Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 11:51
BasvanS schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Met een Zappi laad ik hier thuis de LEAF met 6.6 KW op als de zonnepanelen goed werken.

Load Balancing, 1 fase van 25A, en een aardlekautomaat van 32A voor de laadpaal.

Enig probleem is dat het niet 'selectief' is (32 achter 25).. Wel veilig als het goed is.
Maar dan laadt je alleen met >25A als je panelen goed draaien (op dezelfde fase)?

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:27
Zo, vandaag even in de week gelegd dat een Muxsan uitbreiding wel een verstandige keuze is. Vrouwlief erop gewezen dat ik vaak goede ideeën, zoals onze zonnepanelen en van de stadsverwarming af :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
S0epkip schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Maar dan laadt je alleen met >25A als je panelen goed draaien (op dezelfde fase)?
Klopt, ik heb 1400 watt opbrengst nodig om dat te halen. Met 8500 WP lukt dat meestal wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
Een kleine maand geleden hebben wij onze 2e (of 1e :+ ) auto verkocht om alleen de Leaf (2014, 24kWh) over te houden. Onze andere auto stond al bijna 3 maanden stil en we doen bijna geen lange ritten. Tot nu toe bevalt het goed, langste rit was 150km met 1 laadstop. 99% is in de buurt waar de Leaf het fijn doet. In de zomer gaan we naar Zeeland, zo’n 180km. In theorie precies te halen met rustig rijden en 1 laadstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 09:27
GORby schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:36:
[...]

De Leaf laadt hier nog gewoon op met de granny charger, die in een smart plug steekt die tot 3,5kW kan en op een apart afgezekerd circuit zit. De status van de Leaf wordt uitgelezen met deze versie van Leaf2MQTT en de data die daaruit komt wordt verwerkt door Node-Red, waarmee ik het grootste deel van de domotica thuis aan elkaar kleef.

Tijdens het laden wordt om de 10 minuten de toestand van de batterij opgevraagd (laadt met ongeveer 6%/uur, dus da's prima voor dit doel). Als deze de gekozen waarde bereikt heeft, wordt de smart plug afgezet. Dagelijks wordt het verbruik van die smart plug ook automatisch gelogd naar energyid.eu, om een mooi overzicht te krijgen van het verbruik.
Ik gebruikte hiervoor tot nu toe home assistant voor die ingebouwde leaf integratie heeft i.c.m een shelly in mijn zekeringkast maar die werkt meer niet dan wel (opvragen van batterijstatus lukt niet waardoor hij toch tot 100%), 30kW Leaf. Ook bij Leaf2mqtt zie ik het volgende staan:
Nissan is continuously breaking the NissanConnectNA api and making it harder to work around. I prefer to discontinue the support than providing a service that cannot meet reasonable standards.
Hoeveel vertrouwen heb je dat dit blijft werken?

@mux : die css ombouw, werkt dat ook eventueel een v2h css omvormer hiermee? Ik probeer al een tijdje meer info over de chademo Quasar te krijgen maar Wallbox reageert gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 11:28

mux

99% efficient!

Onze huidige CCS controller ondersteunt V2G NIET. We zijn bezig met een nieuwe die dit wel ondersteunt, maar daar zit nog ~3/4 jaar ontwikkelwerk in.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01
Horla schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Hoeveel vertrouwen heb je dat dit blijft werken?
Als ik dat zo lees, niet zo veel meer :(
Tot nu toe werkt het echter nog prima, maar dat zou dan wel eens snel gedaan kunnen zijn. In dat geval moet ik terug naar mijn oude oplossing die gewoon een optie had om X uur te laden.

Bij https://github.com/yp87/leaf2mqtt staat inderdaad die opmerking, maar hij heeft het echter ook specifiek over de nissanconnectNA API, die specifiek voor Noord-Amerika is. Ik vermoed dat ze wat meer aan die API rommelen en dat dat degene is die die ontwikkelaar zelf nodig heeft.

De Docker container die ik gebruik is op basis van https://github.com/Troon/leaf2mqtt, en dat lijkt nog te doen wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
mux schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:28:
[...]
Wij hebben ze in overvloed liggen, voor eenieder die in de buurt van Delft woont/werkt/langsrijdt kun je een LELink v2 lenen van ons en uitleg krijgen van hoe Leaf Spy Pro werkt.
@mux Geldt dit aanbod nog? Dan kom ik graag een keertje langs.
Ik wil binnenkort namelijk een proefrit doen in een Leaf. Maar ik zou het uiteraard wel fijn vinden als ik betrouwbare informatie kan krijgen over de staat van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We hebben d'r nog precies 1 liggen... en we zijn verhuisd naar de Zinkwerf 24 in Den Haag. Maar verder: ja, het aanbod staat nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:50:
We hebben d'r nog precies 1 liggen... en we zijn verhuisd naar de Zinkwerf 24 in Den Haag. Maar verder: ja, het aanbod staat nog :)
Uit je jasje gegroeid in Delft?

Ik kwam deze tegen op Reddit en wilde hem jullie niet onthouden :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcLRKkzQ3w52-mv3eKCJskUx_9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl5uQEMcJvsrUt5Qc5BDGSdM.jpg?f=fotoalbum_large

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
[verwijderd]

[ Voor 134% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
Wij hebben iets leuks met onze Leaf, regelmatig als we op de snelweg rijden klapt ineens het klepje van de lader open...

op dagen dat we geladen hebben maar ook wel eens 5/6 dagen later..
echt apart de Dealer heeft totaal geen idee. Het kan ook de knop op de sleutel niet zijn er zit een beveiliging op dat als de motor gestart word het klepje niet meer open kan via de sleutel...

word vervolgd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
Mar.tin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:31:
[...]

Ik zou zelf vermoeden dat het slot van de klep defectig is? Misschien een keer goed schoonmaken en controleren of het allemaal wel stevig vast zit?
Ik ben niet heel handig met dit soort dingen :+ en de auto valt nog binnen de garantie dus de dealer is aan het zoeken maar heel apart is het wel vooral omdat het soms weken goed gaat

maar idd dat vermoed ik ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-02-2024
Mar.tin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
Binnenkort mijn éérste buitenland-trip ermee doen naar Allgau (+-750km) ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. +- 400km op een dag doe ik wel eens, en dat bevalt prima. Alleen het dubbele.. ik ben benieuwd :D

[Afbeelding]
Ik zie dat je in D mode rijdt. Ik rijd eigenlijk altijd in B mode. Ik dacht dat je daarmee ook meer teruglevert aan de batterij of maakt dat niet veel verschil?

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 22:48

Mfpower

In dubio

jocst77 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:28:
[...]

Ik zie dat je in D mode rijdt. Ik rijd eigenlijk altijd in B mode. Ik dacht dat je daarmee ook meer teruglevert aan de batterij of maakt dat niet veel verschil?
Klopt maar als je e-pedal gebruikt maakt het niets uit afaik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Laatst online: 08-12-2024
Mar.tin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:
Afgelopen week de 150.000 km aangetikt. Op naar de 200.000km and beyond.

Recent de beslissing genomen om te kijken hoe deep the rabbit hole goes en hem helemaal "op" te rijden.
(Ik had een keuzemoment om zakelijk te gaan rijden, maar dat is nogal.. prijzig..)

Binnenkort mijn éérste buitenland-trip ermee doen naar Allgau (+-750km) ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. +- 400km op een dag doe ik wel eens, en dat bevalt prima. Alleen het dubbele.. ik ben benieuwd :D

[Afbeelding]
Wow wat zuinig. Hier komt de 62kWh met moeite onder de 17.
Na de winter/zomer wissel zelfs richting de hoge 19's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Had jij niet ook smallere banden eronder gelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Over banden gesproken, er mogen hier weer nieuwe zomerslofjes onder. Er zaten de standaard Michelin Energy Savers onder maar dat zijn niet meer de zuinigste banden als ik het zo lees.

Ik neig nu naar de Continental EcoContact , of heeft iemand nog een andere suggestie? Verbruik is belangrijk in de keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
Erasmo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:52:
Over banden gesproken, er mogen hier weer nieuwe zomerslofjes onder. Er zaten de standaard Michelin Energy Savers onder maar dat zijn niet meer de zuinigste banden als ik het zo lees.

Ik neig nu naar de Continental EcoContact , of heeft iemand nog een andere suggestie? Verbruik is belangrijk in de keuze.
Ik heb na veel onderzoek uiteindelijk deze gekozen van Nexen (N Blue S) met A label op verbruik en A label grip op nat wegdek:

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/430678

Afbeeldingslocatie: https://eprel.ec.europa.eu/label/Label_430678.svg

Die bevallen wel goed, geen metingen gedaan qua verbruik vermindering maar voor mijn gevoel zijn ze wel zuiniger op de snelweg. In theorie iets zuiniger dan de EcoContact.

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/481834

Afbeeldingslocatie: https://eprel.ec.europa.eu/label/Label_481834.svg

Ik moet wel zeggen dat het soms moeilijk is om de juiste labels te vinden. Sommige sites geven een ander label dan wat er op het europese label staat. De enige die daadwerkelijk linkt naar het europese label was bandenthuis (zie nu dat autbandenmarkt dat ook doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Hercul3s schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:28:
[...]
Ik heb na veel onderzoek uiteindelijk deze gekozen van Nexen (N Blue S) met A label op verbruik en A label grip op nat wegdek:

Bedankt voor de info.

Wat is jullie ervaring in het algemeen met zomer/-winterbanden? Is de auto significant minder zuinig na een wissel naar winterbanden? En stel je dit daarom zo lang mogelijk uit?
Of rijdt iemand zelfs het hele jaar op zomerbanden? Dat ik heb zelf wel eens gedaan met een tweede auto, dan gewoon niet in rijden als het te koud is, zoveel dagen zijn dat gelukkig niet in Nederland.
En zijn er mensen die op all season banden rijden? Lijkt mij vooral in het warme seizoen niet de meest geschikte oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 15:55
Rij altijd op zomerbanden.
Je kan je ook gewoon aanpassen aan de rijomstandigheden hè. Met winterbanden kun je ook niet met 130 blijven doorrijden in de sneeuw, al denken sommigen dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hercul3s schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]

Die bevallen wel goed, geen metingen gedaan qua verbruik vermindering maar voor mijn gevoel zijn ze wel zuiniger op de snelweg. In theorie iets zuiniger dan de EcoContact.

https://eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres/481834

[Afbeelding]

Ik moet wel zeggen dat het soms moeilijk is om de juiste labels te vinden. Sommige sites geven een ander label dan wat er op het europese label staat. De enige die daadwerkelijk linkt naar het europese label was bandenthuis (zie nu dat autbandenmarkt dat ook doet).
Volgende week gaan we zien wat het scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 09:28
hoi, is het mogelijk de AC laadsnelheid te verlagen op een 2019 leaf? of kun je dit alleen bereiken door een andere laadkabel te gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Coasterfreak op 18-04-2022 14:55 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
@Coasterfreak De Leaf neemt wat die kan krijgen, tot aan het maximum (6,6kWof zo?). De laadpaal bepaalt hoeveel de auto mag afnemen en communiceert dat met de auto. Waarom wil je de laadsnelheid eigenlijk verlagen? Traag AC laden is iets minder efficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:27:
[...]

Ik rijd/reed jaarrond op zomerbanden, mede omdat er geen verplichting is tot het voeren van winterbanden en ik geen andere set velgen tot mijn beschikking had. (Ik heb geen zin om elk jaar 2x €100 aan band-wissel-kosten af te tikken).
Ook in winterse omstandigheden gaat dat doorgaans prima.

Recent heb ik een set wintervelgen op de kop getikt omdat het ernaar uit zag dat het tijdens mijn vakantie zou sneeuwen in Duitsland. Echter inmiddels lijkt het weer zonnig te worden, dus we gaan het pas van de winter merken of en hoeveel onzuiniger ze zijn :)
Wij zijn net teruggegaan naar zomerbanden, dus hebben een vrij goed vergelijk. We zijn van 19kWh/100km naar 15,5kWh/100km gegaan zonder gedragsverandering.

Da's wel bijna-versleten matige kwaliteit winterbanden vs topkwaliteit nieuwe zomerbanden. Worst case, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
GORby schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:09:
@Coasterfreak De Leaf neemt wat die kan krijgen, tot aan het maximum (6,6kWof zo?). De laadpaal bepaalt hoeveel de auto mag afnemen en communiceert dat met de auto. Waarom wil je de laadsnelheid eigenlijk verlagen? Traag AC laden is iets minder efficient.
Alleen als je de zwaardere laadoptie hebt, die van mij doet maar 3,6kW.

Het langzamere laden zou bijvoorbeeld gewenst kunnen zijn als je niet meer wil laden dan je zonnepanelen leveren bijvoorbeeld. In zo'n geval zou ik kijken naar load balancing die je hele verbruik thuis bekijkt en de laadsnelheid daarop aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddysch
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05-2022
hallo ik wil met mijn leaf 40 kw naar frankrijk augustus
Auto is nieuw april 2022
hoevaak kan ik eigenlijk snel laden
ik hou 1 overnachting na 600 km totaal is het 1200 km

iemand antwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt zoveel 'snelladen' als je wilt, alleen is het niet meer zo snel na 1-2 keer laden. In augustus zou ik er rekening mee houden dat hij al rapidgate na de 1e keer, dus de 2e keer snelladen gaat al significant langzamer.

600km is zo'n beetje de limiet van wat je in 1 dag kunt rijden dan. Het is te doen hoor, laat je niet al te gek maken, maar rapidgate is wel echt een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Felicia schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:04:
[...]

Alleen als je de zwaardere laadoptie hebt, die van mij doet maar 3,6kW.

Het langzamere laden zou bijvoorbeeld gewenst kunnen zijn als je niet meer wil laden dan je zonnepanelen leveren bijvoorbeeld. In zo'n geval zou ik kijken naar load balancing die je hele verbruik thuis bekijkt en de laadsnelheid daarop aanpast.
Dan zegt jouw laadpaal dus tegen je auto dat die maar 3,6kW mag afnemen.

Er kunnen verschillende redenen zijn om trager te laden, maar aangezien degene die de vraag gesteld had geen reden opgegeven had, is het ook moeilijk om daar een deftig antwoord op te geven. Trager laden kan je bijvoorbeeld door de meegeleverde EVSE te gebruiken, maar als je meer flexibiliteit wil, zal je naar een lader moeten kijken met load balancing of instelbare laadstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-05 15:01

ThsAdrns

Be the change!

Wognummer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:27:
Wij hebben iets leuks met onze Leaf, regelmatig als we op de snelweg rijden klapt ineens het klepje van de lader open...

op dagen dat we geladen hebben maar ook wel eens 5/6 dagen later..
Waarschijnlijk druk je op een ander moment op de knop op de sleutel (bij inladen van de auto of zelfs in huis) en springt ongemerkt het klepje open. Pas op de snelweg zal hij door de rijwind helemaal open gaan. De auto waarschuwt immers niet als je met open laadklep gaat rijden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wognummer
ThsAdrns schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:01:
[...]

Waarschijnlijk druk je op een ander moment op de knop op de sleutel (bij inladen van de auto of zelfs in huis) en springt ongemerkt het klepje open. Pas op de snelweg zal hij door de rijwind helemaal open gaan. De auto waarschuwt immers niet als je met open laadklep gaat rijden.
dat is exact wat ik vorige week besproken heb met de dealer, maar helaas mijn vrouw is zaterdag ingestapt heeft de sleutel in het midden gelegd ik heb de auto losgekoppeld van de lader en het klepje goed (100%zeker) dicht gedaan en de eerste paar KM op de snelweg gingen prima daarna sprong ie toch weer open.

het grappige is wel dat ie op exact het moment open sprong als de meneer van de dealer aangaf, als we achter een vrachtwagen vandaan komen...

we gaan het de komende tijd zo blijven doen want 1 incident is geen incident (om maar met een dooddoener te gooien) want eerder gebeurde het 2 a 3 keer per week en dat zien we nu niet meer behalve die ene keer is het niet meer voorgekomen.

wat ik dan wel een gemiste kans vind is dat er geen waarschuwingslampje voor is dat je klepje open staat. het is ook niet vanaf de stoel te zien helaas :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 09:28
GORby schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:09:
ik vroeg het gewoon af sinds de auto die ik naast de leaf rij, een elektrische smart fortwo, de instelling heeft om te kiezen voor 8/12/16 ampere. dat de leaf zoiets niet heeft... tja

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
@Coasterfreak Die instelling heeft de Leaf inderdaad niet. Dat zal je met een laadpaal of EVSE met regelbaar vermogen moeten doen als je hetzelfde wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
Als ik in de Nissanconnect app kijk bij rijgeschiedenis ziet ik alle ritten die ik (bijvoorbeeld op een dag) heb gemaakt en wat er geregenereerd is. Maar het verbruik staat op 0.
Weet iemand hoe dat komt of hoe dit aan te passen is, zodat ik in de app wel het verbruik zie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2SQAfx7eDKf6yfGuMVzm2qDkDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpbUqq6GOHB2w4F5mqJVqvOI.jpg?f=fotoalbum_large

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

jocst77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:18:
Als ik in de Nissanconnect app kijk bij rijgeschiedenis ziet ik alle ritten die ik (bijvoorbeeld op een dag) heb gemaakt en wat er geregenereerd is. Maar het verbruik staat op 0.
Weet iemand hoe dat komt of hoe dit aan te passen is, zodat ik in de app wel het verbruik zie?
[Afbeelding]
In datzelfde scherm moet je kosten per kWh invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
Mfpower schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:23:
[...]

In datzelfde scherm moet je kosten per kWh invullen.
Die zijn ingesteld. Het gaat er om dat bij verbruik 0 kWh staat

[ Voor 10% gewijzigd door jocst77 op 21-04-2022 20:39 ]

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
jocst77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:37:
[...]

Die zijn ingesteld. Het gaat erom dat bij verbruik 0.0 kWh staat.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

jocst77 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:37:
[...]

Die zijn ingesteld. Het gaat er om dat bij verbruik 0 kWh staat
Je hebt gelijk ik keek niet goed. Ik heb dit ook wel eens gehad, die app is niet 100 procent betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Mfpower schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:29:
[...]

Je hebt gelijk ik keek niet goed. Ik heb dit ook wel eens gehad, die app is niet 100 procent betrouwbaar.
Da's het understatement van de dag!
Over het algemeen doet de app wel wat je ervan verwacht, mits je wat geduld hebt, maar die trip log, dat werkt echt zeer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-05 09:04
Om mijn trips te registreren in mijn 2015 Leaf dien ik elke keer wanneer ik de auto start op OK te klikken op het mediascherm, anders worden er geen gegevens vastgelegd via NissanConnect.

Klik jij wel elke rit op OK?

(Daarnaast is de betrouwbaarheid van het hele online Nissan platform behoorlijk ruk....)

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
GadgetFrank schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:59:
Om mijn trips te registreren in mijn 2015 Leaf dien ik elke keer wanneer ik de auto start op OK te klikken op het mediascherm, anders worden er geen gegevens vastgelegd via NissanConnect.

Klik jij wel elke rit op OK?

(Daarnaast is de betrouwbaarheid van het hele online Nissan platform behoorlijk ruk....)
Ja, want ik vind die tekst op het scherm irritant.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 21:16
Het scherm kan ook helemaal uit door de dag/nacht knop iets langer ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Vanmorgen wou mijn Nissan Leaf 30kW niet meer starten. Aangezien ik er door omstandigheden een tijdje niet mee heb gereden, vermoed ik een volledig platte batterij. Twee vragen:
1. hoe krijg ik het klepje open om op te laden?
2. Als 1 lukt, gaat de hoofdbatterij de 12V batterij opladen of moet ik nog ergens een starter regelen?

edit: voor 1 heb ik een filmpje, op 2 heb ik nog geen antwoord gevonden.

[ Voor 42% gewijzigd door Horla op 04-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:29
Je kan de auto noodstarten zoals je dat bij een ice ook kan, daarna kan de auto de 12v accu weer opladen, je hoeft hiervoor niet te rijden. Daarna werkt alles weer.
Misschien wel raadzaam om de 12v accu te laten controleren door een garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je bent niet alleen, ~50% van de telefoontjes die ik krijg gaat hierover :P

Nee, als de batterij onder de ~11V is zal de auto niet meer starten. Je zult met startkabels via een andere auto wel de auto kunnen starten, of anders kun je de 12V accu bijladen met een druppellader, labvoeding, starter-powerbank, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
De auto doet zelfs niets meer. Geen enkel lampje brandt. Uiteraard heb ik enkel nog een diesel auto staan waarbij ze mij altijd hebben verteld dat je enkel diesels mag jumpstarten (ik heb trouwens geen startkabels dus eigenlijk is het niet relevant). Zou een goedkope druppellader zoals bv https://www.action.com/nl-be/p/dunlop-acculader-/ voldoende zijn? Ik kan vandaag wel ergens in een action binnen springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
Dat zal vast wel werken!

Volgens de handleiding kan je de leaf gewoon noodstarten met behulp van een ice! Pagina 6-17

[ Voor 66% gewijzigd door KnarfX op 04-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is geen enkel probleem om met een diesel een andere auto te jumpstarten. En het lijkt me dat je om de Leaf te jumpstarten de diesel nog niet eens hoeft te starten. Dat heeft zo'n kleine belasting op de 12V.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Langs de andere kant neem ik liever geen risico om mijn accupak van €10k op te blazen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je blaast het accupak niet op als je de 12V accu aan een andere aansluit. Dat is letterlijk niets anders als een andere 12V accu monteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Horla schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Langs de andere kant neem ik liever geen risico om mijn accupak van €10k op te blazen...
Volgens mij kun je doen wat hierboven gezegd werd, dus diesel er naast en uit zetten. Dan startkabels en de Leaf starten. Als je Leaf eenmaal 'gestart' is gaat hij de 12v accu laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
De action druppellader was gemakkelijker te vinden dan startkabels maar na aansluiten doet die niets. Ik heb met de multimeter de accu gemeten en die is inderdaad zo goed als plat (2,5V). Het is alsof de druppellader niet detecteert dat hij zit aangesloten op een batterij en dus niets doet :?

edit:
hoe moet die nu juist worden aangesloten? In de handleiding staat er rood op positieve pool en zwart op negatief maar in een ander deel staat er rood op positief en zwart op metalen onderdeel van het chassis. Ook het internet geeft geen uitsluitsel, het ene filmpje zegt zwart op metaal en het andere op negatief.

Nu staat rood op positief en zwart op negatief want ik zou niet weten hoe een batterij oplaadt door het op het chassis aan te sluiten. Ik dacht dat op het chassis enkel met startkabels was?

[ Voor 50% gewijzigd door Horla op 04-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Ik typ dit van op de laptop in de auto, een half uur wachtend om te zien of de 12v batterij nog een beetje wil laden :*)

Mijn broer bleek startkabels te hebben geërfd langs zijn vrouw haar kant. Het was even verschieten bij de vonken bij het aansluiten van de min op bloot ijzer maar hij deed wat hij moest doen.

Bedankt aan iedereen voor de tips _/-\o_

Is de batterij vervangen iets dat iemand die nog nooit aan zijn auto heeft gewerkt te doen of betaal ik beter een paar euro's meer en ga ik naar de garage? Iemand een druppellader van de action nodig? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-05 13:24
Klemmen van accupolen eraf (eerst min, dan plus), oude accu eruit, nieuwe accu erin, klemmen er op (eerst plus, dan min) en dan weer vastdraaien. Niets moeilijks aan. :D

_@/'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnarfX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Iets zegt mij dat ik dat niet zoals die man op 2 min ga kunnen doen O-)

Vanmorgen startte hij nog zonder problemen dus ik ga voor ik hem vervang toch eerst eens doormeten met de multimeter. En in Home Assistant de update polling wat hoger zetten :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 147% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glompert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
Hebben er meer mensen het volgende probleem?

Tijdens gebruik van Spotify op de mobiele telefoon, verbonden met een draad, gebeurt het regelmatig dat het hele systeem (Nissan Connect) crasht en opnieuw moet opstarten. Dit gebeurt wel automatisch en je kan gewoon blijven rijden. Ik heb de garage al gemaild of er een update mogelijk is, aangezien ik dat in mijn Leaf niet zelf kan doen (januari 2019). Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren en eventueel een oplossing hebben? Het is uiterst irritant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
Zelfde probleem hier (android auto), garage heeft het geprobeerd te maken maar tevergeefs. Diverse kabels geprobeerd, in andere auto’s werkte het wel.

Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt op iPhone, met apple carplay heb ik geen problemen. Dat was voor mij een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:50
Mar.tin schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:07:
Vorige week met mijn Leaf een weekje in Allgau (zuid duitsland) geweest. Goed bevallen, onderweg zijn er plenty Fastneds mee te pakken.

Enkele reis +- 730km

Op de heenweg 5 stops gemaakt die ik van tevoren gepland had. Telkens +- 20 minuten gestaan tot de accu weer 80% was en ik weer door "kon".

Wist van tevoren niet zeker of er bij de CenterParcs (Allgau) waar we heen gingen wel of geen laadpunten aanwezig waren, een volgende keer weet ik dat ze er een stuk of 16 hebben :), dus ik gerust daar leeg aan kan komen.

Totaal voor de heenweg, inclusief tripjes daar, 115kWh nodig gehad. Is inclusief laadverliezen +- 157Wh/km.

Op de terugweg heb ik, met zuinig weer en wat meer ervaring toegekomen met 1 laadstop van een 40 minuten en eentje van 18 minuten, om thuis met 0% accu aan te komen. :).

Totaal benodigd voor de terugweg: 100kWh of 134Wh/km na laadverliezen :D.

In de auto kwam dat uit op een verbruik van 115Wh/km mooi laag dus.

Heb veel achter trucks aangereden, reed relaxed omdat de kruissnelheid in DE op de linkerbaan meestal fors hoger ligt, en ik geen zin had in de hele tijd optrekken en afremmen. Ten opzichte van vrienden met kids heb ik er een half uurtje langzamer over gedaan op een rit van +- 10 uur (terug). Zij hebben het dus in 9,5 uur gereden.

Heen heb ik er 12 uur over gereden, vooral omdat ik méér file mocht rijden vermoedelijk, en iets verlies in vaker moeten stoppen.

Ondanks de extender zowel héén als terug (een heel klein beetje) gerapidgate. Bij temperaturen >35 graden in het accupakket werd ik teruggeregeld naar "maar" 42kW aan de snellader. Gelukkig was dat beide keren slechts bij de laatste laadsessie.
Op de heenweg was dat bij 15-16 graden buiten pas na 5x 20kWh geladen te hebben, en dus 650km gereden te hebben.
Op de terugweg was het buiten +- 22 graden, dus fors warmer, en tegen het einde van mijn 2e sessie werd er al teruggeregeld door de auto.

Nu is +- 7-800km wel het maximum dat ik zelf comfortabel op een dag zou willen rijden, na +- 10 uur in de auto begon ik me behoorlijk te vervelen. Alles verder dan dit ga ik tussendoor een hotelletje pakken met oplaadmogelijkheid. Misschien dat ik dat een volgende keer al wel doe.

730km / 2 is 365km, dat moet te doen zijn met een klein of geen laadstopje, dus kan bijna in 1x door, snachts weer volladen, en dan smorgens fris en fruitig rustig aan de 2e helft doen.

De terugweg was de éérste poot van de reis ook 340 km tot de éérste stop. Dat ging prima, en ik had hem nog wel verder leeg willen rijden, ware het niet dat de volgende fastned nét buiten bereik lag op +- 100km verderop, en op andere publieke laders wil ik het niet zo hard gokken. :).

Al met al, groot succes, misschien een volgende keer eens met de Tesla proberen, kijken hoe vlot ik die route kan rijden. Vermoedelijk wel minder comfortabel, omdat het rijden met de Comma 2 die ik in de Leaf heb hangen je vrijwel niets hoeft te doen, dat is ver beter dan de Autopilot in de Tesla :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Deze trip heb ik ook gepland in september met mijn 40kwh Leaf, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glompert
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05-2022
KnarfX schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:31:
Zelfde probleem hier (android auto), garage heeft het geprobeerd te maken maar tevergeefs. Diverse kabels geprobeerd, in andere auto’s werkte het wel.

Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt op iPhone, met apple carplay heb ik geen problemen. Dat was voor mij een oplossing.
Ja, het gaat bij mij inderdaad ook om Android Auto......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 145% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 22:16
Glompert schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:59:
Hebben er meer mensen het volgende probleem?

Tijdens gebruik van Spotify op de mobiele telefoon, verbonden met een draad, gebeurt het regelmatig dat het hele systeem (Nissan Connect) crasht en opnieuw moet opstarten. Dit gebeurt wel automatisch en je kan gewoon blijven rijden. Ik heb de garage al gemaild of er een update mogelijk is, aangezien ik dat in mijn Leaf niet zelf kan doen (januari 2019). Zijn er mensen die dit probleem ook ervaren en eventueel een oplossing hebben? Het is uiterst irritant....
Ja, bij mij ook hetzelfde probleem. Op verschillende fora las ik dat het heel erg uitmaakt welke kabel je gebruikt. Ik heb een heel aantal kabels geprobeerd maar het probleem blijft bestaan.

Later zag ik dat mijn USB connector ook niet meer helemaal fris was. Er was een klein stukje plastic afgebroken. Ik heb zelf de USB connector vervangen door een nieuwe. Helaas lost ook dat het probleem niet op. Al met al erg jammer dat dit niet goed werkt. Android auto met dezelfde telefoon in een andere auto werkt zonder problemen dus het ligt volgens mij echt wel aan de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

evol

hello world

silvanverschuur schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Later zag ik dat mijn USB connector ook niet meer helemaal fris was. Er was een klein stukje plastic afgebroken. Ik heb zelf de USB connector vervangen door een nieuwe.
Bij mij is het plastic in de USB poort afgebroken. Ik wil die poort ook graag zelf vervangen. Hoe heb jij die uit je dashboard gekregen? Kleine schroevendraaier erachter of andere tip?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
evol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Bij mij is het plastic in de USB poort afgebroken. Ik wil die poort ook graag zelf vervangen. Hoe heb jij die uit je dashboard gekregen? Kleine schroevendraaier erachter of andere tip?
Bij mij was dit ook het geval. Van het verticale plastic plaatje was een stukje afgebroken. De hele module inclusief de 3.5mm jack plug kun je er naar voren toe uitduwen. Hiervoor kun je het beste het bedieningspaneel voor de airco/verwarming er even afhalen. Dit gaat simpelweg door het paneel naar voren te trekken. Hoe dat gaat kun je ook in deze video zien: https://www.youtube.com/watch?v=b5Vl-iisoew

Daarna kun je met je vingers de USB module er naar voren uitduwen. Ik moest hiervoor best wel even wat kracht zetten.

De complete module kun je vervangen of proberen te repareren. De module kost 2de hands ergens tussen de 50 en 70 euro (ebay/sloop). Ik heb hem zelf opengemaakt, waarna de USB connector door een familielid op de print is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

evol

hello world

Ik ga t van t weekend proberen. Dank voor de tips!

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 15:05
silvanverschuur schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:33:
[...]

Bij mij was dit ook het geval. Van het verticale plastic plaatje was een stukje afgebroken. De hele module inclusief de 3.5mm jack plug kun je er naar voren toe uitduwen. Hiervoor kun je het beste het bedieningspaneel voor de airco/verwarming er even afhalen. Dit gaat simpelweg door het paneel naar voren te trekken. Hoe dat gaat kun je ook in deze video zien: https://www.youtube.com/watch?v=b5Vl-iisoew

Daarna kun je met je vingers de USB module er naar voren uitduwen. Ik moest hiervoor best wel even wat kracht zetten.

De complete module kun je vervangen of proberen te repareren. De module kost 2de hands ergens tussen de 50 en 70 euro (ebay/sloop). Ik heb hem zelf opengemaakt, waarna de USB connector door een familielid op de print is vervangen.
de nieuwe leaf heeft een usb-C poort op deze plek zitten. Zou dit een mogelijke upgrade kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
darklord007 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:03:
[...]

de nieuwe leaf heeft een usb-C poort op deze plek zitten. Zou dit een mogelijke upgrade kunnen zijn?
Ik verwacht het niet. Voor zover ik weet heeft de nieuwe Leaf een usb-c en en een usb-a poort onder elkaar zitten en ontbreekt de 3.5mm audio jack poort.

De module uit mijn Leaf (2018) wordt aangesloten met 2 connectors. Hier kun je een foto vinden van de achterkant van de module: https://www.proxyparts.co...umber%20284H35FA0A%20Used
Daarom denk ik niet dat je zo'n nieuwe usb-c module op de bestaande kabelboom aan kunt sluiten. Al moet ik wel zeggen dat ik nog niet zo'n usb-c module ergens heb kunnen vinden op internet (foto's).

Ik verbaasde me trouwens nog wel over de hoeveelheid electronica in het kastje. Ik had gedacht dat het min of meer een 'doorgeef' luikje zou zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Mar.tin schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:21:
[Afbeelding]

Het was heerlijk zuinig weer vandaag op weg naar huis van werk. Tijdje geleden dat ik zo zuinig heb gereden :) de ideale combinatie van een mini beetje langzaamrijdend verkeer, niet te warm niet te koud, wind mee, planeten op 1 rij :+
Ik denk dat je de Tweakers Hypermiling award wel wint :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Mar.tin schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:21:
[Afbeelding]

Het was heerlijk zuinig weer vandaag op weg naar huis van werk. Tijdje geleden dat ik zo zuinig heb gereden :) de ideale combinatie van een mini beetje langzaamrijdend verkeer, niet te warm niet te koud, wind mee, planeten op 1 rij :+
Klopt, ik zat maandag op 11kWh / 100km. Helaas regende het op de terugweg (met wat wind tegen). Anders was dit voor mij waarschijnlijk ook de eerste keer geworden onder de 11kWh.

Ik heb de auto nu ongeveer een half jaar en zit nu gemiddeld op 14.3. Dat is grotendeels de winterperiode. Al met al nog heel netjes vind ik.

Weet iemand trouwens of het efficiënter is om redelijk snel op te trekken om zo snel mogelijk op cruise snelheid te komen? Of is het juist efficiënter om heel langzaam op te trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
silvanverschuur schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Weet iemand trouwens of het efficiënter is om redelijk snel op te trekken om zo snel mogelijk op cruise snelheid te komen? Of is het juist efficiënter om heel langzaam op te trekken?
Rustig optrekken is volgens mij altijd beter. De eco stand zal de maximale acceleratie ook beperken, lijkt me.
Naast het feit dat je je motor aandrijving minder belast, ben je ook minder lang op je maximum snelheid. En een hogere snelheid is vrijwel altijd meer luchtweerstand en dus minder efficiënt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Mar.tin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Je efficiëntie haal je uit zo min mogelijk snelheidswisselingen, de aandrijflijn heeft vast een optimum efficientiecurve qua vermogens output, maar zolang je niet te ver doorschiet zit er naar mijn nederige mening weinig verschil tussen vlotter en rustiger optrekken.

Met anticiperen kun je efficientie winnen, een file in de verte spotten en al rustig uit beginnen te rollen in plaats van op het laatste moment op de rem.
Da's ook zowat mijn ondervinding. Ik (die vrij vlot optrek) rijd toch een stuk zuiniger dan mijn vrouw die niet harder rijdt, veel rustiger optrekt, maar vooral veel (regeneratief) remt, waar ik eerder de neiging heb om zoveel mogelijk uit te bollen.
Mar.tin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:29:
Mijn laatste ontdekking is in Ede in de groene golf daadwerkelijk de max snelheid (50km/u) rijden en niet zoals de rest 20 km daarboven (70+). Dan kan ik gewoon blijven rijden / rollen, in plaats van bij elk verkeerslicht stoppen.
Da's inderdaad het principe van een groene golf ja, het verbaast me dat zoveel mensen dat nog niet door hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05
Hey @mux ik ga een afspraak maken, zin in de extender en ccs upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 10-05 06:42

siggy

Wait.... what?

Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:25:
Hey @mux ik ga een afspraak maken, zin in de extender en ccs upgrade.
Ik ook, voor een 24-->40kwh swap :+ Kreeg wel een hartaanval toen ze foute prijs doorgaf. UBex komt er ws ook bij.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik sta ook op de planning bij Muxsan 8)

De swap 24->40 kWh hebben we al, half augustus aanvulling met een 33 kWh extender en laden met 11 kW.
Op naar 68 bruikbare kWh-en...zin in!!!

Helaas net na onze zomervakantie maar dat is toch maar 180 km ver. Redden we nu ook wel.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
@GadgetFrank
Mooie upgrades!

Maar is dit financieel een goede keuze?
Een Gen 1 24kWh is 10 jaar oud?
Hoe zit het met slijtage?
Kon je voor deze kosten niet beter een nieuwe/jonge 62kWh kopen? De 24kWh heeft tenslotte ook nog restwaarde.

Hier staat een 62kWh voor de deur. Soms kijk ik wel eens naar de goedkoopste G1's met in gedachte deze als 2e auto in te zetten en wanneer mogelijk een 62kWh accu uit een schade auto te plaatsen. Maar of dat economisch verstandig is...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
rreevvss schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:40:
@GadgetFrank
Mooie upgrades!

Maar is dit financieel een goede keuze?
Een Gen 1 24kWh is 10 jaar oud?
Hoe zit het met slijtage?
Kon je voor deze kosten niet beter een nieuwe/jonge 62kWh kopen? De 24kWh heeft tenslotte ook nog restwaarde.

Hier staat een 62kWh voor de deur. Soms kijk ik wel eens naar de goedkoopste G1's met in gedachte deze als 2e auto in te zetten en wanneer mogelijk een 62kWh accu uit een schade auto te plaatsen. Maar of dat economisch verstandig is...?
Onze Leaf is modeljaar 2014, geleverd in 2015 in Frankrijk en in 2018 geïmporteerd naar NL.

Hij heeft nu 99.000 km gereden en rijdt nog als nieuw. Ging deze week fluitend door de APK.
Onderhoud is spotgoedkoop; tot nu toe alleen remvloeistof laten vervangen en een set nieuwe banden + uitlijnen (in 4 jaar tijd!).
(Of vergeet ik nu die nieuwe uitlaat, kleppen stellen, distributieriem vervanging en nieuwe katalysator?) :X 8)7

De investeringen zijn fors maar we doen het vooral omdat we het zonde vinden om deze auto te vervangen.
In de basis is de nieuwere Leaf een nieuwe koets op hetzelfde chassis. ProPilot en dergelijke boeien ons niet zo.

Ik wil vooral innovatieve bedrijfjes zoals Muxsan een boost geven, het financiële plaatje boeit me niet zo heel erg. We doen het "omdat het kan" :P

De oude 24 kWh batterypack wordt zeer spoedig ingezet als thuisaccu met een cycle-capaciteit van ongeveer 16 kWh op een Growatt SPH 10000TL3 hybrid inverter. Als je een dergelijke capaciteit nieuw moet aanschaffen heb je het al snel over € 10.000,-

Als je al een G1 aan zou schaffen, zou ik toch gaan voor een model met warmtepomp ipv PTC heating. Dus modeljaar 2013+...

Nog een nadeeltje aan een originele 62 kWh Leaf: rapidgate...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 10-05 06:42

siggy

Wait.... what?

GadgetFrank schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:58:
[...]

De oude 24 kWh batterypack wordt zeer spoedig ingezet als thuisaccu met een cycle-capaciteit van ongeveer 16 kWh op een Growatt SPH 10000TL3 hybrid inverter. Als je een dergelijke capaciteit nieuw moet aanschaffen heb je het al snel over € 10.000,-
Pics!! :P

Sorry, ik moet even op die prijs reageren (ook al is het schandelijk off topic) van 625+ euro /kwh. Een gebruikte 24kwh accu die je toch al hebt is altijd beter, daar niet van, maar nieuw kun je setje lifepo4 cellen krijgen voor 750 euro per 3,5kwh x bmw. Doe gek en zeg 1.000 euro voor goede kwaliteit inclusief bms en alles erop en eraan zit j eonder de 300 euro per kwh. Voor vergelijkbaar 16 kwh zit je op 4.800 euro. Maar het kan zeker goedkoper :+ Dit jaar ga ik dan zelf flink wat kwh aan accu's (> 30kwh) in mijn kelder installeren zodat ok samen met mijn zonnepanelen 'gratis' kan rijden.

Hoe ge je dat koppelen trouwens? Is dat wel een high voltage omvormer?

Anyhow, heb een 40kwh accu op de kop weten te tikken, blij als ik die ingebouwd heb. Niet dat ik met mijn e-nv200 vaak lange tripjes maak, maar het zal een stap vooruit zijn tussen een 24kwh accu (bijna 70k km) uit 2014 of een 40kwh accu uit 2018 met minder km op de teller.

Weet nog niet wat ik precies met die 24kwh wil gaan doen. Heb te weinig tijd anders had ik wellicht een soort bagage-aanhangwagen gemaakt met deze accu. Handig voor vakantie in scandinavie, heeft dan toch weinig nut om 120km/h op de snelweg te rijden. Mocht iemand bij voorbaat al interesse hebben in de 24kwh, laat maar even een berichtje achter.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
@GadgetFrank
dank voor je reactie.
De 2013+ warmtepomp is een goeie.
Wist wel al dat je niet zomaar een grotere accu in de eerste bouwjaren kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djang
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-05 22:12
Leaf is een erg fijne auto en mijn eerste ervaring met elektrisch rijden.
Heb nu een lease bak dus de Leaf staat nu te koop, 2 EVS's voor de deur een beetje too much :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
chupie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Yep, de eerste units werkt de software niet op, in de eerste auto's past een dergelijke unit wel overigens.
Van een tijdje terug :D. Maar ik was hier opnieuw eens naar aan het kijken, dus hoe ik een nieuwere head unit met Carplay in mijn 2014 Leaf kan zetten maar vind hier niet veel over dat lijkt te kloppen.

Heeft iemand dit gedaan toevallig? En zo ja, wat was de procedure?

Zou je zoiets kunnen kopen, de swap doen (even uitzoeken wat je met de antenne kabel doet?) en werkt het dan 'gewoon'?

- https://www.ebay.nl/itm/1...7kn8%7Ctkp%3ABFBM2uPNp6hg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Mar.tin schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Ik heb zo'n unit (2019+) onder mijn linker achterstoel liggen in mijn 2018, ben ermee bij een dealer geweest, die heeft het één en ander geprobeerd, en concludeert dat het niet "kan".

Of het ook écht niet kan, geen idee, er is weinig over te vinden, mijn dealer leek welwillend, maar weinig kundig helaas.

Ik ben best bereid deze unit uit te lenen aan iemand die die reis wil maken zonder er veel kosten voor te maken, als ik daarna kan profiteren van de opgedane kennis, om mijn unit wél werkend te krijgen.

Bij gelegenheid zal ik wat meer informatie delen over de reis die ik al gehad heb ermee.

Lang verhaal kort tot zover:

Ik heb een 2018 Leaf met een Carplay Unit. Deze generatie is (in elk geval bij mij) matig ok. Opstarten carplay is twijfelachtig at best, maar eenmaal operationeel werkt het prima.

De 2019/2020? uitvoering lijkt bijna instant te starten, en is een duidelijke verbetering op de 2018 uitvoering en wilde ik dus ook graag in mijn Leaf hebben. Ik heb er eentje van een sloper in de UK gekocht, en de passing is in elk geval 1-1, op 1 antennestekker na geloof ik.

Echter bij inbouwen krijg ik een melding dat de unit vergrendeld is

SYSTEM IS LOCKED
GREEN
PLEASE CONTACT YOUR NISSAN DEALER

De dealer kan deze radio niet koppelen aan mijn auto, schijnbaar omdat er andere units zijn die dit device niet accepteren / niet te programmeren zijn met dit apparaat.

Ik kan me zelf nauwelijks voorstellen dat er zo grondig geredesigned is dat alle stekkers passen, maar de rest van de auto "niet compatible" is.

Er zijn ook geen mooie fascia's te koop die om dubbeldin radio's passen, anders zou dat (voor mij) een prima "oplossing" zijn, mits ik dan ook de 360 camera behouden zou kunnen.

Voorlopig zeg ik dus: Het kan niet, maar ik heb er ook even geen tijd/zin in om er meer energie in te stoppen dan ik nu heb gedaan. Ik heb echter wel €450,- aan radio achterin liggen, en da's ook zonde. :)

Mocht er iemand meer zin, tijd en wellicht kennis hebben, let me know
Dat is wel zuur idd, vooral omdat het lijkt te kunnen. Misschien dat Mux er nog iets over kan zeggen?

In mijn geval zou het nog iets anders zijn, ik heb nog een oudere head unit zonder Carplay. Maar ik begrijp hieruit dat een upgrade dan naar een 2018 model zou moeten, en dat de CarPlay dan dus niet helemaal super is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Blijft toch wel een draak van een systeem die GOM.

Vertrokken met een geschatte range van 270KM, 100% geladen.

Moest retour naar Schiphol, bijna 260 KM. Kwam met 4% accu thuis en had een gemiddeld verbruik van 11.9 kWh per 100 km. Heb om dit te halen 90 km/h gereden op de AC achter vrachtwagens. Alleen de terugrit, met 3 volwassenen in de auto (en wind mee) de airco aangehad.

Totaal dus 257 KM gereden op 96% van de Accu.

Volgende de laadpaal was ik 38.6 kWh kwijt om hem op te laden.

Aan de paal dus 15kWh/100km..

Op basis van 37 kWh bruikbare capaciteit en en 4% accu kon er ongeveer 35.6 in. Laadverliezen dus binnen de 10%.

Als we op basis van deze 35.5 kWh het verbruik bepalen kom ik nog steeds op 13.9 kWh/100km.

Hoe kan de Leaf er nu dik 1 kWh naast zitten? Heb slechts 2 geparkeerd op Schiphol, en redelijk stabiel 90km/h gereden. 85% van de rit was snelweg, de rest 80 (10%), met kleine stukjes 30/50 (5%).

Airco scheelde volgens de GOM slechts 6 km in range (op de 270km). (was 22 graden, airco stond op 21 graden).

Als de GOM klopt is de bruikbare capaciteit van mijn accu, na ruim 38.000 KM nog maar 31,8 kWh. Laten we hopen dat dat niet klopt, dan zijn de laadverliezen 27%!

[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 12-06-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
BasvanS schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:41:

Als de GOM klopt is de bruikbare capaciteit van mijn accu, na ruim 38.000 KM nog maar 31,8 kWh. Laten we hopen dat dat niet klopt, dan zijn de laadverliezen 27%!
Ik denk dat ik je vrij snel kan geruststellen: bij de 0% op het dashboard heb je nog ruim 3 kWh over en als je vol geladen bent, is dat bij een paar jaar oude 40 kWh accu zo'n 35-36 kWh. Met andere woorden eigenlijk is het vrij normaal om van vol tot leeg maar iets van 32 tot 33 kWh er uit te persen en is mijn stelling dat er niets mis met je accu. Maar meten is weten, dus met leafspy en een ODB dongle kun je meer te weten komen.

Vergelijkend met de schaarse data die ik heb van voor de extender inbouw, ook een 40kWh Leaf: een keertje 225 km gereden met een verbruik op het dashboard van 13 kWh/100km en ik had daarbij nog 9% over op het dashboard en 28 op de gom. Dus het aantal kilometers dat je nu gehaald hebt, is erg netjes!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
budi schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Ik denk dat ik je vrij snel kan geruststellen: bij de 0% op het dashboard heb je nog ruim 3 kWh over en als je vol geladen bent, is dat bij een paar jaar oude 40 kWh accu zo'n 35-36 kWh. Met andere woorden eigenlijk is het vrij normaal om van vol tot leeg maar iets van 32 tot 33 kWh er uit te persen en is mijn stelling dat er niets mis met je accu. Maar meten is weten, dus met leafspy en een ODB dongle kun je meer te weten komen.

Vergelijkend met de schaarse data die ik heb van voor de extender inbouw, ook een 40kWh Leaf: een keertje 225 km gereden met een verbruik op het dashboard van 13 kWh/100km en ik had daarbij nog 9% over op het dashboard en 28 op de gom. Dus het aantal kilometers dat je nu gehaald hebt, is erg netjes!
Gerust.. hmm, weet je wat mijn laadverliezen dan zijn: 27%!
Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste