Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 9 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laat maar weten hoe en wat je wilt. Lijkt me leuk om even bij elkaar te komen om ervaringen, gear etc uit te wisselen, te testen en natuurlijk van een hapje en een drankje te genieten.

Ik heb in mijn Leaf een dashcam, die krijgt nu nog stroom vanuit de aanstekerpoort, wat niet echt geweldig is.

Op een ander forum vond ik deze afbeelding, en rood omcirkelde stekker zou je kunnen gebruiken voor voeding om de dashcam met contact aan en uit te laten gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU4T28zQaV4Evb0DX_CpwG2ENjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25M623uLBNhy2upViZJsrCKS.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dat dit een standaard stekker is en niet Leaf specifiek? Ik ga liever niet met snijtaps aan de gang en vaak heb je voor zulke stekkers een tussenstekker die als tap kan fungeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Dat kan toch niet met jouw auto? Die heeft een hele andere cluster daar.

Ik zou eerlijk gezegd doen wat ik in ons busje heb gedaan: de dashcam direct voeden vanaf een zekering in je zekeringkastje dat doet wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als ik deze video bekijk van een 2013:

YouTube: Simple dashcam power wiring, with timer. Nissan Leaf (2013)

Dan is het een iets andere formfactor maar dezelfde stekker. Ben hem eerder met wat googlen ook in een Infinity tegen gekomen dus het is een stekker die Nissan vaker gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UogZY3NnUn9zpCe0DGXC98_wnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99liwQtZ53sg5s1Pfj7TOTSv.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Net even lopen pielen maar krijg de unit niet zo een twee drie los. Als ik trek voel ik wel twee klikken maar er komt voor de rest geen beweging in. Ben een beetje koi om harder te rukken, wil de boel niet slopen :+

[ Voor 47% gewijzigd door Erasmo op 26-03-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We kunnen dit binnenkort bij muxsan anders even bekijken? Dan is het mijn risico als ik iets stukmaak :) Geldt trouwens voor iedereen die van plan is iets stuk te trekken in z'n auto - ik heb daar genoeg ervaring mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is goed wat mij betreft. Het is trouwens niet dat ik tegen een kabel trekken vanuit de zekeringhouder ben maar dit leek me handiger, het is een geschakelde 12v op 10cm afstand van waar je het nodig hebt.

Wat me daarentegen minder handig lijkt is om een lange USB kabel te trekken, de meeste dashcams zitten nu nog op USB mini maar dikke kans dat er meer en meer USB C units de markt op komen de komende jaren, dan lijkt me een goed weggewerkte USB A/C poort een betere optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:01
Hij is binnen hoor.. al binnen twee weken, onze Leaf 62 N-Connecta. Nu nog iets verzinnen voor het opladen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 13:52
Ik heb sinds woensdag ook een Leaf Acenta. In eerste instantie wilde ik dit via ANWB private lease doen voor € 329. Ik vond het een mooie aanbieding en zelfs de lokale dealer kon niet bij dat bedrag uitkomen.

Na wat verder zoeken kwam ik bij een privatelease die per maand € 349 kost, maar daar stond bij dat subsidie mogelijk was. Op de ANWB site zag ik dat de subsidiepot leeg was. Maar door verder te kijken, bleek dat de pot voor nieuwe auto's te zijn. Die auto was al op kenteken gezet en kon dus wel in aanmerking komen voor subsidie op gebruikte auto's a € 2000 (uitbetaald in 4 jaar 41,67 per maand). Als je dat omzet wat je dan 5 jaar lang per maand voordeliger uit zou zijn, kom je op € 33 per maand. Dan zou die dus goedkoper zijn dan de ANWB en ook direct leverbaar. Ook vond ik de voorwaarden van de ANWB over de kilometers wel een beetje tricky. Als je 60 maanden 10.000 km neemt en je komt er overheen, dan ga je achteraf over de hele looptijd de prijs voor 15.000 km betalen. Dus 60 x € 30 = €1800 euro nog betalen. Dat vond ik geen fijn gevoel.

Ik ben terug naar de dealer gegaan en hij kon ook uitrekenen voor een auto die wel nieuw was, maar al wel op kenteken was gezet. Kwam uiteindelijk iets duurder uit dan 349 per maand, maar omdat het een lokale dealer was heb ik dit toch gedaan.

Ook meteen via openbaarladen.nl een laadpaal aangevraagd, want ik heb zelf geen mogelijkheid om de auto naast mijn huis te zetten. Er staat er al 1 op 250 meter van mijn huis, maar niet geschoten is altijd mis. De aanvraag voor dichterbij huis is afgewezen, maar bij mijn werk wordt wel een laadpaalplek voorgesteld aan de gemeente. Ik ben benieuwd of deze daadwerkelijk geplaatst wordt. Prijzen voor openbaar laden vallen hier mee (provincie Gelderand, Allego voor 0,24/kWh)

De subsidieaanvraag ging ook supersnel. Na een paar dagen had ik al bericht dat de subsidie was goedgekeurd.
Het is uiteindelijk een dark grey metallic geworden, wel met een 7 kW lader. Wat een heerlijke auto. Ik heb nog geen ervaring met opladen, want ik heb er nog niet veel mee gereden.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
Eerste ervaring gehad met laden. Ik was in Brabant zocht een laadpaal dichtbij. Alleen stond de laadpaal op een hele andere plek en de paal werd niet herkend met de QR code en met de Vattenvall app kon ik het laden ook niet starten. Gelukkig heb ik meerdere laadpassen, dus dan maar met E-flux en dat werkte wel. Via de apps zag ik de laadsessie niet. Alleen de Nissan connect app kon ik het laden zien. Het was een 11 kW laadpaal, dus laden ging niet heel snel. Toen ik later op de dag thuis was daar maar eens aan een laadpaal gehangen. Dit werkte wel meteen en de laadsessie was ook te zien in de Smoov-app. Hier gelukkig wel een 22 kW lader.

Ik was eigenlijk benieuwd hoe jullie de D/B, eco mode en e-pedal gebruiken. Ik kwam op youtube een filmpje tegen waarin iemand ervaarde dat rijden zonder eco mode aan efficienter/zuiniger is. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik wil dit de komende tijd ook gaan uittesten. Nu zijn er natuurlijk altijd omstandigheden waardoor de efficiëntie wordt beïnvloed (soort weg, weer, temperatuur, rijstijl, climate controle, etc), dus wel lastig te vergelijken.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

jocst77 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:15:
Eerste ervaring gehad met laden. Ik was in Brabant zocht een laadpaal dichtbij. Alleen stond de laadpaal op een hele andere plek en de paal werd niet herkend met de QR code en met de Vattenvall app kon ik het laden ook niet starten. Gelukkig heb ik meerdere laadpassen, dus dan maar met E-flux en dat werkte wel. Via de apps zag ik de laadsessie niet. Alleen de Nissan connect app kon ik het laden zien. Het was een 11 kW laadpaal, dus laden ging niet heel snel. Toen ik later op de dag thuis was daar maar eens aan een laadpaal gehangen. Dit werkte wel meteen en de laadsessie was ook te zien in de Smoov-app. Hier gelukkig wel een 22 kW lader.

Ik was eigenlijk benieuwd hoe jullie de D/B, eco mode en e-pedal gebruiken. Ik kwam op youtube een filmpje tegen waarin iemand ervaarde dat rijden zonder eco mode aan efficienter/zuiniger is. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik wil dit de komende tijd ook gaan uittesten. Nu zijn er natuurlijk altijd omstandigheden waardoor de efficiëntie wordt beïnvloed (soort weg, weer, temperatuur, rijstijl, climate controle, etc), dus wel lastig te vergelijken.
Ik gebruik alleen e pedal en nooit eco mode. Die laatste voegt imho niets toe en maakt het rijden minder leuk. Snel optrekken in een EV is niet een enorme efficiëntie slag tenzij je ook hard remt en niet regenereert. De gemiddelde snelheid is van veel meer invloed op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-09 12:55
mux schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:11:
Ik heb ~2 jaar geleden ook nog het aanbod gekregen om rondjes te rijden op een vliegveld, er zijn er een aantal met dagen waarop niet gevlogen wordt. Dat is iets wat we ook nog kunnen proberen. Je zit dan alleen wel al gauw significant buiten de randstad (en dus een wat grote afstand voor sommigen) - denk gilze-rijen of eelde-smilde.
Is een e-golf rijder ook welkom? Zou leuk zijn om te vergelijken.

Als de lease e-golf wordt vervangen door een ev met meer range dan wordt onze 2e auto waarschijnlijk een eerste generatie Leaf voor woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben echt van plan om direct uit de drivetrain verbruiksdata te trekken, dus ik kan niet zomaar iets anders dan een Leaf of e-NV200 testen. De e-golf een beetje kennende is het een vrij moeilijk te ontcijferen CAN-bus, dus ik weet niet of dat gaat lukken. Je bent welkom hoor, maar erg accurate data gaan we niet kunnen verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko3333
Ik weet wel iemand die voor zijn beroep regelmatig Canbus uitleest voor het programmeren van Canbus modules, misschien dat hij wil helpen (Tesla's heeft hij iig al gedaan).

Er zijn inmiddels ook al aardig wat e-golfjes verkocht, Golf zijn altijd erg populair op de 2e hands markt. Alleen de range weerhoud veel mensen om deze auto als ev te kopen, inclusief mijzelf (jammer want hij rijd echt heel prettig). Ik denk dat je best een aardige business case hebt als je deze ook van een Muxtender kan voorzien :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marko3333 op 05-04-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mar.tin schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:43:
Ik zal zometeen wel eens even een begin maken aan een Topic. gegadigden om te helpen? @Erasmo ? @Mfpower ? @Maasluip / anderen?

Van @mux weet ik al dat hij wil helpen :)
Sorry voor de late reactie, ik heb sinds kort een kleine Erasmo op de wereld dus ben eigenlijk komende tijd ietwat te druk om iets te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
Is het ook mogelijk om whatsapp berichten op het scherm van de Leaf te krijgen net zoals sms'jes?

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Op welke Leaf precies? Het schijnt dat de integratie in de e-plus beter zou moeten zijn (volledige android messaging ondersteuning) dan de rest. Op alle andere Leafs is het een harde 'NEE' in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
mux schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:11:
Op welke Leaf precies? Het schijnt dat de integratie in de e-plus beter zou moeten zijn (volledige android messaging ondersteuning) dan de rest. Op alle andere Leafs is het een harde 'NEE' in ieder geval.
Ok. Voor een Leaf 40kWh 2020 dus niet. Bedankt.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko3333
Leaf 2020 heeft Apple carplay en Android auto wat je kan gebruiken..

Zie ook https://www.nissan.nl/voe.../leaf/connectiviteit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelleLeaf
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-04-2021
Goedemiddag allen:-D,
Sinds deze week ben ik de eigenaar van de Nissan Leaf (Jan 2019).
En nu zit ik met het volgende probleem wellicht dat jullie dit herkennen en mij op weg kunnen helpen?

Ik heb bij you+ Nissan een account aangemaakt.
Vin nummer ingevoerd maar nu wil ik de eigendomscontrole uitvoeren.
Precies stap voor stap uitgevoerd (de Nissan heeft ook gewoon verbinding).
Maar hij blijft maar hangen in het uitvoeren van de controle dus ik kom niet verder.

Iemand een idee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:14

d0s

sssst

De versies tot mei 2019 hebben een andere app. Daarna is het infotainment en registratie anders geworden.

Die verbind je niet via het nissan menu in de auto geloof ik.

Zoek dus naar de andere app in de store. :-) denk dat dit het is.

[ Voor 32% gewijzigd door d0s op 17-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelleLeaf
  • Laatst online: 20-04-2021
Klopt maar daar heb ik juist opgelet.
De versie van mei 2019 is de NissanConnect services app en de Nissan Leaf die ik heb is de NissanConnect EV app maar ik moet de eigendomscontrole via you+ uitvoeren. Zodra die controle niet compleet is kan ik ook niet inloggen op de ev app.

Bedankt voor het idee maar helaas niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als het nog hetzelfde is als bij het overzetten van eigendom bij onze auto: de controle via de website/app is kapot, je moet een telefoontje plegen naar Nissan en dan via e-mail een scan van het kentekenbewijs opsturen. Dan wordt je account opgezet met de VIN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja de Nissan app is berucht kut...

Het kostte even printen maar dan heb je ook wat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTEq39n6irmbP0El9Yi-F6rWWJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zszXiWWZx5BWQtNeQI3eLeLf.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of en wat het scheelt op de snelweg. Volgende project is afdekspul voor de boutgaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Vanmiddag wou ik mn 2 jaar oude Leaf starten maar er gebeurde niks! De deur was wel open (blijkbaar een dag eerder niet op slot gedaan) maar er zit geen leven meer in. Ook het klepje waar de kabel in moet is niet meer open te krijgen. Niet met de sleutel maar ook niet vanuit de auto.
De accu was nog 70% vol de laatste x dat ik in de auto had gereden.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Heb een abbo op de ANWB dus kan morgen bellen, maar zou lullig zijn als het een simpel iets is waar ik mss niet aan had gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Goede kans dat je 12V accu dood is, heb je hem lang niet gebruikt? Hij laadt de 12V accu wel periodiek bij, maar volgens mij niet op een al te slimme manier. Gewoon vaste intervallen, dus als dat niet voldoende blijkt, dan kan het zijn dat het op een gegeven moment klaar is.

Ik heb het ook een keer gehad met mijn Leaf uit 2018, achteraf wel met een aanwijsbare reden, heb ook de ANWB gebeld en die hebben me geholpen. Het metertje dat ze hanteren moet je niet klakkeloos geloven, in mijn geval kwam er uit dat vervanging nodig was, ze hebben me bij de Kwikfit afgezet. Daar hadden ze de betreffende 12V accu niet op voorraad, bij de Profile ook niet en bij de dealer hebben ze hem getest en bleek ie nog goed te zijn. Nu een driekwart jaar later, doet de accu het nog steeds prima.

Uiteraard, als jouw accu een aantal dagen op 0 volt heeft gestaan, kan het verhaal anders zijn natuurlijk :)

Ik heb trouwens een powerbank gekocht waarmee je je 12V accu kan jumpstarten, erg handig om te hebben.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ah, met afstand de meestgehoorde support call. Nostalgisch.

Ja, 12V op de Leaf is brak geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Dank Budi en Mux.. Dan denk ik dat de 12v accu dood is. De auto wordt toch wel regelmatig gebruikt. Staat zeker niet 5 dagen stil.
Zo maar eens de ANWB bellen. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 10:30
Hoi medetweakers,

vorige week ook een Leaf aangeschaft, ben er heel erg blij mee. De leaf die ik heb gekocht heeft alleen een standaard radio met bluetooth, nu wil ik deze graag laten vervangen voor een radio met CarPlay of indien mogelijk het mediacenter die standaard in de leaf zit, zodat ik hier hopelijk ook de Connect app mee kan gebruiken. Weet iemand of dit mogelijk is? Dit is de radio die er nu inzit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhYUVE_SnMjwnz7RH-SmjI8hiiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOQQKAzg0aBBo0gLrC1248ic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, dit gaat niet echt. Er mist meer dan alleen de head unit; je hebt ook de TCU niet ingebouwd (de daadwerkelijke module met modem en SIM), en je hebt geen SIM-abonnement via Telenor. Daarnaast heb je ook de kabelboom niet in de auto om de native head unit op aan te sluiten.

Technisch gezien kan het wel, maar je moet dan een hoop zaken vervangen/toevoegen:
- Head unit zelf
- Head unit surround
- VCM (boordcomputer)
- Shifter unit
- Kabelboom VCM (da's een hele ingrijpende kabelboom om te vervangen)
- TCU
- Knoppencluster links

En dan moet je ook een programmeersleutel kopen om de VCM te kunnen inprogrammeren met je batterij-ID.

Kort gezegd: niet aan beginnen, behalve als je echt een project zoekt.

Dat gezegd hebbende, zo ontzettend veel mis je ook niet, en deze head unit is wel gewoon een standaard formfactor, dus die kun je vervangen door een Aliexpress versie met AA/Carplay support. Dan kun je nog steeds niet voorverwarmen, 80%-limiet instellen, laad- of klimaattimers instellen, maar heb je wel veel betere kaarten, veel betere support voor telefoons en een responsievere head unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
Bedankt mux voor je uitgebreide antwoord! Ik had al een klein vermoeden dat het hem niet zou gaan worden en idd dat Connect gebeuren lijkt me vooral handig voor het voorverwarmen in de winter. Dat wordt dan een aftermarket oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Voor bediening van laden en dergelijke meer kan je eens kijken naar OVMS, waarmee je het een an ander zou moeten kunnen. Zie hier voor details op de Leaf: https://docs.openvehicles...issanleaf/docs/index.html

Onder andere hier te koop:
https://shop.openenergymonitor.com/ovms/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
Heel erg interessant GORby, zoals ik het lees is dit precies wat ik wil. Ik had al een systeem gevonden waarbij je een soort interface achter de bediening van de verwarming moest installeren

Dit lijkt me toch een gedoetje, die van jou lijkt me gewoon plug en play, ik ga eerst achter een nieuwe radio aan.. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Disclaimer: Ik heb er geen ervaring mee, want het werkt niet op een model 2018 en later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ik heb vandaag de 10.000km aangetikt met de Leaf, na acht maanden! Ik heb even berekend wat dit me aan elektriciteit gekost heeft. Heel betrouwbaar is het niet, maar ik heb wel een indicatie omdat mijn normale stroomverbruik tot op 100kWh stabiel is jaar op jaar. Als ik dat doe kom ik op 17,2kWh/100 km uit. Helemaal klopt het niet, want ik heb een keer of 3 moeten snelladen en heb ook een keer of 10 aan een paal gestaan (meestal maar een uurtje of 2 per keer). Die zijn niet meegenomen in de berekening. Al met al kan ik dus vaststellen dat ik inclusief laadverlies onder de 20kWh/100km ben gebleven en dat is waar ik alle berekeningen op heb gebaseerd.

Best aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Uit mijn normale stroomverbruik zou ik weinig conclusies kunnen trekken het voorbije jaar, aangezien thuiswerken voor een stijging van het vebruik gezorgd heeft, maar hier zit het rond de 16 kWh/100km volgens de elektriciteitsmeter die voor de EVSE staat. Weinig snelweg, dus dat ligt in de lijn van de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09
Sinds gisteren de trotse eigenaar van een rode 2014 leaf. Nog 11 van de 12 streepjes.

