Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
GadgetFrank schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Regel een laadpas of een laad-app voordat je lange proefritten gaat maken.
Heb ik al geregeld :) Staat van batterij is ondanks de vele km's nog steeds goed: geen enkel barretje is er af, dat zegt natuurlijk niet dat hij nog 100% van zijn batterij capaciteit heeft. Maar wel dat hij niet veel geleden heeft.

Die Nissan Leaf's van de 1e generatie, daar slijt het batterij pakket duidelijk veel harder van. Enige risico is wel, dat de garantie op het batterij pakket al verlopen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W75XSrASfRdEe_dCyGtG3AFg4kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/322QDT7Y3l3pef5lrFSGMXkY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt de mijne: ondanks zijn hoge km-stand nog steeds in goede staat, de 1e eigenaar heeft er duidelijk goed voor gezorgd.

Op 12 april wordt de Nissan Leaf afgeleverd: ik wilde het liefste er dezelfde dag nog mee naar huis rijden. Maar ze gaan er nog twee nieuwe bandjes opzetten: dat was ook belangrijk voor mij. De hoge km-stand neem ik op de koop toe, want ik weet dat electrische auto's dat prima kunnen hebben. Mits er netjes met de auto omgegaan is.

Maar ik heb ook een Nissan Leaf van de 1e generatie proefgereden, van bouwjaar 2017 en daar zaten winterbanden onder. Daar heb je met het Nederlandse klimaat helemaal niets aan: vreemde met die Nissan Leaf was, dat telkens wanneer ik de cruisecontrol aan probeerde te zetten. De claxon afging en de cruisecontrol, heb ik geen 1x aan kunnen krijgen.....

En uiteindelijk zijn die laatste geleverde Nissan Leaf 's van de 1e generatie niet zoveel goedkoper, dus zodoende besloot ik toch mijn budget te verhogen.

[ Voor 102% gewijzigd door Marco-Peters op 31-03-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb mij een beetje zitten verdiepen in de mogelijkheden van de Nissan Leaf: maar kon niet echt duidelijk krijgen, of het mogelijk is in te stellen dat de batterij tot maximaal 80% opgeladen wordt? Of heb je daar die app voor nodig? Welke geloof ik een abbonement nodig heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zit te kijken naar een eerste generatie Nissan Leaf, heeft iemand een link naar een overzicht van punten waar ik op moet letten?
Als ik het goed onthouden heb heeft de eerste generatie verschillende versies waarbij je de eerste versie het beste kan overslaan. Ik meen vanwege de accu. Ik kan dit zo snel alleen niet terug vinden. Mocht iemand een of meerdere paginas weten waarin dit opgesomd staat dan hoor ik het graag. Dus ik zit op dit moment met een paar vragen
- is er een overzicht van de verschillen in de eerste generatie leaf?
- naar welke versie/bouwjaren kan ik het beste kijken?
- kan ik de kwaliteit van de accu zien in de boordcomputer of bijvoorbeeld uitlezen via obd2?
- zijn er bekende kwaaltjes waar ik op moet letten?

Ik rij overigens weinig kilometers. Ik heb oldtimers als hobby. Ik zoek een praktische auto erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11
Markos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:27:
Ik zit te kijken naar een eerste generatie Nissan Leaf, heeft iemand een link naar een overzicht van punten waar ik op moet letten?
Als ik het goed onthouden heb heeft de eerste generatie verschillende versies waarbij je de eerste versie het beste kan overslaan. Ik meen vanwege de accu. Ik kan dit zo snel alleen niet terug vinden. Mocht iemand een of meerdere paginas weten waarin dit opgesomd staat dan hoor ik het graag. Dus ik zit op dit moment met een paar vragen
- is er een overzicht van de verschillen in de eerste generatie leaf?
- kan ik de kwaliteit van de accu zien in de boordcomputer of bijvoorbeeld uitlezen via obd2?

Ik rij overigens weinig kilometers. Ik heb oldtimers als hobby. Ik zoek een praktische auto erbij
Probeer 's een googletje op "Nissan Leaf wikipedia" of een zoekopdracht binnen Youtube.
Dit topic staat ook vol info, misschien wil je daar een paar uur voor uittrekken...?

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

GadgetFrank schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:41:
[...]

Probeer 's een googletje op "Nissan Leaf wikipedia" of een zoekopdracht binnen Youtube.
Dit topic staat ook vol info, misschien wil je daar een paar uur voor uittrekken...?
Uiteraard al gekeken op wiki maar dat viel tegen (zal zo de NL wiki checken maar die is in de regel minder conpleet). Ik weet dat er een pagina was waarin heel uitgebreid alles werd benoemd, ik kan deze alleen niet terug vinden. Mijn hoop was dat iemand van jullie deze pagina toevallig in de bookmarks heeft staan. Ik heb dit topic al doorzocht op wat sleutelwoorden maar geen gewenst resultaat helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Markos schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:27:

Vanaf bouwjaar 2013 wordt het een beetje interessant: maar eigenlijk hebben al die Leaf's een flink versleten batterij pakket. Dus als je kunt leven, met een actieradius van nog geen 100km dan zou je eentje van 2013 kunnen kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67_XcYedh2PtrlI0v78vLV4g0Pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7KWmWtplEo66rNGtyknsD9WL.png?f=fotoalbum_large

Overigens kun je een indicatie van de staat van batterij gewoon in dashboard aflezen: daar staat streepjes en als er heel veel streepjes weg zijn, is er dus wellicht nog de helft van de capaciteit over.

Zelf heb ik uiteindelijk besloten om helemaal niet meer voor zo'n Nissan Leaf te kijken, want ze zijn best wel verouderd hoor. En vooral die uit 2017 zijn nog duur ook. Feitelijk zijn die niet veel anders, dan een model uit 2013. Behalve een iets groter batterijpakket.

Ik heb in een Nissan Leaf Tekna 24kwh uit 2015 proefgereden, welke 125000km gereden had. Daarna in een Nissan Leaf Tekna 30kwh uit 2017, beide hadden een vraagprijs van respectievelijk € 12000 en € 12500 als ik mij niet vergis? De 1e was een import uit België, waar de verkoper mij om de tuin probeerde te leiden door mij wijs proberen te maken dat het een 30kwh was i.p.v. een 24kwh.

De 2e stond op winterbanden en had diverse schades een sticker van een schadeherstel bedrijf, wat ik maar wat vreemd vond. Maar het vreemdste was: bij het indrukken van de cruisecontrol, ging de claxon geregeld af.

Ik heb de dag erna gezocht op occasion alternatieven voor de Dacia Spring, wat je dus voor hetzelfde geld of minder zou kunnen kopen.

En direct het 1e alternatief was: Alternatief 1: Nissan Leaf Tekna 40 kWh - 2018 - € 19.850 / € 17.850 en die € 17850 was dus minus de € 2000 subsidie. Toen ben ik zelf gaan zoeken en kwam er eentje tegen, voor net geen € 18000 exclusief afleverpakket. Je kunt dat weigeren.... maar zonder Bovag garantie heb je geen poot om op te staan.

Maar de Nissan Leaf 2 is dus verkrijgbaar als occasion vanaf € 17000 ongeveer, alleen dan zul je waarschijnlijk wel een kale variant zonder autonoom rijden hebben. Zelf wilde ik perse een Tekna en de hoge km-stand van 171000km's heb ik op de koop toegenomen, omdat het een auto uit 2019 is.

De accu zal wel wat degradatie hebben: echter dat zal reuze meevallen, want er was geeneens zo'n streepje weg. Bij de 2e generatie heb je ook de mogelijkheid om te kijken, hoe het met het accupakket staat. Zou natuurlijk ook kunnen dat het accupakket al eens vervangen is, zoiets weet je natuurlijk niet.

Ik kreeg dus nog € 5000 inruil en heb € 150 korting weten te krijgen, ondanks dat de auto al afgeprijsd was. En dan nog € 2000 subsidie van de overheid. Dan zit ik netto op € 11500 totaal. Altijd mooi meegenomen als je auto nog wat waard is, alleen zelf ga ik er altijd vanuit dat mijn auto bijna niets meer waard is _O-

[ Voor 45% gewijzigd door Marco-Peters op 01-04-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11
Als je een Leaf van 2013-2017 zou aanschaffen met een 24 of 30 kWh batterij en je voegt een (kleine) extender toe, dan heb je ongeveer hetzelfde bereik of meer als een 2018- Leaf maar heb je ook meteen het rapid-gate probleem grotendeels verholpen. Een 40 of 62 kWh batterij is nog gevoeliger voor rapid-gate dan een 24 of 30 kWh batterij.
Je verliest wel wat bagageruimte door een extender.

Uiteindelijk is de keuze een kwestie van geld, modelvoorkeur en gewenste opties...

Wij hebben gekozen voor een 2014 Tekna die later is extended naar 85 kWh. De originele 24 kWh batterij hoop ik dit voorjaar als thuisbatterij in te zetten i.c.m. een Growatt SPH10000 hybride omvormer.
Deze 24 kWh batterij had na 100.000 km nog 84% capaciteit over (dus net de 1e bar verloren op de display) _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door GadgetFrank op 02-04-2023 13:29 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
GadgetFrank schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:27:
Als je een Leaf van 2013-2017 zou aanschaffen met een 24 of 30 kWh batterij en je voegt een (kleine) extender toe, dan heb je ongeveer hetzelfde bereik of meer als een 2018- Leaf maar heb je ook meteen het rapid-gate probleem grotendeels verholpen.
Laat die Nissan Leaf uit 2013 dan € 8000 kosten? Goedkoper heb ik ze niet gezien, alles onder de € 8000 waren Leaf's uit 2011 of 2012. Dan heb je al een batterijpakket, met flinke degradatie. Want het zijn niet alleen de km's ook de tijd zorgt voor degradatie.

Dus dan heb je € 8000 aanschaf en ik heb even bij Muxsan gekeken: een extender van 11kwh gaat je € 6490 kosten. Dan zit je dus totaal op € 14.500 en netto zul je dan, alsnog minder capaciteit hebben dan een Nissan Leaf uit 2018/2019 met een 40kwh batterij pakket. Ik weet heel zeker dat die minder hard slijten, dan de 1e generatie Nissan Leaf.

De Rapid gate wordt sterk overdreven: daar is ook nog een software update voor gekomen, dus zal echt niet zo erg zijn als de media doet geloven. Maar je kunt de media wel bedanken ;) Het maakt de Nissan Leaf de minder gewilde electrische auto en daardoor, kosten ze minder dan bijvoorbeeld een Hyundai e-Niro.

Mijn Nissan Leaf Tekna uit 2019 heb ik dus gekocht voor € 18000 - € 2000 overheidssubsidie zit je dan op € 16000 en eventueel inruil van je eigen auto maakt het nog minder. Ik heb het geluk gehad, dat ik een A-segmenter had: die leveren inruil gewoon aardig wat op, terwijl je ik er slechts € 600 per jaar op afgeschreven heb.

Maar terug naar mijn rekenvoorbeeld: wanneer je dus i.p.v een 2013 voor een Nissan Leaf vanaf 2016 gaat, want toen is de Tekna met een 30kwh batterij pakket geleverd. Dan betaal je tussen de € 12000 en € 15000 ongeveer. Imports zijn meestal goedkoper, dan een origineel geleverde Nederlandse auto....

Dan heb je dus een oude auto, met verouderde technieken: ja het is redelijk modern. Echter naar huidige standaarden echt verouderd. Een batterij pakket met waarschijnlijk nog tussen de 70% en 85% capaciteit? Ik heb ze eigenlijk niet gezien, met nog de 12 van de 12 streepjes.

Dus als je dan nog € 6500 gaat uitgeven aan een batterij extender? Dat lijkt mij een enorme slechte investering, want met een Nissan Leaf 2 ( Gen 4 ) uit 2018 of 2019 ga je echt verder komen. Of de vorige berijder, moet veelvuldig aan de snellader gezeten hebben.

Je kunt hoe dan altijd even in het instrumentarium kijken, wat de capaciteit van het batterijpakket nog is. Als die veel te lijden gehad heeft, dan zullen er streepjes weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
GadgetFrank schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:27:
Deze 24 kWh batterij had na 100.000 km nog 84% capaciteit over (dus net de 1e bar verloren op de display) _/-\o_
Dat is natuurlijk wel netjes dan: want een Nissan Leaf met 30kwh, met drie streepjes verloren. Zou weleens minder ver kunnen komen, dan een 24kwh welke slechts een streepje verloren heeft.

Ik heb wel gehoord, dat daar mee gesjoemeld kan worden: softwarematig kan men de streepjes tijdelijk terug zetten. Echter uiteindelijk verdwijnen ze toch weer. Kan mij alleen niet voorstellen dat een dealer zich met dit soort praktijken bezig houdt.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 02-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zag net tijdens het laden wel een grappig schaduwspel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Hih8b8FcFHujApPCAKFEBFKd84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zw35wmchF2qTKE9anDjv6R5d.jpg?f=user_large

En dan stond de laadklep ook nog niet eens helemaal open :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-02-2024
Hebben meer mensen last van vertraging in Google Maps navigatie met Android Auto in Nissan Leaf 2021?

Dit gebeurt niet altijd, maar toch wel regelmatig. De navigatie is heel traag en loopt na 30 minuten gebruik ongeveer 4 a 5 minuten achter. Dit is natuurlijk niet handig. Ik heb een heel kort usb kabeltje. Opnieuw opstarten van de telefoon helpt niet. Tijdens het rijden de software in de auto resetten gaat niet.

Ook reageert de bediening van de volumeknoppen van de radio met vertraging (ongeveer 5 seconden later) als Android Auto gebruikt wordt.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@jocst77 ja dat herken ik. En als je dan twee apps tegelijk gebruikt (bijv Spotify en Maps) herstart het hele multimedia systeem van de auto om de 5 minuten.
Was bij mij opgelost door een originele Samsung USB kabel te gebruiken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:40:
[...]

In het algemeen kan snelladen (DC) wel meer slijtage opleveren dan traagladen (AC). Echter de moderne baterij managementsystemen (BMS) zorgen dat het met die schade wel meevalt. Dus niet iets om je zorgen over te maken in het algemeen. Nissan Leaf heb ik geen ervaring mee, maar wel het beeld dat ze er vroeg bij waren en BMS op oudere versies niet optimaal (cold gate etc.) en ook teruglopende batterijcapaciteit. Je kunt hiervoor beter navragen in een Nissan Leaf topic.
Bij moderne EV's speelt de afname van de batterijcapaciteit nauwelijks. Ik heb met mijn e-niro inmiddels bijna 110k km gereden en nog geen spoor van afnemende capaciteit. Wel zie je bij DC-laden dat het BMS hier nadrukkelijk op stuurt en de maximale laadsnelheid maar kort actief is.
Ik denk dat ik mijn antwoord al heb: was mij net namelijk in het lezen in de zogenaamde "Rapid Gate" wat pas echt een probleem kan zijn, wanneer je lange reizen doet. De dealer zei al dat het snelladen 3x achter elkaar, de 3e keer langzamer gaat. Dat staat de auto simpelweg niet toe.

Dat is een beveiliging, ter bescherming van de batterij en te zorgen dat de levensduur er niet ( te veel ) door beïnvloed wordt. De Nissan Leaf verlaagd dan de snelheid van 43kw/50kw naar 25kw. Hierin vind ik dus feitelijk ook mijn antwoord wat ik zocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DJhi1QX33tkw4mA9YKk7MapUmE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPQu6XCb24TDzJ1WNbggqxPt.png?f=fotoalbum_large

Want ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk gaan rijden en toevalligerwijs, woon ik dicht in de buurt bij België. Ik heb dus ook echt niets aan ABRP, want die stuurt mij door Nederland en houdt geen rekening met de gratis semi-snellaad stations bij de Belgische Lidl. Waarom semi? Omdat Lidl de maximale laad snelheid omlaag gezet heeft, naar 20kw en je kunt maximaal 1 uur laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-91ZgwFDVWrE_gvLtRyxhv8l7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WGfjF6Bxjrr5HamrsID4bSBk.png?f=fotoalbum_large

Maar dat is dus lang genoeg om van 35% naar 80% in een uurtje, al kan het wel zijn dat je even moet wachten tot de laadpaal vrij komt wanneer deze al bezet is. Dus waarschijnlijk ga ik straks iedere twee weken richting België, waar ik dat voorheen met de benzineauto eigenlijk altijd deed. Ik reed altijd een stukje door België, om goedkoper te tanken _O-

Bij de IKEA in Hasselt kun je de auto overigens aan een gewone laadpaal zetten, ook gratis: alleen dat duurt dan 3 uurtjes van 35% tot 80% totaal. Al heb je vrij snel al 3 uur in IKEA besteed, zelfs als je niets koopt. Dus dat ga ik waarschijnlijk ook 1x doen als ik straks de Nissan Leaf heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Marco-Peters ik weet niet hoeveel je tijd je waard is, maar je beseft wel dat regulier snelladen bij Fastned of Shell recharge stations ook voor 59ct/kw kan? En je dan voor 50% laden in 30min een keer €10-12 kwijt bent? Daar ga ik geen uur of langer voor wachten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:32:
[...]

Want ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk gaan rijden en toevalligerwijs, woon ik dicht in de buurt bij België. Ik heb dus ook echt niets aan ABRP, want die stuurt mij door Nederland en houdt geen rekening met de gratis semi-snellaad stations bij de Belgische Lidl. Waarom semi? Omdat Lidl de maximale laad snelheid omlaag gezet heeft, naar 20kw en je kunt maximaal 1 uur laden.
De laadpalen bij de Lidl in Nederland geven nog altijd 50 kW, maar daar wordt het laden na een half uur gestopt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
MadMarky schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:34:
@Marco-Peters ik weet niet hoeveel je tijd je waard is, maar je beseft wel dat regulier snelladen bij Fastned of Shell recharge stations ook voor 59ct/kw kan? En je dan voor 50% laden in 30min een keer €10-12 kwijt bent? Daar ga ik geen uur of langer voor wachten.
Ik heb meer tijd dan geld hoor _O- : dus mij is dat het zeker waard hoor. Vanwege omstandigheden werk ik parttime, dus ik heb redelijk wat vrije tijd. Dan kan ik bij wijze van spreken ook iedere woensdag of om de twee weken, richting Maasmechelen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJXFISujpP8g7YayzRwV6RY26Po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/67Pt4K5eDTy2pIzlO6oh9LEe.png?f=fotoalbum_large

Weet je het is toch € 11 wat je kwijt bent voor het snel laden: in mijn geval, zou ik dan gebruik maken van een snellaadpaal van Vattenfall welke bij McDonalds staat. Maar met de wetenschap, dat langzamer laden beter voor de accu is. En het in België nog gratis kan, dan wil ik er gewoon nog van kunnen profiteren nu het nog kan.

Daarom heb ik ook nu de stap gezet naar electrische rijden: nu pluk je er nog de financiële voordelen van, als het straks gemeengoed wordt. Dan ben ik zeker dat al deze voordeeltjes gaan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:40:
[...]

De laadpalen bij de Lidl in Nederland geven nog altijd 50 kW, maar daar wordt het laden na een half uur gestopt.
Maar die zijn op enkele Lidl Filialen na, niet meer gratis: toevallig reed ik langs de Lidl in Weert, daar kun je wel nog gratis laden. Ik kan trouwens niet echt een makkelijk overzicht vinden, welke Lidl's nog gratis laden aanbieden.

Voor Lidl België, heb ik daar op Google Maps een handig overzicht van gevonden. Je hebt in België ook geen laadpas nodig, om gebruik te maken van die gratis laadpalen.

[ Voor 37% gewijzigd door Marco-Peters op 03-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Marco-Peters schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:42:
[...]

Maar die zijn op enkele Lidl Filialen na, niet meer gratis: toevallig reed ik langs de Lidl in Weert, daar kun je wel nog gratis laden. Ik kan trouwens niet echt een makkelijk overzicht vinden, welke Lidl's nog gratis laden aanbieden.
Chargemap, daar heb je een vinkje voor gratis laders. Vooral als je dan selekteert op Chademo (of > 43 kW) krijg je vooral de Lidls te zien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Maasluip schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:49:
[...]

Chargemap, daar heb je een vinkje voor gratis laders. Vooral als je dan selekteert op Chademo (of > 43 kW) krijg je vooral de Lidls te zien.
Bedankt voor de tip: ik hoor mensen weleens zeggen, dat Chademo van het uitstervend soort is. En je daarom beter niet voor een Nissan Leaf zou kunnen gaan.....

Echter ik vind dat wel mee vallen als je in die Chargemap kijkt: wel worden sommige laadpalen als onterecht als gratis gemarkeerd, want de Vattenfall laadpunten zijn echt niet gratis. Ze rekenen enkel geen starttarief.

Ik denk dat ik er waarschijnlijk gewoon een sport van ga maken, om zolang het nog kan gebruik te maken van gratis laadpunten. Dus ik ben letterlijk een overzicht het maken, van waar staan de gratis laadpunten? Hoe ver is het rijden etc: want ik moet nog tot volgende week woensdag wachten, dan wordt mijn tweedehands Nissan Leaf Tekna 2019 geleverd.

Ze gingen er nog twee nieuwe banden onderzetten: op de vooras zaten al Nexen N Blue HD Plus en op de achteras, daar lagen dus Dunlop banden op. Had ik al gezien en vindt ik zelf altijd een beetje raar, twee verschillende merken banden. Maar het mag natuurlijk wel.

Nu komen er op de achteras dus ook Nexen N Blue HD Plus: maar ik ben wel benieuwd, hoelang ze mee gaan. De prijs voor de banden valt mij overigens enigszins mee: ik dacht altijd, dit soort grote banden kosten minimaal € 100 per stuk. En dat zal het ook wel kosten, als je de montage meerekent. Maar de band zelf is iets van € 90 zie ik online.

Mijn vorige auto nam ik overigens gewoon direct mee: eigenlijk vind ik het toch fijner, dat hem niet direct mee geven. Want dat geeft mij de tijd om mij meer in de functies van de auto te verdiepen: in de e-pedal heb ik mij vooral verdiept, maar dit lijkt mij niet de meest efficiënte manier om de Leaf te rijden.

Want ik heb het tijdens de proefrit uitgeprobeerd en mijn verwachting was eigenlijk: zodra ik mijn voet van het gas afhaal, een rolt de auto uit en regenereert. Dus ik vind de B stand fijner en laat de auto in D stand, wanneer ik wil uitrollen zoals ik met de benzineauto vaker deed.

Als ik meer af moet remmen, dan schakel ik de B stand in: bij de benzineauto zou ik dan terug geschakeld hebben, om sterker op de motor af te remmen. Ik heb ook begrepen dat dit juist de meest efficiënte manier is, om een electrische auto te rijden.

Aangezien de e-pedal ook je voetrem gebruikt, ookal hoef je enkel gas pedaal te bedienen. Dat is naar mijn mening niet de bedoeling, want die B stand remt al sterk genoeg af zonder de remmen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocst77
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-02-2024
MadMarky schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:34:
@jocst77 ja dat herken ik. En als je dan twee apps tegelijk gebruikt (bijv Spotify en Maps) herstart het hele multimedia systeem van de auto om de 5 minuten.
Was bij mij opgelost door een originele Samsung USB kabel te gebruiken.
Beetje gek dat een originele Samsung USB kabel wel werk. Maar ik ga het eens proberen.

Nissan Leaf 2020 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

@Marco-Peters @GadgetFrank
Als ik ook de eerste Leafs (2011) meeneem in mijn keuze, met LeafSpy (Lite/Pro) kan ik de SoH (state of health) uitlezen. Als ik daarmee een leaf vind met een accu zonder veel degradatie, dan zou het grootste probleem (een slechte accu) niet van toepassing zijn? En dan het liefst een accu met weinig QC's. Of zie ik hier iets over het hoofd?
En zijn er nog meer punten waar ik op zou moeten letten bij het zoeken van een Leaf gen1?

Hoe werkt die degradatie eigenlijk? Ik vermoed dat het percentage SoH niet lineair schaalt met het bereik? Dus 100% = ##km en 75% = 0.75*##km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
@Markos die ga je echter niet vinden: want ook de tijd zorgt voor degradatie en de eerste Nissan Leaf's, die hebben juist het ergste moeten lijden onder degradatie. Ik ben er meerderen tegen gekomen en eentje, mocht weg voor € 6750 kreeg ik via prive bericht te horen.

Deze is dat en wordt particulier, verkocht via een RDW erkend autobedrijf. Dus dan zou je er ook € 2000 subsidie over kunnen krijgen.

Je hebt dan wel een electrische auto voor € 4750 totaal, echter actieradius is hooguit 50/70km totaal. Batterij pakket heeft zeker voor de helft van zijn capaciteit verloren. Daarom staat die auto natuurlijk ook nog te koop, maar als zal vast iemand zijn die voldoende heeft aan een actieradius van 50/70km.

Ansich een veel moderne auto, dan de stadsauto welke ik voor € 5000 ingeruild heb. Want zelfs zo'n oude Nissan Leaf, zit bomvol voor die tijd moderne opties.

[ Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 03-04-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik ben echt heel ongeduldig wat betreft de levering van de Nissan Leaf: vanmorgen de dealer een berichtje gestuurd, want ik zag dat de auto al voorzien was van een nieuwe APK. Dus kon het niet laten om even te vragen of de auto al klaar was.

Dat bleek het geval: alleen dan werd de auto niet meer nagepoets en dat heb ik liever wel, dus ga ik de auto volgende week woensdag afhalen. Ondertussen probeer ik de vele vragen die ik heb te beantwoorden.

Gisteren snapte ik bijvoorbeeld niet, hoe je het laden stopt: maar dan moet je eerst je laadpas aan het laadpunt houden, waarna het laden stopt en je de kabel eruit kan halen. Als je het andersom doet, dan houdt de laadpaal je kabel vast.....

Maar bij snelladen, kun je wel gewoon de kabel uit de auto halen wanneer je het laden wilt stoppen? Of moet dat via de laadpaal zelf? Het is nog allemaal nieuw voor mij en ook wat betreft de verzekering. Omdat de electrische auto duurder is in de verzekering, heb ik voor Lancyr gekozen.

Daar kun je per jaar betalen en op deze manier, betaal ik slechts € 10 meer per maand in vergelijking met mijn huidige auto waar ik € 25 voor WA+ betaal. Nu wordt dat € 35 per maand, dus met € 0 wegenbelasting zijn dat mijn vaste kosten. Dus alsnog € 10 minder vaste lasten dan bij mijn A-segmenter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Q414T_Xe12BHbjml_xDHb3JS98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHm92GooItKugvxpfirVXrDZ.png?f=fotoalbum_large

En zolang gratis laden nog kan in buurland België en Duitsland: ga ik daar ook zeker weten gebruik van maken. Mijn vrouwtje wilt volgende week woensdag direct na het ophalen van de auto, naar de Japanse tuin in Hasselt. Ik vertrek dan met een volle batterij en op de terugweg, stop ik dan bij de gratis snellader bij Lidl Maasmechelen.

Mijn gok is dat het niveau van de accu dan tussen de 35% en 50% zit en mijn doel is, om de accu zoveel mogelijk tussen 30% en 80% te houden. Volledig opladen, zal ik dan incidenteel doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fCfFhfppvWoWhT29P2aYX418tE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nsIFWe5btQDXB7CoUslZYJmf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb bijvoorbeeld uitgedokterd dat wanneer ik de auto bij IKEA Hasselt aan de langzame lader aansluit, welke met maximaal 6.6kw doet laden. Dan duurt het opladen van 35% naar 100% ruim 4.5u totaal, dus tijd genoeg om het centrum van Hasselt te verkennen.

Dit soort uitdagingen vind ik gewoon reuze leuk om te doen: i.p.v. parkeren op een P+R, zet ik de auto bij IKEA neer en profiteer ik van gratis opladen. Ben benieuwd of er nog meer Belgische of Duitse steden zijn, welke ik op deze manier zou kunnen bezoeken.

Met een benzineauto zou je hier nooit over nadenken natuurlijk: alleen ik besteedde altijd veel tijd, om het zoeken naar het goedkoopste tankstation en reed daar ook graag voor om. Echter in Duitsland heb ik mij altijd zitten irriteren aan de fluctuerende benzineprijzen en gelukkig is dit nu iets van het verleden.

PS Lancry moet schijnbaar mijn verzekeringsaanvraag handmatig beoordelen, omdat 4 geleden iemand tegen mijn vorige auto aangereden was. Dus moest ik de vraag of ik in de laatste 5 jaar schade gehad heb, dus met JA beantwoorden. Daar heb ik nog speciaal voor gebeld, want vond het maar een rare vraag.

Aangezien ik bij geen een schade schuld had en de ruitschade en hagelschade, gewoon gedekt worden vanuit de WA+ dekking. Waar ik dus ook geen schuld aan heb: ik verwacht dat de verzekeringsaanvraag gewoon goedgekeurd wordt.

Alleen de vraag heb ik nog geen 1x gezien bij aanvragen van een verzekering, want daar zijn schadevrije jaren toch voor? Ik verzeker bewust niet allrisk, omdat claimen in de allrisk ongeacht het bedrag altijd ten koste gaat van 5 schadevrije jaren. Met dus een flinke premieverhoging als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:39
Veel geluk met het aan 6kW laden aan de Ikea. Als er al plaats is, gaat die waarschijnlijk de belasting verdelen tussen de aangesloten wagens aan de laadpalen en aan 3kW laden. Dat snelladen bij de Lidl in België is trouwens ook relatief, want da's begrensd op 18kW tegenwoordig. Goed voor de batterij van de Leaf die zo niet te warm wordt zullen we maar zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik was net even op het Nederlandse Nissan Leaf forum aan het neuzen: mijn aankomende reizen, met de auto heb ik zeer conservatief gepland. Als dat het goede woord is. Eigenlijk ga ik er vanuit, dat 200km actieradius wel zo'n beetje de max is.

Nu lees ik net dit bericht dat een Leaf eigenaar, van Arnhem naar Kerkrade gereden was en daar aankwam met een accu percentage van 47% totaal. En ze hadden nog maar 20km tot thuis te gaan, echter toen zat de batterij op 4% en heeft hij tot 34km actieradius bij geladen.

Zouden die taxichauffeurs welke bij Kassa kwamen klagen, dan gewoon een zware rechtervoet hebben? Want schijnbaar kan het het dus wel en ik vind dit ook belangrijk, voor mij eigen gebruik straks. Het heeft geen zin om bij zo'n snellader van Lidl aan te komen met 20% batterij percentage, daarom plan ik ook zo conservatief. Terwijl ik niet van plan ben om sneller dan 90km/u te gaan rijden.

@GORby ja dat kan best wezen hoor, maar stel je maakt er een dagje Hasselt van? En je parkeert je auto aan de lader van IKEA, dan zit je na 6u en 40m ook op 80% wanneer je nog 35% over had. Maar dit wil ik bij voorkeur op een woensdag doen, dan hoef ik nooit te werken.

Bij de Leaf zie ik de beperkte snelheid bij de Lidl snelladers eigenlijk ook nog als voordeel: want het is veel beter voor het batterijpakket. Maar ik krijg woensdag de auto pas en zaterdag, ga ik dan mijn eerste langere rit doen. Een beetje spannend vind ik het wel hoor.

Ergens ook goed dat Lidl de laadtijd op 1 uur beperkt en de snelheid beperkt, want anders maken ze het te aantrekkelijk voor de gemiddelde ( gehaaste ) automobilist om daar hun auto te komen opladen. Je moet wel echt de tijd ervoor hebben.

Wat ik op YouTube gezien had, is vooral na 3x snelladen de 3e echt langzaam. Dan haal je net iets van 25kw, terwijl de 1e keer het nog met 36kw ging. Dus wat de dealer mij vertelde klopt ook. Voor mij persoonlijk was dit echter geen dealbreaker. Dat heb ik op de koop toegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Marco-Peters schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:57:
Zouden die taxichauffeurs welke bij Kassa kwamen klagen, dan gewoon een zware rechtervoet hebben? Want schijnbaar kan het het dus wel en ik vind dit ook belangrijk, voor mij eigen gebruik straks.
Klinkt als een combinatie van veel snelladen en sportief rijgedrag. Ik moet heel eerlijk zeggen, die van mij haalt met 100+km op de GOM ook geen retourtje Eindhoven wat zo'n 35km is. En ik rij echt niet als een bezetene ofzo maar 10 van de 12 streepjes en 93 op de CC, naar mijn idee met meer dan 1% lading per km.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Felicia schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:18:
[...]

Klinkt als een combinatie van veel snelladen en sportief rijgedrag. Ik moet heel eerlijk zeggen, die van mij haalt met 100+km op de GOM ook geen retourtje Eindhoven wat zo'n 35km is. En ik rij echt niet als een bezetene ofzo maar 10 van de 12 streepjes en 93 op de CC, naar mijn idee met meer dan 1% lading per km.
Hebben wij het nog steeds over de Nissan Leaf 2? Of over de 1e generatie Nissan Leaf, al is de huidige Nissan Leaf eigenlijk de 5e generatie ofzo. De vorige heeft 3 generaties gehad, met minimale veranderingen telkens.

Ik heb enkel de proefrit gedaan, maar voor mij was als eis eigenlijk dat hij minimaal 200km actieradius kan halen. De batterij was ongeveer 70% vol en toen gaf hij 170km ofzo aan. Als de bandenspanning niet te laag was geweest. Dan zou de actieradius waarschijnlijk iets hoger aangegeven hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Marco-Peters schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:33:
[...]

Hebben wij het nog steeds over de Nissan Leaf 2? Of over de 1e generatie Nissan Leaf, al is de huidige Nissan Leaf eigenlijk de 5e generatie ofzo. De vorige heeft 3 generaties gehad, met minimale veranderingen telkens.

Ik heb enkel de proefrit gedaan, maar voor mij was als eis eigenlijk dat hij minimaal 200km actieradius kan halen. De batterij was ongeveer 70% vol en toen gaf hij 170km ofzo aan. Als de bandenspanning niet te laag was geweest. Dan zou de actieradius waarschijnlijk iets hoger aangegeven hebben.
De mijne is van 2015 dus dat is bij mijn weten wel een 2e generatie. (24kWh accu)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Felicia schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:39:
[...]

De mijne is van 2015 dus dat is bij mijn weten wel een 2e generatie. (24kWh accu)
Sorry voor de verwarring: maar ik heb moeite om de generaties uit elkaar te houden, omdat ze feitelijk allemaal hetzelfde uit zien. Met de 2e generatie wordt vaak ook gewoon de Nissan Leaf bedoeld, welke vanaf 2018 geleverd is.

Maar dan begrijp ik wel dat je retour Eindhoven niet haalt: dat was een van de redenen, om uiteindelijk niet voor de Nissan Leaf te gaan van voor 2018. Omdat ze nogal een beperkte actieradius hebben.

Kun je in Eindhoven dan wel gewoon opladen op je eindbestemming? Want dan is het natuurlijk geen probleem, dat je het niet op een acculading haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-04 08:53
Marco-Peters schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:24:

Op 12 april wordt de Nissan Leaf afgeleverd: ik wilde het liefste er dezelfde dag nog mee naar huis rijden. Maar ze gaan er nog twee nieuwe bandjes opzetten: dat was ook belangrijk voor mij.
Veel plezier met het ophalen van leaf vandaag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
jocst77 schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:57:
Hebben meer mensen last van vertraging in Google Maps navigatie met Android Auto in Nissan Leaf 2021?

Dit gebeurt niet altijd, maar toch wel regelmatig. De navigatie is heel traag en loopt na 30 minuten gebruik ongeveer 4 a 5 minuten achter. Dit is natuurlijk niet handig. Ik heb een heel kort usb kabeltje. Opnieuw opstarten van de telefoon helpt niet. Tijdens het rijden de software in de auto resetten gaat niet.

Ook reageert de bediening van de volumeknoppen van de radio met vertraging (ongeveer 5 seconden later) als Android Auto gebruikt wordt.
Heb ik ook wel eens last van, meestal trek ik de USB kabel uit mijn telefoon en plug ik hem weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:36:
[...]

Veel plezier met het ophalen van leaf vandaag :*)
Ja ik kan niet wachten tot het 11 uur is: dan vertrek ik met mijn huidige auto, weer naar Roermond om daar de Nissan Leaf op te halen en mijn oude auto heb ingeruild. Wel nog eventjes alle LED lampjes eruit gehaald, behalve die in het interieurverlichting.

Ookal heb ik totaal niets maar aan die lampjes: want de Nissan Leaf in Tekna uitvoering, is ja uitgerust met slimme LED verlichting. Echter de dealer zal die lampjes waarschijnlijk er ook uit gehaald hebben, want het mag officieel gewoon niet.

Enige wat mij wel opgevallen is bij de Achteruitrijcamera van de Nissan Leaf: de resolutie is niet iets om naar huis over te schrijven. Want in mijn oude auto, had ik zelf een AHD Achteruitrijcamera ingebouwd. Welke € 25 was en Nissan, die besluit dan om lage resolutie cameras te gebruiken: zouden ze daar een reden voor gehad hebben?

Of is het puur om geld te besparen? Want uiteindelijk heeft hij er vier stuks: onder de buitenspiegels, aan de voorkant en aan de achterzijde. Wel fijn, want zo is de kans dat je velgen beschadigd een stuk kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:21:
[...]
Enige wat mij wel opgevallen is bij de Achteruitrijcamera van de Nissan Leaf: de resolutie is niet iets om naar huis over te schrijven. Want in mijn oude auto, had ik zelf een AHD Achteruitrijcamera ingebouwd. Welke € 25 was en Nissan, die besluit dan om lage resolutie cameras te gebruiken: zouden ze daar een reden voor gehad hebben?
Heb zelf ook een Tekna, maar ik denk niet dat het scherm en de camera elkaar veel ontlopen. Een betere camera zou denk ik maar marginaal beter tot zijn recht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Black Sparrow schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:25:
[...]

Heb zelf ook een Tekna, maar ik denk niet dat het scherm en de camera elkaar veel ontlopen. Een betere camera zou denk ik maar marginaal beter tot zijn recht komen.
Is dat schermpje dan 480p ofzo? Ik heb het niet opgezocht, maar vond het wel voldoende scherp uitzien. Heb tijdens de proefrit nog de ingebouwde navigatie gebruikt, dat werkte gewoon prima.

Waarschijnlijk ga ik in de praktijk tijdens langere ritten gewoon Android Auto gebruiken: wilde ik misschien nog een draadloze dongle voor kopen. Alleen ik heb er geen vertrouwen in dat zo'n dongle ook blijft werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:31:
[...]
Is dat schermpje dan 480p ofzo? Ik heb het niet opgezocht, maar vond het wel voldoende scherp uitzien. Heb tijdens de proefrit nog de ingebouwde navigatie gebruikt, dat werkte gewoon prima.
Nouja, het is niet slecht, maar zeker geen 1080p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Black Sparrow schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:13:
[...]

Nouja, het is niet slecht, maar zeker geen 1080p
Ik zag het al tijdens Android Auto: het is 480p waarschijnlijk, want ik had een 720p scherm in mijn vorige auto. Zelf ingebouwd. Maar dit werkt tenminste wel _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DemJ4VovyIj94I0EeR7ktu2P0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AyYGVn7NdGAJcEs9ctssbkm.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn nog steeds een paar dingen waar ik aan moet wennen: met achteruit parkeren, vind ik eigenlijk dat de auto wel iets langzamer mag rijden. Is dit iets wat je kunt veranderen?

Actieradius bij 100% was 230km en tot nu toe, valt mij de afname van de actieradius niet tegen. Maar ik ben ook geen Max Verstappen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
Marco-Peters schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:09:
[...]
Er zijn nog steeds een paar dingen waar ik aan moet wennen: met achteruit parkeren, vind ik eigenlijk dat de auto wel iets langzamer mag rijden. Is dit iets wat je kunt veranderen?
E-pedal gebruiken en niet zo ver het stroom pedaal intrappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:28:
[...]

Is er geen andere manier? Want ik denk niet dat de E-pedal bij mijn rijstijl past :+ Met de E-pedal worden je remmen vaker gebruikt, terwijl in de normale B modus echt super langzaam kunt verder rollen. Alleen met parkeren vindt ik dat het wel iets trager mag. Ook moet ik wennen aan wanneer ik nou precies het gas moet loslaten, want mijn vorige ICE auto rolde dus sneller uit wanneer deze in een hoge versnelling stond.

Dus wat ik nu doe: is uitrollen in D en zo nodig, sterker afremmen door de B stand in te schakelen. Oh ik weet trouwens waar de vorige eigenaar woont: wilde mijn thuisadres in stellen, ging de navigatie een route inplannen naar waarschijnlijk de vorige eigenaar. Dat vind ik altijd van die kleine slordigheden van Auto Dealers ( handelaars ) want ze zouden eigenlijk alle Bluetooth apparaten en persoonsgegevens moeten wissen welke herleidbaar is naar de vorige eigenaar.

Ik heb bij mijn vorige auto letterlijk van iedere factuur en onderhoudshistorie mijn persoonsgegevens weg geknipt, want ik wil gewoon niet dat de volgende eigenaar weet waar ik woon. Anders had ik de auto niet ingeruild: dat doe ik, om geen gezeurd aan mijn deur te hebben. De Nissan dealer dacht trouwens dat ik een Techneut was en verwachte, mij niets meer te kunnen uitleggen.

Echter ik wist niet dat er een sleutel in de keyless sleutel zit: hij heeft mij al voor gek ( niet letterlijk ) verklaard, dat ik met de auto naar Oostenrijk ging. Echter met een actieradius van 200km lijkt mij dat wel te doen, vooral als je bedenkt dat wij de afstand van net iets meer dan 700km in twee dagen gaan afleggen. Batterij staat nu op 70% en wij hebben toch een aardig stukje gereden, met die tussenstop in Gangelt Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Geen idee of er een andere manier is, ik rij altijd met e-pedal en vind dat erg fijn.

Moedig dat je naar Oostenrijk rijdt met een Leaf, ik zou het niet doen.

De tweede keer snelladen is al geen snelladen meer door het ontbreken van actieve accu koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:43:
Geen idee of er een andere manier is, ik rij altijd met e-pedal en vind dat erg fijn.

De tweede keer snelladen is al geen snelladen meer door het ontbreken van actieve accu koeling.
Ik moet ook nog wennen aan dat E-Pedal: want volgens mij maak ik nu nog vaak de fout, om mijn voet geheel van het gas af te halen. Terwijl je eigenlijk lichtjes het gaspedaal omhoog zou moeten laten komen.

Als de E-Padel het inderdaad rustiger aan doet met parkeren, doordat je het gaspedaal heel lichtjes in kunt drukken. Dan zou dat best een goede mogelijkheid kunnen zijn om te gebruiken bij parkeren. Je kunt toch makkelijk wisselen tussen E-padel en de gewone rijmodus. Mijn vrouw werd nu al echter gek van mijn "ik moet nu eventjes iets uitproberen" _O-

In Limburg heb je letterlijk heuvels: dus wilde zien, of de Leaf in de D stand naar onder kan rollen en daarbij het gas geen 1x aanraken. Dat gaat dus en als er verder geen verkeer is, kan het ook geen kwaad als je in een 30km zone met 15km/u naar onder rolt. Het zijn toch gratis meters ( 1km bijna ) en je regenereert juist energie, inplaats te verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGcOCA4rmoqtbdcUtYgRtRBHy0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjdaJ4kfVpAJkWAUqzQ9mEXz.png?f=fotoalbum_large

Weet je: Oostenrijk is dichterbij dan de meeste mensen denken. Vooral als je in Heerlen woont, dan rij je binnen 10 minuten de Duitse Autobahn op. Als je de reis dan net als mij in twee dagen doet. Dan rij je per dag gemiddeld 316km en wij moeten 700km's afleggen, want Bregenz was mij te duur voor een accommodatie. Dus ik rij naar Sankt Gallenkirch.

Dus 316km zou je met 1 snellaad stop kunnen redden: nu doe ik wel bewust op de 1e reisdag meer km's, zodat ik de 2e reisdag nog maar 250 a 300km hoef af te leggen. Verder zal ik ook absoluut niet met de auto gaan.....

Net even de onderhoudshistorie doorgebladerd: kom ik tussen alle boekjes, de leaseovereenkomst van de vorige zakelijke bestuurder tegen. Stond precies in wat het per maand moest kosten en zijn persoonsgegevens :F

Het was dus € 700 nog wat per maand: maar in 2019 was de bijtelling nog maar 4% per maand. Nu komt een Nissan Leaf niet eens in aanmerking voor de lagere bijtelling, want daarvoor zijn ze te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 12-04-2023 19:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Mooi om allemaal te lezen Marco. Hou het enthousiasme erin!

Zelf vind ik de e pedal niet fijn en rijden we altijd in de B stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
rreevvss schreef op donderdag 13 april 2023 @ 00:00:
Zelf vind ik de e pedal niet fijn en rijden we altijd in de B stand.
Ik probeer juist zoveel mogelijk in D stand uit te rollen: eigenlijk precies zoals ik met mijn ICE auto deed, alleen dan moet je de D stand als de "hogere" versnelling zien.

De theorie is dat je dan potentieel het meeste kunt besparen, omdat je zo meer "gratis" meters krijgt en licht regenereert. Feitelijk wissel ik dus tussen D en B stand, afhankelijk van of ik nog verder dien te vertragen.

Zie het als met je ICE vanuit de 4e/5e versnelling, terugschakelen naar de 2e puur om af te remmen op de motor. Zodat je de normale remmen niet hoeft te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2OZ8E4TkZmYwnrhpSHfnN9Hx-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FekoZufMOaAyn7iKyfIGvC7U.jpg?f=fotoalbum_large

De buren vonden het een geniaal idee, om al het oud papier buiten te zetten: is die container dus omgewaaid en gelukkig net niet tegen mijn auto aangekomen. Daarom ben ik zo laat nog wakker _O-
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:28:
[...]

