Publiekelijk laden is voor mij helaas geen optie, omdat ik in een heel klein dorpje woon met slechts 1 publieke laadpaal
Interessant dat ik hierboven vooral lees dat de kosten doorslaggevend zijn. Het liefst zou ik helemaal geen auto hebben maar nu het toch noodzakelijk is was de keuze voor elektrisch logisch doordat het minder vervuilend is. Speelt dit voor jullie geen rol?
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:39 ]
Voor mij wel. De aanschafprijs was wel een drempel, maar omdat een half jaar geleden de brandstofprijzen sterk stegen (en kWh prijzen niet) was het financieel toch wel interessant. En dan waren de totale netto maandlasten voor onze toenmalige brandstofauto en onze huidige leaf vrijwel gelijk (volgens ANWB site bij gelijke kilometers). Ik wilde sowieso elektrisch (vooral vanwege de uitstoot) en omdat de maandlasten vergelijkbaar waren was mijn partner ook overtuigd.Hemmik schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:30:
Interessant dat ik hierboven vooral lees dat de kosten doorslaggevend zijn. Het liefst zou ik helemaal geen auto hebben maar nu het toch noodzakelijk is was de keuze voor elektrisch logisch doordat het minder vervuilend is. Speelt dit voor jullie geen rol?
Ik laad verder niet thuis, vooral op werk en publiek, waar de prijzen nog niet zijn gestegen. Dus van de elektriciteitsprijsstijging heb ik geen last.
Ik verwacht niet onze elektrische auto in te ruilen voor een brandstofauto, ook al zou het voordeliger worden om die te rijden. Dan rij ik liever wat minder als het laden (te) duur wordt.
Ik kan alleen thuis laden, straat is geen optie - die palen staan altijd vol en leidt al geregeld tot commotie. Met 70 cent kWh rijd ik quitte met een benzine auto. Maar boven het plafond betaal je meer dan 70 cent! Ik kan met zinnepanelen alleen m’n thuis verbruik compenseren niet de KMS van de auto.Mar.tin schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:56:
[...]
Ah, da's een ander verhaal natuurlijk, ik ageerde vooral op @Mfpower die zijn Leaf gaat vervangen voor een benzineauto, ga je dan over een half jaar weer terugruilen als, hypothetisch de stroomprijzen weer dalen?
Ik PL deze leaf omdat ik nooit het geld zou hebben om een nieuwe te kopen. De enige business case die ik had waardoor het goedkoper was is omdat met 20k kilometer per jaar het verschil elektrische <> benzine begint op te tellen. Ik deed dit omdat ik voor minder geld een nieuwe auto kon rijden. Dat scheelde 160 per maand die ik samen met de opbrengst van m’n vorige auto keurig heb gespaard. Daar koop ik dan weer een nieuwe tweedehands van.
En ik kan met benzine weer een aanhanger trekken en op vakantie zonder een auto te lenen of huren. Het verschil was het me waard maar als het even duur is prefereer ik benzine, laat staan duurder.
Wel jammer want de leaf is by far de fijnste auto die ik heb gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 27-09-2022 17:37 ]
Niet voor lang meer....Draak1978 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ja die begrijp ik ook wel, als de stroom richting de 70 cent plafond gaat, dan wordt het tijd voor publiekelijk laden voor de Leaf. Ik zit nog steeds op 36 cent de kWh bij Shell recharge...
Heb je dat al eens bekeken? Dan is de Leaf alweer goedkoper dan de benzine auto....
Blijft wel een stuk goedkoper dan de huidige thuis energietarievenBij deze willen we je graag op de hoogte brengen van veranderingen in onze tarieven voor onderweg laden, als gevolg van de aanhoudende stijging van de energieprijzen.
Vanaf 28 september 2022 zijn dit de nieuwe tarieven:
Laadpuntcategorie Prijs per kWh (incl. btw)
Shell Recharge netwerk
Snelladers (DC) € 0,68
Community by Shell Recharge Variabel - bekijk de prijzen in de app.
Roamingnetwerk*
Snelladers (DC) € 0,83
Reguliere laadpunten (AC) € 0,40
Voor alle laadsessies worden € 0,32 transactiekosten gerekend met een maximum van € 6,32 per maand.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
[verwijderd]
Misschien toch maar eens investeren in een ChaDemo vehicle to home situatie... Vol gooien aan een paal en weer terug verbruiken...ArjoK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:14:
[...]
Niet voor lang meer....
[...]
Blijft wel een stuk goedkoper dan de huidige thuis energietarieven
Ik heb hier een offerte liggen maar ik ben zwaar aan het twijfelen:Draak1978 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:30:
[...]
Misschien toch maar eens investeren in een ChaDemo vehicle to home situatie... Vol gooien aan een paal en weer terug verbruiken...
- ding kost 6k (Wallbox Quasar)
- Hij kan niet minder dan 600W terug leveren dus je sluimerverbruik betaal je gewoon ('s avonds kom ik zelfs met de tv aan niet aan 600W)
- heeft en krijgt geen eco-smart functie. Dus je kan niet kiezen enkel te laden met overschot van je zonnepanelen
- Is helemaal niet intelligent (je kan niet programmeren dat hij 's nachts de auto niet moet laden want dat ze morgen goed weer voorspellen en het dus niet erg is dat de batterij 30% is)

Vandaag een stukje gereden met de auto van mijn moeder, 24 kWh 2014 Leaf zonder warmtepomp.
Vertrokken met 70% accu, 99 km op de GOM (zou 141 km op 100% zijn, dat lijkt me veel), 46 km gereden, 2/3 autosnelweg, aangekomen met 22% accu en 27 km op de GOM.
Met standaard settings geeft ABRP me 25% bij aankomst bij 203 Wh/km verbruik.
Lijkt me niet verkeerd.
Vertrokken met 70% accu, 99 km op de GOM (zou 141 km op 100% zijn, dat lijkt me veel), 46 km gereden, 2/3 autosnelweg, aangekomen met 22% accu en 27 km op de GOM.
Lijkt me niet verkeerd.
Signatures zijn voor boomers.
Als nieuwe eigenaar van de Leaf ben ik ook benieuwd naar deze vraag.nietmachine48 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:51:
Wie weet hoe en of de melding van nissan connect (accepteren voorwaarden) bij het starten van de Leaf kan worden uitgezet?
Vind het nogal onhandig om hier steeds mee bezig te zijn als je wilt wegrijden.
Heb in het topic gezocht, maar geen antwoord hierover kunnen vinden.
Is het 2014 model niet met warmtepomp?Maasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:25:
Vandaag een stukje gereden met de auto van mijn moeder, 24 kWh 2014 Leaf zonder warmtepomp.
Lijkt me niet verkeerd.
Heeft hij volgens mij niet. Het model met de warmtepomp is toch te herkennen dat die geen verhoging in de bagageruimte heeft?
Hij is van maart 2014, typegoedkeuring e11*2007/46*0230*05. Ja, officieel is die met WP in 2013 geïntroduceerd, maar deze zal wel ergens lang op voorraad gestaan hebben.
Bovenste is model zonder WP, onderste met.

Signatures zijn voor boomers.
Ah, ik heb het onderste model idd. Toevallig ook in roodMaasluip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:07:
[...]
Heeft hij volgens mij niet. Het model met de warmtepomp is toch te herkennen dat die geen verhoging in de bagageruimte heeft?
Hij is van maart 2014, typegoedkeuring e11*2007/46*0230*05. Ja, officieel is die met WP in 2013 geïntroduceerd, maar deze zal wel ergens lang op voorraad gestaan hebben.
Bovenste is model zonder WP, onderste met.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[verwijderd]
[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:39 ]
Update over de Hx-waarde van mijn 2018 leaf: hij loopt nog steeds vrij snel af.Hemmik schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:43:
Ik heb mijn Leaf nu iets meer dan een jaar in bezit en binnenkort komt er een extender en CCS bij. Er is wel iets dat mij opvalt. Sinds een paar maanden loopt de Hx waarde van de batterij snel achteruit. Ik lees hier en daar dat dit met de IR te maken heeft maar dat de waarde niet helemaal goed begrepen is. Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken? De SOH loopt langzaam terug, maar niet op een schrikbarend tempo. De auto heeft in een jaar 15K gereden en 202 L1/L2 charges en 12 QCs gehad. Ik probeer hem sinds kort minder vaak aan de lader te hangen maar ik heb geen idee of dat wat uitmaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/5XELuJACcih3g4eQ6gBbC3DM.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x3zcRZd7grkvC8Dem3AqdGs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook het idee dat hij iets minder regenereert met e-pedal maar dat kan uiteraard ook placebo-effect zijn. Op 6 november sta ik op de agenda voor een extender een CCS. @mux denk je dat ik mij hier zorgen over moet maken?
Ik heb altijd het idee dat in de winter de regeneratie minder goed werkt omdat de accu kouder is (als je begint met rijden iig).Hemmik schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:57:
[...]
Update over de Hx-waarde van mijn 2018 leaf: hij loopt nog steeds vrij snel af.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook het idee dat hij iets minder regenereert met e-pedal maar dat kan uiteraard ook placebo-effect zijn. Op 6 november sta ik op de agenda voor een extender een CCS. @mux denk je dat ik mij hier zorgen over moet maken?
[verwijderd]
Zeker waar, ik vind het ook moeilijk om dit te kwantificeren dus kan ook door temperatuur komen.Hercul3s schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:39:
[...]
Ik heb altijd het idee dat in de winter de regeneratie minder goed werkt omdat de accu kouder is (als je begint met rijden iig).
Is goed mogelijk dat het vooral leeftijd is, er is dan ook weinig te vinden over Hx behalve dat het waarschijnlijk iets met de weerstand te maken heeft. Heeft nu 50K gelopen waarvan ~16 K in het laatste jaar. Als het daadwerkelijk de interne weerstand is, zal ik het vooral merken bij (snel)laden, regenereren en accelereren of begrijp ik dat verkeerd?Mar.tin schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:46:
[...]
Ik heb met die getallen het idee dat het vooral een leeftijds/tijd-ding is en minder een gevolg van daadwerkelijke cijfers.
Toen ik 2,5 jaar geleden mijn extender kreeg had ik 61.000km op de teller, en een HX van 104% en een SOH van 92,68%
Inmiddels, 172.000km op de teller, dus ruim 111.111 km later nog 87,52% SOH en 82,86% HX. Merk op lange ritten, in elk geval in de zomer weinig van eventuele degradatie die er zou kunnen zijn. Kan in de zomer nog steeds op +- 14% accu naar huis rijden (75km).
Ik heb de afgelopen 3-4 maanden verzuimd om mijn grafiekjes bij te houden, die zal ik eens bijwerken, ik vermoed dat de trends hetzelfde zijn, ik zie elke zomer een "forse" dip in elk geval.
Volgens mij is weerstand vooral belangrijk bij snelladen, en dan vooral hoe snel je accu warm word en dus je snelheid omlaag gaat. Optrekken en regenereren zou (mijn inziens) niet echt daardoor beïnvloed moeten worden.Hemmik schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:54:
[...]
Zeker waar, ik vind het ook moeilijk om dit te kwantificeren dus kan ook door temperatuur komen.
[...]
Is goed mogelijk dat het vooral leeftijd is, er is dan ook weinig te vinden over Hx behalve dat het waarschijnlijk iets met de weerstand te maken heeft. Heeft nu 50K gelopen waarvan ~16 K in het laatste jaar. Als het daadwerkelijk de interne weerstand is, zal ik het vooral merken bij (snel)laden, regenereren en accelereren of begrijp ik dat verkeerd?
Wat ik heb begrepen van Mux is die Hx waarde enkel een reverse engineerde waarde bestaande uit 3 waardes waarvan dus die Hx in zijn eentje niet veel zegt en dat die andere twee nooit gevonden zijn. Met andere woorden, op zichzelf staand moet je niet teveel waarde hechten aan die Hx waarde. Enkel de SOH zegt in een zekere zin wat over de staat van je accu ten opzichte van Nissan's referentie accu welke ze als proef helemaal hebben laten degraderen. Althans, dat is een beetje hoe ik het begrepen heb.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:39 ]
Leaf Spy Pro is volledig met reverse engineering door - basically - batterij-leken in elkaar gezet. Mensen met goede kennis van elektronica, maar geen verdere BMS-kennis. Dus de meeste algemene elektrawaarden kloppen wel - spanningen, stromen, capaciteit, dat soort spul. Maar de rest is min of meer gokwerk, of in het geval van Hx: een compleet mysterie.
Misschien ook belangrijk om aan te merken: SOH is geen echte SOH-waarde. Het is net als Hx één van de waarden die het BMS gebruikt om te bepalen wat de staat is van de accu. En er zijn nog een paar waarden die hier linksom of rechtsom mee te maken hebben.
De reden hiervoor is dat niet elke batterij hetzelfde degradeert. Als je een accu heel veel snellaadt zul je sneller capaciteit verliezen, maar lang niet zo snel laad- en ontlaadprestaties. We komen 40kWh accu's tegen die zo goed als afgeschreven zijn door taxi- (en dus snellaad-)gebruik, met misschien 60% van de bruikbare capaciteit over, maar met nog de volle laadsnelheid. Terwijl een 24kWh accu uit 2011 misschien ook op 60% 'SOH' zit en maar met 7-11kW snellaadt.
We weten wel ongeveer wat de andere waarden betekenen. SOH lijkt een best guess van de Ah-capaciteit te zijn aan de hand van daadwerkelijk geladen energie. Hx lijkt de inverse te zijn van effectieve interne weerstand, en het BMS lijkt dit bij te houden op een curve o.b.v. SOC. Er zijn een paar andere waarden die tegelijk met Hx meeveranderen die het BMS lijkt te gebruiken om een curve te construeren die de interne weerstand vs SOC plot. Maar we weten niet wat de schalingsfactoren hiervan zijn.
En deze waarden zijn geen garantie. Juist het soort klanten dat wij zien met problemen met de batterij hebben SOH en Hx-waarden die nergens op slaan. Uiteraard, want wij zien reparatiegevallen. Veel klanten met een accu die prima werkt tussen de 50-100%, maar totaal geen capaciteit over heeft onder de ~50%. Alles lijkt exact te werken zoals de SOH aangeeft, en dan gaat alles stuk onder een bepaalde lading. Vaak heeft dit met batterijbalans of een slechte cel te maken, maar in 1 geval was het ook gewoon een BMS dat geen soep meer kon maken van wat er in de accu gebeurde.
Misschien ook belangrijk om aan te merken: SOH is geen echte SOH-waarde. Het is net als Hx één van de waarden die het BMS gebruikt om te bepalen wat de staat is van de accu. En er zijn nog een paar waarden die hier linksom of rechtsom mee te maken hebben.
De reden hiervoor is dat niet elke batterij hetzelfde degradeert. Als je een accu heel veel snellaadt zul je sneller capaciteit verliezen, maar lang niet zo snel laad- en ontlaadprestaties. We komen 40kWh accu's tegen die zo goed als afgeschreven zijn door taxi- (en dus snellaad-)gebruik, met misschien 60% van de bruikbare capaciteit over, maar met nog de volle laadsnelheid. Terwijl een 24kWh accu uit 2011 misschien ook op 60% 'SOH' zit en maar met 7-11kW snellaadt.
We weten wel ongeveer wat de andere waarden betekenen. SOH lijkt een best guess van de Ah-capaciteit te zijn aan de hand van daadwerkelijk geladen energie. Hx lijkt de inverse te zijn van effectieve interne weerstand, en het BMS lijkt dit bij te houden op een curve o.b.v. SOC. Er zijn een paar andere waarden die tegelijk met Hx meeveranderen die het BMS lijkt te gebruiken om een curve te construeren die de interne weerstand vs SOC plot. Maar we weten niet wat de schalingsfactoren hiervan zijn.
En deze waarden zijn geen garantie. Juist het soort klanten dat wij zien met problemen met de batterij hebben SOH en Hx-waarden die nergens op slaan. Uiteraard, want wij zien reparatiegevallen. Veel klanten met een accu die prima werkt tussen de 50-100%, maar totaal geen capaciteit over heeft onder de ~50%. Alles lijkt exact te werken zoals de SOH aangeeft, en dan gaat alles stuk onder een bepaalde lading. Vaak heeft dit met batterijbalans of een slechte cel te maken, maar in 1 geval was het ook gewoon een BMS dat geen soep meer kon maken van wat er in de accu gebeurde.
Dank! Het is weer een stukje duidelijker! Wellicht dat je meer kunt zien over de staat van mijn accu als ik bij je langs kom. Ik ervaar geen problemen, maar wil graag de data kunnen interpreteren.mux schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:05:
Leaf Spy Pro is volledig met reverse engineering door - basically - batterij-leken in elkaar gezet. Mensen met goede kennis van elektronica, maar geen verdere BMS-kennis. Dus de meeste algemene elektrawaarden kloppen wel - spanningen, stromen, capaciteit, dat soort spul. Maar de rest is min of meer gokwerk, of in het geval van Hx: een compleet mysterie.
[ Voor 3% gewijzigd door Hemmik op 10-10-2022 09:45 ]
Wij hebben een Nissan Leaf 40KW N-Connecta. Mijn vrouw en ik hadden vorig week een midweek naar Limburg gegaan. Wij wonen in Gelderland. Wij gingen weg met volledig geladen. Over die 5 dagen zijn wij naar verschillende plaatsen in Duitsland geweest en een aantal dorpen en steden in Nederland. Wij hadden bij thuiskomst ongeveer 400km gereden, en de accu was op 20%. Totale kosten voor gebruik publieke laadpalen €15. De kosten voor thuis laden worden grotendeels weggestreept met salderen zonnepanelen. Ik weet dat laden duurt langer als tanken, maar wij hebben publieke laadpalen gebruikt waar het was gratis parkeren, en dichtbij stads-/winkelcentra. Dus je sluit hem aan, ga winkelen/rondkijken, en als je terugkomt was de auto gewoon een stuk bijgeladen.
Iemand ervaring met het gebruiken van een type 2 thuislader (Mennekes)?
Ik heb nog een dergelijke lader die instelbaar is van 2-13a waardoor ik langzaam of juist extra snel kan thuisladen.
Er zijn blijkbaar adapters voor op de markt.
Ik heb nog een dergelijke lader die instelbaar is van 2-13a waardoor ik langzaam of juist extra snel kan thuisladen.
@chupie Je bedoelt een Granny (type 2 connector en een 230V stekker (Schuko-aansluiting)). Die Nissan meelevert is een 10A en die doet zijn werk. Ik gebruik hem incidenteel tijdens vakanties.
Thuis heb ik een Wallbox laadpaal en die is instelbaar 6-32A (maar begrensd op 20A ivm hoofdzekering)
Weet dat hoe lager je laadstroom (A) hoe groter het relatieve laadverlies.
Ik zou niet weten waarom je met minder dan 10A (2,3 kW) zou willen laden.
Thuis heb ik een Wallbox laadpaal en die is instelbaar 6-32A (maar begrensd op 20A ivm hoofdzekering)
Weet dat hoe lager je laadstroom (A) hoe groter het relatieve laadverlies.
Ik zou niet weten waarom je met minder dan 10A (2,3 kW) zou willen laden.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik laad onze Leaf vaak op met mijn Tesla Wall Connector. Daarvoor gebruik ik deze adapter:chupie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:36:
Iemand ervaring met het gebruiken van een type 2 thuislader (Mennekes)?
https://www.laadkabelfabr...adkabel-naar-type-1-auto/
P.S. deze adapter ga ik binnenkort verkopen wanneer de Leaf is omgebouwd naar 3 fasen laden.
[ Voor 6% gewijzigd door GadgetFrank op 13-10-2022 09:07 ]
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Laatst wilde ik 's ochtends vroeg wegrijden maar kon ik niet naar buiten kijken door alle condens. De ruitenwissers hielpen maar deels, want de voorruit was aan de binnenkant helemaal beslagen. Helaas had ik geen trekker bij de hand. Wel een handdoek, maar die laat strepen achter.
De zijruiten waren beslagen aan de buitenkant, dus ik deed die helemaal open en weer dicht. Helaas is dit niet zo effectief als ik heb meegemaakt in andere auto's. Mogelijk sluiten de rubbertjes niet zo goed aan, dit heb ik nog niet bekeken.
Voortaan heb ik in ieder geval trekker in mijn auto liggen voor deze gevallen. Van tevoren de verwarming aan doen werkt wellicht ook wel, maar lijkt me niet energiezuinig.
Ter info, ik heb een Leaf (40 kWh) uit 2018.
Zijn er meer mensen die last hebben/hadden van condens in de auto en hier een andere oplossing voor hebben gevonden?
De zijruiten waren beslagen aan de buitenkant, dus ik deed die helemaal open en weer dicht. Helaas is dit niet zo effectief als ik heb meegemaakt in andere auto's. Mogelijk sluiten de rubbertjes niet zo goed aan, dit heb ik nog niet bekeken.
Voortaan heb ik in ieder geval trekker in mijn auto liggen voor deze gevallen. Van tevoren de verwarming aan doen werkt wellicht ook wel, maar lijkt me niet energiezuinig.
Ter info, ik heb een Leaf (40 kWh) uit 2018.
Zijn er meer mensen die last hebben/hadden van condens in de auto en hier een andere oplossing voor hebben gevonden?
[verwijderd]
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Ik denk dat de auto wel een aantal dagen stil had gestaan toen er zoveel vocht in de auto zat.Mar.tin schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Hoe vaak rijd je?
Ik heb bijna nooit condens binnen, maar gebruik hem vrijwel elke dag, dus er is ook geen kans voor vocht om zich op te hopen.
Buiten loop ik altijd even langs met een trekkertje, en pak dan ook de koplampen even mee.
Voor binnen kan ik aanraden om de airco uit te laten als het voor de temperatuur niet nodig is, niet binnencirculeren, en regelmatig rijden.
Wat ik merk, als de airco aangeweest is, en je laat hem daarna voorverwarmen, dan gaat hij op het element dat nog "nat" is van de ontvochtiging van de airco dat water verdampen de auto in, en dan lekker op binnencirculeren verwarmen, en dus heb je dan beslagen ramen. Ik heb er zonder aircogebruik eigenlijk nooit last van.. "Nadeel" is wel dat als je regelmatig met meer personen in de auto rijdt je soort-van verplicht wordt om je verwarming op de voorruit te richten, omdat die anders _kan_ beslaan, in mijn eentje heb ik daar weinig last van, zeker niet als je de ruiten van binnen regelmatig even schoon houdt.
De airco gebruik ik met deze temperaturen niet.
Met een trekker langs de buitenkant vind ik niet zo erg. Aan de binnenkant vind ik het vocht vervelender.
Voorverwarmen aan de laadpaal kan helpen inderdaad, als de accu volledig is opgeladen. Als dat niet zo is voordat je wegrijdt dan gaat het alsnog ten koste van je range. En als ik alleen rij doe ik een jas aan (en soms stuurverwarming), de verwarming niet. Wellicht als het nog wat kouder wordt straks.Voorverwarmen (aan de laadpaal) is misschien niet heel "zuinig" maar wel comfortabel (ook in de winter "krabben" met een wissertje, en daarbij, een warme auto helpt voor je range op een accu, (als je aan de paal voorverwarmt) omdat je dan de stroom voor het opwarmen van de auto uit het net trekt, en niet uit je accu, en je dus alleen maar op temperatuur hoeft te houden tijdens het rijden.
Maar met anderen erbij wil ik de verwarming nog wel eens aanzetten.
Ik zag ook meer condens in de Leaf dan in mijn Prius. Met de Leaf werden dan ook veel meer korte stukjes gereden. Mijn idee was dat als je langer rijdt je meer vocht uit de auto rijdt door het opwarmen. Meer kort = meer vocht opbouw.Opxah schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Ik denk dat de auto wel een aantal dagen stil had gestaan toen er zoveel vocht in de auto zat.
De airco gebruik ik met deze temperaturen niet.
Met een trekker langs de buitenkant vind ik niet zo erg. Aan de binnenkant vind ik het vocht vervelender.
[...]
Voorverwarmen aan de laadpaal kan helpen inderdaad, als de accu volledig is opgeladen. Als dat niet zo is voordat je wegrijdt dan gaat het alsnog ten koste van je range. En als ik alleen rij doe ik een jas aan (en soms stuurverwarming), de verwarming niet. Wellicht als het nog wat kouder wordt straks.
Maar met anderen erbij wil ik de verwarming nog wel eens aanzetten.
Maar als je de ruitontwaseming aan zet ben je er toch zo vanaf?
Als het een beetje beslagen is wel, ja. Dan hoeft er maar een heel dun laagje vocht verdampt te worden.Hercul3s schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
...
Maar als je de ruitontwaseming aan zet ben je er toch zo vanaf?
Maar de keer waar ik het over had zat er een goede hoeveelheid middelgrote druppels. Na een paar minuten ruitontwaseming was er weinig gebeurt, dus heb ik het zelf maar drooggemaakt.
Ik moet wel zeggen dat de leaf (ze1) de meest slechte climate controll ooit heeft.Mar.tin schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Hoe vaak rijd je?
Ik heb bijna nooit condens binnen, maar gebruik hem vrijwel elke dag, dus er is ook geen kans voor vocht om zich op te hopen.
Buiten loop ik altijd even langs met een trekkertje, en pak dan ook de koplampen even mee.
Voor binnen kan ik aanraden om de airco uit te laten als het voor de temperatuur niet nodig is, niet binnencirculeren, en regelmatig rijden.
Wat ik merk, als de airco aangeweest is, en je laat hem daarna voorverwarmen, dan gaat hij op het element dat nog "nat" is van de ontvochtiging van de airco dat water verdampen de auto in, en dan lekker op binnencirculeren verwarmen, en dus heb je dan beslagen ramen. Ik heb er zonder aircogebruik eigenlijk nooit last van.. "Nadeel" is wel dat als je regelmatig met meer personen in de auto rijdt je soort-van verplicht wordt om je verwarming op de voorruit te richten, omdat die anders _kan_ beslaan, in mijn eentje heb ik daar weinig last van, zeker niet als je de ruiten van binnen regelmatig even schoon houdt.
Voorverwarmen (aan de laadpaal) is misschien niet heel "zuinig" maar wel comfortabel (ook in de winter "krabben" met een wissertje, en daarbij, een warme auto helpt voor je range op een accu, (als je aan de paal voorverwarmt) omdat je dan de stroom voor het opwarmen van de auto uit het net trekt, en niet uit je accu, en je dus alleen maar op temperatuur hoeft te houden tijdens het rijden.
Het aanschakelen van de airco op auto stand is meteen fors merkbaar.
En soms gaat de heater aan terwijl de ingestelde temp veel lager is dan de werkelijke temp.
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat ze zoiets slechts hebben kunnen implementeren.
Ik heb m vaak als het koud is op 16graden staan (warm zat)
Als het warmer is zet ik m vaak op 22-23 graden omdat anders de airco meteen heel fors begint te koelen.
In onze andere auto (fiesta) staat ie gewoon op 19graden en is het altijd behagelijk

ik heb/had last van een 'klik' in de stuurinrichting bij manouvreren.
Dealer heeft een bout (of iets dergelijks) vervangen in het stuurhuis waarna het een flink stuk minder is geworden.
Mij viel ook op dat het geluid zich vaak voordeed/doet wanneer ik het stuur net ff in de eindstop druk.
Zijn er meer mensen die dit ervaren?
Dealer heeft een bout (of iets dergelijks) vervangen in het stuurhuis waarna het een flink stuk minder is geworden.
Mij viel ook op dat het geluid zich vaak voordeed/doet wanneer ik het stuur net ff in de eindstop druk.
Dit klinkt mij niet bekend. Maar wat bedoel je precies met het stuur in de eindstop drukken?darklord007 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:29:
ik heb/had last van een 'klik' in de stuurinrichting bij manouvreren.
Ik haal in de zomer (en nu dus ook nog met deze temperaturen) met mijn 2021 Leaf 62 kWh de 400 km.
Dan heb ik nog een paar km over hè, dus dat doe je niet echt. Ik rijd nooit harder dan 100 km/h. Op mijn trip naar Zuid-Frankrijk (2500 km) reed ik 15,1kWh/100km. 2 personen plus vakantiebagage. Banden staan wel op 2,8 bar (warm). Af en toe airco aan op 22°.
Dan heb ik nog een paar km over hè, dus dat doe je niet echt. Ik rijd nooit harder dan 100 km/h. Op mijn trip naar Zuid-Frankrijk (2500 km) reed ik 15,1kWh/100km. 2 personen plus vakantiebagage. Banden staan wel op 2,8 bar (warm). Af en toe airco aan op 22°.
Zojuist de leaf(2011) opgehaald bij de garage wegens een niet functionerende verwarming. Airco werkt wel gewoon
Blijkt nu; om hem weer goed te laten functioneren moet een pcb heater(3200 euro) en een dc/dc omvormer vervangen worden. Totale kostenpost van enkel de onderdelen in nieuwe staat: 8100 euro. Dat gaan we dus mooi niet doen.
Iemand hier ervaring mee?
Blijkt nu; om hem weer goed te laten functioneren moet een pcb heater(3200 euro) en een dc/dc omvormer vervangen worden. Totale kostenpost van enkel de onderdelen in nieuwe staat: 8100 euro. Dat gaan we dus mooi niet doen.
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb gelezen dat een defecte verwarming bij de oudere Leafs vaker voorkomt, zie onder andere:
https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/verwarming-kapot/
Een van de latere posts heeft het over een kleine dieselgenerator met een klein verwarmingselement. Nu volg ik al een tijdje TeslaBjørn op youtube en die heeft sinds een tijdje een Ecoflow Delta Max, dat is een enigzins draagbare 2 kWh powerbank. Daar zou je een eenvoudige 700 watt heater op kunnen aansluiten, gewoon op de 220V en dat zou je dus ruim 2 uur aan warmte kunnen geven. Toevallig in een van de recentste video's rijdt hij rond in een Tesla met defecte verwarming en heeft ie als wijze van proef zo rond gereden met een provisorische verwarming. Of het praktisch is, is een tweede natuurlijk
Maar misschien/wellicht een idee. Het geeft immers ook wat extra range.
Zie deze video en deel 2:
YouTube: Millennium Falcon road trip to Alvdal with a broken heater part 1
https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/verwarming-kapot/
Een van de latere posts heeft het over een kleine dieselgenerator met een klein verwarmingselement. Nu volg ik al een tijdje TeslaBjørn op youtube en die heeft sinds een tijdje een Ecoflow Delta Max, dat is een enigzins draagbare 2 kWh powerbank. Daar zou je een eenvoudige 700 watt heater op kunnen aansluiten, gewoon op de 220V en dat zou je dus ruim 2 uur aan warmte kunnen geven. Toevallig in een van de recentste video's rijdt hij rond in een Tesla met defecte verwarming en heeft ie als wijze van proef zo rond gereden met een provisorische verwarming. Of het praktisch is, is een tweede natuurlijk
Zie deze video en deel 2:
YouTube: Millennium Falcon road trip to Alvdal with a broken heater part 1
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
langzaam sturen totdat hij stops en dan een beetje drukken ( niet heel hard maar voelt als een rubber die je induwd)Opxah schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:29:
[...]
Dit klinkt mij niet bekend. Maar wat bedoel je precies met het stuur in de eindstop drukken?
Dit kan je eventueel combineren met een 12V 250 watt heater op je sigarettenaansluiting. Het is niet veel maar mogelijk genoeg om je raam condensvrij te houden.budi schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:18:
Nu volg ik al een tijdje TeslaBjørn op youtube en die heeft sinds een tijdje een Ecoflow Delta Max, dat is een enigzins draagbare 2 kWh powerbank. Daar zou je een eenvoudige 700 watt heater op kunnen aansluiten, gewoon op de 220V en dat zou je dus ruim 2 uur aan warmte kunnen geven. Toevallig in een van de recentste video's rijdt hij rond in een Tesla met defecte verwarming en heeft ie als wijze van proef zo rond gereden met een provisorische verwarming. Of het praktisch is, is een tweede natuurlijkMaar misschien/wellicht een idee. Het geeft immers ook wat extra range.
[verwijderd]
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Je kan ook met een relay op je geschakelde plus nog een heater direct op je 12v accu zetten, je moet dan wel even goed kijken hoeveel ontlading die accu kan hebben.
Op onze vorige auto had ik een 2000 watt 230v auto heater op een smartplug in het stopcontact om voor te verwarmen, dat kan nog een hoop schelen. Dat werkt natuurlijk alleen als je een oprit hebt.
Niet ideaal, maar zonde om de auto af te danken voor zoiets..
Op onze vorige auto had ik een 2000 watt 230v auto heater op een smartplug in het stopcontact om voor te verwarmen, dat kan nog een hoop schelen. Dat werkt natuurlijk alleen als je een oprit hebt.
Niet ideaal, maar zonde om de auto af te danken voor zoiets..
Weet iemand of je perse naar een Nissan dealer moet voor een service? Ik las iets over dat als je naar een lokale garage gaat voor een service de garantie vervalt. Mijn E-nv200 is van 2019 dus ik zou nog wel een paar jaar garantie moeten hebben.
Ik heb het idee dat Nissan veel te veel vraagt voor een service, want in de praktijk wordt alleen het pollenfilter vervangen en wat punten gecontroleerd. Dat is iets wat een locale garage ook zou kunnen. Of zie ik dit verkeerd?
Ik heb het idee dat Nissan veel te veel vraagt voor een service, want in de praktijk wordt alleen het pollenfilter vervangen en wat punten gecontroleerd. Dat is iets wat een locale garage ook zou kunnen. Of zie ik dit verkeerd?
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige benzineauto. Van elektrisch rijden ben ik best wel gecharmeerd, specifiek ook van de Nissan Leaf. Ik rij (in ieder geval op dit moment) echter vrij weinig per jaar, hooguit 3000-5000 km. Wellicht dat dit wel weer iets gaat toenemen, zeker wanneer ik een fijne auto heb verwacht ik daar ook meer mee te gaan rijden. Misschien is 5000-8000 km voor de toekomst dan nog een betere inschatting.
Ik vind het erg moeilijk om in te schatten of een EV zinvol voor mij is. Ik heb een dubbele publieke laadpaal om de hoek (~40 meter lopen) en binnenkort ook de mogelijkheid om met de kabel over de stoep / via een galgje te laden. Extra zonnepanelen zouden ook nog een optie kunnen zijn.
Het overgrote deel rij ik ¨rondom huis¨. Incidenteel zijn er ook nog ritten van 90-130 km (en retour dezelfde dag maakt dat 180-260 km). Soms met laadmogelijkheid, niet altijd.
De 24/30kWh spreken me opzich wel aan (met name vanwege de prijs) maar ik vind het erg lastig inschatten hoeveel capaciteit er nu nog over blijft. Het is natuurlijk in te schatten dmv. de streepjes op de dashboard console maar heel accuraat is dat natuurlijk niet. De 40 kWh Leaf's vind ik daarentegen bijzonder mooi en bieden ook voor 99% van de ritten de luxe om vrijwel niet te hoeven snelladen. Ga ik hiervoor dan moet ik nog wel even wat budget vrij maken, dat wordt dus niet op korte termijn.
Enerzijds neig ik naar elektrisch, anderzijds is een benzine omdat het eigenlijk nog net iets praktischer is wellicht nog niet zo gek. Plus ik hoef mij dan minder zorgen over de batterij te maken (juist omdat ik 'm minder ga gebruiken dan de meeste mensen).
Heeft iemand hier een mening over?
Ik vind het erg moeilijk om in te schatten of een EV zinvol voor mij is. Ik heb een dubbele publieke laadpaal om de hoek (~40 meter lopen) en binnenkort ook de mogelijkheid om met de kabel over de stoep / via een galgje te laden. Extra zonnepanelen zouden ook nog een optie kunnen zijn.
Het overgrote deel rij ik ¨rondom huis¨. Incidenteel zijn er ook nog ritten van 90-130 km (en retour dezelfde dag maakt dat 180-260 km). Soms met laadmogelijkheid, niet altijd.
De 24/30kWh spreken me opzich wel aan (met name vanwege de prijs) maar ik vind het erg lastig inschatten hoeveel capaciteit er nu nog over blijft. Het is natuurlijk in te schatten dmv. de streepjes op de dashboard console maar heel accuraat is dat natuurlijk niet. De 40 kWh Leaf's vind ik daarentegen bijzonder mooi en bieden ook voor 99% van de ritten de luxe om vrijwel niet te hoeven snelladen. Ga ik hiervoor dan moet ik nog wel even wat budget vrij maken, dat wordt dus niet op korte termijn.
Enerzijds neig ik naar elektrisch, anderzijds is een benzine omdat het eigenlijk nog net iets praktischer is wellicht nog niet zo gek. Plus ik hoef mij dan minder zorgen over de batterij te maken (juist omdat ik 'm minder ga gebruiken dan de meeste mensen).
_@/'
Ik heb een PL Leaf via de ANWB en kan gewoon bij de lokale garage terecht voor onderhoudKoenVW76 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:31:
Weet iemand of je perse naar een Nissan dealer moet voor een service? Ik las iets over dat als je naar een lokale garage gaat voor een service de garantie vervalt. Mijn E-nv200 is van 2019 dus ik zou nog wel een paar jaar garantie moeten hebben.
Ik weet niet of de garantie vervalt, ik denk niet dat dit zomaar juridisch kan, maar ik ben geen jurist.KoenVW76 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:31:
Weet iemand of je perse naar een Nissan dealer moet voor een service? Ik las iets over dat als je naar een lokale garage gaat voor een service de garantie vervalt.
Wat wel vervalt is de mobiliteitsgarantie (=pechhulp), dat flikken eigenlijk alle merken wel.
Ik zou het niet doen. Ik heb een 24kWh Leaf 2015 gehad, met en zonder range-extender van Muxsan. Zonder leverde toch echt veel stress op. Vooral als je met partner/vrienden/kinderen reist. Range van 80-100 km (bij de betreffende Leaf), langzaam snelladen, onbetrouwbare GOM. En de batterij gaat korter mee dan veel andere EV's. Hij rijdt wel goed. Heb je al gekeken naar een Renault Zoe, met de grootste batterij die binnen jouw budget past? Is wel wat kleiner. De Leaf is een C-segmenter (VW Golf segment) en de Renault Zoe een B-segmenter (VW Polo segment).Steephh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:00:
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een vervanging van mijn huidige benzineauto. Van elektrisch rijden ben ik best wel gecharmeerd, specifiek ook van de Nissan Leaf. Ik rij (in ieder geval op dit moment) echter vrij weinig per jaar, hooguit 3000-5000 km. Wellicht dat dit wel weer iets gaat toenemen, zeker wanneer ik een fijne auto heb verwacht ik daar ook meer mee te gaan rijden. Misschien is 5000-8000 km voor de toekomst dan nog een betere inschatting.
Spaar door voor een 40kWh versie zou ik zeggen.Steephh schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:00:
Hoewel ik mijn 40 kWh Leaf nieuw heb (sinds begin 2020), zou ik die nu niet meer kiezen, maar goed als je budget beperkt is moet je toch wat.
Het is een prima auto hoor en ben er blij mee. Maar de afwezigheid van actieve accu koeling (snelladen is daardoor traag de 2e keer) en CCS is toch wel een nadeel.
Aan de andere kant, als je binnen de range van +/- 200 KM blijft en voordelig kan opladen (thuis al dan niet met zonnestroom) is het wel het overwegen waard.
Ik zou er alleen niet een tripje mee maken richting de alpen of zuid Frankrijk of verder.
Mocht je toch overwegen om een brandstof auto te nemen, wat ik afraad, kijk dan op z'n minst naar een (plug-in) hybride.
[ Voor 0% gewijzigd door hvwees op 04-11-2022 14:31 . Reden: typo correctie ]
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Ik ben het eens met @Mar.tin en @hvwees.Mar.tin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:42:
[...]
Wat ik hier aan wil toevoegen is:
Zolang je binnen 2x de range van een accu op een dag blijft is de Leaf prima. Of je moet zin hebben in een extender, heeft voor mij van mijn 2018 40kWh een perfect bruikbare machine gemaakt voor elke werkdag 170km maken. En alleen op werk laden
Voor 5-6000km per jaar ga je er nooit een financieel (groot) voordeel aan halen. De kosten van een goedkope benzineauto liggen rond de €0,20-€0,25/km all in.
Je kunt, afhankelijk van hoe goedkoop je kunt laden je brandstofcomponent een heel eind weglaten. Dus laat je eens voor €0,12-0,15/km kunnen rijden dan heb je het over €500 per jaar. Da's mooi meegenomen, maar ook geen wereldbedragen om 10-20.000 euro voor te investeren.
Het blijft geen lange reismachine. Trips van 700+ km blijven gewoon lang, zeker als ik kijk hoe gemakkelijk mijn ouders 1000den kilometers rijden op vakantie in hun model 3 uit 2019.
Ik zou eigenlijk een soort hybride willen tussen het comfort van een Leaf en het gemak van een Tesla
Met weinig kilometers in een jaar zal je elektrisch niet snel voordeliger uit zijn. Dat heeft vooral te maken met afschrijving van de auto, gebaseerd op de aanschafwaarde. Ook als je niet rijdt wordt je auto na verloop van tijd minder waard.
Dat neemt niet weg dat ik blij ben dat je elektrisch overweegt. Het is zeker goed voor het milieu en het rijdt ook erg comfortabel.
Ik heb zelf mijn 40 kWh Leaf geselecteerd op het feit dat ik (ook in de winter) 150 km wil halen zonder stress. Nou heb ik hem pas sinds het voorjaar, maar ik denk dat het wel gaat lukken.
Daarnaast had ik ook eisen aan de grootte van de auto en natuurlijk een bepaald budget.
Over hoe goed de accu is, ergens in dit forum kan je wel terugvinden waar die streepjes voor staan. Je kan ook overwegen een OBD dongel te lenen of aan te schaffen en i.c.m. Leaf Spy Pro de SOH (State of Health) uit te lezen. Dit kan bijvoorbeeld bij een proefrit.
Zelf heb ik naar volle tevredenheid een 30kwh model in een vergelijkbare situatie.
Krappe 6000 per jaar en meestal korte ritten, 70% SOH gemeten met leafspy geeft me in de winter ongeveer 140km bereik maar helemaal leegrijden blijft spannend uiteraard dus de laatste 10 a 15 reken ik niet mee.
Dus ruim 125 km en dan eventueel een half uurtje snelladen op de terugweg. Als ik al een grotere afstand af leg dan blijf ik veelal wel een aantal uur op mijn bestemming en dan hang ik hem gewoon daar aan de paal.
125km is voor Nederland genoeg tenzij je van diep zuid naar hoog noord of andersom moet.
Krappe 6000 per jaar en meestal korte ritten, 70% SOH gemeten met leafspy geeft me in de winter ongeveer 140km bereik maar helemaal leegrijden blijft spannend uiteraard dus de laatste 10 a 15 reken ik niet mee.
Dus ruim 125 km en dan eventueel een half uurtje snelladen op de terugweg. Als ik al een grotere afstand af leg dan blijf ik veelal wel een aantal uur op mijn bestemming en dan hang ik hem gewoon daar aan de paal.
125km is voor Nederland genoeg tenzij je van diep zuid naar hoog noord of andersom moet.
Vanmiddag gebeld met Nissan, die vertelde mij wel dat mijn garantie vervalt als ik niet naar een Nissan dealer ga voor een service. Mijn lokale garage zegt dat het normaal gezien bij nieuwe auto's niet zo is, maar omdat deze elektrisch is wisten ze het niet zeker. Ik ga maar eens de voorwaarden doorspitten...hvwees schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:51:
[...]
Ik weet niet of de garantie vervalt, ik denk niet dat dit zomaar juridisch kan, maar ik ben geen jurist.
Wat wel vervalt is de mobiliteitsgarantie (=pechhulp), dat flikken eigenlijk alle merken wel.
Sinds gister eigenaar van een 22 kWh extender van @mux. De GOM is er in ieder geval op vooruit gegaan
.
Een aantal vragen voor de andere bezitters van extenders. In hoeverre is Leafspy nog bruikbaar? Zover ik begrijp is enkel de hoofdbatterij zichtbaar. Hoe gebruiken jullie het nu?
Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre ABRP nog bruikbaar is. Zover ik kan zien krijgt deze van leafspy alleen een SOC (al lijkt het eerder dat het percentage van het aantal GIDs wordt doorgegeven), een vermogen, en wat info over de batterij. Daarnaast heb ik ABRP nu verteld dat ik een 62kWh Leaf heb.
Als laatste de koplampen. Hebben jullie hier nog aanpassingen aangedaan? De achterkant is iets hoger waardoor de lampen wat meer naar beneden schijnen.
Een aantal vragen voor de andere bezitters van extenders. In hoeverre is Leafspy nog bruikbaar? Zover ik begrijp is enkel de hoofdbatterij zichtbaar. Hoe gebruiken jullie het nu?
Daarnaast vroeg ik mij af in hoeverre ABRP nog bruikbaar is. Zover ik kan zien krijgt deze van leafspy alleen een SOC (al lijkt het eerder dat het percentage van het aantal GIDs wordt doorgegeven), een vermogen, en wat info over de batterij. Daarnaast heb ik ABRP nu verteld dat ik een 62kWh Leaf heb.
Als laatste de koplampen. Hebben jullie hier nog aanpassingen aangedaan? De achterkant is iets hoger waardoor de lampen wat meer naar beneden schijnen.
:strip_exif()/f/image/vpjfKAo15GrQCDGrwPrLgR8Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd met je extender!
Wat leafspy betreft, je ziet inderdaad enkel de status van de hoofdbatterij, maar als ik het goed begrijp is hij wel goed in balans met de extender, dus bepaalde zaken blijven wel kloppen. Dus de State of Charge klopt gewoon, net als voltage. Maar dingen als power output en input zal inderdaad wat afwijken, met mijn 45 kWh extender zal het een beetje 50/50 zijn. Ik rijd bijna altijd met Leafspy aan en stuur de data naar mijn eigen server en maak er grafiekjes en laad/ontlaad stats van. Gewoon omdat het kan
ABRP, niet zo veel ervaring mee, maar het klinkt logisch om inderdaad de 62 kWh Leaf in te stellen. Maar verder geen ervaring met koppeling met Leafspy of ODB.
Wat de koplampen betreft, ik begreep dat die zelf stellend waren door middel van een sensor op de achter as? Overigens heeft mijn dealer nu de lampen helemaal naar beneden gericht, heb ik nog maar 3 meter voor de auto zicht, zucht. Dat schijnen ze bijna allemaal te doen, bang voor APK steek proeven ofzo. Moet ik weer terug om daar over te zeuren. Weet iemand of je die wellicht zelf kunt stellen ergens? Een minimaal fractie / slagje omhoog zou al enorm helpen.
Wat leafspy betreft, je ziet inderdaad enkel de status van de hoofdbatterij, maar als ik het goed begrijp is hij wel goed in balans met de extender, dus bepaalde zaken blijven wel kloppen. Dus de State of Charge klopt gewoon, net als voltage. Maar dingen als power output en input zal inderdaad wat afwijken, met mijn 45 kWh extender zal het een beetje 50/50 zijn. Ik rijd bijna altijd met Leafspy aan en stuur de data naar mijn eigen server en maak er grafiekjes en laad/ontlaad stats van. Gewoon omdat het kan
ABRP, niet zo veel ervaring mee, maar het klinkt logisch om inderdaad de 62 kWh Leaf in te stellen. Maar verder geen ervaring met koppeling met Leafspy of ODB.
Wat de koplampen betreft, ik begreep dat die zelf stellend waren door middel van een sensor op de achter as? Overigens heeft mijn dealer nu de lampen helemaal naar beneden gericht, heb ik nog maar 3 meter voor de auto zicht, zucht. Dat schijnen ze bijna allemaal te doen, bang voor APK steek proeven ofzo. Moet ik weer terug om daar over te zeuren. Weet iemand of je die wellicht zelf kunt stellen ergens? Een minimaal fractie / slagje omhoog zou al enorm helpen.
Ah, top, dank! Dus de power input/output wordt evenredig verdeeld? Dus in mijn geval ~62/38%, klinkt logisch. Dan klopt de efficiency die leafspy registreert ook niet uiteraard. Die geeft gemiddeld 94 Wh/km voor de laatste trip waar m'n dashboard 139 aangeeft.
Goed om te weten van de lampen. Ben echter benieuwd of ze standaard om stand 0 staan en niet hoger kunnen maar alleen lager bij meer belading. Ga het even uitzoeken, dank!
Goed om te weten van de lampen. Ben echter benieuwd of ze standaard om stand 0 staan en niet hoger kunnen maar alleen lager bij meer belading. Ga het even uitzoeken, dank!
Bij mijn 2018 40 kWh Leaf zijn de koplampen te stellen met een draaiknopje, 1 t/m 4 dacht ik. Wordt meestal gebruikt om te compenseren voor het laadgewicht.Hemmik schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:58:
...
Wie heeft de navigatie vernieuwd van de MY18 Leaf met de 2022 kaart? Ik heb wat vragen want er gaat iets fout en nu is het hele entertainment systeem niet meer bruikbaar.
Als ik de oude kaart erin stop dan werkt navigatie niet meer en krijg ik een foutmelding.
Als ik de oude kaart erin stop dan werkt navigatie niet meer en krijg ik een foutmelding.
Dat zou bijzonder zijn? Ik heb vrijdag bij Kwikfit een Nissan merkbeurt laten uitvoeren incl. pechservice. Dus dat lijkt me niet te kloppen toch?KoenVW76 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:21:
[...]
Vanmiddag gebeld met Nissan, die vertelde mij wel dat mijn garantie vervalt als ik niet naar een Nissan dealer ga voor een service. Mijn lokale garage zegt dat het normaal gezien bij nieuwe auto's niet zo is, maar omdat deze elektrisch is wisten ze het niet zeker. Ik ga maar eens de voorwaarden doorspitten...
Hoeveel was je daarvoor kwijt? Hier een prijsopgave voor de 2e beurt a 250 euro
In Amsterdam bij dealer was ik in 2021 voor de 60.000km € 267 kwijt en dit jaar voor de 90.000km € 188.rreevvss schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:20:
Hoeveel was je daarvoor kwijt? Hier een prijsopgave voor de 2e beurt a 250 euro
Gisteren voor het eerst mijn 40 + 22 kWh leaf aan de snellader gehangen om eens te testen. Ik begrijp nog niet helemaal wat ik zie in Leafspy en op het dashboard. Ik begon met een vrij hoge SOC maar kreeg toch ~47 kW volgens het dashboard. Leafspy gaf altijd zo'n 10-12 kW lager aan dan het dashboard. Is de 10-12 kW wat er naar de extender gaat? Ik verwachtte dat dit een proportie zou zijn van de totaal geleverde energie maar dit leek op het eerste gezicht niet zo. Verder heb ik begrepen dat het voltage dat ik in Leafspy zie klopt, is het dan zo dat de stroom (A) enkel de waarde is van wat er naar de main pack gaat? Dan lijkt er zo'n 21% lagere stroomsterkte door de main pack te gaan bij deze SOC. Is dat bij een lagere SOC anders?
:strip_exif()/f/image/Fodc6Z3VDAZmSsUDXCHNViEH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fodc6Z3VDAZmSsUDXCHNViEH.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uwf1AaVW5kpRIlgnDMukFbxq.png?f=fotoalbum_large)
Binnenkort gaan wij ook met een Nissan Leaf 40 - tekna uit 2018 rijden.
Dit is voor ons de eerste elektrische auto en ben nu aan het bedenken hoe we thuis gaan "tanken"
Gezien onze netaansluiting (1x35a) en mogelijkheden leaf lijken dit me de opties:
Ik vermoed dat optie 1 voor ons als zou passen qua laadtijd.
Voor wat extra comfort zoals sneller laden en een laadpaal met een vaste kabel zou ik minimaal optie 2 willen kiezen, deze optie lijkt me ook geen problemen opleveren als we ook overdag willen laden.
Hiervoor zou ik een vrij simpele / "goedkope" 2e hands laadpaal op marktplaats kunnen zoeken.
Naast dat optie 3 nog sneller is zijn hier ook meer aanpassingen voor nodig, omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben om overdag te laden (als mijn aansluiting belast wordt door andere verbruikers) zal er dan load balancing nodig zijn.
Een ander mogelijk voordeel van optie 3 is dat er minder laadverlies is door het sneller laden.
Nu is mijn vraag of iemand weet wat het verschil in laadverlies is tussen laden op 3,7kW en 5,8kW?
Dit is voor ons de eerste elektrische auto en ben nu aan het bedenken hoe we thuis gaan "tanken"
Gezien onze netaansluiting (1x35a) en mogelijkheden leaf lijken dit me de opties:
- Stopcontact (2.3 kW) - 230V / 1x10A
- 1-fase 16A (3.7 kW) - 230V / 1x16A
- 1-fase 25A (5.8 kW) - 230V / 1x25A
Voor wat extra comfort zoals sneller laden en een laadpaal met een vaste kabel zou ik minimaal optie 2 willen kiezen, deze optie lijkt me ook geen problemen opleveren als we ook overdag willen laden.
Hiervoor zou ik een vrij simpele / "goedkope" 2e hands laadpaal op marktplaats kunnen zoeken.
Naast dat optie 3 nog sneller is zijn hier ook meer aanpassingen voor nodig, omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben om overdag te laden (als mijn aansluiting belast wordt door andere verbruikers) zal er dan load balancing nodig zijn.
Een ander mogelijk voordeel van optie 3 is dat er minder laadverlies is door het sneller laden.
Nu is mijn vraag of iemand weet wat het verschil in laadverlies is tussen laden op 3,7kW en 5,8kW?
Ik laad meestal op 20A. Mijn ervaring tussen 16A en 20A is het ca. 1%, tussen 10A en 20A ca 2%. Ik verwacht hetzelfde tussen 16A en 25 A.mieshel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:13:
Binnenkort gaan wij ook met een Nissan Leaf 40 - tekna uit 2018 rijden.
Dit is voor ons de eerste elektrische auto en ben nu aan het bedenken hoe we thuis gaan "tanken"![]()
Gezien onze netaansluiting (1x35a) en mogelijkheden leaf lijken dit me de opties:We gaan de auto 4 jaar rijden en kan 's-nachts opgeladen worden.
- Stopcontact (2.3 kW) - 230V / 1x10A
- 1-fase 16A (3.7 kW) - 230V / 1x16A
- 1-fase 25A (5.8 kW) - 230V / 1x25A
Voor de laadtijd naar 100% kan je 1 uur optellen bij de berekening van te laden kWh / laadvermogen kW.
[ Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 02-12-2022 14:24 ]
@ArjoK bedankt voor je reactie.
Het verschil is dan minimaal. Als laadtijd geen issue is dan kan ik beter kiezen om "éénvoudiger" op 16a te laden.
Ik had gehoopt dat laden op 25a dusdanig efficiënter zou zijn, in vergelijking met 16a, dat dit een "duurdere" installatie zou rechtvaardigen..
Het verschil is dan minimaal. Als laadtijd geen issue is dan kan ik beter kiezen om "éénvoudiger" op 16a te laden.
Ik had gehoopt dat laden op 25a dusdanig efficiënter zou zijn, in vergelijking met 16a, dat dit een "duurdere" installatie zou rechtvaardigen..
mijn leaf laad:
+- 6% per uur op 10A
+- 10% per uur op 16A
+- 20% per uur op 32A
Dan tel ik er idd een uurtje bij om tot 100% te komen
20--> 100% is dus 9uur @16A
+- 6% per uur op 10A
+- 10% per uur op 16A
+- 20% per uur op 32A
Dan tel ik er idd een uurtje bij om tot 100% te komen
20--> 100% is dus 9uur @16A
[verwijderd]
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Haha! Netjes, je bent wel een echte 'zero-hero'
. Voltage, ik neem aan in rust / stationair voor zover je daarvan kan spreken bij een EV, van 303 volt, da's best laag, zo laag heb ik hem nog niet gehad, ook niet toen ik hem een keer tot 4.4% leafspy SoC leeg reed. Toen was die in rust 314 volt, maar dat was in de zomer, ik kan me goed voorstellen dat dat ook wat uitmaakt.
Mijn vrouw heeft al een aardige tijd een 1e generatie Nissan Leaf, nu met het koude weer dacht ik de app weer eens te activeren zodat ze de verwarming vooraf kan gebruiken.
Maar de Leaf krijgt geen "verbinding met de centrale" om het account te activeren.
Nu lijkt mij dat ivm deze ouder is dan 3 jaar en hij daarom geen verbinding meer heeft, maar ik kan nergens meer vinden of je dit nog kan laten activeren oid tegen betaling.
Maar de Leaf krijgt geen "verbinding met de centrale" om het account te activeren.
Nu lijkt mij dat ivm deze ouder is dan 3 jaar en hij daarom geen verbinding meer heeft, maar ik kan nergens meer vinden of je dit nog kan laten activeren oid tegen betaling.
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]
Was de enige variabele de set banden of was het toevallig ook 15 tot 20 graden kouder dan in de zomer???Mar.tin schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:18:
[...]
Tijdens het rijden heb ik 299 voorbij zien komen![]()
Het was dat ik niet zo lang op werk was vandaag anders had ik hem even leeg-leeg gereden om te kijken how low i can go en daarna hoe veel stroom erin gaat, dat heb ik al veel te lang niet gedaan.
Het is overigens al de tweede keer in korte tijd dat ik me met mijn (voor mij nieuwe) wintersetje vergis in mijn range, laatst ook al op een ritje naar CenterParcs met een halve accu 170 kilometer, op mijn zomerbanden gaat dat dus echt.. ruim. En nu kwam ik met 9% SOC in Leafspy aan daar 😬
Ik rijd zelf het hele jaar op Vredestein Quadtrac all-seasons dus ik merk geen verschil in banden
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
[verwijderd]
[ Voor 113% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
2.5 jaar heb ik nu mijn Nissan Leaf wel private lease.
Vorige week op vakantiepark heeft de auto het begeven een defect in de 12v accu. Al meer mensen geweest met deze defect? Klinkt zo snel 2.5 jaar
Vorige week op vakantiepark heeft de auto het begeven een defect in de 12v accu. Al meer mensen geweest met deze defect? Klinkt zo snel 2.5 jaar
die van mij hadden ze tijdens de laatste onderhoudsbeurt (na 2 jaar) pro-actief vervangen... zal wel een zwak onderdeel zijn.Extrix schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:21:
2.5 jaar heb ik nu mijn Nissan Leaf wel private lease.
Ik heb ook niet de indruk dat die accu's al te best zijn of dat ze al te best beheerd worden door de auto. De mijne heb ik bij een leeftijd van 4,5 jaar vervangen (Leaf 2018). Maar ik had er al een paar maanden gedoe mee op en af. Had altijd al een steeksleutel bij me om de accu los te kunnen halen om de boordcomputer te resetten en de jumpstarter hoort ook tot de standaard uitrusting. Ik heb hem overigens gewoon zelf vervangen voor de goedkoopste passende accu die ik bij de bouwmarkt kon vinden. Het is een simpel klusje, je kan er goed bij.
Blijkbaar is 4,5 jaar toch niet zo'n slechte score als ik het zo lees
Ik vergeleek het met mijn vorige auto, een Renault Twingo en die was na ruim 6 jaar nog niet vervangen toen ik hem inruilde.
Blijkbaar is 4,5 jaar toch niet zo'n slechte score als ik het zo lees
Mijn leaf is bijna 3 jaar oud en heb er gelukkig (even afkloppen) nog geen problemen met de 12V accu.budi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
Ik heb ook niet de indruk dat die accu's al te best zijn of dat ze al te best beheerd worden door de auto. De mijne heb ik bij een leeftijd van 4,5 jaar vervangen (Leaf 2018).
Ik merk wel dat als ik de auto inplug het 12V systeem gevoed wordt. Vooral in deze donkere dagen valt het op aan de interieur verlichting.
Mijn vorige auto, een Toyota Prius (3) had een super kleine schattige 12V accu, die was alleen nodig voor de boordcomputer zodra de auto aan gezet werd kwam de voeding uit de tractie accu. Maar die is nooit vervangen in de bijna 10 jaar dat ik hem had.budi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:48:
Blijkbaar is 4,5 jaar toch niet zo'n slechte score als ik het zo leesIk vergeleek het met mijn vorige auto, een Renault Twingo en die was na ruim 6 jaar nog niet vervangen toen ik hem inruilde.
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
Wat is de onderhouds interval voor de Leaf 62kWh?
Is het 15dkm of meer?
Edit:
rtfm. Er staat inderdaad 30dkm in.
Volgende vraag. Heeft er iemand een ingevuld garantie boekje met onderhoudsrapport van de eerste pagina's?
Pagina's I, II, III en IV.
Bij mij lijken hier stickers te missen/ pagina's zijn blanco.
Is het 15dkm of meer?
Edit:
rtfm. Er staat inderdaad 30dkm in.
Volgende vraag. Heeft er iemand een ingevuld garantie boekje met onderhoudsrapport van de eerste pagina's?
Pagina's I, II, III en IV.
Bij mij lijken hier stickers te missen/ pagina's zijn blanco.
[ Voor 63% gewijzigd door rreevvss op 08-12-2022 16:42 ]
Het is dus wel een bekend iets die 12v accu vrij snel de geest kan geven.
Helaas gebeurde het bij mij toen ik terug wou gaan met de kids en vrouw van een vakantiepark.
Geloof me geen ideale situatie.
PS: vrouwtje zij meteen dat ik vergeten was de auto uit te zetten toen die helemaal niks meer deed.
Maybe good to know: maar echt alles werkt via de 12v: openen van laadklep het starten met lade. Kofferbak openen. Best wel kut dus
Helaas gebeurde het bij mij toen ik terug wou gaan met de kids en vrouw van een vakantiepark.
Geloof me geen ideale situatie.
PS: vrouwtje zij meteen dat ik vergeten was de auto uit te zetten toen die helemaal niks meer deed.
Maybe good to know: maar echt alles werkt via de 12v: openen van laadklep het starten met lade. Kofferbak openen. Best wel kut dus
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
In mijn gevalzat er echt kortsluiting in dus was echt overledenMar.tin schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:41:
[...]
Yup, dat is helaas/gelukkig (doorhalen wat niet van toepassing is) met bijna alle auto's zo tegenwoordig.
Een boostertje van een paar tientjes kan in dit soort situaties soelaas bieden, dan heb je nooit meer kopzorgen, immers hoeft het bijna niks te boosteren, alleen maar een klein beetje zodat de auto zijn contacten met de HoogVoltage accu weer kan sluiten.![]()
Als je er eentje hebt met een USB-oplaadpoortje kun je die gemakkelijk in je dashboardkastje leggen en dan is hij altijd "vol".
Heeft nog iemand meer problemen met de App (Android)? Als ik 's morgens via de app de aircondition aan wil zetten, lukt dat niet. Vorig jaar lukte dat wel. De app is up to date.
Nissan Leaf 2020 40kWh
In veel gebieden is er nauwelijks nog 3g dekking dus slecht bereik.jocst77 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:20:
Heeft nog iemand meer problemen met de App (Android)? Als ik 's morgens via de app de aircondition aan wil zetten, lukt dat niet. Vorig jaar lukte dat wel. De app is up to date.
Thuis bij mij geen probleem op het werk is er echter nauwelijks verbinding mogelijk.
Zelf vraag ik de accustatus op (2 a 3 keer refreshen voordat deze binnenkomt) en zet dan vervolgens de verwarming aan, het lijkt wel alsof de auto dan nog verbinding heeft.
even de auto van slot klikken en weer op slot helpt meestal ook om verbinding te krijgen.jocst77 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:20:
Bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen.
Nissan Leaf 2020 40kWh
Dit heeft geholpen. Dank je!jackaubrey schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:17:
[...]
even de auto van slot klikken en weer op slot helpt meestal ook om verbinding te krijgen.
Nissan Leaf 2020 40kWh
Ergens de komende twee weken mag ik eindelijk mijn Leaf e+ in ontvangst nemen (besteld op 3/1). Nu wil ik graag mijn racefiets kunnen dragen en ben bekend met het trekhaak verhaal (wat sowieso nog best prijzig is), en wil ik dus een fietsendrager voor op de achterklep aanschaffen. Er zijn best veel opties dus ben benieuwd naar ervaringen van anderen? Dus; iemand een tip voor ene goede achterklep fietsendrager?
Ook ga ik nog voor een dankoffer voor de vakantie met de kids dus ik zou ook nog voor een fietsendrager op dak kunnen gaan maar zeker voor 2 fietsen wordt dit toch ook alweer prijzig en zal de actieradius nog verder verkorten dan een achterklep drager lijkt me?
Tot slot; heeft iemand ervaring met het uitzetten van de KeyLess entry? Ik wil mijn auto ook via SnappCar aanbieden en dan is keyless entry niet zo handig (met de sleutel in een kastje in de auto hebben liggen).
Ook ga ik nog voor een dankoffer voor de vakantie met de kids dus ik zou ook nog voor een fietsendrager op dak kunnen gaan maar zeker voor 2 fietsen wordt dit toch ook alweer prijzig en zal de actieradius nog verder verkorten dan een achterklep drager lijkt me?
Tot slot; heeft iemand ervaring met het uitzetten van de KeyLess entry? Ik wil mijn auto ook via SnappCar aanbieden en dan is keyless entry niet zo handig (met de sleutel in een kastje in de auto hebben liggen).
[ Voor 13% gewijzigd door paulmadejong op 16-12-2022 14:13 ]
MacBook Pro 14" 2021
Staat bij mijn 2015 Leaf uit, leuk maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat mijn vrouw d'r sleutel niet in d'r tas bij voordeur ophangtpaulmadejong schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:12:
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Fijn! Het kan dus. De dealer kon het me niet vertellen namelijk 😜Felicia schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:46:
[...]
Staat bij mijn 2015 Leaf uit, leuk maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat mijn vrouw d'r sleutel niet in d'r tas bij voordeur ophangt
MacBook Pro 14" 2021
Eind van de maand lever ik na bijna 2,5 jaar m'n Nissan Leaf 40kWh in bij de private-lease maatschappij. De enorm gestegen kosten van elektra hebben de knoop doorgehakt. Ik heb het prijsplafond "nodig" voor m'n huishoudelijk gebruik en de kosten voor de Leaf lopen gewoon te hoog op. Ik heb het de afgelopen maanden kunnen compenseren met dynamische prijzen, maar dan nog kwam ik over de 40ct per kilowatuur wat 2,5 x zoveel is als de 16ct waarop ik de Leaf had begroot. Komend jaar zullen de kosten naar verwachting nog hoger liggen, misschien wel 3-4 keer zoveel. Benzine is niet zo hard in prijs gestegen. Door de hoge PL kosten is minder rijden amper een optie want dan gaat je km prijs door het dak. Mijn conclusie is dan ook dat ik nog niet klaar ben voor elektrisch rijden, in elk geval niet met een PL contract. Een EV kan ik echter uit eigen zak voorlopig niet betalen. Ook willen we op zoek naar een andere woning waardoor ik ook het PL contract wil verbreken. Dat doen we nu dus iets eerder dan gepalnd.
Mijn evaluatie na 2,5 jaar rijden:
- de Leaf was by far de fijnst rijdende auto die ik ooit heb gehad, op vochtproblemen na (met het hele gezin in de auto beslaat alles continu) en een erg gevoelige botsingdetectie die erg vaak ingreep.
- met pijn in m'n hart lever ik 'm dus in.
- rapidgate + het missen van 3-fase laden + chademo maken de auto echt ongeschikt voor vakanties. Ik weet dat er dapperen zijn die dit gedaan hebben maar voor mij was het te onhandig, zeker met 3 kids. En nogmaals een EV die dit allemaal wel kan is financieel vooralsnog buiten bereik. Hierdoor moest ik steeds alternatief vervoer regelen.
- in het algemeen mis ik bij het elektrisch rijden wel flexibiliteit, paar keer met kou en / of harde regen icm met bezette laadpalen moeten snelladen en dat half uur wachten voelde als een serieuze waste of time + koffiegeld om die tijd te overbruggen. Geen last van range anxiety gehad in NL maar ik heb er wel een paar keer flink van staan balen.
- vermindering van CO2 uitstoot ook relatief want ik kan alleen 's nachts laden
Dus we gaan weer terug naar dinosap + auto in bezit (occasion dat wel)
Ook vraag ik me af of elektrisch rijden voor ons uberhaupt een haalbare kaart gaat zijn zonder schulden/financiering. Ik houd m'n hart daarom vast of mobiliteit in NL voor ons nog wel een toekomst heeft.
In elk geval bedankt iedereen voor de bijdragen in dit topic, veel geleerd, en veel aan gehad.
Mijn evaluatie na 2,5 jaar rijden:
- de Leaf was by far de fijnst rijdende auto die ik ooit heb gehad, op vochtproblemen na (met het hele gezin in de auto beslaat alles continu) en een erg gevoelige botsingdetectie die erg vaak ingreep.
- met pijn in m'n hart lever ik 'm dus in.
- rapidgate + het missen van 3-fase laden + chademo maken de auto echt ongeschikt voor vakanties. Ik weet dat er dapperen zijn die dit gedaan hebben maar voor mij was het te onhandig, zeker met 3 kids. En nogmaals een EV die dit allemaal wel kan is financieel vooralsnog buiten bereik. Hierdoor moest ik steeds alternatief vervoer regelen.
- in het algemeen mis ik bij het elektrisch rijden wel flexibiliteit, paar keer met kou en / of harde regen icm met bezette laadpalen moeten snelladen en dat half uur wachten voelde als een serieuze waste of time + koffiegeld om die tijd te overbruggen. Geen last van range anxiety gehad in NL maar ik heb er wel een paar keer flink van staan balen.
- vermindering van CO2 uitstoot ook relatief want ik kan alleen 's nachts laden
Dus we gaan weer terug naar dinosap + auto in bezit (occasion dat wel)
Ook vraag ik me af of elektrisch rijden voor ons uberhaupt een haalbare kaart gaat zijn zonder schulden/financiering. Ik houd m'n hart daarom vast of mobiliteit in NL voor ons nog wel een toekomst heeft.
In elk geval bedankt iedereen voor de bijdragen in dit topic, veel geleerd, en veel aan gehad.
[verwijderd]
[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
Leuk als je goedkoop kan laden inderdaad. Daar gaat het bij mij mis helaas.Mar.tin schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:07:
[...]
Langere termijn is het stijgen van de prijzen van dinosap, en het dalen van de electriciteitsprijzen imho gezien de toenemende electrificatie, en vergroening haast een gegeven, al dan niet geholpen door overheden. Daarnaast zullen we met opschalen van de capaciteit van EV's, en accu's bouwen denk ik nog wel wat stappen gaan zetten in de prijzen. Momenteel zie je dat EV's aan alle kanten overal uitverkocht zijn.
We zitten met zijn allen in een ongekende overgang van dingen. Het is niet eerder mogelijk geweest om zo'n groot deel van je eigen energiebehoefte op te wekken en af te vangen. Dat is een fundamentele verschuiving, die helaas het makkelijkst gemaakt kan worden door de mensen die het meeste geld "over" hebben.
Ik heb mede doordat ik altijd goedkoop kan laden mijn Leaf over 1,5-2 jaar volledig terugverdiend. Dat is op geen enkele manier dan elektrisch voor de bakker te krijgen, ook zelf bijvoorbeeld je stroom opwekken voor je mobiliteit is ongekend. Helaas, wederom, voorlopig vooral voor de mensen die méér te besteden hebben.
Ik heb collega's die afgelopen jaar de keuze hadden tussen (privé) een Leaf40 kopen voor +- 20K, met de belofte op goedkoop laden op werk, en voor €10k een panda. En die tóch voor de panda kiezen. Ondanks (financiële) ondersteuning vanuit ons als werkgever. Want, misschien, gaat "ooit" de accu wel stuk buiten de garantieperiode, waar ze met hun kilometrage nog +- 5 jaar binnen zouden vallen.
Verder ben ik het met je punten over de Leaf helemaal eens. Het is, zonder modificaties tenminste, geen verre-reis-auto, CCS, actief temperatuurmanagement van de accu, en geen 3-fase laden zijn allemaal zaken die écht missen uit de huidige value-proposition van de Leaf. Hoewel ik dat laatste gelukkig behoorlijk kan opvangen met een 32A lader op werk.
700km enkele reis op een dag is gewoon een dobber voor mijn range-extended Leaf, terwijl, als ik zo nu en dan de Model 3LR van mijn werkgever zo nu en dan een halve dag mee heb, is dat, in elk geval qua kilometervreter, echt een droom van een auto. Ook langere reizen, zijn een genot, met geplande stops door de auto, en lekker kort laden.
De toekomst gaat het leren wanneer we definitief over gaan op EV. Nu is nog niet het moment dan moet er echt wat gaan gebeuren met de prijzen. Zowel van de auto’s als de stroom zelf. Een EV met de eigenschappen die wij nodig hebben is voor ons helaas nog niet haalbaar.
Ik heb vandaag onze tweedehands Leaf (2017, 30kWh) naar de garage gebracht omdat de verwarming het niet meer deed... vervelend wanneer de auto aan de binnenkant bevriest, of helemaal beslaat met vochtig weer.
Hoor ik dat de PTC heater defect is. Vervangen, bijna 1000 euro aan onderdeel, en een dag werk. Wanneer ik kijk wat er voor nodig is voor het vervangen van de heater snap ik wel dat het een duur geintje is. En ik lees her en der dat de PTC heater blijkbaar een kwetsbaar onderdeel is in de Leaf .
Hoor ik dat de PTC heater defect is. Vervangen, bijna 1000 euro aan onderdeel, en een dag werk. Wanneer ik kijk wat er voor nodig is voor het vervangen van de heater snap ik wel dat het een duur geintje is. En ik lees her en der dat de PTC heater blijkbaar een kwetsbaar onderdeel is in de Leaf .
Is dat al een nieuw type Leaf? 40kWh?
En met bouwjaar 2018 heb je nog garantie toch?
ik kreeg dezelfde voor mijn 2011 leaf voor de kiezen; 8100 euro aan kosten. Zit de heater er nog niet eens in. Auto is per direct afgeschreven. Contact opgenomen met Muxsan; zij kunnen het voor een veel leukere prijs doen.boxlessness schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:41:
Ik heb vandaag onze tweedehands Leaf (2018) naar de garage gebracht omdat de verwarming het niet meer deed... vervelend wanneer de auto aan de binnenkant bevriest, of helemaal beslaat met vochtig weer.
[verwijderd]
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]
Nee, de 30kWh versie... of was het bj 2017? Heb het even niet paraat.rreevvss schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:54:
Is dat al een nieuw type Leaf? 40kWh?
8100 euro!?!? WTF, hoe komen ze daar bij? Volgens de garage (lokale garage) is het ~1000euro voor de heater zelf, en een dag werk (afhankelijk hoe gemakkelijk het dashboard er uit komt). Dan gok ik ergens rond de 2000 euro.RemySoeters schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:14:
[...]
ik kreeg dezelfde voor mijn 2011 leaf voor de kiezen; 8100 euro aan kosten. Zit de heater er nog niet eens in. Auto is per direct afgeschreven. Contact opgenomen met Muxsan; zij kunnen het voor een veel leukere prijs doen.
Bij mij is de dc/dv omvormer ook defect geraakt toen de ptc heater eruit geklapt is. Waarschijnlijk is de zekering niet goed geweest/te weinig beveiligd.boxlessness schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:31:
[...]
8100 euro!?!? WTF, hoe komen ze daar bij? Volgens de garage (lokale garage) is het ~1000euro voor de heater zelf, en een dag werk (afhankelijk hoe gemakkelijk het dashboard er uit komt). Dan gok ik ergens rond de 2000 euro.