Vanmorgen vanuit Heerlen naar Barendrecht gereden: ik wist dat dit een behoorlijke uitdaging zou gaan worden, met een buitentemperatuur van een paar graden. Dus rijden met verwarming uit was geen optie, zodoende kwam ik ondanks dat ik de korte route van circa 182km i.p.v. de snelste route die 198km geweest zou zijn. Ik kwam wederom langs Baarle Nassau, altijd leuk om te zien.
Uiteindelijk kwam ik met 9% aan in Barendrecht: daar heb ik 19.91kWh geladen, wat betekent dat ik de terugreis met een SoC van circa 65% moest beginnen. In de zomer zou dat voldoende zijn geweest om thuis te komen, want dan zou ik ook met een hogere SoC aangekomen zijn op de bestemming. Echter in de winter ligt het energieverbruik een stuk hoger helaas.
Ik was gestopt bij Lidl Geel in België om te (snel)laden, in eerste instantie wilde ik nog naar de frituur. Maar Lidl medewerkers liepen langs en beweerde, dat de poort om 20:30 dicht zou gaan? Dus ik heb als eerst 1.74kWh ofzo geladen, waarna ik in lichte paniek mijn auto van het terrein van Lidl reed. Omdat ik niet wist wat te doen? Ben ik eerst even langs de weg gaan wachten? Met 19% was ik sowieso niet ver gekomen.
Na een minuut of 10 werd mij duidelijk, dat die poort helemaal niet dicht ging. Want ik zag ook nog dat een vrachtwagen, de parkeerplaats van Lidl opreed. Hoe dan ook: de onzekerheid was een feit, dus ik heb enkel tot 42% geladen en had toen 102km rijbereik met verwarming aan. Ik moest 90km rijden, alleen gaandeweg kwam ik tot de conclusie: dit ga ik nooit redden, als ik niet de verwarming uit zet.
De laatste 50km ofzo, was dan ook zeer stressvol: ik had het enorm koud, moest mijn snelheid aanpassen zodat het energieverbruik lager kwam te liggen. Werd door iedereen en zelfs vrachtwagens ingehaald, kortom niet bepaald een pretje. Maar ik heb het toch weer mooi gehaald en deze keer, meer stroom over dan de laatste keer dat ik de grenzen zo opzocht.
Dat komt omdat ik echt alles eraan gedaan heb, om het energieverbruik omlaag te krijgen. Ik zie het altijd als uitdaging, om de GoM te verslaan. Maar ik weet ook dat wanneer je meer km's moet rijden, dan je aan rijbereik hebt? Zelfs met de reserve ga je dat niet redden, als je niet tijdig je energieverbruik omlaag brengt.
Dus ik respecteer de GoM wel, maar als die zegt dat je 55km's kunt rijden en je moet nog 50km over de autosnelweg? Dan moet je niet plankgas gaan geven, maar zorgen dat je snelheid niet hoger ligt dan 90km/u. Daarom rij ik ook door België: buiten de bebouwde kom is 70km/u i.p.v. 80km/u in Nederland, dus dat bespaart stroom. Wel ten koste van een langere reistijd, maar dat heb ik er voorover.
Waarschijnlijk had ik de snelste route van 198km's sowieso niet gehaald, want uitsluitend over de autosnelweg verbruikt aanzienlijk meer stroom. Dus ik neem dan meestal een kortere route en de plaspauze op de heenweg, was bij een autodealer die Mercedes Benz autos verkocht
Bij voorkeur doe ik ook niet snelladen en de keuze om dit bij Lidl Geel te doen, is omdat die snelladers beperkt zijn op 20kW. Dan sta je er een halfuurtje i.p.v. 15 minuten, maar het zorgt er wel voor dat je accupakket niet teveel opwarmt. Naja en nu heeft mijn Leaf 8x aan een Chadamo gehangen, dus een sessie extra vanwege de paniek.
Ik vind alleen dit niets zegt, want je had een paar jaar geleden nog veel triple chargers die op 20kW beperkt waren. Omdat je toen nog gratis kon laden, maar dat heeft voor de Leaf een bijkomende voordeel dat de temperatuur in het accupakket niet rap oploopt. Ergens vind ik het nog steeds jammer, dat je niet de laadsnelheid vanuit de auto kunt instellen. Want ik ben zeker dat ik niet de enige ben die erg zuinig op het accupakket is.
[
Voor 11% gewijzigd door
MathiasMetzger op 04-01-2025 10:33
. Reden: Paar spelfouten en stukje over snelladen ]