Eindelijk was het dan zo ver, tijd om de Nissan Leaf aan de supercharger te hangen! In alle rust van de lange avond nabij Eemnes aan de V3. Het aansluiten ging niet in een keer goed tot ik me bedacht dat je echt goed het 'vulpistool' er ingeduwd moet houden tot de sessie start. Verder ging het laden goed en eigenlijk achteraf is het wel aardig om te weten dat er best wel wat non-tesla auto's zijn die niet met de V3 superchargers overweg kunnen, dus kudo's voor @
mux ! Ik had me dat niet bedacht toen ik deze locatie koos.
Parkeren Bjørn-style!

Achteraf denk ik dat hij er toch wel naast had gekund, tussen de palen in, maar goed, voor de eerste test natuurlijk alle rust opgezocht zodat ik niemand tot last zou zijn.
Het laden ging van 60 kW op 25%-ish procent tot 70 kW bijna vol. Ik begreep dat hij afgesteld is op 175A dus met een voltage van 340 tot 400 volt zit je op die snelheden.
Bij de 90% kwam er opeens een luide 'kloenk' geluid van achteren en deze kerstboom op het dashboard!

Dat was even schrikken, maar ik was wel goed voorbereid, ik had een steeksleutel bij me om de 12V accu even los te halen. Ik denk dat elke Leaf rijder dat in de auto moet hebben, naast een jumpstarter voor als je 12V accu leeg is

. Maar goed, even motor kap open, accu los, vast en we konden weer wegrijden met een volle accu. Leuke bijkomstigheid was dat de laadsessie nergens meer in mijn Tesla app te bekennen is. Heb ik nu gratis geladen of misschien komt de rekening nog wel?
Omdat ik altijd met Leafspy aan rijd en deze data naar huis stuur, kan ik leuke grafiekjes maken, hierboven zie je het verloop van de temperatuur van de hoofdaccu tijdens de 50 minuten durende laad sessie. De buitentemperatuur was 18 graden. Ik heb ook getest wat er gebeurt als je nadien 130 km/u rijdt op de snelweg, de temperatuur loopt zelfs ietsjes terug, dus mijn gevoel zegt dat het laden best wat sneller zou mogen, het zal maar een klein verschil maken, maar 200A zou wellicht wel kunnen als je rond de 80% stopt.
Hier nog het verloop van de state of charge naar verloop van tijd.
Gisteren hotel in Polen geboekt, ik heb er nu wel vertrouwen in dat we het gaan halen, wel met tussenstop, dus de 700 km voor het eerste stuk zal vast zonder problemen verlopen. In Polen zullen we het nog even hopen dat de Greenway laadpas op tijd komt en anders dat het met de app lukt te laden bij de wat obscure laders daar. Anders heb je Ionity nog, maar die moet ik nog testen van de week.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7