Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05

ThsAdrns

Be the change!

Jouw punten zijn voor mij na 7,5 jaar Leaf (24 + 40 kWh) heel herkenbaar. Ik moet zeggen dat ze me pas opvielen toen we onze nieuwe Citroën ë-C4 gingen rijden en langere ritten maakten. We hadden ons gedrag dus erop aangepast (en we hebben het in die periode niet/nauwelijks gemist).

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:34
hvwees schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:14:
De tijd is dan nu toch echt gekomen dat ik afscheid ga nemen van mijn 2020 Nissan Leaf Tekna.

Na wat uitzoekwerk en proefritten heb ik een Kona Electric Premium besteld, ik moet er wel 4 tot 6 maanden op wachten, maar dat neem ik voor leaf uhh lief 🙂
Misschien je Kona afzeggen en de nieuwe Kia EV3 overwegen?
Die is waarschijnlijk ruimer en goedkoper...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 09:04
GadgetFrank schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Misschien je Kona afzeggen en de nieuwe Kia EV3 overwegen?
Die is waarschijnlijk ruimer en goedkoper...
Als Kia nog steeds levertijden heeft van 12 tot 15 maanden, sla ik even over.
En ik denk dat ik nu al te laat ben, de handtekening is al gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2edArZqe8olrNBZ7sjAPRe4sw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6i3GpTwqc4pMYGVlvit3Vfq.png?f=fotoalbum_large

Iemand interesse in deze brodit pro-clip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@hvwees hadden niet alle Leafs van die generatie android auto en apple carplay? Waarom zou je dan nog je telefoon in het zicht willen hebben hangen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MadMarky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:28:
@hvwees hadden niet alle Leafs van die generatie android auto en apple carplay? Waarom zou je dan nog je telefoon in het zicht willen hebben hangen?
Ja mijn Leaf heeft Android auto en apple carplay, maar ik bedien spotify of Antenna pod wel op mijn telefoon.
Spotify heeft wel een android auto interface, maar die vind ik compleet ruk.
En Antenna pod heeft geen android auto interface en die wil ik wel bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59
MadMarky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:28:
Ik heb alleen een proefrit gemaakt in een 2018-Leaf en vond het entertainmentsysteem erg tegenvallen; displayhelderheid was ondermaats, erg klein en het touchscreen voelde erg slecht aan. Ik had daar sterk de behoefte om een telefoon direct in te gaan gebruiken. Los daarvan heeft die generatie naar verluidt veel stabiliteitsproblemen met de verbinding voor Android Auto.
Die van 2020 heeft een verbeterd entertainmentsysteem met groter+beter scherm. Ik overweeg nog steeds de aanschaf van een Leaf, maar dan wel een 2020-model, dus zal dat ook eens proberen met Android Auto.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
gertvdijk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Die van 2020 heeft een verbeterd entertainmentsysteem met groter+beter scherm. Ik overweeg nog steeds de aanschaf van een Leaf, maar dan wel een 2020-model, dus zal dat ook eens proberen met Android Auto.
Klopt de mijne heeft een ander systeem, mijn 2020 leaf komt over een tijdje op de markt :)

Ik heb wel gedoe gehad met Android auto, de USB aansluiting is vermoed ik niet geweldig, ik heb uiteindelijk een andere kabel gebruikt en sindsdien werkt het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@gertvdijk over stabiliteit van Android Auto is in dit topic al heel veel geschreven en het komt (bijna) altijd neer op de kwaliteit van de USB kabel die je gebruikt. Andoid Auto op mijn 2018 model doet het prima nadat ik de meegeleverde kabel van mijn Samsung telefoon ben gaan gebruiken.

@hvwees als je persé een podcast player wil gebruiken zonder Android Auto interface moet je dat natuurlijk zelf weten. Ik gebruik Pocket Casts en dat voldoet aan mijn wensen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MadMarky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:

@hvwees als je persé een podcast player wil gebruiken zonder Aindroid Auto interface moet je dat natuurlijk zelf weten. Ik gebruik Pocket Casts en dat voldoet aan mijn wensen.
Ik wil niet per se een podcast player gebruiken zonder Android auto interface, ik gebruikte google podcasts en daar werd de stekker uitgetrokken, toen ben ik opzoek gegaan naar een player die voor mij voldeed en zo ben ik op antenna pod uitgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 13:58
gertvdijk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb alleen een proefrit gemaakt in een 2018-Leaf en vond het entertainmentsysteem erg tegenvallen; displayhelderheid was ondermaats, erg klein en het touchscreen voelde erg slecht aan. Ik had daar sterk de behoefte om een telefoon direct in te gaan gebruiken. Los daarvan heeft die generatie naar verluidt veel stabiliteitsproblemen met de verbinding voor Android Auto.
Ik kan dit beamen. Ik rij zelf een 2018 Leaf waarbij het nog met geen enkel kabeltje gelukt is om een langdurig betrouwbare Android Auto ervaring te hebben. Bij mij is dit vooral als ik tegelijk wil navigeren (Google Maps) en podcasts wil luisteren (Pocket Casts). Als ik slechts een van de twee doe (gebeurt zelden) dan gaat het wel goed. Daarom zet ik vaak Maps aan op mijn telefoon en luister ik podcasts via bluetooth.
Een andere Leaf uit november 2019 waar ik regelmatig in rij heeft een ander infotainment systeem. Het is een hogere resolutie, voelt sneller aan en is in mijn ervaring wel stabiel (bij al mijn gebruikte kabels).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
Inmiddels zit ik tot over mijn oogbollen in onze 2014 Tekna.

Hij rijdt 450 kilometer in de zomer met z'n 85kWh batterij, laadt op CCS onderweg, met 11kW thuis en met max 22kW in de stad en staat aan de vooravond om bidirectioneel te kunnen laden. Beste wagen ooit en als ik al een wens had, zou het een Comma.ai installatie zijn. En het fijne is - je kunt er aan blijven verbeteren.

Top wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Laatst online: 18:47
Met de flitsmeister 'update' zullen veel Android Auto gebruikers wel weer overstappen op een telefoon houder langs het schermpje. Ik zet mijn telefoon nu rechtop voor de aan/uit-knop maar ik heb daarmee al wel weer een USB-C kabeltje gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13

ITsEZ

parttime all-rounder

Mar.tin schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Voor het geld is het wel de moeite waard om er een zaak van te maken. Als ze in zulke heldere taal iets op hun website zetten over een bepaald model is het lastig om dan in een boekje er onderuit te krabbelen lijkt me.

Ik weet ook hér en dér mensen die gewoon onder de accugarantie voor dit type euvel gewoon geholpen is. Het is namelijk een nogal veel voorkomend defect, als je reddit gaat afstruinen in r/Leaf vind je legio mensen met dezelfde issues.

https://www.reddit.com/r/..._packs_issues_weak_cells/
Eindstand bij Nissan, ze vergoeden 75% en willen niet meer doen. Wellicht dat ik het nog via de dealer die het origineel geleverd heeft ga spelen (de auto staat nu bij een andere dealer). De uiteindelijke rekening is ongeveer 5000 euro. De dealer verwacht dat het nog 1-2 maanden duurt voor het uiteindelijke gerepareerd is. Positief puntje is dat volgens de dealer de nieuwe accu wel weer 5 jaar garantie heeft.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
ITsEZ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:56:
[...]
De uiteindelijke rekening is ongeveer 5000 euro.
5000 euro voor jou? Hoe heb je uiteindelijk voor al die tijd vervangend vervoer geregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Black Sparrow schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:40:
[...]

5000 euro voor jou? Hoe heb je uiteindelijk voor al die tijd vervangend vervoer geregeld?
5000 voor mij inderdaad. Om wat inzicht te gegeven in de totale prijs van vervangen. Volgens de offerte van dealer:
- Accu is 14.985 inclusief BTW
- Diagnose kosten waren ~953 inclusief btw
- Kosten voor vervangen accu zijn ~313 inclusief btw

Nissan wil enkel 75% coulance geven op het onderdeel omdat ze dus ontkennen dat het onder de capaciteit garantie valt (ookal is de accu volledig onbruikbaar en zijn de accu cellen defect door opzwelling, dus hitte door slechte koeling).

Totale prijs kwam dus rond de 5000 uit, 3750 voor de accu en dan nog de diagnose en vervangingskosten.

Ik heb geen vervangend vervoer gekregen omdat het budget niet toereikend was volgens de dealer (tenzij ik een Citroën c1 ging rijden). Uiteindelijk heb ik in overleg met mijn werkgever een tijdelijke poolauto gekregen. En met Nissan de afspraak gemaakt dat ze me daar een vergoeding voor betalen (wordt immers in mindering gebracht op mobiliteit/salaris) dus dat is nog redelijk “netjes” geregeld achteraf. Moest er wel zelf achteraan uiteraard, en Nissan bood pas na meer dan een maand de vergoeding aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
MadMarky schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
@hvwees als je persé een podcast player wil gebruiken zonder Aindroid Auto interface moet je dat natuurlijk zelf weten. Ik gebruik Pocket Casts en dat voldoet aan mijn wensen.
Als je perse een volledig Android interface zou willen hebben i.p.v. Android Auto, dan zou je op AliExpress gewoon een mini Android computer kunnen kopen. Welke gebruik maakt van de aansluiting voor Android Auto en op zijn beurt weer, ook draadloos Android Auto mogelijk maakt. Kost een kleine € 100 en dan kun je iedere Android app gebruiken op je autoscherm. Gewoon eventjes zoeken op AliExpress, dan kom je ze wel tegen.

PS voor wie het niet wist: een Tesla biedt geeneens ondersteuning voor Android Auto of Apple CarPlay, dus daar ben je echt overgeleverd aan de interface van Tesla of je dat nou leuk vindt of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
ITsEZ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:53:
[...]

Nissan wil enkel 75% coulance geven op het onderdeel omdat ze dus ontkennen dat het onder de capaciteit garantie valt (ookal is de accu volledig onbruikbaar en zijn de accu cellen defect door opzwelling, dus hitte door slechte koeling).
Dit zou wel een leuke zijn voor een rechtzaak of proefproces, eventueel in samenwerking met de consumentenbond. Want wat is de definitie van capaciteit? Persoonlijk zou ik zeggen, gewoon de hoeveelheid energie die er uit de accu komt ten opzichte van nieuw. Niet wat het getalletje in de BMS aangeeft.

Ze zullen misschien zeggen dat je teveel hebt snel geladen, maar wiens schuld is het dat de bescherming tegen oververhitting niet voldoende geregeld is. Maar daar zullen dan vast ook wel weer veel discussies over zijn.

Je moet er natuurlijk maar zin in hebben en energie :) in willen steken, maar het kan een idee zijn om met het dossier de media op te zoeken. Vast/hopelijk genoeg pro en niet-pro EV media te vinden die er over willen schrijven. Alleen dan loop je weer het risico dat Nissan de coulance intrekt, dus dat spelen ze wel slim helaas.

Heel veel sterkte! Ik ben blij dat ik met extender en CCS uprade rond rijd, echter, ik ben ook altijd bang op road trips om de temperatuur te hard te laten oplopen in de hoofd accu. Het is leuk dat ik 80 tot 90 kW kan laden, maar op een lange rit bij de 3e keer laden, gaat ie toch wel richting de 50 graden op 1 van de 3 sensoren.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

budi schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Dit zou wel een leuke zijn voor een rechtzaak of proefproces, eventueel in samenwerking met de consumentenbond. Want wat is de definitie van capaciteit? Persoonlijk zou ik zeggen, gewoon de hoeveelheid energie die er uit de accu komt ten opzichte van nieuw. Niet wat het getalletje in de BMS aangeeft.

Ze zullen misschien zeggen dat je teveel hebt snel geladen, maar wiens schuld is het dat de bescherming tegen oververhitting niet voldoende geregeld is. Maar daar zullen dan vast ook wel weer veel discussies over zijn.

Je moet er natuurlijk maar zin in hebben en energie :) in willen steken, maar het kan een idee zijn om met het dossier de media op te zoeken. Vast/hopelijk genoeg pro en niet-pro EV media te vinden die er over willen schrijven. Alleen dan loop je weer het risico dat Nissan de coulance intrekt, dus dat spelen ze wel slim helaas.

Heel veel sterkte! Ik ben blij dat ik met extender en CCS uprade rond rijd, echter, ik ben ook altijd bang op road trips om de temperatuur te hard te laten oplopen in de hoofd accu. Het is leuk dat ik 80 tot 90 kW kan laden, maar op een lange rit bij de 3e keer laden, gaat ie toch wel richting de 50 graden op 1 van de 3 sensoren.
Het zou inderdaad een leuk proefproces zijn. Maar ik heb dan weer geen zin om voor die proef 20k aan advocaat kosten kwijt te zijn. :'(

Ik heb er wel een advocaat opgezet om een brief op te stellen en uit te zoeken wat de situatie was. Die heeft aangegeven dat volgens het Haviltex criterium gewoon aanspraak gemaakt zou moeten kunnen worden op de accu garantie. En zelfs als dat niet zou slagen is het een conformiteit probleem. Maarja, toen heeft Nissan de coulance verhoogd van 50 naar 75%. Financieel heeft een zaak dan bijna geen zin meer, laat staan het risico van intrekken coulance.

Ironisch genoeg heeft de Nissan dealer dus een rapport uitgedraaid waarin staat dat mijn laadscore “zeer gunstig” is. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2jCuO1wlJ7mbGDLwqeTd4mQJZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lADcJnwO4EDirK9QB0qfuMZc.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij zelf trok een andere conclusie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGculwJNoDO5KhkCRaa-37f1ciE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K40xAMxKs7oO0J1y0lG24Yhb.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door ITsEZ op 29-05-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:42
ITsEZ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Het zou inderdaad een leuk proefproces zijn. Maar ik heb dan weer geen zin om voor die proef 20k aan advocaat kosten kwijt te zijn. :'(

Ik heb er wel een advocaat opgezet om een brief op te stellen en uit te zoeken wat de situatie was. Die heeft aangegeven dat volgens het Haviltex criterium gewoon aanspraak gemaakt zou moeten kunnen worden op de accu garantie. En zelfs als dat niet zou slagen is het een conformiteit probleem. Maarja, toen heeft Nissan de coulance verhoogd van 50 naar 75%. Financieel heeft een zaak dan bijna geen zin meer, laat staan het risico van intrekken coulance.

Ironisch genoeg heeft de Nissan dealer dus een rapport uitgedraaid waarin staat dat mijn laadscore “zeer gunstig” is. :+

[Afbeelding]

De batterij zelf trok een andere conclusie

[Afbeelding]
Zou je achteraf weer naar Bochane zijn gegaan? Ik hoor eerlijk gezegd niet veel positiefs over die club...
Zoek zelf nog een dealer voorijn 2018 Leaf in omgeving Nijmegen, vandaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

DRAFTER86 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Zou je achteraf weer naar Bochane zijn gegaan? Ik hoor eerlijk gezegd niet veel positiefs over die club...
Zoek zelf nog een dealer voorijn 2018 Leaf in omgeving Nijmegen, vandaar...
Vond ze niet heel gemotiveerd of betrokken. Maar ik heb de auto bij Van Mossel gekocht, en die trok meteen z’n handen er af toen ik ze vroeg om een oplossing. Dus wat dat betreft is het allemaal een pot nat. Ik zou sowieso geen tweedehands leaf uit de garantie kopen. Als de accu niet helemaal kapot is, dan is die vaak sterk gedegradeerd.

Als het alleen om onderhoud gaat heb je denk ik weinig keuze in de buurt van Nijmegen. Met Uden heb ik ook weinig goede ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door ITsEZ op 29-05-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

budi schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Ik ben blij dat ik met extender en CCS uprade rond rijd, echter, ik ben ook altijd bang op road trips om de temperatuur te hard te laten oplopen in de hoofd accu. Het is leuk dat ik 80 tot 90 kW kan laden, maar op een lange rit bij de 3e keer laden, gaat ie toch wel richting de 50 graden op 1 van de 3 sensoren.
De achilleshiel van de Leaf, ook met extender, blijft helaas de originele accu. Als die zijn grens bereikt, remt die ook het extra pakket. Was er niet laatst een verhaal van iemand bij wie de 24 kWh accu zo ver heen was, dat de extender nauwelijks nog mocht baten? Ik kan het zo snel niet vinden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:38
hvwees schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:14:
De tijd is dan nu toch echt gekomen dat ik afscheid ga nemen van mijn 2020 Nissan Leaf Tekna.

Hoewel het een fijne ruime auto is met een goede uitrusting, zijn er 3 pijnpunten die me steeds meer storen.

1) De toch wat beperkte range van ongeveer 200KM
2) De afwezigheid van actieve accu koeling, 2x achter elkaar snelladen kan niet, de tweede keer is het enorm traag.
3) De ChaDeMo aansluiting, het is gewoon in Europa een uitstervend iets. (ja ik weet dat muxsan voor 3K CCS kan inbouwen, dat is het mij niet waard, ik heb meer hoop op de adapters ChaDeMo naar CSS, maar die zijn voor zover ik nu weet nog niet leverbaar en kosten ook een paar honderd euro).

Na wat uitzoekwerk en proefritten heb ik een Kona Electric Premium besteld, ik moet er wel 4 tot 6 maanden op wachten, maar dat neem ik voor leaf uhh lief 🙂

Wat me wel opvalt en ik ook wel enigszins kon verwachten is dat de tweede hands prijzen flink zijn gedaald, de leaf gaat er uit en wordt de voorraad gedumpt, de nieuwprijs keldert en dat doet de tweedehands prijs ook dalen, fijn voor mensen die een leaf willen kopen, minder fijn voor mensen (zoals ik) die de leaf willen verkopen.
Meest bijzondere is dat er tussen 2 dealers 4K verschil zat in inruilprijs.

De leaf is een prima auto als je niet te ver moet rijden, ik vind het geen vakantie auto door de boven genoemde punten. Ik weet dat er leaf rijders mee naar zuid frankrijk zijn gereden, ik bewoner het, maar mij niet gezien.
Hier eigenlijk de zelfde ervaring.. na 5 jaar en 70.000km was ik onze Leaf aardig beu..

In 2018 was het nog wel leuk om met de Leaf op vakantie te gaan (voelde echt als een avontuur in die tijd) maar zelfs een kleine trip van 500km duurt in een Leaf mede door rapidgate en het steeds zoeken naar beschikbare snelladers veel te lang.

10 maanden geleden een Tesla Model Y gekocht en dat is gewoon echt een gigantische stap voorwaarts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Wellicht trouwens interessant voor mensen die niet de auto willen ombouwen naar CCS, maar wel op vakantie willen in Europa. Een Canadees bedrijf heeft sinds kost een Chadem/CCS adapter uitgebracht. Op Reddit staan al wat ervaringen. Helaas vrij duur, richting de 1000 euro. Mogelijk dat de prijs was omlaag gaat als ze de productie kunnen opschalen.

https://a2zevshop.com/col...mo?variant=43661439533256

[ Voor 13% gewijzigd door ITsEZ op 30-05-2024 01:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik ben vorig jaar met mijn 2014 Leaf (upgraded by Muxsan) naar Oostenrijk en later naar Italië geweest.
Ik had totaal geen moeite met het vinden van Chademo laders. Genoeg langs de snelweg (ENBW) en ook bij supermarkten als je even van de snelweg af gaat. Kun je meteen lekker lunchen...

Ik overweeg alleen een ombouw CCS als dat betekent dat de auto-accu bidirectioneel gebruikt zou kunnen worden.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
GadgetFrank schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:42:
Ik overweeg alleen een ombouw CCS als dat betekent dat de auto-accu bidirectioneel gebruikt zou kunnen worden.
Ik vrees alleen dat bidirectioneel via de CCS niet gaat gebeuren.
De auto kan het al op chademo.

Dat er nu nog voldoende chademo laders te vinden zijn is fijn, maar ik vrees dat het de komende jaren wel gaat afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
hvwees schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:54:
[...]

Ik vrees alleen dat bidirectioneel via de CCS niet gaar gebeuren.
De auto kan het al op chademo.

Dat er nu nog voldoende chademo laders te vinden zijn is fijn, maar ik vrees dat het de komende jaren wel gaar afnemen.
2 x 'vrees' betekent volgens mij dat het jouw mening of inschatting is. Ik blijf liever bij feiten...
(ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de ontwikkeling van CCS bidirectioneel al goed vordert...)

Als er niet genoeg Chademo laders zouden zijn in de toekomst dan is dat een extra reden om CCS te overwegen of om een Leaf alleen nog als 2e auto (lokaal) te gebruiken. Voorlopig is dat niet de situatie in Europa.

[ Voor 7% gewijzigd door GadgetFrank op 30-05-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
GadgetFrank schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:15:
[...]

2 x 'vrees' betekent volgens mij dat het jouw mening of inschatting is. Ik blijf liever bij feiten...
(ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de ontwikkeling van CCS bidirectioneel al goed vordert...)
Ik bedoel CCS bidirectioneel voor de Leaf, voor overige merken komt het er wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
GadgetFrank schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:15:
[...]
Als er niet genoeg Chademo laders zouden zijn in de toekomst dan is dat een extra reden om CCS te overwegen of om een Leaf alleen nog als 2e auto (lokaal) te gebruiken. Voorlopig is dat niet de situatie in Europa.
Welke nieuwe EV's die in Europa worden uitgeleverd hebben nog ChaDeMo ?
Voor zover ik weet geen, maar correct me if I'm wrong.

Dan is het op termijn niet rendabel meer voor de snellaad aanbieders om nog laders met chademo te plaatsen en te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HajoB
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-06-2024
Allen,

Ik schrijf graag even een zeer negatieve ervaring van me af.

Juli 2023 een LEAF gekocht met 155K op de teller. Alle streepjes verlicht van de batterypack in de display. Kortom, leek een goede deal. Weliswaar veel kilometers, maar de prijs was ook lager dan vergelijkbare met minder km (15K). Reed als een zonnetje, full options, leuke bak!

Na 9 maanden opeens foutmeldingen na het opladen, waarbij je niet meer kunt rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8MQvchVuX7sPvG1la4ZrhYem0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjHDmsuXR5NytDk0o8cG1Lt3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quYpXq59TWoJ8hLXPBqct5ZoWLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIZFyDZoAB3DNoVwtxzt4mei.jpg?f=fotoalbum_large

De ANWB moest eraan te pas komen om de foutcode te wissen en ik weer kon rijden. Een paar dagen later was het echter weer raak, nog een keer de ANWB. Na de derde keer bleek er een structureel probleem en moest de auto naar de dealer. Intussen stond hij op 180K.

Om een lang verhaal kort te maken: na 7 weken wachten op diagnose, omdat de 4 EV-centers van Nissan vol zaten (zegt ook wel wat), krijg ik te horen dat er niet een losse cel kapot is, ook niet twee, maar dat alle cellen bol staan. Er moet een nieuw accupakket onder, kosten, schrik niet, 15,5K!!

Nissan Nederland doet niet aan coulance. De garantie op het accupakket is tot 160K en dat is het. Kortom, ik heb nog nooit zo'n waardeloze ervaring gehad met een auto als met deze LEAF.

[ Voor 26% gewijzigd door HajoB op 30-05-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 09:11
HajoB schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:28:
Allen,

Juli 2023 een LEAF gekocht met 155K op de teller. Alle streepjes verlicht van de batterypack in de display. Kortom, leek een goede deal. Weliswaar veel kilometers, maar de prijs was ook lager dan vergelijkbare met minder km (15K). Reed als een zonnetje, full options, leuke bak!

Na 9 maanden opeens foutmeldingen na het opladen, waarbij je niet meer kunt rijden.

...

De ANWB moest eraan te pas komen om de foutcode te wissen en ik weer kon rijden. Een paar dagen later was het echter weer raak, nog een keer de ANWB. Na de derde keer bleek er een structureel probleem en moest de auto naar de dealer. Intussen stond hij op 180K.

Om een lang verhaal kort te maken: na 7 weken wachten op diagnose, omdat de 4 EV-centers van Nissan vol zaten (zegt ook wel wat), krijg ik te horen dat er niet een losse cel kapot is, ook niet twee, maar dat alle cellen bol staan. Er moet een nieuw accupakket onder, kosten, schrik niet, 15,5K!!

Nissan Nederland doet niet aan coulance. De garantie op het accupakket is tot 160K en dat is het. Kortom, ik heb nog nooit zo'n waardeloze ervaring gehad met een auto als met deze LEAF.
Bah wat een pech :-(
Van welk bouwjaar is jouw Leaf?
Is de auto altijd bij een Nissan dealer in onderhoud geweest? Want volgens mij krijg je dan ook altijd een batterij-status-rapport.
Heb je de auto bij een garage gekocht en evt Bovag garantie? Dit omdat hij het binnen 12 maanden na aankoop niet meer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

HajoB schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:28:
Allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bizar inderdaad, ik had precies hetzelfde maar dan bij 114.000km. Waar heb je de auto gekocht? Dit zou onder bovag garantie moeten vallen, en anders mogelijk onder non-conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Laatst online: 17:15
LogOffShutDown schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Is de auto altijd bij een Nissan dealer in onderhoud geweest? Want volgens mij krijg je dan ook altijd een batterij-status-rapport.
Heb je de auto bij een garage gekocht en evt Bovag garantie? Dit omdat hij het binnen 12 maanden na aankoop niet meer doet.
Ik ben benieuwd of andere Leaf rijders een rapport hebben gekrgen.
Ik heb met mijn onderhoudsbeurt geen batterij-statusrapport gehad bij de dealer (Leaf 2022). Toen ik daar naar vroeg was dit hun niet bekend en kon ik wel een overzicht krijgen met uitgevoerde werkzaamheden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Dinah schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:48:
[...]
Ik ben benieuwd of andere Leaf rijders een rapport hebben gekrgen.
Nee, wij krijgen die ook nooit. Maar gaat dit waarschijnlijk om een rapport vanwege aankoop bij de dealer zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
hvwees schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Ik bedoel CCS bidirectioneel voor de Leaf, voor overige merken komt het er wel aan.
Ik bedoelde voor de Leaf, voor andere auto's werkt het al. Een aantal van VAG sowieso icm CCS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HajoB
[...]

Hij is van 11-2018. Gekocht bij een handelaar, extra garantie, maar die is niet voor het accupakket,. Ik ga voor consumentenrecht en non-conformiteit, want hij is binnen een jaar total-loss.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HajoB
[...]

Geen BOVAG garage, ook geen aankoopkeuring. Ik heb geen batterijstatus-rapport.

Ik heb eenmalig advies van de rechtsbijstand, die adviseren om op non-conformiteit het contract te ontbinden. Je moet dan wel inleveren voor de afschrijving die er geweest is, maar dat is logisch. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-06 09:11
Goede insteek. Ik hoop op een nette oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
Ik kwam deze tegen toen ik bedacht om eens te zoeken op 'nissan leaf class action' :

https://www.cbc.ca/news/c...battery-service-1.7148537

Die batterijproblemen zijn best wel een ding, niet dat we dat niet wisten natuurlijk.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HajoB
budi schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:02:
Ik kwam deze tegen toen ik bedacht om eens te zoeken op 'nissan leaf class action' :

https://www.cbc.ca/news/c...battery-service-1.7148537

Die batterijproblemen zijn best wel een ding, niet dat we dat niet wisten natuurlijk.
Ik kreeg nog wat foto's. Helaas erg klein, maar er is wel te zien dat een flink aantal cellen bol staat of anderszins vervormd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjlwmnxQF8Dn5B6X6XQ8QcIlwcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EcTx6E4LB2aPdHyqZzq0M0aC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDJRyf15UlDP7ecRnN6N1u6GxXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UYYGRD6gRW7rjTg6Qf418V1J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7Uj3Wp9twB810K9aFSa-8Pc7s0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I4FnGqDP7Wjm9n4jMjM51mbb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxUfa0mlWNRWtY6dDmxGaIKxx_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhfPDEfwHeMTNkODaSwuvO3F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nMSNSw-gDnL_Q2TTPZBx7KE43M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h74cTTMRccy8kOrtQ4Zc7zH9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOF9Pvt8dtPV9ixQNx8YtvCRMWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjFSl2IiHWlFcqsQS1TuqU7R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
Bi-directioneel is standaard op de chademo poort sinds 2014 toch?
Dat staat denk ik echt los van CCS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonioleaf69
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-04 21:42
Vraagje aanschaf Nissan Leaf 2019 tekna 40kw
Ik kan via dealer Nissan Leaf aanschaffen met 13000 km en 5 jaar oud , waarvan de eerste 1,5 jaar de auto in Spanje is geweest zoals ik het interpreteer , vlgs de papieren heeft batterij nog een capacity van 95%, buiten het feit dat er weinig km op papier mee gereden zijn , vind ik dit erg weinig verlies, is dit nog op andere manieren te controleren, nap is er niet, maar begrijp dat je ook het aantal laadbeurten zou kunnen terughalen? Wie heeft raad? Vrprijs 16k

Gr Ton

[ Voor 0% gewijzigd door Tonioleaf69 op 15-06-2024 19:15 . Reden: Woord toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Tonioleaf69 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:11:
Vraagje aanschaf Nissan Leaf 2019 tekna 40kw
Ik kan via dealer Nissan Leaf aanschaffen met 13000 km en 5 jaar oud , waarvan de eerste 1,5 jaar de auto in Spanje is geweest zoals ik het interpreteer , vlgs de papieren heeft batterij nog een capacity van 95%, buiten het feit dat er weinig km op papier mee gereden zijn , vind ik dit erg weinig verlies, is dit nog op andere manieren te controleren, nap is er niet, maar begrijp dat je ook het aantal laadbeurten zou kunnen terughalen? Wie heeft raad? Vrprijs 16k

Gr Ton
Koop een OBD2 dongle en download de gratis app "Leafspy" op je telefoon. Google is je vriend voor welke dongle je precies moet kopen (kost < € 15) en hoe je dit in Leafspy kunt zien.
Een beetje meer onderzoek vooraf dan alleen dit staccato vraagje wordt gewaardeerd hier op Tweakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
GadgetFrank schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:03:
download de gratis app "Leafspy" op je telefoon.
De laatste keer dat ik keek was de LeafSpy er alleen nog als betaalde app (als je hem nog niet eerder had gedownload). Heb er €15 voor betaald om de auto bij een proefrit te checken toen. Al met al was dat het wel waard, ook al heb ik geen Leaf gekocht. Het hielp al onwijs om die verkoper te laten zien dat die "98% SoH" op het verkooppapiertje echt nergens over ging (84% volgens LeafSpy). 😂

Tijdens het rijden flink accelereren even en dan passagier monitorde de voltages met LeafSpy open, waren met dat ding geen bijzonderheden voor zover we konden kon zien.

offtopic:
Momenteel aan het twijfelen geslagen of ik niet toch een e-Niro moet nemen. Een beetje extra geld voor nodig en geen 360-camera, maar wel betere batterij... Verbaasde me eigenlijk dat die niet echt groter is dan die Leaf (zoek compact). Die Leaf is stiekem best lang nog, zeg, zou je van de foto niet zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 16-06-2024 13:40 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
My bad, op Google Play is de Leafspy Lite versie niet meer beschikbaar.
Hij is nog wel te vinden als .apk als je persé een gratis versie wilt...

Ik was er dermate tevreden over, vooral DTC's uitlezen en wissen, dat ik al tijden de betaalde PRO versie gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 07:54
dit hoort in V&A

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2024 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
HajoB schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Ik kreeg nog wat foto's. Helaas erg klein, maar er is wel te zien dat een flink aantal cellen bol staat of anderszins vervormd is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ruk zeg. :/ je hoopt toch wel langer te kunnen doen met je auto.

Ik ben benieuwd of Nissan nog eens een goeie recall gaat doen aan deze pakketten, het moge onderhand wel duidelijk zijn dat ze overwegend niet in orde zijn, en dat Nissan geluk heeft dat er veel mensen in rijden die maar weinig km's en lange trips maken met veel snelladen. Want ik lees méér Leaf pakketten die opblazen dan van Tesla (voorbeeld) pakketten die kapot gaan en ik weet wel van welke er méér rondrijden.

Vrienden en familie die rondkijken naar een (tweede) auto die dan ook elektrisch zou moeten zijn raad ik inmiddels ook stevig aan om met een grote boog om Leafs heen te lopen.

Zonde, want het is verder echt een prima wagen. Heb er met veel plezier mee gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Ik zou zeggen dat als je een Leaf koopt die zelden of nooit heeft snelgeladen (uitlezen met Leaf Spy), en je dat zelf ook zelden of nooit doet (rijprofiel, tweede auto, etc.), je er toch heel lang goed mee kunt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Snelladen zegt natuurlijk niet alles bij een EV. Er zijn ook mensen die hun auto te allen tijde 100% opgeladen willen hebben en dat is net zo goed funest voor een Li-ion accu. Telefoons hebben niet voor niets een batterijbesparingsmodus waarbij het laadniveau beperkt wordt. Valt me tegen dat zoiets bij EV's nog niet standaard is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Ik denk dat de normale degradatie bij de Leafs vanaf 2018 wel onder controle is, ik heb zelfs nu na 6 jaar nog maar verdomd weinig Leafs van na die tijd gezien die het eerste capaciteits streepje verloren hebben. Als je een Leaf bovendien oplaadt tot 100% is het feitelijk niet echt 100% maar iets van 95%, nog steeds is het natuurlijk beter om hem niet te vol te laden, dat merk je ook aan het gebrek aan regeneratief remmen als ie vol is. Maar al met al denk ik dat inderdaad het veel snelladen met bolle cellen en 'isolation fault' meldingen een groter probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik denk dat de accu 100% geladen uren/dagen laten staan i.c.m. hoge temperatuur schadelijk is.
Daarnaast is herhaaldelijk snelladen waarbij het pack > 45 graden wordt, ook iets dat degradatie in de hand werkt.

Zelf laad ik alleen > 80% SoC wanneer ik lange afstanden moet rijden, en dan zo kort mogelijk na volladen gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ik vraag me dan altijd af waar die laadwijsheden vandaan komen, heb nog nooit goede onderbouwing gezien. Wel grappig dat de ANWB het anders ziet:

https://www.anwb.nl/exper...laden-tot-welk-percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
MadMarky schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:26:
Snelladen zegt natuurlijk niet alles bij een EV. Er zijn ook mensen die hun auto te allen tijde 100% opgeladen willen hebben en dat is net zo goed funest voor een Li-ion accu. Telefoons hebben niet voor niets een batterijbesparingsmodus waarbij het laadniveau beperkt wordt. Valt me tegen dat zoiets bij EV's nog niet standaard is.
Dacht ik ook, maar wel vreemd dat het vanaf Leaf 2022 geen mogelijkheid meer heeft tot instelbare SoC (bijv 80%) te laden. Lees er verschillende verhalen over dat het vanwege intelligent laadprogramma niet meer nodig is en dat de 100% feitelijk maar 95% is maar vind dit toch een groot gemis... Nu met de hand timen tot 80% SoC.

[ Voor 7% gewijzigd door Dinah op 28-06-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33
Dinah schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Dacht ik ook, maar wel vreemd dat het vanaf Leaf 2022 geen mogelijkheid meer heeft tot instelbare SoC (bijv 80%) te laden. Lees er verschillende verhalen over dat het vanwege intelligent laadprogramma niet meer nodig is en dat de 100% feitelijk maar 95% is maar vind dit toch een groot gemis... Nu met de hand timen tot 80% SoC.
Die setting mis ik inderdaad ook. Nog geprobeerd of het trucje werkt met 5 x achterruitverwarming indrukken, maar helaas.
Kan me wel voorstellen dat af en toe 100% laden voorkomt dat de accu deze capaciteit vergeet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
budi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:17:
Ik denk dat de normale degradatie bij de Leafs vanaf 2018 wel onder controle is, ik heb zelfs nu na 6 jaar nog maar verdomd weinig Leafs van na die tijd gezien die het eerste capaciteits streepje verloren hebben. Als je een Leaf bovendien oplaadt tot 100% is het feitelijk niet echt 100% maar iets van 95%, nog steeds is het natuurlijk beter om hem niet te vol te laden, dat merk je ook aan het gebrek aan regeneratief remmen als ie vol is. Maar al met al denk ik dat inderdaad het veel snelladen met bolle cellen en 'isolation fault' meldingen een groter probleem vormt.
Mijn 2018 Leaf laadde tot 4,2V cell voltage, dat is zeker wel 100% en geen 95 ofzo. Afaik is er geen top buffer, alleen een bodem buffer.

Ik heb het idee dat de capaciteitsstreepjes nog oneerlijker zijn dan op de eerdere generaties, en heb berichten gelezen dat het eerste streepje pas rond de 75-80% soh verdween.

Ik zat na 180.000km rond de 80% echte SOH, en een 86% gerapporteerde. Dat is wel soort-van in lijn met de verwachte levensduur van de Leaf accuchemie, maar zeker niet fantastisch voor een pakket waar heel lief mee geladen is altijd. Mijn model 3 LFP is na 90.000km pas 3,5-4% kwijt. En dat is de afgelopen maanden gestagneerd.

Typisch vind ik dat mijn Leaf een jaar na verkoop geexporteerd is. Dus daar was ook wat mee mis gok ik.

Het grote probleem is de cellen die opblazen. Gebrek aan enige vorm van thermisch management.

Te veel mensen met grove onbalans in het pakket, teveel mensen met dikke cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Mar.tin je mag LFP eigenlijk ook niet met NMC vergelijken. LFP heeft een lagere energiedichtheid maar gaat inderdaad langer mee.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ThsAdrns schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:14:
Ik zou zeggen dat als je een Leaf koopt die zelden of nooit heeft snelgeladen (uitlezen met Leaf Spy), en je dat zelf ook zelden of nooit doet (rijprofiel, tweede auto, etc.), je er toch heel lang goed mee kunt zijn?
Waarschijnlijk is het ook heel afhankelijk van het type bestuurder: voor de warmteontwikkeling maakt je rijstijl namelijk een groot verschil. Een Tesla die kan zijn accupakket actief koelen, waar een Leaf dit niet kan! De kunst is dus om de accu temperatuur zoveel mogelijk in het midden bereik te houden.

Eigenlijk vraagt deze auto om een hele specifieke rijstijl, wil je het accupakket in optimale conditie houden. Nissan die hoeft schijnbaar alleen te zorgen dat het accupakket het tot 100.000km red, getuige de recentelijk gedeelte ervaring van @ITsEZ. Veel kopers die zo'n Leaf kopen met een kleine ton op de teller, zullen denken het zit wel goed met de accugarantie?

Wat ik hier dan lees? Schijnt Nissan er alles aan te doen, om hun verantwoordelijkheid niet te nemen. Naar mijn mening hebben ze namelijk een ondeugdelijk product op de markt gezet, getuige de vele gevallen van kapotte accupakketen met gezwollen accucellen. In de regel raken accu's ( cellen ) gezwollen omdat ze te heet zijn geworden. Maar het kan ook een productiefout zijn bijvoorbeeld.

In het geval van de Leaf lijkt het mij geen toeval en ik denk zelfs dat Nissan verwijtbaar gehandeld heeft, door na de ophef rondom Rapid Gate toch de laadsnelheid te verhogen. Dat lijkt mij de slechte beslissing geweest, die men heeft genomen. Je stelt er de zakelijke rijders wel enigszins mee tevreden, want die leveren die auto toch na 5 jaar in. Echter de garantie is 8 jaar of 160.000km, dus het probleem verschuift zich dan naar de tweede eigenaar.

Even terug naar die specifieke rijstijl: de Leaf is een perfecte auto voor mensen die het leuk vinden om te hypermilen. Een lager energieverbruik leidt tot minder laad-cyclussen en het accupakket wordt niet zo warm. Als je dan ook nog zoveel mogelijk snelladen vermijdt? Dan lijkt mij een Leaf wel een hele complete EV, want in vergelijking met de Hyundai Ioniq Electric is de Leaf gewoon rijker uitgerust. Eerlijk gezegd vind ik de Leaf ook een leuker ogende auto, dan zo'n naar mijn mening saaie Hyundai Ioniq Electric.

Bij een Japanse YouTuber ging het accupakket van zijn 40kWh Leaf helaas ook kapot, alleen in Japan is de maximumsnelheid op de autosnelweg vaak slechts 70km/u. Dus dat is langzamer dan in Nederland, waar je na 19 uur gewoon 130km/u kan rijden. Hij deed wel enorm vaak snelladen en de laatste paar dagen had hij geloof ik 7 keer achter elkaar snelgeladen? Waarvan hij zelf denkt dat het de genadeslag was, voor het accupakket.

Nu is 315.000km in 6 jaar ansich wel een presentatie, maar hij zelf gelooft ook dat het accupakket wellicht makkelijk 400.000km gehaald had. Wanneer hij niet veelvuldig snelgeladen heeft. Echter als je in Nederland rijdt, dan is snelladen geeneens nodig om het accupakket zodanig warm te krijgen. Dat je in zomer al tegen het 1e rode van de temperatuur indicatie aanzit. Al helemaal met de warmte van begin deze week ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Black Sparrow schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:39:
Ik vraag me dan altijd af waar die laadwijsheden vandaan komen, heb nog nooit goede onderbouwing gezien. Wel grappig dat de ANWB het anders ziet:

https://www.anwb.nl/exper...laden-tot-welk-percentage
Uit het ANWB antwoord:
Snelladen kan echter wel de levensduur van accupakketten negatief beïnvloeden, dit geldt echter voor auto’s met een luchtgekoeld accupakket wat steeds minder wordt toegepast.
Gelukkig, de Leaf heeft geen luchtgekoeld accupakket _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Opxah schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:30:
[...]
Uit het ANWB antwoord:

[...]
Gelukkig, de Leaf heeft geen luchtgekoeld accupakket _O-
Je ziet zelf ook dat ik het heb over het laden tot 100% (dat is namelijk de vraag aan ANWB). Als je bewijs hebt dat dit echt slecht is zie ik het graag.

Over snelladen: er zijn genoeg bestemmingen binnen 100 km heen en 100 km terug, sterker nog vrijwel alle bestemmingen liggen hierbinnen (https://www.cbs.nl/en-gb/...10ENG#DistanceTravelled_2). Dus is overnacht (4 kw) laden voor vrijwel iedereen genoeg, zeker voor een 2e auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 09:37
Sinds een kleine week eigenaar van een Nissan Leaf acenta uit 2019 met 24.000 km op de teller. Voor een occasion is de auto in "nieuw" staat. De Leaf wordt de 2e auto voor woonwerk verkeer van 60 km per dag.
De vorige eigenaar heeft mij verteld dat de auto niet bij de snel lader is geweest. Deze ga ik ook niet tot heel weinig bezoeken.

Eerste indruk van de leaf is goed. Rijd heerlijk rustig, Maar vertrekt ook als het "gas" naar beneden gaat.

Naast een normale onderhoudsbeurt krijgt hij ook nieuwe ATF olie (ja er zit echt versnellingsbak olie in). Met het vervangen worden ook meteen de 2 magneten schoon gemaakt.
Ik heb hier op tweakers nog niet veel gelezen dat dit gedaan wordt. Ik heb me laten adviseren dat dit wel echt verstandig is om te doen. Het verhaal is dat met name nieuwe tandwielen nog slijten om beter in elkaar te passen.. Ook de atf olie die nissan heeft gebruikt schijnt niet de beste te zijn.

Andere goede tips hoor ik graag

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Bij de Hyundai Kona en Ioniq is dit wel bekende praktijk die hier op het forum wordt aangeraden. Voor de Leaf hoor ik het voor het eerst, maar het is zeker niet onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
patjuh1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:27:
Sinds een kleine week eigenaar van een Nissan Leaf acenta uit 2019 met 24.000 km op de teller. Voor een occasion is de auto in "nieuw" staat. De Leaf wordt de 2e auto voor woonwerk verkeer van 60 km per dag.
De vorige eigenaar heeft mij verteld dat de auto niet bij de snel lader is geweest. Deze ga ik ook niet tot heel weinig bezoeken.

Eerste indruk van de leaf is goed. Rijd heerlijk rustig, Maar vertrekt ook als het "gas" naar beneden gaat.

Naast een normale onderhoudsbeurt krijgt hij ook nieuwe ATF olie (ja er zit echt versnellingsbak olie in). Met het vervangen worden ook meteen de 2 magneten schoon gemaakt.
Ik heb hier op tweakers nog niet veel gelezen dat dit gedaan wordt. Ik heb me laten adviseren dat dit wel echt verstandig is om te doen. Het verhaal is dat met name nieuwe tandwielen nog slijten om beter in elkaar te passen.. Ook de atf olie die nissan heeft gebruikt schijnt niet de beste te zijn.

Andere goede tips hoor ik graag
https://www.youtube.com/watch?v=xQda4531plQ&t=9s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morwen
  • Laatst online: 18:47
Na de zoveelste bijna-dood ervaring in een paar maanden tijd, wil ik graag een dashcam aanschaffen voor mijn leaf.

Ik ben alleen totaal niet technisch onderlegd en wil eigenlijk ook niet gaan goochelen met mijn 12V accu.

Ik rijd 3-4 in de week 80 km snelweg. Bij parkeren hoeft 'ie eigenlijk niet aan te staan. Wel voor- en achter filmen tijdens het rijden. Met een paar dagen opslagruimte.

Iemand een tip voor een mooie dashcam die ik makkelijk zelf kan installeren en niet te veel zichtbaar is van binnen en buiten (bij de leaf dus)? Gaan die dingen vanzelf aan bij beweging of?

Ik kan zelf ook googelen maar heb geen flauw idee waar ik op moet letten of wat goede prijsranges zijn. Heeft iemand goede sites met uitleg voor dummies? Ik zie door de bomen het bos niet. Ik koop dus liever iets wat misschien wat duurder is, maar in de installatie en bediening goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
Ik heb zelf in de Leaf een 'garmin dashcam mini 2' hangen. Is een lekker klein dingetje, maar is niet helemaal onzichtbaar natuurlijk, maar wel beter in mijn ogen, dan zo'n grote waar een schermpje op zit. Beeldkwaliteit is 1080p en niet super, maar goed genoeg naar mijn gevoel. Kentekens zijn nog op een redelijke afstand te lezen, maar waar het om gaat, in geval van een botsing, zal het allemaal dichtbij komen en hopelijk voldoende vastgelegd worden.
De camera gaat gewoon in de USB ingang en heeft ook zo'n splitter voor in de sigarettendinges. Zelf heb ik te weinig zelfvertrouwen om de plastic schotten bij de ramen los te trekken om de kabel weg te werken, dus ik heb de kabel er voorzichtig langs bij het glas geplakt met tape. Dat blijft een redelijke tijd zitten.

Je hebt overigens ook van die dingen die je achter de spiegel kunt zetten, maar die vond ik wel schreeuwend duur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Black Sparrow
Vandaag even een check gedaan met LeafSpy voor de status van de batterij, voor wie het interesseert:

Model: 40 kwh Leaf Tekna 2020
Odo: 107.000 km
SoH: 90.23%
8x quick charge

Binnenkort een keer leegrijden voor de onbalans.

[ Voor 12% gewijzigd door Black Sparrow op 25-07-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
40 kwh Leaf accenta 01-2019
Odo: 24.500 km
SoH : 92,22%
3x quick charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Ik heb inmiddels flink wat gelezen in dit topic, dank voor alle mooie bijdragen.
Moet begin volgend jaar een nieuwe auto kopen, want leaseauto stopt (nieuwe baan). Na veel scrollen lijkt bij een budget van €15-17k in mijn ogen de beste optie. Ik ga voor een lage KM stand, max 40-50k, zodat ik in ieder geval tot de 100k redelijk zorgeloos kan rijden ivm garantie.

Mijn concrete vragen:

- zijn er bij de nieuwe modellen van 2020 een stuk minder problemen met de accu's? (bijv deze: https://www.marktplaats.n...ecc-camera-acc-navi?utm_s)

- mis ik nog een ander merk/model in deze prijsklasse waar ik absoluut naar moet kijken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Black Sparrow schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:15:
Binnenkort een keer leegrijden voor de onbalans.
Dat viel alles mee, bij 9% autoindicatie (18% leafspy) gaf ie een variatie van 24 mV over de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
tcc90 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:
- zijn er bij de nieuwe modellen van 2020 een stuk minder problemen met de accu's? (bijv deze: https://www.marktplaats.n...ecc-camera-acc-navi?utm_s)
Ik denk dat er vanwege de extra omvang van de accu er minder problemen zijn met de 62 kwh, wel opletten voor hoeveelheid snelladen. Eigenlijk voor de koop altijd een proefrit maken met lage acculading en Leafspy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

tcc90 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:

- mis ik nog een ander merk/model in deze prijsklasse waar ik absoluut naar moet kijken?
Voor mij ging het destijds tussen de Leaf 40 kWh en de Hyundai Ioniq 28 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildebeernd
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-06 14:04
patjuh1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:20:
3x quick charge
Dag Patjuh,

Welke obd lezer heb je hiervoor ff gebruikt ? Ik zoek nog een goede. Ik had er 1 op Ali gekocht maar deze kon geen verbinding maken met de auto .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
patjuh1 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:20:
3x quick charge
Is de SoH niet erg laag na 25.000 km? Zit er nog niet zo erg in hoor. Heb ook net een dongle besteld zal het dan ook een laten weten. Maar zit pas net boven de 10.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Woudtwe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:52:
[...]Is de SoH niet erg laag na 25.000 km? Zit er nog niet zo erg in hoor. Heb ook net een dongle besteld zal het dan ook een laten weten. Maar zit pas net boven de 10.000
Voor de eerste procenten telt de leeftijd erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
Woudtwe schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Is de SoH niet erg laag na 25.000 km? Zit er nog niet zo erg in hoor. Heb ook net een dongle besteld zal het dan ook een laten weten. Maar zit pas net boven de 10.000
Ik heb gelezen dat 2,5% per jaar gemiddeld is wat je verliest. Dus 5x2,5 dan valt het nog mee toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
wildebeernd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Dag Patjuh,

Welke obd lezer heb je hiervoor ff gebruikt ? Ik zoek nog een goede. Ik had er 1 op Ali gekocht maar deze kon geen verbinding maken met de auto .
Als ik het me goed herinner was het een ELM327 OBD2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patjuh1
ThsAdrns schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:26:
Bij de Hyundai Kona en Ioniq is dit wel bekende praktijk die hier op het forum wordt aangeraden. Voor de Leaf hoor ik het voor het eerst, maar het is zeker niet onverstandig.
De ATF olie is inderdaad goed vervuild ondanks mijn lage km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
patjuh1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:35:
[...]

Ik heb gelezen dat 2,5% per jaar gemiddeld is wat je verliest. Dus 5x2,5 dan valt het nog mee toch ?
Aha idd. Ik keek alleen naar de kms. Daar heb je een punt idd👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Dag Patjuh,

https://nissanelectricclub.nl/forums/topic/obd/ of typ eens obd in de zoekbalk bovenaan in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 29-07-2024 14:02 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
[...]

Dag Patjuh,

Ik heb deze een half jaartje geleden besteld. Werkt goed.

US $7.79 | Double PCB Mini ELM327 V 1.5 Car Diagnostic Scanner OBD OBD2 Bluetooth V 1 5 PIC18F25K80 for Android Supports All OBD2 Protocol
https://a.aliexpress.com/_Ey4hZMR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvhx
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:08
Sinds 29 februari ben ik in het bezit van een nieuwe Nissan Leaf N-connecta.
Vandaag mij OBD lezer binnen gekregen en de auto uitgelezen.

40 kwh Leaf N-connecta 02-2024
Odo: 8765 km
SoH : 96,10%
3x quick charge

De SoH is lager dan ik verwachtte.
Ik heb nog nooit snel geladen. De 3 x zal wel in de fabriek gedaan zijn.

Verder met laden altijd tussen de 20-80 % gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
De eerste procenten raak je al heel snel kwijt daarna stabiliseert het, ik rijd in een 2018/05 Leaf met extender rond. Ik heb bijna altijd Leafspy aan staan en laad de data naar mijn PC thuis sturen, daar kan ik een script op los laten die kijkt wanneer de SOH een grotere sprong maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
15-06-2024 - 113998 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.96% SOH
13-06-2024 - 113989 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.82% SOH
12-06-2024 - 113941 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.68% SOH
12-06-2024 - 113862 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.61% SOH
10-09-2023 - 96054 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.92% SOH -
10-09-2023 - 96009 km - 05/2018 - Tekna 40 - 86.99% SOH -
10-09-2023 - 95985 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.06% SOH -
09-09-2023 - 95920 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.13% SOH -
09-09-2023 - 95887 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.21% SOH -
09-09-2023 - 95854 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.28% SOH -
08-09-2023 - 95793 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.35% SOH -
06-09-2023 - 95696 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.63% SOH -
06-09-2023 - 95649 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.70% SOH -
10-06-2023 - 88033 km - 05/2018 - Tekna 40 - 87.97% SOH -
10-06-2023 - 87983 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.04% SOH -
09-06-2023 - 87929 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.11% SOH -
09-06-2023 - 87920 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.18% SOH -
09-06-2023 - 87867 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.33% SOH -
08-06-2023 - 87819 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.61% SOH -
09-12-2022 - 77393 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.65% SOH -
09-12-2022 - 77345 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.58% SOH -
18-09-2022 - 71582 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.72% SOH -
17-09-2022 - 71569 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.80% SOH -
16-09-2022 - 71548 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.87% SOH -
16-09-2022 - 71500 km - 05/2018 - Tekna 40 - 88.94% SOH -
15-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.01% SOH -
14-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.08% SOH -
13-09-2022 - 71446 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.15% SOH -
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.22% SOH -
13-09-2022 - 71398 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.29% SOH -
12-09-2022 - 71352 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.36% SOH -
17-06-2022 - 63270 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.56% SOH -
30-03-2022 - 59091 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.64% SOH -
08-03-2022 - 58643 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.79% SOH -
17-12-2021 - 54713 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.12% SOH -
19-09-2021 - 51330 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.06% SOH -
19-09-2021 - 51272 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.99% SOH -
19-09-2021 - 51219 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.92% SOH -
19-09-2021 - 51215 km - 05/2018 - Tekna 40 - 89.85% SOH -
22-03-2021 - 43777 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.20% SOH -
02-01-2021 - 41835 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.30% SOH -
31-12-2020 - 41818 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.51% SOH -
30-12-2020 - 41805 km - 05/2018 - Tekna 40 - 90.64% SOH -
22-12-2020 - 41788 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.20% SOH -
23-09-2020 - 39101 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.34% SOH -
22-09-2020 - 39098 km - 05/2018 - Tekna 40 - 91.41% SOH -

Je ziet dus dat de SOH soms zelfs weer omhoog gaat maar in het algemeen verlies ik net iets meer dan 1% per jaar. Verder zou ik me daar geen zorgen over maken, de grootste problemen met de Leaf zijn toch wel plotseling optredende defecte cellen. Ik heb amper nog 2018+ Leafs gezien die meer dan 1 streepje verloren hebben. Op Youtube zweeft ergens een video rond van een Japanner met ruim 300.000 km op de klok waarvan weliswaar de SOH dus rond de 80% zit, een streepje weg, maar de auto geeft problemen dacht ik en gaat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Model: 62 kWh Leaf Tekna 08-2021.
Odo: 8669 km
SoH : 94,33%
3x QCs
112x L1/L2s

Verder met laden altijd tussen de 20-80 % gebleven.

[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 02-08-2024 00:17 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Morwen schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:
Na de zoveelste bijna-dood ervaring in een paar maanden tijd, wil ik graag een dashcam aanschaffen voor mijn leaf.
Hou er rekening mee dat een dashcam in veel vakantielanden niet toegestaan is: wij komen veel in Duitsland en hij wordt weleens waar gedoogd, maar je mag de beelden absoluut niet als bewijslast gebruiken.

Wat betreft de Leaf: sommige andere autos, daar zijn adapters voor dat je de dashcam aankan sluiten op de stroomvoorziening van de binnenspiegel. Alleen niet bij de Leaf schijnbaar? Of ik kan het niet vinden? Hoe dan ook, ben voorzichtig met die draden wegwerken. Vaak worden ze achter een zijpaneel weggewerkt, maar daar zitten juist je zij airbags. Dus dat is eigenlijk niet goed.

@budi

Omdat zijn batterijpakket kapot gegaan is, nadat hij 7 keer snel geladen had binnen 24 uur of twee dagen. Die zat vol met gezwollen accucellen, net zoals @ITsEZ alleen dan met 3x zoveel km's....

Ik had deze al geplaatst, maar hij rijdt nu dus een 62kWh: met een Nissan Leaf heb je vaak toch een haat liefde verhouding denk ik, zo ook deze Japanner. Want die auto heeft het weleens waar slechts 300.000km volgehouden. Ansich is dat toch een nette prestatie. Hij heeft niet bepaald dat accupakket zitten vertroetelen.

Wel denk ik dat een 62kWh beter voor hem geschikt zal zijn, want hij hing met de 40kWh vaak aan de snellader. Dat zal met een 62kWh minder zijn, omdat je flink meer rijbereik hebt. Zelf zou ik graag ook een 62kWh willen kopen, maar ik weet nog niet wat het verschil in wegenbelasting gaat zijn tussen een 40kWh en 62kWh. Die laatste is toch een paar honderd kilo zwaarder.

[ Voor 40% gewijzigd door MathiasMetzger op 05-08-2024 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
MathiasMetzger schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

Hou er rekening mee dat een dashcam in veel vakantielanden niet toegestaan is: wij komen veel in Duitsland en hij wordt weleens waar gedoogd, maar je mag de beelden absoluut niet als bewijslast gebruiken.

Wat betreft de Leaf: sommige andere autos, daar zijn adapters voor dat je de dashcam aankan sluiten op de stroomvoorziening van de binnenspiegel. Alleen niet bij de Leaf schijnbaar? Of ik kan het niet vinden? Hoe dan ook, ben voorzichtig met die draden wegwerken. Vaak worden ze achter een zijpaneel weggewerkt, maar daar zitten juist je zij airbags. Dus dat is eigenlijk niet goed.
Wat dan als je een Tesla hebt? Die heeft een ingebouwde dashcam functie. Ik snap dat het een privacy issue is maar als bewijslast zou ik juist de beelden willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Vaevictis_ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Wat dan als je een Tesla hebt? Die heeft een ingebouwde dashcam functie. Ik snap dat het een privacy issue is maar als bewijslast zou ik juist de beelden willen hebben.
Stja dan ben je ook in overtreding: volgens mij is Tesla er ook al voor op de vingers getikt, door diverse landen en is de software erop aangepast. Want inderdaad, Tesla overtrad o.a in Duitsland de privacy wetgeving. En Tesla staat niet boven de wet ofzo.

In Oostenrijk is het nog strenger, dan Duitsland en dus koppelde ik altijd mijn dashcam af vlak voordat wij Oostenrijk in reden. Maar goed juist daarom heb ik hem lekker in de vorige auto laten zitten, omdat het best irritant is je dashcam telkens af moeten koppelen. Dichterbij in Luxemburg mag het ook niet en hij mag zelfs niet zichtbaar zijn, dus enkel de stroom afkoppelen is niet voldoende.

Je mag die beelden dus niet als bewijslast gebruiken, want dan ben jezelf strafbaar. In Nederland is dat trouwens niet zo, maar die beelden kunnen ook tegen je werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Mijn leaf gaf vorige week donderdag opeens een "EV systeem storing"

Gebeld met Nissan assistance en de auto is afgesleept naar de dealer.

Die heeft niets gevonden.
Wel alle onderdelen waar een software update voor was een update gegeven.

Maar vandaag kwam opeens de storing terug.

Iemand hier die dit ooit heeft meegemaakt?
En wat was de oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_BEfDqcqM087cfbw5RGKPa5lPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2pCAaHvfdE6kcRyHXd6omEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqIgQBZ0l-keoJmnebW5kXphbNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfwXEo89RqQBgOVLSTd4Metr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
hvwees schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:08:

En wat was de oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klinkt niet best. Meestal is dat het symptoom van (een) opgezwollen cel/cellen HV-batterij, lees: defecte batterij.

@ITsEZ had dezelfde melding. Zie:
ITsEZ in "Het grote Nissan Leaf Topic"

Hoeveel heeft je Leaf gelopen en hoe oud is 'ie? Heb je toegang tot gegevens van de OBD-poort met LeafSpy? Dan kan je een hoop meer zien.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 05-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

hvwees schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:08:

En wat was de oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad precies dezelfde foutmelding als die ik had toen mijn batterij vervangen moest worden. Let op dat ik geen garantie kreeg boven 100.000km dus afhankelijk van je situatie, kijk even wat je er mee doet.

Als je LeafSpy hebt, dit waren mijn foutmeldingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chHQJPqYT2ywMv0EKzgAVhuNKuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIq3qJpVES7bVjebBgXgRZ0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
ITsEZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Inderdaad precies dezelfde foutmelding als die ik had toen mijn batterij vervangen moest worden. Let op dat ik geen garantie kreeg boven 100.000km dus afhankelijk van je situatie, kijk even wat je er mee doet.

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp is die 'isolation' foutmelding de grote aanwijzing; dan is er fysiek een lek(stroom) gemeten dat kan komen door de vervorming.

Als dit inderdaad te zien is heeft de dealer dit waarschijnlijk ook gewoon gezien en zou je de auto helemaal niet meer mee moeten krijgen. (Veiligheidsrisico!)

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 05-08-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

gertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

Als ik het goed begrijp is die 'isolation' foutmelding de grote aanwijzing; dan is er fysiek een lek(stroom) gemeten dat kan komen door de vervorming.

Als dit inderdaad te zien is heeft de dealer dit waarschijnlijk ook gewoon gezien en zou je de auto helemaal niet meer mee moeten krijgen. (Veiligheidsrisico!)
Dat lijkt me inderdaad ook. Ik ken de exacte betekenis niet van de foutmeldingen. Had alleen even snel een screenshotje gemaakt toen de auto stond te wachten op transport van de dealer naar het batterij reparatie centrum. De exacte betekenis zal ergens in een Nissan portaal staan waar de dealer toegang tot heeft, misschien hebben ze niet zo veel EV kennis dus hebben ze gewoon de errors gereset.

Denk overigens dat het niet heel veel kwaad kan, heb nog nooit een verhaal gelezen van een leaf die in brand vliegt dus daar zal vast een bescherming op zitten. Uiteraard moet het wel gerepareerd of in mijn geval volledig vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
gertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Dat klinkt niet best. Meestal is dat het symptoom van (een) opgezwollen cel/cellen HV-batterij, lees: defecte batterij.

@ITsEZ had dezelfde melding. Zie:

Hoeveel heeft je Leaf gelopen en hoe oud is 'ie? Heb je toegang tot gegevens van de OBD-poort met LeafSpy? Dan kan je een hoop meer zien.
Hij is 4 jaar oud en heeft 78K gelopen.

Als ik me niet vergis zit er nog garantie op het accupakket, als dat het mocht zijn.

Oh ik heb geen leafspy. Ik heb tig ODB dongles geprobeerd en toen was ik er wel klaar mee.

[ Voor 6% gewijzigd door hvwees op 05-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
ITsEZ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]
Helaas ik heb geen leafspy, heb hier ergens 3 a 4 van die dongles rondslingeren en geen werkte er goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
hvwees schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:27:
Hij is 4 jaar oud en heeft 78K gelopen.
Ah, dat is een geluk bij een ongeluk: als het goed is, is dit defect dan gedekt door garantie, ja.
hvwees schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:27:
Oh ik heb geen leafspy. Ik heb tig ODB dongles geprobeerd en toen was ik er wel klaar mee.
Oh, vreemd. Was bij mijn in één keer raak bij een proefrit.
(Heb geen Leaf gekocht uiteindelijk maar wel LeafSpyPro 🤪)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
gertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

Afgelopen donderdag belde de monteur op en had het inderdaad over een isolation fault.

Als het inderdaad het tractie accupakket is en de teller staat nog niet op 100K en de auto is nog geen 5 jaar oud, dan zou het garantie moeten zijn als ik deze pagina goed begrijp:

https://www.nissan.nl/Ser...ring/nissan-garantie.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
gertvdijk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Ah, dat is een geluk bij een ongeluk: als het goed is, is dit defect dan gedekt door garantie, ja.
Ik ga het meemaken...
[...]

Oh, vreemd. Was bij mijn in één keer raak bij een proefrit.
(Heb geen Leaf gekocht uiteindelijk maar wel LeafSpyPro 🤪)
Goede keuze, mijn leaf gaat er binnenkort ook uit. Ik heb een Kona electric besteld.

De leaf is een fijne auto qua uitrusting en snufjes, maar er zitten toch wel 3 grote nadelen aan vind ik.

1) te kleine range
2) afwezigheid van actieve accu koeling
3) ChaDeMo laadpoort, dit gaat gewoon uitsterven in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
hvwees schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

De leaf is een fijne auto qua uitrusting en snufjes, maar er zitten toch wel 3 grote nadelen aan vind ik.

1) te kleine range
2) afwezigheid van actieve accu koeling
3) ChaDeMo laadpoort, dit gaat gewoon uitsterven in Europa.
Mee eens, hoewel ik de range van de 62 kW Leaf prima vind.
Een nadeel die ik toe zou willen voegen is het 1-fase laden, dat gaat me soms te langzaam.

Maar voor het meeste dagelijkse gebruik ondervind ik nauwelijks hinder van al deze nadelen. Die spelen vooral bij lange reizen (wat ik niet vaak doe).
En afgezien van de accukoeling kan je bij muxsan.com upgraden naar CCS, 3-fasen en/of een range extender. Misschien dat ik dat ooit nog ga doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Opxah schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:13:
[...]
En afgezien van de accukoeling kan je bij muxsan.com upgraden naar CCS, 3-fasen en/of een range extender. Misschien dat ik dat ooit nog ga doen.
Ik vind € 3,5K voor CCS het niet waard.
De ChaDeMo CCS adapter voor € 1500,- vind ik ook wat veel.

De leaf is een prima auto als je binnen de range blijft en tijd genoeg hebt om op te laden.

Maar ik merk dat ik dus nu geen lange reizen ermee maak om deze nadelen.

De volgende auto is onderweg, een Hyundai Kona electric. Als die geleverd wordt, ben ik wel van plan om wat verdere trips te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door hvwees op 06-08-2024 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvwees
Update:

Auto bij de dealer gebracht, controle van het accupakket kan/mag de dealer niet doen, dat gaat via Nissan.
Dit is aangevraagd en kan alleen on-line, nu afwachten.

Ik ben voorlopig even veroordeeld om mezelf te verplaatsen met de 🏍️, dat ansich ook geen straf is, maar grotere dingen meenemen is wel een dingetje. Afin, ik wacht af en hoop dat die snel genoeg gemaakt is zodra ik de auto moet inruilen voor mijn volgende bestelde auto. (levering sept-nov).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
Morwen schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:28:

Ik ben alleen totaal niet technisch onderlegd en wil eigenlijk ook niet gaan goochelen met mijn 12V accu.

Ik rijd 3-4 in de week 80 km snelweg. Bij parkeren hoeft 'ie eigenlijk niet aan te staan. Wel voor- en achter filmen tijdens het rijden. Met een paar dagen opslagruimte.

Iemand een tip voor een mooie dashcam die ik makkelijk zelf kan installeren en niet te veel zichtbaar is van binnen en buiten (bij de leaf dus)? Gaan die dingen vanzelf aan bij beweging of?

Ik kan zelf ook googelen maar heb geen flauw idee waar ik op moet letten of wat goede prijsranges zijn. Heeft iemand goede sites met uitleg voor dummies? Ik zie door de bomen het bos niet. Ik koop dus liever iets wat misschien wat duurder is, maar in de installatie en bediening goed werkt.
wij hebben in onze beide auto's een 70mai camera hangen met hardware kit. Moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben.

Beeld voor en achter incl gps.
overdracht van beelden via wifi.
Met hardware kit zit alles weggewerkt en gaat hij in parkeerstand als je hem uit zet.
Doet eigelijk alles wat het moet doen incl goede beeldkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hvwees schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:29:
[...]
Maar ik merk dat ik dus nu geen lange reizen ermee maak om deze nadelen.
Ik heb juist Ryanair herontdekt: voor € 30 rij je niet retour helemaal naar Manchester, dus de nadelen van de Leaf hebben er juist toe geleid dat meer ben gaan vliegen. Tot maximaal 350km vind ik geen probleem, dan lukt zonder snelladen eventueel ook nog als je een lange lunch/wandelstop inplant. Echter langere reizen vliegen wij nu en dan op bestemming, gewoon met openbaar vervoer. Dus wij huren geen auto.

Maar de Leaf en met name de Tekna uitvoering, is gewoon een hele fijne auto om te rijden. Erg efficiënte aandrijflijn, uitgerust met 360 graden cameras wat parkeren een makkie maakt. Pro-Pilot, waarbij je bijna niets zelf hoef te doen. Vooral fijn in Nederland.

Nadelen zijn wat mij betreft dat CHAdeMO steeds minder wordt: ik merk dat wanneer zo'n CHAdeMO snellader stuk gaat, ze na een tijdje plotseling vervangen zijn door een CCS snellader. Met vaak wel dan nog een type 2 aansluiting, dat autos zoals een Leaf ook met 6.6kW kunnen laden. Overigens vraag ik mij wel af, hoelang Nissan nog blijft bestaan. Want het schijnt niet erg goed met Nissan te gaan en als die failliet gaan, dan kun je ook geen aanspraak meer maken op de garantie van het accupakket.

Zelf weet ik trouwens de temperatuur van het accupakket in het midden bereik te houden: eigenlijk zou je op extreem warme dagen, niet snel moeten accelereren. Gewoon rustig optrekken en niet sneller rijden dan 100km/u, misschien zelfs beter gewoon achter een vrachtwagen hangen. Als het even kan, ook snelladen vermijden op dat soort dagen. Maja ik ben dus geïnteresseerd mijn 40kWh in te ruilen op een 62kWh, omdat dit goedkoper is dan een commerciële partij als @mux @Muxsan ruim € 15490 vraagt voor een gebruikte 62kWh accupakket te plaatsen in een Leaf.

Terwijl de gehele auto inruilen veel goedkoper is, omdat die 62kWh Leaf's net zo hard afschrijven. Dus ik heb er eens naar gekeken en dan zou ik circa € 5000 bij moeten betalen. Jammere is alleen, dat ook een 62kWh slechts met maximaal 6.6kW AC kan laden. Je blijft dezelfde nadelen houden, gaat waarschijnlijk meer wegenbelasting betalen. De verzekeringspremie zal wel hoger zijn i.v.m. vermogen etc. Dus ik hou het voorlopig bij de 40kWh, totdat ik de SEPP niet meer terug hoef te betalen.

Dus als ik de auto 3 jaar in eigendom heb, dan mag de Leaf zo snel mogelijk ingeruild worden. Zou namelijk zuur zijn, als je de subsidie die achteraf een doekje voor het bloeden gebleken is. Ook nog gedeeltelijk moet terugbetalen.
Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste