Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:49
Rogier.V schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:23:
[...]
Dank voor je mooie experiment
Snelheid waarmee de temp oploopt tijdens het laden is dus erg rap. 11 a 12 gr stijging bij 40-60% laden.
De stops die ik zou maken zijn 60 tot 70% bijladen, en ik moet 4x laden en niet 3x. Dus is krap allemaal.
Snelheid van afkoelen valt mij ook wel wat tegen.
Mede naar aanleiding van je berichten (maar ook het feit dat er een jonge hond mee gaat :+ ) toch besloten om de rit op te delen in twee dagen.
Denk dat dat een heel goed besluit is :D.

• Wognummer
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:20
Toch maar eens een vraag stellen, wij hebben afgelopen week onze 62KW leef binnen gekregen, echter bij onze eerste lange rit is de navigatie 2 keer totaal vastgelopen dat deze nergens meer op reageerde (via Apple CarPlay Google Maps) na een 30/40 seconden een bevroren scherm deed hij het beide keren weer.

Iemand dat hier wel eens gezien dat zoiets gebeurde?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:49

mvdam

EV-Gekkie

Wognummer schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:35:
Toch maar eens een vraag stellen, wij hebben afgelopen week onze 62KW leef binnen gekregen, echter bij onze eerste lange rit is de navigatie 2 keer totaal vastgelopen dat deze nergens meer op reageerde (via Apple CarPlay Google Maps) na een 30/40 seconden een bevroren scherm deed hij het beide keren weer.

Iemand dat hier wel eens gezien dat zoiets gebeurde?
Mijn Leaf40 is nogal kieskeurig met wat voor kabel ik gebruik. En zo nu en dan loopt Carplay wel eens vast.

Maar totaal vastlopen heb ik eigenlijk nog niet gezien :)

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Wognummer
mvdam schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Mijn Leaf40 is nogal kieskeurig met wat voor kabel ik gebruik. En zo nu en dan loopt Carplay wel eens vast.

Maar totaal vastlopen heb ik eigenlijk nog niet gezien :)
goed punt alhoewel er een nieuwe apple kabel in zit gaan we toch een andere proberen

• t0mmiiiii
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:11
[...]

Mede naar aanleiding van je berichten (maar ook het feit dat er een jonge hond mee gaat :+ ) toch besloten om de rit op te delen in twee dagen.
Verstandig besluit inderdaad. Wie weet bevalt het je wel meer dan ‘doorsjezen’. Ik heb soms het idee dat mannen hun mannelijkheid ontlenen aan het vijf uur achter elkaar zonder pauze op de weg zitten, vaak een discussiepunt als het om EV’s gaat. Onbegrijpelijk voor mij, de weg is ook al deel van het avontuur.

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:39
[...]

Dank voor je mooie experiment
Snelheid waarmee de temp oploopt tijdens het laden is dus erg rap. 11 a 12 gr stijging bij 40-60% laden.
De stops die ik zou maken zijn 60 tot 70% bijladen, en ik moet 4x laden en niet 3x. Dus is krap allemaal.
Snelheid van afkoelen valt mij ook wel wat tegen.
In je planning had je het over 1x laden voor vertrekn en 3x bijladen. Dat laden voor vertrek doe je normaal traag en dus ook koel, dus die moet je niet meetellen. Ik denk ook dat het in ieder geval wel meer relaxed wordt met een overnachting.

• Rogier.V
  • Laatst online: 16:09
GORby schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:19:
[...]

In je planning had je het over 1x laden voor vertrekn en 3x bijladen. Dat laden voor vertrek doe je normaal traag en dus ook koel, dus die moet je niet meetellen. Ik denk ook dat het in ieder geval wel meer relaxed wordt met een overnachting.
Klopt! Alleen later realiseerde ik mij dat de aankomst met 15% niet ideaal is, weet niet zeker of ik kan granny chargen bij aankomst. Dus moet nog vlak voor ik de 'middle of nowhere' in rij even laden om weer weg te kunnen komen. ;)
Het is wel plannen zo, wat niet erg is voor nu. Had ook de optie om de auto even te ruilen met vrienden, maar dit is ook wel weer een uitdaging.
En met de volgende auto met 1x laden naar zuid-frankrijk verwacht ik. 8)

• GORby
Ja, de Leaf staat er nu eenmaal niet om gekend een goede auto te zijn voor lange afstanden. Een optie is inderdaad het laten inbouwen van een extender zoals @mvdam (blijkbaar naar volle tevredenheid) heeft laten doen. Hierdoor kom je niet enkel verder op 1 laadbeurt, maar zal je ook nog eens minder warmteontwikkeling in de accu hebben. Daardoor kan je vaker snelladen op een dag, maar moet je minder vaak snelladen.

@mvdam kan misschien zeggen hoeveel graden er bij hem bijkomen wanneer hij 60 a 70% bijlaadt, want daar ben ik ook benieuwd naar.

• t0mmiiiii
GORby schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:08:
Ja, de Leaf staat er nu eenmaal niet om gekend een goede auto te zijn voor lange afstanden. Een optie is inderdaad het laten inbouwen van een extender zoals @mvdam (blijkbaar naar volle tevredenheid) heeft laten doen. Hierdoor kom je niet enkel verder op 1 laadbeurt, maar zal je ook nog eens minder warmteontwikkeling in de accu hebben. Daardoor kan je vaker snelladen op een dag, maar moet je minder vaak snelladen.

@mvdam kan misschien zeggen hoeveel graden er bij hem bijkomen wanneer hij 60 a 70% bijlaadt, want daar ben ik ook benieuwd naar.
De extender kan ik inderdaad aanraden. 1000 km op een zomerdag gaat zonder vertraagde snellaadsnelheid.

• GORby
t0mmiiiii schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:39:
[...]

De extender kan ik inderdaad aanraden. 1000 km op een zomerdag gaat zonder vertraagde snellaadsnelheid.
Heb je toevallig ook LeafSpy logs waar een grafiekje van getrokken kan worden, of heb je misschien al grafiekjes van de temperatuur bij het rijden en laden met de extender? Ik zou verwachten dat de temperatuurtoename een heel stuk kleiner is en dat je inderdaad een auto hebt die wel geschikt is voor lange ritten als je minder vaak minder warmte in je batterij moet dumpen :)

Hoe zit het eigenlijk met de temperatuur (en temperatuurgevoeligheid) van de extender?

• GORby
@mux jammer dat ik dergelijke grafiekjes niet dadelijk terug kan vinden op muxsan.com, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

• budi
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:34

budi

Digital Pizza Crew

Helaas rijd ik de laatste tijd niet zo veel lange afstanden en ik moet de retentie van mijn prometheus een keertje verhogen, dus ik kan niet zo ver terug, maar ik heb wel voor de aardigheid hier een grafiekje van een ritje van zo'n 60 km, Almere - Lelystad retour:

Snelheid op de snelweg was 100 km/u dus weinig spannends.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• t0mmiiiii
Dit was het resultaat na die 1000 km en een stuk of 7 x snelladen! Maximale batterijtemperatuur gedurende de dag was 40.1 graden , maximale buitentemperatuur was 25.

• GORby
t0mmiiiii schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:50:
Dit was het resultaat na die 1000 km en een stuk of 7 x snelladen! Maximale batterijtemperatuur gedurende de dag was 40.1 graden , maximale buitentemperatuur was 25.
Dat valt dant wel heel goed mee. Na zo een lange rit 35 graden en max 40,1. Bij relatief normale zomertemperaturen is en lange rit dan geen probleem meer en zelfs bij 30 a 35 graden is het nog net haalbaar lijkt me. Da's met een 40 kWh met 22 kWh extender? (of is het misschien die uit je voetnoot?)

[Voor 3% gewijzigd door GORby op 22-07-2021 16:16]

• t0mmiiiii
GORby schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Dat valt dant wel heel goed mee. Na zo een lange rit 35 graden en max 40,1. Bij relatief normale zomertemperaturen is en lange rit dan geen probleem meer en zelfs bij 30 a 35 graden is het nog net haalbaar lijkt me. Da's met een 40 kWh met 22 kWh extender? (of is het misschien die uit je voetnoot?)
Die uit mijn voetnoot inderdaad, dus een 24kWh! Interesse?!😊

• GORby
t0mmiiiii schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Die uit mijn voetnoot inderdaad, dus een 24kWh! Interesse?!😊
Halvelings wel als 2e auto, alleen denk ik dat ik wat teveel leuke dingen zou missen uit de MY2019 Leaf. Ik ben een beetje verslaafd geraakt aan de leuke dingen zoals de veiligheidsfeatures, 360 graden camera, ePedal en ProPilot :)

Ik ben eigenljk vooral aan het wachten op een elektrische auto die 500 a 750kg mag trekken, al is het voorlopig waarschijnlijk interessanter om de dieselkachel daarvoor te houden die maar ongeveer 2000 a 3000 km op een jaar meer moet doen. Wie weet is er binnen een paar jaar voor een goede prijs wat te vinden dat daaraan voldoet.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

GORby schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:08:
Weinig :+

Maar ik heb dit jaar op de 30.000 gereden km's pas een kWh of.. 63,2 verdeeld over 5 sessies geladen. Dus harde getallen kan ik er zo 123 niet aan hangen, de beste sessie was iets van 30kWh in maart. Zal eens kijken of ik daar nog een log van heb, maar dat wordt morgen op werk.

In december blijkbaar ook een sessie van 38kWh gedaan in 49 minuten, 46,5kW gemiddelde laadsnelheid.

Komende 2 weken wat vrije tijd, misschien dat ik hem wel ff leeg rijd en dan een goede snellaad sessie maak. Wil de capaciteit ook nog een keer grondig testen.

Voordeel aan een grote accu in mijn geval is dat ik zelden tot nooit hoef bij te laden ergens. Vorige week van Nieuwegein > Apeldoorn > Winterswijk > Apeldoorn > Nieuwegein (360km) met voor de zekerheid een stekkertje aan de publieke paal voor een uurtje in Apeldoorn. Maar had ook (héél makkelijk) zonder gekund achteraf. En nóg makkelijker had dat gekund als ik vanaf Winterswijk tot Arnhem niet ontdekt had dat de cruise control niet hoger dan 144 gaat O+

Daarnaast sinds een kleine 15.000km een Comma Two met OpenPilot tegen de voorruit, en dat geeft nog wel weer een hele nieuwe dimensie aan het hele ProPilot. Wat is dat een geniaal stukje hardware en software zeg.

Nu nog maar eens sparen voor zo'n 30kWh extender van @mux

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
De huidige Nissan actie lijkt mij best wel een goede deal, als je nog 2000 euro subsidie krijgt en niet vaak snellaad dan rij je een Nissan Leaf 62kWh Tekna voor €30.690,-

Edit: @Wognummer Nog gefeliciteerd met je 62kWh Nissan Leaf, een e+ N-Connecta of een Tekna 62 kWh? Binnen nu en 2 weken ga de Leaf ophalen en zal hier laten weten of ik wel of niet voor de €2000,- subsidie in aanmerking kom, er zit op 21-07-2021 nog € 4.340.000 in de pot. :)

[Voor 19% gewijzigd door BenEco op 25-07-2021 14:18]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wognummer
BenEco schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:28:
De huidige Nissan actie lijkt mij best wel een goede deal, als je nog 2000 euro subsidie krijgt en niet vaak snellaad dan rij je een Nissan Leaf 62kWh Tekna voor €30.690,-
[Afbeelding]
Maar om hiervoor in aanmerking te komen met je wel een leaf scoren die al een voorregistratie/op kenteken gezet is. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat vaak niet het geval is (wij hebben met deze actie onze leaf gekocht) ik wist dat ik niet in aaanmerking kwam voor de 4000 euro maar ook niet voor de 2000 ondanks dat het een voorraad auto is. (als ik ernaast zit hoor ik dat graag natuurlijk ik blijf een nederlander :+ )

en ook zonder deze actie is het echt een goede deal!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:46

mux

99% efficient!

Voor de mensen met extender die niet meer rapidgaten: ik heb zojuist de eerste 350A CCS sessie afgesloten, dan komt rapidgate gewoon weer terug! Sterke aanrader voor mensen met nostalgie voor de goede oude tijd.

Op m'n Leaf krijg ik er helaas geen 350A in, m'n batterij is te klein. Blijft hangen op 275A max (~100kW).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wognummer
BenEco schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:28:
[Afbeelding]

Edit: @Wognummer Nog gefeliciteerd met je 62kWh Nissan Leaf, een e+ N-Connecta of een Tekna 62 kWh? Binnen nu en 2 weken ga de Leaf ophalen en zal hier laten weten of ik wel of niet voor de €2000,- subsidie in aanmerking kom, er zit op 21-07-2021 nog € 4.340.000 in de pot. :)
Wij hebben de tekna gekocht en die stond 5 dagen later op de stoep :+ toen we op zaterdag ochtend naar de dealer reden kreeg ik nog een preek dat we absoluut NIET voor een elektrische auto gingen kijken nu niet nooit niet, we gingen voor een hybride Hyundai kona hehe. We waren te vroeg en dus even bij Nissan binnen gelopen, en ja dan toch even kijken, medewerker vroeg of we hem een middagje mee wilden (we rijden al jaren Nissan) De kona was kansloos :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• budi

budi

Digital Pizza Crew

mux schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:51:
Voor de mensen met extender die niet meer rapidgaten: ik heb zojuist de eerste 350A CCS sessie afgesloten, dan komt rapidgate gewoon weer terug! Sterke aanrader voor mensen met nostalgie voor de goede oude tijd.

Op m'n Leaf krijg ik er helaas geen 350A in, m'n batterij is te klein. Blijft hangen op 275A max (~100kW).
Gaaf! Een verdubbeling van de laadsnelheid is ook al erg netjes. Maar ben wel benieuwd wat het zou doen op een 40 kWh Leaf.... mocht je nog beta testers zoeken, al denk ik dat @mvdam vast ook al staat te springen :+
. In alle eerlijkheid is hij natuurlijk wel de betere kandidaat met zijn vele kilometers :) . Wel hoop ik volgend voorjaar op vakantie te gaan naar Zuid Portugal waar mijn moeder en haar vriend een huisje gehuurd hebben voor de gehele winter. Met een CCS laad optie er bij zou het een stuk comfortabeler worden, al zullen we er vast wel twee of zelfs drie overnachtingen voor uittrekken.

Wat de rapid gate betreft, mogelijk valt het nog een beetje mee, immers, dankzij de extender wordt tijdens het rijden het opgenomen vermogen verdeeld over hoofdaccu en extender, dus ik zou verwachten dat er daardoor misschien meer afkoeling kan plaats vinden tijdens het rijden?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, je zult alsnog wel *wat* profijt hebben van de extender door de combinatie van iets snellere afkoeling tijdens het rijden en meer tijd tussen laadsessies. Maar daar staat tegenover dat je op CCS alleen al de hoofdaccu sneller vol staat te pompen dan normaal bij chademo, dus er is *nog* meer opwarming dan anders.

Zuid-Portugal is echt een goede... 2400km? Alleen al met goed doorrijden is dat 26-27 uur, en stel dat je niet rapidgate, moet je nog steeds ~350kWh laden, dus 3,5 uur. Dat is... misschien wel realistisch in 2 dagen te doen als je niet door Frankrijk zou moeten rijden. Of zijn de Ionity-stations niet permanent stuk? :P

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

budi schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:16:
[...]

Gaaf! Een verdubbeling van de laadsnelheid is ook al erg netjes. Maar ben wel benieuwd wat het zou doen op een 40 kWh Leaf.... mocht je nog beta testers zoeken, al denk ik dat @mvdam vast ook al staat te springen :+
. In alle eerlijkheid is hij natuurlijk wel de betere kandidaat met zijn vele kilometers :) . Wel hoop ik volgend voorjaar op vakantie te gaan naar Zuid Portugal waar mijn moeder en haar vriend een huisje gehuurd hebben voor de gehele winter. Met een CCS laad optie er bij zou het een stuk comfortabeler worden, al zullen we er vast wel twee of zelfs drie overnachtingen voor uittrekken.

Wat de rapid gate betreft, mogelijk valt het nog een beetje mee, immers, dankzij de extender wordt tijdens het rijden het opgenomen vermogen verdeeld over hoofdaccu en extender, dus ik zou verwachten dat er daardoor misschien meer afkoeling kan plaats vinden tijdens het rijden?
Het zal je misschien verbazen maar ik laad slechts zelden ergens anders dan op werk :9 als in minder dan 1,5% van mijn kWh's dit jaar kwamen van een snellader tot zover.

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
mux schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:51:

maar euh CCS.. heb ik iets gemist? is dat een upgrade die je al aanbied? of ben je er mee bezig het te ontwikkelen?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In de eindstadia van ontwikkeling, met een beetje geluk hebben we 5-6 auto's met CCS rondrijden in augustus

Kost €2490, past op alle Leafs.

[Voor 3% gewijzigd door mux op 26-07-2021 09:34]

• DanTm
  • Niet online
mux schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:20:
In de eindstadia van ontwikkeling, met een beetje geluk hebben we 5-6 auto's met CCS rondrijden in augustus

[Afbeelding]
ah gaaf... gaat dat ook op de 62kWh Leaf werken? en al indicatie van kosten?
Zou wel iets zijn wat de houdbaarheid v/d Leaf zou vergroten denk ik.

• Hercul3s
mux schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:02:
Ja, je zult alsnog wel *wat* profijt hebben van de extender door de combinatie van iets snellere afkoeling tijdens het rijden en meer tijd tussen laadsessies. Maar daar staat tegenover dat je op CCS alleen al de hoofdaccu sneller vol staat te pompen dan normaal bij chademo, dus er is *nog* meer opwarming dan anders.

Zuid-Portugal is echt een goede... 2400km? Alleen al met goed doorrijden is dat 26-27 uur, en stel dat je niet rapidgate, moet je nog steeds ~350kWh laden, dus 3,5 uur. Dat is... misschien wel realistisch in 2 dagen te doen als je niet door Frankrijk zou moeten rijden. Of zijn de Ionity-stations niet permanent stuk? :P
Tijd voor een accu-cooling mod? :D

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, die komt er ook, maar is zwaar uitgesteld door een combinatie van componententekorten en wat moeite om een f-gassencertificaat te krijgen. De nieuwe extenderaccu's zijn in ieder geval al uitgerust met een koelkanaal.

• DanTm
  • Niet online
mux schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:54:
Yep, die komt er ook, maar is zwaar uitgesteld door een combinatie van componententekorten en wat moeite om een f-gassencertificaat te krijgen. De nieuwe extenderaccu's zijn in ieder geval al uitgerust met een koelkanaal.
is de CCS upgrade ook te combineren met 3 fase laden?

• mux

mux

99% efficient!

Jazeker, zo zit-ie ook in mijn auto verwerkt. Ik heb Chademo op ~50kW, CCS op 100kW en een 3-fasenlader op 11kW in m'n 2011 Leafje. De andere CCS-klant heeft een 22kW 3-fasenlader (maar die heeft ook 80kWh+ in z'n busje liggen, dus dan heeft dat zin).

• sbiemond
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-09 17:08
zit er bij bovengenoemde Leaf dus een Chademo, CCS en een type 2? (CCS en type 2 zijn gecombineerd natuurlijk, waardoor Chademo behouden blijft?)

• ArjoK
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:26
Hercul3s schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:47:
Net bij de lokale Nissan Dealer wat het onderhoud zou kosten voor 90k kilometers. Nu komt de offerte op E287 met de aantekening dat ook de koelvloeistof vervangen moet worden (en interieurfilter maar goed, dat zijn de kosten niet lijkt me).

Nu vraag ik me af of dat een redelijke prijs is. Had me wat meer ingesteld op beurtjes rond de E100, want elektrisch enzo :D. Wat denken jullie?
Mijn LEAF had afgelopen week een 60 K beurt bij mijn Nissan dealer en die bedroeg op € 267. Dat is dan een uitgebreide controle inclussief vervangen interieurfilter, 1L remvloeistof en vullen ruitenssproei vloeistof.

Ik had ook verwacht dat het een stukje goedkoper zou zijn de beurtjes voor deze EV. Overigens is het wel net iets goedkoper dan ik voorheen met mijn Megane kwijt was, daar zat zo'n beurt op €299 (inmiddels € 313) en dan kwam er altijd nog het nodige bij Dieselfilter, systeemreiniger, luchtfilter, emissie service, totaal was een grote beurt dan rond de € 450. Dan is de LEAF toch een stuk voordeliger in onderhoud.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GORby
mvdam schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:04:
[...]

Het zal je misschien verbazen maar ik laad slechts zelden ergens anders dan op werk :9 als in minder dan 1,5% van mijn kWh's dit jaar kwamen van een snellader tot zover.
Maar geef toe dat het je ergens toch wel interesseert, gewoon omdat het kan ;)

• Hercul3s
ArjoK schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Mijn LEAF had afgelopen week een 60 K beurt bij mijn Nissan dealer en die bedroeg op € 267. Dat is dan een uitgebreide controle inclussief vervangen interieurfilter, 1L remvloeistof en vullen ruitenssproei vloeistof.

Ik had ook verwacht dat het een stukje goedkoper zou zijn de beurtjes voor deze EV. Overigens is het wel net iets goedkoper dan ik voorheen met mijn Megane kwijt was, daat zat zo'n beurt op €299 (inmiddels € 313) en dan kwam er altijd nog het nodige bij Dieselfilter, systeemreiniger, luchtfilter, emissie service, totaal was een grote beurt dan rond de € 450. Dan is de LEAF toch een stuk voordeliger in onderhoud.
Ja, dus beetje hetzelfde. Klinkt alsof ze de prijs wat onder de E300 houden zodat het goedkoper 'voelt' :D. Aan de andere kant heb je naast de beurten niet zoveel dus dat zal het ook voordeliger maken.

• ArjoK
Met veel interesse zo'n beetjje de meeste posts in deze groep zitten lezen. Erg interessant de @mux aanpassingen.

Ik bezit nu 1 jaar een LEAF 2.0 zero edition (40kW) en naar alle tevredenheid. Tweedehands gekocht met 32K op de teller en nu inmiddels de 60K gepasseerd.
Wat ik al op dit forum las is het wat tegenvallen bereik in de winter dat zie ik ook terug en kwam zelfs op mijn slechtste dag maar tot 139 km (vorst, snelweg 100km/h wind 5-6 tegen) dit was uitzonderlijk. Mijn gemiddelde rage over het jaar ligt op 193 km, mijn max was 288 (de boord comp is veel optimistischer en schat bij 100% lading meesta nog de WLTP van 270 in, in de winter vaak rond de 230 en nu af en toe 320). 80% van het gebruik is op snelweg.

Het verbruik obv de stroom die ik erin stop is 18.7 kWh/100km
jul 2020 16.2 kWh/100km
aug 2020 16.6 kWh/100km
sept 2020 16.8 kWh/100km
okt 2020 18.1 kWh/100km
nov 2020 19.9 kWh/100km
dec 2020 21.1 kWh/100km
jan 2021 21.9 kWh/100km
feb 2021 21.2 kWh/100km
maa 2021 20.5 kWh/100km
apr 2021 19.0 kWh/100km
mei 2021 19.0 kWh/100km
jun 2021 16.7 kWh/100km

Ik zag in het forum veel private lease voorbij komen dus die zullen niet veel over onderhoudskosten kunnen zeggen, voor de anderen, wat zijn jullie tarieven bij de dealer?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:13
Ik kwam er achter na mijn facturen bekeken te hebben dat de prijzen voor Nissan Charge flink zijn gestegen. Eerst betaalde ik inderdaad het operator tarief, maar sinds de prijsverhoging van juni heeft plugsurfing de prijzen nog verder verhoogd. Eerst betaalde ik bij een laadpaal in Tiel 0,242 per kwh (operator tarief) nu betaal ik met Nissan charge 0,29 per kwh (verhoging van 20% 8)7 ), terwijl de operatorprijs 0,253 per kwh is.

Reactie van plugsurfing: Ja de prijzen zijn verhoogd en er komen servicekosten bij van plugsurfing (wat eerst dus niet was) De prijzen staan gewoon in de app, dus je had het kunnen zien. Maar ik laad met een druppel en check niet elke keer de prijzen voor ik ga laden. Zeker niet als ik er van uit ga dat ik altijd de operator prijzen betaal bij de kaartaanbieder.

Tijd op weer over te stappen op een andere aanbieder ;w .

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

GORby schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Maar geef toe dat het je ergens toch wel interesseert, gewoon omdat het kan ;)
Sssssssssst laat mijn bankrekening het niet horen :D

Ik denk dat hoger op mijn wensenlijst een swap van mijn extender naar een 30kWh model staat. ChaDeMo is voldoende aanwezig, en met een voor mij reeel bereik van +- 350-400 km, dan ben ik ook wel toe aan een uurtje de benen strekken :D

Maar ja, het lijkt me een toffe upgrade en ik doe graag bétatesten :P :9

Acties:
  • +5Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

sbiemond schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:17:
zit er bij bovengenoemde Leaf dus een Chademo, CCS en een type 2? (CCS en type 2 zijn gecombineerd natuurlijk, waardoor Chademo behouden blijft?)
Yep, min of meer om te tonen dat het mogelijk is. Het is denk ik voor de meeste mensen een upgrade die te duur is om te overwegen, maar het kán wel. Da's best cool (IMO)

Hoopjes asterisks: de CCS-poort (en dus ook de type 2) zit 90 graden gedraaid, het afdekflapje zit af en toe irritant in de weg en de laadsnelheid is alleen (significant) hoger als je ook een extra batterij achterin de auto hebt liggen. Maar ik ben best trots dat we zoveel voor elkaar hebben gekregen in deze auto's.

En @mvdam krijg ik nog wel zover om een 33kWh extender en CCS van me te kopen, zodat hij die ene keer per jaar even snel als een Tesla kan snelladen.

• Hercul3s
mux schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Yep, min of meer om te tonen dat het mogelijk is. Het is denk ik voor de meeste mensen een upgrade die te duur is om te overwegen, maar het kán wel. Da's best cool (IMO)

Hoopjes asterisks: de CCS-poort (en dus ook de type 2) zit 90 graden gedraaid, het afdekflapje zit af en toe irritant in de weg en de laadsnelheid is alleen (significant) hoger als je ook een extra batterij achterin de auto hebt liggen. Maar ik ben best trots dat we zoveel voor elkaar hebben gekregen in deze auto's.

En @mvdam krijg ik nog wel zover om een 33kWh extender en CCS van me te kopen, zodat hij die ene keer per jaar even snel als een Tesla kan snelladen.
Binnenkort een Nissan Leaf 'Mux' Plaid edition? :D

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:11:
[...]

offtopic:
Mompelt iets over laadbegrenzing, en airco op afstand :9

• t0mmiiiii
ArjoK schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:41:
Met veel interesse zo'n beetjje de meeste posts in deze groep zitten lezen. Erg interessant de @mux aanpassingen.

-knip-

Het verbruik obv de stroom die ik erin stop is 18.7 kWh/100km
jul 2020 16.2 kWh/100km
aug 2020 16.6 kWh/100km
sept 2020 16.8 kWh/100km
okt 2020 18.1 kWh/100km
nov 2020 19.9 kWh/100km
dec 2020 21.1 kWh/100km
jan 2021 21.9 kWh/100km
feb 2021 21.2 kWh/100km
maa 2021 20.5 kWh/100km
apr 2021 19.0 kWh/100km
mei 2021 19.0 kWh/100km
jun 2021 16.7 kWh/100km
Best een hoog verbruik, maar je meet echt vanaf het stopcontact? En heb je een route met een hoge gemiddelde snelheid?

Ik ben benieuwd wanneer de eerste 62 kWh Leaf komt die een range extender neemt van 33 kWh. Komt het Guiness Book of Records dan langs bij Muxsan
? :D

(En het koninklijk huis, om de innovatieve kracht van Nederlandse technici te bewieroken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArjoK
@t0mmiiiii klopt gemeten vanaf het stopcontact. De auto zegt zelf een gemiddeld energieverbruik van 0.15 kWh/ km over het afgelopen jaar.

Route bevat 80% snelweg. Veel 100km/h maar regelmatig ook stukken 120/130.

[Voor 21% gewijzigd door ArjoK op 26-07-2021 17:00]

• GORby
mvdam schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:18:
[...]
Ik denk dat hoger op mijn wensenlijst een swap van mijn extender naar een 30kWh model staat.
Hm, hoe zit dat met de overname van een 20 kWh? :P

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

GORby schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:04:
[...]

Hm, hoe zit dat met de overname van een 20 kWh? :P
Da's moeilijk :+

[Voor 17% gewijzigd door mvdam op 27-07-2021 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sheean
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:26
Defector schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:01:
Deze week ook een update gekregen, de Leaf gaf aan dat het een uur kon duren, maar gelukkig binnen 10 minuten klaar. Ik heb even gezocht op release notes maar niets kunnen vinden. Het enige wat opvalt zijn de andere piepjes bij het parkeren.
Toevallig dit artikel tegen gekomen over een terugroepactie voor Leafs uit 2020 waarbij de achteruitrijcamera het soms niet doet:
The AVM and rearview image can disappear and be replaced with the previous screen image when the shifter is in REVERSE and the following conditions occur within 25 seconds of head unit cold start: If the driver presses "OK" to acknowledge the sonar pop-up display on the meter, or if the reverse driving speed is 7.5 mph or greater.
Klaarblijkelijk is het updaten van de software genoeg om dit probleem te fixen. Op zich had ik al wel eens zeer sporadisch gehad bij die van ons dat het scherm blauw was bij het achteruit rijden. Ben benieuwd of het nu niet meer voorkomt.

[Voor 3% gewijzigd door Sheean op 27-07-2021 23:06. Reden: andere link]

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Horla
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:42
Ik krijg mijn accupercentage niet meer geupdate in de Nissan Leaf app (voor 2016 versie). Als ik op het pijltje voor refresh druk, dan draait hij een tijdje (zoals altijd) maar werkt hij het percentage niet bij. Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?

Ik gebruik de app normaal nooit en dacht dat het aan mijn HomeAssistant lag. Ben ik al een uur bezig met alle breaking changes na een update op te lossen, kom ik tot de conclusie dat ook de officiële Leaf app niet werkt |:(

• t0mmiiiii
Vrijdag draag ik mijn Leaf 2015 24 kWh met 17.6 kWh range extender (ruim twee jaar oud) over aan een nieuwe eigenaar. Ik kijk wel weer uit naar een nieuwe auto (Ioniq is het geworden). Zonet heb ik uit interesse en als vrijwillige dienst naar de nieuwe eigenaar de auto van vol naar leeg gereden (tot stilstand, had hulp nodig met duwen naar de snellader).

Vol gaf Leafspy 33.6 KwH aan, en de GoM 248.
Met een volgens de auto gemiddeld verbruik van 13.5 kWh per 100 kilometer kwam ik op een uiterste actieradius van 177 km. 13.5 x maal 177 maakt 23.9 kWh effectieve netto capaciteit. Bijna 10 kWh minder dan Leafspy aangeeft, en slechts gelijk aan de Bruto capaciteit van de originele hoofd-accu!

Tot 40km op de GoM gaat de afname vrij lineair, maar vanaf dan gaat er elke kilometer, ongeveer 4 km van de GoM af. Niet grappig, zelfs als je weet dat het gaat gebeuren. Voordat je het weet zijn er streepjes in beeld en de auto blijft relatief lang op 1.5 kWh in Leafspy en bij zeer lage snelheden duurt het dan nog een kilometer of 8 voordat je bij Turtle Mode aankomt. En met Turtle mode kon ik nog een paar kilometer rijden tot stilstand.

Hier was de auto net begonnen met snelladen.

En bijna vol (auto stopte met laden).

Laadcurve, let niet op het dal bij 10 minuten, de auto stond toen even uit, dus onjuiste meting.

Ik heb de verwachtingen bij de nieuwe bezitters net in ieder geval gemanaged. In de advertentie had ik het over 180-200 km omdat ik vorig jaar bij een soortgelijke test de 200 km nog had gehaald. Dat lijkt nu echter moeilijker haalbaar. Ik heb ook aangegeven dat de onderste 40 kilometers minder betrouwbaar zijn.

Om positief te blijven, vanuit thuis had ik op een gegeven moment 25 km op de GoM staan, en daar heb ik toch wel 30 extreem zuinige kilometers van kunnen maken (max 25-60 kmpu).

Meer mensen die nog weleens een capaciteitstest doen?
Horla schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:55:
Ik krijg mijn accupercentage niet meer geupdate in de Nissan Leaf app (voor 2016 versie). Als ik op het pijltje voor refresh druk, dan draait hij een tijdje (zoals altijd) maar werkt hij het percentage niet bij. Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?

Ik gebruik de app normaal nooit en dacht dat het aan mijn HomeAssistant lag. Ben ik al een uur bezig met alle breaking changes na een update op te lossen, kom ik tot de conclusie dat ook de officiële Leaf app niet werkt |:(
Hier geen last van. Het juiste aantal balkjes komt (na een minuut) tevoorschijn als ik op vernieuwen druk.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

t0mmiiiii schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:16:
Vrijdag draag ik mijn Leaf 2015 24 kWh met 17.6 kWh range extender (ruim twee jaar oud) over aan een nieuwe eigenaar. Ik kijk wel weer uit naar een nieuwe auto (Ioniq is het geworden). Zonet heb ik uit interesse en als vrijwillige dienst naar de nieuwe eigenaar de auto van vol naar leeg gereden (tot stilstand, had hulp nodig met duwen naar de snellader).

Vol gaf Leafspy 33.6 KwH aan, en de GoM 248.
Met een volgens de auto gemiddeld verbruik van 13.5 kWh per 100 kilometer kwam ik op een uiterste actieradius van 177 km. 13.5 x maal 177 maakt 23.9 kWh effectieve netto capaciteit. Bijna 10 kWh minder dan Leafspy aangeeft, en slechts gelijk aan de Bruto capaciteit van de originele hoofd-accu!

Tot 40km op de GoM gaat de afname vrij lineair, maar vanaf dan gaat er elke kilometer, ongeveer 4 km van de GoM af. Niet grappig, zelfs als je weet dat het gaat gebeuren. Voordat je het weet zijn er streepjes in beeld en de auto blijft relatief lang op 1.5 kWh in Leafspy en bij zeer lage snelheden duurt het dan nog een kilometer of 8 voordat je bij Turtle Mode aankomt. En met Turtle mode kon ik nog een paar kilometer rijden tot stilstand.

[Afbeelding]
Hier was de auto net begonnen met snelladen.

[Afbeelding]
En bijna vol (auto stopte met laden).

[Afbeelding]
Laadcurve, let niet op het dal bij 10 minuten, de auto stond toen even uit, dus onjuiste meting.

Ik heb de verwachtingen bij de nieuwe bezitters net in ieder geval gemanaged. In de advertentie had ik het over 180-200 km omdat ik vorig jaar bij een soortgelijke test de 200 km nog had gehaald. Dat lijkt nu echter moeilijker haalbaar. Ik heb ook aangegeven dat de onderste 40 kilometers minder betrouwbaar zijn.

Om positief te blijven, vanuit thuis had ik op een gegeven moment 25 km op de GoM staan, en daar heb ik toch wel 30 extreem zuinige kilometers van kunnen maken (max 25-60 kmpu).

Meer mensen die nog weleens een capaciteitstest doen?

[...]

Hier geen last van. Het juiste aantal balkjes komt (na een minuut) tevoorschijn als ik op vernieuwen druk.
Vind dat die 24kWh maar een beperkte range van zijn accu lijkt te gebruiken, maar dat kan aan mijn bredere ervaring met de 40kWh liggen.

Vol is mijn accu 404V of 4,2V per cel, en helemaal leeg zit hij ergens rond de 290-280V uit mijn hoofd maar dat kan ik mis hebben.

Laatste test was een snellaadsessie van 1% dash / 10,6% leafspy naar 92% dash / 89,6% leafspy in 45,99 kWh

Dus een volle snellaadsessie zou dan 58kWh zijn, ervan uitgaande dat +- 90% daarvan bruikbaar in de accu komt kom ik op 52,2 kWh :)

Binnenkort nog maar eens een preciezere test doen met een tragere lader.

Ik merk met 123.000km op de teller en een SOH van 89,31% in werkelijkheid weinig van degradatie gelukkig :)

Het lijkt erop dat de accu's wat beter geworden zijn door de tijd heen :D

• budi

budi

Digital Pizza Crew

@t0mmiiiii Interessant, bedankt voor het delen van je ervaringen met het leegrijden! Heel toevallig had ik die dag iets vergelijkbaars gedaan, althans, dan zonder het helemaal leegrijden, daar heb ik helaas het lef niet voor :)

Om te beginnen nog even mijn configuratie: vergelijkbaar met @mvdam , een 2018 Leaf met 17 kWh extender. Waar ik een beetje mee zat en nog steeds zit is waarom ik relatief in vergelijking met anderen zo weinig kilometers uit weet te halen. Het maximum wat ik tot een paar dagen terug op een lading wist te halen was 320 kilometer. Wel met iets van 2% over op het dashboard en dat was met rustig rijden in de zomer over de snelweg zonder airco en 14.3 kWh per 100 km.

Als je dan leest dat mvdam 'makkelijk' 350 km haalt, begin je je toch af te vragen wat ik verkeerd of anders doe of dingen niet goed meet of iets anders. Een van de 'problemen' is dat ik te weinig data heb: ik rijd veel kleine stukjes, heb de extender gekocht in corona tijd met de gedachte vorige zomer dat het oude normaal misschien nog wel terug zou komen. Al sinds corona amper op kantoor geweest, dus weinig kilometers. Wel een paar keer naar familie in Belgie op een dag en dat is met extender plus destination charger toch wel prettig.

Maar goed, meer data verzamelen dus, toch eens naar 100% laden, wat ik ook weinig doe, en dan leegrijden. Dit zijn de resultaten:

Dus toch eindelijk eens de 360 km gehaald! Woei! :) Maar wel 6 uur ruim over gedaan en erg zuinig gereden met al die kleinere stukken. Zit best ook wel snelweg , maar ook veel 80km wegen.

Leafspy zag er zo uit:

en voltages:

Je ziet dat de voltage in rust nog bijna 330 volt is, terwijl het dashboard net op --- % gegaan is. Ook heeft de vrouw in de auto nog net niet gesproken en gezegd dat de accuspanning zeer laag is, dat zou ie normaal wel doen rond deze condities.

Misschien dat ik dus best nog wel wat verder kan onder nul. Het laagste was ik heb gehaald is 7.4% kort ervoor werd ik dus streng toegesproken om toch echt de dichtstbijzijnde laadpaal op te zoeken. Zonder extender deed ie dat al bij 4% SoC op het dashboard, nu dus pas bij ongeveer -2%.

Hoe ver kunnen jullie nog rijden als de auto aangeeft dat de voltage kritiek is en de GoM in streepjes verandert?

• mux

mux

99% efficient!

Als vuistregel zit er ongeveer 1km/V in de onderste regionen, en je kunt hem leegrijden tot 2.85V/cel (ca. 275V), dus er zitten nog wel aardig wat extra kilometers in. Alleen loop je met zowel extender als hoofdaccu wel tegen wat prestatieproblemen aan in koud weer, dus die kilometers houden we 'verborgen' (net als de auto standaard ook doet). In de zomer kun je die in een noodgeval zeker gebruiken, zolang dat noodgeval niet de brennerpass oprijden met een aanhanger is.

• Hemmik
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:22
@mux ik ben me terug uit Frankrijk met een 2018 40 kWh Leaf en heb gemerkt: rapidgate is very real. In hoeverre zou een 11 kWh uitbreidingsaccu dit verlichten? Het is niet dat ik ineens 2 keer zo ver wil rijden (lukt met mijn kinderen toch niet) en de range vind ik niet het grootste probleem, maar 1 of 2 keer vaker snelladen zou wel heel fijn zijn.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

budi schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:31:
Als je dan leest dat mvdam 'makkelijk' 350 km haalt, begin je je toch af te vragen wat ik verkeerd of anders doe of dingen niet goed meet of iets anders. Een van de 'problemen' is dat ik te weinig data heb: ik rijd veel kleine stukjes, heb de extender gekocht in corona tijd met de gedachte vorige zomer dat het oude normaal misschien nog wel terug zou komen. Al sinds corona amper op kantoor geweest, dus weinig kilometers. Wel een paar keer naar familie in Belgie op een dag en dat is met extender plus destination charger toch wel prettig.
Blijf niet vergeten dat MvDam dat alleen maar "makkelijk" haalt omdat hij als een oude krant, en enkel lange stukken rijdt. :+.

Ik eindigde vanmorgen mijn werk-woon verkeer met 67% in Leafspy, op een totale afstand van 150km. O+
Gemiddeld verbruik volgens de auto 120Wh/km. :>

Ik heb ergens 15.000km geleden mijn accu "helemaal leeg" gepompt door hem tot 5% (LeafSpy SOC) leeg te rijden en de rest op te stoken in de verwarming.

Dan ziet LeafSpy er ongeveer zo uit. Blijkbaar is er dan nog 2,1% SOC over, maar de auto deed niets meer. :). 282V was voor mij de ondergrens. Waarschijnlijk omdat er dan een cel onder een grenswaarde schuift.

In het echte leven zou ik hem onder de 5% in leafspy gaan knijpen, al dan niet doordat je met een beetje optrekken zonder moeite je cellen onder de grenswaarde schopt en de auto dan dus zegt: Veel plezier!

Zodra er bij mij op het dash 0% staat zit er nog 9,5% in volgens leafspy, waarvan dus een procent of 4 daadwerkelijk bruikbaar, geeft (voor mij) een kilometer of 10-15. Beetje afhankelijk van het weer enzo.

Wat ik wel curieus vind is dat sinds bovenstaand screenshot mijn SOH gestegen lijkt te zijn. Momenteel, met 123456km op de teller is het 89,71% ten opzichte van 89,57% op het screenshot. :*)

Binnenkort mijn excelletje maar weer eens bijwerken, dat heb ik al een tijd niet gedaan.

Daarnaast 2 weken terug even een snellaadtest gedaan voor jullie.
Laadsessie begon met de accu op 29,2 graden, 10%/0% SOC (LeafSpy/Dashboard)

Op 89/92% stopte de laadsessie ermee na 1 uur en 5 minuten, 45,8kWh geladen.
Accu was opgewarmd naar 46 graden.

Buitentemperatuur 20 graden. Gemiddelde laadsnelheid +- 42,4kW

Daarna thuis de waggel geparkeerd dus niet meer bijgehouden hoe snel ik afkoelde helaasch.

[Voor 14% gewijzigd door mvdam op 12-08-2021 11:32]

• mux

mux

99% efficient!

Hemmik schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:10:
@mux ik ben me terug uit Frankrijk met een 2018 40 kWh Leaf en heb gemerkt: rapidgate is very real. In hoeverre zou een 11 kWh uitbreidingsaccu dit verlichten? Het is niet dat ik ineens 2 keer zo ver wil rijden (lukt met mijn kinderen toch niet) en de range vind ik niet het grootste probleem, maar 1 of 2 keer vaker snelladen zou wel heel fijn zijn.
Helpt best goed! Niet omdat ik je iets wil verkopen persé (context: ik heb DIKKE leveringsproblemen en tientallen klanten die eindelijk wel eens een afspraak willen maken :P).

Met een 11kWh accu erbij heb je:
- 30% extra range, dus 1,3x zo lang tussen laadstops
- 30% lagere stroomsterkte in je hoofdaccu, dus maar de helft van de opwarming tijdens een laadsessie

Als je het goed uitmikt kun je met deze combi minstens twee keer zo ver, maar in de praktijk zo'n 3x zo ver rijden incl. snelladen totdat je hard rapidgate.

In mijn ervaring met de 40kWh+17.6kWh extender kan ik nu ongeveer 1x supersnelladen of 4x gewoon snelladen totdat ik begin te rapidgaten. Ligt wel aan hoe warm je batterij begint. Dat vertaalt zich naar 500/1300km op een dag.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:01
mux schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Helpt best goed! Niet omdat ik je iets wil verkopen persé (context: ik heb DIKKE leveringsproblemen en tientallen klanten die eindelijk wel eens een afspraak willen maken :P).

- 30% lagere stroomsterkte in je hoofdaccu, dus maar de helft van de opwarming tijdens een laadsessie

Als je het goed uitmikt kun je met deze combi minstens twee keer zo ver, maar in de praktijk zo'n 3x zo ver rijden incl. snelladen totdat je hard rapidgate.

In mijn ervaring met de 40kWh+17.6kWh extender kan ik nu ongeveer 1x supersnelladen of 4x gewoon snelladen totdat ik begin te rapidgaten. Ligt wel aan hoe warm je batterij begint. Dat vertaalt zich naar 500/1300km op een dag.
Supersnelladen met een leaf? Dat is 50KW?

• Hercul3s
BasvanS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

Ik vermoed 150 kW CCS laden wat @mux eerder heeft genoemd.

• Hemmik
mux schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Dank voor de uitleg! Ga hier eens goed over nadenken!

• mux

mux

99% efficient!

BasvanS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:41:
[...]

110-115kW met een CCS retrofit (nu nog in beta, bieden we binnenkort aan als upgrade voor Leaf/e-NV200/Zoe/etc. met extenderaccu's)

• GORby
Kan die CCS retrofit bijvoorbeeld ook ingesteld worden op een lager vermogen om de batterij niet al te hard op te warmen? Zo ja, is dit instelbaar door de gebruiker?

• budi

budi

Digital Pizza Crew

En is het mogelijk om de oude chademo aansluiting te behouden? Of is dat alleen met de bestelbus mogelijk? Kan me voorstellen dat het in de praktijk misschien niet zo snel meer nodig is, maar ik las ergens bij de ANWB dat je in Frankrijk weer beter was met chademo, of althans, die conclusie trok ik er uit.

https://www.anwb.nl/auto/...ische-auto-naar-frankrijk

Maar misschien dat @Hemmik zijn ervaringen wil delen kwa beschikbaarheid van de snelladers? Ik ben wel benieuwd naar recente ervaringen.

Dan nog een vraagje aan @mvdam wat stond er 'onder' het 'druk op het gaspedaal om te starten' plaatje op de foto? Ben wel benieuwd naar die statistieken :) (maar het was dus al even geleden, dus misschien weet je dat niet meer?) Overigens kan ik ook wel sloom rijden: ik haal vaak en bijna meestal de maximale score uit de anwb veilig rijden verzekering.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

budi schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:42:
Dan nog een vraagje aan @mvdam wat stond er 'onder' het 'druk op het gaspedaal om te starten' plaatje op de foto? Ben wel benieuwd naar die statistieken :) (maar het was dus al even geleden, dus misschien weet je dat niet meer?) Overigens kan ik ook wel sloom rijden: ik haal vaak en bijna meestal de maximale score uit de anwb veilig rijden verzekering.
Niet zo relevant, want ik heb hem leeg gereden omdat ik hem leeg wilde hebben, dus onzuinig rijden. Het was niet toevallig zo dat ik leeg op werk aan kwam B)

• mux

mux

99% efficient!

GORby schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:35:
Kan die CCS retrofit bijvoorbeeld ook ingesteld worden op een lager vermogen om de batterij niet al te hard op te warmen? Zo ja, is dit instelbaar door de gebruiker?
Momenteel alleen via de seriële poort op de CAN bridge, ons vaporware instelschermpje, of het is te hardcoden. Je hebt iets 'extra' nodig om die instelling te maken.
En is het mogelijk om de oude chademo aansluiting te behouden? Of is dat alleen met de bestelbus mogelijk? Kan me voorstellen dat het in de praktijk misschien niet zo snel meer nodig is, maar ik las ergens bij de ANWB dat je in Frankrijk weer beter was met chademo, of althans, die conclusie trok ik er uit.
De beste strategie is om gewoon nooit in Frankrijk te zijn ;-)

Maar ja, chademo blijft behouden. CCS vervangt (net als een 3-fasenlader) de AC-laadpoort.

• Hemmik

https://www.anwb.nl/auto/...ische-auto-naar-frankrijk

Maar misschien dat @Hemmik zijn ervaringen wil delen kwa beschikbaarheid van de snelladers? Ik ben wel benieuwd naar recente ervaringen.
Frankrijk is vergeleken met NL echt een laadwoestijn maar het is te doen met goede planning. Wat vooral frustrerend was, was de combinatie ABRP + Frankrijk + Zondag. ABRP is een mooie tool maar het is niet perfect. Het is vrij buggy waardoor ik steeds nieuwe routes voorgeschoteld kreeg die gelijk waren aan de route die ik nam. Uiteindelijk heb ik de route in Google Maps gedaan. Ook hield ABRP totaal geen rekening met laders die op zondag niet bereikbaar waren. De meeste snelladers hadden zowel CCS en Chademo dus dat was prima. Wel ben ik een aantal kapotte laders tegengekomen, maar daar stond tegenover dat ik soms gratis kon snelladen. Al met al is het goed te doen, als je maar een planning maakt.

• Sheean
mux schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:55:
[...]

Momenteel alleen via de seriële poort op de CAN bridge, ons vaporware instelschermpje, of het is te hardcoden. Je hebt iets 'extra' nodig om die instelling te maken.

[...]

Maar ja, chademo blijft behouden. CCS vervangt (net als een 3-fasenlader) de AC-laadpoort.
Zou het mogelijk zijn die retrofit uit te voeren als verloopkabel? Nu begrijp ik nog net aan als elektra-noob dat een algemene chademo-CCS standaard verloopstekker niet bestaat en moeilijk is. Maar misschien kan het wel als de auto voor zo'n speciale wonderkabel aangepast is?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• mux

mux

99% efficient!

Sheean schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Zou het mogelijk zijn die retrofit uit te voeren als verloopkabel? Nu begrijp ik nog net aan als elektra-noob dat een algemene chademo-CCS standaard verloopstekker niet bestaat en moeilijk is. Maar misschien kan het wel als de auto voor zo'n speciale wonderkabel aangepast is?
Nope, gaat helemaal niet. De reden is simpel: meerdere laadpaalaanbieders verbieden het gebruik van adapters, inclusief Fastned.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Nope, gaat helemaal niet. De reden is simpel: meerdere laadpaalaanbieders verbieden het gebruik van adapters, inclusief Fastned.
Adapters die niet door de fabrikant van de auto gemaakt zijn.. toch? :)

Geen adapters, adapters zijn stom en moeten niet bestaan :9

[Voor 9% gewijzigd door mvdam op 13-08-2021 11:23]

• mux

mux

99% efficient!

Alle adapters, gezien ze problemen hebben gehad met officiele adapters. De Tesla-adapters zijn de enige uitzondering die ze hebben gemaakt, en ook die hebben ze niet van harte in gebruik.

• Sheean
Begrijpelijk. Maar ook wel problematisch als je bijvoorbeeld met een Amerikaanse EV hier zou willen rondrijden. Zonder adapter kom je dan wel precies nergens. Tenzij die Chademo heeft... maar ja.

• budi

budi

Digital Pizza Crew

mux schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:55:

Het liefst zou ik inderdaad Frankrijk overslaan als we naar Portugal gaan volgend jaar, maar dan heb ik wel een iets grotere extender nodig, mag ik er alvast 5 van 30 kWh bestellen? De draadjes kunnen we wel gewoon strippen en aan elkaar wikkelen toch? :+
Beetje suf van mij, ik zag ergens een plaatje voorbij komen waarbij het me niet was opgevallen dat hij op de AC plek zat. Maar is het dan nog wel mogelijk om AC te laden als je de CCS upgrade installeert? Of komt die stekker elders te zitten?

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

budi schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Het liefst zou ik inderdaad Frankrijk overslaan als we naar Portugal gaan volgend jaar, maar dan heb ik wel een iets grotere extender nodig, mag ik er alvast 5 van 30 kWh bestellen? De draadjes kunnen we wel gewoon strippen en aan elkaar wikkelen toch? :+
Voor wat 5 extenders kosten zou ik zelf denk ik gewoon een Model 3 kopen :9 Dan heb je ook geen problemen met laden in Frankrijk :*)

• mux

mux

99% efficient!

budi schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:01:
Zal vast geen problemen opleveren met veiligheid, gewicht, etc. Ik zeg: doen! Zeg, dat huis van jou, heb je die.. afbetaald? Kan daar nog een hypotheek op oid? Just asking.
Beetje suf van mij, ik zag ergens een plaatje voorbij komen waarbij het me niet was opgevallen dat hij op de AC plek zat. Maar is het dan nog wel mogelijk om AC te laden als je de CCS upgrade installeert? Of komt die stekker elders te zitten?
Da's het mooie van de CCS-stekker: er zit al een AC-plug ingebouwd :) Oude Leafjes krijgen een verloop stekker type1->type2, maar gen4/5 Leafs kunnen gewoon hun type 2 spullen behouden en gebruiken.

• budi

budi

Digital Pizza Crew

mux schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Da's het mooie van de CCS-stekker: er zit al een AC-plug ingebouwd :) Oude Leafjes krijgen een verloop stekker type1->type2, maar gen4/5 Leafs kunnen gewoon hun type 2 spullen behouden en gebruiken.
Jeetje, ik voel me een beetje dom :) ik weet duidelijk net zo weinig van CCS als van CSS :+ Maar dat verklaart wel waarom Tesla's zo'n relatief klein laad klepje hebben. Ik had me dat gewoon nooit gerealiseerd dat dat op die manier werkte.

Nog even terug komend op het leegrijden, ik kwam een tijdje terug deze video tegen:
YouTube: We drove these electric cars until they DIED!

Hierbij testen ze verschillende auto's op het helemaal leegrijden waaronder een Nissan Leaf 62 kWh. Op twee punten komt de Leaf in beeld: 13:35 en 20:15. De eerste toen het net streepjes werd met zowel SoC en GoM en de tweede bij het stil vallen. De test was in de winter denk ik en ze hebben vanaf dat eerste punt tot turtle en stil vallen rond gereden op een parkeerplaats met de verwarming aan denk ik. Ik heb het even omgerekend van miles naar km en van Wh per km naar km per Wh:

code:
1
2
3
324 km  -  59.5 avs   -  6.28 km per kWh - 15.92 kWh/100km -  5uur18  - 51.5 kWh    -  alles op streepjes rijdt werkt nog wel
334 km  -  54.7 avs   -  5.95 km per kWh - 16.81 kWh/100km -  6uur1   - 56.3 kWh    -  turtle mode
335 km  -  54.7 avs   -  5.95 km per kWh - 16.81 kWh/100km -  6uur4   - 56.3 kWh    -  turtle mode en stop

Ik vond het wel interessant om te zien hoe lang ze hebben doorgereden voordat ie in turtle mode ging. Ook duidelijk dat het meeste in de verwarming/airco ging. Ze hebben maar 10 km gereden in bijna een uur. Het is een geruststelling om te zien dat je best je best moet doen om stil te vallen :)

• mux

mux

99% efficient!

Speciaal voor Budi, ik ben momenteel met de eerste gen4 Leaf CCS-installatie bezig:

• budi

budi

Digital Pizza Crew

Netjes, bedankt voor het plaatje! Nu nog een 3 fase lader er bij en je zit al echt dicht bij die Ariya :)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Mocht een paar jaar duren, maar eindelijk een plaatje dat ook de 40kWh's een balkje kwijt kunnen raken :D

Over een half jaar heb ik die kmstand ook gehaald, benieuwd of mijne dan ook gaat :D

Niet mijn Leaf overigens, en geleend van dit topic: https://www.mynissanleaf....hp?f=9&t=25773&start=1170

[Voor 13% gewijzigd door mvdam op 13-08-2021 16:15]

• Hemmik
Wat ik mij ook nog afvroeg, ik las dat @mux bezig is met koeling voor de extenderbatterijen. Is het ook iets wat met originele batterijen gedaan kan worden in theorie? Of is dit door gebrek aan ruimte niet mogelijk?

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Hemmik schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:48:
Wat ik mij ook nog afvroeg, ik las dat @mux bezig is met koeling voor de extenderbatterijen. Is het ook iets wat met originele batterijen gedaan kan worden in theorie? Of is dit door gebrek aan ruimte niet mogelijk?
Voor zover ik op de hoogte ben is het op de originele accu's moeilijk, de E-NV200 accu's zijn nét anders van vorm en hebben een warmtewisselaar en ventilator binnenin waarmee ze een beetje koeling / wind veroorzaken.

Je zou theoretisch zo iets op een Leaf-accu kunnen lassen / lijmen / plakken. Maar hem dan bijvoorbeeld voor het eind van je Lease terugbrengen in de originele staat gaat niet meer terwijl dat bij de extenders (voorzover ik weet) wel mogelijk is.

Koeling zou wel tof zijn, maar is fors minder nodig met een extender in de kofferbak. Mijn accu komt maar zelden boven de omgevingstemperatuur uit, en als de nacht koel is geweest blijf ik mééstal de hele dag onder omgevingstemperatuur.

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:44
Hallo, ik heb ook een leaf 2 zero edition en in het eerste jaar meteen een reis naar het Gardameer gemaakt. Met 1 overnachting goed te doen maar wel te maken gekregen met hard rapidgate. Was in zuid Duitsland met 40 graden buiten berg op en afgeladen auto. Na 3x snelladen kreeg ik ook op de snelweg een melding dat het ev systeem oververhit was. Na 20km met 50km/u te hebben gereden met de druppellader tot 80% kunnen laden. Nu 63d km gereden en soc van 91.8%.

Eerste jaar nieuwe radar gekregen en rapidgate update en update voor noodrem systeem. voor de rest geen updates ontvangen vind het wel bijzonder. Best wel tevreden met hoe de auto rijdt alleen heb ik ook een e-niro en dat is toch echt een klasse beter in elk opzicht. Voor mij geen Nissan bev als deze er over 2 jaar weggaat.

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 18:41
Vaevictis_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:39:
Hallo, ik heb ook een leaf 2 zero edition en in het eerste jaar meteen een reis naar het Gardameer gemaakt. Met 1 overnachting goed te doen maar wel te maken gekregen met hard rapidgate. Was in zuid Duitsland met 40 graden buiten berg op en afgeladen auto. Na 3x snelladen kreeg ik ook op de snelweg een melding dat het ev systeem oververhit was. Na 20km met 50km/u te hebben gereden met de druppellader tot 80% kunnen laden. Nu 63d km gereden en soc van 91.8%.

Eerste jaar nieuwe radar gekregen en rapidgate update en update voor noodrem systeem. voor de rest geen updates ontvangen vind het wel bijzonder. Best wel tevreden met hoe de auto rijdt alleen heb ik ook een e-niro en dat is toch echt een klasse beter in elk opzicht. Voor mij geen Nissan bev als deze er over 2 jaar weggaat.
is die update er door de garage op gezet, of werkt dit ook OTA? (vraag van een nog niet leaf bezitter)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:44
darklord007 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

is die update er door de garage op gezet, of werkt dit ook OTA? (vraag van een nog niet leaf bezitter)
De leaf 2018 heeft geen OTA dus via dealer. Sowieso is Nissan heel erg behoudend met updates als er geen klachten zijn krijg je ze ook niet. Ik heb toestemming moeten vragen en kwam speciaal iemand van Nissan langs om de rapidgate update te installeren.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

darklord007 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

Volgens mij doen Leafs pas vanaf de 2020 modellen OTA. Ik weet niet of de Zero.Edition nog bestaat na het 2018 model :D

• darklord007
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 18:41
Vraag is ook of t gewenst is. Een ota update kan ook wel eens een downgrade zijn en als alles goed werkt is dat ook prima

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online

Inclusief subsidie Nissan Leaf 62kWh Tekna €30.690. Ben er blij mee. :)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• budi

budi

Digital Pizza Crew

Gefeliciteerd! Leuk dat je bij Nissan gebleven bent, nette prijs ook trouwens, ik heb een kleine twee jaar terug nog 30k neergelegd voor een 2e hands 40kWh Leaf uit 2018.

• Wognummer
Voor alle nieuwe leaf gebruikers, kleine tip sla de laadpas van Nissan over, ze tonen de kosten EX BTW en als je dan de eerste factuur krijgt word er dus nog even 21% bij de prijzen uit de app geteld, beetje vertekend beeld op de nota dus :(

• jocst77
Wognummer schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:46:
Voor alle nieuwe leaf gebruikers, kleine tip sla de laadpas van Nissan over, ze tonen de kosten EX BTW en als je dan de eerste factuur krijgt word er dus nog even 21% bij de prijzen uit de app geteld, beetje vertekend beeld op de nota dus :(
Klopt, had ik ook al geconstateerd:
jocst77 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:09:
Ik kwam er achter na mijn facturen bekeken te hebben dat de prijzen voor Nissan Charge flink zijn gestegen. Eerst betaalde ik inderdaad het operator tarief, maar sinds de prijsverhoging van juni heeft plugsurfing de prijzen nog verder verhoogd. Eerst betaalde ik bij een laadpaal in Tiel 0,242 per kwh (operator tarief) nu betaal ik met Nissan charge 0,29 per kwh (verhoging van 20% 8)7 ), terwijl de operatorprijs 0,253 per kwh is.

Reactie van plugsurfing: Ja de prijzen zijn verhoogd en er komen servicekosten bij van plugsurfing (wat eerst dus niet was) De prijzen staan gewoon in de app, dus je had het kunnen zien. Maar ik laad met een druppel en check niet elke keer de prijzen voor ik ga laden. Zeker niet als ik er van uit ga dat ik altijd de operator prijzen betaal bij de kaartaanbieder.

Tijd op weer over te stappen op een andere aanbieder ;w .

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Wognummer
jocst77 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Klopt, had ik ook al geconstateerd:

[...]
ik heb het bij de ACM aangegeven in de app krijg ik een lijst met prijzen van mijn Laadsessies, en op de factuur komt daar netjes 21% bij en dat is nou net niet toegestaan.

mag ik vragen naar welke aanbieder je gegaan bent?

[Voor 41% gewijzigd door Wognummer op 30-08-2021 21:38]

• jocst77
Wognummer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

ik heb het bij de ACM aangegeven in de app krijg ik een lijst met prijzen van mijn Laadsessies, en op de factuur komt daar netjes 21% bij en dat is nou net niet toegestaan.

mag ik vragen naar welke aanbieder je gegaan bent?
e-flux

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mvdam schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Voor zover ik op de hoogte ben is het op de originele accu's moeilijk, de E-NV200 accu's zijn nét anders van vorm en hebben een warmtewisselaar en ventilator binnenin waarmee ze een beetje koeling / wind veroorzaken.

Je zou theoretisch zo iets op een Leaf-accu kunnen lassen / lijmen / plakken. Maar hem dan bijvoorbeeld voor het eind van je Lease terugbrengen in de originele staat gaat niet meer terwijl dat bij de extenders (voorzover ik weet) wel mogelijk is.

Koeling zou wel tof zijn, maar is fors minder nodig met een extender in de kofferbak. Mijn accu komt maar zelden boven de omgevingstemperatuur uit, en als de nacht koel is geweest blijf ik mééstal de hele dag onder omgevingstemperatuur.
Ik zie het al voor me, een paar honderd van die heatsinks van Aliexpress op de bodem geplakt :P Daar gaat je stroomlijn.
Sheean schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:22:
Begrijpelijk. Maar ook wel problematisch als je bijvoorbeeld met een Amerikaanse EV hier zou willen rondrijden. Zonder adapter kom je dan wel precies nergens. Tenzij die Chademo heeft... maar ja.
Als je een EV met type 1 CCS over laat komen kun je er een type 2 poort in (laten) installeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik rijd trouwens al een tijdje rond met deze grill blockers:

Bevalt goed tot nu to. Het is altijd een beetje lastig om te meten wat het daadwerkelijk aan besparing oplevert maar ik guesstimate 2-3%. Ik heb een vrij lang woon-werktraject wat voornamelijk snelweg is dus het is wel een best case scenario.

Geen slecht resultaat voor een paar uurtjes printwerk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee