Ik ben echt heel ongeduldig wat betreft de levering van de Nissan Leaf: vanmorgen de dealer een berichtje gestuurd, want ik zag dat de auto al voorzien was van een nieuwe APK. Dus kon het niet laten om even te vragen of de auto al klaar was.
Dat bleek het geval: alleen dan werd de auto niet meer nagepoets en dat heb ik liever wel, dus ga ik de auto volgende week woensdag afhalen. Ondertussen probeer ik de vele vragen die ik heb te beantwoorden.
Gisteren snapte ik bijvoorbeeld niet, hoe je het laden stopt: maar dan moet je eerst je laadpas aan het laadpunt houden, waarna het laden stopt en je de kabel eruit kan halen. Als je het andersom doet, dan houdt de laadpaal je kabel vast.....
Maar bij snelladen, kun je wel gewoon de kabel uit de auto halen wanneer je het laden wilt stoppen? Of moet dat via de laadpaal zelf? Het is nog allemaal nieuw voor mij en ook wat betreft de verzekering. Omdat de electrische auto duurder is in de verzekering, heb ik voor Lancyr gekozen.
Daar kun je per jaar betalen en op deze manier, betaal ik slechts € 10 meer per maand in vergelijking met mijn huidige auto waar ik € 25 voor WA+ betaal. Nu wordt dat € 35 per maand, dus met € 0 wegenbelasting zijn dat mijn vaste kosten. Dus alsnog € 10 minder vaste lasten dan bij mijn A-segmenter.
En zolang gratis laden nog kan in buurland België en Duitsland: ga ik daar ook zeker weten gebruik van maken. Mijn vrouwtje wilt volgende week woensdag direct na het ophalen van de auto, naar de Japanse tuin in Hasselt. Ik vertrek dan met een volle batterij en op de terugweg, stop ik dan bij de gratis snellader bij Lidl Maasmechelen.
Mijn gok is dat het niveau van de accu dan tussen de 35% en 50% zit en mijn doel is, om de accu zoveel mogelijk tussen 30% en 80% te houden. Volledig opladen, zal ik dan incidenteel doen.
Ik heb bijvoorbeeld uitgedokterd dat wanneer ik de auto bij IKEA Hasselt aan de langzame lader aansluit, welke met maximaal 6.6kw doet laden. Dan duurt het opladen van 35% naar 100% ruim 4.5u totaal, dus tijd genoeg om het centrum van Hasselt te verkennen.
Dit soort uitdagingen vind ik gewoon reuze leuk om te doen: i.p.v. parkeren op een P+R, zet ik de auto bij IKEA neer en profiteer ik van gratis opladen. Ben benieuwd of er nog meer Belgische of Duitse steden zijn, welke ik op deze manier zou kunnen bezoeken.
Met een benzineauto zou je hier nooit over nadenken natuurlijk: alleen ik besteedde altijd veel tijd, om het zoeken naar het goedkoopste tankstation en reed daar ook graag voor om. Echter in Duitsland heb ik mij altijd zitten irriteren aan de fluctuerende benzineprijzen en gelukkig is dit nu iets van het verleden.
PS Lancry moet schijnbaar mijn verzekeringsaanvraag handmatig beoordelen, omdat 4 geleden iemand tegen mijn vorige auto aangereden was. Dus moest ik de vraag of ik in de laatste 5 jaar schade gehad heb, dus met JA beantwoorden. Daar heb ik nog speciaal voor gebeld, want vond het maar een rare vraag.
Aangezien ik bij geen een schade schuld had en de ruitschade en hagelschade, gewoon gedekt worden vanuit de WA+ dekking. Waar ik dus ook geen schuld aan heb: ik verwacht dat de verzekeringsaanvraag gewoon goedgekeurd wordt.
Alleen de vraag heb ik nog geen 1x gezien bij aanvragen van een verzekering, want daar zijn schadevrije jaren toch voor? Ik verzeker bewust niet allrisk, omdat claimen in de allrisk ongeacht het bedrag altijd ten koste gaat van 5 schadevrije jaren. Met dus een flinke premieverhoging als gevolg.