De pakketten van de Leaf overlijden bij bosjes, zonder duidelijke redenen, anders dan wat ik kan aannemen is productiefouten.
YouTube: Isolation Fault! Replacing A Cell In A (Recently Warrantied) Faulty ...
Op reddit (r/Leaf), en hier zijn er bosjes mensen met een kapotte cellen in hun pakket. Veel meer dan je in andere (BEV) subreddits voorbij ziet komen over andere merken, zéker als je het terugrefereert naar bezoekersaantallen. Garantie hierop krijgen is lastig, omdat Nissan in de eerste instantie spart met zijn capaciteitsgarantie die hier niet op van toepassing zou zijn.
De chemie die in de 40kWh pakketten gebruikt wordt is een NMC chemie, die onder super blije (thermische) omstandigheden ergens 1000-2000 cycli kan hebben, alleen is een Leaf pack geen blije omstandigheid. Geen koeling, (effectief) geen verwarming. De achterste stack cellen krijgt véél harder op zijn donder dan de rest van het pakket omdat dat 1 lange stack is op zijn zij, dus de middelste cellen overlijden nogal.. vaak vanwege (vermoedelijk) overmatige hitteopbouw.
Mijn 2018 Leaf met 40kWh pakket en 17,6kWh extender vanaf +- 30.000km had met 180.000km op de klok effectief nog 80% SOH. Dat is/was een pakket dat ik echt lief behandeld heb, nooit op 100% laten staan, nooit te heet laten worden, en slechts een handvol snellaadsessies over die 180k km. En dus een pakket dat gebufferd was door een extender.
En dan als extra blije bijkomstigheid: Met Nissan gaat het momenteel helemaal niet zo lekker financieel, dus is er nog wel iemand die je garantie kan verlenen op je pakket over 2-3 jaar?
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zou persoonlijk mijn Leaf pakket niet inzetten voor extra cycli voor je huis, hoe aanlokkelijk het ook lijkt. Misschien een "oud" pakket aan een muur hangen buiten oid, dat kan nog, mits de pakketten duidelijk aantrekkelijker geprijsd zijn dan die van bijvoorbeeld een Model 3, waarvan ik vermoed dat de "aftermarket" ook wat groter is. (Zo 123 even googlend zie ik een 40kWh voor +- €4k, een 60kWh voor +- €8-9k en verschillende 75kWh Model 3 packs voor rondom de 4-5k)
Dat gezegd hebbende is mijn relatie tot mijn vervoersmiddel wellicht anders dan veel anderen. Ik maak relatief veel km's (+-50.000 per jaar), ben veel van huis, en ben dus relatief afhankelijk van dit voertuig, en daarmee direct ook niet thuis op de momenten dat de zon die accu zou kunnen opladen.