Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 18 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik denk dat de Nissan Leaf 40kWh geen gebruik kan maken van de Tritium 175kw snelladers die o.a bij Shell staan, met CHAdeMO aansluiting. Mijn auto gaf daarna een foutmelding, welke snel weer verdween.

Maar ik denk dat ik tot de conclusie ben gekomen, dat ondanks dat die snelladers een CHAdeMO aansluiting hebben. Dat mijn 40kWh om een of andere reden daar niet kan laden? De 62kwh versie van de Leaf wellicht wel? Nah goed, wellicht een waarschuwing voor andere Leaf gebruikers.

Mijd de 175kw snelladers van Shell: want ondanks dat het gewoon CHAdeMO is, werkt het dus niet met onze 40kWh versies en dat heeft mij gisteren de nodige stress opgeleverd. Wat ik als nogal een dramatische ervaring ervaren hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:10:
Ik denk dat de Nissan Leaf 40kWh geen gebruik kan maken van de Tritium 175kw snelladers die o.a bij Shell staan, met CHAdeMO aansluiting. Mijn auto gaf daarna een foutmelding, welke snel weer verdween.

Maar ik denk dat ik tot de conclusie ben gekomen, dat ondanks dat die snelladers een CHAdeMO aansluiting hebben. Dat mijn 40kWh om een of andere reden daar niet kan laden? De 62kwh versie van de Leaf wellicht wel? Nah goed, wellicht een waarschuwing voor andere Leaf gebruikers.

Mijd de 175kw snelladers van Shell: want ondanks dat het gewoon CHAdeMO is, werkt het dus niet met onze 40kWh versies en dat heeft mij gisteren de nodige stress opgeleverd. Wat ik als nogal een dramatische ervaring ervaren hebben.
8)7 8)7 8)7
Wat een snelle conclusie trek jij. Hoeveel Tritium chargers heb je geprobeerd?
Ik vind het niet fijn dat je in je diverse posts/reacties jouw mening als feiten presenteert...N=1 is geen waarheid voor iedereen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik weet wel dat mijn Leaf 40kWh met de CCS adapter moeite heeft met tritium chargers, maar op onze trip vorig jaar naar Warschau kon ik op dat moment gewoon de Chademo als backup gebruiken en dat ging prima, alleen een stuk trager.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:11:
Ik snap eerlijk gezegd trouwens niet waarom sommige zo'n probleem maken van Rapid Gate: gisteren had ik een snellaadstop nodig om thuis te komen, omdat de actieradius net niet toereikend genoeg was om thuis te komen. Uiteindelijk kwam ik 34km tekort, want ik had 196km afgelegd en moest nog 34km rijden.
Ga eens 500km rijden in 1 dag en je weet precies waarom rapid gate een probleem is.

Ik ga dit jaar mijn Leaf 40kwh verkopen en een Tesla Model Y kopen, waar onze Leaf alleen als woon werk verkeer wordt ingezet kan de Model Y onze brandstof auto vervangen, iets wat de Leaf echt niet kan vanwege kleine actieradius, chademo die op zijn retour is en rapid gate.

De Leaf is verder wel een heerlijke auto om te rijden maar vanwege bovenstaande tekortkomingen zal ik de Leaf zeker niet gaan missen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Zou wel heel erg sneu zijn, zelfs mijn 24kWh uit 2015 heeft een tiental keren aan zo'n lader gehangen. Lijkt me dus een incident i.p.v. een structureel iets.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Felicia schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:15:
[...]

Zou wel heel erg sneu zijn, zelfs mijn 24kWh uit 2015 heeft een tiental keren aan zo'n lader gehangen. Lijkt me dus een incident i.p.v. een structureel iets.
Ik weet het niet: maar vindt het wel heel vreemd, dat dit met beide snelladers speelde. Daar gaat overduidelijk iets verkeerds en dat interesseert Shell overduidelijk geen ene zak om het op te lossen, want CHAdeMO wordt ja niet door al die nieuwe electrische leasebakken gebruikt.

Dus voor mij is de conclusie, dat de CHAdeMO van dat type snelladers niet met de Nissan Leaf werkt. Nee ik zeg niet dat het een feit is 8)7 Maar iets anders kan ik er niet van maken.
GadgetFrank schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:58:
[...]

8)7 8)7 8)7
Ik vind het niet fijn dat je in je diverse posts/reacties jouw mening als feiten presenteert...N=1 is geen waarheid voor iedereen.
Lees begin van mij bericht: er staat "ik denk" dus ik brengt helemaal niets als een feit. Maar dankjewel voor je plusje, waar dat ook goed voor mag zijn 8)7
schumi1986 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Ga eens 500km rijden in 1 dag en je weet precies waarom rapid gate een probleem is.
Heb ik al gedaan, was geen enkel probleem: heen en weer naar Zuid-Holland is bijna 500km en daarbij heb ik geen 1x last gehad van Rapid gate. Maar hoe vaak reis je nou 500km aan een stuk?

[ Voor 39% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 15:05
MadMarky schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:34:
@jocst77 ja dat herken ik. En als je dan twee apps tegelijk gebruikt (bijv Spotify en Maps) herstart het hele multimedia systeem van de auto om de 5 minuten.
Was bij mij opgelost door een originele Samsung USB kabel te gebruiken.
Weet je toevallig ook welke kabel je gebruikt?

Ik heb pas de Samsung ep-dg950CBE gekocht maar dit heeft de issue van het herstarten niet verholpen. Ook USB-A - USB-C kabels van een Xbox controller en van een Stadia controller werken bij mij niet goed. De kabel die ik bij mijn telefoon kreeg was helaas USB-C USB-C, dus die kan ik niet gebruiken.

Ter info, ik heb een Leaf 40 kWh Acenta uit 2018 en mijn telefoon is een Samsung Galaxy S21+. Het multimedia systeem herstart bij mij als ik audio afspeel via Pocket Casts en tegelijk Google Maps aan heb staan.
Wat ik wel gek vind, als ik de Google Maps navigatie aan laat maar in het scherm naar Pocket Casts ga dan herstart hij niet. Misschien toeval, want ik heb het nog maar twee keer kort geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Opxah op 08-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Opxah schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Weet je toevallig ook welke kabel je gebruikt?

Ik heb pas de Samsung ep-dg950CBE gekocht maar dit heeft de issue van het herstarten niet verholpen. Ook USB-A - USB-C kabels van een Xbox controller en van een Stadia controller werken bij mij niet goed. De kabel die ik bij mijn telefoon kreeg was helaas USB-C USB-C, dus die kan ik niet gebruiken.

Ter info, ik heb een Leaf 40 kWh Acenta uit 2018 en mijn telefoon is een Samsung Galaxy S21+. Het multimedia systeem herstart bij mij als ik audio afspeel via Pocket Casts en tegelijk Google Maps aan heb staan.
Wat ik wel gek vind, als ik de Google Maps navigatie aan laat maar in het scherm naar Pocket Casts ga dan herstart hij niet. Misschien toeval, want ik heb het nog maar twee keer kort geprobeerd.
Gewoon de kabel die standaard bij mij Galaxy S10e zat. Is iets langer dan nodig voor in een auto maar heeft deze problemen wel verholpen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik heb een speurtocht gehouden naar een goedkope ODB2 ELM327 Dongle: de mijne werkte niet, wat ik al deed vermoeden en dat is een V2.1 en je moet V1.5 hebben. Maar dat is niet het enigste....

De meeste blijken namelijk toch V2.1 te zijn en zullen alsnog niet met Leafspy werken. Het belangrijkste schijnt te zijn, dat er een "PIC18F25K80" chip op zit. Alleen ze maken de keuze wel heel moeilijk, want je krijgt ze in zowel een versie met 2pcb bordjes aan elkaar gesoldeerd.

En als 1pcb bordje en enigste verschil is de Mhz van de bluetooth? Bij de 2pcb is dat 16mhz en de 1pcb is dat 32mhz, dus ik heb voor de 1pcb gekozen. Want ik kan echt werkelijk niet uitvinden, welke variant nou beter geschikt zou zijn? Qua prijs maakt het niets uit....

De 1pcb versie komt in een doosje zonder CD en de 2pcb zonder doosje, met wel een CD. Prijs is € 4,60 totaal. Ben benieuwd of ze gaan werken? Wil vooral een ODB2 dongle, zodat ik in de toekomst eventueel foutcodes kan uitlezen. Maar ook omdat ik ondertussen toch wel nieuwsgierig ben geworden naar de daadwerkelijke SOH _O-

Als ik dat weet, dan kan ik in ABRP preciezer gaan instellen hoeveel degradatie mijn Nissan Leaf heeft. Dan houdt hij daar rekening mee bij het plannen van een route. Tot nu toe ben ik hartstikke tevreden met de Nissan Leaf, behalve dat incident met de Shell snellader....

Schijnt dus, dat de Nissan Leaf simpelweg niet werkt met bepaalde (snel)laders. Enigste oplossing die ze online in dit artikel noemde, was om de software van de auto te laten updaten. Maar ik ben gekke Henkie niet.... zover ik weet gaat dit helemaal niet kosteloos. En die auto moet echt wel regelmatig geüpdatet zijn toen hij in onderhoud was, tijdens zijn leven als leaseauto :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Marco-Peters schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:33:
Ik heb een speurtocht gehouden naar een goedkope ODB2 ELM327 Dongle: de mijne werkte niet, wat ik al deed vermoeden en dat is een V2.1 en je moet V1.5 hebben. Maar dat is niet het enigste....

De meeste blijken namelijk toch V2.1 te zijn en zullen alsnog niet met Leafspy werken. Het belangrijkste schijnt te zijn, dat er een "PIC18F25K80" chip op zit. Alleen ze maken de keuze wel heel moeilijk, want je krijgt ze in zowel een versie met 2pcb bordjes aan elkaar gesoldeerd.

En als 1pcb bordje en enigste verschil is de Mhz van de bluetooth? Bij de 2pcb is dat 16mhz en de 1pcb is dat 32mhz, dus ik heb voor de 1pcb gekozen. Want ik kan echt werkelijk niet uitvinden, welke variant nou beter geschikt zou zijn? Qua prijs maakt het niets uit....

De 1pcb versie komt in een doosje zonder CD en de 2pcb zonder doosje, met wel een CD. Prijs is € 4,60 totaal. Ben benieuwd of ze gaan werken? Wil vooral een ODB2 dongle, zodat ik in de toekomst eventueel foutcodes kan uitlezen. Maar ook omdat ik ondertussen toch wel nieuwsgierig ben geworden naar de daadwerkelijke SOH _O-

Als ik dat weet, dan kan ik in ABRP preciezer gaan instellen hoeveel degradatie mijn Nissan Leaf heeft. Dan houdt hij daar rekening mee bij het plannen van een route. Tot nu toe ben ik hartstikke tevreden met de Nissan Leaf, behalve dat incident met de Shell snellader....

Schijnt dus, dat de Nissan Leaf simpelweg niet werkt met bepaalde (snel)laders. Enigste oplossing die ze online in dit artikel noemde, was om de software van de auto te laten updaten. Maar ik ben gekke Henkie niet.... zover ik weet gaat dit helemaal niet kosteloos. En die auto moet echt wel regelmatig geüpdatet zijn toen hij in onderhoud was, tijdens zijn leven als leaseauto :+
https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/ blz 8 staan de recente versies.

Heb zelf een Konwei KW901, deze heeft een aan en uit knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1FfocfDrLj0vnbxUxKCtZ_euz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UfUjQUDSzfsbHBxsmQ5f8ltm.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 08-06-2023 19:30 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
BenEco schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:18:
[...]

https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/ blz 8 staan de recente versies.

Heb zelf een Konwei KW901, deze heeft een aan en uit knop.

[Afbeelding]
Ik had de documentatie van Leafspy Pro doorgelezen: werd mij al uit duidelijk, dat ELM327 in bepaalde gevallen wel zou werken. Op GoingElectric forum, vond ik vervolgens de bevestiging dat die ELM327 met die specifieke chip zouden moeten werken.

Want eerlijkheidshalve: meer dan € 5 wil ik niet aan zo'n dongle uitgeven. Deze is namelijk ook gewoon overduidelijk een ELM327 met 2pcb's en die werkt ook met Nissan Leaf. Kost € 17 en dat is zo'n simpele OBD2 dongle eigenlijk niet waard.

Nu begin ik wel weer te twijfelen of ik de variant met 2pcb's moet hebben of eentje. Bij die van Amazon.nl zie ik dat er 2pcb's zijn en niet eentje. Het verschil snap ik niet zo goed: heb ik proberen uit te zoeken, maar kon geen duidelijk antwoord vinden. Wat ik wel weet de 2pcb heeft altijd hetzelfde MAC adres, terwijl de 1pcb een random MAC adres heeft.

Voor de zekerheid toch de 2pcb versie besteld: dan volg ik in deze maar de kudde, want van die variant waren positive recensies op AliExpress van te vinden. Zodra ik die ODB2 dongle ontvang, laat ik wel weten of hij daadwerkelijk werkt.

Zo'n ODB2 dongle met zo'n aan uit knop heb ik in verleden ook gehad: maar ik heb die destijds weggegeven _O-

[ Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 08-06-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jyobSv8563fKBrPzsYjaLUjiBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rw7Yo8DzXWL15TbgfMt1hF7.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw rijbereik record: ik had vanmorgen een actieradius van 269km bij 100% opgeladen batterij. En laat 270km die WLTP zijn, dus het is wel mogelijk _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VroGFwbx0mbJT4dvzQy3zfMXhfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/do8fPmfJAJqkZQghz8q7eL5c.jpg?f=fotoalbum_large

Van Heerlen naar de kust onder de rook van Den Haag: afgelegde afstand 223km en ik had nog 16% over en bereik van 46km nog over. Dat is fijn, want het was onzeker of de laadpaal direct bij de ingang van het strand wel vrij was.

Mijn geheim: ik heb 44km binnendoor gereden door België, dat kost wel wat extra tijd. Maar zorg voor een laag gemiddeld verbruik. Vandaar ook de lage gemiddelde snelheid :X

Toch best ongelofelijk, hoeveel meer actieradius je hebt bij dit soort temperaturen. Want vanmorgen om 8 uur was het al 22 graden en de vorige keer was het 12 graden rondom die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Marco-Peters schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:25:

Nieuw rijbereik record: ik had vanmorgen een actieradius van 269km bij 100% opgeladen batterij. En laat 270km die WLTP zijn, dus het is wel mogelijk _O-
Netjes, zo'n laag verbruik heb ik nog nooit gehad over zo'n afstand, ooit wel 10.9 kWh/100km over een lengte van zo'n 100 km, maar dat was op een zomerse dag van Den Haag naar Almere met bijna stormachtige wind mee, dus niet bepaald eerlijk als vergelijk. :)

Vroeger hadden we mvdam hier op het forum, dat was ook zo'n range-koning :+

Ik ben wel benieuwd, welk merk en model banden gebruik je? Vorig jaar met bovenstaande rit had ik die Dunlops die er oorspronkelijk op zaten en nu rijd ik op Hankook Ventus, beetje spijt van dat ik niet iets meer me verdiept heb in banden, want die kunnen volgens mij wel het verschil maken. Niet dat ze echt slecht zijn, maar volgens mij echte all-rounders onder de zomerbanden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
budi schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:04:
[...]
Ik ben wel benieuwd, welk merk en model banden gebruik je? Vorig jaar met bovenstaande rit had ik die Dunlops die er oorspronkelijk op zaten en nu rijd ik op Hankook Ventus, beetje spijt van dat ik niet iets meer me verdiept heb in banden, want die kunnen volgens mij wel het verschil maken. Niet dat ze echt slecht zijn, maar volgens mij echte all-rounders onder de zomerbanden.
Nexen N Blue HD Plus ofzo: zomerbanden dus en aardig op spanning, want ik heb na ophalen van de auto in april er direct 2.9bar in gedaan. Dus nu met deze hoge temperaturen, is dat zelfs 3bar kon ik zien.

Ik had Route Michelin geraadpleegd en de economische route, gaf mij een kortere route dan Google Maps deed. Dus door alle tussenstops in Google Maps in te voeren, heb ik deze route gereden.

Mijn strategie was: die 44km binnendoor, is ideaal om de actieradius te vergroten of eigenlijk niets anders verliezen. Want als ik het na doe rekenen, zou ik inderdaad die 269km hebben kunnen afleggen. Alleen ik durf dat niet: zodra de batterij onder de 10% komt, dan wordt ik enorm zenuwachtig en dan lijkt het percentage ook onstabieler.

Dan springt ie bijvoorbeeld van 1% weer terug naar 3% en ik heb nog geen werkende ODB2 dongle: dus zal sowieso niet weten, wat het echte percentage is. Al ben ik ook niet van plan leafspy tijdens het rijden te gebruiken in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

GadgetFrank schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:58:
[...]

8)7 8)7 8)7
Denk dat je aan een 'eerste'-generatie Tritium Veefil hebt gehangen (die eruit zien als een Windows XP-interface aka een snoepje of speeltoestel). Die werken wel, maar zijn vaak defect zonder dat het zichtbaar is dat ze defect zijn. Scherm doet het, authenticatie doet het en soms gaat-ie zelfs aan voor 30-60 seconde, maar dan stopt-ie.

CHAdeMO is in principe altijd CHadeMO, er zijn geen protocolverschillen die ervoor zorgen dat het niet kan werken en alle CHAdeMO-laders betalen licensiekosten die samenhangen met een testprotocol op zon beetje alle courante auto's.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
mux schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:02:
[...]

Denk dat je aan een 'eerste'-generatie Tritium Veefil hebt gehangen (die eruit zien als een Windows XP-interface aka een snoepje of speeltoestel). Die werken wel, maar zijn vaak defect zonder dat het zichtbaar is dat ze defect zijn. Scherm doet het, authenticatie doet het en soms gaat-ie zelfs aan voor 30-60 seconde, maar dan stopt-ie.

CHAdeMO is in principe altijd CHadeMO, er zijn geen protocolverschillen die ervoor zorgen dat het niet kan werken en alle CHAdeMO-laders betalen licensiekosten die samenhangen met een testprotocol op zon beetje alle courante auto's.
Ik heb toevallig gisteren de proef op de som genomen bij een Shell Recharge Snellader, direct tegenover een Fastned snellader. Wilde het ondanks de enorm dramatische ervaring, toch nog 1x uitproberen. Als het niet gewerkt had, dan had ik wel bij Fastned snel geladen.

Gelukkig werkte die wel: maar aangezien de Volkswagen ID5 in Venlo wel bij die snellader kon laden en het bij beide snelladers speelde, dacht ik dat het een soort software probleem was. Want dat eentje defect was, kon ik nog begrijpen. Maar allebei?
Die werken wel, maar zijn vaak defect zonder dat het zichtbaar is dat ze defect zijn. Scherm doet het, authenticatie doet het en soms gaat-ie zelfs aan voor 30-60 seconde, maar dan stopt-ie.
Ja voor de ID5 met CCS werkte het ook gewoon: bij mij deed ie niks, behalve zag ik 1x van steek de stekker binnen 14 seconden in. Maar die snellader werkte simpelweg niet en omdat de Nissan Leaf een oudere EV is, dacht ik dat het daar wellicht aan lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxA_hGgjAhzm95OEVRT8CLcr56c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMw9ylQpyogiRXQQMFES0Y44.jpg?f=fotoalbum_large

De airconditioning neemt toch een aardige hap energie: ik had 139 actieradius na het snelladen: ik zet de airco aan, want het was heel warm. Hup verlies ik direct 20km. Kwam ik uiteindelijk met 1% batterij thuis aan _O-

Op de heenweg dus in 1x zonder laden gereden en op de terugweg zelfs 2x geladen, waaronder 1x simpelweg aan de AC lader bij McDonalds. Wat in sommige gevallen juist voldoende had kunnen zijn, om thuis te komen.

Maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat die 43kw AC laders mijn Nissan Leaf slechts met 3kw opladen, terwijl ik aan hetzelfde type snellaadstation al 6kw gehaald heb en dat was gratis. Dus dit is wel een beetje een teleurstellend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
De ODB2 ELM372 dongle is vandaag bezorgd en ik heb meteen gekeken, wat mijn SOH was. Dat wilde ik vooral weten, zodat ik beter routes kan plannen met behulp van ABRP. Dan kan ik namelijk de degradatie van het accupakket preciezer instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihvoc4uL35uk9v5rGgNtSAMvdQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNCFFkygcgzWc4pLTmnt9I1i.png?f=fotoalbum_large

Een SOH van 83.76% rapporteert Leafspy: dan klopt het in iedere geval niet, dat je het eerste balkje bij 15% verliest hehe. Maar goed gezien op deze Nissan Leaf al bijna 180000km op de teller staat, vindt ik het reuze meevallen.

Ik had zelf 85% SOH verwacht, dus ver zat ik er niet naast. Het aantal snellaadsessies vindt ik ook wel meevallen: van de 387 zijn er zeker 20 stuks, welke plaats gevonden hebben aan de gratis snellader van Lidl België.

Ook mooi om te weten: in de auto krijg ik 37% als SOC te zien en Leafspy laat 44% zien. Waarom Leafspy de km-stand niet laat zien? Dat zou ik niet weten. Maar ik hem de ODB2 dongle maar kort ingestoken gehad, want enigste wat ik wilde weten was de SOH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEh1TSveEXoPyw5n5f53N_gX4lY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PdjavA74JftOXMQqkt9bwvvF.png?f=fotoalbum_large

Ik was benieuwd hoeveel kWh's ik daadwerkelijk tot mijn beschikking heb: dus heb weer Leafspy aangesloten en deze keer, nadat de auto 100% opgeladen was. Er vanuit gaande dat nieuw 37kWh beschikbaar was, heeft de Nissan Leaf na 4 jaar en plusminus 175.000km's 4.5kWh's verloren.

Als je uitgaat van 15% degradatie per 4 jaar, dan heeft mijn Nissan Leaf met 8 jaar oud nog rond de 70% SOH. En dat is dan 27kWh, dus dan heb je nog bijna net zoveel capaciteit tot je beschikking als een 30kWh uitvoering. Die hadden 28kWh netto tot de beschikking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Weet iemand of het mogelijk is om het achteruitrij alarm van de Leaf uit te schakelen of in ieder geval zachter te zetten? Ik vind het met dat ding bezwaarlijk om 's ochtends vroeg of 's avonds laat achteruit te rijden, zeker nu iedereen met de ramen open slaapt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07
MadMarky schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:11:
Weet iemand of het mogelijk is om het achteruitrij alarm van de Leaf uit te schakelen of in ieder geval zachter te zetten? Ik vind het met dat ding bezwaarlijk om 's ochtends vroeg of 's avonds laat achteruit te rijden, zeker nu iedereen met de ramen open slaapt.
De knop linksonder waarmee je het langzaam rij geluid uitzet zorgt er ook voor dat je niet piept bij achteruit rijden. Gebruik het idd vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:00
Via Leafspy (pro) kan je dit permanent uitzetten, ik heb alleen het achteruitrij toontje uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
Blijkbaar kan iets in de 12V sigarettenaansteker er voor zorgen dat de spiegels van de Leaf niet meer automatisch uitklappen. In mijn geval zat er slechts een oplader voor telefoons in zonder dat deze aan het opladen was, dus niet eens een telefoon verbonden. Nadat ik deze oplossing vond en hem eruit heb gehaald was het probleem weer verholpen.
Automatisch inklappen bleef hij trouwens wel altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 20:08
Opxah schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:19:
Blijkbaar kan iets in de 12V sigarettenaansteker er voor zorgen dat de spiegels van de Leaf niet meer automatisch uitklappen. In mijn geval zat er slechts een oplader voor telefoons in zonder dat deze aan het opladen was, dus niet eens een telefoon verbonden. Nadat ik deze oplossing vond en hem eruit heb gehaald was het probleem weer verholpen.
Automatisch inklappen bleef hij trouwens wel altijd doen.
Hmmm vreemd.

Wat mij opvalt is dat als ik op afstand de climate control in heb geschakeld gehad, dan bij het starten van de auto vaak de linker buitenspiegel niet uitklapt, soms beide niet.
Door even het knopje spiegels inklappen een tikje te geven klapt die wel uit (of beide).

Vind het vaag iets. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
Je zou bij de volgende beurt eens kunnen vragen of ze het mechanisme in de spiegels kunnen smeren. Mijn rechter spiegel had hier ook last van, vooral in de winter, nadat de dealer dit gesmeerd had was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demosselman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik ben van plan binnenkort een 2018 Leaf occasion te kopen bij een dealer. Ik heb een OBD dongle en ben van plan met leaf spy te kijken wat de SOH is van de aangeboden modellen. Ik kijk naar modellen met een km-stand van 30k-100k, en dan bij voorkeur een 2.zero of tekna.

Ik vroeg mij wat voor een dergelijke occasion een acceptabele SOH is? Zijn er gemiddelden of richtlijnen te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
demosselman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:20:
Ik ben van plan binnenkort een 2018 Leaf occasion te kopen bij een dealer. Ik heb een OBD dongle en ben van plan met leaf spy te kijken wat de SOH is van de aangeboden modellen. Ik kijk naar modellen met een km-stand van 30k-100k, en dan bij voorkeur een 2.zero of tekna.

Ik vroeg mij wat voor een dergelijke occasion een acceptabele SOH is? Zijn er gemiddelden of richtlijnen te vinden?
https://nissanelectricclu...n-accudegradatie/page/14/

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyzzyT
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-08 13:26
demosselman schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:20:

Wij hebben onlangs een Leaf 2.zero (2018) met 80.000 op de teller gekocht.

Via Leaf Spy Pro uitgelezen
SOH: 88,35%
Quickcharges: 49
Reguliere charges:1983

[ Voor 60% gewijzigd door TyzzyT op 17-07-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
TyzzyT schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Wij hebben onlangs een Leaf 2.zero (2018) met 80.000 op de teller gekocht.

Via Leaf Spy Pro uitgelezen
SOH: 88,35%
Quickcharges: 49
Reguliere charges:1983
Die heeft veel (lijkt mij dagelijks, 5 jaar = 1825 dagen) aan de lader gehangen; gem. elke 40 km.

Mijn Leaf 2.zero (2018) heb ik nu 3 jaar en in die 3 jaar er 70.000km bijgereden met 624 laadsessies waarvan 16 Quickcharges . Dat is gemiddeld elke 110 km aan de lader of 4 keer per week. Ik ben wel benieuwd wat mijn SOH is.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
De aantallen L1/L2 (reguliere) charges klopt niet als je een charge timer gebruikt, dan gaat ie dubbel tellen begreep ik. Dus dat kan die grote hoeveelheden verklaren. Verder is die score wel netjes: ik heb een Leaf 40 kWh uit 2018 (mei) met extender en 90.000 op de teller met een SOH van 87.81. Met een groot deel van die kilometrage ook nog met een extender achterin.
Ik geloof dat ik 80 QC's heb, dat kan ik wel in leafspy pro zien, maar die data wordt niet automatisch naar mijn backend gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
De gerapporteerde SOH decline van de Leaf is voorzover ik dat uit data her en der durf te herleiden ook voornamelijk tijdsgebaseerd en veel minder daadwerkelijk een Measurement van Health. Ik zie mensen op MyNissanLeaf fora met enkele duizenden miles op de klok, die ook hard richting onder de 90% SOH gaan.

Mijn 2018 Zero.Edition Leaf met 180.000km op de teller, en sinds 50.000km een extender achterin had bij inruil een SOH van iets van 88-en-een-beetje meende ik.

Op basis van mijn laadgegevens zag ik vaak een daling van +- 0,01% per dag, soms een paar dagen niks, dan ineens 0,07%.

Laadtellers doen voorzover ik weet inderdaad dubbel meetellen, 1x bij instekkeren, 1x bij aanvangst laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 19-07-2023 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demosselman
ArjoK schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Die heeft veel (lijkt mij dagelijks, 5 jaar = 1825 dagen) aan de lader gehangen; gem. elke 40 km.

Mijn Leaf 2.zero (2018) heb ik nu 3 jaar en in die 3 jaar er 70.000km bijgereden met 624 laadsessies waarvan 16 Quickcharges . Dat is gemiddeld elke 110 km aan de lader of 4 keer per week. Ik ben wel benieuwd wat mijn SOH is.
Ik heb er inmiddels ook een aangeschaft! Een vergelijkbare. Een tekna, 70k gereden met een SOH van 90.6% . 4x qc en 2000x l1 l2. Ik ga hem vrijdag ophalen, erg veel zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Wij krijgen binnenkort een 2020 N-Connecta Leaf. Met welke laadpaal kan ik deze met 24A laden? Liefst met vaste kabel en iets met wifi zodat deze ook aan Home Assistant te koppelen is.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
FaceDown schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:28:
Wij krijgen binnenkort een 2020 N-Connecta Leaf. Met welke laadpaal kan ik deze met 24A laden? Liefst met vaste kabel en iets met wifi zodat deze ook aan Home Assistant te koppelen is.
Even zoeken zou ik zeggen. zoek je 1 fase of kijk je naar 3 fase alles is mogelijk zo lijkt het.

Mijn 3 fase lader is afgezekert met 3x 20A ( en daar heb ik mijn lader (Wallbox Pulsar Plus) op begrensd. Deze
kan tot 3x32A een beetje toekomst proof zal ik maar zeggen.

Echter de Leaf laadt maar op 1 fase dus haal ik max. 20A -> 4.6kW maar dat is prima om in de nacht de 40kW accu te vullen.

De meeste nieuwe electrische auto's kunnen 3 fase 11kW (3x16A) aan, lijkt mij slim om daar alvast op voor te sorteren zodat je bij vervanging van auto je lader kan blijven gebruiken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04
Hier zijn we ook aan het oriënteren op een 40kWh Leaf van <5 jaar oud.
Gezien onze veelal korte ritjes en mogelijkheid om gratis te laden op het werk lijkt het me een handige, economische auto.
Wel zie ik nog niet helemaal wat nou de verschillen zijn tussen de verschillende generaties. Vooral de positie van de 2.Zero tussen de N-Connecta / Tekna is mij niet helemaal duidelijk?
Ik kijk vooral naar auto's uit 2017-2019, zijn er daar nog significante verschillen? (ik zie bijvoorbeeld 7 vs 8" navigatie?)
Ook ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig wat @FaceDown en @demosselman (ongeveer) betaald hebben :) (Mag in DM uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
N connecta vs tekna verschil is vol leer en de subwoofer.
2 zero = tekna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
Hier kan je m configureren: https://www.nissan.nl/voe...#configure/BAXo/A/version

Tekna heeft standaard ook pro-pilot en bose geluid.
2 zero is naar mijn weten de Tekna zonder LED koplampen.

Volgensmij kwam het 8” scherm half 2019

[ Voor 9% gewijzigd door KnarfX op 22-07-2023 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demosselman
De verschillen zijn te lezen op dit forum: https://www.speakev.com/t...uded-on-the-2-zero.90881/

No ProPilot Park (though this will be an optional extra even on the Tekna apparently, but all the rest of ProPilot is included on the 2.Zero I believe)
No leather seats
No Bose sound system
No LED headlights (except DRLs, which will be LEDs)
Limited colour selections (black, or "Spring Green")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
rreevvss schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:56:
N connecta vs tekna verschil is vol leer en de subwoofer.
2 zero = tekna?
Mijn tekna heeft geen vol leer.
Wel bose met subwoofer en propilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
hvwees schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:43:
[...]
Mijn tekna heeft geen vol leer.
Wel bose met subwoofer en propilot.
Alcantara, ofwel kunstmatig suede is een leersoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Black Sparrow schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:50:
[...]
Alcantara, ofwel kunstmatig suede is een leersoort.
Dat kan wel zo zijn, maar het is maar deels leer in het midden van de stoelen en de achterbank ik het gewoon stof.

En volgens mij is het inderdaad kunstleer, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door hvwees op 28-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Heb er toevallig eentje, maar die ziet er zo uit (geen foto van mezelf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpDMCa22ViNzdG6GU5Fv5wd-xUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4rW4Jqz2lEQlshBqo6bkFT0.png?f=fotoalbum_large

De rondjes die je ziet zijn geperforeerde gaatjes in het leer t.b.v. de stoelverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door Black Sparrow op 28-07-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Mijn 12V aanstekeraansluiting werkte niet meer, de 20A zekering is doorgebrand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4VvA-xu8zdOMlD0dyrrZOzqzDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HxfNm3u0Zt9KHx3jnhOJYhWK.jpg?f=user_large

Nu wil ik hier een nieuwe van bestellen. Gezien de lage prijs van nieuwe zekeringen hoef ik er niet op te besparen, het mag ook gelijk een setje zijn.
Zouden deze Benson steekzekeringen passen?
Gezien de vorm niet helemaal overeenkomt met wat erin zat twijfel ik of dit de juiste zijn. Elders online kon ik niet vinden welke ik nodig heb.
Als iemand ervaring heeft met zekeringen kopen en vervangen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is toch een standaard formaat? Zou echt slecht zijn als dat niet zou passen, zeker zo'n grote assortimentsdoos.
Ik neem aan dat die hele doos goedkoper is dan één nieuwe 20A zekering bij het tankstation? :+

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
Opxah schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:43:
Mijn 12V aanstekeraansluiting werkte niet meer, de 20A zekering is doorgebrand:
[Afbeelding]

Nu wil ik hier een nieuwe van bestellen. Gezien de lage prijs van nieuwe zekeringen hoef ik er niet op te besparen, het mag ook gelijk een setje zijn.
Zouden deze Benson steekzekeringen passen?
Gezien de vorm niet helemaal overeenkomt met wat erin zat twijfel ik of dit de juiste zijn. Elders online kon ik niet vinden welke ik nodig heb.
Als iemand ervaring heeft met zekeringen kopen en vervangen dan hoor ik het graag.
Volgens mij zoek je Mini Low Profile steekzekeringen, zie biijvoorbeeld: https://www.sinatec.com/n...low-profile-steekzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
DRAFTER86 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:15:
[...]
Volgens mij zoek je Mini Low Profile steekzekeringen, zie biijvoorbeeld: https://www.sinatec.com/n...low-profile-steekzekering
Dat lijkt inderdaad op de zekering die er in zat. Dank je!

Ik ga het met deze proberen.

Update 14-08: Het heeft gewerkt, de nieuwe low-profile steekzekeringen passen.

[ Voor 24% gewijzigd door Opxah op 14-08-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
Afgelopen week heeft mijn LEAF (2018 Zero edition) nieuwe VCM software gekregen in het kader van VOLUNTARY SAFETY RECALL CAMPAIGN
2018-2023 LEAF; VCM REPROGRAM

Ik krijg het idee dat de al ongenuanceerde adaptive cruise control nu nog agressiever reageert als je voorligger vaart verminderd, het is er in iedergeval niet beter opgeworden en in mijn ogen minder veilig voor achetrop komend verkeer. Hebben jullie ook deze ervaring?

Daarnaast start mijn auto nu altijd met e-pedal uitgeschakeld, waardoor ik nu elke rit als extra handeling deze moet inschakelen (ik vind e-pedal heerlijk en snap niet de gedachte dat een electrische auto in drive moet gaan rollen als je geen 'gas' geeft).
Vraag uitgezet bij mijn dealer want ik wil gewoon dat e-pedal actief blijft zolang ik hem zelf niet uitschakel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Doet de Auto Pilot nu wel beter lijntjes / bochten volgen? En werkt het nu ook op N wegen?

[ Voor 3% gewijzigd door rreevvss op 13-08-2023 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnarfX
ArjoK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:05:
Afgelopen week heeft mijn LEAF (2018 Zero edition) nieuwe VCM software gekregen in het kader van VOLUNTARY SAFETY RECALL CAMPAIGN
2018-2023 LEAF; VCM REPROGRAM

Ik krijg het idee dat de al ongenuanceerde adaptive cruise control nu nog agressiever reageert als je voorligger vaart verminderd, het is er in iedergeval niet beter opgeworden en in mijn ogen minder veilig voor achetrop komend verkeer. Hebben jullie ook deze ervaring?

Daarnaast start mijn auto nu altijd met e-pedal uitgeschakeld, waardoor ik nu elke rit als extra handeling deze moet inschakelen (ik vind e-pedal heerlijk en snap niet de gedachte dat een electrische auto in drive moet gaan rollen als je geen 'gas' geeft).
Vraag uitgezet bij mijn dealer want ik wil gewoon dat e-pedal actief blijft zolang ik hem zelf niet uitschakel,
Je kan even kijken bij instellingen > bestuurdersmodus > e-Pedal > geheugenfunctie (uit/aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Vandaag eens de nieuwe Tesla V4 supercharger uitgeprobeerd. We wonen relatief in de buurt en vond het wel leuk om Harderwijk te combineren met wat wandelen in de mooie omgeving daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sweHWvH6O-mGUL5lxAsXVRwU_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYwlssIp3m8NsRsMvFLGr3Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had er op zich wel vertrouwen in dat het zou werken met de Muxsan CCS adapter, maar omdat we wellicht eind van de maand een roadtripje gaan doen, leek het me wel verstandig om even te controleren of het nog werkt allemaal, dus die twee dingen even gecombineerd. We kwamen aan met iets van 10% (dashboard) en laden ging met zo'n 86 kW tot halverwege, niet slecht! Uit ervaring weet ik dat als je bij een hogere SoC inplugt, je zelfs wel de 100 kW kunt aantikken. Maar nog nooit uitgeprobeerd hoe de curve is van bijna helemaal leeg naar vol tot de vulpistool afslaat :)

Overigens, heb ik niets van de vorige keer geleerd, te weinig op blaren gezeten denk ik, een keer kreeg ik bij 10% de lader bij FastNed niet aan de praat nabij Emmeloord, ben toen nog zonder laden door gereden om in Lelystad vrouwlief op te halen (2% aankomst) en toen nog even doorgereden naar Almere, ---% aankomst uiteraard en iets van 7% in Leafspy, dus dat viel wel mee hoe diep ik ging uiteindelijk. De wind mee hielp wel mee in de beslissing om het maar te 'yoloo-en' :+

Later weer gehalen bij FastNed en dat werkte prima, was het dan wellicht toch een probleem met de lader? Had ik misschien gewoon een andere stal moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:51
Afgelopen februari stond ik bij een lader in Duitsland toen mijn 2018 Leaf stopte met laden en ik niet verder kon rijden omdat hij bleef zeggen dat de kabel er nog in zat. Lang verhaal kort, VCM was volgens Duitse garage kapot en deze is vervangen. Duur grapje van 2800 euro, ze wilde geen garantie meer geven aangezien ik een Muxsan extender had. Auto opgehaald, werkte prima, zelfs nog 4 keer meer geladen via Chademo en met goede moed op weg naar Italië gister. Bij Kreuz Hilden aan de Chademo welke direct stopte met laden. 5 andere laders in de omgeving geprobeerd, allemaal zelfde probleem. 1 lader gaf aan dat er een isolatiefout was oid. Stond ik daar voor de 2e keer in een half jaar met vriendin en kinderen en een volle auto. Ik ben zó klaar met dat ding. Bizarste was nog wel dat het praktisch om de hoek was bij de garage die hem vorige keer had gemaakt. Uiteindelijk een Polestar 2 gehuurd voor 2 weken en de auto maar weer bij dezelfde garage achtergelaten. Benieuwd hoe duur he nu weer gaat worden om hem te fixen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
KnarfX schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Je kan even kijken bij instellingen > bestuurdersmodus > e-Pedal > geheugenfunctie (uit/aan)
Tnx. Dat is idd de plek.. twee dagen op de verkeerde plek lopen zoeken 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47
Afgelopen maand zijn wij met de Leaf naar Solden, Oostenrijk geweest en weer terug naar NL.
Daarna een 2e vakantie naar noord Italië met kids. Bij elkaar zo'n 2600 km gereden.

Dit waren onze 1e ritten buiten NL met de Leaf maar het is supergoed bevallen.
Met 79 kWh bruikbaar aan boord haalden we op de autobahn 400 tot 450 km bereik met een snelheid van tussen 110 en 130 op de teller.
Ook in de bergen is het heerlijk rijden; niet schakelen, lekker re-gennen downhill en met een hoop koppel de berg op!

We reden een keer met 99% SoC het Otztal uit (vanaf Solden richting Imst) en toen gaf de Guess-O-Meter 750 km bereik aan 8) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tzq5f2fwrrSshsMfPf3Sb45ga8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55mr978yFqolbDV7ZXCUl9WH.jpg?f=fotoalbum_large
Leaf boven aan de Rettenbach gletscher@2700 meter hoogte

Rapidgate is niet geconstateerd ondanks soms 3x op 1 dag Chademo laden (met 42 tot 49 kW) tot 95% SoC. De maximumtemperatuur van de batterij volgens LeafSpy is als hoogste 44 graden geweest.
Laadpas van EnBW met een maandje abbo van €5,99 zorgde voor een laadtarief van € 0,49 / kWh. Not bad!

Onze Leaf blijft nog lang in de familie.
Hulde aan @Muxsan voor de mods!

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetFrank op 14-08-2023 17:00 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:48
Hemmik schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:55:
Afgelopen februari stond ik bij een lader in Duitsland toen mijn 2018 Leaf stopte met laden en ik niet verder kon rijden omdat hij bleef zeggen dat de kabel er nog in zat. Lang verhaal kort, VCM was volgens Duitse garage kapot en deze is vervangen. Duur grapje van 2800 euro, ze wilde geen garantie meer geven aangezien ik een Muxsan extender had. Auto opgehaald, werkte prima, zelfs nog 4 keer meer geladen via Chademo en met goede moed op weg naar Italië gister. Bij Kreuz Hilden aan de Chademo welke direct stopte met laden. 5 andere laders in de omgeving geprobeerd, allemaal zelfde probleem. 1 lader gaf aan dat er een isolatiefout was oid. Stond ik daar voor de 2e keer in een half jaar met vriendin en kinderen en een volle auto. Ik ben zó klaar met dat ding. Bizarste was nog wel dat het praktisch om de hoek was bij de garage die hem vorige keer had gemaakt. Uiteindelijk een Polestar 2 gehuurd voor 2 weken en de auto maar weer bij dezelfde garage achtergelaten. Benieuwd hoe duur he nu weer gaat worden om hem te fixen..
Jeetje hoeveel pech kan je hebben zeg! :/
Hopelijk val de schade mee en kan je binnenkort weer in je leaf rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
@Hemmik Wat balen zeg! Klinkt een beetje alsof dat VCM ding niet het eigenlijke probleem was :( . Hetgene wat je schreef over die 'isolation problem' , klinkt wel een beetje alsof het probleem in de main battery pack zit, deed me een beetje denken aan deze video van Dala EV repair waarbij hij een 62kWh pack had gekocht met ook iets in de trant van isolation problem:

YouTube: 62kWh isolation problem [FINALE]

Heb je al contact gehad met Muxsan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
budi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:37:
@Hemmik Wat balen zeg! Klinkt een beetje alsof dat VCM ding niet het eigenlijke probleem was :( . Hetgene wat je schreef over die 'isolation problem' , klinkt wel een beetje alsof het probleem in de main battery pack zit, deed me een beetje denken aan deze video van Dala EV repair waarbij hij een 62kWh pack had gekocht met ook iets in de trant van isolation problem:

YouTube: 62kWh isolation problem [FINALE]

Heb je al contact gehad met Muxsan?
Was ik ook al bang voor! Alleen ziet de batterij via LeafSpy er prima uit, en AC laden gaat prima. En geen botsschade zoals Dala. Hoe dan ook, heb inderdaad contact gehad met @mux en hij gaat er naar kijken. De garage waar hij nu staat gaat hem via AC laden zodat ik thuis kan komen. Voordeel is dat ik nu lekker bij superchargers kan laden met de Polestar, kan ik vast wennen voor wanneer ik CCS in mijn leaf heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Je gaat toch voor de CCS upgrade? Ik durfde het al niet aan te raden, omdat je natuurlijk nogal de smoor er in had met zoveel pech met je auto :) Maar kan me voorstellen dat het wel helpt die CCS upgrade en het is toch nog altijd goedkoper dan de auto inruilen voor een nieuwe, mits de eventuele reparatie die nodig is, hopelijk niet, niet al te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We hebben nog wel eens geluk met isolatiefouten - er is dan bijvoorbeeld een klein beetje condens of een anderszins makkelijk op te lossen probleem in de auto. Gezien de leeftijd van de auto verwacht ik geen heel groot drama... we zullen het zien als de auto bij ons staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Sinds 2019 hier een Nissan Leaf 2.0 en de tellerstand is nu 70.000.
In het begin nog best wat leuke trips gedaan max 600km maar vooral de laatste jaren enkel ingezet voor woon-werk. Verre trips deden wij met onze brandstof auto omdat het met de Leaf voor ons teveel gedoe opleverde. CHAdeMO is langzamerhand een zeldzaamheid aan het worden en dit icm een accu die vooral heel traag snellaad na meerde stops leverde ons dit voornamelijk veel onnodige stress en teleurstelling op.

besloten om een nieuwe elektrische auto erbij te nemen en dan is het voor mij simpel.. het moet een Tesla worden! op 2 augustus een Tesla Model Y RWD gekocht en een weekje later mocht ik deze al ophalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8raY_QLTdaLJtsLbGaQ5M5riWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2ZMkUFcpNkjpqp7oJLi6mmz.jpg?f=fotoalbum_large

De Leaf blijft onze 2e auto want voor woon-werk is het een erg fijne auto :)

[ Voor 20% gewijzigd door schumi1986 op 15-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemmik
budi schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:01:
Je gaat toch voor de CCS upgrade? Ik durfde het al niet aan te raden, omdat je natuurlijk nogal de smoor er in had met zoveel pech met je auto :) Maar kan me voorstellen dat het wel helpt die CCS upgrade en het is toch nog altijd goedkoper dan de auto inruilen voor een nieuwe, mits de eventuele reparatie die nodig is, hopelijk niet, niet al te duur is.
Sta al jaar op we wachtlijst dus hoop binnenkort! Al is het wel heel fijn om nu rond te rijden zonder aan batterij temperatuur te hoeven denken met de Polestar.. maar leaf is verder heel fijn dus vind het zonde om een verder prima auto weg te doen..
mux schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:19:
We hebben nog wel eens geluk met isolatiefouten - er is dan bijvoorbeeld een klein beetje condens of een anderszins makkelijk op te lossen probleem in de auto. Gezien de leeftijd van de auto verwacht ik geen heel groot drama... we zullen het zien als de auto bij ons staat.
Laten we hopen dat het inderdaad zoiets is..we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:20
(nvm)

[ Voor 99% gewijzigd door JWHtje op 15-08-2023 16:05 ]

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:08
Mijn vrouw en ik zijn onze guess-o-meter van onze leaf uit 2011 erg aan het beu raken. Laatst een tripje naar valkenburg; de auto liet 2 streepjes zien op het dashboard en een bereik van 15 km.
Na het aansluiten bij een snellader gaf hij aan nog 35% accu te hebben.
Ik wil dan ook een obd2 dongel gaan kopen voor leafspy. Welke raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
RemySoeters schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:28:
Mijn vrouw en ik zijn onze guess-o-meter van onze leaf uit 2011 erg aan het beu raken. Laatst een tripje naar valkenburg; de auto liet 2 streepjes zien op het dashboard en een bereik van 15 km.
Na het aansluiten bij een snellader gaf hij aan nog 35% accu te hebben.
Ik wil dan ook een obd2 dongel gaan kopen voor leafspy. Welke raden jullie aan?
tik eens obd in de "zoek in het forum" balk bovenaan de site en dan zie je een post van 8 juni 2023 19.18. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
Is dit de eerste Nissan Leaf met extender die in brand is gegaan? Ik zie ze namelijk vooral blussen in / op de achterklep en de kap die je omhoog ziet staan, lijkt ook wel een beetje op de kap die over de extender heen zit.

https://www.hv-almere.nl/...e-evenaar-door-autobrand/

Sorry als dit slechte reclame is, maar het is nieuws en hoort er ook bij. Uiteraard hoop ik dat ik het mis heb.

edit / update: als ik de foto rechts boven bekijk, de 3e, dan zie ik ook grijze tape wat wijst op een recente schade en de achterkant lijkt ook wat ontzet, kan ook door de acties van de brandweer komen, maar kan ook al van een eerdere botsing geweest zijn. Verder als ik op de eerste foto goed inzoom, is het wel overduidelijk dat er een extender achterin ligt, kan bijna niet missen. Ik ben benieuwd en ook als klant erg bezorgd, als er een eerdere botsing aan vooraf is gegaan, is het in elk geval vrij aannemelijk dat dat de oorzaak was.

[ Voor 39% gewijzigd door budi op 17-08-2023 20:53 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Op facebook wordt dit incident ook besproken op de pagina van de VER, waarbij de Extender-hypothese ook voorbij komt. Inclusief links naar de uitleg over extenders op de site van @Muxsan. @mux, het zou erg cool zijn als je er iets over kan zeggen. Op FB wil ik ook wel iets doorgeven als je dat niet zelf wil of kan doen.

https://www.facebook.com/...rmalink/2858083110994740/

[ Voor 25% gewijzigd door TwOkkie op 18-08-2023 13:34 . Reden: url vergeten ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
budi schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:02:
Is dit de eerste Nissan Leaf met extender die in brand is gegaan? Ik zie ze namelijk vooral blussen in / op de achterklep en de kap die je omhoog ziet staan, lijkt ook wel een beetje op de kap die over de extender heen zit.

Sorry als dit slechte reclame is, maar het is nieuws en hoort er ook bij. Uiteraard hoop ik dat ik het mis heb.

edit / update: als ik de foto rechts boven bekijk, de 3e, dan zie ik ook grijze tape wat wijst op een recente schade en de achterkant lijkt ook wat ontzet, kan ook door de acties van de brandweer komen, maar kan ook al van een eerdere botsing geweest zijn. Verder als ik op de eerste foto goed inzoom, is het wel overduidelijk dat er een extender achterin ligt, kan bijna niet missen. Ik ben benieuwd en ook als klant erg bezorgd, als er een eerdere botsing aan vooraf is gegaan, is het in elk geval vrij aannemelijk dat dat de oorzaak was.
Er lijkt inderdaad zéker een extender in te liggen, echter het gebrek aan véél vuur eruit doet me vermoeden dat er eerder iets bij de extender in de buurt vlamgevat heeft dan de extender zelf. Misschien een kabel, of iets anders dat in de achterbak lag. De behuizing lijkt ook nog heel.

Sowieso is het niet een heul indrukwekkende brand geweest aangezien het meeste van de auto er nog is. Wat gesmolten stoelen, en gesmolten plastic van de achterklep. Voor hetzelfde geld is er een powerbank / flesje parfum die achterin lag de hens in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Maar toch de dompelbak in. Want procedures. Lijkt me heel frustrerend voor de eigenaar.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
TwOkkie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
Maar toch de dompelbak in. Want procedures. Lijkt me heel frustrerend voor de eigenaar.
Mij ook, zéker zo'n iets ouder model zou ik zélf niet persé meer all risk verzekeren namelijk.. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

TwOkkie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
Met zoveel brandschade is een Leaf total loss hoor, ook vóórdat ie de dompelbak in is geweest. Kijk eens goed naar dat interieur en dan komt de waterschade van het blussen er ook nog bij.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ongetwijfeld, maar zonder dompelbak heb je nog herbruikbare onderdelen. Na een badje kan je alles zeker weten weggooien.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

budi schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:02:

Yup. We zijn op de hoogte gesteld door de eigenaar, vooralsnog weten we nog niet wat er precies gebeurd is. Het meest frustrerende is dat we van de verzekeraar te horen hebben gekregen dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om een inspectie te doen op de auto om te kijken *wat* er is gebeurd, maar we zijn ons best aan het doen om dat wel voor elkaar te krijgen.

Als de brand in de extender is gekomen (of op een andere manier daardoor is gekomen) willen we wel graag weten wat ermee is gebeurd zodat we het ontwerp kunnen aanpassen en/of auto's kunnen terugroepen met dezelfde extender.

Er is overigens ook al een andere auto in de fik gegaan met een extender van ons, in Zwitserland. Echter was dat niet vanwege onze installatie, maar de hoofdaccu die in de fik is gegaan bij een laadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
hoe rij je eigenlijk het zuinigst met een leaf?

ik moet zaterdag naar zandvoor, ongeveer 250km heen en weer...
en het liefste "tank" ik nergens of op de terug weg..

is 90km p/u het zuinigst of beter 100km??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
wwwmarcel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:44:

Als het een 40KW Leaf betreft ga je die 250km niet halen. Ook niet met 90km/h op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
180-200 is ook prima...

is 90km wel de beste snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
wwwmarcel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:57:
180-200 is ook prima...

is 90km wel de beste snelheid?
90 km/u is beter dan 100 km/u. En het is nog beter als je achter een vrachtwagen kan rijden zodat je minder rijwind hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin

Mooie vlotte vrachtwagen uitzoeken, ProPilot aan en gaan, hopen op niet teveel tegenwind. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
mux schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Yup. We zijn op de hoogte gesteld door de eigenaar, vooralsnog weten we nog niet wat er precies gebeurd is. Het meest frustrerende is dat we van de verzekeraar te horen hebben gekregen dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om een inspectie te doen op de auto om te kijken *wat* er is gebeurd, maar we zijn ons best aan het doen om dat wel voor elkaar te krijgen.

Als de brand in de extender is gekomen (of op een andere manier daardoor is gekomen) willen we wel graag weten wat ermee is gebeurd zodat we het ontwerp kunnen aanpassen en/of auto's kunnen terugroepen met dezelfde extender.

Er is overigens ook al een andere auto in de fik gegaan met een extender van ons, in Zwitserland. Echter was dat niet vanwege onze installatie, maar de hoofdaccu die in de fik is gegaan bij een laadsessie.
Dank voor je reactie. Heb je van klant wel gehoord wat er aan vooraf ging?

En de auto in Zwitserland. Hoe weet je zeker dat het niets met extender te maken heeft? Een laadsessie met extender is anders dan een laadsessie zonder. Staat dit er echt los van? Maak mij nu toch een beetje zorgen eerlijk gezegd..

[ Voor 4% gewijzigd door Hemmik op 21-08-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
Vandaag de koop rond gemaakt voor een 2018 40kWh Leaf Zero edition met 50k op de teller en 88% SoH volgens LeafSpy. Dealer doet er een type 2 laadkabel bij (nodig voor publieke laadpalen als ik het goed begrijp), wat is daarvoor een handige lengte? Mij lijkt 4m vaak al kort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:02:
Vandaag de koop rond gemaakt voor een 2018 40kWh Leaf Zero edition met 50k op de teller en 88% SoH volgens LeafSpy. Dealer doet er een type 2 laadkabel bij (nodig voor publieke laadpalen als ik het goed begrijp), wat is daarvoor een handige lengte? Mij lijkt 4m vaak al kort?
De kabel die nissan standaard bij deze auto leverde was 5 meter. Dan kan je precies een paal halen achter je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Gefeliciteerd met je aankoop! Op zich klinkt de 88% SoH goed, ik heb een 2018 40 kWh Tekna met 93k met 87% SoH, maar wel met extender er in welke ook beschermend werkt voor de degradatie van de hoofd accu. Die SoH is helaas maar een algemeen getal, ik heb zelf het gevoel dat je een beter beeld van de staat van de batterij krijgt als je hem naar 5% ontlaadt en dan kijkt in Leafspy hoe ver de onbalans in de accucellen gevorderd is. Degradatie, vooral als je veel snellaadt, verloopt niet gelijk verspreid over de batterij.

Zelf heb ik volgens mij 4m kabel ook en daar red ik het prima mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Vorige week is het vierde streepje van de battery-health van onze Nissan Leaf, 30kWh Acenta, uit 2017 weggevallen. We hebben deze in 2021 tweedehands gekocht, en de auto heeft nu 71k op de teller staan. We laden altijd met de granny-charger.
Volgens de Nissan website zit er tot 8yr/160k km garantie op het accupakket.

Nu heb ik contact gehad met de dealer en die beweerde dus dat er geen garantie is en dat er misschien "coulance vanuit Nissan gegeven wordt", maar daarvoor moet ze eerst contact opnemen met Nissan-Nederland. Na wat doorvragen beweerde ze dat ze dit nog nooit had meegemaakt, en het eigenlijk dus niet wist van garantie op het accupakket, en dat ik niet moest geloven wat er op internet staat,
Ik moest eerst maar langs moest komen voor het uitlezen van het BMS/accu... a 150 euro... en dan kunnen ze verder kijken.

Na dit bullshitverhaal vertrouw ik de dealer nu niet meer, en heb nu een mail uit staan naar Nissan-Nederland om na te vragen wat er nu exact onder deze garantie valt. Of dit alleen maar materiaal is, of dat werkplaatstarief ook hieronder valt. En of ik ook een andere Nissan-dealer hiervoor mag inzetten; deze heeft zijn kruit een beetje verschoten bij mij.

To be continued...

[ Voor 3% gewijzigd door boxlessness op 23-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
boxlessness schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:59:
Vorige week is het vierde streepje van de battery-health van onze Nissan Leaf uit 2017 weggevallen. We hebben deze in 2021 tweedehands gekocht, en de auto heeft nu 71k op de teller staan. We laden altijd met de granny-charger.
Volgens de Nissan website zit er tot 8yr/160k km garantie op het accupakket.
Welke Leaf is dit? Oude of nieuwe generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Black Sparrow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Welke Leaf is dit? Oude of nieuwe generatie?
Het is een 30kWh Acenta, ZE0. Volgens de garantie tabel de onderste rij

[ Voor 24% gewijzigd door boxlessness op 23-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
³ Voor Lithium-Ion batterijen met een capaciteit vanaf 30 kWh geeft Nissan garantie op de batterijcapaciteit (minstens 9 indicatiebalkjes van de 12 zoals aangegeven op de capaciteitsmeter in de auto) voor een periode van 8 jaar of 160.000km (wat het eerst komt). Voor de 24 kWh-batterijen geldt deze garantie voor een periode van 5 jaar/100.000 km (wat het eerst bereikt wordt).

Dat lijkt me dan duidelijk toch? Volgens mij heb je gewoon een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Black Sparrow schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:41:
³ Voor Lithium-Ion batterijen met een capaciteit vanaf 30 kWh geeft Nissan garantie op de batterijcapaciteit (minstens 9 indicatiebalkjes van de 12 zoals aangegeven op de capaciteitsmeter in de auto) voor een periode van 8 jaar of 160.000km (wat het eerst komt). Voor de 24 kWh-batterijen geldt deze garantie voor een periode van 5 jaar/100.000 km (wat het eerst bereikt wordt).

Dat lijkt me dan duidelijk toch? Volgens mij heb je gewoon een punt.
Precies :p
Maar voordat de dealer me een poot uit probeert de draaien wil ik van Nissan een beetje weten hoe de vork in de steel zit en wat er gedekt is onder de garantie... is het werkplaatstarief ook gedekt, of alleen de onderdelen?

• Opxah
Interessant dat ze de tabel hebben aangepast sinds 4 oktober 2022.

Daar staat namelijk dat alle 40 en 62 kWh accu's tot 8 jaar (of 160.000 km) garantie krijgen. Nu staat er maar tot 5 jaar tot modeljaar 2022.
Update: Dat is blijkbaar garantie voor de batterij los van de capaciteitsgarantie.
In de huidige tabel staat wel capaciteitsgarantie vanaf 30 kWh batterijen voor 8 jaar of 160.000 km. Hier had ik overheen gelezen.

Dank @Black Sparrow voor het verbeteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Opxah op 25-08-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Opxah schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Interessant dat ze de tabel hebben aangepast sinds 4 oktober 2022.

Daar staat namelijk dat alle 40 en 62 kWh accu's tot 8 jaar (of 160.000 km) garantie krijgen. Nu staat er maar tot 5 jaar tot modeljaar 2022.
De voorwaarden zijn juist verbeterd, voorheen was alles 5j en 100k. Er zit verschil tussen capaciteitsgarantie en accugarantie.

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 16:44
moet je voor het claimen van deze garantie ieder jaar een onderhoudsbeurt bij de dealer hebben laten uitvoeren?

• boxlessness
darklord007 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:39:
moet je voor het claimen van deze garantie ieder jaar een onderhoudsbeurt bij de dealer hebben laten uitvoeren?
Niet volgens de voorwaarden zoals aangegeven op die tabel. Alleen voor "Doorroesten van binnenuit" is een jaarlijkse dealercheck nodig. Onze auto is niet dealer-onderhouden afgelopen jaar omdat de dichtsbijzijnde dealer best ver uit de richting ligt.

Ik heb trouwens reactie van Nissan... geen enkel antwoord op mijn concrete vragen, ik moet maar naar de dealer gaan. :(
Dank u wel voor het contact opnemen met de Nissan klantenafdeling.

Wij vinden het spijtig om te vernemen dat u problemen ervaart met uw Nissan Leaf met chassisnummer 'xxxxxxxxxxxx' en begrijpen dat u hierover met ons contact opneemt.

Uit uw bericht kunnen wij afleiden dat uw voertuig hoogstwaarschijnlijk nog niet door een erkende Nissan dealer is onderzocht. Echter om uw klacht in behandeling te kunnen nemen, hebben wij een diagnose nodig vanuit één van onze erkende Nissan dealers. Na deze diagnose zullen wij, indien nodig, nog de ontbrekende gegevens opvragen om uw dossier door te zetten naar onze klachtenafdeling.

Indien u wenst, dan kunt u ons van de naam van uw voorkeursdealer en uw beschikbare data voorzien, zodat wij de afspraak voor de diagnose voor u kunnen vastleggen bij de Nissan dealer. Via onze dealer locator kunt u gemakkelijk al onze Nissan dealers opzoeken om een afspraak te maken: https://www.nissan.nl/dealerlocator.html.

In afwachting van uw antwoord verblijven wij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Jij weet zeker dat die voorwaarden gelden, dus dan zit er niets anders op dan die dealer voor 150 euro dat onderzoek uit te laten voeren. "streepjes" op de boordcomputer is vrij duidelijke taal, dus screenshotjes maken en de molen in. Zit helaas niets anders op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Black Sparrow schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:12:
Jij weet zeker dat die voorwaarden gelden, dus dan zit er niets anders op dan die dealer voor 150 euro dat onderzoek uit te laten voeren. "streepjes" op de boordcomputer is vrij duidelijke taal, dus screenshotjes maken en de molen in. Zit helaas niets anders op.
Yep. lijkt er op dat ik door die hoepel heen moet. Ik ga eerst nog met Leafspy een opname maken van de huidige accu-health, de ODB dongle komt morgen. Ik lees op nissanelectricclub.nl forum ervaringen dat de dealer er streepjes bij tovert met een software update, dus ik wil me een beetje indekken in zoverre dat kan.

Kan er niks aan doen, maar ik ben een beetje wantrouwend geworden na de ervaring met de Nissan dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
@boxlessness Wat betreft die 30 kWh Leafs lees ik wel vaker dat soms die software update wel degelijk een incorrecte weergave van de SoH fixt. Dus met andere woorden, dat de accu misschien wel niet zo erg gedegradeerd is dan wordt weergegeven. Het kan daarom voor de gebruiker aanvoelen dat die update wat streepjes erbij tovert en dat kan tot teleurstellingen leiden.

Om die reden zou ik erg van harte aanbevelen om zelf een degradatie test uit te voeren op de auto, dit is vrij eenvoudig te doen door hem volledig op te laden, de auto computer / trip meter te resetten, diegene die het verbruik bij houdt en dan de auto in een korte tijd, liefst binnen een dag leeg te rijden, althans, tot wat waar je je comfortabel mee voelt :) . Misschien tot het punt dat de GoM streepjes aan gaat geven. Vervolgens kun je aan de hand van die auto computer (aantal kWh / 100 km) uitrekenen hoeveel kWh je uit de auto gehaald hebt en dat zal een aardige indicatie geven van hoe erg de degradatie echt is.

Ik denk dat deze test erg nuttig kan zijn om te doen voordat je het traject met de dealer in gaat om die teleurstelling te voorkomen. Aan de andere kant, die software update kan wel nuttig zijn, zou ook gratis moeten zijn naar mijn idee, maar dat je je er bewust van bent dat dit de uitkomst kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
budi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:37:
@boxlessness Wat betreft die 30 kWh Leafs lees ik wel vaker dat soms die software update wel degelijk een incorrecte weergave van de SoH fixt. Dus met andere woorden, dat de accu misschien wel niet zo erg gedegradeerd is dan wordt weergegeven. Het kan daarom voor de gebruiker aanvoelen dat die update wat streepjes erbij tovert en dat kan tot teleurstellingen leiden.

Om die reden zou ik erg van harte aanbevelen om zelf een degradatie test uit te voeren op de auto, dit is vrij eenvoudig te doen door hem volledig op te laden, de auto computer / trip meter te resetten, diegene die het verbruik bij houdt en dan de auto in een korte tijd, liefst binnen een dag leeg te rijden, althans, tot wat waar je je comfortabel mee voelt :) . Misschien tot het punt dat de GoM streepjes aan gaat geven. Vervolgens kun je aan de hand van die auto computer (aantal kWh / 100 km) uitrekenen hoeveel kWh je uit de auto gehaald hebt en dat zal een aardige indicatie geven van hoe erg de degradatie echt is.

Ik denk dat deze test erg nuttig kan zijn om te doen voordat je het traject met de dealer in gaat om die teleurstelling te voorkomen. Aan de andere kant, die software update kan wel nuttig zijn, zou ook gratis moeten zijn naar mijn idee, maar dat je je er bewust van bent dat dit de uitkomst kan zijn.
Thx, goede tip. Ga ik doen. Ook dank voor je... nuchtere woorden... en reality check. :)

Ik moet zeggen dat ik de SoH indicatie in de vorm van "streepjes" wel enorm ondoorzichtig vind. Ik heb een tijd embedded software development gedaan, en een collega heeft me eens verteld hoe ze accu capaciteit en health bepalen, en hoe lastig dat is. Dus ik snap best dat een ander algoritme/curve een andere (betere, nauwkeurigere) SoH geeft.
Maar nu ik aan de klant-kant zit en het een duur garantiedingetje is ben ik er niet zo happy mee dat een tweak aan de software het resultaat van mijn garantieclaim kan beïnvloeden. Ik kan namelijk niet checken of de SoH meting dan beter is, of dat deze beter is in het voordeel van Nissan.
Voor klant vertrouwen zou het goed zijn als ze "minder dan 9 streepjes" hanteren, en niet "minder dan 9 streepjes nadat we nog wat getweaked hebben".

Maar goed. Dit is eigenlijk collateral damage door mijn interactie met de dealer, die beweerde dat er "geen garantie is", en ik "niet alles moet geloven wat er op internet staat".
Ik heb een andere dealer-keten gevonden in de regio, en nadat ik jullie tips heb gevolgd ga ik daar aankloppen, en proberen er zo open-minded mogelijk naar toe te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Werkt bij jullie de APP voor de Nissan Leaf (2019+) ook niet momenteel? anders ligt het aan mij...
Hij geeft sinds enkele dagen 'Je auto's zijn niet gevonden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:22
Hier werkt de AP gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
DanTm schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:03:
Werkt bij jullie de APP voor de Nissan Leaf (2019+) ook niet momenteel? anders ligt het aan mij...
Hij geeft sinds enkele dagen 'Je auto's zijn niet gevonden'.
Met de oude app wilde het nog wel eens helpen om opnieuw in te loggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin

En?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
haha...ging helemaal goed hoor...ik was nog best te zuinig..

halverwege de terugweg nog ff een koffie gepakt en 30% erbij getankt
en daarna vol gas naar huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is er iemand die gebruik maakt van de vehicle-to-grid optie van de Leaf? Met een snelle zoektocht kon ik geen ervaringen vinden. Voor nu is het nog geen optie maar als onderstaand verhaal door @Muxsan wordt geïmplementeerd vind ik het erg interessant
Onze CCS-oplossing is NIET compatibel met ISO 15118 (Vehicle-to-grid) en kan in de toekomst NIET worden geüpgraded naar deze optie. We werken aan een CCS-controller van de tweede generatie die deze functie in de toekomst zal ondersteunen. Voor nu raden we aan om CHAdeMO te gebruiken voor V2G/V2H/V2X functionaliteit.
Nog een welllicht domme vraag, maar is de
3-faselader upgrade
geschikt voor V2G?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
wwwmarcel schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:11:
haha...ging helemaal goed hoor...ik was nog best te zuinig..

halverwege de terugweg nog ff een koffie gepakt en 30% erbij getankt
en daarna vol gas naar huis!
Lekker! En geruststellend ook :) altijd prettig om wat ervaring te hebben met wat langere ritten als je meestal in de buurt blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Moby schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:45:
Is er iemand die gebruik maakt van de vehicle-to-grid optie van de Leaf? Met een snelle zoektocht kon ik geen ervaringen vinden. Voor nu is het nog geen optie maar als onderstaand verhaal door @Muxsan wordt geïmplementeerd vind ik het erg interessant

[...]

Nog een welllicht domme vraag, maar is de

[...]

geschikt voor V2G?
Het zou me de degradatie niet waard zijn, ik zou dan zelf opteren voor een oude accu en een aanstuurbare zonneomvormer om van de DC Ac te maken.

YouTube: DIY battery storage now got even easier! 😎

Maar wellicht is @mux inmiddels verder met ontwikkelen 😍
Pagina: 1 ... 18 ... 29 Laatste