Deze en om precies te zijn, de 1.5 versie met twee moederbordjes. Niet de goedkoopste dus welke ook altijd aangeboden wordt in deze advertentie, als lokkertje voor de zoekresultaten....
Ik wil op hele korte termijn een Leaf kopen omdat budget-technisch een Tesla m3 teveel schuiven is voor mij.
Ik zou graag bij de bezichtiging de SoH en de cel spanningen uitlezen (want meer dan "hij doet het" kan de handelaar mij niet vertellen), maar de door ketelklets geadviseerde dongle is €150 euro. Beetje prijzig voor 1x gebruik.
v2. Welke afwijking in cel spanning zijn bij een Leaf 40kwh 2018 met 119dkm acceptabel?
Kijk je niet scheel op het gebruik van Leafspy: zwakke accucellen, ga jij niet perse zien met het gebruik van Leafspy. Proefritten zijn veel relatief kort en als de SoC hoog is, dan zijn er vaak geen schokkende dingen te zien.
De ultieme test is eigenlijk, tijdens de proefrit zo leeg mogelijk rijden: tot bijna --% en als de SoC in Leafspy dan nog rond 10% zit en de voltage verschilen nog steeds onder de 50mV liggen? Natuurlijk na mate het accupakket leger raakt, dan ga je hoger voltage verschil zien. Maar dat was bij mij onlangs toch echt pas bij 6% en bij zwakke accucellen, zie je dat de voltage verschillen veel extremer zijn.
Echter zoals gezegd: moeilijk vast te stellen, als de verkoper het niet toestaan een lange proefrit te doen. PS tijdens kou weer, is een proefrit het beste. Accu's en ook lithium accupakketen van EV's, tonen dan hun daadwerkelijke staat. Een Leaf die veel zwakke accucellen heeft, zal dan in op en neer stuiterend accupercentage laten zien.
Wanneer je veel vermogen geef, dan je het accupercentage letterlijk in 1x van zeg maar 45% naar 30% zakken. Waarna het bij cruise snelheid, wat niet veel vermogen vraagt. Weer langzaam omhoog klimt tot zeg maar 44% accupercentage. Je moet dus niet alleen naar Leafspy kijken.
Als laatste wil ik meegeven: vraag de verkoper als het mogelijk is de SoC rond 50% te hebben? De Leaf laat pas rond 49% de SoC zien, aan de hand van wat de voltage verschillen zijn. Je accupercentage zakt dus sneller, als blijkt dat er grote voltage verschillen zijn. Tussen 50% en 100% zie feitelijk het daadwerkelijk accupercentage, met een kleine afwijking. Dus dan is het puur gebaseerd op de aanwezige stroom en niet de voltage verschillen.
Het dus zijn dat je niets merkt bij hogere SoC, maar dat het bij lagere SoC plotseling wel allerlei symptomen zichtbaar wordt. Zoals gezegd, op een relatief warme dag merk je het vaak ook niet. Bedoel het niet voor niets dat slechte 12v accu's van gewone autos, de zomer nog wel overleven? Maar in de winter de geest gegeven. Dat is niet omdat de 12v accu in de zomer nog in uitstekende staat was, want dan had ie de winter ook wel overleefd.
Bij accupakketen is dat dus niet anders en ik heb mijn Leaf ook op een koude winterdag gekocht, dus toen kon ik het wel allemaal goed testen en zo heb ik op zijn minst geen gaar accupakket. Kost alleen wel wat moeite en de verkoper moet mee willen werken. Soms gaan ze expres de accu volledig opladen.... of laden ze hem helemaal niet op, zodat ze je enkel over een boerenland weggetje laten rijden. Het excuus zal dan zijn: ja de accu is leeg en dan gaan ze als Brugmans praten, dat echt niets mis is met het accupakket

Die berichtgeving heb ik ook gelezen en wat ik heb begrepen, dat is een manier om naar je medewerkers via de media te communiceren. Van hey er komt een grote reorganisatie aan. Dat is een tactiek ansich. Volkswagen verkeert ja ook in slecht weer, dat is niet alleen Nissan.
Ik zou het met een korreltje zout nemen en Leaf's zijn vrijwel onderhoudsvrij: remvloeistof en remmen, banden vervangen, kan iedere automonteur. Dus daar hoef je niet voor naar de dealer.
Dat is waarom ik de Leaf verkozen heb boven de als erg betrouwbaar bekend staat hyundai Ioniq Electric, wat tevens een sedan is en minder praktisch als familiewagen. In de Tekna uitvoering is een Leaf gewoon heel compleet en heeft opties, die zo'n Ioniq Electric niet heeft.
- Pro-Pilot ( dynamische cruisecontrol die ook zelf doet sturen )
- 360 graden camera
- Volledig one pedal kunnen rijden met E-pedal.
Hij heeft dan wel geen gekoeld accupakket: maar mijn ervaring is, dat wanneer je daar rekening mee houdt? Dat eigenlijk niets uitmaakt in ons Nederlands klimaat. Ik heb nu slechts 1x snel geladen, dan valt de oplopende temperatuur nog wel mee. Mits je dat strategische doet! Je hoeft niet meer snel te laden, dan de km's plus 10% extra die je nodig hebt om je eindbestemming te halen.
Als ik snel doe laden, is het hooguit voor 100km extra rijbereik te hebben. Lange reizen doe ik eigenlijk niet en als, dan probeer ik zoveel mogelijk via 22kW met 6kW ac te laden en plan ik activiteiten. Zodat de auto in de tussentijd kan laden. De 62kWh Leaf heeft een groter rijbereik, maar dezelfde beperkingen. Echter wel beter geschikt voor de langere afstanden.
Die gaat wel duurder worden in de wegenbelasting, maar in aanschaf zijn ze hooguit een paar duizend euro duurder. Dus dat is het overwegen waard, als je het niet erg vind de extra wegenbelasting te betalen. Voor ons loont zich dat niet, want wij rijden voornamelijk kleine stukjes en afentoe wat grotere afstanden.
[
Voor 28% gewijzigd door
MathiasMetzger op 02-12-2024 11:35
]