Laad verliezen bij mij zijn vaak ook van 20+ procent. Ik heb daar al uitgebreide statistieken bij, sla alle leafspy data op in een database en heb een script gemaakt dat het opknipt en groupeert in ontladingen, dus van hoogste soc naar laagste soc en ik kan die data dan wat verrijken met handmatig ingevoerde data zoals hoeveel ik via AC of DC heb opgeladen met wat notities eventueel of het een snelle of langzame paal was, of stopcontact. Als ik dan kijk naar de laad efficientie, dan kom ik altijd rond de 80% uit. Aan het stopcontact een stukje minder en aan een laadpaal waar ik 5 of 6 kW kan laden misschien 82% hooguit. Let wel dat het dan gaat om laad en ontlaad verliezen bijelkaar opgeteld, dus een volle cyclus.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Dat is wel zuur idd, vooral omdat het lijkt te kunnen. Misschien dat Mux er nog iets over kan zeggen?
In mijn geval zou het nog iets anders zijn, ik heb nog een oudere head unit zonder Carplay. Maar ik begrijp hieruit dat een upgrade dan naar een 2018 model zou moeten, en dat de CarPlay dan dus niet helemaal super is.
Ik heb nog steeds bijna niks gedaan met de radio's in de Leaf/e-NV200. Heeft helaas niet m'n interesse, en ligt ook erg ver buiten mijn comfort zone. Kan er niks over zeggen anders dan dat zo'n beetje elke jaargang en elke versie van de Leaf een minuscuul verschillende Clarion head unit heeft die op een of andere manier aan het VIN van de auto gelockt is.
Een paar weken terug is het dan eindelijk gelukt! Onze Muxsan Powered Nissan Leaf 40kWh Long Range (+45 kWh) van vol naar leeg gereden:
500 kilometer, veel korte ritjes, ook een tijdje met de airco aan in de regen bij de supermarkt gestaan, dus het zouden nog meer kilometers kunnen zijn. Ook durfde ik hem niet helemaal 'droog' te rijden zoals @mux dat noemt Het laatste stuk op de snelweg met zijwind en al streepjes als percentage zag ik op leafspy het voltage vrij rap terug lopen van 325V naar 310V waardoor ik toch een beetje zweet kreeg in de bilnaad Eenmaal van de snelweg af stond er pas 480 km en durfde ik opeens toch nog wel en ommetje te rijden op 80/50 km wegen om hem op 500 te krijgen.
Ik heb het voltage amper onder de 310 zien gaan uiteindelijk en ik heb wel wat screenshots gezien van @Mar.tin waar hij volgens mij wel onder de 300 ging. Echter waar ik bij thuiskomst wel een beetje van schok was het grote verschil in de voltage van de cellen:
Ik heb altijd wel begrepen dat je onder de 300 volt echt op moet passen bij de Leaf en de extender helpt een hoop om de fluctuaties onderin te dempen. Maar hoe zit het met de individuele cellen? Als de laagste cel onder een bepaalde voltage komt, kan hij toch in de Turtle modus schieten? Weet iemand bij welke voltage dat is?
Verder erg tevreden over de 80 kWh Leaf! Ik heb er bij deze run wel maar 71.5 kWh uit gereden en ook leuk om te melden dat het laden van donderdag avond tot zaterdag tussen de middag duurde aan het stop contact, ging 85.8 kWh in. Gelukkig hadden we de auto even niet nodig en we hebben ook een keer gratis laden moeten afslaan, alles voor 'the science'
Nu vrijdag nog de CCS upgrade en dan is het bijna een Ariya, misschien nog een 3 fase lader....
Stiekem had je dus nog ongeveer 4-5kWh (theoretisch) in je accu zitten, alleen op zo'n lage spanning dat het wel knijpen wordt om die te gebruiken. Je moet daarvoor de batterij namelijk leegtrekken tot 2,85V/cel
Turtle begint zo rond de 290V (motor-gelimiteerd) of 0,4kWh resterend (batterij-gelimiteerd) in dit weer. In de winter begint het eerder.
Oh, trouwens edit: die berekende 71,5kWh is een onderschatting van de Leaf. We moeten er nog wat meer mee testen, maar hij zit structureel zo'n 5% te laag in het nettoverbruik. Waarschijnlijk is er in werkelijkheid ~75kWh verbruikt. Dat is ook meer in lijn met de efficientie van de lader bij 6kW als je 85,8kWh hebt geladen (zou eind de 80% moeten zijn - 87-89% gemiddeld. 83% bij 2-3kW)
Ook maar een OBD Dongle besteld voor mijn iPhone en Leaf 2014, deze is het geworden met dank aan het nissanelectric forum .
Over een paar weken gaan we een rit naar Zeeland doen, 180km totaal, er staat een FastNed op 108km die ik graag wil halen. Dan laden tot 80% voor de laatste 80km. Wel fijn als je dan wat meer inzicht hebt in de accu status onder de 5% .
Iemand ervaring met ABRP en een OBD dongle? Daar zou ook iets van intergratie moeten zijn toch?
Mar.tin schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:17:
Het is vandaag weer afzien bij Fastned Boppard op de eerste en laatste laadstop van de dag naar een weekendje kamperen. Rijen dik, toch gauw 29 seconden moeten wachten op de handshake
Ik heb zojuist een 22 kWh extender besteld, ben benieuwd! Iemand enig idee hoe lang de wachtrij nu is?
Edit: De upgrade komt er vooral omdat ik zo lang mogelijk met deze auto wil doen voor duurzaamheid. Zo bescherm ik de 40 kWh batterij, krijg ik meer range en heb ik minder last van rapidgate. Ik twijfel nog of ik direct een CCS moet laten installeren: aan de ene kant fijn want meer laadmogelijkheden en wanneer nodig sneller laden maar ook sneller rapidgate en deze versie heeft nog geen v2g (al heb ik nu geen huis waar ik daar iets aan heb). Op den duur wil ik het sowieso wel nemen maar ik heb het idee dat chademo nog genoeg beschikbaar is op dit moment. Wat denken jullie?
[Voor 74% gewijzigd door Hemmik op 03-07-2022 09:52]
Ja, bij mij ook hetzelfde probleem. Op verschillende fora las ik dat het heel erg uitmaakt welke kabel je gebruikt. Ik heb een heel aantal kabels geprobeerd maar het probleem blijft bestaan.
Later zag ik dat mijn USB connector ook niet meer helemaal fris was. Er was een klein stukje plastic afgebroken. Ik heb zelf de USB connector vervangen door een nieuwe. Helaas lost ook dat het probleem niet op. Al met al erg jammer dat dit niet goed werkt. Android auto met dezelfde telefoon in een andere auto werkt zonder problemen dus het ligt volgens mij echt wel aan de Leaf.
Ik verbind ook standaard mijn telefoon met een kabel voor Android Auto. Tot voorheen had ik er sporadisch last van dat NissanConnect opeens opnieuw opstartte. Maar vandaag gebeurde het 3 keer binnen een half uur. Als het zo blijft zal ik een andere kabel proberen. De USB connector zal ik ook in de gaten houden. Maar wellicht zat er vanochtend gewoon iets te veel condens in de auto, ik weet het niet.
Edit: De upgrade komt er vooral omdat ik zo lang mogelijk met deze auto wil doen voor duurzaamheid. Zo bescherm ik de 40 kWh batterij, krijg ik meer range en heb ik minder last van rapidgate. Ik twijfel nog of ik direct een CCS moet laten installeren: aan de ene kant fijn want meer laadmogelijkheden en wanneer nodig sneller laden maar ook sneller rapidgate en deze versie heeft nog geen v2g (al heb ik nu geen huis waar ik daar iets aan heb). Op den duur wil ik het sowieso wel nemen maar ik heb het idee dat chademo nog genoeg beschikbaar is op dit moment. Wat denken jullie?
Ik ben benieuwd naar de wachttijd, het lijkt mij dat ze je dit hebben verteld toen je hem bestelde?
Of bedoel je met besteld aangevraagd en nog geen bevestiging gehad?
Ik zie dat CCS wel een V2 is (2.0) maar in hun tekst staat inderdaad dat v2g niet werkt maar pas bij een tweede(2e) generatie controller. Mogelijk oude tekst op de site?
ps. ik heb zelf geen Leaf maar houd dit topic in de gaten voor de toekomst dat we ook over moeten op een e-auto.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Ik ben benieuwd naar de wachttijd, het lijkt mij dat ze je dit hebben verteld toen je hem bestelde?
Of bedoel je met besteld aangevraagd en nog geen bevestiging gehad?
Ik zie dat CCS wel een V2 is (2.0) maar in hun tekst staat inderdaad dat v2g niet werkt maar pas bij een tweede(2e) generatie controller. Mogelijk oude tekst op de site?
ps. ik heb zelf geen Leaf maar houd dit topic in de gaten voor de toekomst dat we ook over moeten op een e-auto.
Ik heb een bestelling geplaatst maar nog geen bevestiging gehad. Ik begreep dat er een wachtrij is dus was benieuwd. Het is sowieso CCS 2.0 maar inderdaad nog geen v2g. Niet heel belangrijk voor mij, maar misschien ooit. Al blijf ik bang voor het verdwijnen van Chademo dus ik twijfel of nu doen niet slimmer is..
Ik verbind ook standaard mijn telefoon met een kabel voor Android Auto. Tot voorheen had ik er sporadisch last van dat NissanConnect opeens opnieuw opstartte. Maar vandaag gebeurde het 3 keer binnen een half uur. Als het zo blijft zal ik een andere kabel proberen. De USB connector zal ik ook in de gaten houden. Maar wellicht zat er vanochtend gewoon iets te veel condens in de auto, ik weet het niet.
Bij mij gaat het, ondanks de nieuwe USB connector en kabel, nog regelmatig fout. Sterker nog...het werkt vaker niet dan wel. Ik heb eigenlijk de moed opgegeven en navigeer nu voornamelijk via mijn telefoon.
Het vreemde is dat het met de telefoon van mijn partner wel goed gaat. Het is dus blijkbaar een issue specifiek met mijn telefoon i.c.m. de Leaf.
Mijn eigen telefoon werkt dan wel weer prima in onze andere auto (ook Android Auto). Ook in auto's van mijn werkgever heeft mijn telefoon nooit vreemde issues gehad. Voor mijn gevoel is het echt de Leaf die hier steken laat vallen.
Morgen ben ik mijn leaf helaas al een maand kwijt. Deze staat sinds 8juni op de brug bij de dealer en komt er niet meer vanaf.
Hij is van 11-2020 en had pas 8000km gereden maar ik hoorde een steeds harder wordende 'kloenk' van rechtsvoor komen. Dezer heeft ernaar gekeken en wilde een modificatie uitvoeren. Daarbij concludeerden ze dat de schroefdraad van de aandrijfas (bij het wiel) dolgedraait was. Waarschijnlijk af fabriek.
Deze moest vervangen worden, maar levertijd onbekend......
Nu dus een maand verder en geen zicht op een levertijd
gelukkig nu wel nog vervangend vervoer --> renault ZOE.
Gelukkig allemaal nog garantie
Heerlijk die 50kwh accu tov de 40 van de leaf, maar voor de rest een stuk minder doordacht en goedkoper afgewerkt.
Hopelijk krijg ik de leaf snel terug en zijn alle stuurproblemen opgelost.
gratis tip: wees zuinig op je rechter voor as....
[Voor 3% gewijzigd door darklord007 op 04-07-2022 23:22]
darklord007 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:21:
...
Hij is van 11-2020 en had pas 8000km gereden maar ik hoorde een steeds harder wordende 'kloenk' van rechtsvoor komen. Dezer heeft ernaar gekeken en wilde een modificatie uitvoeren. Daarbij concludeerden ze dat de schroefdraad van de aandrijfas (bij het wiel) dolgedraait was. Waarschijnlijk af fabriek.
Deze moest vervangen worden, maar levertijd onbekend......
Nu dus een maand verder en geen zicht op een levertijd
...
Hopelijk krijg ik de leaf snel terug en zijn alle stuurproblemen opgelost.
gratis tip: wees zuinig op je rechter voor as....
Levertijd onbekend, erg vervelend zeg. Maar als het al af fabriek was, waarom is het dan pas recent een issue geworden? Of is het door slijtage erger geworden en nu door de doorgedraaide as niet eenvoudig te repareren?
Ik hoor namelijk ook sinds kort wat rammelen rechtsvoor, met name in bochten bij lage snelheden. Maar ik weet nog niet wat het kan zijn.
Levertijd onbekend, erg vervelend zeg. Maar als het al af fabriek was, waarom is het dan pas recent een issue geworden? Of is het door slijtage erger geworden en nu door de doorgedraaide as niet eenvoudig te repareren?
Ik hoor namelijk ook sinds kort wat rammelen rechtsvoor, met name in bochten bij lage snelheden. Maar ik weet nog niet wat het kan zijn.
Ik durf het niet te zeggen. Ze geven niet heel veel info mbt die andere modificatie.
Ze gaven alleen aan dat t nu niet veilig was en de auto dus niet meer van de brug kon.
Heb t zelf ook gezien maar helaas geen foto kunnen maken.
Ik denk niet dat dit dat probleem was. Ik hoorde het vooral als ik langzaam achteruit rollend al sturend van de schuine stoep afreed. Klonk niet echt als metaal op metaal maar eeder als hard rubber wat zich zet.
Mede Leaf hebbers, even een vraag: Wij rijden sinds september vorig jaar een Leaf uit 2018 #heelblijmee
Hebben een Wallbox laten installeren thuis om hem op te kunnen laden. Wat me nu een klein beetje irriteert is het aansluiten van de kabel van de Wallbox, die gaat er redelijk stroef in en uit. De granny stekker die bij de auto zat gaat heerlijk soepel, net als de losse laadkabel die we er later bij gekocht hebben.
Nu las ik de tip om WD40 te gebruiken maar voordat ik dat ga doen: herkent iemand dit?
Zo, vandaag even een kleine 300km op en neer naar Amsterdam (Schiphol) gereden. Geprobeerd met de iPhone app EV Navigation zodat ik tussen de 30 en 80% bleef maar die app is me toch een partij slecht! Stuurde me 3x van de snelweg af en meteen er weer op, laat me vervolgens niet stoppen bij het berekende laadpunt waardoor de app opeens denkt dat ik nog 80% accu heb terwijl ik onderin de 20 zat
Dacht even slim te stoppen bij de Mc Donalds in Breukelen maar die hadden alleen een gewone lader. Even googlen en toen kwam ik op minder dan 1,5km op een Shell snellader (die helemaal vol zat) dus 50m verder met een Fastnet lader
Al met al 5x aan de snellader gehangen, iedere keer 15-20 minuten. Toch fijn als de kids niet meerijden en tijd geen issue is
Ik weet ook zeker als ik de extender mag halen (van mijn vrouw) dat er ook een 3-fase aansluiting in komt. Dat zou al heel veel schelen met een wat langere trip
@Felicia Heb je echt 5x 15 minuten aan de snellader gehangen? Ik ben recentelijk ook naar Amsterdam geweest. Die trip was retour 310km. Bij aankomst in Amsterdam had ik nog 47% over. Op de terugweg heb ik 15 minuten aan de snellader gehangen om thuis te komen. Ik weet niet meer exact met welk accu percentage ik arriveerde, maar dat was in ieder geval > 15%.
Ik moet wel toegeven dat het een ideale dag was om te rijden....20 graden en nagenoeg geen wind. Maar 5x aan de snellader is wel heel erg vaak.
Ter info: ik heb een 40 kWh Leaf uit 2018 zonder extender.
silvanverschuur schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:46:
@Felicia Heb je echt 5x 15 minuten aan de snellader gehangen? Ik ben recentelijk ook naar Amsterdam geweest. Die trip was retour 310km. Bij aankomst in Amsterdam had ik nog 47% over. Op de terugweg heb ik 15 minuten aan de snellader gehangen om thuis te komen. Ik weet niet meer exact met welk accu percentage ik arriveerde, maar dat was in ieder geval > 15%.
Ik moet wel toegeven dat het een ideale dag was om te rijden....20 graden en nagenoeg geen wind. Maar 5x aan de snellader is wel heel erg vaak.
Ter info: ik heb een 40 kWh Leaf uit 2018 zonder extender.
Jep. Reed ook met 60% aan en had de laatste keer niet hoeven doen als ik met ~13% thuis had willen komen. Maar ik heb de accu tussen de 30% en 80% gehouden, ik heb ook maar een 24kWh model zonder extender.
Jep. Reed ook met 60% aan en had de laatste keer niet hoeven doen als ik met ~13% thuis had willen komen. Maar ik heb de accu tussen de 30% en 80% gehouden, ik heb ook maar een 24kWh model zonder extender.
[Afbeelding]
Ah, dat verklaart een hoop. Mijn accu heeft een grotere capaciteit en ik ben met 100% vertrokken.
Ik probeer al sinds juni 2021 een 22 kWh extender te kopen. Iedere paar maanden stuur ik wel een mail / bestelling / Twitter bericht, maar hoor nooit iets terug. Als ik jou was zou ik er dus niet op rekenen dat er binnenkort een accu in hangt.
Het vervelende vooral is dat ik deze auto specifiek heb gekocht met het idee er snel een extender in te knallen. Nu ben ik toch maar serieus aan het rondkijken naar een nieuwe auto. Mijn 30kwh leaf kan intussen nog iets meer dan 100km rijden voordat ik toch wel een laadpaal op moet zoeken.
Mijn 32A kabel gaat ook stroef, ook na een paarduizend keer stekkeren. Ik zou er gewoon mee leven, uiteindelijk is een stroevere stekker een stevigere verbinding met minder overgangsverlies, iets dat bij de granny met max 10A natuurlijk minder een issue is
Overigens is het niet Leaf, of zelfs kabel-uniek. De Tesla die we op werk hebben en de Kona voelen met mijn, en hun eigen kabels allen even "stroef"
Ah, dan ligt het niet aan mij Het is zeker waar dat het ook een stevigere verbinding is maar ik ben juist wat bang dat het te veel wrikken en wringen wordt waardoor er pinnen mogelijk onder (constructie-) spanning komen te staan met alle gevolgen van dien. Anyhoe, thanks voor de feedback
Heb m in de DM gezet. Super dat je zo snel reageert hier! Het is dus niet normaal dat er een wachtlijst van meer dan een jaar is?
Nou... de wachtlijst is inderdaad ongeveer een jaar, afhankelijk van het product. We zijn nu bezig met de backlog weg te werken. Onze snelst geholpen klanten konden binnen ongeveer 2 maanden terecht (bijv. 45kWh UBEX), de langstwachtenden zijn deze oktober aan de beurt voor een order die vorig jaar mei is geplaatst.
Combinatie van ~8 maanden vertraagde batterijleveringen, componententekorten en een backlog van ongeveer 200 orders waar we ongeveer 3 auto's per week kunnen ontvangen.
Er zijn op dagen als vandaag 3 mensen tegelijk bezig met orders verwerken en mails beantwoorden. Als iedereen zo lang bereid is te wachten hebben we - icm met buitenlandse orders - nog voor ongeveer 3 jaar werk in de mailbox
Ik weet ook zeker als ik de extender mag halen (van mijn vrouw) dat er ook een 3-fase aansluiting in komt. Dat zou al heel veel schelen met een wat langere trip
Mijn ervaring van nu 2 jaar met extender is dat je uiteraard veel minder vaak hoeft te snelladen, maar ook, althans in mijn gebruiksprofiel, het snellere AC laden minder nodig is geworden. Leuke illustratie is anekdote van verjaardagsvisites Almere naar Hoogerheide met en zonder extender:
De eerste keer dat we met de 40 kWh Leaf naar Hoogerheide gingen, 160 km enkele reis, kwam ik daar aan met iets van 15%. Tijdens visite geladen op een 11kW lader voor een aantal uren (dus 3kW effectief). Toen we terug gingen, was ie maar 60% vol, dus moesten we onderweg nog aan de snellader, niet onoverkomelijk, maar wel vervelend.
De tweede keer, nu met de 17 kWh extender kwamen we daar aan met nog ruim 50%, dus feitelijk niet nodig om te laden, maar voor comfort dus even aan de trage AC lader en dan ruim en met comfort terug rijden.
Ook met de familie bezoekjes in Belgie, bijna 200 km weg, geen problemen meer, je hoeft maar een beetje bij te laden omdat je niet helemaal leeg aan komt. Maar al met al hangt het van je gebruiksprofiel af, op zich wil ik natuurlijk ook wel de 3fase lader, al is het maar om het Muxsan kroontje te verdienen maar echt nodig is het niet.
Maar goed, samengevat dus: extender upgrade > 3fase lader upgrade
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Als ik voor de extender ga wordt het de 22kWh, met 3 fase erbij ben ik ook in de helft van de tijd (t.o.v. huidige accu met 1 fase lader) weer vol. Nu staan we wachten we vaak langer omdat de accu in boodschappentijd maar voor 20-25% bijgeladen is, en hangen we de auto tussentijds vaak een paar uur aan de lader. Met de extender zouden we vooruit kunnen met 1 á 2x per week laden
Gisteren na een hele ruime maand de auto mogen ophalen. Het bleek dat ze de aandrijfas moeren wilden vernieuwe en op t juiste moment zetten. Ik meende uit de verklaring van de andere persoon te begrijpen dat ze daarbij de schroefdraad zelf defect hebben gemaakt..
Wil ik wegrijden, en hoor meteen weer die klak uit de stuurinrichting. Man er weer bij geroepen en nadat het eerst weg weggewoven als de eindaanslag kon ik na lang aandringen weer een nieuwe afspraak maken.
Helaas is mijn Toyota met 450.000 km diesel niet meer te repareren. Maar dit biedt een mooie kans om over te stappen naar een elektrische auto. Hebben jullie nog dingen waar ik op moet letten bij een 2017 tekna Nissan leaf? Morgen een proefrit gepland.
Steek er even een OBD dongle in. En lees je in op LeafSpy.
Zeker een goed advies, begrijp me niet verkeerd, ben het er mee eens dat het zeker nuttig is om Leafspy en een dongle te gebruiken om hem uit te lezen, de SOH en de onbalans van de cellen uit te lezen. Echter, ik wil ook graag Bjørn Nyland quoten: "Don't trust SOH"! Ik ben er de laatste tijd meer en meer overtuigd van geraakt dat het niet alles zegt.
Het mooiste zou zijn als je de auto van vol naar bijna leeg mag rijden om te zien hoeveel kilometers maar ook kWh eruit kan halen: vooraf de tripmeter resetten. Nu is gebleken dat dat verbruikscijfer dan ook weer niet altijd correct lijkt, maar dat plus de SOH en of de dealer er mee akkoord gaat dat je hem van vol naar leeg rijdt, geeft een mooie indicatie of de auto pluis is naar mijn idee.
Eventueel kun je aanbieden om de auto nadien nog even aan de snellader te hangen, heb je dat ook meteen getest.
Een van de redenen om in mijn geval overtuigd te zijn dat SOH niet alles zegt is het grote verschil in tussen wat mvdam en ik haalden met een 17.6 kWh extender er bij. Meestal haalde ik maar 330 km met echt wel ook rustig rijden, harder opgepompte banden, etc. Nu is het wel zo dat mvdam wat dieper durft en zeker ook zuiniger rijdt, maar vergis je niet, dat heb ik ook een keer gedaan en toen kwam ik op 360 km uit met een stukje onder nul (12.8 kWh/100km en 8.6% SOC). Verder zijn onze auto's even oud, met nog een mooi verschil: ik heb 100k minder op de ODO staan en de SOH is volgens mij 89,5 en die van mvdam 88,5 dacht ik.
Mooi experiment was wel geweest als we auto's tijdelijk hadden geruild, en dan nog eens kijken hoe ver we allebei zouden komen, allemaal 'for science'!
Gisteren na een hele ruime maand de auto mogen ophalen. Het bleek dat ze de aandrijfas moeren wilden vernieuwe en op t juiste moment zetten. Ik meende uit de verklaring van de andere persoon te begrijpen dat ze daarbij de schroefdraad zelf defect hebben gemaakt..
Wil ik wegrijden, en hoor meteen weer die klak uit de stuurinrichting. Man er weer bij geroepen en nadat het eerst weg weggewoven als de eindaanslag kon ik na lang aandringen weer een nieuwe afspraak maken.
8aug gaat ie weer terug....
Wat een drama, ik hoop dat ze het dan wel goed fixen (en er niet te lang over doen). Succes ermee!
Zelf heb ik nog niet de tijd genomen om langs een garage te gaan. Eigenlijk moet ik ook eerst het dashboardkastje legen om te kijken of er dan nog steeds een rammelend geluid is van rechtsvoor.
[Afbeelding]
Dan ga je die extender heel fijn vinden, de DC laadcurve van een 24kWh is om te janken.
Een van de fijnste dingen is om de boel bij fastned gewoon tot 90% met ~45kW vol te kunnen blaffen.
Weet iemand trouwens waar je de flitspaalwaarschuwingen uit kan zetten? Heb een goede 15 minuten lopen zoeken maar kan het nergens vinden. Vooral met een slapend kind zijn ze een beetje hard.
Eindelijk was het dan zo ver, tijd om de Nissan Leaf aan de supercharger te hangen! In alle rust van de lange avond nabij Eemnes aan de V3. Het aansluiten ging niet in een keer goed tot ik me bedacht dat je echt goed het 'vulpistool' er ingeduwd moet houden tot de sessie start. Verder ging het laden goed en eigenlijk achteraf is het wel aardig om te weten dat er best wel wat non-tesla auto's zijn die niet met de V3 superchargers overweg kunnen, dus kudo's voor @mux ! Ik had me dat niet bedacht toen ik deze locatie koos.
Parkeren Bjørn-style! Achteraf denk ik dat hij er toch wel naast had gekund, tussen de palen in, maar goed, voor de eerste test natuurlijk alle rust opgezocht zodat ik niemand tot last zou zijn.
Het laden ging van 60 kW op 25%-ish procent tot 70 kW bijna vol. Ik begreep dat hij afgesteld is op 175A dus met een voltage van 340 tot 400 volt zit je op die snelheden.
Bij de 90% kwam er opeens een luide 'kloenk' geluid van achteren en deze kerstboom op het dashboard! Dat was even schrikken, maar ik was wel goed voorbereid, ik had een steeksleutel bij me om de 12V accu even los te halen. Ik denk dat elke Leaf rijder dat in de auto moet hebben, naast een jumpstarter voor als je 12V accu leeg is . Maar goed, even motor kap open, accu los, vast en we konden weer wegrijden met een volle accu. Leuke bijkomstigheid was dat de laadsessie nergens meer in mijn Tesla app te bekennen is. Heb ik nu gratis geladen of misschien komt de rekening nog wel?
Omdat ik altijd met Leafspy aan rijd en deze data naar huis stuur, kan ik leuke grafiekjes maken, hierboven zie je het verloop van de temperatuur van de hoofdaccu tijdens de 50 minuten durende laad sessie. De buitentemperatuur was 18 graden. Ik heb ook getest wat er gebeurt als je nadien 130 km/u rijdt op de snelweg, de temperatuur loopt zelfs ietsjes terug, dus mijn gevoel zegt dat het laden best wat sneller zou mogen, het zal maar een klein verschil maken, maar 200A zou wellicht wel kunnen als je rond de 80% stopt.
Hier nog het verloop van de state of charge naar verloop van tijd.
Gisteren hotel in Polen geboekt, ik heb er nu wel vertrouwen in dat we het gaan halen, wel met tussenstop, dus de 700 km voor het eerste stuk zal vast zonder problemen verlopen. In Polen zullen we het nog even hopen dat de Greenway laadpas op tijd komt en anders dat het met de app lukt te laden bij de wat obscure laders daar. Anders heb je Ionity nog, maar die moet ik nog testen van de week.
Korte vraag, ik sta bij een 22kwh paal. Volgens wat ik lees ondersteund mijn Leaf 6.6kw, want dit wordt getoond in het dashboard. Echter laad hij maar met 3.6kw.
Kan dit nog ergens aan liggen of levert de paal gewoon geen 6.6 kw over 1 fase?
Sta je alleen aan de paal? Als er al iemand staat, kan het daardoor komen? Of de paal is inderdaad stiekum toch 11kW.
edit: of iets uitgebreider, als je naast een auto staat die 3 fase laadt op bijvoorbeeld 11 kW, dan zal jij met je 1 fase auto volgens mij dus alleen dat vrije stukje op een van de 3 fases krijgen, dus die 3.6kW.
[Voor 48% gewijzigd door budi op 30-07-2022 13:45]
edit: of iets uitgebreider, als je naast een auto staat die 3 fase laadt op bijvoorbeeld 11 kW, dan zal jij met je 1 fase auto volgens mij dus alleen dat vrije stukje op een van de 3 fases krijgen, dus die 3.6kW.
Sta alleen aan de paal. Staan wel 2 palen. Op de andere paal is iemand anders aan het laden.
Edit: zit me nu af te vragen of ik wel de 6.6. KWh lader heb. Toch maar eens goed checken.
[Voor 44% gewijzigd door Hercul3s op 30-07-2022 14:20]
@budi mooie uitgebreide beschrijving van de ervaring aan de supercharger! Toch weer een stukje sneller dan de ~45 kW die je voorheen kreeg. Enig idee wat het stoppen bij 90% heeft veroorzaakt? @mux misschien enig idee? Toch wel aardig wat opwarming van de accu maar dat is te verwachten. Als je wat meer tijd hebt kan je altijd terugvallen op CHAdeMO om dit tegen te gaan. Heb je toevallig ook een foto van de CCS aansluiting? Benieuwd hoe de “final” versie er uit ziet!
Edit: zit me nu af te vragen of ik wel de 6.6. KWh lader heb. Toch maar eens goed checken.
Hoe weet je eigenlijk dat die paal een 22 kW of 11 kW is... Aan de buitenkant zie je het niet en de diverse apps kloppen ook niet. Bij mij in de wijk staan tegenoverelkaar 2 identieke palen van Vattenfall (die overdag variabel kunnen werken op dasis van netbelasting in de wijk), volgens de app 11 kW maar toch doet een van beide stieken 22kW. Vorige week bij mijn ouders een Allego paal van 11 kW die mij over 1 fase 20A gaf 4,6 kW. Dan weet ik in Utrecht nog een 11kW paal die op 1 fase maar 1 kW levert.
Op info uit de apps kan je niet blind vertrouwen.
Op de data in de app kan je niet vertrouwen
edit - ik zie nu op de foto dat jouw paal een max van 22 kW aangeeft dus daar gaan mijn verhaal mis op jou situatie.
[Voor 4% gewijzigd door ArjoK op 30-07-2022 15:53]
Zelf heb ik nog niet de tijd genomen om langs een garage te gaan. Eigenlijk moet ik ook eerst het dashboardkastje legen om te kijken of er dan nog steeds een rammelend geluid is van rechtsvoor.
Inmiddels bij de garage geweest. Toen ik belde voor een afspraak dachten ze dat het aan de stabilisatorstokjes kon liggen. Maar nu hebben ze de auto onderzocht en zeggen ze dat het aan de schokdemper ligt. Die is niet op voorraad, dus ik mag nog een keer terug.
Ter info, we hoorden het rechtsvoor rammelen bij hobbelige wegen (klinkers etc.). Bij vlak asfalt en hogere snelheden (wat doorgaans ook op asfalt is) was er niks van te merken. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat het eventuele geluid wordt overstemd door de wind.
Vrouwlief vroeg of ik er voor wilde zorgen dat onze moestuin op een elektrische waterpomp werd aangesloten. Goed en wel bezig maar werkt nog niet. Wat heeft dat met de Nissan Leaf te maken? Nou, de 25m haspel die geschikt is tot 3000W (en IP44) wordt ondertussen ingezet voor het laden van de Leaf met de Granny charger
@mux : De wallbox Quasar is eindelijk gehomologeerd voor gebruik in België. Als ik ooit een batterijuitbreiding bij jou laat steken, ziet de auto deze dan als één grote batterij waardoor de extra capaciteit ook bruikbaar is als thuisbatterij?
Kost overigens 6k inclusief installatie, keuring, etc. Hier in België moeten ze de teruglevering wel op max 5kW zetten om één of andere mysterieuze reden (verplicht door Fluvius/Synergrid). En blijkbaar worden de waarden onder de 600W "onstabiel" dus mijn sluimerverbruik 's nachts gaat hij niet kunnen opvangen. Toch ben ik sterk aan het overwegen dit te doen aangezien de auto sinds corona voor 95% van de tijd op mijn oprit staat.
Horla schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:07:
@mux : De wallbox Quasar is eindelijk gehomologeerd voor gebruik in België. Als ik ooit een batterijuitbreiding bij jou laat steken, ziet de auto deze dan als één grote batterij waardoor de extra capaciteit ook bruikbaar is als thuisbatterij?
Kost overigens 6k inclusief installatie, keuring, etc. Hier in België moeten ze de teruglevering wel op max 5kW zetten om één of andere mysterieuze reden (verplicht door Fluvius/Synergrid). En blijkbaar worden de waarden onder de 600W "onstabiel" dus mijn sluimerverbruik 's nachts gaat hij niet kunnen opvangen. Toch ben ik sterk aan het overwegen dit te doen aangezien de auto sinds corona voor 95% van de tijd op mijn oprit staat.
Dan moet je wagen natuurlijk wel V2G/V2H ondersteunen en een CHAdeMO stekker kunnen inpluggen. Maar inderdaad mooi product
Ik heb mijn Leaf nu iets meer dan een jaar in bezit en binnenkort komt er een extender en CCS bij. Er is wel iets dat mij opvalt. Sinds een paar maanden loopt de Hx waarde van de batterij snel achteruit. Ik lees hier en daar dat dit met de IR te maken heeft maar dat de waarde niet helemaal goed begrepen is. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? De SOH loopt langzaam terug, maar niet op een schrikbarend tempo. De auto heeft in een jaar 15K gereden en 202 L1/L2 charges en 12 QCs gehad. Ik probeer hem sinds kort minder vaak aan de lader te hangen maar ik heb geen idee of dat wat uitmaakt.
Voorzover ik in mijn grafieken terugzie is dit "normaal" gedrag in de zomer. Met in mijn grafieken de afgelopen jaren de bodem rondom begin september, en dan weer een stijging. Ik bemerk niet direct dat het een impact heeft op de prestatie van de accu.
Interessant, dank! Maakte mij stiekem wel een beetje zorgen namelijk. Wel duidelijk dat de waarde zich maar deels hersteld naar de trend wel neerwaarts is. @budi aangezien jij je data ook zo goed vastlegt, zie jij dezelfde trend? Ben benieuwd of dit terug te zien is in warmteontwikkeling van de accu bij laden/harder rijden bijvoorbeeld.
Ik overweeg een Leaf aan te schaffen, met in het achterhoofd de gedachte, hoop, deze binnen enkele jaren ook te kunnen gebruiken voor V2H ( of V2G) of als thuisbatterij.
Zijn er lezers die dit nu ook al doen, professioneel of hobbymatig?
Wat zijn jullie ervaringen? Waar kan ik nog meer info vinden, anders dan bij tweakers?
vorse012 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:40:
Ik overweeg een Leaf aan te schaffen, met in het achterhoofd de gedachte, hoop, deze binnen enkele jaren ook te kunnen gebruiken voor V2H ( of V2G) of als thuisbatterij.
Wat zijn jullie ervaringen? Waar kan ik nog meer info vinden, anders dan bij tweakers?
Volgens mij is het 'probleem' bij de Leaf dat je een speciale paal nodig hebt voor V2H of V2G en dat het alleen werkt via ChaDeMo. Ook schijnen die palen vrij duur te zijn en kun je ze niet hergebruiken als je daarna een auto met CCS stekker krijgt.
vorse012 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:40:
Ik zou inderdaad een Leaf of andere EV aanschaffen. Da's een goede 1e stap!
V2H is een mooie gedachte maar de markt is nog vol in ontwikkeling, ik zou daar nog een paar jaar mee wachten.
Een thuisbatterij is wel wat verder uitontwikkeld. De beschikbaarheid van de spullen is momenteel meer het probleem...
Horla schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:07:
Volgens mij had ik deze nog niet gereageerd, maar - ja. Volledige accucapaciteit is bruikbaar (hoewel ik voor thuisbatterij-doeleinden hem zou laten cyclen tussen 30-80%)
Hallo allen! Misschien een noobvraag maar google maakt me niet zo veel wijzer. Mijn vader heeft een tesla en wanneer je de auto aan het stroom zet kan je een limiet instellen (tot 80% laden) of gepland vertrekt (op dit tijdstip moet de auto 100% geladen zijn). Mijn moeder heeft een Nissan Leaf uit 2021 en ik vroeg me af of het ook met deze auto mogelijk is om op een dergelijke manier te laden? Hebben jullie hier ervaringen mee?
de Foarsitter schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:52:
Hallo allen! Misschien een noobvraag maar google maakt me niet zo veel wijzer. Mijn vader heeft een tesla en wanneer je de auto aan het stroom zet kan je een limiet instellen (tot 80% laden) of gepland vertrekt (op dit tijdstip moet de auto 100% geladen zijn). Mijn moeder heeft een Nissan Leaf uit 2021 en ik vroeg me af of het ook met deze auto mogelijk is om op een dergelijke manier te laden? Hebben jullie hier ervaringen mee?
@de Foarsitter Dat is niet rechtstreeks mogelijk. Ik doe het thuis via een paar omwegen.
Node-Red + Leaf2mqtt + smart plug (of aanstuurbare laadpaal) omdat ik ook graag mijn SOC graag wat lager houd.
GORby schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:05:
@de Foarsitter Dat is niet rechtstreeks mogelijk. Ik doe het thuis via een paar omwegen.
Node-Red + Leaf2mqtt + smart plug (of aanstuurbare laadpaal) omdat ik ook graag mijn SOC graag wat lager houd.
Dank voor jullie antwoorden! Wel jammer dat het niet rechtstreeks mogelijk is
Voor de personen hier met een Leaf+, wat is jullie ervaring nu met dat laden?
Ik kan een E+ via t werk leasen uit de pool maar heb geen idee of ik er met mijn 2.10m in pas en of ik dat laden fijn vindt. Zal voornamelijk gewoon woon-werk (27km enkele reis) doen en dit zou wel de goedkoopste oplossing zijn. Nadeel zou we dat langzame laden zijn…
Voor vakanties naar Frankrijk lijkt ie me sowieso niet zo fijn dus…
Dus de afweging is, hoe veel tijd is dat goedkope je waard? . Dat is een hele persoonlijke afweging, hoeveel scheelt het tov andere opties en wat zijn die opties?
De Leaf is geen langereisauto in hart en nieren, met een snellaadsessie of 2-3 per dag heb je het wel gehad voor het pakket het tijd vindt om af te koelen, en in de zomer zal dat misschien wel minder zijn. En dan zal dat vaak op 50kW zijn, tenzij je een snellere ChaDeMo lader tegenkomt, dus niet zo snel.
Voor alle overige scenario's ga je met de laadsnelheid geen issues hebben.
Woon-werk en alles ertussenin moet geen probleem zijn zolang je er maar aan denkt om hem aan te stekkeren en niet vanmorgen op weg naar werk (80km verderop) instapt en nog 1% accu hebt
Alle reizen die korter zijn dan +- 2x zijn maximum range per dag zijn ook geen uitdaging. Het is alles daarboven dat duidelijk buiten de comfortzone van de Leaf ligt.
Het scheelt me €40 tov een normale megane station en €105 tov bijv een Astra station.
Dat het laden zo vaak moet gebeuren lijkt me toch we vervelend. Aan de andere kant scheelt het 1k per jaar tov die Astra. Die aan de andere kant wel weer groter is…
Het scheelt me €40 tov een normale megane station en €105 tov bijv een Astra station.
Dat het laden zo vaak moet gebeuren lijkt me toch we vervelend. Aan de andere kant scheelt het 1k per jaar tov die Astra. Die aan de andere kant wel weer groter is…
De grote vraag is denk ik, kun je thuis betrouwbaar laden? Eigen stopcontact of altijd een vrije paal in de buurt. Zo ja, zou ik het zo doen. Zo nee, dan zou ik het er minder snel voor over hebben.
De grote vraag is denk ik, kun je thuis betrouwbaar laden? Eigen stopcontact of altijd een vrije paal in de buurt. Zo ja, zou ik het zo doen. Zo nee, dan zou ik het er minder snel voor over hebben.
Inderdaad, kan je thuis laden, of op je werk (of een andere plek) waar je vaak komt en lang stil staat? Vergeet ook niet dat je een laadpaal kan aanvragen mocht er geen in de buurt staan. Helaas moet je vaak wel al het leasecontract van de EV hebben dan.
Naast eerder genoemde redenen is een EV natuurlijk ook een milieubewustere keuze dan een ICE. Ik vind het zelf ook de relatieve stilte tijdens het rijden fijn.
Aanvragen van een laadpaal kan maar het daadwerkelijk plaatsen........
Zelf ben ik inmiddels bijna een jaar verder en nog steeds geen laadpaal (Arnhem).
Ik kreeg vandaag de melding "Maintenance other 1" op mijn scherm te zien, het gaat om een E-NV200 uit 2019 met 20057 km op de teller. Zo ver ik kan zien online is dit een standaard periodieke melding die aangeeft dat het verstandig is om de auto een beurt te geven. Nu twijfel ik een beetje of dat ik naar een Nissan dealer te gaan of dat ik hem zelf een beurt ga geven. Ik had hiervoor een oude Kangoo diesel die ik altijd zelf onderhield, maar aangezien dit mijn eerste "nieuwe" auto is twijfel ik over wat verstandig is. Qua onderhoud is er natuurlijk minder te doen met de E-NV200 in vergelijking met mijn vorige auto. Wat zouden jullie doen?
Sinds enkele maanden hoor ik een tik bij het accelereren en remmen. Iemand die dit dit ook heeft gehad? Schijnt volgens het Leaf forum een speling in de aandrijfas te zijn? Gaat over een Leaf uit 2020
[Voor 7% gewijzigd door nietmachine48 op 24-09-2022 20:00]
Nissan " adviseert sterk om een ev-stopcontact" te gebruiken ipv een regulier randaarde wandcontactdoos. Wat is het verschil en is het een zinnig advies? Prijs ?
Onderhoud is nog steed nihil (jaarlijkse beurt en APK, ik kom van benzine auto`s af met een gemiddeld onderhoud van 600 tot 1500 euro per jaar.
Hier gaat de Tesla niet meer aan de thuislader. Die paar KWH gooi ik dan liever in mijn eigen Leaf dan een lease auto.
Uiteraard heeft het nog steeds voordelen, maar eigenlijk alleen als je alleen een elektrische auto hebt.
In mijn geval heb ik ook nog een brandstof auto en betaal de kosten van mrb en onderhoud toch al. Nu rijden we bijna alles met de Leaf en vanaf volgende maand dus met de brandstof auto
Uiteraard heeft het nog steeds voordelen, maar eigenlijk alleen als je alleen een elektrische auto hebt.
In mijn geval heb ik ook nog een brandstof auto en betaal de kosten van mrb en onderhoud toch al. Nu rijden we bijna alles met de Leaf en vanaf volgende maand dus met de brandstof auto
Ja die begrijp ik ook wel, als de stroom richting de 70 cent plafond gaat, dan wordt het tijd voor publiekelijk laden voor de Leaf. Ik zit nog steeds op 36 cent de kWh bij Shell recharge...
Heb je dat al eens bekeken? Dan is de Leaf alweer goedkoper dan de benzine auto....
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details