Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
ITsEZ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:22:
[...]
De accu is al kapot voordat die kan degraderen door de cellen die gaan uitzetten (ivm hitte) en kortsluiting veroorzaken.
Daarom rij ik dus als een opa met de Leaf: ga er 130km/u mee rijden, wat na 19 uur gewoon mag in Nederland. Dan loopt je stroomverbruik flink op, wat zich weer direct vertaald in een lagere actieradius. Dan zul je wel moeten gaan snelladen, waardoor de temperatuur in het accupakket nog verderop loopt.

En zo is de vicieuze cirkel rond: ik ben serieus benieuwd of deze Leafs ooit nog teruggeroepen gaan worden, vanwege het accupakket. Maar ik weet niet of ik daar daadwerkelijk op ga wachten. Want doordat je beter niet te vaak kunt snelladen? Wordt wel de inzetbaarheid van de Leaf erg beperkt.

Als je zelf op zijn minst de laadsnelheid kon aanpassen: 20kW bijvoorbeeld i.p.v. de volle 45kW, wat al enorm zou helpen bij je voorkomen dat de temperatuur in het accupakket rap oploopt? Maar Nissan heeft het tegenovergestelde gedaan en een fix uitgebracht voor Rapid Gate, waardoor je dus ook bij de 2e keer snelladen nog meer dan 30kW kunt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 09:27
Als je zelf op zijn minst de laadsnelheid kon aanpassen: 20kW bijvoorbeeld i.p.v. de volle 45kW, wat al enorm zou helpen bij je voorkomen dat de temperatuur in het accupakket rap oploopt? Maar Nissan heeft het tegenovergestelde gedaan en een fix uitgebracht voor Rapid Gate, waardoor je dus ook bij de 2e keer snelladen nog meer dan 30kW kunt halen.
Groot voordeel van een extender is dat die (in mijn geval) meer dan 50% van de 48 kW voor zijn rekening neemt. Ik kan 2 dagen rijden en snelladen en dan nog is de temperatuur van de Nissan accu < 45 graden...

Effectief laad je dan de originele accu met ongeveer 20-22 kW.
Het feit dat je 3 1/2 uur lang kunt rijden op de snelweg voordat je weer moet snelladen helpt ook mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxunTufn0D4pe1MdAzpW8VZy2Fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ehLIFCZ6nq6BfSPXtmbKaID.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door GadgetFrank op 31-12-2024 19:05 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chupie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:59
Vaarwel Leaf en hallo Niro.

De Leaf heb ik met schade in kunnen inruilen nadat de verzekeringsmaatschappij de schade had vergoed en zo 3 jaar met €1000,- afschrijving kunnen rijden.

Na de nodige proefritten met een aantal EV'S blijkt dat de Leaf echt wel een goede auto is waardoor de Corsa/208/Mini/MG gewoon niet hetzelfde konden bieden wat betreft comfort en gevoel van degelijkheid. Een Niro geeft me dit gevoel wel.

De Niro is nog wat stiller, 3 fase laden is echt fantastisch en niet meer hopen dat die ene Chademo aansluiting bij de snellader het doet/vrij is.

De 360 camera van de Leaf was duidelijk beter en nog wat kleine dingen die wat slimmer waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
@chupie

Heb je dan nog zoveel voor de Leaf teruggekregen? Of simpelweg de schade niet laten herstellen en met de schade ingeruild? Waarde bij totalloss is in iedere geval altijd een stuk hoger, dan wat je inruil krijgt.

Wat is slimmer dan? De Pro-Pilot en Epedal doel je dan op waarschijnlijk? Vanmorgen ook met de Leaf gereden, na een paar daagjes niet. Qua rijeigenschappen en uitrusting, is een Leaf toch echt wel een goede auto. Alleen jammer van de Chadamo, al kun je met goed planning toch het risico minimaliseren dat je bij een kapotte snellader aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chupie
Inderdaad met schade ingeruild.

Ik heb het scherm altijd uit staan en bij de Leaf kwam de info (temperatuur airco en dergelijke) te voorschijn op het lege scherm. Bij de Niro kan het scherm niet volledig, wel op een klok maar dan komt er geen verdere info tevoorschijn.

Slimme functie van de Niro is dan wel weer de mogelijkheid om alleen de bestuurderskant te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Dat is nieuw? Kan het navigatiescherm in de Leaf uitgezet worden? Ik wist niet dat dit mogelijk was: even voor de duidelijkheid, hoe doe je dit dan?

Ik denk dat ik zo'n driver only verwarming toch niet zou gebruiken: de warmtepomp moet hoe dan ook gaan werken, of je nou alleen de bestuurderskant verwarmd of niet? Dus met stoelverwarming en stuurverwarming rijden? Dat is volgens mij nog steeds het zuinigste.

Waarschijnlijk onderschat de verzekeraar de waarde van o.a het batterijpakket? Jouw Leaf zou vol met allerlei deuken kunnen zitten? Als er een functionerend accupakket in zit, in goede staat? Ik weet niet hoe groot de vraag is naar gebruikte batterijpaketten? Echter ik weet dat daar wel soms vraag naar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:55
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:59:
Dat is nieuw? Kan het navigatiescherm in de Leaf uitgezet worden? Ik wist niet dat dit mogelijk was: even voor de duidelijkheid, hoe doe je dit dan?

Ik denk dat ik zo'n driver only verwarming toch niet zou gebruiken: de warmtepomp moet hoe dan ook gaan werken, of je nou alleen de bestuurderskant verwarmd of niet? Dus met stoelverwarming en stuurverwarming rijden? Dat is volgens mij nog steeds het zuinigste.

Waarschijnlijk onderschat de verzekeraar de waarde van o.a het batterijpakket? Jouw Leaf zou vol met allerlei deuken kunnen zitten? Als er een functionerend accupakket in zit, in goede staat? Ik weet niet hoe groot de vraag is naar gebruikte batterijpaketten? Echter ik weet dat daar wel soms vraag naar is.
Volumeknop (lang) ingedrukt houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chupie
Bij de oudere Leaf is het een kwestie van de knop waarmee je de helderheid van het scherm in kunt stellen ingedrukt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chupie
Ik had een 30kw 2017 met een krappe 70% SOH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
chupie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:16:
Bij de oudere Leaf is het een kwestie van de knop waarmee je de helderheid van het scherm in kunt stellen ingedrukt houden.
das bij de nieuwe ook

wel zorgen dat je eerst het scherm op nachtstand hebt staan
anders blijft het backlight aanstaan terwijl het scherm uit staat zeg maar

bugje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@chupie dat is ook mijn ervaring als je een Leaf vergelijkt met een nieuwe Corsa-e. De Leaf rijdt comfortabeler en de software zit beter in elkaar, de displays zijn bij Opel/Peugeot érg kaal.

Het grootste nadeel bij de Leaf zijn het gebrek aan driefasen laden en het wat minder mooie interieur, wat je vaker bij Japanse auto's terugziet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Japanse autofabrikanten gaan meestal voor een conservatief interieur: ik vind dat leer in de Tekna uitvoering van de Leaf wel mooi, maar ben telkens met een microvezeldoek in de weer als ik er een regendruppel op komt. Of dat ik een iemand meegenomen hebt, die dan met zijn natte handen het leer aangeraakt heeft. Dan heb ik daar weer vochtvlekken zitten, welke je wel natuurlijk met een licht vochtige microvezeldoek weg veegt.

Ik denk als je van een Nissan Leaf komt, dat een andere auto vinden die precies hetzelfde biedt? Best lastig zal zijn? Het blijft toch echt een rijk uitgeruste auto en echt met een pedaal rijden? De Leaf is een van de weinige EV's, die dan ook volledig tot stilstand komt. Bij veel andere EV's zul je alsnog met de voetrem moeten remmen. En Pro-Pilot is ook niet verkeerd....

Geen irritante piepjes van de lane assist: een trilling in stuur, vind ik fijner en daarom schakel ik die veiligheidssystemen ook niet uit. Maar Hyundai schijnt dan irritant te gaan piepen.... ja dan had ik het misschien ook uitgeschakeld. Nissan heeft dus ook veel goed met de Leaf gedaan. De toekomst leert het, of ze nog iets met die accupakketen gaan doen? Die nu massaal kapot gaan, omdat natuurlijk niet iedere Leaf bestuurder als een opa rijdt en snelladen vermijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chupie
MathiasMetzger schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:59:

De auto was niet total loss helaas (anders had ik het aankoopbedrag terug gehad), geen idee wat men er mee gedaan heeft. Vermoedelijk zo de handel in of naar het buitenland.

Ik heb nog aangeboden de originele velgen met all weathers er onder te zetten maar ook dat hoefde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:52
@chupie welk bouwjaar en welke accu niro heb jij?
Bij het zoeken naar een logische opvolger kwam ik ook bij de e-niro uit, maar daar werd ik minder enthousiast van toen ik ergens las dat die ook maar een 1-fase lader heeft. Nu vraag ik me af of dat er bouwjaar/accu kan verschillen.
Is er uberhaupt een site waar ik zulke informatie betrouwbaar kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
hier op ev database bij de eerste niro 64kwh:

https://ev-database.org/nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh

laadvermogen AC 7,2kW, dat is 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
En hier bij de '21-'22 niro ook:

https://ev-database.org/nl/auto/1338/Kia-e-Niro-64-kWh

Alleen de '20-'21 geeft aan dat hij 11kW AC kan laden:

https://ev-database.org/nl/auto/1260/Kia-e-Niro-64-kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:25

ITsEZ

parttime all-rounder

DaanTriple7 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:44:
Bij het zoeken naar een logische opvolger kwam ik ook bij de e-niro uit, maar daar werd ik minder enthousiast van toen ik ergens las dat die ook maar een 1-fase lader heeft. Nu vraag ik me af of dat er bouwjaar/accu kan verschillen.
De Niro heeft pas vanaf 2020 een 3-fase lader gekregen, en afhankelijk van de editie die je kocht was het zelfs een optie. Bijvoorbeeld de comfortline van 2021 heeft nog steeds geen standaard 3-fase lader. Je kan dit het beste gewoon even checken bij een proefrit of nakijken of de optie lijst van Kia. Overigens zou ik sowieso voor de 2020 gaan, behalve 3-fase heeft die bijvoorbeeld ook een groter en mooier afgewerkt scherm.

Je kan het soms ook aan de fiscale waarde zien https://www.kia.com/conte...-prijslijst-januari20.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door ITsEZ op 03-01-2025 09:49 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ah balen, die heeft een overschrijding van m'n SEPP max nieuwwaarde van 45k. En de dynamic vind ik niet luxe genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:25

ITsEZ

parttime all-rounder

DaanTriple7 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:53:
Ah balen, die heeft een overschrijding van m'n SEPP max nieuwwaarde van 45k. En de dynamic vind ik niet luxe genoeg.
SEPP bestaat toch niet meer, scheelt dat even ;)

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Klopt, maar ik zit er wel 3 jaar aan vast als ik er niets van wil terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Goh bij mijn headunit was ruim 2 uur lang het geluid weg: nog nooit zo rustig in de auto geweest. Schijnt een bug te zijn met Apple CarPlay, dus fix zich waarschijnlijk wel vanzelf en andere headunit resetten.

https://www.reddit.com/r/...from_bluetooth/?rdt=46647

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chupie
DaanTriple7 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 07:44:
Ik heb voor een 40kwh gekozen ivm het gewicht. Het is een dynamic uitvoering.

Enerzijds wel jammer dat het een andere bandenmaat is omdat ik nu niets meer aan de set all weathers heb van de Leaf, anderzijds heeft de Niro wel weer een gebruikelijke bandenmaat waardoor er meer keuze is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGNaWhMySx1BFV1wOOIT3KbH0Tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5WJI6KZOOlSzeMzymyN0E5j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgXxkTVJBPQrV0tWlz8azFfSaBI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHoP6mIgFivjCwdySXrVlLG1.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanmorgen vanuit Heerlen naar Barendrecht gereden: ik wist dat dit een behoorlijke uitdaging zou gaan worden, met een buitentemperatuur van een paar graden. Dus rijden met verwarming uit was geen optie, zodoende kwam ik ondanks dat ik de korte route van circa 182km i.p.v. de snelste route die 198km geweest zou zijn. Ik kwam wederom langs Baarle Nassau, altijd leuk om te zien.

Uiteindelijk kwam ik met 9% aan in Barendrecht: daar heb ik 19.91kWh geladen, wat betekent dat ik de terugreis met een SoC van circa 65% moest beginnen. In de zomer zou dat voldoende zijn geweest om thuis te komen, want dan zou ik ook met een hogere SoC aangekomen zijn op de bestemming. Echter in de winter ligt het energieverbruik een stuk hoger helaas.

Ik was gestopt bij Lidl Geel in België om te (snel)laden, in eerste instantie wilde ik nog naar de frituur. Maar Lidl medewerkers liepen langs en beweerde, dat de poort om 20:30 dicht zou gaan? Dus ik heb als eerst 1.74kWh ofzo geladen, waarna ik in lichte paniek mijn auto van het terrein van Lidl reed. Omdat ik niet wist wat te doen? Ben ik eerst even langs de weg gaan wachten? Met 19% was ik sowieso niet ver gekomen.

Na een minuut of 10 werd mij duidelijk, dat die poort helemaal niet dicht ging. Want ik zag ook nog dat een vrachtwagen, de parkeerplaats van Lidl opreed. Hoe dan ook: de onzekerheid was een feit, dus ik heb enkel tot 42% geladen en had toen 102km rijbereik met verwarming aan. Ik moest 90km rijden, alleen gaandeweg kwam ik tot de conclusie: dit ga ik nooit redden, als ik niet de verwarming uit zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFlCS5uFt7v50GR6My1vloMiueA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWdU6jJRpcDJ2PR7kvFC84z4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uaFFzOAEABcFCMUL1R8H_g5KNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUFgMQZFo5NgPiX8ZuOevc1n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAXUzXcFWsOLw2wKf3RxeeSCJec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CK0ODIY5Rw7PCNT6wg3M5Epl.jpg?f=fotoalbum_tile

De laatste 50km ofzo, was dan ook zeer stressvol: ik had het enorm koud, moest mijn snelheid aanpassen zodat het energieverbruik lager kwam te liggen. Werd door iedereen en zelfs vrachtwagens ingehaald, kortom niet bepaald een pretje. Maar ik heb het toch weer mooi gehaald en deze keer, meer stroom over dan de laatste keer dat ik de grenzen zo opzocht.

Dat komt omdat ik echt alles eraan gedaan heb, om het energieverbruik omlaag te krijgen. Ik zie het altijd als uitdaging, om de GoM te verslaan. Maar ik weet ook dat wanneer je meer km's moet rijden, dan je aan rijbereik hebt? Zelfs met de reserve ga je dat niet redden, als je niet tijdig je energieverbruik omlaag brengt.

Dus ik respecteer de GoM wel, maar als die zegt dat je 55km's kunt rijden en je moet nog 50km over de autosnelweg? Dan moet je niet plankgas gaan geven, maar zorgen dat je snelheid niet hoger ligt dan 90km/u. Daarom rij ik ook door België: buiten de bebouwde kom is 70km/u i.p.v. 80km/u in Nederland, dus dat bespaart stroom. Wel ten koste van een langere reistijd, maar dat heb ik er voorover.

Waarschijnlijk had ik de snelste route van 198km's sowieso niet gehaald, want uitsluitend over de autosnelweg verbruikt aanzienlijk meer stroom. Dus ik neem dan meestal een kortere route en de plaspauze op de heenweg, was bij een autodealer die Mercedes Benz autos verkocht _O-

Bij voorkeur doe ik ook niet snelladen en de keuze om dit bij Lidl Geel te doen, is omdat die snelladers beperkt zijn op 20kW. Dan sta je er een halfuurtje i.p.v. 15 minuten, maar het zorgt er wel voor dat je accupakket niet teveel opwarmt. Naja en nu heeft mijn Leaf 8x aan een Chadamo gehangen, dus een sessie extra vanwege de paniek.

Ik vind alleen dit niets zegt, want je had een paar jaar geleden nog veel triple chargers die op 20kW beperkt waren. Omdat je toen nog gratis kon laden, maar dat heeft voor de Leaf een bijkomende voordeel dat de temperatuur in het accupakket niet rap oploopt. Ergens vind ik het nog steeds jammer, dat je niet de laadsnelheid vanuit de auto kunt instellen. Want ik ben zeker dat ik niet de enige ben die erg zuinig op het accupakket is.

[ Voor 11% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 10:33 . Reden: Paar spelfouten en stukje over snelladen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Wanneer de Leaf accu <18 graden is dan beperkt het BMS sowieso de snellaadsnelheid.
Van snelladen wordt je accu wat warmer hetgeen betekent dat er meer energie uit gehaald kan worden dan wanneer de accu bijvoorbeeld 5 graden is.

@MathiasMetzger ik snap je krampachtige angst tegen af en toe snelladen niet. Ik zou nooit gaan zitten kou lijden of met beslagen ramen gaan rijden om vervolgens langs snelladers te rijden...

Ik denk dat je je accu meer martelt door 'm vaak tot onder 20% SoC te ontladen!

Knip

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 04-01-2025 12:15 . Reden: Dat had ook anders verwoord kunnen worden.... ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
De ramen waren in ieder geval niet beslagen: als je denkt dat zo was? Dan heb je dat dus fout, want dat is gisteren niet gebeurd. Daar zet ik gewoon de ventilatie voor aan, aangezien dat niet echt meer stroom verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Om op de post van @Hemmik terug te komen, over de pech met zijn Leaf met extender. Dat is wel een boel pech, ik kan me goed voorstellen dat je dan geen vertrouwen meer hebt in je auto :/ . Nu ga ik het een beetje 'jinxen', maar wilde laten weten dat het op zich ook wel goed kan gaan.

Wij hebben een 2018 Leaf met 45 kWh extender en CCS upgrade. Hiermee hebben we al meerdere roadtrips gehad, in de zomer van 2022 naar Polen wat nog best een avontuur was want laden bij Tesla was er niet bij, ook niet in Duitsland. Het jaar erop wat dichter bij huis net onder Denemarken, en afgelopen jaar twee keer naar Zwitserland.

De rit naar Polen was nog echt een gedoe, zowiezo moet je altijd de auto aanlaten als je wil laden op CCS maar wat ook vaak gebeurde was met al die verschillende type laders, dat de auto in de stress schoot op het moment dat je de plug er in duwde. Dan moest je even de 12V accu los trekken en opnieuw proberen. Dus ik stond eigenlijk altijd met open motorkap te laden, dat gaf wel wat fronsende blikken van omstanders :)

De trips van vorig jaar naar Zwitserland gingen een stuk beter na een software update van Muxsan en bij de laatste trip was ook het laatste probleem opgelost, als je hem niet op tijd bij 80% afsloot, 'knalde' hij hard uit met alle toeters en bellen 'No power'. Dan moest je weer de 12V los trekken om hem te resetten. Nu vlakt ie mooi af bij het opladen tot de pak hem beet 85%.

Bij deze road trips reden we altijd samen met een ander gezin die een Tesla Model 3 LR hebben en in de praktijk merkte we dat we amper trager waren. Waar de Tesla natuurlijk sneller laadde met een piek van tegen de 200 kW dat snel weer terug liep, ging de Leaf in een rechte streep van 80 naar 90 kW tot de 80%. Toch was de Tesla natuurlijk sneller, maar je zag wel dat wij dan vaak na de pauze nog een paar minuten op de Leaf aan het wachten waren, de Tesla rijders was het andersom, zat de auto nog een paar minuten op hun te wachten.

Volgend jaar willen we een Noorwegen, echter nu er geen support meer is op de auto, moet ik nog even goed nadenken wat verstandig is. Het liefst rijd ik de auto natuurlijk gewoon 'op' maar als er problemen zijn met de accu's of lader, is dat wel een ding. Plan voor nu is gewoon ruim van tevoren een goede stresstest uitvoeren en misschien als backup plan een tijdelijke auto ruil doen met vrienden die op dat moment niet op vakantie zijn. Maar goed, iets om nog wat nachtjes over wakker te liggen :)

Overigens hebben we ook wel wat gedoe gehad met de auto, maar gelukkig niets al te ernstigs. We hadden eerst een 17.6 kWh extender, deze kreeg al gauw last van plotseling wegvallende capaciteit vanwege onbalans tussen de cellen. De e-golf refurbished cellen bleken niet allemaal goed te zijn. We kregen gelukkig een goede deal bij de upgrade naar de 45 kWh extender. De extra range die dat bood, gaf wel een boel comfort. We hebben familie in Belgie wonen, nu was het wel luxe dat je gewoon op een lading die 360 km op en neer kon rijden, zelfs in de winter.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
@budi als je bedenkt hoeveel stress het mij al oplevert, wanneer iemand mij tegenstrijdig informatie verteld? Dan kun je wel voorstellen dat ik waarschijnlijk naast het ongemak, ook de nodige bezoekjes nodig zou hebben aan de psycholoog. De motorkap van de Leaf heb ik hooguit 1x geopend, om een beetje ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Gisteren was het geluid trouwens weer terug, dus dat was wel fijn. Schijnbaar een CarPlay bug, want met Android Auto nog nooit meegemaakt.

Overigens die struggles van inruilen of niet inruilen? Dat speelt bij mij ook enorm: want je weet niet wat je ervoor terug komt? Bijna iedereen is wel positief over zijn eigen auto, dus het gras is altijd groener bij de buren. Bij de Leaf hoor je echter voornamelijk over problemen met het accupakket, terwijl je bij andere EV's over hele andere problemen leest.

PS gisteren heb ik precies zo'n afstand gereden: in de zomer red ik dat dus, door simpelweg op de bestemming te laden. Dan heb ik weer voldoende rijbereik om thuis te raken, alleen in de winter is dat een ander verhaal. Of ik had tot 20 uur inplaats van 18 uur moeten blijven. Maar dan was ik nog later thuis geweest.

Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk binnen het rijbereik van de Leaf te blijven: maar als het moet, ben ik ook niet bang om de grenzen op te zoeken. Want een ander ding bij mij is, dat het opnieuw moeten plannen enorm veel stress oplevert. Waar ga je laden? Wat kost het etc? Werken de Chadamo laders etc? Dat risico wil ik niet nemen, als ik weet dat er nog genoeg stroom in het accupakket zit om thuis te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:50:
@budi als je bedenkt hoeveel stress het mij al oplevert, wanneer iemand mij tegenstrijdig informatie verteld? Dan kun je wel voorstellen dat ik waarschijnlijk naast het ongemak, ook de nodige bezoekjes nodig zou hebben aan de psycholoog. De motorkap van de Leaf heb ik hooguit 1x geopend, om een beetje ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Gisteren was het geluid trouwens weer terug, dus dat was wel fijn. Schijnbaar een CarPlay bug, want met Android Auto nog nooit meegemaakt.
Zo eng is die motorkap niet hoor, vergeet niet dat we hier op Tweakers zitten bovendien :+ . Ik heb wel eens zelf mijn 12V accu vervangen, dat is prima te doen bij de Leaf. Maar verder dan dat ga ik ook niet hoor :)
Overigens die struggles van inruilen of niet inruilen? Dat speelt bij mij ook enorm: want je weet niet wat je ervoor terug komt? Bijna iedereen is wel positief over zijn eigen auto, dus het gras is altijd groener bij de buren. Bij de Leaf hoor je echter voornamelijk over problemen met het accupakket, terwijl je bij andere EV's over hele andere problemen leest.
Los van de accu is het ook een fijne auto verder. Super betrouwbaar, rijdt lekker, nogmaals los van de accu zijn er geen bekende dingen die stuk gaan. Of doordat de accu dus niet altijd lang genoeg mee gaat, komen die niet aan het licht, dat kan ook :) Maar neem even de Zoe als voorbeeld waarvan vaak na zo'n 150k een kogellager stuk gaat in de motor of aandrijf as er van, ik weet niet precies, maar dat als je hem dus serviced bij de dealer, de hele motor vervangen moet worden. Gelukkig zijn er ook wel bedrijfjes die het kunnen oplossen.
Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk binnen het rijbereik van de Leaf te blijven: maar als het moet, ben ik ook niet bang om de grenzen op te zoeken. Want een ander ding bij mij is, dat het opnieuw moeten plannen enorm veel stress oplevert. Waar ga je laden? Wat kost het etc? Werken de Chadamo laders etc? Dat risico wil ik niet nemen, als ik weet dat er nog genoeg stroom in het accupakket zit om thuis te komen.
Als je verder tevreden bent over de auto, kun je overwegen voor zo'n Chademo naar CCS adapter te gaan? Dan is de grootste zorg, onderweg kunnen laden, een stuk minder geworden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Tja, bij mij beslaan de ramen al na ca 10 minuten rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hunegaart schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:50:
Tja, bij mij beslaan de ramen al na ca 10 minuten rijden
Misschien moet je ze eens schoonmaken van binnen? Wanneer ik luchtstroom op voorruit hebt gericht, dan is dat vaak voldoende om te voorkomen dat ze beslagen raken. Niet altijd natuurlijk, maar daarvoor is inderdaad de airco handig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
budi schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:52:
Om op de post van @Hemmik terug te komen, over de pech met zijn Leaf met extender. Dat is wel een boel pech, ik kan me goed voorstellen dat je dan geen vertrouwen meer hebt in je auto :/ . Nu ga ik het een beetje 'jinxen', maar wilde laten weten dat het op zich ook wel goed kan gaan.

Wij hebben een 2018 Leaf met 45 kWh extender en CCS upgrade. Hiermee hebben we al meerdere roadtrips gehad, in de zomer van 2022 naar Polen wat nog best een avontuur was want laden bij Tesla was er niet bij, ook niet in Duitsland. Het jaar erop wat dichter bij huis net onder Denemarken, en afgelopen jaar twee keer naar Zwitserland.

De rit naar Polen was nog echt een gedoe, zowiezo moet je altijd de auto aanlaten als je wil laden op CCS maar wat ook vaak gebeurde was met al die verschillende type laders, dat de auto in de stress schoot op het moment dat je de plug er in duwde. Dan moest je even de 12V accu los trekken en opnieuw proberen. Dus ik stond eigenlijk altijd met open motorkap te laden, dat gaf wel wat fronsende blikken van omstanders :)

De trips van vorig jaar naar Zwitserland gingen een stuk beter na een software update van Muxsan en bij de laatste trip was ook het laatste probleem opgelost, als je hem niet op tijd bij 80% afsloot, 'knalde' hij hard uit met alle toeters en bellen 'No power'. Dan moest je weer de 12V los trekken om hem te resetten. Nu vlakt ie mooi af bij het opladen tot de pak hem beet 85%.

Bij deze road trips reden we altijd samen met een ander gezin die een Tesla Model 3 LR hebben en in de praktijk merkte we dat we amper trager waren. Waar de Tesla natuurlijk sneller laadde met een piek van tegen de 200 kW dat snel weer terug liep, ging de Leaf in een rechte streep van 80 naar 90 kW tot de 80%. Toch was de Tesla natuurlijk sneller, maar je zag wel dat wij dan vaak na de pauze nog een paar minuten op de Leaf aan het wachten waren, de Tesla rijders was het andersom, zat de auto nog een paar minuten op hun te wachten.

Volgend jaar willen we een Noorwegen, echter nu er geen support meer is op de auto, moet ik nog even goed nadenken wat verstandig is. Het liefst rijd ik de auto natuurlijk gewoon 'op' maar als er problemen zijn met de accu's of lader, is dat wel een ding. Plan voor nu is gewoon ruim van tevoren een goede stresstest uitvoeren en misschien als backup plan een tijdelijke auto ruil doen met vrienden die op dat moment niet op vakantie zijn. Maar goed, iets om nog wat nachtjes over wakker te liggen :)

Overigens hebben we ook wel wat gedoe gehad met de auto, maar gelukkig niets al te ernstigs. We hadden eerst een 17.6 kWh extender, deze kreeg al gauw last van plotseling wegvallende capaciteit vanwege onbalans tussen de cellen. De e-golf refurbished cellen bleken niet allemaal goed te zijn. We kregen gelukkig een goede deal bij de upgrade naar de 45 kWh extender. De extra range die dat bood, gaf wel een boel comfort. We hebben familie in Belgie wonen, nu was het wel luxe dat je gewoon op een lading die 360 km op en neer kon rijden, zelfs in de winter.
Als je ook CCS kan laden is Noorwegen heel goed te doen, ben vorig jaar met mijn RWD 3 naar de noordkaap gereden ergens eind juni. 7000km in 9 dagen. Langste afstand dat er niks te laden was was ergens 150km richting het noorden. Dat is in alle gevallen prima te overbruggen in elk geval :)

Wat betreft de betrouwbaarheid, in elk geval zorgen voor een goede pechhulp met repatriëring naar NL lijkt me voor de gemoedsrust prettig, verder zou ik me er weinig over bezorgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Goh ik denk dat mijn 12v batterij binnenkort de geest begint te geven: ik stel het vervangen natuurlijk zo lang mogelijk uit, maar feit dat de buitenspiegels laatst al moeilijk begonnen te doen met inklappen. En dat ik in Leafspy een behoorlijk laag voltage zag van 11.44v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhhRkrG8l8kmOY8nYUdD_bQAQU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AD2MhSUg7iKO97nmgCiNcr5s.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het rijden zag ik dat het voltage 14.56v de was en dat betekent dat de 12v accu bijgeladen werd: echter toen ik bij de laadpaal kwam, zakte het voltage van de 12v accu weer gauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TxO_fbT5PCQqR-W15ra7z3VJW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JL4CMIRYbKOgEsb2X7SeUVOM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://www.awaccu.nl/images/ontladingstabel.jpg

11.92v is ook niet veel beter: je vindt tabellen online, die aantonen dat je 12v accu dan nog maar 40% vol is. Nu maar hopen dat ik er toch de winter mee door kom, want ik kan er natuurlijk wel een andere 12v accu in gooien? Schijnbaar heel makkelijk en niet zo duur? Alleen ik zie daar geen reden toe, zolang de auto blijft rijden. Ik heb wel de voorzorgsmaatregel genomen, om de automatische buitenspiegels uit te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 12:20
Sinds Nissan ons op een andere server heeft gezet, kan ik zelfs climate control van op afstand terug aanzetten op mijn 30kW Leaf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:36:
Goh ik denk dat mijn 12v batterij binnenkort de geest begint te geven: ik stel het vervangen natuurlijk zo lang mogelijk uit, maar feit dat de buitenspiegels laatst al moeilijk begonnen te doen met inklappen. En dat ik in Leafspy een behoorlijk laag voltage zag van 11.44v

[Afbeelding]

Tijdens het rijden zag ik dat het voltage 14.56v de was en dat betekent dat de 12v accu bijgeladen werd: echter toen ik bij de laadpaal kwam, zakte het voltage van de 12v accu weer gauw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

11.92v is ook niet veel beter: je vindt tabellen online, die aantonen dat je 12v accu dan nog maar 40% vol is. Nu maar hopen dat ik er toch de winter mee door kom, want ik kan er natuurlijk wel een andere 12v accu in gooien? Schijnbaar heel makkelijk en niet zo duur? Alleen ik zie daar geen reden toe, zolang de auto blijft rijden. Ik heb wel de voorzorgsmaatregel genomen, om de automatische buitenspiegels uit te zetten.
Jup, bij mij ook geen klappende spiegels meer. Is inderdaad een klusje van niets en gewoon online te bestellen. Ik moet er alleen even aan denken om dit te doen.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Jup, bij mij ook geen klappende spiegels meer. Is inderdaad een klusje van niets en gewoon online te bestellen. Ik moet er alleen even aan denken om dit te doen.........
Wil je laten weten hoe het gegaan is? Ik had online al gekeken: ben echt blij dat er geen stop-start systeem in zit, want dat zijn altijd hele dure accus.

PS heb je die automatisch inklapbare buitenspiegels al uitgeschakeld? Want als ze niet uitklappen, dan heb je echt een groot probleem. Ik had een paar weken geleden al dat ze moeilijk begonnen te doen, dus heb het zo snel mogelijk uitgeschakeld.

[ Voor 21% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-01-2025 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
Geen idee welke versie van de Leaf jullie hebben maar ik heb deze gekocht en geïnstalleerd eind augustus in mijn 30kW versie. Hoe los te koppelen staat volgens mij in het boekje maar is gewoon zwart (-) losmaken, rood (+) losmaken, beugel losmaken, batterij vervangen, beugel vastmaken, rood bevestigen en uiteindelijk zwart terug bevestigen. Voor dit had ik nooit meer dan enkel koelvloeistof vervangen gedaan dus is echt simpel werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Horla schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:12:
Geen idee welke versie van de Leaf jullie hebben maar ik heb deze gekocht en geïnstalleerd eind augustus in mijn 30kW versie. Hoe los te koppelen staat volgens mij in het boekje maar is gewoon zwart (-) losmaken, rood (+) losmaken, beugel losmaken, batterij vervangen, beugel vastmaken, rood bevestigen en uiteindelijk zwart terug bevestigen. Voor dit had ik nooit meer dan enkel koelvloeistof vervangen gedaan dus is echt simpel werkje.
Net ook inderdaad gekeken hoe het zou moeten gaan: inderdaad niet erg moeilijk.

Ik heb nog nooit een 12v accu hoeven te vervangen: met de benzineauto reed ik bewust geen korte stukjes, maar met de EV doe ik dat gewoon. Alleen als het goed is doet de Leaf de 12v accu ook bijladen, terwijl de auto geparkeerd staat. Dan zie je een van de blauwe lampjes knipperen.

Wel goedkoop die 12v accu welke jij besteld heb: bij Winparts, zag ik voor rond de € 80 a € 90 maar een heb je een Bosch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Net ook inderdaad gekeken hoe het zou moeten gaan: inderdaad niet erg moeilijk.

[YouTube: Nissan Leaf 12v Battery Swap]
[...]
Waarom bestaat hier uberhaupt een (hele lange) video over?
De accu zit vol in het zicht onder de motorkap en zit enkel vast met een klem en de twee accupolen. Precies even simpel als bij iedere andere auto.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:24:
[...]
Wel goedkoop die 12v accu welke jij besteld heb: bij Winparts, zag ik voor rond de € 80 a € 90 maar een heb je een Bosch.
Varta is bij mijn weten een gekend en goed merk. Bestaat al meer dan 100 jaar dus ze zullen wel iets goed doen zeker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
MadMarky schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:42:
[...]

De accu zit vol in het zicht onder de motorkap en zit enkel vast met een klem en de twee accupolen. Precies even simpel als bij iedere andere auto.
Omdat niet iedereen even technische aangelegd is? En het eventueel views scoort? Ook willen kijkers waarschijnlijk even zien hoe het gedaan wordt, zo dat ze kunnen oordelen of ze dat zelf zouden kunnen? Ik vind het in ieder geval fijn dat dit soort videos er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Wil je laten weten hoe het gegaan is? Ik had online al gekeken: ben echt blij dat er geen stop-start systeem in zit, want dat zijn altijd hele dure accus.

PS heb je die automatisch inklapbare buitenspiegels al uitgeschakeld? Want als ze niet uitklappen, dan heb je echt een groot probleem. Ik had een paar weken geleden al dat ze moeilijk begonnen te doen, dus heb het zo snel mogelijk uitgeschakeld.
Mwa probleem, dan moet je ze tijdens het uitklappen even helpen. Ik heb het inderdaad uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Het is een eitje
Vorig jaar de mijne vervangen voor een iets grotere van Bosch
Mijn vrouw (verpleegster) zou het kunnen
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
DaanTriple7 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Mwa probleem, dan moet je ze tijdens het uitklappen even helpen. Ik heb het inderdaad uitgezet.
Naar mijn weten kun je heel vaak achter elkaar op het open/sluit knopje van de buitenspiegels drukken, dan gaan ze beetje voor beetje open. Maar dat is een beetje een noodoplossing.

Overigens als je de ruitenwissers op een hoger standje zet, dan wordt de 12v accu extra bijgeladen. Dit heb ik net voor de zekerheid ook gedaan, omdat ik hoop dat ik nog eventjes vooruit kan met die 12v accu. Het schijnt dus zo te zijn, dat in tegenstelling tot een ICE: die 12v accu niet altijd voldoende bijgeladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
[...]
De video waar naar gelinkt wordt is inderdaad veel langer dan nuttig is.
Een korte video of uitleg met plaatjes daarentegen kan veel mensen helpen.
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:04:
[...]
Overigens als je de ruitenwissers op een hoger standje zet, dan wordt de 12v accu extra bijgeladen.
Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:24
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Naar mijn weten kun je heel vaak achter elkaar op het open/sluit knopje van de buitenspiegels drukken, dan gaan ze beetje voor beetje open. Maar dat is een beetje een noodoplossing.

Overigens als je de ruitenwissers op een hoger standje zet, dan wordt de 12v accu extra bijgeladen. Dit heb ik net voor de zekerheid ook gedaan, omdat ik hoop dat ik nog eventjes vooruit kan met die 12v accu. Het schijnt dus zo te zijn, dat in tegenstelling tot een ICE: die 12v accu niet altijd voldoende bijgeladen wordt.
De accu wordt inderdaad niet voldoende bijgeladen. Bij mijn ICE met start/stop systeem is dat trouwens ook het geval (maar wel aanzienlijk minder dan bij de Leaf). Daarom gooi ik beide auto's nu eenmaal per maand even een paar uur aan de druppellader. Dan worden de accu's in ieder geval periodiek een keer helemaal volgeladen. Ik gebruik hiervoor een CTEK lader en daar zit een connector bij die je aan je accu vast kunt maken. Dus dan is het gewoon een kwestie van connector koppelen en laden maar. Voor de andere auto heb ik er los zo'n connector bij besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silvanverschuur
Opxah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:24:
[...]

De video waar naar gelinkt wordt is inderdaad veel langer dan nuttig is.
Een korte video of uitleg met plaatjes daarentegen kan veel mensen helpen.

[...]

Wat @MathiasMetzger zegt klopt. Mocht je zelf een USB lader met display (voltage) hebben liggen dan kun je dit zelf testen. Zodra je de ruitenwissers aanzet, schiet het voltage omhoog naar > 14V. De motoren van de ruitenwissers vebruiken veel stroom en daarom moet de 12V accu bijgeladen worden anders zou hij zo leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Opxah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Ja hier: ik heb het zelf niet in de gaten gehouden. Wel heb ik thuis ergens zo'n USB Adapter liggen, waar je ook het voltage van de 12v accu kunt aflezen. Die gebruik ik echter niet, omdat die dingen van twijfelachtige kwaliteit zijn.

Voor mij zijn dit puur indicaties: een lader en dergelijke ga ik niet aan de 12v accu hangen. Ik ben van mening dat een auto en ook EV, gewoon zelf goed zorg moet kunnen dragen voor zo'n 12v accu. Met een multimeter ga ik dan ook niet aan de slag: wat Leafspy zegt, dat geloof ik wel.

Belangrijkste voor mij is echter dat de auto gewoon blijft rijden: zolang dat het geval is, dan ga ik ook niet de 12v accu vervangen. Voor hetzelfde geld gaat ie nog een jaar mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit soort kleine en goedkope klusjes zou ik niet uitstellen. Is je die €80,- het waard om een ochtend dat je weg wil niet weg te kunnen? (Of als je 300km van huis staat for that matter)

Het issue zit namelijk niet in het bijladen van de accu, maar gewoon in de slijtage van de accu. De Leaf laadt elke 24 uur zijn 12V even bij, geparkeerd, aan de stekker, niet aan de stekker, elke 24u.

Dat kan te weinig zijn als je accu aan het einde van zijn leven begint te raken, en dan kan je niet meer starten, er is een beetje 12V nodig om de precharge contactors te sluiten en daarna de contactors te sluiten. Dan pas gaat de auto de 12V bijprikken na een opstart.

Ik had altijd een boosterpack bij me om te voorkomen dat ik zou "stranden" als ik een lampje liet branden, of mijn accu "dood" was.

Met dagelijks lange ritten was het op +- 150.000km tijd voor een nieuwe accu, duidelijk gemaakt door direct na uitschakelen lage voltages, maar werd bij mij acuut duidelijk door allerlei systemen die begonnen te bokken nadat ik geparkeerd had na een rit van 200km, 3 minuten uitgestapt ben om wat op te pikken, weer instapte, en de E-Pedal die niet wilde, en pas na enkele minuten weer blij was. En ook heel kenmerkend was dat als ik de rem intrapte terwijl de auto uit was, de interieurverlichting dimde.

Dan is 2-3 dagen wachten op een nieuwe accu ineens lang hoor, met elke keer dat je in wil stappen hopen dat ie nog open gaat, en nog start en je niet de "boost of shame" moet doen, of als je geen booster hebt, iemand moet vragen om je even te komen starten. Kost allemaal tijd, energie, moeite, en het gebeurt altijd als je nét even haast hebt, of niet bij je huis in de buurt bent.
Of kostentechnisch vervelender, dat je op vakantie afgesleept wordt naar een lokale garage en die accu van €80 ineens €180 kost omdat je nog even wilde wachten :+

TL:DR: vervangen die hap, je bespaart er niks mee door het uit te stellen, en loopt alleen maar risico om in de kou te staan als je binnen in je warme auto wil zitten en onderweg wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Dan is 2-3 dagen wachten op een nieuwe accu ineens lang hoor, met elke keer dat je in wil stappen hopen dat ie nog open gaat, en nog start en je niet de "boost of shame" moet doen, of als je geen booster hebt, iemand moet vragen om je even te komen starten. Kost allemaal tijd, energie, moeite, en het gebeurt altijd als je nét even haast hebt, of niet bij je huis in de buurt bent.

TL:DR: vervangen die hap, je bespaart er niks mee door het uit te stellen, en loopt alleen maar risico om in de kou te staan als je binnen in je warme auto wil zitten en onderweg wil zijn.
Eerlijk gezegd zou ik in het geval dat de auto daadwerkelijk een lege 12v accu heeft? Ook gewoon met het openbaar vervoer naar het werk kunnen gaan, dus in die zin zie ik geen reden het nu al te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iejjULgJzBUhE_crSqaP59bp3hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq1SgnAlf8qqbt1JV0cNI741.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk zo staat de Leaf er nu bij: als de key less entry werkt, want net heb ik de kofferbak even open gemaakt. Dan ga ik er voor de goede orde ook vanuit? Dat de auto dan ook gewoon start. Voorzorgmaatregelen heb ik echter toch genomen, omdat ik weet dat het automatisch in en uitklappen van de buitenspiegels problemen kan opleveren in dit jaargetijde.

Weet je als ik echt afhankelijk was van de auto en er dus geen alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar waren? Dan zou ik natuurlijk nu al die 12v accu gaan vervangen, in dat opzicht heb je natuurlijk wel gelijk hoor. Als ik zeker wist dat ik nog 5 jaar in de Leaf zou gaan rijden? Waar ik erg over twijfel? Eigenlijk wil ik geeneens de SEPP tijd volmaken, want terwijl ik hem volgens die voorwaarde nog 1 jaar en 4 maanden dien te houden? Vanaf april zou ik dan € 666 SEPP terug moeten betalen :X

De restwaarde zakt in de tussentijd enorm: soms denk ik er weleens over na, als ik een halfjaar geen auto rij. En hem dus verkoop i.p.v. inruilen? Dan zou ik nu een hogere restwaarde krijgen en over een halfjaar, kan ik dan goedkoper een andere EV kopen. Want die enorme afschrijving hebben andere EV's net zo goed. Alleen echt een optie is dat niet....

Een paar dagen met de bus of fiets: ik heb er eentje in de souterrain staan. Dat zou eigenlijk geen probleem zijn en zodoende, zou het ook niet erg zijn als ik een paar dagen op een nieuwe 12v accu moet wachten. Ik heb vroeger weet ik hoeveel onderdelen preventief vervangen: maar nog nooit een 12v accu! Gelukkig is dat bij de Leaf niet zo spannend, maar moderne benzineautos hebben allemaal een stop-start accu.

Mijn vrouw is nu ook gewoon met de bus naar werk: de Leaf staat immers op zomerbanden en vandaag hoef ik niet te werken, dus dan ga ik ook niet op pad met de auto. PS ik heb begrepen dat een 12v accu bij 10.5v gewoon dood/kapot is, dus bij 11.44v zal hij nog voor 15% geladen zijn geweest. Misschien ook verstandig om nu de app van de auto zo min mogelijk te gebruiken, want ook dat zou 12v accus bij EV's leeg kunnen trekken.

Ik kon wel zien, dat de 12v accu gewoon nog geladen werd en na een ritje van km of 10 ook wat voller was. Alleen ik krijg een beetje het idee, dat EV's soms een beetje laat met het bij laden beginnen. Want een booster of acculader, zou natuurlijk niet nodig moeten zijn? De DC naar DC converter, die laad de 12v zelf bij. Ook bij stilstand: dat heb ik al eens gezien, dan gaat een blauw lampje knipperen.

TL:DR:

Wij zijn niet afhankelijk van de auto, maar het is puur een luxe vervoermiddel voor ons. De afstand naar werk is geeneens 7km en zodoende krijg ik dus ook geen reiskostenvergoeding. Er gaat zelfs een directe bus naar mijn werk, dus dat is eigenlijk allemaal geen probleem.

Ik ben sowieso geen fan ervan om maar vanalles preventief te vervangen: dat is puur een verdienmodel van de stealers, die vervangen ook je ruitenwissers terwijl ze nog prima vele jaren mee kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 09-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
MathiasMetzger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik in het geval dat de auto daadwerkelijk een lege 12v accu heeft? Ook gewoon met het openbaar vervoer naar het werk kunnen gaan, dus in die zin zie ik geen reden het nu al te doen.

[Afbeelding]

Kijk zo staat de Leaf er nu bij: als de key less entry werkt, want net heb ik de kofferbak even open gemaakt. Dan ga ik er voor de goede orde ook vanuit? Dat de auto dan ook gewoon start. Voorzorgmaatregelen heb ik echter toch genomen, omdat ik weet dat het automatisch in en uitklappen van de buitenspiegels problemen kan opleveren in dit jaargetijde.

Weet je als ik echt afhankelijk was van de auto en er dus geen alternatieve vervoersmiddelen beschikbaar waren? Dan zou ik natuurlijk nu al die 12v accu gaan vervangen, in dat opzicht heb je natuurlijk wel gelijk hoor. Als ik zeker wist dat ik nog 5 jaar in de Leaf zou gaan rijden? Waar ik erg over twijfel? Eigenlijk wil ik geeneens de SEPP tijd volmaken, want terwijl ik hem volgens die voorwaarde nog 1 jaar en 4 maanden dien te houden? Vanaf april zou ik dan € 666 SEPP terug moeten betalen :X

De restwaarde zakt in de tussentijd enorm: soms denk ik er weleens over na, als ik een halfjaar geen auto rij. En hem dus verkoop i.p.v. inruilen? Dan zou ik nu een hogere restwaarde krijgen en over een halfjaar, kan ik dan goedkoper een andere EV kopen. Want die enorme afschrijving hebben andere EV's net zo goed. Alleen echt een optie is dat niet....

Een paar dagen met de bus of fiets: ik heb er eentje in de souterrain staan. Dat zou eigenlijk geen probleem zijn en zodoende, zou het ook niet erg zijn als ik een paar dagen op een nieuwe 12v accu moet wachten. Ik heb vroeger weet ik hoeveel onderdelen preventief vervangen: maar nog nooit een 12v accu! Gelukkig is dat bij de Leaf niet zo spannend, maar moderne benzineautos hebben allemaal een stop-start accu.

Mijn vrouw is nu ook gewoon met de bus naar werk: de Leaf staat immers op zomerbanden en vandaag hoef ik niet te werken, dus dan ga ik ook niet op pad met de auto. PS ik heb begrepen dat een 12v accu bij 10.5v gewoon dood/kapot is, dus bij 11.44v zal hij nog voor 15% geladen zijn geweest. Misschien ook verstandig om nu de app van de auto zo min mogelijk te gebruiken, want ook dat zou 12v accus bij EV's leeg kunnen trekken.

Ik kon wel zien, dat de 12v accu gewoon nog geladen werd en na een ritje van km of 10 ook wat voller was. Alleen ik krijg een beetje het idee, dat EV's soms een beetje laat met het bij laden beginnen. Want een booster of acculader, zou natuurlijk niet nodig moeten zijn? De DC naar DC converter, die laad de 12v zelf bij. Ook bij stilstand: dat heb ik al eens gezien, dan gaat een blauw lampje knipperen.
Het ding is dat ie er natuurlijk nooit mee stopt als het wel uitkomt. Dat is altijd op een plek en/of moment dat het niet uit komt. Wat ik hierboven ook schreef. Die €80,- uitstellen is een dure uitstel als je 200km van je huis weggesleept moet worden naar een nabije garage die je een accu van €180,- verkopen. (Want ja, op een gegeven moment is die accu zo ver heen dat boosten ook niet meer helpt). Thuis "stranden" is niet zo spannend.

In mijn geval een stuk spannender want ik ben een stuk afhankelijker van mijn auto voor mijn werk en dagelijks leven.

De Leaf is vrij eenvoudig in zijn laadcyclus:
Elke 24 uur 15 minuten laden wanneer geparkeerd. Ongeacht of dit voldoende is om sluipverbruik op te vangen.
Direct na starten komt er uit de DCDC 13,8 V om hem op "float voltage" te houden.

Je kunt in Leafspy ook zien hoeveel A er de accu in gaat als het goed is als je de auto start, vond ik altijd geinig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Mar.tin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:29:
[...]
Je kunt in Leafspy ook zien hoeveel A er de accu in gaat als het goed is als je de auto start, vond ik altijd geinig om te zien.
Leafspy zorgt er juist voor dat ik mij zorgen ga maken over dingen, waar ik nooit bij stilgestaan zou hebben: als ik niet Leafspy bekeken zou hebben. Ik ben daar wel gevoelig voor hoor: maar laten wij het er ook bijhouden, dat ik twee linkse handen hebt.

Ik ben goed met software gebruiken: dus bijvoorbeeld mijn smartphone van een custom ROM voorzien, waarna Google Pay niet meer werkt. En ik dan dit op moet lossen door te rooten en Google Pay moet foppen, want het is mijn telefoon.

Dit gebeurd ook op mijn telefoon zonder root.... iedere keer melding dat de telefoon niet aan de veiligheidseisen voldoet, terwijl ik er niets aan veranderd heb 8)7 Volgens mij doet Kwikfit het trouwens voor minder dan € 180 en bij ATU in Duitsland rekenen simpelweg € 35 + aankoop 12v accu, welke ze zelf verkopen. Valt ansich nog mee de kosten mocht je het toch niet zelf doen.

Daar zouden ze ook de 12v accu kunnen testen: alleen daarvan heb ik begrepen, dat die testen niet geoptimaliseerd zijn voor EV's. Want een EV vraagt niet veel vermogen van een 12v accu om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 09-01-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Wat is jullie actieradius (40kwh) met deze temperaturen? Bij mij rond de 150/160.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22

ThsAdrns

Be the change!

Ik heb al even geen Leaf meer, maar dat herinner ik me wel als realistisch.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
180
Maar ik rij dan ook als een ouwe
DaanTriple7 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
Wat is jullie actieradius (40kwh) met deze temperaturen? Bij mij rond de 150/160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-08 22:05
DaanTriple7 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
Bij mij ook ongeveer 150/160, ik rij nu dagelijks 70% snelweg, maar dan rij ik gemiddeld 95 km/u, want op de A16 (Breda-Dordrecht) is tijdens de spits geen snelweg.... Ik merk wel dat de kachel een grotere aanslag heeft op de actieradius, dus ik probeer daar enigzins spaarzaam mee om te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
Kachel af en toe even aan om de ramen te ontwasemen verder gewoon de fan aan op koude lucht
stoel en stuurverwarming aan
Rij 80% snelweg, dagelijks 70 km
En veel achter vrachtwagens hangen in de slipstream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MathiasMetzger schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:25:
[...]

is dat ivm de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
De kou kan invloed hebben op de soepelheid waarmee de spiegels open gaan
NB de opmerking van Matthias over een start stop accu kan ik niet plaatsen de leaf is elektrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hunegaart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 05:30:
De kou kan invloed hebben op de soepelheid waarmee de spiegels open gaan
NB de opmerking van Matthias over een start stop accu kan ik niet plaatsen de leaf is elektrisch
ja die spiegels gaan via de andere accu denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

boyette schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 05:41:
[...]

ja die spiegels gaan via de andere accu denk ik
Denk dat maar niet. Alle accessoires gaan via 12V laagspanning, het hoogspanning systeem is enkel voor de motor en aircopomp.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MadMarky schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Denk dat maar niet. Alle accessoires gaan via 12V laagspanning, het hoogspanning systeem is enkel voor de motor en aircopomp.
Is dat niet wat ik zeg?
De spiegel is geen accesoire?

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 11-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Het hoogspanningssysteem laadt (sporadisch maar veel te weinig) de 12v batterij op.
Als het kouder wordt buiten dan heeft elke accu het moeilijker.

Het feit dat de spiegels moeizaam open/dicht klappen of dat de ramen langzamer omhoog/omlaag gaan kan een aanwijzing zijn dat de spanning van de 12v accu te laag is.

Dan is het een kwestie van bijladen met een acculader. Als de klachten blijven: vervangen.
Ik laad mijn 12v accu's van de Leafs ongeveer 1 x per 2 weken extra op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

boyette schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Is dat niet wat ik zeg?
De spiegel is geen accesoire?
Hangt er maar net vanaf wat jij met "de andere accu" bedoelt. Het gaat hier al zowat een pagina lang over de 12v accu dus ik maak daaruit op dat jij suggereert dat de spiegels op het hoogspanningssysteem werken. Dat is niet het geval, zowat alles aan een auto is via 12v laagspanning ivm veiligheid.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:22

ThsAdrns

Be the change!

MadMarky schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:02:
[...]
zowat alles aan een auto is via 12v laagspanning ivm veiligheid.
...en omdat we dat al honderd jaar zo doen...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Mwah, m'n 100 jaar oude auto heeft maar één buitenspiegel en die klapt niet elektrisch in. Hij is nieteens inklapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
GadgetFrank schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:14:
Het hoogspanningssysteem laadt (sporadisch maar veel te weinig) de 12v batterij op.
Als het kouder wordt buiten dan heeft elke accu het moeilijker.

Het feit dat de spiegels moeizaam open/dicht klappen of dat de ramen langzamer omhoog/omlaag gaan kan een aanwijzing zijn dat de spanning van de 12v accu te laag is.

Dan is het een kwestie van bijladen met een acculader. Als de klachten blijven: vervangen.
Ik laad mijn 12v accu's van de Leafs ongeveer 1 x per 2 weken extra op.
Ik merk het ook wel maar volgens mij is het gewoon dat het mechanisme moeite heeft door de kou
of wat vervormd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• transformer
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-04 11:51
Ja dat idee heb ik ook mijn 12v accu is in prima conditie maar ik heb ook problemen met inklappen van de spiegels bij koud weer.

Ik wil graag de piep bij achteruit rijden uitzetten met LeafSpy maar waar vind ik dit in de instellingen?

LG Oled - Homey - Domotica - SONOS - HUE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnarfX
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-08 13:46
Ik heb dit destijds bij de garage aangegeven, die hebben toen het mechanisme gereinigd en gesmeerd daarna klapte de spiegels altijd probleemloos in en uit, ook bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ik heb een keer banden van achter naar voor gelegd en vice versa.
Nu ben ik bezig met 4 nieuwe banden maar zou de auto nu denken dat de achterste banden voor liggen en vice versa of corrigeert dat zich automatisch weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:20
KnarfX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:21:
Ik heb dit destijds bij de garage aangegeven, die hebben toen het mechanisme gereinigd en gesmeerd daarna klapte de spiegels altijd probleemloos in en uit, ook bij vorst.
Ja bij ons is dit ook gedaan. Precies hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

boyette schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:04:
Ik heb een keer banden van achter naar voor gelegd en vice versa.
Nu ben ik bezig met 4 nieuwe banden maar zou de auto nu denken dat de achterste banden voor liggen en vice versa of corrigeert dat zich automatisch weet iemand dat?
De auto denkt niks, die leest alleen de TPMS sensoren uit die in de ventielen zitten. Dus als je voor en achter al eens hebt gewisseld werden de posities al verkeerd weergegeven op het display in de auto. Als je verder niets hebt gedaan zou je nu ieder wiel (met nieuwe band) weer op z'n originele plek kunnen monteren en dan klopt het weer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MadMarky schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:37:
[...]

De auto denkt niks, die leest alleen de TPMS sensoren uit die in de ventielen zitten. Dus als je voor en achter al eens hebt gewisseld werden de posities al verkeerd weergegeven op het display in de auto. Als je verder niets hebt gedaan zou je nu ieder wiel (met nieuwe band) weer op z'n originele plek kunnen monteren en dan klopt het weer.
Ja precies dat is wat ik bedoel

Had gekund dat er een soort van autocorrectie was dat is bij sommige autos maar dan weet ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqswBSGWPem_vQRH5OR80_skZRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8giyelyy44RxLROMZvoWAtRw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan sinds vandaag de app niet meer in. Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-08 16:08
Ik kan er nu gewoon in (Android en Leaf van 2019).
Wel was er gisteren onderhoud en later op de dag een update beschikbaar.

PS. Je email adres is zichtbaar in je screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@DaanTriple7 misschien wil je dit screenshot weer verwijderen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Neuh, jullie raden toch nooit wat er achter de co komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
DaanTriple7 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:38:
[Afbeelding]

Ik kan sinds vandaag de app niet meer in. Hebben jullie hier ook last van?
Bij mij werkt de app ook al een paar dagen niet meer. Ik heb een Leaf uit 2018 en gebruik de Nissan EV app. Ook de docker container die ik gebruik voor de koppeling met Home Assistant werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
silvanverschuur schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Bij mij werkt de app ook al een paar dagen niet meer. Ik heb een Leaf uit 2018 en gebruik de Nissan EV app. Ook de docker container die ik gebruik voor de koppeling met Home Assistant werkt niet meer.
Ik heb de app opnieuw geinstalleerd vanuit Google Play, toen werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvanverschuur
Black Sparrow schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb de app opnieuw geinstalleerd vanuit Google Play, toen werkte het weer.
Dit heb ik net ook even geprobeerd. App verwijderd en opnieuw geinstalleerd maar ik blijf een foutmelding krijgen bij het inloggen. Wat ik ook vreemd vind is dat de app in de Play Store NissanConnect EV heet, maar eenmaal geinstalleerd heet de app Nissan EV. Als ik probeer in te loggen op https://login.nissan.eu/ krijg ik ook een "Authentication Error!".

Heb nog geprobeerd om een nieuw wachtwoord aan te maken maar ook dan krijg ik een foutmelding op de site. Wat zitten de apps en sites van Nissan toch slecht in elkaar. Elke paar maanden is er wel weer een storing, kunnen we niet inloggen of hebben ze dagen onderhoud. Echt slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nissan EV is de nieuwe app
bij mij werkt ie prima

het auth error issue krijgt volgens mij iedereen 1 voor 1
zijn aan het migreren naar een nieuw systeem

heb je als het goed is ook een mail van gehad

moet je even nissan bellen dan fixen ze dat weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvanverschuur
boyette schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 04:34:
Nissan EV is de nieuwe app
bij mij werkt ie prima

het auth error issue krijgt volgens mij iedereen 1 voor 1
zijn aan het migreren naar een nieuw systeem

heb je als het goed is ook een mail van gehad

moet je even nissan bellen dan fixen ze dat weer
Ik stond op het punt om Nissan even te bellen. Voor de zekerheid nog even geprobeerd en wat denk je? De app doet het weer 8)7

Geen idee of de poging om mijn wachtwoord te veranderen iets heeft gedaan maar ik ben blij dat het allemaal weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
YouTube: Nissan Leaf ontgrendelmotor

Wat is dit nu weer? Doet hij nu elke keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opxah
@DaanTriple7
Dit heb ik ook. Nissan dealer zei dat het €1200 zou kosten om te laten repareren. Ze zeiden ook dat het geen kwaad kon. Dus ik heb maar zo gelaten.

Het is volgens mij een bekende issue. Hieronder mijn aantekeningen hierover.

[Uitgebreide en nuttige post op https://www.speakev.com](https://www.speakev.com/t...ound.174072/#post-3353732)

[Video met fix](YouTube: Nissan Leaf Mk2 - Charge Flap Actuator Repair)

- Andere links naar dezelfde issue
https://www.reddit.com/r/...r_charge_port_noise_when/

https://www.speakev.com/t...isy-charging-port.179783/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@silvanverschuur ik zou je aanraden om even contact op te nemen met de helpdesk, goede kans dat je account nog handmatig omgezet moet worden na de migratie van vorig jaar

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Thanks, bij mij deed hij de laatste paar dagen ook al zo rumoerig
Opxah schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:14:
@DaanTriple7
Dit heb ik ook. Nissan dealer zei dat het €1200 zou kosten om te laten repareren. Ze zeiden ook dat het geen kwaad kon. Dus ik heb maar zo gelaten.

Het is volgens mij een bekende issue. Hieronder mijn aantekeningen hierover.

[Uitgebreide en nuttige post op https://www.speakev.com](https://www.speakev.com/t...ound.174072/#post-3353732)

[Video met fix](YouTube: Nissan Leaf Mk2 - Charge Flap Actuator Repair)

- Andere links naar dezelfde issue
https://www.reddit.com/r/...r_charge_port_noise_when/

https://www.speakev.com/t...isy-charging-port.179783/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 23:54
Ik zat gister weer eens langs de auto sites te scrollen en het viel me op dat de leafs echt betaalbaar zijn.

Zie bijvoorbeeld deze: https://www.autowereld.nl...ons-40389386/details.html

En zo zijn er nog veel meer te vinden rond 4 a 5k. Nu snap ik dat range niet geweldig is, maar is het nog een goed idee om een elektrische auto van deze leeftijd 10-12 jaar en klein accu pakket te kopen in 2025? Voor ons zou de use case zijn, gezin met twee kleine kinderen als tweede auto. Dus vooral voor de wat kortere ritje in de buurt. Laden kan op eigen terrein.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
@ymoona
Het lijkt mij wel het overwegen waard voor korte ritten. Maar vooral de staat van accupakket kan een risico zijn.
Let erop dat de accu over de tijd kan degraderen, ook bij een lage kilometerstand. Ik weet niet of daar al een soort vuistregel voor is, wellicht kan je dat in dit forum zoeken.
Ik zou in ieder geval aanraden om een OBD dongel aan te schaffen om zo de State of Health (SoH) van de accu uit te kunnen lezen voor aanschaf, bijvoorbeeld tijdens een proefrit.
Ook rijdt je hem tijdens een proefrit het liefst van vol naar leeg om
  • de range te bepalen (die is lager als het koud is, als je veel op de snelweg rijdt, als je veel tegenwind hebt, etc.)
  • te kijken of er slechte cellen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door bij een laag accupercentage flink op te trekken en te kijken of het percentage dan stabiel blijft of gaat schommelen.
Er zijn vast nog meer dingen om rekening mee te houden, zie ook andere posts in dit forum over o.a. aanschaf, proefrit, obd dongels, cellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Opxah op 28-01-2025 09:05 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willem Leaf
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-03 20:24
Hallo,

Na 5 jaar best prettig woon/werk met mijn Nissan Leaf Teckna heb ik deze 10 dagen geleden ingeleverd ( was private lease) In eerste instantie had ik de auto nog willen overnemen, want hij had pas 135000 km gelopen, en de auto was gewoon in top conditie. Ik kon het echter niet eens worden over de prijs. Gezien de enorme prijsdaling van de auto (nieuw) had ik er niet zoveel voor over natuurlijk. Maar, nee het ging niet door.
Echter door de aantrekkelijke nieuwprijs ben ik toch overstag gegaan en heb gewoon een nieuw exemplaar gekocht en besteld, die we morgen gaan ophalen.
Tja...... het is niet de nieuwste technologie, niet de snelste auto, misschien ook niet moeders mooiste, maar wel heeeeel voordelig nu. Ik heb er vertrouwen in, en de actieradius is, zeker nu ik gestopt ben met werken. ruim voldoende. En bovendien kan ik mijn zonnepanelen nog wat rendabeler maken.

En ondanks dat ik ruime ervaring heb met de Leaf, ben ik toch weer benieuwd hoe het is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yiy3zZ_4jrAhiYt9YQpsJQNpyXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srgEWuk0KXIT6yEwWjWLe2ir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 15:06
Willem Leaf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:00:
Echter door de aantrekkelijke nieuwprijs ben ik toch overstag gegaan en heb gewoon een nieuw exemplaar gekocht en besteld, die we morgen gaan ophalen.
Ik realiseerde me nu pas door jouw post dat die Leaf nog altijd nieuw te koop is. 😳

Bijna €33k voor een nieuwe Tekna 59 kWh of bijna €23k voor een 39 kWh zou ik zelf toch niet doen met de bekende beperkingen, maar als je er gelukkig van wordt moet je het doen natuurlijk. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@gertvdijk vind mij eens een nieuwe auto voor €23K van een vergelijkbaar formaat. Mag ook gerust brandstof zijn, vind eerst maar eens iets ;)

Voor €33K is er al meer concurrentie, maar wel veelal door kleinere auto's met sowieso een kleiner accupakket van rond de 40/50kWh. Die kunnen dan wel sneller laden maar je hebt in de basis gewoon een kleinere actieradius en vaak een kleinere auto. Dat ze nog steeds niet driefasen kunnen laden kan vndaag de dag eigenlijk echt niet meer, maar als dat voor je gebruik geen bezwaar is is een Leaf is wel degelijk voordelig.

edit:
heb net even gezocht, maar qua nieuwe electrische auto's is een Dacia Spring de enige concurrent voor een 40kWh Leaf :+

[ Voor 10% gewijzigd door MadMarky op 07-02-2025 16:05 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Leaf
Bijna €33k voor een nieuwe Tekna 59 kWh of bijna €23k voor een 39 kWh zou ik zelf toch niet doen met de bekende beperkingen, maar als je er gelukkig van wordt moet je het doen natuurlijk. :)
Beperkingen ??? Voor mij denk ik weinig of geen. Ik reed met mijn vorige Leaf iedere dag 70 km heen en weer 70 km terug over de snelweg, en heb me niet 1 dag beperkt gevoeld. Indien ik dan bijvoorbeeld wel eens verder door moest, dan zorgde ik ervoor dat op mijn eerste bestemming de auto weer tot 100% geladen was.

Met onze nieuwe rijden we geen grote afstanden meer, maar naar onze kinderen, 10 km, en naar familie en vrienden, pakweg 15 km. Allebei enkele reis. Laden doe ik lekker thuis aan mijn eigen wallbox met mijn eigen 17 zonnepanelen.

Ik kan zeker leukere auto's bedenken, maar in dit genre geen voordeligere. :)

Groet.....Willem :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Perfecte auto daarvoor, veel ruimte, en gadgets voor relatief weinig geld.

En als je altijd thuis kan laden heb je ook veel minder accu problemen te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37
Willem Leaf schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:00:
Hallo,

Na 5 jaar best prettig woon/werk met mijn Nissan Leaf Teckna heb ik deze 10 dagen geleden ingeleverd ( was private lease) In eerste instantie had ik de auto nog willen overnemen, want hij had pas 135000 km gelopen, en de auto was gewoon in top conditie. Ik kon het echter niet eens worden over de prijs. Gezien de enorme prijsdaling van de auto (nieuw) had ik er niet zoveel voor over natuurlijk. Maar, nee het ging niet door.
Tja...... het is niet de nieuwste technologie, niet de snelste auto, misschien ook niet moeders mooiste, maar wel heeeeel voordelig nu. Ik heb er vertrouwen in, en de actieradius is, zeker nu ik gestopt ben met werken. ruim voldoende. En bovendien kan ik mijn zonnepanelen nog wat rendabeler maken.

En ondanks dat ik ruime ervaring heb met de Leaf, ben ik toch weer benieuwd hoe het is....

[Afbeelding]
Morgen dezelfde auto en kleur voor mijn vrouw halen. Met dezelfde overwegingen. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Leaf
edvanleeuwen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:17:
[...]

Morgen dezelfde auto en kleur voor mijn vrouw halen. Met dezelfde overwegingen. 😁
edvanleeuwen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:17:
[...]

Dan ben ik dus niet de enige die naar z’n knip kijkt ! 😃

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willem Leaf
Vandaag onze nwe Leaf opgehaald.
Voelt best vertrouwd, omdat ik natuurlijk 5 jaar ervaring heb met de Leaf, maar toch wat anders.
Hij lijkt wat stijver en nog geen enkel rammeltje natuurlijk. Ook de binnenspiegel met camerabeeld vind ik best prettig. Alleen werd er ( thuisgekomen pas gezien natuurlijk) 2 maal een laadkabel geleverd voor wen gewoon stopcontact ipv eentje voor ren laadpaal.
Komt ook wel in orde. En ik kan thuis aan mijn eigen wallbox laden. Wel zo fijn.
Dus en een mooie zonnige dag en in mijn nopjes met de nieuwe Nissan. Laat iedereen maar veel euro’s betalen voor wat meer kilometers actieradius, die wij toch niet nodig hebben.

Groet……..Willem. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Vandaag was onze Leaf bij de dealer voor onderhoud. Die heeft de 12V accu getest en daaruit kwam dat deze vervangen moest worden. Toen ik vroeg wat voor test dat was konden ze me daar geen duidelijk antwoord op geven. Maar ze hebben wel het resultaat van de test gedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpd0FzgszJ-hd90zEXeNscKqjMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cSyJWR0EYpqBtxHvjRjmaDEs.png?f=user_large

Ik weet alleen niet of het nu al nodig is om de accu te vervangen, dit testresultaat zegt mij weinig. Voor zover ik het ervaar doet de 12V accu het prima, de spiegels klappen bijvoorbeeld altijd uit bij opstarten.
Heeft iemand hier een idee over?

Dankzij dit forum weet ik dat je makkelijk zelf een 12V accu kan aanschaffen en vervangen, dat scheelt nogal in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Opxah schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:11:
Vandaag was onze Leaf bij de dealer voor onderhoud. Die heeft de 12V accu getest en daaruit kwam dat deze vervangen moest worden. Toen ik vroeg wat voor test dat was konden ze me daar geen duidelijk antwoord op geven. Maar ze hebben wel het resultaat van de test gedeeld:
[Afbeelding]

Ik weet alleen niet of het nu al nodig is om de accu te vervangen, dit testresultaat zegt mij weinig. Voor zover ik het ervaar doet de 12V accu het prima, de spiegels klappen bijvoorbeeld altijd uit bij opstarten.
Heeft iemand hier een idee over?

Dankzij dit forum weet ik dat je makkelijk zelf een 12V accu kan aanschaffen en vervangen, dat scheelt nogal in de kosten.
12.5 volt lijkt me nogal laag ook

Lijkt me wel een accu die aan vervanging toe is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 21:40
Ik zou hem zeker vervangen, het is idd niet duur om te doen dus stel je zou het nog even uitstellen, hoeveel denk je daar mee te besparen? Dat zal niet veel zijn, is het risico om onverwacht stil te komen te staan niet waard imo.

Heb de mijne laatst ook preventief vervangen, die deed nog 12,6 volt. Op marktplaats gezet en nog 10 euro voor gebeurd (en ik hoefde hem niet weg te brengenl)

[ Voor 26% gewijzigd door ASW1 op 10-02-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Willem Leaf

Alleen door de barslechte audio zou ik al geen Leaf meer willen, om van het nodige vertroetelen en aaien van het gaspedaal om de accu niet boos te maken nog maar te zwijgen.

Wel leuk dat je voor zo relatief weinig geld een nieuwe auto hebt kunnen kopen. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt.

Zijn er trouwens gebruikers die ook problemen ervaren met android auto? Ik kan max 2 a 3 nummers luisteren en dan verbreekt hij de verbinding. Dan kan ik weer op android auto drukken en doet hij het weer 1 of 2 nummers. Bloedirritant.

[ Voor 27% gewijzigd door DaanTriple7 op 10-02-2025 22:56 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste