Mar.tin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:38:
Gisteravond wilde de Leaf40 van mijn moeder niet meer starten, na uitlezen DTC's kwam daar een P0AA6 1A08 foutmelding bovendrijven:
EV/HEV Hybrid Batt Volt Sys Isolation EVC 157.
Ik heb bij dergelijke foutmeldingen eigenlijk alleen nog maar overleden accupakketten met gezwollen cellen voorbij zien komen. Vermoedelijk een productiefoutje zou ik denken, aangezien hij nog maar 12.000km op de teller heeft.
Vanmorgen opgehaald en naar de dichtstbijzijnde dealer gebracht, ben benieuwd. Ze heeft vandaag mijn Leaf mee, en nu moet ik helemaal als een pleb in een ICE meerijden met een collega
[Afbeelding]
Update, de auto van mijn moedertje krijgt, niet geheel buiten mijn verwachting na bovenstaande DTC een nieuwe accu binnenkort

.
En van mijn eigen trouwe 40kWh + 17,6kWh Extender Leaf ga ik ergens deze/volgende week afscheid nemen. Heb er een boel prettige kilometers mee gemaakt (+- 154.000 zelf gereden kilometers). En inruilen voor een Model 3 Standard Range uit 2022,
Een bovengemiddeld prettige auto, waar ik met heel erg veel plezier veel kilometers mee gemaakt heb. Maar ik ben afgelopen jaar meer met de auto "vér" weg geweest, en dit jaar staan er ook alweer een aantal reizen op de planning, en dan is de Leaf toch niet helemaal het ideale reismaatje, het relatief hoge verbruik en het gebrek aan accukoeling en verwarming maakt lange onverwachte reizen relatief onpraktisch.
Met de winterwielen die ik er nu onder heb zitten stijgt mijn gemiddeld verbruik van +- 125Wh/km op standje krant naar ruim 160Wh/km, combineer dat met een beetje kou, en een degradatie die zéker niet hoog is, maar ook groter dan 0 is, en veel verder dan 250-300 km kom ik ineens niet meer op een accu met dit soort weer.
En als je 400+ km gewend bent in de "zomer", valt dat toch een beetje tegen het éérste jaar dat ik op winterwielen rijd omdat ik in februari een week naar zuid-duitsland ga.

.
Dus met +-181.000km op de klok een mooi moment om er afscheid van te nemen. Voor de gemiddelde bereider met 15.000km/jaar zéér waarschijnlijk nog jaren en jaren rijplezier vermoed ik.
De afschrijving was wat hoger dan de markt mij de afgelopen maanden deed hopen, maar, inclusief de aanschaf van de extender een kleine €0,10 per kilometer aan afschrijving is nog altijd niet de hele wereld.
Totaal €1615 euro aan "onderhoud" waarvan +- €1000 voor 2x 4 nieuwe banden, waarvan de nieuwste set na +-65.000km nog halverwege zijn leven is.
€100 aan een keer uitlijnen nadat hij heeeeeeeeeeeeeel iets naar rechts trok nadat er plots een vervelend gat in de weg was.
€500 verdeeld over 3 reguliere onderhoudsbeurten, waarbij volgens mij niets bijzonders gedaan is anders dan de laatste beurt een beetje nieuwe remvloeistof.
€2295 voor in totaal 4 jaar All-risk verzekeren (+- €47 per maand). of €0,015 / km
€841 aan allerlei variabele kosten, voornamelijk de wasstraat, en €400,- voor een set wintervelgen met banden. (€0,006 / km)
Altijd gunstig kunnen laden, dus de 24.567kWh die uit een laadpaal gekomen zijn hebben mij bij elkaar een kleine €400,- gekost, voornamelijk vakanties.
Mijn gemiddelde laadsessie duurde 6 uur en 45 minuten, echter hierin is ook meegenomen dat ik niet altijd de sessie beëindigde als hij vol was (bijvoorbeeld als ik nog 3 uur op werk zat) Gemiddeld is er met 6,28kW geladen, verdeeld over 817 laadsessies aan een normale laadpaal en 45 snellaadsessies.
Gemiddeld 18,5kWh per snellaadsessie en 28,9kWh per L2 laadsessie.
Toen ik de Leaf kocht had hij 26.380 km op de teller staan, en een gerapporteerde accugezondheid van 96.16%
152.000km later rapporteert de auto 88,11% State of Healfh een afname van +- 8,05%
Dat is 1% elke 18.855km ongeveer. of 0,61% elke 100 dagen, of ongeveer 2% per jaar.
Een gemiddelde "rit" (laadbeurt - laadbeurt) schommelt tussen de 150-250km, waar veruit de meeste ritten retourtje woon-werk (160km) waren, en er dus gewoon elke werkdag aangestekkerd werd.
Al met al, een plezante auto.
Het is jammer dat Nissan niet een klein beetje doorgepakt heeft met beter accutemperatuurmanagement, CCS en wat andere kleine verbeteringen. Wél fijn dat Muxsan dat doet met in elk geval CCS, en mogelijkheden voor grotere accu's. Ik geloof namelijk nooit dat ik er zoveel kilometers mee had kunnen (en willen) maken als ik geen extender had gehad.