Oh, excuus dan, ik dacht dat de standaard geaarde stekker die je thuis in de stopcontacten gebruikt de Mennekes stekkers waren.Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:12:
Je schrijft dat er een kabel met een Mennekes aansluiting bij de Leaf zit maar dat is juist de kabel voor openbare laadpalen.
Er zit nu dus allen zo'n soort kabel bij (ik weet niet of de linkse klopt, maar in ieder geval de europese plug):
:strip_exif()/f/image/uhS0etm4x8tEpOlk5Z4URhY5.png?f=user_large)
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dank, die was hier in de winkel niet te krijgen, heb de officiële kabel van Samsung gekocht en Android auto werkt weer zonder problemen.Erasmo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:46:
Dikke kans dat het de kabel is. Zelf ben ik een fan van Anker kabels.
Die staat beter bekend als een schuko plug. Waar in jouw plaatje type 2 bij staat wordt in de volksmond ook wel Mennekes genoemd, omdat hun die ontworpen hebben.Felicia schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:15:
[...]
Oh, excuus dan, ik dacht dat de standaard geaarde stekker die je thuis in de stopcontacten gebruikt de Mennekes stekkers waren.
Er zit nu dus allen zo'n soort kabel bij (ik weet niet of de linkse klopt, maar in ieder geval de europese plug):
[Afbeelding]
Wat je zoekt is een Mennekes-J1772(J-plug) kabel. Denk ook even over welke lengte je wilt, met een 6 meter kom je overal maar die neemt meer ruimte in, is vrij log en het meeste van die kabel ligt meestal op de grond. In de praktijk sta je met het neusje van de Leaf toch vaak vlakbij de laadpaal dus wellicht is een 1-fase kabel van 2-3 meter handiger in je situatie.
Klopt ze zijn vrijwel alleen online verkrijgbaar.Rogier.V schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:17:
[...]
Dank, die was hier in de winkel niet te krijgen, heb de officiële kabel van Samsung gekocht en Android auto werkt weer zonder problemen.
Als je daar naar tabel 4 kijkt, dan zie je de impact van het maximum voltage op het aantal laadcycli, dus ook al laat je hem niet lang op 100% staan, toch zal de batterij sneller slijten. De 4,1V bij een Leaf batterij op 100% komt dan eerder overeen met 85 a 90% in die tabel, dus ook daar weer, minder dramatisch.
Wanneer ik weet dat we niet ver gaan rijden (bijna altijd dus), staat de Leaf thuis meestal met tussen 40 en 70% op de oprit. Het aantal keren dat ik onverwacht en onmiddellijk meer dan 80km moet rijden is ook verwaarloosbaar. Wanneer ik thuis kom met meer dan 60% over, dan gaat hij normaal niet aan de lader.
Wanneer dat in het verband met voorverwarmen wel het geval gaat zijn, dan vermoed ik dat ik hem ga aansluiten, maar met de laadtimer beperkt ga opladen. De energie voor het voorverwarmen komt dan in ieder geval grotendeels uit de stekker.
De paar keer dat hij tot 100% geladen is, is net voor een langere trip, of wanneer ik niet goed wist of ik bij de bestemming zou kunnen laden. Nu staat hij op 65%, vandaag 20km gepland, morgen een honderdtal, daarna weer aan de lader.
Ik denk dat ik een middenweg ga bewandelen. Ik ga net als jij niet standaard (meer) opladen boven de 60%, maar als ik 'm oplaad dan wel naar 100%. In de winter als het koud is en vorst verwacht dan hang ik 'm de avond van te voren wel gewoon aan de lader. Bij kou is de degradatie ook iets minder als ik het zo lees, plus het feit dat 100% op de meter van de Leaf dus eigenlijk maar 85% is. Echt heel fout kan ik het dan niet doen denk ik.
Wat je bijvoorbeeld kan doen om je batterij tot ongeveer 80% te laden is het volgende (dan ga ik bij de percentages even uit van de granny charger):
Als je bijvoorbeeld om 7u wil vertrekken, is je laadtimer instellen van 11u00 tot 12u met prioriteit voor volle batterij. Daardoor zal hij het laden tijdig starten om de batterij tegen 12u vol te hebben. 5u daarvoor zal die dus rond de 75 a 80% zitten.
Dat werkt natuurlijk enkel op dagen dat je de auto ook effectief gaat gebruiken.
Wanneer je echter enkel inplugt voor dagen dat je gaat rijden en ook een vrij vast vertrekuur hebt, dan is dit een makkelijke manier om zonder telkens met de laadtimer te prullen toch je batterij te sparen. Wil je hem toch helemaal vol, dan druk je op de knop om te timer te negeren en dan start hij dadelijk met laden.
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]
Dit had nissan wel in hun boekje mogen zetten van de auto. Morgen maar even wat settings veranderen in de LeafGORby schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:15:
@Mfpower Deze uiteenzetting door mux is ook zeker de moeite om te lezen: mux' blog: How to manage a battery

Waarvoor wij de auto nodig hebben, is het toch een heel goede combinatie van features en prijs, dus ik ben er nog altijd blij mee. Als ik hem vaak nodig zou hebben voor lange ritten en dan tegen de berperkingen aan zou lopen, dan zou ik er niet zo blij mee geweest zijn.
[ Voor 133% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]
Mijn vrouw laad de Leaf (62 accu) meestal als er 30/40% in zit, en dan gaat hij gewoon tot 100% waarna hij een paar dagen gebruikt wordt.Snelladen hebben we 1x gedaan en zal bijna niet gebruikt worden. Laden gebeurdt met 20A (4400 watt ongeveer)
Met mijn Tesla doe ik ongeveer hetzelfde, alleen die staat op laden tot 80% ingesteld en laad ik meestal als deze onder de 50% komt.
Ik ben het met @Mar.tin eens dat ik een balans zoek tussen genieten en zuinig zijn. Daarnaast ben ik niet de enige die de auto gebruikt, en we rijden zo onregelmatig dat een oplaadtimer niet gaat werken. Nu helemaal niet, dankzij corona werk ik vooral thuis en zijn onze ritjes of heel kort (10km of minder) of heel lang (dagje uit). Er is dus geen regelmaat m.b.t. woon-werk verkeer dus die oplaadtimer optie valt af. Wat ik ga doen is gewoon opladen als de auto onder de 40% komt en daar moet de auto het dan maar mee doen
Ik had me ook ingelezen en toch bewust voor een Leaf gekozen. De auto kent verbeterpunten qua accu en aansluitingen, maar daar is de prijs ook naar. Ik zou 'm echter vanwege die minpunten niet zo snel in bezit willen hebben (heb 'm nu in private lease). Hierdoor rijd ik comfortabel/fantastisch elektrisch en na 2-4 jaar kijk ik wel weer verder. Als de accu dan gedegradeerd is, is het niet mijn probleem (klinkt lullig maar zo is het wel). Neemt niet weg dat ik er wel enigszins goed voor wil zorgen.GORby schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:25:
Ja, Nissan stelt het iets rooskleuriger voor dan het is, maar gelukkig was ik op voorhand aardig goed op de hoogte van wat ik kocht (wat onderzoek wanneer je zo'n bedrag uitgeeft is meestal een goed idee).
Waarvoor wij de auto nodig hebben, is het toch een heel goede combinatie van features en prijs, dus ik ben er nog altijd blij mee. Als ik hem vaak nodig zou hebben voor lange ritten en dan tegen de berperkingen aan zou lopen, dan zou ik er niet zo blij mee geweest zijn.
Wanneer ik in België kijk naar de versie die ik nu heb met dezelfde opties, op 5 jaar met 30k km per jaar, dan komt dat rond de 640 euro BTW ex. Op 3 jaar zou ik dan evenveel betalen aan lease als nu aan de aankoop. Daar komt dan in mijn geval nog de all risk verzekering bij a 950 euro per jaar, die anders in de lease zou zitten, maar dan nog kom ik een stuk voordeliger uit met aankoop van mijn toonzaalmodel (vanaf 38 maanden, zonder restwaarde te tellen).
Volgens mij is PL hier nu zo populair omdat particulieren vooral tweedehands auto's kopen; op die manier stimuleer je verkoop van nieuwe auto's die straks met de kop eraf voor een wat normaler bedrag gekocht kunnen worden. Ik heb het idee dat veel zakelijke ex-lease auto's voor veel particulieren niet zo interessant zijn, omdat door de bijtellingseffecten vaak kleine motoren of andere onhandige configuraties op de markt komen.
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:08 ]
Hier nu eentje gevonden, namelijk een 40 kWh N-Connecta, op 60 maanden:
- 615 met 1000 km/maand
- 645 met 2000 km/maand
- 670 met 2500 km/maand
Daar zit dan alles in behalve het verbruik natuurlijk.
Wanneer ik echter vergelijk met een aankoop van 29k, wat dan een Tekna was, dan komt daar enkel nog het (vrij verwaarloosbare) onderhoud + banden bij en natuurlijk de verzekering (geen wegenbelasting en belasting op inverkeersstelling voor elektrische wagens). Na 43 maanden heb ik de aankoopprijs van de wagen eruit en op de volledig looptijd scheelt het hem best wel wat en heb ik op het einde van de rit nog een auto over.
Wat een bedragen in België in vergelijking tot NederlandGORby schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:33:
Dan is het in Nederland precies toch goedkoper ja. Mogelijk is aankoop in Nederland ook wat duurder, want ik weet niet hoe het bij jullie zit met belastingen op elektrische auto's in het verkeer, maar in België zijn elektrische wagens vrijgesteld van verkeersbelasting.
- 615 met 1000 km/maand
- 645 met 2000 km/maand
- 670 met 2500 km/maand
Wanneer ik echter vergelijk met een aankoop van 29k, wat dan een Tekna was, dan komt daar enkel nog het (vrij verwaarloosbare) onderhoud + banden bij en natuurlijk de verzekering (geen wegenbelasting en belasting op inverkeersstelling voor elektrische wagens). Na 43 maanden heb ik de aankoopprijs van de wagen eruit en op de volledig looptijd scheelt het hem best wel wat en heb ik op het einde van de rit nog een auto over.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:08 ]
revolution-nl schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:25:
[...]
Wat een bedragen in België in vergelijking tot Nederland![]()
[ Voor 27% gewijzigd door sbiemond op 23-09-2020 21:08 ]
Hier in Nederland een private lease genomen voor 10.000 km per jaar voor € 349,- (N-connecta, metallic white en pro pilot + afneembare trekhaak)GORby schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:33:
Dan is het in Nederland precies toch goedkoper ja. Mogelijk is aankoop in Nederland ook wat duurder, want ik weet niet hoe het bij jullie zit met belastingen op elektrische auto's in het verkeer, maar in België zijn elektrische wagens vrijgesteld van verkeersbelasting.
- 615 met 1000 km/maand
- 645 met 2000 km/maand
- 670 met 2500 km/maand
Wat ik dan niet heb, is mijn auto na 5 jaar kunnen inruilen voor een veel beter exemplaar. Tegen dan is onze 2e auto echter bijna aan vervanging toe, dus dan zien we wel weer wat er beschikbaar is.
https://www.herwers.nl/oc...tuurverwarming-477100231/
Ik weet niet precies wat de nieuwprijs was van dit model, maar ik gok 30K+? Dan is hij na 4 jaar en 66k km voor 50% afgeschreven?
Met 2K subsidie koop je deze voor 13.5K EUR.
Nou rijd ik heel weinig, dus kwa kosten per km zal de benzine vs kWh prijs niet zoveel uitmaken, maar de wegenbelasting is volgens mij ook nog 4 jaar gratis (scheelt ook 2K over vier jaar) en kwa onderhoud, zou het ook goedkoper moeten zijn dan een benzine auto. Ik kan daar overigens niets over vinden, wat de onderhoudskosten zijn.
Mis ik iets of is dit best aantrekkelijk?
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Ga je op wintersport? 😂. Dakkoffer vol, auto vol, en lekker bergop met -10 graden. 😅Mfpower schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:20:
Heeft iemand hier ervaring met dakdragers/koffer op een Leaf, en de bijbehorende effecten op het verbruik?
[ Voor 12% gewijzigd door Torgo op 30-09-2020 17:35 ]
Nee ik snap sowieso niet waarom mensen elk jaar richting de koude gaan om en masse hun botten te breken. Maar goed ik begin het pas bij dertig graden warm te krijgen. Ik zat gewoon te denken of het voor de zomervakantie nuttig kon zijn om wat extra mee te nemen. Maar 35kg is niet veel idd. Ik twijfel nog steeds of we wel of niet met de leaf op vakantie zouden moeten gaan.Torgo schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:34:
[...]
Ga je op wintersport? 😂. Dakkoffer vol, auto vol, en lekker bergop met -10 graden. 😅
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Het is alleen fijn in een lange trein auto’s waarbij je toch alleen maar kunt volgen.
Maar van jouw bug heb ik nog geen last gehad.
Nu na 1200 km zijn de acc en de gevoelige botspreventie de enige dingetjes aan de auto die beter zouden kunnen qua rijgedrag. Ik heb deze 1200 k gereden met 14.4kwh/100 km. Ik had vooraf begroot op 20/100 dus so far so good!
Omdat ik toch even de auto helemaal na wilde lopen toch een praktische vraag. Als ik de klep voor open doe zit er naast de motor een soort stekker paneel met een bundel kabels (midden rechtsboven). Kan het aan mij liggen of zou ik om die bundel kabels iets van een afdekking mogen verwachten?
:strip_exif()/f/image/eN5hmrCmdYwvoCuC6KDsRdu8.jpg?f=fotoalbum_large)
Jup. Ook met zo'n ankerding achterop de achterbank. Als ik zo bij de auto ben dan zal ik wel even een foto nemen.Eddos schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
Voor de mensen met de eerste generatie Leaf: beschikken deze over Isofix op de achterbank? Via Google lijkt het alsof de meesten dit wel hebben, maar ik wil dat graag zeker weten. Wij overwegen een deelauto-abonnement te nemen, en de Leaf is daarbij de optie die het dichtsbij staat/meest gebruikt zal worden dan.
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Inderdaad, zeer tevreden. Rijdt nog altijd even stil, vlot en betrouwbaar. Veel geluk met je garantie-afhandeling. Normaal gezien zou dat geen probleem mogen zijn lijkt me.Elke keer opnieuw dat ik weer eens in een auto met verbrandingsmotor rijd, kijk ik toch weer raar op.Mar.tin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:11:
Goh, wat een stilte hier. Iedereen is zeker gewoon tevree met zijn wagen?
.
Ik ben sinds september als 3x teruggeweest voor garantie omdat de kofferbak nat was. Bleek het via de antenne binnen te komen. Ondertussen hebben ze wel alle andere mogelijkheden afgekit dus ik kan er weer even tegenaan.Mar.tin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:11:
.
Merk alleen wel dat het met dit weer echt heel snel gaat met de accu. Geen verwarming betekent ook vocht ophoping (wat natuurlijk al een dingetje was via de eerdere lekkages). Een ritje van 2x 5km kost dan 10% van de accu

Dat zijn wel zeer nette verbruikcijfers. Hier kom ik niet veel lager (qua maandgemiddelde) dan 140Wh met een 40 kWh Leaf van dit jaar. Tot dusver voor deze maand zit ik op 170Wh. Maar het zijn dan wel veelal snelwegkilometers en mijn rechtervoet is wat aan de zware kant.Mar.tin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:52:
[...]
Met de airco EN heater aanrijden kost mij dagelijks ongeveer 5kWh extra merk ik. (mijn verbruik ligt op +- 150 Wh/km t.o.v. 120-130Wh/km). Gelukkig kosten die kWh's mij niet zoveel anders wordt het vlot een kostenpost van €30+ in de maand.
"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock
Het is rustig hier omdat mijn auto het goed doetSheean schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:24:
[...]
Dat zijn wel zeer nette verbruikcijfers. Hier kom ik niet veel lager (qua maandgemiddelde) dan 140Wh met een 40 kWh Leaf van dit jaar. Tot dusver voor deze maand zit ik op 170Wh. Maar het zijn dan wel veelal snelwegkilometers en mijn rechtervoet is wat aan de zware kant.
Ik heb in september 15kWh/100km gemiddeld gereden, in oktober 16, en nu inmiddels in november 17. Ook aardig wat snelweg kilometers, en ik hang zeker niet achter een vrachtwagen. Het valt me nog niets tegen omdat ik in al mijn berekeningen rekening had gehouden met 20kWh/100 km. Maar het is wel duidelijk wat de invloed van het weer is.
24kwh model uit 2015 dus 2e generatie geloof ik.Mar.tin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:52:
[...]
Wat voor generatie heb je? Want daar hangt wel een beetje vanaf of 10% véél is bij 10km met opwarmen vanaf koud.
Maargoed, het is ook gewoon niet warm.
Met de airco EN heater aanrijden kost mij dagelijks ongeveer 5kWh extra merk ik. (mijn verbruik ligt op +- 150 Wh/km t.o.v. 120-130Wh/km). Gelukkig kosten die kWh's mij niet zoveel anders wordt het vlot een kostenpost van €30+ in de maand.
Verder perfecte wagen en eindeloos happy met mijn Muxsan extender. Binnenkort nog een kleine upgrade als @mux uitgeprogrammeerd is om mijn laad% te beperken.
Elektra was hier goedkoop, want op het werk was het gratis.aar toen ik vroeg of dat bewust was hebben ze doorbelasting aangezet. 1,21 starttarief en 30ct per kWh. De enige keer dat ik goedkoper uit ben als de paal in de straat is wanneer ik van 10% tot 100% moet laden

En dat noemt zich dan een werkgever die aan vergroening wil bijdragen...
Ik heb mijn oog laten vallen op een Tekna 24kWh die iets meer dan 5 jaar oud is. Deze heeft 65k gereden en moet 12.5k kosten. Een andere optie is een Acenta 24kWH, ook 5 jaar oud met 37k km en 13.5k. Subsidie kan er dan nog af (volgens mij is de 2ehands pot nog niet leeg) dus zou dan op respectievelijk 10.5k en 11.5k komen.
Waar ik een beetje mee zit zijn de volgende punten;
- Ik wil minimaal 5 jaar in deze auto kunnen rijden. Hoe betrouwbaar zijn de accu's van deze Leafs? Is 10 jaar een realistisch streven of zal de degradatie dusdanig groot zijn dat ik beter de elektrische fiets kan pakken?
- Zijn er naast de ''accu health'' (aka het aantal streepjes) nog andere dingen waar ik op moet letten?
Qua range voorzie ik niet veel problemen. Woon/werkverkeer is 10km enkele reis en ik kan laden op werk. Zal sporadisch de snelweg betreden maar met het aantal laadpunten in NL zit dat ook wel goed.
Al met al probeer ik voor mijzelf deze aankoop een beetje goed te praten. Voor minder geld heb je een nieuwere C1, 108 of Aygo maar juist het elektrische aspect + de ruimte spreekt mij erg aan.
Enige input wordt gewaardeerd.
Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind
Afhankelijk van je budget en hoe je erin staat kan je dan ook kijken naar een Leaf private leasen. Daar zijn vaak wel scherpe aanbiedingen voor. Veel scherper dan voor andere elektrische auto's in ieder geval. En niet om je uit de Leaf te praten, een tweedehands Zoe kan ook interessant zijn bij een lager budget als je niet per se een grotere auto wil (is alsnog veel ruimer dan een Aygo). Op zich is er wel veel te vinden over batterijen van oude Leafs die redelijk "eenvoudig" te vervangen, upgraden of repareren zijn. Zoals dit filmpje waar in detail wordt getoond hoe twee kapotte cells worden vervangen. Ik weet niet of iemand hier al ervaring heeft met dit soort reparaties?London schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:24:
Ben ook in de markt voor mijn eerste auto en aangezien ik graag mijn steentje bij draag aan het milieu heeft elektrisch de voorkeur. Ik neig naar een tweedehands Leaf, veel meer laat mijn budget helaas niet toe.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Tekna 24kWh die iets meer dan 5 jaar oud is. Deze heeft 65k gereden en moet 12.5k kosten. Een andere optie is een Acenta 24kWH, ook 5 jaar oud met 37k km en 13.5k. Subsidie kan er dan nog af (volgens mij is de 2ehands pot nog niet leeg) dus zou dan op respectievelijk 10.5k en 11.5k komen.
Waar ik een beetje mee zit zijn de volgende punten;
- Ik wil minimaal 5 jaar in deze auto kunnen rijden. Hoe betrouwbaar zijn de accu's van deze Leafs? Is 10 jaar een realistisch streven of zal de degradatie dusdanig groot zijn dat ik beter de elektrische fiets kan pakken?
- Zijn er naast de ''accu health'' (aka het aantal streepjes) nog andere dingen waar ik op moet letten?
Qua range voorzie ik niet veel problemen. Woon/werkverkeer is 10km enkele reis en ik kan laden op werk. Zal sporadisch de snelweg betreden maar met het aantal laadpunten in NL zit dat ook wel goed.
Al met al probeer ik voor mijzelf deze aankoop een beetje goed te praten. Voor minder geld heb je een nieuwere C1, 108 of Aygo maar juist het elektrische aspect + de ruimte spreekt mij erg aan.
Enige input wordt gewaardeerd.
(ook leuk om Robert Llewellyn te zien met zijn stokoude Nissan Leaf om een idee te krijgen over hoe een Leaf zich door de jaren houdt)
Wij werken om de beurt thuis en gebruik de auto voor woonwerk verkeer en al het kleine afstanden werk. In die maand tijd al iets meer dan 1400km weggereden en vind het een genot.
Verbruik ligt nu rond de 170Wh/km omdat ik nu met de verwarming aan rijd. Jammer genoeg een laag hekje over het hoofd gezien en schade gereden. Volgende week naar het schadebedrijf.
Ik zit nu op de 10 blokjes en twijfel nog over een MUXAN uitbreiding. Ik ben dan bang dat die Volvo XC70 dan echt alleen nog voor vakanties de oprit gaat verlaten..
Ook hier wordt er vrolijk doorgereden. Maar je merkt wel dat met een gen1 de verwarming er aardig in hakt, helemaal als je hard moet ontwasemen.Mar.tin schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:11:
.
Ik momenteel iets minder, op mijn Leaf zit de klep voor frisse lucht / recirculatie dicht om een vage reden, en hij gaat niet meer open..
Dat betekent zonder airco aan dat ik na een half uurtje kan zwemmen in de auto. Dinsdag bij de dealer een afspraakje dat ze er even naar gaan kijken. Zou lekker zijn als het nog onder garantie gefikst wordt. (93.000km op de teller en garantie tot 100.000 volgens mij).
Want om die klep te vervangen moet het hele dashboard uit elkaar
Ook mijn Leaf gaat ooit nog terug naar Muxsan voor het laaddinges als ze er zijn, en dan kan gelijk de GOM de update krijgen want die vliegt soms heen en weer op de snelweg, ligt denk ik toch aan de extender en de auto die er niet helemaal goed mee om weet te gaan.
Buiten de snelweg om het raam een stukje open scheelt ook aardig tegen de vochtophoping. Oh en van die zakken met droogkorrels helpen ook als het vochtniveau in de auto hoog is vanwege eerdere lekkages.Felicia schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:26:
[...]
Ik ben sinds september als 3x teruggeweest voor garantie omdat de kofferbak nat was. Bleek het via de antenne binnen te komen. Ondertussen hebben ze wel alle andere mogelijkheden afgekit dus ik kan er weer even tegenaan.
Merk alleen wel dat het met dit weer echt heel snel gaat met de accu. Geen verwarming betekent ook vocht ophoping (wat natuurlijk al een dingetje was via de eerdere lekkages). Een ritje van 2x 5km kost dan 10% van de accu
Regel 1 van de gratis laden club, don't mention itFelicia schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:00:
[...]
24kwh model uit 2015 dus 2e generatie geloof ik.
Elektra was hier goedkoop, want op het werk was het gratis.aar toen ik vroeg of dat bewust was hebben ze doorbelasting aangezet. 1,21 starttarief en 30ct per kWh. De enige keer dat ik goedkoper uit ben als de paal in de straat is wanneer ik van 10% tot 100% moet laden
En dat noemt zich dan een werkgever die aan vergroening wil bijdragen...
[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 26-11-2020 11:39 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind
Ooh ben benieuwd. Voor mij zou het wel een uitkomst zijn, ik heb bijvoorbeeld een snellader naast het huis en dan kan ik daar gewoon met 20kW laden als ik een uurtje thuis ben en weer door ga. Is de accu mooi snel vol maar niet met een snelheid dat ie het niet leuk vind.Mar.tin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:01:
[...]
Probleem is een beetje dat het bijna enkel op de snelweg werkt. En ik niet permanent met een raam open ga rijden want #koud. En ik haat kou.
Ik kan het vochtprobleem +- 30 minuten oplossen door hem helemaal droog te wapperen met de airco uit, maar dus na een half uur is het weer terug.
Ik stook dus met alle liefde een beetje extra stroom weg: Comfort, warmte, en ik rijd momenteel elke dag dan maar 25kWh uit de accu ipv 17-20. Jammer maar het is niet anders![]()
[...]
Dan valt 10% op 10km wel mee toch met verwarming? Bedenkende dat je maximaal like.. 20kWh beschikbaar hebt ofzo in een optimaal scenario. De eerste 10km naar werk (waarvan +-4 50km/h, 3 80km/h en 2km snelweg bergop, >200Wh/km)
[...]
Als je kennis neemt van de beperkte range van een 24kWh model, en de vrij forse degradatie die bij die modellen hoort. (denk aan 70% restcapaciteit op 100K km). En daar toch mee uit kan, dan is het een perfecte wagen. Behalve de degradatie zijn er bij mijn weten weinig echte problemen met de Leaf.
Als je écht wil weten hoe goed de accu is moet je hem een wat langere rustige proefrit meenemen (denk aan 50-60km, en dan kun je wel grof schatten hoe goed de accu is aan de hand van het verbruik en het startpercentage. Tools als LeafSpy en een OBD dongel helpen ook enorm met het exact uitlezen van de accustatus.
Verdiep je ook even in wat de streepjes eigenlijk betekenen, streepje 1 gaat pas weg bij +- 87% resterende capaciteit, en de rest van de capaciteit is verdeeld over de overige 11 streepjes. Dus het is niet een egale +- 8% per streepje.
Voor de accu heb je altijd www.Muxsan.com die er dingen aan kan vervangen / extenden enzovoort.
[...]
De GOM van de oudere Leafs is wat twijfelachtiger inderdaad. Sowieso veel optimistischer dan die in de 40. Die geeft momenteel bij mijn pakket + extender op een volle accu +- 340km aan, wel dus gebaseerd op permanent met Airco + heating op 26 graden aan om het een beetje comfy te krijgen.
![]()
Ik heb de unit er al inzitten, nu nog software om het te ondersteunen.
Wat ik sowieso vaak doe in de winter is de laatste kilometer met de ramen open rijden. Dan haal je alle vochtige lucht uit de auto en krijg je er droge lucht voor terug. Scheelt toch weer vocht die in de bekleding etc trekt.
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Jep, raampje heb ik ook gewoon open, als 't droog is. Maar mijn vrouw die met 2 kinderen en een vochtige ruit naar school moet natuurlijk nietErasmo schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:46:
Buiten de snelweg om het raam een stukje open scheelt ook aardig tegen de vochtophoping. Oh en van die zakken met droogkorrels helpen ook als het vochtniveau in de auto hoog is vanwege eerdere lekkages.
Die zakken zal ik inderdaad eens kijken, zou wel even kunnen helpen om het vocht op orde te krijgen.
Mjah, ik werk in een sector die met publiek geld gefinancierd is maar die ook nogal onder de loep ligt voor financiële excessen door verschillende directeuren jaren terug. Er worden dus ook collega's ontslagen omdat ze niet integer zijn en dan denk ik, als ik mijn auto privé oplaad en ik weet dat het gratis is, is het dan integer om niet na te vragen waarom dat dit is?Regel 1 van de gratis laden club, don't mention it
Het irritante is natuurlijk wel, de lamstraal die het verkeerd heeft ingeregeld wordt daarvoor niet ontslagen voor incompetentie terwijl ik wel zou worden ontslagen voor integriteitsschendig
Gelukkig heb ik ook wel een ingang bij de OR en een duuzaamheids denk-tank die daar een andere mening over hebben
Doet de airco dan niet ook het verwarmen van de auto afhandelen?Mar.tin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:31:
[...]
Voorzover ik kan beoordelen wordt het een geniaal ding.. Ik ben erg benieuwd.
[...]
Ik heb nooit moeite met vocht, immers kon er altijd frisse lucht naar binnen, maarja, als die klep dicht zit is er weinig verse lucht, dus moet je het vocht er maar met de airco uitstoken.
Weet niet of dat helemaal duidelijk was, maar mijn recirculatieklep zit dus klem / stuk / dicht.. Zodoende de vocht-issues. Gaan het dinsdag wel meemaken bij de dealer, als ze hem in elk geval open kunnen zetten ipv dicht helpt dat mij al een boel. Heb hem toch nooit dicht, hooguit in de zomer een paar minuten om vlot koud te zijn.
Ik dacht dat in de winter het meest efficient was om met de klep dicht en de airco aan te rijden, maar dat is dan meer gericht op het vrij houden van de voorruit. Persoonlijk red ik het meestal prima met voorverwarming aan de laadpaal en stoelverwarming. Oh wat is dat verwarmde stuurwiel nu lekker trouwens
Ik gooi ze een-twee ker per week in de magnetron en dan komt er nog flink wat stoom uit zetten. Als je thuis laadt dan is voorverwarming wel een zegen.Felicia schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:00:
[...]
Jep, raampje heb ik ook gewoon open, als 't droog is. Maar mijn vrouw die met 2 kinderen en een vochtige ruit naar school moet natuurlijk niet
Die zakken zal ik inderdaad eens kijken, zou wel even kunnen helpen om het vocht op orde te krijgen.
[...]
Mjah, ik werk in een sector die met publiek geld gefinancierd is maar die ook nogal onder de loep ligt voor financiële excessen door verschillende directeuren jaren terug. Er worden dus ook collega's ontslagen omdat ze niet integer zijn en dan denk ik, als ik mijn auto privé oplaad en ik weet dat het gratis is, is het dan integer om niet na te vragen waarom dat dit is?
Het irritante is natuurlijk wel, de lamstraal die het verkeerd heeft ingeregeld wordt daarvoor niet ontslagen voor incompetentie terwijl ik wel zou worden ontslagen voor integriteitsschendig
Gelukkig heb ik ook wel een ingang bij de OR en een duuzaamheids denk-tank die daar een andere mening over hebben
Hmmm, toevallig een woningbouwvereniging?
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Overigens, als je je auto altijd ver weg genoeg parkeert, buiten bereik van je telefoon, zul je ook niet meer op de leafspy app hoeven te letten, maar als hij op de eventueel aanwezige oprijlaan staat, heb je zeker kans dat je binnen bereik blijft.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Ik gebruik google auto in de nissan leaf, maar loop tegen het probleem aan dat google auto altijd over ruled wordt door bluetooth. Dit zorgt ervoor dat google auto random stopt met werken.
Ik heb zelfs de bluetooth van de auto helemaal uitgeschakeld en magisch staat ie enkele minuten weer aan. Het zelfde geld voor mijn mobiel. Zet bluetooth aan en de nissan leaf zet mijn mobiel blue tooth weer aan.
Zelfs device vergeten werkt hier niet. Iemand tips?
klopt ook dat het is zo frusterendMar.tin schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:57:
[...]
Je telefoon ook uit de instellingen van de auto verwijderd en de auto uit je telefoon?
Verder geen ervaring met Google Auto helaas..
TL;DR: niet kunnen snelladen lijkt gefixt door het even loskoppelen van de 12v accu. Iemand ervaring of een verklaring?
Onze Leaf 2014 met Muxsan 17.6 kWh extender heeft met dit weer een range van zo’n 180 km. Mijn vrouw moest ongeveer 120 km enkele reis rijden. Met laden op bestemming was er net niet genoeg range om thuis te komen. Dus, met nog een kWh of 8 in de accu’s, ging mijn vrouw laden bij Fastned Woudenberg noord. Chademo-kabel erin en.. communicatiefout! De auto wilde niet laden.
Toen maar geadviseerd om 10 km door te rijden naar de Mistergreen snellader in Harmelen bij Utrecht. Helaas stond er iemand te laden. Na een minuut of 15 was mijn vrouw aan de beurt. En helaas, weer een communicatiefout, nu bleef de kabel vastzitten in de auto! Mistergreen gebeld en die kregen foutmeldingen bij het resetten. Toen de ANWB gebeld en na 20 minuten was een aardige meneer aanwezig. Hij wist de kabel los te maken door de snellader ter plaats te resetten.
Maar de auto wilde nog steeds niet laden. Zelfs het langzaamladen via AC werkte niet. Inmiddels was ik zelf ook aanwezig en toch ervoor gekozen om aan de andere kant van de snelweg ons geluk te beproeven. Met 80 kmpu en net geen turtle mode aangekomen en snelladen deed het nog steeds niet. Langzaamladen wel maar we moesten dan uren wachten om genoeg range te hebben om thuis te komen. Dus uiteindelijk is de Leaf thuisgebracht door een bergingsvoertuig. Op een moment bij het niet kunnen laden kwamen er foutmeldingen in Leafspy tevoorschijn. Helaas geen printscreen van gemaakt en de fouten verwijderd. Ik dacht dat het een Charger error was en een EV/HEV error.
Vandaag heb ik de 12v batterij een minuutje afgekoppeld en bij drie verschillende snelladers waren er geen issues. Wel was het accuniveau heel anders (80% ipv 10-05%). Geen errors en hij laadde prima. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of een verklaring?
Het komt door de VCM (boordcomputer) die verward raakt over onderbroken communicatie op chademo. Daardoor blijft de auto intern in de staat 'beginnen met laden' staan, ongeacht wat er extern gebeurt. Dit is onoplosbaar zonder een harde reset van de laadelektronica of VCM.
Stiekem hoopte ik al dat je meelas. Thanks Mux!mux schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:44:
Ah, telefoontje naar mij en ik had wel kunnen helpendit is een soort-van zeldzame fout in de Leaf die we af en toe tegenkomen. Kan relatief eenvoudig opgelost worden door 12V los te koppelen en/of (met muxsan mods erin) de zekeringsplitter in het zekeringkastje uit- en in te pluggen.
Het komt door de VCM (boordcomputer) die verward raakt over onderbroken communicatie op chademo. Daardoor blijft de auto intern in de staat 'beginnen met laden' staan, ongeacht wat er extern gebeurt. Dit is onoplosbaar zonder een harde reset van de laadelektronica of VCM.
Signatures zijn voor boomers.
Het enige dat we wel weten, is dat dit *ook* bij niet-gemodificeerde Leafs gebeurt - we hebben het zelf één keer meegemaakt en een klantenauto die naar ons onderweg was heeft het ook gehad. Maar we hebben het vaker gehoord (nu zo'n 6 keer op ~100 auto's) van klanten met gemodificeerde auto. Maar of wij het verergeren of via een andere weg veroorzaken is nog niet duidelijk.
Voor nu is er een workaround, we zijn nog aan het wachten op iemand die een CAN-log produceert tijdens dit fenomeen zodat we een fix kunnen ontwikkelen.
Signatures zijn voor boomers.
We zijn dus ook actief onze klanten aan het vertellen dat ze met alle vragen of problemen naar ons kunnen komen. We kunnen ze bijna altijd snel uit de brand helpen, en zoniet - dan kunnen we die ervaring gebruiken om toekomstige klanten wél snel te helpen.
Meer mensen 'last' van?
[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:09 ]
Ik heb het ook en met 3 kinderen achterin werkt het alleen als ik continu de ontwazem stand aan heb. Alles begint te beslaan. Voor, achter etc. Dan staat zowel de airco als de heater aan + enorme herrie dus heel comfortabel is het niet.d0s schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:21:
Ik vind dat sowieso een zwak punt van de Leaf (in elk geval mijn Leaf). De aanjager werkt absoluut niet goed; als het vochtig is moet ik hem vaak op maximaal of handmatig harder zetten om de voor- en zijruiten te ontwazemen. Dit gaat met de stand in 'auto' niet goed.
Meer mensen 'last' van?
Bij mijn oude 308 stond de airco sowieso altijd aan en werd de warmte natuurlijk aangevoerd door de motor. Hierdoor waren er nooit vochtproblemen. Bij zo'n EV is het volgens mij erg "duur" om zowel airco als heater aan te hebben staan.
De GOM zit er altijd tientallen KM naast en het verbruik is dramatisch te noemen. Volgens de GOM kon ik afgelopen zondag 235 KM op een accu, maar na 1 uur en 50 minuten en 165 km verder was hij helemaal leeg. Het gemiddelde verbruik was volgens de GOM 17,9KW / 100KM. Met dit verbruik moet ik ook 235 KM kunnen halen, maar toch as het na 165 KM al voorbij de met de pret. In deze 165KM heb ik dan 98% van mijn accu vebruikt. Met 37 KW per accu kom ik dan op een verbruik van 22.5 KW/100 KM. Schandalig.
En dat met 3-4 graden buiten, geen wind en 87 KM per uur gemiddeld.
@BasvanSMar.tin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:12:
[...]
Nog 2% op je dashboard? Dan zit er (eigenlijk) nog +-12% in je accu, dus nog +-4,44kWh onderwater. Reken dan even dat je accu waarschijnlijk koud (begonnen) was. Dat maakt een deukje in het beschikbaar vermogen.
Ik begrijp goed hoor, dat het scheef zit met wat je verwacht. En wat je dashboard aangeeft. Maar 165km met 3-4 graden, verwarming aan, koude accu (vermoedelijk). En dus nog 12% "echte" procenten over. Klinkt helemaal hoe de Leaf40 zich houdt.
Die 12% erbij optellende heb je dus +- 34kWh werkelijk beschikbaar gehad voor aandrijving, en +- 10% rangeverlies bij kou klinkt niet gek.
Het is vooral super jammer dat ze niet een beetje meer marges ingebouwd hebben bij Nissan en alles op het randje hebben gespecificeerd met bruto capaciteit ipv netto bruikbaar, en een GOM die liever wat optimistisch is dan pessimistisch.
De ongelukkigheid is ook dat de GOM zich slechts aanpast after-the-fact. Dus als je laatste rit met 10 graden wind mee, en je vertrekt nu met 3 graden bergop, dan gaat je echte range flink tegenvallen.
Mag ik je een @muxsan accu aanraden?
Ik herken het wel hoor, maar ik had er rekening mee gehouden dat bij deze temperaturen deze waarden zouden gaan spelen. Volgens mij is het zelfs nog beter dan een M3 als het gaat om theorie vs praktijk
Ik deel wel wat @Mar.tin zegt over bruto/netto dat had beter gekund.
Wat me meer zorgen baart is dat ik na 4300 km nog maar 98% accu capaciteit heb. Dat is 1% per 2000 km. Met een private lease van 20k per jaar over 4 jaar dan zou ik aan het einde van de lease periode nog maar 60% accu capaciteit hebben

Ik snap je beredenering, maar alls de GOM vanaf 150 KM aangeeft dat ik NU een laadpaal moet zoeken, dan moet diezelfde GOM niet eerst zeggen dat ik 235 KM kan rijden. Dat klopt niet, dan ben je (dan wel niet bewust) de boel aan het bedonderen. Toen ik hoorde dat er meerdere mensen waren die direct of kort na 0% stil kwamen te staan, was het klaar en heb ik de klacht in gediend. Dat kan ik met 2 kinderen echt niet hebben.Mar.tin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:12:
[...]
Nog 2% op je dashboard? Dan zit er (eigenlijk) nog +-12% in je accu, dus nog +-4,44kWh onderwater. Reken dan even dat je accu waarschijnlijk koud (begonnen) was. Dat maakt een deukje in het beschikbaar vermogen.
Ik begrijp goed hoor, dat het scheef zit met wat je verwacht. En wat je dashboard aangeeft. Maar 165km met 3-4 graden, verwarming aan, koude accu (vermoedelijk). En dus nog 12% "echte" procenten over. Klinkt helemaal hoe de Leaf40 zich houdt.
Die 12% erbij optellende heb je dus +- 34kWh werkelijk beschikbaar gehad voor aandrijving, en +- 10% rangeverlies bij kou klinkt niet gek.
Het is vooral super jammer dat ze niet een beetje meer marges ingebouwd hebben bij Nissan en alles op het randje hebben gespecificeerd met bruto capaciteit ipv netto bruikbaar, en een GOM die liever wat optimistisch is dan pessimistisch.
De ongelukkigheid is ook dat de GOM zich slechts aanpast after-the-fact. Dus als je laatste rit met 10 graden wind mee, en je vertrekt nu met 3 graden bergop, dan gaat je echte range flink tegenvallen.
Mag ik je een @muxsan accu aanraden?
Dat het geen 378 KM zou worden dat wist ik, maar dat ik zelf nog nooit ook maar in de buurt ben gekomen van de 250+ vind ik schandalig. Dat ik bij 3 graden onder de 175 duik met 87 gemiddeld is nog veel erger...
Maar ik rij 87 gemiddeld.. Er ging overigens ook dik 40 KWh uur in toen ik leeg thuis kwam met 0%. kost 32 KWh laden dan 40KWh energie?Mar.tin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:09:
[...]
Dat stabiliseert zich wel. Ik zit nu nét onder de 90% op 100.000km, maar volgens mijn eigen sommetjes nog steeds +-92-93%.
Daarvan al wel +- 30-40K met een Muxsan extender, maar de degradatie vlakt écht af, en staar je niet blind op een paar procent.
De schommelingen door temperatuur aan de hoeveelheid prik die uit het pakket kunnen komen zijn (veel) hoger.
[...]
Geeft het instrumentenpaneel die melding? Of je navigatie? (In geval 1 zou ik eens naar een dealer, want dat is niet normaal, tenzij je een route hebt ingesteld, dan weet ik het niet.)
Ik heb de accu onder niet ongunstige omstandigheden wel eens van 100 > 10% gereden in 120km met vrijwel alles plankgas. Dus het kan nog erger.
.
Ik tracht ook niet de marketing van Nissan goed te praten, slechts context te verschaffen hoe het onder de motorkap werkt. Een accu is jammer genoeg niet zo energie-vast als een brandstoftank. Als het koud(er) wordt verliest die gewoon zijn vermogen om vermogen af te geven.
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]
Precies, maar dan betaal ik dus wel 25 KWh/100km op zon rit. met 25 cent/kwh hebben we het dan om EUR 6,25/km...Mar.tin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:17:
[...]
Opladen is niet 100% efficiënt, de inverter in de auto heeft een efficiëntie van X, de accu heeft een bepaalde efficiëntie. Het is jammer genoeg allemaal niet zo éénvoudig dat zélfs 1 kWh accu in, ook 1kWh accu uit is. Dat zal méér richting de 0,9kWh gaan.
Ik houd in mijn eigen grafieken +- 15% aan laadverlies aan, en dan klopt mijn verbruik op de teller ongeveer met het verbruik aan de muur. (85% van 40kWh = 34kWh)Dus het zit in dezelfde orde in elk geval.
Beetje jammer.. dat is het equivalent van een benzine auto die 1 op 24 rijd.. Weg winst.. zeker als je bedenkt dat ik geen 25 cent per kwh betaalde maar 60 om weer thuis te komen..
Herkenbaar. Ik ben de leaf ook een beetje zat. De 150 a 160 op ev-database klopt gewoon in de winter. De GOM ga ik het geeneens over hebben. Dat is de slechtste die ik ooit heb gezien.BasvanS schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:56:
Zojuist maar een 'Officiële' klacht ingediend bij de LM. Gesterkt door de uitzending van Kassa ben ik het nu wel echt een beetje zat.
De GOM zit er altijd tientallen KM naast en het verbruik is dramatisch te noemen. Volgens de GOM kon ik afgelopen zondag 235 KM op een accu, maar na 1 uur en 50 minuten en 165 km verder was hij helemaal leeg. Het gemiddelde verbruik was volgens de GOM 17,9KW / 100KM. Met dit verbruik moet ik ook 235 KM kunnen halen, maar toch as het na 165 KM al voorbij de met de pret. In deze 165KM heb ik dan 98% van mijn accu vebruikt. Met 37 KW per accu kom ik dan op een verbruik van 22.5 KW/100 KM. Schandalig.
Gelukkig is het contract jaarlijks opzegbaar.
Op https://www.nissan.nl/voe...af/rijbereik-opladen.html krijg ik met 0 graden, 90 km/u gemiddeld een geschat bereik van 174 km. bij 5 graden en 110 gemiddeld geeft hij 161 km als schatting. Als jij dus van die 165 km wat snelwegkilometers hebt gedaan, wat me logisch lijkt, dan is dat een perfect normaal verbruik volgens de site van Nissan zelf.BasvanS schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:56:
Volgens de GOM kon ik afgelopen zondag 235 KM op een accu, maar na 1 uur en 50 minuten en 165 km verder was hij helemaal leeg. Het gemiddelde verbruik was volgens de GOM 17,9KW / 100KM. Met dit verbruik moet ik ook 235 KM kunnen halen, maar toch as het na 165 KM al voorbij de met de pret. In deze 165KM heb ik dan 98% van mijn accu vebruikt. Met 37 KW per accu kom ik dan op een verbruik van 22.5 KW/100 KM. Schandalig.
Dat jij dat dan schandalig vindt, wil nog niet zeggen dat Nissan daar zelf niet eerlijk over is op zijn website. Gegevens van de fabrikant moeten altijd met een korreltje zout genomen worden (optimale omstandigheden en zo), maar ze zitten er hier toch aardig dicht bij. Die informatie staat ook niet verstopt op de site of zo, dus met wat onderzoek op voorhand had je dat makkelijk kunnen vinden. Ik neem aan dat we toch mogen verwachten dat we wat informatie opzoeken voor we toch een niet onaardig bedrag uitgeven.
Wel een beetje jammer dat die calculator er nog niet zo lang op staat. Toen de Leaf40 uitkwam stond deze er nog niet op in elk geval en werd er alleen maar WLTP gecommuniceerd.GORby schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:25:
[...]
Op https://www.nissan.nl/voe...af/rijbereik-opladen.html krijg ik met 0 graden, 90 km/u gemiddeld een geschat bereik van 174 km. bij 5 graden en 110 gemiddeld geeft hij 161 km als schatting. Als jij dus van die 165 km wat snelwegkilometers hebt gedaan, wat me logisch lijkt, dan is dat een perfect normaal verbruik volgens de site van Nissan zelf.
Dat jij dat dan schandalig vindt, wil nog niet zeggen dat Nissan daar zelf niet eerlijk over is op zijn website. Gegevens van de fabrikant moeten altijd met een korreltje zout genomen worden (optimale omstandigheden en zo), maar ze zitten er hier toch aardig dicht bij. Die informatie staat ook niet verstopt op de site of zo, dus met wat onderzoek op voorhand had je dat makkelijk kunnen vinden. Ik neem aan dat we toch mogen verwachten dat we wat informatie opzoeken voor we toch een niet onaardig bedrag uitgeven.
Da's inderdaad jammer, maar in ieder geval vind ik de info op de site van Nissan momenteel aardig duidelijk en bij de betere wanneer het komt op realistische verwachtingen onder verschillende omstandigheden. Bij Kia vond ik die info bijvoorbeeld niet snel terug. Renault laat je dan weer nog iets meer met de parameters spelen, dus die doet het ook prima. Tesla enkel aan tot hoeveel km ver je geraakt.d0s schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:37:
Wel een beetje jammer dat die calculator er nog niet zo lang op staat. Toen de Leaf40 uitkwam stond deze er nog niet op in elk geval en werd er alleen maar WLTP gecommuniceerd.
[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]
Er vanuitgaande dat die van jou nog op 3,6kW laadt zal je dus nog wel eventjes moeten blijven, want als ik je verbruik omreken zou die ruim 4 uur aan de paal moeten hangen en dat is nog zonder input verlies.Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:06:
Maar beste medetweakers, is zo nu en dan tot het gaatje gaan niet een beetje leuk voor "the feeling of being alive"?
Ik vertrok vanmorgen met een kneiter koude accu van -1. En 40% accu.
73 km, 41 minuten later, op mijn werk gestopt met alles leeg-leeg-leeg. En nog 11% volgens Leafspy. Ik begon met 44% in Leafspy.
Met deze kou merk je, ook met een extender, dat je onderin echt ietsje zuiniger moet gaan rijden. Wat ik natuurlijk niet gedaan heb.
Geen ziel op de weg dus het hele stuk 130 kunnen rijden.. 230Wh/km aan verbruik.
Genieten is het. Nu hopen dat ik in de 4 uur die ik van plan was op werk door te brengen genoeg prik erin kan rammen om in elk geval thuis en weer op werk te komen. Maar ik ben d'r bang voor dat ik straks van een publieke paal gebruik moet maken voor een procentje of 8.
Of heb jij met je extender al meteen 3-fase laten plaatsen? Heb het er met de vrouw ook over gehad of dit een optie is om semi-snel te laden met de standaard 24kWh accu in die van ons

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]
Ben jij toevallig ook de directeur dan?Mar.tin schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:28:
[...]
Ik heb een 32A paal op kantoor, speciaal voor mij, grote bly.
Maar er komt nog wel een 22kW lader in, als ik gespaard heb. Want we gaan binnenkort de palen upgraden op werk.![]()
Dat doen we in samenspraak met de afdeling inkoop (ik), de afdeling IT (ik) en de afdeling logistiek (ikke)
Die 32A paal krijgt dan Chademo aansluiting? Die van mij doet maar 16A laden over 1 fase
De leaf (in elk geval die van mij) laadt prima op 32A op 1 fase. Vandaar dat ik het liefst op 22kw palen laadt als die er zijn. Dan laadt je toch maximaal snel. Op 7kW AC.Felicia schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:33:
[...]
Ben jij toevallig ook de directeur dan?
Die 32A paal krijgt dan Chademo aansluiting? Die van mij doet maar 16A laden over 1 fase
Chademo is voor DC laden.
[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 06-12-2020 11:38 ]
[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:14 ]