Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 19 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

We zijn bezig met V2G en dedicated stationaire opslag, dat wordt zelfs hopelijk best een groot deel van ons bedrijf. Maar op het moment kunnen we niks bieden - nog te vroeg in het ontwikkelingsstadium

(grmbl voornamelijk vanwege chiptekorten grmbl)

Geen van onze producten kunnen native V2G, niet CCS en niet de 3-fasenlader.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:28
budi schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:02:
Is dit de eerste Nissan Leaf met extender die in brand is gegaan? Ik zie ze namelijk vooral blussen in / op de achterklep en de kap die je omhoog ziet staan, lijkt ook wel een beetje op de kap die over de extender heen zit.

https://www.hv-almere.nl/...e-evenaar-door-autobrand/

Sorry als dit slechte reclame is, maar het is nieuws en hoort er ook bij. Uiteraard hoop ik dat ik het mis heb.

edit / update: als ik de foto rechts boven bekijk, de 3e, dan zie ik ook grijze tape wat wijst op een recente schade en de achterkant lijkt ook wat ontzet, kan ook door de acties van de brandweer komen, maar kan ook al van een eerdere botsing geweest zijn. Verder als ik op de eerste foto goed inzoom, is het wel overduidelijk dat er een extender achterin ligt, kan bijna niet missen. Ik ben benieuwd en ook als klant erg bezorgd, als er een eerdere botsing aan vooraf is gegaan, is het in elk geval vrij aannemelijk dat dat de oorzaak was.
Vandaag kwam ik een filmpje tegen van dichtbij :

https://www.veed.io/view/...-ecdd6315e4d7?panel=share

@mux Al bekend met dit filmpje?

[ Voor 4% gewijzigd door Xtremer op 13-09-2023 17:05 . Reden: Nieuwe link, video ongewenst ingekort. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Yup, heb 'm zelf inmiddels met de verzekeraar beoordeeld. We zijn nog bezig de schade af te handelen, tot die tijd kan ik er publiek niet heel veel over zeggen. Maar het is een incident met deze specifieke auto, geen ontwerpfout of slechte batch accu's.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:40
Sinds kort eigenaar van een Nissan Leaf uit 2013. Deze heeft de EV navigatie variant. Heeft toevallig iemand hier nog een idee om deze up-to-date te krijgen? Er staan nu kaarten van 2016/2017 op. Alles wat nieuwer is zou al top zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

blackmore87 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:08:
Sinds kort eigenaar van een Nissan Leaf uit 2013. Deze heeft de EV navigatie variant. Heeft toevallig iemand hier nog een idee om deze up-to-date te krijgen? Er staan nu kaarten van 2016/2017 op. Alles wat nieuwer is zou al top zijn!
Stel dat het lukt, wat verwacht je van die nieuwe kaarten? Zo'n systeem zal nooit kunnen tippen aan ABRP of Chargemap op je telefoon.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
MadMarky schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:23:
[...]

Stel dat het lukt, wat verwacht je van die nieuwe kaarten? Zo'n systeem zal nooit kunnen tippen aan ABRP of Chargemap op je telefoon.
Hier in de omgeving zijn wat wegen aangepast. Als die erop staan is het prima. Ik laad alleen thuis, dus dat maakt me verder niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

blackmore87 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:08:
Volgens mij gewoon bij de dealer te krijgen, maar kost wel duur. Reken op 200 euro. Toen wij de Leaf kochten kreeg de dealer het ook niet voor elkaar dit in één keer goed te doen. Erg lastig met een SD kaart die voor precies die auto gemaakt moet worden.
Zou het mij niet waard zijn, dan kun je beter investeren in een nieuwe headunit of een montagebeugel voor je telefoon.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Maasluip schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:58:
[...]

Volgens mij gewoon bij de dealer te krijgen, maar kost wel duur. Reken op 200 euro. Toen wij de Leaf kochten kreeg de dealer het ook niet voor elkaar dit in één keer goed te doen. Erg lastig met een SD kaart die voor precies die auto gemaakt moet worden.
Zou het mij niet waard zijn, dan kun je beter investeren in een nieuwe headunit of een montagebeugel voor je telefoon.
Volgens mij is het officieel niet meer leverbaar bij de dealer, dus dan zou ik toevallig al een moeten treffen die nog zo’n update op de plank heeft….
Nieuwe headunit? Is dat mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:42
blackmore87 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:11:
[...]

Volgens mij is het officieel niet meer leverbaar bij de dealer, dus dan zou ik toevallig al een moeten treffen die nog zo’n update op de plank heeft….
Nieuwe headunit? Is dat mogelijk?
Ik heb hier nog wel een 2019 headunit uit de UK liggen, mag je zo hebben, niet aan de praat te krijgen, ook niet door mijn toenmalige dealer. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
Mar.tin schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb hier nog wel een 2019 headunit uit de UK liggen, mag je zo hebben, niet aan de praat te krijgen, ook niet door mijn toenmalige dealer. :+
Hahaha bedankt 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 20:08
Ik heb besloten om te gaan kijken naar een volgende EV.

Ik rij een Nissan Leaf 40 kWh tekna sinds begin 2020, het is een fijne auto, ruim en compleet qua uitrusting.

Maar de nadelen, beginnen me toch wel steeds meer te storen en dat zijn:
1) De toch was beperkte actieradius van +/- 200KM
2) De afwezigheid van actieve accukoeling, waardoor een 2e keer snelladen op een wat langere trip gewoon bokke traag is.
3) Geen CSS maar ChaDeMo, ik weet dat @Muxsan een CCS uppgrade heeft en dat vind ik super gaaf, ik vind het alleen de investering niet waard. ChaDeMo is uitstervend in Europa en dan begrijp ik ook.

Ik heb al wat proefritjes gemaakt en er zitten een paar geschikte kandidaten tussen, het is nu wel de vraag of ik het financieel "rond" krijg en met name hoeveel ik nog voor mijn Leaf krijg.

Mocht iemand interesse hebben in een 2020 Leaf 40kWh tekna met 65K op de teller, stuur me gerust een privé bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
@hvwees
Ik begrijp de nadelen die je noemt, en met name als ik met de auto op vakantie wil deel ik ze ook.
Ik ben benieuwd welke auto's je als potentiële vervanging ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Opxah schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:59:
@hvwees
....

Ik ben benieuwd welke auto's je als potentiële vervanging ziet.
Ik heb proef gereden in een Kia Niro EV, mooie auto redelijk binnen budget. Maar gaat het waarschijnlijk niet worden omdat de levertijd belachelijk lang is. (8 tot 12 maanden)

Ik heb ook proef gereden in een MG ZS EV en in een BYD atto 3, beide gunstig geprijsd en goed uitgerust.
Het hangt er een beetje af wat ik nog voor de Leaf krijg en of het financieel haalbaar is.

Ik neig nu erg naar de BYD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Wie durft er wat over mijn accu status te roepen?
Ik heb screenshots gemaakt bij dashboard laad weergaves 50%, 25% en 10% tijdens een langere rit. En van de aansluitende oplaad sessie naar 100%

https://ibb.co/9NjJmsN
https://ibb.co/7KBpWq2
https://ibb.co/7WjWvyh
https://ibb.co/7Gks0kz

50% = 54.6% Soc
25% = 34,8% Soc
10% = 18,7% Soc
100% = 99,1% Soc

Wat zeggen de andere waardes allemaal?
Accu capaciteit nog 93,02%?
Wat is de 164.09 AHr en 111.52% Hx?
Zijn de voltages verder in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47
rreevvss schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:08:

93% state of health, 36k km gelopen.
Ik zie geen probleem.

Er zijn 2 cellen die een beetje uit de pas lopen dus je zou een nachtje kunnen balanceren -> gewoon ingeplugd laten staan en de dag daarna leegrijden tot onder 80% SoC.
100% geladen vindt het pack niet fijn. <10% ook niet...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Hierbij ook wat gegevens over de accu van onze recent aangeschafte Nissan Leaf Tekna van eind 2013 met 65k kilometers bij 100% lading:
SOC 96,9%
18,6kWh
13mV variatie
SOH: 85%

Uitgelezen met Leafspy.

Niet heel gek volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Normaal houden we 'm ook tussen de 20 en 80. Maar nu voor de meting eens naar 100 geladen.
Zal 'm vanavond nog eens inpluggen.
Wanneer wordt het balanceren gestart? Na x tijd als ie op 100% zit?

• Mar.tin
rreevvss schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:50:
Normaal houden we 'm ook tussen de 20 en 80. Maar nu voor de meting eens naar 100 geladen.
Zal 'm vanavond nog eens inpluggen.
Wanneer wordt het balanceren gestart? Na x tijd als ie op 100% zit?
Doorgaans de laatste 2 procentjes is hij écht bezig met aftoppen en balanceren. De Leaf balanceert in principe altijd. Je kunt nog eens proberen om een half uurtje nadat ie vol is stekker eruit en erin. Soms gaat ie dan nog even doorbalanceren. Meen me te herinneren dat de lader na X hoeveelheid tijd <Y vermogen ermee stopt.

Er zit niet zoveel energie in die bovenste 0,017V overigens, dus niet héél spannend. 17mV op 100% is iets aan de hoge kant, maar niet spectaculair. de mV's onderin het pakket kun je het mééste aan zien. Of de delta's tijdens hard accelereren / snelladen geven ook een vage indicatie van de gezondheid van de individuele cellen van je pakket.

Het duidelijkst wordt het als je het regelmatig in de gaten houdt en je ziet dat er dingen zich noemenswaardig anders gaan gedragen. Bijvoorbeeld dat je ineens je Delta-mV bij 30% ziet stijgen van 20 naar 80mV terwijl je stilstaat, en dat dan ook zo blijft na meerdere laadsessies.

Mijn 40kWh pack was op 100% doorgaans +- 4mV, <100% <10% +- 20-30mV afhankelijk van belasting, en begon pas rond de 10 echte procenten een beetje uit de pas te lopen.

https://i.imgur.com/lHEs0ia.jpg < 20% LeafSpy SOC
https://i.imgur.com/35hP1cj.jpg < 16% LeafSpy SOC
https://i.imgur.com/x2seQV4.jpg < 10% LeafSpy SOC
https://i.imgur.com/NJVMI3t.jpg < 1,9% LeafSpy SOC / Low Voltage cut-off

• Mar.tin
rreevvss schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:08:
Ik heb screenshots gemaakt bij dashboard laad weergaves 50%, 25% en 10% tijdens een langere rit. En van de aansluitende oplaad sessie naar 100%

https://ibb.co/9NjJmsN
https://ibb.co/7KBpWq2
https://ibb.co/7WjWvyh
https://ibb.co/7Gks0kz

50% = 54.6% Soc
25% = 34,8% Soc
10% = 18,7% Soc
100% = 99,1% Soc

Ahr is resterende accucapaciteit, volgens mij wordt deze wél berekend (op basis van ingestelde Wh/gid en SoH) in LeafSpy, en niet uitgelezen.
Vermenigvuldigen met het nominale voltage (360V of daaromtrent) zou een volle capaciteit moeten geven. (Sommetje maakt +- 59kWh)

Hx wordt meestal aangezien voor een soort getal dat een interne weerstand van het pakket weergeeft (hóger is beter, lager is slechter), voor zover ik weet weet niemand precies wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:12

ThsAdrns

Be the change!

Als je Leaf volledig laat volladen en het geleverd vermogen bekijkt, zie je dat het vermogen aan het eind eerst snel afneemt en dan nog drie "stoten" kent. Ik vermoed dat dit met het balanceren te maken heeft. Dit is typisch voor de Leaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7Dt-5jM4_Q2fTbYiJ8Xl2wA6PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1ywtUbi3me4Q5MDvDKDmvf3.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van vol laden met 20A aan de Zappi wallbox.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 15:02
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben een leaf uit 2016 30kwh met een SOH van 75,67% met rond de 60k op de teller. Wij zitten dus dicht bij een nieuwe accu ondanks dat wij alles granny laden.

Nu hebben wij laatst een grote rit gedaan en voor het eerst met de QL gewerkt rit van 200km dus om de 70km laden. 3 keer aan de snellader dag na de rit de LeafSpy erop gezet om te kijken naar de waardes. Hieruit kwam het volgende

SOH naar 76,3%
SOC 97,1% remain 21,4kwh

Hoe kan de waarde omhoog zijn gegaan?
Daarnaast als ik kijk naar de SOH en het remain bij een volle accu (wat de auto aangeeft) kom ik uit op een SOH van 71,33% wat dus 3 balkjes eraf betekent en een nieuwe accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
redslow schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:34:
...
Hoe kan de waarde omhoog zijn gegaan?
Daarnaast als ik kijk naar de SOH en het remain bij een volle accu (wat de auto aangeeft) kom ik uit op een SOH van 71,33% wat dus 3 balkjes eraf betekent en een nieuwe accu.
SOH is misschien meer een momentopname die kan schommelen? Dat weet ik niet zeker.

Bij SOH 100% heeft de 30 kWh accu waarschijnlijk ook niet de volledige 30 kWh vrij beschikbaar. Dus je kan het niet met die waarde berekenen verwacht ik.

De garantie zegt minimaal 9 van de 12 balkjes. Dus pas als je naar 8 van de 12 gaat maak je aanspraak op een betere accu.
Als onderstaand bericht klopt dan betekent 8 balkjes dat je op SOH = 60 - 66.25 % zit.
GORby schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:03:
Je kan inderdaad naar de balkjes kijken die helemaal rechts staan. 12 balkjes is 85-100%, want het 12e balkje staat voor 15%. De volgende balkjes zijn naar het schijnt 6,25%. ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
Opxah schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

SOH is misschien meer een momentopname die kan schommelen.

Bij SOH 100% heeft de 30 kWh accu waarschijnlijk ook niet 30 kWh vrij beschikbaar. Dus je kan het niet met die waarde berekenen verwacht ik.

De garantie zegt minimaal 9 van de 12 balkjes. Dus pas als je naar 8 van de 12 gaat treed maak je aanspraak op een betere accu.
Als onderstaand bericht klopt dan betekent 8 balkjes dat je op SOH = 60 - 66.25 % zit.

[...]
Mijn nissan leaf(2011) heeft nog 8 balkjes. LeafSpy geeft inderdaad nog 63% SOH aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 15:02
Opxah schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

SOH is misschien meer een momentopname die kan schommelen? Dat weet ik niet zeker.

Bij SOH 100% heeft de 30 kWh accu waarschijnlijk ook niet de volledige 30 kWh vrij beschikbaar. Dus je kan het niet met die waarde berekenen verwacht ik.

De garantie zegt minimaal 9 van de 12 balkjes. Dus pas als je naar 8 van de 12 gaat treed maak je aanspraak op een betere accu.

[...]
Bij de dealer gaven ze aan dat als er 9 balkjes over zijn dus 3 kwijt dat er dan een nieuwe in zou gaan. Heb dit ook zwart op wit via de mail. Reden hiervoor is toch de geringe kilometerstand van maar 60K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
redslow schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Bij de dealer gaven ze aan dat als er 9 balkjes over zijn dus 3 kwijt dat er dan een nieuwe in zou gaan. Heb dit ook zwart op wit via de mail. Reden hiervoor is toch de geringe kilometerstand van maar 60K.
Dat is een nette garantieregeling, een balkje meer zelfs dan op de Nissan website vermeld staat. Je garantie zou dan inderdaad ingaan bij een SOH van 72.5% of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Voor de 30 kWh accu is er een software update die ervoor zorgt dat de resterende capaciteit anders (hoger) wordt weergegeven. Heeft de auto die software update gehad?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:49
Ik kan sinds vandaag geen connectie maken met de EV app of de Leaf app. Iemand daar ook problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
edvanleeuwen schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:50:
Ik kan sinds vandaag geen connectie maken met de EV app of de Leaf app. Iemand daar ook problemen mee?
Hier ook niet, heb m gekoppeld aan home assistant en die kan sinds 10 uur vanochtend niets meer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Ik krijg wel berichten, zoals beëindigen van het laden. Daarnaast kom ik ook niet meer op Youplus; ik word dan naar de voorpagina van Nissan geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
Same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
Contact met Nissan:

Zou u de onderstaande informatie kunnen opvolgen alstublieft:
Controleer of het voertuig zijn laadstations kan updaten. Als het voertuig zegt dat het geen verbinding kan maken met het datacenter of "Geen services" dan ontvangen wij graag een foto van het navigatiescherm waarop het autosymbooltje zichtbaar is (naast de tijd)

Als het voertuig laadstations kan updaten:
Ga naar de You+Nissan-website en log in: https://youplus.nissan.nl/NL/nl/YouPlus.html
Klik op ‘Ga naar verbonden services’
Selecteer actief abonnement
Klik op de knop om u af te melden
Verwijder vervolgens het voertuig uit uw account.

Houd er rekening mee dat alle rijgegevens verloren gaan voordat u het voertuig verwijdert
Voeg daarna het voertuig weer toe
Voer de volledige eigendomscontrole uit
Activeer het NissanConnect EV-app-abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:01
edvanleeuwen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:45:
[...]

Contact met Nissan:

Zou u de onderstaande informatie kunnen opvolgen alstublieft:
Controleer of het voertuig zijn laadstations kan updaten. Als het voertuig zegt dat het geen verbinding kan maken met het datacenter of "Geen services" dan ontvangen wij graag een foto van het navigatiescherm waarop het autosymbooltje zichtbaar is (naast de tijd)

Als het voertuig laadstations kan updaten:
Ga naar de You+Nissan-website en log in: https://youplus.nissan.nl/NL/nl/YouPlus.html
Klik op ‘Ga naar verbonden services’
Selecteer actief abonnement
Klik op de knop om u af te melden
Verwijder vervolgens het voertuig uit uw account.

Houd er rekening mee dat alle rijgegevens verloren gaan voordat u het voertuig verwijdert
Voeg daarna het voertuig weer toe
Voer de volledige eigendomscontrole uit
Activeer het NissanConnect EV-app-abonnement
Hier donderdag en vrijdagochtend ook het probleem gehad maar is inmiddels 'vanzelf' verholpen, Lijkt iets bij de servers van Nissan te zijn geweest.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Het lijkt erop dat wanneer de systeembeheerder van het Nissan serverpark ATV of vakantie heeft, dat het kaartenhuis in elkaar dondert... :X 8)7 :?

Het gebeurt een paar keer per jaar en is meestal in 2 a 3 dagen weer werkend...crappy SLA!

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
Hallo leaf gebruikers,

Mijn vorige auto heeft het begeven en ik overweeg de stap van een oude benzinewagen naar EV. De meeste kilometers maak ik momenteel met het tweemaal per week ritje naar mijn werk, 60km heen en 60km terug. Dat tikt toch wel aardig aan.

Nou heb ik nooit elektrisch gereden dus dit veld is ook een beetje nieuw voor mij. Ik kan dus wel wat advies gebruiken.

In een keer een flinke smak geld neerleggen voor aanschaf is momenteel een beetje lastig, dus ik overweeg de private lease optie. 355eu per maand voor een nissan leaf occasion bij anwb klinkt wel aantrekkelijk, vooral omdat het verzekering, onderhoud, wegenbelasting etc inbegrepen is. Volgens mij ben ik dan goedkoper uit per maand dan weer een benzine occasion kopen.

Ik kan parkeren voor mijn voordeur, met een buitenschuur voor, dus volgens mij kan ik goed een laadwand-doos buiten plaatsen. Ik zag dat anwb dit ook kan leveren, dus ik denk dat ik daar dan even ga informeren. Dan moet ik ook even polsen bij mijn lokale electricien die laatst een mening had over mijn verouderde meterkast.

De nissan leaf leek mij een goede keuze omdat deze niet super duur is, mensen er wel lovend over zijn (hij is veel verkocht), ik denk voldoende radius heeft, en een net iets ruimere achterbak (handig met muziekhobbies). Maar, onze vorige auto was een fiat punto en die voldeed het prima kwa laadruimte, dus een kleinere bak zou ook prima voldoen.

Mijn vragen:
- er zijn allemaal subsidieregels voor EV, krijg ik nog extra subsidie bovenop die lease prijs?
- hebben jullie je wel eens geirriteerd aan de radius van de nissan leaf? Zouden jullie graag meer willen? Soms (lees, ongeveer een a twee keer per maand) rij ik nog wel eens naar een bestemming een kilometer of 150 a 200 weg. Dan moet ik natuurlijk ook weer terug. Is het vinden van een laadmogelijkheid, of snelladen onderweg vaak een hindernis?
- Waarom heb jij voor de nissan leaf gekozen? Wat zijn de alternatieven?
- Hoe is je ervaring met private lease?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
@SytzeA
Subsidie bij lease gebruikte auto: SEPP lease gebruikt
Range/radius op een enkele lading (40 kWh) is voor mij en mijn gezin bijna altijd voldoende. Als je iets verder wil kan je snelladen, in Nederland bij vrijwel elk tankstation langs de snelweg is mijn ervaring. In het buitenland kan je het plannen m.b.v. bijvoorbeeld A Better RoutePlanner. Alleen voor verre vakanties voelt de range voor ons beperkend en het snelladen vertragend.
Voor mij is de Leaf een fijne, ruime auto met goede prijs/kwaliteit verhouding. De laadtechniek is wat verouderd (AC slechts 1 fase, snelladen met CHAdeMO i.p.v. CCS), maar in de praktijk heeft dat bij mij nauwelijks invloed (wel bij verre vakanties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
Ik heb zef een nissan leaf uit 2011 3 jaar geleden gekocht. En hoewel de auto erg fijn rijdt, loop ik wel tegen een aantal zaken aan;
Bereik, accusegradatie en chademo(beperkte laadsnelheid en beschikbaarheid).
Ik heb een vrij oud model, en dit is zeker niet 1-op-1 te vertalen naar de 2018 > modelen.

Als ik de keuze opnieuw had mogen maken had ik meer geld neergelegd voor bijvoorbeeld een hyundai ioniq. Bereik ervan is veel hoger, laadsnelheden hoger én ccs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
RemySoeters schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:33:

Als ik de keuze opnieuw had mogen maken had ik meer geld neergelegd voor bijvoorbeeld een hyundai ioniq. Bereik ervan is veel hoger, laadsnelheden hoger én ccs.
Ik probeer dat even te verifieren, volgens deze test lijkt de leaf weer de grote winnaar op basis van radius, maar ze hebben het ook een beetje vreemd geformuleerd door het alleen over de fabrieksradius te hebben ipv hun eigen test. https://www.anwb.nl/auto/...eaf-vs.-volkswagen-e-golf

Hyundai Ioniq wordt door anwb ook voor 345eu p/m aangeboden, en lijkt erg vergelijkbaar. Lastige keuze!

[ Voor 9% gewijzigd door SytzeA op 10-10-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
@Opxah

Dankjewel voor de info! Ik zat al te denken om, mocht ik een verdere vakantie willen met de auto misschien een benzineauto ergens vandaan te toveren. Danwel een autoruil, danwel eentje huren in Nederland. Daar kan ik wel omheen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SytzeA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Ik probeer dat even te verifieren, volgens deze test lijkt de leaf weer de grote winnaar op basis van radius, maar ze hebben het ook een beetje vreemd geformuleerd door het alleen over de fabrieksradius te hebben ipv hun eigen test. https://www.anwb.nl/auto/...eaf-vs.-volkswagen-e-golf
Dat is de 2e generatie 40 kWh Leaf. @RemySoeters heeft een 1e generatie Leaf en waarschijnlijk een 24 kWh versie. Mijn moeder heeft die ook en die staat op 99 km bij 80% lading. En in de winter extra weinig range vanwege onzuinig verwarmen.
Ik neem hem wel eens mee naar het werk (30 km enkele reis) en een week of twee geleden toen opeens de verwarming aan moest kreeg ik het warm omdat ik bijna bang was het niet meer terug te halen (uiteindelijk wel gewoon 30 km bereik over).

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 10-10-2023 13:33 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

De Leaf is een fijne, comfortabele, stille, ruime, betrouwbare en representatieve auto. Wij hebben 7,5 jaar een Leaf als enige auto gehad (eerst 24 kWh, daarna 40 kWh) als nieuwe private lease. Vooral de 40 kWh versie is heel bruikbaar met een duidelijk grotere kofferbak. We zouden deze nog steeds gereden hebben als de private lease niet na vier jaar was afgelopen, we waren er heel tevreden mee.

Met private lease zijn we al die tijd heel gelukkig geweest, het maakte het voor ons mogelijk om een nieuwe auto te rijden (wat bij elektrisch nu eenmaal nodig was) zonder ineens 40k op tafel te hoeven leggen. Gedurende de looptijd geen fratsen (zowel bij Justlease als bij Driessen in Eindhoven) en bij inname een reële keuring met enkele gebruikssporen. Ik zou het zo weer doen; sterker nog, we rijden nu een ë-C4 via private lease van Stellantis. Die ë-C4 is trouwens niet in alle opzichten de betere auto dan de Leaf, maar de gewenste verbetering (sneller AC laden, sneller DC laden en iets meer range) zit er wel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:04
Ik heb de een 2019 Leaf (40KW) en het bevalt me prima. De bandenspanning is erg belangrijk (3 bar is prima en zorgt voor een betere actieradius. Op de snelweg rij ik 100 km p/u en dan kan ik ongeveer 200 km op een volle accu rijden, als ik achter een vrachtwagen aanrij, dan lukt 250km op een volle lading.
De auto is comfortabel, voldoende ruimte voor een gezin met 2 kinderen en de vakantie naar Duitsland is ook goed gegaan. Ik heb de chargemap kaart, daarnaast gebruik ik de Fastned app (snelladen langs de snelweg) en evt de Vattenfall applicatie (snelladen bij de mcdonalds). Tijdens het snelladen kan je vlot een gesprek aangaan met andere EV-rijders. Ik kan de auto thuis opladen, dus dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Met 1 acculading kan ik net iets minder dan een week rijden, veel stadsverkeer (omgeving Breda).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 18:11
Juncto schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:17:
Ik heb de een 2019 Leaf (40KW) en het bevalt me prima. De bandenspanning is erg belangrijk (3 bar is prima en zorgt voor een betere actieradius. Op de snelweg rij ik 100 km p/u en dan kan ik ongeveer 200 km op een volle accu rijden, als ik achter een vrachtwagen aanrij, dan lukt 250km op een volle lading.
De auto is comfortabel, voldoende ruimte voor een gezin met 2 kinderen en de vakantie naar Duitsland is ook goed gegaan. Ik heb de chargemap kaart, daarnaast gebruik ik de Fastned app (snelladen langs de snelweg) en evt de Vattenfall applicatie (snelladen bij de mcdonalds). Tijdens het snelladen kan je vlot een gesprek aangaan met andere EV-rijders. Ik kan de auto thuis opladen, dus dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Met 1 acculading kan ik net iets minder dan een week rijden, veel stadsverkeer (omgeving Breda).
Goeie van die bandenspanning, wist ik wel maar nog niet gecheckt. Merk je niet dat de grip minder en de slijtage groter is bij dat soort hogere drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 06:04
DRAFTER86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Goeie van die bandenspanning, wist ik wel maar nog niet gecheckt. Merk je niet dat de grip minder en de slijtage groter is bij dat soort hogere drukken?
Ik merk geen afname in grip, ik kan nog met een stevige snelheid een bocht nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

ThsAdrns schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:27:
De Leaf is een fijne, comfortabele, stille, ruime, betrouwbare en representatieve auto. Wij hebben 7,5 jaar een Leaf als enige auto gehad (eerst 24 kWh, daarna 40 kWh) als nieuwe private lease. Vooral de 40 kWh versie is heel bruikbaar met een duidelijk grotere kofferbak. We zouden deze nog steeds gereden hebben als de private lease niet na vier jaar was afgelopen, we waren er heel tevreden mee.

