Het grote Nissan Leaf Topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Mijn 2018 40 kWh Leaf kan ook gewoon op 32A op 1 fase laden, al zijn die 32 Amperes wel 32 Marketing Amperes :) , effectief heb ik inderdaad vaak max 28A gezien wat uitkomt op grofweg inderdaad 6.6 kWh per uur oftewel 6 kW.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:00
budi schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:14:
Mijn 2018 40 kWh Leaf kan ook gewoon op 32A op 1 fase laden, al zijn die 32 Amperes wel 32 Marketing Amperes :) , effectief heb ik inderdaad vaak max 28A gezien wat uitkomt op grofweg inderdaad 6.6 kWh per uur oftewel 6 kW.
Interessant!
Ik zag net dat bepaalde uitvoeringen dit inderdaad ondersteunen, N-Connecta en Tekna?
Weet je hoe je dit kunt herkennen aan de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:12
@Dinah
Maar wanneer er PV wordt ingevoed op een fase heb je meer vermogen beschikbaar zonder je hoofdzekering te overbelasten. Zodoende kun je dus met meer A laden dan je daadwerkelijke aansluitwaarde. Daar heb je weldegelijk load-balancing voor nodig, anders gaat de lader vol vermogen laden wanneer er geen PV beschikbaar is en klapt je zekering er wel uit.

Ik heb nog niet gehoord van nieuwe laders met load-balancing die niet op de een of andere manier optimaal gebruik kunnen maken van pv overschot, maar ze zullen wellicht bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:21
Bedankt voor alle antwoorden ! Ik kom heel veel zappi en walli tegen. Gebruikt een van jullie dat ? Of gebruiken jullie andere oplossingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:58

ThsAdrns

Be the change!

Ik gebruik al vijf jaar een Zappi. Prima tevreden over. Niet goedkoop, kan wel alles wat je zoekt.

Edit: en onze 40 kWh Leaf (2019) kon, in tegenstelling tot de 24 kWh (2015), met ~32A laden. Niet beter te weten dan dat dit destijds standaard was op de ZE1 (40 en 62 kWh). Op de ZE0 (24 kWh) was het een optie van € 1.000.

[ Voor 55% gewijzigd door ThsAdrns op 04-05-2025 19:15 ]

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
Mocht je een dynamisch contract overwegen; op de site van Tibber kun je in hun shop zien welke laadpalen zij aanbieden en wat je daarmee kunt.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 07:20
Hoi, Ik ben op zoek naar een goede EV occasion. Nu is mijn oog gevallen op de Leaf uit 2019 met de 62 kWh batterij. Ik ben inmiddels bekend met de mindere punten van deze auto (geen thermisch management, chademo). Echter de prijs is wel erg aantrekkelijk (13k). Alternatief voor dat geld is wellicht een MG ZS EV. Wel een goede batterij, echter 40 kWh. Ik neig dus naar de Leaf. Ik hoop hier dan nog vele jaren probleemloos mee te kunnen rijden. Wat is jullie inschatting? Hoeveel jaar gaat zo'n batterij nog mee, met nu zo'n 100k km op de teller (bijna volledig thuisgeladen, wel altijd tot 100%). Bij ons zal er zo'n 25k km per jaar mee worden gereden, natuurlijk ook vooral thuis laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:15
Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:09
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:02:
Hoi, Ik ben op zoek naar een goede EV occasion. Nu is mijn oog gevallen op de Leaf uit 2019 met de 62 kWh batterij. Ik ben inmiddels bekend met de mindere punten van deze auto (geen thermisch management, chademo). Echter de prijs is wel erg aantrekkelijk (13k). Alternatief voor dat geld is wellicht een MG ZS EV. Wel een goede batterij, echter 40 kWh. Ik neig dus naar de Leaf. Ik hoop hier dan nog vele jaren probleemloos mee te kunnen rijden. Wat is jullie inschatting? Hoeveel jaar gaat zo'n batterij nog mee, met nu zo'n 100k km op de teller (bijna volledig thuisgeladen, wel altijd tot 100%). Bij ons zal er zo'n 25k km per jaar mee worden gereden, natuurlijk ook vooral thuis laden).
Het zijn prima auto's, comfort en technische zijn ze uitstekend.
En wat je zelf al aangeeft heeft de auto een chademo snellaadpoort , maar wat ons het meest stoorde was dat de leaf thuis niet geladen kan worden met 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:00
Ramon_1984 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Het zijn prima auto's, comfort en technische zijn ze uitstekend.
En wat je zelf al aangeeft heeft de auto een chademo snellaadpoort , maar wat ons het meest stoorde was dat de leaf thuis niet geladen kan worden met 3 fase.
Mee eens, de 1-fase lader vind ik ook jammer.
Ligt er ook helemaal aan wat je er mee gaat doen, verre reizen is daardoor wat lastig.

Maar na 1,5 jaar, 25dkm/jaar, heb ik zelf de Nissan Leaf 40kWh heb ik zelden de auto hoeven laten staan om die reden (we hebben nog een benzine als 2e auto) en met de 62kWh zul je daar nog minder last van hebben.
Ook heeft de MG ZS EV, welke als alternatief genoemd wordt, ook maar 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dinah schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Mee eens, de 1-fase lader vind ik ook jammer.
Ligt er ook helemaal aan wat je er mee gaat doen, verre reizen is daardoor wat lastig.

Maar na 1,5 jaar, 25dkm/jaar, heb ik zelf de Nissan Leaf 40kWh heb ik zelden de auto hoeven laten staan om die reden (we hebben nog een benzine als 2e auto) en met de 62kWh zul je daar nog minder last van hebben.
Ook heeft de MG ZS EV, welke als alternatief genoemd wordt, ook maar 1 fase.
Die specifieke ZS EV wel, de long range (facelift, 70kwh) kan 3fase laden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:02:
Het is onvoorspelbaar imho, voor €13k kun je je er geen enorme buil aan vallen, aan de andere kant heb je voor €3-4k méér ook een Model 3 of een Kona https://www.autoscout24.n..._search-mask&ustate=N%2CU

De accu's van de Leaf hebben door de jaren heen verschillende issues, waar garantie krijgen vaak gewoon lastig is, met Nissan als automerk gaat het niet super, bestaan ze nog over 2 jaar? Honoreren ze dan nog enige vorm van accugarantie?

Ik vond mijn 2018 Leaf 40 + extender een heerlijke auto, heb er bijna 180.000km mee gereden. Maar het EV landschap is sindsdien (eind 2022 afscheid van genomen) écht stevig veranderd. ChADeMO is echt op zijn uittrede, er zijn wel wat adapters van CCS naar Chademo die bestaan, en schijnbaar werken, maar vertrouwen in een dergelijk "knutselproject" zou ik zelf lastig vinden, nog maar niet te spreken dat die dingen €1000 kosten last time i checked, en dat is ook €1000,- die je gewoon kan besteden aan een auto mét CCS, en 3 fase laden als je je best doet met zoeken.

Mijn 2 centjes: Koop iets met accukoeling en CCS, en als het binnen de prijsklasse zit 3-fase laden.
De MG die je aanhaalt, is bij mijn weten erg onzuinig, buren van vrienden hadden er kort 1 en die hadden naar eigen zeggen moeite met een retourtje Utrecht (160km). Dan zou ik er ook gauw klaar mee zijn zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:15
Een retourtje Utrecht is prima te doen met een Leaf
En thuislaten op 1 fase gaat hier monster best , sneller als publiek laden
En chademo’s … ik vind ze nog overal
Nog echt niet gemerkt dat ze er uit gaan
Koop de 62kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik was net op een afgelegen autosloop voor een onderdeeltje (niet voor de Leaf). De eerste lange rij auto's op het terrein: allemaal Leafs zonder schade. Toen ik vroeg naar het verhaal kreeg ik te horen: allemaal ingenomen en afgevoerd door Nissan zelf, accu problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik rij al 5 jaar in een Leaf 62kW. Als je er niet heel vaak lange afstanden mee hoeft te rijden dan is het een prima auto.
In de winter ongeveer 250 km, in de zomer 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Nul_op_de_Meter waar je ook rekening mee moet houden is het trage enkelfase laden. Dat kan echt een ding worden als je de Leaf als enige auto wil gebruiken.
Bij een Leaf met 62kWh accupakket laad je bij een regulier laadpunt met 3,7kW, oftewel zo'n 7% per uur. Als je een lange rit hebt gemaakt gaat er significant veel tijd in zitten om de accu weer enigszins op peil te krijgen. Waarchijnlijk geen punt als je de auto niet dagelijks nodig hebt of niet vaak lange ritten maakt. Is dat wel het geval dan wil je echt een auto die op driefasen (11kW) kan opladen. Dan heb je met een paar uur al weer aardig wat kilometers aan range.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste