Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysijnesael
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 11:28
outlandos schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:30:
Hoe werkt Android Auto eigenlijk in de (nieuwste) Leaf? Ik las ergens dat er soms enorme vertraging in het beeld zit, tot wel een minuut aan toe. Herkenbaar hier?
Ik heb in mijn Leaf uit 2020 een iPhone 13 met originele kabel en heb dit probleem vrij regelmatig. :/ Tijdelijke oplossing is om naar het Nissan menu over te schakelen, en dan weer terug naar CarPlay, maar na een paar minuten ben ik dan weer terug bij af. Het is (voor mij) alleen helemaal op te lossen door de auto opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Versie2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Welke versies heb je in je head unit?
Hier 0,0 problemen. Met zowel Android als appel.

En heb je de full display head unit of heb je de CD invoer er nog boven?

[ Voor 30% gewijzigd door Versie2 op 05-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminar
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-06 10:51
Weet iemand wat ik nodig heb om mijn 62 kWh Leaf 2021 als thuisaccu te kunnen gebruiken?
Welke kabel, aansluiting, inverter etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
laminar schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:36:
Weet iemand wat ik nodig heb om mijn 62 kWh Leaf 2021 als thuisaccu te kunnen gebruiken?
Welke kabel, aansluiting, inverter etc.
de enige die ik ken is de Wallbox Quasar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
DanTm schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:51:
[...]

de enige die ik ken is de Wallbox Quasar...
En de Quasar met ChaDeMo stekker kan over maar 1 fase maximaal 7 kW (32A) leveren....
Is mij de investering van € 6.000,- voor de Quasar exclusief installatie niet waard.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Moet je de accu van de (nieuwe) Leaf eigenlijk ook idealiter altijd tussen de 20 en 80% houden of maakt dat bij dit type accu geen/weinig verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
outlandos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:21:
Moet je de accu van de (nieuwe) Leaf eigenlijk ook idealiter altijd tussen de 20 en 80% houden of maakt dat bij dit type accu geen/weinig verschil?
Vraag het even aan Google? Er is genoeg te vinden...

https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laminar
outlandos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:21:
Voor zover ik weet geldt dat voor ALLE Li-ion accu's. Het MOET niet maar het is beter voor de levensduur.
Het gaat vooral om hoe lang de accu buiten die 20/80 zone zit, dus hou die tijd kort.
Een iPhone kun je zo instellen, dat het opladen stopt bij 80%. Handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

laminar schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:07:
[...]

Voor zover ik weet geldt dat voor ALLE Li-ion accu's. Het MOET niet maar het is beter voor de levensduur.
Het gaat vooral om hoe lang de accu buiten die 20/80 zone zit, dus hou die tijd kort.
Een iPhone kun je zo instellen, dat het opladen stopt bij 80%. Handig!
Veel Android toestellen ook hoor ;)
Maar is idd een eigenschap van Li-ion accus en daarin verschillen EV's onderling eigenlijk niet.
Een uitzondering zijn sommige Tesla's die met een LFP accu zijn uitgerust, die kunnen er prima tegen als ze voor langere tijd met 100% lading staan. Nadeel is wel weer de lagere energiedichtheid van LFP dus je komt er minder ver mee.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
Vanacht pech met een EV-storing. Auto moest afgesleept worden. Probleem was de elektronische parkeerrem. Is die handmatig/mechanisch ook uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53
edvanleeuwen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Vanacht pech met een EV-storing. Auto moest afgesleept worden. Probleem was de elektronische parkeerrem. Is die handmatig/mechanisch ook uit te schakelen?
Het kan ook een probleem met de 12V accu zijn. Toen ik daar last van had kwamen er allerlei foutmeldingen voorbij waaronder een melding over de handrem, toen de ANWB hem kwam jumpstarten was het probleem weer opgelost.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
budi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:46:
[...]

Het kan ook een probleem met de 12V accu zijn. Toen ik daar last van had kwamen er allerlei foutmeldingen voorbij waaronder een melding over de handrem, toen de ANWB hem kwam jumpstarten was het probleem weer opgelost.
budi schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:46:
[...]

Ja, dat klopt. De WW heeft de auto uiteindelijk helemaal gereset en toen werkte alles.

Probleem was dat de auto langs de snelweg (net op een afrit) stond en dat die dus eerst afgesleept moest worden. Dat was het moeilijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:17
Welke bidirectionele thuislader raden jullie aan voor een Nissan Leaf?
Ik zie een aantal rond de €5k maar gezien de kennis hier ben ik benieuwd wat aangeraden wordt.
Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:20
ArjoK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:05:
Afgelopen week heeft mijn LEAF (2018 Zero edition) nieuwe VCM software gekregen in het kader van VOLUNTARY SAFETY RECALL CAMPAIGN
2018-2023 LEAF; VCM REPROGRAM

Ik krijg het idee dat de al ongenuanceerde adaptive cruise control nu nog agressiever reageert als je voorligger vaart verminderd, het is er in iedergeval niet beter opgeworden en in mijn ogen minder veilig voor achetrop komend verkeer. Hebben jullie ook deze ervaring?
...
Heb je nog steeds het idee dat de nieuwe VCM software een verslechtering is (op dit punt)?
Ik heb nu ook een brief gekregen over deze terugroepactie en overweeg de nieuwe software te laten installeren.

P.S. In die post had je het ook over dat de e-pedal niet ingeschakeld bleef maar dat was op te lossen met:
KnarfX schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:54:
Je kan even kijken bij instellingen > bestuurdersmodus > e-Pedal > geheugenfunctie (uit/aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:19
Opxah schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:18:
[...]

Heb je nog steeds het idee dat de nieuwe VCM software een verslechtering is (op dit punt)?
Merk er niets meer van.
Ik heb nu ook een brief gekregen over deze terugroepactie en overweeg de nieuwe software te laten installeren.

P.S. In die post had je het ook over dat de e-pedal niet ingeschakeld bleef maar dat was op te lossen met:

[...]
Voor de e-pedal was dat idd de oplossing

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Opxah schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:18:
[...]

[...]
je kunt de e-pedal instelling ook vast zetten door de e-pedal knop ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16
Iemand ervaring met 225 ipv 215 banden? 225 banden zijn een stuk makkelijker te verkrijgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Of naar 205/55/17
Smaller, dus minder weerstand en zuiniger.
Hoger, dus minder omwentelingen, maar kost misschien meer kracht. Wel/niet zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Onze nieuwe Leaf bevalt zeer goed. Voor dit geld (ruim 10k korting) een onovertroffen deal. Alleen in zn achteruit rijden met 1 peddle drive aan is enorm wennen. Kan je dat uitzetten voor wanneer je in Reverse rijdt of is het een kwestie van wennen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

outlandos schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:00:
Onze nieuwe Leaf bevalt zeer goed. Voor dit geld (ruim 10k korting) een onovertroffen deal. Alleen in zn achteruit rijden met 1 peddle drive aan is enorm wennen. Kan je dat uitzetten voor wanneer je in Reverse rijdt of is het een kwestie van wennen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bghH7jRKT_7ClLG2chXJs_2op0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJfhp5kI2L0FtgUKFlaAOtWS.jpg?f=fotoalbum_large
O-)

[ontopic]
Dat hele one-pedal driving is een kwestie van wennen, inclusief het achteruit rijden. Vond dat zelf eigenlijk heel natuurlijk aanvoelen dat de auto stopt met achteruit rijden als je het pedaal loslaat. Natuurlijker dan dat ie vol gaat remmen als je met een vaartje vooruit rijdt :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
MadMarky schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:58:
[...]

[Afbeelding]
O-)

[ontopic]
Dat hele one-pedal driving is een kwestie van wennen, inclusief het achteruit rijden. Vond dat zelf eigenlijk heel natuurlijk aanvoelen dat de auto stopt met achteruit rijden als je het pedaal loslaat. Natuurlijker dan dat ie vol gaat remmen als je met een vaartje vooruit rijdt :P
Hahaha bedankt voor het geniale plaatje, lesson learned.

Dan zal het een kwestie van wennen zijn, ik geef het nog wel een paar weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devrim
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 11:07
One-pedal driving gebruik ik in principe alleen in de file omdat ik geen zin heb om continu op de rem te trappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
Devrim schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:59:
One-pedal driving gebruik ik in principe alleen in de file omdat ik geen zin heb om continu op de rem te trappen :P
Ik probeer in de file vaak de 'Follow car ahead' van de cruise control, maar voor mijn gevoel moet ik zó vaak op dat knopje drukken dat het niet echt handig is...
Meer mensen die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminar
Is hier eigenlijk iemand die zijn Leaf als thuisaccu (V2H of liever nog V2G) gebruikt?
Ik zou graag eens wat ervaringen vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

laminar schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:10:
Is hier eigenlijk iemand die zijn Leaf als thuisaccu (V2H of liever nog V2G) gebruikt?
Dat kan in Europa toch helemaal niet? Dacht alleen in Japan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Zie https://www.acculaders.nl/wallbox-quasar.html bijvoorbeeld...
Ik ken iemand met een 2019 Leaf die deze lader gebruikt en zegt dat het prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

chupie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:51:
Iemand ervaring met 225 ipv 215 banden? 225 banden zijn een stuk makkelijker te verkrijgen namelijk.
rreevvss schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:13:
Of naar 205/55/17
Smaller, dus minder weerstand en zuiniger.
Hoger, dus minder omwentelingen, maar kost misschien meer kracht. Wel/niet zuiniger?
Om dichtbij de correcte Leaf fabrieksmaten te blijven (205/55R16 or 215/50R17) kun je 205/50R17 of 225/45R17 banden gebruiken. Waarvan de eerste smaller en daarmee energiezuiniger is en de tweede voordeliger omdat het een hele gangbare maat is.
Bij bijv autobandemarkt zitten A-merk banden (Michelin Primacy, Continental PremiumContact, etc) voor 225/45R17 op zo'n €110 per band en bij 205/50R17 op €130-150

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
MadMarky schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:30:
Om dichtbij de correcte Leaf fabrieksmaten te blijven (205/55R16 or 215/50R17) kun je 205/50R17 of 225/45R17 banden gebruiken. Waarvan de eerste smaller en daarmee energiezuiniger is en de tweede voordeliger omdat het een hele gangbare maat is.
Bij bijv autobandemarkt zitten A-merk banden (Michelin Primacy, Continental PremiumContact, etc) voor 225/45R17 op zo'n €110 per band en bij 205/50R17 op €130-150
Onze Goodyear Vector 4Season banden gingen 3 jaar en 75k km mee, dus je kan ook voor een goede duurzame band kiezen die lang mee gaat. Dat scheelt meer dan die 20 euro per band, en je rijdt gewoon op de goede maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Black Sparrow schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:05:
[...]

Onze Goodyear Vector 4Season banden gingen 3 jaar en 75k km mee, dus je kan ook voor een goede duurzame band kiezen die lang mee gaat. Dat scheelt meer dan die 20 euro per band, en je rijdt gewoon op de goede maat.
Ik zou dan weer niet zo snel allseason banden aanraden. Ik heb ze onder een electrische Corsa (Hankook Kinergy 4S) en kortgezegd vind ik de combinatie met een electrische auto helemaal ruk. Ze zijn behoorlijk wat lawaaiiger dan een zomerband en hebben een hogere rolweerstand, wat het hele jaar door een negatieve invloed heeft op je actieradius.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:04
Ik heb vorig jaar een set Michelin Primacy 4 in de maat 215/55 R17 gemonteerd ter vervanging van de standaard Dunlop Enasave EC300 banden. Het was een demo set die ik goedkoop over kon nemen. De Michelins bevallen mij erg goed. Ze zijn lekker stil, zuinig en hebben veel meer grip dan de Dunlop's. Doordat de band net iets groter is dan de standaard maat is het comfort beter. De snelheidsmeter komt exact overeen met de snelheid gemeten via GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@silvanverschuur ahja, de snelheidsmeter die moet kloppen. Een wijdverbreid misverstand dat er nu voor zorgt dat je dagteller achterloopt en je gemiddelde snelheid te laag wordt weergegeven.

De snelheidsmeter van alle auto's zal een bepaald vast percentage te hoog aanduiden. Heeft te maken met aansprakelijkheid van de autofabrikant bij eventuele snelheidsovertredingen. Op die te hoge snelheidsindicatie na weet wist je auto wel degelijk exact hoe snel je reed en welke afstand je had afgelegd, iets dat nu niet meer het geval is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
@MadMarky Dat klopt helemaal. Het verschil in omtrek is ruim 3.2%. Dat is dus ook waarschijnlijk het percentage waarmee de snelheidsmeter afwijkt van de werkelijke snelheid.

Een ritje naar mijn werk scheelt nu een paar km op de dagteller. En ik weet niet of het door de grotere omtrek van de banden komt, maar ze zijn een stuk zuiniger dan de standaard Dunlops.

Visueel staat het ook iets mooier omdat de wielkasten iets meer 'gevuld' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
silvanverschuur schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:01:
@MadMarky Dat klopt helemaal. Het verschil in omtrek is ruim 3.2%. Dat is dus ook waarschijnlijk het percentage waarmee de snelheidsmeter afwijkt van de werkelijke snelheid.

Een ritje naar mijn werk scheelt nu een paar km op de dagteller. En ik weet niet of het door de grotere omtrek van de banden komt, maar ze zijn een stuk zuiniger dan de standaard Dunlops.

Visueel staat het ook iets mooier omdat de wielkasten iets meer 'gevuld' zijn.
Voor het zuiniger zijn had je best de voorgeschreven 215-50-R17 bandenmaat kunnen nemen (MICHELIN PRIMACY 4 S2 - 215-50-R17 91W S2 ) had je ook 5 euro per band gescheeld :)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silvanverschuur
@ArjoK Zeker, maar zoals ik eerder aangaf kon ik deze set voordelig overnemen. De persoon in kwestie had een nieuwe Audi Q3 gekocht en daar direct all season banden op laten zetten. Er was hooguit 30km mee gereden en ik kon ze overnemen voor 200 euro. Dat is de voornaamste reden dat ik voor deze iets grotere maat gekozen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminar
Het kan hier wel hoor. Sterker nog, het gebeurt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminar
de Peer schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:22:
[...]

Dat kan in Europa toch helemaal niet? Dacht alleen in Japan?
Het kan hier wel hoor. Sterker nog, het gebeurt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltlt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-06 17:49
Diverse energieleveranciers bieden tegenwoordig slim laden apps aan of zijn van plan dit aan te gaan bieden. Dit kan behoorlijk interessant zijn. Om een paar voorbeelden te noemen: Tibber, Engie, Eneco, Frank, ANWB.

Wat mij tegenvalt is dat Nissan in alle gevallen nog niet ondersteund wordt, in tegenstelling tot een hoop andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ltlt schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:56:
Diverse energieleveranciers bieden tegenwoordig slim laden apps aan of zijn van plan dit aan te gaan bieden. Dit kan behoorlijk interessant zijn. Om een paar voorbeelden te noemen: Tibber, Engie, Eneco, Frank, ANWB.

Wat mij tegenvalt is dat Nissan in alle gevallen nog niet ondersteund wordt, in tegenstelling tot een hoop andere merken.
Dat zal ook te maken hebben met de gebruikte laders, aangezien je er eentje met ChaDeMo aansluiting zult moeten hebben voor de V2G functionaliteit. Dat is niet erg gangbaar voor een thuislader.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltlt
Nee dat staat los van Chademo of V2G. Gaat gewoon om reguliere thuislader AC.

Maar dan slim laden. Dus op de momenten dat de stroomprijs laag is en het aanbod dus groot. Dit is interessant bij dynamische prijzen, maar ook bij vaste prijs wordt nu korting geboden bij gebruik van slim laden.

[ Voor 58% gewijzigd door Ltlt op 09-12-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:40
Kun je daar aan de laadpaal kant niet iets voor verzinnen? Als je de granny charger gebruikt kun je er gewoon een schakelaar tussenzetten die je met home automation kunt aansturen. Zou bij een reguliere AC lader ook moeten kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ltlt schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 01:03:
Nee dat staat los van Chademo of V2G. Gaat gewoon om reguliere thuislader AC.

Maar dan slim laden. Dus op de momenten dat de stroomprijs laag is en het aanbod dus groot. Dit is interessant bij dynamische prijzen, maar ook bij vaste prijs wordt nu korting geboden bij gebruik van slim laden.
Dan heeft dat toch nul komma nul te maken met het merk auto dat je aan de lader hangt? Bij dynamisch laden adhv stroomtarief gaat er enkel om wanneer de lader vrijgegeven wordt, niet wat voor soort auto eraan hangt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
MadMarky schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:31:
[...]

Dan heeft dat toch nul komma nul te maken met het merk auto dat je aan de lader hangt? Bij dynamisch laden adhv stroomtarief gaat er enkel om wanneer de lader vrijgegeven wordt, niet wat voor soort auto eraan hangt.
Veel van die oplossingen praten met de auto. Deed VandeBron ook met tesla, doorgeven via een API van tesla wanneer ie mocht laden. De energieprijzen zijn 24u vantevoren bekend, dus dat kun je zo naar de auto pushen. Zo hoef je helemaal niks aan de laad infra te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Cereal schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:02:
Kun je daar aan de laadpaal kant niet iets voor verzinnen? Als je de granny charger gebruikt kun je er gewoon een schakelaar tussenzetten die je met home automation kunt aansturen. Zou bij een reguliere AC lader ook moeten kunnen toch?
Ik laad mijn Leaf met een Tesla Wall Connector op 3 fasen.
Deze laadpaal schakel ik aan/uit met een slimme stekker & Domoticz die een 3 fasen relais schakelt. Zo kan ik de laadpaal via mijn telefoon aan/uit zetten of via de scheduler/logica van de domotica.

De TWC is nog niet loadbalanced maar via Domoticz check ik het verbruik uit het Net en wanneer dat in huis teveel wordt, gaat de laadpaal tijdelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:54
jackaubrey schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:51:
[...]

nieuwe Fastned langs N33 zijn 2 van de 4 stalls gewoon met chademo.
heb je een bron dat er geen nieuwe chademo meer wordt gebouwd?
Ter info: vandaag in het RTL nieuws een artikel over de onzekere toekomst van Renault Zoë en de Chademo stekkers langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

schumi1986 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:06:
[...]

Ter info: vandaag in het RTL nieuws een artikel over de onzekere toekomst van Renault Zoë en de Chademo stekkers langs de snelweg.
Een linkje erbij was teveel moeite?
Nogal wiedes dat ChaDeMo op termijn ooit zal verwijnen, om nog maar te zwijgen over de oude AC connectoren waar het artikel vooral over gaat. Maar vooralsnog is de beschikbaarheid van ChaDeMo vrij goed en zie ik nog steeds nieuwe snelladers verschijnen met die connector. Bijvoorbeeld de Vattenfall laders bij McDonalds.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:54
MadMarky schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:36:
[...]

Een linkje erbij was teveel moeite?
Nogal wiedes dat ChaDeMo op termijn ooit zal verwijnen, om nog maar te zwijgen over de oude AC connectoren waar het artikel vooral over gaat. Maar vooralsnog is de beschikbaarheid van ChaDeMo vrij goed en zie ik nog steeds nieuwe snelladers verschijnen met die connector. Bijvoorbeeld de Vattenfall laders bij McDonalds.
Vriendelijk reageren is gratis hè ;)

Ik zag het op het RTL nieuws op TV.
Ik blijf erbij dat de Leaf een ideale auto is voor woon - werkverkeer maar dat het op termijn een uitdaging gaat zijn om trips te maken met een afstand van +200km

In 5 jaar Leaf bezit heb ik veel zien veranderen van op veel plaatsen gratis laden en in m’n uppie bij Fastned staan tot laadkosten duurder dan brandstof en flink in de rij omdat er maar een enkele snellader is.

Over 5 jaar zijn veel snelladers die er nu al een tijdje staan vervangen voor nieuwe snellere exemplaren en dan is de kans heel groot dat Chademo vrijwel niet of nauwelijks aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Laatst online: 25-05 09:53
Onze Leaf heeft daarom nu een ccs lader gekregen.

Auto moet aan blijven tijdens het laden om te werken maar functioneert verder wel. Laadsnelheid kan evt wat hoger dan chademo ingesteld.

Deze ingreep heeft weer allerlei andere functionaliteit ongedaan gemaakt - da's vooralsnog nogal onhandig, maar wie weet is dat weer te fixen. Ik hoop het in ieder geval van harte!

[ Voor 16% gewijzigd door antoinem op 10-12-2023 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
antoinem schreef op zondag 10 december 2023 @ 02:27:
Onze Leaf heeft daarom nu een ccs lader gekregen.

Auto moet aan blijven tijdens het laden om te werken maar functioneert verder wel. Laadsnelheid kan evt wat hoger dan chademo ingesteld.

Deze ingreep heeft weer allerlei andere functionaliteit ongedaan gemaakt - da's vooralsnog nogal onhandig, maar wie weet is dat weer te fixen. Ik hoop het in ieder geval van harte!
Hier ook een CCS lader gekregen van Muxsan. Laadt nu met 88 kW Max heb ik gezien. Is naar mijn mening nog iets te veel omdat ik bang ben dat de batterij nu wel heel snel opwarmt. Wellicht dat ik het wat laat verlangen. Wat heeft het precies ongedaan gemaakt bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
Ik kon laden met 11kW thuis en met 22kW waar beschikbaar. Dat was vannacht 3,5kW en later kwam er een tweede fase bij en kwamen op iets van 7kW.
Je begrijpt dat die 22kW type2 laadfacilitiet niet gratis was...

Ik heb ovms draaien met een emonovse laadpunt. Die combi stuurt laden via mqtt heel precies aan - je kunt daarmee tot precies de gewenste soc laden. Maar ovms heeft een werkende OBD2 poort nodig. Die leek vannacht bij de start van het laden uitgeschakeld te worden.

Met het uitschakelen van stroom naar de odb2 en daarmee de ovms ( en niet weer inschakelen ), stopt ook het voorverwarmen van de auto voor mijn meisje en zijn we weer terug bij ruiten krabben etc. - first world problems, ik weet het.

Categorie klein ongemak - lampje in laadpoort is weg.

Even afwachten wat er verder nog opduikt. Werk is wat mij betreft nog niet af vanwege dat laadtempo verlies. Da's namelijk onhandig bij een dynamisch energiecontract. Daar is in 5 uur ruim 50kWh kunnen opnemen nogal voordelig.

[ Voor 15% gewijzigd door antoinem op 10-12-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:00
Er zijn Chademo naar CCS adapters in ontwikkeling lijkt het! Ik ben erg benieuwd of dit uiteindelijk op de markt gaat komen, lijkt mij dat er wel een flinke markt voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59khzTXW4KQV_ur3nq-JU3xVWtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbhx92whSBQYB4HeKBGI4030.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgieNMaF4U6RL9vzvFKamtKGxBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNcHitnfX4BzEqBH1KR5B8ru.jpg?f=fotoalbum_tile

YouTube: They did not even test it on vehicles!💀

Ben ook benieuwd wat het oordeel van @mux hierover is?

[ Voor 55% gewijzigd door KoenVW76 op 10-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltlt
Cereal schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:02:
Klinkt inderdaad nog als een idee. In ieder geval om iets meer controle te hebben over het in en uitschakelen van het laden. Zie alleen even niet voor me hoe dit bij de reguliere AC lader toegevoegd kan worden.

Verder vraag ik me wel af of je hiermee gebruik kan maken van de diensten/apps die de energieleveranciers bieden. Zoals ik het lees kun je daarvan alleen gebruik maken als je een bepaald type auto of laadpaal hebt die ze ondersteunen. Dus echt slim laden is dan nog niet van toepassing ben ik bang.

Heb eens wat vragen uitgezet over de ondersteuning van Nissan modellen. Zou het wel jammer vinden als Nissan hier geen mogelijkheid in gaat bieden. Zeker omdat te lezen is dat zo'n beetje alle automerken hier wel al ondersteuning in bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Hemmik en @antoinem ik krijg het idee dat jullie over twee verschillende stekkers praten.
Aan de ene kant heb je de CCS-combo type 2 stekker, die twee extra pinnen heeft voor DC snelladen. Dit is een vervanging voor ChaDeMo en tegenwoordig ook wijdverspreid op nieuwe auto's.
Aan de andere kant heb je de ombouw van enkelfase naar driefase, waardoor je met de reguliere CCS type 2 stekker op 11kW kunt laden ipv 4kW. Dit is géén alternatief voor snelladen via ChaDeMo.

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 10-12-2023 23:21 . Reden: Stekker types verduidelijkt ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
@MadMarky bekend - thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
MadMarky schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:01:
@Hemmik en @antoinem ik krijg het idee dat jullie over twee verschillende stekkers praten.
Aan de ene kant heb je de CCS-combo stekker, die twee extra pinnen heeft voor DC snelladen. Dit is een vervanging voor ChaDeMo en tegenwoordig ook wijdverspreid op nieuwe auto's.
Aan de andere kant heb je de ombouw van enkelfase naar driefase, waardoor je met de reguliere CCS stekker op 11kW kunt laden ipv 4kW. Dit is géén alternatief voor snelladen via ChaDeMo.
Reguliere CCS stekker = 11 kW laden???
Ik neem aan dat je een 'reguliere Type 2 stekker' bedoelt...

CCS is de Combined stekker die er juist is voor DC fastcharging. Die heeft (vrijwel) niemand thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Bij het plaatsen van een CCS connector vervangen ze je type 2 connector, en als je gelijk de boordlader vervangt kun je 3 fase 11kw laden of meer betalen voor een 22kw boord. Dat gaat dan via t type-2 van de CCS poort. Chademo blijft bij zo’n conversie zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@GadgetFrank al goed, ik heb mijn post iets verder verduidelijkt.

@Cereal en dat is dus precies het verschil wat ik met mijn vorige bericht bedoel. Om te kunnen snelladen via CCS heb je de CCS snellaad upgrade van Muxsan nodig waarbij je ChaDeMo poort wordt vervanden door een CCS Combo type 2, die je tegenwoordig overal bij snelladers ziet. Dat is ook waar Hemmik het over had met die hoge laadsnelheden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
MadMarky schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:27:
@GadgetFrank al goed, ik heb mijn post iets verder verduidelijkt.

@Cereal en dat is dus precies het verschil wat ik met mijn vorige bericht bedoel. Om te kunnen snelladen via CCS heb je de CCS snellaad upgrade van Muxsan nodig waarbij je ChaDeMo poort wordt vervanden door een CCS Combo type 2, die je tegenwoordig overal bij snelladers ziet. Dat is ook waar Hemmik het over had met die hoge laadsnelheden.
Klopt bijna, de Chamedo blijft, de type 2 (of 1 bij oudere leafs) wordt vervangen door CCS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
Ja, ik! Zie: SiNTeK in 'Volkswagen brengt software-update uit waardoor EV als thuisaccu kan fungeren'

Daar leg ik het wat meer uit. Wat zou je verder nog willen weten? 🤗

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:44

ThsAdrns

Be the change!

Mooi! Je benoemt dat de SOH van de accu van 93,3% naar 92,6% is gegaan. Dat kan inderdaad met koude te maken hebben, maar het kan ook een artefact zijn. De ZE1 maakt voor de SOH gebruik van een schatting op basis van gebruik, die periodiek wordt bijgewerkt. Als je de SOH voortdurend bijhoudt, zie je stapjes in de grafiek. Die zeggen dus meer over de nauwkeurigheid van de rekenmethode dan over de accu zelf.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ha gaaf, ik zat ook naar een Quasar wallbox te kijken voor met mijn Env200 40kwh. Ik zag een filmpje online waarbij hij een best wel luide fan had, Klopt dat? Zijn je verwachtingen dat het een grote impact op de SOH van de accu gaat geven? Als het max 7,4 kw is lijkt mij dat dat ook wel mee zal vallen. Wel fijn ook dat je thuis redelijk snel kan laden via de chademo poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
ThsAdrns schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:14:
Als je de SOH voortdurend bijhoudt, zie je stapjes in de grafiek. Die zeggen dus meer over de nauwkeurigheid van de rekenmethode dan over de accu zelf.
Ben net aan het proberen Leaf Spy Pro aan Home Assistant te hangen om dat idd. met wat meer tussentijdse updates bij te houden. Dropbox oid. zou ook nog kunnen. Zal het iig. eens nauwkeuriger in de gaten houden!

Edit: Typo!

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiNTeK
KoenVW76 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:58:
Ik zag een filmpje online waarbij hij een best wel luide fan had, Klopt dat?
Dat filmpje heb ik ook gezien en ik schrok er nogal van, toen had ik dat ding al thuis liggen in een doos. 😅 Uiteindelijk bleek dat echt alles mee te vallen! 🤗

Ik heb het idee dat de impact op de SOH echt meevalt tot nu toe. Andere V2G Liberty gebruikers lijken dat ook te bevestigen.

Ik laad nu met 20A x 230V dus ± 4,7kW. Met een 1x 35A zou je sneller moeten kunnen 30A x 230V = ± 6,9kW (maar dan moet je wel ruimte hebben op die ene fase 😉). Ik heb nog uitgezocht of het allemaal nog wat sneller kon, maar.. Dat loopt toch wel aardig in de papieren met 3x25A (huidige aansluiting) is bij Stedin € 354,55, terwijl 3x35A € 1.480,58 (!) is, zie https://www.stedin.net/tarieven. Dus maar bij het oude gelaten.. 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de H11 Halogeen lampen voor iets beters. De standaard set is echt prut, en ik zit te kijken naar een setje van Philips.

Nu zie ik ook dat Philips voor 5 tientjes led aanbied. Gaat dit zonder foutmeldingen in de Leaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:20
nieuws: Shell gaat blokkeerkosten rekenen na vier uur bezet houden bepaalde o...
Let hier op als je een Shell laadpas gebruikt. Met 1-fase laden (zoals bij een Leaf) haal je makkelijk 4 uur. Ook als je je auto een hele nacht laat opladen natuurlijk.
Ik heb zelf geen Shell laadpas, maar ik kan me voorstellen dat dit (blokkeerkosten) ook bij andere aanbieders op termijn kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Heb net 2 weken geleden afscheid genomen van mijn Nissan leaf eerste generatie uit 2011. Bereik was gezakt naar rond 70KM op een volle lading. Voor woon werk was dat prima maar voor de wat langere ritjes werd het lastig. Nu heb ik een Corsa e 50Kw
Bereik is 270 dat is een verademing . Maar Nissan heeft zijn beste tijd gehad . Was toe aan iets wat snel kon opladen . De Corsa leek toen een goede optie. Als ik een Leaf voorbij zie gaan denk ik aan mijn ex

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Raoul.TLS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:38:
Heb net 2 weken geleden afscheid genomen van mijn Nissan leaf eerste generatie uit 2011. Bereik was gezakt naar rond 70KM op een volle lading. Voor woon werk was dat prima maar voor de wat langere ritjes werd het lastig. Nu heb ik een Corsa e 50Kw
Bereik is 270 dat is een verademing . Maar Nissan heeft zijn beste tijd gehad . Was toe aan iets wat snel kon opladen . De Corsa leek toen een goede optie. Als ik een Leaf voorbij zie gaan denk ik aan mijn ex
Grappig, ik denk dan aan mijn zwager die voor € 8000 nu met een 40kWh accu rond rijdt (bereik: 200 km). Ook een MY2011...
Hoe vaak gebruik je meer dan 2x per dag snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik had een 24Kw Leaf tja snel laders gebruik ik alleen weekeind als ik naar Haarlem (naar me zus) ga.
Heen weg 1 keer
Terug weg 2 keer 24Kw is net te weinig 40KW is net wat beter geeft je een beter bereik en 8K is mooi heb 3 jaar geleden 9 k voor me leaf betaald min Sepp subsidie . Ik moest bijna 9 maanden terug betalen maar denk hoop dat het niet hoef nu ik een andere elektrische auto heb.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoenVW76
Het CCS-Chademo koppelstuk is bijna uit de testfase, werkt inmiddels met Nederlandse snel laders. Onderstaande screen komt uit de E-nv200 groep op facebook. Verwachte verkoopprijs is 1000 euro. Lijkt mij dat deze oplossing de toekomst is voor Leaf en E-nv200 rijders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyB0D1mORl-evsaT4SU86HCfkGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BAbf8RiEG9k7oZ3jMhD0A0yS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
KoenVW76 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:29:
Het CCS-Chademo koppelstuk is bijna uit de testfase, werkt inmiddels met Nederlandse snel laders. Onderstaande screen komt uit de E-nv200 groep op facebook. Verwachte verkoopprijs is 1000 euro. Lijkt mij dat deze oplossing de toekomst is voor Leaf en E-nv200 rijders.

[Afbeelding]
Aannemende dat (de grote) snellaadpartijen hem niet blokkeren op hun snelladers op eniger wijze. Ik kan me voorstellen dat het re-de-lijk triviaal is om het ID van een dergelijke adapter uit te snuffelen en er een stokje voor te steken. Dat zou wel knettertje zonde zijn, want het is best een elegante oplossing voor een niet insignificant aantal EV rijders.

Ik weet uit het verleden dat bijvoorbeeld Fastned absoluut niet happig was op dergelijke "knutselprojecten".

Daarnaast, het feit dat er maar 1 contactor in zit en geen 2 maakt het ook niet een maximaal veilig apparaat.

Het is best een toffe eerste stap, maar ik heb weinig hoop voor een landurige, blije gebruiksperiode door véél mensen.

• DanTm
  • Niet online
Het zou wel gaaf zijn als het een blijvende oplossing zou zijn.
De muxan ombouw vind ik persoonlijk te veel geld.

Als dit beschikbaar zou zijn zou ik mijn Leaf nog wel langer houden denk ik.

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:51
Hi all,

Nissan leaf 2018 + Samsung A53

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3ERTfvgrpvO8amUZT_ryzfIBko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t7uew9ybijkz3Y4qAkBAcKT.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje, iemand bekend met deze melding?
Als mijn pa zijn Samsung aansluit krijgt ie vroeg of laat deze melding.
En dan moet je de USB kabel loskoppelen en weer aansluiten om verder te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

eitje84 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
Hi all,

[Afbeelding]

Gebruik de originele USB kabel van je Samsung, niet een aftermarket ding. Een Leaf is daar erg gevoelig voor.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
eitje84 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:27:
Hi all,

[Afbeelding]

Zou denken dat dat misschien te maken heeft met de keuzes die je vaak op androids ziet als je ze inplugt of je alleen wil laden, als opslag enzovoort. En dat hij wellicht soms kiest voor opslag? Of geen keuze maakt? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:51
Mar.tin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
[...]

Zou denken dat dat misschien te maken heeft met de keuzes die je vaak op androids ziet als je ze inplugt of je alleen wil laden, als opslag enzovoort. En dat hij wellicht soms kiest voor opslag? Of geen keuze maakt? O+
Zou kunnen, maar dan zou ik verwachten dat ie het helemaal niet doet ipv tijdelijk.

Ga maar een orginele Samsung Kabel proberen.
'issue' daarmee is dat de gene die bij de telefoon zat usb c - usb c is en dat slikt de 'oude' leaf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:45
Of https://www.aawireless.io/shop draadloos, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devrim
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 11:07
Geen problemen met audio die er uit vliegt, connectieproblemen oid? Wil er al een tijdje eentje maar ben benieuwd naar eraringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riennn2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08-2024
Beste wensen allemaal :)

Ik gebruik zelf deze: https://carsifi.com/
Heb er 2 ( 1 voor leaf, 1 voor peugeot). werkt perfect. is wel even kloten om het in eerste instantie aan de gang te krijgen bij de leaf, omdat deze een bepaald protocol niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Hoe hebben jullie de warmteinstelling staan? Ik merk bij onze nieuwe Leaf dat zelfs met climate control op 16 ik het nog te warm vind worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
outlandos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:34:
Hoe hebben jullie de warmteinstelling staan? Ik merk bij onze nieuwe Leaf dat zelfs met climate control op 16 ik het nog te warm vind worden.
Ik had mijn 2018 altijd op handmatig, blowerstandje 1, en dan de temperatuur aanpassen al naar gelang wat ik prettig vond.
Airco meestal uit, tenzij het besloeg, dan even aan (of in de zomer).

Blaasrichting meestal voeten+gezicht, tenzij het even op het raam nodig was.

99% van de tijd was dat enkel incidenteel even een tikje omhoog/omlaag qua temp om het prettig te krijgen, of als het buiten -5 was dan was er bij vlagen blowerstandje 2 nodig om het comfy te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
outlandos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:34:
Hier dezelfde ervaring. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat de combinatie Heat+AC doet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
DRAFTER86 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Hier dezelfde ervaring. Het is me ook niet helemaal duidelijk wat de combinatie Heat+AC doet....
verwarmen en ontvochtigen... gebruik het vaak samen als er meerdere personen in de auto zitten..

In mijn ervaring is het de slechtse climate control die ik in en auto heb meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
ArjoK schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:28:
[...]

verwarmen en ontvochtigen... gebruik het vaak samen als er meerdere personen in de auto zitten..

In mijn ervaring is het de slechtse climate control die ik in en auto heb meegemaakt.
Hoe stel jij hem dan in, ook gewoon op standje 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
outlandos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Hoe stel jij hem dan in, ook gewoon op standje 1?
Ja meestal standje 1 en temperatuur op 16 of 17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Mijn Leaf (2014) werkt prima qua climate control. Alleen de temperatuur instelling moet in de winter meestal op 21 of 22 voordat het warm wordt.
En rijden met de ECO knop aan beperkt het vermogen van de warmtepomp waardoor verwarmen nog langzamer gaat.
Meestal standje 2 of 3, ECO, Heat, A/C aan. 5 minuten voor aankomst Heat en A/C uit zodat de verdamper kan drogen. Anders krijg je van die muffe geurtjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
Vandaag voor het eerst een leaf aan een ccs lader zien staan bij de fastned in Vielsalm.

Blijft apart en mooi om te zien dat dit kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Laatst online: 20:29

matroosoft

Lone Christian

Vandaag een mooie vergelijking tussen de Ioniq en de Leaf bij temperaturen van gemiddeld -2 graden.

Met de Ioniq van huis naar de garage voor APK en terug naar huis.
Met een Leaf leenauto naar het werk en terug naar de garage.

Ioniq 28kWh
Gereden afstand 88km
Resterende range 45km
Theoretische range 133km

Leaf 40kWh
Gereden afstand 138km
Resterende range 14km
Theoretische range 152km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ArjoK schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Nouja, slechtste ooit... Verwarmen en koelen doet ie prima, maar hij verwarmt veel te fanatiek. Volgens mij hebben ze de temperatuursensor op een ongelukkige plek geplaatst.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Laatst online: 12:31
gisteren reed ik in mijn 2019 leaf tekna op de snelweg, toen plots mijn accupercentage van 40% naar 13% dropte. Gelukkig herstelde zich dit terug naar 30%, maar ik schrok toch behoorlijk. Moet/zal ik hiervoor morgen de garage bellen om er naar te laten kijken (bad cells)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 00:52

FaceDown

Storende factor.

Hier een 2020 Leaf (2e hands). Na een aantal uur kunnen we met de app geen verbinding meer krijgen met de auto (lampen laten knipperen of airco aan). Als we de auto met de sleutel op slot zetten of ontgrendelen dan werkt de app ook weer, voor een x aantal uur.
Het lijkt alsof het systeem in een soort slaapstand komt en daar niet meer uit komt. Alle updates zijn geinstalleerd.
Contact met Nissan gehad maar die kwamen niet verder dan "uit laten lezen bij dealer".
Iemand enig idee?

[ Voor 12% gewijzigd door FaceDown op 16-01-2024 22:21 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BasvanS schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:38:
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van de H11 Halogeen lampen voor iets beters. De standaard set is echt prut, en ik zit te kijken naar een setje van Philips.

Nu zie ik ook dat Philips voor 5 tientjes led aanbied. Gaat dit zonder foutmeldingen in de Leaf?
Al iets mee gedaan? Ik heb alle intereur ledjes vervangen met een setje van Ali en ben nu ook op zoek naar de rest van de lampen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
Nee, led leek mooi, maar lijkt niet gekeurd voor de openbare weg..

Nu wss gewoon een setje witte philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
FaceDown schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:20:
Het lijkt alsof het systeem in een soort slaapstand komt en daar niet meer uit komt. Alle updates zijn geinstalleerd.
Dit hebben wij ook, lijkt normaal gedrag. Auto gaat op slaapstand met update naar app enkel eens in de zoveel tijd. Ideaal is het niet, maar gelukkig kunnen wij vanuit huis de auto openen zodat de app weer werkt, om vervolgens de verwarming te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinem
Hier een 2020 Leaf (2e hands). Na een aantal uur kunnen we met de app geen verbinding meer krijgen met de auto (lampen laten knipperen of airco aan). Als we de auto met de sleutel op slot zetten of ontgrendelen dan werkt de app ook weer, voor een x aantal uur.
Contact met Nissan gehad maar die kwamen niet verder dan "uit laten lezen bij dealer".
Iemand enig idee?
Wij hebben een 2014 Tekna.
Die houden we "onder controle" met het open vehicle monitoring system.
Werkt goed voor wat betreft voorverwarmen, op peil houden 12v accu en opladen tot een specifiek percentage.
Zie hier: https://github.com/openve...hicle-Monitoring-System-3
Maar misschien al lang bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
BasvanS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:38:
Nee, led leek mooi, maar lijkt niet gekeurd voor de openbare weg..

Nu wss gewoon een setje witte philips.
Het mag niet, maar ik heb er ook met APK nooit gezeur over gehad. Maar YMMV O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

antoinem schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Wij hebben een 2014 Tekna.
Die houden we "onder controle" met het open vehicle monitoring system.
Werkt goed voor wat betreft voorverwarmen, op peil houden 12v accu en opladen tot een specifiek percentage.
Zie hier: https://github.com/openve...hicle-Monitoring-System-3
Maar misschien al lang bekend.
Kende ik nog niet! Wel interessant. Heb je de hardware zelf moeten bouwen of kun je dat ergens kant en klaar kopen?

Edit: Ik zie het al! Nu noem ik 227 GBP niet echt heel 'inexpensive' :)

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 17-01-2024 14:22 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Governator
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-01-2024
Beste leden,

Ik heb een vraag of er leden zijn met een accuvervanging van een leaf (30 kWh) onder garantie en wat hier de levertijd bij was. Ik heb een 2016 30 kWh leaf en de accu is onder de 9 bars gekomen. Nissan heeft toegezegd dat de accu vervangen gaat worden, maar konden absoluut geen datum aangeven wegens leveringsprogramma. De dealer zei dat het heel lang kan gaan duren.

Wel balen, want met de huidige actieradius kan ik weinig en moet ik vaak mijn benzineauto gebruiken.

Iemand dezelfde ervaring/advies?

Bedankt alvast.

Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinem
FaceDown schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Kende ik nog niet! Wel interessant. Heb je de hardware zelf moeten bouwen of kun je dat ergens kant en klaar kopen?

Edit: Ik zie het al! Nu noem ik 227 GBP niet echt heel 'inexpensive' :)
Soort mix - ik wilde graag een NL-kaartje van Symio. Dat heb ik er even ingezet.
Prettig ding en zorgt er voor dat je kunt kunt laden tot het percentage dat jij wilt, niet wat Nissan een goed idee vindt. Vanmorgen nog heel populair bij moeder de vrouw geworden door voor haar een voorverwarmde warme wagen te verzorgen voordat haar werkrit begon. En met de mqtt functionaliteit kun je samen met bijvoorbeeld de emonevse laden wanneer dat past bij je optimale dynamisch stroom tarief.

Ik denk dat ik het al terug heb verdiend..... 8)

[ Voor 9% gewijzigd door antoinem op 17-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Iemand enig idee?
Geen last van met een 2018 Acenta. De Nissan app werkt eigenlijk best betrouwbaar itt die van mijn nieuwe Opel Corsa :')
Ik gebruik een Android telefoon, heb ij misschien een Apple?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Iemand enig idee?
Heb je je 12v accu wel 's gemeten qua voltage?
Alles onder 12v gemeten betekent dat je accu 40% of minder geladen is. De Leaf is erg gevoelig voor een zwakke 12v accu.

Probeer 'm een nachtje te laden met een Optimate o.i.d.

P.S. Uiteraard even meten zonder contact aan anders wordt de accu door de DC-DC converter bijgeladen en meet je 14,5v :P

[ Voor 7% gewijzigd door GadgetFrank op 18-01-2024 13:18 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste