Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17

ThsAdrns

Be the change!

Begrijpelijk verhaal en ik kan helemaal bevestigen dat de Leaf voor lange afstanden alleen geschikt is als je veel geduld en stalen zenuwen hebt. Ik ben er na 7,5 jaar Leaf als enige auto ook wel klaar mee, zeker nu er veel betaalbare alternatieven op de markt zijn.

Een kleine opmerking over onderstaande:
Mfpower schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:36:
- vermindering van CO2 uitstoot ook relatief want ik kan alleen 's nachts laden
Vermindering van CO2 uitstoot treedt op wanneer je ervoor zorgt dat er geen fossiele opwek voor jou hoeft te draaien. Dat kan inderdaad overdag met zonnepanelen, maar ook de hele dag met windenergie. Kijk maar naar de dynamische prijzen. 's Nachts laden kan dus zeker ook voor vermindering van CO2-uitstoot zorgen. (En ja, er moeten nog altijd conventionele power plants draaien voor basislast en netbalans, maar het aandeel dynamisch en duurzaam uit zon en wind groeit snel.)

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:59
[verwijderd]

[ Voor 119% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 14:49
Voor de eigenaren van een Leaf met de ‘laden tot 80%’ instelling. Na anderhalf jaar eindelijk ontdekt hoe je makkelijk via de app kan regelen dat hij tot 100 moet gaan ipv 80.

- zet het opladen tot 100% (lange afstand modus)
- stel een laadtimer in van 0:00 tot 0:00 en tot 80%

Hij laad nu altijd tot 80%, wil je tot 100% laden dan kun je via de app ‘start het opladen’ gebruiken en gaat hij vrolijk naar 100 laden

Hiervoor ging ik altijd de auto in om die instelling te wijzigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 13:45
Hercul3s schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:28:
Voor de eigenaren van een Leaf met de ‘laden tot 80%’ instelling. Na anderhalf jaar eindelijk ontdekt hoe je makkelijk via de app kan regelen dat hij tot 100 moet gaan ipv 80.

- zet het opladen tot 100% (lange afstand modus)
- stel een laadtimer in van 0:00 tot 0:00 en tot 80%

Hij laad nu altijd tot 80%, wil je tot 100% laden dan kun je via de app ‘start het opladen’ gebruiken en gaat hij vrolijk naar 100 laden

Hiervoor ging ik altijd de auto in om die instelling te wijzigen
Goeie tip!

Ik heb 'm zelf altijd op de 80% laden instelling staan. Wanneer het laden klaar is en je geeft dan via de app het commando om te starten met laden, dan gaat ie volgens mij ook laden naar 100%.
Maar jouw tip vind ik wel eleganter (y)

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
GadgetFrank schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:56:
[...]

Goeie tip!

Ik heb 'm zelf altijd op de 80% laden instelling staan. Wanneer het laden klaar is en je geeft dan via de app het commando om te starten met laden, dan gaat ie volgens mij ook laden naar 100%.
Maar jouw tip vind ik wel eleganter (y)
Zeker? Ik dacht dat de instelling niet overschreven wordt door een actie vanuit de app, maar ik kan het mis hebben. Nooit zo geprobeerd. In dat geval zou deze workaround niet nodig zijn namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Mooie stap naar de M3. Is de standaard range de versie met 60kWh accu?

Leverde je extender nog iets op aan meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 106% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37
Mar.tin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Bewust voor de Standard Range met LFP gekozen vanwege de (in elk geval theoretische) fors langere levensduur ten opzichte van de Long Range. :). En met +- 50.000km per jaar zit je ook zo richting de 2-300.000km.

De extender leverde denk ik nog een kleine €1000,- op, even op basis van waarvoor andere Leafs met vergelijkbare kilometerstanden verkocht werden. Het is voor iemand die hem inruilt, en waarmee ik het wel eens kan zijn een kwestie van: Blijft ie het doen? En hoe goed? En ik moet ook daar garantie op geven.
En aangezien er geen manier is om de extender zelf uit te lezen, is dat een klein beetje een gokje voor de innemende partij.

Het was ook niet helemaal zonder reden dat ik de Extender qua kosten niet persé als investering zag in mijn leaf, maar meer als een comfortverhogende modificatie.
Dit kan ik beamen. Ongeveer een jaar geleden een Leaf 24 met 17.6 kwh extender particulier verkocht. Meerwaarde was circa 2000 euro terwijl de koopprijs iets van 6500 was (pin me er niet op vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Een vraagje aan de 40 kWh eigenaren. Ik heb nu een 24 kWh en die bevalt goed, echter is de range voor lange ritten natuurlijk niet echt toereikend. Vooral een rit van ongeveer 145km over de snelweg naar mijn ouders duurt met 1 laad stop wat lang met de kindjes.

Nu vraag ik me af of die 145km realistisch is in de winter. Vermoedelijk geen winterbanden maar wel de hele rit verwarming aan ivm de kindjes (en voor mezelf, zonder climate rijden gaat me altijd net te ver haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 12:26
Hercul3s schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:17:
Een vraagje aan de 40 kWh eigenaren. Ik heb nu een 24 kWh en die bevalt goed, echter is de range voor lange ritten natuurlijk niet echt toereikend. Vooral een rit van ongeveer 145km over de snelweg naar mijn ouders duurt met 1 laad stop wat lang met de kindjes.

Nu vraag ik me af of die 145km realistisch is in de winter. Vermoedelijk geen winterbanden maar wel de hele rit verwarming aan ivm de kindjes (en voor mezelf, zonder climate rijden gaat me altijd net te ver haha).
Goede vraag. Ik heb een 40 kWh Leaf, accu SoH ~88% (4 jaar oud en bijna 100.000 km op de teller). Maar ik heb geen statistieken bijgehouden van de range. Wel hou ik voor mezelf in de zomer een bereik van circa 200 km aan en in de winter ~150 km, met ongeveer 100 km/u op de snelweg. Ik heb nog niet veel ervaring met lange afstanden in de winter, dus neem dit met een korrel zout.

Met kou, tegenwind, hard rijden etc. kan het bereik natuurlijk lager worden. Als je daarentegen 90 km/u achter een vrachtwagen gaat rijden zal je bereik hoger zijn.
Ter referentie, 150 km duurt 100 minuten met 90 km/u en 90 minuten met 100 km/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:35
Hercul3s schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:17:

Ja, voor mij is dat realistisch (ook 40 kWh uit 2018 en bijna 100.000 km op de teller). Ik maak regelmatig dergelijke ritten van 145-150km.
In de zomer 30-35% juice nog in de batterij, in de winter 5-12% Natuurlijk afhankeijk van wind en snelheid.
Snelweg meestal 100 km/h. Bij lekker weer en gunstige wind pak ik op het traject gewoon de max. snelheid (na 19h00 is dat ca 85 km combi van 120 en 130 km/h (ik zie nog maar weinig mensen 130 rijden) overige 60 km bestaat uit 5 km bebouwde kom (50 km/h), 20 km provinciaal (80 km/h) en 35 km snelweg met 100 km/h.

En verwarming/airco staat ook gewoon aan, dat kost je in verhouding op lange afstanden toch niet al te veel range.
En als het echt een keer krap lijkt te worden doe dan halverwege een 5 minuten break aan de snellader geeft je 15-20 km lucht.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ras-Angelov
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-09-2024
Beste mede tweaks,

Sinds 2021 trotse eigenaar van een 62KWh Tekna versie die ons heel goed bevalt. Helaas kwam ik tegen een raar probleem:

Ik had eerst een EV BOX elvi 22KW lader die ik heb ingesteld op 22A. Op een gegeven moment begon de auto traag te laden (16A) terwijl hij de eerste 15-30 min keurig op 22A startte. EVBox hebben eea gechecked en geconstateerd dat de laadstation een foutmelding gaf mbt temperatuur en daarom schakelde hij naar een veilige amperage.

Omdat ik ook verrekening via werk wou ben ik overgestapt naar Shell recharge. Daar begon alles goed - paal op 22A ingesteld en aantal weken zonder problemen kunnen laden. Maar ineens was het weer raak - ik krijk alleen 16A naar de auto.....

Volgens shell staat de paal netjes op 22A, maar de auto krijgt ze niet. Ik dacht zelf dat er wellicht iets mis is met de fasen van Liander, dus als test L1 en L2 geswitched thuis maar dan weer zonder resultaat.

Als ik op een 22KW publieke paal sta dan laad de auto normaal. Snel laden werkt ook prima. Dealer heeft eea gechecked en geen vreemde dingen geconstateerd. Qua Software is alles up to date.....

Ben benieuwd of iemand anders zoeits heeft meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:53
Wij rijden sinds juni 2019 de Leaf+ en ook nog elke dag blij mee.
Ten aanzien van het laden thuis; Kan het wellicht zijn dat je een load balancer thuis en dat de snelheid soms omlaag gaat omdat andere apparaten in huis dan meer stroom vragen, zoals tijdens koken op inductie oid?

[ Voor 31% gewijzigd door LogOffShutDown op 14-01-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras-Angelov
Ik heb express geen load balancer, aangezien de Leaf 1-fase board lader heeft. Ik heb mijn installatie zo verdeeld dat de laadpaal de enige apparaat is (op de tuinstopcontacten na) op L1.

Ik ga deze week testen met de e-Nero van de buurman, maar mijn vermoedens gaan naar een communicatiefout tussen de paal en de Leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras-Angelov
Mar.tin schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Mijn vermoeden gaat naar een stekker die te heet wordt, hoewel ik het bijzonder vindt dat de laadpaalleverancier hier een foutmelding van kan uitlezen, dan zou je bijna verwachten dat er in de laadpaal iets te heet wordt.

Wordt de stekker in het half uur 32A laden onconfortabel warm om beet te pakken?

Vooral het feit dat er een ingebouwde kabel in zit, en je aangeeft het op andere palen niet te hebben doet mij vermoeden dat het aan de laadpaal en/of de kabel van de laadpaal ligt. :)
Dat was bij de EVBox wel het geval, maar dan begon de sessie altijd op 22/24A en dan zakte hij tot 16. Nu met de Shell Recharge begint hij gewoon op 16A. Wat ik bijzonder vind is dat voor de eerste paar weken geen problemen waren (laden continu op 22A) en pas na een aanpassing van gasttarief dit boven water kwam.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 122% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ras-Angelov
Mar.tin,

bij pulieke palen gebruik ik mijn eigen kabel. De Lolo heeft wel een vast kabel. Publiek laden lukt wel zonder problemen (helaas pak ik bijna altijd een 11KW paal, maar als ik een 17KW of 22KW pak dan laad de Leaf gewoon normaal).

Ik heb Shell gevraagd of ze weer een 22->16->22A kunnen doen om uit te sluiten dat er iets mis is met de paal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2023
In December mijn Leaf 2023 N-Connecta E+ op kunnen halen. Fijne auto! Wel merk ik een paar kleine dingetjes waarvoor ik nog even langs de dealer ga maar ben benieuwd naar jullie ervaringen:
  • De Leaf heeft een lichte afwijking naar rechts, actief stuur vast houden is echt nodig
  • De Leaf is enorm gevoelig voor wind, en windvlagen. Hiervoor een Skoda Rapid en dat was een tank vergeleken met de Leaf, Valt me tegen!/li]
  • Dealer raadde af de A/C te gebruiken ivm stroomverbruik en onderhoud. Ramen beslaan echter als een malle en zonder A/C wordt de temperatuur niet echt lekker constant gehouden
Tot slot, ivm vakanties wil ik een dakdrager aanschaffen voor een dakkoffer. De dealer gaf aan dat alleen Nissan's eigen dakdrager past a E300 (en max. belastbaar tot 30kg). Dat vind ik wat gortig dus nu overweeg ik een Menabo drager met max last van 50kg en stuk voordeliger. Iemand hier ervaring mee? Wil ook al de Menaba Standup 3 kopen voor vervoer van fietsen (in de buurt, niet ook nog met vakantie want dan komen we nergens 😛)

MacBook Pro 14" 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmadejong
Mar.tin schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:24:
[...]

- Mijn 2018 was dead-on rechtdoor, dus elke afwijking is er een teveel, even laten uitlijnen dus door de dealer. Lijkt me een garantie / opleverpuntje :)

- Dat is helaas een dingetje, hij is vrij hoog.

- Met hoeveel zit je in de auto, en staat je verwarming wél aan? En zit je recirculatieklep niet dicht? (Frisse buitenlucht = lampje uit). Verwarmen en A/C tegelijk betekent inefficiënt verwarmen, en dat vervolgens drogen. Het kan zijn dat nieuwe ramen nog een laagje "troep" hebben waardoor ze sneller beslaan, je kunt ze een keer of wat proberen schoon te maken. Verder met enige regelmaat een wat langere warme rit maken helpt ook een boel, maar mijn ervaring is dat in je eentje er geen issue is met alleen de verwarming, en met méér in de auto heb je gauw beslagen ruitjes, verwarming wat harder / blazer wat harder kan hier iets mee helpen.

- Ik had https://www.dakdragerwink...af-vanaf-2017-wingbar-evo Deze dakdragers. Zijn ook niet gratis (en momenteel zelfs een eind richting de €300), maar pasten perfect en maakten bijna geen geluid. En waren relatief zuinig, ook prettig.
Uitlijnen ga ik zeker nog ff laten doen. Ff tijd voor vinden.

Met zijn vieren in de auto, met minder gaat het inderdaad beter. Ff de vooruit (HEAT) knop aanzetten doet wonderen maar wort het ook gelijk nogal warm van. Verder of de Auto stand aan of de A/C eigenlijk. Met A/C is het het meest comfortabel qua opwarmen en constantheid. De stoelverwarming is natuurlijk top maar de kinderen die nog in zitjes zitten hebben daar helaas niets aan 🙁

Die Thule dragers zin mooi, ook qua vorm (aero) natuurlijk maar inderdaad wel prijzig. Herrie kan ik me wel veroorloven denk ik en de meeste weerstand zal toch van de dakkoffer komen maar goed om te weten dat dakdragers prima kunnen op de Leaf (al ben ik nog wel benieuwd wat dat met onze actieradius doet).

Ik ben overigens bekend met Rapidgate en de dealer noemde het niet letterlijk maar ga wel aan dat 2x per dag snelladen de max is. Kortom, naar Zuid-Frankrijk in de zomer rijden is niet echt een optie lijkt me of is de beste man te pessimistisch?

MacBook Pro 14" 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ventilatie en de 'auto' stand zijn wat mij betreft beroerd in de Leaf inderdaad.
Ik doe het tegenwoordig maar zelf, dan heb ik minder last van beslagen ramen, hoewel dat een gevoelig ding blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
paulmadejong schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Uitlijnen ga ik zeker nog ff laten doen. Ff tijd voor vinden.

Met zijn vieren in de auto, met minder gaat het inderdaad beter. Ff de vooruit (HEAT) knop aanzetten doet wonderen maar wort het ook gelijk nogal warm van. Verder of de Auto stand aan of de A/C eigenlijk. Met A/C is het het meest comfortabel qua opwarmen en constantheid. De stoelverwarming is natuurlijk top maar de kinderen die nog in zitjes zitten hebben daar helaas niets aan 🙁

Die Thule dragers zin mooi, ook qua vorm (aero) natuurlijk maar inderdaad wel prijzig. Herrie kan ik me wel veroorloven denk ik en de meeste weerstand zal toch van de dakkoffer komen maar goed om te weten dat dakdragers prima kunnen op de Leaf (al ben ik nog wel benieuwd wat dat met onze actieradius doet).

Ik ben overigens bekend met Rapidgate en de dealer noemde het niet letterlijk maar ga wel aan dat 2x per dag snelladen de max is. Kortom, naar Zuid-Frankrijk in de zomer rijden is niet echt een optie lijkt me of is de beste man te pessimistisch?
Beslagen ramen -> ontwaseming aan
Geen beslagen ramen -> auto

Dat is toch prima? Merk wel dat ik hem op 18 graden heb staan omdat het anders snel te warm wordt. Verder wel iets minder dan vorige auto's maar aan de andere kant ook wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
@paulmadejong
Hier inmiddels 2 jaar een Leaf in bezit. Rijdt affabriek prima rechtdoor. Van wind ook weinig last.
Dealer laten uitlijnen, inclusief voor en na rapport.
Als je Rapid beter reed, dan klopt er iets niet. Skoda is over het algemeen zeeeer comfortabel afgesteld. (heb er 3 gehad)

Zelf heb ik voor 50 euro de Menabo dakdrager sets gehaald via MP. Duidelijk niet origineel of Thule, de montage is wat onhandiger. En de voetjes zijn van metaal. Die heb ik dan ook maar ingetaped tegen lak bescherming. Ook het sleuteltje gaat vrij moeizaam. Ze zijn overigens wel in nieuwstaat.
Nu gebruik ik ze ook nooit en heb ik ze puur voor indien ooit eens nodig. Als je ze vaak gaat gebruiken, moet je misschien toch de duurdere maar overwegen.

En de verwarming bij natte of beetje vochtige dagen gewoon op auto laten staan. Beetje meerverbruik vs comfortabel kunnen zitten moet kunnen. Als je de eco stand trouwens aan hebt staan, werkt de airco ook minder hard.

[ Voor 12% gewijzigd door rreevvss op 19-01-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmadejong
Dank voor alle tips. Ik ga waarschijnlijk maar voor een wat duurdere Menabo ivm bescherming lak enzo. Om nou het dubbele voor een Thule te betalen gaat me wat ver 😉

MacBook Pro 14" 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
paulmadejong schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:46:
Dank voor alle tips. Ik ga waarschijnlijk maar voor een wat duurdere Menabo ivm bescherming lak enzo. Om nou het dubbele voor een Thule te betalen gaat me wat ver 😉
Ik doe ductape op de beugel en ductape op het dak waar de beugel komt, dat beschermt afdoende (ook met een Menabo dakdrager trouwens). Daarna weer schoonmaken met wat stickerverwijderaar en wax.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Heeft iemand advies voor een stopcontact lader die in stappen instelbaar is van 10A tot 16A voor de type1 stekker van mijn 2014 Leaf?

Op dit moment pakt voorverwarmen ook stroom uit de accu omdat hij meer dan de 2kw vraagt die uit mijn 10A lader komt. Op zich niet erg maar wel voor net die ene lange rit in de kou waarbij elke procent fijn is. De groep waar ik op laad is gedeeld maar de overige belasting op de groep is maar rond de 100w. Dus ik houd nog ruim 3kw over. De 10A of 16A instelbare lader is dan net te grof, ik zou dus daartussen willen zitten en zie wel laders die dat kunnen maar niet met type1 stekker..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Mar.tin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:47:
[...]

https://nl.aliexpress.com/item/1005004018896730.html

J1772 is ook nog een prettige term, de technische benaming van de type 1 stekker.

Of een adaptertje van 2 > 1 ?
Top, deze meteen besteld! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
Van zo'n 16a ali ding is mijn Hornbach buitenstopcontact intern gesmolten. Dus let daar even op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Mar.tin schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Bewust voor de Standard Range met LFP gekozen vanwege de (in elk geval theoretische) fors langere levensduur ten opzichte van de Long Range. :). En met +- 50.000km per jaar zit je ook zo richting de 2-300.000km.

De extender leverde denk ik nog een kleine €1000,- op, even op basis van waarvoor andere Leafs met vergelijkbare kilometerstanden verkocht werden. Het is voor iemand die hem inruilt, en waarmee ik het wel eens kan zijn een kwestie van: Blijft ie het doen? En hoe goed? En ik moet ook daar garantie op geven.
En aangezien er geen manier is om de extender zelf uit te lezen, is dat een klein beetje een gokje voor de innemende partij.

Het was ook niet helemaal zonder reden dat ik de Extender qua kosten niet persé als investering zag in mijn leaf, maar meer als een comfortverhogende modificatie.

Een klassiek geval van: Als je het zelf koopt heeft het véél meerwaarde, maar met verkoop is het lastig omdat mensen niet precies weten waar ze aan toe zijn. Ik hobby wel eens met Apple Watch glasvervangingen. De mensen die je vragen of je het kan repareren betalen daar met liefde €100+ voor. En als je een gerepareerde watch verkoopt zie je dat mensen er huiverig voor zijn.
@Mar.tin je schrijft dat de accu in een redelijke staat is, weet jij toevallig hoe groot de degradatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Mar.tin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Gerapporteerde SOH toen ik hem inleverde was 88,15%

Op basis van een laadsessie vlak voor inruilen komt er nog ongeveer 50kWh uit het pakket.
Kortom , nog genoeg om door heel Nederland te mogen rijden .
Zou ik misschien zo brutaal mogen zijn en weten hoeveel jij voor de leaf nog kreeg bij inruil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Mar.tin schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:49:
[...]

€17k, dus de prijs waarvoor hij nu te koop staat (ik gok dat je me daarom deze vragen stelt :+) lijkt me lang niet gek.

Mocht mijn gokje hierboven correct zijn, stuur gerust een DMmetje, ik heb een google sheetje met alle laadsessies en degradatieinformatie :)
Cool, dat klopt inderdaad 😀 , ik zal je een privé bericht sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
rreevvss schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:23:
Van zo'n 16a ali ding is mijn Hornbach buitenstopcontact intern gesmolten. Dus let daar even op...
Ik wil hem op 13A draaien. Voor 16A zou ik een aparte groep willen plaatsen. Mss met iets dikkere bedrading zoals @Mar.tin zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Heeft iemand de Nissan Connect Services app al geupdate?
Op Android werkt ie nu niet meer bij mij.
Het opstart scherm komt en dan valt ie weg.

Op iOS werkt ie nog wel, zal de laatste update daar nog even niet installeren.

Edit: hij doet het weer...

[ Voor 6% gewijzigd door rreevvss op 26-01-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Beste mede tweakers,

Na 2,5 geleden een leaf uit 2011 gekocht te hebben, zijn er een aantal zaken die mij niet erg bevallen. Dit is de beperkte range en de “guess-o-meter”. Daarnaast is de laadsnelheid bij snelladers van het oude model ook echt on te huilen.

We zijn dan ook op zoek naar een andere elektrische auto. Mijn oog is gevallen op een 2018 leaf(staan er nu meerdere op MP die net uit de lease/taxi komen).

Mijn vraag is dan ook; hoe is de degradatie van deze leafs in het algemeen? (Mijne heeft nog maar 9 balkjes.. max range 80km met dit weer.)
Hoe is het snelladen bij deze modellen? Én wat is de reeele range in de winter?

Ik twijfel erg tussen wederom een Leaf of een Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RemySoeters schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:51:
Beste mede tweakers,

Na 2,5 geleden een leaf uit 2011 gekocht te hebben, zijn er een aantal zaken die mij niet erg bevallen. Dit is de beperkte range en de “guess-o-meter”. Daarnaast is de laadsnelheid bij snelladers van het oude model ook echt on te huilen.

We zijn dan ook op zoek naar een andere elektrische auto. Mijn oog is gevallen op een 2018 leaf(staan er nu meerdere op MP die net uit de lease/taxi komen).

Mijn vraag is dan ook; hoe is de degradatie van deze leafs in het algemeen? (Mijne heeft nog maar 9 balkjes.. max range 80km met dit weer.)
Hoe is het snelladen bij deze modellen? Én wat is de reeele range in de winter?

Ik twijfel erg tussen wederom een Leaf of een Ioniq.
Fastned heeft de laadcurves wel:

https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/204784998-Nissan

https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai

Kortgezegd over de 40 kWh Leaf, je gaat vooruit in range en laadsnelheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 22:41
We hebben een tweedehands Nissan Leaf uit 2017 gekocht waarbij ons is beloofd dat de auto op 3-fase met 11 kW kan laden, na een Muxsan upgrade van de lader. Van deze upgrade is echter geen factuur en/of spoor in de auto te vinden.

