Ik forens zo'n 22km enkele reis, maar omdat ik onze auto over een tijdje niet meer alleen ter beschikking heb zit ik na te denken over opties.
Een optie is een gebruikte Gen1 Nissan Leaf. Thuis laad ik uit de zonnepanelen en op mijn werk kan ik ook goedkoop laden. Voorlopig nog geen MRB, verzekering kan ook voor weinig, onderhoud zou (hopelijk?) niet al te veel voor moeten stellen dus in theorie zou zo'n auto goedkoop te rijden moeten zijn. Toen de Leaf net uit was heb ik er een week één mogen lenen en ik vond het destijds een fijne auto.
Vraagteken is (uiteraard) de accu. Ik ben redelijk op de hoogte van accutech e.d. dus ik snap de problemen met de accu van de Gen1 Leaf (RapidGate enz) en ook dat de oudere/hoge-km Leafs die nu op marktplaats voorbijkomen allemaal behoorlijk wat accu-degradatie vertonen. Maar ik heb het gevoel c.q. de hoop dat dat voor een auto die alleen maar twee keer per dag 22km hoeft af te leggen geen groot probleem hoeft te zijn.
Heel specifiek heb ik wel de eis dat ik betrouwbaar heen en weer moet kunnen, stel dat het laden op mijn werk niet lukt. 44km dus, ook 's winters. Een ritje zonder kachel overleef ik wel, maar de A/C voor ontwaseming is wel een veiligheidsdingetje. Ruim nemend zou ik denken dat 88km actieradius een absoluut minimum is voor deze use case. Er zit een stuk snelweg bij, maar ik ben geen hardrijder, 90km/u is hard zat. Snelladen met de Chademo plug is nog mogelijk, ook langs mijn route naar huis, maar ik reken er op dat dat niet lang meer mogelijk zal zijn, dus daar wil ik niet op leunen. Ik weet van de mogelijkheid om te bouwen naar CCS (Muxsan) maar dat is relatief duur.
Heb ik dat goed? Kan een dergelijke Leaf die niet zo hard meer hoeft te werken nog een tijdje mee? Wat denken jullie van deze overwegingen?
Als voorbeeld
deze op marktplaats: 13 jaar oud, 122k km op de teller, zo te zien de helft van accu-health streepjes weg.
En dan nog iets anders: veel van de MP-advertenties hebben het over € 2000 of 3000 subsidie? Is dat nog een ding? Was die pot niet al lang leeg?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant