Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 23 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
MathiasMetzger schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:57:
Dus als ik de auto 3 jaar in eigendom heb, dan mag de Leaf zo snel mogelijk ingeruild worden. Zou namelijk zuur zijn, als je de subsidie die achteraf een doekje voor het bloeden gebleken is. Ook nog gedeeltelijk moet terugbetalen.
Je mag van auto wisselen zonder SEPP te hoeven terugbetalen (en dat is ook slechts naar rato over de 3jr) zolang je maar opnieuw een SEPP-goedgekeurde koopt. Dus ruilen voor een 62 kWh-Leaf hangt het af van de cataloguswaarde nieuw. Uit mijn hoofd zijn juist die van 2021 (of later 2020) en nieuwer weer onder de cataloguswaarde van 45k gezakt. Check RDW-OVI tabje Fiscaal bij occasions.

offtopic:
Verder klinkt je hele verhaal alsof je eigenlijk gewoon een heel ander model zou willen... Ik kan je een Kia e-Niro aanraden. Mis je alleen de 360-gradencamera en het meer verfijnde one-pedal driving (kruipen kan niet uit op de e-Niro). Als je niet voor de hoogste uitvoering gaat is er voldoende aanbod die aan SEPP voldoet en een hoge km-stand drukt de prijs en het accupakket staat bekend om zeer goede eigenschappen.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 08-08-2024 09:25 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
gertvdijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Je mag van auto wisselen zonder SEPP te hoeven terugbetalen (en dat is ook slechts naar rato over de 3jr) zolang je maar opnieuw een SEPP-goedgekeurde koopt. Dus ruilen voor een 62 kWh-Leaf hangt het af van de cataloguswaarde nieuw. Uit mijn hoofd zijn juist die van 2021 (of later 2020) en nieuwer weer onder de cataloguswaarde van 45k gezakt. Check RDW-OVI tabje Fiscaal bij occasions.

offtopic:
Verder klinkt je hele verhaal alsof je eigenlijk gewoon een heel ander model zou willen... Ik kan je een Kia e-Niro aanraden. Mis je alleen de 360-gradencamera en het meer verfijnde one-pedal driving (kruipen kan niet uit op de e-Niro). Als je niet voor de hoogste uitvoering gaat is er voldoende aanbod die aan SEPP voldoet en een hoge km-stand drukt de prijs en het accupakket staat bekend om zeer goede eigenschappen.
E-Pedal gebruik ik echt nooit: een paar keer uitgeprobeerd en weleens werkt het prima, vooral hoe het toegepast wordt bij de Leaf. Grappig feitje trouwens, de Arriya heeft geen E-Padel zoals de Leaf en die werkt zoals je omschrijft bij de e-Niro. Dus de Leaf heeft zelfs iets wat de nieuwste EV van Nissan niet heeft _O- Om het verhaal af te maken: ik ben gewend mijn voet van het stroompedaal te halen, dan kom je met E-pedal abrupt tot stilstand i.p.v. uitrollen.

Maar 360 graden cameras is echt een must: ik wil rondom de hele auto zicht hebben en niet enkel achter, want dan zie ik nog steeds wat aan de zijkanten de ruimte is. Of voor de auto, dus dan mag de E-Niro wel een gekoeld batterijpakket hebben. In algemene zin, zou het juist een stap terug zijn.

Met een Dacia Spring zou ik dat niet erg vinden, echter grotere autos zijn lastigere te parkeren. Vaak genoeg maak ik het mee, dat ondanks dat ik dacht dat mijn Leaf erin zou moeten passen? Het toch niet lukt en zonder 360 graden cameras, had ik misschien allang tegen een auto aan gezeten. Dat wil dus voorkomen.

Ik hou dus liever de Leaf, dan compromissen op andere gebieden sluiten: vaak wordt ook de model 3 genoemd, maar of dat nou zo'n betrouwbare auto is? Ook denk ik dat de jongere 62kWh's Leaf's, nog een beetje boven budget zijn. Financieel wil ik niet al mijn geld in een auto stoppen, dus momenteel zet ik simpelweg € 250 per maand op een aparte spaarrekening. Dus moet nog even doorsparen, tot het financieel überhaupt een optie zou zijn.

Die SEPP noem ik niet voor niets een doekje voor het bloeden, want de hele markt voor EV's is ingestort en ik weet niet of het dan verstandig is een Leaf eerder in te ruilen. Dan ik oorspronkelijk van plan was: ik wilde gewoon die 3 jaar volhouden.

Maja eigenlijk heb je gelijk: een andere auto dan een Leaf zou ik wel willen hebben, alleen of dat financieel een optie is? Voorlopig blijf ik in de Leaf rijden, ook als volgende maand plotseling een hele smak geld vrij komt uit spaardeposito's. Welke ik met opzet afsluit, zodat ik mijn geld niet kan uitgeven :+

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 20:08
Update over mijn issue.

Mijn leaf staat al de hele week bij de dealer, maar ze kregen het probleem niet gereproduceerd.
Tot vandaag.

De monteur belde me op en zei dat als de auto warm is en de airco op volle bak gaat koelen, dan treed deze fout op.

Nu nog onderzoeken of het door de aircopomp komt of door het batterijpakket.
Ik hoop het laatste, want dat zit nog in de garantie.

Aangezien dit aan het eind van de middag was, gaan ze er pas volgende week mee verder.

To be continued.....

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Raar verhaal over een aircopomp, hoor. Die isolation foutmelding krijg je echt alleen uit het batterijpakket. Daarvoor hoeven ze niks te reproduceren, die staat gewoon als DTC in de auto om uitgelezen te worden. 🤷‍♂️

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
gertvdijk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:24:
Raar verhaal over een aircopomp, hoor. Die isolation foutmelding krijg je echt alleen uit het batterijpakket. Daarvoor hoeven ze niks te reproduceren, die staat gewoon als DTC in de auto om uitgelezen te worden. 🤷‍♂️
Waarschijnlijk treedt de foutmelding op, omdat wanneer de airco volle bak doet blazen. Dit ervoor zorgt dat de HV accu belast wordt, terwijl als ze stationair een accu test uitvoeren. Dan wordt de HV accu helemaal niet belast. Tevens treedt helemaal niet altijd een foutmelding op, wanneer je problemen hebt met de HV accu.

Maar goed ik heb niet zo'n hoge pet op van de Nissan dealer: de Leaf vindt ik een geweldige auto, op zijn gebruiksbeperkingen na. Echter de dealer waar ik de auto kocht, die beschouw ik als incompetent. Vanwege het verhaal van @ITsEZ ben ik sowieso bang, als mijn Leaf met 112.000km's op de teller problemen krijgt met de HV accu. Dan kan ik enkel rekenen op coulance van Nissan.

Ik heb begrepen, dat na een bepaald bouwjaar de garantie op het batterijpakket ook daadwerkelijk tot 160.000km is. Want garantie vanwege de capaciteit? Het lijkt mij sterk dat binnen 3 jaar mijn 40kWh van 88.9% naar 70% zakt. Misschien dat ik binnenkort eens ga rondkijken voor een 40kWh, of een andere EV. Maar voorlopig blijf ik er gewoon in rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvwees
Update 2, vandaag gebeld door de dealer.

Het is toch het batterijpakket, maar hiervoor moet die vervoerd worden naar geen idee waar heen eigenlijk.

@gertvdijk Ik vond het ook een lul verhaal, maar goed dat is de procedure die de dealer opgelegd kreeg vanuit Nissan. (zeiden ze).

@MathiasMetzger Het lijkt mij dat de elektromotor meer vermogen vraagt van het accupakket dan de airco, misschien dat de airco met het warme weer wel een hogere piekbelasting vroeg van het accupakket.
En ook ik heb geen hele hoge pet op van de nissan dealer.

Als het goed is, wordt dit een garantie gevalletje. De volgende eigenaar heeft wat dat betreft geluk.
Ik hoop alleen dat ik hem op tijd terug heb voordat ik hem moet inruilen voor mijn volgende EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 18:48
hvwees schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:17:Als het goed is, wordt dit een garantie gevalletje. De volgende eigenaar heeft wat dat betreft geluk.
Ik hoop alleen dat ik hem op tijd terug heb voordat ik hem moet inruilen voor mijn volgende EV.
Ik heb het niet terug kunnen vinden in je posts, maar was je een fervent snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Black Sparrow schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Ik heb het niet terug kunnen vinden in je posts, maar was je een fervent snellader?
Ligt aan je definitie van "fervent snellader", ik doe eigenlijk alleen snelladen als het echt nodig is.

En dat is steeds vaker omdat de range al afgenomen is.

[ Voor 8% gewijzigd door hvwees op 13-08-2024 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hvwees schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:10:
[...]

Ligt aan je definitie van "fervent snellader", ik doe eigenlijk alleen snelladen als het echt nodig is.

En dat is steeds vaker omdat de range al afgenomen is.
Ja dan zal je wel redelijk regelmatig snelladen? Maar je kunt met Leafspy zien, hoe vaak daadwerkelijk snel geladen is. Mocht ik ooit besluiten mijn 40kWh in te ruilen voor een 62kWh, dan laat exemplaren die vaak een snellader gezien heb definitief staan.

Dat zijn meestal echter de autos met een hoge km-stand in een korte periode, welke vaak de snelladers gezien hebben. Maar garantie is garantie, dan had Nissan gewoon accu koeling moeten inbouwen. Want zeker weten dat genoeg accupakketen de geest begeven hebben, omdat ze te warm bij snelladen geworden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHvWNMUefY8Wqwoa6nn5U0vn9YE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCMIKodTDgnZIGF33RSRP82T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYOCK6NY8VqYhraMdAUW6_lGmZg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEdPJRdF2oFG1HYg5Bqre0Os.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is wat de huidige hoge temperaturen doen: en de accu temperatuur is vanacht helemaal niet afgekoeld, waarschijnlijk verder opgelopen. Alleen die meter blijft wel mooi in het midden staan. Dus ik vertrouw die indicatie voor geen meter. Wanneer de temperatuur in het rode bereik staat, kan het al te laat zijn. Ondanks dat hij nog niet het 2e rode streepje bereikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
MathiasMetzger schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Ja dan zal je wel redelijk regelmatig snelladen? Maar je kunt met Leafspy zien, hoe vaak daadwerkelijk snel geladen is. Mocht ik ooit besluiten mijn 40kWh in te ruilen voor een 62kWh, dan laat exemplaren die vaak een snellader gezien heb definitief staan.
Ik maak 1x per maand een rit van 110 km enkele reis, dat haal ik dus niet op 1 acculading, ik moet dus wel aan de snellader on the way home. (ik kan op locatie helaas niet laden, anders was dit probleem er niet).
Ik heb 4 van die ODB dongles thuis liggen, geen enkele deed het goed met leafspy, ik was er wel klaar mee.

Ik zou sowieso elke leaf nu laten staan, ik heb dan ook een nieuwe kona electric besteld die wel actieve accu koeling heeft, CCS en verder komt op 1 accu lading. (Heeft dus niet de 3 grootste nadelen van de leaf).
Dat zijn meestal echter de autos met een hoge km-stand in een korte periode, welke vaak de snelladers gezien hebben. Maar garantie is garantie, dan had Nissan gewoon accu koeling moeten inbouwen. Want zeker weten dat genoeg accupakketen de geest begeven hebben, omdat ze te warm bij snelladen geworden zijn.
De afwezigheid van actieve accu koeling is de grootste tekortkoming van de leaf en mede daarom neem ik ook afscheid van mijn leaf. Kona is al besteld, verwachte levering volgende maand.
Dit is wat de huidige hoge temperaturen doen: en de accu temperatuur is vanacht helemaal niet afgekoeld, waarschijnlijk verder opgelopen. Alleen die meter blijft wel mooi in het midden staan. Dus ik vertrouw die indicatie voor geen meter. Wanneer de temperatuur in het rode bereik staat, kan het al te laat zijn. Ondanks dat hij nog niet het 2e rode streepje bereikt heeft.
Die van mij is wel eens in het rode bereik terecht gekomen, toen kwam er ook een melding in het display. Maar dit is wel al jaren geleden.
Het is misschien niet zo aardig om te zeggen, maar ik ben van mening dat leaf eigenlijk gewoon een slecht product is door de ontbrekende actieve accu koeling. (ik kon me inhouden om compleet te gaan ranten >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:02
hvwees schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Ik maak 1x per maand een rit van 110 km enkele reis, dat haal ik dus niet op 1 acculading, ik moet dus wel aan de snellader on the way home. (ik kan op locatie helaas niet laden, anders was dit probleem er niet).
Ik heb 4 van die ODB dongles thuis liggen, geen enkele deed het goed met leafspy, ik was er wel klaar mee.

Ik zou sowieso elke leaf nu laten staan, ik heb dan ook een nieuwe kona electric besteld die wel actieve accu koeling heeft, CCS en verder komt op 1 accu lading. (Heeft dus niet de 3 grootste nadelen van de leaf).

[...]

De afwezigheid van actieve accu koeling is de grootste tekortkoming van de leaf en mede daarom neem ik ook afscheid van mijn leaf. Kona is al besteld, verwachte levering volgende maand.

[...]

Die van mij is wel eens in het rode bereik terecht gekomen, toen kwam er ook een melding in het display. Maar dit is wel al jaren geleden.
Het is misschien niet zo aardig om te zeggen, maar ik ben van mening dat leaf eigenlijk gewoon een slecht product is door de ontbrekende actieve accu koeling. (ik kon me inhouden om compleet te gaan ranten >:) )
Ik was iets aan het typen dat als je 110km enkele reis niet redt op 1 lading dat er écht wel iets mis is met je pakket, maar je bedoelt dus 220km voor de retour.
Dat zou een beetje afhankelijk van het weer wel te doen moeten zijn toch als je 'm niet te diep in trapt? :)

Hopen dat ze 'm onder garantie oplappen, helaas zijn isolatiefouten een veelgelezen issue over de Leaf, en méér dan zelden zijn 't bolle cellen die tegen de casing aanduwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:29

ThsAdrns

Be the change!

MathiasMetzger schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Dus ik vertrouw die indicatie voor geen meter. Wanneer de temperatuur in het rode bereik staat, kan het al te laat zijn. Ondanks dat hij nog niet het 2e rode streepje bereikt heeft.
Volgens mij is de schaalverdeling ongeveer zo. Zeker niet lineair dus, en het gaat natuurlijk ook om ~400 kg metaal die moet meebewegen met de buitentemperatuur (of interne warmteontwikkeling).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7l_nPAxfY3z8xGWjUtkWcrsG6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jFmHK6IiD0f323Y3uPZFy3zZ.jpg?f=user_large

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Mar.tin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Ik was iets aan het typen dat als je 110km enkele reis niet redt op 1 lading dat er écht wel iets mis is met je pakket, maar je bedoelt dus 220km voor de retour.
Dat zou een beetje afhankelijk van het weer wel te doen moeten zijn toch als je 'm niet te diep in trapt? :)
220 km voor de retour zou de leaf toch moeten kunnen halen, zeker met dit weer. Maar ik kom aan met +/- 45% in de accu.

Ik rij eigenlijk altijd op de cruisecontrol op 105 km/u
Natuurlijk haal ik ook wel eens in, maar echt hard doortrappen doe ik niet.
Hopen dat ze 'm onder garantie oplappen, helaas zijn isolatiefouten een veelgelezen issue over de Leaf, en méér dan zelden zijn 't bolle cellen die tegen de casing aanduwen.
Dat hoop ik ook en zeker voordat de kona geleverd wordt, want ik ruil de Leaf daarop in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
hvwees schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:10:
[...] 220 km voor de retour zou de leaf toch moeten kunnen halen, zeker met dit weer. Maar ik kom aan met +/- 45% in de accu.[...]
Helemaal mee eens hoor, dat redt ik ook niet op een dag met 25+ graden. Wel rond de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Met onze 40kWh Leaf zou 220km net aan moeten kunnen met gunstig weer. Niet te warm, niet te koud, etc. En dan heb ik het over enkel 100km/u snelweg, op provinciale wegen is ie zuiniger.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Black Sparrow schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

Helemaal mee eens hoor, dat redt ik ook niet op een dag met 25+ graden. Wel rond de 20 graden.
Rond de 20 graden haalt mijn leaf het ook niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

220 km voor de retour zou de leaf toch moeten kunnen halen, zeker met dit weer. Maar ik kom aan met +/- 45% in de accu.

[...]

Dat hoop ik ook en zeker voordat de kona geleverd wordt, want ik ruil de Leaf daarop in. :)
Met een dongle en Leafspy kun je de error code clearen en dan kun je er weer mee rijden :+ #ikhadgeenideedaterietsmiswas :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Mar.tin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
Met een dongle en Leafspy kun je de error code clearen en dan kun je er weer mee rijden :+ #ikhadgeenideedaterietsmiswas :9
Ik heb echter iets van 4 ODB dongels thuis liggen en geen van die 4 werken goed met leafspy, ik heb dat opgegeven.

Als het accupakket echt vervangen wordt, heeft de volgende eigenaar geluk.
Misschien dat ik hem voor die tijd zelf probeer te verkopen voor een hogere prijs dan de inruilprijs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Die 220km haal ik op mijn sloffen: maar Leafspy geeft mij inzicht in wat de totale overgebleven accucapaciteit is. Dat is bij mij een kleine 35kWh onder optimale omstandigheden. Je hebt dan namelijk 97.9% beschikbaar bij volledig volgeladen.

Zolang mijn gemiddelde tussen de 12kWh/100km en 13kWh/100km blijft, dan is 220km rijden kinderspel. Met dit weer zou ik trouwens niet willen rijden.... de ANWB adviseert de airco niet lager te zetten dan 6 graden onder de buiten temperatuur. Naja dan moet ie dus op 28 graden, want hier is het gewoon 34 graden 8)7

In-principe zou ik dus maximaal 250km met de 40kWh moeten kunnen rijden, maar dan is het accupakket ook goed leeg. Ik denk wanneer je de cruisecontrol gewoon op 100km/u zou zetten, i.p.v. 105km/u dat je het dan wel gehaald zou hebben. Wanneer het eng begint te worden, de dichtsbijzijnde vrachtwagen opzoeken en op Pro-Pilot erachter blijven _O-

Ik heb dus wel meegemaakt, dat achterliggende vrachtwagens met hun grootlicht te beginnen te seinen. Wanneer ik op Pro-Pilot, welke perfect afstand hou achter een vrachtwagen rij. Alsof vrachtwagens het alleen recht op de rechterrijstrook hebben, terwijl ik tijdens de rijlessen geleerd heb. Dat je zoveel mogelijk rechts moet rijden.

De reden dat ik toch wellicht een 62kWh Leaf zou willen, is omdat dat financieel zeer waarschijnlijk de beste optie zou zijn. Voor een Hyundai Kona, al helemaal de nieuw. Zal ik flink meer moeten bijbetalen. Die nieuwe ziet wel leuk uit, die oude is echt zo'n lelijk eendje.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 13-08-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:30:
[...]
De reden dat ik toch wellicht een 62kWh Leaf zou willen, is omdat dat financieel zeer waarschijnlijk de beste optie zou zijn. Voor een Hyundai Kona, al helemaal de nieuw. Zal ik flink meer moeten bijbetalen. Die nieuwe ziet wel leuk uit, die oude is echt zo'n lelijk eendje.
Dat hangt een beetje van de kwaaltjes af die er nog tevoorschijn komen. Vooralsnog schetst de 2018 Leaf mij het beeld: Onbetrouwbaar op de langere termijn met een redelijke kans op vage batterijkwaaltjes die Nissan niet altijd beet wil pakken onder de garantietermijn.

Dan is het ineens financieel niet zo gunstig. Dat gezegd hebbende en kijkende wat er uit de Lease komt rollen van een paar jaar oud heb je een Kona met wat km's op de klok voor rond de 17k, en tussen een 62kWh Leaf voor €17k of een Kona met halverwege een vervangen accupakket weet ik het techniek-technisch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Dat hangt een beetje van de kwaaltjes af die er nog tevoorschijn komen. Vooralsnog schetst de 2018 Leaf mij het beeld: Onbetrouwbaar op de langere termijn met een redelijke kans op vage batterijkwaaltjes die Nissan niet altijd beet wil pakken onder de garantietermijn.

Dan is het ineens financieel niet zo gunstig. Dat gezegd hebbende en kijkende wat er uit de Lease komt rollen van een paar jaar oud heb je een Kona met wat km's op de klok voor rond de 17k, en tussen een 62kWh Leaf voor €17k of een Kona met halverwege een vervangen accupakket weet ik het techniek-technisch wel.
Die 2018 heeft wel de reputatie vaker zwakke accucellen te ontwikkelen: dat hoor je minder over de bouwjaren daarna. Maar ik denk oprecht dat het valt en staat, hoe er door de vorige gebruiker met de auto gereden is? Leafspy geeft je daar veel inzicht in, zo zijn de aantal snellaadsesies zichtbaar. Je weet alleen dan niet, of ze er een gewoonte van maakte om iedere keer tot 100% te laden. Maar ansich is dat niet so erg, als je dan ook daadwerkelijk gaat rijden.

Het grootste probleem is natuurlijk de inruilwaarde van de 40kWh: ik heb weleens gekeken en een Tesla Model 3 is er voor ongeveer € 20.000 maar dan heb je eentje met een flinke km-stand. En Tesla staat nou ook niet per definitie als betrouwbaar bekend, alleen het accupakket is wel gewoon gekoeld.

De laatste keer dat ik gekeken had, zou mijn 40kWh nog zo'n € 13.000 inruil waard zijn. Als een 62kWh dan inderdaad rond de € 17.000 zit, dan moet ik een kleine € 5000 bij betalen. Die inruilwaarde zal nu wel eerder € 12.000 zijn. Je kunt de tijd niet terugdraaien, echter als dat wel kon. Zou ik met de kennis van nu, mijn ICE niet op een Leaf ingeruild hebben.

Het liefste spreid ik de afschrijving over de komende jaren: momenteel rij ik hooguit 10.000km per jaar, dus tot 2027 heb ik nog garantie op het accupakket. Belastingtechnisch kan het ook interessant zijn om de 40kWh te blijven rijden, want het blijft een van de lichtste EV's op de Dacia Spring na.

En het rijbereik is eigenlijk toereikend voor de meeste ritten na, op de herfstvakantie na. Dan rijden wij naar Vorarlberg in Oostenrijk. Wij overnachten echter halverwege in Karlsruhe, dus je praat over 350km per dag. Dan is 1x snelladen voldoende. Alleen met een 62kWh, zou je het gewoon op een volle acculading halen.
hvwees schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Misschien dat ik hem voor die tijd zelf probeer te verkopen voor een hogere prijs dan de inruilprijs :*)
Kun je dan nog besluiten om te toch niet in te ruilen? Zolang je met een papiertje kunt aantonen, dat er inderdaad een nieuw accupakket inzit? Dan zou dat wel wat met de verkoopwaarde moeten doen.

Je kunt het namelijk ook gewoon met Leafspy zien, dan heb je 99% SoH als er een nieuw accupakket in zit. Hopelijk heeft het een goede afloop voor je.

[ Voor 10% gewijzigd door MathiasMetzger op 13-08-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MathiasMetzger schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:

Kun je dan nog besluiten om te toch niet in te ruilen? Zolang je met een papiertje kunt aantonen, dat er inderdaad een nieuw accupakket inzit? Dan zou dat wel wat met de verkoopwaarde moeten doen.

Je kunt het namelijk ook gewoon met Leafspy zien, dan heb je 99% SoH als er een nieuw accupakket in zit. Hopelijk heeft het een goede afloop voor je.
Waarom zou ik niet kunnen besluiten om het alsnog niet in te ruilen? als ik hem voor die tijd in de poeier zou rijden heb ik toch ook niets meer in te ruilen?

En nogmaals, ik heb leafspy nooit aan de praat gekregen en ga er dus geen geld meer aan uitgeven omdat wel voor elkaar te krijgen.

Misschien heeft iemand hier leafspy werkend en woont toevallig in (de buurt van) Den Haag, dan zou ik hem even kunnen uitlezen als die weer terug is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hvwees schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Waarom zou ik niet kunnen besluiten om het alsnog niet in te ruilen? als ik hem voor die tijd in de poeier zou rijden heb ik toch ook niets meer in te ruilen?

En nogmaals, ik heb leafspy nooit aan de praat gekregen en ga er dus geen geld meer aan uitgeven omdat wel voor elkaar te krijgen.

Misschien heeft iemand hier leafspy werkend en woont toevallig in (de buurt van) Den Haag, dan zou ik hem even kunnen uitlezen als die weer terug is. ;)
Omdat je waarschijnlijk een koopcontract getekend hebt? Waarbij je ook afgesproken hebt, de auto in te ruilen voor x-bedrag? En dit inruil bedrag niet zakt of stijgt, ongeacht hoelang het duurt tot je nieuwe auto geleverd wordt? Maar goed ik vroeg mij dit gewoon af: je had bij wijze van spreken je Leaf ook met kapot accupakket kunnen inruilen, als je met Leafspy de DTC's had gewist >:)

Ik woon bijna 250km van Den Haag vandaan: anders was ik wel eventjes langs gekomen met mijn Leafspy dongle. Het is eentje van AliExpress Pic18f25k80 2pcb en om precies te zijn, heb je dus een dongle nodig waar zo'n Pic18f25k80 chip bij zit, dus met twee moederbordjes. Tegenwoordig heb ik zelfs een Carlinkit AI Box, waar ik Leafspy Pro op draai.

Dus ik krijg Leafspy dan gewoon te zien op het auto scherm en kan het ten alle tijden openen, zolang de dongle maar aangesloten is. Want ik koppel hem wel altijd af, omdat ik bang ben dat de 12v accu anders leeg getrokken wordt. En de bluetooth is niet goed beveiligd, dus iedereen zou zomaar mijn auto kunnen uitlezen als hij aan de lader hangt. Misschien een beetje vergezocht, maar er zijn dus allerlei redenen om zo'n dongle af te koppelen wanneer je hem niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Update 3.

De Leaf moet vervoerd worden naar een gespecialiseerd bedrijf, de dealer mag geen reparaties uitvoeren aan het accupakket.

Dat gaat begin volgende week gebeuren en geen idee hoe lang dat in beslag neemt.
Tot die tijd heb ik dus geen auto, Dealer stuurt me door naar de klantenservice van Nissan, Nissan klantenservice stuurt me door naar de pechservice en je raad het misschien al... de pechservice stuurt me door naar de klantenservices. Ik vermoed dat alle partijen voldoende emmers met kluitjes hebben staan om klanten ermee naar het riet te verwijzen.

De dealer heeft wel bevestigd dat het om een garantiegeval gaat, dus dat vind ik wel fijn.

En nu afwachten.... Ik was er al bijna van overtuigd, maar nu weet ik het zeker... Dit is mijn laatste Nissan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
MathiasMetzger schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:51:
[...]

Omdat je waarschijnlijk een koopcontract getekend hebt? Waarbij je ook afgesproken hebt, de auto in te ruilen voor x-bedrag? En dit inruil bedrag niet zakt of stijgt, ongeacht hoelang het duurt tot je nieuwe auto geleverd wordt? Maar goed ik vroeg mij dit gewoon af: je had bij wijze van spreken je Leaf ook met kapot accupakket kunnen inruilen, als je met Leafspy de DTC's had gewist >:)
Dat klopt, ik ken de kleine lettertjes niet. Maar zoals ik al zei, wat als die voor die tijd total loss zou zijn gegaan? Ik denk dat de dealer dan alsnog de nieuwe auto graag wil leveren :)
Ik woon bijna 250km van Den Haag vandaan: anders was ik wel eventjes langs gekomen met mijn Leafspy dongle. Het is eentje van AliExpress Pic18f25k80 2pcb en om precies te zijn, heb je dus een dongle nodig waar zo'n Pic18f25k80 chip bij zit, dus met twee moederbordjes. Tegenwoordig heb ik zelfs een Carlinkit AI Box, waar ik Leafspy Pro op draai.

Dus ik krijg Leafspy dan gewoon te zien op het auto scherm en kan het ten alle tijden openen, zolang de dongle maar aangesloten is. Want ik koppel hem wel altijd af, omdat ik bang ben dat de 12v accu anders leeg getrokken wordt. En de bluetooth is niet goed beveiligd, dus iedereen zou zomaar mijn auto kunnen uitlezen als hij aan de lader hangt. Misschien een beetje vergezocht, maar er zijn dus allerlei redenen om zo'n dongle af te koppelen wanneer je hem niet gebruikt.
Jammer dat je zover weg woont, dan woon je vast in een mooiere omgeving dan de randstad ;)
En wat ik eerder aangaf, ik ga geen euro meer uitgeven om leafspy aan de gang te krijgen.

Ik heb vandaag een mail naar muxsan gestuurd, of ik daar even langs mag om hem uit te laten lezen als ik mijn auto terug heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
Voor wie het boeit / aangaat:

Ik krijg vanuit onze zakelijke kredietmonitoring een melding dat Muxsan B.V. failliet is gegaan op 13-08-2024
https://www.faillissement...t/1832031/muxsan-b-v.aspx

Ik weet even niet of dat ook gevolgen heeft voor de daadwerkelijke onderneming, want er bestaat ook nog een Muxsan Coöperatie U.A.

In alle gevallen: Jammer, mooi concept, maar ik vermoed niet houdbaar met de rap dalende EV prijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 15-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:15:

Ik krijg vanuit onze zakelijke kredietmonitoring een melding dat Muxsan B.V. failliet is gegaan op 13-08-2024

Ik weet even niet of dat ook gevolgen heeft voor de daadwerkelijke onderneming, want er bestaat ook nog een Muxsan Coöperatie U.A.

In alle gevallen: Jammer, mooi concept, maar ik vermoed niet houdbaar met de rap dalende EV prijzen.
Verbaasd mij dus voor geen meter: ik heb weleens op Google Maps reviews gelezen en het schijnt, dat de aftersales heel slecht zou moeten zijn. Hij was bezig met een volledig aftermarket accupakket, daar had ie input voor gevraagd op het Engelstalige Nissan Leaf forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whL219rtCJKjL_ZoZ8CuxldDv70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd9OqNdwRVOEdwhGQTbM2Dw7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna is het stil gebleven, verschenen wel nog wat plaatjes op social media en recent had hij een kortingsactie. Altijd verdacht als bedrijven die normaalgesproken nooit korting geven, plotseling wel korting geven. Je moest dan voor een bepaalde tijd beslissen ofzo? Vooruit betalen etc: iets wat ik bij dit soort grote bedragen echt nooit zou doen. Want bij een faillissement kun je dan fluiten naar je geld.

Weet je? Leuk concept en alles wat ie deed, maar met die prijzen? Was het meer iets voor de niche, dan iets waar je op de lange duur een duurzaam bedrijf mee zou kunnen runnen? Ik heb nog weleens nagedacht, of ik geen 3 phase wilde laten inbouwen bij Muxsan. Alleen voor € 3000 kan ik heel vaak snelladen, ook als dat slecht voor de auto is....

Maar inderdaad niet houdbaar met de rap zakkende EV prijzen: iedere euro die je in een Leaf steekt, is een euro teveel. Je kunt of de Leaf met veel pijn in ruilen op een andere EV, met groter rijbereik. Of misschien gewoon volledig afschrijven? Afgezien van de beperkingen, is het echt goedkoop rijden.

En ik heb ook weleens gekeken, wat een 62kWh accupakket bij Muxsan zou kosten: daardoor kwam ik al tot de conclusie, dat inruilen tegen een 62kWh Leaf veel goedkoper zou zijn. Dan Muxsan de opdracht geven, mijn 40kWh te vervangen door een 62kWh accupakket. Enige wat ik dus serieus interessant vond, was de ombouw naar 3 phase boordlader. Alleen ik ben bang dat dit ook gevolgen zou hebben voor accugarantie, want dan laad je Leaf sneller. En dan gaat Nissan zeggen, dat je het zelf schuld bent...

Dat laatste lijkt mij ook mee te spelen, wanneer je een extender laat inbouwen. Daarvan schijnt eentje ook daadwerkelijk in de fik gevolgen te zijn. Vorig jaar werd dat hier in dit topic gedeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 15-08-2024 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Mar.tin schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:15:

Ai, dat is jammer, maar kijk er niet heel erg van op.

Als je alleen maar producten maakt voor 1 specifiek merk auto en dan ook nog maar eens een beperkt aantal modellen, dan is dat niet lang houdbaar.

Ik denk dat wel wel markt is voor bedrijven die EV accupakketten reviseren/verangen, maar dan moet dat zich niet beperken tot 1 merk.

Eigenlijk is een Leaf door de afwezigheid van actieve accukoeling een slecht product, om vervolgens daar nog meer van hetzelfde aan toe te voegen wordt het er niet beter op.

Ik vond overigens de prijzen ook aan de hoge kant, een andere EV kopen is dan eigenlijk een betere optie, minder duurzaam dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:32
Ik ben/was altijd een tevreden klant bij Muxsan. Ik hoop op een doorstart...
De tijd zal het leren.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thjoosten
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10-2024
Dat verbaast me eigenlijk niets, wij hebben op ~173000 km een 17 kWh pakket in de 24 kWh leaf laten bouwen bij Muxsan. Enkele maanden geleden kregen we daar problemen mee en na enkele maanden geen reactie konden we ineens een afspraak maken voor een controle. Daar bleek dat er enkele cellen uit het bijgezette accupakket gesneuveld waren. Of we even 6.000,- wilde neerleggen voor een nieuw accupakket... We hebben dat extra pakket maar los laten koppelen, dan kunnen we gewoon op het oorspronkelijke pakket (dat nog 78% van de capaciteit heeft na meer dan 3 ton en 11 jaar) doorkachelen.

Desalniettemin erg tevreden hoor. Vier jaar langer rondgereden met die leaf (inmiddels 308000 km) en nu een Enyaq aangeschaft die gepland staat om komende woensdag geproduceerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ik ben toch oprecht nieuwsgierig, wat er nou echt mis gegaan is? Vorig jaar werd er nog een uitgebreid artikel over @mux geschreven op Tweakers, maar toen had ik al mijn bedenkingen.

review: Hoe tweaker Mux oude EV's nieuw leven inblaast

Tot nu toe staat ook nog niets op de voorpagina van Tweakers, over het faillissement. En wat mij persoonlijk stoort, dat die hele website nog online is en met geen woord gerept wordt over het feit dat ze failliet zijn. Maar wel staat nog steeds met koeien letters die aanbieding online, waar je dus € 500 korting zou krijgen.
Mis onze speciale aanbieding niet!
Profiteer van onze speciale kortingsweken van 8/7 tot 16/8 en krijg €500,- korting op 45 kWh extender/UBEX installaties. Vergroot de accucapaciteit van uw voertuig en vergroot de actieradius met de geavanceerde technologie van Muxsan. Dit is een geweldige kans om uw auto te upgraden en te genieten van betere prestaties. Mis het niet, koop nu en profiteer van deze exclusieve aanbieding!
Ik vind wel dat mensen gewaarschuwd mogen worden, dat deze partij failliet is. Want de ervaring leert, dat je geld in de regel nooit meer terug gaat zien als een bedrijf failliet gaat. Ook niet bij een doorstart, sowieso is de reputatie schade blijvende.

Veel bedrijven die na een faillissement een doorstart gemaakt hebben, gaan daarna gewoon weer failliet. Zelf werk ik voor een lokale ondernemer, maar als er op Google Maps allerlei vreemde verhalen de rondte doen? Medewerker niet betaald? Antwoord niet op mails, verleent geen garantie etc? Dan gaat er gewoon iets goed fout in je bedrijf.

Misschien is het soms ook gewoon beter, om niet van je hobby je bedrijf te maken: want als Muxsan serieus aftermarket accupakketen ging verkopen, dan had ie zeker niet thuis gegeven als dat accupakket dan kapot gegaan was? Want dat is mijn algehele indruk van @Muxsan , nadat ik meerdere verhalen las dat er bij problemen niet thuis gegeven werd. Ik hoop alleen niet dat er veel mensen zijn, die vanwege die € 500 korting meer dan € 15000 vooraf overgemaakt hebben naar hem...

Maar goed ik ben bang, dat wij het echte verhaal nooit zullen horen: want Muxsan zelf lijkt het stil te houden, anders had ie op zijn minst op zijn website een waarschuwing kunnen plaatsen dat ze failliet zijn. Als grote spelers dit zouden flikken, dan is de wereld te klein en worden hier op Tweakers hele topics volgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

mux schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:56:
Yup, heb 'm zelf inmiddels met de verzekeraar beoordeeld. We zijn nog bezig de schade af te handelen, tot die tijd kan ik er publiek niet heel veel over zeggen. Maar het is een incident met deze specifieke auto, geen ontwerpfout of slechte batch accu's.
Ik volg dit topic omdat ik nog steeds hoop wat meer achtergrond te horen over dit incident.

Dit is echter ook zijn laatste bericht hier op Tweakers..

:'(

Ontzettend zonde van zo'n leuk bedrijf. Ik heb er geen andere woorden voor.

[ Voor 6% gewijzigd door TwOkkie op 17-08-2024 01:05 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Yep, muxsan is failliet. Moeilijke keuze die we hebben moeten maken door een vrij diverse samenloop van omstandigheden, maar die uiteindelijk neerkomt op een bedrijf dat onvoldoende winstgevend is. Ik kan er op dit moment (en tijdens het faillissementsproces) verder niet heel veel over zeggen. Hopelijk heb ik op den duur de vrijheid om overal in detail over te praten, want er is een hoop om over te praten :)
hvwees schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:52:
Als je alleen maar producten maakt voor 1 specifiek merk auto en dan ook nog maar eens een beperkt aantal modellen, dan is dat niet lang houdbaar.

Ik denk dat wel wel markt is voor bedrijven die EV accupakketten reviseren/verangen, maar dan moet dat zich niet beperken tot 1 merk.
De grap is dat we juist lange tijd veel te veel klandizie hadden, we konden het niet bijhouden. En dan opeens maandenlang niks. Het is echt ontzettend boom-bust.
MathiasMetzger schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:39:
Tot nu toe staat ook nog niets op de voorpagina van Tweakers, over het faillissement. En wat mij persoonlijk stoort, dat die hele website nog online is en met geen woord gerept wordt over het feit dat ze failliet zijn. Maar wel staat nog steeds met koeien letters die aanbieding online, waar je dus € 500 korting zou krijgen.
Maak je geen zorgen, niemand heeft iets besteld in deze periode. De website is nog even geen prio geweest, de eerste dagen van een faillissement(saanvraag) zijn behoorlijk hectisch. En ik moet 't nu allemaal in mijn eentje doen!
Veel bedrijven die na een faillissement een doorstart gemaakt hebben, gaan daarna gewoon weer failliet. Zelf werk ik voor een lokale ondernemer, maar als er op Google Maps allerlei vreemde verhalen de rondte doen? Medewerker niet betaald? Antwoord niet op mails, verleent geen garantie etc? Dan gaat er gewoon iets goed fout in je bedrijf.
Tja, we hebben daar een paar speciale gevallen in zitten. Eigenlijk alle negatieve reviews hebben wel een saillaint verhaal erachter, maar ik heb altijd vastgehouden aan een policy dat we dit soort zaken niet publiek bediscussieren.
Misschien is het soms ook gewoon beter, om niet van je hobby je bedrijf te maken: want als Muxsan serieus aftermarket accupakketen ging verkopen, dan had ie zeker niet thuis gegeven als dat accupakket dan kapot gegaan was? Want dat is mijn algehele indruk van @Muxsan , nadat ik meerdere verhalen las dat er bij problemen niet thuis gegeven werd. Ik hoop alleen niet dat er veel mensen zijn, die vanwege die € 500 korting meer dan € 15000 vooraf overgemaakt hebben naar hem...
We leverden behoorlijk uitgebreide aftersales support. Dat is ook één van die zaken waar we zo tegenaan liepen - door de complexiteit van het product én de auto, plus steeds ouder wordende auto's werd het behoorlijk veel tijd dat ging zitten in een product dat we met een nog enigszins houdbare marge proberen te verkopen. Dat zorgde voor een flinke support queue op sommige momenten, maar zeker in de laatste 6 maanden hebben we hard ons best gedaan alle support tickets af te werken. Inclusief het namailen van alle onbeantwoorde tickets (beiderzijds) van het laatste jaar.

Het aftermarket hoofdpakket was echt opgezet als een aparte business. Daarin zit dus ook een bepaalde hoeveelheid failure, support en garantie bekostigd, plus verzekering daarvoor. Dit was overigens ook een aparte BV geweest om die reden.
TwOkkie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:59:
Ik volg dit topic omdat ik nog steeds hoop wat meer achtergrond te horen over dit incident.
Kan ik helaas waarschijnlijk nooit iets publiek over zeggen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Ik wens je veel sterkte met deze afhandeling @mux

Het blijft klote voor je en alle betrokkenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Respect dat je toch eventjes hier je verhaal komt delen: lijkt mij niet dat het in de koude kleren gaat zitten inderdaad. Fijn om te horen dat er geen mensen nog geld te goed hebben, want ik heb het zelf weleens meegemaakt.

Overigens heb ik vroeger ook weleens gehoord, dat een bedrijf ten onrechte failliet verklaard was. Daarom was ik ook wel benieuwd naar het verhaal. Hopelijk kun je wel nog iets met dat andere business idee? Van die aftermarket accupakket? Maar het hele politieke klimaat, dat werkt ook niet bepaald mee.

offtopic:
Als wegenbelasting straks geïntroduceerd wordt, dan kun je als particulier wellicht nog vervolgd gaan worden voor belastingfraude. In dat opzicht is het hele concept van achteraf een extender plaatsen, of groter accupakket wellicht een behoorlijk grijs gebied.

Meerdere partijen die beweerde een aftermarket accupakket ontwikkeld te hebben, die hebben het uiteindelijk niet van de grond gekregen. Jammer natuurlijk, alleen niet geheel onrealistisch.

Waarschijnlijk zelf dus het faillissement aangevraagd? Want vaak gebeurd dit door schuldeisers: misschien een tip voor de toekomst, als je negatieve recensies op Google Maps krijgt? Wellicht gewoon erop reageren? Ik schrijf ook weleens een negatieve recensie, echter als het daarna opgelost wordt? Dan pas ik deze ook aan.

Zelf denk ik trouwens, dat er misschien wel brood zit in de expertise die je in huis hebt wat betreft electrische autos. Want de gemiddelde autoverkoper, die zou je gewoon een electrische auto verkopen met een gaar accupakket. Zo weinig kennis is er bij traditionele auto verkopers, waardoor ze het vaak onbewust doen.

Bij veel mensen hoor ik dus ook, dat ze angst hebben dat de staat van het accupakket niet in orde is. Nu hoef je geen Nederlandse Aviloo te worden? Echter ik denk dat je expertise wel gevraagd is, maar dat het concept van "extenders" iets van het verleden is. Nu de meeste nieuwe electrische autos met gemak 400km rijden, snel doen laden etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
Wij zijn erg blij met onze Muxsan UltraLeaf met 85kWh batterij, 22kW AC lader, ccs lader en handige trekhaak

We rijden er heel Europa mee door, laden bij Tesla laders met 80kW en kunnen na de lunch met een opgetopte batterij weer verder.

In combinatie met mqtt en ovms laadt de auto op handige en goedkope Tibber tijden met 11kW voor de deur.

En het fijne? We hebben de auto stap voor stap kunnen verbeteren en er ook stap voor stap voor betaald en we hebben altijd met gebruikte materialen kunnen rijden - ik hecht daar aan.

En ik zie geen reden waarom we met deze Leaf niet naar de 500.000km zouden kunnen gaan. Want daar
zijn elektrische auto's voor bedoeld: lang, probleemloos en goedkoop rijden.

Emile zette de iFixIt van elektrisch rijdend Nederland voor ons allen op. Waren er maar meer mensen zoals hij - die hun kennis inzetten op een manier die let op hergebruik en repareerbaarheid en die complexe systemen inrichten zoals ik dat wil, niet zoals een grote autobouwer dat wil.

Dank Mux.
Ik weet zeker dat je een mooie toekomst voor je hebt ondanks de hobbel die je nu eerst moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
antoinem schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:24:
Waren er maar meer mensen zoals hij - die hun kennis inzetten op een manier die let op hergebruik en repareerbaarheid en die complexe systemen inrichten zoals ik dat wil, niet zoals een grote autobouwer dat wil.
Die zijn er: bijvoorbeeld Dala, erg bekend voor zijn werk dat ie gedaan heeft met Nissan Leaf's. Alleen veel bedrijven in het buitenland, die zagen terecht de nodige bezwaren bij het toepassen van extenders. Daarom hebben ze dat nooit gedaan.

Maar ook Dala kan gewoon CCS inbouwen: reparaties aan accupakketen voert die ook gewoon uit, waarna hij er uitgebreid videos op YouTube over maakt. Dus hij deelt zijn kennis ook nog een gratis.

Zo is hij ook betrokken geweest, bij de CHAdeMO naar CCS adapter: die kost slechts € 1000 terwijl ombouw naar CCS bij Muxsan, ruim € 3490 kost. En het een blijvende modificatie is: wat gevolgen zou kunnen hebben voor de garantie? Een adapter is dus een ideale oplossing, omdat je niets aanpast.

Er zijn dus zeker nog veel meer mensen actief met hun bedrijf, die reparaties en modificaties aan electrische autos doen. Alleen zover ik weet, was Muxsan wel de enigste die een ombouw deed naar 3 phase laden. Daar was ik in geïnteresseerd, maar vanwege de garantie op het accupakket zou ik dat nooit laten doen.

Björn Nyland, die laat altijd van dit soort projecten zien: die een van zijn sponsors doet. Echter die werken aan Tesla's, Kia's, Nissan's en daardoor zijn ze niet afhankelijk van een type auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:46
mux schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:04:
Yep, muxsan is failliet. Moeilijke keuze die we hebben moeten maken door een vrij diverse samenloop van omstandigheden, maar die uiteindelijk neerkomt op een bedrijf dat onvoldoende winstgevend is. Ik kan er op dit moment (en tijdens het faillissementsproces) verder niet heel veel over zeggen. Hopelijk heb ik op den duur de vrijheid om overal in detail over te praten, want er is een hoop om over te praten :)

(…)
Als eerste betaalklant (Tom en Lotte) willen we jullie veel sterkte wensen deze periode. Hopelijk kan over niet al te lang de blik weer naar de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Horla schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:43:
Ik typ dit van op de laptop in de auto, een half uur wachtend om te zien of de 12v batterij nog een beetje wil laden :*)

Mijn broer bleek startkabels te hebben geërfd langs zijn vrouw haar kant. Het was even verschieten bij de vonken bij het aansluiten van de min op bloot ijzer maar hij deed wat hij moest doen.

Bedankt aan iedereen voor de tips _/-\o_

Is de batterij vervangen iets dat iemand die nog nooit aan zijn auto heeft gewerkt te doen of betaal ik beter een paar euro's meer en ga ik naar de garage? Iemand een druppellader van de action nodig? :+
We zijn nu twee jaar later en de 12v batterij heeft het opnieuw begeven (VARTA Blue Dynamic C22). Ik doe niets speciaals met de auto: met home Assistant elke 2u batterij staat opvragen (en bij laden meer) en gemiddeld 1 a 2 ritten van half uurtje per week. Iemand een idee waarom mijn auto 12v batterijen vreet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Horla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

We zijn nu twee jaar later en de 12v batterij heeft het opnieuw begeven (VARTA Blue Dynamic C22). Ik doe niets speciaals met de auto: met home Assistant elke 2u batterij staat opvragen (en bij laden meer) en gemiddeld 1 a 2 ritten van half uurtje per week. Iemand een idee waarom mijn auto 12v batterijen vreet?
als je elke 2 uur je batterij opvraagt zou het zomaar kunnen dat de auto nooit echt uit gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Hmm, twee uur leek mij lang genoeg om de 12v batterij te sparen en ook nog nut te hebben aangezien ik die waarde gebruik om de hoofdbatterij niet boven de 85% te laden. Zijn er nog mensen die HA gebruiken en zo ja, welke waarden gebruiken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Horla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:28:
Hmm, twee uur leek mij lang genoeg om de 12v batterij te sparen en ook nog nut te hebben aangezien ik die waarde gebruik om de hoofdbatterij niet boven de 85% te laden. Zijn er nog mensen die HA gebruiken en zo ja, welke waarden gebruiken jullie?
ik gebruik HA, en ik poll 1x per dag, en elke 20 minuten tijdens het laden (en dat bepaal ik door de integratie met m'n laadpaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
Horla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:28:
Ik poll elke 2 uur. 12v is wel al een keer vervangen, inmiddels 1,5 jaar geleden. Zal het in de gaten houden!

@mux Uiteraard heel naar voor jullie dat het niet gelukt is om het bedrijf draaiende te houden. Heb je echter al een idee of jij en/of je (ex)werknemers iets gaan opzetten om tegen betaling service aan te kunnen bieden voor klanten van Muxsan? Met mijn extender + CCS heb ik zoals je weet regelmatig problemen gehad (hoop dat dit na hulp van 2 ex-werknemers na faillissement voorbij is). Kennis over de producten is er bij jullie natuurlijk nog, zou zonde zijn als klanten van Muxsan nergens terecht kunnen bij problemen en zo een niet-repareerbare auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DanTm schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

als je elke 2 uur je batterij opvraagt zou het zomaar kunnen dat de auto nooit echt uit gaat....
Dat lijkt mij dus ook: waarom zou je trouwens zo vaak de status van de auto opvragen? Lijkt mij nergens goed voor? Ik weet aan de hand van de desbetreffende laadpaal, hoe snel de auto doet opladen. Bij een 11kW is dat ongeveer 10% per uur en bij een 22kW is dat met ongeveer 20% per uur, dus als ik maximaal tot 80% wil laden. En de auto heeft een SoC van 30% dan stel ik een timer van 4 uurtjes in. Dan zal de SoC tussen de 70% en 75% zitten in de regel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp8EtTyqYVyujzK5DM6Et4XUTo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke1nwRBPdw5bAFqQlkqHXEhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Iets anders: wie heeft al eens de pollen filter zelf vervangen? Schijnbaar heeft Nissan er speciaal een deurtje in het dashboardkastje voor gemaakt, want ik zie bijna iedereen de halve auto slopen om een filtertje te vervangen. Terwijl als het goed is, dit gewoon via dit deurtje zou moeten gaan. Daar achter zit gewoon de interieurfilter en dan moet je het kapje verwijderen, de oude filter eruit friemelen. En daarna je nieuwe filter indrukken en erin duwen.

Natuurlijk kost dit een beetje moeite en is het vooral friemel werk? Maar ik zie niet in, waarom het niet op deze manier zou moeten lukken? Ik zie vele ook namelijk in de meest ongemakkelijk posities, vanaf de onderkant van het dashboard kastje de filter installeren. Dat deel kun je nog altijd lostrekken, mocht je dat nodig achten? Echter mij lijkt dat deurtje er niet voor niets te zitten. Alleen ik heb nog geen pillen filter besteld: bij Autodoc kosten ze € 3 per stuk, maar moet ik direct € 10 verzendkosten betalen. Op Amazon € 10 en dan is verzenden gratis met prime, of wanneer je ook nog wat andere spulletjes koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
MathiasMetzger schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Dat lijkt mij dus ook: waarom zou je trouwens zo vaak de status van de auto opvragen? Lijkt mij nergens goed voor? Ik weet aan de hand van de desbetreffende laadpaal, hoe snel de auto doet opladen. Bij een 11kW is dat ongeveer 10% per uur en bij een 22kW is dat met ongeveer 20% per uur, dus als ik maximaal tot 80% wil laden. En de auto heeft een SoC van 30% dan stel ik een timer van 4 uurtjes in. Dan zal de SoC tussen de 70% en 75% zitten in de regel.
Omdat ik laad met de granny charger achter een stopontact die geregeld wordt door een Shelly in de elektriciteitskast. Die gaat pas aan als de zonnepanelen voldoende opbrengen en gaat uit bij battery > 80% of als er vijf minuten te weinig opbrengst is van de panelen (en daarna terug aan als er meer dan vijf minuten terug 2000W beschikbaar is bij de panelen. Dit zodat er minstens 10 min tussen uit- en aanzetten is). Hij zit dus vaak een aantal dagen achter elkaar in terwijl hij maar een uurtje oplaadt omdat er niet voldoende zon is. Maar als je maar één keer per dag een update doet, is hij tijdens een zomerdag uren aan een stuk aan het laden en zit hij allang aan 100% voor de 24u voorbij zijn.

Je kan hem wel sneller laten updaten als hij aan het laden is maar als het nog maar een paar uur geleden is dat hij een update heeft gedaan, trekt hij zich hier niets van aan en gaat hij gewoon uren zitten laden zonder iets door te geven. Pas als de 24u voorbij zijn, gaat hij merken dat hij aan het laden is (eigenlijk niet want tegen dan zit hij al vol :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 08:20
MathiasMetzger schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

[Afbeelding]

Iets anders: wie heeft al eens de pollen filter zelf vervangen? Schijnbaar heeft Nissan er speciaal een deurtje in het dashboardkastje voor gemaakt, want ik zie bijna iedereen de halve auto slopen om een filtertje te vervangen. Terwijl als het goed is, dit gewoon via dit deurtje zou moeten gaan. Daar achter zit gewoon de interieurfilter en dan moet je het kapje verwijderen, de oude filter eruit friemelen. En daarna je nieuwe filter indrukken en erin duwen.

Natuurlijk kost dit een beetje moeite en is het vooral friemel werk? Maar ik zie niet in, waarom het niet op deze manier zou moeten lukken? Ik zie vele ook namelijk in de meest ongemakkelijk posities, vanaf de onderkant van het dashboard kastje de filter installeren. Dat deel kun je nog altijd lostrekken, mocht je dat nodig achten? Echter mij lijkt dat deurtje er niet voor niets te zitten. Alleen ik heb nog geen pillen filter besteld: bij Autodoc kosten ze € 3 per stuk, maar moet ik direct € 10 verzendkosten betalen. Op Amazon € 10 en dan is verzenden gratis met prime, of wanneer je ook nog wat andere spulletjes koopt.
Ik heb het interieurfilter via dat klepje vervangen. Ging prima. Let wel even op dat je voorzichtig doet met het witte klepje dat daarachter zit. Bij mij brak hier de eerste keer een klein stukje vanaf. Ik heb het filter in de winter vervangen (buiten op straat) en dan is het kunststof heel erg hard/stug. Je kunt trouwens ook heel eenvoudig de onderkant van het dashboard kastje verwijderen om er beter bij te kunnen (met bijvoorbeeld je andere hand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Horla schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Ik poll de status elk uur in HA. Gaat op zich prima. Het probleem met de 12V accu in de Leaf is dat deze niet goed opgeladen wordt. Het schijnt dat de auto 1x per 24 uur de accu iets bijlaadt vanaf de hoofdaccu maar dat dit dus niet gaat op basis van de conditie (voltage) van de 12V accu. Het enige moment dat de 12V accu wel direct wordt bijgeladen is als je de ruitenwissers aanzet. Zodra je die weer uitzet zie je ook direct dat het laden stopt. Ik heb een 12V USB lader met display (voltage) en daarmee kun je dit gedrag ook goed monitoren.

Bij mij is de 12V accu na 5 jaar vervangen. Sinds die tijd laad ik de nieuwe accu elke maand zelf even op tot 100% met een losse accu lader. Dit duurt dan ook wel even een paar uur. Ik heb het gevoel dat 12V accu anders altijd zo rond de 50% blijft hangen. Dit is naar mijn mening dan ook de reden dat deze accu's het in de Leaf vrij snel begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
silvanverschuur schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 06:34:
[...]

Ik heb het interieurfilter via dat klepje vervangen. Ging prima. Let wel even op dat je voorzichtig doet met het witte klepje dat daarachter zit. Bij mij brak hier de eerste keer een klein stukje vanaf. Ik heb het filter in de winter vervangen (buiten op straat) en dan is het kunststof heel erg hard/stug. Je kunt trouwens ook heel eenvoudig de onderkant van het dashboard kastje verwijderen om er beter bij te kunnen (met bijvoorbeeld je andere hand)
Bedankt: bij mijn vorige auto deed ik wel het gehele dashboard kastje verwijderen, maar dat zat niet vast met schroeven en er zat geen lampje in. Dus in vergelijking met de Leaf, was het echt piece of cake.

Ik heb al een stappenplan gemaakt, alleen nog een interieurfilter bestellen en dat zou ik via Amazon.nl kunnen doen. Een Blue Print voor € 9 is een marktconforme prijs. Bij websites als AutoDoc zijn dat alleen al de verzendkosten, dus dan bestel ik 5 filters en over 1.5 jaar besluit ik dan spontaan de auto in te ruilen bijvoorbeeld :X

En dan heb je nog een doosje met 3 filters in liggen, waar je niets mee kunt: of de volgende auto moet weer een Leaf worden, wat ik nog steeds niet als optie uitsluit. Maar ik sluit ook niet uit, dat ik de Leaf misschien nog wel 5 a 10 jaar blijf rijden? Met die enorme afschrijving, weinig tot geen onderhoud. Lage verbruikskosten? Als je er zuinig op zo'n Leaf bent, heb je daar waarschijnlijk een betrouwbaarder auto aan dan een Tesla Model 3.

Waar heb jij de filter overigens vandaan? Bij mijn vorige auto, ging ik weleens naar de dealer in Duitsland voor luchtfilters te kopen. En dat bleek dan goedkoper, dan via de Nederlandse dealer en tevens heb je dan OEM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
MathiasMetzger schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

Bedankt: bij mijn vorige auto deed ik wel het gehele dashboard kastje verwijderen, maar dat zat niet vast met schroeven en er zat geen lampje in. Dus in vergelijking met de Leaf, was het echt piece of cake.

Ik heb al een stappenplan gemaakt, alleen nog een interieurfilter bestellen en dat zou ik via Amazon.nl kunnen doen. Een Blue Print voor € 9 is een marktconforme prijs. Bij websites als AutoDoc zijn dat alleen al de verzendkosten, dus dan bestel ik 5 filters en over 1.5 jaar besluit ik dan spontaan de auto in te ruilen bijvoorbeeld :X

En dan heb je nog een doosje met 3 filters in liggen, waar je niets mee kunt: of de volgende auto moet weer een Leaf worden, wat ik nog steeds niet als optie uitsluit. Maar ik sluit ook niet uit, dat ik de Leaf misschien nog wel 5 a 10 jaar blijf rijden? Met die enorme afschrijving, weinig tot geen onderhoud. Lage verbruikskosten? Als je er zuinig op zo'n Leaf bent, heb je daar waarschijnlijk een betrouwbaarder auto aan dan een Tesla Model 3.

Waar heb jij de filter overigens vandaan? Bij mijn vorige auto, ging ik weleens naar de dealer in Duitsland voor luchtfilters te kopen. En dat bleek dan goedkoper, dan via de Nederlandse dealer en tevens heb je dan OEM.
Ik heb bij WinParts een "1010279 AMC Filter Cabin-air Xtra-clean" filter gekocht. Dit filter kost rond de 16 euro geloof ik. Is wel een filter met anti-allergische werking en daarom iets duurder. Het is wel zo dat de simpele interieurfilters eenvoudiger te installeren zijn omdat ze flexibeler zijn. Filters met een actief koolstof filter of zo'n ant-allergie filter zijn stugger en buigen minder makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:28:
Dat weet ik zo net niet hoor ;), maar zal vooral van je gebruik afhangen. Mijn 2018 Leaf was met 180k op de klok incl extender wel een beetje op met wat ik schat +- 20% degradatie. En is een jaar later ook geexporteerd.
Er is weinig aan stuk gegaan, maar dat is aan de Model 3's ook weinig.

Onze zakelijke 2019 Model 3 met 280k op de klok rijdt nog vrolijk door alsof het niets is met +- 11% degradatie. Mijn 2022 Model 3 RWD doet het met 90k op de klok ook nog top, met een inmiddels afgevlakte 5,5% degradatie, en met beiden wordt iets minder lief gereden en véél meer langere stukken en snelladen dan ik met mijn Leafje deed. Dus, ik weet het zo niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Dat weet ik zo net niet hoor ;), maar zal vooral van je gebruik afhangen. Mijn 2018 Leaf was met 180k op de klok incl extender wel een beetje op met wat ik schat +- 20% degradatie. En is een jaar later ook geexporteerd.
Er is weinig aan stuk gegaan, maar dat is aan de Model 3's ook weinig.

Onze zakelijke 2019 Model 3 met 280k op de klok rijdt nog vrolijk door alsof het niets is met +- 11% degradatie. Mijn 2022 Model 3 RWD doet het met 90k op de klok ook nog top, met een inmiddels afgevlakte 5,5% degradatie, en met beiden wordt iets minder lief gereden en véél meer langere stukken en snelladen dan ik met mijn Leafje deed. Dus, ik weet het zo niet :).
Maar jij spreekt enkel over accudegradatie: daar had ik het helemaal niet over, want wat betekent accudegradatie? Nissan zet er een 40kWh accupakket in en laat je nieuw ook daadwerkelijk 39kWh gebruiken. Terwijl anderen fabrikanten misschien een 45kWh accupakket erin zetten en je netto slechts 40kWh mag gebruiken?

Dan ben je als fabrikant eindgebruikers gewoon voor de gek aan het houden, want als die buffer van 5kWh gedegradeerd is: dan heb je nog zogenaamd een SoH van 100% 8)7 Tesla is hier een goed voorbeeld van en tegen betaling, kun je zelfs een deel van die extra capaciteit ontgrendelen.

Met zuinig zijn bedoel ik dus ook niet vaak tot 100% laden en verassend genoeg, geld dat ook voor de LFP accupakketen. Om de levensduur te verlengen, is het eigenlijk beter de SoC rond de 60% te hebben. Omdat dit niet praktisch is, doe ik vaak tot circa 75% opladen. Maar als ik geen lange ritten hoef te doen, laad ik de Leaf nooit verder op dan 75% SoC. Nu kan ik niet ongedaan maken wat de vorige gebruiker eventueel gedaan heeft?

Maar juist daarom zou ik geen Leaf met een lage km-stand kopen, grote kans dat die dan vaak lagere tijd met een hoge SoC weggezet zijn.

Nu ben ik op persoonlijk vlak ook wel een beetje klaar met de automarkt: daarom denk ik er gewoon over na, om wellicht de Leaf volledig af te schrijven. Als de restwaarde toch met € 1000 per maand zakt? Ik heb er bijna € 20.000 voor betaald en volgens mij, mag ik in mijn handjes klappen als de auto nu nog € 10.000 waard is.

Voor ons is het rijbereik in-principe ook voldoende en als de accudegradatie richting 70% SoH gaat, dan zal er iets vaker geladen moeten worden. Als ik een Tesla had gekocht, dan zou ik echt niet weer een Tesla kopen. Want Elon Musk heeft er persoonlijk voor gezorgd, dat de restwaarde van Tesla's op een dieptepunt liggen.

Helaas heeft dat ook invloed op andere EV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
DanTm schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

ik gebruik HA, en ik poll 1x per dag, en elke 20 minuten tijdens het laden (en dat bepaal ik door de integratie met m'n laadpaal).
Hoe doe je dat? Want polling moet je toch met de leaf integratie instellen via de configuratie yaml file en is dus niet dynamisch aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Horla schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Hoe doe je dat? Want polling moet je toch met de leaf integratie instellen via de configuratie yaml file en is dus niet dynamisch aan te passen?
Je kunt de batterij (en andere statussen) opvragen door mqtt berichten te versturen, dat die ik met een automation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Vandaag letterlijk en figuurlijk de grenzen van mijn Nissan Leaf opgezocht: ik kon niet laden op locatie, want laadpalen bezet en tevens kwam ik erachter dat er € 0,83 per kWh gevraagd werd. Aangezien ik 170km moest rijden en 172km actieradius had, besloot ik de kortste route met Herewego te volgen. In de regel is dat de zuinigste route, maar wel in ruil voor wat extra reistijd. Wel leuk trouwens: want ik kwam volgens mij langs het centrum van Breda en dat zag er wel gezellig uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxPoK-4BbJRmvySw7iydVeWBMJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lGjlYa6YhyNIxCiUk2iVRzh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6DjON5BOzWH8dX29sYpS1eR6KM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqgAL6hoA1jgguc4g8IOOkeP.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk met 7% Leafspy SoC thuis gekomen: direct de auto aan de laadpaal gehangen en ik had een gemiddeld verbruik van 11kWh/100km. Natuurlijk weet ik dat het beter is om niet zo leeg te rijden: maar ik vermijd al snelladen, dus ik wil wel gebruik kunnen maken van de reserve wanneer ik dat nodig acht. Dit was overigens de 1e keer dat ik gebruik gemaakt heb van de verborgen reserve. Gelukkig maar een klein deel ervan moeten aanspreken. Ik laat Leafspy mij namelijk de actieradius tot 5% tonen, onder de 5% wil ik echt niet komen. Daarom heb ik deze standaardinstelling van Leafspy ook niet aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyB7anY71KaQl_NIbJw3F1ob5Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIkasrrMKDzVSoh3zeGXdzvG.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer je het accupakket zodanig leeggereden hebt, dan voert Leafspy nadat je de auto in de P stand zet: ook een controle uit van de accucellen. En ik heb begrepen wanneer er "All Cells OK" staat dat je accupakket dan gewoon in goede staat verkeerd, dus eigenlijk is dit iets wat je ook bij een proefrit zou moeten doen. Is alleen niet praktisch.... wat betekent dat je dit in praktijk niet tijdens een proefrit het accupakket zover ontladen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:42:
Wanneer je het accupakket zodanig leeggereden hebt, dan voert Leafspy nadat je de auto in de P stand zet: ook een controle uit van de accucellen. En ik heb begrepen wanneer er "All Cells OK" staat dat je accupakket dan gewoon in goede staat verkeerd, dus eigenlijk is dit iets wat je ook bij een proefrit zou moeten doen. Is alleen niet praktisch.... wat betekent dat je dit in praktijk niet tijdens een proefrit het accupakket zover ontladen kan.
FYI is de "All cells OK" melding niets anders dan dat er geen cellen onder grensvoltagewaarde X zitten. Niets meer niets minder ;). Heeft weinig te maken met de gezondheid van je accupakket tenzij je een Bad cell X krijgt halverwege je SOC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
DanTm schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Je kunt de batterij (en andere statussen) opvragen door mqtt berichten te versturen, dat die ik met een automation.
Is dat dan met leaf2mqtt dat je werkt? Nu gebruik ik de ingebouwde leaf integratie (wat niet meer werkt ook al heb ik de 12v batterij vervangen en kan ik terug met de auto rijden :? ) maar bovenstaande zou wel interessanter zijn als je de polling tijd dynamisch kan aanpassen afhankelijk van de laadstromen die door mijn shelly gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hvwees
UPDATE:

Vandaag eindelijk mijn auto weer terug gekregen.

Er zijn een aantal modules in het accupakket vervangen onder garantie.

4 weken en 1 dag geen auto gehad.

Ik ben erg teleurgesteld in Nissan en in mijn dealer.

Ik had voor afgelopen weekend echt wel een auto nodig die heb ik afgelopen vrijdag kunnen halen.
Ik kreeg een 2019 tekna mee die erg smerig was.

Ik heb daar bij het halen van mijn auto niets voor hoeven betalen, eerder boden ze vervangend vervoer aan tegen betaling.

Ik hoop dat de levering van mijn Kona nabij is, ik ben de leaf nu echt wel zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:13:
[...]

FYI is de "All cells OK" melding niets anders dan dat er geen cellen onder grensvoltagewaarde X zitten. Niets meer niets minder ;). Heeft weinig te maken met de gezondheid van je accupakket tenzij je een Bad cell X krijgt halverwege je SOC :).
Mijn fout inderdaad: word er trouwens "bad cell" of "weak cells" getoond? Maar goed ik ben in ieder geval blij, dat in geval ik het nodig acht: ik dus bijna de gehele overgebleven accucapaciteit kan benutten. Eigenlijk zou iedere Leaf rijder dit minstens 1x in de praktijk uitgeprobeerd moeten hebben, zodat je weet wat de grenzen van je accupakket zijn.

Voor ons is het financieel geen optie in iedere geval om net als @hvwees bijvoorbeeld een Hyundai Kona te kopen: nu wij weten wat de beperkingen van onze Leaf zijn, richten wij ook onze uitstapjes daarop in. Zo hebben wij sinds zaterdag een abbonement op Bobbejaanland, met een volledig opgeladen accupakket halen wij het op de sloffen om daar heen en weer naar te rijden. Bij thuiskomst had ik zondag nog 21% over, nadat wij een kleine 200km retour gereden hadden.

Momenteel volg ik ook bewust geen autonieuws meer: allemaal veel te negatief. Je merkt de transitie naar elektrisch rijden behoorlijk tegengewerkt wordt, door de gevestigde autofabrikanten. Waarbij Japanse autofabrikanten dus het ergste zijn, op Nissan na bieden de andere Japanse automerken nauwelijks EV's aan.

Met de Leaf heeft Nissan het niet slecht gedaan, maar er zijn wel verkeerde keuzes gemaakt: 30kW snelladen maximaal i.p.v. 50kW, dat zou al veel beter geweest zijn voor het accupakket. Dat je dan de leaserijders boos maakt, dat zei zo. Echter op de lange duur, was dit beter geweest voor het behoud van het accupakket. Of je zou gebruikers zelf moeten laten instellen, hoe snel ze willen snelladen?

Wel fijn dat je de auto weer terug hebt @hvwees en dat ze het onder garantie opgelost hebben: dan kun je nu met een gerust hart, uitkijken naar de Koreaan. En hopelijk rij je dan wel zorgeloos? Want het is natuurlijk een illusie, dat andere autofabrikanten geen issues hebben :X Tesla schijnt heel veel issues te hebben, maar de berijders vinden het zo'n fijne auto vaak. Dat ze het met de mantel der liefde bedekken.

Bij de Leaf vergeef je de dat toch minder, omdat je al zoveel concessies moet doen op gebied van rijbereik. Laadsnelheid en de beschikbaarheid van CHAdeMO snelladers, want die vind je steeds minder. En zo'n CCS adapter is behoorlijk experimenteel en ook niet vrij van issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
@MathiasMetzger
Natuurlijk zal de Kona ook mindere kanten hebben dat besef ik al te goed.
Het gras is immers altijd groener aan de andere kant, totdat je op de andere kant staat, dan zie je ook de dorre plekken. 😊

Zo kan de kona ook niet echt super snel laden, maar in ieder geval wel sneller dan de leaf.
Wat ik gelezen heb ergens tussen de 90 en 100 kW. En hij kan de accu pre conditioneren als je navigeert naar een snellader. Of het met de hand aanzetten.

Maar de grootste 3 nadelen die me nu echt storen van de leaf heeft de Kona niet.
En dat zijn het toch wel kleine rijbereik van ongeveer 200km in de praktijk.
Chademo snelladen.
En de grootste, de afwezigheid van actieve accu koeling. Het zou me niet verbazen dat dit heeft mee gespeeld met mijn issue.

De keer dat ik van huis (Den Haag) naar Groningen reedt heb ik te vaak moet snelladen en bleek dat die ook niet aan de AC paal geladen had, dit lag weliswaar waarschijnlijk aan de paal en kon de leaf daar niets aan doen, maar omdat ik nog vaker op de terugweg moest snelladen, was ik pas om 2:30 thuis. Werd ik niet blij van.

De leaf is qua auto een fijne auto vind ik, qua uitrusting en de ruimte etc.
Blijf je binnen het rijbereik van de leaf en kan je met AC laden uit de voeten, dan is het prima auto. Alleen vraag ik me af of je dan niet beter voor een kleinere / goedkopere EV kan gaan.

Ik merk gewoon dat ik beperkt wordt in de tripjes die ik wil kunnen maken.

Oh en naar Portugal gaan is misschien ook een minder handig idee.... Daar heet de Kona anders omdat "Cona" in het Portugees iets anders betekend 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:41:
[...]

Mijn fout inderdaad: word er trouwens "bad cell" of "weak cells" getoond? Maar goed ik ben in ieder geval blij, dat in geval ik het nodig acht: ik dus bijna de gehele overgebleven accucapaciteit kan benutten. Eigenlijk zou iedere Leaf rijder dit minstens 1x in de praktijk uitgeprobeerd moeten hebben, zodat je weet wat de grenzen van je accupakket zijn.
Nu je het zegt, hij moppert over weak cells, even een oud screenshotje van mijn 2018 Leaf opgezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVhXa42VzV8vfmCQwb2Kz1nmUcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zHCkBQivybXRPen1iz7fAvkj.png?f=fotoalbum_large
Voor ons is het financieel geen optie in iedere geval om net als @hvwees bijvoorbeeld een Hyundai Kona te kopen: nu wij weten wat de beperkingen van onze Leaf zijn, richten wij ook onze uitstapjes daarop in. Zo hebben wij sinds zaterdag een abbonement op Bobbejaanland, met een volledig opgeladen accupakket halen wij het op de sloffen om daar heen en weer naar te rijden. Bij thuiskomst had ik zondag nog 21% over, nadat wij een kleine 200km retour gereden hadden.

Momenteel volg ik ook bewust geen autonieuws meer: allemaal veel te negatief. Je merkt de transitie naar elektrisch rijden behoorlijk tegengewerkt wordt, door de gevestigde autofabrikanten. Waarbij Japanse autofabrikanten dus het ergste zijn, op Nissan na bieden de andere Japanse automerken nauwelijks EV's aan.

Met de Leaf heeft Nissan het niet slecht gedaan, maar er zijn wel verkeerde keuzes gemaakt: 30kW snelladen maximaal i.p.v. 50kW, dat zou al veel beter geweest zijn voor het accupakket. Dat je dan de leaserijders boos maakt, dat zei zo. Echter op de lange duur, was dit beter geweest voor het behoud van het accupakket. Of je zou gebruikers zelf moeten laten instellen, hoe snel ze willen snelladen?
Laat ik onderstaande vooraf gaan: Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring beredeneren: Iemand die +- 50.000km per jaar rijdt, rustig en zuinig rijdt doorgaans. En kan niet in iemand anders portomonnee kijken. Juist mijn ervaring bij "de buren" doet me realiseren wat er eigenlijk "mis is" met de Leaf.

Juist de stevige steken die Nissan heeft laten vallen met (het gebrek aan) doorontwikkeling van de Leaf is wat me steekt. Het is een auto die ze nu nog nieuw verkopen (Voor €26k maarliefst). Dat vind ik gewoon bijzonder.
Toevoegen van enige vorm van thermisch management van de accu en een instelbare laadlimiet had zó veel gezeik gescheeld. In 2016/17 was het al méér dan duidelijk dat CCS de dominante laadtechniek zou worden. Waaróm hebben ze er geen CCS op geplakt?

Ik heb 180.000erg plezante kilometers in mijn Leaf gemaakt, zonder veel issues. Een paar banden, een kapotte recirculatieklep onder garantie en een keertje remvloeistof geloof ik. Maar wat mij steekt is de talloze verhalen van garantieafhandeling van pakketten die niet voldoede goed performen, cellen die dood gaan en Nissan die doodleuk zegt "ja maar dit valt niet onder de capaciteitsgarantie, doei!".

Het is bij de buren heus écht niet allemaal groener. En voor de kleine rijders die iets meer plek willen is het een prachtige auto, luxe. Maar ook voor die groep ontbreekt bijvoorbeeld een laadlimiet op 80%.

Ik begrijp heus dat de Leaf (momenteel) financiëel een aantrekkelijke casus is. Maar ik denk dat er te veel mensen zijn die zich niet bewust zijn van de beperkingen die die auto met zich mee brengt. Zuid Frankrijk midden zomer zit er in elk geval met een Leaf (realistisch) niet in, of niet op een vergelijkbare manier als bij vrijwel alle (serieuze) Ev's die sinds 2018/19 verkocht worden.

De Leaf is een geschikte wagen voor mensen die (bijna) nooit méér dan 1 volle acculading op een dag opmaken. En dan nog is het liefhebben en zorgen dat je de accu een beetje heel blijft naar mijn mening teveel aanwezig. Dagen op 100% aan een stekker hangen is gewoon ongezond voor een accu. Een beetje koeling en een limietje hadden zo veel issues voorkomen, en had het een zó veel volwassener product gemaakt.
Wel fijn dat je de auto weer terug hebt @hvwees en dat ze het onder garantie opgelost hebben: dan kun je nu met een gerust hart, uitkijken naar de Koreaan. En hopelijk rij je dan wel zorgeloos? Want het is natuurlijk een illusie, dat andere autofabrikanten geen issues hebben :X Tesla schijnt heel veel issues te hebben, maar de berijders vinden het zo'n fijne auto vaak. Dat ze het met de mantel der liefde bedekken.

Bij de Leaf vergeef je de dat toch minder, omdat je al zoveel concessies moet doen op gebied van rijbereik. Laadsnelheid en de beschikbaarheid van CHAdeMO snelladers, want die vind je steeds minder. En zo'n CCS adapter is behoorlijk experimenteel en ook niet vrij van issues.
Zoals eerder aangehaald, qua ervaring met onze 2 Tesla's en een aantal in de omgeving, niemand heeft "echte" issues. Iedere wagen heeft zijn zwakke plekjes. Maar 280.000km rijden zonder moeite is nogal wat. Alles doet het nog, er is niks afgebroken, de panelen zitten recht. En een groot deel van zorgeloos rijden is, voor mij tenminste, zekerheid dat ik op locatie aankom zonder "met geknepen billetjes" te hoeven zitten. En dat is me de laatste maanden eigenaarschap van mijn Leaf een keer of 5 gebeurd. En de afgelopen bijna 5 (zakelijk) / 2 (privé) jaar Tesla nog niet.

Ben het vooral dus niet eens met je statement dat "Tesla's heel veel issues hebben", want volgens mij valt dat wel mee ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
hvwees schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:04:
@MathiasMetzger
Ik merk gewoon dat ik beperkt wordt in de tripjes die ik wil kunnen maken.
Achteraf gezien, was dat bij mij het geval ook, een autovakantie "ver weg" (lees: 400+km) deed ik eigenlijk niet en met de Tesla kom ik in principe overal waar ik wil, de noordkaap, (zuid) frankrijk etc.

offtopic:
[quote]
Oh en naar Portugal gaan is misschien ook een minder handig idee.... Daar heet de Kona anders omdat "Cona" in het Portugees iets anders betekend 😊
[/quote]
Ghihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 19:32
@MathiasMetzger schrijft vooral graag zijn mening en presenteert die als feiten, helaas zonder onderbouwing.
Ik irriteer mij daar al een tijdje aan. Ook zijn wollige taalgebruik met vreemd gebruik van interpunctie maakt e.e.a. niet lekker leesbaar.

Ik heb zelf nu 2 Leafs, beide uit 2014.
Deze hebben allebei een instelling die laden beperkt tot 80%. Jammer dat het nieuwe model dat blijkbaar niet meer heeft.
Daarnaast hebben ze beiden een 40 kWh pack uit een 2019 Leaf. 1 van de Leafs heeft daarnaast nog een 45 kWh extender.
Met onze UltraLeaf rijden we probleemloos naar Oostenrijk en/of Italie. Door de extender kunnen we probleemloos 400 km per lading / 1200 km per dag via autosnelwegen reizen zonder dat het accupack oververhit raakt. Dan een hotelletje met een laadpaal en weer door.

De accupack zijn vervangen omdat we meer bereik wilden voor weinig geld, niet omdat de packs slecht waren; ze hebben beiden nog ruim 80% SOH. Hopelijk wordt 1 van de packs binnenkort mijn thuisaccu. Dat is nog een projectje :*)

Ik heb ook een paar jaar in een Tesla Model 3 gereden. Zonder problemen en met veel plezier.
Ander segment auto dan een Leaf.

Voor zover mijn ervaring en mening...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:44:
[...]

Achteraf gezien, was dat bij mij het geval ook, een autovakantie "ver weg" (lees: 400+km) deed ik eigenlijk niet en met de Tesla kom ik in principe overal waar ik wil, de noordkaap, (zuid) frankrijk etc.

offtopic:
[quote]
[/quote]
Ghihi
Ik wordt natuurlijk ook beperkt in mijn reizen: gisteren zijn wij naar Movie Park gegaan. Enkel reis 160km, als er op locatie geen laadpalen geweest waren. Dan hadden wij het ook niet thuis gehaald, want toen wij stopte bij de IKEA om te eten bleken de laadstations al gedemonteerd te zijn. Maar goed dat ik al in het park geladen had.

Alle kabels afgeknipt... wel uiteraard nog de bewegwijzering naar de laadpalen. Dus ik ben letterlijk en figuurlijk voorbereid, op het feit dat nu die triple chargers ouder worden en de aanbieders het niet meer waard vinden ze te repareren? Die worden allemaal vervangen door CCS only en als je geluk hebt, zit er een type 2 aansluiting op. Maar dan heb je wel lange laadstops >:)

ABRP kan trouwens helemaal geen laadstops plannen bij een type 2 oplaadpunt: geeneens CHAdeMO meer, want hij zegt in mijn instellingen dat ik de voorkeur geef voor CCS netwerken 8)7 Nee ABRP, je bent gewoon een slechte routeplanner. Want die netwerken hebben wel degelijk nog type 2 en CHAdeMO.

Nu gebruik ik Chargemap voor het plannen: werkt 10x beter dan ABRP, alleen jammer dat er geen actieve community meer is. Maar gisteren ging precies zoals het hoort: de bestemming lag ruim binnen de actieradius en toen heb ik 2u15m bijgeladen, tot circa 80% en ben de auto gaan verplaatsen.

Met de Leaf ben je echt in het nadeel, als je niet op je bestemming kunt opladen: want 45kW wordt geeneens meer als snelladen gezien en voordat je het weet is het accupakket oververhit. Want het is alles of niets, dus je kunt niet zeggen. Ik eet eventjes lekker een McDrek en stel de laadsnelheid in op 20kW, waardoor het accupakket niet oververhit.

Nissan heeft veel goed gedaan met de Leaf: maar het is puur een korte termijn visie, want geloof maar dat de meeste accupakketen wel de garantietermijn halen. Die paar welke het niet halen, dan zeggen ze gewoon eigen schuld dikke bult. Had u maar niet snel moeten laden :X Zeker weten doe je het natuurlijk nooit, maar ik geloof wel dat snelladen schadelijk voor het accupakket van de Leaf is ( op de lange termijn ). Aangezien ik de auto langer wil houden dan vandaag, probeer ik snelladen zoveel mogelijk te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:24
Onze dealer waarschuwde ons dat onze remschijven begonnen te roesten omdat we bijna alleen de E-pedal functie gebruiken. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, met een Prius. En ook dat als je de remmen dan een keer wel gebruikt, ze niet lekker loskomen.
Ik maak uit voorzorg elke week wel eens een remming waar de remschijven meewerken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ik had vaak op de werkplaats factuur van mijn prius ook staan "Remmen weer gangbaar gemaakt"....

Ik rij altijd met e-pedal in mijn leaf en die gebruikt uiteindelijk ook de remschijven.

Af en toe flink remmen kan helpen roestvorming te verwijderen.
Elke auto heeft roest op de remschijven, maar bij remmen is dat er zo vanaf. Bij een EV en hybride auto worden de remmen minder vaak gebruikt door de regeneratie en dan kan roest uiteindelijk wel een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:24
Vanaf 01-11-2024 eindigt ons gratis abonnement op de kaarten en actuele verkeersinformatie voor onze Nissan Leaf uit 2021.
Via de Nissan Store is het mogelijk om hiervoor een nieuw betaald abonnement op te nemen.
Dit geldt ook voor de op afstand bedienbare functies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
https://www.reddit.com/r/leaf/s/8drwgCqKwT

Lees net deze post op reddit daf er (in de VS tenminste) een recall zit aan te komen die potentiële accubrand moet voorkomen tijdens snelladen.
BATTERY SOC

Effective Date: September 19th, 2024

NHTSA ID: TBD

NISSAN ID: R24B2

Print Summary

Affected vehicles may experience excessive lithium deposits within battery cells, increasing the electrical resistance and potentially causing a fluctuation in the state of charge. While an affected vehicle is Level 3 quick charging, the increased electrical resistance could result in rapid heating of the battery.

Risk

While an affected vehicle is Level 3 quick charging, the increased electrical resistance could result in rapid heating of the battery. If quick charging continues, a battery fire may occur increasing the risk of injury. Customers are instructed not to use Level 3 quick charging via the CHAdeMO connector until the remedy is completed

Remedy

Nissan is currently developing a remedy plan that is expected to be available November 2024.
Ben benieuwd wat de remedy gaat zijn, ik ga voor “snelladen wordt onnodig langzaam gemaakt”

En als alternatief:

“Iedereen een nieuwe accu!🥳”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Plottwist!

Het lijkt te gaan om 2019-2020 versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:20

ITsEZ

parttime all-rounder

Mar.tin schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:10:

Lees net deze post op reddit daf er (in de VS tenminste) een recall zit aan te komen die potentiële accubrand moet voorkomen tijdens snelladen.

[...]

Ben benieuwd wat de remedy gaat zijn, ik ga voor “snelladen wordt onnodig langzaam gemaakt”

En als alternatief:

* huilt met net vervangen accu *

[ Voor 7% gewijzigd door ITsEZ op 22-09-2024 19:37 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:10:

[...]

En als alternatief:

Er zijn inderdaad meerdere gevallen bekend waarbij de Leaf in de fik gevlogen is bij het snelladen: notabene nog voor het hoofdkantoor van Nissan Amerika. Ik heb destijds nooit de keuze begrepen om het toe te staan om de Leaf's sneller te laten laden, omdat een paar netizens zoals dat zo leuk heet in het Engels: boos waren dat ze Rapid Gate ervaarde.

Maar een nieuw accupakket zou niet verkeerd zijn: dan mag de Leaf ook blijven, want ik begin steeds meer waardering voor de auto te krijgen. In de basis is het gewoon een hele goede auto.

Begrijp ik het overigens goed dat Nissan adviseert om niet te snelladen, tot de oplossing beschikbaar is? Dat kan een behoorlijk impact hebben voor de inzetbaarheid van de auto, als je normaalgesproken moet snelladen.

[ Voor 9% gewijzigd door MathiasMetzger op 22-09-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
De afwezigheid van actieve accu koeling is echt een hele slechte zaak.

Het is gewoon daardoor een slecht product.

Je zou de leaf eigenlijk nooit moeten snelladen maar dan heb je er m.i. ook niet zo heel veel aan. Als je een stadsauto wil zijn er betere keuze i.m.h.o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

hvwees schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:36:

Je zou de leaf eigenlijk nooit moeten snelladen maar dan heb je er m.i. ook niet zo heel veel aan. Als je een stadsauto wil zijn er betere keuze i.m.h.o
Vind de Leaf juist een heerlijke auto in de stad door gebruik te maken van e-pedal. Overigens valt het “stadsauto” gehalte wel mee. Zolang je 100-150km per dag rijd is het prima te doen. ‘s avonds lekker thuis opladen op de oprit met eigen stroom. Over een paar weken gaat ons nieuwe energiecontract in met daltarief 15,9 cent. Ik denk niet dat je dan een betere prijs-kwaliteit auto kan vinden. Zelfs een Toyota Aygo gaat duurder uitpakken door brandstof en wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Ik wacht op de levering van mijn nieuwe Kona en dan gaat de leaf weg.

Ik moet 1x per maand een trip van 110 km enkele reis maken dat red ik dus niet op en neer. Op locatie kan ik niet laden en moet dus elke keer aan de snellader op de terugweg.

De Kona komt verder, heeft wel actieve accu koeling en heeft CCS. Want vroeg of laat sterft ChaDeMo in Europa ook uit.

Ik ging afgelopen maart naar Parijs, volgens ABRP ging ik daar ruim 2 uur langer over doen omdat ik vaak zou moeten laden en als je dan een tweede keer laad op je rit is dat al veel trager door rapidgate. Ik heb uiteindelijk een lync en co gehuurd. Dezelde rit met de Kona in ABRP gegooid, 1x 36 minuten laden. Prima de combineren met een maaltijd.
Het maakt de leaf gewoon minder bruikbaar.

Natuurlijk zijn er use cases voor, maar dan nog zou ik eerder voor een andere EV gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

hvwees schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:23:
Ik wacht op de levering van mijn nieuwe Kona en dan gaat de leaf weg.

Ik moet 1x per maand een trip van 110 km enkele reis maken dat red ik dus niet op en neer. Op locatie kan ik niet laden en moet dus elke keer aan de snellader op de terugweg.

De Kona komt verder, heeft wel actieve accu koeling en heeft CCS. Want vroeg of laat sterft ChaDeMo in Europa ook uit.

Ik ging afgelopen maart naar Parijs, volgens ABRP ging ik daar ruim 2 uur langer over doen omdat ik vaak zou moeten laden en als je dan een tweede keer laad op je rit is dat al veel trager door rapidgate. Ik heb uiteindelijk een lync en co gehuurd. Dezelde rit met de Kona in ABRP gegooid, 1x 36 minuten laden. Prima de combineren met een maaltijd.
Het maakt de leaf gewoon minder bruikbaar.

Natuurlijk zijn er use cases voor, maar dan nog zou ik eerder voor een andere EV gaan.
Daarom hebben wij zowel een Leaf als een Kona. Overigens vind ik de Leaf fijner rijden, en een stuk stiller. Maar inderdaad, voor vakanties is een Kona handiger.

Om de leaf dan een stadsauto te noemen gaat me iets te ver. De actieradius die ik in de zomer haal met een verse accu is ~230km. Daarmee kan ik van Brabant op en neer naar Amsterdam rijden, en dat is voor mij voldoende. Mij is bij de verkoop jaren geleden overigens ook nadrukkelijk verteld dat het gewoon een auto voor de 95% was, perfect en comfortabel voor dagelijks gebruik maar niet geschikt om een weekendje naar Berlijn te gaan. Met dat in het achterhoofd kan je nog steeds geen voordeligere auto krijgen met zoveel comfort en opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
hvwees schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:36:

Ik zie dat anders: de afwezigheid van actieve accu koeling heeft ook zo zijn voordelen. Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan. Het nadeel is wel dat het accupakket niet gekoeld wordt en daardoor een rijstijl benodigd is, welke niet als "stoer" of "normaal" gezien wordt. En de auto is feitelijk ongeschikt voor lange reizen, wat @ITsEZ ook al aanhaalde. Max 500km is zo'n beetje de max en dan moet je wel snelladen, wat dus niet zo goed is voor het accupakket.

De Dacia Spring die kan nog langzamer snelladen dan de Leaf: namelijk met slechts 34kW en het daarnaast ook nog een optie, dus met niet alle Springs kun je snelladen. In de beginjaren was het bij de Leaf ook een optie....

Naar mijn mening is de Leaf geen slecht product, maar gaan de gebruikers er verkeerd mee om. Ze zijn gewend om een benzineauto te rijden en hebben waarschijnlijk nooit de noodzaak gezien, om een zuinige rijstijl aan te leren? Gisteren ben ik met mijn zus samen naar Bobbejaanland geweest, de rit was voor ons 1u30 en voor hun 1u15m ofzo. Waarbij ze i.t.t. ons in de file stonden voor de parkeerplaats, maar Google Maps geeft mij altijd een zuinigere route. Dus bij Geel Oost ben ik weer de autosnelweg afgegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWD2A76599Ooyt0nXuteeVe2bZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYtXCIwkC6aejKQDJKiYm4Vv.jpg?f=fotoalbum_large

Met gemak heb ik dus die 200km retour gereden, wel natuurlijk met volledig volgeladen accupakket. Ik gebruik de oplaadtimer om ervoor te zorgen, dat vlak voor vertrek het accupakket volledig volgeladen is. Ja dat is misschien overdreven, echter dat is wel het ongeschreven advies. Dus ik laat de auto niet overnacht met volgeladen accupakket staan, maar start het laden door middel van timer pas om 1 uur nachts. Als je volladen heeft prioriteit aan hebt, dan zorgt hij ervoor dat de begintijd vervroegd wordt. Wanneer je de eindtijd te krap ingesteld hebt.

Hoe dan ook een verbruik van 11.7kWh/100km had ik gisteren: op de autosnelweg een stukje met Pro-Pilot gereden en ik heb dus niet sneller gereden dan 90km/u. Je mag maximaal 120km/u, echter zal dat nooit je gemiddelde snelheid zijn. Bijkomend voordeel is dat de temperatuur in het accupakket ook nooit hoger oploopt, dan het midden bereik en dan is koeling ook helemaal niet nodig.

Wat betreft het snelladen ben ik het wel met je eens: eigenlijk zou de Leaf helemaal niet moeten kunnen snelladen, of de snelheid net als de Spring tot zo'n 30kW beperken of nog beter maximaal 22kW. Maar dan had een 3 phase 22kW boordlader ook volstaan....

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 23-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Hemmik schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Ik poll elke 2 uur. 12v is wel al een keer vervangen, inmiddels 1,5 jaar geleden. Zal het in de gaten houden!

@mux Uiteraard heel naar voor jullie dat het niet gelukt is om het bedrijf draaiende te houden. Heb je echter al een idee of jij en/of je (ex)werknemers iets gaan opzetten om tegen betaling service aan te kunnen bieden voor klanten van Muxsan? Met mijn extender + CCS heb ik zoals je weet regelmatig problemen gehad (hoop dat dit na hulp van 2 ex-werknemers na faillissement voorbij is). Kennis over de producten is er bij jullie natuurlijk nog, zou zonde zijn als klanten van Muxsan nergens terecht kunnen bij problemen en zo een niet-repareerbare auto hebben.
Soort van. Ik heb nog geen uitspraak van de curator hierover, moet ik nog het e.e.a. mee kortsluiten. Als ik namelijk al mijn voormalige klanten direct ga contacten, kan dat worden gezien als werving (en dat mag ik niet doen naar een bedrijf dat niet meer van mij is).

Mijn intentie is om tegen uurtarief support te blijven leveren aan bestaande klanten. We hebben ook nog een BMS-update voor zowel de Taycan- als Westart-accu's die een keer doorgevoerd moeten worden. Hoe ik dat ga bolwerken is iets om in oktober uit te vogelen...

Je kunt me sowieso contacten op mijn persoonlijke nummer als er iets aan de hand is en dan kom ik je helpen en/of probeer ik op afstand het probleem te verhelpen. Inmiddels heb ik al een handvol klanten geholpen in de afgelopen anderhalve maand op die manier. Dit weekend heeft iemand nog problemen gekregen na het vervangen van zijn 12V-accu, die komt morgen langs.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 06-10-2024 12:19 . Reden: Dat mag dus niet: hier is V en A : overig voor :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Net de ruiten van binnen schoongemaakt: was hoognodig, want ik had een overduidelijke waas op de binnenruiten gezeten. Hierbij perongeluk de binnenspiegel aangetikt, bij het schoonmaken. Daarna de spiegel weer netjes afgesteld, maar nu lijkt het wel alsof ie los zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQs3QzWtJ71EFeS4dbVslgIZGH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIe2p9JuicS9k7MSzw2kHoLe.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet goed te zien op de foto, echter als het goed is zit daar een schroef waarmee ik de spiegel vaster kan draaien? Waarschijnlijk met een torx, dit heb allemaal liggen. Echter als ik mij niet vergis kun je een binnenspiegel ook te vast zetten, waardoor de binnenspiegel gaat trillen? Ik vraag mij eigenlijk dus af, of dit juist zo hoort? Kan mij bijna niet voorstellen, dat ik met een licht tikje die spiegel losser gekregen heb dan die al was.

Edit

Ik heb het even aangekeken tijdens het rijden: waarschijnlijk is die speling wel enigszins normaal, want ik merkte er niets van tijdens het rijden en kon mijn binnenspiegel netjes afstellen. Dus ik heb besloten om van het afstelschroefje af te blijven, aangezien het tijdens het rijden niet anders is dan normaalgesproken.

[ Voor 13% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-10-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik kwam er vandaag toevallig achter dat onze Leaf op iedere hoek 4x een 21mm wielmoer heeft en 1x een 19mm 8)7

Komen ze soms af fabriek met slotmoeren en heeft iemand die bij mij al eens vervangen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 22:23
ITsEZ schreef op maandag 23 september 2024 @ 00:46:
[...]

Daarom hebben wij zowel een Leaf als een Kona. Overigens vind ik de Leaf fijner rijden, en een stuk stiller. Maar inderdaad, voor vakanties is een Kona handiger.

Om de leaf dan een stadsauto te noemen gaat me iets te ver. De actieradius die ik in de zomer haal met een verse accu is ~230km. Daarmee kan ik van Brabant op en neer naar Amsterdam rijden, en dat is voor mij voldoende. Mij is bij de verkoop jaren geleden overigens ook nadrukkelijk verteld dat het gewoon een auto voor de 95% was, perfect en comfortabel voor dagelijks gebruik maar niet geschikt om een weekendje naar Berlijn te gaan. Met dat in het achterhoofd kan je nog steeds geen voordeligere auto krijgen met zoveel comfort en opties.
Dat ja. 5 jaar geleden gebruik gemaakt van de ANWB actie en er voor gekozen nog 1 jaar te verlengen, tegen nagenoeg dezelfde prijs. Kosteloos opzeggen per maand. Wellicht dat er in het komende jaar nog een mooie actie aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 22:23
ITsEZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:58:
[...]

Vind de Leaf juist een heerlijke auto in de stad door gebruik te maken van e-pedal. Overigens valt het “stadsauto” gehalte wel mee. Zolang je 100-150km per dag rijd is het prima te doen. ‘s avonds lekker thuis opladen op de oprit met eigen stroom. Over een paar weken gaat ons nieuwe energiecontract in met daltarief 15,9 cent. Ik denk niet dat je dan een betere prijs-kwaliteit auto kan vinden. Zelfs een Toyota Aygo gaat duurder uitpakken door brandstof en wegenbelasting.
Welkom, van de Bron genoot :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
Zijn er meer die niet meer in kunnen loggen in de connect ev app van Nissan? Ik krijg ofwel de melding dat mijn inlognaam en/of wachtwoord niet juist zijn danwel de melding dat mijn leaf sinds april 2024 niet meer ondersteund wordt. Laatste lijkt mij raar want tot van de week deed ie het nog gewoon plus dat mijn leaf van 2019 is.... Wachtwoord en inlognaam die ik gebruik zijn overigens wel correct meermaals gecontroleerd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Black Sparrow
BB-One schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:15:
Zijn er meer die niet meer in kunnen loggen in de connect ev app van Nissan? Ik krijg ofwel de melding dat mijn inlognaam en/of wachtwoord niet juist zijn danwel de melding dat mijn leaf sinds april 2024 niet meer ondersteund wordt. Laatste lijkt mij raar want tot van de week deed ie het nog gewoon plus dat mijn leaf van 2019 is.... Wachtwoord en inlognaam die ik gebruik zijn overigens wel correct meermaals gecontroleerd...
Je kan beter deze gebruiken:
https://play.google.com/s...rwingsflutter&hl=nl&pli=1

De Nissan app heeft de laatste tijd nog weleens login kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Black Sparrow schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Ook met die app krijg ik de melding dat mijn credentials niet goed zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-09 21:48
(Niet mijn bericht, op de Home Assistant GitHub:)
https://github.com/home-a...4#issuecomment-2416585765

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
BB-One schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:53:
[...]

Ook met die app krijg ik de melding dat mijn credentials niet goed zijn....
Ik kwam voor hetzelfde probleem horen. De youplus site is al meerdere dagen offline dus ik vermoedde al zoiets. Ik was ondertussen al eens aan het kijken naar ovms als alternatief maar de EU aanbieder is in het verenigd koninkrijk waardoor de prijs wel wat oploopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Horla op 20-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:54
BB-One schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:15:
Same here, Leaf uit 2018 en ik krijg de melding 'User ID / Password invalid.'
Mijn partner kreeg deze melding al eerder dan ik. Ik kon zelf de app nog een paar dagen normaal gebruiken (omdat ik al was ingelogd) totdat ik opnieuw moest inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:54
Black Sparrow schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Deze app kende ik nog niet. Ziet er interessant uit maar ook hier kan ik niet inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En hier nu ook. Partner wilde de Nissan EV app gebruiken maar kon vandaag niet meer inloggen. Ikzelf ben nog aangemeld dus zit kennelijk nog in de extra tijd. Vroeger kreeg ik nog wel eens mails als het Nissan Connect platform onderhoud kreeg (wat soms weken kon duren) of wanneer er storing was, maar tot nu toe blijft het stil...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
Ik kreeg vorige week deze mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJOGsfFKLt5p_Vd3sinxcv73I3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1vPT8glOEwTHvPs85apeIEW5.png?f=fotoalbum_large

Zag in HA dat het inderdaad al even niet meer werkte, maar na wachtwoordreset werkt het weer wel.

De link die in de mail zat lijkt niet meer te werken maar verwacht dat je hier je wachtwoord moet kunnen resetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Hemmik op 21-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De wachtwoord reset werkt wel (wist de mijne niet meer), maar na succesvol inloggen geeft de Nissan website ook gewoon een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hddK76ImklDiQDQsiUpYxgVDrs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LPgAi4WNa7VU3jnl8MkPx8qK.png?f=fotoalbum_large

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Ik heb contact gehad met Nissan NL. Ze zijn "hun you plus systeem aan het migreren en het kan zijn dat daardoor de functionaliteit soms beperkt is (...)".

Overigens vreemde is dat als ik het opladen stop ik wel een melding krijg op mijn telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:34
BB-One schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:12:
Ik heb contact gehad met Nissan NL. Ze zijn "hun you plus systeem aan het migreren en het kan zijn dat daardoor de functionaliteit soms beperkt is (...)".

Overigens vreemde is dat als ik het opladen stop ik wel een melding krijg op mijn telefoon...
Is die laatste melding niet 1 van je laadpaal ipv je Leaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nee die meldingen stuurt de app naar alle gebruikers van je auto, ook als je op dat moment geen actieve sessie hebt. Laden gestopt, verwarmen gestart, etc. Kan me voorstellen dat de meeste mensen die meldingen direct uitzetten.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
MadMarky schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:30:
Nee die meldingen stuurt de app naar alle gebruikers van je auto, ook als je op dat moment geen actieve sessie hebt. Laden gestopt, verwarmen gestart, etc. Kan me voorstellen dat de meeste mensen die meldingen direct uitzetten.
Maar het blijft natuurlijk raar dat de app deze melding geeft terwijl je niet kan inloggen op dezelfde app. Dus ergens heeft de app wel een (beveiligde?) verbinding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
youplus.nissan.be is nog steeds in maintenance maar via https://nl.nissanconnect.eu/ kan ik terug inloggen (na reset van het wachtwoord). Aan de url te zien dacht ik dat we nu in HA de nissanConnect via HACS konden gebruiken ipv Carwings maar bij configuratie krijg ik de melding "ongeldige inloggegevens". Hopelijk komt dat nog in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:48

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Hansieo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:03:
[...]

Ok ík ben "in" om de V2H (V2G) mogelijkheden te onderzoeken.

Het zou fijn zijn (mijn huidige mening) als mijn volgende auto (ditmaal een BEV) alvast deze optie/mogelijkheid zou hebben.

Wat ik nu nog moet gaan uitzoeken is, of ik mijn zonnepaneel overproductie efficiënt kan gebruiken en daarbij een redelijke return-on-investment kan halen.

Op mijn BEV shortlist is de Nissan ARIYA dan ook aanwezig.
Ik zie dat de vraag al eens eerder is gesteld en ik kan verder nog weinig vinden erover, maar hoe staat het ondertussen met de Vehicle to Home mogelijkheden? Ik kwam met een eerste Google-zoektocht ook nog de Enphase EV-chargers tegen. Ik heb nog geen contact met ze gezocht en weet ook niet of het uberhaupt met een Nissan Leaf zomaar werkt.

Maar hoor graag als er nieuws is op dit gebied.

Bestaande alternatieven die ik ken zijn Wallbox Quasar, maar die zijn nog vrij prijzig. Al zie ik in oudere reacties hier dat het eerder 6k kostte en het nu rond de 3k is, dus misschien wordt het langzaamaan betaalbaarder.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerd op 24-10-2024 14:32 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Tjeerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zie dat de vraag al eens eerder is gesteld en ik kan verder nog weinig vinden erover, maar hoe staat het ondertussen met de Vehicle to Home mogelijkheden? Ik kwam met een eerste Google-zoektocht ook nog de Enphase EV-chargers tegen. Ik heb nog geen contact met ze gezocht en weet ook niet of het uberhaupt met een Nissan Leaf zomaar werkt.

Maar hoor graag als er nieuws is op dit gebied.

Bestaande alternatieven die ik ken zijn Wallbox Quasar, maar die zijn nog vrij prijzig. Al zie ik in oudere reacties hier dat het eerder 6k kostte en het nu rond de 3k is, dus misschien wordt het langzaamaan betaalbaarder.
Die Enphase gaat niet werken want die is geen chademo. Ik denk niet dat de Quasar nog veel goedkoper gaat worden want de markt wordt alleen maar kleiner. Hier in België is hij trouwens nog steeds 6k, met dank aan synergrid die een speciale firmware vereist voor homologatie (met o.a. een beperking tot 5kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Horla ik krijg na het inloggen bij nl.nissanconnect.eu nog steeds dezelfde 404 te zien. Het inloggen zelf lijkt goed te gaan maar de pagina waarna doorverwezen wordt is vervolgens niet beschikbaar.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1 ... 23 ... 29 Laatste