Nu hebben we op 3 verschillende laadpalen getest, waarvan we zeker weten dat deze 3-fase laden ondersteunen, maar ze laden allen slechts op 1-fase, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_i6v7f-k1ZZAlPWZZLNqeHK46E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2i4NTQJbmzMoh8yxkFrAVbBz.jpg?f=fotoalbum_large

Test1: de laadpaal was aangesloten op 3x20A, en 1-fase van 20A levert 4.4kW, lijkt dus om 1-fase te gaan.
Test2: lijkt te gaan om 1 fase van 16A: 3.4 kW
Test3: lijkt te gaan om 1 fase van 32A: 6.5 kW

De batterij in de auto had in alle gevallen nog 50-70% capaciteit over, dus trager laden in de laatste 10% kan hierbij het issue niet zijn. Ook stonden er geen andere auto's te laden.

De oude eigenaar houdt vol dat hij/zij met de type2->type1 laadkabel op 3-fase/11kW kon laden. Kijk ik naar die kabel zelf, dan zit daar een sticker op met de tekst "220-250V, 32A", 32A is ca. 6.5 kW, hoe kom je dan op 11 kW uit? En de Type1 kabel biedt maar ruimte voor connectie met 1-fase, hoe dan toch 3-fase laden?

Nu zijn wij nogal in verwarring. 8)7
Doen wij iets verkeerd bij het aansluiten van de Leaf op de laadpaal? Hebben we een andere laadkabel nodig? (we gebruiken nu de Type2->Type1 waarop de oude eigenaar naar eigen zeggen 11 kW mee heeft behaald). Hoe kunnen we checken dat de Leaf is gemodificeerd door Muxsan? (op mail naar Muxsan krijgen we geen reactie). @mux ?

Met de huidige gegevens durf ik nog geen laadpaal aan te schaffen ;) Hopelijk zijn hier enkele mede Leaf gebruikers met een Muxsan modificatie die ons in de goede richting kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
roedi06 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:24:
We hebben een tweedehands Nissan Leaf uit 2017 gekocht waarbij ons is beloofd dat de auto op 3-fase met 11 kW kan laden, na een Muxsan upgrade van de lader. Van deze upgrade is echter geen factuur en/of spoor in de auto te vinden.

Nu hebben we op 3 verschillende laadpalen getest, waarvan we zeker weten dat deze 3-fase laden ondersteunen, maar ze laden allen slechts op 1-fase, zie hieronder.

[Afbeelding]

Test1: de laadpaal was aangesloten op 3x20A, en 1-fase van 20A levert 4.4kW, lijkt dus om 1-fase te gaan.
Test2: lijkt te gaan om 1 fase van 16A: 3.4 kW
Test3: lijkt te gaan om 1 fase van 32A: 6.5 kW

De batterij in de auto had in alle gevallen nog 50-70% capaciteit over, dus trager laden in de laatste 10% kan hierbij het issue niet zijn. Ook stonden er geen andere auto's te laden.

De oude eigenaar houdt vol dat hij/zij met de type2->type1 laadkabel op 3-fase/11kW kon laden. Kijk ik naar die kabel zelf, dan zit daar een sticker op met de tekst "220-250V, 32A", 32A is ca. 6.5 kW, hoe kom je dan op 11 kW uit? En de Type1 kabel biedt maar ruimte voor connectie met 1-fase, hoe dan toch 3-fase laden?

Nu zijn wij nogal in verwarring. 8)7
Doen wij iets verkeerd bij het aansluiten van de Leaf op de laadpaal? Hebben we een andere laadkabel nodig? (we gebruiken nu de Type2->Type1 waarop de oude eigenaar naar eigen zeggen 11 kW mee heeft behaald). Hoe kunnen we checken dat de Leaf is gemodificeerd door Muxsan? (op mail naar Muxsan krijgen we geen reactie). @mux?

Met de huidige gegevens durf ik nog geen laadpaal aan te schaffen ;) Hopelijk zijn hier enkele mede Leaf gebruikers met een Muxsan modificatie die ons in de goede richting kunnen helpen?
Voorzover ik weet krijg je bij een 11kW upgrade altijd een type 2 laadpoort, doe eens een foto van de auto met open motorkap en laadpoort? :)

Misschien bedoelde verkoper dat er een 11kWh extender in zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
De 2 extra laders (voor fase 2 en 3) zijn bij mij gemonteerd onder de 12v accu.
En inderdaad is de laadpoort een Type 2 die 90 graden gedraaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17

ThsAdrns

Be the change!

De type 1 stekker is inderdaad maar één fase. Ergens gaat het verhaal dus mank...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 09:04
ThsAdrns schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:13:
[...]

De type 1 stekker is inderdaad maar één fase. Ergens gaat het verhaal dus mank...
Bijna goed, een type 1 oftewel een SAE J1772 aansluiting heeft maar pinnen voor 2 fasen.
In(o.a.) de USA kan je dan met 220V laden met 2 fasen, iets wat we Europa niet doen.

Maar het klopt wel dat dit in Europa dan alleen maar 1 fase is.

En inderdaad ook wat er eerder gezegd is, als er een 3 fase lader van Muxsan in zou zitten, dan zou er ook een type 2 aansluiting in de auto gemonteerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Mar.tin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:05:
[...]

Voorzover ik weet krijg je bij een 11kW upgrade altijd een type 2 laadpoort, doe eens een foto van de auto met open motorkap en laadpoort? :)

Misschien bedoelde verkoper dat er een 11kWh extender in zit? :)
Hieronder wat foto's van de aansluitingen en de motorkap. Ik zie niets onder de accu.
En van een Extender zie ik ook geen tekenen in de achterbak, overigens heeft de volgeladen een accu een range van 140-150 km volgens de display, wat volgens mij redelijk normaal is voor de normale accu zonder extender.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP-nEB2Y_NH9xEX5VRO9PWisv28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/72JADltnNSSXLOfy29HRLAOv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gC8ljXcDRTMua1UW_frFI8wkPJQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/86v3eybijsJWKbXfoWYNNUqj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uAEDwEdsSEUg_NAThXh0wTzRoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJt88OCnU5vljpiJc76Dycsl.jpg?f=user_large

Op basis van jullie reacties @GadgetFrank,@ThsAdrns ,@hvwees krijg ik de indruk dat dit dus bijna wel een bogus verhaal moet zijn. De oude eigenaar heeft er verder weinig belang bij dit vol te houden, dus ik begrijp niet waarom hij/zij blijft volhouden met 11 kW te hebben geladen op 3 fasen... Misschien dat @mux nog een idee heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door roedi06 op 11-02-2023 11:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Of de eigenaar weet gewoon niet waar die het over heeft en roept maar wat.
Of hij bedonderd de boel.

Anyhow: nee je kan niet 3 fase 11 kW laden met je leaf op dit moment.

Het is overigens de rede dat ik een enkelfasige lader met een upgrade naar 32A heb aangeschaft. Mijn huisaansluiting is dan ook "maar" 1x 35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Zijn hier mensen die een fotootje willen delen van een gemodificeerde Leaf? Van de aansluitingen en de lader? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
We hebben een tweedehands Nissan Leaf uit 2017 gekocht waarbij ons is beloofd dat de auto op 3-fase met 11 kW kan laden, na een Muxsan upgrade van de lader.
Ik ken die verkoper niet, maar sommigen hebben wat slinkse manieren om te kunnen verkopen dus als ik dit zo lees en op basis van jouw verhaal en foto bedenk ik ineens de volgende mogelijkheid.
Die verkopen zou toch niet bedoelen, dat je nadat jij zelf nog een upgrade bij Muxsan koopt met 3 fasen kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
LogOffShutDown schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik ken die verkoper niet, maar sommigen hebben wat slinkse manieren om te kunnen verkopen dus als ik dit zo lees en op basis van jouw verhaal en foto bedenk ik ineens de volgende mogelijkheid.
Die verkopen zou toch niet bedoelen, dat je nadat jij zelf nog een upgrade bij Muxsan koopt met 3 fasen kunt laden?
Nee, dat is gelukkig niet aan de orde. De verkoper geeft aan dat de auto dit (3F/11kW laden) kan via de vorige eigenaar waar ik ook correspondentie van heb ingezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GadgetFrank
Laden met 70 km/u oftewel 3 fasen 11kW via onze Tesla Wall Connector v2 8)

Type 2 aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzzknMq2H02KNpO7k_skqV3Kzmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9cP8l8zziuFZU0qKBQMGvFU.jpg?f=fotoalbum_large

Laders onder de 12v accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__OAgbxgn6C70BmXAXaklENxWGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBr9LI2Vkf4hy33jHpd4vqir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06
GadgetFrank schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:45:
Laden met 70 km/u oftewel 3 fasen 11kW via onze Tesla Wall Connector v2 8)

Type 2 aansluiting:
[Afbeelding]

Laders onder de 12v accu:
[Afbeelding]
Kijk dat lijkt ergens op! Thanks voor het delen. Het is me nu wel duidelijk, het verhaal klopt gewoon niet helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

roedi06 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:17:
[...]

Kijk dat lijkt ergens op! Thanks voor het delen. Het is me nu wel duidelijk, het verhaal klopt gewoon niet helaas.
Nog een klein staartje aan het verhaal van mijn kant: ik heb net met de dealer gesproken die hem aan je heeft verkocht, wat info uitgewisseld en inderdaad: wij hebben nooit modificaties uitgeleverd aan de vorige eigenaar of een auto met dit VIN of kenteken. Ben benieuwd hoe dit afloopt, is een beetje zuur voor alle partijen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ben sinds kort ook eigenaar van een Leaf, een Acenta uit 2018 met 85.000km op de klok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1O9vgo1RMl8d7gZiug_Ehql3zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPaj22Sa7bqRukh6KvLg9W8r.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat was dat aanmelden met de NissanConnect EV app een gedoe zeg.
  • Eerst het VIN nummer vrijgeven via de Nissan klantenservice
  • Dan een volle week wachten tot You+Nissan eindelijk uit onderhoud is
  • Registreren bij You+Nissan
  • Met daarna een online eigenaarschapscontrole die vastloopt
  • Die een dag later alsnog handmatig doorgevoerd is door de Nissan klantenservice (uit eigen beweging, dat is dan wel weer een plusje waard :) )
En ik heb ook meteen een paar vragen:
Kan het kwaad om de auto iedere keer (traag, met 4 of 6KW) op te laden tot 100%?
En zoja, kan ik dat ergens limiteren tot bijv 80 of 90%?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 23:14
MadMarky schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:59:
Kan het kwaad om de auto iedere keer (traag, met 4 of 6KW) op te laden tot 100%?
relatief traag laden kan absoluut geen kwaad voor de batterij, maar tot 100% laden is hetgeen dat de slijtage van de batterij versnelt. De enige manier om op die generatie Leaf een benadering van 80% (of ander percentage) te krijgen is door een laadpaal of EVSE met timer te gebruiken en:
- de timer op de auto in te stellen zodat die (evt enkel thuis) oplaadt van 9u50 tot 10u maar voorrang geeft aan een volle batterij, waardoor die vroeger zal beginnen laden om om 10u vol te zijn.
- de timer op de laadpaal in te stellen zodat die uitvalt om 8u bijvoorbeeld. Hoeveel vroeger dan de eindtijd van de auto-timer is afhankelijk van de laadsnelheid en het gewenste percentage.

Als de laadsnelheid voorspelbaar is (dus geen load balancer en andere belastingen), dan zal je hiermee tot op een paar procent nauwkeurig kunnen kiezen hoe vol je de batterij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
MadMarky schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:59:

En ik heb ook meteen een paar vragen:
de 40kwh leaf is redelijk makkelijk rekenen:

6A = +- 6% per uur
16A = 10% per uur
32A = 20% per uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LogOffShutDown
Wanneer je je auto al snel/de volgende ochtend weer gebruikt dan zou ik me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

LogOffShutDown schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Wanneer je je auto al snel/de volgende ochtend weer gebruikt dan zou ik me daar geen zorgen over maken.
Top, want dat is hier ook vaak het scenario: 's avonds aan de thuislader waarna de auto ergens in de vroege ochtend vol zal zijn. Als ik dan wil uitmikken dat ie net niet vol raakt moet ik iedere keer het laadschema weer gaan aanpassen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 23:14
MadMarky schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:03:
[...]

Top, want dat is hier ook vaak het scenario: 's avonds aan de thuislader waarna de auto ergens in de vroege ochtend vol zal zijn. Als ik dan wil uitmikken dat ie net niet vol raakt moet ik iedere keer het laadschema weer gaan aanpassen.
Waarom zou je het laadschema moeten aanpassen? Als je de laadpaal laat uitschakelen om 6u bijvoorbeeld, en je stelt op de auto een timer in van 7u20 tot 7u30, met prioriteit volle batterij, dan zal die op tijd beginnen laden (op voorwaarde dat de laadpaal weer aan staat) om om 7u30 vol te zijn en dal dus om 6u nog niet helemaal vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:55
*knip* Dit beschouwen we als advertentie voor verkoop of aanbieden van diensten (verhuur) en is niet toegestaan op het forum buiten Vraag & Aanbod overig *knip*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyjNdRhTq5H-HlNF2eUwfGwTJRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6zef9lrj3wPkKZqV7oXkSM6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door deepbass909 op 19-02-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Het is de 40kWh versie?
Waarom moet je 'm verhuren? Heb je er nog een financiering op lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
rreevvss schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:53:
Het is de 40kWh versie?
Waarom moet je 'm verhuren? Heb je er nog een financiering op lopen?
Ja de 40kWh versie. De auto is zakelijk gekocht en ik haal hem over naar prive. Als je de auto direct verkoopt dan gaat de Belastingdienst daar een punt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Onze Leaf uit 2011 verkeert momenteel in een staat waarin hij weigert te rijden. Het probleem ontstond door een bijna lege 12V accu. Ons exemplaar kan met een standaard Bosch accu die een jaar of anderhalf oud is 4-5 dagen stil staan en dan is het afgelopen. Ik probeer er altijd op te letten door voor de korte ritten de Leaf te pakken. Door omstandigheden was dat echter mislukt. Vorige week vrijdag moest ik met een andere auto onderweg (vanwege te weinig range in de Leaf). Ik had mijn vriendin gewaarschuwd dat de accutoestand mogelijk kritiek zou zijn. In plaats van meteen te gaan rijden besloot ze de auto te verplaatsen naar de 230V lader en aan de lader te hangen met de accessoires aan. Even later wilde hij niet meer in drive.

12V accu bijladen met een druppellader hielp niet. Gemakshalve ging ik er vanuit dat een nieuwe accu de oplossing zou zijn omdat meer mensen hier succes mee hadden. Een nieuwe Yellowtop accu besteld maar dat hielp niets. De wegenwacht heeft drie kwartier van alles geprobeerd met het clearen van errors (100.000 meldingen voor van alles en nog wat) maar dat haalde ook niets uit. De auto staat nu al een paar dagen bij de Nissan dealer die er ook nog weinig resultaat mee heeft behaald maar wel onheilspellende hypotheses heeft over accucellen die swapt moeten worden en weet ik veel.

We hadden een auto die functioneerde, toen was de 12V accuspanning laag en nu wil hij niet meer voor- of achteruit. Wellicht heeft @mux een idee wat er aan de hand is.

• rreevvss
Kan je hier niet mee helpen, maar vind het ergens bijzonder en (goed bedoeld) grappig dat je ooit een dakloze alpina had en nu oa een Leaf hebt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Femme schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:00:
Onze Leaf uit 2011 verkeert momenteel in een staat waarin hij weigert te rijden. Het probleem ontstond door een bijna lege 12V accu. Ons exemplaar kan met een standaard Bosch accu die een jaar of anderhalf oud is 4-5 dagen stil staan en dan is het afgelopen. Ik probeer er altijd op te letten door voor de korte ritten de Leaf te pakken. Door omstandigheden was dat echter mislukt. Vorige week vrijdag moest ik met een andere auto onderweg (vanwege te weinig range in de Leaf). Ik had mijn vriendin gewaarschuwd dat de accutoestand mogelijk kritiek zou zijn. In plaats van meteen te gaan rijden besloot ze de auto te verplaatsen naar de 230V lader en aan de lader te hangen met de accessoires aan. Even later wilde hij niet meer in drive.
Mijn zwager ervaart momenteel exact hetzelfde euvel, ook met een 2011 Leaf. Ik ben benieuwd of iemand hier meer duidelijkheid of een oplossing voor kan geven... :/

Linkje dat hij van zijn 'vakgarage' kreeg: https://www.diyelectricca...on-for-20-minutes.197746/
In dit topic lees ik dat het waarschijnlijk ligt aan een defecte precharge resistor.

[ Voor 3% gewijzigd door GadgetFrank op 23-02-2023 20:56 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GadgetFrank schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:41:
[...]

Mijn zwager ervaart momenteel exact hetzelfde euvel, ook met een 2011 Leaf. Ik ben benieuwd of iemand hier meer duidelijkheid of een oplossing voor kan geven... :/

Linkje dat hij van zijn 'vakgarage' kreeg: https://www.diyelectricca...on-for-20-minutes.197746/
In dit topic lees ik dat het waarschijnlijk ligt aan een defecte precharge resistor.
Wow, dit lijkt inderdaad exact hetzelfde probleem. Het was ook koud (rond het vriespunt) vrijdag twee weken geleden toen onze Leaf in self destruction mode ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Salmon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Yes, Noorwegen! Tot nu toe iets van 80km gereden en zit nog op 78%. We gaan het zien. Op de displays staat gemiddeld 17kWh/100km momenteel. Eind deze week zal ik hem is aan de snellader in de stad hangen.
Even een hele oude quote van mijzelf erbij pakken. We hebben de Leaf (62kWh model) nu bijna 3 jaar, tot nu toe zeer tevreden mee. In Noorwegen is de hoeveelheid heuvel/berg/tunnel ietswat meer dan in Nederland. Volgens mij is onze actieradius dus ook heel wat minder.

Tot nu toe kan ik ervan uitgaan dat ik ongeveer 300km kan rijden tijdens warme dagen (niet onder de ~5 graden buitentemp). Als het kouder dan dat is dan dropt de radius naar rond de 200km. Ik kan wel zeggen dat die lage waarde zeker kan komen door slechter weer tijdens de winter hier in Noorwegen vs Nederland. Wij wonen halverwege in Noorwegen en hier zijn toch nog best wat dagen met sneeuw/ijs.

PS: We hebben ook winterbanden met spikes, dat zal ook wel bijdragen daaraan.

Als ik iets zou willen veranderen aan de Leaf zou het 4WD/AWD zijn, dan is de auto perfect voor ons. Met sommige hoeveelheid sneeuw/ijs in de winter komen we gewoon onze uitrijlaan niet uit. Dan pakken we normaliter onze tweede oude, Nissan Qashqai, met 4WD en dan is het geheel geen probleem om weg te komen. ;)
Ik heb ook gekeken naar de Ariya, maar om nou de leaf in te ruilen en ~20k Euro meer te betalen om 4wd te krijgen is een beetje te gek, vrouwlief don't approve :9

Over thuisladen:
We gebruikte voorheen een Wallbox Pulsar lader en de ingebouwde schedule van de Leaf om de auto te laden vanaf laten we zeggen 22:00 in de avond, maar dat lag een beetje aan de energietarieven van de nacht. Sindsdien lader geswitcht naar een Zaptec Go en die heeft ingebouwde/automatische scheduler adhv energieprijzen. Scheelt best wat geklungel elke dag om de juiste starttijd in te stellen op de Leaf om op te laden tijdens de goedkoopste uren. Volgens mij ondersteunen zij Nederlandse energietarieven nog niet, maar dat komt waarschijnlijk later :)

[ Voor 16% gewijzigd door Salmon op 24-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Salmon er zijn zat EVs met AWD en de Leaf is ook een uitzondering met het feit dat deze geen actieve vewarming/koeling van het accupakket heeft. Dat is precies ook de reden waarom de Leaf redelijk licht, betaalbaar en zuinig is ten opzichte van veel concurrenten. Dus met die argumenten had je eigenlijk precies geen Leaf moeten kopen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Femme schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:00:

12V accu bijladen met een druppellader hielp niet. Gemakshalve ging ik er vanuit dat een nieuwe accu de oplossing zou zijn omdat meer mensen hier succes mee hadden. Een nieuwe Yellowtop accu besteld maar dat hielp niets. De wegenwacht heeft drie kwartier van alles geprobeerd met het clearen van errors (100.000 meldingen voor van alles en nog wat) maar dat haalde ook niets uit. De auto staat nu al een paar dagen bij de Nissan dealer die er ook nog weinig resultaat mee heeft behaald maar wel onheilspellende hypotheses heeft over accucellen die swapt moeten worden en weet ik veel.

We hadden een auto die functioneerde, toen was de 12V accuspanning laag en nu wil hij niet meer voor- of achteruit. Wellicht heeft @mux een idee wat er aan de hand is.
Hier bijna hetzelfde gehad, niets doen qua rijden en berg storingen.
Ook onduidelijke meldingen in het systeem.

Codes verwijdert via LeafSpy
Geen verandering.
12v Accu met 12v lader in de auto opgeladen.
Geen verandering.
Codes verwijdert via LeafSpy
Geen verandering.
12v accu 30 minuten los gehad en weer aangesloten.
Geen verandering.
Opnieuw codes verwijdert via LeafSpy
Auto start weer en geeft verder geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

MadMarky schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:26:
@Salmon er zijn zat EVs met AWD en de Leaf is ook een uitzondering met het feit dat deze geen actieve vewarming/koeling van het accupakket heeft. Dat is precies ook de reden waarom de Leaf redelijk licht, betaalbaar en zuinig is ten opzichte van veel concurrenten. Dus met die argumenten had je eigenlijk precies geen Leaf moeten kopen.
Voor ons is het geen probleem, want wij hebben twee auto's (zoals ik in mijn post schreef). Daarintegen kunnen we 80% van het jaar met de Leaf rijden en dat is goed genoeg voor ons. Voor ons was er geen betere auto te koop in 2020 met vergelijkbare specs en prijs. Ik vind het nog steeds zeker geen miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy1usq3k8JX7ZpmVE9itPqipOIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdSjEov3kOh8PRaIlUs0eP6R.jpg?f=fotoalbum_large

225 km snelweg km's gemaakt. Afgeladen auto met 4 personen met 100km per uur. Valt niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:47
Zijn er momenteel meer mensen waarbij de Nissan Connect services app niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Ja, hier wederom.
Op Android gister de hele dag. En gisteravond werkt ie opeens wel. Maar nu niet neer.

Op ios geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:47
Op ios hier inderdaad ook geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:58
Ik sta in Duitsland vast met een 2018 leaf die zegt dat de laadkabel er in zit terwijl dat niet zo is. Was met chademo aan het laden toen hij opeens op 50% stopte. Nu stopt hij altijd na een paar seconden wanneer ik weer probeer te laden. En als ik laden direct handmatig stopt blijft hij aangeven dat de kabel er nog in zit terwijl dat niet zo is. Wat ik al heb gedaan:

- 12v los, ook voor langere periode
- @mux mux gebeld, de extender electronica even er af en weer er aan.
- type 2 kabel er in en er weer uit.

Sleepdienst is onderweg maar ben bang dat er op zaterdag niet veel gaat gebeuren. Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Femme schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Wow, dit lijkt inderdaad exact hetzelfde probleem. Het was ook koud (rond het vriespunt) vrijdag twee weken geleden toen onze Leaf in self destruction mode ging.
Ben je hier nu verder mee? Ik bedenk me net dat ik al wel via 2 andere mensen over je auto ben gebeld, maar nog geen direct contact heb gehad. We hebben hier precharge-weerstanden liggen en kunnen die redelijk makkelijk vervangen met ons gereedschap. Is een ruim uurtje werk, alleen moet de auto dan wel naar onze garage.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mux schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Ben je hier nu verder mee? Ik bedenk me net dat ik al wel via 2 andere mensen over je auto ben gebeld, maar nog geen direct contact heb gehad. We hebben hier precharge-weerstanden liggen en kunnen die redelijk makkelijk vervangen met ons gereedschap. Is een ruim uurtje werk, alleen moet de auto dan wel naar onze garage.
De auto staat bij Bochane die denkt dat de VCM kapot is. Gaat 3000 euro kosten om te repareren met nieuwe onderdelen. Ik ga er maandag nog over teruggebeld worden of het nieuw goedkoper kan met gebruikte onderdelen maar dat schijnt weer moeilijk moeilijk te zijn ivm de koppeling met het chassisnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Hemmik schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:12:
Ik sta in Duitsland vast met een 2018 leaf die zegt dat de laadkabel er in zit terwijl dat niet zo is. Was met chademo aan het laden toen hij opeens op 50% stopte. Nu stopt hij altijd na een paar seconden wanneer ik weer probeer te laden. En als ik laden direct handmatig stopt blijft hij aangeven dat de kabel er nog in zit terwijl dat niet zo is. Wat ik al heb gedaan:

- 12v los, ook voor langere periode
- @mux mux gebeld, de extender electronica even er af en weer er aan.
- type 2 kabel er in en er weer uit.

Sleepdienst is onderweg maar ben bang dat er op zaterdag niet veel gaat gebeuren. Iemand nog een idee?
Wat vervelend zeg, ben je ondertussen al wat verder gekomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:58
Ramon_1984 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Wat vervelend zeg, ben je ondertussen al wat verder gekomen ?
Nee... Uiteindelijk weggesleept en de auto staat in bij een Nissan garage in Solingen (bij Dusseldorf) die uiteraard dicht was voor het weekend toen we daar waren. Ze gaan proberen er zsm naar te kijken. Uiteindelijk met 2 kleine kinderen en al mijn wintersportbagage de taxi en vervolgens de trein genomen om terug in Amsterdam te komen. Hoop zelf dat het een softwareprobleem is dat snel te fixen is. Anders misschien een sensor of pinnetje kapot in de Chademo-plug? Het is afwachten. In ieder geval geen leuk einde van de vakantie. Ben overigens zeer te spreken over de Muxsan-extender, die heeft de reis een stuk fijner gemaakt. Nu maar hopen dat ze daar bij Nissan niet moeilijk over gaan doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Hemmik schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Nee... Uiteindelijk weggesleept en de auto staat in bij een Nissan garage in Solingen (bij Dusseldorf) die uiteraard dicht was voor het weekend toen we daar waren. Ze gaan proberen er zsm naar te kijken. Uiteindelijk met 2 kleine kinderen en al mijn wintersportbagage de taxi en vervolgens de trein genomen om terug in Amsterdam te komen. Hoop zelf dat het een softwareprobleem is dat snel te fixen is. Anders misschien een sensor of pinnetje kapot in de Chademo-plug? Het is afwachten. In ieder geval geen leuk einde van de vakantie. Ben overigens zeer te spreken over de Muxsan-extender, die heeft de reis een stuk fijner gemaakt. Nu maar hopen dat ze daar bij Nissan niet moeilijk over gaan doen..
Aai, iets wat je nooit hoopt mee te maken,
en dan nog terug 2 kinderen met de trein.

Ik hoop dat de leaf weer snel gerepareerd kan worden, en dat je snel weer kan rijden met je leaf .

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 22:12
Is deze alternatieve battery hier al eens besproken? Ik zie het niet in de search maar lijkt me wel heel interessant: https://evsenhanced.com/aftermarket-battery/

Gezien onze accu op 80% lading geen retourtje Eindhoven meer haalt (vanuit Tilburg) ben ik toch wel aan het kijken naar alternatieven 😒

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:55
dan kun je toch gewoon voor een muxsan extender gaan?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Coasterfreak schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:54:
dan kun je toch gewoon voor een muxsan extender gaan?
Dat kan, maar met de oplossing hierboven verlies je geen kofferbakruimte. Of je krijgt nóg meer range tegen minder slijtage ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Felicia schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Dat kan, maar met de oplossing hierboven verlies je geen kofferbakruimte. Of je krijgt nóg meer range tegen minder slijtage ;)
Hoe is de verkrijgbaarheid van deze Nieuw Zeelandse batterij in Nederland?
Wat zou de prijs zijn en wie kan 'm inbouwen in Nederland?
Het is leuk om de oplossing van EVEnhanced op het forum te zetten maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Er zijn meer oplossingen naast een extender toevoegen (die trouwens ook slijtage mitigeert). Waarom ga je niet op zoek naar een 24, 30 of 40 kWh originele Nissan batterij met een goede SoH% en laat je die inbouwen door bijvoorbeeld Muxsan (als ze dat nog doen)? Dat heeft meer kans van slagen...

Ik rijd zelf rond met 85 kWh in mijn 2014 Leaf. Bereik genoeg ;-p

[ Voor 5% gewijzigd door GadgetFrank op 12-03-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
GadgetFrank schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Hoe is de verkrijgbaarheid van deze Nieuw Zeelandse batterij in Nederland?
Wat zou de prijs zijn en wie kan 'm inbouwen in Nederland?
Het is leuk om de oplossing van EVEnhanced op het forum te zetten maar ik denk niet dat het haalbaar is.

Er zijn meer oplossingen naast een extender toevoegen (die trouwens ook slijtage mitigeert). Waarom ga je niet op zoek naar een 24, 30 of 40 kWh originele Nissan batterij met een goede SoH% en laat je die inbouwen door bijvoorbeeld Muxsan (als ze dat nog doen)? Dat heeft meer kans van slagen...

Ik rijd zelf rond met 85 kWh in mijn 2014 Leaf. Bereik genoeg ;-p
Wie weet heeft Mux wel plannen om deze batterij te importeren ;)

Maar eensch dat een extender ook slijtage mitigeert, ik probeer ook al een tijdje mijn vrouw te overtuigen. Ondanks dat ze tegen consumerisme is denkt ze dat het vervangen van de hele auto t.z.t. beter is dan de extender inbouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Felicia schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:25:
Is deze alternatieve battery hier al eens besproken? Ik zie het niet in de search maar lijkt me wel heel interessant: https://evsenhanced.com/aftermarket-battery/

Gezien onze accu op 80% lading geen retourtje Eindhoven meer haalt (vanuit Tilburg) ben ik toch wel aan het kijken naar alternatieven 😒

[YouTube: The Ultimate Nissan LEAF Battery with ACTIVE THERMAL MANAGEMENT!]
Volgens mij is dit wel eens langsgekomen. Het is vooral kijken wanneer de productie/levering begint en de eerste ervaringen/resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gisteren voor het eerst een 'lange' rit gemaakt met onze 40kWh Leaf, 2x 85km voor een retourtje Bocholt. Zou in theorie net op een acculading moeten kunnen Maar man wat valt dat in de praktijk tegen.

De heenweg overal netjes 100km/u gereden incl de autobahn, verwarming nauwelijks aan gehad, de wind iets achter en met precies 50% lading de auto in de parkeergarage gezet. Op de terugweg nog aan de snellader gehangen langs de A3 bij Isselburg (aanrader!), waar er in een klein halfuur 40% is bijgeladen terwijl we een koffie deden bij de McCafé. Daarna naar huis gereden met 120km/u en de verwarming aan. 50% van de accu erdoorheen in slechts 70 kilometer. Getoonde actieradius klopte ook van geen kant want ik zag op een gegeven moment iedere 2 gereden km, wel 5 kilometer aan actieradius verdwijnen :F

Dit soort ritten is niet waar we de Leaf primair voor hadden gekocht maar we gaan nu zeker te weten niet met het ding op vakantie :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 12:26
MadMarky schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:03:
Gisteren voor het eerst een 'lange' rit gemaakt met onze 40kWh Leaf, 2x 85km voor een retourtje Bocholt. Zou in theorie net op een acculading moeten kunnen Maar man wat valt dat in de praktijk tegen.

De heenweg overal netjes 100km/u gereden incl de autobahn, verwarming nauwelijks aan gehad, de wind iets achter en met precies 50% lading de auto in de parkeergarage gezet. Op de terugweg nog aan de snellader gehangen langs de A3 bij Isselburg (aanrader!), waar er in een klein halfuur 40% is bijgeladen terwijl we een koffie deden bij de McCafé. Daarna naar huis gereden met 120km/u en de verwarming aan. 50% van de accu erdoorheen in slechts 70 kilometer. Getoonde actieradius klopte ook van geen kant want ik zag op een gegeven moment iedere 2 gereden km, wel 5 kilometer aan actieradius verdwijnen :F

Dit soort ritten is niet waar we de Leaf primair voor hadden gekocht maar we gaan nu zeker te weten niet met het ding op vakantie :X
Niet verrassend vind ik. Met veel snelweg hou ik in de winter 150 km range aan met onze 40 kWh Leaf. Maar in de zomer loopt dat op tot 200 km. Als je niet ver op vakantie gaat kan dat voldoende zijn.
Je kan ook proberen om op de terugweg (of heenweg ook al) 90 km/u te rijden. Dat kan veel schelen, zeker als je achter een vrachtwagen rijdt (gebruik hiervoor de adaptive cruise control). Als je het dan wel haalt zonder snelladen dan is dat de snellere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
MadMarky schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:03:
Daarna naar huis gereden met 120km/u en de verwarming aan. 50% van de accu erdoorheen in slechts 70 kilometer.
Dat verbruik is niet niet zo vreemd in de winter met die snelheid.
Buitentemperatuur, snelheid en tegenwind hebben nu eenmaal veel invloed. En 120 tov 100 is ook al echt een groot verschil qua verbruik (wel 30% meer verbruik dan soms). Maar goed, als je het red tot huis is het prima natuurlijk en kan je lekker doorrijden.
https://ev-database.org/nl/auto/1656/Nissan-Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Hercul3s schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Volgens mij is dit wel eens langsgekomen. Het is vooral kijken wanneer de productie/levering begint en de eerste ervaringen/resultaten.
Inderdaad al eens eerder langsgekomen.
Op Facebook is ook een Pools bedrijf dat 55kwh battery pack voor de nissan leaf verkoopt ( 55kwh project for nissan leaf ) en dit jaar komt daar ook een 83kwh pack bij, alleen is de vraag of dit echt goed en betrouwbaar is.

Ik ben wel benieuwd of @mux buiten de extender compleet nieuwe accu's gaat leveren voor de nissan leaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb mijn oog laten vallen op een Nissan Leaf 2 Tekna, uit 2019 met een redelijke hoge km-stand. Bij diesel en benzine autos uit hetzelfde segment, zou dit in-principe geen probleem hoeven te zijn.

En ik heb afgelopen dinsdag ook een Nissan Leaf Tekna 30kwh, uit 2017 proefgereden: dat was eentje dus nog van de 2e generatie. Batterij pakket was nog prima, maar ik vindt de vraagprijs voor een verouderd model eigenlijk te hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzxqeI5GEsG6dbUhTa6taG3gOSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6QhW3P8WrIM37SWcwgImigma.png?f=fotoalbum_large

Deze laat met een batterij lading van 80% nog zo'n 150km actieradius zien: dus waarschijnlijk haalt hij op een volle lading net de 200km niet? Ik moet echter nog proef gaan rijden en wil niet enkel een rondje om de kerk doen, maar een langer rit waar ik wellicht naar een van de gratis laders rij in België bij de Lidl.

Ik heb begrepen, dat je zo een goed beeld van de auto kunt vormen: sommige suggereren zelfs, een zodanige lange proefrit te doen tot de accu bijna leeg is. Deze heeft slechts 1 eigenaar gehad en was een leaseauto, dan vraag ik mij alleen af hoe je in 4 jaar tijd 170k aan km's met zo'n auto aflegt? Daar heeft dus iemand 42.500km per jaar mee gereden.

Dat is 116,43km per dag dus, als je het door 365 dagen deelt of 236km wanneer je het door 180 werkdagen deelt. Dus 118km enkel en aangezien de Nissan Leaf, met gemak 200km actieradius nieuw haalde. Denk ik niet dat deze perse veel aan de snellader gestaan heeft.

De conditie van het batterijpakket is net als bij de Nissan Leaf 1 af te lezen via het dashboard: wederom met streepjes, welke aangeeft hoeveel capaciteit er nog over is. Dus daar ga ik sowieso naar kijken tijdens de proefrit. Ik heb wel Nissan Leaf's 2 zien staan, met een wat lagere km-stand.

Maar ik wil hoe dan ook een Tekna, want die kan als enigste uitvoering autonoom rijden. Verbeter mij als ik mij hier in vergis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Marco-Peters schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:33:

Maar ik wil hoe dan ook een Tekna, want die kan als enigste uitvoering autonoom rijden. Verbeter mij als ik mij hier in vergis?
Als je met autonoom rijden de ProPILOT bedoeld, dat klopt die zit op de Tekna.

Het ligt eraan wat je onder autonoom rijden verstaat, ik rij zelf een Leaf Tekna uit 2020.
De ProPILOT zoals Nissan dat noemt, is een adaptieve cruise control (houd zelf afstand) en blijft tussen de lijntjes.

Ik gebruik het dagelijks, maar het tussen de lijntjes blijven werkt eigenlijk alleen op de snelweg als de lijnen goed zijn.
En op plattelands wegen met suggestiestroken wil de auto in het midden gaan rijden, op die wegen zet ik de stuur assistent uit. Dit kan gelukkig eenvoudig met een knopje.

En hou je handen aan het stuur want de auto gaat vrij snel klagen als je het stuur loslaat.
Naast piepen gaat de auto daarna (na een tijdje piepen) ook remstoten geven om je "wakker" te maken. Hou je dan nog je stuur niet vast, dan gaat die een ander geluid maken, gaat afremmen tot stilstand en zet de alarm verlichting aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nwo-91RCVree_uSGUaeS_0JjZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKgD1DGKXRD06tarGRiVaBLy.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een pagina uit de folder met de standaard uitrusting per model.

Overigens zou je de tractie accu door Muxsan kunnen laten checken, die kan volgens mij ook individuele cellen eventueel vervangen, maar informeer vooral daar.

In het kader van verbeter mij :)
(Mierenneukmode on)
Het is enige en niet enigste.
(Mierenneukmode off)

Succes met je keuze.

Welke prijzen hebben die 2e hands leafs eigenlijk? En bij welke kilometerstand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:35
@Marco-Peters ook de leaf 2.zero edition uit 2018 heeft Pro Pilot.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
ArjoK schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:26:
@Marco-Peters ook de leaf 2.zero edition uit 2018 heeft Pro Pilot.
Ah okay, dat zei de ANWB niet in hun video _O- Dan kan ik daar ook naar kijken: want ik heb echt van zoiets, je boet natuurlijk in op de actieradius. Dus dan wil ik wel echt een luxe uitvoering van de auto, mocht ik tot koop over gaan.

Maar ik zag dat laagste prijs nu zo'n beetje tegen € 17.000 aan zit en dat best interessant met de € 2000 subsidie die je krijgt van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
hvwees schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:00:
[...]
Welke prijzen hebben die 2e hands leafs eigenlijk? En bij welke kilometerstand?
De Nissan Leaf Tekna uit 2019 met 171000km's op de teller, staat voor € 18.000 te koop. Je vindt er ook met wat minder km's op de teller, maar niet voor zo'n scherpe prijs.

Als je bedenkt dat die auto € 41000 gekost heeft, dan vind ik dat een scherpe prijs. En ze gaan niet als warme broodjes over de toonbank, want deze met 171000km staat al sinds december te koop. En staat zelfs bij een dealer, is ook door die dealer geleverd.

Andere Nissan Leaf uit 2018/2019 zijn veelal import, wanneer ze voor rond de € 18000 te koop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Marco-Peters schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:33:
Ik heb mijn oog laten vallen op een Nissan Leaf 2 Tekna, uit 2019 met een redelijke hoge km-stand. Bij diesel en benzine autos uit hetzelfde segment, zou dit in-principe geen probleem hoeven te zijn.
De 270 km geadverteerde range van de Leaf ga je bijna nooit halen. Zelfs niet met wind mee, 20+ graden enz.
Als je in de markt bent voor een Nissan Leaf, doe je er goed aan om te investeren in een OBDII dongle van een paar euro. In combinatie met Leafspy (gratis app) kun je dan zelf veel informatie over de batterij achterhalen. Ook tijdens het eigendom is deze dongle+app zeer handig.

Die gratis laders bij Lidl supermarkten zijn tegenwoordig vaak defect of zeer druk. Ik zou niet rekenen op gratis laden wanneer je een lange rit gaat maken. Regel een laadpas of een laad-app voordat je lange proefritten gaat maken.

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste