Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 21 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

GadgetFrank schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Heb je je 12v accu wel 's gemeten qua voltage?
Alles onder 12v gemeten betekent dat je accu 40% of minder geladen is. De Leaf is erg gevoelig voor een zwakke 12v accu.

Probeer 'm een nachtje te laden met een Optimate o.i.d.

P.S. Uiteraard even meten zonder contact aan anders wordt de accu door de DC-DC converter bijgeladen en meet je 14,5v :P
Er zit een nieuwe (goede) 12v accu in.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Geen last van met een 2018 Acenta. De Nissan app werkt eigenlijk best betrouwbaar itt die van mijn nieuwe Opel Corsa :')
Ik gebruik een Android telefoon, heb ij misschien een Apple?
Ook Android (Samsung S23). Het ligt gegarandeerd niet aan de app. Even de 'slapende' auto ontgrendelen met de sleutel (of juist nog eens op slot zetten) en het werkt meteen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

FaceDown schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ook Android (Samsung S23). Het ligt gegarandeerd niet aan de app. Even de 'slapende' auto ontgrendelen met de sleutel (of juist nog eens op slot zetten) en het werkt meteen.
Die van ons krijgt volgende week een software update bij de dealer vanwege een terugroepactie. Hoop niet dat ik dan dezelfde issues krijg met een 'slapende' auto :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 08:20
MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Die van ons krijgt volgende week een software update bij de dealer vanwege een terugroepactie. Hoop niet dat ik dan dezelfde issues krijg met een 'slapende' auto :X
Ik heb deze update al gehad en mijn auto heeft geen issues met de app. Ik heb trouwens wel een docker container draaien die elk uur de status van de auto ophaalt en in Home Assistant weergeeft. Misschien dat de auto daardoor 'wakker' blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
GadgetFrank schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Heb je je 12v accu wel 's gemeten qua voltage?
Alles onder 12v gemeten betekent dat je accu 40% of minder geladen is. De Leaf is erg gevoelig voor een zwakke 12v accu.

Probeer 'm een nachtje te laden met een Optimate o.i.d.

P.S. Uiteraard even meten zonder contact aan anders wordt de accu door de DC-DC converter bijgeladen en meet je 14,5v :P
Nog een functie van die ovms (zie hierboven)…..
wanneer je de AC aanzet, activeer je de grote batterij die vervolgens de 12 volt accu weer een duw geeft.
Ik hou er verder over op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 08:03
Dala demonstreert een werkende CCS naar Chademo adapter <3
# Chademo EV owners are saved! 🙌
YouTube: Chademo EV owners are saved! 🙌
# Productpagina:
https://www.alibaba.com/p...C-fast_1600998694103.html

Ik ben heel benieuwd naar de reviews hiervan de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:21
silvanverschuur schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:22:
[...]

Ik heb deze update al gehad en mijn auto heeft geen issues met de app. Ik heb trouwens wel een docker container draaien die elk uur de status van de auto ophaalt en in Home Assistant weergeeft. Misschien dat de auto daardoor 'wakker' blijft?
Welke gebruik jij daarvoor? Ik had er een hele tijd terug eentje, maar die is gestopt met werken, en ik vond toen niet direct een werkend alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
antoinem schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Nog een functie van die ovms (zie hierboven)…..
wanneer je de AC aanzet, activeer je de grote batterij die vervolgens de 12 volt accu weer een duw geeft.
Ik hou er verder over op.
@FaceDown heeft een nieuwere generatie Leaf, waarbij OVMS niet werkt als ik me niet vergis, omdat de OBD2 poort van die modellen niet actief is wanneer de auto uit staat, wat bij de eerdere generaties wel het geval was. Vanaf de 40kWh versie werkt het niet meer (of dat was toch zo toen ik er info over zocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MadMarky schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Na de software update een paar kleine dingen gemerkt, zoals dat bijvoorbeeld de laatste stand van de e-pedal nu onthouden wordt bij het starten. Dat deed de vorige (2018?) software niet en had daar ook geen optie voor.

Wat ik echter ook merk is dat de auto soms even lijkt te "spookladen". Dan hoor je wat relais klikken en begint er één blauwe lamp te knipperen van de accustatus. Even later stopt ie daar dan weer mee. Zag het hem gisteren voor het eerst doen, nog 68% accu dus geen signaal dat ie bijna leeg was oid.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:29

ThsAdrns

Be the change!

Is dat niet gewoon het bijladen van de 12V accu?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
Klopt, 99% zeker dat het de 12V accu is die wordt bijgeladen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MadMarky schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Na de software update een paar kleine dingen gemerkt, zoals dat bijvoorbeeld de laatste stand van de e-pedal nu onthouden wordt bij het starten. Dat deed de vorige (2018?) software niet en had daar ook geen optie voor.

Wat ik echter ook merk is dat de auto soms even lijkt te "spookladen". Dan hoor je wat relais klikken en begint er één blauwe lamp te knipperen van de accustatus. Even later stopt ie daar dan weer mee. Zag het hem gisteren voor het eerst doen, nog 68% accu dus geen signaal dat ie bijna leeg was oid.
Hm wellicht lost dat dan ook het probleem van de slapende auto op. Wij hebben ook bericht over de terugroepactie ontvangen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
GORby schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Welke gebruik jij daarvoor? Ik had er een hele tijd terug eentje, maar die is gestopt met werken, en ik vond toen niet direct een werkend alternatief.
Ik gebruik yp87/leaf2mqtt. Deze werkt bij mij al 2 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
silvanverschuur schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Ik gebruik yp87/leaf2mqtt. Deze werkt bij mij al 2 jaar zonder problemen.
Bedankt!

Die had ik ook als ik me niet vergis. Wat is het modeljaar van jouw Leaf? Daar zat ook nog verschil op meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
GORby schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Bedankt!

Die had ik ook als ik me niet vergis. Wat is het modeljaar van jouw Leaf? Daar zat ook nog verschil op meen ik me te herinneren.
Ik heb een leaf uit 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvOl
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
Goedenavond,

Hoop dat hier iemand een antwoord heeft op mijn vragen. Ben in het bezit van een Nissan Leaf 40kWh van 2018. Nu heb ik sinds 2 maand dat de actieradus bij 160km in één keer naar beneden valt naar 20km.
Bij dealer laten uitlezen, deze geeft aan dat de capaciteit goed is ( 12 van de 12 blokjes), maar dat Cel 35 defect is en dit buiten de garantie valt. Dit zou dan onder de garantie vallen van 5 jaar en 100000km. Op moment van melden dus volgens de dealer 1 maand buiten de garantie. Zelfs geen coulance.

Is iemand hier bekent mee? En zijn er ook andere partijen die deze cel kunnen vervangen buiten een dealer om?

Alvast bedankt voor jullie advies/hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:34
Hmm ik haal er donderdag 1 op en ze gaven aan dat er 8 jaar op de accu zat? Mag ik wel even op papier navragen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

FaceDown schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:09:
[...]

Hm wellicht lost dat dan ook het probleem van de slapende auto op. Wij hebben ook bericht over de terugroepactie ontvangen.
Dat probleem had (en heb) ik alleen helemaal niet. App werkte eigenlijk altijd prima.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Op de 24 kWh accu werd 5 jaar garantie gegeven. Op alle jongere accu's 8 jaar garantie.
https://nissanelectricclub.nl/knowledge-base/ev-faqs/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:54
Woudtwe schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:29:
Hmm ik haal er donderdag 1 op en ze gaven aan dat er 8 jaar op de accu zat? Mag ik wel even op papier navragen dus
De garantie op de accu is vanuit Nissan zelf, niet vanuit de dealer.
https://www.nissan.nl/Services/ondersteuning-verzekering-en-garantie/nissan-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MJNShQumA8fyuWjBhXlpyErixA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdDiaqhSmKDSO4KkZvGhmPAF.jpg?f=fotoalbum_large

Iedere keer als ik de auto start krijg ik deze melding, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:48
outlandos schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:44:
[Afbeelding]

Ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
outlandos schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:44:
[Afbeelding]

Ja, en nee, je kan het niet uit zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Als ik mijn (vermoedelijk originele) laadkabel in mijn auto (40 kWh Leaf uit 2018) plug gaat de auto piepen en zet hij de kabel steeds van het slot af en weer opnieuw op slot. De 3 blauwe LEDs knipperen ook. Dit is ongeacht of de andere kant van de kabel op een laadpaal is aangesloten.
Ik heb het idee dat de verbinding tussen de kabel en de auto niet goed is, maar ik kan niet ontdekken waarom. Ik zie geen stof of vocht bij de contactpunten.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of wat een oplossing kan zijn? Ik kan nu namelijk niet opladen.

Een week geleden had ik trouwens dezelfde issue. Toen ik het een uurtje later nogmaals probeerde ging de auto weer een paar keer piepen maar daarna niet meer en kon ik toch opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Opxah schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:56:
Als ik mijn (vermoedelijk originele) laadkabel in mijn auto (40 kWh Leaf uit 2018) plug gaat de auto piepen en zet hij de kabel steeds van het slot af en weer opnieuw op slot. De 3 blauwe LEDs knipperen ook. Dit is ongeacht of de andere kant van de kabel op een laadpaal is aangesloten.
Ik heb het idee dat de verbinding tussen de kabel en de auto niet goed is, maar ik kan niet ontdekken waarom. Ik zie geen stof of vocht bij de contactpunten.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of wat een oplossing kan zijn? Ik kan nu namelijk niet opladen.

Een week geleden had ik trouwens dezelfde issue. Toen ik het een uurtje later nogmaals probeerde ging de auto weer een paar keer piepen maar daarna niet meer en kon ik toch opladen.
Klinkt toch wel als kortsluiting in je laadpoort, mogelijk door vocht.
Heb je het afdekkapje nog wel ter bescherming of is deze afgebroken?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
MadMarky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Klinkt toch wel als kortsluiting in je laadpoort, mogelijk door vocht.
Heb je het afdekkapje nog wel ter bescherming of is deze afgebroken?
Het afdekkapje zit er nog, zowel voor de poort als de kabel.
Inmiddels pakt de auto de kabel wel. Het zou inderdaad vocht kunnen zijn, dat nu genoeg is opgedroogd.
Ik ging toch al naar de garage o.a. voor de software update, dan vraag ik gelijk of ze hier naar kijken.

Het kan ook nog een mechanische issue zijn met de vergrendeling van de kabel.
Dash lights flashing and beep sounds
This particular pattern indicates a charging problem that’s most likely connected to the charging cable or a charge connector lock switch button.
The cable release mechanism may have gotten bent somehow, tricking your car into thinking that you’re holding the release button down. This is a mechanical issue that a certified mechanic should fix without much trouble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Opxah schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:56:

Bij een losse laadkabel zit er tussen de PE en de PP pin een weerstand waarmee zowel de auto als de laadpaal kunnen bepalen hoeveel ampere er door de laadkabel mag lopen. Dit is om te voorkomen dat er te hoge stromen gaan lopen over een kabel die daarvoor niet geschikt is.

In jouw geval zou het ook wel eens aan de laadkabel zelf kunnen liggen. Als de auto de weerstand niet kan bepalen kan ik mij voorstellen dat hij denk dat er geen kabel aanwezig is. Ik zou het voor de zekerheid ook eens testen met een andere laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Bij mij is de laadpaal nog niet geïnstalleerd dus zur even vast aan de 230V kabel. Is het normaal dat het 17 uur duurt van 20 naar 100%? 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Ja, laden met de granny (230V) brengt ongeveer 5% per uur bij de 40 kWh accu.

[ Voor 14% gewijzigd door ThsAdrns op 12-02-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Woudtwe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:21:
Bij mij is de laadpaal nog niet geïnstalleerd dus zur even vast aan de 230V kabel. Is het normaal dat het 17 uur duurt van 20 naar 100%? 😱
Kun je toch zelf uitrekenen? Via 230v laad je met 2kW per uur dus dat zal wel even duren, afhankelijk van hoe groot je accupakket is.
Overigens zou ik afraden om iedere keer helemaal naar 100% te laden, die laatste procenten duren extra lang en zijn ook extra belastend voor de accu.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:20

ITsEZ

parttime all-rounder

Na ~3 jaar en 115.000km kwam er toch ineens een storing in beeld. Benieuwd wat de dealer er morgen van gaat zeggen, maar ik vrees voor de accu na wat Google werk ;w

Pleeg onderhoud aan EV-systeem
Kan niet opnieuw starten na uitschakelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hpd6td5WuYWTamiG4_3a5uiptUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58vVcTilXw8QUyBhLSxL1HfH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ITsEZ op 15-02-2024 00:54 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
MadMarky schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:06:
[...]

Kun je toch zelf uitrekenen? Via 230v laad je met 2kW per uur dus dat zal wel even duren, afhankelijk van hoe groot je accupakket is.
Overigens zou ik afraden om iedere keer helemaal naar 100% te laden, die laatste procenten duren extra lang en zijn ook extra belastend voor de accu.
Ja als je het zo zegt is het idd logisch. Naja hopelijk komt het laadpunt snel dan kunnen we cht met zonnestroom werken.
Ik laad het idd het liefst niet helemaal tot 100, maar dat is wat ie aan gaf, de stekker was er eerder uit😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
ITsEZ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:44:
Na ~3 jaar en 115.000km kwam er toch ineens een storing in beeld. Benieuwd wat de dealer er morgen van gaat zeggen, maar ik vrees voor de accu na wat Google werk ;w

[Afbeelding]
Aan de andere kant wel een gratis verse accu 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Woudtwe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:46:
[...]
Aan de andere kant wel een gratis verse accu 😉
Toch niet zo positief als je zou denken. De auto moet naar het accu reparatie centrum (1100 euro onderzoekskosten). Vervolgens kijken ze daar wat er kapot is en of het onder garantie valt. Inschatting van de dealer was dat het wel onder garantie zou vallen, maar de vorige auto die ze die kant op hebben gestuurd was 4 maanden weggeweest. Mogelijkheid tot vervangend vervoer, max 3 dagen via de pechhulp. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 09:59
Woudtwe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Ja als je het zo zegt is het idd logisch. Naja hopelijk komt het laadpunt snel dan kunnen we cht met zonnestroom werken.
Ik laad het idd het liefst niet helemaal tot 100, maar dat is wat ie aan gaf, de stekker was er eerder uit😉
mensen, let nou voor 1 keer op de eenheden! laden gaat met een bepaald vermogen, bijv. 2kW. als je dat 1 uur lang doet heb je-----> tromgeroffel.... ---> 2 kWh aan energie toegevoegd aan je batterij. Stel. je hebt een 40 kWh batterij die helemaal leeg is dan duurt dat met 2kW-lader dus 40/2= 20 uur. Tadaa

edit: fout geqoute, @MadMarky had wat eenheden-gedoe in zn post.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 26-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
ITsEZ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Toch niet zo positief als je zou denken. De auto moet naar het accu reparatie centrum (1100 euro onderzoekskosten). Vervolgens kijken ze daar wat er kapot is en of het onder garantie valt. Inschatting van de dealer was dat het wel onder garantie zou vallen, maar de vorige auto die ze die kant op hebben gestuurd was 4 maanden weggeweest. Mogelijkheid tot vervangend vervoer, max 3 dagen via de pechhulp. ;w
Ja denk, das wel bizar zeg. Gaan ze hem er cel voor cel in monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Fr33z schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:12:
[...]

mensen, let nou voor 1 keer op de eenheden! laden gaat met een bepaald vermogen, bijv. 2kW. als je dat 1 uur lang doet heb je-----> tromgeroffel.... ---> 2 kWh aan energie toegevoegd aan je batterij. Stel. je hebt een 40 kWh batterij die helemaal leeg is dan duurt dat met 2kW-lader dus 40/2= 20 uur. Tadaa
Sorry dat ik zo snel niet had gezien dat hij maar 2 kW laad😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:20

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Fr33z schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Nee, dat is niet waar.

Je rekent niet het verlies van de omvormer mee. Deze zal ook tussen de 8 tot 10 procent liggen.
Dus 2 kilowatt uit het stopcontact is ongeveer 1,8 in je accu.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 09:59
ja ok, maar het ging me er vooral. om. dat er hele volksstammen kW en kWh continu door elkaar gooien en het daarmee alleen maar moeilijker maken voor zichzelf en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Fr33z schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 01:11:
ja ok, maar het ging me er vooral. om. dat er hele volksstammen kW en kWh continu door elkaar gooien en het daarmee alleen maar moeilijker maken voor zichzelf en anderen.
Als je je daar aan stoort kun je ook iets meer aandacht besteden aan wie je quote, want in het bericht van Woudtwe stond niets van kW of kWh genoemd?

Verder begrijp ik niet waar je hier 'hele volksstammen' ziet die het 'continu' fout doen. Mijn bericht is de enige van de laatste paar pagina's in dit topic waar het uberhaupt over laadstroom gaat en daar had ik inderdaad kWh kunnen gebruiken in mijn uitleg van '2kW per uur'. Wat volgens jouw redenatie overigens nog steeds correct is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:33
Net een mail gehad:
Uw NissanConnect EV-app wordt niet meer ondersteund vanaf 1 april 2024

Beste klant,

Graag willen wij u informeren dat de NissanConnect EV-app die momenteel is gekoppeld aan uw auto JN1FAAZE0U0005202, zal worden stopgezet vanwege de uitfasering van de 2G-technologie. Dit geldt voor de Nissan LEAF en de eNV200 die tot 2016 zijn geproduceerd.

De stopzetting van de NissanConnect EV-toepassing is een gevolg van de beslissing van de mobiele netwerkoperatoren om 2G-technologie niet langer te ondersteunen.

Als gevolg hiervan kunt u vanaf 1 april 2024 geen gebruik meer maken uw NissanConnect diensten via de NissanConnect EV-app.

U kunt er zeker van zijn dat belangrijke functies zoals de timer voor de klimaatregeling en de timer voor het opladen rechtstreeks toegankelijk zijn via het Infotainmentsysteem van uw auto. Raadpleeg hier de video's, uw Nissan Driver's Guide of de gebruikershandleiding voor meer informatie over het gebruik van deze functies.

U kunt erop rekenen dat Nissan zich blijft inzetten en blijft investeren in geavanceerdere technologieën en platforms voor toekomstige producten.

Wij waarderen uw steun als trouwe Nissan-rijder.

Met vriendelijke groet,
Nissan
Nu komt mijn Leaf uit 2011 en houdt het een keer op, maar als je er eentje uit 2016 hebt voelt het denk ik een beetje te snel dat de app eruit ligt. Niet dat je er veel mee kon maar ik zette soms de verwarming wel op afstand aan als bleek dat de ramen bevroren waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:32
Bokkiej schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:40:
Net een mail gehad:

[...]

Nu komt mijn Leaf uit 2011 en houdt het een keer op, maar als je er eentje uit 2016 hebt voelt het denk ik een beetje te snel dat de app eruit ligt. Niet dat je er veel mee kon maar ik zette soms de verwarming wel op afstand aan als bleek dat de ramen bevroren waren.
Hier ook dezelfde mail ontvangen; misschien tijd voor https://shop.openenergymonitor.com/ovms/ als je nog een aantal jaar wilt blijven rijden in je Leaf...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bokkiej schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:40:
Net een mail gehad:

[...]

Ik had hiervoor een Opel Corsa uit 2017, waarvan alle (GM) Onstar diensten al na twee jaar niet meer beschikbaar waren omdat Opel was verkocht aan PSA Stellantis. Dan valt 8 jaar nog wel mee, zeker als het komt door overmacht.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Wie weet hoe ik het informatie kanaal uitzet met de energie verbruik en tips, dit begint als de auto net gestart is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
ITsEZ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Helaas is het nog niet afgelopen. Vanochtend had ik ze weer aan de telefoon met de bevestiging dat er definitief geen vervangend vervoer toegekend gaat worden (doen ze niet boven de 100.000km schijnbaar). En dat ze nog geen diagnose hebben kunnen stellen in het reparatie centrum. Misschien dat het bij andere dealers sneller gaat, Bochane schijnt een eigen reparatiecentrum te hebben. Die kan ik je in ieder geval niet aanbevelen. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
ITsEZ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Helaas is het nog niet afgelopen. Vannochtend had ik ze weer aan de telefoon met de bevestiging dat er definitief geen vervangend vervoer toegekend gaat worden (doen ze niet boven de 100.000km schijnbaar). En dat ze nog geen diagnose hebben kunnen stellen in het reparatie centrum. Misschien dat het bij andere dealers sneller gaat, Bochane schijnt een eigen reparatiecentrum te hebben. Die kan ik je in ieder geval niet aanbevelen. :N
En heb je veel snelgeladen met de accu? Of altijd thuis in de lader?

Onze Leaf is ongeveer net zo oud, en wordt ook veel mee gereden, maar eigenlijk altijd thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Black Sparrow schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:58:
[...]

En heb je veel snelgeladen met de accu? Of altijd thuis in de lader?

Onze Leaf is ongeveer net zo oud, en wordt ook veel mee gereden, maar eigenlijk altijd thuisladen.
Wel regelmatig mee snelgeladen. Rond de 100.000km merkte ik eigenlijk al de "symptomen". Lage snelheid bij de laadpaal zelfs als de 80% nog niet bereikt was. Bijvoorbeeld 27kw snelheid bij een accu met 60% lading. Maar toen ik dit aangaf bij de dealer was het antwoord natuurlijk, niks aan de hand. Een ander symptoom schijnt het pingpongen van het accu percentage te zijn, dat het ineens van 80 naar 85 springt bijvoorbeeld.

Maar, zolang je dat soort dingen niet merkt zal het nog wel oke zijn met de accu. SOH was trouwens rond de 85-90% nog voor het defect, dus dat zegt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AiKoiN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05-2024
Iemand ervaring met het oplossen van de tcu die in standby gaat na 1,5 uur geen activiteit?

Als we de auto uit zetten en commando’s blijven sturen gaat het allemaal goed.
Tijdje niet ~1-2 uur dan geen response meer.

Accu 12v vervangen geen resultaat.

Leaf 8-2019 ze1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
https://www.reddit.com/r/...1bj1vlm/this_monstrosity/

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/this-monstrosity-v0-mu0wmim39epc1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=348801198d31c7457dd634e0907958b23be5c58c

Vond hem te leuk om hem niet te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ben benieuwd of ze de accu ook 'gestretched' hebben :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ik ga komende week een proefrit maken in een Nissan Leaf Tekna 40kWh uit mei 2019 en vroeg me af waar ik op moet gaan letten.

Online zag ik al dat er een technisch verschil zit vanaf mei 2019: andere app (ivm andere generatie van de TCU). Hoe identificeer ik zo'n 'under the hood refresh' of dat ik nog eentje van voor die datum rijd?

En zijn er behalve een nieuwe TCU/app nog voor- of nadelen aan zo'n sub-generatieverschil?

Als ik de persfoto's bekijk van de 2019-generatie (aangekondigd januari 2019, start levering mei) dan zie ik bijvoorbeeld een infotainment waarbij de SD-kaart niet meer zichtbaar en het scherm iets groter lijkt. Is dat iets waarop ik kan oordelen of ik te maken heb met een pre-mei of post-mei 2019 model? Of word ik dan op het verkeerde been gezet doordat dat een aparte 3.ZERO-editie is en dat naast Tekna gepositioneerd was die nog lang met het oudere infotainment geleverd is geweest? Ik vind het ontzettend moeilijk dat soort info te vinden - alles nieuws uit die tijd is vertroebeld door een 62 kWh versie en een 3.ZERO-variant.

Perspublicatie Nissan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjOpttZMWDthcPBOfYOsYWcrPHY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VSr4FyvUfDfyXLVB4IMUtV9q.png?f=fotoalbum_small

Nissan Connect informatie per generatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2qYiLmkYJwgxNzAhw4lL1OZiSo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/1E33BBHsrhYdHLQQrInWBUZC.png?f=fotoalbum_small

Dealer foto advertentie mei 2019 (proefrit, is dit niet eigenlijk een oudere?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Fu9EVYOcEn87Z2b7u_azoSBgM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/cz6nYiKqZef9v8FDguB9EmNt.png?f=fotoalbum_small

Dealer foto advertentie (random andere advertentie uit 2020):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WifNr8hbeyznYyXHIdv1fgehABw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/lVItHE44DK9leVU7CmLtx455.png?f=fotoalbum_small

Is het verschil tussen die laatste twee een andere "refresh" of is dat infotainmentsysteem is dat los van andere dingen is geupgrade over de tijd?
Uit de info van OVI zie ik geen enkel verschil.
Voorbeeld van bovenstaande twee auto's uit OVI (links 2020, rechts 2019):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdVcS7Xr2ezobHl8lyep43p9P7Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2r8TG26CFkGi6z2v7Hon0jUy.png?f=fotoalbum_medium

En hoe erg is dit? Terugroepactie "R23A6 PCB-NES-23-028"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ_3P8MppxfdVqgA22agmr6rT6I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Wmj3667JE7y96JNl0hVBiAVh.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 13-04-2024 13:46 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 20:08
En hoe erg is dit? Terugroepactie "R23A6 PCB-NES-23-028"
[Afbeelding]
Niet, tenminste ik heb dit nooit gemerkt.

Maar ik zet de cruisecontrol meestal uit door even de rem te gebruiken.
Maar ook als ik de cancel knop gebruik, heb ik nooit gemerkt dat die er vandoor wilde.

Het is een kwestie van even langs de Nissan dealer voor een software update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
hvwees schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:20:
Het is een kwestie van even langs de Nissan dealer voor een software update.
Je verwacht het niet maar dit gaat om een occasion die bij een Nissan-dealer staat aangeboden.
Zijn ze daar gewoon laks in het pro-actief updaten van de auto's en moet ik er zelf om bedelen? 🤨

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
gertvdijk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:22:
[...]

Je verwacht het niet maar dit gaat om een occasion die bij een Nissan-dealer staat aangeboden.
Zijn ze daar gewoon laks in het pro-actief updaten van de auto's en moet ik er zelf om bedelen? 🤨
🤦🏾‍♂️ OMG...

Of ze doen het pas bij de "afleverbeurt", ik zou dat sowieso afdwingen dat die met een update wordt geleverd.
Ondanks dat ik van mening ben dat het geen hele spannende update is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

gertvdijk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 13:37:
Ik ga komende week een proefrit maken in een Nissan Leaf Tekna 40kWh uit mei 2019 en vroeg me af waar ik op moet gaan letten.
Ik heb destijds voor de Nissan Electric Club deze FAQ mee opgezet, neem aan dat je deze gevonden had: https://nissanelectricclub.nl/knowledge-base/ev-faqs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ThsAdrns schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:03:
Ik heb destijds voor de Nissan Electric Club deze FAQ mee opgezet, neem aan dat je deze gevonden had: https://nissanelectricclub.nl/knowledge-base/ev-faqs/
Thanks, maar hier staat voor zover ik kan zien niets gerelateerd aan mijn vragen aangaande de verschillen tussen de versies 2019-refresh (NissanConnect Services, grote infotainment) vs de 2018-2019 (NissanConnect EV, kleine infotainment).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:30
Je hebt het zelf al goed uitgezocht, de 2019 uit je bericht heeft het oude scherm en de 2020 het nieuwe.

Het nieuwe scherm is iets mooier / groter en werkt met een andere app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

gertvdijk schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:18:
[...]

Thanks, maar hier staat voor zover ik kan zien niets gerelateerd aan mijn vragen aangaande de verschillen tussen de versies 2019-refresh (NissanConnect Services, grote infotainment) vs de 2018-2019 (NissanConnect EV, kleine infotainment).
Goeie, daar zie je terug dat ik zelf een 2019 had met de oude navi. Het was voor mij dus niet relevant.

Wie op 9 juni meegaat met de meeting en toerrit bij vliegveld Teuge, kan het met Edwin bespreken om toe te voegen (ik weet zelf nog niet of ik er ben): https://nissanelectricclu...uni-2024-vliegveld-teuge/

Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78711254

[ Voor 4% gewijzigd door ThsAdrns op 13-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
KnarfX schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:32:
Je hebt het zelf al goed uitgezocht, de 2019 uit je bericht heeft het oude scherm en de 2020 het nieuwe.

Het nieuwe scherm is iets mooier / groter en werkt met een andere app.
@gertvdijk zou voor het nieuwe systeem gaan i.v.m. over air updates waardoor je navi up to date is wat met het oude systeem met sd card niet gaat. Dit is op jou foto's te zien bij het icoon 2e rechts onder verbindingen (met een wifi en bluetooth icoon) Heb met beide systemen ervaring.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
BenEco schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:58:
@gertvdijk zou voor het nieuwe systeem gaan i.v.m. over air updates waardoor je navi up to date is wat met het oude systeem met sd card niet gaat. Dit is op jou foto's te zien bij het icoon 2e rechts onder verbindingen (met een wifi en bluetooth icoon) Heb met beide systemen ervaring.
Thanks! Helaas zijn nieuwere Leafs met nieuwe infotainment die ik nu in de omgeving aangeboden zie staan een aardig stukje duurder. Nu probeer ik te kijken hoe erg het is als ik voor een oudere ga.

Dat van die navigatie had ik gevonden, inderdaad, maar ben niet van plan dat veel te gebruiken (ivm voorkeur telefoon/GMaps). Heb je misschien verder nog verschillen? Is Android Auto minder brak op de nieuwe bijv.? Is er nog een groot verschil tussen NissanConnect EV of NissanConnect Services? EV is andere API/TCU en kan wellicht in de toekomst eerder uit de lucht gaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
gertvdijk schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:03:
[...]

Thanks! Helaas zijn nieuwere Leafs met nieuwe infotainment die ik nu in de omgeving aangeboden zie staan een aardig stukje duurder. Nu probeer ik te kijken hoe erg het is als ik voor een oudere ga.

Dat van die navigatie had ik gevonden, inderdaad, maar ben niet van plan dat veel te gebruiken (ivm voorkeur telefoon/GMaps). Heb je misschien verder nog verschillen? Is Android Auto minder brak op de nieuwe bijv.? Is er nog een groot verschil tussen NissanConnect EV of NissanConnect Services? EV is andere API/TCU en kan wellicht in de toekomst eerder uit de lucht gaan bijvoorbeeld?
Ik heb een 2018 model en daar kreeg ik de Android Auto niet stabiel aan de praat. Heb verschillende kabels gekocht waarvan men beweerde dat die goed zouden werken. Niet dus.

2 maanden geleden heb ik bij AliExpress een wireless Android Auto box gekocht. Deze heb ik nu 2 maanden in gebruik en werkt heel stabiel. Mocht de brakke AA implementatie je dus weerhouden om een ouder model aan te schaffen dan zou je dat op die manier op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik zat het topic door te lezen hier en zag de vraag een aantal keren voorbij komen om de limiet in te stellen op bijvoorbeeld 80% laden, met reacties dat het niet mogelijk zou zijn. Maar... je kunt zelf een percentage instellen in een wat verborgen menu naar het schijnt? 5x ontwaseming achter indrukken. Dat kan dan per 5% en geldt voor AC-laden. Zie video: YouTube: Setting a Nissan Leaf 80% charge limit controller, ZE1, 2018 onwards...

edit: ah ja, met limiter. wat vet trouwens dat een extra module zo kan inhaken op de bestaande knoppen/display!

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 16-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
Als je goed luistert, zegt hij dat er een “limiting controller” ingebouwd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Wat een deceptie vandaag met de proefrit, of eigenlijk geen proefrit. Ondanks schriftelijke afpraakbevestiging stond de auto helemaal niet klaar en waren we voor niks gekomen. Er was nog een backup-Leaf om mee te rijden, maar dat duurde maar en duurde maar, we zijn na een uur getimeout. Bizar slechte communicatie bij deze Nissan-merkdealer.

Later deze week tweede poging. Kijken of ze het nu wel in de agenda hebben gezet.

Meneer de verkoper beweerde trouwens 10 jaar garantie op deze Leaf accu ipv 8 jaar. Hoe dan? Volgens mij bedoelde hij dat ik 10 jaar mag verwachten dat hij het doet, maar dat is wat anders dan volledige garantie. Ik ga het op papier laten zetten in elk geval.

[ Voor 23% gewijzigd door gertvdijk op 16-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:34
Ik forens zo'n 22km enkele reis, maar omdat ik onze auto over een tijdje niet meer alleen ter beschikking heb zit ik na te denken over opties.

Een optie is een gebruikte Gen1 Nissan Leaf. Thuis laad ik uit de zonnepanelen en op mijn werk kan ik ook goedkoop laden. Voorlopig nog geen MRB, verzekering kan ook voor weinig, onderhoud zou (hopelijk?) niet al te veel voor moeten stellen dus in theorie zou zo'n auto goedkoop te rijden moeten zijn. Toen de Leaf net uit was heb ik er een week één mogen lenen en ik vond het destijds een fijne auto.

Vraagteken is (uiteraard) de accu. Ik ben redelijk op de hoogte van accutech e.d. dus ik snap de problemen met de accu van de Gen1 Leaf (RapidGate enz) en ook dat de oudere/hoge-km Leafs die nu op marktplaats voorbijkomen allemaal behoorlijk wat accu-degradatie vertonen. Maar ik heb het gevoel c.q. de hoop dat dat voor een auto die alleen maar twee keer per dag 22km hoeft af te leggen geen groot probleem hoeft te zijn.

Heel specifiek heb ik wel de eis dat ik betrouwbaar heen en weer moet kunnen, stel dat het laden op mijn werk niet lukt. 44km dus, ook 's winters. Een ritje zonder kachel overleef ik wel, maar de A/C voor ontwaseming is wel een veiligheidsdingetje. Ruim nemend zou ik denken dat 88km actieradius een absoluut minimum is voor deze use case. Er zit een stuk snelweg bij, maar ik ben geen hardrijder, 90km/u is hard zat. Snelladen met de Chademo plug is nog mogelijk, ook langs mijn route naar huis, maar ik reken er op dat dat niet lang meer mogelijk zal zijn, dus daar wil ik niet op leunen. Ik weet van de mogelijkheid om te bouwen naar CCS (Muxsan) maar dat is relatief duur.

Heb ik dat goed? Kan een dergelijke Leaf die niet zo hard meer hoeft te werken nog een tijdje mee? Wat denken jullie van deze overwegingen?

Als voorbeeld deze op marktplaats: 13 jaar oud, 122k km op de teller, zo te zien de helft van accu-health streepjes weg.

En dan nog iets anders: veel van de MP-advertenties hebben het over € 2000 of 3000 subsidie? Is dat nog een ding? Was die pot niet al lang leeg?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:57:

En dan nog iets anders: veel van de MP-advertenties hebben het over € 2000 of 3000 subsidie? Is dat nog een ding? Was die pot niet al lang leeg?
In 2023 was de pot vrij snel leeg ja. maar nu in 2024 is hij weer gevuld. voor een 2ehands kun je dus 2000 euro subsidie krijgen.

De regeling wordt echter afgeschaft dus 2024 is het laatste jaar waarbij je voor een 2e hands auto nog subsidie krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Vraagteken is (uiteraard) de accu. Ik ben redelijk op de hoogte van accutech e.d. dus ik snap de problemen met de accu van de Gen1 Leaf (RapidGate enz) en ook dat de oud......
De gen2, heeft ook net zo hard "last" van RapidGate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
de Peer schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:01:
[...]

In 2023 was de pot vrij snel leeg ja. maar nu in 2024 is hij weer gevuld. voor een 2ehands kun je dus 2000 euro subsidie krijgen.

De regeling wordt echter afgeschaft dus 2024 is het laatste jaar waarbij je voor een 2e hands auto nog subsidie krijgt.
Nou, als ik de knoop doorhak wordt het zeker wel dit jaar. Dat maakt het op zich wel financieel aantrekkelijk dan.

De BTW, die al die !@#$%^&* handelaars op marktplaats maar even weglaten :( wordt daarmee in ieder geval gedekt :/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54

de Peer

under peer review

JeroenH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:09:
[...]

Nou, als ik de knoop doorhak wordt het zeker wel dit jaar. Dat maakt het op zich wel financieel aantrekkelijk dan.
Dan zou ik maar op schieten, de pot kan binnen enkele maanden leeg zijn... Zeker nu bekend is dat dit het laatste jaar met subsidie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
Als voorbeeld deze op marktplaats: 13 jaar oud, 122k km op de teller, zo te zien de helft van accu-health streepjes weg.
Dat is helemaal een keuze aan jou met je specifieke use case, maar er heerst online toch wel een sterk negatief aankoopadvies met dergelijke degradatie.
Random voorbeeld, video, skip naar 1m10s kijk tot 3m30s YouTube: Nissan Leaf Buyer's Guide - 3 Things To Check Before You Buy
Houd rekening met de voorwaarden subsidie!
  • Alleen mogelijk via RDW-erkend bedrijf, particuliere verkoop is uitgezonderd. Je kan de wat mij betreft niet aan te raden truc doen om een garage te vragen hem kort in beheer te nemen, maar dat kan worden gezien als fraude? idk
  • Je moet je voertuig 3 jaar op naam laten staan - bij veranderen use case (ander werk ofzo) en je wilt hem weer verkopen, dan moet je de subsidie mogelijk (deels) terugbetalen. Tenzij je gelijk weer een auto kan kopen die aan dezelfde subsidievoorwaarden voldoet, maar dat lijkt me lastig als je use case verandert.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 17-04-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@JeroenH De afgelopen jaren een paar keer met de gen1 24 kWh Leaf van mijn moeder naar het werk geweest, 28,5 km enkele reis over provinciale weg en 60-km zone. In de winter was dat wel een beetje billenknijpen met de verwarming uit. Dan hou je op het eind 15 km range over vanaf 80%. Misschien als het je dagelijkse rit is dat je wat comfortabeler naar de 0 km range gaat en naar 100% laden is misschien niet zo erg als je ook direkt gaat rijden.
Dus met 22 km enkele reis zou het eigenlijk gewoon moeten gaan, zeker als je verder dan 80% laadt.
Wel even kijken naar de degradatie. Volgens mij was er bij ons ook al 2 streepjes van af.

En anders even naar Muxsan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

De allereerste 24 kWh Leaf (uit Japanse productie) heeft een heel onzuinige verwarming door gebrekkige regeling. Er is een modificatie die je daarvoor kunt inbouwen. Alle latere modellen (vanaf bouw in Sunderland) hebben dit niet meer nodig. Google even op "Leaf gen1 heating mod".

Belangrijk bij die 22 km is ook wat het voor wegen zijn. In de stad en op 60-80 km/h wegen is het verbruik aanzienlijk lager dan op de snelweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
@JeroenH Ik heb dit jaar een Gen1 Leaf gekocht van een particulier (met subsidie via tuvauto.nl) en die heeft momenteel nog 11 blokjes. Het is onze 2e Gen1 Leaf; de 1e heeft een Muxsan upgrade naar 85 kWh _/-\o_ gekregen en daar rijden we moeiteloos mee naar Oostenrijk of Italië.
Onze beide Leafs zijn van MY2013 en dus voorzien van een warmtepomp en het zogenaamde verbeterde Lizard pack; dat scheelt in de winter behoorlijk bereik tov het oudere model.

Ik adviseer je om geen Leaf van 2011 of 2012 te kopen (Let op: dit model is ook nog in 2013 verkocht). Deze zijn herkenbaar aan:
- witte bekleding
- geen voetrem maar een handremknop.
- grote bobbel in de kofferbak waar de lader onder verstopt zit.

Ik denk dat een Gen1 met Lizard pack met 10 bars of meer jou moeiteloos van/naar werk brengt...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit zijn allemaal heel goede adviezen, dank hiervoor. Het wordt een interessante overweging, dat is zeker!

Ik ben nu wel bang dat ik wat meer geld uit moet geven dan ik bedacht had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 22:52
JeroenH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:41:
Dit zijn allemaal heel goede adviezen, dank hiervoor. Het wordt een interessante overweging, dat is zeker!

Ik ben nu wel bang dat ik wat meer geld uit moet geven dan ik bedacht had ;)
De leaf (2016 ) van mijn vriendin heeft nu 150.000KM gelopen en het met 10 bars haalt ze in de winter +/- 90KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Ramon_1984 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:46:
[...]

De leaf (2016 ) van mijn vriendin heeft nu 150.000KM gelopen en het met 10 bars haalt ze in de winter +/- 90KM.
2016, dat is een hele late 24 kWh of een 30 kWh met nogal wat degradatie... In dat geval, software update gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-09 22:52
ThsAdrns schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:17:
[...]

2016, dat is een hele late 24 kWh of een 30 kWh met nogal wat degradatie... In dat geval, software update gehad?
1 van de laatste 24Kwh modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

ITsEZ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:44:

Pleeg onderhoud aan EV-systeem
Kan niet opnieuw starten na uitschakelen

[Afbeelding]
Eindelijk een “diagnose” van het batterij reparatie centrum. De hele batterij moet vervangen worden. Kosten, €16.000,- Nissan is zo vriendelijk om als een “uitzonderlijke tegemoetkoming” 50% te willen betalen. Als ik zo op marktplaats kijk zijn de reparatiekosten hoger dan de marktwaarde. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 08:03
ITsEZ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:18:
[...]
Eindelijk een “diagnose” van het batterij reparatie centrum. De hele batterij moet vervangen worden. Kosten, €16.000,- Nissan is zo vriendelijk om als een “uitzonderlijke tegemoetkoming” 50% te willen betalen. Als ik zo op marktplaats kijk zijn de reparatiekosten hoger dan de marktwaarde. :w
Want een pech :'(
Dat zijn veel kilometers in die drie jaar en dan ga je qua km over de garantie.
Het kan iets verschillen afhankelijk van het bouwjaar, maar waarschijnlijk heb jij dan tot 5 jaar of 100.000 km garantie op het accupakket:
https://www.nissan.nl/Ser...ntie/nissan-garantie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
[...]

Als de garantie toch niet meer geldt, zou je toch kunnen overwegen om de batterij te laten repareren of vervangen door een onafhankelijk bedrijf? Dat kost waarschijnlijk minder...
(Muxsan bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

GadgetFrank schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:30:
[...]

Als de garantie toch niet meer geldt, zou je toch kunnen overwegen om de batterij te laten repareren of vervangen door een onafhankelijk bedrijf? Dat kost waarschijnlijk minder...
(Muxsan bijvoorbeeld)
Ik wacht nog op het officiële rapport van de dealer. Maar Bochane heeft (voor zover ik weet) zelf ook een reparatie centrum waar ze losse units kunnen vervangen. Dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat de volledige batterij vervangen moet worden zal wel betekenen dat de accu in dusdanig slechte staat is dat reparatie geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 15:04
pfff en dan zit je ook al 2 maanden zonder auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Maar hoe valt dit niet onder garantie voor 100%? Je hebt de Leaf minder dan 8 jaar (3 jaar) en je hebt minder dan 160k km gereden. Mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

gertvdijk schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:22:
[...]

Maar hoe valt dit niet onder garantie voor 100%? Je hebt de Leaf minder dan 8 jaar (3 jaar) en je hebt minder dan 160k km gereden. Mis ik iets?
Nissan beroept zich op de garantie tot 100.000km. De garantie tot 160.000km is volgens Nissan enkele van toepassing op het langzame verlies van capaciteit.

Als de accu een defect heeft boven de 100.000km heb je dus gewoon pech. De garantie op de accu hebben ze voor modellen geproduceerd na 2022 wel verhoogd naar 160.000km, maar daar heb ik nu weinig aan. Ik had persoonlijk ook niet verwacht dat het zo slecht zou zijn. En de dealer ging er in het begin ook van uit dat Nissan alles zou betalen (behalve misschien de onderzoekskosten). De Nissan klachten afdeling kon er verder ook niks aan doen, wordt vervolgd…
Carfanatic schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:18:
pfff en dan zit je ook al 2 maanden zonder auto?
Na iets meer dan een maand kreeg ik van Nissan wel het aanbod voor vervangend vervoer, vanwege de “uitzonderlijke situatie”. Wel met een max budget, dus ik kon van de dealer een Citroën C1 krijgen :+

Uiteindelijk heb ik via m’n werkgever een tijdelijke auto gekregen, maar dat kost me dan helaas wel het mobiliteitsbudget + bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnarfX
Deze brochure gaat als het goed is om het model vanaf 2018 (zie SD kaartlezer).

https://www.driessenautog...iessen_Nissan_LEAF_NL.pdf

Daar word ook 8 jaar genoemd.

Ik zou zeker even ondersteuning vragen aan je rechtsbijstand mocht je die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

KnarfX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:59:
Deze brochure gaat als het goed is om het model vanaf 2018 (zie SD kaartlezer).

https://www.driessenautog...iessen_Nissan_LEAF_NL.pdf

Daar word ook 8 jaar genoemd.

Ik zou zeker even ondersteuning vragen aan je rechtsbijstand mocht je die hebben.
Daar zie ik het ook vrij onduidelijk omschreven. Er staat niet direct dat je 8 jaar garantie hebt op de batterij, het gaat bij dat stukje over de capaciteit garantie.

Helaas heb ik geen rechtsbijstand die mobiliteit dekt. Maar als ik er niet uit komt met Nissan is het voor die 8-10k alsnog wel de moeite om een advocaat in te schakelen.

Bedankt in ieder geval voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Ik moet morgen vloertegels ophalen (225kg). Ik twijfel of dit qua gewicht goed gaat in mn achterbak (200km afstand, totaal 400km dus) en kan het nergens vinden. Heeft iemand hier een idee of dit kan in een Nissan Leaf?

[ Voor 7% gewijzigd door Quito op 19-04-2024 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Quito schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:21:
Ik moet morgen vloertegels ophalen (225kg). Ik twijfel of dit qua gewicht goed gaat in mn achterbak (200km afstand, totaal 400km dus) en kan het nergens vinden. Heeft iemand hier een idee of dit kan in een Nissan Leaf?
Even op je kentekenkaart kijken voor maximaal beladen gewicht. Ik denk dat 225kg prima moet lukken. Eventueel wat bij de achterbank om het te verdelen (indien mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Quito schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:21:
Ik denk dat de 45 kWh extender die bij mij achterin ligt wel meer weegt, ik dacht wel meer dan 300 kg en dat gaat ook goed. Wel is het zo dat de achtervering is aangepast voor een betere wegligging, maar zolang je niet structureel met dat gewicht rijdt en voorzichtig doet, geen probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
ITsEZ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:34:
[...]

Even op je kentekenkaart kijken voor maximaal beladen gewicht. Ik denk dat 225kg prima moet lukken. Eventueel wat bij de achterbank om het te verdelen (indien mogelijk).
Obv maximaal gewicht zal wel lukken, is alleen niet verdeeld nu vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Er zit toch 8 jaar / 160.000km garantie op een Leaf accu? Tenminste, voorzover ik de garantievoorwaarden kon vinden destijds wel. https://www.nissan.nl/Ser...ntie/nissan-garantie.html

Een accu die helemaal "niets meer doet" lijkt me dan simpelweg beneden de capaciteitsgarantie te vallen toch? :>

Immers, als je niet meer kunt rijden omdat de accu weigert stroom te leveren, kun je eigenlijk wel stellen dat de resterende voor de gebruiker beschikbare capaciteit 0% is. En dus ruim beneden de "9 streepjes" die Nissan als maatstaf aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
ITsEZ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:00:
[...]

Nissan beroept zich op de garantie tot 100.000km. De garantie tot 160.000km is volgens Nissan enkele van toepassing op het langzame verlies van capaciteit.

Als de accu een defect heeft boven de 100.000km heb je dus gewoon pech. De garantie op de accu hebben ze voor modellen geproduceerd na 2022 wel verhoogd naar 160.000km, maar daar heb ik nu weinig aan. Ik had persoonlijk ook niet verwacht dat het zo slecht zou zijn. En de dealer ging er in het begin ook van uit dat Nissan alles zou betalen (behalve misschien de onderzoekskosten). De Nissan klachten afdeling kon er verder ook niks aan doen, wordt vervolgd…
Scuzi zie dat je al gereageerd hebt en ik een beetje spuit 11 ben :+ .

Nissan probeert je om de tuin te leiden te naaien. De garantie op de accu (en zoals ik het hieronder lees, de aandrijflijn in zijn algemeen) is sinds 2018 / de 40kWh modellen gewoon 160.000km / 8 jaar. Die is niet sinds 2022 magisch veranderd.

https://web.archive.org/w.../leaf/bereik-opladen.html
BATTERIJ GARANTIE
Het aandrijvingsmechanisme van de nieuwe Nissan LEAF, inclusief de batterij, heeft een garantie met een looptijd van acht jaar of 160.000 km (wat het eerst van toepassing is). Koop een nieuwe Nissan LEAF en wij houden u op de weg, de toekomst tegemoet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 03-05-2024 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Mar.tin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:25:
[...]
Immers, als je niet meer kunt rijden omdat de accu weigert stroom te leveren, kun je eigenlijk wel stellen dat de resterende voor de gebruiker beschikbare capaciteit 0% is. En dus ruim beneden de "9 streepjes" die Nissan als maatstaf aanhoudt.
Ja, ik denk ook dat je hier een case van moet maken. Het zal alleen niet eenvoudig zijn, omdat Nissan daarmee eigenlijk een precedent schept.

Heb je nog in het rapport van de accu-test een waarde gekregen over het % beschikbare capaciteit?

[ Voor 9% gewijzigd door Black Sparrow op 03-05-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Mar.tin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Er zit toch 8 jaar / 160.000km garantie op een Leaf accu? Tenminste, voorzover ik de garantievoorwaarden kon vinden destijds wel. https://www.nissan.nl/Ser...ntie/nissan-garantie.html

Een accu die helemaal "niets meer doet" lijkt me dan simpelweg beneden de capaciteitsgarantie te vallen toch? :>

Dat laatste is inderdaad het logische argument om op te voeren. Ik heb het garantie boekje bekeken, en dat komt overeen met wat er op de service pagina van Nissan staat. 100.000km op de elektrische componenten, en dan nog een losse capaciteit garantie. Sowieso is dat een gekke garantie, want ik heb het idee dat die auto nooit onder de 9 streepjes kan komen. Op het internet zie je Leaf’s voorbij komen met een SOH van 60-70% die nog steeds op 12 streepjes staan.

De internet archive link is nog wel interessant, maar ik denk niet dat die heel veel toe gaat voegen aan de discussie. Nissan zal wss aangeven dat het garantie boekje leidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
ITsEZ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Dat laatste is inderdaad het logische argument om op te voeren. Ik heb het garantie boekje bekeken, en dat komt overeen met wat er op de service pagina van Nissan staat. 100.000km op de elektrische componenten, en dan nog een losse capaciteit garantie. Sowieso is dat een gekke garantie, want ik heb het idee dat die auto nooit onder de 9 streepjes kan komen. Op het internet zie je Leaf’s voorbij komen met een SOH van 60-70% die nog steeds op 12 streepjes staan.

De internet archive link is nog wel interessant, maar ik denk niet dat die heel veel toe gaat voegen aan de discussie. Nissan zal wss aangeven dat het garantie boekje leidend is.
Voor het geld is het wel de moeite waard om er een zaak van te maken. Als ze in zulke heldere taal iets op hun website zetten over een bepaald model is het lastig om dan in een boekje er onderuit te krabbelen lijkt me.

Ik weet ook hér en dér mensen die gewoon onder de accugarantie voor dit type euvel gewoon geholpen is. Het is namelijk een nogal veel voorkomend defect, als je reddit gaat afstruinen in r/Leaf vind je legio mensen met dezelfde issues.

https://www.reddit.com/r/..._packs_issues_weak_cells/

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 03-05-2024 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvwees
De tijd is dan nu toch echt gekomen dat ik afscheid ga nemen van mijn 2020 Nissan Leaf Tekna.

Hoewel het een fijne ruime auto is met een goede uitrusting, zijn er 3 pijnpunten die me steeds meer storen.

1) De toch wat beperkte range van ongeveer 200KM
2) De afwezigheid van actieve accu koeling, 2x achter elkaar snelladen kan niet, de tweede keer is het enorm traag.
3) De ChaDeMo aansluiting, het is gewoon in Europa een uitstervend iets. (ja ik weet dat muxsan voor 3K CCS kan inbouwen, dat is het mij niet waard, ik heb meer hoop op de adapters ChaDeMo naar CSS, maar die zijn voor zover ik nu weet nog niet leverbaar en kosten ook een paar honderd euro).

Na wat uitzoekwerk en proefritten heb ik een Kona Electric Premium besteld, ik moet er wel 4 tot 6 maanden op wachten, maar dat neem ik voor leaf uhh lief 🙂

Wat me wel opvalt en ik ook wel enigszins kon verwachten is dat de tweede hands prijzen flink zijn gedaald, de leaf gaat er uit en wordt de voorraad gedumpt, de nieuwprijs keldert en dat doet de tweedehands prijs ook dalen, fijn voor mensen die een leaf willen kopen, minder fijn voor mensen (zoals ik) die de leaf willen verkopen.
Meest bijzondere is dat er tussen 2 dealers 4K verschil zat in inruilprijs.

De leaf is een prima auto als je niet te ver moet rijden, ik vind het geen vakantie auto door de boven genoemde punten. Ik weet dat er leaf rijders mee naar zuid frankrijk zijn gereden, ik bewoner het, maar mij niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnarfX
Grappig, hier dezelfde ervaring, kijk wel tevreden terug naar de Leaf, qua betrouwbaarheid niks op aan te merken. Wij hebben voor een Ioniq 5 met kleine accu gekozen, waarbij snel duidelijk was dat de ev-techniek van de Leaf toch wel verouderd is. Jammer dat ze hier met de facelift weinig tot niks mee hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ik vind de Ioniq 5 een hele gave auto, maar die is voor mij buiten budget.

Ik kijk ook tevreden terug op de leaf (op die 3 punten na dan).
Pagina: 1 ... 21 ... 29 Laatste