SytzeA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:49:
Hallo leaf gebruikers,
....
Mijn vragen:
- er zijn allemaal subsidieregels voor EV, krijg ik nog extra subsidie bovenop die lease prijs?
- hebben jullie je wel eens geirriteerd aan de radius van de nissan leaf? Zouden jullie graag meer willen? Soms (lees, ongeveer een a twee keer per maand) rij ik nog wel eens naar een bestemming een kilometer of 150 a 200 weg. Dan moet ik natuurlijk ook weer terug. Is het vinden van een laadmogelijkheid, of snelladen onderweg vaak een hindernis?
- Waarom heb jij voor de nissan leaf gekozen? Wat zijn de alternatieven?
- Hoe is je ervaring met private lease?
Op je eerste vraag is volgens mij al her en der antwoord gegeven, ik weet de huidige subsidie regels niet.
Op vraag 2, ja helaas wel. Maar als je op je bestemming kan laden, komt dat meestal wel goed.
Waar je even rekening mee kan houden is het volgende, veel publieke laadpunten zijn 11kW, dat is 3 fase 16A, de leaf heeft een 6.6kW enkelfasige lader aan boord, dat betekend dat deze op een 11kW paal met "maar" 3,6kW gaan laden, dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je de tijd hebt.
Als je bij een dubbele paal staat zijn die vaak 22Kw, als de 2e poort dan vrij is, wil de leaf nog wel met 6.6kW gaan laden, maar dat is niet iets wat elke laadpaal doet.
Ik heb zelf een enkelfase laadpaal met upgrade naar 32A, waarmee mijn leaf dus op de volle 6.6kW thuis kan laden.
Qua snelladen heeft de Leaf een ChaDeMo poort en dat is wel aan het uitsterven, Fastned, BP Pulse heeft nog wel ChaDeMo laders (en ongetwijfeld ook andere aanbieders), maar een aantal ook niet.
Maar het is mij wel eens gebeurd dat ik aankwam bij een fastned en er maar 1 ChaDeMo lader is en als die dan net bezet is (op de chademo of CCS aansluiting) heb je wel een beetje pech en sta je te wachten.
Ik vind wachten niet zo erg als de auto aan het laden is, maar wachten om te gaan laden vind niets.
Daarnaast ontbreekt er actieve accu koeling op de leaf, moet je dus een 2e keer snelladen op je trip, dan zal dat niet echt meer snelladen zijn omdat de auto de laadsnelheid heel erg teruggeschroefd omdat de accu dan al aardig heet is.
Dit hoeft geen issue te zijn als je geen enorm lange trips maakt, maar ik zie het niet zitten om met mijn leaf naar Parijs te rijden om maar een voorbeeld te noemen.
Waarom ik voor de leaf heb gekozen destijds?
Mijn auto ging stuk en was op leeftijd ik moest wat en mijn voornemen was EV, de Leaf was betaalbaar en relatief snel leverbaar. Nu sta ik op het punt om van auto te wisselen en kijk ik naar MG en BYD. Ook naar Kia en Hyundai gekeken, maar die hebben belachelijke levertijden.
Ik heb geen ervaring met private lease, ik kan je daarover dus geen informatie verschaffen.
Ik zou nog even naar de private lease tarieven kijken van MG en BYD, die vallen misschien ook in je budget en hebben wel actieve accukoeling en een CCS snellaad aansluiting, iets wat elke snellader heeft.
Succes met je keuze.