MathiasMetzger schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:41:
[...]
Mijn fout inderdaad: word er trouwens "bad cell" of "weak cells" getoond? Maar goed ik ben in ieder geval blij, dat in geval ik het nodig acht: ik dus bijna de gehele overgebleven accucapaciteit kan benutten. Eigenlijk zou iedere Leaf rijder dit minstens 1x in de praktijk uitgeprobeerd moeten hebben, zodat je weet wat de grenzen van je accupakket zijn.
Nu je het zegt, hij moppert over weak cells, even een oud screenshotje van mijn 2018 Leaf opgezocht.
/f/image/zHCkBQivybXRPen1iz7fAvkj.png?f=fotoalbum_large)
Voor ons is het financieel geen optie in iedere geval om net als @
hvwees bijvoorbeeld een Hyundai Kona te kopen: nu wij weten wat de beperkingen van onze Leaf zijn, richten wij ook onze uitstapjes daarop in. Zo hebben wij sinds zaterdag een abbonement op Bobbejaanland, met een volledig opgeladen accupakket halen wij het op de sloffen om daar heen en weer naar te rijden. Bij thuiskomst had ik zondag nog 21% over, nadat wij een kleine 200km retour gereden hadden.
Momenteel volg ik ook bewust geen autonieuws meer: allemaal veel te negatief. Je merkt de transitie naar elektrisch rijden behoorlijk tegengewerkt wordt, door de gevestigde autofabrikanten. Waarbij Japanse autofabrikanten dus het ergste zijn, op Nissan na bieden de andere Japanse automerken nauwelijks EV's aan.
Met de Leaf heeft Nissan het niet slecht gedaan, maar er zijn wel verkeerde keuzes gemaakt: 30kW snelladen maximaal i.p.v. 50kW, dat zou al veel beter geweest zijn voor het accupakket. Dat je dan de leaserijders boos maakt, dat zei zo. Echter op de lange duur, was dit beter geweest voor het behoud van het accupakket. Of je zou gebruikers zelf moeten laten instellen, hoe snel ze willen snelladen?
Laat ik onderstaande vooraf gaan: Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring beredeneren: Iemand die +- 50.000km per jaar rijdt, rustig en zuinig rijdt doorgaans. En kan niet in iemand anders portomonnee kijken. Juist mijn ervaring bij "de buren" doet me realiseren wat er eigenlijk "mis is" met de Leaf.
Juist de stevige steken die Nissan heeft laten vallen met (het gebrek aan) doorontwikkeling van de Leaf is wat me steekt. Het is een auto die ze nu nog nieuw verkopen (Voor €26k maarliefst). Dat vind ik gewoon bijzonder.
Toevoegen van enige vorm van thermisch management van de accu en een instelbare laadlimiet had zó veel gezeik gescheeld. In 2016/17 was het al méér dan duidelijk dat CCS de dominante laadtechniek zou worden. Waaróm hebben ze er geen CCS op geplakt?
Ik heb 180.000erg plezante kilometers in mijn Leaf gemaakt, zonder veel issues. Een paar banden, een kapotte recirculatieklep onder garantie en een keertje remvloeistof geloof ik. Maar wat mij steekt is de talloze verhalen van garantieafhandeling van pakketten die niet voldoede goed performen, cellen die dood gaan en Nissan die doodleuk zegt "ja maar dit valt niet onder de capaciteitsgarantie, doei!".
Het is bij de buren heus écht niet
allemaal groener. En voor de kleine rijders die iets meer plek willen is het een prachtige auto, luxe. Maar ook voor die groep ontbreekt bijvoorbeeld een laadlimiet op 80%.
Ik begrijp heus dat de Leaf (momenteel) financiëel een aantrekkelijke casus is. Maar ik denk dat er te veel mensen zijn die zich niet bewust zijn van de beperkingen die die auto met zich mee brengt. Zuid Frankrijk midden zomer zit er in elk geval met een Leaf (realistisch) niet in, of niet op een vergelijkbare manier als bij vrijwel alle (serieuze) Ev's die sinds 2018/19 verkocht worden.
De Leaf is een geschikte wagen voor mensen die (bijna) nooit méér dan 1 volle acculading op een dag opmaken. En dan nog is het liefhebben en zorgen dat je de accu een beetje heel blijft naar mijn mening teveel aanwezig. Dagen op 100% aan een stekker hangen is gewoon ongezond voor een accu. Een beetje koeling en een limietje hadden zo veel issues voorkomen, en had het een zó veel volwassener product gemaakt.
Wel fijn dat je de auto weer terug hebt @
hvwees en dat ze het onder garantie opgelost hebben: dan kun je nu met een gerust hart, uitkijken naar de Koreaan. En hopelijk rij je dan wel zorgeloos? Want het is natuurlijk een illusie, dat andere autofabrikanten geen issues hebben

Tesla schijnt heel veel issues te hebben, maar de berijders vinden het zo'n fijne auto vaak. Dat ze het met de mantel der liefde bedekken.
Bij de Leaf vergeef je de dat toch minder, omdat je al zoveel concessies moet doen op gebied van rijbereik. Laadsnelheid en de beschikbaarheid van CHAdeMO snelladers, want die vind je steeds minder. En zo'n CCS adapter is behoorlijk experimenteel en ook niet vrij van issues.
Zoals eerder aangehaald, qua ervaring met onze 2 Tesla's en een aantal in de omgeving, niemand heeft "echte" issues. Iedere wagen heeft zijn zwakke plekjes. Maar 280.000km rijden zonder moeite is nogal wat. Alles doet het nog, er is niks afgebroken, de panelen zitten recht. En een groot deel van zorgeloos rijden is, voor mij tenminste, zekerheid dat ik op locatie aankom zonder "met geknepen billetjes" te hoeven zitten. En dat is me de laatste maanden eigenaarschap van mijn Leaf een keer of 5 gebeurd. En de afgelopen bijna 5 (zakelijk) / 2 (privé) jaar Tesla nog niet.
Ben het vooral dus niet eens met je statement dat "Tesla's heel veel issues hebben", want volgens mij valt dat wel mee

.