Met private lease zijn we al die tijd heel gelukkig geweest, het maakte het voor ons mogelijk om een nieuwe auto te rijden (wat bij elektrisch nu eenmaal nodig was) zonder ineens 40k op tafel te hoeven leggen. Gedurende de looptijd geen fratsen (zowel bij Justlease als bij Driessen in Eindhoven) en bij inname een reële keuring met enkele gebruikssporen. Ik zou het zo weer doen; sterker nog, we rijden nu een ë-C4 via private lease van Stellantis. Die ë-C4 is trouwens niet in alle opzichten de betere auto dan de Leaf, maar de gewenste verbetering (sneller AC laden, sneller DC laden en iets meer range) zit er wel in.
Private lease is gewoon hartstikke duur. Je hoeft inderdaad geen 40K op tafel te leggen maar imho wil je dan gewoon een auto rijden die je eigenlijk niet kunt betalen. Wij hebben hier een 2e hands Leaf gekocht als 2e auto voor 18K (ging nog 2K subsidie vanaf) met 16K op de teller. Ziet en rijdt gewoon als nieuw. Daar kan geen private lease tegenop.

Ik snap die drang naar private lease niet bij velen, je betaalt je scheel per maand en moet vervolgens ook nog eens brandstof betalen. Zo betalen sommigen meer voor hun auto dan voor hun hypotheek.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

SytzeA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:49:
Hallo leaf gebruikers,

Mijn vorige auto heeft het begeven en ik overweeg de stap van een oude benzinewagen naar EV. De meeste kilometers maak ik momenteel met het tweemaal per week ritje naar mijn werk, 60km heen en 60km terug. Dat tikt toch wel aardig aan.

Nou heb ik nooit elektrisch gereden dus dit veld is ook een beetje nieuw voor mij. Ik kan dus wel wat advies gebruiken.

In een keer een flinke smak geld neerleggen voor aanschaf is momenteel een beetje lastig, dus ik overweeg de private lease optie. 355eu per maand voor een nissan leaf occasion bij anwb klinkt wel aantrekkelijk, vooral omdat het verzekering, onderhoud, wegenbelasting etc inbegrepen is. Volgens mij ben ik dan goedkoper uit per maand dan weer een benzine occasion kopen.

Ik kan parkeren voor mijn voordeur, met een buitenschuur voor, dus volgens mij kan ik goed een laadwand-doos buiten plaatsen. Ik zag dat anwb dit ook kan leveren, dus ik denk dat ik daar dan even ga informeren. Dan moet ik ook even polsen bij mijn lokale electricien die laatst een mening had over mijn verouderde meterkast.

De nissan leaf leek mij een goede keuze omdat deze niet super duur is, mensen er wel lovend over zijn (hij is veel verkocht), ik denk voldoende radius heeft, en een net iets ruimere achterbak (handig met muziekhobbies). Maar, onze vorige auto was een fiat punto en die voldeed het prima kwa laadruimte, dus een kleinere bak zou ook prima voldoen.

Mijn vragen:
- er zijn allemaal subsidieregels voor EV, krijg ik nog extra subsidie bovenop die lease prijs?
- hebben jullie je wel eens geirriteerd aan de radius van de nissan leaf? Zouden jullie graag meer willen? Soms (lees, ongeveer een a twee keer per maand) rij ik nog wel eens naar een bestemming een kilometer of 150 a 200 weg. Dan moet ik natuurlijk ook weer terug. Is het vinden van een laadmogelijkheid, of snelladen onderweg vaak een hindernis?
355 per maand voor een occasion? Dat is 21300 in 5 jaar. Voor 16K koop je er een en die is na 5 jaar gewoon van jou. Van het verschil betaal je verzekering en onderhoud en dan hou je nog een stapel geld over, plus de restwaarde dus (rond de 5K wellicht tegen die tijd).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
Ik ben nog niet echt aan de details van mijn berekening begonnen, maar, per maand bespaar je ook wel best wat kosten die in de lease prijs zitten:

100eu verzekering en wegenbelasting
100eu onderhoud, apk

Blijft er 150eu over voor de auto. Als je dat maal 5 jaar doet heb je 60*150=9000. Dan is het verschil een stuk minder.

Uiteraard is kopen en dan na die 5 jaar verkopen voordeliger kwa geld. Maar dan moet je wel dat beschikbaar hebben.

Alternatief is dan een goedkope benzine occasion, maar dat is weer kwa kilometers erg duur, dus ik denk dat ik daar wel 100eu per maand op uit bespaar. Die overige 50eu kan je dan als afschrijving rekenen van de occasion benzine.

Dus, zo is mijn denkwijze een beetje. Volgens mij is het voor mij nu goedkoper om een 'dure' auto te rijden via private lease dan een goedkope. De technische snufjes die bij zo een nieuwe auto komen kijken doen me eigenlijk niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
Maar ook, zoals eerder vermeld, ik heb weinig ervaring met EV dus corrigeer me vooral als ik er kwa kostenplaatje volledig naast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

SytzeA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:40:
Ik ben nog niet echt aan de details van mijn berekening begonnen, maar, per maand bespaar je ook wel best wat kosten die in de lease prijs zitten:

100eu verzekering en wegenbelasting
100eu onderhoud, apk

Blijft er 150eu over voor de auto. Als je dat maal 5 jaar doet heb je 60*150=9000. Dan is het verschil een stuk minder.

Uiteraard is kopen en dan na die 5 jaar verkopen voordeliger kwa geld. Maar dan moet je wel dat beschikbaar hebben.

Alternatief is dan een goedkope benzine occasion, maar dat is weer kwa kilometers erg duur, dus ik denk dat ik daar wel 100eu per maand op uit bespaar. Die overige 50eu kan je dan als afschrijving rekenen van de occasion benzine.

Dus, zo is mijn denkwijze een beetje. Volgens mij is het voor mij nu goedkoper om een 'dure' auto te rijden via private lease dan een goedkope. De technische snufjes die bij zo een nieuwe auto komen kijken doen me eigenlijk niet zo heel veel.
Verzekering kost zo'n 50 euro. Wegenbelasting is nul (vooralsnog). Onderhoud is er nauwelijks (zeker geen 100 per maand). Zelfs de beurten zijn niet meer dan even de vloeistoffen bekijken en de onderhoudsteller resetten (kun je zelf eigenlijk ook allemaal). Dus ik heb het gevoel dat je naar een gewenste uitkomst toerekent.

Onderaan de streep is het goedkoopste waarschijnlijk een benzine occasion. Wij hebben als 2e auto een Leaf gekocht omdat we dat leuk vonden, omdat het fijn rijdt, en het gemak van thuis inpluggen en nooit te hoeven tanken (in onze situatie hoeven we nooit onderweg te laden).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Hey guys,

Wij staan op het punt een leaf 2 aan te schaffen, er staan er een hoop te koop uit 2018 rond de €16-17K met ongeveer 80K op de teller. € 2000 subsidie en we zijn voor minder dan € 15K klaar en hebben we een moderne EV O+

Ik heb een obd2 dongle waarmee ik de SoH van de accu uit kan lezen, maar ik heb niet echt representatief vergelijkingsmateriaal, ik wil ze ook niet allemaal afgaan en opmeten. Wat is een waarde die ik kan verwachten en bij wat voor waarde zou ik terughoudend moeten zijn met de aankoop?

Ik hoop natuurlijk om 98% aan te treffen, maar misschien is dat helemaal niet realistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Cereal op 11-10-2023 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cereal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:44:
Hey guys,

Wij staan op het punt een leaf 2 aan te schaffen, er staan er een hoop te koop uit 2018 rond de €16-17K met ongeveer 80K op de teller. € 2000 subsidie en we zijn voor minder dan € 15K klaar en hebben we een moderne EV O+

Ik heb een obd2 dongle waarmee ik de SoH van de accu uit kan lezen, maar ik heb niet echt representatief vergelijkingsmateriaal, ik wil ze ook niet allemaal afgaan en opmeten. Wat is een waarde die ik kan verwachten en bij wat voor waarde zou ik terughoudend moeten zijn met de aankoop?

Ik hoop natuurlijk om 98% aan te treffen, maar misschien is dat helemaal niet realistisch.
Hier heb je een heel overzicht van verschillende eigenaars: https://nissanelectricclu...-metingen-accudegradatie/

Wij hebben een 2020 Leaf met 16K op de teller, SOH is 89%. Jij zou boven de 80 moeten zitten, 85 is netjes, 90 is heel goed.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:57
Soh tussen de 85% en 90% is realistisch.

Mijn 2019 is nu 89%, in de eerste 2 jaar 9% degradatie, en nu ~ 1% per jaar.

Ik zou zelf de 1e of 2e ioniq ook niet uitsluiten. Voor mij was de laadaansluiting vooraan en prijs doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SytzeA
FaceDown schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Verzekering kost zo'n 50 euro. Wegenbelasting is nul (vooralsnog). Onderhoud is er nauwelijks (zeker geen 100 per maand). Zelfs de beurten zijn niet meer dan even de vloeistoffen bekijken en de onderhoudsteller resetten (kun je zelf eigenlijk ook allemaal). Dus ik heb het gevoel dat je naar een gewenste uitkomst toerekent.

Onderaan de streep is het goedkoopste waarschijnlijk een benzine occasion. Wij hebben als 2e auto een Leaf gekocht omdat we dat leuk vonden, omdat het fijn rijdt, en het gemak van thuis inpluggen en nooit te hoeven tanken (in onze situatie hoeven we nooit onderweg te laden).
De onderhoud en wegenbelasting zijn dan wel weer van toepassing op een benzine occasion, dus je kan ook zeggen dat je met het leasen van een EV die kosten op die manier bespaart.

Maar hoogste tijd dus om de berekening op te stellen, gegeven mijn kilometer verbruik. Misschien dat ik in deze thread nog even aanklop als ik vragen heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik herken ook het bedrag van € 100 per maand voor onderhoud niet.
Ik rijd sinds 2018 in een 2e hands Leaf Tekna uit 2014.

Sindsdien heb ik 4 banden en 1 set ruitenwissers vervangen.
Ook 1 x een voorruit maar dat was verzekerd.
Daarnaast heb ik zelf vorig jaar het interieurfilter vervangen (€ 10) en de voorramen gesmeerd met siliconenspray.
De 4 banden kostte mij € 575 inclusief montage.
Set ruitenwissers € 60
Remvloeistof laten checken, was nog prima!

Als je dat uitrekent zit ik op 575+60+10 = € 680 / 5 jaar = € 136
APK kost € 35 per jaar.

Dus mijn Leaf kost me 136 + 35 = 171 / 12 = € 14,25 per maand over de afgelopen 5 jaar...

De auto is destijds contant gekocht voor € 16K.
Ik heb nog nooit zo goedkoop auto gereden.
(In mijn jeugdige jaren reed is een Subaru STi waar ik destijds 100 gulden PER WEEK aan benzine in gooide...)

Omdat de auto met 120k kms nog steeds zo lekker rijdt (als nieuw) hebben we 2 jaar geleden besloten om € 20.000 aan batterij-uitbreiding te monteren. Bereik is nu 600 km op B wegen, 450 km op de autobahn. Deze Leaf blijft nog in de familie totdat ie niet meer te repareren is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
FaceDown schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Hier heb je een heel overzicht van verschillende eigenaars: https://nissanelectricclu...-metingen-accudegradatie/

Wij hebben een 2020 Leaf met 16K op de teller, SOH is 89%. Jij zou boven de 80 moeten zitten, 85 is netjes, 90 is heel goed.
Volgens Leafspy had ie 89%, volgende week kan ik hem ophalen :) Tekna uit 2018 met trekhaak.
Dank voor het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cereal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Volgens Leafspy had ie 89%, volgende week kan ik hem ophalen :) Tekna uit 2018 met trekhaak.
Dank voor het advies!
Zelfde als onze dus. Netjes! Veel plezier ermee!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cereal schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Dank voor het advies!
Voor de gein nog eens Leafspy Pro opgestart; SOH geeft nu 92,43% aan. :D Is dus gestegen met ruim 3%. Nu had de auto waarschijnlijk een tijd lang stil gestaan toen wij hem kochten. Kennelijk hebben 2000KM en een keer per week laden met zo'n 5kW de batterij goed gedaan. Nu 18K op de teller (auto van Juli 2020).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Heeft iemand nog een handige truc om de kofferbak wat practischer te maken? Door die bose subwoofer is het niet echt een vlakke laadvloer, is er een manier om een dubbele bodem te creeeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Er is een af-fabriek dubbele laadvloer met vakjes, door Nissan organizer genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Cereal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:29:
Heeft iemand nog een handige truc om de kofferbak wat practischer te maken? Door die bose subwoofer is het niet echt een vlakke laadvloer, is er een manier om een dubbele bodem te creeeren?
De subwoofer is een plastic rotding. Ik heb 'm verwijderd en hoor geen verschil in geluid (Tekna uit 2014).
Dus je zou kunnen proberen om je audio te testen zonder de subpar subwoofer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
Hallo leaf gebruikers,

....
Mijn vragen:
Op je eerste vraag is volgens mij al her en der antwoord gegeven, ik weet de huidige subsidie regels niet.

Op vraag 2, ja helaas wel. Maar als je op je bestemming kan laden, komt dat meestal wel goed.
Waar je even rekening mee kan houden is het volgende, veel publieke laadpunten zijn 11kW, dat is 3 fase 16A, de leaf heeft een 6.6kW enkelfasige lader aan boord, dat betekend dat deze op een 11kW paal met "maar" 3,6kW gaan laden, dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je de tijd hebt.
Als je bij een dubbele paal staat zijn die vaak 22Kw, als de 2e poort dan vrij is, wil de leaf nog wel met 6.6kW gaan laden, maar dat is niet iets wat elke laadpaal doet.
Ik heb zelf een enkelfase laadpaal met upgrade naar 32A, waarmee mijn leaf dus op de volle 6.6kW thuis kan laden.

Qua snelladen heeft de Leaf een ChaDeMo poort en dat is wel aan het uitsterven, Fastned, BP Pulse heeft nog wel ChaDeMo laders (en ongetwijfeld ook andere aanbieders), maar een aantal ook niet.

Maar het is mij wel eens gebeurd dat ik aankwam bij een fastned en er maar 1 ChaDeMo lader is en als die dan net bezet is (op de chademo of CCS aansluiting) heb je wel een beetje pech en sta je te wachten.
Ik vind wachten niet zo erg als de auto aan het laden is, maar wachten om te gaan laden vind niets.
Daarnaast ontbreekt er actieve accu koeling op de leaf, moet je dus een 2e keer snelladen op je trip, dan zal dat niet echt meer snelladen zijn omdat de auto de laadsnelheid heel erg teruggeschroefd omdat de accu dan al aardig heet is.
Dit hoeft geen issue te zijn als je geen enorm lange trips maakt, maar ik zie het niet zitten om met mijn leaf naar Parijs te rijden om maar een voorbeeld te noemen.

Waarom ik voor de leaf heb gekozen destijds?
Mijn auto ging stuk en was op leeftijd ik moest wat en mijn voornemen was EV, de Leaf was betaalbaar en relatief snel leverbaar. Nu sta ik op het punt om van auto te wisselen en kijk ik naar MG en BYD. Ook naar Kia en Hyundai gekeken, maar die hebben belachelijke levertijden.

Ik heb geen ervaring met private lease, ik kan je daarover dus geen informatie verschaffen.

Ik zou nog even naar de private lease tarieven kijken van MG en BYD, die vallen misschien ook in je budget en hebben wel actieve accukoeling en een CCS snellaad aansluiting, iets wat elke snellader heeft.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devrim
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:37
Zijn er hier mensen die een Motorola MA1 gebruiken voor Wireless Android Auto? Bij sommige auto's/head units werkt die MA1 niet helemaal lekker en ben benieuwd hoe dat met de Leaf is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
hvwees schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:06:
[...]
maar ik zie het niet zitten om met mijn leaf naar Parijs te rijden om maar een voorbeeld te noemen.
Dit is soort van precies een samenvatting waar de Leaf wél en niet goed in is. Als je op bestemming kan laden, en je bestemming max. 1 accu afstand weg is. Perfecte auto, altijd. Lekker ruim, comfortabel, betrouwbaar. Heb in mijn Muxsan 2018 Leaf heel veel (160.000km) plezierige kilometers gemaakt. Op wat banden na, geen onverwachte kosten aan gehad in 4 jaar eigenaarschap.

Wil je er ook "gewoon" mee op vakantie? Koop iets anders. Lange stukken (alles langer dan +- 2x een volle accu enkele reis) rijden kan prima, met grondige voorbereiding, en een juist verwachtingspatroon. Ik ben met mijn Leaf naar CenterParcs Allgau gereden, dat was een reis van +- 12 uur. Voor 750km. Begin dit jaar heb ik 'm met mijn Model 3 gemaakt, 8 uurtjes, vrijwel zonder voorbereiding. Waar ik op de reis met mijn Leaf zeker een half uurtje even zorgvuldig Fastneds heb uit zitten stippelen.

Snelladen in Nederland is overwegend weinig problematisch, relatief veel ChaDeMo stekkers beschikbaar.

Download eens wat apps, (E-flux, Chargemap, Shell Recharge) en kijk of op de plekken waar jij vaak komt verder weg een laadplek in de buurt is, en kijk ook eens met enige regelmaat of die laadplekken dan met enige regelmaat allemaal bezet zijn.

Wil je wél op autovakantie naar bijvoorbeeld parijs? (Of verder) Kijk dan gewoon verder, of wacht nog een (half) jaartje, vanaf volgend jaar komen er stapels 2019 Model 3's beschikbaar, en allerlei andere capabele EV's. Gister 650 km vanuit CenterParcs Bois Francs naar huis gereden in mijn 2022 Model 3 RWD achter vrienden aan met kids in een benzineauto, wilden graag samen eten, superchargertje opgezocht rond etenstijd ergens halverwege de rit na 310 ofzo km. Toen we eten besteld hadden had ik alweer genoeg stroom, en dus losgestekkerd in de tijd dat we op eten zaten te wachten en in 1 ritje door naar huis gereden achter ze aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 22:23
Mooie actie voor de Leaf

https://www.hartvanlansin...wh-n-connecta-nu-beschikb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNfamSi319bMDfmED3DyCKC3XSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/frjmb0ApBFaLptnWy8J9Fvzo.jpg?f=user_large]

[ Voor 41% gewijzigd door nietmachine48 op 26-10-2023 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
Bij alle garages lijkt dit te zijn. Van Mossel heeft er 59 op voorraad... Ze hebben er echt weinig verkocht de afgelopen maanden, zelfde geldt voor de Ariya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Zelfde actie als 3 jaar geleden. Toen ook met de 62 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:15
rreevvss schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:12:
2,5 toch? (wij hebben die leaf met 12,5k korting gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
rreevvss schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:12:
08-2021 kon je een nieuwe Tekna 62kWh voor €30690,- halen. subsidiepot voor nieuw €4000,- was toen leeg maar 2e hands potje €2000,- lukte nog wel vandaar de vermelde prijs.
https://zerauto.nl/nissan-leaf-voorraadvoordeel-actie/

@rreevvss 62kWh zit nu ook in de run out deals vanaf €30.890,-. :)
https://www.ursembarten.nl/acties/nissan-leaf-run-out/ heeft op dit moment nog 2 op voorraad.

[ Voor 23% gewijzigd door BenEco op 26-10-2023 12:04 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
Klopt "onze" afschrijving begint nu pas.
Ze worden wel rap goedkoper.
Een 40kw 2018 model haal je al voor 15k op, met niet eens een hele hoge kmstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zouden ze soms niet van de 40kWh modellen af komen?
rreevvss schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 01:40:
Klopt "onze" afschrijving begint nu pas.
Ze worden wel rap goedkoper.
Een 40kw 2018 model haal je al voor 15k op, met niet eens een hele hoge kmstand.
Wat noem je "niet eens heel hoog"? Deze auto's komen allemaal uit de lease en/of hebben als taxi gereden. De modellen aan de onderkant van de markt hebben steevast meer dan een ton op de teller. Dat hoeft verder geen probleem te zijn, maar dat zijn voor een Leaf al heel wat laadbeurten. Waarvan hopelijk niet te veel aan de snellader op een warme zomerdag.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58
Nav de Leaf deal overwegen wij er eentje aan te schaffen. Sinds vorige maand trotste bezitter van een Jeep Avenger first edition. Bevalt super goed en met dynamisch contract erg goedkoop laden. Nu valt de auto van mijn vriendin bijna uit elkaar en willen we vervangen voor een "goedkope" EV. We hebben een Dacia Spring Extreme (EUR 24,6k) proefgereden maar dat is niks als je net uit de Jeep komt.

Met de 10k korting is het verschil met de Dacia nog maar 3k. Volgende week gaan we de Leaf proefrijden, benieuwd of die wel bevalt.

[ Voor 82% gewijzigd door outlandos op 29-10-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
MadMarky schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:38:
Zouden ze soms niet van de 40kWh modellen af komen?

[...]

Wat noem je "niet eens heel hoog"? Deze auto's komen allemaal uit de lease en/of hebben als taxi gereden. De modellen aan de onderkant van de markt hebben steevast meer dan een ton op de teller. Dat hoeft verder geen probleem te zijn, maar dat zijn voor een Leaf al heel wat laadbeurten. Waarvan hopelijk niet te veel aan de snellader op een warme zomerdag.
Dit bijvoorbeeld.
Nissan Leaf Tekna 40kWh 2018 Parelmoerwit, warmtepomp
€ 13.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2036351555?

Net geen ton gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Weet iemand toevallig welke kleur auto er op de Nissan Leaf frontpage staat? Is dat zilver of grijs?

https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/leaf.html

[ Voor 51% gewijzigd door outlandos op 29-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
outlandos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:23:
Weet iemand toevallig welke kleur auto er op de Nissan Leaf frontpage staat? Is dat zilver of grijs?
Dark Grey (grijs metallic)

Deze dus:
https://www.nissanvoorraa...a-automatisch/occ19203146

[ Voor 25% gewijzigd door Black Sparrow op 29-10-2023 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 21:19

matroosoft

Lone Christian

Hallo leaf gebruikers,

Mijn vragen:
Als je een lease occasion hebt zijn ze nog niet super oud neem ik aan? Er zit namelijk veel verschil in de Leafs qua bereik, afhankelijk van hoe oud. Ik heb zelf een aantal jaar de 1e generatie Leaf gereden (bj2011, 24kWh accu). Rond 2014 kwam het model met 30kWh accu, rond 2016 de 40kWh en 2018 de 62kWh.

De 24kWh en de 30kWh versie kan ik niet echt aanraden. Het is een hele fijne auto qua comfort en ruimte maar je bent gewoon altijd met bereik bezig. Vaak met de laatste paar km bereik nog net halen. En in de winter aanzienlijk minder bereik want geen warmtepomp.

De nieuwere Leafs hebben wel een beter bereik maar het verbruik ligt relatief hoog. De Leaf met 40kWh accu heeft ongeveer evenveel bereik als de Ioniq met 28kWh. Ik ben onlangs daarop overgestapt en die is op EV gebied gewoon veel beter.

Ook vanwege laden. Alle Nissan Leafs hebben een Chademo aansluiting voor snelladen. Dit is een verouderde aansluiting die al enkele jaren niet meer op nieuwe EVs wordt geleverd. In de praktijk betekent dit dat er ook geen nieuwe laadpalen meer worden bijgeplaatst en bestaande langzaam uitgefaseerd. Je hebt daardoor vaak minder keus. Sowieso ben je gelimiteerd op een laadsnelheid van 50kW.
Daarnaast heeft de Leaf een laadcurve die al heel snel afzakt naar een lager laadvermogen.

De Ioniq kan met 70kW laden totdat hij bijna vol is. Door zijn lage verbruik laad je ook veel sneller bereik bij. In de praktijk sta ik daardoor met de Ioniq de helft minder lang te laden.

De Leaf heeft wel een voordeel en dat is een app. Daarmee kan je op afstand de laadsessie starten, je auto voorverwarmen en je laadstatus zien. Ook kan je een melding instellen als je vergeten bent aan te sluiten of als de laadsessie beëindigd. Dat mis ik wel bij de Ioniq.

Dus het ligt er een beetje aan, geef je veel om comfort en ruimte dan zou ik voor de Leaf gaan, wil je vooral niet met laden en bereik bezig zijn dan de Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

matroosoft schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:17:
[...]

Als je een lease occasion hebt zijn ze nog niet super oud neem ik aan?
Typisch leasecontract is 4 jaar, 5 jaar als iemand erg gehecht was aan zijn auto bijtelling. Dius dan heb je het over auto's uit 2018/2019 die nu net uit de lease komen.
Er zit namelijk veel verschil in de Leafs qua bereik, afhankelijk van hoe oud. Ik heb zelf een aantal jaar de 1e generatie Leaf gereden (bj2011, 24kWh accu). Rond 2014 kwam het model met 30kWh accu, rond 2016 de 40kWh en 2018 de 62kWh.
Dat kun je toch eenvoudig nakijken?
De 40kWh Leaf kwam beschikbaar in 2017/2018 en de 64kWh versie in 2019 als Leaf e+. De 40kWh is ook makkelijk herkenbaar omdat dat tegelijk was met de facelift. Zie je zo'n eendebek dan is het altijd een ouder 24 of 30kWh model.
De 24kWh en de 30kWh versie kan ik niet echt aanraden. Het is een hele fijne auto qua comfort en ruimte maar je bent gewoon altijd met bereik bezig. Vaak met de laatste paar km bereik nog net halen. En in de winter aanzienlijk minder bereik want geen warmtepomp.

De nieuwere Leafs hebben wel een beter bereik maar het verbruik ligt relatief hoog. De Leaf met 40kWh accu heeft ongeveer evenveel bereik als de Ioniq met 28kWh. Ik ben onlangs daarop overgestapt en die is op EV gebied gewoon veel beter.
Dat herken ik ook niet. Onze 40kWh Leaf verbruikt gemiddeld een nette 15kWh/100km met vooral snelweg, goed voor minstens 200km actieradius. Een nieuwe Opel Corsa-e verbruikt daarentegen 17.5kWh terwijl dat een compactere auto is...
Ook vanwege laden. Alle Nissan Leafs hebben een Chademo aansluiting voor snelladen. Dit is een verouderde aansluiting die al enkele jaren niet meer op nieuwe EVs wordt geleverd. In de praktijk betekent dit dat er ook geen nieuwe laadpalen meer worden bijgeplaatst en bestaande langzaam uitgefaseerd. Je hebt daardoor vaak minder keus. Sowieso ben je gelimiteerd op een laadsnelheid van 50kW.
Daarnaast heeft de Leaf een laadcurve die al heel snel afzakt naar een lager laadvermogen.
Herken ik ook totaal niet. Er zijn nog zat nieuwe snelladers (bijv van Shell en Vattenfall) met zowel ChaDeMo als CCS. Het is vooral (enkel?) Fastned die geen ChaDeMo meer biedt op hun nieuwe stations. Daarmee hou je alsnog een redelijke dekking over als je ChaDeMo nodig hebt.
Die afzakkende laadcurve is ook iets wat je bij alle auto's terugziet. De Leaf houdt zelfs nog relatief lang een snelheid vast in de buurt van die 50kW.
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5470224931101/Nissanleaf_curve.png
De Ioniq kan met 70kW laden totdat hij bijna vol is. Door zijn lage verbruik laad je ook veel sneller bereik bij. In de praktijk sta ik daardoor met de Ioniq de helft minder lang te laden.

De Leaf heeft wel een voordeel en dat is een app. Daarmee kan je op afstand de laadsessie starten, je auto voorverwarmen en je laadstatus zien. Ook kan je een melding instellen als je vergeten bent aan te sluiten of als de laadsessie beëindigd. Dat mis ik wel bij de Ioniq.

Dus het ligt er een beetje aan, geef je veel om comfort en ruimte dan zou ik voor de Leaf gaan, wil je vooral niet met laden en bereik bezig zijn dan de Ioniq.
Je zegt dat de Ioniq zo zuinig is maar ik mis een beetje de getallen. Wat is het verbruik en hoe ver kom je met die 28kWh?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

MadMarky schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:38:
Je zegt dat de Ioniq zo zuinig is maar ik mis een beetje de getallen. Wat is het verbruik en hoe ver kom je met die 28kWh?
Ook 200km.

En qua laden doet hij 70kW tot 80%. Zo'n 15-20 minuten van 20-80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Hier de vergelijking tussen Leaf en Ionig met cijfers van ev-database:

Hyundai Ioniq 28 kWh
190 km Actieradius
147 Wh/km Verbruik
Snellaadsnelheid 420 km/u

Nissan Leaf 39 kWh
235 km Actieradius
166 Wh/km Verbruik
Snellaadsnelheid 230 km/u

Ioniq heeft minder bereik maar wel beter verbruik en kan veel sneller snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Opxah schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:25:
Hier de vergelijking tussen Leaf en Ionig met cijfers van ev-database:

Hyundai Ioniq 28 kWh
Ioniq heeft minder bereik maar wel beter verbruik en kan veel sneller snelladen.
Denk dat je veel meer moet kijken naar bereik in de winter, en ik moet (uit ervaring) zeggen dat de Leaf daar maar weinig range inboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:01
Heb nu bijna 5 jaar mijn Nissan Leaf 40KW en de auto is een aanrader als je deze gaat gebruiken voor afstanden van max 150km per dag. Een lange trip maken met meer dan 2x snelladen is absoluut geen aanrader. Als je de ruimte van de Leaf niet nodig hebt is de Ionic met zijn CCS aansluiting, sneller laden en zonder rapit gate de betere auto.

Heb sinds 2 maanden ook een Tesla Model Y als vervanging voor onze brandstof auto. Met de Leaf maakten wij steeds vaker de keuze om bij afstanden >300km de brandstof auto te nemen. de Leaf zou voor ons nooit een vervanger voor de brandstof auto kunnen zijn, de Tesla model Y kan dit met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

schumi1986 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:07:
[...]

Heb sinds 2 maanden ook een Tesla Model Y als vervanging voor onze brandstof auto. Met de Leaf maakten wij steeds vaker de keuze om bij afstanden >300km de brandstof auto te nemen. de Leaf zou voor ons nooit een vervanger voor de brandstof auto kunnen zijn, de Tesla model Y kan dit met gemak.
Bedankt voor de mededeling, maar een Model Y is dan ook wel een iets andere prijsklasse. De instapversie (non-Long Range) is al €10K duurder dan een nieuwe Leaf. Om nog maar te zwijgen over de €15K aanschaf die een gebruikte 40kWh Leaf uberhaupt maar kost.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
MadMarky schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:06:
[...]

Bedankt voor de mededeling, maar een Model Y is dan ook wel een iets andere prijsklasse. De instapversie (non-Long Range) is al €10K duurder dan een nieuwe Leaf. Om nog maar te zwijgen over de €15K aanschaf die een gebruikte 40kWh Leaf uberhaupt maar kost.
Uiteraard, maar daarmee wil ik aangeven dat de Leaf met zijn chademo en rapit gate alleen zijn werk prima doet als woon-werk en boodschappen auto.

Een trip met Max 2x snelladen klinkt natuurlijk als makkelijk 600km als je thuis met 100% vertrekt maar de werkelijkheid is max 350km. Omdat er lang niet overal Chademo te vinden is is het namelijk helemaal niet makkelijk plannen. Met het risico dat die 2 chademo laders nog bezet zijn bij aankomst en je dan ook niet makkelijk kan uitwijken naar een andere snellader.

Met mijn kennis van nu zou ik dus eerder een gebruikte Tesla model 3 kopen dan een nieuwe Nissan Leaf.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi1986 op 03-11-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

schumi1986 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:35:
[...]

Met mijn kennis van nu zou ik dus eerder een gebruikte Tesla model 3 kopen dan een nieuwe Nissan Leaf.
Tenzij je, zoals je zelf ook aangeeft, een woon-werk of boodschappen auto zoekt.
Volgens mij heeft nog nooit iemand in dit topic beweerd dat een Leaf de ideale auto is voor lange afstanden en vakanties. Een Leaf heeft zijn sterke en zwakke punten en zijn prijs, zowel nieuw als gebruikt, is daar zeker een sterk punt.
Werkt een Model Y beter voor jouw behoeften? Prima dat kan, maar je vergelijkt best wel appels met peren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
MadMarky schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:50:
[...]

Tenzij je, zoals je zelf ook aangeeft, een woon-werk of boodschappen auto zoekt.
Volgens mij heeft nog nooit iemand in dit topic beweerd dat een Leaf de ideale auto is voor lange afstanden en vakanties. Een Leaf heeft zijn sterke en zwakke punten en zijn prijs, zowel nieuw als gebruikt, is daar zeker een sterk punt.
Werkt een Model Y beter voor jouw behoeften? Prima dat kan, maar je vergelijkt best wel appels met peren.
Nu de deal er is probeer ik alleen wat punten aan te geven hoe het werkelijk is om met een Leaf op pad te gaan. Wat de post die jij eerder plaatsten over altijd een range van 200km met een verbruik van 15/100km en dat Chademo geen probleem is klopt gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Goed, ik zal onze recente trip naar de Efteling wel gedroomd hebben. Incl snelladen op de terugweg bij een 1 jaar oude Vattenfall paal bij de McD in Heesch, want ChaDeMo laders worden immers niet al een tijdje meer nieuw geplaatst toch? :P

Wat dat betreft vind ik het trage reguliere laden van de Leaf veel vervelender. Vanwege enkelfase maar iets van 6kW bij een 22kW lader, 4kW bij een 11kW lader en nog minder als je een aansluiting moet delen.
Vanwege stroomtekort heeft de Leaf bij de Efteling nog geen 2 uur effectief kunnen laden op een hele dag. Als dat dan ook nog eens tegen 3.7kW/h gaat zet dat al helemaal geen zoden aan de dijk :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
MadMarky schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:40:
Goed, ik zal onze recente trip naar de Efteling wel gedroomd hebben. Incl snelladen op de terugweg bij een 1 jaar oude Vattenfall paal bij de McD in Heesch, want ChaDeMo laders worden immers niet al een tijdje meer nieuw geplaatst toch? :P

Wat dat betreft vind ik het trage reguliere laden van de Leaf veel vervelender. Vanwege enkelfase maar iets van 6kW bij een 22kW lader, 4kW bij een 11kW lader en nog minder als je een aansluiting moet delen.
Vanwege stroomtekort heeft de Leaf bij de Efteling nog geen 2 uur effectief kunnen laden op een hele dag. Als dat dan ook nog eens tegen 3.7kW/h gaat zet dat al helemaal geen zoden aan de dijk :X
Maar nu baseer jij de range, het verbruik en de beschikbare snellader op 1 trip? ik weet niet hoe lang jij je Leaf al bezit maar ik baseer mijn ervaringen op basis van 5 jaar en 70.000km. en ja de Chademo laders worden er relatief gezien steeds minder (ook in het buitenland) en de kans dat deze lader bezet is is vele malen groter omdat deze laders gedeeld worden met een CCS connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 16:27
Hier 3,5 jaar en kleine 80k in bezit van een Leaf Tekna 40kWh. Ik ga regelmatig op vakantie naar Belgie en Duitsland. Dat laadmogelijkheden slechter worden is onzin, ze worden gewoon overal beter, ja ook chademo.
Je kan prima nu nog een Leaf aanschaffen. Is een hele ruime auto voor een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

schumi1986 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:52:
[...]

Maar nu baseer jij de range, het verbruik en de beschikbare snellader op 1 trip? ik weet niet hoe lang jij je Leaf al bezit maar ik baseer mijn ervaringen op basis van 5 jaar en 70.000km.
We hebben de auto nu bijna een jaar en 20.000km en ik moet toch ergens een voorbeeld noemen?
Ik kan ook beginnen over dat Apeldoorn - Texel op één lading kan en dat je onderweg alsnog meerdere laders voorbij komt, maar dat was alweer een half jaar terug.
en ja de Chademo laders worden er relatief gezien steeds minder (ook in het buitenland) en de kans dat deze lader bezet is is vele malen groter omdat deze laders gedeeld worden met een CCS connector.
Ah kijk, relatief gezien. Dat veranderd je boodschap.
Mijn vorige reactie (en die waar jij ook op doelde?) was omdat matroosoft het deed overkomen of ChaDeMo aansluitingen een uitstervend ras zijn. Nee niet iedere nieuwe snellader heeft er tegenwoordig meer eentje, maar de dekking is best aardig en er komen nog steeds nieuwe laders bij.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
Mensen die nu een nieuwe Leaf kopen gaat er zeker zo’n 5-10 jaar mee doen. En als je deze auto koopt met de gedachte om vaak te gaan snelladen lijkt mij dit toch een redelijk risico.

Zo heeft Frankrijk vorig jaar de verplichting om Chademo laders te plaatsen opgeheven en nieuwe locaties van Fastnet komen ook niet meer met Chademo.

Ik denk dat je redelijk door een roze bril kijkt als je denkt dat het in de toekomst geen probleem gaat vormen.

In de winter haal je een range van 150-175km. Gezien je met plannen naar een snellader 25% marge wilt houden en snellaad tot ongeveer 80% betekend dat je tussen de snelladers een bereik hebt van 100km.

Dat geeft aan hoe belangrijk voldoende snelladers zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door schumi1986 op 03-11-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 16:27
schumi1986 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:14:
nieuwe locaties van Fastnet komen ook niet meer met Chademo.
nieuwe Fastned langs N33 zijn 2 van de 4 stalls gewoon met chademo.
heb je een bron dat er geen nieuwe chademo meer wordt gebouwd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• outlandos
Zojuist besteld de Leaf Tekna 40kWh. Het is een auto voor er bij voor naast onze Jeep Avenger. De Leaf zal voornamelijk door vrouwlief gebruikt worden om dagelijks naar werk te gaan en boodschappen, familiebezoek etc. Snelladen zal zelden tot nooit nodig zijn. Als er met de auto naar het buitenland gaan pakken we uiteraard de Jeep.

We hadden eerst de Dacia Spring Extreme gereden, die zou uitkomen op 24,6k. Toen de Leaf geprobeerd en dan krijg je zoveel meer auto voor maar iets meer qua prijs (kregen ruim 10k korting en een mooie inruil waarde op onze oude Suzuki Alto die bijna uit elkaar valt). Over 3 weken ophalen, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
outlandos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:37:
Zojuist besteld de Leaf Tekna 40kWh. Het is een auto voor er bij voor naast onze Jeep Avenger. De Leaf zal voornamelijk door vrouwlief gebruikt worden om dagelijks naar werk te gaan en boodschappen, familiebezoek etc. Snelladen zal zelden tot nooit nodig zijn. Als er met de auto naar het buitenland gaan pakken we uiteraard de Jeep.

We hadden eerst de Dacia Spring Extreme gereden, die zou uitkomen op 24,6k. Toen de Leaf geprobeerd en dan krijg je zoveel meer auto voor maar iets meer qua prijs (kregen ruim 10k korting en een mooie inruil waarde op onze oude Suzuki Alto die bijna uit elkaar valt). Over 3 weken ophalen, ben benieuwd :)
Wat voor inruil waarde kreeg je voor de alto? Uit elk jaar kwam die. Hoe kwam je aan 10k korting . Wat kosten de laef uiteindelijk.
Hier ook aan het kijken voor een nieuwe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Simply_jeroen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:00:
[...]

Wat voor inruil waarde kreeg je voor de alto? Uit elk jaar kwam die. Hoe kwam je aan 10k korting . Wat kosten de laef uiteindelijk.
Simply 24 berichten terug lezen. Nissan run out deals.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Simply_jeroen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:00:
[...]

Cataloguswaarde €9300, jaar eerste tenaamstelling 2010. De auto 9 jaar geleden gekocht voor €5500. We kregen er nog €2500 voor en dat terwijl hij niet meer veilig de snelweg op kan wegens een gebrek aan het remsysteem. Reparatie wordt geschat op zo'n 600 euro maar die centen houden we nu dus mooi op zak.

De 10k korting krijg je bij veel Nissan dealers zoals @BenEco al schreef hierboven. Dealer heeft er nog een klein beetje korting bij gedaan om tot een mooi rond bedrag te komen. Mijn gevoel zegt dat als je de onderhandelingen nog wat scherper in gaat dat er nog wel wat meer te halen valt, maar voor ons is het goed zo. Wij zijn tevreden. En er gaat natuurlijk nog een kleine 3000 euro af in verband met de subsidie.

[ Voor 20% gewijzigd door outlandos op 03-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

outlandos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:21:
[...]

Cataloguswaarde €9300, jaar eerste tenaamstelling 2010. De auto 9 jaar geleden gekocht voor €5500. We kregen er nog €2500 voor en dat terwijl hij niet meer veilig de snelweg op kan wegens een gebrek aan het remsysteem. Reparatie wordt geschat op zo'n 600 euro maar die centen houden we nu dus mooi op zak.

De 10k korting krijg je bij veel Nissan dealers zoals @BenEco al schreef hierboven. Dealer heeft er nog een klein beetje korting bij gedaan om tot een mooi rond bedrag te komen. Mijn gevoel zegt dat als je de onderhandelingen nog wat scherper in gaat dat er nog wel wat meer te halen valt, maar voor ons is het goed zo. Wij zijn tevreden. En er gaat natuurlijk nog een kleine 3000 euro af in verband met de subsidie.
Hoeveel betaal je uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
matroosoft schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:34:
[...]

Hoeveel betaal je uiteindelijk?
€27,5k (de subsidie niet meegerekend). Betreft de Tekna 40kWh in Two-tone lak: Ceramic Grey carrosserie + Brilliant Black dak)

[ Voor 39% gewijzigd door outlandos op 03-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

outlandos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:22:
[...]

€27,5k (de subsidie niet meegerekend). Betreft de Tekna 40kWh in Two-tone lak: Ceramic Grey carrosserie + Brilliant Black dak)
Tja zo'n deal is moeilijk af te slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Hoe werkt Android Auto eigenlijk in de (nieuwste) Leaf? Ik las ergens dat er soms enorme vertraging in het beeld zit, tot wel een minuut aan toe. Herkenbaar hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Versie2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Neehoor, werkt probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
outlandos schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:22:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe auto, goede deal voor een vrij ruim model!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

outlandos schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:30:
Hoe werkt Android Auto eigenlijk in de (nieuwste) Leaf? Ik las ergens dat er soms enorme vertraging in het beeld zit, tot wel een minuut aan toe. Herkenbaar hier?
In het oudere model Leaf is dat op te lossen door een goede kwaliteit USB kabel te gebruiken, in mijn geval degene die met mijn Samsung telefoon meegeleverd werd. Sindsdien nul issues meer.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1 ... 19 ... 29 Laatste