Toon posts:

Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 22:08
Ik zou eerder voor deze gaan: https://www.amazon.nl/aut...ink&qid=1633809507&sr=8-1

Die werkt zeker goed met LeafSpy en is bovendien zeer zuinig. Die die jij gelinkt had is een goedkope Chinese kloon, die vaak werkt, maar ik weet niet of dat bij LeafSpy ook het geval is.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55

budi

Digital Pizza Crew

https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/

Ik denk het niet, als ik zo even de plaatjes vergelijk lijkt het de 12e post in dat topic te zijn met als resultaat: nee.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:00
[verwijderd]

[Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:20]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55

budi

Digital Pizza Crew

Grappig, ik zie dat mvdam en mijn bericht elkaar precies tegen spreken :) Ik zat nog even te denken: het is natuurlijk zo dat de android versie van leafspy (pro) wel door wordt ontwikkeld waar die van de iPhone helaas al een jaar of 4 geleden gestopt is. Ik kan me dus voorstellen dat de Android versie meer adapters ondersteunt?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:49
Ik zit mij te oriënteren op het kopen van een tweedehands nissan E-nv200, en ik vraag mij af of het verstandig is om leafspy en de OBD2 dongle te kopen om de SOH van de accu te controleren. Of kan ik er van uit gaan dat als er geen of een van de 12 balkjes weg is het wel snor zit?

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-03 17:43
KoenVW76 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:12:
Ik zit mij te oriënteren op het kopen van een tweedehands nissan E-nv200, en ik vraag mij af of het verstandig is om leafspy en de OBD2 dongle te kopen om de SOH van de accu te controleren. Of kan ik er van uit gaan dat als er geen of een van de 12 balkjes weg is het wel snor zit?
1e balkje gaat weg bij >15% degradatie, elk volgend balkje is 7% meer degradatie...
Misschien kun je een OBD2 dongle even lenen van iemand? De Leafspy app is er ook in een gratis variant (voor Android iig)

P.S. je kunt altijd nog een Muxsan extender toevoegen aan de auto als je meer bereik wilt...

[Voor 7% gewijzigd door GadgetFrank op 10-10-2021 12:27]

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-03 16:47
Heeft er iemand ervaring met bi-directioneel laden met de leaf 1 of 2?

Als ik mijn lease ev moet inleveren, dan wil ik graag een auto die dit ondersteunt. Volgens mij is de leaf een van de weinige die dit kan.

• GORby
Marko3333 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:53:
Heeft er iemand ervaring met bi-directioneel laden met de leaf 1 of 2?

Als ik mijn lease ev moet inleveren, dan wil ik graag een auto die dit ondersteunt. Volgens mij is de leaf een van de weinige die dit kan.
In principe kan dit inderdaad met de Leaf, maar een bidirectionele laadpaal vinden is het probleem. Voor zover ik weet zijn er nog geen verkrijgbaar die in de BeNeLux gebruikt kunnen worden, al lijkt daar ongeveer verandering in te komen met de Wallbox Quasar die nu verkrijgbaar zou zijn. Reken echter op een stevig kostenplaatje, want de indicatie is rond de 6000 euro, vermoedelijk zonder installatie en nog wat extra hardware.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:53
Wanneer is eigenlijk de eerste onderhoudsbeurt van een Leaf uit 2020? Ik heb nu in anderhalf jaar 30k km gereden, maar er is nog geen melding gekomen over een onderhoud. Wordt dat überhaupt door de auto aangegeven?

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:20]

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:04
Mar.tin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Onderhouds interval is doorgaans 12 maanden of 30.000km volgens mij. En is vooral voor het behoud van de garantie (tot 100.000km) prettig voorzover ik weet.

Mijn laatste onderhoudsbeurt was ergens 80.000km (nu op 130.000km) geloof ik. Binnenkort maar weer eens tijd O+
En daarnaast voor de Nissan Assistance zul je minimaal elke 12 maanden onderhoud (bij dealer) moeten laten uitvoeren, na onderhoud wordt dit 12 maanden verlengd.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:55
Weet iemand of 't geluid nog beter te krijgen is? Ik heb momenteel een leaf uit 2018 met het "bose" geluidssysteem. Echter ben ik hiervan niet bepaal onder de indruk. Is er een goede set aftermarket speakers? Neem aan dat de interne versterker verder genoeg vermogen heeft.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

Wat zoek je precies in je geluid, en wat mist daarin bij de Leaf? Als het bijv. alleen een balansdingetje is kun je met een equalizer erg ver komen. Met nieuwe speakers verander je het geluidsbeeld namelijk niet, het enige wat je kunt doen is misschien wat extra vermogen eruit halen. Om je geluid echt te verbeteren, moet je eerder denken aan het toevoegen van dempingsmatten en het beter afschermen van buitengeluid.

De Bose subwoofer hoef je sowieso niks van te verwachten, die voegt nagenoeg niets toe aan het geluidsbeeld. Dit heeft er vooral mee te maken dat hij helemaal achterin ligt, achter sterk dempend materiaal zoals een hele rij stoelen met hitteschild en twee lagen bekleding :P

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:55
Ja lastig te zeggen. Ik kom van een Golf 6 uit 2010 en die had een Dynaudio installatie. Hoewel die geen subwoofer had en dus wel wat laag miste was 't midden en hoog heel fijn en kraak helder.

De leaf klink heel dof, heb al met de eq liggen klooien maar daar wordt 't niet veel beter van. Qua volume gaat 't hard zat. laag (bass) zit er genoeg in maar 't midden/hoog klinkt gewoon ruk :P

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:20]

• mux

mux

99% efficient!

Naar aanleiding van budi's vraag afgelopen week in het elektrische auto's-topic zal ik nog even een update over het CCS-project geven, gezien er tenminste 3 mensen hier rondlopen die interesse hadden. Meer updates volgen nog via officiele kanalen, maar pas als een serieuze bug verholpen is.

We hebben nu 4 auto's rondrijden met werkende CCS: een gen4, een 40kWh e-nV200, een 24kWh e-NV200 en een gen1 Leaf (mijn auto) - allemaal ook met extenders, waarbij in de gen4 een 22kWh tweede-generatie extender zit. Dit dekt alle generaties en fysieke installaties op de Nissan-aandrijflijnen.

De eerste installatie is eind juni gedaan en de eerste succesvolle laadsessies kwamen in juli. Sindsdien is er bij ca. 100 laadpalen getest en met steeds meer succes. Getest en werkend zijn:

- ABB 50kW triple chargers (fastned, mister green, kleine laadpaalaanbieders)
- Efacec 50kW triple chargers (voornamelijk Allego, McDonalds)
- ABB Terra HP 175/350kW laders (Fastned, wit/gele palen)
- Efacec High Power 175/350kW (Porsche)
- Tritium Veefil 175kW (Shell Recharge, heel veel buitenlandse aanbieders)
- Tritium Veefil-PK 350kW (Ionity)
- Delta Ultra Fast Charger 150kW (? staat her en der)
- Tesla Supercharger v3

Getest en NIET werkend:
- Alpitronic Hypercharger 150/300 (werkt op sommige laders wel, andere niet)

Nog niet getest:
- DBT Ultra 150kW (nog geen een gevonden in NL/BE/FR/DE)
- ECU EVHS-350 (nog niet gevonden)
- BTC Power en Signet HPC palen (Electrify America - niet in Europa te vinden)
- Palen die ik nog niet ken

Verder zijn er nog een paar dingen die opgelost moeten worden:
- Automatisch opstarten van de auto in snellaad-modus voor een CCS-sessie is alleen getest op Leaf gen1-3 en e-NV200 (alle jaargangen) - nog niet getest op gen4-5.
- De plastic afwerking onder de laadklep is nog voor geen enkel model af (puur esthetisch)
- Laadcurves heb ik alleen nog voor 3 redelijk zeldzame configuraties

Haalbare laadsnelheden:
- 160kW is incidenteel haalbaar vanaf ca. 80kWh totaalcapaciteit, dat is meteen de limiet van de CCS-upgrade. Als je niet keihard wil rapidgaten moet je onder de 120kW blijven (zonder koeling)
- ca. 80kW max. is realistisch haalbaar op een 40kWh + extender, maar hij begint wel met afbouwen vanaf ~55-65% (laadcurve lijkt op de e-niro/kona). 100kW is getest maar te eng bevonden.

Het gemis van de Alpitronic-palen is aardig zuur, gezien Fastned die bijna overal neerzet de laatste tijd. Dat moet dus echt gefikst worden voordat ik CCS ga verkopen. Daarnaast moet ik de verwachtingen proberen zoveel mogelijk te temperen; piek-laadsnelheden lijken goed, maar vanwege de ongekoelde batterijen is dit een recept voor rapidgaten en alsnog matige gemiddelde snellaadsnelheden. Alleen met een e-NV200 (met batterijkoeling) kan echt op hele lange ritten kneiterhard geladen worden (getest: een e-NV200 80kWh van Utrecht->San Sebastián (Spanje) - 'rapidgate' bij 1000km, en toen nog 60kW+ laadsnelheden).

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:03
Ik heb sinds kort een Nissan Leaf Tekna 40kWh uit 2018. Dit is een model waarbij er een SD card gebruikt wordt voor de navigatie. Volgens mij zijn de kaarten die er meegeleverd zijn vrij oud (2017?). Heeft iemand enig idee hoe deze te updaten zijn? Ik heb al verschillende kaartjes gevonden bij o.a. Amazon maar daar staat telkens een kruis door de foto van mijn navigatie systeem.

Weet iemand of dit nu een Connect 2 of Connect 3 systeem is? Of is het weer wat anders?
Bij Nissan vond ik ook ergens een link, maar dat waren kaarten van 2018/2019.

Het gaat om dit systeem:

• silvanverschuur
sweebee schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:45:
Weet iemand of 't geluid nog beter te krijgen is? Ik heb momenteel een leaf uit 2018 met het "bose" geluidssysteem. Echter ben ik hiervan niet bepaal onder de indruk. Is er een goede set aftermarket speakers? Neem aan dat de interne versterker verder genoeg vermogen heeft.
Ik was in eerste instantie ook niet echt onder de indruk van het geluid de Bose installatie. Ik vond met name de speakers achter ook vrij zacht. Daar leek in het begin nauwelijks geluid uit te komen.

Met hulp van wat info op internet heb ik de fader veel meer naar achteren verplaatst (volgens mij 3 blokjes vanaf links gezien). Het totale volume wordt daardoor zachter, maar door de volume knop verder open te draaien werd bij mij het geluid hierdoor wel een stuk beter. De subwoofer lijkt nu ook veel meer mee te doen.

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-03 19:39
Zo dit weekend een leaf gekocht, tweedehands uit 2016 met dealer afgesproken aflevering in 2022, dit vanwege de subsidie. Tja als je er toch gebruik van kan maken, waarom niet.

Nu ben ik van plan om de wagen thuis te laten middels de granny lader. Het is de bedoeling dit via de garage te doen.
Zijn er mensen met ervaring hiermee? Afgezien van het langzame laden (lijkt mij beter voor de accu) nog dingen die belangrijk zijn om te weten? De garage zit op 1 groep en de stoppenkast is vorig jaar in zijn geheel vervangen.

Is het mogelijk Apple CarPlay te untlocken in een 2016 versie? Of zat dat er nog niet in?

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:20]

• GORby
redslow schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:04:
Zo dit weekend een leaf gekocht, tweedehands uit 2016 met dealer afgesproken aflevering in 2022, dit vanwege de subsidie. Tja als je er toch gebruik van kan maken, waarom niet.

Nu ben ik van plan om de wagen thuis te laten middels de granny lader. Het is de bedoeling dit via de garage te doen.
Zijn er mensen met ervaring hiermee? Afgezien van het langzame laden (lijkt mij beter voor de accu) nog dingen die belangrijk zijn om te weten? De garage zit op 1 groep en de stoppenkast is vorig jaar in zijn geheel vervangen.

Is het mogelijk Apple CarPlay te untlocken in een 2016 versie? Of zat dat er nog niet in?
Dat langzaam laden zal inderdaad zeker geen kwaad kunnen voor de accu, maar je moet er wel rekening mee houden dat langzaam laden minder efficiënt is dan sneller laden. Door de koelvloeistofpomp en de elektronica zoals BMS die actief zijn, zit je altijd met een deel vermogen (300W of zo dacht ik ergens gelezen te hebben?) dat daarvoor gebruikt wordt. Als je dus maar aan 2,3 kW laadt, dan gooi je daar al aardig wat energie aan weg.
Voor je met dat verschil de aanschaf van een laadpaal hebt terugverdiend, ben je wel een heel eind verder natuurlijk.

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38

Ik gebruik alleen de 'granny charger'. Vooralsnog (klein half jaar) gaat dat prima. Geen behoefte aan een laadpaal. Heb wel de 24kwh 2014 Leaf, dus als jij een wat grotere accu hebt kan het langer duren. Aan de andere kant is hij in een nacht wss altijd wel vol :). Voor die 500-1000E kun je redelijk wat laadsessies doen :D

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• jackaubrey

Ik heb in het begin ook met de granny via stopcontact in garage geladen, nu een laadpaal op de oprit en dat geeft een heel stuk meer gebruiksgemak wat mij het geld dubbel en dwars waard is.

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55

Volgens mij is het mogelijk om het bij 2016/2017 CarPlay te unlocken inderdaad, hier is bijvoorbeeld verkoper die het aanbiedt (met video). Misschien is het nog goedkoper te vinden, goed om even te googelen.

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:34
Hemmik schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:14:
[...]

Volgens mij is het mogelijk om het bij 2016/2017 CarPlay te unlocken inderdaad, hier is bijvoorbeeld verkoper die het aanbiedt (met video). Misschien is het nog goedkoper te vinden, goed om even te googelen.
Automatically accepting Nissan Data terms if Decline is not clicked after about 5 seconds, so you're not having to manually click accept every time you start your Leaf.
Dat alleen al maakt het die upgrade waard :D. Zou ik ook wel willen op onze 2020 Leaf.

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:20]

• Hercul3s
jackaubrey schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:49:
[...]
Ik heb in het begin ook met de granny via stopcontact in garage geladen, nu een laadpaal op de oprit en dat geeft een heel stuk meer gebruiksgemak wat mij het geld dubbel en dwars waard is.
Bij mij is het stopcontact bij de oprit, daar 'hang' ik de granny charger ook op onder een afdakje. Bij aankomst kan ik dus direct de stekker pakken en die op de leaf aansluiten.

Als je een minder bereikbare plek hebt is het minder fijn lijkt me. Je wil eigenlijk elke keer dat je je auto voor de deur zet wel in kunnen pluggen.

• jackaubrey
Hercul3s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:30:
[...]

Bij mij is het stopcontact bij de oprit, daar 'hang' ik de granny charger ook op onder een afdakje. Bij aankomst kan ik dus direct de stekker pakken en die op de leaf aansluiten.

Als je een minder bereikbare plek hebt is het minder fijn lijkt me. Je wil eigenlijk elke keer dat je je auto voor de deur zet wel in kunnen pluggen.
dan zou ik ook inderdaad gewoon de granny gebruiken

• redslow
Goedemorgen, iedereen hartstikke bedankt voor de reacties. Ik ga gewoon eerst even granny laden. Dat hoeft maar 2x in de week. Gezien de afstanden. En dan gaan we eerst zonnepanelen aanschaffen en kijken we het eerst aan hoe het langzaam laden bevalt.

Thanks voor het delen van de CarPlay opties. Dit ga ik ook even uitzoeken en ook bespreken me de dealer.

Super bedankt allemaal. Ben echt benieuwd hoe het elektrische rijden ons gaat bevallen. De proefrit was ik al aardig verrast. (En ik ben een petrolhead) dus dat word af en toe langs het tankstation om even te ruiken naar de benzine dampen🤣

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:16
Hmm, m'n Lead e+ uit 2020 vind regen niet leuk, eerst ging af en toe het gele botslampje branden, samen met een onooglijk klein groen icoontje wat waarschijnlijk iets met adaptive cruise control moet voorstellen, of de voorste radar.

Vandaag motregen en opeens de melding dat de voorste radar geblokkeerd is, ACC werkt niet meer. Morgen de dealer maar even bellen.

Zijn er meer mensen met regen / radar ervaring?

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• Looney11
Het was donker, ik zal morgen de voorkant nogmaals checken. De auto is vorige week nog door de wasstraat gegaan dus veel vuil verwacht ik niet.

• ArjoK
Voor berijders met Connect 3 navigatie. Ik heb nog een SD kaartje liggen Nissan Connect 3 Europa V5 2020/2021 (inmiddels in V6uit). Stuur een DM als je 'm wilt, dan stuur ik 'm op.

Check of deze voor jou geschikt is:

https://nissan.navigation.com/home/nl_NL/NissanEMEA/EUR

[Voor 21% gewijzigd door ArjoK op 12-11-2021 14:09]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Hercul3s
ArjoK schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:16:
Voor berijders met Connect 3 navigatie. Ik heb nog een SD kaartje liggen Nissan Connect 3 Europa V5 2020/2021 (inmiddels in V6uit). Stuur een DM als je 'm wilt, dan stuur ik 'm op.
Die gaat zeker niet in een 2014 Leaf?

• ArjoK
Hercul3s schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:51:
[...]

Die gaat zeker niet in een 2014 Leaf?
Nee, niet volgens nissan.navigation

• fayt64
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-03 15:08

fayt64

WC Eendje

Hey, nieuw op dit topic en met EV-wagens.

Afgelopen dinsdag de nieuwe Hyundai Ioniq (2019 facelift model) mogen ophalen en hoop volgende week vrijdag mijn Nissan Leaf Tekna (40KW uit 2020) te ontvangen. Al her en der wat ingelezen over deze wagen's natuurlijk en de laadpassen. Wat zijn nou echt tips om het maximale uit de Nissan 40KW te halen.

De rit heen en weer naar mijn werk is 2 keer 93 KM met ongeveer 65 snelweg kilometers per rit. Ik heb het vermoeden dat ik iedere middag op de terugweg even kort een paar KW's moet bij laden namelijk. Hiervoor heb ik de Shell laadpas aangevraagd, maar misschien heeft iemand anders nog andere tips...

Op mijn werk is (nog) geen oplaad mogelijkheid maar gaat er wel komen, dan maak ik me daar ook niet meer zo'n zorgen over.

Hoeveel meerwaarde heeft de Leaf Spy Pro app bijvoorbeeld.

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:24
Als je achteruit rijdt, dan geeft de auto een melding dat je de camera kan uitzetten door op OK te drukken. Heb dat per ongeluk een keer ingedrukt en nu gaat de achteruitrijcamera niet meer aan (360 graden view). Het scherm is voor dat deel van de camera gewoon zwart. Iemand die weet hoe ik die camera weer aan kan zetten? Bij de camera settings kan je alleen contrast e.d. aanpassen en ik kom er niet uit met de handleiding.

(Nissan Leaf 2018 N-Connecta)

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Mar.tin bedankt voor de tips, wat bedoel je met “de accu is nooit super gelukkig” dat deze vrij snel degradeert?

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Mar.tin ahhhh op die manier.

Nou we gaan t zien. De gemiddelde snelheid die ik nu rij (over de hele rit gezien) met de diesel is 70km p/u.

Ik zal de app vast installeren (Leafspy) had al diverse mensen gezien die bij 0% nog een stukje door kunnen ook 😅

• Marko3333
Vergeet in de winter niet te voorverwarmen als hij nog ingeplugd zit, scheelt een hoop als de auto al op temperatuur is.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Marko3333 Ja had t gelezen inderdaad. Wel echt gaaf dat je dan gewoon lekker in een warme auto kan instappen.. :)

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:50

Racing_Reporter

Contentmaker

Hercul3s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik alleen de 'granny charger'. Vooralsnog (klein half jaar) gaat dat prima. Geen behoefte aan een laadpaal. Heb wel de 24kwh 2014 Leaf, dus als jij een wat grotere accu hebt kan het langer duren. Aan de andere kant is hij in een nacht wss altijd wel vol :). Voor die 500-1000E kun je redelijk wat laadsessies doen :D
Zijn hier veel garagemensen, of durven ook veel mensen een draadje uit hun huis te laten bungelen in de nacht? Lijkt mij spannend, ergens! *woont rustig, dat dan weer wel, maar wil je de kat op het spek binden? Moi is wel een bietje voorzichtig opgevoed :) *

Zelf ben ik langzamerhand in de markt voor ook een Leaf. In principe voor commuten, a 70 km per dag. Laden op werk kan, dus dat scheelt. Familie zit iéts verderop, ongeveer 90km. Kwestie van goed volgooien net voor de rit, en dan doorhalen tot daar, dat zou kunnen lukken met grotendeels snelweg? Ik heb een héél zuinige rechtervoet en rij normaalgesproken altijd soepel 100, goed in anticiperen enzo.

De posts hierboven hadden het ook over woonwerk van rond de 70, dus dat geeft mij wel hoop dat ik met een 24 uit zou kunnen komen, zelfs in de winter.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• Hercul3s
Racing_Reporter schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:39:
[...]

Zijn hier veel garagemensen, of durven ook veel mensen een draadje uit hun huis te laten bungelen in de nacht? Lijkt mij spannend, ergens! *woont rustig, dat dan weer wel, maar wil je de kat op het spek binden? Moi is wel een bietje voorzichtig opgevoed :) *

Zelf ben ik langzamerhand in de markt voor ook een Leaf. In principe voor commuten, a 70 km per dag. Laden op werk kan, dus dat scheelt. Familie zit iéts verderop, ongeveer 90km. Kwestie van goed volgooien net voor de rit, en dan doorhalen tot daar, dat zou kunnen lukken met grotendeels snelweg? Ik heb een héél zuinige rechtervoet en rij normaalgesproken altijd soepel 100, goed in anticiperen enzo.

De posts hierboven hadden het ook over woonwerk van rond de 70, dus dat geeft mij wel hoop dat ik met een 24 uit zou kunnen komen, zelfs in de winter.
Wij wonen wat achteraf dus dan geen probleem. Als je denkt dat je er problemen mee krijgt misschien minder fijn idd.

@Mar.tin, waardevolle toevoeging met veel praktijk ervaring. Aan de andere kant is een 40kwh 2018 model wel iets anders geprijsd dan een 24kwh model van 2013/2014 :D.

Ik zou zeggen met mijn ervaring nu dat 70km en opladen op werk echt heel goed te doen is, ook in de winter. Volgens mij is 90km ook (goed) te doen, ook in de winter met de 24kwh. Wel zorgen dat je 100% laad inderdaad. Voor de 70km zou 80% voldoende moeten zijn. Neem een model vanaf 2014, die hebben al een warmtepomp. Mocht je iets meer budget hebben zou een 30kwh model wel fijner zijn omdat je wat minder in de maximale range zit.

Ik heb dus een 2014 Leaf met warmtepomp. Voor mij voelt het ook al als een hele luxe auto met voorverwarming, stoel en stuurverwarming, achteruitrij camera en achterbank verwarming :D.

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• redslow
Racing_Reporter schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:39:
[...]

Hier iemand die een 2e hands uit 2016 heeft gekocht en hem in januari laat afleveren.

Ik begrijp dat je in de markt zit voor een 24kwh uit 2013. Het loont zich om toch te kijken op een carnext of zelfs bij een Nissan dealer. Daar kan je best voor een mooie prijs een mooie 30kwh krijgen en als je het dan in januari laat afleveren en de bon op januari zet kan je nog subsidie krijgen.

Anyway wij gaan dus granny laden. Echter hebben wij geen oprit. Wij moeten dus de auto bij de achtertuin zetten en dan met de kabel aan de wagen hangen. Wij wonen aan een doodlopende straat en de buurt is zo druk met parkeren dat het vrij normaal is dat auto’s op de stoep staan. Tevens doen onze buren als ze met de caravan op vakantie gaan. De caravan een aantal dagen op de stoep en ook met een stroomkabel verbinden.

Nu kunnen wij goede afspraken maken met de buurt dat onze wagen dus 1 a 2 nachten per week in de avond aan de lader gaat. Dus verwachten wij geen problemen. Dit is dus wel iets wat je moet kunnen overleggen.

Tevens mocht dit in de toekomst toch tot gedoe leiden. Dan kunnen we de wagen ook een 600 meter verderop aan een externe laadpaal hangen. (Dit is dan wel iets duurder)

Dit is dus hoe wij het willen gaan doen.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Gisteren mijn Nissan Leaf (40KW) Tekna uit 2020 op kunnen halen.

Nu probeer ik de auto te koppelen aan de Nissan Connect app. Ik krijg de melding VIN niet herkend. Al gecontroleerd of ik de juiste app gebruik maar dit zou m moeten zijn. Nissan gebeld en die geeft aan dat het tot 10 dagen kan duren voordat die werkt…maar ik snap even niet wat er dan 10 dagen moet duren…

Moet de VIN eerst van een ander account los gekoppeld worden? En zo ja…hoe word dit in gang gezet?

Iemand hier ook tegen aan gelopen bij het leasen/kopen?

• silvanverschuur
fayt64 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:16:

Nu probeer ik de auto te koppelen aan de Nissan Connect app. Ik krijg de melding VIN niet herkend. Al gecontroleerd of ik de juiste app gebruik maar dit zou m moeten zijn. Nissan gebeld en die geeft aan dat het tot 10 dagen kan duren voordat die werkt…maar ik snap even niet wat er dan 10 dagen moet duren…

Moet de VIN eerst van een ander account los gekoppeld worden? En zo ja…hoe word dit in gang gezet?

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn import Leaf uit 2018. Deze heb ik nu ruim een maand in bezit. Na ontvangst van de auto heb ik geprobeerd een You+Nissan account aan te maken. Hierbij kreeg ik een foutmelding dat het VIN nummer al gekoppeld was aan een ander account (vorige eigenaar). Ik heb contact opgenomen met Nissan om het VIN nummer vrij te geven. Daarbij moest ik een kopie van mijn kentekenbewijs aanleveren als bewijs dat ik de eigenaar ben.

Al met al heeft het bijna een maand geduurd voordat het VIN nummer werd vrijgegeven. Ik heb meerdere keren met Nissan gebeld maar kreeg telkens te horen dat ze er nog mee bezig waren. Van een medewerker kreeg ik te horen dat dit normaal gesproken 2 dagen duurt. Ik hoop voor jou dat het bij jou wat sneller gaat dan bij mij.

• GORby
silvanverschuur schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn import Leaf uit 2018. Deze heb ik nu ruim een maand in bezit. Na ontvangst van de auto heb ik geprobeerd een You+Nissan account aan te maken. Hierbij kreeg ik een foutmelding dat het VIN nummer al gekoppeld was aan een ander account (vorige eigenaar). Ik heb contact opgenomen met Nissan om het VIN nummer vrij te geven. Daarbij moest ik een kopie van mijn kentekenbewijs aanleveren als bewijs dat ik de eigenaar ben.

Al met al heeft het bijna een maand geduurd voordat het VIN nummer werd vrijgegeven. Ik heb meerdere keren met Nissan gebeld maar kreeg telkens te horen dat ze er nog mee bezig waren. Van een medewerker kreeg ik te horen dat dit normaal gesproken 2 dagen duurt. Ik hoop voor jou dat het bij jou wat sneller gaat dan bij mij.
Ik had bij mijn Leaf ook een probleem om die te koppelen, ook al was die nog niet eerder gekoppeld aan een account. Dat was toen op een dag of 2 opgelost. Recenter, bij de Leaf van mijn moeder, was het wel een gevalletje van een andere account, maar ook dat was op een viertal dagen opgelost.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Bedankt voor de info, dan ga ik ze vandaag nog is een keer bellen. Dan even vragen of die nog gekoppeld zit aan een ander account want anders word dat niet in gang gezet denk ik.

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-03 08:39
redslow schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:04:
[...]

Tevens mocht dit in de toekomst toch tot gedoe leiden. Dan kunnen we de wagen ook een 600 meter verderop aan een externe laadpaal hangen. (Dit is dan wel iets duurder)

Dit is dus hoe wij het willen gaan doen.
Je kan ook al een openbare laadpaal dichterbij aanvragen bij bijvoorbeel openbaarladen.nl. Je mag 2 locaties aanvragen, 1 dichtbij je huis en 1 dichtbij je werk. Het duurt doorgaans nogal wat maanden voordat de paal dan daadwerkelijk staat. Dit kost je niets en heb je altijd nog een oplossing voor laden dichterbij huis.

Nissan Leaf 2020 40kWh

• Looney11
fayt64 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:16:

Bij mij verscheen de melding dat het VIN al gekoppeld was. Via de leasemaatschappij en Nissan NL het VIN laten loskoppelen, daarna kon ik 'm zonder problemen koppelen in de app.

Dat het VIN niet herkend wordt heb ik niet meegemaakt.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

@Looney11 Ik hoop morgen wat duidelijkheid van Nissan te krijgen, is wel 1 van de dingen die fijn is als t werkt zo’n app….

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-03 18:40
GORby schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:36:
[...]

In principe kan dit inderdaad met de Leaf, maar een bidirectionele laadpaal vinden is het probleem. Voor zover ik weet zijn er nog geen verkrijgbaar die in de BeNeLux gebruikt kunnen worden, al lijkt daar ongeveer verandering in te komen met de Wallbox Quasar die nu verkrijgbaar zou zijn. Reken echter op een stevig kostenplaatje, want de indicatie is rond de 6000 euro, vermoedelijk zonder installatie en nog wat extra hardware.
@mux : Is zo'n Quasar wel een goed idee met het rapidgate verhaal in het achterhoofd? Hij heeft een maximaal vermogen van 7,4 kW (in twee richtingen). Het afgelopen jaar ben ik 4 dagen in de week met de fiets naar het werk geweest en staat mijn 30kW Leaf dus 90% van de tijd op de oprit. Maar ik ga geen €6k investeren als na twee jaar de batterij om zeep is...

• Hercul3s
Horla schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
[...]

@mux : Is zo'n Quasar wel een goed idee met het rapidgate verhaal in het achterhoofd? Hij heeft een maximaal vermogen van 7,4 kW (in twee richtingen). Het afgelopen jaar ben ik 4 dagen in de week met de fiets naar het werk geweest en staat mijn 30kW Leaf dus 90% van de tijd op de oprit. Maar ik ga geen €6k investeren als na twee jaar de batterij om zeep is...
Rapidgate is voornamelijk met snelladen toch? Dus 50kW op een warme accu geeft lagere snelheden.

Ik vermoed dat 7kW goed te doen is.

• mux

mux

99% efficient!

Het zal inderdaad je batterij niet doen oververhitten. De hoeveelheid warmte die je batterij ingaat schaalt - ongeveer - kwadratisch met de stroom, dus een 50kW laadsessie is (50/7.4)^2~45x zo warmteproducerend (en dus stressvol) als een 7.4kW sessie.

In m'n eigen ervaring begint de batterij er pas wat van te merken vanaf ~11kW, dus bijna het dubbele.

• GORby
mux schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:11:
Het zal inderdaad je batterij niet doen oververhitten. De hoeveelheid warmte die je batterij ingaat schaalt - ongeveer - kwadratisch met de stroom, dus een 50kW laadsessie is (50/7.4)^2~45x zo warmteproducerend (en dus stressvol) als een 7.4kW sessie.

In m'n eigen ervaring begint de batterij er pas wat van te merken vanaf ~11kW, dus bijna het dubbele.
Mis je daar niet de factor tijd? Dubbel zoveel stroom wil inderdaad zeggen vier keer zoveel warmte per tijdseenheid, maar omdat het laden maar half zo lang duurt zit je uiteindelijk nog maar met het dubbel.

• mux

mux

99% efficient!

Oh zeker, in een perfect geisoleerd systeem heb je 100% gelijk. Maar gelukkig kan de Leaf-batterij wel *wat* van z'n warmte kwijt als hij vele uren staat te laden/ontladen. Dat effect wordt steeds groter naarmate laadsnelheden lager worden.

• Marko3333
Als je alles mee wilt rekenen, dan zou je ook de omgevingstemperatuur mee moeten rekenen. 22kw laden zal bij een buitentemperatuur van -5 geen probleem zijn, maar in de zomer in de volle zon bij ~35C zal je dan misschien al een klein beetje rapidgaten.

Overigens zou ik de accu maximaal 80% vol laden als je deze 90% van de tijd niet gebruikt, dat scheelt een hoop in de levensduur. Voor een lang ritje vlak daarvoor nog even tot 100% opladen, geeft je ook nog een beetje extra range in de winter.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Even een vraagje over de app en de Leaf.
Ik heb een Leaf uit 2020, deze heb ik vorige week opgehaald en ik wil de Nissan Connect app gebruiken.
Nu kan ik het voertuig (nog) niet toevoegen, weten jullie welke app ik zou moeten gebruiken voor deze Leaf?

Volgens de Nissan klantenservice moet ik 10 dagen wachten en het weer proberen, maar daar voel ik me niet mee geholpen, de app geeft aan VIN number onjuist... dus begin het vermoeden te krijgen dat ik de oudere (niet meer ondersteunde) app zou moeten gebruiken hier voor en daar zat ik niet op te wachten

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
fayt64 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:19:
Even een vraagje over de app en de Leaf.
Ik heb een Leaf uit 2020, deze heb ik vorige week opgehaald en ik wil de Nissan Connect app gebruiken.
Nu kan ik het voertuig (nog) niet toevoegen, weten jullie welke app ik zou moeten gebruiken voor deze Leaf?

Volgens de Nissan klantenservice moet ik 10 dagen wachten en het weer proberen, maar daar voel ik me niet mee geholpen, de app geeft aan VIN number onjuist... dus begin het vermoeden te krijgen dat ik de oudere (niet meer ondersteunde) app zou moeten gebruiken hier voor en daar zat ik niet op te wachten
https://www.nissan.nl/nis...en-auto-geschiktheid.html

https://www.nissan.nl/nis...onnect-diensten-apps.html

[Voor 3% gewijzigd door BenEco op 27-11-2021 13:57]

L/L WP Samsung 3.5 & MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• Hemmik
Onze 2019 leaf heeft blijkbaar met knipperlichten aan aan de lader gestaan vannacht en 12v is leeggelopen. Met een starter werkt de auto nu weer maar ik krijg melding dat EV systeem service nodig heeft. Is dit waarschijnlijk of is dit gevolg van leeglopen van 12v door alarmlichten? Bijgevoegd de codes uit leafspy! Ik durf de auto nu eigenlijk niet uit te zetten..

• Marko3333
Als ik het goed heb, laat de Leaf al bij als het contact aanstaat (rijden is dus niet nodig). Als je geen 12v lader hebt, zou ik de auto minstens een uurtje aan laten staan zodat de accu bijgeladen is.

@mux Zou het niet mogelijk zijn in de software aan te passen zodat de auto en paar keer per dag de status van de 12v accu is en bij laad indien nodig? De EV1 van GM kon dit al, alleen wordt dit bijna niet toegepast op de huidige EV's.

[Voor 38% gewijzigd door Marko3333 op 28-11-2021 16:05]

• mux

mux

99% efficient!

Hemmik schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:33:
Onze 2019 leaf heeft blijkbaar met knipperlichten aan aan de lader gestaan vannacht en 12v is leeggelopen. Met een starter werkt de auto nu weer maar ik krijg melding dat EV systeem service nodig heeft. Is dit waarschijnlijk of is dit gevolg van leeglopen van 12v door alarmlichten? Bijgevoegd de codes uit leafspy! Ik durf de auto nu eigenlijk niet uit te zetten..

[Afbeelding]
Absoluut geen zorgwekkende codes daar, dus je kunt 'm gewoon uitzetten. Ik zou wel de 12V accu even een halfuurtje tot een uurtje laten doorladen (dus met EV-systeem AAN de auto op een veilige plek neerzetten).
Marko3333 schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:01:
Als ik het goed heb, laat de Leaf al bij als het contact aanstaat (rijden is dus niet nodig). Als je geen 12v lader hebt, zou ik de auto minstens een uurtje aan laten staan zodat de accu bijgeladen is.

@mux Zou het niet mogelijk zijn in de software aan te passen zodat de auto en paar keer per dag de status van de 12v accu is en bij laad indien nodig? De EV1 van GM kon dit al, alleen wordt dit bijna niet toegepast op de huidige EV's.
Met onze CAN bridge (wel een fysieke ingreep aan de auto) kunnen we dat doen. Instelbaar van elke seconde tot elke 65535 dagen kun je de Leaf de 12V-accu laten checken en opladen.

• Hemmik
Dank beide voor de antwoorden! Ik ben stuk gaan rijden en lijkt nu weer ok te zijn. Foutcode is er nog wel als ik hem aanzet, kan ik met Clear DTCs deze weghalen?

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vorige week een korte vakantie gehad met de Leaf. Een beetje puzzelen en alles komt goed mee in de kofferbak, voor 2 personen en 2 kinderen. Maar toch meer ruimte en minder puzzelen is altijd fijn. Zijn er ook ervaringen met dakdragers/koffers? Online is daar weinig over te vinden, de informatie die er is, is tegenstrijdig. Bepaalde websites zeggen 0 kilo capaciteit en andere spreken over meer(75kg zo uit mijn hoofd).

Om voor die 1 of 2 keer in het jaar wat minder bereik te hebben is geen ramp. Normaliter plannen we de laadstops ruim in en met de kinderen/op vakantie rij ik toch niet stevig door. De terugrit in de kou(3graden ),neerslag en volle auto was rond de 170Wh/km. De heenreis was het wat warmer maar ook drukker, dus doorrijden was er niet bij dus toen zaten we rond de 150Wh/km. Grootste verbruik was het opwarmen aan het begin van de terugreis.

[Voor 11% gewijzigd door Defector op 29-11-2021 11:49]

• GadgetFrank
Ik heb dakdragers en een dakkoffer gekocht voor onze aanstaande vakantie rond kerst.
Ik zal het verbruik 's bijhouden...

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
GadgetFrank schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:34:
Ik heb dakdragers en een dakkoffer gekocht voor onze aanstaande vakantie rond kerst.
Ik zal het verbruik 's bijhouden...
Tof welke heb je specifiek gekocht? Had je nog aandachtspunten mbt bevestiging en de montage?

• Marko3333
Normaliter heeft een auto een daklast van ongeveer 100kg, sommige auto's minder dan 50kg (staat in je instructieboekje van je auto), dat mag het totaal zijn. De meeste fabrikanten van dakkoffers geven daarom 75kg aan, samen met de dakkoffer zit je dan vaak nog ruim onder de 100kg. Wij gooien kleren e.d. daarom altijd in de dakkoffer, is ook beter voor je wegligging om zware spullen zo laag mogelijk te houden.

[Voor 12% gewijzigd door Marko3333 op 29-11-2021 11:58]

• GadgetFrank
Defector schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:44:
[...]

Tof welke heb je specifiek gekocht? Had je nog aandachtspunten mbt bevestiging en de montage?
Sinterklaas komt de dakdragers brengen _/-\o_ nog ff wachten dus... (maar ik had de goedkoopste voor een dak zonder rails op het verlanglijstje gezet)
De dakkoffer is een 2e hands sunbox.

• Achilles31
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-01 16:56
Ik zit te kijken voor een 40 kwh leaf uit 2019 maar twijfel nog over de praktische range. Het wordt dan een tweede auto specifiek bedoelt voor woon-werkverkeer en alle ritjes tot aan de max range. Voor vakantie ed is er nog een benzine station aanwezig.

Ik twijfel dus over de actieradisu en vooral in de winterperiode.

Mijn situatie is als volgt en ik ben benieuwd naar jullie mening hierover:

- opladen op werk in principe niet mogelijk
- ik wil dus retour kunnen zonder te laden (evt uitzondering bij -15 graden zal incidenteel zijn en accepteer ik)
- rit gaat 128 km over snelweg (100 km/u, A1 in spits dus veel harder zal het niet gaan)
- rit gaat 42 km over N-weg (80 km/u)
- totaal retour per dag dus 170 km waarvan 25% N-weg en 75% snelweg

Ik wil iets marge aanhouden zodat ik nog een keer een boodschap kan doen oid na het terugrijden.

Concreet is de vraag dus of bovengenoemde afstand in een gemiddelde Nederlandse winter haalbaar is of dat het elke keer weer kantje boord gaat worden?

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

Achilles31 schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:20:
Ik zit te kijken voor een 40 kwh leaf uit 2019 maar twijfel nog over de praktische range. Het wordt dan een tweede auto specifiek bedoelt voor woon-werkverkeer en alle ritjes tot aan de max range. Voor vakantie ed is er nog een benzine station aanwezig.

- ik wil dus retour kunnen zonder te laden (evt uitzondering bij -15 graden zal incidenteel zijn en accepteer ik)
- rit gaat 128 km over snelweg (100 km/u, A1 in spits dus veel harder zal het niet gaan)

Ik wil iets marge aanhouden zodat ik nog een keer een boodschap kan doen oid na het terugrijden.

Concreet is de vraag dus of bovengenoemde afstand in een gemiddelde Nederlandse winter haalbaar is of dat het elke keer weer kantje boord gaat worden?
Ik denk dat het haalbaar is, echter bij extreme weercondities (koude, sneeuw, veel regen) zal het lastiger zijn. Ik rijd regelmatig naar m'n schoonmoeder (87km enkele reis, 3/4e snelweg) en het laagste waarmee ik daar ben aangekomen is 58 procent bij een buitentemp van plm 5 graden, meestal nog boven de 60. Maar ik heb nog nooit geprobeerd zonder laden terug te komen vanwege de comfortabele laadpaal in de straat daar. Omdat we meestal 's avonds terugrijden doe ik dat dan ook nog eens met 130 en dan gaat het best hard.

• Hercul3s

Ik vind dit een fijne site met de verschillende ranges (zomer stad tot winter snelweg) -> https://ev-database.nl/auto/1106/Nissan-Leaf

Let wel, dit is met een nieuwe leaf, je wil ook nog rekening houden met wat degradatie van de accu.

Zou zeggen dat je met 170km in de winter niet echt speelruimte meer hebt en toch wat krapjes zou zitten. Heb je niet een stopcontact bij werk bijv? Met een granny charger zou het al veel fijner zijn. Ik zou willen voorkomen dat je bij 5 graden boven nul de climate control moet uitzetten om maar thuis te kunnen komen.

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:22]

• GadgetFrank

Op die paar dagen per jaar dat de max range gebruikt moet worden, kun je:
- iets langzamer gaan rijden
- kachel uit doen en stoelverwarming gebruiken
- ff splashen bij een FastNed o.i.d.
- bij je werk op zoek gaan naar een AC laadpaal en een paar minuten extra lopen..

Of je investeert in een Muxsan extender...

Ik rijd rond in een 2014 Leaf met een 40 kWh batterij die binnenkort wordt aangevuld met een 33 kWh extender. Winterrange wordt daarmee 400 km, in de zomer 500+.

Er zijn dus mogelijkheden genoeg, gewoon doen die EV!

• Marko3333
Als Achilles zijn auto voorverwarmd moet dit stukje prima te doen zijn, ook in de winter.

Wat ik op de langste ritten (200+km) op de koudste dagen doe.

1: Voorverwarmen.
2: Max 100km op de teller.
3: Adaptive Cc achter een andere auto, liefst busje, eventueel vrachtwagen scheelt een hoop.
4: Volladen vlak voor vertrek helpt een beetje.
5: Alleen stuur/stoelverwarming.
6: Eco stand/rustig accelereren.
7: Goede banden gebruiken met lage rolweerstand. Scheelt volgens specs 10%, zal iets minder zijn in de praktijk.
8: Mijn langste koude rit; 3x 1L kruiken met kokend water gevuld, auto bleef een stuk langer warm.

Als ik een busje vind die wat harder dan 100 rijd volg ik die alsnog. Zijn de beste windbrekers om achter te rijden, dit compenseert de hogere snelheid ruimschoots.
Op koude dagen met veel wind/storm, waar je eigenlijk pas de slechtste range hebt, is dit een lifesaver.

Dus gewoon doen, het is de perfecte afstand voor deze auto. Gaat je een hoop geld schelen en nog meer CO2 ;)

[Voor 18% gewijzigd door Marko3333 op 29-11-2021 20:42]

• GORby
Marko3333 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:22:
Als Achilles zijn auto voorverwarmd moet dit stukje prima te doen zijn, ook in de winter.

Wat ik op de langste ritten (200+km) op de koudste dagen doe.

1: Voorverwarmen.
2: Max 100km op de teller.
3: Adaptive Cc achter een andere auto, liefst busje, eventueel vrachtwagen scheelt een hoop.
4: Volladen vlak voor vertrek helpt een beetje.
5: Alleen stuur/stoelverwarming.
6: Eco stand/rustig accelereren.
7: Goede banden gebruiken met lage rolweerstand. Scheelt volgens specs 10%, zal iets minder zijn in de praktijk.
8: Mijn langste koude rit; 3x 1L kruiken met kokend water gevuld, auto bleef een stuk langer warm.

Als ik een busje vind die wat harder dan 100 rijd volg ik die alsnog. Zijn de beste windbrekers om achter te rijden, dit compenseert de hogere snelheid ruimschoots.
Op koude dagen met veel wind/storm, waar je eigenlijk pas de slechtste range hebt, is dit een lifesaver.

Dus gewoon doen, het is de perfecte afstand voor deze auto. Gaat je een hoop geld schelen en nog meer CO2 ;)
7. niet vergeten je bandenspanning te controleren, want wanneer het kouder wordt, zakt die een stuk. lagere druk = lagere efficiëntie.
8. een jas met ingebouwde verwarming kan ook handig zijn ;)

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Ik rij nu iets meer dan een week in de Leaf Tekna 40 kWh en moet voor mijn werk 93 KM heen en 93 KM terug. ongeveer 2/3e is snelweg de rest 100/80 en laatste stukje 60 weg...

Ik merk dat ik (verwarming aan) op net iets van 48 % op mijn werk aankom.. helaas net niet genoeg, dan wel daar even iets bijladen en dan in de middag met 70% ofzo weer naar huis. Ik rij voornamelijk gewoon met de cruise control op 100 mee met het verkeer maar mij is het qua range wat tegen gevallen.

• GORby
fayt64 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:50:
Ik rij nu iets meer dan een week in de Leaf Tekna 40 kWh en moet voor mijn werk 93 KM heen en 93 KM terug. ongeveer 2/3e is snelweg de rest 100/80 en laatste stukje 60 weg...

Ik merk dat ik (verwarming aan) op net iets van 48 % op mijn werk aankom.. helaas net niet genoeg, dan wel daar even iets bijladen en dan in de middag met 70% ofzo weer naar huis. Ik rij voornamelijk gewoon met de cruise control op 100 mee met het verkeer maar mij is het qua range wat tegen gevallen.
Controleer de bandenspanning eens (met koude banden) en zorg dat je banden goed op druk staan. Voorverwarmen terwijl hij aan de lader hangt voor het vertrek kan ook helpen als je dat al niet doet. De verwarming een paar graden kouder zetten en stuurverwarming + zetelverwarming is een stuk zuiniger. Met die afstand zou ik toch voor de 62 kWh versie gegaan zijn, want het wordt wel erg nipt als het weer wat koouder of slechter is.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Bandenspanning al gecheckt inderdaad. Die stonden laag maar dat maakte 1% uit op die rit. Ik ga morgen is proberen met alleen stoel verwarming. Nadeel wel met dit weer dat je beslagen ruiten krijgt dan (gok ik). En ergens is het raar dat je een “luxe” auto neemt en dan er koud bij gaat zitten ….zodat je net die 2% bespaart.

• ArjoK
@fayt64 helemaal mee eens je gaat niet in de kou zitten. Overigens is bij lange rittten waar je veel snelweg pakt het verbruik van verwarming relatief lager dan bij korte stad ritten. Ik rij met regelmaat ritten van 150km waarvan ca. 125km snelweg. Dit zijn ritten dus van 1h45 waarbij de climate gewoon aanstaat. Volgens de boordcomputer scheelt het nog geen 10km in range. En als je halverwege je rit denkt ik ga het niet redden dan heeft het weinig zin om in de kou te gaan zitten, het gaat dan nog maar om enkele km's extra te behalen range.
Mijn slechtste range met de 40kWh Leaf was 139 km februari dit jaar een dag met korte ritten. Bij de lange rittten ook in februari was mijn range 185-205 afhankelijk van wind en zwaardere voet.

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Vandaag de Nissan Leaf (na 12 dagen) toch even bij de Lease maatschappij gezet. Het blijkt dat ik een verkeerd kenteken op de auto heb, en dan dus ook het verkeerde kentekenbewijs. Hier kwam ik achter omdat ik de app iedere dag probeer werkend te krijgen dus mijn VIN al een redelijk aantal keer gezien heb. Op het aflever document stond ineens een heel ander VIN nummer waardoor ik eens goed ben gaan kijken.
Nu blijkt dat ik (volgens mijn kenteken bewijs) een grijze Nissan Leaf heb (met ander VIN) terwijl wat ik geleverd heb gekregen toch echt zwart is...

Ergens in 2020 is een foutje gemaakt toen deze en de andere Leaf op kenteken zijn gezet. Hierbij zijn waarschijnlijk de platen per ongeluk omgeruild.

Met dit geintje en dat er ineens een airbag lampje brand, en nog wat meer dingen tegenvallen heb ik verzocht aan de lease maatschappij het contract te verbreken. Ze kunnen mij namelijk niet vertellen wanneer dit is opgelost, en ik kon ter vervanging alleen een benzine auto meekrijgen (wat mij natuurlijk weer meer per KM kost) dus heb een leen auto geweigerd, mijn oude vertrouwde diesel was nog niet verkocht ... dus ga maar weer gewoon tanken..

• Achilles31
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-01 16:56
Bedankt voor de uitgebreide reacties allemaal, zeker nuttige info waar ik iets mee kan.

Vandaag op kantoor eens navraag gedaan en ze zijn (eindelijk want overheid) bezig met een traject om laadpalen neer te zetten. Zonder de paal was ik o.b.v. van bovenstaande toch iets minder zeker van een Leaf 40 kwh maar dat vervalt met de aanwezigheid van laadpalen. Komende tijd eens onderzoeken hoe de leaf zich verhoudt tot een ampera- E. Al heb ik het gevoel na kort onderzoek dat de leaf wel wat meer value for money is qua comfort, ruimte etc maar dat de ampera-e qua prestaties, accukwaliteit (na vervanging slechte accu onder garantie) snelladen en bereik weer meer voordelen biedt.

Financieel zijn beide auto's een aantrekkelijke keuze tov een diesel en scheelt het toch gauw 300 euro in de maand. Dat zijn toch redelijke bedragen die je bespaart bij een 4 a 5 jarig bezit.

Kortom niks staat een toekomstige aanschaf in de weg :)

• mux

mux

99% efficient!

Heb je al een proefrit overwogen? Het rijcomfort kan flink verschillen tussen de twee auto's, afhankelijk van wat je zoekt in een auto. De Leaf heeft voor mij bijvoorbeeld een veel beter zitcomfort, maar de Ampera-E ligt zekerder op de weg.

Ik zeg dit tegen bijna elke nieuwe EV-rijder die aan het twijfelen is tussen modellen. Comfort kan een auto echt hard uitsluiten van je vergelijking.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zat even te kijken ivm nauw parkeren bij ons thuis, als het goed is kun je de buitenspiegels ook automatisch laten inklappen als de de auto op slot doet? Ik merk dat ik het nogal eens vergeet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mux

mux

99% efficient!

Helaas, je hebt de verkeerde jaargang. Alleen vanaf 2016

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vraagje over de range: mijn moeder heeft een Leaf 24 kWh uit 2014, model zonder warmtepomp. Vandaag 37 km mee gereden (provinciale weg en stadsverkeer) en de range ging van 80 naar 25, dus 55 km range.

Is dat normaal voor de tijd van het jaar?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mar.tin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
[...]

Genuanceerd verhaal kort: Ja

Genuanceerd verhaal lang:
Als je met een koude auto begonnen bent, met een koude accu, met de verwarming aan bij +- 0 graden, dan kan dat goed ;).
Auto uit de garage, daar zal het misschien geen 15 graden zijn maar zeker warmer dan 10 graden. Maar halverwege wel 20 minuten geparkeerd in de buitenlucht.

[Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 09-12-2021 13:38]

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Hercul3s
Maasluip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:38:
[...]

Auto uit de garage, daar zal het misschien geen 15 graden zijn maar zeker warmer dan 10 graden. Maar halverwege wel 20 minuten geparkeerd in de buitenlucht.
Meest slechte range bij mij (24kwh 2014 model) kwam ook door korte ritten (hard opwarmen) en dan even laten staan (afkoelen).

Ik dacht trouwens dat vanaf 2014 ze allemaal een warmtepomp hebben?

• Mar.tin
[verwijderd]

[Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:21]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:29:
Helaas, je hebt de verkeerde jaargang. Alleen vanaf 2016
Ah bummer dan wordt het als een holbewoner iedere keer het knopje indrukken voortaan.
Maasluip schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:38:
[...]

Als de auto in de garage staat, perfect om daar alvast voor te verwarmen aan de stekker voor vertrek, niet?

• Looney11
Sinds eind vorige week de laadpaal gekregen. Geinstalleerd en ingeregeld door het bedrijf op 13.8KW (3 x 4600W). Leuk voor de toekomst maar mijn Leaf e+ heeft een enkelfase lader. De oplader heeft een vaste kabel en is afgezekerd met 3 x 20A. Het is mij een raadsel dat de auto met 2.2KW laadt ipc, op z'n minst, 3.6KW.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-03 22:40

ITsEZ

parttime all-rounder

Nog even ter aanvulling, overschat de range niet. Ik heb ook een 40kwh, en vanaf 5 graden en lager haal ik met geluk 150km. Ik rij wel veel snelweg met 100km/u en de verwarming aan. 170km zou ik er echt niet op gokken, dan sta je met een lege accu. In de zomer is het wel te doen, dan zit die rond de 180-220 bij mij.

What you see is always what you get.

• mux

mux

99% efficient!

Looney11 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:35:
Sinds eind vorige week de laadpaal gekregen. Geinstalleerd en ingeregeld door het bedrijf op 13.8KW (3 x 4600W). Leuk voor de toekomst maar mijn Leaf e+ heeft een enkelfase lader. De oplader heeft een vaste kabel en is afgezekerd met 3 x 20A. Het is mij een raadsel dat de auto met 2.2KW laadt ipc, op z'n minst, 3.6KW.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Welke laadpaal heb je specifiek, en hoe meet je het werkelijke laadvermogen? Heb je de service manual van je laadpaal zodat je zelf in de settings kunt kijken?

(dit is trouwens een betere vraag voor Het grote "thuis laden van je EV" topic.)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ITsEZ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:39:
[...]

Nog even ter aanvulling, overschat de range niet. Ik heb ook een 40kwh, en vanaf 5 graden en lager haal ik met geluk 150km. Ik rij wel veel snelweg met 100km/u en de verwarming aan. 170km zou ik er echt niet op gokken, dan sta je met een lege accu. In de zomer is het wel te doen, dan zit die rond de 180-220 bij mij.
Voorverwarmen scheelt een hoop hier, en dan redt ik het eigenlijk wel met de stoelverwarming meestal.

De winterbanden zijn wel aanmerkelijk minder zuinig, ik doe op de snelweg met 100km/h nu zo'n 0,2kWh/km.

• Hercul3s
Erasmo schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:10:
[...]

Voorverwarmen scheelt een hoop hier, en dan redt ik het eigenlijk wel met de stoelverwarming meestal.

De winterbanden zijn wel aanmerkelijk minder zuinig, ik doe op de snelweg met 100km/h nu zo'n 0,2kWh/km.
En hoe verhoud zich dat tot zomerbanden? Ik heb all seasons en vraag me af of het loont om die te vervangen voor zomerbanden.
Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee