Wognummer schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:18:
touche haha ik vond het al zo raar dat een trekhaak een optie was want ik dacht dat de auto niet mocht trekken maar voor een fietsdrager is het geen probleem werd me verteld maar zelfs de kleinste kar mag er niet achter
Ja klopt. Nissan wilt compleet niet meewerken. Vind het een vreemde situatie. Bij de RDW mag je een test aanvragen, maar alleen met toestemming van de fabrikant. Die heeft het niet gehomologeerd en willen ze niet. Als het wel was gehomologeerd was de test niet nodig geweest. Ik weet niet of dit een fantastische cirkelredenering is, maar ik vraag me af waar ze in technische zin bang voor zijn. Chassis zal er sterk genoeg voor zijn, trekvermogen is meer dan prima voor onder de 750kg. Blijven de remmen over denk ik dan. Zijn ze soms bang dat het regeneren overbelast worden ofzo? Snap er weinig van. Zou de bus 100x interessanter maken.
Het is jammer dat die 40kwh versies zo belachelijk duur zijn op marktplaats, die mogen wel iets trekken. Zou het beste platform zijn voor een camper.
Mar.tin schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:57:
Voorzover ik weet is @
mux de enige in NL die dit kan en doet. (En waar ik zelf vertrouwen in zou hebben). Accu's zijn nu éénmaal duur, en je kunt er eventueel ook voor kiezen om er een extender onder te hangen volgens mij tegenwoordig zodat het niet ten koste gaat van je capaciteit in de cabine.
Vervangende accu's zijn voorzover ik weet vooral zo prijzig omdat ze nauwelijks te krijgen zijn.
Ik importeer zelf al een tijdje lithium accu's dus ik weet de importprijzen wel. Krijg ik her en der het idee dat er veel oude cellen hergebruikt worden van andere merken en die samen worden gevoegd tot een nieuwe Nissan accu. Ik heb intussen een fabrikant gevonden die claimt aan Nissan te leveren en instructies aan te leveren voor een okay prijs, maar ik twijfel eraan omdat de 'accubak' uiteraard ook aangeschaft moet zitten. Prijs zit vooral in de installatiekant. Als ik puur importprijzen zou rekenen zijn de cellen maximaal 50% van de verkoopprijs. En dan ga ik niet eens uit van de goedkoopste cellen.
Ik zou (ondanks dat ik technisch bést handig ben) niet zelf willen knutselen met het aansluiten van een extender. De vermogens en voltages waar het om gaat zijn best fors, en het is toch lullig als je auto "smelt" omdat je een verbinding niet helemaal lekker gemaakt had, er na verloop van tijd water in kwam, enzovoort, enzovoort. Vooralsnog is het best een onderneming:
- Originele accu ontkoppelen
- Extender in de originele HV kabels splitsen.
- Zorgen dat de extender, en kabels goed vast zit
- Extendercapaciteit zichtbaar zien te maken voor de auto, en dus met de CAN praten
- Vast nog 10 dingen die ik vergeet.
Ik ben ook wel technisch en heb ervaring met 12v/24v systemen voor zonnepanelen, maar dat is allemaal simplistisch vergeleken met dit. De spanning vind ik ook wel spannend (rofl), de rest is goed te doen o.a. met LeafSpy. Ben niet zo bang dat de auto smelt, maar dat ik zelf smelt

offtopic:
En als ik zie hoeveel variabelen er nog zijn ná dat die extender in je auto hangt om te zorgen dat het allemaal blij is en praat met elkaar zoals het hoort, dan denk ik éxtra: Daar heb ik zelf geen zin, tijd, energie, en kunde voor
Zelfde. Maar het product kopen kan ik dan zoveel goedkoper dat ik op zoek ben naar een garage/elektrotechneut die de installatie wilt doen.
In het electrische auto's topic zijn wel mensen met ervaring met trekhaken, er zijn voorzover ik heb gelezen echter geen zielen die het is gelukt om ook een trekgewicht op hun kentekenbewijs te krijgen hiervoor, ook niet op vergelijkbare zaken. (Onderstellen die met een ICE uitvoering wél mogen trekken enzo).
De Leaf staat/stond ook op het note/juke platform, en ook die mag trekken, maar de Leaf dus niet..
Gevoelsmatig, gebaseerd op 0,0 gegevens, denk ik dat het een publiciteitsdingetje is, gaan mensen klagen dat de range helemaal niks is als ze er een aanhanger aanhangen. Ik kan me werkelijk niks anders verzinnen in technische zin wat het trekken weerhoudt. Misschien maar ergens een groot bedrijventerrein vinden, aanhanger erachter, filmen en opsturen. Testen van de range en of alles het houdt..