Nu staat bij de Lidl bij ons in de buurt een gratis ChaDeMo snellader en ik vroeg me af of het slecht voor de accu is om daar tijdens het winkelen op te laden. In de parkeergarage staat een evbox lader, maar dan heb je een laadpas nodig en betaal je transactiekosten lijkt me? Beetje nieuw in de oplaadwereld nog.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zou het slecht zijn? Of anders gevraagd: waarom zou het slechter zijn om te laden als je aan het winkelen bent dan om te laden als je in de auto zit te wachten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:12
Vermoedelijk is snelladen op de Leaf zonder actieve koeling e.d. belastender voor de accu dan op een wat rustiger tempo opladen aan een gewone laadpaal?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Geldt eigenlijk voor elke batterij: sneller laden is minder goed voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Snel laden is inderdaad minder goed voor de levensduur, maar dat hangt ook voor een stuk van de temperatuur af. Als je ervoor zorgt dat je batterij niet te warm wordt, dan zal het niet veel extra slijtage geven ten opzichte van traag laden. Ik hang de mijne ook regelmatig aan de snellader bij de Lidl, maar niet wanneer de batterij al aan de warme kant is. Bij mijn 40 kWh ligt het snelladen natuurlijk redelijk kort bij de 1C, wat een courante laadsnelheid is voor de meeste lithiumbatterijen, dus dat maakt ook een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je 'koud' komt aanrijden dan kan het sowieso niet zoveel kwaad, de massa van de accu is een aardige warmtebuffer die je eerst moet vullen. Zo uit mijn hoofd lag de ideale laadsnelheid voor de Leaf rond de 20kW(0.5C) maar ik kan die bron even niet meer vinden.
Huupie0172 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:11:
Bedankt mux voor je uitgebreide antwoord! Ik had al een klein vermoeden dat het hem niet zou gaan worden en idd dat Connect gebeuren lijkt me vooral handig voor het voorverwarmen in de winter. Dat wordt dan een aftermarket oplossing.
En was het de 12V accu? Tip: een multimeter is een erg handig ding om te hebben voor het huis/de auto, daar kun je al veel mee uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Ik vraag me af wat de gemiddelde kosten zijn van een onderhoudsbeurt van de Leaf en om de hoeveel kilometers Nissan graag wil dat je de Leaf even langs komt brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

https://www.nissan-cdn.ne...n/za/Maintenance/Leaf.pdf

Een standaard onderhoudsbeurt is iets over de 100 euro, en de dealer wil graag dat je die jaarlijks doet. Er zijn maar twee items voor de auto: interieurfilter en vloeistoffen.

Interieurfilter is wel iets dat ik zou aanraden om regelmatig te vervangen, zeker elke 2 jaar. Typisch tussen de 10-15 euro: https://www.winparts.nl/f...an-nc-2024x/p1010279.html

Remvloeistof heeft in Nederland bijna niet te lijden, dus die kun je in principe laten wachten tot end-of-life van de vloeistof zelf (typisch 8 of 10 jaar). Als je regelmatig in de bergen rijdt en de remvloeistof echt heet is geworden, zou ik die wel volgens het standaardinterval vervangen (30 000km of 4 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
Erasmo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:27:
Ja de Nissan app is berucht kut...

Het kostte even printen maar dan heb je ook wat:
[Afbeelding]

Ben benieuwd of en wat het scheelt op de snelweg. Volgende project is afdekspul voor de boutgaten.
geen risico op oververhitte remmen :? Nu is het geen circuitmonster maar toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Remmen worden niet gekoeld door de gaten in je wielen, da's een veelvoorkomend misverstand. De luchtstroming daar is nihil, in de praktijk is er maar heel weinig convectieve koeling van je remschijven, behalve als ze opzettelijk geventileerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interieurfilter kun je in principe zelf doen, is niet heel moeilijk:

Maar zeker een aanrader. Als je er iets meer efficiëntie uit wilt knijpen kun je ook de ATF vervangen maar dat is meer een werkje, daar heb je wel een krik en bok voor nodig, je doet dat het liefste op de brug.
ybos schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:05:
[...]

geen risico op oververhitte remmen :? Nu is het geen circuitmonster maar toch?
Nope. Zie bovenstaande en ik doe bijna alles met de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mijn leaf (2020) krijgt nu een software update gepushed. Iemand enig idee wat daarin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 16:01
Ik ben nu al bijna 8 maanden in het bezit van een Nissan Leaf Ze0 uit 2013 (Met het lichte interieur) We hebben er al bijna 10.000 km er mee weggereden. De Leaf heeft nog nooit bij een laadpaal buiten onze oprit gestaan en is ook echt bedoel voor een heen en terug reis van max 80-90 km. Ik zit nu op de 77% SOH en ja soms merk je dat je een kleine accupack er in heb zitten.

Mijn achterbanden zijn aan vervanging toe en ben an het kijken voor all weathers. Ik kon met de banden die er nu onder zitten niets eens van mijn oprit afkomen met de sneeuw. Zodra de sneeuw was gevallen is deze auto dus onbruikbaar.

Heeft er iemand suggesties voor all-weathers voor de Leaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:23
Moet je niet sowieso elk jaar gaan om de garantie van je batterij te houden (de eerste 8 dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Horla Hoe bedoel je dat, moet je elk jaar minstens een keer aan een snellader hangen om garantie te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Maasluip schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:30:
@Horla Hoe bedoel je dat, moet je elk jaar minstens een keer aan een snellader hangen om garantie te houden?
Het was eigenlijk een antwoord op de vraag van @mausy5043 met om de hoeveel tijd de leaf binnen moet voor onderhoud. Op hun site lees ik:
een dekking voor de lithium-ion-batterijvan 96 maanden of 160.000 kilometer (hetgeen zich het eerst voordoet).
maar ik dacht ooit ergens kleine lettertjes te hebben gezien die stelden dat het enkel was als je jaarlijks onderhoud liet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Horla schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:11:
Moet je niet sowieso elk jaar gaan om de garantie van je batterij te houden (de eerste 8 dus)?
Verschilt per regio, er zijn auto's met en zonder deze eis.

Je moet wél jaarlijks de auto laten onderhouden bij de dealer voor de gratis nissan pechhulp (da's universeel in Europa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ondertussen een paar honderd km gereden met de wieldoppen, onder vergelijkbare omstandigheden als hiervoor. Denk dat het ongeveer 2-3% scheelt.
mux schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Verschilt per regio, er zijn auto's met en zonder deze eis.

Je moet wél jaarlijks de auto laten onderhouden bij de dealer voor de gratis nissan pechhulp (da's universeel in Europa).
Eigenlijk geen slecht idee, dan kan de Wegenwacht de deur uit. Worden ze bij de dealer niet zenuwachtig van de extender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mfpower schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:04:
Mijn leaf (2020) krijgt nu een software update gepushed. Iemand enig idee wat daarin zit?
Om mezelf maar eens te quoten: de geluidjes in de auto zijn anders (parkeersensoren) verder nog geen verschil ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:11
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Mfpower schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:14:
[...]

Om mezelf maar eens te quoten: de geluidjes in de auto zijn anders (parkeersensoren) verder nog geen verschil ontdekt.
Doet de 2020 Leaf dan OTA updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:11
gisteren de OTA update geinstalleerd op de mijne (aug-2020). wel jammer dat de taal spontaan naar engels terug springt. verder weinig nieuws ontdekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:20
Mar.tin schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:20:
[...]

Bij "mijn" dealer in elk geval niet (Nissan Harderwijk)
Bij mijn dealer vinden ze het zelfs razend interessant. Ze willen er alles van weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De volgende aeromod is ook net uit de printer gerold:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFqKXDFbffvj6V_jfcJLK21eyFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtH0njUYkTTgQKpYlMfc8lG1.jpg?f=fotoalbum_large

Grillblockers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycevraagt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-07-2021
Goedemiddag,
Mijn vader is sinds vorige week de trotse bezitter van een Nissan Leaf. De beste man is al een week aan het stoeien met een software-update die uitgevoerd moet worden maar hij krijgt het niet voor elkaar, met de Nissan ‘helpdesk’ komt hij er ook niet uit.

Voor zover ik nu heb gezien en heb begrepen maakt de auto verbinding met de app, dat werkt allemaal. De auto geeft aan dat er een software-update is en of die uitgevoerd moet worden en dan krijgt hij alleen de optie ‘later’, de optie ‘accepteren’ staat in het heel lichtgrijs weergegeven en daar kan je niet op drukken.

Ik vrees dat ik met halfbakken informatie aan kom zetten nu, maar op internet kan hij verder ook niets vinden en ik dacht het is het proberen waard om de vraag hier even te stellen.

Hij is overigens nu wel even naar de dealer, om te kijken of zij hem kunnen helpen hiermee.

Maar mocht iemand een idee hebben waar het aan kan liggen dat het uitvoeren van de update niet lukt, dan hoor ik het graag!

Alvast mijn dank!

Groet,
Joyce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Net bij de lokale Nissan Dealer wat het onderhoud zou kosten voor 90k kilometers. Nu komt de offerte op E287 met de aantekening dat ook de koelvloeistof vervangen moet worden (en interieurfilter maar goed, dat zijn de kosten niet lijkt me).

Nu vraag ik me af of dat een redelijke prijs is. Had me wat meer ingesteld op beurtjes rond de E100, want elektrisch enzo :D. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko3333
Ik kijk zowel naar de km stand als de leeftijd bij onderhoud.
Olie van goede kwaliteit bijvoorbeeld kan makkelijk 40km mee bij veel auto's, maar als het al 3 jaar oud is, heeft het zijn smerende eigenschappen voor een gedeelte verloren en gaat je motor eraan.
Zelfde bij koelvloeistof. Als je ziet in de onderhoud historie dat dit niet lang geleden is, dan kan het nog een jaartje mee. Zit er G12+ bijvoorbeeld in, dan geven ze aan dat dit een autoleven (15y?) mee gaat.
Interieurfilter kan je evt zelf doen, genoeg filmpjes op YouTube daarover.
Ik vraag altijd een offerte aan, je ziet dat er vaak een hoop onnodige dingen worden gedaan en je hebt gelijk een idee of de prijzen fair zijn of dat je beter ergens anders naartoe kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 20:12
Joycevraagt schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:23:
Goedemiddag,
Mijn vader is sinds vorige week de trotse bezitter van een Nissan Leaf. De beste man is al een week aan het stoeien met een software-update die uitgevoerd moet worden maar hij krijgt het niet voor elkaar, met de Nissan ‘helpdesk’ komt hij er ook niet uit.

Voor zover ik nu heb gezien en heb begrepen maakt de auto verbinding met de app, dat werkt allemaal. De auto geeft aan dat er een software-update is en of die uitgevoerd moet worden en dan krijgt hij alleen de optie ‘later’, de optie ‘accepteren’ staat in het heel lichtgrijs weergegeven en daar kan je niet op drukken.

Ik vrees dat ik met halfbakken informatie aan kom zetten nu, maar op internet kan hij verder ook niets vinden en ik dacht het is het proberen waard om de vraag hier even te stellen.

Hij is overigens nu wel even naar de dealer, om te kijken of zij hem kunnen helpen hiermee.

Maar mocht iemand een idee hebben waar het aan kan liggen dat het uitvoeren van de update niet lukt, dan hoor ik het graag!

Alvast mijn dank!

Groet,
Joyce
Zou het kunnen dat de auto nog niet/meer verbonden is met WiFi?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joycevraagt schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:23:
Goedemiddag,

Alvast mijn dank!

Groet,
Joyce
Is de auto ook verbonden met het internet? Dat wil nog wel eens een dingetje zijn bij eigenaarswissel. Ben benieuwd wat de dealer zei.
Hercul3s schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
Net bij de lokale Nissan Dealer wat het onderhoud zou kosten voor 90k kilometers. Nu komt de offerte op E287 met de aantekening dat ook de koelvloeistof vervangen moet worden (en interieurfilter maar goed, dat zijn de kosten niet lijkt me).

Nu vraag ik me af of dat een redelijke prijs is. Had me wat meer ingesteld op beurtjes rond de E100, want elektrisch enzo :D. Wat denken jullie?
Interieurfilter kost €10-20, installeren is 10 minuutjes werk. Doen ze ook de differentieelolie vervangen? Want die kost wel wat en dat duurt wat langer.
Tot nu to zijn de resultaten goed. Kan het niet uitlezen met Leafspy want ik heb nog geen geschikte dongle maar de uitlezing op de auto geeft al een positief resultaat. Snelweg met 100 km/h zonder airco is nu ongeveer 0,15-0,155 Wh/km.
Kom ook met merkbaar meer km aan op m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joycevraagt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-07-2021
[quote]Erasmo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:51:
[...]

Is de auto ook verbonden met het internet? Dat wil nog wel eens een dingetje zijn bij eigenaarswissel. Ben benieuwd wat de dealer zei.

Bedankt voor de reacties/suggesties.
De auto maakt wel verbinding met het internet/WiFi netwerk. Het is een nieuwe Leaf, eerste eigenaar, dus ook daar zit geen ‘dingetje’ in met instellingen van een vorige eigenaar.

Hij is bij de dealer geweest en er is een afspraak ingepland voor aanstaande maandag, het systeem krijgt dan een harde reset. Opvallend is dat ze toevallig die dag nóg een andere nieuwe Leaf hebben staan, die gelijk is afgeleverd, met exact hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat anders, kan iemand me een ODBII aanwijzen die wel met Leafspy werkt? Heb nu al drie pogingen gedaan maar telkens bot :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Erasmo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:33:
Wat anders, kan iemand me een ODBII aanwijzen die wel met Leafspy werkt? Heb nu al drie pogingen gedaan maar telkens bot :|
mvdam heeft de lelink al gegeven maar voor de zekerheid nog een rechtstreeks linkje van de lelink II die op mijn 2016 Leaf werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Horla schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:32:
[...]

mvdam heeft de lelink al gegeven maar voor de zekerheid nog een rechtstreeks linkje van de lelink II die op mijn 2016 Leaf werkt.
Geen goedkopere die goed werken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gezien de lange levertijd vermoed ik dat het een dropshipper situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hercul3s schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:30:
[...]

Geen goedkopere die goed werken? :D
Hier is er een heel lijstje van alternatieven, geen idee of er goedkopere zijn dan de lelink (ik vond de €27 die ik ervoor betaald heb niet echt overdreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:33:
Konnwei KW901, werkt op mijn 2019 40kWh Nissan Leaf.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Is mss al aan bod geweest maar laden jullie tot 80% of 100%? In mijn 2014 Leaf heb ik tot 80% aanstaan om de batterij te sparen, alleen lees wat verschillende verhalen erover hoeveel het scheelt. Iemand nog links naar goede bronnen hierover of ervaringen?

Heb 100% ook niet nodig, zelfs met 80% laden we 1 a 2x per week op en dat is prima. Meer uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Mar.tin schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:52:
[...]
Doorgaans zijn lithium accu's op de lange termijn minder blij op 100% dan op 80%. Voorzover mijn info strekt is dat dus vooral van: Vandaag vol opladen, en dan dagen/wekenlang vol blijven.
Zaken als temperatuur maken hier ook nog weer een verschil in.
In de regel kan het in elk geval geen kwaad om je lading te beperken tot 80%. Zéker dus niet als je met een 24kWh Leaf met 1-2x laden per week uit kan :).

Ik laad zelf 5x per week tot 100% momenteel, maar trek einde werkdag dan de stekker eruit en rijd 80km richting huis, dus kom meestal ergens met 86-75% aan thuis. Zelden dus met een volle accu dagenlang voor de deur.
Ja, beetje wat ik ook probeer te doen. Morgen lange rit dus vannacht / morgenochtend tot 100% en dan meteen rijden. Niet op 100% laten staan.

Houden we dat aan :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook tot 80% hier tenzij ik weet dat de volgende rit lang word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe zetten jullie die interval? Wanneer de auto onder de 30/40 procent komt. Dan hang ik de Leaf via de adapter in de garage aan 220 in de avond. De volgende dag is deze altijd wel weer vol of richting 90 procent.

Deze week ook een update gekregen, de Leaf gaf aan dat het een uur kon duren, maar gelukkig binnen 10 minuten klaar. Ik heb even gezocht op release notes maar niets kunnen vinden. Het enige wat opvalt zijn de andere piepjes bij het parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Defector schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:01:
Hoe zetten jullie die interval? Wanneer de auto onder de 30/40 procent komt. Dan hang ik de Leaf via de adapter in de garage aan 220 in de avond. De volgende dag is deze altijd wel weer vol of richting 90 procent.

Deze week ook een update gekregen, de Leaf gaf aan dat het een uur kon duren, maar gelukkig binnen 10 minuten klaar. Ik heb even gezocht op release notes maar niets kunnen vinden. Het enige wat opvalt zijn de andere piepjes bij het parkeren.
En de tekst die je moet wegdrukken na het starten is anders. Verder heb ik ook niets gemerkt.
Wel blij met de nieuwe piepjes trouwens. Iets minder intrusief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Defector schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:01:

Sommige hebben een menuutje in de knopjes linksonder van je stuur. Anders kun je op de midden console altijd nog een oplaadtimer maken van 07:00 - 06:59 oid en dan kun je als het goed is daar ook de 80% instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Beetje in relatie tot het opladen tot 80% of 100% hierboven:
Ik ben aan het oriënteren op een tweedehandse Leaf eerste versie (2013 - 2016) 24 kWh. Nu kom ik er een tegen uit 2015 met een kleine 16.000 op de teller. De dealer vertelde me dat deze als lease bij een MBO/HBO heeft gestaan. Ik vraag me af of dat eigenlijk positief is... hoe kijken jullie hier tegenaan? Mijn redenering is; dat heeft ie waarschijnlijk vaak korte ritjes gemaakt en vaak én lang volgeladen gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt de degradatie van de accu zien aan de balkjes helemaal rechts. 13 is 100% als ik het goed heb.

Korte ritjes is denk ik geen probleem, lang volgeladen staan wel, maar ze hebben een instelling om laden tot 80% te begrenzen, als ze dat gedaan hebben is het niet zo'n probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GORby
dicespark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:05:
Ik ben aan het oriënteren op een tweedehandse Leaf eerste versie (2013 - 2016) 24 kWh. Nu kom ik er een tegen uit 2015 met een kleine 16.000 op de teller. De dealer vertelde me dat deze als lease bij een MBO/HBO heeft gestaan. Ik vraag me af of dat eigenlijk positief is... hoe kijken jullie hier tegenaan? Mijn redenering is; dat heeft ie waarschijnlijk vaak korte ritjes gemaakt en vaak én lang volgeladen gestaan.
Je kan inderdaad naar de balkjes kijken die helemaal rechts staan. 12 balkjes is 85-100%, want het 12e balkje staat voor 15%. De volgende balkjes zijn naar het schijnt 6,25%. Houd er wel rekening mee dat een 30 kWh die 20% van zijn capaciteit heeft gelijk is aan een nieuwe 24 kWh.

Als je een beter idee wil krijgen, dan kan je best gaan kijken met een OBD2 dongle en Leaf Spy op je telefoon, om zo een goed beeld te krijgen van de batterij. Je krijgt dan ook een percentage voor de SOH, zodat je nauwkeuriger kan zien hoe goed de batterij nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
dicespark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:05:
Zoals hierboven, check idd de balkjes. Volgens mij is weinig KM's vaak betere accu (wat ik op MP tegenkwam).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 22:14

JaY-

Het is mij.

@mux Er stonden nog een aantal Autoweek blaadjes op m'n backlog, dus ik stuitte pas laatst op het artikel waar jij in staat te shinen met je flink verbouwde Leaf en garage :) Was leuk om te lezen!

[ Voor 3% gewijzigd door JaY- op 24-06-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Gaan er nog mensen met de leaf op vakantie?
Rit van 700km, hoe gaat dat?
Hoe is het met de 'rapid-gate' bij een Leaf 40kwh met bouwjaar 2020?
A Better Routeplanner geeft mij voor een rit van zo'n 650 a 700km het volgende plan:

Vertrek 100%
179km rijden
26% > 76% (29 min)
143km rijden
15% > 92% (51 min)
182km rijden
15% > 75% (31 min)
158km rijden
aankomst (15%)

Totale reistijd daarmee 9h38min, waarvan 1h50min opladen.
Is voor mij prima, maar wat niet prima zou zijn is als ik bij de derde stop anderhalf uur sta omdat de accu niet meer wil laden doordat ie te warm is.

Wie kan iets vertellen over hoe dit praktisch uitvalt. Wat is zo'n beetje de max voor de Leaf met Europees zomers weer (25 graden buitentemp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
@Rogier.V Voor die afstand zou ik de snelheid beperken tot 90 a 100 km/u, zodat de batterij nauwelijks opwarmt van het rijden. De eerste 2 laadbeurten zouden zeker zonder problemen moeten kunnen, maar bij de derde ga je er mogelijk wel een uurtje over doen ipv 31 min.

Als je 's morgens vertrekt, zal je batterij lekker koel zijn, dus dat helpt. Bij aankomst aan de eerste lader zou ik niet verwachten dat je batterij al aan de 30 graden zit.

Bij 25 graden buitentemperatuur en rustig rijden (90 a 100 max aanhouden, niet te hevig optrekken en regenereren, blijft de temperatuur rond de 30 tot 35 graden als je begint met een batterij rond de omgevingstemperatuur. Als je gaat snelladen mag je daar pakweg 10 graden bij tellen per keer, maar tijdens het rijden koelt hij een beetje af.

De maximale laadsnelheid van de Leaf hangt af van de temperatuur bij het starten van de laadbeurt, dus bij de tweede beurt verwacht ik ongeveer de max laadsnelheid, maar ik denk dat je daar gaat wegrijden met een accu die rond de 40 graden (edit: bij nader inzien aangezien je daar zoveel bijlaadt, eerder 45 of misschien zelfs meer) zit. Bij de derde lader verwacht ik dat je nog ongeveer 30 kW gaat halen aan de lader, maar ook dan zit je op minder dan een uur aan 75%.

Bij mij is ABRP trouwens nogal pessimistisch over het verbruik van de Leaf, en kom ik toch 5 a 10% lager uit dan de schatting van ABRP, dus ik moet in de praktijk minder laden.

[ Voor 3% gewijzigd door GORby op 18-07-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Hint: Probeer de derde laadbeurt te combineren met een middagpauze en een lekkere maaltijd bijvoorbeeld. Na 500km rijden heb ik daar in ieder geval wel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Onderaan vind je wat interessante grafiekjes: https://cleantechnica.com...eys-can-it-take-the-heat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Ik zou trouwens bij de 2e laadbeurt niet zo ver opladen. Boven de 80% valt de laadsnelheid nogal hard terug. Het kan interessanter zijn om maar tot 80% te laden ipv 95 en dan gewoon wat trager te rijden en met 10% aan te komen bij de volgende lader. Stel anders ABRP eens in om maar tot 80 of 85% op te laden max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
GORby schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:47:
@Rogier.V Voor die afstand zou ik de snelheid beperken tot 90 a 100 km/u, zodat de batterij nauwelijks opwarmt van het rijden. De eerste 2 laadbeurten zouden zeker zonder problemen moeten kunnen, maar bij de derde ga je er mogelijk wel een uurtje over doen ipv 31 min.

Als je 's morgens vertrekt, zal je batterij lekker koel zijn, dus dat helpt. Bij aankomst aan de eerste lader zou ik niet verwachten dat je batterij al aan de 30 graden zit.

Bij 25 graden buitentemperatuur en rustig rijden (90 a 100 max aanhouden, niet te hevig optrekken en regenereren, blijft de temperatuur rond de 30 tot 35 graden als je begint met een batterij rond de omgevingstemperatuur. Als je gaat snelladen mag je daar pakweg 10 graden bij tellen per keer, maar tijdens het rijden koelt hij een beetje af.

De maximale laadsnelheid van de Leaf hangt af van de temperatuur bij het starten van de laadbeurt, dus bij de tweede beurt verwacht ik ongeveer de max laadsnelheid, maar ik denk dat je daar gaat wegrijden met een accu die rond de 40 graden (edit: bij nader inzien aangezien je daar zoveel bijlaadt, eerder 45 of misschien zelfs meer) zit. Bij de derde lader verwacht ik dat je nog ongeveer 30 kW gaat halen aan de lader, maar ook dan zit je op minder dan een uur aan 75%.

Bij mij is ABRP trouwens nogal pessimistisch over het verbruik van de Leaf, en kom ik toch 5 a 10% lager uit dan de schatting van ABRP, dus ik moet in de praktijk minder laden.
Dank voor je uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan. Ik heb het verbruik op ABRP inderdaad wat aangepast naar beneden (rij in de zomer meer rond de 14 kwh/100km). Ik zal nog instellen dat ie beter onder de 80% kan blijven bij het laden.

Goed om te weten dat laadsnelheid afhangt van de starttemperatuur van de accu bij het laden.
Is er een manier om dit inzichtelijk te krijgen in het menu van de Leaf? Ik zie alleen een balkje van blauw naar rood maar daar staan geloof ik geen specifieke getallen. Of heb je daar LeafSpy voor nodig.
Hebben jullie enig idee hoe snel de accu ongeveer afkoelt naar omgevingstemperatuur als je niet aan het laden bent (en stil staat). Duurt dat een half uur, uur, een paar uur, nog langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
@Rogier.V Daar heb je eigenlijk LeafSpy voor nodig. Als je een Leaf hebt en een beetje technisch geïnteresseerd, is dat sowieso een aanrader.

Wanneer je stilstaat, moet je (zo even uit het hoofd, kan er wat naast zitten) rekenen op 0,5 a 2 graden afkoeling per uur, afhankelijk van het verschil met de omgevingstemperatuur. Als het wat kouder is buiten, of de accu zit rond de 50 graden, dan kan het wat sneller gaan, maar het is niet iets waar je voor je plezier op gaat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 17-09 08:16
Zijn er hier nog mensen die staan te trappelen voor de Nissan Ariya? Ben wel benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
t0mmiiiii schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:48:
Zijn er hier nog mensen die staan te trappelen voor de Nissan Ariya? Ben wel benieuwd!
Nee hoor, ik maak er 'zelf' wel een Ariya van mijn Leaf door mux er een CCS stekker in te laten zetten zodra het kan :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
t0mmiiiii schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:48:
Ja en nee... Ik vind de Ariya wel best een interessante auto, maar de Leaf voldoet nog prima. Eens die opgereden is, kijk ik wel wat er dan weer te vinden is. Eventueel als vervanging voor de 2e auto, maar da's dan weer een beetje een kostelijke affaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Heeft iemand ervaring met het updaten van de navigatie? Vind E200 wel vrij prijzig. Voor mijn Prius kun je de kaartjes ook bij andere aanbieders kopen maar voor de EV navigation van de 2014 Leaf zie ik die niet echt.. Of is bij Nissan zelf de enige optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
@Rogier.V Ik heb gisteren eens een test gedaan met 2x snelladen. Omdat we op het warmste moment van de dag vertrokken zijn, zat de accu al rond de 26 graden. Bij aankomst, zo'n 120km verder (snelweg met meestal CC op 104) was dat opgelopen tot 30 bij een omgevingstemperatuur van 26.
Bij het vertrek daar aan de snellader ongeveer 40% bijgeladen, pack op 42 graden.

Ongeveer 110km verder terug aan de lader, met een starttemperatuur van 41 graden, dus 1 graad afgekoeld tijdens het rijden. Laadsnelheid zat kort onder het maximum, met 40kW. Na 60% snelladen zat de accu aan 52,3 graden, wat het heetst is dat ik hem ooit gehad heb. De indicatie in de Leaf zat net aan het eerste rode streepje, maar zat dus nog in het wit.

Verder naar huis gereden over binnenwegen en na 15 minuten was de accu 1,3 graden afgekoeld. 's Avonds heb ik hem dan nog even aangezet om de temperatuur te controleren en op 3 uur tijd was de accu afgekoeld van 50,9 naar 45,9. Vanmorgen, 11u later zat de temperatuur op 29,9.

Als je dus een derde keer moet gaan snelladen, zal dat niet meer zo snel zijn, maar met 220 + 150 +150 (vol vertrekken, 2x70% laden en oprijden) ben je al ruim 500km verder. Voor de derde stop zou ik dus zeker genoeg tijd uittrekken.

Grafiekje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAdaX-dj4auGsYrWhM5zNtwzhrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e3VByaUNtdHgMEjIx3vzaMGx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Hercul3s schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:04:
Heeft iemand ervaring met het updaten van de navigatie? Vind E200 wel vrij prijzig. Voor mijn Prius kun je de kaartjes ook bij andere aanbieders kopen maar voor de EV navigation van de 2014 Leaf zie ik die niet echt.. Of is bij Nissan zelf de enige optie?
Ik vermoed dat je daarvoor inderdaad bij Nissan wil zijn, maar voor dat geld lijkt het met totaal niet interessant. Ik gebruik de ingebouwde navigatie eigenlijk nooit, ook al zijn de kaarten nog aardig bijgewerkt. Navigatie op de smartphone werkt gewoon zoveel beter (ABRP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
GORby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Ik vermoed dat je daarvoor inderdaad bij Nissan wil zijn, maar voor dat geld lijkt het met totaal niet interessant. Ik gebruik de ingebouwde navigatie eigenlijk nooit, ook al zijn de kaarten nog aardig bijgewerkt. Navigatie op de smartphone werkt gewoon zoveel beter (ABRP).
Fijne test hierboven, kan ik ook wat mee als ik langere reizen ga maken :).

Gebruik hem ook niet zoveel maar af en toe wel fijn om je tel niet te hoeven gebruiken. Maar goed, zal idd bij Nissan zijn dan, dus dan wordt hij niet geupdate. Betaalbare Carplay adapter voor de 2014 Leaf zou ook leuk zijn :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
GORby schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:38:
@Rogier.V Ik heb gisteren eens een test gedaan met 2x snelladen. Omdat we op het warmste moment van de dag vertrokken zijn, zat de accu al rond de 26 graden. Bij aankomst, zo'n 120km verder (snelweg met meestal CC op 104) was dat opgelopen tot 30 bij een omgevingstemperatuur van 26.
Bij het vertrek daar aan de snellader ongeveer 40% bijgeladen, pack op 42 graden.

Ongeveer 110km verder terug aan de lader, met een starttemperatuur van 41 graden, dus 1 graad afgekoeld tijdens het rijden. Laadsnelheid zat kort onder het maximum, met 40kW. Na 60% snelladen zat de accu aan 52,3 graden, wat het heetst is dat ik hem ooit gehad heb. De indicatie in de Leaf zat net aan het eerste rode streepje, maar zat dus nog in het wit.

Verder naar huis gereden over binnenwegen en na 15 minuten was de accu 1,3 graden afgekoeld. 's Avonds heb ik hem dan nog even aangezet om de temperatuur te controleren en op 3 uur tijd was de accu afgekoeld van 50,9 naar 45,9. Vanmorgen, 11u later zat de temperatuur op 29,9.

Als je dus een derde keer moet gaan snelladen, zal dat niet meer zo snel zijn, maar met 220 + 150 +150 (vol vertrekken, 2x70% laden en oprijden) ben je al ruim 500km verder. Voor de derde stop zou ik dus zeker genoeg tijd uittrekken.

Grafiekje van gisteren:
[Afbeelding]
Dank voor je mooie experiment
Snelheid waarmee de temp oploopt tijdens het laden is dus erg rap. 11 a 12 gr stijging bij 40-60% laden.
De stops die ik zou maken zijn 60 tot 70% bijladen, en ik moet 4x laden en niet 3x. Dus is krap allemaal.
Snelheid van afkoelen valt mij ook wel wat tegen.
Mede naar aanleiding van je berichten (maar ook het feit dat er een jonge hond mee gaat :+ ) toch besloten om de rit op te delen in twee dagen.
Pagina: 1 ... 9 ... 29 Laatste