rechter sproeier zat verstopt. Nissan blijkt geen losse sproeikopjes te kunnen leveren aan de garage. Helaas, maar eerlijk gezegd had ik dat ook al wel zien aankomen. Typisch dealergedrag?
In sommige landen betaal je zomaar 55 euro voor zo’n klein kopje. De garage gaat nu proberen het schoon te maken, bijvoorbeeld met cola. Zijn die dingen van goud?
Voor mijn oude Suzuki Celerio haalde ik gewoon OEM-filters bij een Duitse dealer, dat was de helft goedkoper. Die AliExpress-kopjes heb ik nooit gemonteerd. Door mijn mentale toestand durf ik dat soort dingen niet meer. Gelukkig hebben ze daar bij deze garage begrip voor. Ik heb ook gezegd dat ze gerust de remvloeistof mogen vervangen als dat nodig is.
De Leaf is gelukkig onderhoudsarm. EV’s met vloeistofgekoelde accu’s hebben meer onderhoud nodig, zoals koelvloeistof verversen. Voor zover ik weet is bij de Leaf het enige echte periodieke onderhoud de remvloeistof, en die kun je gewoon testen. Om die klakkeloos elke twee jaar te vervangen voelt meer als verdienmodel dan noodzaak. Mij is ooit verteld dat de marge op nieuwe auto's sowieso vrij klein is.
Perslucht op dat dopje zetten? Cola is erg overrated voor schoonmaken volgens mij. Je zou er ook een tank schoonmaak azijn doorheen kunnen spoelen. Als je daarna er weer water in doet kan het niet zoveel kwaad, lijkt mij.Verwijderd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:58:
[...]De garage gaat nu proberen het schoon te maken, bijvoorbeeld met cola.
Iemand anders nog tips voor een verstopte ruitenwisser sproeier?
Verwijderd
Dat hebben ze de vorige keer ook al geprobeerd, dus dat zullen ze nu vast en zeker weer doen. Ik had zelf geprobeerd met een 10 mm spuit onverdunde ruitenvloeistof erdoorheen te forceren, vanaf de buitenkant. Maar dat mocht allemaal niet baten.Aziona schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:20:
[...]
Perslucht op dat dopje zetten? Cola is erg overrated voor schoonmaken volgens mij. Je zou er ook een tank schoonmaak azijn doorheen kunnen spoelen. Als je daarna er weer water in doet kan het niet zoveel kwaad, lijkt mij.
Iemand anders nog tips voor een verstopte ruitenwisser sproeier?
Eerlijk gezegd: als het niet eventueel een APK-punt was geweest, had ik me er verder ook niet mee beziggehouden. Ik had uitgelegd dat ik het kopje eigenlijk in een badje met verdunde azijn wilde leggen, maar ik durfde het niet te demonteren, hoe makkelijk dat misschien ook geweest was.
Ik ben er van overtuigd dat het ze vast wel lukt. Als ik de ruitensproeiers gebruikte, zag ik rechts namelijk altijd nog wel een beetje onderaan de ruit terechtkomen. Een deel van dat gedeelte is trouwens zwart afgewerkt, dus dan zie je het sowieso niet goed. Hoe dan ook: ik heb geen methodes toegepast die mogelijk schadelijk hadden kunnen zijn.
Edit:
Zoals verwacht hebben ze het gewoon kunnen oplossen: niet de ruitensproeier zelf was verstopt, maar een t-stuk. Kosten, inclusief de APK, kwamen uit op €91,05 totaal. In anderhalf jaar tijd dus zo’n €369,55 uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Verder geen opmerkingen gehad over de auto.
Dus woon je in de regio Zuid-Limburg en zoek je een betrouwbaar adres voor APK en onderhoud? Dan kan ik AutoDiagnose Eric in Heerlen echt aanraden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2025 14:58 ]
Ik heb in 2022 een Nissan Leaf uit 2018 gekocht bij Vakgarage Schoonhoven voor €19.000. De auto had toen 155.000 km op de teller. Bij 170.000 km heb ik schriftelijk gemeld dat de batterij opvallend snel degradeerde: hij zat al op 85%, terwijl andere Leafs uit die tijd nog rond de 92% zaten. Nissan heeft de auto toen gecontroleerd en verklaarde dat alles “nog prima in orde” was.
Bij 190.000 km zat de batterij al op 82%, en bij 215.000 km viel de auto ineens stil. Eerst werd gezegd dat het aan het Battery Management System lag. Later bleek echter dat meerdere cellen 60 tot 80 mV onder de rest zaten, die op 300 mV stonden.
Mijn auto staat nu al 1,5 jaar stil, en mijn rechtsbijstand heeft tot nu toe niets ondernomen. Ik ben zelfs naar de geschillencommissie gegaan, maar heb geen gelijk gekregen?
Dit is bekend probleem van Nissan Leaf er zit namelijk een ontwerp fout in aangezien deze accu niet actief gekoeld zijn.
Voordat ik hoor dat hoor dat ik teveel snelgeladen heb via Leaf Spy in totaal 96 sinds 2018. Dus dat komt uit op ongeveer 1 keer maand of minder.
En Nu? Heb de auto 3 jaar heb er alleen 1,5 jaar in gereden.
Bij 190.000 km zat de batterij al op 82%, en bij 215.000 km viel de auto ineens stil. Eerst werd gezegd dat het aan het Battery Management System lag. Later bleek echter dat meerdere cellen 60 tot 80 mV onder de rest zaten, die op 300 mV stonden.
Mijn auto staat nu al 1,5 jaar stil, en mijn rechtsbijstand heeft tot nu toe niets ondernomen. Ik ben zelfs naar de geschillencommissie gegaan, maar heb geen gelijk gekregen?
Dit is bekend probleem van Nissan Leaf er zit namelijk een ontwerp fout in aangezien deze accu niet actief gekoeld zijn.
Voordat ik hoor dat hoor dat ik teveel snelgeladen heb via Leaf Spy in totaal 96 sinds 2018. Dus dat komt uit op ongeveer 1 keer maand of minder.
Hoe laad je doorgaans?T_T_Online schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:58:
Ik heb in 2022 een Nissan Leaf uit 2018 gekocht bij Vakgarage Schoonhoven voor €19.000. De auto had toen 155.000 km op de teller. Bij 170.000 km heb ik schriftelijk gemeld dat de batterij opvallend snel degradeerde: hij zat al op 85%, terwijl andere Leafs uit die tijd nog rond de 92% zaten. Nissan heeft de auto toen gecontroleerd en verklaarde dat alles “nog prima in orde” was.
Zoals hier al meerdere keren (en recent nog) is aangehaald is het niet alleen het snelladen en de warmte, een accu staat ook niet graag voor geruime tijd aan 100%. Als je na iedere rit de accu direct weer naar 100% laadt zal de degradatie alleen daarom al versnellen.
Ik lade wel vaak tot 100%, maar ik heb geen keuze ik woon in NB Willemstad en werk in Zoetermeer en bij mijn werkgever staan er geen laadpalen. Ik red het anders niet. heen en terug.
Het laden tot 100% met slechts 2,3 kW (via een 230V lader) is niet per se slecht voor je accu — integendeel, langzaam laden is juist vriendelijker voor de batterij.
Het regelmatig laden tot 100% kan op de lange termijn wel iets meer slijtage geven, vooral bij dagelijks gebruik en als de accu daarna lang warm blijft of vol blijft staan. Bij snelladen of warm weer is dit effect sterker.
Ik heb geen problemen met accu degratie dat is prima, maar nu staat de auto still.
Het laden tot 100% met slechts 2,3 kW (via een 230V lader) is niet per se slecht voor je accu — integendeel, langzaam laden is juist vriendelijker voor de batterij.
Het regelmatig laden tot 100% kan op de lange termijn wel iets meer slijtage geven, vooral bij dagelijks gebruik en als de accu daarna lang warm blijft of vol blijft staan. Bij snelladen of warm weer is dit effect sterker.
Ik heb geen problemen met accu degratie dat is prima, maar nu staat de auto still.
Ik lade wel vaak tot 100%, maar ik heb geen keuze ik woon in NB Willemstad en werk in Zoetermeer en bij mijn werkgever staan er geen laadpalen. Ik red het anders niet. heen en terug.MadMarky schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:05:
[...]
Hoe laad je doorgaans?
Zoals hier al meerdere keren (en recent nog) is aangehaald is het niet alleen het snelladen en de warmte, een accu staat ook niet graag voor geruime tijd aan 100%. Als je na iedere rit de accu direct weer naar 100% laadt zal de degradatie alleen daarom al versnellen.
Verwijderd
Hoezo heeft de Geschillencommissie jou geen gelijk gegeven? De problemen die jij beschrijft komen me namelijk behoorlijk bekend voor. In mijn geval heb ik destijds hulp ingeschakeld van BOVAG bij het indienen van mijn klacht. Maar eerlijk gezegd? Die bemiddelaars lijken vooral bezeten door de geur van benzine, het interesseert ze werkelijk niets als je een serieus probleem hebt met het accupakket van je EV. Althans, zo kwam het op mij over tijdens de bemiddeling. Hun reactie was letterlijk: "Wc-eend heeft gezegd dat het normaal is, en wij volgen wat Wc-eend zegt."T_T_Online schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:58:
Ze zijn totaal niet kritisch op wat de fabrikant of dealer aandraagt, en dat is ergens ook niet zo vreemd: de BOVAG dient in de praktijk vooral de autobranche, niet de consument die € 800 betaalt voor BOVAG-garantie en denkt daardoor sterker te staan. Dat bleek in mijn geval dus een illusie.
Omdat de BOVAG ook zitting heeft in de Geschillencommissie, heb ik het uiteindelijk niet zover laten komen. Misschien had ik wel gewonnen, ik had een behoorlijk dik dossier opgebouwd, maar de dealer voelde volgens mij ook wel aan dat de kans groot was dat zij de zaak gingen verliezen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een gulden middenweg.
Ze hebben de auto teruggenomen en ik heb € 3.500 bijbetaald. Sindsdien rijd ik met redelijke tevredenheid rond in mijn Leaf. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik er soms nog een soort ‘PTSS’ aan over heb gehouden. Het was echt een enorm stressvolle situatie, die uiteindelijk ook heeft bijgedragen aan mijn mentale gesteldheid. Ik ben er zelfs een diagnostiektraject binnen de GGZ voor gestart. De combinatie van het accuprobleem en het getouwtrek met de dealer heeft me mentaal flink uitgeput.
Ik probeer inmiddels alles wat beter te reguleren, maar bij deze auto blijft de angst voor snelladen wel aanwezig. Wat me opvalt bij veel Leafs met soortgelijke accuproblemen? Die hebben vrijwel allemaal regelmatig snelladers gezien, en waarschijnlijk is er ook sportief mee gereden. Die 155.000 km die erop stonden toen jij hem kreeg, zijn in ieder geval niet door jou gemaakt…
Het gaat niet enkel om het laden tot 100%, het gaat om het laden tot 100% en je auto zo een heel weekend laten staan bij 35°C buitentemperatuurT_T_Online schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:20:
Ik lade wel vaak tot 100%, maar ik heb geen keuze ik woon in NB Willemstad en werk in Zoetermeer en bij mijn werkgever staan er geen laadpalen. Ik red het anders niet. heen en terug.
Wat meot ik doen?Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:26:
[...]
Hoezo heeft de Geschillencommissie jou geen gelijk gegeven? De problemen die jij beschrijft komen me namelijk behoorlijk bekend voor. In mijn geval heb ik destijds hulp ingeschakeld van BOVAG bij het indienen van mijn klacht. Maar eerlijk gezegd? Die bemiddelaars lijken vooral bezeten door de geur van benzine, het interesseert ze werkelijk niets als je een serieus probleem hebt met het accupakket van je EV. Althans, zo kwam het op mij over tijdens de bemiddeling. Hun reactie was letterlijk: "Wc-eend heeft gezegd dat het normaal is, en wij volgen wat Wc-eend zegt."
Ze zijn totaal niet kritisch op wat de fabrikant of dealer aandraagt, en dat is ergens ook niet zo vreemd: de BOVAG dient in de praktijk vooral de autobranche, niet de consument die € 800 betaalt voor BOVAG-garantie en denkt daardoor sterker te staan. Dat bleek in mijn geval dus een illusie.
Omdat de BOVAG ook zitting heeft in de Geschillencommissie, heb ik het uiteindelijk niet zover laten komen. Misschien had ik wel gewonnen, ik had een behoorlijk dik dossier opgebouwd, maar de dealer voelde volgens mij ook wel aan dat de kans groot was dat zij de zaak gingen verliezen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een gulden middenweg.
Ze hebben de auto teruggenomen en ik heb € 3.500 bijbetaald. Sindsdien rijd ik met redelijke tevredenheid rond in mijn Leaf. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik er soms nog een soort ‘PTSS’ aan over heb gehouden. Het was echt een enorm stressvolle situatie, die uiteindelijk ook heeft bijgedragen aan mijn mentale gesteldheid. Ik ben er zelfs een diagnostiektraject binnen de GGZ voor gestart. De combinatie van het accuprobleem en het getouwtrek met de dealer heeft me mentaal flink uitgeput.
Ik probeer inmiddels alles wat beter te reguleren, maar bij deze auto blijft de angst voor snelladen wel aanwezig. Wat me opvalt bij veel Leafs met soortgelijke accuproblemen? Die hebben vrijwel allemaal regelmatig snelladers gezien, en waarschijnlijk is er ook sportief mee gereden. Die 155.000 km die erop stonden toen jij hem kreeg, zijn in ieder geval niet door jou gemaakt…
Conclusie van ARAG:
ARAG ziet op basis van het rapport geen redelijke kans van slagen om juridische stappen tegen de wederpartij te ondernemen. De expert vindt dat u voldoende gelegenheid had om vragen te stellen en ziet geen reden om het rapport of de conclusie te wijzigen. Daarmee staat het rapport voor ARAG vast.
U krijgt twee opties:
U accepteert het rapport. Vervanging van de controller of accupakket is dan op eigen kosten.
U laat zelf een contra-expertise uitvoeren, op eigen kosten. Alleen als later blijkt dat die terecht is en door een rechter gevolgd wordt, vergoedt ARAG de redelijke kosten alsnog.
Let op de verjaring:
Uw klacht dateert van 13 december 2022. U moet vóór 13 december 2024 uw vordering stuiten, anders verliest u alle rechten. ARAG biedt aan een stuitingsbrief te versturen om dat te voorkomen — maar zonder verdere actie van hun kant.
Kort gezegd: ARAG trekt zich inhoudelijk terug, maar wil u wel helpen om uw rechten te behouden voor het geval u zelf verdergaat
Rapport CED: Conclusie
Wij zijn van mening dat de niet goed functionerende controller in het accupakket 19 maanden na de
aankoop en 7 maanden na het verstrijken van de 12 maanden BOVAG garantie voor het eerst naar
voren is gekomen en niet latent aanwezig is geweest in de BOVAG garantieperiode. Dit wordt bevestigd
door het feit dat de auto na het verschijnen van het storingsbericht op het dashboard voor het eerst op
10 november 2023 niet meer wilde rijden. Op 11 november 2023 had verzekerde 61.463 kilometer
sinds de aankoop op 7 april 2022 met de auto gereden.
Een accupakket met een SOH van circa 85% is gezien de kilometerstand van 213.684 km goed te
noemen. Dit wordt bevestigd door van Mossel in Amsterdam.
DOSSIERNUMMER: 2409297500 RAPPORTDATUM: 28-08-2024
Pagina 7 van 8
SCHADEVASTSTELLING SCHADE
Met betrekking tot de schade aan de Nissan Leaf kunnen wij u het volgende mededelen. Het alleen
vervangen van de controller wordt door de reparateur sterk afgeraden gezien de kilometerstand van de
auto. Dit omdat er een reële kans aanwezig is dat na het openen van het accupakket deze niet meer dicht
is te monteren.
De kosten voor het vervangen van de controller in het accupakket bedragen volgens de dealer €
1.248,00 inclusief btw.
Als tijdens het vervangen van de controller blijkt dat het accupakket niet meer dicht is te monteren dient
het complete accupakket te worden vervangen. De kosten om het accupakket te vervangen bedragen bij
de Nissan dealer € 16.008,19 inclusief btw en komen, in het geval dat het accupakket niet meer dicht is
te monteren, dan boven de eerder gemaakte kosten van € 1.248,00 inclusief btw om de controller te
vervangen.
Indien het accupakket bij de dealer wordt vervangen is de restwaarde van het vervangen accupakket
nihil.
In het rapport concludeerde CED dat er iets mis was met het BMS. Volgens de accudeskundigen van Nissan Strum Roosendaal lag het probleem echter niet bij het BMS, maar bij de cellen 60 tot 80. ARAG baseerde zich volledig op het oordeel van expert CED, terwijl CED hun conclusie trok op basis van tests van Nissan Rotterdam. Maar Nissan Rotterdam heeft zelf verklaard geen accuspecialist te zijn — die expertise ligt bij Nissan Strum Roosendaal.
Verwijderd
Heel eerlijk? Je verlies nemen lijkt realistischer
Als je inderdaad pas 7 maanden ná het verstrijken van de BOVAG-garantie je klacht hebt ingediend, dan werkt dat simpelweg niet in je voordeel. Pas ná 1 juni 2022 is die garantie immers verlengd naar 1 jaar; daarvoor was het gewoon 6 maanden.
Zelf tijdig gemeld
Kijk, ik had zelf al na een paar maanden de eerste schriftelijke melding gemaakt. Als ik pas 7 maanden ná afloop van de BOVAG-garantie was komen aanzetten, dan had ik waarschijnlijk óók geen poot gehad om op te staan.
Weet je, in jouw geval zou ik de Leaf nog liever naar de sloop brengen dan € 16.008,19 neer te leggen voor een nieuw accupakket.
Voor dat geld kun je beter iets anders kopen
Voor dat bedrag koop je tegenwoordig een degelijke EV mét luchtgekoeld accupakket. Maar eerlijk is eerlijk: met deze ervaring zou je toch geen gebruikte EV meer kopen waarvan de accugarantie al ( bijna ) verlopen is?
Zeker niet als je bedenkt dat elektrische leaseauto’s lang niet altijd met beleid worden behandeld. Zo werd ik net nog, vlak voor de uitrit, ingehaald door een andere Leaf, die vervolgens dezelfde uitrit nam om richting de McDonald's te rijden, waar de snellader staat. Dan zie je wel: niet iedereen is het stereotype van een Leaf-rijder die er alles aan doet om het accupakket niet vroegtijdig te laten sterven.
Hoog risico bij oudere EV's
Jouw verhaal laat helaas goed zien wat voor risico’s EV’s met een hoge kilometerstand met zich mee kunnen brengen. Als alles goed gaat, geen probleem natuurlijk. Maar als je accupakket kuren krijgt, is je auto economisch gewoon total loss.
En helaas biedt onze wetgever daar nog steeds onvoldoende bescherming.
Juridisch gelijk ≠ gelijk krijgenMaar het wordt erger; NN verzwijgt dat je in Nederland al wettelijk beschermd bent. Wij hebben geen 2-jaar limiet zoals andere EU-landen. Bij “plotseling” batterijfalen binnen de verwachte levensduur (8-15 jaar voor zo’n dure component) moet de verkoper/fabrikant gewoon oplossen onder “non-conformiteit” regels.
Op de frontpage beweerde @DJanmaat inderdaad dat het accupakket onder de verwachte levensduur valt, en dat dit dus gewoon opgelost zou moeten worden. Zoals bij een tv waarvan de fabrieksgarantie twee jaar is, maar de verwachte levensduur vijf jaar. In Nederland kun je dan, theoretisch, nog steeds aanspraak maken op garantie na vier jaar.
Maar in de praktijk is dat allemaal ontzettend ingewikkeld. En als je rechtsbijstandsverzekeraar je al laat vallen, hoe wil je daar dan nog tegenin gaan?
Te laat gemeld = gemiste kansVolgens de accudeskundigen van Nissan Struik Roosendaal lag het probleem echter niet bij het BMS, maar bij cellen 60 tot 80.
Duidelijk, toch? Maar ja… je recht hebben en je recht krijgen zijn in dit land helaas twee totaal verschillende dingen. Waarschijnlijk zit het probleem er vooral in dat je het te laat hebt gesignaleerd én gemeld.
Had je dat wel tijdig gedaan, dan had je best een goede kans gehad om dit juridisch te winnen, denk ik.
Ik heb het juist tijdig gemeld namelijk:Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:19:
[...]
Heel eerlijk? Je verlies nemen lijkt realistischer
Als je inderdaad pas 7 maanden ná het verstrijken van de BOVAG-garantie je klacht hebt ingediend, dan werkt dat simpelweg niet in je voordeel. Pas ná 1 juni 2022 is die garantie immers verlengd naar 1 jaar; daarvoor was het gewoon 6 maanden.
Zelf tijdig gemeld
Kijk, ik had zelf al na een paar maanden de eerste schriftelijke melding gemaakt. Als ik pas 7 maanden ná afloop van de BOVAG-garantie was komen aanzetten, dan had ik waarschijnlijk óók geen poot gehad om op te staan.
Weet je, in jouw geval zou ik de Leaf nog liever naar de sloop brengen dan € 16.008,19 neer te leggen voor een nieuw accupakket.
Voor dat geld kun je beter iets anders kopen
Voor dat bedrag koop je tegenwoordig een degelijke EV mét luchtgekoeld accupakket. Maar eerlijk is eerlijk: met deze ervaring zou je toch geen gebruikte EV meer kopen waarvan de accugarantie al ( bijna ) verlopen is?
Zeker niet als je bedenkt dat elektrische leaseauto’s lang niet altijd met beleid worden behandeld. Zo werd ik net nog, vlak voor de uitrit, ingehaald door een andere Leaf, die vervolgens dezelfde uitrit nam om richting de McDonald's te rijden, waar de snellader staat. Dan zie je wel: niet iedereen is het stereotype van een Leaf-rijder die er alles aan doet om het accupakket niet vroegtijdig te laten sterven.
Jouw verhaal laat helaas goed zien wat voor risico’s EV’s met een hoge kilometerstand met zich mee kunnen brengen. Als alles goed gaat, geen probleem natuurlijk. Maar als je accupakket kuren krijgt, is je auto economisch gewoon total loss.
[...]
Juridisch gelijk ≠ gelijk krijgen
Op de frontpage beweerde @DJanmaat inderdaad dat het accupakket onder de verwachte levensduur valt, en dat dit dus gewoon opgelost zou moeten worden. Zoals bij een tv waarvan de fabrieksgarantie twee jaar is, maar de verwachte levensduur vijf jaar. In Nederland kun je dan, theoretisch, nog steeds aanspraak maken op garantie na vier jaar.
Maar in de praktijk is dat allemaal ontzettend ingewikkeld. En als je rechtsbijstandsverzekeraar je al laat vallen, hoe wil je daar dan nog tegenin gaan?
[...]
Te laat gemeld = gemiste kans
Duidelijk, toch? Maar ja… je recht hebben en je recht krijgen zijn in dit land helaas twee totaal verschillende dingen. Waarschijnlijk zit het probleem er vooral in dat je het te laat hebt gesignaleerd én gemeld.
Had je dat wel tijdig gedaan, dan had je best een goede kans gehad om dit juridisch te winnen, denk ik.
Op 7 april 2022 kocht ik via Vakgarage Schoonhoven een Nissan Leaf uit 2018 (kenteken RX-752-X) voor €20.700, inclusief één jaar BOVAG-garantie.In oktober 2022 heb ik bij de garage gemeld dat de batterij sneller degradeerde dan normaal bij Vakgarage Schoonhoven . Dit heb ook aan mijn ARAG rechtbijstand gemeld.
Dit heb ik onderbouwd met data uit een openbare Leaf-database, waarin vergelijkbare auto's een beter accuprofiel hadden.
Volgens de garage viel dit "binnen de marges", en is er verder niets mee gedaan.Ik vertrouwde Vakgarage Schoonhoven niet helemaal dus ik heb de auto laten testen bij Nissan Rotterdam in feb en ook zeiden dat accu nog steeds binnen specificaties viel.
Hoe die zelfde cellen 60 80 lagere waarden aangaven in vergelijking met andere cellen.
Vanaf november 2023 begonnen serieuze problemen. De auto gaf een 12V-errormelding, waarna de 12V-accu werd vervangen. Een maand later stond de auto weer stil met eenzelfde foutmelding. De garage wees erop dat de garantie inmiddels verlopen was.
[ Voor 3% gewijzigd door T_T_Online op 15-07-2025 14:52 ]
Vers van de pers! Lijkt mij, zeker voor leafrijders een interessante optieVerwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:19:
[...]
nieuws: Nationale Nederlanden introduceert verzekering voor defecten bij EV-a...
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je hebt alleen recht op compensatie als de gemiddelde accucapaciteit onder de 70% zakt.revolution-nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:34:
[...]
Vers van de pers! Lijkt mij, zeker voor leafrijders een interessante optie
nieuws: Nationale Nederlanden introduceert verzekering voor defecten bij EV-a...
Stel: de accu heeft 100 cellen. Daarvan zijn er 10 gedegradeerd tot 10%, en de andere 90 zitten nog op 82%.
10 cellen op 10%, 90 cellen op 82%
Gemiddelde:
(10×10÷ 100 = 74,8%)
Conclusie: ondanks serieuze degradatie in 10 cellen, ligt het totaal nog boven de 70%. Er is dan formeel géén recht op compensatie.
Verwijderd
Ja, raad eens wie de submitter was?revolution-nl schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:34:
[...]
Vers van de pers! Lijkt mij, zeker voor leafrijders een interessante optie
Helaas is @T_T_Online daar niet direct mee geholpen, want ik acht de kans groot dat het probleem bij hem al in wording was rond de 155.000 km. Zelfs al had je het kunnen aantonen bij 159.999 km, dan nog zou Nissan de garantieclaim waarschijnlijk hebben afgewezen. Zij stellen immers dat de SoH nog steeds 84% bedraagt, terwijl het accupakket feitelijk onbruikbaar is door het defect. En dát valt wel onder de dekking van de verzekering bij Nationale Nederlanden.
Ik kan en ga hem niet afsluiten, want ik ben, ondanks een niet eens schokkend schadeverleden, geweigerd door Zekur.nl vanwege mijn schadeverloop. Ik heb dus geen keuze dan bij mijn huidige verzekeraar, Lancry, te blijven. Nationale Nederlanden is weliswaar een stuk duurder, maar je koopt er in elk geval enige gemoedsrust mee. Tenzij zij alsnog iets verzinnen om je claim af te wijzen...
Sorry, ik ben geen rekenwonder, dus ik heb letterlijk en figuurlijk Google erbij gepakt: tussen april en oktober zitten dus zes maanden. Je BOVAG-garantie was toen waarschijnlijk al bijna verlopen of zelfs al afgelopen?T_T_Online schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:30:
[...]
Ik heb het juist tijdig gemeld namelijk:
Op 7 april 2022 kocht ik via Vakgarage Schoonhoven een Nissan Leaf uit 2018 (kenteken RX-752-X) voor €20.700, inclusief één jaar BOVAG-garantie.In oktober 2022 heb ik bij de garage gemeld dat de batterij sneller degradeerde dan normaal bij Vakgarage Schoonhoven .
Ik weet dat sommige dealers vieze spelletjes spelen en je eerste melding niet echt serieus nemen. Eigenlijk had je toen al meteen naar de Geschillencommissie moeten stappen. Je eerste klacht ging namelijk over versnelde accudegradatie (zag je dat via LeafSpy? Want Nissan accepteert die data dus niet zomaar...).
Accudegradatie kan meerdere oorzaken hebben. Als je inderdaad dagelijks tot 100% oplaadde, en de auto bijvoorbeeld in het weekend volledig volgeladen voor de deur liet staan tot maandag, dan kan dat in theorie inderdaad voor snellere slijtage zorgen.
Maar vervolgens heb je de auto pas in februari bij een andere Nissan-dealer laten testen?
Je zegt dat de echte problemen vanaf november begonnen, maar toen was de BOVAG-garantie dus al een maand voorbij. Daardoor kon je waarschijnlijk niet meer tijdig aantonen dat die accu al tijdens de garantieperiode problemen begon te vertonen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2025 15:14 . Reden: Antwoord op T_T_Online ]
Met accudegradatie kan ik leven, zelfs als er nog maar 69% capaciteit over zou zijn. Maar ik heb 20.000 euro betaald, en dat bedrag was in anderhalf jaar volledig verdampt. Ik betaal die auto nog steeds af – er staat nog zo’n 5.000 euro open.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Ja, raad eens wie de submitter was?Daarom heb ik dit onderwerp ook opgenomen in Zin en onzin van EV-onderhoud en gevolgen voor autobedrijven. Het is immers zeker relevant voor oudere elektrische auto’s.
Helaas is @T_T_Online daar niet direct mee geholpen, want ik acht de kans groot dat het probleem bij hem al in wording was rond de 155.000 km. Zelfs al had je het kunnen aantonen bij 159.999 km, dan nog zou Nissan de garantieclaim waarschijnlijk hebben afgewezen. Zij stellen immers dat de SoH nog steeds 84% bedraagt, terwijl het accupakket feitelijk onbruikbaar is door het defect. En dát valt wel onder de dekking van de verzekering bij Nationale Nederlanden.
Ik kan en ga hem niet afsluiten, want ik ben, ondanks een niet eens schokkend schadeverleden, geweigerd door Zekur.nl vanwege mijn schadeverloop. Ik heb dus geen keuze dan bij mijn huidige verzekeraar, Lancry, te blijven. Nationale Nederlanden is weliswaar een stuk duurder, maar je koopt er in elk geval enige gemoedsrust mee. Tenzij zij alsnog iets verzinnen om je claim af te wijzen...
[...]
Sorry, ik ben geen rekenwonder, dus ik heb letterlijk en figuurlijk Google erbij gepakt: tussen april en oktober zitten dus zes maanden. Je BOVAG-garantie was toen waarschijnlijk al bijna verlopen of zelfs al afgelopen?
Ik weet dat sommige dealers vieze spelletjes spelen en je eerste melding niet echt serieus nemen. Eigenlijk had je toen al meteen naar de Geschillencommissie moeten stappen. Je eerste klacht ging namelijk over versnelde accudegradatie (zag je dat via LeafSpy? Want Nissan accepteert die data dus niet zomaar...).
Accudegradatie kan meerdere oorzaken hebben. Als je inderdaad dagelijks tot 100% oplaadde, en de auto bijvoorbeeld in het weekend volledig volgeladen voor de deur liet staan tot maandag, dan kan dat in theorie inderdaad voor snellere slijtage zorgen.
Maar vervolgens heb je de auto pas in februari bij een andere Nissan-dealer laten testen?
Je zegt dat de echte problemen vanaf november begonnen, maar toen was de BOVAG-garantie dus al een maand voorbij. Daardoor kon je waarschijnlijk niet meer tijdig aantonen dat die accu al tijdens de garantieperiode problemen begon te vertonen.
Ik heb opnieuw een klacht ingediend bij ARAG, omdat hun aanpak tussen 2022 en 2024 frustrerend traag was. De behandelaar van mijn zaak werkt er inmiddels niet meer na klachten van andere cliënten. Hopelijk nemen ze het nu wél serieus.
Er is hoop, ik heb van familie in Spanje gehoord dat er al een paar rechtszaken zijn geweest, en dat sommige particulieren buiten garantie een accu hebben laten vervangen. Er lopen ook zaken in Duitsland zie hieronder:
Spanje:
OCU-klachten winnen opnieuw (jan–mrt 2025). In drie ‘juicio verbal’-zaken (Madrid, Sevilla, A Coruña) kregen eisers kosteloos pack-vervanging + proceskosten toegewezen. Vonnissen zijn nog in transcript, maar de eerste samenvattingen staan reeds in het openbare OCU-dossier (voorbeeld ID cb64fbfbc49c6758c6, feb 2025).
EU-hof-traject C-21/24 (CP v. Nissan Iberia): op 3 apr 2025 bracht AG Medina haar advies uit. Zij stelt dat Spaanse consumenten bij follow-on claims (o.a. batterijkosten) niet prematuur verjaren zolang het CNMC-kartelbesluit nog in beroep was. Kluwer Competition Law Blog Verwacht: einduitspraak ECJ Q4 2025; kan verjaringstermijnrekken voor nieuwe schadeclaims, incl. accukosten
Geen nieuwe recall – na de EU-brede terugroepactie in okt 2024 (brandgevaar DC-laden) zijn er in 2025 géén extra Spaanse RAPEX-meldingen voor de Leaf.
Duitsland:
V-Clinic update 22 jan 2025: rapport bevestigt dat 40 kWh-packs in verticaal gemonteerde cellen blijven zwellen → P0AA6-fout en ‘brick’. Samenvatting staat als blog-update met datum 22/01/2025
https://evclinic.eu/category/ev/nissan/leaf/
TÜV Rheinland “Battery Quick Check” breidt sinds voorjaar 2025 officieel uit naar Leaf-modellen tot MY 2022; testresultaat (SoH-rapport) wordt door rechtbanken als objectief bewijs geaccepteerd
https://insights.tuv.com/...ry?utm_source=chatgpt.com
De laatste optie is het volgende. De dagwaarde van de auto ligt nu rond de 7.000 euro. In Friesland kan ik de accu laten vervangen door een gereviseerde voor 4.500 euro. Ze geven 1 jaar garantie op de accu. Dan kan ik de auto alsnog verkopen, of de oude accu gebruiken als thuisbatterij voor een DIY-project – alsof ik er nog niet genoeg aan gehad heb. Maar dan heb je wél een thuisbatterij van zo’n 35 kWh.
Gelukkig ben ik twee jaar geleden van baan gewisseld en rijd ik nu in een leaseauto: een Skoda Enyaq 80. Ik ben fan van elektrisch rijden en was ook echt tevreden over de Nissan Leaf, zeker gezien de uitrusting.
[ Voor 24% gewijzigd door T_T_Online op 15-07-2025 16:00 ]
Verwijderd
Dus €7000 min €4500, waardoor je uiteindelijk nog maar €2500 ‘over’ hebt? Ooit overwogen om ’m als grap in de showroom van de verkoper te parkeren? 😉T_T_Online schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:49:
[...]
De dagwaarde van de auto ligt nu rond de 7.000 euro. In Friesland kan ik de accu laten vervangen door een gereviseerde voor 4.500 euro.
Alle gekheid op een stokje: als je voor €4500 een gereviseerd accupakket kunt laten plaatsen, is dat eigenlijk best netjes geprijsd. Daarmee zou je in elk geval weer kunnen rijden.
Weet je toevallig of Muxsan een doorstart heeft gemaakt? Ben namelijk wel benieuwd welk bedrijf dit nu precies is.
Het bedrijf is https://autofranzen.nl/ en voor 6500 euro heb je zelfs een 62kwh accu dat kan ook otie zijn, want kan ik hem voor meer verkopen. Allen met je hem bij RDW opneiuw laten keuren zodat er ook 62kw op je kentekenbewijs staat.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:58:
[...]
Dus €7000 min €4500, waardoor je uiteindelijk nog maar €2500 ‘over’ hebt? Ooit overwogen om ’m als grap in de showroom van de verkoper te parkeren? 😉
Alle gekheid op een stokje: als je voor €4500 een gereviseerd accupakket kunt laten plaatsen, is dat eigenlijk best netjes geprijsd. Daarmee zou je in elk geval weer kunnen rijden.
Weet je toevallig of Muxsan een doorstart heeft gemaakt? Ben namelijk wel benieuwd welk bedrijf dit nu precies is.
[ Voor 5% gewijzigd door T_T_Online op 15-07-2025 16:06 ]
In rapport van de OCU dat is Consumentenbond in Spanje
Toont dat rechters een cel-zwelling/isolatiefout niet zien als “normale degradatie” maar als fabricage-/ontwerpfout → gratis vervanging mogelijk, óók ná 5 jaar
EU-hof-traject C-21/24 (CP v. Nissan Iberia): op 3 apr 2025 bracht AG Medina haar advies uit. Zij stelt dat Spaanse consumenten bij follow-on claims (o.a. batterijkosten) niet prematuur verjaren zolang het CNMC-kartelbesluit nog in beroep was. Kluwer Competition Law Blog
Verwacht: einduitspraak ECJ Q4 2025; kan verjaringstermijnrekken voor nieuwe schadeclaims, incl. accukosten
Dus er is hoop
Toont dat rechters een cel-zwelling/isolatiefout niet zien als “normale degradatie” maar als fabricage-/ontwerpfout → gratis vervanging mogelijk, óók ná 5 jaar
EU-hof-traject C-21/24 (CP v. Nissan Iberia): op 3 apr 2025 bracht AG Medina haar advies uit. Zij stelt dat Spaanse consumenten bij follow-on claims (o.a. batterijkosten) niet prematuur verjaren zolang het CNMC-kartelbesluit nog in beroep was. Kluwer Competition Law Blog
Verwacht: einduitspraak ECJ Q4 2025; kan verjaringstermijnrekken voor nieuwe schadeclaims, incl. accukosten
Dus er is hoop
Ik laad hem al jaren tot 100 want ik rijdt meer dan 200km per dag en 0 problemen tot nu toeVerwijderd schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 08:41:
Zo, de auto net weer van de laadpaal gehaald. Tot 100 procent opladen doe ik eigenlijk zelden. Ik vermoed dat ik daarin tot de minderheid behoor. Of het echt verschil maakt? Geen idee. Maar als ik die verhalen hoor over Leafs die binnen een jaar of twee nog maar 94 procent SoH hebben… tja, dat zijn nou niet bepaald de cijfers waarmee je EV-sceptici enthousiast krijgt.
[Afbeelding]
SOH nog steeds top
Wel een astronomisch bedrag.. ik heb 17000 betaald voor een auto uit hetzelfde bouwjaar ongeveer tegelijkertijd met een km stand van 42000T_T_Online schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:58:
nu 100.000 gereden SoH nog altijd optimaal
jouw auto had toen al behoorlijk wat gereden maar wat maakte die prijs nog zo hoog?
Verwijderd
Sterker nog: als laden tot 100% en regelmatig snelladen echt zo schadelijk zouden zijn, waarom is er dan geen optie ingebouwd om het laadpercentage standaard te beperken? Of waarom kun je als gebruiker niet zelf de snellaadsnelheid instellen, juist in het belang van de levensduur van het accupakket? Een lagere laadsnelheid betekent immers minder warmteopbouw. Dat heeft direct invloed op accudegradatie. Andere fabrikanten bieden die vorm van controle wél aan. Waarom is dat hier niet mogelijk?boyette schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:55:
[...]
Ik laad hem al jaren tot 100 want ik rijdt meer dan 200km per dag en 0 problemen tot nu toe
SOH nog steeds top
Natuurlijk snap ik dat een accupakket minder snel slijt als je netjes binnen de ongeschreven richtlijnen blijft. Maar je kunt de verantwoordelijkheid niet volledig bij de gebruiker leggen als die gewoon de auto gebruikt zoals je mag verwachten. Zeker niet als er geen duidelijke waarschuwingen zijn en de software geen actieve bescherming biedt tegen dit soort veroudering.
Dat er ergens een grens ligt qua gebruik? Geen punt. Maar uit dit draadje blijkt dat er genoeg gebruikers zijn die al ruim vóór de 160.000 km met een defect accupakket zaten, en bij wie de garantie vervolgens werd geweigerd. Sommigen hebben hun auto inmiddels al ingeruild. Dus zelfs als er ooit nog een coulance- of terugroepactie komt, zijn zij het haasje.
@T_T_Online haalde hierboven al interessante gerechtelijke uitspraken uit het buitenland aan. In Nederland lijkt er op dit vlak helaas weinig tegenwicht. Kijk bijvoorbeeld naar de goedkeuring van Tesla’s Autopilot door de RDW, terwijl er internationaal flinke zorgen waren over de veiligheid. Andere landen, zoals Duitsland, stelden duidelijke voorwaarden of beperkten de inzet. Dan mag je je afvragen of onze toezichthouder echt onafhankelijk genoeg opereert bij dit soort complexe technologie.
nou dat is er wel ingebouwd maar dat merk je niet omdat het systeem gewoon 100% geeft..Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:14:
[...]
Sterker nog: als laden tot 100% en regelmatig snelladen echt zo schadelijk zouden zijn, waarom is er dan geen optie ingebouwd om het laadpercentage standaard te beperken? Of waarom kun je als gebruiker niet zelf de snellaadsnelheid instellen, juist in het belang van de levensduur van het accupakket? Een lagere laadsnelheid betekent immers minder warmteopbouw. Dat heeft direct invloed op accudegradatie. Andere fabrikanten bieden die vorm van controle wél aan. Waarom is dat hier niet mogelijk?
Natuurlijk snap ik dat een accupakket minder snel slijt als je netjes binnen de ongeschreven richtlijnen blijft. Maar je kunt de verantwoordelijkheid niet volledig bij de gebruiker leggen als die gewoon de auto gebruikt zoals je mag verwachten. Zeker niet als er geen duidelijke waarschuwingen zijn en de software geen actieve bescherming biedt tegen dit soort veroudering.
Dat er ergens een grens ligt qua gebruik? Geen punt. Maar uit dit draadje blijkt dat er genoeg gebruikers zijn die al ruim vóór de 160.000 km met een defect accupakket zaten, en bij wie de garantie vervolgens werd geweigerd. Sommigen hebben hun auto inmiddels al ingeruild. Dus zelfs als er ooit nog een coulance- of terugroepactie komt, zijn zij het haasje.
@T_T_Online haalde hierboven al interessante gerechtelijke uitspraken uit het buitenland aan. In Nederland lijkt er op dit vlak helaas weinig tegenwicht. Kijk bijvoorbeeld naar de goedkeuring van Tesla’s Autopilot door de RDW, terwijl er internationaal flinke zorgen waren over de veiligheid. Andere landen, zoals Duitsland, stelden duidelijke voorwaarden of beperkten de inzet. Dan mag je je afvragen of onze toezichthouder echt onafhankelijk genoeg opereert bij dit soort complexe technologie.
maar is het je niet opgevallen dat het de ene keer sneller vol is dan de andere keer en het bereik ook verschilt?
Dat is dat systeem dat het niet altijd helemaal vol laadt..
laadsnelheid wordt soms ook door de auto zelf beperkt daar zit wel een systeem in die dat bijhoudt
Dat uit dit draadje blijkt dat er genoeg autos zijn waarbij onterecht garantie is geweigerd.. dat vind ik toch een beetje voorbarig..
dan zou een behoorlijk nieuwswaardig verhaal zijn.. en ik heb er nog nergens een artikel over gezien. jij wel?
[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 15-07-2025 18:27 ]
Verwijderd
Ik ben me ervan bewust dat de Leaf op basis van de buitentemperatuur en accutemperatuur bepaalt hoe ver de accu kan worden opgeladen. Via LeafSpy zie ik bijvoorbeeld dat dit oplaadlimiet varieert tussen ongeveer 93% en 97,9%, terwijl op het dashboard gewoon 100% SoC wordt weergegeven. Maar dat is niet waar ik op doel.boyette schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:20:
[...]
nou dat is er wel ingebouwd maar dat merk je niet omdat het systeem gewoon 100% geeft..
maar is het je niet opgevallen dat het de ene keer sneller vol is dan de andere keer en het bereik ook verschilt?
Dat is dat systeem dat het niet altijd helemaal vol laadt..
laadsnelheid wordt soms ook door de auto zelf beperkt daar zit wel een systeem in die dat bijhoudt
Wat ik bedoel is dat de eerste generatie Leaf wél een instelling had om het laadpercentage te beperken tot 80%, iets wat in de ZE1 helaas ontbreekt. Een gemis, wat mij betreft.
Ook weet ik dat de auto zelf de snellaadsnelheid aanpast. Dat is precies waarom het fenomeen ‘rapidgate’ zo berucht is geworden, en dat beperkt zich overigens niet alleen tot de Leaf. Toch begint de auto bij de eerste snellaadsessie gewoon met het volle vermogen van 45 kW, terwijl juist dat zorgt voor snelle warmteopbouw.
Wat ik zou willen is simpel: de mogelijkheid om zelf het maximale snellaadvermogen te kiezen, bijvoorbeeld 10 kW, 20 kW, 30 kW of 45 kW. Zelf laad ik vrijwillig met 20 kW om de batterijtemperatuur beheersbaar te houden. Dat kan alleen bij een enkele triple charger die tot 20 kW is beperkt, in mijn geval bij de Lidl in Geel (België). Daar staan twee van die laders, en de snellaadsnelheid is altijd maximaal 20 kW, ongeacht of de andere in gebruik is of niet.
Behalve mijn eigen ervaring met de vorige Nissan Leaf bij Autoweek, is er sindsdien geen vervolgonderzoek uitgevoerd noch een reactie opgevraagd bij Nissan. Mogelijk omdat testauto’s dreigen te worden ingetrokken wanneer fabrikanten (te) kritisch worden benaderd.boyette schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:20:
[...]
dan zou een behoorlijk nieuwswaardig verhaal zijn.. en ik heb er nog nergens een artikel over gezien. jij wel?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2025 18:59 ]
Ah.. om het handmatig te beperken tot 80% maar dat heeft niets te maken met het veiligheidsmechanisme want dat is er al standaard in gebouwd..Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:36:
[...]
Ik ben me ervan bewust dat de Leaf op basis van de buitentemperatuur en accutemperatuur bepaalt hoe ver de accu kan worden opgeladen. Via LeafSpy zie ik bijvoorbeeld dat dit oplaadlimiet varieert tussen ongeveer 93% en 97,9%, terwijl op het dashboard gewoon 100% SoC wordt weergegeven. Maar dat is niet waar ik op doel.
Wat ik bedoel is dat de eerste generatie Leaf wél een instelling had om het laadpercentage te beperken tot 80%, iets wat in de ZE1 helaas ontbreekt. Een gemis, wat mij betreft.
Ook weet ik dat de auto zelf de snellaadsnelheid aanpast. Dat is precies waarom het fenomeen ‘rapidgate’ zo berucht is geworden, en dat beperkt zich overigens niet alleen tot de Leaf. Toch begint de auto bij de eerste snellaadsessie gewoon met het volle vermogen van 45 kW, terwijl juist dat zorgt voor snelle warmteopbouw.
Wat ik zou willen is simpel: de mogelijkheid om zelf het maximale snellaadvermogen te kiezen, bijvoorbeeld 10 kW, 20 kW, 30 kW of 45 kW. Zelf laad ik vrijwillig met 20 kW om de batterijtemperatuur beheersbaar te houden. Dat kan alleen bij een enkele triple charger die tot 20 kW is beperkt, in mijn geval bij de Lidl in Geel (België). Daar staan twee van die laders, en de snellaadsnelheid is altijd maximaal 20 kW, ongeacht of de andere in gebruik is of niet.
alleen die beperking die heb je toch niet nodig..
Dat kan je toch vanuit de lader initieren?
Dat die stopt wanneer hij 80% vol is? of na zoveel ampere?
je kan het ook berekenen en dan met de timer werken.. die zit er wel in geloof ik
De functies die je verder beschrijft passen meer bij een duurder segment auto
maar je kan die allemaal wel vanuit de andere kant besturen.. via de app waarin je de laadsessie start bijv.
Ik herken Nissan niet als een bedrijf die niet open staan voor kritiek.
Je wilt dus zeggen dat journalisten geen vragen durven te stellen aan Nissan omdat ze anders niet betrokken worden bij nieuwe projecten?
Waar is dat op gebaseerd?
[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 15-07-2025 18:46 ]
Verwijderd
Menig (te) kritische autojournalist is door autofabrikanten buitengesloten. Daaronder vallen ook verschillende YouTube-only autojournalisten. Ik kan ze nu niet direct terugvinden, maar het is zeker eens op mijn tijdlijn voorbijgekomen.boyette schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:40:
[...]
Je wilt dus zeggen dat journalisten geen vragen durven te stellen aan Nissan omdat ze anders niet betrokken worden bij nieuwe projecten?
Waar is dat op gebaseerd?
Een bekend voorbeeld dat ik snel kon vinden is een journalist van Top Gear, die op een gegeven moment geen Ferrari’s meer mocht testen. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat autojournalisten geen kritische noten laten horen, maar echt scherp zijn de meesten nou ook weer niet.
Juist daarom is het prettig om ervaringen van andere gebruikers op fora te lezen. Zaken als accudegradatie of garantieproblemen krijgen in de autojournalistiek vaak weinig aandacht. Dat is ergens ook wel begrijpelijk. Wie te kritisch schrijft over een merk, loopt het risico geen testauto’s meer te krijgen of uitgesloten te worden van persmomenten. Daardoor worden dit soort onderwerpen soms liever genegeerd of voorzichtig gebracht.
Om die reden vond ik het extra jammer dat Autoweek geen vervolg heeft gemaakt op wat ik heb gedaan met de uitslag van hun eigen accudegradatietest. Dat had een interessant artikel kunnen opleveren. Voor zover ik weet ben ik ook niet in het tijdschrift verschenen, en ik heb het wekenlang in de gaten gehouden. Uiteindelijk kwam er een video online, met een bijbehorend artikel. In de reacties heb ik toen zelf maar uitgelegd hoe het verder is gegaan, omdat Autoweek wel had gezegd: "Hou ons op de hoogte", maar daar uiteindelijk niets mee heeft gedaan.
Verkoop de auto of neem je verlies en koop bij AutoFranzen een 2ehands accupakket (deze zijn niet gereviseerd trouwens, alleen gecheckt op SoH).
Ik zou niet jarenlang juridisch gaan touwtrekken...
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
je kan de accu toch gewoon laten reparerenGadgetFrank schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:01:
Verkoop de auto of neem je verlies en koop bij AutoFranzen een 2ehands accupakket (deze zijn niet gereviseerd trouwens, alleen gecheckt op SoH).
is vaak maar een celblok dat vervangen moet worden
Verwijderd
Ik heb voor de grap eens gekeken of je losse rubbers kunt vinden voor de OEM ruitenwissers, en tot mijn verbazing past het gewoon.
Je kunt ze gewoon op AliExpress vinden, bijvoorbeeld via deze link (type D rubbers, 16 inch en 26 inch). De 26 inch rubber was net iets langer dan het origineel, maar dat leverde bij het plaatsen geen problemen op. Ze klikken gewoon vast via het bekende inkepinkje, zoals te zien op foto drie. Je moet ze gewoon stevig aandrukken, maar wel goed zorgen dat ze goed vastzitten.
Ik ga ze voorlopig nog niet monteren op de auto, want de after-market flat blades die ik eerder via AliExpress heb besteld doen het nog prima. Geen reden om die nu al te vervangen. Sterker nog, sinds mijn ruitensproeier gerepareerd is, ben ik positief verrast over hoe goed de nieuwe ruitenwissers de voorruit schoonmaken. Iets zegt mij dat dat verstopte t-stukje al aan het dichtslibben was toen ik de auto in januari 2024 kreeg. Ik was namelijk eigenlijk vanaf het begin al ontevreden over de werking van de sproeiers.
Maar ik wilde dit toch even delen met de Tweakers-community, aangezien het echt zonde is om dit soort ruitenwissers zomaar weg te gooien. Het blijkt namelijk kinderlijk eenvoudig om alleen het rubber te vervangen. Je moet wel even de metalen strips overzetten, maar dat is zo gepiept.
Eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat deze rubbers gewoon prima hun werk doen. De vooroordelen dat rubbers of ruitenwissers van AliExpress per definitie slecht zouden zijn, horen echt thuis in het fabeltjesrijk. Dat klopt simpelweg niet. Mijn ervaring tot nu toe is gewoon positief.
Voor ongeveer €5 in totaal heb je dus een setje nieuwe rubbers die gewoon passen op de originele wissers. Ideaal als je de bestaande armen wilt behouden en alleen het rubber wilt vervangen. Gewoon even getest of ik de rubbers netjes in de frames kreeg gemonteerd. Dat lukte zonder problemen. Daarna heb ik ze binnenshuis opgeborgen, zodat ik ze in de toekomst kan gebruiken als de huidige wissers versleten zijn.
De oude rubbers kun je er gemakkelijk met een tang uittrekken. Bij de kleine ruitenwisser heb ik het zelfs gewoon met mijn hand gedaan.
Je kunt ze gewoon op AliExpress vinden, bijvoorbeeld via deze link (type D rubbers, 16 inch en 26 inch). De 26 inch rubber was net iets langer dan het origineel, maar dat leverde bij het plaatsen geen problemen op. Ze klikken gewoon vast via het bekende inkepinkje, zoals te zien op foto drie. Je moet ze gewoon stevig aandrukken, maar wel goed zorgen dat ze goed vastzitten.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ga ze voorlopig nog niet monteren op de auto, want de after-market flat blades die ik eerder via AliExpress heb besteld doen het nog prima. Geen reden om die nu al te vervangen. Sterker nog, sinds mijn ruitensproeier gerepareerd is, ben ik positief verrast over hoe goed de nieuwe ruitenwissers de voorruit schoonmaken. Iets zegt mij dat dat verstopte t-stukje al aan het dichtslibben was toen ik de auto in januari 2024 kreeg. Ik was namelijk eigenlijk vanaf het begin al ontevreden over de werking van de sproeiers.
Maar ik wilde dit toch even delen met de Tweakers-community, aangezien het echt zonde is om dit soort ruitenwissers zomaar weg te gooien. Het blijkt namelijk kinderlijk eenvoudig om alleen het rubber te vervangen. Je moet wel even de metalen strips overzetten, maar dat is zo gepiept.
Eerlijk gezegd ga ik ervan uit dat deze rubbers gewoon prima hun werk doen. De vooroordelen dat rubbers of ruitenwissers van AliExpress per definitie slecht zouden zijn, horen echt thuis in het fabeltjesrijk. Dat klopt simpelweg niet. Mijn ervaring tot nu toe is gewoon positief.
Voor ongeveer €5 in totaal heb je dus een setje nieuwe rubbers die gewoon passen op de originele wissers. Ideaal als je de bestaande armen wilt behouden en alleen het rubber wilt vervangen. Gewoon even getest of ik de rubbers netjes in de frames kreeg gemonteerd. Dat lukte zonder problemen. Daarna heb ik ze binnenshuis opgeborgen, zodat ik ze in de toekomst kan gebruiken als de huidige wissers versleten zijn.
De oude rubbers kun je er gemakkelijk met een tang uittrekken. Bij de kleine ruitenwisser heb ik het zelfs gewoon met mijn hand gedaan.
Nu we een andere auto gekocht hebben ga ik afscheid nemen van onze 2020 Tekna 40, na facelift. Rijdt nog super goed, batterijen zijn goed volgens LeafSpy, en heeft minimaal snelgeladen. Ik zie er vooral bij de garages staan, maar hopelijk kan een particuliere aanbieding ook lukken.
Verwijderd
Zet er gewoon de meest recente LeafSpy-screenshots bij. Ik zou het verder niet te uitgebreid maken; een koper heeft tenslotte ook een eigen onderzoeksplicht. Maar met de SoH (State of Health) inzichtelijk heb je in elk geval iets om te laten zien, anders loop je het risico op gezeur achteraf.Black Sparrow schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:10:
Ik zie er vooral bij de garages staan, maar hopelijk kan een particuliere aanbieding ook lukken.
Persoonlijk zou ik toch inruilen verkiezen. Je trekt waarschijnlijk niet veel publiek aan dat buiten een dealer of garage om een elektrische auto wil kopen. Als particuliere koper sta je dan immers met lege handen als er toch iets mis blijkt met het accupakket. Bij een zakelijke verkoper heb je daarentegen wél minimaal een jaar wettelijke garantie op non-conformiteit. En bij BOVAG zelfs nog uitgebreider, mits je daarvoor bijbetaalt.
Als iemand interesse heeft dan hoor ik het natuurlijk graag.
@Verwijderd: eens dat het lastig kopen is van een particulier, maar anders dan een garage geef ik wel de leafspy data erbij en kan je zien dat de accu nog in goede conditie is.
@Verwijderd: eens dat het lastig kopen is van een particulier, maar anders dan een garage geef ik wel de leafspy data erbij en kan je zien dat de accu nog in goede conditie is.
Gebruikt hier iemand wel eens de nissan connect app om een leaf (in mijn geval uit 2020, ZE1 model) alvast te koelen? Als ik remote climate control probeer lijkt hij de auto altijd te willen verwarmen, ook als ik het setpoint naar 16 graden zet...
Verwijderd
Ja, weleens gebruikt, maar alleen om de auto voor te verwarmen. Ik was het zat om telkens de voorruit te moeten krabben en bekrassen.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Gebruikt hier iemand wel eens de nissan connect app om een leaf (in mijn geval uit 2020, ZE1 model) alvast te koelen? Als ik remote climate control probeer lijkt hij de auto altijd te willen verwarmen, ook als ik het setpoint naar 16 graden zet...
Verder lijkt het me gewoon een fout in de vertaling of iets dergelijks. Als je de climate control op 16 graden instelt, dan gaat hij toch juist koelen zodra het buiten warmer is?
Die app werkt trouwens niet op LineageOS, en momenteel ben ik behoorlijk zuinig, dus een nieuwe smartphone zit er voorlopig niet in.
Dat dacht ik dus ook, maar heb het net even aangezet met 16 graden setpoint. Na 5 minuten was de temperatuur van de auto van 29 naar 30 gestegen. Als ik bij de auto ga kijken zie ik ook het heater lampje branden op de consoleVerwijderd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ja, weleens gebruikt, maar alleen om de auto voor te verwarmen. Ik was het zat om telkens de voorruit te moeten krabben en bekrassen.
Verder lijkt het me gewoon een fout in de vertaling of iets dergelijks. Als je de climate control op 16 graden instelt, dan gaat hij toch juist koelen zodra het buiten warmer is?
Die app werkt trouwens niet op LineageOS, en momenteel ben ik behoorlijk zuinig, dus een nieuwe smartphone zit er voorlopig niet in.

Verwijderd
Vreemd… Voor koelen vind ik het persoonlijk zonde van de energie. Je kunt wat mij betreft beter gewoon ARKO toepassen (Alle Ramen Kunnen Open). Daarmee ontsnapt de meeste hitte uit de auto. Boven de 60 km/u neemt de luchtweerstand echter dusdanig toe dat je beter de ramen dicht kunt doen en de climate control zijn werk laat doen.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:51:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar heb het net even aangezet met 16 graden setpoint. Na 5 minuten was de temperatuur van de auto van 29 naar 30 gestegen. Als ik bij de auto ga kijken zie ik ook het heater lampje branden op de console
Ik ben er zelf achter gekomen dat het in de warme maanden efficiënter is om de climate op 20 graden te zetten. Dat lijkt minder stroom te verbruiken. In de winter zet ik hem juist op 18 graden, als ik de verwarming al gebruik. Die enorme afschrijving kun je wat mij betreft alleen compenseren door zo zuinig mogelijk te rijden. Zolang het niet vriest of rond het vriespunt is, gebruik ik alleen de stoel- en stuurverwarming.
Ja, recent nog en dat werkt voor zowel koelen als verwarmen (Leaf+ 2019). Ik zou even naar de Nissan garage gaan met je auto want hoort gewoon juist te werken.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Verwijderd
Ik zou eerst even (laten) controleren of de airco überhaupt nog werkt. Een bezoek aan de Nissan-dealer kan anders flink in de papieren lopen, en dat is zonde. Zeker bij een auto die relatief snel afschrijft en waarschijnlijk niet heel veel meer oplevert bij inruil.LogOffShutDown schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:21:
[...]
Ja, recent nog en dat werkt voor zowel koelen als verwarmen (Leaf+ 2019). Ik zou even naar de Nissan garage gaan met je auto want hoort gewoon juist te werken.
Ik heb hem pas recent aangeschaft (accu was nog in prima staat volgens leafspy en had ook pas 25k op de teller). Ga hem zelf niet voor grote afstanden gebruiken, kan ook altijd thuis laden en zal het eigenlijk altijd wel met max 80% volladen gaan redden. Maak me niet echt druk om inruilwaardes, verwacht hem ver op te kunnen rijden.
Airco werkt wanneer ik in de auto zit perfect (ook als ik de climate control gewoon op auto zet), dus het lijkt echt een software probleem bij remote control. Je ziet ook op dashboard het heater lampje aangaan ipv het airco lampje
Airco werkt wanneer ik in de auto zit perfect (ook als ik de climate control gewoon op auto zet), dus het lijkt echt een software probleem bij remote control. Je ziet ook op dashboard het heater lampje aangaan ipv het airco lampje
Ik dacht dat het destijds bij mijn 2019 ZE1 prima werkte, maar dat is al even geleden.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Verwijderd
Bij mijn vorige uit 2019 (voor de facelift) heeft het nooit gewerkt: als ik via de app de auto wilde voorverwarmen, gebeurde er helemaal niets. En juist dit soort issues kunnen flink in de papieren lopen om opgelost te krijgen.ThsAdrns schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:44:
Ik dacht dat het destijds bij mijn 2019 ZE1 prima werkte, maar dat is al even geleden.
Ik moet zeggen dat ik het setpoint sowieso af vind wijken. Als je wil kielen moet je hem zeker niet boven de 17 graden zetten. Anders verwant is toch.
Op afstand heb ik nog niet geprobeerd. Kan het nog te maken hebben met hoe je hem wegzet? Of hij dan op koelen of verwarmen staat?
Op afstand heb ik nog niet geprobeerd. Kan het nog te maken hebben met hoe je hem wegzet? Of hij dan op koelen of verwarmen staat?
In onze 2020-Leaf default de instelling in de auto zelf steeds naar verwarming, ook als het 25gr is en ik de temperatuur op 18 zet. Ik moet m echt dwingen om de airco aan te zetten ipv verwarming. Wellicht dus niet echt een app-probleem maar WP-probleem.Robbiedobbie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:34:
Als ik remote climate control probeer lijkt hij de auto altijd te willen verwarmen, ook als ik het setpoint naar 16 graden zet...
@Woudtwe ik had het me niet gerealiseerd maar eigenlijk zeg jij dit ook.
[ Voor 8% gewijzigd door Aziona op 22-07-2025 12:53 ]
Ik denk dat het hier wel iets mee te maken heeft gehad.Aziona schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:19:
[...]
In onze 2020-Leaf default de instelling in de auto zelf steeds naar verwarming, ook als het 25gr is en ik de temperatuur op 18 zet. Ik moet m echt dwingen om de airco aan te zetten ipv verwarming. Wellicht dus niet echt een app-probleem maar WP-probleem.
@Woudtwe ik had het me niet gerealiseerd maar eigenlijk zeg jij dit ook.
Ik denk dat bij de check in de garage voordat ik de auto gekocht heb de verwarming getest is geweest, en daarna de airco getest via de climate control (standje auto dus). Wanneer ik de climate control aan heb gaat hij wel netjes koelen, dus ik heb die eigenlijk alleen in temperatuur gewijzigd en nooit van modus.
Ik heb vandaag eventjes de climate control van auto af gezet naar airco, daarna terug naar auto. Als ik nu remote de climate control aanzet gaat hij wel netjes koelen, dus ik denk dat hij toch ergens onderwater de modus buiten climate control om gebruikt bij de remote connectie.
Natuurlijk zou dat niet moeten, want je geeft een temperatuur in en dan zou de auto bij remote bediening net zo slim moeten zijn als wanneer je zelf in de auto de climate control aanzet, maar helaas lijkt dat niet het geval te zijn.
Zal voor de zekerheid gewoon even 2 keer in het jaar handmatig van cooling naar heating en terug moeten switchen om de zomer/winter door af en toe remote alvast te kunnen koelen/verwarmen. Voor nu in ieder geval probleem opgelost
Verwijderd
Dus als ik het goed begrijp, zet jij de climate control in principe niet uit? Ik vraag het omdat ik zelf graag de ongeschreven regels volg, en daarbij is het advies om de airco zo'n 10 à 20 minuten voor aankomst uit te schakelen. Dat zou helpen om schimmelvorming op de verdamper te voorkomen, doordat het systeem dan nog even kan drogen.Robbiedobbie schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Zal voor de zekerheid gewoon even 2 keer in het jaar handmatig van cooling naar heating en terug moeten switchen om de zomer/winter door af en toe remote alvast te kunnen koelen/verwarmen. Voor nu in ieder geval probleem opgelostDankjewel voor alle tips
Wat ik wel opvallend vind, is dat de auto zich soms wat vreemd gedraagt. Als voorzorg heb ik bijvoorbeeld de automatische buitenspiegels uitgeschakeld. In de winter kregen die namelijk kuren, en ik zit er echt niet op te wachten dat ze op een onhandig moment voor een onveilige verkeerssituatie zorgen. Met m’n vorige Leaf heb ik zoiets meegemaakt; die kreeg ik uiteindelijk nog wel open met een trucje, maar leuk was anders.
Ik heb in principe gewoon altijd climate control aan. De range hoef ik het niet voor te laten, en die schimmels in de airco heb ik al vaker gehoord. Echter heb ik daar vaak tegenstrijdige zaken over gehoord. In 1 auto (zonder climate control) heb ik altijd heel braaf de airco 10 minuten voordat ik ergens aankwam weer uitgezet zodat hij "kon drogen". Dat is tegelijkertijd de enige auto waar ik naar enige tijd last kreeg van nare geurtjes wanneer de airco draaide. Nu is dit natuurlijk een N=1 ervaring, maar doordat ik vaak tegenstrijdige zaken erover gehoord heb en zelf dus alleen een negatieve ervaring heb gehad wanneer ik me wel braaf aan die ongeschreven regel hield doe ik dit dus tegenwoordig niet meer.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:16:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, zet jij de climate control in principe niet uit? Ik vraag het omdat ik zelf graag de ongeschreven regels volg, en daarbij is het advies om de airco zo'n 10 à 20 minuten voor aankomst uit te schakelen. Dat zou helpen om schimmelvorming op de verdamper te voorkomen, doordat het systeem dan nog even kan drogen.
Wat ik wel opvallend vind, is dat de auto zich soms wat vreemd gedraagt. Als voorzorg heb ik bijvoorbeeld de automatische buitenspiegels uitgeschakeld. In de winter kregen die namelijk kuren, en ik zit er echt niet op te wachten dat ze op een onhandig moment voor een onveilige verkeerssituatie zorgen. Met m’n vorige Leaf heb ik zoiets meegemaakt; die kreeg ik uiteindelijk nog wel open met een trucje, maar leuk was anders.
En doordat ik niet de volle range nodig heb ga ik ook gewoon het gemak en comfort gebruiken ten koste van een beetje range/accu degradatie.
Problemen met automatische spiegel in de winter heb ik wel vaker bij auto's horen langskomen. Bij de Mazda CX5 van mijn vriendin was dat deze winter ook een keer problematisch. Even opgelost door de spiegel "mee te helpen", en daarna even langs de garage gegaan om de tandwielen te laten smeren. (Had geen zin om in de kou zelf de spiegels te demonteren). Daarna liep die eigenlijk ook door de winter weer prima
Is er iemand die geprobeerd heeft met de leaf terug te gaan naar R134A ?
Er staat een label op dat beide koelmiddelen mogelijk zijn
Er staat een label op dat beide koelmiddelen mogelijk zijn
Verwijderd
Lange dagtrip met de Leaf: textbook voorbeeld dat het wél kan (zonder oververhitting)
Gisteren een dagtrip gemaakt van bijna 400 km in totaal met m’n Nissan Leaf (ZE1), en eerlijk is eerlijk: alles verliep vlekkeloos. Dit was echt zo’n rit waarbij alles klopte en die laat zien dat langere afstanden met de Leaf prima te doen zijn, zolang je maar slim plant.Route en verbruik
Ik heb bewust een stuk binnendoor gereden, tot aan Roermond. Google Maps gaf zelf aan dat dat bijna 50 procent energie zou besparen ten opzichte van de snelweg, en dat bleek ook zo:- Tot aan de grens haalde ik gemiddeld 9,0 kWh per 100 km
- Over de volledige rit eindigde ik op 10,8 kWh per 100 km
:strip_exif()/f/image/BDJecsCFZ0WLhSSFeYYbYFZW.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg reed ik vrijwel constant rond de 90 km/u, vaak achter vrachtwagens, met ProPILOT aan. Echt ontspannen rijden. Alleen één keer heb ik een vrachtwagen ingehaald om wat extra afstand te creëren, omdat een automobilist achter me begon te slingeren. Maar verder was het gewoon relaxed cruisen.
Via Android Auto had ik “snelwegen vermijden” aangevinkt vanaf een bepaald punt, maar jammer genoeg kun je dat niet alleen voor een deeltraject instellen. Toch leverde het me zo’n 13 km routekorting op en een zuiniger rit, dus zeker de moeite waard.
Laden en accutemperatuur
Tijdens bezoek pretpark geladen aan een publieke Vattenfall-paal (€0,37/kWh) en daar 23,6 kWh geladen voor €8,86. De grote vraag was vooraf natuurlijk: kom ik met dat bereik wel weer thuis?:strip_exif()/f/image/3hEGYw2GtNsBkMTZuTKiGzD5.jpg?f=fotoalbum_large)
Want ja, in Nederland moet je het vaak doen met 11 kW-laadpalen, maar een Leaf laadt daarop maximaal met 3,3 kW. En dat verschil tussen wat er theoretisch mogelijk is en wat je auto daadwerkelijk aankan, blijft toch een praktische beperking. Dat betekende dus wel een relatief lange laadstop.
Maar dankzij m’n zuinige rijstijl hoefde ik ook niet veel bij te laden. En belangrijker: de accu bleef koel, zonder tekenen van oververhitting. Een voorbeeldige laadsessie dus, precies zoals je hoopt.
Wandelen naar de paal
De laadpaal stond op ongeveer 2 km lopen van m’n bestemming, goed voor een wandeling van in totaal een halfuur. Niet ideaal, maar ik vond het prima. Ik heb daarmee zo’n €10 bespaard ten opzichte van de tarieven op P2 (€0,77/kWh). En een beetje lichaamsbeweging is geen straf als je toch zes uur op locatie bent.:strip_exif()/f/image/ULmtMWF5vkxy1cJaeeZY28C1.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me opviel: in al die tijd kwam geen enkele andere EV laden. Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet die afstand willen lopen. Maar ik vertrouw liever op een beschikbare paal in de buurt dan op de (afgesloten) parkeerplekken dichterbij, waar je alsnog het nakijken kunt hebben.
Samengevat
- Geen laadstress
- Geen wachttijden
- Geen foutparkeerders
- Geen accuproblemen
- Geen oververhitting
Conclusie
Voor wie zich afvraagt of je met een Leaf ook echt lange dagtrips kunt maken: ja, dat kan absoluut. Zolang je maar:- zuinig rijdt (90 km/u doet wonderen)
- bewust plant (en binnendoor durft te gaan)
- en slim omgaat met laden (liever beschikbaar dan dichtbij)
Ik vind het echt bizar dat ik hier gemiddelden van 10 kW/100km voorbij zie komen. Ik rijd 35 km naar mn werk het grootste deel op een 80 weg en haal max 7.3🙈
Verwijderd
7,3 km/kWh of iets in die richting? Je snapt natuurlijk dat die 10,8 kWh/100 km zonder laadverlies is gemeten. Uiteindelijk kom je in de praktijk eerder uit op zo’n 8 km/kWh als je het laadverlies meerekent. Op een 80 km/u-weg zul je bovendien geregeld moeten afremmen of zelfs stoppen. De truc is dan om zo lang mogelijk uit te rollen, in plaats van tot aan de stopstreep met exact 80 km/u door te rijden en dan maximaal te regenereren met een harde remactie.Woudtwe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:36:
Ik vind het echt bizar dat ik hier gemiddelden van 10 kW/100km voorbij zie komen. Ik rijd 35 km naar mn werk het grootste deel op een 80 weg en haal max 7.3🙈
Als je regelmatig tot 100% oplaadt voor bijvoorbeeld een rit van 35 km, is het goed om te weten dat je regeneratiecapaciteit in dat geval beperkt of zelfs helemaal niet beschikbaar is. Je gebruikt dan bijna volledig de mechanische remmen. Een van de redenen waarom ik standaard tot maximaal 50% oplaad, tenzij ik een langere rit voor de boeg heb, is dat ik dan altijd volledige regeneratie tot mijn beschikking heb.
Over het algemeen rijd ik al jarenlang extreem zuinig. Met mijn Suzuki Celerio haalde ik bijvoorbeeld 1 op 30, wel met V-Power. In die zin ben ik ook wel blij dat elektriciteit altijd hetzelfde is, ongeacht of het uit een groene of grijze bron komt.
Als ik het met mn vrouw vergelijk rij ik redelijk zuinig, of zoals zei zegt als een opa🙈. Tuurlijk wordt er wel eens geremd en opgetrokken. Maar daar ontkomt niemand aan toch. Ook dit probeer ik beheerst te doen. Ik laad zelden tot 100% dat is hoogstens als ik hem vergeet van de stekker te halen.
Ik ga gewoon uit van het display, dus laadverliezen neem ik ook niet mee.
Naja hij bevalt verder prima, ik kan me eigenlijk 80/90% tot eigen zonnestroom beperken, dus dat geeft eigenlijk geen kosten.
Ik ga gewoon uit van het display, dus laadverliezen neem ik ook niet mee.
Naja hij bevalt verder prima, ik kan me eigenlijk 80/90% tot eigen zonnestroom beperken, dus dat geeft eigenlijk geen kosten.
Verwijderd
@Woudtwe Het kan altijd nog zuiniger: vanochtend niemand op de weg, dus ik kwam uit op slechts 7,3 kWh/100 km. Al moet ik toegeven dat ik een beetje valsspeel. Kijk, als er toch niemand rijdt, dan neem ik bijvoorbeeld dat stukje 80 km/u-weg richting de rotonde gewoon op 50 km/u. Op dit tijdstip hinder ik daar niemand mee, want het gejaagde verkeer ligt op zaterdag nog lekker te slapen.
:strip_exif()/f/image/k7lPV4LTWUm43yRqprMeszA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, en nu aan het werk in het legendarische Sittard, bekend van de opnames van Flodder.
:strip_exif()/f/image/k7lPV4LTWUm43yRqprMeszA6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, en nu aan het werk in het legendarische Sittard, bekend van de opnames van Flodder.
haha jullie wel zuinig allemaal. Wij zitten gemiddeld op 16,4kWh/100km met de leaf.
en een setje banden per jaar?Galaxis schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:24:
haha jullie wel zuinig allemaal. Wij zitten gemiddeld op 16,4kWh/100km met de leaf.
Ik overweeg de aanschaf van de Evniculus Chadamo-CCS adapter. Tot dusver heb ik nooit langere trips met de Leaf gedaan en nog maar een keer of 4 met Chademo bij Fastned geladen. Ik zou me niet willen beperken tot Fastned voor langere trips, maar heb geen idee wat de meest voor de hand liggende alternatieve optie is. Iemand een tip?
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Nog eens goed nadenken of het je zo'n gigantisch bedrag waard is. De CHAdeMO aansluiting is natuurlijk altijd flink gokken of een laadstation deze beschikbaar heeft en dat deze het ook doet. Helaas zijn die adapters voor zover ik heb gehoord ook erg hit or miss. De website zelf heeft zelfs een review video waar iemand hem probeert en waar het maar bij 3 van de 5 uitgeprobeerde laadstations werkt.Bamboe48 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:48:
Ik overweeg de aanschaf van de Evniculus Chadamo-CCS adapter. Tot dusver heb ik nooit langere trips met de Leaf gedaan en nog maar een keer of 4 met Chademo bij Fastned geladen. Ik zou me niet willen beperken tot Fastned voor langere trips, maar heb geen idee wat de meest voor de hand liggende alternatieve optie is. Iemand een tip?
Los daarvan loop je bij de leaf natuurlijk alsnog vrij snel tegen alle overige snellaad problematiek aan, zelfs wanneer het snelladen wel wil lukken via de adapter. Als je echt lange trips ermee wil gaan maken zou ik vooral kijken voor een andere auto
(Zelf wel heel bewust recent een leaf gekocht, maar ik heb dan ook nooit plannen om verder dan 100km afstand te rijden. Als ik een keer het halve land door moet pak ik wel de auto van mijn vriendin en mag zij de leaf naar werk rijden)
Verwijderd
Eerlijk gezegd: voor de prijs van zo'n CCS naar CHAdeMO-adapter kun je aardig vaak laden bij de (vaak duurdere) CHAdeMO-snelladers. Het is ook niet zo dat er een tekort is aan die laders, ze zijn op veel plekken nog prima beschikbaar. Het grootste nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van netwerken als Ionity. Gemiddeld genomen betaal je daardoor wat meer per snellaadsessie via CHAdeMO.
Electra biedt overigens nog gewoon CHAdeMO-snelladers aan, al is dat niet op elke locatie. Maar als je een keer tot 90 procent moet laden omdat de volgende lader te ver weg ligt, is dat echt geen probleem. Zeker bij een Leaf is het sowieso aan te raden om snelladen niet te vaak te doen als het niet per se hoeft.
Overigens hebben sommige CCS-snelladers ook een Type 2-aansluiting. Dat zie je bijvoorbeeld bij sommige Lidl-locaties. In dat geval kun je alsnog gewoon AC-laden met 6,6 kW.
Electra biedt overigens nog gewoon CHAdeMO-snelladers aan, al is dat niet op elke locatie. Maar als je een keer tot 90 procent moet laden omdat de volgende lader te ver weg ligt, is dat echt geen probleem. Zeker bij een Leaf is het sowieso aan te raden om snelladen niet te vaak te doen als het niet per se hoeft.
Overigens hebben sommige CCS-snelladers ook een Type 2-aansluiting. Dat zie je bijvoorbeeld bij sommige Lidl-locaties. In dat geval kun je alsnog gewoon AC-laden met 6,6 kW.
Ik heb zelf vorig jaar de volgende gekocht:Bamboe48 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:48:
https://evniculus.eu/prod...o-chademo-for-nissan-leaf
Het werkte in het begin niet bij alle snelladers, maar wel bij die van Shell, Ionity en de versie 2 laders van Tesla. Een paar weken geleden de nieuwste firmware getest en nu werkt het ook bij Fastned. Snelheid ook goed, maar dat komt omdat ik een Leaf+, laden ging met ca 72 kW, sneller dan de meeste Chademo palen.
Grappig detail; Toen ik wilde testen of hij werkte bij Fastned, waren steeds alle CCS palen bezet en alleen Chademo beschikbaar

Het einde nadert voor mijn Leaf, ik heb er nu 145.000km in gereden in +/-4,5 jaar en na de accu vervanging bij 115.000 km heb ik geen problemen meer gehad. Fijne auto maar het gebrek aan range en de Chademo poort maakt de auto niet erg geschikt voor de toekomst. De overeenkomst voor een EV6 long range is inmiddels getekend, een auto die snel kan laden en een grote accu heeft
Uiteindelijk heb ik nog best een redelijke inruil gekregen, de inruil die ik kreeg werd overigens flink hoger nadat ik een accu rapport had gekregen bij een dealer. Aangezien de accu nog een goede SOH had (94%) was die een stuk meer waard voor de handelaren. Mooie tip dus voor iedereen die nog een goede batterij heeft bij het inruilen.

Uiteindelijk heb ik nog best een redelijke inruil gekregen, de inruil die ik kreeg werd overigens flink hoger nadat ik een accu rapport had gekregen bij een dealer. Aangezien de accu nog een goede SOH had (94%) was die een stuk meer waard voor de handelaren. Mooie tip dus voor iedereen die nog een goede batterij heeft bij het inruilen.
What you see is always what you get.
De onze (gebouwd in mei 2019) zit momenteel op 110.000km ongeveer, met een SOH van bijna 88%. Celbalans met een quasi lege batterij (12% resterend volgens LeafSpy) zit rond de 24mV, dus dat ziet er ook nog prima uit.
We hebben ernaast nog een benzine, dus voor vakanties gebruiken we die, maar de Leaf is toch de auto waar het meest mee gereden wordt. Iedereen thuis verkiest die eigenlijk boven de Touran, tenzij er veel mee te nemen is.
We hebben ernaast nog een benzine, dus voor vakanties gebruiken we die, maar de Leaf is toch de auto waar het meest mee gereden wordt. Iedereen thuis verkiest die eigenlijk boven de Touran, tenzij er veel mee te nemen is.
Netjes.GORby schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:28:
De onze (gebouwd in mei 2019) zit momenteel op 110.000km ongeveer, met een SOH van bijna 88%. Celbalans met een quasi lege batterij (12% resterend volgens LeafSpy) zit rond de 24mV, dus dat ziet er ook nog prima uit.
Altijd in jou bezit geweest?
Weinig snelladen en 20-80% aangehouden?
dat is idd erg goed. Mijne van nov20 staat op 89.50 met 55k-km.GORby schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:28:
Heeft slechts 5x kortstondig aan snellader gehangen en altijd thuis geladen (op timer tot 100% en dan meteen gaan rijden als t nodig was)
Gekocht als toonzaalmodel, iets meer dan een jaar na de productiedatum, dus altijd in ons bezit geweest. 230-tal snellaadbeurten, maar meestal vrij korte uit de tijd dat LIDL in België dat nog gratis aanbood. De temperatuur is daarbij nooit in het rood gegaan.Dinah schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:46:
[...]
Netjes.
Altijd in jou bezit geweest?
Weinig snelladen en 20-80% aangehouden?
Vooral 20-80% aangehouden inderdaad, wat prima lukt aangezien we zelden meer dan 80 a 100km op een dag rijden, maar wel bijna dageljks. Laden tot ongeveer 80% doen we met een combinatie van timer op de lader en in de auto, zodat die enkel tot vol laadt wanneer we effectief de timer in de auto even uitzetten met de knop. 'S morgens komt dat dan meestal uit tussen de 75 en 85%. Ongeveer eens om de 2 maanden laden we hem eens tot vol kort voor het vertrek, kwestie van bovenaan eens goed uit te balanceren.
Ik vraag me eigenlijk af hoe hard die SOH uitlezing te betrouwen valt, aangezien een grote celonbalans bij lage SOC niet noodzakelijk een dramatisch SOH geeft, als ik het correct begrepen heb. De combinatie van goede SOH en kleine onbalans bij zo goed als lege batterij, dat vind ik dan wel heel positief bij de onze.darklord007 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:51:
[...]
dat is idd erg goed. Mijne van nov20 staat op 89.50 met 55k-km.
Heeft slechts 5x kortstondig aan snellader gehangen en altijd thuis geladen (op timer tot 100% en dan meteen gaan rijden als t nodig was)
Wij hebben hier een Leaf uit 2019 die een storing aangeeft en niet meer kan rijden. Er schijnt een lekstroom te zijn 79 Volt dus er is mis met de EV-accu.
Plaatselijke garage heeft meetapparatuur besteld om een diagnose te stellen en te controleren hoeveel en welke cellen beschadigd zijn. Met dat rapport kan bij een specialist een offerte worden aangevraagd voor herstel. Ik vrees voor een dure reparatie.
Geen garantie meer dus Nissan kan niets, sowieso willen de dealers hier in de buurt niet helpen. Pas over twee weken ofzo...
Iemand een soortgelijk probleem gehad?
Plaatselijke garage heeft meetapparatuur besteld om een diagnose te stellen en te controleren hoeveel en welke cellen beschadigd zijn. Met dat rapport kan bij een specialist een offerte worden aangevraagd voor herstel. Ik vrees voor een dure reparatie.
Geen garantie meer dus Nissan kan niets, sowieso willen de dealers hier in de buurt niet helpen. Pas over twee weken ofzo...
Niet zelf gehad, wel eens een video gezien van de reparatieFreezhost schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:21:
Wij hebben hier een Leaf uit 2019 die een storing aangeeft en niet meer kan rijden. Er schijnt een lekstroom te zijn 79 Volt dus er is mis met de EV-accu.