Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:53
@MadMarky Ik heb een lopend helpdesk ticket bij Nissan. Zij verwezen mij naar https://www.nissannow.be/nl-BE/sessions/login en daar kan ik ondertussen effectief op inloggen en mijn voertuig zien. Daar zou ik ook de verbindingen terug moeten activeren maar de knop waar ik volgens hen op moet drukken, bestaat niet |:(

edit: Carwings in HA werkt terug. Ook in de Nissan EV app op de gsm kan ik terug inloggen maar daar wil hij batterijstatus niet refreshen, via de browser lukt nog steeds niets.

[ Voor 23% gewijzigd door Horla op 26-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Tjeerd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zie dat de vraag al eens eerder is gesteld en ik kan verder nog weinig vinden erover, maar hoe staat het ondertussen met de Vehicle to Home mogelijkheden? Ik kwam met een eerste Google-zoektocht ook nog de Enphase EV-chargers tegen. Ik heb nog geen contact met ze gezocht en weet ook niet of het uberhaupt met een Nissan Leaf zomaar werkt.

Maar hoor graag als er nieuws is op dit gebied.

Bestaande alternatieven die ik ken zijn Wallbox Quasar, maar die zijn nog vrij prijzig. Al zie ik in oudere reacties hier dat het eerder 6k kostte en het nu rond de 3k is, dus misschien wordt het langzaamaan betaalbaarder.
de vooruitgang met v2x is nog trager dan traag, veel beloftes maar 0.0 opschieten. Ik reken op nog wel een paar jaar.... totdat er iets betaalbaars komt... :'(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik heb met mijn Nissan Leaf uit 2019 met circa 11% accu degradatie, een lange reis naar Montafon in Oostenrijk ondernomen. Hierbij heb ik proberen te ervaren hoe het zou zijn, als straks daadwerkelijk bijna alle CHAdeMO snelladers door CCS zijn vervangen. En je daadwerkelijk alleen nog met type 2 kunt laden, of je moet een dure CCS naar CHAdeMO adapter kopen.

Een andere beweegredenen, was omdat er in Amerika juist voor dit bouwjaar een terugroepactie open staat gerelateerd aan het snelladen. Bij snelladen kan brandgevaar onstaan, daarom is de betroffen eigenaren in de Verenigde Staten aangeraden om tot nader order niet meer snel te laden. Tot vooralsnog hebben wij geen definitieve uitsluitsel gekregen, dat onze Leaf's van bouwjaar 2019 en 2020 niet hierdoor getroffen zijn. Aangezien ik Nissan als fabrikant niet vertrouw, om dit tijdig aan ons te communiceren. Heb ik besloten het onzekere voor het zekere te nemen.

Mijn verslag lees je hier in vier delen:

MathiasMetzger in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Maar het komt erop neer dat het zeker haalbaar is, zolang je bewust de laadstops doet plannen. Op de heenweg hebben wij de 1e dag een stevige wandeling gedaan, met een schitterende uitzicht en tussen de druiven velden. Het idee was minimaal 2 uur aan 6.6kW te laden, door een 22kW publieke laadpaal uit te kiezen. Bij voorkeur eentje met twee type 2 aansluitingen, want de kans dat ze beide bezet zijn. Is veel kleiner dan wanneer je de type 2 aansluiting op een snellader zou willen gebruiken.

Uiteindelijk hebben wij bij iedere laadstop waar bewust een activiteit aan vastgeplakt was, tussen de 4 uur en 3 uur geladen. Veel meer dan hoofd noodzakelijk nodig was, om tot de eindbestemming van die dag te komen. Dit toont ook aan: dat wanneer je wat leuks onderneemt, terwijl de auto aan het laden is. Het dan niet als wachten voelt en de tijd zo voorbij vliegt.

Pas op het laatste, heb ik toch nog snel geladen: toen had ik weinig keuze, want ik had al een halfuurtje gewacht of de aangesloten type 2 kabel van de triple charger vrij zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb het idee dat de chademo snelladers voorlopig niet zomaar zullen verdwijnen. Het netwerk aan snelladers wordt nog volop uitgebreid, waaronder ook nog steeds nieuwe Vattenfall dualchargers met chademo bij McDonalds vestigingen.

Daarbij zullen snelladers fysiek vervangen moeten worden door nieuwere modellen om de aansluitingen daadwerkelijk te laten verdwijnen. Ik weet niet hoe lang die dingen mee gaan maar dat heb ik nog vrijwel nergens zien gebeuren.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:14:
Daarbij zullen snelladers fysiek vervangen moeten worden door nieuwere modellen om de aansluitingen daadwerkelijk te laten verdwijnen. Ik weet niet hoe lang die dingen mee gaan maar dat heb ik nog vrijwel nergens zien gebeuren.
Dat is wat juist gebeurd: neem als voorbeeld IKEA Duitsland, tot voorheen nog gratis? Nu worden de triple chargers schijnbaar niet meer gerepareerd en zijn alle kabels al afgeknipt, dus die zullen dan zeer waarschijnlijk door CCS Only vervangen worden. Met dan net als bij de Lidl en Aldi, met een type 2 aansluiting. De gedachte daarachter is dan, dat ook autos zonder CCS kunnen laden.

Elders zie ik ook dat die triple chargers vaak stuk zijn, waarna de aanbieder het erg lang laat duren tot ze gerepareerd worden. Of Fastned, die bijvoorbeeld zes snelladers heeft staan per locatie? En dan slechts een enkele CHAdeMO aansluiting heeft. Als die net bezet is, kan het zomaar zijn dat je 45 minuten of zelfs meer dan een uur moet wachten. Als de desbetreffende Leaf aan het rapid gaten is.

Ik zie de triple chargers dus wel al vervangen worden en overal waar ik nieuwe snelladers geplaatst zie worden, zijn het vrijwel altijd CCS only. Langs de Autobahn staan wel nog redelijk veel oude triple chargers, vaak in een donkere hoek. De vraag is hoeveel er daar nog van werken? Al denk ik soms ook, dat de gebruikers er wellicht ook niet zo netjes mee omgaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3xDzs0WiO1tujYwuS3bkbOvuvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgEOFkoVkBKPPWXJFfe3bFj7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqWQ1pK08qDwJSZ-CIailpfG-60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCeAyU0qUOLcfOfQg1nWwif7.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze hier bij Aken op de Autobahn, daar is de CHAdeMO dus van buiten gebruik. En als ik op de Chargemap kijk, is dat niet direct duidelijk. Dan moet ik echt op detailniveau gaan kijken. Je ziet dan dat de CCS wel werkt, maar CHAdeMO niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_-gUEtdSMvQoxqxDDI7TmQTbs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0ECRHA8V0EpPI35TMh36SPC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ3wlbFs9Lo6EuV3El6otDIwo8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AtFASBr7qlSiGxaNcgAdyG3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u022uQ3y7pcnX2PmeqHZgmfpl-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQX5s0aBvSSHxoSgVGOdver7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyn_F7u5PLJ__Yd7UHeHF1AA6dQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3aTrQ51YUpeouRx4Rt4a37v.jpg?f=fotoalbum_tile

De meeste langs de Autobahn werken, maar ik kan puur en alleen door langs de route scrollen al ruim drie CHAdeMO snelladers vinden welke buiten gebruik zijn. Je kunt er dus niet op vertrouwen, wanneer je bij een van deze snelladers terecht komt dat ze dan ook daadwerkelijk werken.

[ Voor 60% gewijzigd door MathiasMetzger op 26-10-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 11:54
Heeft iemand z'n nissan app al weer aan de praat? Ik kan wel weer inloggen op https://www.nissan.nl/dashboard, maar dan niet meer in de app met die username/password. Ook vraagt hij mij om m'n auto toe te voegen (VIN), maar als ik dat probeer zegt ie dat die al aan een ander account is gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brechtje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 17:24
Mijn Nissan Connect app wekt gewoon 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-10 14:46
Cereal schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:42:
Heeft iemand z'n nissan app al weer aan de praat? Ik kan wel weer inloggen op https://www.nissan.nl/dashboard, maar dan niet meer in de app met die username/password. Ook vraagt hij mij om m'n auto toe te voegen (VIN), maar als ik dat probeer zegt ie dat die al aan een ander account is gekoppeld?
Ik heb vandaag mijn wachtwoord op de site van Nissan gewijzigd. Als ik hierna inlog krijg ik geen informatie over mijn Leaf te zien maar werkt de Android app wel weer zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
silvanverschuur schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:11:
[...]

Ik heb vandaag mijn wachtwoord op de site van Nissan gewijzigd. Als ik hierna inlog krijg ik geen informatie over mijn Leaf te zien maar werkt de Android app wel weer zoals voorheen.
Op welke nissan site is dat, de You+nissan site? Daar kan ik inmiddels wel op inloggen, maar nog niet op de app.

[ Voor 8% gewijzigd door Cereal op 04-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Cereal schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:37:
[...]

Op welke nissan site is dat, de You+nissan site? Daar kan ik inmiddels wel op inloggen, maar nog niet op de app.
Dat was met de link uit je vorige post. Helaas werkt die nu bij mij ook niet meer. Krijg nu een 'Authentication Error' melding. De app werkt gelukkig nog wel. Treurig dat een merk als Nissan dit soort diensten zo slecht voor elkaar heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-10 21:13
Mijn Leafs zijn uit 2014, daarvoor is geen connectiviteit meer beschikbaar. 10 jaar ondersteuning, daarna mag je het zonder app of Climate-timer doen...
Dikke middelvinger naar Nissan! :( :( :(

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
Wat een waardeloze connectiviteit heeft Nissan. Ze communiceren verder ook niks en geven nergens oplossingen voor. Mijn app werkt al bijna 3 weken niet meer. Alle websites geven 404-errors en nergens kun je een officieel statement vinden.

Heeft iemand het probleem kunnen oplossen rondom de nissan connect app? Net als alle voorgaande gebruikers krijg ik ' Gebruikers-ID/wachtwoord ongeldig' te zien binnen de app.

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Steemsmij schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:06:
Wat een waardeloze connectiviteit heeft Nissan. Ze communiceren verder ook niks en geven nergens oplossingen voor. Mijn app werkt al bijna 3 weken niet meer. Alle websites geven 404-errors en nergens kun je een officieel statement vinden.

Heeft iemand het probleem kunnen oplossen rondom de nissan connect app? Net als alle voorgaande gebruikers krijg ik ' Gebruikers-ID/wachtwoord ongeldig' te zien binnen de app.
Dit probleem had ik ook totdat ik mijn wachtwoord heb aangepast (via de 'Wachtwoord vergeten' knop). Daarna werkte de app weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
Mijn iPhone app heeft geen 'wachtwoord vergeten' knop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
Cereal schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:19:
Mijn iPhone app heeft geen 'wachtwoord vergeten' knop..
Ik heb dat via deze site gedaan: https://www.nissan.nl/dashboard

Je komt dan op een login pagina waar een "wachtwoord vergeten" link onderaan de pagina te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58
silvanverschuur schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:48:
[...]

Ik heb dat via deze site gedaan: https://www.nissan.nl/dashboard

Je komt dan op een login pagina waar een "wachtwoord vergeten" link onderaan de pagina te vinden is.
Bedankt voor de link. Ik heb er mijn wachtwoord kunnen wijzigen echter blijf ik de volgende melding krijgen op mijn Android Nissan EV connect app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4EYD5YOUsdJ1bzSBYmr6tFiK6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45mts2pv7JVLY0kcvAggqomy.jpg?f=fotoalbum_large

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Steemsmij schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:40:
[...]

Bedankt voor de link. Ik heb er mijn wachtwoord kunnen wijzigen echter blijf ik de volgende melding krijgen op mijn Android Nissan EV connect app:

[Afbeelding]
Jup dat heb ik ook al weken, kom er geen steek verder mee.
En als je vindt dat Nissan een slechte service biedt: weet je nog door hoeveel hoepels je destijds hebt moeten springen om je überhaupt bij Nissan te kunnen registreren? Gebruiksvriendelijkheid is echt nul.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
GadgetFrank schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:07:
Mijn Leafs zijn uit 2014, daarvoor is geen connectiviteit meer beschikbaar. 10 jaar ondersteuning, daarna mag je het zonder app of Climate-timer doen...
Dikke middelvinger naar Nissan! :( :( :(
Maar moet je er op een gegeven ook niet voor betalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M96DPdZUV7-DI7ADVPci9Lo62TI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zr0JT5teSmhFaRveqhEHIrzP.jpg?f=fotoalbum_large

Tot eind augustus 2026 heb ik dus een gratis abbonement op de functies en die gimmicks, zoals de claxon op afstand aflaten gaan om fatbike tuig weg te jagen uit de buurt van mijn auto. Dat zou maar tot eind van dit jaar werken. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om maar een euro aan een abbonement voor deze app uit te geven, want het is niet altijd betrouwbaar gebleken.

Ook is het heel makkelijk om zelf in te schatten hoelang het laden zal duren: ik zie er eigenlijk dus heel weinig voordelen in van. Want op afstand de auto al voorverwarmen? Dat is voor mij niet praktisch, aangezien wij geen eigen laadpaal hebben. Jammer dat voor jullie oude Leaf's de app niet meer werkt, maar voor de GEN2 facelift werkt ie gewoon probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 18:47
MathiasMetzger schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:06:
[...]

[Afbeelding]

Tot eind augustus 2026 heb ik dus een gratis abbonement op de functies en die gimmicks, zoals de claxon op afstand aflaten gaan om fatbike tuig weg te jagen uit de buurt van mijn auto. Dat zou maar tot eind van dit jaar werken. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om maar een euro aan een abbonement voor deze app uit te geven, want het is niet altijd betrouwbaar gebleken.

Ook is het heel makkelijk om zelf in te schatten hoelang het laden zal duren: ik zie er eigenlijk dus heel weinig voordelen in van. Want op afstand de auto al voorverwarmen? Dat is voor mij niet praktisch, aangezien wij geen eigen laadpaal hebben. Jammer dat voor jullie oude Leaf's de app niet meer werkt, maar voor de GEN2 facelift werkt ie gewoon probleemloos.
Welke oude leafs? Mijn leaf is van 2018 en de app werkt nu al 3 weken niet meer. En ik mis het aanzetten van de verwarming op afstand enorm. Ik vertrek niet altijd op dezelfde tijd dan is het erg makkelijk om even vijf minuten voor vertrek de verwarming aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
BB-One schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:21:
[...]

Welke oude leafs? Mijn leaf is van 2018 en de app werkt nu al 3 weken niet meer. En ik mis het aanzetten van de verwarming op afstand enorm. Ik vertrek niet altijd op dezelfde tijd dan is het erg makkelijk om even vijf minuten voor vertrek de verwarming aan te zetten.
Van voor de Gen2 facelift, dus ook jouw Gen2 2018 gebruiken allemaal de oude app. Ik heb de nieuwe app en i.t.t. jullie, heb ik er juist functionaliteit bij gekregen. Nu kan ik flexen bij mijn vrienden die ik niet heb, dat ik mijn lichten en claxon op afstand kan laten afgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQww7JSJBjWIHX0_KVger6K3vgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3m1H3APMmya0069fFJ1K9K0.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij een functie vooral bedoeld, als je de auto op een grote parkeerplaats niet kunt vinden: alleen het probleem in de praktijk is dus. Dat het signaal niet altijd tijdig de auto bereikt, of soms helemaal niet. De laatste tijd is de verbinding van de app echter wel goed en werkt het prima, maar begin dit jaar was de app zeer onbetrouwbaar. Ik vroeg dan de status op en kreeg die niet te zien.... nu ververst de app telkens, vlak nadat ik hem open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:06:
[...]

[...]
Er zijn best wat misverstanden en spookverhelen over oudere Leafs en connectiviteit.
Het heeft niets te maken met abonnementen en ook niet persé met onwil vanuit Nissan. Waar het wel mee te maken heeft is dat deze auto's nog een 2G (of was het 3G?) module gebruiken voor dataconnectiveit. Dat werkt niet meer. Net als met oude telefoons die geen 4G ondersteuning hebben, die kun je op veel netwerken inmiddels ook niet meer gebruiken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
MadMarky schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:49:
[...]

Er zijn best wat misverstanden en spookverhelen over oudere Leafs en connectiviteit.
Het heeft niets te maken met abonnementen en ook niet persé met onwil vanuit Nissan. Waar het wel mee te maken heeft is dat deze auto's nog een 2G (of was het 3G?) module gebruiken voor dataconnectiveit. Dat werkt niet meer. Net als met oude telefoons die geen 4G ondersteuning hebben, die kun je op veel netwerken inmiddels ook niet meer gebruiken.
2G, en die is uitgefaseerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOUe30tZjpcs377YCXOwRUkO7JE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ARN1Mf7yeSWcWgiJNgyACZqF.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Felicia op 07-11-2024 16:36 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dankt voor de toevoeging. Maar dat had @GadgetFrank dan toch ook gewoon in de mail kunnen lezen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
MadMarky schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:41:
[...]

Dankt voor de toevoeging. Maar dat had @GadgetFrank dan toch ook gewoon in de mail kunnen lezen?
(Dat heb ik ook wel gelezen in hun mail...)

Maar dan had Nissan (met 700.000 verkochte Leafs wereldwijd) toch ook een klein beetje moeite kunnen steken in een upgrade mogelijkheid voor een communicatie module?

Het uitfaseren van 2G betekent toch niet automatisch dat elke connected Nissan zijn app functionaliteit dan maar moet missen???
Geen laadpaal updates, geen driver stats, geen Climate timer.

Ik vind dat niet OK als consument. Voor mij is dat een groot deel van de reden dat ik geen nieuwe Arriya o.i.d. zou overwegen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ik heb nooit een mail gekregen als een 1gen Leaf eigenaar. Bovendien is het sinds drie weken gestopt (het heeft nog één keer even gewerkt) en zie ik in die mail april staan. Bijkomend is de stopzetting afhankelijk van de provider. In België blijft 2G gewoon actief.

Ik heb een ticket bij Nissan geopend en elke drie dagen sturen ze een mail van "we hebben uw wachtwoord gereset" of iets dergelijks en of het nu wel werkt. Het antwoord is telkens nee |:(

edit:
Zojuist weer een antwoord van Nissan:
Geachte
Wat betreft uw laatste e-mail, uw account is ontgrendeld en inloggen is mogelijk. We hebben het een paar keer geprobeerd en het is gelukt om succesvol in te loggen.
Ja, daarom dat het op drie verschillende computers (ChromeOS en Windows) en drie verschillende browsers niet werkt. Het ligt aan mij 8)7

Ik denk niet dat ik nog antwoord ga krijgen na de mail die ik zojuist als antwoord heb gestuurd O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Horla op 08-11-2024 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is een nieuwe Arriya anders als de huidige mobile technologie wordt afgeschakeld? En hoe is Nissan anders dan andere merken?
Het enige wat je Nissan kunt verwijten is dat ze 2G hebben ingebouwd in een tijd dat 3G al gemeengoed was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Maasluip schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:06:
Wat is een nieuwe Arriya anders als de huidige mobile technologie wordt afgeschakeld? En hoe is Nissan anders dan andere merken?
Het enige wat je Nissan kunt verwijten is dat ze 2G hebben ingebouwd in een tijd dat 3G al gemeengoed was.
Nee, aangezien hier in België 2G nog een aantal jaren gaat werken kan ik Nissan perfect verwijten dat ze een excuus zoeken om te besparen op een aantal servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Horla schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:17:
[...]

Nee, aangezien hier in België 2G nog een aantal jaren gaat werken kan ik Nissan perfect verwijten dat ze een excuus zoeken om te besparen op een aantal servers.
In België wel, in steeds meer andere landen niet. Noem het een excuus of noem het duidelijkheid creëren: Nissan heeft besloten om support voor al die oude modellen te stoppen. Scheelt waarschijnlijk ook in supportvragen: "In welk land woont u? Oh nee daar werkt het niet meer."

@GadgetFrank ik had het hier al eens eerder genoemd, maar bij mijn vorige auto (2017 Opel Corsa) stopte de connectiviteit al na 2 jaar omdat Opel destijds van GM naar PSA ging. Daar zit je dan met je fancy OnStar internet diensten...
Dan valt het van Nissan nog enigszins te begrijpen dat ze voor een "verouderd platform" geen moeite meer gaan doen. Voor zover ze dat uberhaupt al doen met diensten die zo lang plat liggen :/
En al zouden ze wel zo'n module aanbieden: hoeveel mensen gaan die daadwerkelijk kopen? 100? 500? 1000? En moet de dealer dat dan kunnen installeren? Het ontwikkelen daarvan kost ze ook allemaal weer geld.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
@MadMarky : als Nissan gewoon OVMS verdeler wordt, dan moet ik het niet aankopen in Groot-Brittannië (vervelend met taksen e.d.) O-)

Maar ik blijf het een goedkoop excuus vinden. Ze hadden ons al jaren op hun nieuwe app kunnen zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Horla schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:04:

Ik heb een ticket bij Nissan geopend en elke drie dagen sturen ze een mail van "we hebben uw wachtwoord gereset" of iets dergelijks en of het nu wel werkt. Het antwoord is telkens nee |:(

edit:
Zojuist weer een antwoord van Nissan:

[...]
Nou, nu toch wel een optimistisch geluid over Nissan O-) . Ik kan sinds een paar dagen terug inloggen en in Home Assistant is het sindsdien geen enkele keer uitgevallen.

Er waren een hele hoop redenen waarom het niet werkte:
  • Een verhuis die niet goed liep (dat hebben we allemaal gemerkt).
  • Ik had als Belg contact met de Nederlandse helpdesk (omdat om één of andere mysterieuze reden mijn auto daar is geregistreerd). Zij gaven mij altijd Belgische links door om te proberen en die werken niet bij een "Nederlandse" wagen.
  • Hun systeem heeft soms een cookie probleem waardoor je incognito modus moet gebruiken 8)7
  • Na wachtwoord reset geraakte mijn account altijd geblokkeerd (reden hebben ze niet gevonden, oplossing was een paar dagen wachten)
  • Mijn ticket werd door twee verschillende mensen beantwoord die precies niet nakeken wat er al eerder was gezegd/gebeurd :X
Ondertussen hebben ze al een mail gestuurd dat ze zien dat ik nog op de Nederlandse portaal actief ben en dat ik hem best verwijder om daarna terug te registreren op het Belgische portaal. Dat ga ik dus niet doen want Nissan kennende geeft dat weer problemen en kan ik terug van 0 herbeginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ba_di
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 22:53
Voor wie nog loopt te stoeien met het inloggen op de app/you+ portal.

Ik heb, na veel contact met de helpdesk, het weer voor elkaar gekregen om in te kunnen loggen.
Het begon met, zoals hierboven ook gemeld, de melding dat de auto al door iemand anders geregistreerd zou zijn.
Nadat ze dat verholpen hadden zou ik de auto moeten registreren. Dit lukte niet. Ze hadden aangegeven om de procedure via de pc te doen ipv mobiel. Zorgen dat voorafgaand de browser geschiedenis verwijderd wordt. Maar niets hielp. Bijna altijd een 404 pagina. Na vele pogingen en onderzoek door de helpdesk hebben ze aangegeven dat ik mijn mobiele nummer niet juist had ingevoerd (met +31 etc.). Tja, dat weet ik niet, maar daarna kon ik wel keurig verder.

Dus loop je nog te stoeien, in ieder geval ff je mobiele nummer controleren op you+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ba_di
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 22:53
Naar aanleiding van de issues die ik hier lees over ontlading van de 12v accu zal ik mijn HA polling frequentie herzien.

Momenteel heb ik deze ingesteld staan op elk uur. In de 1,5 jaar dat ik de leaf in bezit heb, heb ik daar nog geen problemen mee gehad.
Ik dacht dat de 12v accu alleen wordt geladen tijdens gebruik (rijden) van de auto, maar ik weet nu dat ik dus ff moet controleren of ie nog vol genoeg is. De auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt. Tijdens de vakantie heeft ie ongeveer 3 week stil gestaan en in die periode het 1x per uur pollen ook overleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 17:01
Ik zit te denken aan een prive EV. Idealiter een auto die ook kan terugleveren aan het net (V2G)
De Nissan Leaf is een van de weinige die dat kan.

Ik denk aan de 62kwh variant. En deze dan ook meteen als 'thuisaccu' te gebruiken. Ik kan hier ook in dit topic weinig over lezen. Ik begrijp dat ik dan ook een speciale laadpaal moet hebben. Welke zouden jullie aanbevelen (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
De Wallbox Quasar kan dit: https://laadstationinstal...-inclusief-5m-kabel-74kw/

Het is een dure laadpaal. Voor het geld van de auto + laadpaal kun je ook een hele dikke zelfbouw thuisaccu bouwen.

Denk door de kosten van de laadpaal (die duizenden euro's duurder was een tijd geleden) dat er nog weinig mensen zijn die het gebruiken, als je op youtube zoekt zie je een paar filmpjes hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 17:01
Cereal schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:25:
De Wallbox Quasar kan dit: https://laadstationinstal...-inclusief-5m-kabel-74kw/

Het is een dure laadpaal. Voor het geld van de auto + laadpaal kun je ook een hele dikke zelfbouw thuisaccu bouwen.

Denk door de kosten van de laadpaal (die duizenden euro's duurder was een tijd geleden) dat er nog weinig mensen zijn die het gebruiken, als je op youtube zoekt zie je een paar filmpjes hier over.
Bedankt. Ik wilde ivm zonnepanelen sowieso een EV. Dus dacht dan meteen eentje die ook kan terugleveren. Dus dan heb je niet perse meerkosten. Alleen de laadpaal is wel duur idd. Maar goed, dan staat je auto wel buiten ivm accu's binnen.

Maar er is in dit topicc ook weinig animo voor. Enig idee waarom dat is? De Nissal leaf en Polestar zijn zowat de enige merken die dit bieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFCNSHRTmymOtm9QJ3MO0tN5Id0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIEBORG9bj8PV7wCXhuVlXnF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat ik na twee weken stilstand en een SoC van 51% het wel vanuit Brussel Zaventem Airport thuis zou komen, maar toen ik zag dat mijn reserve wel erg gauw terugliep. Wellicht vanwege de harde wind? Toen ben ik maar bij Brunssum eraf gegaan en met schildpad modus, bereikte ik een normale publieke laadpaal.

Direct een kopje koffie bij mijn zus gedaan onverwacht: want omdat ik eigenwijs als ik was, geen laadstop gepland had. Besloot ik naar een gewone publieke laadpaal te rijden, welke in de buurt van mijn zus lag. Een uurtje geladen en de laatste 8.5km naar huis gereden, want ik durfde het niet aan om die afstand met schildpad modus te rijden.

Schijnbaar is er tussen Maasmechelen en Brunssum ook geen enkele snellader langs de snelweg te bekennen: anders was ik wel eventjes bij een Fastned gestopt. Als ik de volgende keer via Brussels Zaventem vlieg, dan ga ik gewoon een laadstop plannen. In de zomer had ik het wel gered, maar nu met die wisselvallig weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01
Zo, jij durft wel diep te gaan! _/-\o_ Ik dacht altijd dat als de cell voltage van de laagste cell onder 2.8V ging, dat het dan al direct afgelopen zou zijn.

Maar ook wel aardig om het te vergelijken met mijn stats:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7y5Xw3z6f3EXsF1khSZ0mgG29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDXTg7ztyhgE8T33iJ8DTQrl.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was waarbij het dashboard nog bijna 10% aangaf en de GoM nog iets van 40 km beloofde. Dit is na de recente firmware upgrade voor de extender / canbridge dinges. Voorheen voor die upgrade zou hij bij dit niveau op Leafspy al dik onder de 0% hebben gestaan op het display van de auto. (wel met dezelfde GoM waarde overigens denk ik)

Wat je dus ziet is dat met slechts 2% hoger op Leafspy mijn voltages nog bizar veel hoger zijn. Het lijkt dus wel alsof mijn auto een hele grote buffer onderin aan houdt. Echter ik durf het niet echt aan om lager dan 4% op Leafspy te gaan, vroeger een keertje gedaan en schok ik toen de auto een piepje gaf net voor thuis, dacht dat hij zou uitvallen, bleek het piepje pas de allereerste waarschuwing te zijn, die ik vroeger zonder extender bij 10% kreeg :) (dus de knipperende GoM)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
budi schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:26:
Zo, jij durft wel diep te gaan! _/-\o_ Ik dacht altijd dat als de cell voltage van de laagste cell onder 2.8V ging, dat het dan al direct afgelopen zou zijn.
Ik heb niet zozeer naar cell voltage zitten kijken tijdens het rijden: wel een paar keer naar geneusd en wellicht dat dit mij uiteindelijk deed beslissen, om van de snelweg af te gaan. Toen maar het adres van mijn zus ingevoerd, want ik vind het heel onhandig om een laadpaal te vinden tijdens het rijden. Stja en mijn vrouw die lag in de auto te slapen, want die was doodmoe door de jetlag.

De vorige keer was ik tot 7% gegaan. Maar de weersomstandigheden waren toen wel beter en het zal ook wel niet in mijn voordeel geweest zijn, dat mijn Leaf ruim 17 dagen stilgestaan heeft met 51% SoC. Wat mij dan altijd steekt: de heenrit haal ik met 49% dash SoC, dan zou ik het toch ook tot thuis moeten redden als ik de helft op verbruikt heb? Al een tijdje weet ik dat het accupercentage niet lineair is.

Maja toen ik vertrok gaf GoM nog 133km aan, helaas lag het gemiddeld verbruik net iets te hoog om het daadwerkelijk tot thuis te redden. Bij betere weersomstandigheden had ik het zeker weten gehaald. Maar ik was een beetje te optimistisch vanwege de relatieve hoge buitentemperatuur voor de tijd van het jaar.

Wanneer de SoC 100% is kan dat 97.9% in Leafspy zijn, maar ook 93% en ik weet dondergoed wanneer ik 1% bereik. De SoC in Leafspy als 11% aangegeven wordt, echter wist ik nog niet of ik echt tot 5% kan gaan. Waarschijnlijk heeft de ontwikkelaar van Leafspy dit niet zomaar als standaard ingesteld. Naja toen ik net van de autosnelweg af was, zag ik dat mijn vermogen al minder was.

Toen ik de laatste paar km's aan rijden was in schildpad modus, zag ik vermogen variëren tussen tussen twee streepjes en eentje. In de regel verbruik ik ook niet meer vermogen dan die twee streepjes, alleen bij schildpad modus wil ik gewoon niet weten hoe ver ik kan gaan. Ik weet dat je km's lang in schildpad modus kan rijden, echter dat mag een Björn Nyland lekker uittesten. Want het is niet mijn doel om te stranden.

Ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 250km afgelegd heb: als ik mij niet verreden had, waardoor ik extra km's op de terugweg kwam te rijden. Dan had ik het misschien wel tot thuis gehaald, dat was eigenlijk het doel. Maar ik heb mijn lesje wel geleerd: als ik ooit weer vanaf Brussels Zaventem vlieg, dan stop ik op terugweg wel om 5 minuten te snelladen. Want nu heb ik een uur aan een publieke laadpaal geladen, waarbij ik geeneens 3kWh geladen had _O-

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-11-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:48
budi schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:26:

Maar ook wel aardig om het te vergelijken met mijn stats:

[Afbeelding]

Dit was waarbij het dashboard nog bijna 10% aangaf en de GoM nog iets van 40 km beloofde. Dit is na de recente firmware upgrade voor de extender / canbridge dinges. Voorheen voor die upgrade zou hij bij dit niveau op Leafspy al dik onder de 0% hebben gestaan op het display van de auto. (wel met dezelfde GoM waarde overigens denk ik)

Wat je dus ziet is dat met slechts 2% hoger op Leafspy mijn voltages nog bizar veel hoger zijn. Het lijkt dus wel alsof mijn auto een hele grote buffer onderin aan houdt. Echter ik durf het niet echt aan om lager dan 4% op Leafspy te gaan, vroeger een keertje gedaan en schok ik toen de auto een piepje gaf net voor thuis, dacht dat hij zou uitvallen, bleek het piepje pas de allereerste waarschuwing te zijn, die ik vroeger zonder extender bij 10% kreeg :) (dus de knipperende GoM)
2,6V is contactors open volgens mij, dus er is speling :9. Heb het er met Emile (Mux) met enige regelmaat over gehad destijds dat hij in de bergen met een grote extender wat uitdagingen had dat het hele feest onderin het pakket wat inzakte waardoor je onder grensgetallen kwam terwijl er helemaal geen paniek is nog :+ Maakte destijds (lang geleden) de onderste paar % met een extender wat lastig. Dus wellicht dat daarom de buffer wat groter is :).

Heb er met mijn 17kWh extender nooit last van gehad, en die heb ik toch wel een paar keer diep leeg getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 21:33
MathiasMetzger schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:40:
[Afbeelding]

Ik dacht dat ik na twee weken stilstand en een SoC van 51% het wel vanuit Brussel Zaventem Airport thuis zou komen, maar toen ik zag dat mijn reserve wel erg gauw terugliep. Wellicht vanwege de harde wind? Toen ben ik maar bij Brunssum eraf gegaan en met schildpad modus, bereikte ik een normale publieke laadpaal.

Direct een kopje koffie bij mijn zus gedaan onverwacht: want omdat ik eigenwijs als ik was, geen laadstop gepland had. Besloot ik naar een gewone publieke laadpaal te rijden, welke in de buurt van mijn zus lag. Een uurtje geladen en de laatste 8.5km naar huis gereden, want ik durfde het niet aan om die afstand met schildpad modus te rijden.

Schijnbaar is er tussen Maasmechelen en Brunssum ook geen enkele snellader langs de snelweg te bekennen: anders was ik wel eventjes bij een Fastned gestopt. Als ik de volgende keer via Brussels Zaventem vlieg, dan ga ik gewoon een laadstop plannen. In de zomer had ik het wel gered, maar nu met die wisselvallig weer niet.
mag ik vragen hoe jij leafspy op carplay hebt gekregen? Ik zou deze ook graag bij android auto willen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
darklord007 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:32:
[...]

mag ik vragen hoe jij leafspy op carplay hebt gekregen? Ik zou deze ook graag bij android auto willen _/-\o_
Simpel: ik gebruik daar voor een Carlinkit T-Box Plus, welke te bestellen is op AliExpress o.a. Feitelijk heb je dan een volledig native Android omgeving, dus ik kan dan ook Herewego en Google Maps als native Android app gebruiken.

Ik gebruik het echt alleen wanneer ik verwacht dat ik wellicht de reserve toe moeten spreken: dan plug ik de ODB2 dongle al in en als het nodig is, open ik dan gewoon Leafspy. Maar ik kijk er dus niet constant naar.

Je kunt ook in splitscreen zowel Leafspy en een navigatie app draaien, alleen daar is het schermpje een beetje klein voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-10 22:10
v1. Welke obd dongle gebruiken jullie voor leafspy?

Ik wil op hele korte termijn een Leaf kopen omdat budget-technisch een Tesla m3 teveel schuiven is voor mij.

Ik zou graag bij de bezichtiging de SoH en de cel spanningen uitlezen (want meer dan "hij doet het" kan de handelaar mij niet vertellen), maar de door ketelklets geadviseerde dongle is €150 euro. Beetje prijzig voor 1x gebruik.

v2. Welke afwijking in cel spanning zijn bij een Leaf 40kwh 2018 met 119dkm acceptabel?

[ Voor 7% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-12-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 22:19
Wij zijn ook aan het kijken naar een EV en van het setje Zoe, Leaf en Ioniq zijn de laatste 2 overgebleven.
De huurconstructie van de accu en het wat mindere kwaliteitsgevoel hebben de Zoe laten afvallen.

De laatste berichtgevingen over Nissan brengen me wel serieus aan het twijfelen of aanschaf van een Nissan Leaf op dit moment wel verstandig is. Ik ben niet bang voor het eventuele onderhoud maar schade kan al snel lastig worden en de restwaarde zal er niet beter van worden ben ik bang.

De Leaf's die we hebben gezien waren wel erg fraai (en luxe) en reden prima.

https://www.ad.nl/auto/an...ijn-we-failliet~af2b3456/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
v1. Welke obd dongle gebruiken jullie voor leafspy?
Deze en om precies te zijn, de 1.5 versie met twee moederbordjes. Niet de goedkoopste dus welke ook altijd aangeboden wordt in deze advertentie, als lokkertje voor de zoekresultaten....
Ik wil op hele korte termijn een Leaf kopen omdat budget-technisch een Tesla m3 teveel schuiven is voor mij.

Ik zou graag bij de bezichtiging de SoH en de cel spanningen uitlezen (want meer dan "hij doet het" kan de handelaar mij niet vertellen), maar de door ketelklets geadviseerde dongle is €150 euro. Beetje prijzig voor 1x gebruik.

v2. Welke afwijking in cel spanning zijn bij een Leaf 40kwh 2018 met 119dkm acceptabel?
Kijk je niet scheel op het gebruik van Leafspy: zwakke accucellen, ga jij niet perse zien met het gebruik van Leafspy. Proefritten zijn veel relatief kort en als de SoC hoog is, dan zijn er vaak geen schokkende dingen te zien.

De ultieme test is eigenlijk, tijdens de proefrit zo leeg mogelijk rijden: tot bijna --% en als de SoC in Leafspy dan nog rond 10% zit en de voltage verschilen nog steeds onder de 50mV liggen? Natuurlijk na mate het accupakket leger raakt, dan ga je hoger voltage verschil zien. Maar dat was bij mij onlangs toch echt pas bij 6% en bij zwakke accucellen, zie je dat de voltage verschillen veel extremer zijn.

Echter zoals gezegd: moeilijk vast te stellen, als de verkoper het niet toestaan een lange proefrit te doen. PS tijdens kou weer, is een proefrit het beste. Accu's en ook lithium accupakketen van EV's, tonen dan hun daadwerkelijke staat. Een Leaf die veel zwakke accucellen heeft, zal dan in op en neer stuiterend accupercentage laten zien.

Wanneer je veel vermogen geef, dan je het accupercentage letterlijk in 1x van zeg maar 45% naar 30% zakken. Waarna het bij cruise snelheid, wat niet veel vermogen vraagt. Weer langzaam omhoog klimt tot zeg maar 44% accupercentage. Je moet dus niet alleen naar Leafspy kijken.

Als laatste wil ik meegeven: vraag de verkoper als het mogelijk is de SoC rond 50% te hebben? De Leaf laat pas rond 49% de SoC zien, aan de hand van wat de voltage verschillen zijn. Je accupercentage zakt dus sneller, als blijkt dat er grote voltage verschillen zijn. Tussen 50% en 100% zie feitelijk het daadwerkelijk accupercentage, met een kleine afwijking. Dus dan is het puur gebaseerd op de aanwezige stroom en niet de voltage verschillen.

Het dus zijn dat je niets merkt bij hogere SoC, maar dat het bij lagere SoC plotseling wel allerlei symptomen zichtbaar wordt. Zoals gezegd, op een relatief warme dag merk je het vaak ook niet. Bedoel het niet voor niets dat slechte 12v accu's van gewone autos, de zomer nog wel overleven? Maar in de winter de geest gegeven. Dat is niet omdat de 12v accu in de zomer nog in uitstekende staat was, want dan had ie de winter ook wel overleefd.

Bij accupakketen is dat dus niet anders en ik heb mijn Leaf ook op een koude winterdag gekocht, dus toen kon ik het wel allemaal goed testen en zo heb ik op zijn minst geen gaar accupakket. Kost alleen wel wat moeite en de verkoper moet mee willen werken. Soms gaan ze expres de accu volledig opladen.... of laden ze hem helemaal niet op, zodat ze je enkel over een boerenland weggetje laten rijden. Het excuus zal dan zijn: ja de accu is leeg en dan gaan ze als Brugmans praten, dat echt niets mis is met het accupakket _O-
TR1969 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:54:
De laatste berichtgevingen over Nissan brengen me wel serieus aan het twijfelen of aanschaf van een Nissan Leaf op dit moment wel verstandig is. Ik ben niet bang voor het eventuele onderhoud maar schade kan al snel lastig worden en de restwaarde zal er niet beter van worden ben ik bang.

https://www.ad.nl/auto/an...ijn-we-failliet~af2b3456/
Die berichtgeving heb ik ook gelezen en wat ik heb begrepen, dat is een manier om naar je medewerkers via de media te communiceren. Van hey er komt een grote reorganisatie aan. Dat is een tactiek ansich. Volkswagen verkeert ja ook in slecht weer, dat is niet alleen Nissan.

Ik zou het met een korreltje zout nemen en Leaf's zijn vrijwel onderhoudsvrij: remvloeistof en remmen, banden vervangen, kan iedere automonteur. Dus daar hoef je niet voor naar de dealer.
TR1969 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:54:
Dat is waarom ik de Leaf verkozen heb boven de als erg betrouwbaar bekend staat hyundai Ioniq Electric, wat tevens een sedan is en minder praktisch als familiewagen. In de Tekna uitvoering is een Leaf gewoon heel compleet en heeft opties, die zo'n Ioniq Electric niet heeft.
  • Pro-Pilot ( dynamische cruisecontrol die ook zelf doet sturen )
  • 360 graden camera
  • Volledig one pedal kunnen rijden met E-pedal.
Hij heeft dan wel geen gekoeld accupakket: maar mijn ervaring is, dat wanneer je daar rekening mee houdt? Dat eigenlijk niets uitmaakt in ons Nederlands klimaat. Ik heb nu slechts 1x snel geladen, dan valt de oplopende temperatuur nog wel mee. Mits je dat strategische doet! Je hoeft niet meer snel te laden, dan de km's plus 10% extra die je nodig hebt om je eindbestemming te halen.

Als ik snel doe laden, is het hooguit voor 100km extra rijbereik te hebben. Lange reizen doe ik eigenlijk niet en als, dan probeer ik zoveel mogelijk via 22kW met 6kW ac te laden en plan ik activiteiten. Zodat de auto in de tussentijd kan laden. De 62kWh Leaf heeft een groter rijbereik, maar dezelfde beperkingen. Echter wel beter geschikt voor de langere afstanden.

Die gaat wel duurder worden in de wegenbelasting, maar in aanschaf zijn ze hooguit een paar duizend euro duurder. Dus dat is het overwegen waard, als je het niet erg vind de extra wegenbelasting te betalen. Voor ons loont zich dat niet, want wij rijden voornamelijk kleine stukjes en afentoe wat grotere afstanden.

[ Voor 28% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-12-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik heb in 2017 via AlieExpress een KONNWEI KW903 ELM327 OBDII dongle gekocht. Minder dan € 15,- en doet het nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:57:
[...]

Als ik snel doe laden, is het hooguit voor 100km extra rijbereik te hebben. Lange reizen doe ik eigenlijk niet en als, dan probeer ik zoveel mogelijk via 22kW met 6kW ac te laden en plan ik activiteiten. Zodat de auto in de tussentijd kan laden. De 62kWh Leaf heeft een groter rijbereik, maar dezelfde beperkingen. Echter wel beter geschikt voor de langere afstanden.
[...]
Hoe kom je aan die laadsnelheden? Boordlader om laten bouwen naar driefasen bij Mux icm een hele stevige netaansluiting?
Ik weet dat de Leaf in theorie 6kW kan doen maar op een enkele uitzondering na geven openbare palen (en mijn thuislader) hier allemaal 4kW omdat ze begrensd zijn op 15A. En dat is bij een 40kWh Leaf dan maar 10% per uur wat er bij in de accu komt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:10:
[...]

Hoe kom je aan die laadsnelheden? Boordlader om laten bouwen naar driefasen bij Mux icm een hele stevige netaansluiting?
Ik weet dat de Leaf in theorie 6kW kan doen maar op een enkele uitzondering na geven openbare palen (en mijn thuislader) hier allemaal 4kW omdat ze begrensd zijn op 15A. En dat is bij een 40kWh Leaf dan maar 10% per uur wat er bij in de accu komt.
In Nederland zijn zo'n beetje alle publieke laadpalen 11kW, dus dan haal je maximaal 3kW. Maar in buitenland vind je veel 22kW laadpalen, dus dan laad je met zeg maar 6kW. De kunst is dus die 22kW laadpalen vinden. Ik maak daar regelmatig gebruik van bij het winkelen in Duitsland. Als die Aldi Süd 22kW laadpaal tenminste niet stuk is |:(

Sommige blijken dat alsnog slechts 4.5kW te halen, maar in de regel haal ik echt 6kW als het daadwerkelijk een 22kW laadpaal is. Want soms klopt de informatie in de laadpalen app simpelweg niet, dan blijkt het toch een 11kW te zijn.

Hoeveel km dat per uur is, dat ligt vooral aan je eigen rijstijl. Maar het is bij mij circa 20% per uur met 6kW laadsnelheid en op een goede zomerdag, haal ik daar wel 50km met. Vaak zit mijn gemiddeld gebruik rond 11kWh/100km, alleen in de winter schiet het verbruik behoorlijk omhoog. Al zet ik ook wel de verwarming aan, wanneer ik toch de voorruit moet ontwasigen.

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik heb vandaag een Leaf bekeken en mee gereden. De handelaar had zelf met LeafSpy de volgende gegevens beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/047G6XCZ3KEMuPnHC1nSLam2hYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjBuREaujdkwjWycsfiGbra8.jpg?f=fotoalbum_large

Gek genoeg geen celspanning te zien.

De Leaf had 69dkm gereden.
Hij zakte in een proefrondje van 10 minuten van 46 naar 36 procent (3x volgas opgetrokken).
De Leaf reed prima, maar stond op vierkante Fulda banden. Hij trok ook naar rechts.
De prijs van 13K was; as is.. dus als ik graag wil dat hij rijdt zoals het hoort moest ik er zelf maar 4 nieuwe banden en een uitlijning bijkopen.
Paar kleine krassen, 1 deukje, en de rode lak is nu al aan het verkleuren.
Groot verhaal van de handelaar over hoe alles naar het buitenland verdwijnt en voor mij uiteraard 10 anderen.
Ik denk dat ik even verder zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-12-2024 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:52:
Ik heb vandaag een Leaf bekeken en mee gereden. De handelaar had zelf met LeafSpy de volgende gegevens beschikbaar:

[Afbeelding]

Gek genoeg geen celspanning te zien.

De Leaf had 69dkm gereden.
Hij zakte in een proefrondje van 10 minuten van 46 naar 36 procent (3x volgas opgetrokken).
Wegrennen nu nog kan! Dat betekent een of meerdere slechte accucellen: je moet gewoon volgas kunnen accelereren met een Leaf, zonder dat er vreemde dingen gebeuren. Dus deze zou ik laten staan als ik jou was, of wil je graag met Nissan bakkeleien over de garantie op het accupakket?

Ik trouwens maar denken, dat je op het accupakket na niet veel verkeerd kan doen met de aankoop van een tweedehands Leaf. Maar naar rechts trekken en de rode lak die al aan verkleuren is? Klinkt niet als een fijn exemplaar, dus alleen daarom zou ik hem hebben laten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door MathiasMetzger op 02-12-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nee liever niet! Thanks voor je feedback 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Wat voor bouwjaar was het overigens? Ik vind € 13.000 afhankelijk van het bouwjaar, gezien de staat van de Leaf erg aan de prijs. Natuurlijk ik zou blij zijn als mijn Leaf nog € 13.000 zou opleveren, alleen ik rij er veel liever wat langer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
2019, het was ook een Tekna

[ Voor 74% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-12-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Prijs lijkt mij redelijk: ik rij zelf een 2019 Tekna facelift met bijna 120.000km's op de teller. Maar daarvan weet ik wel dat het accupakket in goede staat is, de auto goed uitgelijnd is en dealer onderhouden is. Al vind ik dat bij een Leaf niet zo heel relevant, echter de auto is bijna helemaal vrij van krasjes en geen enkele deuk etc.

Ik denk dat hoe je de proefrit gedaan heb, ansich niet slecht is. Want precies zoals ik uitlegde, krijg je onder 50% SoC een snel zakkende SoC te zien. Als je dan in Leafspy zou kijken, dan zou je zien dat het voltage verschil enorm is. Dat kan dan een accucel zijn, wat qua reparatiekosten nog te overzien valt. Echter het kunnen er ook meerdere zijn.

Al zou die Leaf wel nog garantie op het accupakket moeten hebben? Alleen dat moet je niet willen: dat gaat je veel tijd kosten en of de accu garantie voor defecten aan het accupakket ook echt voor 8 jaar geld? Of dat het slechts 100.000km en 5 jaar bijvoorbeeld is? Want ik weet wel, dat de garantie op het accupakket. Een garantie op de accucapaciteit is en niet defecten, althans bij 2019 modellen geld dat tot 100.000km en @ITsEZ is er al op de koffie mee gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:59:
[...]

In Nederland zijn zo'n beetje alle publieke laadpalen 11kW, dus dan haal je maximaal 3kW.
4kW zoals ik net ook al vertelde. En als er al een andere auto staat te laden vallen ze vaak terug op 2kW, iig de Alfen laadpalen van Vattenfall doen dat :/
Maar in buitenland vind je veel 22kW laadpalen, dus dan laad je met zeg maar 6kW. De kunst is dus die 22kW laadpalen vinden. Ik maak daar regelmatig gebruik van bij het winkelen in Duitsland. Als die Aldi Süd 22kW laadpaal tenminste niet stuk is |:(
Geen idee, we doen met de Leaf alleen woon-werk en wat kortere ritten in Nederland. Denk dat ik in de afgelopen twee jaar slechts één keer een (22kW?) laadpunt ben tegen gekomen die me 6kW gaf. Was een welkome verrassing.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:09:
[...]

4kW zoals ik net ook al vertelde. En als er al een andere auto staat te laden vallen ze vaak terug op 2kW, iig de Alfen laadpalen van Vattenfall doen dat :/
Leuk is dat of niet? Zelf zoek ik bij voorkeur een laadpaal uit, waar nog geen auto te laden staat. Echter vele volgen die ongeschreven regel niet en al helemaal de PHEV chauffeurs, met hun mini accupakketjes die binnen twee uurtjes vol zitten en vervolgens de rest van de dag aan de laadpaal blijven hangen |:(

Met een 22kW publieke laadpaal, welke je inderdaad nauwelijks in Nederland tegen komt: heb ik dat probleem dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:05

ThsAdrns

Be the change!

MathiasMetzger schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:45:
Al zou die Leaf wel nog garantie op het accupakket moeten hebben? Alleen dat moet je niet willen: dat gaat je veel tijd kosten en of de accu garantie voor defecten aan het accupakket ook echt voor 8 jaar geld? Of dat het slechts 100.000km en 5 jaar bijvoorbeeld is? Want ik weet wel, dat de garantie op het accupakket. Een garantie op de accucapaciteit is en niet defecten, althans bij 2019 modellen geld dat tot 100.000km en @ITsEZ is er al op de koffie mee gekomen.
Voor de ZE1 en ZE2 (40 en 62 kWh) geldt standaard acht jaar garantie op de accu: https://nissanelectricclub.nl/knowledge-base/ev-faqs/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ThsAdrns schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:31:
[...]

Voor de ZE1 en ZE2 (40 en 62 kWh) geldt standaard acht jaar garantie op de accu: https://nissanelectricclub.nl/knowledge-base/ev-faqs/
Ja maar ook op accu defecten? Of alleen op de accucapaciteit? Ik dacht namelijk ook dat ik tot 160.000km garantie op het accupakket had. Maar dat is enkel de accucapaciteit, want de garantie voor accu defecten is bij in ieder geval de 2019 tot 100.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:05

ThsAdrns

Be the change!

Dat weet ik niet; niet aan de hand gehad.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 23:08

ITsEZ

parttime all-rounder

ThsAdrns schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:32:
Dat weet ik niet; niet aan de hand gehad.
Enkel op de capaciteit, en dan ook nog alleen als de streepjes in het dashboard onder het minimum zitten. Ik heb nog nooit een nieuwe leaf gezien waarbij de streepjes onder het minimum zitten, maar de accu defecten kom je steeds meer tegen. Ik zou geen tweedehands leaf meer kopen zonder nieuwe accu of langdurige garantie.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zijn er inmiddels al mensen die, al dan niet na een wachtwoord reset, gewoon weer toegang hebben tot de Nissan EV app?
Deze blijft bij mij moeilijk doen en de website geeft ook nog steeds een 404. Inmiddels al voor de tweede keer in zes weken een wachtwoord reset gedaan maar dat helpt niets.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patjuh1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:27
BasvanS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:38:
Nee, led leek mooi, maar lijkt niet gekeurd voor de openbare weg..

Nu wss gewoon een setje witte philips.
Mar.tin schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Het mag niet, maar ik heb er ook met APK nooit gezeur over gehad. Maar YMMV O+
Niet alle led mag maar Europees goedgekeurde led mag wel in Nederland.

Lees hier

Ik heb zelf voor deze Philips lampjes gekozen wat een prima lichtbeeld geeft

[ Voor 6% gewijzigd door patjuh1 op 04-12-2024 21:59 ]

14 x 360WP ZO @GW4200D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Klopt het dat je met de standaard meegeleverde 230 stekker 2300w laadt?

Ik heb op internet zo'n 230v oplaadkabel voorbij zien komen waarmee je 3600w kunt laden (16a). Aangezien de Leaf maar een 1-fase lader aan boord heeft past mij die oplader beter dan een laadpaal waarvan maar 1/3e gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DaanTriple7 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:28:
Klopt het dat je met de standaard meegeleverde 230 stekker 2300w laadt?

Ik heb op internet zo'n 230v oplaadkabel voorbij zien komen waarmee je 3600w kunt laden (16a). Aangezien de Leaf maar een 1-fase lader aan boord heeft past mij die oplader beter dan een laadpaal waarvan maar 1/3e gebruikt wordt.
Volgens mij doen alle 230v laders 2000w
Maar vanwaar de vraag? Je wil je Leaf thuis opladen zonder wallbox? Je kunt je Leaf op die manier opladen maar het gaat half zo traag als via de CCS aansluiting en je hebt meer verlies.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 21:42
MadMarky schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:19:
[...]

Volgens mij doen alle 230v laders 2000w
Maar vanwaar de vraag? Je wil je Leaf thuis opladen zonder wallbox? Je kunt je Leaf op die manier opladen maar het gaat half zo traag als via de CCS aansluiting en je hebt meer verlies.
De Leaf heeft geen CCs maar Chademo.

Een standaard Nissan thuislader kan max 10a uit het net trekken, 10x~230v=~2300w. Daar gaat nog wat verlies af maar niet veel.

Laden aan de paal kun je met 16a hetgeen je een vermogen van een krappe 3400w op gaat leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

chupie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:11:
[...]

De Leaf heeft geen CCs maar Chademo.

[...]
Goed een Type 2 aansluiting dan. Stel muggenzifters hier...
We hadden het over enkelfase laden bij een laadpaal. Je weet wel, zo'n standaard stekker :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Er zijn ook gewoon thuisladers die meer dan de 10 ampere van de Nissan lader doen.
Dat laad net zo snel als een laadpaal (die je overige ook gewoon in enkel fase kunt hebben).

Het enige waarmee je moet oppassen is dat de achterliggende stekkers/bekabeling het vermogen aan kunnen.

Dat is bij een laadpaal dedicated aangelegd, bij een stopcontact mogelijk niet veilig genoeg om langdurig meer dan 10A te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
DanTm schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:33:
Er zijn ook gewoon thuisladers die meer dan de 10 ampere van de Nissan lader doen.
Dat laad net zo snel als een laadpaal (die je overige ook gewoon in enkel fase kunt hebben).

Het enige waarmee je moet oppassen is dat de achterliggende stekkers/bekabeling het vermogen aan kunnen.

Dat is bij een laadpaal dedicated aangelegd, bij een stopcontact mogelijk niet veilig genoeg om langdurig meer dan 10A te belasten.
Dat snap ik. Maar ik leg het zelf aan, in de bosjes naast het trottoir, want geen eigen oprit.
Kabel over trottoir en gras richting auto, met een zware mat eroverheen zodat er niemand struikelt.

Dan past contactdoos aan een paal in de bosjes mij wat beter dan een wallbox van 1000 euro met een vaste kabel van 10m waar de gemeentegrasmaaier wel soep van lust....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:01
Dan zou ik een EVSE kiezen met blauwe CEE aansluiting met bijbehorend CEE stopcontact in de tuin.

CEE is geschikt langdurig belast te worden.

Bijvoorbeeld: https://www.laadkabelwink...pe-2-naar-cee16-blauw-10m

[ Voor 25% gewijzigd door KnarfX op 05-12-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@KnarfX dat is exact het product dat ik bedoelde.

Ik leg wel een 3-fase kabel naar dat stopcontact voor het geval ik er wèl een wallbox wil hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 19:16
DaanTriple7 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:10:
[...]

Dat snap ik. Maar ik leg het zelf aan, in de bosjes naast het trottoir, want geen eigen oprit.
Kabel over trottoir en gras richting auto, met een zware mat eroverheen zodat er niemand struikelt.

Dan past contactdoos aan een paal in de bosjes mij wat beter dan een wallbox van 1000 euro met een vaste kabel van 10m waar de gemeentegrasmaaier wel soep van lust....
Check even de regels van je gemeente. Je mag niet overal door de openbare ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
edvanleeuwen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:58:
[...]

Check even de regels van je gemeente. Je mag niet overal door de openbare ruimte.
Ik weet het, we zijn het aan het onderzoeken.
Anders hebben we nog twee andere opties. Een van die opties is openbaar laden in de straat voor 33 cent. Dan bespaar ik nog steeds ruim 4000 aan energie per jaar met mijn kilometers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
DaanTriple7 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:44:
[...]

Ik weet het, we zijn het aan het onderzoeken.
Anders hebben we nog twee andere opties. Een van die opties is openbaar laden in de straat voor 33 cent. Dan bespaar ik nog steeds ruim 4000 aan energie per jaar met mijn kilometers.
Even ervan uitgaande dat je €4000,- bespaart, en bescheiden uitgaande dat dat een besparing van zo'n €0,10 / km is maak je iets in de richting van 40.000km per jaar?

Mede op basis van 180.000km in een 2018 Leaf, daarna 90.000km 2022 Model 3, en inmiddels 10.000km 2024 Model Y: Zoek met dergelijke hoeveelheden km's per jaar even verder.
Er zijn ZO veel issues met Leaf accu's, en het lijken er alléén maar méér te worden.
Garantie op dergelijke issues krijgen is een crime, en met Nissan als bedrijf gaat het ook niet écht fantastisch (er zwerven wat geruchten dat ze zonder kapitaalinjectie met +- 14 maanden omvallen).

Mijn 2018 40kWh model was nog best ok met 180k op de klok, maar is minder dan een jaar na inruilen geëxporteerd. En sindsdien 90.000km in een Model 3 doorgebracht te hebben, en inmiddels ruim 10K in een Y: Koop iets met een beter BMS en thermisch management. Dat is praktisch al het andere op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Mar.tin
Ik hoor je.
De Leaf is een tijdelijke oplossing omdat de beurs een m3 nu niet trekt. Ik ben van plan er 1 jaartje in te rijden, inderdaad 40dkm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:19:
@Mar.tin
Ik hoor je.
De Leaf is een tijdelijke oplossing omdat de beurs een m3 nu niet trekt. Ik ben van plan er 1 jaartje in te rijden, inderdaad 40dkm
Geen SEPP subsidie aanvragen dan, anders mag je het weer terugbetalen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaanTriple7
GadgetFrank schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:08:
[...]

Geen SEPP subsidie aanvragen dan, anders mag je het weer terugbetalen...
Die informatie is onjuist. Wanneer je voortijdig wilt wisselen van elektrische auto kun je dit doorgeven en overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
MadMarky schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:43:
Zijn er inmiddels al mensen die, al dan niet na een wachtwoord reset, gewoon weer toegang hebben tot de Nissan EV app?
Deze blijft bij mij moeilijk doen en de website geeft ook nog steeds een 404. Inmiddels al voor de tweede keer in zes weken een wachtwoord reset gedaan maar dat helpt niets.
Ja en nee. Na (veel :+ ) contact met de helpdesk, kan ik online inloggen op https://nissan.nl/dashboard en werkt in Home Assistant het terug. Ik durf de app niet te openen omdat ik bang ben dat HA dan misschien terug gaat omvallen. Misschien/waarschijnlijk geen gegronde vrees maar nu het eindelijk terug werkt, durf ik geen risico's mee te nemen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
DaanTriple7 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:13:
[...]

Die informatie is onjuist. Wanneer je voortijdig wilt wisselen van elektrische auto kun je dit doorgeven en overzetten.
Als je na een jaar overstapt op een 2e hands m3, die voor SEPP niet in aanmerking komt, want destijds nieuw te duur, lijkt me dit overzetten onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:26:
[...]

Als je na een jaar overstapt op een 2e hands m3, die voor SEPP niet in aanmerking komt, want destijds nieuw te duur, lijkt me dit overzetten onwaarschijnlijk.
De SEPP is inderdaad gebaseerd op de catalogusprijs dus alleen de Tesla Model 3 SR+ zal in aanmerking komen, niet een LR.
Dat zou betekenen dat je 2/3 van de SEPP subsidie dient terug te betalen als je maar 1 jaar in de Leaf hebt gereden en 'm verkoopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ik begin de Leaf plotseling te waarderen: deze week de halve provincie doorgereden, omdat ik op zoek was naar ander werk. Dan merk je toch? Als je de auto inzet waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was? Dan heb je er gewoon een hele goede electrische auto aan.

Omdat ik veel binnendoor rij hoef ik ook niet perse iedere dag te laden: ookal laad in strategische vaak tot slechts 50% omdat ik begrepen heb, dat dit de levensduur ten goede komt. Meestal laad ik dan weer op als ik rond de 20% zit, dan heb je in daadwerkelijkheid nog bijna 30% als je Leafspy zou raadplegen.

Ik doe dit ook, voorals ik ergens goedkoper zou kunnen laden: in Duitsland bijvoorbeeld, bij de Aldi Süd als de laadpaal niet kapot is. Door niet telkens vol te laden, hou je ruimte over om tussendoor op te laden en je behoudt je regeneratie mogelijkheden. Alleen daarom al doe ik niet graag volladen, omdat de auto er dan als een speer vandoor gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:08:
Ik begin de Leaf plotseling te waarderen: deze week de halve provincie doorgereden, omdat ik op zoek was naar ander werk. Dan merk je toch? Als je de auto inzet waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was? Dan heb je er gewoon een hele goede electrische auto aan.

Omdat ik veel binnendoor rij hoef ik ook niet perse iedere dag te laden: ookal laad in strategische vaak tot slechts 50% omdat ik begrepen heb, dat dit de levensduur ten goede komt. Meestal laad ik dan weer op als ik rond de 20% zit, dan heb je in daadwerkelijkheid nog bijna 30% als je Leafspy zou raadplegen.

[...]
Ideaal voor een li-ion accu is niet lager dan 20-30% en niet hoger dan 80-85%, net als de batterijbescherming van je telefoon evt ook doet door het laden te stoppen.

We hebben de Leaf een paar maanden als enige auto gebruikt en het is een fijne auto, maar wat me het meest tegen stond is de laadsnelheid. Als iemand net 100km woon-werk heeft gereden kun je niet in een paar uur tijd je auto fatsoenlijk bijladen zodat je 's avonds ook weer een langere rit kunt maken. Tenzij je naar een snellader gaat zit je altijd vast aan die 10% per uur (voor ons 40kWh model) bij een reguliere laadpaal. Dat is gewoon traaaaaag.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ideeaal voor een li-ion accu is niet lager dan 20/30% en niet hoger dan 80-85%, net als de batterijbescherming van je telefoon evt ook doet door het laden te stoppen.

We hebben de Leaf een paar maanden als enige auto gebruikt en het is een fijne auto, maar wat me het meest tegen stond is de laadsnelheid. Als iemand net 100km woon-werk heeft gereden kun je niet in een paar uur tijd je auto fatsoenlijk bijladen zodat je 's avonds ook weer een langere rit kunt maken. Tenzij je naar een snellader gaat zit je altijd vast aan die 10% per uur (voor ons 40kWh model) bij een reguliere laadpaal. Dat is gewoon traaaaaag.
De laadsnelheid staat mij ook tegen: ik heb een tijdje geleden namelijk getracht een lange reis te ondernemen, door enkel AC te laden. Zolang je een 22kW laadpaal weet te vinden, komt de laadsnelheid op 6.6kW uit. Mits de laadsnelheid niet door externe factoren lager is....

Dus dat is 20% per uur en best doenbaar: in Nederland zou je met drie fase aan 11kW namelijk ook niet bijsters veel sneller geladen hebben. Maar ik probeer inderdaad tussen de 20 a 30% te blijven: het zal niet voor niets zijn, dat je bij 10% een melding krijgt om te laden? Want dat is feitelijk die 20% als je Leafspy raadpleegt.

Met een telefoon vindt ik dat trouwens niet praktisch: het is haast onmogelijk gemaakt om het laden voor 80% te stoppen, met al die snelladers die telefoons meegeleverd krijgt. Maar de Leaf laadt zo langzaam, dat het eigenlijk niet zo moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billyjk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-10 12:08
MadMarky schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:43:
Bij mij werkte de wachtwoord reset. App werkt weer. Leaf van 2018 (oud model) met de Nissan EV app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
[...]

Dus dat is 20% per uur en best doenbaar: in Nederland zou je met drie fase aan 11kW namelijk ook niet bijsters veel sneller geladen hebben.
Andere auto's hebben een grotere accu en meer bereik. Als ik een Corsa-e aan de 11kW laadpaal heb hangen laad ik idd 20% per uur, maar dat is ook 64km/uur aan bereik. Met een Leaf ga je dat never nooit halen.
Met een telefoon vindt ik dat trouwens niet praktisch: het is haast onmogelijk gemaakt om het laden voor 80% te stoppen, met al die snelladers die telefoons meegeleverd krijgt. Maar de Leaf laadt zo langzaam, dat het eigenlijk niet zo moeilijk is.
Ik weet niet hoe het met andere Android toestellen zit maar bij mijn Samsung is het standaard functionaliteit?
Instellingen -> Batterij -> Batterijbescherming

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:08:
[...]

Andere auto's hebben een grotere accu en meer bereik. Als ik een Corsa-e aan de 11kW laadpaal heb hangen laad ik idd 20% per uur, maar dat is ook 64km/uur aan bereik. Met een Leaf ga je dat never nooit halen.
Dat rijbereik ligt ook erg aan je rechtervoet: als je met een 40kWh Leaf, ongeacht accudegradatie of niet? Die 200km retour woonwerk verkeer, zou je in-principe gewoon met gemak moeten halen. Tenminste als je enkel rit 100km is? Dan zou met een paar uurtjes bijladen, ruim voldoende actieradius beschikbaar moeten zijn om weer naar huis te kunnen rijden.

Als je daarna 200km moet gaan afleggen? Ja dan zal een paar uurtjes bijladen wellicht niet voldoende zijn? Maar dan heb je naar mijn mening de verkeerde auto uitgekozen, want dan was een 62kWh Leaf beter geschikt. Maar goed werkgevers zullen wel op de kleintjes hebben willen letten? Want als je voor je werk kriskras door het land moet rijden, dan hadden ze je beter een Tesla Model 3 kunnen geven.

Zolang je dat ding niet prive rijdt, kost je dat zelf ook niet perse geld. Pas wanneer je hem prive gaat rijden, zul je bijtelling moeten betalen. Dan is een Leaf puur prive best interessant, want gemiddeld gezien rijden mensen prive kleinere stukjes.
Voor werkend Nederland is de gemiddelde reistijd naar het werk ongeveer 50 minuten. De gemiddelde reisafstand van deur tot deur is ongeveer 22 kilometer (CBS, 2016). Voor de meesten ligt de reisafstand doorgaans tussen de 15 en 35 kilometer.
Echter ook de gemiddelde woon werkverkeer is ruim binnen de actieradius van de 40kWh, zowel zomers en winters.

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-12-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik moet 51 heen, 51 terug. Laden op het werk is geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@MathiasMetzger nee 100km in totaal, net als Daan. Kan in de zomer in principe 2x op en neer op een acculading maar in de praktijk komt dat nauwelijks voor.

Mijn punt is: als je die dag al 100km hebt gereden (zeg 50% van je accu) dan zit bijv een rit van nog eens 180km er niet zomaar in zonder snelladen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:07:
@MathiasMetzger nee 100km in totaal, net als Daan. Kan in de zomer in principe 2x op en neer op een acculading maar in de praktijk komt dat nauwelijks voor.

Mijn punt is: als je die dag al 100km hebt gereden (zeg 50% van je accu) dan zit bijv een rit van nog eens 180km er niet zomaar in zonder snelladen.
Het probleem hierin is vooral dat het accupercentage niet lineair gaat: die 50% is daadwerkelijk slechts 40% als je gaat kijken in Leafspy. Want zodra je --% bereikt hebt, dan heb je nog circa 10% reserve over. Alleen die wil je niet volledig op gaan gebruiken, want als je daarin te ver gaat? Dan zou je zomaar kunnen stranden.

Eigenlijk zou je moeten zorgen dat je die 100km met 40% aflegt, dus nog circa 60% over hebt. Mij lukt dat in de zomer met gemak, alleen in de winter vind ik dit een stuk moeilijker. Het verbruik loopt dan zelfs bij de doorgewinterde hypermilers flink op.

Maar hoezo zou je die 180km niet kunnen afleggen als je circa drie uurtjes geladen hebt? Als je SoC 50% bij aankomst was, dan zou die na 3 uurtjes laden circa 80% zijn en daar haal ik echt wel 180km mee. Toegeven in de winter wat moeilijker dan de overige seizoenen. Echter tijdens die lange reis heb ik echt flinke afstanden afgelegd, met een beperkte hoeveelheid kWh's.

Als je dan toch zou moeten snelladen? Dan volstaat 5 minuten, om voldoende rijbereik te hebben. Er van uitgaande dat je dan vervolgens nachts de auto aan een normale publieke laadpaal kan opladen? Zie ik eigenlijk maar een probleem en dat is een eventuele zware rechtervoet: met een Leaf zou je naar mijn mening simpelweg zuinig met de stroom omspringen, omdat het accupakket niet bijster groot is. Waarbij het langzame laden natuurlijk ook een probleem zorgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je hebt het zowat in ieder bericht weer over een zware rechtervoet. Ik krijg het idee dat je zelf een beetje door de grensregio tuft over secundaire wegen?

Wij wonen in Apeldoorn, aan een kruising van twee snelwegen. Welke windrichting we op op gaan, het is vaak met 100km/u over de snelweg. En zoals je zelf ook weet verbruikt een Leaf dan 17kWh/100km in de zomer en soms meer dan 20 in de winter, zeker met wat tegenwind. Daar gaat je rechtervoet niets aan veranderen.
En ik doe geen drie uur over mijn avondeten :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Zou ik van iemand zo'n OBD dongle kunnen lenen? Er zou er gisteren één binnen komen, maar dat is helaas niet gebeurd.
Ik wilde vandaag (zo) heel graag een Leaf bezichtigen, maar zonder dongle weet ik nog niet genoeg voor een eventuele koop. Ik rijd vanaf Zwolle richting Arnhem.
Mocht je hem kwijt willen, dan wil ik de dongle ook wel overnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-12-2024 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 21:42
DaanTriple7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:34:
Zou ik van iemand zo'n OBD dongle kunnen lenen? Er zou er gisteren één binnen komen, maar dat is helaas niet gebeurd.
Ik wilde vandaag (zo) heel graag een Leaf bezichtigen, maar zonder dongle weet ik nog niet genoeg voor een eventuele koop. Ik rijd vanaf Zwolle richting Arnhem.
Ik heb geen Leaf meer maar nog wel een dongle en woon in Arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:30:
Je hebt het zowat in ieder bericht weer over een zware rechtervoet. Ik krijg het idee dat je zelf een beetje door de grensregio tuft over secundaire wegen?
Uhja dat klopt wel hoor _O- ( vooral de laatste tijd )Ik voelde mij afgelopen vrijdag enorm schuldig, dat ik voor 3 minuten tijd te winnen dus wel over de buitenring ben gereden. Maar anders zou ik inderdaad binnendoor gereden hebben, over voornamelijk 50km/u wegen. Echter ik heb toen alsnog niet sneller dan 90km/u gereden, want dat maakt op korte afstanden echt geen verschil.

Echter ook als ik in Nederland in de zomer op de autosnelweg zit en dan achter een vrachtwagen blijf, dan behaal ik vaak een gemiddelde van 11kWh/100km. Mijn gemiddeld verbruik in de auto zit in ieder geval onder de 12kWh/100km. Nu in de winter verbruik ik 13kWh/100km gemiddeld. Maar ik heb ook minder stroom ter beschikking, omdat de accu bij lage temperaturen sowieso minder vol geladen wordt.

Maar ik rij gewoon ook heel bewust niet constant in de B modus: ik pas het principe toe, om zolang mogelijk in de D stand uit te rollen. Bij de stoplichten is dat wel grappig: de meeste automobilisten, die blijven nog gas geven tot de eindstreep. Ik deed in mijn benzineauto al dit principe toepassen. Echter ook bij een electrische auto leidt dit tot een lager verbruik.

Je kunt namelijk nooit de energie terug genereren, welke je al verbruikt hebt: dus als je helemaal geen energie verbruikt door uit te rollen, dan verbruik je het minst. De B stand gebruik ik dan wanneer er daadwerkelijk snel vertraagd dient te worden. Sowieso kun je altijd het rempedaal indrukken, ook dan wordt er eerst maximaal regeneratie toegepast.

Maar ik weet echt mijn verbruik onder de 12kWh/100km te houden: ook wanneer ik op de autosnelweg rij. Als ik binnendoor rij dan zit ik eerder tussen de 9kWh/100km en 11kWh/100km. Wat ik echter ook doe, is regeneratie toepassen wanneer ik de kans heeft. De automobilist op benzine wilt dan graag met 60km/u de heuvel omlaag rijden: ja die hebben wij in Limburg _/-\o_

Echter ik rij netjes 50km/u en zie dat ik dan helemaal geen stroom verbruik en zelf de gehele afdaling aan regeneratie toepas. Vroeger heb ik die heuvels omlaag en omhoog gefietst, omhoog ging met 15km/u hooguit. Omlaag met vaak 45km/u op een racefiets.

Ik pas dus wel bepaalde ongeschreven regels toe, om tot dit verbruik te komen: de maximumsnelheid is simpelweg de maximumsnelheid, dus je bent niet verplicht die 130km/u na 19 uur te rijden. Want ik denk dat je dan blij mag zijn als je 100km uit een volle accu haalt? Nee een sticker van de club van 90 heb ik niet op mijn Leaf. Alleen ook de ANWB geeft als advies, om met een electrische auto niet sneller te rijden als zuinig wilt rijden.

Een electrische auto heeft gewoon een enorm meer verbruik op de autosnelweg: door maximaal 90km/u te rijden en je banden goed op spanning, dan kun je het verbruik lager houden. Maar het zal altijd hoger liggen dan binnendoor rijden. Zelfs als je achter een vrachtwagen zit.
DaanTriple7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:34:
Het is ook echt geen heilig middel: als de symptomen niet zichtbaar zijn tijdens je proefrit? Dan kan het alsnog zo mooi uit zien in Leafspy, bij een bepaalde SoC? Dan nog kan het accupakket helemaal gaar zijn, zodra je hem leger rijdt.

Maar ik woon in Zuid-Limburg: ik had je graag geholpen, alleen mijn dongle sta ik niet af. Je weet nooit wanneer die Chinezen stoppen met het maken van die speciale chips, dus ik hou de mijne mooi.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-12-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWAl-DnG4iI0sRvRTA0YGYIk_kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2r9UntcpcVUSKWaso8yNUf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Slu16AXCXonwS7wWGwdrNstWCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4iw4eqIhweYXZpVY4QIR8WD.jpg?f=fotoalbum_large

Nou het gaat weer lekker (not). Leafspy krijgt geen communicatie met de Leaf die ik nu bezichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:04
Leaf starten, stukje rijden, en dan op configureren drukken in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou het gaat weer lekker (not). Leafspy krijgt geen communicatie met de Leaf die ik nu bezichtig.
Ik ben bang dat je de verkeerde dongle besteld hebt? ELM 327 v2.1 werkt naar mijn weten helemaal niet met Leafspy, dus dan zal die verbinding ook niet tot stand komen. Je moet echt een v1.5 hebben dan met dat speciale moederbordje.

Dit lijkt mij gewoon zo'n goedkope ELM 327 v2.1 dongle, die je op AliExpress voor een paar euro besteld. Alleen die werkt simpelweg niet met de Leaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNm_aIvK7HgL0RYhMwJe4KqF2Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znrMjx74xqrOH8K12EHXpG9r.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk bij mij zegt die ELM 327 v1.5

[ Voor 16% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-12-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rreevvss
  • Laatst online: 08-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIbbdVgDvqL7ZJCKQXO9HSBOvUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyQUnFaw7mRIjsHD2tXgLROD.jpg?f=fotoalbum_large

ELM 327 v2.1 werkt prima, dus dat is zijn probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Maakt het dan nog uit of hij op contact of motor-aan staat? Beide werkten niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGlI23u_bd6XkwydeDKs0H0GT4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGEXGhBDzF7VobgKBWqraJJt.jpg?f=fotoalbum_large

ELM327 van AliExpress (€ 12), werkt prima.
Wel in 2017 aangeschaft dus mogelijk krijg je nu geen v1.5 firmware meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
DaanTriple7 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

iPhone of Android? voor iOS werken de mééste dongles niet vzviw Edit, screenshot is duidelijk android, goedemorgen... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 09-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iU554ZRQMAIfn2TXFXgJ7qLSmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPfr811y2vNdJNX2gWlSA13p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KijlLNPmlRt2FrqtUF3ANSggxH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na860GiciCkw3U9HbscejmFp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nu bij een andere. Waar kan ik zien hoe vaak hij aan de snellader heeft gestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben nu bij een andere. Waar kan ik zien hoe vaak hij aan de snellader heeft gestaan?
Het getal vóór QC's in je éérste screenshot is wat je zoekt. 188x in dit geval.

Voor extra zekerheid, pak ook even een screenshotje (of screenrecording) van dat éérste scherm.
Dat is boeiend om te zien of je zwakke cellen hebt.

De HX van dit pakket (voorzover ik weet interne weerstand) is niet amazing met 67%.

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 10-12-2024 15:00 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 30 Laatste