Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:31
Welk eerste scherm bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Waarom dan een filmpje? Omdat dat scherm telkens ververst en andere waarden laat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:07:
Waarom dan een filmpje? Omdat dat scherm telkens ververst en andere waarden laat zien?
Correct, en tijdens volle acceleratie kun je goed zien tot hoever je cel-onbalans oploopt. Screenshotje van de piek is prima overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben nu bij een andere. Waar kan ik zien hoe vaak hij aan de snellader heeft gestaan?
Ik zou ook deze laten staan.... vaak aan de snellader gehangen: ruim 188x al zegt dat niets over hoelang de snellaadsessies geduurd hebben? Maar dat is bij een Leaf wel een rode vlag, want snelladen daar oververhit het accupakket al gauw door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-qXTCbbAqgHeu8Fc5mjQpqK_oQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iB55wJqeFBeKTOd8vxlgLB9O.jpg?f=user_large

Mij valt dan dit op in jouw screenshot: als je het accupakket nog leger zou rijden? Circa 10% of minder? Dan denk ik dat je hier weleens zwakke accucellen zou kunnen tegen komen. Nissan gaat je daar geen garantie voor verlenen. Echter de symptomen zijn dan zeg maar: dat wanneer het accupakket ver leeg is, zo rond 10% dash SoC? Dat je op een gegeven moment je accupercentage heel snel ziet zakken, alsof er afgeteld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE2RqH50NRL-X0HPzFvC-qtJNyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uviwOcXEomggpeODDH0XWuU1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de mijne: vergelijkbare km-stand en slechts enkele keren snelladen. Dit is dan wel in landschap modus, maar zie je dat het bijna een rechte lijn is? Al dan wel in 200mV schaal inplaats van 100mV schaal.

Eigenlijk moet je dus nog lager gaan bij de proefrit: gooi de verwarming ook maar helemaal open, dat zorgt ervoor dat er meer vermogen van het accupakket gevraagd wordt. Waardoor je problemen met het accupakket, eerder kunt vaststellen. In algemene zin hebben Leaf's met zwakke accucellen, ook vaak een bijhorende lage Hx waarde.

Het zegt niet alles hoor? Maar vaak is dat wel het geval en wellicht zou je er nog heel lang mee kunnen rijden? Alleen het is niet fijn, als je door zwakke accucellen straks in onzekerheid zit en dan ook niet bijna de volledige overgebleven accucapaciteit kunt benutten. De ultieme test, is proberen tijdens de testrit zo leeg mogelijk te rijden.

Nu is het accupakket eigenlijk te vol, om echt iets zinnigs te zeggen: echter ik zie wel, dat de zwakste accucellen links zitten en dat is het achterste pakket aan accucellen. Omdat die tijdens het snelladen het warmste worden en danbovenmatige degradatie ontstaat, in vergelijking met de rest van de accucellen. De BMS kan het tot zekere mate uit balanceren, totdat je rond 10% dash SoC zit. Oftewel 20% in Leafspy. Dan zouden eventuele zwakke accucellen, pas echt goed zichtbaar zijn.

Ik zie echter wel een indicatie, dat deze Leaf wellicht zwakke accucellen heeft. Daarom heb ik die gele streep getrokken, daar is waar je vaak de zwakke accucellen ziet van Leaf's die veel aan de snellader gehangen hebben. Alleen om het 100% zeker te weten, zou je de auto dieper moeten ontladen.

[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 10-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MathiasMetzger
Ik denk dat die rechte lijn toch echt door de andere schaal komt. Jij hebt een afwijking van 0,016v (16mV) en de Leaf waar ik net was 0,017v.

Ketelklets Rik heeft het over een grens van 0,02v om aan te houden als maximale afwijking. Dat is dan in deze beide gevallen toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:09:
@MathiasMetzger
Ik denk dat die rechte lijn toch echt door de andere schaal komt. Jij hebt een afwijking van 0,016v (16mV) en de Leaf waar ik net was 0,017v.

Ketelklets Rik heeft het over een grens van 0,02v om aan te houden als maximale afwijking. Dat is dan in deze beide gevallen toch prima?
Nee hij een voltage verschil van 17mV bij 32.6% en ik 16mV bij 14.6% accupercentage, waarmee het accupercentage in het dashboard iets van 4% was? Ik zeg niet voor niets dat je dieper moet ontladen, want voordat je het weet heb je een miskoop te pakken.

Ja de schaal is anders, dat ben ik eens: maar ik heb al eerder uitgelegd, dat bij dit soort nog steeds redelijk hoge SoC? Het accupakket in eerste instantie in prima staat lijkt te blijven, waarbij het achteraf gezien toch niet zo blijkt te zijn.

PS screenshots in landschap modus is wel handiger inderdaad: portret modus geeft wel een beetje een vertekend beeld. Voor mij is die Hx waarde trouwens al een teken, om deze te laten staan. Vaak gaat dat gepaard met zwakke accucellen. Welke je meestal niet ziet als je SoC nog meer dan 20% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MathiasMetzger super bedankt voor je informatie/input. Wat is/betekent die Hx waarde precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:33:
@MathiasMetzger super bedankt voor je informatie/input. Wat is/betekent die Hx waarde precies?
Dat weet niemand precies, maar @Mar.tin legde dit al uit. Maar in algemene zin wordt er in Nissan Leaf community vaak gezegd, dat een Hx waarde van in de 60% of lager niet veel goeds betekent. Vaak zijn dat dus Leafs met een accupakket in slechte staat.
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:04:
Ah dus dat percentage zien we ook graag hoog. Got it.
Ja, maar de Hx waarde ligt meestal wel lager dan de SoH.

[ Voor 19% gewijzigd door MathiasMetzger op 10-12-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ah dus dat percentage zien we ook graag hoog. Got it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:03:
[...]

Dat weet niemand precies, maar @Mar.tin legde dit al uit. Maar in algemene zin wordt er in Nissan Leaf community vaak gezegd, dat een Hx waarde van in de 60% of lager niet veel goeds betekent. Vaak zijn dat dus Leafs met een accupakket in slechte staat.

[...]

Hmm, het is lang geleden dat ik leafspy heb gebruikt en heb zojuist eens gezocht op oude screenshots. Mijn 30kWh Leaf had in 2020 een Hx-waarde van 66,20% :o
Ik rij er niet veel kilometers mee (Covid en werksituatie die is veranderd waardoor ik nu met de fiets naar het werk ga) maar hoop hem toch nog een aantal jaren te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:03:
[...]

[...]

?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ry_SZNzfJvVOH5KWSkvCBpK3CMk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/otS10nRDpfzpkUwfxfc1AA7D.jpg?f=user_large

Edit: @MathiasMetzger , 3 jaar en 4 maanden jong. Thuis laden meestal van +/-40% naar +/-80%.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 11-12-2024 00:58 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ja meestal: jij lijkt een exemplaar te hebben, welke waarschijnlijk relatief nieuw is? Alleen rondjes om de kerk gereden heeft? Zolang de SoC niet constant op 100% staat, is rondjes om de kerk rijden het beste voor een Leaf _O-

Weet je: maar ik zeg niet voor niets meestal hoor. Want je moet hier op Tweakers al je woorden op een gouden schaaltje leggen. Maar als jij naar een occasion Leaf van circa 4 a 5 jaar oud gaat kijken? Dan kom je een gemiddelde SoH van 85% a 90% tegen tegen. Dat is helemaal niet zo spannend.

Echter de Hx zakt in de regel sneller dan de SoH, maar is in het begin wel hoger dan de SoH. Want een nieuwe Leaf heeft nooit een SoH van 100% dat is altijd 99% nog wat. Zoals gezegd, niemand weet helemaal precies wat die Hx nou daadwerkelijk betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF4SLbbBZY-ezvrKR-QoMO7yGFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1xCizAdYtUkfMwKQREvAcVP.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit goed begrijp is die Hx waarde niet zo heel interessant. Wat vaker op dat forum wordt gemeld is dat de waarde bij de Leaf 2 eigenlijk helemaal niet relevant meer is. Lagere waarde is meer energie verloren in de vorm van warmte, wat voornamelijk bij snelladen noemenswaardig gaat uitmaken.

Ik heb vanmiddag gekeken bij een autohandelaar. Die Leaf (3) zat van top tot teen onder de nare, excessieve gebruikerssporen. De screenshots komen van die Leaf.

De Leaf (2) waar ik al eerder was zonder obd dongle, ga ik morgen weer bezoeken. Dit keer echter gewapend met een OBDLink MX+ (enige wat ik op zo'n korte termijn kon vinden met garantie dat het zou functioneren met de Leafspy app).
Die Leaf had 1 flink gestoeprandiseerde velg, 4 kutbanden waarvan zelfs 2 totaal verschillende op de vooras (en trekt waarschijnlijk om die reden naar rechts), en wat kleine schade op de achterbumper. Verder is die smetteloos. De eigenaar heeft hem in de lease gereden en overgenomen van de leasemaatschappij. Hij heeft weinig technische kennis, maar alleen wanneer noodzakelijk (bijna nooit) snelgeladen omdat hij ooit hoorde dat dit slecht was voor de accu. De prijs is best oke, hij heeft net geen ton gereden en ik voorzie dat ik er maar een jaartje mee ga rijden om hem vervolgens te vervangen voor iets meer auto. Ik denk dat dit hem wordt.

De eerst bezichtigde Leaf (1) was het exemplaar waar ik eerder over schreef. 70k gereden en een SoC dat 10% inkakte als je even volgas gaf. Die stond te koop voor 13k en is inmiddels verkocht. Best sneu dat je in deze materie moet duiken om jezelf voor een miskoop te behoeden. De normale Nederlander doet deze moeite toch niet?

Btw het gaat om alle gevallen om de tekna uitvoering. Ik ben gek op muziek, en moet bij de tekna met bose al fliiiiink inleveren op wat ik gewend ben van m'n vorige auto.

[ Voor 54% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-12-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Wat is voor mij een geschikte laadstrategie om de batterij in de beste conditie te houden?
Ik moet elke dag 102km rijden.
Opladen tor 80% en elke dag de verbruikte +/- 17kWh bijladen?
Of twee dagen rijden op 1 lading, dus van 90% naar 10% naar 90%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:00:
Dat ga je dus niet redden: je beeld het rijbereik iets te rooskleurig voor, maar met een gemiddelde van 17kWh/100km en het feit dat in de winter het accupakket minder volgeladen word? Heb je dus ook minder stroom ter beschikking. Sowieso zou je daarmee een onnodig risico nemen, wat als het gaat regenen bijvoorbeeld? Dan stijgt je verbruik ook en zakt je rijbereik in.

Waarschijnlijk wil je ook nog een stukje comfort? Dus verwarming aan? Ik heb weleens meer dan 200km bij 6 graden buitentemperatuur zonder verwarming gereden, maar dat was echt killing hoor. Ik heb het toen enorm koud gehad hoor, ondanks dat ik stoel en stuur verwarming aan had.

Het is realistischer om iedere dag gewoon tot maximaal 80% te laden: maar dan moet je wel de moeite willen nemen, naar de laadpaal te lopen te te ontkoppelen? Of een laadtimer? Aan een 11kW laadpaal, reken je dan voor iedere 10% 1 uur aan laadtijd. Stel je komt met 20% thuis, dan zou je een laadtimer van 00:00 tot 06:00 in dienen te stellen.

Of je sluit de auto om 17 uur aan op de laadpaal en ontkoppelt rond 22 a 23 uur? Als je een publieke laadpaal gebruik, dien je afhankelijk van de verkeersborden. Wel je auto te verplaatsen en persoonlijk ben ik daar geen fan van, dus rij ik hem meestal achteruit. Maar goed ik woon in een krimpregio, daar kan dat.

[ Voor 4% gewijzigd door MathiasMetzger op 10-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 08:55
Wat is voor mij een geschikte laadstrategie om de batterij in de beste conditie te houden?
Volgens mij kan het in zo'n geval geen kwaad om dan gewoon elke dag tot 100% te laden, of iets minder afhankelijk van de beschikbare tijd omdat je de volgende dag er weer mee gaat rijden.
Zo lang je auto niet lang stil staat met een 100% of bijna lege accu werkt dat uitstekend.
Tenminste als je de kleinere 40 kWh accu hebt, bij de 62 kWh accu zou ik dan om de dag opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
(jarig!)
Vanochtend was de Leaf niet geladen en zag ik bij het starten: "Pleeg onderhoud aan het EV-Systeem. Kan niet opnieuw starten na uitschakelen." 12V accu is goed, (>12V) ben 'm voor de zekerheid aan het bijladen met de druppellader.

Zijn we de lul met een kapotte accu? Leaf uit sep 2018 en 110.000km op de teller..

Zou ik met leafspy nog wat meer uit kunnen lezen? Kon zo gauw niet zien waar ik errors kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Cereal schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:19:
Zou ik met leafspy nog wat meer uit kunnen lezen? Kon zo gauw niet zien waar ik errors kan uitlezen.
Naar instellingen gaan en het service menu activeren, dan kun je DTC's uitlezen. Die 2018 heeft die nog garantie op het accupakket? Misschien dat ze je dan coulance gaan bieden zoals @ITsEZ

Maar hopelijk is je het slechts je 12v accu. Want boven de 100.000km geven ze enkel garantie op de accucapaciteit en niet defecten. Met Leafspy kun je de foutcodes ook wissen en wie weet, werkt je ( tijdelijk ) auto dan weer.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 11-12-2024 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
Vanochtend was de Leaf niet geladen en zag ik bij het starten: "Pleeg onderhoud aan het EV-Systeem. Kan niet opnieuw starten na uitschakelen." 12V accu is goed, (>12V) ben 'm voor de zekerheid aan het bijladen met de druppellader.

Zijn we de lul met een kapotte accu? Leaf uit sep 2018 en 110.000km op de teller..

Zo’n melding is meestal een isolation fault. Dus er is ergens minder isolatie tussen 400V en het chassis. Dat kan een opgezwollen accucel zijn, een kapotte aircopomp of een kapotte ptc heater van de verwarming.

Ik zie alle drie met enige regelmaat voorbij komen. Je kunt met een dongle en leafspy de error codes wissen om eventueel opnieuw te starten om hem bij een dealer te krijgen.

Gezien je kmstand is het “hopen” dat het de accu is, de rest is buiten garantie namelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Als je kan laden op eigen terrein kun je ook getimed laden aanzetten en zorgen dat ie “vlak voor vertrek” vol is. Heeft als bijkomend voordeel dat de accu een beetje opgewarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Mar.tin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:29:
[...]

Zo’n melding is meestal een isolation fault. Dus er is ergens minder isolatie tussen 400V en het chassis. Dat kan een opgezwollen accucel zijn, een kapotte aircopomp of een kapotte ptc heater van de verwarming.

Ik zie alle drie met enige regelmaat voorbij komen. Je kunt met een dongle en leafspy de error codes wissen om eventueel opnieuw te starten om hem bij een dealer te krijgen.

Gezien je kmstand is het “hopen” dat het de accu is, de rest is buiten garantie namelijk..
Hoeveel jaar en km zit er dan garantie op de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:43:
[...]

Hoeveel jaar en km zit er dan garantie op de accu?
8 jaar of 160.000km en geen km langer: en dan is het ook nog zo dat in ieder geval de 2018 en 2019 enkel accucapaciteit garantie heeft. De garantie op accudefecten, is maar tot 100.000km dan biedt en Nissan hooguit coulance.

Ze bieden waarschijnlijk geen coulance meer, als je km-stand 160.001 is: ze doen er gewoon alles aan om je geen garantie te verlenen en hebben echt een wij van wc-eend mentaliteit. Leafspy erkennen ze niet, dus je moet dan ook nog een langdurig traject van onzekerheid in gaan.

Ik heb begrepen dat de nieuwere Leaf's wel gewoon garantie op accudefecten heeft tot 160.000km of 8 jaar: alleen dus niet bij de eerste paar bouwjaren van de 40kWh. Persoonlijk zou ik ook niet adviseren, een Leaf met gaar accupakket te kopen. Want dat deden ze in Amerika nog weleens, om dan de garantie te claimen.

Als Nissan over een jaar falliet is, dan heb je sowieso geen garantie meer. De kans is ook dat er voor de 2018 t/m 2020 wellicht nog een terugroepactie aankomt voor het accupakket? Maar vooralsnog is dat enkel in Amerika en hebben ze geeneens een oplossing. Of die echt naar Europa komt? Dat is onbekend, alleen ik hou er sterk rekening mee dat Nissan nog weleens failliet zou kunnen gaan.
Mar.tin schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:29:
[...]

Wacht eens even: Nissan kennend, is het wissen van de foutcode het domste wat je kunt doen. Als je namelijk daar aan komt met de auto, dan zeggen ze doodleuk dat er geen foutcode is. Dus laten ze je huiswaarts keren en mag je eventueel nog dokken, voor de diagnose.

Beste wat je kunt doen: Nissan pechhulp bellen, als je die hebt? Of andere pechhulp en je auto aflaten slepen naar de dichtstbijzijnde Nissan dealer. Genoeg mensen die het geprobeerd hebben, door eerst de foutcode te wissen en daarmee hun eigen kostbare tijd mee verspilt hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door MathiasMetzger op 11-12-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpL7CvEk2ukRdrifPI1U6jwXFTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E057CCiDpQOs4h8uHDDxZEpT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjsSOthOWqnrpmu_NSxUMfPWn5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wj0YG3NewPtpTlIS9QAesbyX.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de Leaf die in graag wil kopen.
Het ene screenshot met hoge afwijking is tijdens absolute vollast, de ander in rust net na het maken van een wat langere proefrit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvbQbQLAlD67t9flc_o5S5bf2Bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfeNyYLWr0aoRxMsBvITrZyP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik start nu de onderhandelingen, maar als iemand nu de drang voelt om te schreeuwen NIET DOEN! (Met onderbouwing) dan hoor ik het graag.

De soc blijft vrij stabiel.. die kakt niet in bij vollast om zich vervolgens te herstellen, wat die eerst bezichtigde leaf wel deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
DaanTriple7 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:Dit is de Leaf die in graag wil kopen.
Het ene screenshot met hoge afwijking is tijdens absolute vollast, de ander in rust net na het maken van een wat langere proefrit.
Welk bouwjaar? SoH is niet hoog namelijk maar voor een auto uit 2019 ok.
Liever meet je de mVs nog iets lager in de SoC, maar 15 is niet slecht.
101 quick charges is te overzien, veelal zouden deze met koud weer gedaan zijn vanwege beperkte range.

Staat deze bij een dealer? Ook vanwege de net onder de 100k km-stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hij is uit 2018 en is van iemand die hem eerst via een leasemaatschappij (niet nieuw) heeft gereden en 3 maanden geleden van de maatschappij heeft overgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
@blackmore87
Heel erg bedankt voor je input. Hij staat inmiddels op mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Hmmm.. de you+nissan app lijkt niet meer te bestaan, de Nissan Connect EV app lijkt beëindigd te zijn, en de Nissan Connect Services App herkent m'n VIN nummer niet omdat de auto te oud is. Welke app gebruiken jullie voor de laadstatus en het op afstand bedienen van de verwarming/airco?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DaanTriple7 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:42:
Hmmm.. de you+nissan app lijkt niet meer te bestaan, de Nissan Connect EV app lijkt beëindigd te zijn, en de Nissan Connect Services App herkent m'n VIN nummer niet omdat de auto te oud is. Welke app gebruiken jullie voor de laadstatus en het op afstand bedienen van de verwarming/airco?
NissanConnect EV, die is nog niet beëindigd want gewoon te downloaden? Maar al wel sinds eind oktober onbruikbaar nadat Nissan wat onderhoud/migraties heeft gedaan aan hun systemen. Lees even terug voor meer informatie en de nodige rants...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:41:
Ik start nu de onderhandelingen, maar als iemand nu de drang voelt om te schreeuwen NIET DOEN! (Met onderbouwing) dan hoor ik het graag.

De soc blijft vrij stabiel.. die kakt niet in bij vollast om zich vervolgens te herstellen, wat die eerst bezichtigde leaf wel deed.
Ziet okay uit: maar ik heb al eerder gezegd, dat bij dit soort relatief hoge SoC er vaak nog niets aan hand lijkt te zijn. Als je echt 100% zeker wilt zijn, dan had je zo diep mogelijk moeten ontladen.

Want wie weet kakt die pas in bij circa 10% dash SoC ( wat 20% in Leafspy is ) en wanneer je slechts 87% overgebleven accucapaciteit hebt, dan is dat best een flinke hap uit de accucapaciteit die je niet zou kunnen gebruiken. Ik speel hier de advocaat van de in duivel, omdat ik ervaringen op andere online platforms gelezen heb. Nissan verleend dan ook geen garantie, want ze hanteren een wij van wc-eend principe.

Waarin mensen een Leaf kochten met op eerste ogenblik een accupakket in goede staat: maar ze er bij de eerste lange rit, waarbij ze bijna de volledige accucapaciteit moesten aanspreken. Er achter kwamen dat het accupakket toch niet in goede staat verkeerde: nu lijk je ook nog particulier? gekocht te hebben, dus dan heb je helemaal geen stok om mee te slaan. Als achteraf blijkt dat de staat van het accupakket toch niet goed is. Dat heb je namelijk wel, als je van een autohandelaar gekocht had.

Waarschijnlijk zie je mij als de dorpsgek, die al meerdere keren geschreven heeft dat je echt dieper moet gaan om een goed beeld te hebben. Van die 47mV onder volledige motor belasting, daar valt weinig van te zeggen. Omdat het accupakket nog half vol is en de buitentemperatuur, is ook niet extreem schokkend laag. Ik heb mijn Leaf toen tijdens Vries temperaturen, tijdens de proefrit naar circa 15% Leafspy SoC gereden. Zo heb ik ervoor gezorgd, dat ik geen miskoop begon.

Want ik lees helaas meer als genoeg schrijnende verhalen, van mensen die een Leaf kopen en het accupakket niet goede staat blijkt te zijn. Maar goed veel plezier met je Leaf en hopelijk verkeerd het accupakket in goede staat? Maar daar ga je snel genoeg achterkomen.

Voordeel is wel de km-stand is net nog onder de 100.000km, dus zou kunnen dat je nog garantie hebt op accupakket defecten? Al is een paar duizend km wel erg kort, die heb je mogelijk binnen een paar maanden al afgelegd.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 11-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

MathiasMetzger schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:20:
[...]

Naar instellingen gaan en het service menu activeren, dan kun je DTC's uitlezen. Die 2018 heeft die nog garantie op het accupakket? Misschien dat ze je dan coulance gaan bieden zoals @ITsEZ

Maar hopelijk is je het slechts je 12v accu. Want boven de 100.000km geven ze enkel garantie op de accucapaciteit en niet defecten. Met Leafspy kun je de foutcodes ook wissen en wie weet, werkt je ( tijdelijk ) auto dan weer.
Wel mooi dat ik als eerste “slachtoffer” heb mogen ondervinden dat de accu garantie nergens over gaat en nu iedere keer een tag krijg. :+

Om foutmeldingen uit te lezen moet je naar de setting en service screen aanzetten. Vervolgens kan je kiezen voor read DTC en daar staan je foutmeldingen.

Mijn foutmelding in leafspy was
>P31E7-00 0B EV/HEV Restart Inibition EVC-310
>POAA6-1A 0B EV/HEV Hybrid Batt Volt Sys Isolation EVC-157

Overigens kreeg ik in het Nissan dashboard niet de herstart foutmelding. Bij mij was de melding “Pleeg onderhoud aan EV-systeem
Kan niet opnieuw starten na uitschakelen” & “EV-systeemstoring Controleer het EV-systeem”

Hopelijk valt het mee. De capaciteit garantie zou je ook in je dashboard terug moeten zien bij de accu streepjes, aangezien het een 40kwh leaf is ga ik ervan uit dat het dashboard aangeeft dat je nog de volledige capaciteit hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door ITsEZ op 11-12-2024 14:44 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MathiasMetzger
Ja je hebt gelijk, in had hem ook graag verder willen ontladen. Helaas ben ik zelf momenteel pittig ziek, en had mijn vrouw (1 auto heen 2 terug) heel weinig tijd. Ik heb gedaan wat ik kon in die beschikbare tijd, en had er na wat ik kon zien geen slecht gevoel bij. Bij het terugrijden naar huis (50km) ook een keurig rustig zakkende SoC gezien, dus voor nu ben ik gerust. En verder; de ervaring zal het leren.
Bij het thuis parkeren rolde m'n gordel niet lekker op. Toen ik hem ver uittrok zag ik dat die gigantisch gerafeld was... dat is denk ik (en hopelijk) het enige wat aan m'n aandacht is ontglipt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er keurig uit. :) die gaat je vast een jaar plezieren, prettig met deze accu’s om binnen de garantie te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8H5XJvqtS9FGGO6TXwbm9TWP_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ttTcahg2IYKqZeAiYK7Utq3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39u4iuw4V3RsUkSJ8f5ULgh3gVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChjvbbQq3vGyJMc7cKTvrNP5.jpg?f=fotoalbum_large

In afgerond 12 uur lang op de standaard 230v lader is de Leaf van rond de 20% naar 90% geladen (volgens instrumentenpaneel, niet gekeken naar LeafSpy).

Dit is wel wat langzamer dan in had verwacht, maar dat zal met laadverliezen te maken hebben.
Ik dacht trouwens dat die bijgeleverde stekker 2300w zou laden maar hij zit rond de 2150w in afname.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 13-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
[b]DaanTriple7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:02:
Dit is wel wat langzamer dan in had verwacht, maar dat zal met laadverliezen te maken hebben.
Ik dacht trouwens dat die bijgeleverde stekker 2300w zou laden maar hij zit rond de 2150w in afname.
Dat ziet er allemaal wel normaal uit. Mijn andere kabels laden ook nooit met de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@DaanTriple7 je hebt tot nu toe nog niet genoemd welke accu uitvoering Leaf je hebt gekocht (30? 40? 64?) maar voor een 40kWh lijkt me dat normaal.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MadMarky de 40kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Ik heb ook een 40 kWh Leaf ( uit 2018 met 45 kWh extender) en laad nog steeds via het stopcontact op, als ik de voltcraft aflees die ik er aan heb hangen, dan zie ik hier wel ruim 2300 watt. Hij laadt met 10A op, hier in huis is de voltage altijd vrij hoog, ondanks gebrek aan zon is het momenteel 235V dus dat maakt 2350 watt. Bij anderen zie ik soms maar iets van 215 volt op het net staan, dus ik kan me voorstellen dat je daar trager zou laden aan het stopcontact.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Ramon_1984 Nee maar hij is wel aan de prijs voor die km-stand (oké, vergelijking is niet helemaal eerlijk door z'n upgrades).

En als die in 2018 nieuw gekocht is, waarom is de km-stand dan niet logisch?

Alleen m'n boodschappenauto koop ik als het nodig is zonder NAP.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
Auto is volgens aanbieder dealer onderhouden, maar er staat nog wel een terugroepactie open. Volgens RDW is hij nu in bezit van de 2e eigenaar. Heeft volgens de advertentie (en op de foto te zien) een trekhaak, maar mag volgens kenteken geen aanhanger trekken, dus alleen geschikt voor fietsdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:12:
@Ramon_1984 Nee maar hij is wel aan de prijs voor die km-stand (oké, vergelijking is niet helemaal eerlijk door z'n upgrades).
De vraag is wat die upgrades op de occasion markt opleveren? Een vraagprijs van € 13.000 is een koopje, als je weet dat die upgrades o.a extender toch en drie phase boordlader? Een godsvermogen gekost moeten hebben.

Daarom heb ik altijd gezegd: ik ga geen upgrades aan die auto doen, want als je er vanaf wilt? Dan gaan maar weinig mensen, een daadwerkelijke redelijke meerprijs daarvoor betalen.

PS wil niemand meer linkjes delen van advertenties: nu ben ik weer depressief, gezien de restwaarde enorm snel zakt van de Leaf's _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
MathiasMetzger schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:31:
[...]

De vraag is wat die upgrades op de occasion markt opleveren? Een vraagprijs van € 13.000 is een koopje, als je weet dat die upgrades o.a extender toch en drie phase boordlader? Een godsvermogen gekost moeten hebben.

Daarom heb ik altijd gezegd: ik ga geen upgrades aan die auto doen, want als je er vanaf wilt? Dan gaan maar weinig mensen, een daadwerkelijke redelijke meerprijs daarvoor betalen.

PS wil niemand meer linkjes delen van advertenties: nu ben ik weer depressief, gezien de restwaarde enorm snel zakt van de Leaf's _O-
Lol ik heb de mijn Tekna gekocht voor 10,5k met 97dkm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:41:
[...]

Lol ik heb de mijn Tekna gekocht voor 10,5k met 97dkm.
Maar wel van een particulier toch? Het huidige sentiment wat betreft electrische autos, dat doe de restwaardes ook geen goed. Ik rij dat ding gewoon en breng hem niet naar de stealer voor onderhoud, want normaalgesproken zou ik dat doen vanwege de restwaarde |:(

Ik hoop dat die restwaarde uiteindelijk een beetje stabiliseert: anders is die auto binnen no time nog maar € 1000 waard en krijg je bij inruil te horen, wat moeten wij nog met die electrische auto? Hier heb je € 50 inruil :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
DaanTriple7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:12:
En als die in 2018 nieuw gekocht is, waarom is de km-stand dan niet logisch?

Alleen m'n boodschappenauto koop ik als het nodig is zonder NAP.....
Bij de RDW staat ie gewoon als logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:26
MathiasMetzger schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:02:
[...]

Maar wel van een particulier toch? Het huidige sentiment wat betreft electrische autos, dat doe de restwaardes ook geen goed. Ik rij dat ding gewoon en breng hem niet naar de stealer voor onderhoud, want normaalgesproken zou ik dat doen vanwege de restwaarde |:(

Ik hoop dat die restwaarde uiteindelijk een beetje stabiliseert: anders is die auto binnen no time nog maar € 1000 waard en krijg je bij inruil te horen, wat moeten wij nog met die electrische auto? Hier heb je € 50 inruil :+
Niet te lang over nadenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Daar heeft iemand ooit heel veel geld uitgegeven aan zijn of haar Leaf :X
Respectabele kilometerstand maar de accu capaciteit is er ook naar. En wat heb je aan concurrentie? Een 2019 Tesla Model 3 is praktischer maar ook (nog) een stuk duurder en komt minder ver op een acculading.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
MadMarky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:02:
[...]

Respectabele kilometerstand maar de accu capaciteit is er ook naar. En wat heb je aan concurrentie? Een 2019 Tesla Model 3 is praktischer maar ook (nog) een stuk duurder en komt minder ver op een acculading.
Kia Niro en Hyundai Kona .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DaanTriple7 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:02:

Kijk eens naar de netspanning als je aan het laden bent. Er wordt met maximaal 10A geladen, als je netspanning inzakt wordt er dus ook met een lager vermogen geladen.
Bij mij zakt de spanning wel eens naar 220 V bij het laden en er zit sowieso 3-4 V verschil tussen de meter bij de lader en de andere meters.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:02:
[...]

Maar je offert er wel een stukje bagageruimte voorop: wat ik beter vind aan een Nissan Leaf, dan een Tesla model 3. Is dat je een hele grote bagageruimte hebt, met gemak kreeg ik onlangs drie grote koffers erin. Dan leg je dus twee stuks op hun zij achter elkaar en vervolgens, krijg je nog een grote koffer daarbovenop. Ondanks dat die subwoofer circa 10cm inbeslag neemt, echter daar leg ik dan meestal wat los spul wat er tussen past.

Op het moment dat je dus die extender in de kofferbak laten inbouwen, dan verliest je flink wat liters behalve: de Leaf heeft een diepe til drempel. Die drie koffers zullen niet meer passen, zodra er een extender in ligt. Bij de Tesla model 3 schijnt het vooral lastig te zijn je bagage in de auto te krijgen, want dan haal je niet even de hoedenplank eruit. Ik heb eens een jonge vader, met de kinderwagen zien strugglen om die in de kofferbak te krijgen. Bij de Leaf is dat kindereenvoudig, die gooi je er zo in.

Toen wist ik ook direct: een Tesla model 3 is waarschijnlijk minder praktisch als gezinsauto, dan een Leaf. Je hebt dan wel het snelle laden, maar als je er dan een dakkoffer op moet zetten? Dan schiet je verbruik omhoog en moet je alsnog vaker gaan laden. Ookal gaat het laden nog zo snel, een dakkoffer gebruiken bij een EV is killing voor het rijbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:15

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Tesla Model 3 is redelijk praktisch, waar een wil is, is een weg 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgwVwbY7eY3xTXgB8VRwIb3M7x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsLfrmOFTZrkEsnDSmWbcQsb.jpg?f=fotoalbum_large

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@MathiasMetzger vandaar ook dat ik de Model 3 praktischer noemde, de kofferbak van die Leaf zal behoorlijk vol liggen met dat extra accupakket

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:58:
@MathiasMetzger vandaar ook dat ik de Model 3 praktischer noemde, de kofferbak van die Leaf zal behoorlijk vol liggen met dat extra accupakket
Daar zal ik waarschijnlijk in snelligheid overheen gelezen hebben: ik zou eerder kijken voor een 62kWh, alleen als je zo'n 40kWh met extender koopt. Dan bespaar je wel mooi de wegenbelasting, of zal de fiscus daar korte metten mee maken vanaf volgende jaar?

Maar ik zou het sowieso niet aangedurfd hebben een Leaf die al meer dan 200.000km gereden heeft: met alle respect, op die extender zit ook geen garantie, want Muxsan is ja niet voor niets failliet gegaan. En wat ook heel jammer is? Prijzen van lithium zijn enorm gezakt? Echter een nieuw accupakket voor een Leaf, kost nog steeds € 15.000 ofzo?

Waarschijnlijk levert Nissan je geeneens een nieuw accupakket, als je al bereidt bent dat geld te betalen. Want ze hebben die waarschijnlijk nodig om de vele garantie claims af te handelen. Met een Leaf ga je wel vaker nadenken over OV. Mijn vrouw en dochtertje zijn nu naar Eindhoven met de trein: buiten dat ik grote steden als stressvol ervaar, zou het zonder laden ook kiele kiele geworden zijn in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
MathiasMetzger schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:38:
[...]

Maar je offert er wel een stukje bagageruimte voorop: wat ik beter vind aan een Nissan Leaf, dan een Tesla model 3. Is dat je een hele grote bagageruimte hebt, met gemak kreeg ik onlangs drie grote koffers erin. Dan leg je dus twee stuks op hun zij achter elkaar en vervolgens, krijg je nog een grote koffer daarbovenop. Ondanks dat die subwoofer circa 10cm inbeslag neemt, echter daar leg ik dan meestal wat los spul wat er tussen past.
Maar hoe vaak heb je veel bagageruimte nodig? Drie grote koffers is in mijn ogen vergelijkbaar met de eigenaar van een benzinewagen die zegt dat elektrisch rijden voor hem niet mogelijk is want hij kan niet 1000km rijden voor zijn vakantie O-)

Bij mij zit er standaard een bak in (van Nissan zelf, overgenomen van de vorige eigenaar) waardoor er geen laaddrempel meer is. Daar zitten de kabels, plooikoffer en zakken voor boodschappen, etc. in. Ja, de koffer wordt een stuk kleiner maar de (wekelijkse) boodschappen passen er nog steeds zonder problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Horla schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:46:
[...]

Maar hoe vaak heb je veel bagageruimte nodig? Drie grote koffers is in mijn ogen vergelijkbaar met de eigenaar van een benzinewagen die zegt dat elektrisch rijden voor hem niet mogelijk is want hij kan niet 1000km rijden voor zijn vakantie O-)
In iedere geval bij iedere vakantie waarbij wij twee weken of langer weggaan: bij kortere vakanties, nemen wij bewust minder bagage mee. Alleen dat is ook omdat ik dan vlieg met Ryanair ofzo, dus dan kun je maar weinig meenemen.

Maar ik kan zo nog wel meer redenen bedenken waarom een flinke bagageruimte handig is: een beetje kinderwagen neemt ook flink wat ruimte in beslag. Weet je en zelfs wanneer ik de bagageruimte niet nodig heb? Misschien wil ik wel een traytje bier uit Oostenrijk mee terugnemen? Extra ruimte is altijd handig :+

Ik ben trouwens wel het type EV rijder, die allang gestopt is met telkens netjes de laadkabel oprollen. Want ik gooi die gewoon in de kofferbak, aangezien er toch geen plaatsgebrek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
Over de app en het niet kunnen inloggen. Voordat het mis ging had ik een account en gekoppelde auto wat ik via de NissanConnect EV app (Leaf uit 2018) kon inzien/bedienen.

Ik heb het telefoonnummer op https://www.nissan.nl/Services.html (helemaal rechtsonder) gebeld en er is een dossier aangemaakt.
Eerst moest ik mijn wachtwoord resetten via https://www.nissan.nl/wachtwoord-vergeten.html, maar dat werkte niet. Dit heb ik gelijk aan ze teruggekoppeld.
Uiteindelijk (4 weken later!) zeiden ze dat ik geen account meer had en dat ik een nieuwe moest maken via http://www.nissan.nl/registratie
Nu kan ik inloggen via https://nissan.nl/dashboard (let op, NIET via nissan.nl), maar is het VIN nog niet gekoppeld. Dit heb ik teruggekoppeld, maar sindsdien niets meer gehoord.
Met de app kan ik ook niet inloggen. Zal benieuwen of en wanneer we/ik er weer gebruik van kunnen maken. Ik mis het wel, vooral accupercentage inzien en auto voorverwarmen.

Anyway, ik ben er dus nog niet, maar wellicht heeft iemand hier nog iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Opxah

Hopelijk wordt dit verhaal nog vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt me nu pas op: HV bat voltage.
Wat is dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Vandaag met 95% SoC net geen 70km gereden met het hele gezin. Bij aankomst op bestemming was de SoC 50%, dus besloten om hem daar aan de openbare laadpaal te hangen.
Op de anwb laadpaal app kon ik na enige tijd zien dat er 1,64kWh geladen was. Teruggekomen bij de auto bleek helaas dat het daar ook bij gebleven was. SoC was maar enkele puntjes opgekropen. Ik kwam thuis met 10% (20% volgens LeafSpy).

Ik kan op internet geen soortgelijke laadfouten vinden, en ik verdenk de paal boven de Leaf. Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad en kennis over de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
DaanTriple7 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:19:
Ik kan op internet geen soortgelijke laadfouten vinden, en ik verdenk de paal boven de Leaf. Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad en kennis over de oorzaak?
Heel vaak problemen met palen, bijvoorbeeld bij de Efteling. Komt vaak doordat er meerdere auto's op dezelfde plek laden. Gaat trouwens ook vaak goed, maar het is nog niet foolproof.

[ Voor 7% gewijzigd door Black Sparrow op 15-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:01:
[...]

Valt me nu pas op: HV bat voltage.
Wat is dat bij jullie?
Wat bedoel je hier mee? Wat betreft die laadpaal, dat ligt waarschijnlijk niet aan je auto? Maar aan de laadpaal zelf. Helaas heb ik zelf ook meegemaakt, dat er eventjes geladen werd en de laadpaal er daarna mee ophield.

Ook heb ik weleens de AC aansluiting van een snellader gebruikt, waarna het laden plotseling stopte nadat een andere EV kwam snelladen. Je zult nog wel een paar keer dit soort dingen mee maken. Voor mij persoonlijk? Controleer ik na 20 minuten of ik in de laadapp kan zien, of er al kWh's geladen zijn. Want na 20 minuten zou je aan een 11kW laadpaal al ruim 1kWh geladen moeten hebben...

Natuurlijk het zou ook aan je auto kunnen liggen: maar meestal ligt het aan de laadpaal. Eigenlijk is het beste eventjes wachten en verifiëren, of de auto daadwerkelijk laadt. Dat leer je echter allemaal gauw genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:10:
[...]

Daar zal ik waarschijnlijk in snelligheid overheen gelezen hebben: ik zou eerder kijken voor een 62kWh, alleen als je zo'n 40kWh met extender koopt. Dan bespaar je wel mooi de wegenbelasting, of zal de fiscus daar korte metten mee maken vanaf volgende jaar?

[...]
Dus je vergelijkt nu een Leaf met 86kWh accupakket van €13.000, met een Leaf met 64kWh accupakket van minstens zo'n €17.000?
Ja ik vind ook wat van de kilometerstand maar het blijft gewoon een scherpe deal.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat ik met nog geen 340V in het rood zit bij SoC 10%, net iets boven de 340V zit met 40% SoC, en je pas vanaf 365V in het groen zou staan volgens LeafSpy.

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 15-12-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:01:
[...]

Dus je vergelijkt nu een Leaf met 86kWh accupakket van €13.000, met een Leaf met 64kWh accupakket van minstens zo'n €17.000?
Ja ik vind ook wat van de kilometerstand maar het blijft gewoon een scherpe deal.
Ik kijk daar toch iets anders naar hoor: overigens kijk ik niet naar vraagprijzen, want daar krijg ik enkel slechte zin van hoor. Die hele Leaf is mijn slechtste koop ooit geweest, want hij schrijft enorm af. Ondanks dat de 1e eigenaar al meer dan de helft afgeschreven heeft.

Laten wij het zo zeggen: als jij een oude Golf gaat modificeren, dan wordt hij ook niet plotseling meer waard. Dus ja ik zou een 62kWh verkiezen, boven een gemodificeerde Leaf. Verzekeringstechnisch is dit ook lastig, want op papier is die auto hooguit € 8000 waard. Die extender gaat de verzekering je niet vergoeden, bij total loss.

De vraag is ook nog steeds wat de fiscus hier van vind: feitelijk is het een vorm van belastingontduiking, want als er daadwerkelijk een 86kWh accupakket op het kentekenbewijs stond? Dan zou het bijhorende gewicht ook geregistreerd zijn, waardoor je dus een stuk meer belasting zult betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb weer verbinding met de Nissanconnect EV app :)
Het ging alleen niet bepaald vanzelf...

Vorige week contact opgenomen met de Nissan helpdesk. Het bleek dat de migratie van eind oktober niet alleen te maken had met de servers, maar de Nissanconnect gebruikers zijn ook overgezet naar het platform van hun eigen land. Voor ons is dat nissan.nl/dashboard. Alleen hing mijn Leaf nog onder nissanconnect.eu, die het nu niet meer doet. Op verzoek van de medewerker mijn wachtwoord tijdelijk veranderd zodat de helpdesk zelf alles goed kon zetten in de backend en nu een week later kreeg ik bericht dat alles verholpen zou moeten zijn. De auto hangt nu idd onder nissan.nl en ik kan de app weer gebruiken zoals vanouds.
Dus, allemaal de helpdesk bellen dan maar 8)7

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MadMarky ik heb via die link een nissan+you account aangemaakt, maar hoe kan ik dan die connectev app gebruiken?

Die connectev app geeft alleen een optie voor aanmelden ipv inloggen, en ik heb nog nieteens een gebruikers-id.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JakiiJxrIJdrqT1fYHL2uutnpZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z18jp6j8epYMheWWe1Tg8bVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@DaanTriple7 met "de link" bedoel je nissan.nl/dashboard?
Je moet eerst je auto aan het account koppelen via de VIN. Als je een melding krijg dat de auto al op een ander account in gebruik is moet je de helpdesk bellen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Uhu.
Het was een uur lang vloeken en pagina's opnieuw proberen te laden, maar het is uiteindelijk gelukt.
Wat een bugbende zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@Hemmik uit nieuwschierigheid, wat was uiteindelijk het issue waardoor je chademo een foutmelding bleef geven dat hij ingeplugd was?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 20:13
Mar.tin schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:26:
@Hemmik uit nieuwschierigheid, wat was uiteindelijk het issue waardoor je chademo een foutmelding bleef geven dat hij ingeplugd was?
Tja, waar moet ik beginnen. Ik heb inmiddels afscheid genomen van mijn Leaf. Het werd gewoon te stressvol omdat er tijdens of vlak voor lange reizen steeds iets misging.

In februari 2023 strandde ik op de terugweg van Oostenrijk, toen ik de laatste laadsessie wilde doen in Solingen. De auto stopte met laden bij ongeveer 50%, en ik kon de sessie niet herstarten. Toen ik de laadkabel wilde uitpluggen, kreeg ik de melding dat deze nog was ingeplugd. Doorrijden was dus geen optie. De Leaf werd afgesleept naar een Nissan-garage, en ik moest met mijn vriendin en kinderen, inclusief al onze wintersportspullen, met de trein naar Nederland.

De garage was in eerste instantie huiverig om aan de auto te werken vanwege de extender, maar ging uiteindelijk toch aan de slag. Samen met Muxsan geconcludeerd dat het probleem niet aan de extender lag en uiteindelijk vervingen ze de VCM-module, een reparatie van €3000 (had eigenlijk nog garantie maar deze kreeg ik niet door ombouw). De foutmelding verdween, en drie weken later kon ik mijn auto ophalen en naar huis rijden.

Fast forward vier maanden later: we waren onderweg naar Italië met het gezin. Bij Kreuz Hilden stopten we bij een Fastned-station voor de eerste laadsessie. Je raadt het al: snelladen werkte niet. Ik probeerde vijf verschillende laadpalen, maar zonder succes. AC-laden werkte gelukkig nog wel, maar dat was natuurlijk geen optie voor een reis naar Italië.

Ik bracht de auto naar de dichtstbijzijnde garage… en jawel, dat was opnieuw in Solingen. De auto belandde dus weer bij dezelfde garage. Voor de rest van de reis huurden we een Polestar, en dat ging zonder problemen. Ik had met de garage afgesproken dat ze de Leaf via AC zouden opladen, zodat ik hem na terugkomst kon meenemen naar Muxsan voor een analyse.

Terug in Nederland ging ik direct naar Muxsan, en daar bleek bij het openen van de extender waar het probleem zat: enkele verbindingen tussen de batterijmodules waren losgeraakt en zelfs deels gesmolten. Ik ben blij dat het niet erger is afgelopen. Waarschijnlijk zorgde dit voor een isolatiefout, waardoor de snellaadpalen weigerden. Vermoedelijk was ook de VCM-module hierdoor defect geraakt. Gelukkig losten de jongens van Muxsan het op, en snelladen werkte weer. De rekening van de VCM-vervanging heb ik toen naar Muxsan gestuurd.

Een paar maanden later keerde ik terug naar Bergschenhoek voor de CCS-ombouw. De volgende lange reis stond alweer gepland, dit keer naar Engeland. Om goed voorbereid op weg te gaan, liet ik een onderhoudsbeurt uitvoeren bij Nissan en in overleg met Muxsan een recall uitvoeren (een VCM-update). Dit zou volgens hen geen probleem moeten zijn in combinatie met de extender en de CCS-upgrade.

Helaas bleek dit een illusie. De avond voor vertrek ontdekte ik dat de auto niet meer kon laden. We maakten de reis met een leenauto, terwijl ik opnieuw contact opnam met Muxsan om de kosten van de VCM-vervanging terug te vorderen (waar ik al een jaar achteraan zat) en om het nieuwe probleem te laten oplossen.

Tijdens mijn vakantie hoorde ik echter dat Muxsan failliet was. Ik bleef dus zitten met een kapotte auto. Gelukkig wisten twee oud-medewerkers van Muxsan het probleem te fixen voor €300; het bleek dat de aardedraad vervangen moest worden.

Deze opeenstapeling van problemen zorgde ervoor dat ik de Leaf niet langer durfde te gebruiken voor lange reizen. Uiteindelijk heb ik hem voor een schijntje ingeruild en rijd ik nu een ID.3. Daarmee ga ik veel zekerder op pad.

Al met al was mijn Leaf-avontuur vooral stressvol, deels door mijn eigen keuze om hem te laten ombouwen. Dat heb ik mezelf voorgenomen nooit meer te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
Ik heb m'n leaf overgenomen van familie. Met de deal erbij dat als ik ver weg wil, we auto ruilen. Ik vind het een heerlijke auto. Het snelladen en de range zijn echt het enige minpuntje, en voor mensen die vaker een afstand willen rijden weegt dat natuurlijk heel zwaar, voor mij helemaal niet. Dezelfde familie rijdt nu in een volvo EX30, maar ik vind 't helemaal niks en zie mezelf daar dus ook niet mee naar Oostenrijk rijden. :+ Na een half uur al last van de rug (ik ben nog geen 40), hij stuurt vreselijk scherp en bij het instappen stoot ik me bij een lichaamslengte van 1,70 haast de kop. Wat dat betreft zijn we wel verwend met onze leafjes hoor. Hopelijk heb je meer plezier aan de ID!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hemmik schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:40:
[...]

Tja, waar moet ik beginnen. Ik heb inmiddels afscheid genomen van mijn Leaf. Het werd gewoon te stressvol omdat er tijdens of vlak voor lange reizen steeds iets misging.
Nou ik denk dat hiermee ook iets meer bekend is, waarom Muxsan uiteindelijk failliet gegaan is: als jij bijna een jaar op je geld moet wachten? Omdat de auto dus kapot ging, doordat de extender een isolatiefout had gekregen? Dat de garage in Solingen dat niet wist, is wel iets wat ik kan begrijpen.

Mag ik dan concluderen, dat de onbetrouwbaarheid van jouw Nissan Leaf te wijten was aan de extender? En dat Nissan hier geen schuld aan heeft? Want vele zijn zo negatief over de Nissan Leaf, echter dat is een uitermate betrouwbare auto. Wanneer je hem gebruikt zoals bedoeld is: ik ga er vanuit, dat je dit leed niet door had hoeven maken? Als de auto origineel gebleven was?

Wellicht dat de inzetbaarheid dan minder geweest was? Naar Oostenrijk was je nog wel gelukt, al misschien toch wel aan te raden om die reis in twee dagen te doen. Italië? Stja ik beschouw Oost Tirol als een afvallige provincie van Oostenrijk, maar dat is dus ook al Italië. Ik ben daar nog met de benzineauto geweest, over de Brennerpass omdat ik tolwegen deed vermijden waar je extra voor moest betalen.

Dat je dan uiteindelijk de auto niet meer vertrouwd, kan ik zeer zeker begrijpen: ik heb zelf ook weleens een auto voor veel te weinig geld ingeruild, omdat de problemen zich opstapelde. Toen liet ik ook zo'n handige Harry aan de auto werken: ga ik na de APK, kwam die er nog steeds niet doorheen. Eindelijk door de APK, waarna een paar maanden later dat ding nog grotere problemen kreeg. Ondertussen had ik ook geen zin meer, om nog meer geld in die auto gestoken.

Ik volg dus echt een filosofie: je auto ombouwen, of iemand eraan laten werken die allerlei onofficiële aanpassingen maakt? Daar ben ik erg heuverig voor, ook omdat wanneer het fout gaat? Wat in jouw geval dus gebeurd is! Je geen garantie meer hebt vanuit de fabrikant. Het heeft je waarschijnlijk ook handenvol geld gekost? Want Muxsan is failliet en van een kale kip kun je niet plukken, dus dan moet je alles zelf betalen.

Mag ik misschien vragen wat het grapje uiteindelijk gekost heeft? Aanschaf Leaf, ombouw bij Muxsan en reparatiekosten vanwege de problemen die door de extender onstaan zijn? Want als ik kijk hoeveel mijn gebruikte Leaf afschrijft, dan zou ik daar geen euro in willen steken. Dat onderhoudsbeurtje bij Nissan had ik persoonlijk echt niet gedaan: wat hebben ze daar gedaan, kannetje olie in de kofferbak gezet?

Ik ben bij mijn vorige auto ook so stom geweest, vlak voor inruilen nog al het onderhoud laten uitvoeren. Maar dat is symptoombestrijding, want die onderhoudsbeurten stellen niets voor en al helemaal niet bij een Nissan Leaf. Voor de restwaarde hoef je dat ook niet te doen, want deze autos schrijven af als de malle. Overigens heb ik nog steeds de valse hoop, dat er in de toekomst wellicht een terugroepactie voor het accupakket komt. Nissan lijkt namelijk van de afgrond gered te zijn, met de aangekondigde fusie met Honda.

De TCO van die Leaf zal dus wel enorm hoog geweest zijn of niet? Ik hou met Drivvo de totale kosten van de auto bij, daardoor weet ik uiteindelijk bijna precies wat de TCO is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Morwen de Leaf heeft als nadeel de range en het trage laden, maar verder vind ik hem prettiger in de omgang dan de 2023 Corsa-e die ik als leaseauto heb. De Nissan rijdt gewoon fijner en is in veel opzichten beter doordacht.
En je kunt veel vinden van de Nissan Connect EV app, maar die van Opel werkt nog veel slechter 8)7

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etOGWWt-b9SDhzri27tdg4nzAgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASM0XaWbQNwLjRxapWdfaFG3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnpC5wkalvPSV9WwCjSowaqdSr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GmDciM5HFP7hInmbtkLax0Q.jpg?f=fotoalbum_tile

De buren krabben: ik gewoon de auto voorverwarmen, dat heb ik nu al een paar keer uitgeprobeerd en ja het kost wat extra energie. Maar zo vaak is de auto niet geheel bevroren, dus dan is het wel verwaarloosbaar.

Te vroeg gejuicht: echt krabben hoefde ik niet, maar ik had dus wel condensvocht op de binnenruit zitten. Gelukkig heb ik altijd een microvezeldoek in de auto, dus kon ik dat nog even wegvegen. Zonder dat je allemaal van die strepen krijgt, zoals met die sponsjes. Misschien toch de vochtvreter terug in de auto leggen.

Ik vind die vochtvreters namelijk maar ondingen en op de lange duur maakt dat vlekken.

[ Voor 16% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-12-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FortezzA_64
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-08 23:13
Over een paar dagen gaat de motorrijtuigenbelasting in voor EV's. Ik heb een Leaf uit 2013. Als ik via belastingdienst.nl | Auto en vervoer| Motorrijtuigenbelasting berekenen een berekening uitvoer dan is het resultaat nog steeds:
Voor een Personenauto die volledig en uitsluitend op elektriciteit of waterstof rijdt, betaalt u geen motorrijtuigenbelasting.
In de brief van de belastingdienst van november wordt gesproken over 25% tarief voor 2025. Wordt dan een benzine auto met zelfde ledig gewicht als basis gebruikt om de 25% uit te rekenen? Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
FortezzA_64 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:00:
Over een paar dagen gaat de motorrijtuigenbelasting in voor EV's. Ik heb een Leaf uit 2013. Als ik via belastingdienst.nl | Auto en vervoer| Motorrijtuigenbelasting berekenen een berekening uitvoer dan is het resultaat nog steeds:

[...]

In de brief van de belastingdienst van november wordt gesproken over 25% tarief voor 2025. Wordt dan een benzine auto met zelfde ledig gewicht als basis gebruikt om de 25% uit te rekenen? Iemand een idee?
Dat is wel wat ik heb begrepen ja.

Met mijn Leaf van 1480kg zit ik dan op 246 per kwartaal (Overijssel), dat is 82 per maand, en daar 25 procent van: €20,50

De Finnik kenteken-check app geeft voor mijn Leaf ook een gemiddelde MRB aan waar die korting al in is verwerkt, welke op enkele euro's na mooi overeenkomt.

[ Voor 8% gewijzigd door DaanTriple7 op 27-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
MathiasMetzger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:28:
[Afbeelding][Afbeelding]

De buren krabben: ik gewoon de auto voorverwarmen, dat heb ik nu al een paar keer uitgeprobeerd en ja het kost wat extra energie. Maar zo vaak is de auto niet geheel bevroren, dus dan is het wel verwaarloosbaar.

Te vroeg gejuicht: echt krabben hoefde ik niet, maar ik had dus wel condensvocht op de binnenruit zitten. Gelukkig heb ik altijd een microvezeldoek in de auto, dus kon ik dat nog even wegvegen. Zonder dat je allemaal van die strepen krijgt, zoals met die sponsjes. Misschien toch de vochtvreter terug in de auto leggen.

Ik vind die vochtvreters namelijk maar ondingen en op de lange duur maakt dat vlekken.
Je hebt al een hele goede vochtvreter in je auto; gaat aan zodra je het airco-knopje indrukt! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
GadgetFrank schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:49:
[...]

Je hebt al een hele goede vochtvreter in je auto; gaat aan zodra je het airco-knopje indrukt! :X
Dat is denk ik onderdeel van het probleem: de meeste tijd rij ik zonder verwarming aan, dus enkel stoelverwarming en stuurverwarming aan. Zodra ik wel de verwarming aan zet en zoals vandaag zelfs voorverwarmen doe, dan verbruik ik al gauw 2x zoveel stroom voor hetzelfde ritje van 6km.

Vandaag zelfs 10% verbruikt om 12km te rijden: ik had al een paar procent verbruikt, puur alleen door de auto voor te verwarmen. Uiteindelijk echt 6% ofzo gebruikt, waar ik normaalgesproken hooguit 2% a 3% voor hetzelfde ritje van 6km verbruik.

Bij benzineautos nooit dit probleem gehad: daar stookte ik in de winter dagelijks die auto goed warm, want ja dat is een restproduct van een verbrandingsmotor. Alleen bij de Leaf, gebruik ik verwarming en airconditioning maar sporadisch. Wel gebruik ik die stand gewoon, waarbij verwarming en airconditioning volle kracht aan gaan. Daar is een speciaal knopje voor en dit helpt zeker, maar vandaag dus niet. Dus ik heb zo'n ontvochtiger weer binnenin gelegd.

Want ik weet niet of ik de komende week nog veel rij: ik verander van baan, dus heb nu eventjes en vrij en wil graag tot rust komen.

PS vanmorgen voor de zekerheid het automatisch inklappen van de buitenspiegels uitgeschakeld, met dit weer heeft de 12v accu het extra zwaar. En die buitenspiegels, willen dan weleens niet volledig in of uit klappen.
FortezzA_64 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:00:

[...]

Ik heb gisteren ook willen nakijken hoeveel wegenbelasting ik zou moeten betalen? Best amateuristisch, dat ze vanaf volgende jaar wel wegenbelasting gaan innen. Maar de eigenaren van een electrische auto niet tijdig kunnen vertellen, wat ze nou gaan betalen.

Overigens merk ik dat de Leaf best nog wel licht is: de Hyundai Ioniq Electric 38kWh, waar ik nu met een schuin oog naar aan kijken ben. Die is zelfs nog een paar kg zwaarder, maar het lijkt erop dat ze beide € 247 per kwartaal zouden kosten in de wegenbelasting. Dus dat bedrag moet je dan gewoon door vier delen, dan weet je wat je ongeveer gaat betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-12-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:41:
[...]

Ik zou ook deze laten staan.... vaak aan de snellader gehangen: ruim 188x al zegt dat niets over hoelang de snellaadsessies geduurd hebben? Maar dat is bij een Leaf wel een rode vlag, want snelladen daar oververhit het accupakket al gauw door.

[Afbeelding]

Mij valt dan dit op in jouw screenshot: als je het accupakket nog leger zou rijden? Circa 10% of minder? Dan denk ik dat je hier weleens zwakke accucellen zou kunnen tegen komen. Nissan gaat je daar geen garantie voor verlenen. Echter de symptomen zijn dan zeg maar: dat wanneer het accupakket ver leeg is, zo rond 10% dash SoC? Dat je op een gegeven moment je accupercentage heel snel ziet zakken, alsof er afgeteld wordt.

[Afbeelding]

Dit is de mijne: vergelijkbare km-stand en slechts enkele keren snelladen. Dit is dan wel in landschap modus, maar zie je dat het bijna een rechte lijn is? Al dan wel in 200mV schaal inplaats van 100mV schaal.

Eigenlijk moet je dus nog lager gaan bij de proefrit: gooi de verwarming ook maar helemaal open, dat zorgt ervoor dat er meer vermogen van het accupakket gevraagd wordt. Waardoor je problemen met het accupakket, eerder kunt vaststellen. In algemene zin hebben Leaf's met zwakke accucellen, ook vaak een bijhorende lage Hx waarde.

Het zegt niet alles hoor? Maar vaak is dat wel het geval en wellicht zou je er nog heel lang mee kunnen rijden? Alleen het is niet fijn, als je door zwakke accucellen straks in onzekerheid zit en dan ook niet bijna de volledige overgebleven accucapaciteit kunt benutten. De ultieme test, is proberen tijdens de testrit zo leeg mogelijk te rijden.

Nu is het accupakket eigenlijk te vol, om echt iets zinnigs te zeggen: echter ik zie wel, dat de zwakste accucellen links zitten en dat is het achterste pakket aan accucellen. Omdat die tijdens het snelladen het warmste worden en danbovenmatige degradatie ontstaat, in vergelijking met de rest van de accucellen. De BMS kan het tot zekere mate uit balanceren, totdat je rond 10% dash SoC zit. Oftewel 20% in Leafspy. Dan zouden eventuele zwakke accucellen, pas echt goed zichtbaar zijn.

Ik zie echter wel een indicatie, dat deze Leaf wellicht zwakke accucellen heeft. Daarom heb ik die gele streep getrokken, daar is waar je vaak de zwakke accucellen ziet van Leaf's die veel aan de snellader gehangen hebben. Alleen om het 100% zeker te weten, zou je de auto dieper moeten ontladen.
Waarschijnlijk heb je deze vraag al eerder gehad, maar ik kan het zo niet vinden. Hoe heb je Android Auto zover gekregen om leafspy te tonen op het scherm? Ik kan in m'n applauncher leafspy helemaal niet selecteren voor android auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:05:
[...]

Waarschijnlijk heb je deze vraag al eerder gehad, maar ik kan het zo niet vinden. Hoe heb je Android Auto zover gekregen om leafspy te tonen op het scherm? Ik kan in m'n applauncher leafspy helemaal niet selecteren voor android auto.
Met dit apparaatje, wat gebruikt maakt van de CarPlay interface om een volledige Android omgeving op je navigatiesysteem te toveren. Te koop bij AliExpress en dan installeer je Leafspy simpelweg rechtstreeks op dit apparaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b909H2HOhK9EvHBQooVW_hc1BTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaFcRLQeqPxIfquYPCPhwafe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gewoon de variant met 4GB RAM geloof ik: voldoet voor simpele toepassingen, want je gaat er toch niet mee multitasken. Dat leidt alleen maar af tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Maar is je telefoon dan wel verbonden? Of gaat alles via dit apparaat, los van een koppeling met je telefoon?
Heb je er dan ook een simkaart in zitten voor internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:46:
Maar is je telefoon dan wel verbonden? Of gaat alles via dit apparaat, los van een koppeling met je telefoon?
Heb je er dan ook een simkaart in zitten voor internet?
Alles via het apparaatje zelf: je moet het zien als een volwaardige tablet waarbij het scherm je navigatiesysteem is, maar dan met een interface aangepast voor gebruik in de auto. De interface heeft verdacht veel weg van de CarPlay interface _O- ( ik heb hem zo ingesteld, dat de gps van de auto gebruikt wordt i.p.v. het apparaatje zelf )

Ik heb simpelweg Google Maps, Herewego, Spotify en Chargemap erop geïnstalleerd. Ook Leafspy natuurlijk en die heb dan toegewezen aan een snelkoppeling, zodat die makkelijk oproepbaar is. Zonder eindeloos te moeten scrollen tot de app gevonden is. Je hoeft hiermee dus ook geen premium abonnement op ABRP af te sluiten, als je dat graag zou gebruiken met Android Auto?

Werkt feitelijk dus een beetje als een native CarPlay/Android Auto, waarbij je de volledige Android apps kunt gebruiken. Ik heb het ook aanschaft, omdat op lange ritten mijn Redmi Note 12 in de zomer deed over verhitten. Door de navigatie rechtstreeks op dit apparaatje te draaien, heb ik daar geen last van.

De internet verbinding verzorg ik door middel van een hotspot: maar ik gebruik het zelden, omdat ik toch liever bij korte ritten gewoon Android Auto blijf gebruiken en ik hoef echt niet iedere maand te weten of mijn SoH met 0,01 gestegen of gezakt is :+ Volgens mij zijn er wel varianten waar een simkaart in kan? Of dat bij deze ook zo was? Dat weet ik eventjes niet uit mijn hoofd.

PS het maakt het ook mogelijk om Android Auto draadloos te gebruiken: dit apparaatje heeft wel een lange opstarttijd, maar daar merk je niets van. Omdat zodra jij de auto ontgrendeld, de USB al ben stroom voorzien wordt. Dus eer je weggereden bent, is hij al bijna opgestart. Desondanks heb ik toch de voorkeur, om Android Auto bedraad te gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door MathiasMetzger op 29-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MathiasMetzger dankjewel!

Weet iemand hoe ik erachter kom of mijn Leaf een warmtepomp heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:48:
@MathiasMetzger dankjewel!

Weet iemand hoe ik erachter kom of mijn Leaf een warmtepomp heeft?
Het is toch een Tekna uitvoering of niet? Die gaat zeker weten een warmtepomp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ja klopt. Ik wist niet dat dat dan een zekerheid is. Enige info die ik kon vinden was hoe de airco slangen lopen, maar daar word ik niet wijzer van.
Erg ver kom ik trouwens niet deze koude dagen. Ik had enkele dagen terug een ritje van 135km, had van de 100 nog 10% over (volgens de Leaf zelf) bij thuiskomst. Ik had er iets meer van verwacht.

[ Voor 40% gewijzigd door DaanTriple7 op 30-12-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:56:
Ik had enkele dagen terug een ritje van 135km, had van de 100 nog 10% over (volgens de Leaf zelf) bij thuiskomst. Ik had er iets meer van verwacht.
Zuiniger rijden? Geen flauw idee hoe je rijdt? Maar bijvoorbeeld met E-pedal rijden, verbruikt meer stroom. Dan heel bewust uitrollen in D en het is immers zo, dat energie die je verloren hebt: die kun je niet volledig terug winnen door te regenereren.

Wat ik doe: tijdig uitrollen: laat het volk met haast, je maar lekker voorbij rijden bij stoplichten. Uiteindelijk staan zij te wachten voor een rood licht, terwijl jij met een beetje geluk helemaal niet volledig tot stilstand hoefde te komen en direct verder kunt rijden.

De B-stand gebruik je dan weer, als je weet dat uitrollen in de D-stand niet genoeg vertraging oplevert. En stja misschien kijken of er een route is, waarbij je die 135km misschien verminderen kunt? Herewego is goed om de kortste route te plannen, want minder snelweg leidt tot een lager verbruik. Ja ook een lagere gemiddelde snelheid. Maar dan haal je de bestemming tenminste wel.

En wat ik doe: max 90km/u op de autosnelweg, Pro-Pilot aan en lekker achter een vrachtwagen hangen. Misschien gaat het een beetje ver om de verwarming uit te laten? Echter buiten vanmorgen, heb ik de rest van de ritten de verwarming uit gehad. Als je toch met de winterjas in de auto zit, dan valt dat bij korte ritten nog mee. Bij langere ritten ga je het vooral in je voeten voelen.

Komende vrijdag ga ik circa 180km afleggen naar Barendrecht vanaf Heerlen met de Leaf: dan kies ik in Herewego een korte route, waarbij de helft van de kms over de autosnelweg is. Ik weet nu al dat ik dat gewoon ga halen, want ik zal ook strategisch het laden van de auto zo laat mogelijk starten. Zodat het accupakket door het laadproces, op gewarmd wordt.

PS 10% is best netjes, dat is toch nog ruim 20% over. Want in tegenstelling tot veel andere EV's, houdt de Leaf 10% als reserve. Met gemak kan ik tot --% rijden, dan heb ik feitelijk nog een km of 10 a 15 die ik nog kan rijden. Alleen laatste zocht ik de grens wel erg ver op _O-

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 30-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dat ritje was gemengd 80 en 100. Op een N-weg waar ik 100 mag rijd ik liever geen 90 omdat ik ander verkeer niet wil hinderen.
Verwarming heb ik maar enkele keren even aan gehad om inderdaad m'n voeten op te warmen.
Rustig optrekken en uitrollen ben ik mee bekend... ik kan rijden als een proffesionele opa. Bij m'n vorige auto (S80 D5) had dat alleen geen zin... Opa-mode of pedal to the metal was hetzelfde verbruik gemeten aan de pomp: altijd 1:14 a 14,5.
Ik tik soms de 40k km per jaar aan, en daarvan is maar 25k voor m'n werk. Nu in de Leaf merk ik pas waar die andere km's vandaan komen, want daar stond ik met de actieradius van de volvo niet echt bij stil. Zodoende heb ik minder goed voorzien hoe ik bij al mijn 'tussendoor ritjes' rekening moet houden met het huidige bereik. Een 62kWh Leaf past me waarschijnlijk beter. Eerst even wachten tot die nog wat verder zijn gekelderd in waarde. Wellicht dat het wegvallen van de SEPP wat van de prijzen af gaat snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

Heeft iemand hier ervaring de laatste tijd met het inruilen van de Leaf? Ik zit er over te denken om van de Leaf over te gaan naar een model 3 omdat die nu ook erg voordelig zijn en toch iets toekomst bestendiger ivm de laad en accu techniek. Vandaag bij een dealer geweest, die kreeg niet eens een bod binnen op de leaf. Stemt me niet erg hoopvol voor de restwaarde, ANWB geeft ~8000-8500 aan. Auto heeft nu 127.000km. Half jaar geleden de Prius van m’n partner ingeruild, die had 2x zoveel km en was 10 jaar ouder, kregen we 7000 voor. 8)7

Overigens vind ik een model 3 een mindere auto op nagenoeg ieder gebied (cruise, comfort, afwerking, etc) maar het niet kunnen snelladen met de Leaf is voor mij een steeds groter bezwaar.

[ Voor 14% gewijzigd door ITsEZ op 31-12-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:59
ITsEZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:13:
Heeft iemand hier ervaring de laatste tijd met het inruilen van de Leaf? Ik zit er over te denken om van de Leaf over te gaan naar een model 3 omdat die nu ook erg voordelig zijn en toch iets toekomst bestendiger ivm de laad en accu techniek. Vandaag bij een dealer geweest, die kreeg niet eens een bod binnen op de leaf. Stemt me niet erg hoopvol voor de restwaarde, ANWB geeft ~8000-8500 aan. Auto heeft nu 127.000km. Half jaar geleden de Prius van m’n partner ingeruild, die had 2x zoveel km en was 10 jaar ouder, kregen we 7000 voor. 8)7

Overigens vind ik een model 3 een mindere auto op nagenoeg ieder gebied (cruise, comfort, afwerking, etc) maar het niet kunnen snelladen met de Leaf is voor mij een steeds groter bezwaar.
Je kan toch kijken waar ze voor te koop staan
Inruilen levert wat minder op

Maar dat bedrag klopt wel ongeveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ITsEZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:13:

Recent een email wisseling gehad met Auto Corsten in Mariahout: ik was geïnteresseerd in een Hyundai Ioniq Electric, met de nadruk op was. Want op een gegeven bloedde het email verkeer dood, omdat hun overduidelijk wilde bellen en ik niet _O-

Maar ik vond het achteraf gezien ook niet rationeel: ik zou de Leaf dan voor een even oude auto en eentje met vergelijkbaar rijbereik inruilen? Het niet of eigenlijk hooguit 1x kunnen snelladen bij de Leaf, was een beetje waar ik de betere papieren zag bij de Hyundai Ioniq Electric. Echter het ontbreken van 360 graden cameras, geen Pro-Pilot etc. Eigenlijk is de Leaf een beter uitgeruste auto: een soort poormans Tesla _O-

Goed ik kreeg € 10.000 a € 11.000 geboden bij Auto Corsten: die hebben ook twee hands Tesla Model 3' staan. Mijne heeft bouwjaar 2019 en 118.000km op de teller en Tekna uitvoering. Ik weet niet wat voor uitvoering jij hebt? Maar met dit soort inruil bedragen, blijf ik de Leaf wel rijden totdat ik geen SEPP terug zou hoeven te betalen. Ik zou dus € 4400 max voor de Hyundai Ioniq Electric 38kWh hebben moeten bijleggen, alleen ik ben nooit uitgenodigd voor de proefrit :+

Weet je ik denk dat ook een auto die wel netjes kan snelladen: zolang het rijbereik rond de 250km a 300km blijft, dan is de inzetbaarheid nog steeds beperkt. Het lijkt mij echt niet leuk om tig keer te moeten snelladen, omdat je auto op zulke lange reizen om de 150km aan de snellader moet. Een Tesla model 3 heeft dan inderdaad de betere kaarten.

Ik denk als je nog langer wacht, dat je de auto met gemak particulier verkocht krijgt: gisterenavond zat ik er zelfs nog aan te denken, mijne gratis weg te geven aan mijn ouders. Alleen mijn vader is 70 en ik ben eigenlijk bang, dat met het instant vermogen van een EV? En de complexiteit in vergelijking met een Citroen C1? Hij dan brokken gaat bouwen.
boyette schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:13:
[...]

Je kan toch kijken waar ze voor te koop staan
Inruilen levert wat minder op

Maar dat bedrag klopt wel ongeveer
Zelf verkopen is echter ook niet eenvoudig: misschien wel makkelijker nu er geen SEPP meer aangevraagd kan worden, dus hoef je daar in ieder geval niet mee te concurreren. Pas als de auto rond € 5000 aan restwaarde heeft, dan denk ik dat particulier verkopen wel zou moeten lukken.

Mijn gedachte is namelijk, dat maar weinig mensen € 10.000 uit willen geven aan een particulier. Maar die bedrag wel bij een autobedrijf willen uitgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door MathiasMetzger op 31-12-2024 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

MathiasMetzger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:41:
[...]

Recent een email wisseling gehad met Auto Corsten in Mariahout: ik was geïnteresseerd in een Hyundai Ioniq Electric, met de nadruk op was. Want op een gegeven bloedde het email verkeer dood, omdat hun overduidelijk wilde bellen en ik niet _O-

Maar ik vond het achteraf gezien ook niet rationeel: ik zou de Leaf dan voor een even oude auto en eentje met vergelijkbaar rijbereik inruilen? Het niet of eigenlijk hooguit 1x kunnen snelladen bij de Leaf, was een beetje waar ik de betere papieren zag bij de Hyundai Ioniq Electric. Echter het ontbreken van 360 graden cameras, geen Pro-Pilot etc. Eigenlijk is de Leaf een beter uitgeruste auto: een soort poormans Tesla _O-

Goed ik kreeg € 10.000 a € 11.000 geboden bij Auto Corsten: die hebben ook twee hands Tesla Model 3' staan. Mijne heeft bouwjaar 2019 en 118.000km op de teller en Tekna uitvoering. Ik weet niet wat voor uitvoering jij hebt? Maar met dit soort inruil bedragen, blijf ik de Leaf wel rijden totdat ik geen SEPP terug zou hoeven te betalen. Ik zou dus € 4400 max voor de Hyundai Ioniq Electric 38kWh hebben moeten bijleggen, alleen ik ben nooit uitgenodigd voor de proefrit :+

Weet je ik denk dat ook een auto die wel netjes kan snelladen: zolang het rijbereik rond de 250km a 300km blijft, dan is de inzetbaarheid nog steeds beperkt. Het lijkt mij echt niet leuk om tig keer te moeten snelladen, omdat je auto op zulke lange reizen om de 150km aan de snellader moet. Een Tesla model 3 heeft dan inderdaad de betere kaarten.

Ik denk als je nog langer wacht, dat je de auto met gemak particulier verkocht krijgt: gisterenavond zat ik er zelfs nog aan te denken, mijne gratis weg te geven aan mijn ouders. Alleen mijn vader is 70 en ik ben eigenlijk bang, dat met het instant vermogen van een EV? En de complexiteit in vergelijking met een Citroen C1? Hij dan brokken gaat bouwen.

[...]

Zelf verkopen is echter ook niet eenvoudig: misschien wel makkelijker nu er geen SEPP meer aangevraagd kan worden, dus hoef je daar in ieder geval niet mee te concurreren. Pas als de auto rond € 5000 aan restwaarde heeft, dan denk ik dat particulier verkopen wel zou moeten lukken.

Mijn gedachte is namelijk, dat maar weinig mensen € 10.000 uit willen geven aan een particulier. Maar die bedrag wel bij een autobedrijf willen uitgeven.
Dat is nog netjes, ik kreeg zojuist het inruilbod binnen van auto.nl nadat ik er gisteren langs was geweest.
Ik rij een Tekna versie, 2019 uitvoering (groter schermpje en app connectiviteit), batterij vervangen met 115.000km en inmiddels 127.000 op de teller.

Ze boden...... 7200, welgeteld 200 euro meer dan een Prius van 15 jaar oud met 250.000 op de teller. Wat een gekkigheid |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ITsEZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:58:
[...]

Dat is nog netjes, ik kreeg zojuist het inruilbod binnen van auto.nl nadat ik er gisteren langs was geweest.
Ik rij een Tekna versie, 2019 uitvoering (groter schermpje en app connectiviteit), batterij vervangen met 115.000km en inmiddels 127.000 op de teller.

Ze boden...... 7200, welgeteld 200 euro meer dan een Prius van 15 jaar oud met 250.000 op de teller. Wat een gekkigheid |:(
Ik moet je heel eerlijk zeggen: na een paar mailtjes kreeg ik al slechte zin, omdat ik via AutoWeek het formulier had ingevuld voor een inruil voorstel. Dus ze emailen mij terug en vragen het kenteken en km-stand, terwijl die al in het formulier stonden. Toen vroegen ze of de auto netjes zijn onderhoud gekregen had....

Ja heeft ie: alleen ik heb wel aangegeven, dat als ik met de gedachte speel om in te ruilen? Dan ga ik natuurlijk niet het onderhoud laten uitvoeren, wat officieel volgens de dealer nodig zijn. Ik leg juist de nadruk op nodig, want daar geloof ik niets van. Is gewoon bedoeld om de zakken van dealers te vullen, maar dat is mijn mening.

De jouwe heeft toch ook een nieuw accupakket niet zolang geleden gekregen? Vertel je dat ook bij inruil? Want ik zou dat wel relevant zijn: theoretische zou dat iets met de inruilwaarde moeten doen? Maar goed je weet niet wat je terugkoopt en ik had behoorlijke heftige discussies met mijn vrouw, dus vandaar dat ik ook geeneens gebeld heb met Auto Corsten.

Maar ik vond € 10.000 a € 11.000 nog wel acceptabel: alleen ik denk dat veel verkopers van Tesla model 3's simpelweg niet op een inruil zitten te wachten? Die willen vooral heel snel autos verkopen en ik heb dan ook nog mijn twijfels, omdat de Leaf zich wel makkelijk laat verzekeren. Alleen een Tesla is misschien een ander verhaal?

Volgens mij hebben wij trouwens precies dezelfde uitvoering: ik heb ook zo'n groter schermpje :+

Overigens kunnen de inruil voorstellen best een paar duizend euro van elkaar verschillen: alleen het lastige is natuurlijk, dat je dan ook een auto bij zo'n specifieke handelaar moet kopen. Misschien moet jij dan ook maar € 3000 minder op hun auto bieden _O-

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 31-12-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

MathiasMetzger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:26:
[...]

Ik moet je heel eerlijk zeggen: na een paar mailtjes kreeg ik al slechte zin, omdat ik via AutoWeek het formulier had ingevuld voor een inruil voorstel. Dus ze emailen mij terug en vragen het kenteken en km-stand, terwijl die al in het formulier stonden. Toen vroegen ze of de auto netjes zijn onderhoud gekregen had....

Ja heeft ie: alleen ik heb wel aangegeven, dat als ik met de gedachte speel om in te ruilen? Dan ga ik natuurlijk niet het onderhoud laten uitvoeren, wat officieel volgens de dealer nodig zijn. Ik leg juist de nadruk op nodig, want daar geloof ik niets van. Is gewoon bedoeld om de zakken van dealers te vullen, maar dat is mijn mening.

De jouwe heeft toch ook een nieuw accupakket niet zolang geleden gekregen? Vertel je dat ook bij inruil? Want ik zou dat wel relevant zijn: theoretische zou dat iets met de inruilwaarde moeten doen? Maar goed je weet niet wat je terugkoopt en ik had behoorlijke heftige discussies met mijn vrouw, dus vandaar dat ik ook geeneens gebeld heb met Auto Corsten.

Maar ik vond € 10.000 a € 11.000 nog wel acceptabel: alleen ik denk dat veel verkopers van Tesla model 3's simpelweg niet op een inruil zitten te wachten? Die willen vooral heel snel autos verkopen en ik heb dan ook nog mijn twijfels, omdat de Leaf zich wel makkelijk laat verzekeren. Alleen een Tesla is misschien een ander verhaal?

Volgens mij hebben wij trouwens precies dezelfde uitvoering: ik heb ook zo'n groter schermpje :+

Overigens kunnen de inruil voorstellen best een paar duizend euro van elkaar verschillen: alleen het lastige is natuurlijk, dat je dan ook een auto bij zo'n specifieke handelaar moet kopen. Misschien moet jij dan ook maar € 3000 minder op hun auto bieden _O-
Krijg bij auto Corsten sowieso altijd een aparte vibe. Het is een Opel dealer, maar eigenlijk verkopen ze alleen maar ex lease in een oude showroom ergens achter een woonhuis. Maarja, de reviews zijn positief dus het zal wel goed zijn.

De nieuwe batterij doe ik er bij vermelden inderdaad, maar ik gok dat die voor handelaren of voor export niet veel waarde toevoegt. Wellicht dat een dealer er meer voor wil geven. En anders maar gewoon doorrijden tot de batterij het weer begeeft bij ~250.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
ITsEZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:38:
[...]

Krijg bij auto Corsten sowieso altijd een aparte vibe. Het is een Opel dealer, maar eigenlijk verkopen ze alleen maar ex lease in een oude showroom ergens achter een woonhuis. Maarja, de reviews zijn positief dus het zal wel goed zijn.

De nieuwe batterij doe ik er bij vermelden inderdaad, maar ik gok dat die voor handelaren of voor export niet veel waarde toevoegt. Wellicht dat een dealer er meer voor wil geven. En anders maar gewoon doorrijden tot de batterij het weer begeeft bij ~250.000km.
Ja en een inval door de FIOD een paar jaar geleden? Maar ik zag ook een foto met een enorm grasveld? Waar allemaal autos opstonden die te koop staan, wat jij inderdaad dan zegt. Ik weet niet precies wat ik ervan moet verwachten, want die reviews zijn voor een deel zeker weten nep! Dus daar kun je niet vertrouwen.

Ik denk wel dat je er eens langs kunt gaan: als ze inderdaad betere inruilwaarde bieden en daar een auto staat, die je interesse heeft? Alleen het rationele is natuurlijk die Leaf oprijden, vooral aangezien je nu een accupakket met SoH van 99% hebt.

Trouwens ooit er over nagedacht om die auto gewoon gratis op AutoScout24 te zetten? Nu de SEPP subsidie op is en geëindigd: is het voor particulieren interessanter geworden om een EV particulier te kopen en verkopen? Voorheen moest je concurreren met handelaars, waarbij een particulier dan € 2000 subsidie zou krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 31-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@MathiasMetzger precies dat. Ik koop altijd liever bij een particulier dan bij een dealer. Prio 1 van een dealer is zoveel mogelijk winst maken, prio 1 van een particulier is z'n auto verkopen. Ik heb overigens deze Leaf ook van een particulier, maar heb via een gehaaide constructie toch m'n 2k SEPP gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Nog een vraagje, gezien @ITsEZ er ervaring mee heeft:
De garantie op de accu is uit m'n hoofd tot 160dkm en 7 jaar toch? Hoe slecht moet je accu zijn om in aanmerking te komen voor de vervanging? Staat er bijvoorbeeld een minimale SoH voor?

[ Voor 18% gewijzigd door DaanTriple7 op 31-12-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Uit mijn hoofd moet je dan een SoH van minder dan 70% hebben: maar bij Nissan draait het allemaal om die accucapaciteit bar, die je gewoon in menu van de auto vind. Mijne heeft 11% van zijn accucapaciteit verloren, alleen bij de Gen2 verlies je pas het eerste grote streepje met 82% ofzo. Bij Gen1 was dat 15% en genoeg Gen2 Leafs, die al onder de 85% SoH zitten _O-

Ga er maar vanuit dat je nooit gebruikt zult kunnen maken van accucapaciteit garantie: wanneer je met je Leaf, als Max Verstappen gaat rijden. Dan krijg je hooguit ongelijkmatige accudegradatie, wat zich dan kan uit in zwakke accucellen.

Maar wie weet komt er volgend jaar een terugroepactie voor het accupakket aan? Je leest toch wel over de nodige accuproblemen met Leaf's van bouwjaar 2019 en veel andere fabrikanten, die hebben allang grote terugroepacties voor accupakketen gehad. Dus ik zie dit ook wel bij Nissan gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door MathiasMetzger op 31-12-2024 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Nu online

ITsEZ

parttime all-rounder

DaanTriple7 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:24:
Nog een vraagje, gezien @ITsEZ er ervaring mee heeft:
De garantie op de accu is uit m'n hoofd tot 160dkm en 7 jaar toch? Hoe slecht moet je accu zijn om in aanmerking te komen voor de vervanging? Staat er bijvoorbeeld een minimale SoH voor?
Ik heb nog nergens op het internet iets gezien over iemand die onder de maximale streepjes zat. De accu is al kapot voordat die kan degraderen door de cellen die gaan uitzetten (ivm hitte) en kortsluiting veroorzaken.

Je moet voor de batterij naar de garantie van de lithium accu kijken tot modeljaar 2022 is dat 5 jaar of 100.000km en na 2022 is dat pas 8 jaar 160.000km geworden.

Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste