Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 5 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ook de Apple versie lijkt goed te werken. ga de komende dagen wat uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Mfpower schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:46:
Ik twijfel nog over een laadpaal of een granny.
Met de granny charger laad je in principe pakweg 5% per uur (in de veronderstelling dat je de 40 kWh versie hebt). Dat komt neer op ongeveer 10 km/u als je niet al te gek rijdt, dus als je hem 14u aan de lader kan hangen 's nachts, dan laad je 70% bij.

Er zijn trouwens ook laders voor in het stopcontact waarbij je de laadstroom kan kiezen tussen bijvoorbeeld 8, 10, 13 of 16A, door op een knopje op de lader te drukken. Hiermee laad je dan tot ongeveer 16 km/u bij, maar da's al een aardige belasting op die groep, dus misschien enkel 's nachts bruikbaar als er dan niets anders aan staat. Langdurig 16A trekken uit een stopcontact is wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn, in verband met de opwarming. Bij het laden op 10A wordt de stekker bij mij net lauw, dus, meer zou daar moeten kunnen, maar ik houd het voorlopig bij 10A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 22:14

JaY-

Het is mij.

GORby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Er zijn trouwens ook laders voor in het stopcontact waarbij je de laadstroom kan kiezen tussen bijvoorbeeld 8, 10, 13 of 16A, door op een knopje op de lader te drukken. Hiermee laad je dan tot ongeveer 16 km/u bij, maar da's al een aardige belasting op die groep, dus misschien enkel 's nachts bruikbaar als er dan niets anders aan staat. Langdurig 16A trekken uit een stopcontact is wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn, in verband met de opwarming. Bij het laden op 10A wordt de stekker bij mij net lauw, dus, meer zou daar moeten kunnen, maar ik houd het voorlopig bij 10A.
Klopt, deze heb ik aangeschaft: https://www.accu-machine....e-2-mennek-110917514.html (vorige maand voor 240 euro een prima deal).
Voor mij ideaal in plaats van een laadpaal, gewoon binnen aangesloten en de kabel onder de garagedeur door buiten hangen. Parkeren op de oprit en inpluggen maar. Laden op 13a is voor mij snel genoeg en heb ik nog wat op de groep over voor de tuinverlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
5 dagen geleden heb ik de 40 kWh Leaf opgepikt bij de garagist en ondertussen zit ik al ruim over de 500 km :)

Tot nu toe valt alles heel goed mee, alleen reageert de adaptive cruise control soms een beetje zenuwachtig, bijvoorbeeld wanneer een auto voor me afdraait, maar dat is wel te begrijpen. Op de snelweg is de Propilot zeer aangenaam om te rijden en voor de hoofdwegen is het ook best goed. De Propilot Park valt ook beter mee dan verwacht en werkt aardig vlot.

Één ding lukt me echter niet, en dat is het laden starten en/of stoppen via de NissanConnect Services app. Ik kan de batterijstatus zien, maar kan het laden niet beïnvloeden. De klimaatregeling bedienen werkt zonder problemen en de vertraging valt meestal ook goed mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
Wel, blijkbaar moet je even geduld hebben voor alles werkt in de NissanConnect Services app wanneer je die pas. Sinds vandaag kan ik het laden wel starten met de app en denk ik dat dus alle functionaliteit werkt

Voor wat betreft de beveiliging tegen een relay attack op het keyless entry systeem waar ik eerder vragen rond had, kan je blijkbaar in het menu van de wagen de knopjes op de deurgrepen uitschakelen, waardoor je de afstandsbediening moet gebruiken om de wagen te openen.

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 21:23
GORby schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:59:
Wel, blijkbaar moet je even geduld hebben voor alles werkt in de NissanConnect Services app wanneer je die pas. Sinds vandaag kan ik het laden wel starten met de app en denk ik dat dus alle functionaliteit werkt

Voor wat betreft de beveiliging tegen een relay attack op het keyless entry systeem waar ik eerder vragen rond had, kan je blijkbaar in het menu van de wagen de knopjes op de deurgrepen uitschakelen, waardoor je de afstandsbediening moet gebruiken om de wagen te openen.
Klopt het is echt niet de beste app. Traag en opzetten duurd echt lang. Dat je dan echt afvraagt of je wat verkeerd heb gedaan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ik zou zeggen, gebruik My Leaf. veel beter en sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
DoleBole schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:30:
ik zou zeggen, gebruik My Leaf. veel beter en sneller
Die gebruik ik ondertussen inderdaad ook, en dat werkt aardig goed. Ik kan het opladen echter niet starten via die app (LEAF van na mei 2019), dus daarvoor moet ik nog terugvallen op de officiële app.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
Zojuist weer met --% range thuis gekomen.. Wat is die GOM toch waardeloos. Vanochtend zag ik de bui al hangen;

Nog 59% Accu voor 159 KM
Omdat het de hele ochtend al regende toch maar even snel bijgeladen thuis voor ik vertrok: 70% bij vertrek goed voor 186 KM volgens de GOM

Nu heb ik dus in 2 uur en 28 minuten een retourtje Genemuiden gedaan vanuit Zutphen.

Gemiddelde snelheid: 61 km/h
Vmax: 105 km/h
Heen A50, Terug N337 (want niet genoeg range!)
Temp: 15C
Weer: Regen!

Totaal gereden: 151,1 KM
% over: --% 10 km gereden met 0% accu..

150 KM op 70% Accu is gewoon beroerd met een gemiddelde snelheid van 61 km/h
Maar volgens de Leaf is mijn gemiddelde verbruikt 15.1 kwh/100km

15,1 * (151,1/100) = 22,8 kwh verbruik op 151,1 km. Als 70% 22,8 kwh is dan is 100% dus 32.6 kwh voor de volle accu.

De GOM zit er er dus gewoon (36-32,6)/36 = 9,4% naast
Snap ik wel, ik zou ook geen verbruik van bijna 16.5!!! KWh/100 KM willen rapporteren bij een Vgemiddeld van 61!!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:42
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een tijdje geleden een filmpje gemaakt over hoe je de laadklep met de hand kan (nood)openen:

Ik kreeg er deze week een comment op dat iemand de hendel niet kon vinden in een 2015-2016 model. Ik heb zelf alleen maar toegang tot een 2012-13 model. Wil iemand met een 2015-1016 model misschien even onder de motorkap grabbelen om te kijken of hun wel de hendel voelen? Want dan kan ik de video aanpassen.

Hier kun je de hendel zelf zien: YouTube: How to temporary fix a Leaf charging hatch that won't open

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GORby
Zo, ik heb nu ongeveer een maand geleden mijn Leaf 40 kWh Tekna van mei 2019 in ontvangst mogen nemen.

Bij de testritten met de verschillende courante modellen ging mijn voorkeur al uit naar de Leaf of de Tesla Model 3. Aangezien de Leaf echter met een mooie korting te vinden is, en de Model 3 dus een heel stuk duurder is, was de keuze snel gemaakt.

Een maand en bijna 2600 km later moet ik zeggen dat het prima meevalt. Ik heb wat geëxperimenteerd met de publieke laadinfrastructuur, zowel betalend (me een weg zoekend door het oerwoud aan tarieven en betaalmiddelen) als gratis (dank u, Lidl, voor het gratis snelladen tijdens het winkelen). Thuis is het gewoon laden met de standaard EVSE, wat me op een nachtje laden meer dan voldoende bereik geeft. Ik probeer de batterij tussen de 20 en 80% te houden en laad hem enkel volledig vol die enkele keer dat ik het bereik ga nodig hebben. Soms kom ik thuis met 60% en gaat hij niet aan de lader omdat ik de volgende dag toch niet (veel) moet rijden.

Bij een buitentemperatuur van 35 graden was de batterij na 1x snelladen lekker warm, en vermoed ik dat een 2e keer snelladen niet meer echt die naam waardig zou zijn (1 blokje onder rood). Bij gematigde temperaturen rond 20 a 25 graden viel de opwarming van de batterij veel beter mee tijdens een snellaadbeurt en was die maar gestegen van 1 blokje onder het midden tot het midden.

Het rijden met de Leaf is - en dat moet ik jullie eigenlijk niet vertellen - zeer aangenaam en relaxed. De propilot doet zijn werk op de snelweg best goed en op de kleinere wegen gaat de stuurhulp meestal uit omdat het dan teveel een aan/uit verhaal wordt als je hem laat doen.
De 360 graden camera is ideaal bij het parkeren, zeker in combinatie met de best wel goede resolutie op de 8" display. Het feit dat de sensoren altijd werken (bij lage snelheid?) en de camera automatisch aan gaat wanneer je in de buurt van een hindernis komt is ook zeer handig. De Propilot Park parkeert ook vrij vlot, in tegenstelling tot wat ik bij eerdere varianten gezien heb (dat waren dan wel wagens met een verbrandingsmotor), maar ik doe het meestal toch gewoon liever zelf.

Het rijden tijdens onze vakantie in de ardennen met de heuvelachtige, kronkelende wegjes was door het regeneratief remmen en het altijd beschikbare koppel een waar genot in vergelijking met ICE's. Bij mijn doordeweekse verplaatsingen valt het verbruik met een vrij rustige rijstijl en anticiperend rijden heel goed mee met gemiddeld ongeveer 13,5 kWh per 100 km. Dit is met pakweg 20% snelwegkilometers. 120 op de snelweg hakt met rond de 19 kWh/100 km wel aardig in het bereik :).

Hier nog in de toonzaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO1p-xM3wKPbRXzHEDK8lDLZ2Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3p66PCswKJAaWTXi1NJjjCC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

Vandaag de Leaf binnen gekregen! Zaterdag laadpaal maken. Maar hij staat al op de oprit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41O_HeZa-58ON2XdbNX5iPZbyr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aGKjWa7MFTFW5frVCBRgIRmJ.jpg?f=user_large
Ik heb wel wat moeite met de App (Nissan connect services). Hij vindt de auto wel maar kan er verder niets mee. Vandaag de eerste 150km erop gezet met 16kwh/100 km. Erg fijne auto, gaan we nog veel plezier mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:25:
Vandaag de Leaf binnen gekregen! Zaterdag laadpaal maken. Maar hij staat al op de oprit: [Afbeelding]
Ik heb wel wat moeite met de App (Nissan connect services). Hij vindt de auto wel maar kan er verder niets mee. Vandaag de eerste 150km erop gezet met 16kwh/100 km. Erg fijne auto, gaan we nog veel plezier mee hebben.
De app is ook niet echt super, kan enkele uren/dagen duren tot alles geactiveerd is. Dan nog gebruik ik hem zelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
DanTm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:53:
[...]
De app is ook niet echt super, kan enkele uren/dagen duren tot alles geactiveerd is. Dan nog gebruik ik hem zelden.
Dat verbaasde me ook. Eens de auto met succes gekoppeld is, kan het nog even duren voor alles in de app werkt. Het was ook een beetje gedoe om alles gekoppeld te krijgen...

Eens alles gekoppeld, werkt het echter wel meestal goed, zei het dan soms wat traag. Het kan ook al eens gebeuren dat er een probleem is met de Nissan servers, maar uiteindelijk heb ik dat nog maar zelden gehad. Ik moet zeggen dat ik het op basis van de negatieve reacties op voorhand eigenlijk erger ingeschat had. Er zijn ook apps die de services aanspreken en sneller werken, maar mijn indruk is dat dat vooral is omdat die zeggen dat de actie (klimaatcontrole aanzetten bijvoorbeeld) uitgevoerd is wanneer het verzoek succesvol verstuurd is naar de Nissan servers, terwijl de Nissan app dat pas lijkt te doen wanneer de auto effectief bevestigd heeft.

Het valt me ook op dat hij niet altijd het verbruik correct registreert bij de trips. Mijn theorie is daar dat dat ligt aan het niet op OK drukken bij de telemetrie melding voor je begint te rijden, maar ik moet nog wat verder testen of dat ook zo is. Het rare is wel dat het geregenereerde vermogen wel altijd geregistreerd lijkt te worden, maar er soms gewoon 0 kWh staat bij het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Mfpower schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:25:
Erg fijne auto, gaan we nog veel plezier mee hebben.
Ja, daar twijfel ik niet aan. De Leaf heeft een goede reputatie wat betreft betrouwbaarheid (iets minder voor wat betreft slijtage van de batterij, maar daar lijkt deze het op het eerste zicht beter te doen), dus dat zou voor vele jaren rijplezier moeten zorgen. De indrukwekkende lijst veiligheidsfeatures en rijhulpsystemen die erop zitten maken het ook zeer aangenaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

GORby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:15:
[...]

Dat verbaasde me ook. Eens de auto met succes gekoppeld is, kan het nog even duren voor alles in de app werkt. Het was ook een beetje gedoe om alles gekoppeld te krijgen...

Eens alles gekoppeld, werkt het echter wel meestal goed, zei het dan soms wat traag. Het kan ook al eens gebeuren dat er een probleem is met de Nissan servers, maar uiteindelijk heb ik dat nog maar zelden gehad. Ik moet zeggen dat ik het op basis van de negatieve reacties op voorhand eigenlijk erger ingeschat had. Er zijn ook apps die de services aanspreken en sneller werken, maar mijn indruk is dat dat vooral is omdat die zeggen dat de actie (klimaatcontrole aanzetten bijvoorbeeld) uitgevoerd is wanneer het verzoek succesvol verstuurd is naar de Nissan servers, terwijl de Nissan app dat pas lijkt te doen wanneer de auto effectief bevestigd heeft.

Het valt me ook op dat hij niet altijd het verbruik correct registreert bij de trips. Mijn theorie is daar dat dat ligt aan het niet op OK drukken bij de telemetrie melding voor je begint te rijden, maar ik moet nog wat verder testen of dat ook zo is. Het rare is wel dat het geregenereerde vermogen wel altijd geregistreerd lijkt te worden, maar er soms gewoon 0 kWh staat bij het verbruik.
Het gekke is dat 19 van de 32 services het ineens deden, maar de laatste 13 op zich laten wachten. En daar zitten nou juist de interessantste functies in zoals klimaatregeling op afstand en monitoren van lading. Maar als ik het goed begrijp moet ik gewoon een paar dagen geduld hebben.... snap niet helemaal hoe het werkt, hopelijk komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Mfpower schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:55:
[...]
Het gekke is dat 19 van de 32 services het ineens deden
Da's heel specifiek. Gok ik goed dat jij niet (enkel) de NissanConnect Services app gebruikt, maar hem ook wil koppelen aan je domotica of dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:12
GORby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:28:
[...]

Da's heel specifiek. Gok ik goed dat jij niet (enkel) de NissanConnect Services app gebruikt, maar hem ook wil koppelen aan je domotica of dergelijke?
Ik had toen ook zo’n spreiding een paar maanden terug bij het activeren. Geen domotica alleen de auto. Sommigen services waren bijna meteen geactiveerd. Sommigen hadden wel echt een paar dagen nodig (ook al claimt de app dat alles binnen 24 uur werkt).

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:52:
Probleem van de GOM in de Leaf is niet persé dat hij overmatig positief is, het is dat hij de laatste km's ook mee rekent in je bereik. Dus afremmen vanaf snelweg en dan 5km binnendoor trekt je gemiddelde over het algemeen behoorlijk omlaag. Dus je bereik omhoog. (En de afgelopen weken qua weer waren ook zuinig).

Gelukkig zit er onderin nog 10% nadat de ---% is :) dus da's tenminste nog iets.

Het weer zit vandaag ook wel tegen, ik kwam vanmorgen niet onder de 140Wh/km. Terwijl ik gister naar huis gereden ben met 104Wh/km. Probeer daar maar eens tegenaan te voorspellen :9.

En met accu's is het nog weer een stukje complexer omdat er knetterveel variabelen meewerken aan hoeveel daadwerkelijke capaciteit er is.
Het is vandaag wat kouder, koudere accu is al minder beschikbaar. Hoe hoger je verbruik hoe méér hitte hoe minder er bruikbaar is voor voortbeweging.

Verder hoor je mij niet zeggen dat de GOM van de Leaf bijzonder goed is hoor, want dat is die gewoon niet.
Het is gewoon (ook) onzuinig weer. :).
Klopt die 15 KWh/100 KM die ze noemen dan wel, en heb ik daadwerkelijk maatr 32 KWH tussen 0 en 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

GORby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:28:
[...]

Nee hoor alleen de app zoals @Sheean aangeeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTy-x1EcOf-738iYw8B3Qn7kB0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjnI0mSQrxi0F6TaYUm9yymk.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: plaatje bijgevoegd.

[ Voor 38% gewijzigd door Mfpower op 09-09-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Oh, dat overzicht vind ik nergens terug in de app. Waar staat dat?
Ik zit wel op Android, dus misschien zit daar een verschil in. Mogelijk verdwijnt dat scherm ook eens alles geactiveerd is, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

GORby schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:40:
[...]

Oh, dat overzicht vind ik nergens terug in de app. Waar staat dat?
Ik zit wel op Android, dus misschien zit daar een verschil in. Mogelijk verdwijnt dat scherm ook eens alles geactiveerd is, wie weet.
Rechtsonderin (mannetje) en dan "autogegevens" -> "leaf" -> "nissan connect services".
Dit is wel de nieuwe Nissan Connect Services app (v.a. 2019). Oudere modellen gebruiken Nissan Connect EV misschien dat die er anders uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:17:
[...]

Op die specifieke dag wellicht, kan goed.

De beschikbare capaciteit in mijn (extended) pakket schommelt tussen de 47 en de 55kWh als ik mijn gereden km's extrapoleer naar verbruikte kWh's (bij 50% SoC is de som dus: ((100/50)*<gereden km's))*kWh/km=netto beschikbare capaciteit.
Dus een paar kWh schommeling lijkt me niet vreemd.

Nog los van het feit dat dingen als preheaten niet meetellen in dat getal. De gemiddeldeberekening van de Leaf niet alles is en vrij gevoelig.

Als ik mijn verbruik reset terwijl ik 200mtr van werk ben kan dat soms wel 50Wh/km schelen op het gemiddeld verbruik van een trip van 80 km :9
Als ik mijn verbruik reset terwijl ik nog 3 minuten stil sta om mijn nav in te stellen dan is dat ook slecht voor het gemiddelde.

Maar, om terug te komen op je vraag:

Uitgaande van een kWh of 37-38 bruikbaar. en ervan uitgaande dat de onderste 10% onder die 0% zit. Dan heb je inderdaad +- 33-34 kWh van 100 naar 0% op het dashboard. :>

Voordeel is dat je hem (los van het feit dat het minder tof is voor je pakket) rustig naar de 0 kan rijden dus. O+ Onder de 0 zit nog wel een paar kWh, met rustig rijden zo 20-30 km. 8)
Alle gecomminuceerde afstanden zoals WLTP zijn dus niet gebaseerd op deze 0-100% capaciteit. Als je nagaat dat er 40 KWH accu in zit, je slechts 37 KWH kan gebruiken omdat je niet 100% vol kan laden, zou er eigenlijk een optie moeten zijn om accu bereik voor extreem lange ritten van -10 tot 110% te laten lopen ;)?

Wat dus 40 kWH vol laden en helemaal leegrijden zou betekenen. Niet altijd wenselijk, maar op sommige (vakantie) dagen wel.

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 09-09-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zag zojuist de Nissan Connect Services App ipv de Nissan Connect EV App. Vermoed dat ik hier met mijn Early 2019 Leaf geen gebruik van kan maken? Hij pakt het VIN iig niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zou toch een kwestie moeten zijn van een software update, of zou er ook aan de hardware iets veranderd zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Mar.tin schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:38:
[...]Volgens mij vanaf mei 2019 ofzo.. :>
Dat is inderdaad in mei 2019 veranderd. De mijne is van mei 2019 en gebruikt dus ook de NissanConnect Services app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:50
Volgens mij moet je nog wel een beetje oppassen met dat onder de 0% rijden, toch? De voltage fluctuaties worden bij 'gas' geven en afremmen toch ook wat groter? Ik begreep van mux dan een zekere tweaker hier ;-) het zelfs wel eens voor elkaar kreeg om zijn auto al bij 20% in de turtle modus te krijgen met hard optrekken. Nu heeft hij een extender welke dat deels tegen gaat en ik ben nu ook een tevreden klant.

Laatst heb ik hem met wat suggesties van mux wat leegjes gereden, al was het toch niet al te goed uitgepland en vond het op gegeven moment te lang duren om hem leger te rijden, moest ook nog werken. Maar ben tot de 2% gegaan en heb toen gelet wat LeafSpy allemaal zei. Die gaf aan dat er nog 4kWh in de hoofdaccu zit, helaas kun je niet zien wat er in de extender over is. De SoC was 11% en de GoM zei nog 19km. Voor de plaatsing van de extender zou hij bij 2% al een tijdje streepjes op de GoM gegeven hebben. Bij rust gaf LeafSpy aan dat de voltage 331 volt was, bij gas geven kon dat wel aardig zakken naar 325 volt. Ik begreep ook van mux dat je redelijk veilig tot 300 volt kon zakken en dat de turtle modus pas bij 260 volt intreedt, beetje afhankelijk van de balans in het accu pakket. Dus er zit nog ruim marge in en haalt mijn eerste zin van deze post wel een beetje onderuit :) , maar vraag me toch een beetje af of die voltage schommelingen niet een issue kunnen zijn ook als je net onder die 0% zit?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Gniffel, ja, ik had een heel sterk vermoeden dat jij het was, maar ik wist het niet 100% zeker, bedankt voor die laatste paar procenten, nu we het toch over procentjes hebben :)

Doet me ook een beetje denken aan die Bjorn gast waar ik laatst een video van zag, die zijn Tesla X leeg reed, zag in het display dat die ook op zo'n 260 volt zat. Alleen die was niet zo slim om de melding over zijn defecte accu te negeren. Oh ja, sorry, eigenlijk beetje off topic natuurlijk, geen Nissan :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Inmiddels al wat km's met de leaf erop zitten. Mijn vrouw vindt het ook een fijne auto, maar er zijn wel een paar dingetjes die ik zou willen veranderen wat niet kan volgens mij:

- zeer "piepgevoelig"; deur open bij stilstand? piep. Piepen bij het achteruitrijden (why??). Achterklep open? Piep.
- sensoren overgevoelig, mijn vrouw had blijkbaar ineens een noodstop toen ze bij het stoplicht aankwam welke op groen sprong. Toen ze links langs de rij auto's wilde rijden dacht de Leaf dat ie op ramkoers zat.. ze kwam aardig geschrokken thuis. Ook heb ik al gemerkt dat de ACC reageert op fietsers op het fietspad langs n-wegen, en de emergency brake warning(piep + dashboard) was bij mij ook al een aantal keer naar voren gekomen. Het is een feature die ik eigenlijk niet uit wil zetten maar als ie zo gevoelig is dan is het wel irritant.
- carplay loopt vaak te laggen, een google-actie gaf aan dat dit een bug is die al een jaar bestaat. Soms loopt de navigatie wel 20s achter!

Iemand ervaringen met bovenstaande? Best practices? Verder ben ik nog best tevreden alleen mijn vrouw raakt half in paniek bij elk piepje dus die is nu ineens wat minder blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Mfpower schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:52:
Inmiddels al wat km's met de leaf erop zitten. Mijn vrouw vindt het ook een fijne auto, maar er zijn wel een paar dingetjes die ik zou willen veranderen wat niet kan volgens mij:

- zeer "piepgevoelig"; deur open bij stilstand? piep. Piepen bij het achteruitrijden (why??). Achterklep open? Piep.
- sensoren overgevoelig, mijn vrouw had blijkbaar ineens een noodstop toen ze bij het stoplicht aankwam welke op groen sprong. Toen ze links langs de rij auto's wilde rijden dacht de Leaf dat ie op ramkoers zat.. ze kwam aardig geschrokken thuis. Ook heb ik al gemerkt dat de ACC reageert op fietsers op het fietspad langs n-wegen, en de emergency brake warning(piep + dashboard) was bij mij ook al een aantal keer naar voren gekomen. Het is een feature die ik eigenlijk niet uit wil zetten maar als ie zo gevoelig is dan is het wel irritant.

Iemand ervaringen met bovenstaande? Best practices? Verder ben ik nog best tevreden alleen mijn vrouw raakt half in paniek bij elk piepje dus die is nu ineens wat minder blij.
Er wordt af en toe inderdaad wat afgepiept. Ik heb op mijn dagelijkse route een afslag die enkelbaans is en naar rechts gaat. Een regionale weg (80) die je op zich zelfs prima in 80 kan nemen. Ik neem em meestal rond de 60 p/u. Iets erboven en hij begint inderdaad te piepen ivm een mogelijke botsing. Simpele piep gelukkig en er wordt niet ingegrepen.

Een ingrijpen (emergency brake warning) heb ik 1 keer gehad. 2 banen naar 3 banen (3e baan is dan afslag naar links). Auto voor me gaat naar links dus ik kan doorrijden en even een beetje optreken (mag daar 70). Blijkbaar zat ik iets te dichtbij en had de auto nog niet gezien dat de auto al uit mijn baan was... Als je dan denkt op te trekken maar je auto met flink gepiept en automatisch remmen begint, zit je ineens in je gordel haha. Raar was dat.

Ik wist niet dat de leaf ook op stoplichten reageert? Heb ik nog niets van meegemaakt.

De piep bij het achteruitrijden kan je wel uitzetten. Moet handmatig. Die zit links langs het stuur. Als je het permanent wil kan dat geloof ik wel met LeafSpy en een BT dongel.

Verder kan je geloof ik de pieptonen qua volume wel minder maken in de audiosettings dacht ik. Maar dat zal wel niet gelden voor de emergency break warning lijkt me.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mar.tin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:16:
[...]

De achteruitrijdpiep kun je met LeafSpy uitzetten. De overige helaas niet, piepen ook alleen maar als de auto "aan" is.. toch?

Ik heb nog nooit een probleem gehad met onverwachte noodstops. Fietsers op het fietspad langs N-wegen. Is dat fietspad OP de weg, of met een berm gescheiden? Want in het éérste geval (op de weg) snap ik goed dat hij daarvoor remt, betekent eigenlijk dat je te laat anticipeert op de fietser.
Lang verhaal kort: Als je te vaak aanvaringen hebt met het noodstop systeem is er 1 van 2 zaken mogelijk aan de hand:
1. Je rijdt te kort op dingen, remt te laat.
2. Er is iets mis > ga naar dealer. :)

Carplay is nogal kabel-gevoelig. Kostte mij 3 kabels voordat ik de juiste had die nu al ruim een jaar top werkt.
Ik heb zelf nog geen noodstop gehad dus dit was een ervaring van mijn vrouw, wel een paar keer een piepje voor een bocht of iets dergelijks, maar geen actieve stop. Wel erg gevoelig vind ik.

M.b.t. de fietsers, dat gebeurt op de N-weg met de ACC, specifiek op de N224 tussen Ede en Apeldoorn die ik regelmatig bereid. Die weg maakt vrij veel bochten en fietsers op het fietspad langs de berm icm een bocht doet de ACC afremmen.

M'n ODB dongle is besteld dus binnenkort kan ik ook aan de LeafSpy.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

• GORby
Mar.tin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:47:
[...]Wat de Leaf wel doet op de ACC is iets gas terugnemen in een "scherpe" bocht. Maar dat heeft niet zoveel met fietsers te maken :9
Dat mag je inderdaad tussen aanhalingstekens plaatsen, want Nissan's idee van een scherpe bocht en de geschikte snelheid in een dergelijke bocht bij goed wegdek komt nu niet echt overeen met dat van mij :P

Bij mij heeft hij ook al eens gereageerd op een fietser op de weg omdat ik nog niet naar links kon door een tegenligger. Hij begon net te piepen voor ik naar links kon. Bij mij heeft hij wel eens een beetje geremd toen een voorligger nogal kort op de rand reed bij de uitvoegstrook en een beetje terug mijn kant uitkwam. Strikt genomen niet nodig, want er was nog marge, maar het is ook niet alsof hij toen vol in de remmen ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 88% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Mar.tin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:10:
Je zou voor de lol de EuroNCAP eens moeten kijken van de Leaf, heeft mij veel geleerd hoe en wanneer hij noodstops maakt :)
Interessant. Verklaard misschien waarom hij bij mijn eerste rit van de dealer naar huis zo piepte en een noodrem samen met mijn voet op de rem deed. Ik was echt boos haha. Bejaarde op elektrische fiets dacht wel even voor mijn auto door te kunnen glippen waar hij voorrang moest verlenen. Ik dacht echt, dat meen je niet voor een seconde of twee. Een aanrijding met 13 km op de teller!!! Gelukkig niet.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Goedemiddag allemaal, sinds afgelopen donderdag in het bezit van een Nissan Leaf (N-Connecta variant). Nu heb ik gisteren vrij veel kms (185) gereden maar geeft zowel de NissanConnect app als de MyLeaf app aan dat ik 0KwH heb consumed en 2,62KwH heb regenerated. Iemand enig idee hoe dat kan? Het vertroebelt ook mijn maandbeeld namelijk qua hoeveel ik verbruikt heb (en dat vind ik allemaal wel interessante info).

Daarnaast lukt het niet om mijn prijs per KwH in te stellen op 0,225 €/KwH. Hij accepteert alleen getallen voor de komma gek genoeg. Bekend probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqtWA1UV1SPnnB1ax1YQWgjMB_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vwqfU3XXTiZjkkzUcd5Uhg3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door donleone83 op 14-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
donleone83 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:42:
Goedemiddag allemaal, sinds afgelopen donderdag in het bezit van een Nissan Leaf (N-Connecta variant). Nu heb ik gisteren vrij veel kms (185) gereden maar geeft zowel de NissanConnect app als de MyLeaf app aan dat ik 0KwH heb consumed en 2,62KwH heb regenerated. Iemand enig idee hoe dat kan? Het vertroebelt ook mijn maandbeeld namelijk qua hoeveel ik verbruikt heb (en dat vind ik allemaal wel interessante info).

Daarnaast lukt het niet om mijn prijs per KwH in te stellen op 0,225 €/KwH. Hij accepteert alleen getallen voor de komma gek genoeg. Bekend probleem?

[Afbeelding]
ik zou de app maar gewoon negeren.. die metingen heb ik nog nooit correct gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
DanTm schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:50:
[...]

ik zou de app maar gewoon negeren.. die metingen heb ik nog nooit correct gezien.
Mar.tin schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:51:
[...]

Al eens een puntje geprobeerd te gebruiken? Of misschien is het veld wel in centen? :).

De app (wél de oude versie) geeft bij mij regelmatig niet een compleet overzicht van mijn ritten. Dat lijkt niet gewijzigd te zijn dus in de nieuwe versie. Ik kan er geen logica in ontdekken helaas.
Dank. Negeren dus. Een punt is niet mogelijk, de app biedt zelf alleen een numeriek toetsenbord als optie met een komma 🤣

Vrij bijzonder hoe toch zo’n goede en goedlopende auto zo’n bizar slechte app heeft. De informatie is vrij dramatisch en totaal niet compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Wat betreft de verbruiksdata die op 0 blijven staan, lijkt het me iets te maken te hebben met het niet op OK drukken op de telematica popup bij het aan zetten van de auto. Hij lijkt daar wanneer je dat niet doet maar beperkte data in de app te tonen. Sinds ik daar beter op ben beginnen letten lijkt hij de ritten beter te loggen.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik voor bijna alle dagen 0 kWh verbruik had, ook voor dagen waar hij in het verleden wel gegevens toonde. Toen heb ik op me op aanraden van de Nissan support uitgelogd in de app, alle data verwijderd, en vervolgens opnieuw aangemeld, waarna de data wel verscheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bij vlagen staan er rare gegevens in de app. Maar toevallig vanmorgen even gekeken en toen waren alle maanden volledig inzichtelijk. Wel mooi om te zien auto is ongeveer 4.5 x zo zuinig als mijn oude auto(per euro that is) en iets minder dan een kwart van de energie wordt opgewekt door regeneratie.

En iets wat ik vooraf niet zo verwacht had, maakt de hoeveelheid vermeden co2 ook wel een mooie binnenkomer met rond de 300 kilo deze kleine periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Defector schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:29:
Bij vlagen staan er rare gegevens in de app. Maar toevallig vanmorgen even gekeken en toen waren alle maanden volledig inzichtelijk. Wel mooi om te zien auto is ongeveer 4.5 x zo zuinig als mijn oude auto(per euro that is) en iets minder dan een kwart van de energie wordt opgewekt door regeneratie.

En iets wat ik vooraf niet zo verwacht had, maakt de hoeveelheid vermeden co2 ook wel een mooie binnenkomer met rond de 300 kilo deze kleine periode.
Ja helemaal mee eens! Helemaal nu we door thuiswerken in verhouding veel meer kleinere ritjes maken. Met een auto op brandstof is dat veel ongunstiger. Ook al fietsen we nog het meeste, dat bespaart natuurlijk ook het meeste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

De achteruitrijdpiep kun je met LeafSpy uitzetten. De overige helaas niet, piepen ook alleen maar als de auto "aan" is.. toch?

Ik heb nog nooit een probleem gehad met onverwachte noodstops. Fietsers op het fietspad langs N-wegen. Is dat fietspad OP de weg, of met een berm gescheiden? Want in het éérste geval (op de weg) snap ik goed dat hij daarvoor remt, betekent eigenlijk dat je te laat anticipeert op de fietser.
Lang verhaal kort: Als je te vaak aanvaringen hebt met het noodstop systeem is er 1 van 2 zaken mogelijk aan de hand:

Carplay is nogal kabel-gevoelig. Kostte mij 3 kabels voordat ik de juiste had die nu al ruim een jaar top werkt.
Ik heb het achteruitrij piepje bewust aan gelaten. Helemaal op een volle parkeerplaats kan het een verstrooide voetganger/fietser er op wijzen dat je aan het uitparkeren bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Mar.tin schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:33:
Nog even over die GOM he :+ net op weg naar huis eens op gelet.

Ik vertrok van werk met 465km op de GOM
74,3 kilometer later staat er nog 405km op. En da's met de airco aan.

Niet slecht. Al zeg ik het zelf. Met 110Wh/km ook niet zuiniger dan vanmorgen de heenreis (105Wh/km)

Nog 86% resterend, dus het klopt gewoon wel heel redelijk :)

Jullie zijn allemaal gewoon gek. Met jullie niet-kloppende GOMmen :+
Nee jij met je muxan leaf :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:16

mux

99% efficient!

Ik heb overigens net voor de vakantie (nb: ik ben nu op vakantie) uitgevogeld hoe ik direct de GOM (en andere dingen op het display) kan aanpassen. @Mar.tin heeft duidelijk geen behoefte hieraan dus die zal ik maar niet vragen om proefkonijn te zijn. Eens kijken wie verder wil...

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 14-09-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 161% gewijzigd door Mar.tin op 29-07-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

mux schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:07:
Ik heb overigens net voor de vakantie (nb: ik ben nu op vakantie) uitgevogeld hoe ik direct de GOM (en andere dingen op het display) kan aanpassen. @Mar.tin heeft duidelijk geen behoefte hieraan dus die zal ik maar niet vragen om proefkonijn te zijn. Eens kijken wie verder wil...
Als jij mijn 40 kwh leaf muxanned, dan doe ik alles wat jij wil qua GoM :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:33:
Nog even over die GOM he :+ net op weg naar huis eens op gelet.

Ik vertrok van werk met 465km op de GOM
74,3 kilometer later staat er nog 405km op. En da's met de airco aan.

Niet slecht. Al zeg ik het zelf. Met 110Wh/km ook niet zuiniger dan vanmorgen de heenreis (105Wh/km)

Nog 86% resterend, dus het klopt gewoon wel heel redelijk :)

Jullie zijn allemaal gewoon gek. Met jullie niet-kloppende GOMmen :+
Moet zeggen laatst had ik een trip met 70 kilometer heen en weer terug. Vooral over 100/80 kilometer wegen binnendoor en daar was de GoM aardig correct. Vandaag had mijn vrouw de auto mee voor 65 kilometer ongeveer. Vannacht een keer helemaal opgeladen en stond de range op 270 op en nu staat die met 197 km op de oprit. En daar zijn een paar trips om de kinderen weg te brengen naar de opvang niet meegerekend.

Vooral bij snelweg gebruik (en dan toch vaak even wat harder dan de 100 kilometer limiet) merk ik dat er toch een aantal kilometers verdwijnen en op lange(100+ km trips) er zo 30 kilometer extra weg is. Maar moet zeggen dat was ook vaak met harde wind en/of regen.

Ik vraag mij wel af hoe je die super lage verbruikscijfers krijgt. Normaal verbruik (snelweg en in de bebouwde kom) Over de hele looptijd dat ik de auto heb levert mij 14.3 gemiddeld op. 11 of minder red ik alleen door met een slakkengang bijv naar de winkel of de kinderopvang te rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Defector op 15-09-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:41:
[...]

Vanmorgen op de heenweg: 105Wh/km. :> . Over een rit van 79km.

Gom geeft nu nog 326km aan, en er is 153 km mee gereden sinds opgeladen = 479, waar dus gisteren bij vertrek er 465 op de teller stond.
Vanmorgen stond er 405 op, 79 km gereden, dus 326 klopt exact. :*)

Hij staat nu niet aan de lader, dus we gaan nog een dagje hin und wieder. Kijken of het een beetje blijft kloppen.

Ik doe eigenlijk niks speciaals. Ik rijd vrijwel alle (snel)weg achter een vrachtwagen aan op de ACC :+. Probeer een beetje te anticiperen dat ik max. 50% van mijn regeneratievermogen gebruik.
Verder is het nu wel écht heel gunstig weer. Niet te koud smorgens en niet te warm, dus kan zonder heating / airco rijden.

Mijn all-time gemiddelde over 59.147 km is 130,1Wh/km uit de accu (153Wh/km aan de stekker voorverwarmen meegerekend).
En deze maand zit ik tot nu toe op 121Wh/km :P
Wat zeg je daar! een verschil van 23 Wh/km als je voorverwaren meerekend.. over 59.147 KM..
Heb je dan 23 * 59.147 = 1360 KWh verbruikt aan voorverwarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 110% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
Het is best een hoop energie aan verwarming.... er gaat natuurlijk vrij veel warmte verloren in de winter. Misschien moeten we toch eens gaan denken aan dubbel glas en spouw muur isolatie in auto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 114% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daar zit ik ook nog naar te kijken, dat voorverwarmen/koelen. Ik wil graag een nieuwe radio met Android Auto inbouwen maar dan raak je die functie ook kwijt vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mar.tin schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:13:
[...]

Volgens mij is dat een losse module maar ik weet het niet helemaal zeker.

@mux ?
Onder het scherm zit inderdaad een losse indicatie en het daadwerkelijke instellen zal niet op de radio gebeuren maar de bediening wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog moet uitzoeken of mijn auto aan de carwings gehangen kan worden om het daarmee te doen, en andere handige dingen. Even kijken of dit kan met een importauto uit Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Erasmo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:57:
[...]
Even kijken of dit kan met een importauto uit Frankrijk.
Bij mijn franse import werkt NissanConnect Services in ieder geval perfect normaal (dat wil zeggen, soms wat traag, logging verbruik is niet altijd OK, ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:57:
Onder het scherm zit inderdaad een losse indicatie en het daadwerkelijke instellen zal niet op de radio gebeuren maar de bediening wel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog moet uitzoeken of mijn auto aan de carwings gehangen kan worden om het daarmee te doen, en andere handige dingen. Even kijken of dit kan met een importauto uit Frankrijk.
Lijkt me bij uitstek iets om een alternatief voor te maken vanuit muxsan. Ik heb een aardig vol schema de komende tijd, maar dat is zeker iets waar rond november tijd in gestoken kan worden.

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
[...]

Ook ik vind de noodstops soms nogal onverwacht uit de hoek komen, heb de auto nu twee maanden en toch paar keer gehad, en dat heeft vaak niet iets te maken met te laat remmen. Nu rij ik wel vooral in Rotterdam centrum, vaak met ondergaande en opgaande zon, vaak onoverzichtelijke situaties.
Voorbeelden zijn: noodstop voor een bus die bij de halte naast de weg staat, noodstop voor fietsers aan de rand van de weg, noodstop voor busje op de vluchtstrook naast een N-weg.
Nu maakt ie in die situaties de noodstop nooit af, na een (fractie van een?) seconde volgt een correctie en kan je verder, maar voor achterliggers (lees bumperklevers) achter mij dan toch even schrikken opeens die remlichten.
Ik heb dit toch al wel meer gehoord, dus betwijfel dat er alleen iets mis is met mijn auto.

[ Voor 2% gewijzigd door Rogier.V op 16-09-2020 12:33 . Reden: typo ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nu we het toch over GOM hebben. Meestal rij ik met de raampjes open maar op de snelweg is dat niet zo handig. Op mijn vorige Visa had was de ventilatie vrij simpel geregeld, links een knop voor hoeveel lucht en rechts voor hoe koud/warm. Ik heb nu een Acenta met climate control maar als ik daar de ventilatie aanzet, zonder airco en met de temperatuur kouder dan buiten dan dondert er direct 50km range van de GOM af.

Is dit de GOM die zich verslikt of heb ik toch wat over het oog gezien? Ik hoef met een dag als gisteren niet te koelen maar een constante aanvoer van buitenlucht is wel lekker.
GORby schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:24:
[...]

Bij mijn franse import werkt NissanConnect Services in ieder geval perfect normaal (dat wil zeggen, soms wat traag, logging verbruik is niet altijd OK, ...)
Goed te horen. Welke uitvoering heb je? Moet het nog allemaal even uitzoeken, maar als ik een kwartier van tevoren via de app even de climate control aan kan zetten en op de telefoon laadstatus kan zien en starten/stoppen dan ben ik al een blij man :)
mux schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:02:
[...]

Lijkt me bij uitstek iets om een alternatief voor te maken vanuit muxsan. Ik heb een aardig vol schema de komende tijd, maar dat is zeker iets waar rond november tijd in gestoken kan worden.
Ben benieuwd wat mogelijk is. Maar ga jij eerst maar eens lekker genieten van je vakantie, je hebt het druk zat gehad afgelopen maanden :P

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Erasmo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:

[...]

Goed te horen. Welke uitvoering heb je? Moet het nog allemaal even uitzoeken, maar als ik een kwartier van tevoren via de app even de climate control aan kan zetten en op de telefoon laadstatus kan zien en starten/stoppen dan ben ik al een blij man :)
Probeer de my leaf app eens. Kreeg ik ook als tip hier en die is sneller met het geven van de opdracht en heeft nog geen foutmelding gegeven voor het inplannen of aanzetten van de airco.

Android: https://play.google.com/s....carwingsflutter&hl=en_US
iOS: https://apps.apple.com/us...or-nissan-ev/id1436701776

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jivebunny schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:02:
[...]

Probeer de my leaf app eens. Kreeg ik ook als tip hier en die is sneller met het geven van de opdracht en heeft nog geen foutmelding gegeven voor het inplannen of aanzetten van de airco.

Android: https://play.google.com/s....carwingsflutter&hl=en_US
iOS: https://apps.apple.com/us...or-nissan-ev/id1436701776
Ik ga eerst even kijken of er wel een Carwings dinges in de auto zit. Volgens de site van Nissan zit het in de Acenta vanaf februari 2013 en mijn auto heeft een eerste registratie van maart 2013, dus dat wordt kiele kiele.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0kw00mTkWL4Apc5kHwbpz3QB-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4zQqIibCHuvKFYUNczW05ov.png?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

• GORby
Erasmo schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:51:

Ik heb de 40 kWh Tekna uitvoering, geproduceerd in mei 2019, met een paar extraatjes (reservewiel en Propilot Park). Climate control aan- en uitzetten werkt goed, laadstatus opvolgen en laden starten ook, maar laden stoppen is niet mogelijk omdat die functionaliteit niet voorzien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ufWM3ANmMGVWshS6-zkaRSoudc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPIDNYEorwHFFDpErg9vi1Av.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nice, je hebt het gehaald :D

Werkelijke capaciteit van de batterijen zal nog ~1kWh hoger zijn ivm ontlaadverliezen en dc/dc converter die niet in de berekening van het verbruik zit.

Nog een paar maandjes wachten en dan kijken of je de 350km in de winter kunt verbreken.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GORby schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb de 40 kWh Tekna uitvoering geproduceerd in mei 2019 met een paar extraatjes (reservewiel en Propilot Park). Climate control aan- en uitzetten werkt goed, laadstatus opvolgen en laden starten ook, maar laden stoppen is niet mogelijk omdat die functionaliteit niet voorzien is.
[Afbeelding]
Ah maar op zo'n nieuw model mag je het wel standaard verwachten. Ik heb een menu gevonden van Carwings met allemaal unit informatie zoals het sim nummer en de tcu-id dus de hardware zit iig wel al in de auto.
Je zal zeker op de site van Nissan moeten registreren oid? Wel jammer dan dat alles via de servers van Nissan gaat...
Mar.tin schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:38:
[...]

Welke heb je nu? Er is iets van een fiks namelijk waarmee je de heater uitschakelt. Ik heb er nog wel eentje liggen die je zo mag hebben als hij matcht met jouw model.

Ik zit met mijn GOM test trouwens best goed op koers. Nu 375 km gereden en nog 17% accu volgend het dashboard en 81 km bereik. Maakt de totale som 456km ten opzichte van 465 bij een volle accu, vind ik niet gek.

Morgen nog maar weer naar werk (75km) :D
Oh dat zou wel tof zijn! Ik had er ooit over gelezen, dat was toch een soort van aftermarket knop? Moet je dan ook een unit in de ODBII poort frotten?

[ Voor 3% gewijzigd door Erasmo op 17-09-2020 13:36 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

• GORby
Erasmo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:29:
Je zal zeker op de site van Nissan moeten registreren oid?
Bij de oudere modellen (jij hebt nog een eerste generatie vermoed ik?), dacht ik dat je inderdaad via een site van Nissan moest registreren.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GORby schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:54:
[...]

Bij de oudere modellen (jij hebt nog een eerste generatie vermoed ik?), dacht ik dat je inderdaad via een site van Nissan moest registreren.
Jup, eerste generatie, zelfs nog met die dikke lader in de achterbak.
Mar.tin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ja is een knop, maar zit tussen je Heaterpaneel en de auto, en doet alsof het buiten warm is waardoor de heater niet aangaat volgens mij :+.

Maar is alweer 2 Leafs geleden dus is een beetje grijs. Als je me een DM stuurt zorg ik dat hij bij je komt als ik hem weer tegen kom in een kast. Heb hem van de week nog gezien.

Voor Carwings moet je je bij nissan registreren. Ze hebben dat ergens een beetje verstopt. Heet iets van YouPlus ofzo.
https://youplus.nissan.nl...ster/registerStep1AP.html

Deze denk ik.
Zal eens rond kijken op de site van Nissan.

Oh tof, ik kom nog wel eens in het oosten dus ik haal hem graag binnenkort op.

• GORby
@Erasmo dikke lader in de achterbak? Ik ben niet zo vertrouwd met de oude Leafs, dit is mijn eerste EV.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

• GORby
Da's inderdaad best een dikke lader... Ik wou verwachten dat dat (een stukje van) de batterij was. Da's dan bij de nieuwere versies iets beter geregeld, alleen zit je daar dan weer met een Bose sub in de koffer...

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mar.tin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ja is een knop, maar zit tussen je Heaterpaneel en de auto, en doet alsof het buiten warm is waardoor de heater niet aangaat volgens mij :+.

Maar is alweer 2 Leafs geleden dus is een beetje grijs. Als je me een DM stuurt zorg ik dat hij bij je komt als ik hem weer tegen kom in een kast. Heb hem van de week nog gezien.

Voor Carwings moet je je bij nissan registreren. Ze hebben dat ergens een beetje verstopt. Heet iets van YouPlus ofzo.
https://youplus.nissan.nl...ster/registerStep1AP.html

Deze denk ik.
Carwings? Heb ik iets gemist? Is dat van toepassing op een 2020 leaf?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mar.tin schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:06:
[...]

Heet jij @Erasmo en heb je een 2011 Leaf? :* ;) O+
Nee, maar het was me niet helemaal duidelijk of dat ook van toepassing was op nieuwe leafs ;) Maar ik heb mijn antwoord.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ondertussen de juiste site gevonden: https://youplus.nissan.nl/NL/nl/YouPlus.html

Helaas pakt ie mijn vin niet bij registratie, wellicht omdat het een Franse import is. Gelukkig staat er een 0800 nummer bij waar ik nu in de wacht sta.

Edit: Auto staat inderdaad nog aan de vorige eigenaar gekoppeld, even een kentekenbewijs/factuur mailen waar naam+vin op staat en dan gaan ze de vorige eigenaar verwijderen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Erasmo op 18-09-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Volgens mij is het erger wat 2G / 3G betreft, ik meende gelezen te hebben dat juist 3G uitgezet wordt:
reviews: Het naderende einde van 3g

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Dat hangt blijkbaar van de provider af. Sommige providers schakelen 2G uit, andere 3G. 2G zou echter ook op 3G capable toestellen moeten werken, dus is een uitschakeling van 3G niet zo'n probleem zolang 2G in de lucht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Toch maar de My Leaf app gekocht, want Nissan Connect EV was echt te kansloos. Beetje vervelend dat ook deze app nog steeds geen data van vandaag en gisteren laat zien. Terwijl woensdag na aanschaf direct de woensdag zichtbaar was. Geen idee welke woensdag, misschien wel woensdag 2 of 9 september?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En Nissan heeft de koppeling met de vorige eigenaar al ongedaan gemaakt. Ik kan het ze vergeven dat het een beetje een omweg is, het alweer een 10 jaar oud systeem maar de aftercare is wel dik in orde.

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
De connectie met Android auto is bij mij wat gammel.
Eerst deed de connectie het 75 procent van de tijd. Nu 10 procent, valt regelmatig uit.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de kabel of mijn connector.
Welke kabel gebruiken jullie? Ik heb een Samsung s8

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dikke kans dat het de kabel is. Zelf ben ik een fan van Anker kabels.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik meld mij ook even, gisteren een proefrit gemaakt met een 2015 Leaf (import) en vanochtend een wat langere proefrit samen met vrouwlief. Beviel goed dus al aangegeven bij de garage dat we 'm willen nemen (alleen was de eigenaar vandaag niet aanwezig). Dus volgende week eens onderhandelen over het hoe en wat.

Enige wat me wel opviel is dat er alleen een lader bij zit met een Mennekes aansluiting dus even kijken wat voor kabel ik nodig heb om hem op de standaard 11kW laadpalen aan te sluiten die bij ons in de wijk staan. (hij laad dan niet op 11kW als ik het goed heb gelezen, maar das niet erg want op mijn werk kan hij de hele dag opladen als ik de auto mee heb)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• GORby
@Felicia Normaal zit er bij de Leaf een EVSE (10A lader met standaard stekker voor in het stopcontact aan de ene kant en een Type 2 stekker aan de andere kant. Ook zou er een type 2 laadkabel bij moeten zitten voor de laatstations waar je je eigen kabel moet meebrengen.

Op een 11 kW laadpaal, zal de Leaf maar met 3,6 kW laden, omdat die 11 kW driefasig is, waarvan de Leaf er maar één gebruikt.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
GORby schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:36:
@Felicia Normaal zit er bij de Leaf een EVSE (10A lader met standaard stekker voor in het stopcontact aan de ene kant en een Type 2 stekker aan de andere kant. Ook zou er een type 2 laadkabel bij moeten zitten voor de laatstations waar je je eigen kabel moet meebrengen.

Op een 11 kW laadpaal, zal de Leaf maar met 3,6 kW laden, omdat die 11 kW driefasig is, waarvan de Leaf er maar één gebruikt.
Die 2e zit er dus niet bij, dus die mag de verkoper wel gaan verzorgen als onderdeel van de koop. Dat ie maar 1 fase laad vindt ik niet zo erg. Als hij op het werk laad kan hij heel de dag laden, maar dan moet ik wel een type 2 laadkabel hebben.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Pagina: 1 ... 5 ... 29 Laatste