Met de E-pedal gaat het parkeren inderdaad een stuk meer met beleid: maar voor de rest, denk ik niet dat ik het zal gebruiken. Ik heb net met de E-padel geparkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 13-04-2023 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Vandaag een uitstapje gedaan met de Nissan Leaf: ik vertrok met 60% batterij en had geloof ik nog 140km actieradius en moest 85km rijden, tot mijn eerste laadstop. De auto heeft mij vandaag in positieve zin weten te verrassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSrCB7NEQYbKEMcNkgkwOUnN5JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5paX0KcLalcxn5REPSgDW5E.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam met 18% lading nog over bij Lidl Geel in België aan: een enorme Lidl met twee snellaadpalen, waar ik dus met maximaal 18/19kw kon opladen. Niet bijsters snel: alleen sneller dan volgens de calculator. Die had namelijk uitgerekend dat ik tot 65% in een uur zou kunnen opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGMX_odIG18IDuB4kRFBDAsZ19k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfhoJ8GtRoeJQK17UkzUrkwh.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk had ik de batterij na een uur laden bijna met 80% vol en aangezien er geen wachten waren, heb ik toen het laden weer gestart en tot 90% volgeladen. Toen ik in Barendrecht aankwam had ik nog 48% en dat was dus genoeg, om weer naar een Lidl in België te rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEYbVU50rtj4xk-MJ-iWG2HUL_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LUeRuHq0xv8stPQ5b0pw5KW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kwam daar aan met 16% of 17% en de laadpaal was gelukkig vrij, dus heb de auto aan de lader gezet en ben toen naar de frietkot gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ubkje2pQU9BoQyUOT1Xns7auf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw3Mc2pqRdrdtnZLQIdb8QLj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom terug en besluit nog eventjes de Lidl in te gaan: langer dan 5 minuten ben ik niet binnen geweest, maar toen had een benzineslurpende Chinese Volvo mijn laadsessie onderbroken. Waarschijnlijk heeft hij zelf ook niet kunnen opladen, want de CHAdeMO kabel zat nog in mijn auto vergrendeld. En toen ik hem eruit probeerde te halen: ging mijn laadsessie weer verder.

Dus ik denk dat de Chinese Volvo helemaal niet heeft kunnen opladen en als hij 10 minuten gewacht had, dan was mijn sessie sowieso afgelopen. Dat heeft mij wel een belangrijke les geleerd: als je niet bij de auto blijft, loop je het risico dat iemand het laden stopt. Er zijn ja geen pasjes voor nodig.... je kunt gewoon op stoppen klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGSxgzeoJVKsvZsoDcbz0QnV7s4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cT25jQEwqNjDTvkUXrbq8ily.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste laadstop was bij Lidl in Hasselt: was ansich niet nodig geweest, want zonder had ik het ook wel thuis gered. Maar ik wilde toch nog eventjes die paar procenten meepakken, want ik kwam er om 18:40 aan en net na 19:00 deed de oplader zichzelf uitzetten. Ik had de stiekeme hoop dat de laadsessie gewoon door zou lopen.

Mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is nu 12.4kwh per 100km: dus het gaat echt wel hoor, om verder op de accu van een Nissan Leaf te komen. Volgende week ga ik waarschijnlijk in Maasmechelen laden, want zolang het weer mee zit. Kan ik op die manier lekker goedkoop rijden.

Zoveel rij ik namelijk niet: echter ik doe wel regelmatig ritjes, van een km of 20 retour maximaal. Meestal niet meer dan 50km per week en dan hoef je niet vaak aan de lader gelukkig. Dan kan het ook lonend zijn, om 30km te rijden om op te laden bij zo'n gratis lader.

Met een oude 24kwh Nissan Leaf zou dit geen zoden aan de dijk zetten, want dan is je accu weer leeg als je thuis bent. Maar deze 40kwh versie, heeft toch best wel een aardige actieradius als je veel stadsverkeer rijdt.

Ik heb ook gemerkt dat Google Maps mij door meer langzamere wegen stuurde, wanneer ik de zuinige route volgde. Dat heeft ook echt een positief gevolg voor de actieradius en verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 16-04-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:05:

Mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer is nu 12.4kwh per 100km: dus het gaat echt wel hoor, om verder op de accu van een Nissan Leaf te komen. Volgende week ga ik waarschijnlijk in Maasmechelen laden, want zolang het weer mee zit. Kan ik op die manier lekker goedkoop rijden.
Wat een keurig verbruik! Ik zit toch meestal wel boven de 15 kWh/100km met mijn leaf, pas bij de 20 graden, zon en weinig wind gaat het met 95 km/u op de snelweg pas richting de 14.

Gefeliciteerd met de leaf en vele fijne kilometers toegewenst! Ben benieuwd hoeveel kilometers je erbij gaat rijden, niet dat het een doel op zich is :). Hier zitten we met een 2018/5 Nissan Leaf op 87k.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
budi schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:54:
[...]
Gefeliciteerd met de leaf en vele fijne kilometers toegewenst! Ben benieuwd hoeveel kilometers je erbij gaat rijden, niet dat het een doel op zich is :). Hier zitten we met een 2018/5 Nissan Leaf op 87k.
Ik denk niet meer dan 10.000km's per jaar: maar je weet het natuurlijk nooit precies. Met de vorige auto heb ik in 5 jaar gemiddeld 17.000km gereden, alleen de laatste paar jaar was dat slechts tussen de 12000 en 15000 ongeveer.

Als ik vorig jaar niet 5000km in de zomervakantie had gereden, waar ik echt enorm op tegen gezien heb. Autorijden vind ik leuk: alleen niet als de bestemming grote steden zijn. Dus dat ga ik sowieso niet meer doen.

Een jaarlijkse reis naar Vorarlberg zie ik wel zitten, maar dat ziet mijn vrouw weer niet zitten. Maar een heb je dus 1500km in de zomervakantie. Wellicht nog wat extra uitstapjes en dan zit ik wellicht op 2000km totaal.

Zolang ik gratis kan laden in België, ga ik wellicht iets vaker naar het Heuvelland. Maar dat zijn geen schokkende afstanden vanaf Heerlen. Dus wellicht dat ik over drie jaar de km-stand op 200.000km staat?

Ik ben ook niet van plan om er dagelijks mee naar het werk te gaan en zelfs al deed ik dat, dan praat je over 20km per week. Want het zijn slechts 2.5km enkel reis en dat blijf ik liever met de fiets doen.

Veel km's met de EV rijden is voor mij ansich geen doel: hoef toch geen wegenbelasting te betalen, kan gratis laden ( als je veel rijdt, heb je daar helemaal geen tijd voor ), verzekeringspremie valt met € 35 per maand reuze mee.

Daarom had ik ook van zoiets: als ik deze Nissan Leaf uit 2019 koop, heb ik tenminste een jonge auto en hij was scherp geprijsd. De hoge km-stand heb ik ook de koop toegenomen, omdat ik weet dat juist electrische auto dat heel goed kunnen hebben.

Hij heeft wel van binnen minimale gebruikerssporen: ik denk dat de vorige bestuurder lange en scherpe nagels had, want op de claxon zitten een paar diepe sneeën. Was mij tijdens de proefrit geeneens opgevallen, maar gisteren zag ik het plotseling wel.

Stoort mij verder totaal niet en eerlijk gezegd, heb ik liever dat ze er al op zaten. Dan dat ik het zelf veroorzaak, want dat is een beetje de reden waarom ik niet snel een nieuwe auto zou kopen. Buiten dat het gewoon enorm veel geld scheelt om een jonge auto te kopen, welke al meer dan de helft van zijn nieuwprijs verloren heeft _O-

Ik kwam bij mijn vorige auto ook van dat soort verassingen tegen, daar zaten allemaal krassen waar de sleutel in het contact moest. Die auto was ook 4 jaar oud toen ik hem kocht, alleen er stonden geen 171000km's op de teller maar 40.000km en die heb ik in 5 jaar naar 120.000km gereden.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 16-04-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
budi schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:54:
[...]
Hier zitten we met een 2018/5 Nissan Leaf op 87k.
Ook nog steeds alle streepjes wat betreft het batterijpakket? De mijne heeft 171000km's gereden en ook nog alle streepjes, dat vond ik best wel knap nadat ik o.a een 2015 en 2017 Nissan Leaf had proef gereden met beide minder km's op de klok. Maar wel dus al flinke degradatie van het accupakket.

[ Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 16-04-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:52:
[...]

Ook nog steeds alle streepjes wat betreft het batterijpakket? De mijne heeft 171000km's gereden en ook nog alle streepjes, dat vond ik best wel knap nadat ik o.a een 2015 en 2017 Nissan Leaf had proef gereden met beide minder km's op de klok. Maar wel dus al flinke degradatie van het accupakket.
Zeker, gelukkig wel! Volgens Leafspy zit ik nu op 88.66 SoH.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
17-04-2023 - 84871 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.66% SOH - budi (muxsan extender) -
09-12-2022 - 77393 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.65% SOH - budi (muxsan extender) - 
09-12-2022 - 77345 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.58% SOH - budi (muxsan extender) - 
18-09-2022 - 71582 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.72% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-09-2022 - 71569 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.80% SOH - budi (muxsan extender) - 
16-09-2022 - 71548 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.87% SOH - budi (muxsan extender) - 
16-09-2022 - 71500 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.94% SOH - budi (muxsan extender) - 
15-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.01% SOH - budi (muxsan extender) - 
14-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.08% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.15% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.22% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.29% SOH - budi (muxsan extender) - 
12-09-2022 - 71352 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.36% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-06-2022 - 63270 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.56% SOH - budi (muxsan extender) - 
30-03-2022 - 59091 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.64% SOH - budi (muxsan extender) - 
08-03-2022 - 58643 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.79% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-12-2021 - 54713 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.12% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51330 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.06% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51272 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.99% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51219 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.92% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51215 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.85% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-03-2021 - 43777 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.20% SOH - budi (muxsan extender) - 
02-01-2021 - 41835 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.30% SOH - budi (muxsan extender) - 
31-12-2020 - 41818 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.51% SOH - budi (muxsan extender) - 
30-12-2020 - 41805 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.64% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-12-2020 - 41788 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.20% SOH - budi (muxsan extender) - 
23-09-2020 - 39101 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.34% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-09-2020 - 39098 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.41% SOH - budi (muxsan extender) -

Hierboven zie je een overzicht van mijn SoH verloop gegenereerd uit opgeslagen leafspy data op mijn server. Mijn scriptje haalt alle 0.01 automatische verloop er uit en je ziet dus hierboven dat er op zeer onregelmatige momenten soort van ijk momenten zijn. Ik zal er nog eens een grafiekje van willen maken, volgend hobby projectje. Je ziet hier heel erg dat het afvlakt en wat je wel vaker leest, dat die eerste procenten het hardst gaan. Ik weet niet wat het voor 2020 was, maar er vanuit gaande dat het bij bijna 100 begon, zie dat het eerst naar beneden knalde die eerste 30k km.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
budi schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:11:
[...]

Zeker, gelukkig wel! Volgens Leafspy zit ik nu op 88.66 SoH.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
17-04-2023 - 84871 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.66% SOH - budi (muxsan extender) -
09-12-2022 - 77393 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.65% SOH - budi (muxsan extender) - 
09-12-2022 - 77345 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.58% SOH - budi (muxsan extender) - 
18-09-2022 - 71582 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.72% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-09-2022 - 71569 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.80% SOH - budi (muxsan extender) - 
16-09-2022 - 71548 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.87% SOH - budi (muxsan extender) - 
16-09-2022 - 71500 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.94% SOH - budi (muxsan extender) - 
15-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.01% SOH - budi (muxsan extender) - 
14-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.08% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.15% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.22% SOH - budi (muxsan extender) - 
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.29% SOH - budi (muxsan extender) - 
12-09-2022 - 71352 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.36% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-06-2022 - 63270 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.56% SOH - budi (muxsan extender) - 
30-03-2022 - 59091 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.64% SOH - budi (muxsan extender) - 
08-03-2022 - 58643 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.79% SOH - budi (muxsan extender) - 
17-12-2021 - 54713 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.12% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51330 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.06% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51272 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.99% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51219 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.92% SOH - budi (muxsan extender) - 
19-09-2021 - 51215 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.85% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-03-2021 - 43777 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.20% SOH - budi (muxsan extender) - 
02-01-2021 - 41835 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.30% SOH - budi (muxsan extender) - 
31-12-2020 - 41818 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.51% SOH - budi (muxsan extender) - 
30-12-2020 - 41805 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.64% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-12-2020 - 41788 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.20% SOH - budi (muxsan extender) - 
23-09-2020 - 39101 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.34% SOH - budi (muxsan extender) - 
22-09-2020 - 39098 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.41% SOH - budi (muxsan extender) -

Hierboven zie je een overzicht van mijn SoH verloop gegenereerd uit opgeslagen leafspy data op mijn server. Mijn scriptje haalt alle 0.01 automatische verloop er uit en je ziet dus hierboven dat er op zeer onregelmatige momenten soort van ijk momenten zijn. Ik zal er nog eens een grafiekje van willen maken, volgend hobby projectje. Je ziet hier heel erg dat het afvlakt en wat je wel vaker leest, dat die eerste procenten het hardst gaan. Ik weet niet wat het voor 2020 was, maar er vanuit gaande dat het bij bijna 100 begon, zie dat het eerst naar beneden knalde die eerste 30k km.
Ik wil het liever niet weten wat de SOH is: maar ik ga er gewoon vanuit dat dit minimaal 85% is, aangezien de Nissan Leaf vanuit het instrumentarium zelf al een indicatie daarvoor geeft.

Een OBD2 scanner heb ik wel: zo'n goedkoop ding van een paar euro van AliExpress. Die zouden met Leafspy werken, echter uiteindelijk heb ik er niet zoveel aan om te weten wat de SOH is. Waar ik vooral naar kijk is de actieradius en ik haal toch meer dan 200km's schijnbaar, op een volle accu.

Het was mijn eis dat de auto een actieradius van 200km zou hebben, dat heeft ie dus en zaterdag had ik slechts tot 75% opgeladen en toen gaf de boordcomputer 225km actieradius aan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Marco-Peters met de e-pedal worden de mechanische remmen juist helemaal niet aangesproken, alle vertraging gaat op de motoren en dus terug de accu in. Dat de remlichten op een gegeven moment gaan branden is enkel als waarschuwing voor de achterliggers.
Ik vind het ideaal in voor de stad omdat je eenvoudig langzaam kunt rijden en heel vloeiend tot een stop kunt komen. Daarbuiten rijdt het me vaak wat te nerveus.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 18-04-2023 00:44 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zover ik weet spreekt de E-pedal wanneer nodig wel de remmen aan: dat gaat alleen zo vloeiend, dat je dit zelf niet eens merkt. Je kunt met de E-pedal ja volledig tot stilstand komen. Maar tot nu toe, rij ik zo rond zoals ik ook met mijn ICE reed. Ik haal voet gewoon van het gas en wanneer ik zie, dat ik extra moet vertragen dan schakel ik gewoon de B stand in.

Gisterenavond hadden wij nog een ritje naar Duitsland gedaan: Google Maps leidt mij dan binnendoor, want dat is ja zuiniger met de electrische auto. En dit zie ik ook aan de verbruiksmeter. Het verbruik blijft dan heel laag, zelfs onder mijn gemiddeld van 12.4kwh/100km regelmatig als ik even een blik werp op het gemiddeld verbruik.

Uiteindelijk heeft dat ritje van 20km retour 8% aan batterij verbruikt, wat mij reuze mee valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61KbdPyxDWp_0Hefi9S1TKHagZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVHJzpouE3xkocLSEpvvJeAn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stond gisteren ook weer aan de snellader van Lidl, deze keer in Maasmechelen: het duurt wel eventjes, namelijk van 16% naar 90% in 1u20m ongeveer. Dus eigenlijk is het helemaal niet snel, met maximaal 18kw laadvermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y543Rg5VMIsMqrUVT7YFzFUGwDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQts4eyQboeV0xerzpLv3F1N.jpg?f=fotoalbum_large

En bij die 90% had ik dus een actieradius van 225km en dat klopt redelijk, want toen ik thuis kwam was er nog 76% en 188km over. Dus 37km eraf gegaan, al was de terugweg slechts 29km. Maar het is heuvelachtig, de autosnelweg in Limburg.

Als ik van 75% tot circa 35% wat dus 40% is: daar ongeveer twee weken mee zou kunnen rijden, dan blijf ik gewoon opladen in België. Maasmechelen, Eupen, Wezet dat zijn de opties. Waarbij ik naar Eupen dan door het Heuvelland wil rijden. Zowel op de heen en terugweg, want dat vind ik gewoon leuker.

Ik beschouw het gewoon als een uitje met de auto, aangezien het echt een genot is om in de electrische auto te rijden. De Pro-pilot is bijvoorbeeld ook echt geweldig, een van de redenen dat ik voor de Nissan Leaf koos.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 18-04-2023 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik kwam mij net toch een leuke review van Hardware.info TV tegen: of ja het kanaal hoort ondertussen bij Tweakers.

Vier jaar geleden was ik helemaal nog niet bezig met electrische rijden: dat wilde ik natuurlijk wel, maar het is zoals de heren het in video zeggen. Dat was toen voor privegebruik niet erg goedkoop, om een auto van 41k te kopen.

Het is dat de Nissan Leaf Tekna uit 2019 met 171.000km's op de teller langs kwam: want anders had ik helemaal niet zo'n jong exemplaar voor 18k kunnen kopen. Best grappig sommige buren zie ik ook echt kijken naar de auto, die denken natuurlijk dat ik splinternieuwe auto heb. Zo ziet ie namelijk uit _O-

Voor een jong exemplaar met minder km's op de teller, betaal je aanzienlijk meer: mijn Nissan Leaf rijdt er niet minder om en accupakket is ook nog steeds in goede staat.

Of ik de 270km actieradius in de zomer kan halen? Mijn gemiddeld verbruik stond vanmiddag op 12.3kwh/100km, dus misschien gaat dat wel lukken: maar ik laad maximaal op tot 90% en rij de accu ook niet leeg. Bij voorkeur laad ik op tussen de 15% en 25% ongeveer.

Ik heb er nu alweer 660km op zetten en nog geen cent betaald voor het opladen: woensdag moest ik in Eupen even wachten, tot de bestuurster van een electrische Audi klaar was met laden. Maar ik heb gewoon netjes gewacht en toen ze klaar was, gaf ze de CCS stekker aan _O-

Bevalt goed die Nissan Leaf en vooral: wat een rust aan boord! Het is echt ontspannen rijden, behalve sommige parkeergarages zijn een beetje krap. Daar bied die 360 graden camera wel uitkomst, maar toch vond ik het schuin parkeren lastig in de Q-park garage. Ook omdat andere ( grote ) autos meestal niet netjes in het midden staan, dan wordt het gewoon te krap om je auto er nog tussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Marco-Peters schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]

De laatste laadstop was bij Lidl in Hasselt: was ansich niet nodig geweest, want zonder had ik het ook wel thuis gered. Maar ik wilde toch nog eventjes die paar procenten meepakken, want ik kwam er om 18:40 aan en net na 19:00 deed de oplader zichzelf uitzetten. Ik had de stiekeme hoop dat de laadsessie gewoon door zou lopen.
Nee hoor, da's de Lidl aan de Hasseltweg in Genk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
GORby schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:01:
[...]

Nee hoor, da's de Lidl aan de Hasseltweg in Genk ;-)
Oh sorry: ja was inderdaad in Genk. Ik ben in totaal al bij vijf verschillende Lidl's geweest om op te laden _O- Laatste nog in Eupen en toen heb ik mijn vrouw direct die Sint Nicolaas kerk laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYkotKxw_tIQyywEi22HtGG4A8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvFihCkk7zwq0MVM5E89SxxA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier was in de Q-Park parkeergarage in Maastricht, dat is echt allemaal krap. Maar hele leuke auto om te rijden en echt rustgevend vindt ik. Ook fijn, als het moet heb je wel echt direct het vermogen tot je beschikking. Die auto schiet gewoon als ware weg wanneer je het gaspedaal diep indrukt, ondanks dat ik uitsluitend in Eco stand rij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GORby
Marco-Peters schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:01:
[...]

Oh sorry: ja was inderdaad in Genk. Ik ben in totaal al bij vijf verschillende Lidl's geweest om op te laden _O- Laatste nog in Eupen en toen heb ik mijn vrouw direct die Sint Nicolaas kerk laten zien.

[Afbeelding]

Hier was in de Q-Park parkeergarage in Maastricht, dat is echt allemaal krap. Maar hele leuke auto om te rijden en echt rustgevend vindt ik. Ook fijn, als het moet heb je wel echt direct het vermogen tot je beschikking. Die auto schiet gewoon als ware weg wanneer je het gaspedaal diep indrukt, ondanks dat ik uitsluitend in Eco stand rij.
Ja, ik ben na bijna 3 jaar ook nog heel tevreden van mijn 40kWh Leaf Tekna. Als je niet vaak heel ver rijdt, is dat een prima auto. Die 360 camera is ook gewoon zalig. Gelukkig heb ik de park pilot optie, omdat de beeldkwaliteit van de camera daarbij beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
GORby schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:11:
[...]

Ja, ik ben na bijna 3 jaar ook nog heel tevreden van mijn 40kWh Leaf Tekna. Als je niet vaak heel ver rijdt, is dat een prima auto. Die 360 camera is ook gewoon zalig. Gelukkig heb ik de park pilot optie, omdat de beeldkwaliteit van de camera daarbij beter is.
Ja het zal een beetje behelpen zijn straks op vakantie, maar de rest van het jaar is die actieradius ruim voldoende. Die Park Pilot zat op mijn auto helaas niet, alleen ik denk niet dat ik dat gemist zou hebben.

De 360 graden camera vindt ik ook echt enorm goed: ik ben gewoon parkeerwonder, dus dat ik precies kan zien waar de auto zicht bevindt help ook echt bij het parkeren.

Mijn zus was bijvoorbeeld de geblindeerde ramen opgevallen: daar gaf ik eigenlijk nooit iets om, maar vermoed dat het daardoor wel koeler in de auto blijft en ik hoef niet van die zonschermpjes te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn vriendin wilde na wat proefritten juist liever de versie zonder park pilot, dan is de achteruitrijcamera namelijk fullscreen ipv de helft :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
Marco-Peters schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:27:
[...]

Ja het zal een beetje behelpen zijn straks op vakantie, maar de rest van het jaar is die actieradius ruim voldoende. Die Park Pilot zat op mijn auto helaas niet, alleen ik denk niet dat ik dat gemist zou hebben.

De 360 graden camera vindt ik ook echt enorm goed: ik ben gewoon parkeerwonder, dus dat ik precies kan zien waar de auto zicht bevindt help ook echt bij het parkeren.

Mijn zus was bijvoorbeeld de geblindeerde ramen opgevallen: daar gaf ik eigenlijk nooit iets om, maar vermoed dat het daardoor wel koeler in de auto blijft en ik hoef niet van die zonschermpjes te klooien.
Ik heb de Park Pilot ook enkel maar omdat die op mijn toonzaalmodel zat, maar buiten een paar keer om te testen heb ik die nog nooit gebruikt. Het is me wel opgevallen dat de beeldkwaliteit van de 360 camera beter is wanneer je de Park Pilot ook hebt, dus daar heb ik wel voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
MadMarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:51:
Mijn vriendin wilde na wat proefritten juist liever de versie zonder park pilot, dan is de achteruitrijcamera namelijk fullscreen ipv de helft :P
Mij maakte het weinig uit: alleen ik had van zoiets, als ik dan toch een Nissan Leaf met meer dan 150k km's koop, laat het dan op zijn minst de meest luxe uitvoering zijn. Ik zou nu echt niet meer zonder die 360 graden cameras kunnen, want het is best wel een gevaarte om te parkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZZMZFNrbfQk6Ppj0RsBtUucScc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhWAeQgISiMf7jWs5TtTXiKy.jpg?f=fotoalbum_large

Anyway was vandaag mijn schoonouders oppikken op het vliegveld van Düsseldorf: mijn vrouw heeft in Düsseldorf gewoond, dus wilde perse de stad in. Daar kwam ik dus met 20% batterij aan, want bij het vliegveld was ik eventjes de weg kwijt. Ik moest bij vertrek zijn....

Maar ik was voorbij de afslag gereden waar je zo naar vertrek kon rijden, dus moest uiteindelijk omdraaien. Je krijgt tegenwoordig nog maar 7 minuten om mensen te droppen of op te pikken, dus ik probeerde zo snel mogelijk weg te komen. Ik kon echter te ver van het parkeerautomaat, bij de uitrit.

Toen wilde de auto niet wegrijden: ik had hem in de P en handrem gezet en toen ik terug instapte, of de auto uitgezet of al daarvoor gedaan. Dus toen natuurlijk vergeten voet op de rem ofzo? Want ik kwam in eerste instantie niet weg, maar dat kwam overduidelijk omdat ik iets verkeerd deed _O-

In Düsseldorf kun je gratis parkeren tijdens het opladen, dus dat heb ik gedaan: van 20% naar 57% opgeladen en dat was dan net genoeg, om weer thuis te komen. Want ik kwam met 13% aan en de auto heeft meer dan 6 uur aan de publieke laadpaal gehangen, want die laadpaal ging maar met 3kw schijnbaar. Terwijl het in Düsseldorf met 6kw ging.

De Pro-Pilot vindt ik trouwens echt super relax, alleen ik rij er eigenlijk niet heel veel mee. Maar wilde weleens uitproberen, hoe het ging in een file. Dat vond ik eigenlijk een beetje eng: want door al die invoegend autos, komt de auto te langzaam op gang. Dus toen heb ik het maar weer uitgezet.

En ik ben van mening dat welke vorm van cruisecontrol je ook heb: zodra het Heuvelachtige begint te worden, kun je beter zonder rijden. Dat rijdt simpelweg zuiniger is mijn ervaring en ik wil ook niet perse de snelheid vastzetten dan, aangezien je bergafwaarts altijd wat sneller kunt rijden tegen een laag verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMhjkN10IXzOgJUaXILVy82Hu9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZqAX54GpfVCOMTSilA1n5cM.jpg?f=fotoalbum_large

En als er een reden is waarom ik juist voor een Nissan Leaf gekozen heb: de kofferbak is echt enorm ruim, zonder veel moeite kreeg ik twee grote koffers erin. Daarnaast nog twee kleine reiskoffers en de boodschappen, welke mijn vrouw in Düsseldorf gedaan had.

Die subwoofer zit gelukkig niet al teveel in de weg: ik heb daar wat spulletjes tussen gelegd, welke je in buitenland verplicht bij je moet hebben. Verassend genoeg blijft het gewoon op zijn plek zitten, aangezien ik het tussen de ruimte van de subwoofer klem gezet heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb de Nissan Leaf Tekna nu 3 weken en nog steeds erg tevreden: eergisteren ermee naar Noordwijk gereden, met een laadstop in Rijkevorsel België. Daarna aan de laadpaal bij het hotel in 6 uur volledig volgeladen, waarmee ik dus 230km actieradius had.

Een ding is mij opgevallen aan de Pro-pilot en dit zal de meeste eigenaren van een Nissan Leaf niet storen? Maar met de Pro-pilot kan de auto zelf in de file rijden, alleen ik ben van mening dat de auto dan teveel gas geeft en sterk afremt. Alsof er een stereotype automobilist achter het stuur zit _O-

Waarschijnlijk is het dus zuiniger als jezelf rustig het gas doseert en goed anticipeert, want dan hoeft er niet zo abrupt afgeremd te worden. Gisteren overigens wel tot 3x de pech gehad, dat toen het stoplicht op groen stond deze op rood ging toen ik er bijna was. Vervolgens ga ik gewoon al snelheid minderen als ik nog zover van een groen stoplicht ben, aangezien ze meestal toch op rood springen als je er bijna bent.

Ja dan heeft regenereren in de B stand weinig zin.... naja als er roest op de remschijven zat is het nu weg. Want ik moest stevig remmen voor die stoplichten. En een ander ding: wisten jullie waarschijnlijk al? Maar als accu volledig opgeladen is, dan werkt het regenereren niet zo goed. Dus dan moet je eerder het gas loslaten, omdat je sneller doorrijdt.

En ik dacht dat Rapid Gate al opgelost was? Maar gisteren begon hij met 45kw op te laden, alleen gaandeweg toen ik in de buurt van de 60% kwam ( ik begon bij 14% ) zakte de snelheid in. Bij de 2e keer, want die Lidl snellader stopt na 30min :+ Kreeg ik nog maar 21kw max, voor mij geen enkel probleem.

Meestal sta ik toch aan een gratis snellader welke gelimiteerd is op 20kw maximaal: maar gisteren stond ik aan een snellader van Lidl Weert, welke niet op 20kw gelimiteerd was. Dus de 1e keer op bijna volle snelheid snel kunnen laden. Dan zal mijn Nissan Leaf wel nooit die update gekregen hebben, welke Rapid Gate grootendeels zou moeten oplossen?

Al stelde Bjorn Nyland ook: dat die update er ook voor zou kunnen zorgen, dat je accupakket meer degradatie krijgt. Oh gisteren 193km op een volle accu gereden en had nog 14% over, dus 200km actieradius haal ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 04-05-2023 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:35:
Ik heb de Nissan Leaf Tekna nu 3 weken en nog steeds erg tevreden: eergisteren ermee naar Noordwijk gereden, met een laadstop in Rijkevorsel België. Daarna aan de laadpaal bij het hotel in 6 uur volledig volgeladen, waarmee ik dus 230km actieradius had.

Een ding is mij opgevallen aan de Pro-pilot en dit zal de meeste eigenaren van een Nissan Leaf niet storen? Maar met de Pro-pilot kan de auto zelf in de file rijden, alleen ik ben van mening dat de auto dan teveel gas geeft en sterk afremt. Alsof er een stereotype automobilist achter het stuur zit _O-

Waarschijnlijk is het dus zuiniger als jezelf rustig het gas doseert en goed anticipeert, want dan hoeft er niet zo abrupt afgeremd te worden. Gisteren overigens wel tot 3x de pech gehad, dat toen het stoplicht op groen stond deze op rood ging toen ik er bijna was.

Ja dan heeft regenereren in de B stand weinig zin.... naja als er roest op de remschijven zat is het nu weg. Want ik moest stevig remmen voor die stoplichten. En een ander ding: wisten jullie waarschijnlijk al? Maar als accu volledig opgeladen is, dan werkt het regenereren niet zo goed. Dus dan moet je eerder het gas loslaten, omdat je sneller doorrijdt.

En ik dacht dat Rapid Gate al opgelost was? Maar gisteren begon hij met 45kw op te laden, alleen gaandeweg toen ik in de buurt van de 60% kwam ( ik begon bij 14% ) zakte de snelheid in. Bij de 2e keer, want die Lidl snellader stopt na 30min :+ Kreeg ik nog maar 21kw max, voor mij geen enkel probleem.

Meestal sta ik toch aan een gratis snellader welke gelimiteerd is op 20kw maximaal: maar gisteren stond ik aan een snellader van Lidl Weert, welke niet op 20kw gelimiteerd was. Dus de 1e keer op bijna volle snelheid snel kunnen laden. Dan zal mijn Nissan Leaf wel nooit die update gekregen hebben, welke Rapid Gate grootendeels zou moeten oplossen?

Al stelde Bjorn Nyland ook: dat die update er ook voor zou kunnen zorgen, dat je accupakket meer degradatie krijgt. Oh gisteren 193km op een volle accu gereden en had nog 14% over, dus 200km actieradius haal ik wel.
Volgens mij is rapidgate nooit echt opgelost toch? Is essentie door het gebrek aan accu koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Hercul3s schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Volgens mij is rapidgate nooit echt opgelost toch? Is essentie door het gebrek aan accu koeling.
Nee enkel grootendeels: door een hogere laadsnelheid toe te staan, maar de vraag is hoe goed is dit voor de accu? Bjorn Nyland had een YouTube filmpje gemaakt met de titel, dat Rapid Gate gefixt was. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:35:

Rapidgate is nooit echt opgelost, de auto mist gewoon hardware in de vorm van actieve accu koeling, dat is niet op te lossen met een software update :)

Dit is de laadcurve van de LEAF, Bron Fastned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdAIeMojk6tNOOoIIamTq3dYeis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32mbDzuRJU5UvFqhXA5UEBZN.png?f=fotoalbum_large

Het is dus "normaal" dat de laadsnelheid daalt bij 60%.
50 kW laden haalt de LEAF sowieso nooit, tenminste ik heb het nog nooit gezien.
En bij een tweede keer is het helemaal takke traag.
Het hangt er af van de temperatuur van de tractie accu, als die te hoog is, gaat het laden langzamer.
En de temperatuur stijgt bij (snel)laden en bij ontladen, zo ging ik een keer na een snelladen (accu was al wat warmer) 130 rijden omdat het 19:00 was. Ik kreeg een melding dat ik rustig aan moest doen, accu temperatuur te hoog en het schildpadje ging branden in het dashboard.

Hoewel ik blij ben met de auto, hoe die rijd, de ruimte, propilot etc. vind ik dit een groot nadeel. Ook ChaDeMo is iets wat gaat uitsterven.
Ik denk dat die na de aflossing ook eruit gaat en ik voor iets anders ga, tegen die tijd maar eens kijken wat er op de markt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
MadMarky schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:37:
@Marco-Peters met de e-pedal worden de mechanische remmen juist helemaal niet aangesproken,
[YouTube: Wat is het e-Pedal? En hoe werkt dat in de Nissan Leaf?]
Dat is niet waar, uiteindelijk worden de mechanische remmen ook geactiveerd, dat is ook noodzakelijk om helemaal tot stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
hvwees schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Hoewel ik blij ben met de auto, hoe die rijd, de ruimte, propilot etc. vind ik dit een groot nadeel. Ook ChaDeMo is iets wat gaat uitsterven.
Ik denk dat die na de aflossing ook eruit gaat en ik voor iets anders ga, tegen die tijd maar eens kijken wat er op de markt is.
Ja het is wel echt een nadeel: maar daarom zijn Nissan Leaf's als occasion ook duidelijk een stuk goedkoper dan zeg maar een Hyundai Ioniq Electric. Daar heb ik namelijk ook naar gekeken, waarbij ik de Nissan Leaf naar mijn mening toch meer voldoet als gezinsauto dan de Hyundai.

Björn Nyland plaats de Nissan Leaf ook vrij hoog in zijn aankoopadvies, als derde onder de Hyundai Ioniq Electric. Maar ik denk niet dat ik vaker dan 1x per jaar een reis zal maken van 500+ km's enkelreis, dus in Nederland ga ik geen last ondervinden van Rapid Gate.

Met 200km haalde ik net niet mijn eindbestemming: ik had nog 35km actieradius over, waarvan ik begrepen heb dat je in werkelijkheid nog meer kunt rijden. Als je tenminste die zuinige rijstijl kunt vasthouden, want snel rijden en optrekken is natuurlijk funest. Maar ik ga het niet riskeren de accu leeg rijden.

En zelfs al had ik toch de 240km gehaald, dan was ik nog steeds in Weert gestopt om te laden. Want ik wil simpelweg nog vlak voor de eindbestemming, gratis opladen. Nu heb ik nog dus 59% in de batterij zitten, nadat ik in Weert tot 85% opgeladen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:05
Als gezinsauto voldoet de Nissan beter, vanwege o.a. de grotere bagageruimte tov de Hyunday Kona / Ionic.
Hoevaak komt het (in het algemeen) voor dat je dagdagelijks meer dan 200km zal rijden en evt meer dan 2x fast charge nodig zal hebben.
In mijn persoonlijke situatie was de ruimte (achterbank en kofferbak) belangrijker dan meer dan 2x per dag zonder problemen kunnen snelladen, aangezien dit hooguit alleen met een vakantie een kwestie zou kunnen zijn, als we verder naar het oosten of verder naar het zuiden op vakantie zullen gaan, maar die kans is niet heel groot bij ons. Hierdoor hebben we van't weekend besloten een Leaf (Tekna) uit 2019 aan te schaffen ipv een Hyundai Kona / Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik was weer eens voor de zoveelste keer een video van Björn Nyland aan het kijken: hij heeft de Nissan Leaf ook in Thailand gereden en juist een warm klimaat, daar houdt een EV waarvan de batterij luchtgekoeld wordt niet van. In ons klimaat is dat allemaal geen probleem.

Hij sprak ook over het feit: dat wanneer de GOM aangeeft dat je nog 35km kunt rijden, dat in werkelijkheid meestal meer km's zijn. Omdat 14% bijvoorbeeld niet het daadwerkelijke percentage van de batterij is, dat is in werkelijkheid eerder 20% ofzo.

Zodoende kwam ik uit bij deze op een Engelstalig Nissan Leaf forum: blijkbaar zit er bij een 40kwh nog ruim 5kwh verborgen wanneer je Leaf 0% aangeeft, wat dan 8.8% is. Ik heb sowieso geen ODB2 adapter welke compatible is met Nissan Leaf Spy, maar zo kun je wel het daadwerkelijke percentage van de batterij zien. Een ELM327 v2.1 heb ik en daar heb je helemaal niet aan met een Nissan Leaf.

Wat ook opvalt: die reserve wordt kleiner, na mate de accu degradeert. Bij een 4 jaar oude Nissan Leaf 40kwh, welke ik ook heb. Was de reserve 3.4kwh en geen 5wh meer. Dus het is goed mogelijk dat de reverse kleiner wordt, wanneer je batterij verder degradeert.

Want wat ik mij wel al heb zitten afvragen: mijn accu was 20% vol en heb toen volledig volgeladen, wat 26kwh was. En Drivvo een app waarbij je autokosten kunt bijhouden, zei vervolgens dat het 65% van de totale capaciteit was.

Wat klopt als je 40/100 deelt en dan 65x 0,4 wat 26kwh is. Maar de netto capaciteit die beschikbaar is 38kwh, dus 26kwh zou eerder 69% van de batterij zijn. Als er dan nog bijna 10% verborgen wordt gehouden onder de 0% dan klopt dit wel aardig.

Er zijn namelijk ook mensen, die rijden zo'n auto express helemaal leeg: tijdens een proefrit bijvoorbeeld, om erachter te komen hoe ver je nog kunt rijden met de auto. Maar als reverse telkens kleiner wordt, dan merk je helemaal niets van die degradatie.

Want ik lees ook weleens in andere EV topics: dan komt weer de vraag, hoeveel degradatie heeft de batterij van jullie EV, wat bijna niemand weet. Dus wordt er in koor gezegd, dat men nog even veel km's als nieuw kan rijden op een accu.

Als je reserve gewoon kleiner wordt, dan weet je niet beter dan dat je 200km op een volle batterij kunt rijden: ongeacht of er 5kwh reverse is of 3.4kwh. De ANWB heeft weleens EV's volledig leeg gereden, maar volgens mij doen ze dat niet meer zo vaak als vroeger.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 04-05-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:18
Ik ga volgende week met mijn moeder kijken naar een Leaf uit 2013. (later ook nog naar een Zoe)
Ik rijd zelf een Zoe, dus die ken ik wel een beetje, maar de Leaf ken ik niet.

Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Kan ik ergens de batterij degradatie bekijken? Of moet ik een ODB dongle meenemen met Leafspy?

(Range is geen issue van de 23kWh, louter stadsgebruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:09:
Ik ga volgende week met mijn moeder kijken naar een Leaf uit 2013. (later ook nog naar een Zoe)
Ik rijd zelf een Zoe, dus die ken ik wel een beetje, maar de Leaf ken ik niet.

Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Kan ik ergens de batterij degradatie bekijken? Of moet ik een ODB dongle meenemen met Leafspy?

(Range is geen issue van de 23kWh, louter stadsgebruik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IVWgRqUQ2U5quoU05ooLQR8N38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8C1tPND3ypciNjiCyB04IVtp.png?f=fotoalbum_large

Kijken naar de meest rechtse streepjes: maar verwacht er niet teveel van. Een Nissan Leaf uit 2013 is al 10 jaar oud, dus de degradatie is onvermijdelijk. Wat vind jezelf nog acceptabel? Zelf zou ik geen kopen, welke minder dan 10 streepjes heeft.

Bij SOH van 85% tot 100% heeft de Nissan Leaf al zijn streepjes nog, dus eentje verloren betekent dat de SOH onder de 85% zit. Google er gewoon even op, of zoek op YouTube. Is veel informatie over te vinden. Met Leaf Spy krijg je simpelweg het precieze percentage.

Oh en vraag de verkoper om de auto volledig op te laden, dan heb je tenminste een beeld wat er nog van actieradius over is. Er gingen bij mij belletjes rinkelen, toen ik een Nissan Leaf ging proefrijden waar de batterij slechts 30% opgeladen was.

[ Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 04-05-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
Wij gaan maandag een nieuwe leaf n connecta 40kwh ophalen. Deze leasen we voor een jaar en zitten ook een trip te overwegen naar Zweden. Ik heb veel ervaring met laden langs de snelweg bij allegro en ionity op ccs. Zal chademo kwa beschikbaarheid een probleem zijn? Heb er wel een aantal gezien in Duitsland maar ook een aantal die het dan niet deden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:12:
[...]

[Afbeelding]

Kijken naar de meest rechtse streepjes: maar verwacht er niet teveel van. Een Nissan Leaf uit 2013 is al 10 jaar oud, dus de degradatie is onvermijdelijk. Wat vind jezelf nog acceptabel? Zelf zou ik geen kopen, welke minder dan 10 streepjes heeft.

Bij SOH van 85% tot 100% heeft de Nissan Leaf al zijn streepjes nog, dus eentje verloren betekent dat de SOH onder de 85% zit. Google er gewoon even op, of zoek op YouTube. Is veel informatie over te vinden. Met Leaf Spy krijg je simpelweg het precieze percentage.

Oh en vraag de verkoper om de auto volledig op te laden, dan heb je tenminste een beeld wat er nog van actieradius over is. Er gingen bij mij belletjes rinkelen, toen ik een Nissan Leaf ging proefrijden waar de batterij slechts 30% opgeladen was.
Dankjewel!
Volledig opladen is een goede tip. En die balkjes geven dus wel genoeg informatie weer. Mijn Zoe uit 2015 zit nog op 95%, dus ik zou niet graag onder de 90% uitkomen. Dan begint de kleine range wel heel klein te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Dankjewel!
Volledig opladen is een goede tip. En die balkjes geven dus wel genoeg informatie weer. Mijn Zoe uit 2015 zit nog op 95%, dus ik zou niet graag onder de 90% uitkomen. Dan begint de kleine range wel heel klein te worden.
Ik heb een Nissan Leaf 24kWh uit 2015 en een 30kWh uit 2017 proefgereden: geen van alle hadden nog de 12 streepjes, dus ik denk persoonlijk dat het valse hoop is een Nissan Leaf van bouwjaar 2013 met minimaal 85% SOH.

Uiteindelijk heb ik mijn budget met € 5000 verhoogd en een Nissan Leaf uit 2019 gekocht, omdat ik uiteindelijk toch geen genoegen wilde nemen met de beperkte actieradius van een 24kWh of 30kWh Leaf. Dan heb je ook functies zoals Pro-Pilot, vergelijkbaar met Auto Pilot van Tesla ( mits je de Zero of Tekna uitvoering koopt ).

Je kunt het vaak ook al in de advertenties zien, mits het dashboard duidelijk gefotografeerd is en je de streepjes kunt tellen. Zelf heb ik geen Leaf Spy gebruikt, ook omdat ik bij een Nissan dealer gekocht heb en ik er wel vertrouwen in had dat ze mij niet probeerde te belazeren.

Door de 12v accu af te koppelen en weer aan te sluiten, kun je die streepjes resetten en dan worden alle 12 streepjes weer getoond. Echter na verloop van tijd kalibreert het accu management systeem weer, waarna de daadwerkelijke capaciteit zichtbaar wordt.

Bij bouwjaar 2013 kan 12 streepjes eigenlijk niet, of het accupakket moet vervangen zijn geweest. Dan zou het wel mogelijk zijn. Maar weet je: de auto kan aan de oplader, dus hoeveel km's rijdt je moeder? Wilt ze weleens langere ritten afleggen? Dat zijn allemaal vragen, die bepalend zijn voor hoeveel actieradius genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 04-05-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Ik heb een Nissan Leaf 24kWh uit 2015 en een 30kWh uit 2017 proefgereden: geen van alle hadden nog de 12 streepjes, dus ik denk persoonlijk dat het valse hoop is een Nissan Leaf van bouwjaar 2013 met minimaal 85% SOH.

Uiteindelijk heb ik mijn budget met € 5000 verhoogd en een Nissan Leaf uit 2019 gekocht, omdat ik uiteindelijk toch geen genoegen wilde nemen met de beperkte actieradius van een 24kWh of 30kWh Leaf. Dan heb je ook functies zoals Pro-Pilot, vergelijkbaar met Auto Pilot van Tesla ( mits je de Zero of Tekna uitvoering koopt ).

Je kunt het vaak ook al in de advertenties zien, mits het dashboard duidelijk gefotografeerd is en je de streepjes kunt tellen. Zelf heb ik geen Leaf Spy gebruikt, ook omdat ik bij een Nissan dealer gekocht heb en ik er wel vertrouwen in had dat ze mij niet probeerde te belazeren.

Door de 12v accu af te koppelen en weer aan te sluiten, kun je die streepjes resetten en dan worden alle 12 streepjes weer getoond. Echter na verloop van tijd kalibreert het accu management systeem weer, waarna de daadwerkelijke capaciteit zichtbaar wordt.

Bij bouwjaar 2013 kan 12 streepjes eigenlijk niet, of het accupakket moet vervangen zijn geweest. Dan zou het wel mogelijk zijn. Maar weet je: de auto kan aan de oplader, dus hoeveel km's rijdt je moeder? Wilt ze weleens langere ritten afleggen? Dat zijn allemaal vragen, die bepalend zijn voor hoeveel actieradius genoeg is.
Qua budget zit dat er helaas echt niet in.
De auto die we op ‘t oog hebben heeft deze foto online staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obHjle38haxpTznzEDxoSQbh9fE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M80CWeUR7aEVJPsEJkwgRKVl.jpg?f=user_large

Ik tel hier 8 balkjes? Maar het is niet helemaal duidelijk hoeveel er kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Impstoker schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Qua budget zit dat er helaas echt niet in.
De auto die we op ‘t oog hebben heeft deze foto online staan:
[Afbeelding]

Ik tel hier 8 balkjes? Maar het is niet helemaal duidelijk hoeveel er kunnen zijn.
Volgens mij zijn het er zelfs 9 stuks, dat vind ik persoonlijk niet heel slecht voor een Nissan Leaf uit 2013. Maar hij heeft niet zoveel km's gelopen toch? Probleem met de oudere Nissan Leaf's is, dat die ongestoord snel kunnen laden. Dat is desastreus voor de capaciteit van de accu, vooral gezien de beperkte actieradius moet je al snel een de snellader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykyFfJ_YyQSLIAUfSClBEQPc6XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WC5lH2DNGAnSpD22sQmKx1Q.png?f=fotoalbum_large

Verwacht een capaciteit van tussen de 66.25% - 72.5% en dat is eigenlijk nog goed, alleen je moet het dan doen met een actieradius van als je geluk hebt 100km. Want ik zou uitgaan van 35% degradatie, dat heb ik net even in ABRP ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkE-auowf5_G84FBO-VAQpW2zJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sP4xltyYmIPRZRzbHddh2ec6.png?f=fotoalbum_large

Als je dus een rit van 100km wilt doen, kom je al aan de snellader te gaan. Maar voor puur in de stad rijden, zal het wel voldoen. Meestal wordt in advertenties van oudere Nissan Leaf's ook nog weleens vermeld, dat je er nog maar maximaal 80km actieradius hebt.

Soms vermelden ze zelfs 50/60km en dan denk ik, dat verkopers het stiekem naar boven af ronden. Want in werkelijkheid ga je de accu natuurlijk niet helemaal leeg rijden, dat is ook best riskant zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Eergisteren eindelijk de Nissan Leaf app werkend gekregen: het is allemaal een beetje verwarrend, want ik heb precies dezelfde Nissan Leaf 40kwh welke je momenteel nieuw koopt voor € 35.890 ( Nissan verdubbeld tijdelijk de subsidie en geeft dus € 2950 extra korting ) maar vanaf bouwjaar mei 2019 moet je de NissanConnect Services app gebruiken. In eerste instantie probeerde ik het dus met deze app, maar natuurlijk werkte dit niet. Ik had de kleine lettertjes niet gelezen.

Zodoende heb je de 60kwh in instapniveau al voor € 38.940 totaal, maar goed dat geld moet je ook maar op de plank hebben liggen. Is tevens een vanafprijs, waarmee de dealer dus met je in contact treedt.

Terug bij die app: mijn Nissan Leaf is geleverd in april 2019 en daarom maakt hij gebruik van de Nissan Connect EV app, waar je een account voor moet aanmaken op You+Nissan. Want als 2e eigenaar zul je in contact met Nissan moeten treden, om je VIN vrij te geven voor registratie. De 1e eigenaar had deze natuurlijk al geregistreerd _O-

Ze reageerde wel echt enorm snel: telefonisch waren ze al niet meer te bereiken, maar via een contactformulier kreeg ik na 17 uur alsnog binnen een uur antwoord. Waarop ik de instructie kreeg een kopie van het kentekenbewijs te maken. Dat snel gedaan en daarna kreeg ik binnen 20 minuten een mail terug, waarin stond dat ik een You+Nissan account kon aanmaken.

Dat heb ik direct gedaan: daarna eigenaarschapscontrole in de auto gevoerd. Je moet echt de auto starten, anders werkt het niet. Toen was de hele setup voltooid en tot mijn verrassing, is de service dus gratis tot 2031 oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ6g8Ur1b6IMNiqu6iRmqR_iQdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZTFWRf1F91jqKPRqNEAmXVbw.png?f=fotoalbum_large

De hele app stelt wel niet veel voor: maar mij gaat het vooral erom, zodat ik op afstand kan zien hoe ver de accu opgeladen is. Zodat ik auto bij 80% kan afkoppelen. En je hebt nog een paar apps van derden partijen, zoals MyLeaf welke je kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Lpy-1IWeRrYDvsj6t1rrqMtNEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0tgUsVEzocGpsJcmUu64cuXi.png?f=fotoalbum_large

Airco en verwarming kun je ook afstand aanzetten en je krijgt data te zien over je ritten, maar de app is wel langzaam en dat komt natuurlijk door de mobiele data verbinding in de auto. Dat zal vast geen 5G zijn..... ben al blij dat het gratis is, want ze hadden je er ook voor kunnen laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Volgens mij zijn het er zelfs 9 stuks, dat vind ik persoonlijk niet heel slecht voor een Nissan Leaf uit 2013. Maar hij heeft niet zoveel km's gelopen toch? Probleem met de oudere Nissan Leaf's is, dat die ongestoord snel kunnen laden. Dat is desastreus voor de capaciteit van de accu, vooral gezien de beperkte actieradius moet je al snel een de snellader.

[Afbeelding]

Verwacht een capaciteit van tussen de 66.25% - 72.5% en dat is eigenlijk nog goed, alleen je moet het dan doen met een actieradius van als je geluk hebt 100km. Want ik zou uitgaan van 35% degradatie, dat heb ik net even in ABRP ingesteld.

[Afbeelding]

Als je dus een rit van 100km wilt doen, kom je al aan de snellader te gaan. Maar voor puur in de stad rijden, zal het wel voldoen. Meestal wordt in advertenties van oudere Nissan Leaf's ook nog weleens vermeld, dat je er nog maar maximaal 80km actieradius hebt.

Soms vermelden ze zelfs 50/60km en dan denk ik, dat verkopers het stiekem naar boven af ronden. Want in werkelijkheid ga je de accu natuurlijk niet helemaal leeg rijden, dat is ook best riskant zelfs.
Dat vind ik toch best wel vreemd vergeleken met mijn Zoe uit 2015. Die heeft in de zomer echt wel 130km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Impstoker schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Dat vind ik toch best wel vreemd vergeleken met mijn Zoe uit 2015. Die heeft in de zomer echt wel 130km range.
De Zoe springt sowieso iets zuiniger om met de stroom heb ik begrepen: voor de rest is de Zoe een hele andere klasse auto, dan de Leaf en dien je meestal huur te betalen voor de accu. Maar ligt ook aan je eigen rijstijl.

Tijd heeft trouwens ook een behoorlijke invloed op de degradatie van een accupakket: een Renault ZOE uit 2013 zal waarschijnlijk ook flinke degradatie hebben, meer dan eentje uit 2015 omdat die jonger is. Zoek maar eens op YouTube op accu degradatie, een Renault ZOE kwam daar ook langs.

[ Voor 24% gewijzigd door Marco-Peters op 07-05-2023 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 23:19

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Marco-Peters schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Mwaah ik rijd al 5 jaar met een Leaf met Pro pilot, maar dit vergelijken met de Auto Pilot van Tesla is toch echt schromelijk overdreven. Als de bocht al iets te scherp is valt die ervan af. En na 3 seconden de handjes van het stuur is al irritant gebliep vanuit het dashboard.

Tevens een kleine tip over de Nissan dealer. Ook dit is gewoon een auto verkoper. En Nissan heeft het behoorlijk op zijn brood gehad toen ze alle beloftes niet waarmaakten met de Leaf V2. Onder andere adverteren met een rijbereik van dik 350km, en ook het door de mand vallen met het snel laden. Er zijn in den beginne echt wat koop en lease contracten ongedaan gemaakt.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind na 5 jaar het nog steeds een fijne auto, maar het beperkte rijbereik in de winter begint me steeds meer te vervelen. Maar goed, nog 1 maand en dan mag Leaseplan hem weer terug hebben.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja een Nissan dealer is een verkoper: maar geen malafide verkoper, dat was een beetje mijn punt. Ik heb ook op internet hele topics gelezen waarin mensen hun SOH bij houden, daar zou ik dus knettergek van worden. Zo heb ik bij mijn vorige auto ook geen 1x de olie gepeild, want ik had er wel vertrouwen in. Die SOH zit zeker weten niet meer op 100% hoor, maar mij gaat het meer om de hoeveelheid km's die ik met mijn rijstijl kan rijden.

Wat betreft die Pro-pilot natuurlijk is die niet zo goed als de Auto-Pilot van Tesla, al is de auto-Pilot van Tesla ook niet perfect. Je handjes aan het stuur houden melding, vind ik eigenlijk hartstikke terecht. Want anders krijg je automobilisten die van die Tesla fratsen uit gaan halen, waarbij ze languit liggend in de auto over de autosnelweg cruisen.

Ik denk dat je na 5 jaar waarschijnlijk ook wel een stukje actieradius verloren hebt: in zo'n Duits topic las ik, dat tijd meer bijdraagt aan de degradatie van het accupakket. Dan je laadcylcusses doen.

Aan de andere kant, denk ik dat sommige zich ook echt blind staren op Leafspy. Teveel informatie krijg je dan: al vind ik de informatie over mijn ritten in de Nissan Leaf app dan wel erg interessant. Gisteren reed ik 0.11kwh per km, dus theoretisch zou het wel degelijk mogelijk moeten zijn om meer dan 300km op een lading stroom te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 08-05-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:05
Marco-Peters schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:18:

Aan de andere kant, denk ik dat sommige zich ook echt blind staren op Leafspy. Teveel informatie krijg je dan: al vind ik de informatie over mijn ritten in de Nissan Leaf app dan wel erg interessant. Gisteren reed ik 0.11kwh per km, dus theoretisch zou het wel degelijk mogelijk moeten zijn om meer dan 300km op een lading stroom te rijden.
0.11 kwh/km is erg zuinig maar een waarde waar ik dan weer niets mee heb als deze door de boordcomputer wordt gepresenteerd. Uiteindelijk is je werkelijke verbruik de hoeveelheid kWh die je laadt.

mijn statistieken over 2023.
jan volgens NISSAN: 0,17 kWh/km - werkelijk geladen 0,210 kWh/km
feb volgens NISSAN: 0,16 kWh/km - werkelijk geladen 0,198 kWh/km
maa volgens NISSAN: 0,16 kWh/km - werkelijk geladen 0,189 kWh/km
apr volgens NISSAN: 0,15 kWh/km - werkelijk geladen 0,177 kWh/km
mei volgens NISSAN: 0,14 kWh/km - werkelijk geladen 0,168 kWh/km

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
ArjoK schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:48:
[...]
Uiteindelijk is je werkelijke verbruik de hoeveelheid kWh die je laadt.
Ja dat vindt ik dus enorm lastig bij te houden: wanneer ik gratis opgeladen heb, dan weet ik niet altijd hoeveel kWh ik totaal geladen heb. Dus ik kijk eigenlijk vooral naar de kosten per km, omdat de kWh's niet zo precies bij te houden zijn zoals voorheen met tanken.

Zo krijg je dus ook een vertekend beeld, want een accupakket heeft gewoon degradatie. Echter een website als Spritmonitor, houdt daar geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:48
ArjoK schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:48:
[...]

0.11 kwh/km is erg zuinig maar een waarde waar ik dan weer niets mee heb als deze door de boordcomputer wordt gepresenteerd. Uiteindelijk is je werkelijke verbruik de hoeveelheid kWh die je laadt.

mijn statistieken over 2023.
jan volgens NISSAN: 0,17 kWh/km - werkelijk geladen 0,210 kWh/km
feb volgens NISSAN: 0,16 kWh/km - werkelijk geladen 0,198 kWh/km
maa volgens NISSAN: 0,16 kWh/km - werkelijk geladen 0,189 kWh/km
apr volgens NISSAN: 0,15 kWh/km - werkelijk geladen 0,177 kWh/km
mei volgens NISSAN: 0,14 kWh/km - werkelijk geladen 0,168 kWh/km
Voor je totale energie verbruik is dat handig idd. Echter voor het verbruik van de Leaf is het minder handig omdat je altijd laad verliezen hebt. Bij langzaam laden (2/3kw) vaak wel iets van 15%. Dan is je eigenlijke ‘verbruik’ dus lager dan wat je aan de paal laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
z0rk0l schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:22:
Wij gaan maandag een nieuwe leaf n connecta 40kwh ophalen. Deze leasen we voor een jaar en zitten ook een trip te overwegen naar Zweden. Ik heb veel ervaring met laden langs de snelweg bij allegro en ionity op ccs. Zal chademo kwa beschikbaarheid een probleem zijn? Heb er wel een aantal gezien in Duitsland maar ook een aantal die het dan niet deden etc.
Chademo is in de minderheid, ik gebruik a beter routeplanner en nextcharge om te kijken waar chademo laders zijn.

Ik ben zelf nog niet echt ver weg gegaan met mijn Leaf, alleen een keer Duitsland en met die trip heb ik alleen in Nederland gebruik gemaakt van snelladers. In Duitsland heb ik alleen gebruik gemaakt van AC laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja CHAdeMO is in de minderheid: maar het is echt niet zo, dat het moeilijk is om CHAdeMO snelladers te vinden. Gisteren middag heb ik juist gratis bij IKEA Kaarst in Duitsland opgeladen, die lag op de route terug naar huis. Nadat ik mijn gezin afgezet heb bij Düsseldorf Flughafen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgzBhFLrHHMStDe35PxpQ7FyBY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWzAdOVMhxeUuKHCBVA8yrCM.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel een dingetje is met laadstations vindt ik: je kunt nooit echt 100% weten of ze wel werken, soms zijn ze stuk en dan wordt dat niet aangegeven in een app. Gisteren had ik geluk, ondanks dat hij stuk gemeld was in Chargemap. Deed de gratis snellader het gewoon.

Dus ja je kunt zelfs nog gratis laden met je Nissan Leaf: juist deze gratis snellaadstations hebben vrijwel altijd CHAdeMO, omdat toen ze geplaatst werden was het nog niet overduidelijk dat CCS door de meeste fabrikanten zou gebruikt worden. Nissan gebruikt het bij de Arriya nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
[...]

Rapidgate is nooit echt opgelost, de auto mist gewoon hardware in de vorm van actieve accu koeling, dat is niet op te lossen met een software update :)

[Afbeelding]

Het is dus "normaal" dat de laadsnelheid daalt bij 60%.
50 kW laden haalt de LEAF sowieso nooit, tenminste ik heb het nog nooit gezien.
En bij een tweede keer is het helemaal takke traag.
Het hangt er af van de temperatuur van de tractie accu, als die te hoog is, gaat het laden langzamer.
En de temperatuur stijgt bij (snel)laden en bij ontladen, zo ging ik een keer na een snelladen (accu was al wat warmer) 130 rijden omdat het 19:00 was. Ik kreeg een melding dat ik rustig aan moest doen, accu temperatuur te hoog en het schildpadje ging branden in het dashboard.

Het uitsterven van die chademo dingen kan er dus toe leiden dat je met een moeilijk te gebruiken auto komt te zitten?
Ook al is de auto zelf nog prima?
Zal ook niet goed zijn voor de restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
hvwees schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:43:

Ik vraag me toch af waarom Nissan de Leaf niet meer moderniseert / aanpast / update wat die koeling betreft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Het uitsterven van die chademo dingen kan er dus toe leiden dat je met een moeilijk te gebruiken auto komt te zitten?
De vraag is wel hoe letterlijk je dat uitsterven moet nemen. Tot nu toe hebben alle Shell recharge stations nog gewoon een Chademo aansluiting en de meeste Fastned stations volgens mij ook wel. En bijv de laders van Aral in Duitsland zijn ook dubbel uitgevoerd.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]

Restwaarde daar maak ik mij de minste zorgen om: ik koop geen gebruikte auto met de gedachten, dat ik daar na 5 jaar nog € 10.000 voor krijg. Maar ik koop zo'n auto, omdat hij nu al meer dan 50% afgeschreven is en ik dus een volwaardige electrische gezinsauto kan rijden voor de fractie van wat hij nieuw zou kosten.

Zelf zie ik dat trouwens niet zo storm lopen met het verdwijnen van de CHAdeMO stekkers: de Nissan Leaf 40kWh, is ondanks Rapid gate een goede verkopende auto geweest voor Nissan. Dus er rijden nog genoeg van deze Leaf's rond.

Zal mij ook een worst wezen, als over 5 jaar blijkt dat ik nog maar € 5000 inruil krijg: want eerlijk gezegd, ben ik van plan om wel wat langer in de Nissan Leaf te blijven rijden. Hij heeft alles wat ik nodig heb, dus zolang hij het blijft doen en ik minimaal 100km ver kom. Rekening houdend dat je actieradius, door degradatie wel achteruit gaat.

Dan blijft de Nissan Leaf gewoon: ik zie in de Nissan Leaf, ook de electrische auto waarvan de fabrikant niet meegegaan is in de trend om alles via een touchscreen te moeten bedienen. Ik vindt dit echt reuze fijn, want het werkt tenminste allemaal eenvoudig en vertrouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbVYEoQ7YrtUj7sM8cbeDTN-UzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJkznNpDXOhNhXDAVQYbnHHp.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Nissan Leaf gaf gisteren nadat ik hem 100% opgeladen had trouwens 244km op en nadat ik 46km door het Heuvelland gereden was, had ik nog 203km over. Die 244km ga je waarschijnlijk niet halen als je over de autosnelweg rijdt, maar ik denk dat als je voornamelijk in de stad rijdt. Dat het dan wel haalbaar is.
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Ik vraag me toch af waarom Nissan de Leaf niet meer moderniseert / aanpast / update wat die koeling betreft?
Om kosten te besparen: de Nissan Leaf heeft dat ook helemaal niet nodig. Hoe vaak zal je nou verre reizen gaan ondernemen met een Nissan Leaf 40kwh? 1x in het jaar max? Rest van het jaar voldoet die auto dus, om het zonder actieve koeling te doen.

Stja en nu hebben ze de Nissan Arriya, maar die schijnt ook de laadsnelheid van snelladen te beperken als je te vaak achter elkaar doet laden. Terwijl ik dacht dat die wel actief batterij koeling heeft?

[ Voor 30% gewijzigd door Marco-Peters op 22-05-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
[...]

Zo snel gaat dat ook niet.
In Europa is CCS de standaard geworden.
Er komen in Europa voor zover ik nu weet, geen nieuwe auto's met chademo op de markt.

Gelukkig hebben de meeste snellaadstations nog wel chademo laders.
Maar de spoeling is wel iets dunner.

Muxsan kan CCS in een Leaf inbouwen, maar zelf vind ik dat te veel geld voor hetgeen je ervoor terug krijgt. Mocht ik ooit voor een extender gaan, zou ik wel een CCS upgrade overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:30:
[...]

De Leaf is ook near EOL helaas.
Er is nu de ariya, die wel CCS heeft en actieve accu koeling (voor zover ik weet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Voordeel van CHAdeMO is trouwens: je hoeft niet te wachten op een CCS stekker. Stel je moet nodig laden en daar staat een Audi E-Tron aan de snellaadstation, maar is allang klaar met laden. Maar de eigenaar is nergens te bekennen en laat zijn auto nog een uur aan de snellader hangen.... gebeurt daadwerkelijk :-( Met name een probleem, bij snellaadstations waarbij slechts een EV kan snelladen. Ondanks de twee verschillende stekkers.

Als de andere laadplaats dan gewoon vrij is, kun je daar parkeren en de CHAdeMO stekker nemen en als het goed is kun je gewoon beginnen met laden. Want je hebt die CCS stekker niet nodig. Ondertussen staat er een Kia EV6 te wachten, wmr met de lichtsnelheid kan laden.

Echter omdat die de CCS stekker nodig heeft, welke vergrendeld is door de Audi E-Tron: kan de Kia EV6 niet laden en moet lang wachten. Hij kan ook niet elders gaan laden, want zijn SoC is 0% en dus is het te risicovol om naar een andere snellader te rijden.

Nissan Leaf wordt trouwens nog steeds nieuw verkocht in zowel 40kwh en 60kwh versie, maar nu met de Arriya zal de Nissan Leaf wel geen opvolger meer krijgen. Eigenlijk jammer, want ik vindt de Nissan Leaf in vele opzichten een veel praktischer auto dan die uit de kluiten gewassen EV's welke nu allemaal op de markt komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 22-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
Chademo... hier staat de teller vanaf nieuw op bijna 30dkm na 2 jaar.
Pas 2x met Chademo geladen, dus snap de paniek niet zo.

Een Leaf opvolger is er al. De Megane met de zelfde accu capaciteiten.
Nissan en Renault zijn tenslotte 1 bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik ben nu ruim een maand in bezit van een Nissan Leaf Tekna uit 2019 en in die korte tijd al ruim 3112km's afgelegd met de auto: alsof de km-stand bij aanschaf nog niet hoog genoeg was, nu staat ie namelijk op 174345km totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s13D5HUf1Ql14aYSAPaVNTycQKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm5aiRHo7YwZtO7Q2qWXdnqI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9gryuf2qVuiBBaUHR3736M4IJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpDEYhiXr81ynNKA0hMtNjpR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNAGkPvubHO9lKtpbn_PEdrWMvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dkYVtPktqOzH2w4VxC7rzTt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npB2XHrV9IO7V-YNtXJuMsXkJkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQOxTNhool7nK5SG59Z0G1Dw.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag ook de 1e keer de auto gepoetst: dan kom je toch de nodige imperfecties tegen, maar het boeit mij eigenlijk niet zoveel. Voor zijn km-stand ziet op wat gebruikerssporen na, namelijk bijna als nieuw uit.

De auto bevalt mij tot toe erg goed en ik rij bewust in Eco modus, want ik heb de auto een paar keer uit de Eco modus gehaald. Maar dan gaat hij er als een raket vandoor en dit vindt ik gewoon potentieel gevaarlijk. Het is niet zo, dat je in Eco modus niet extra gas kan geven, mocht het nodig zijn.

Ik vindt de Pro-Pilot echt een van de enorme pluspunten van deze uitvoering: erg vaak doe ik het niet gebruiken, omdat ik van mening ben dat elke vorm van cruisecontrol het best tot zijn recht komt op vlakke stukken snelweg. In de file is het ook wel handig, alleen dan geeft de Pro-pilot telkens te veel gas.

En dan de actieradius? Het was afgelopen zaterdag wel erg spannend, toen ik morgens bij 12 graden vertrok en 132km af moest leggen tot gratis Lidl Snellaadstation. Ik vertrok met een SoC van rond 65/70% en kwam aan met 1% waarbij de auto niet meer aangaf, hoeveel km's ik nog kon rijden. Dus dat was wel even spannend. Gelukkig weet ik dat 1% daadwerkelijk 8 a 10% is en er nog een reserve is.

Maar de actieradius valt in-principe niet tegen: voor de meeste bestemmingen in Nederland, zal 1x snelladen voldoende zijn. Veel bestemmingen zoals de Efteling, Utrecht, sommige delen van Zeeland en Zuid-Holland liggen zelfs binnen de actieradius welke de auto haalt op een volle batterij.

De langste afstand op een lading die ik tot nu toe afgelegd heb, was 193km's en toen had ik nog 13% over totaal. Het is nog geen hartje zomer, dus ben eigenlijk benieuwd hoe groot dat verschil gaat worden? Ik heb begrepen, dat dit best een aardig verschil kan maken.

Ik verheug mij in ieder geval op de reis naar Oostenrijk in juli: in twee dagen ga ik 700km afleggen, met twee a drie laadstops op iedere dag. Om de 150km heb ik laadstops gepland, met de huidige ervaring ben ik er van overtuigd dat ik dit haalbaar is.

Het blijft trouwens ook gewoon een mooie auto: wanneer ik langs een Hyundai Kona ofzo loop, dan mag het best zo wezen dat ze een veel grotere actieradius hebben. Echter ik vind dat totaal geen mooie autos: dus ik heb de Leaf ook gewoon gekocht, omdat het een mooie gezinsauto is. Van SUV's moet ik helemaal niets weten :X

Jammer dat Nissan met de Arriya wel die richting in gaat, dat is een veelbelovende auto. Maar ze volgen daarmee ook de SUV trend. De Leaf is al een grote auto, die SUV EV's dat zijn pas echt joekels van beesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdAIeMojk6tNOOoIIamTq3dYeis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/32mbDzuRJU5UvFqhXA5UEBZN.png?f=fotoalbum_large

[...]
Ik zat nog eens te kijken naar die laadcurves. Als ik die zo zie zou ik haast concluderen dat een 30kWh en een 40kWh accupakket fysiek gelijk aan elkaar zijn, waarbij het 'grotere' pakket enkel meer van de beschikbare energie ter beschikking stelt en daarbij minder marge over laat.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Vandaag 196km's gereden op een lading van 91% en helaas behaalde ik niet de 230km die GoM aangaf: maar in eerste instantie had ik nog een paar km speling in de range, maar gaande weg de rit van precies 230km's werd duidelijk dat ik het nooit thuis zou halen zonder te snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_wJtTOH3bR-ouCtFPhIrHrSi9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTsZl5PnqwPWJHL3tIexAIq1.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk kwam ik met 3% bij de snellader aan: maar het is mij opgevallen, dat vanaf 11% ongeveer de procenten sneller verdwijnen. Het percentage zakt zelfs heel spontaan naar 1% bijvoorbeeld, om daarna weer naar 3% te springen. En zo gaat dat dus door, terwijl de auto mij niet meer wilt vertellen hoeveel km's ik nog kan rijden _O-

Vandaag heb ik vooral veel AC geladen op de bestemmingen: nabij het strand van 35% naar 77% en ondanks, dat ik bij Shanghai Garden nog 71% over had. Toch ingeplugd en nog opgeladen tot 91% ongeveer.

Als je actieradius plusminus 200km op een volle batterij is, dan is gezien het dure DC laden het niet altijd de beste optie om maar tot 80% op te laden. Liefste had ik tot 100% opgeladen, maar de Nissan Leaf laad gewoon best langzaam aan een 11kw laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MadMarky schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Ik zat nog eens te kijken naar die laadcurves. Als ik die zo zie zou ik haast concluderen dat een 30kWh en een 40kWh accupakket fysiek gelijk aan elkaar zijn, waarbij het 'grotere' pakket enkel meer van de beschikbare energie ter beschikking stelt en daarbij minder marge over laat.
Bedoel je niet de 40 en de 62 kWh?

En ja dat klopt volgens dat ze in basis hetzelfde pakket zijn.
Muxsan kan van een 40 een 62 kWh maken, meer van dezelfde soort cellen als ik me niet vergis. Correct me @Muxsan if I'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

hvwees schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:45:
[...]

[...]
Nee ik bedoel de 30 en de 40. Ze laden allebei snel tot ongeveer 24kWh, waarna de laadsnelheid inzakt. Als je de X-as op kilowatts ipv procenten zou zetten zouden de laadcurves overlappen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik snap eerlijk gezegd trouwens niet waarom sommige zo'n probleem maken van Rapid Gate: gisteren had ik een snellaadstop nodig om thuis te komen, omdat de actieradius net niet toereikend genoeg was om thuis te komen. Uiteindelijk kwam ik 34km tekort, want ik had 196km afgelegd en moest nog 34km rijden.

In 15 minuten was mijn accu weer van 3% naar 39% opgeladen en kwam ik thuis aan met 18% over nog, waarna ik direct de auto naar de laadpaal gereden heb. Wel moet ik echt proberen te vermijden onder de 10% te komen, want al die waarschuwingen wordt in extreem zenuwachtig van.

Gisteren zelfs linksaf geslagen richting de McDonalds in Echt, terwijl het stoplicht voor linksaf een vuilniszak erover getrokken had. Alleen een stoplicht voor rechtsaf was actief, maar ik was angstig dat ik anders met de auto zou stranden. Dus ben gewoon linksaf naar de McDonalds gereden, omdat de weg vrij was.

Ik ben echt niet iemand die snel verkeersovertredingen begaat: echter ik denk stranden met een EV erger is, dan het relatief kleine risico dat er toevallig een agent in burger staat. Stonden ook geen borden, dat ik niet linksaf mocht ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 11:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muxsan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-07-2023
hvwees schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:45:
[...]

En ja dat klopt volgens dat ze in basis hetzelfde pakket zijn.
Muxsan kan van een 40 een 62 kWh maken, meer van dezelfde soort cellen als ik me niet vergis. Correct me @Muxsan if I'm wrong.
He, hoe wist je dat we ook een bedrijfsaccount op Tweakers hebben ;-) (eerste mention ooit)

De 30, 40 en 62 zijn allemaal echt andere pakketten. Ze gebruiken allemaal vergelijkbare chemie, maar:

- De 30kWh gebruikt cellen met een iets lagere energiedichtheid (maar is daardoor iets minder gevoelig voor oververhitten en kan langer snelladen)
- De 40kWh gebruikt de meest moderne cellen, en heeft 192 van die cellen
- De 62kWh gebruikt dezelfde cellen als de 40 maar heeft er 288 en gebruikt iets minder marges boven- en onderin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Femme schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:00:
Onze Leaf uit 2011 verkeert momenteel in een staat waarin hij weigert te rijden. Het probleem ontstond door een bijna lege 12V accu. Ons exemplaar kan met een standaard Bosch accu die een jaar of anderhalf oud is 4-5 dagen stil staan en dan is het afgelopen. Ik probeer er altijd op te letten door voor de korte ritten de Leaf te pakken. Door omstandigheden was dat echter mislukt. Vorige week vrijdag moest ik met een andere auto onderweg (vanwege te weinig range in de Leaf). Ik had mijn vriendin gewaarschuwd dat de accutoestand mogelijk kritiek zou zijn. In plaats van meteen te gaan rijden besloot ze de auto te verplaatsen naar de 230V lader en aan de lader te hangen met de accessoires aan. Even later wilde hij niet meer in drive.

12V accu bijladen met een druppellader hielp niet. Gemakshalve ging ik er vanuit dat een nieuwe accu de oplossing zou zijn omdat meer mensen hier succes mee hadden. Een nieuwe Yellowtop accu besteld maar dat hielp niets. De wegenwacht heeft drie kwartier van alles geprobeerd met het clearen van errors (100.000 meldingen voor van alles en nog wat) maar dat haalde ook niets uit. De auto staat nu al een paar dagen bij de Nissan dealer die er ook nog weinig resultaat mee heeft behaald maar wel onheilspellende hypotheses heeft over accucellen die swapt moeten worden en weet ik veel.

We hadden een auto die functioneerde, toen was de 12V accuspanning laag en nu wil hij niet meer voor- of achteruit. Wellicht heeft @mux een idee wat er aan de hand is.
Was dit inmiddels opgelost? Ben wel benieuwd wat het probleem was/de oplossing is.
@Muxsan weet jij misschien meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

We hebben via via contact gehad, maar die lijn is toen ook doodgelopen. Wij hebben 'm niet in reparatie gehad in ieder geval. Wel een andere auto met exact hetzelfde probleem, die rijdt alweer een paar maanden. Daar was zowel de F/S relay als de prechargeweerstand doorgefikt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste