Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:01
Mijn 2018 40 kWh Leaf kan ook gewoon op 32A op 1 fase laden, al zijn die 32 Amperes wel 32 Marketing Amperes :) , effectief heb ik inderdaad vaak max 28A gezien wat uitkomt op grofweg inderdaad 6.6 kWh per uur oftewel 6 kW.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:47
budi schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:14:
Mijn 2018 40 kWh Leaf kan ook gewoon op 32A op 1 fase laden, al zijn die 32 Amperes wel 32 Marketing Amperes :) , effectief heb ik inderdaad vaak max 28A gezien wat uitkomt op grofweg inderdaad 6.6 kWh per uur oftewel 6 kW.
Interessant!
Ik zag net dat bepaalde uitvoeringen dit inderdaad ondersteunen, N-Connecta en Tekna?
Weet je hoe je dit kunt herkennen aan de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 20:44
@Dinah
Maar wanneer er PV wordt ingevoed op een fase heb je meer vermogen beschikbaar zonder je hoofdzekering te overbelasten. Zodoende kun je dus met meer A laden dan je daadwerkelijke aansluitwaarde. Daar heb je weldegelijk load-balancing voor nodig, anders gaat de lader vol vermogen laden wanneer er geen PV beschikbaar is en klapt je zekering er wel uit.

Ik heb nog niet gehoord van nieuwe laders met load-balancing die niet op de een of andere manier optimaal gebruik kunnen maken van pv overschot, maar ze zullen wellicht bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45
Bedankt voor alle antwoorden ! Ik kom heel veel zappi en walli tegen. Gebruikt een van jullie dat ? Of gebruiken jullie andere oplossingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:09

ThsAdrns

Be the change!

Ik gebruik al vijf jaar een Zappi. Prima tevreden over. Niet goedkoop, kan wel alles wat je zoekt.

Edit: en onze 40 kWh Leaf (2019) kon, in tegenstelling tot de 24 kWh (2015), met ~32A laden. Niet beter te weten dan dat dit destijds standaard was op de ZE1 (40 en 62 kWh). Op de ZE0 (24 kWh) was het een optie van € 1.000.

[ Voor 55% gewijzigd door ThsAdrns op 04-05-2025 19:15 ]

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:50
Mocht je een dynamisch contract overwegen; op de site van Tibber kun je in hun shop zien welke laadpalen zij aanbieden en wat je daarmee kunt.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 16-09 18:47
Hoi, Ik ben op zoek naar een goede EV occasion. Nu is mijn oog gevallen op de Leaf uit 2019 met de 62 kWh batterij. Ik ben inmiddels bekend met de mindere punten van deze auto (geen thermisch management, chademo). Echter de prijs is wel erg aantrekkelijk (13k). Alternatief voor dat geld is wellicht een MG ZS EV. Wel een goede batterij, echter 40 kWh. Ik neig dus naar de Leaf. Ik hoop hier dan nog vele jaren probleemloos mee te kunnen rijden. Wat is jullie inschatting? Hoeveel jaar gaat zo'n batterij nog mee, met nu zo'n 100k km op de teller (bijna volledig thuisgeladen, wel altijd tot 100%). Bij ons zal er zo'n 25k km per jaar mee worden gereden, natuurlijk ook vooral thuis laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
Nul_op_de_Meter schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:02:
Hoi, Ik ben op zoek naar een goede EV occasion. Nu is mijn oog gevallen op de Leaf uit 2019 met de 62 kWh batterij. Ik ben inmiddels bekend met de mindere punten van deze auto (geen thermisch management, chademo). Echter de prijs is wel erg aantrekkelijk (13k). Alternatief voor dat geld is wellicht een MG ZS EV. Wel een goede batterij, echter 40 kWh. Ik neig dus naar de Leaf. Ik hoop hier dan nog vele jaren probleemloos mee te kunnen rijden. Wat is jullie inschatting? Hoeveel jaar gaat zo'n batterij nog mee, met nu zo'n 100k km op de teller (bijna volledig thuisgeladen, wel altijd tot 100%). Bij ons zal er zo'n 25k km per jaar mee worden gereden, natuurlijk ook vooral thuis laden).
Het zijn prima auto's, comfort en technische zijn ze uitstekend.
En wat je zelf al aangeeft heeft de auto een chademo snellaadpoort , maar wat ons het meest stoorde was dat de leaf thuis niet geladen kan worden met 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
Ramon_1984 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Het zijn prima auto's, comfort en technische zijn ze uitstekend.
En wat je zelf al aangeeft heeft de auto een chademo snellaadpoort , maar wat ons het meest stoorde was dat de leaf thuis niet geladen kan worden met 3 fase.
Mee eens, de 1-fase lader vind ik ook jammer.
Ligt er ook helemaal aan wat je er mee gaat doen, verre reizen is daardoor wat lastig.

Maar na 1,5 jaar, 25dkm/jaar, heb ik zelf de Nissan Leaf 40kWh heb ik zelden de auto hoeven laten staan om die reden (we hebben nog een benzine als 2e auto) en met de 62kWh zul je daar nog minder last van hebben.
Ook heeft de MG ZS EV, welke als alternatief genoemd wordt, ook maar 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Dinah schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Mee eens, de 1-fase lader vind ik ook jammer.
Ligt er ook helemaal aan wat je er mee gaat doen, verre reizen is daardoor wat lastig.

Maar na 1,5 jaar, 25dkm/jaar, heb ik zelf de Nissan Leaf 40kWh heb ik zelden de auto hoeven laten staan om die reden (we hebben nog een benzine als 2e auto) en met de 62kWh zul je daar nog minder last van hebben.
Ook heeft de MG ZS EV, welke als alternatief genoemd wordt, ook maar 1 fase.
Die specifieke ZS EV wel, de long range (facelift, 70kwh) kan 3fase laden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaanTriple7 op 12-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Het is onvoorspelbaar imho, voor €13k kun je je er geen enorme buil aan vallen, aan de andere kant heb je voor €3-4k méér ook een Model 3 of een Kona https://www.autoscout24.n..._search-mask&ustate=N%2CU

De accu's van de Leaf hebben door de jaren heen verschillende issues, waar garantie krijgen vaak gewoon lastig is, met Nissan als automerk gaat het niet super, bestaan ze nog over 2 jaar? Honoreren ze dan nog enige vorm van accugarantie?

Ik vond mijn 2018 Leaf 40 + extender een heerlijke auto, heb er bijna 180.000km mee gereden. Maar het EV landschap is sindsdien (eind 2022 afscheid van genomen) écht stevig veranderd. ChADeMO is echt op zijn uittrede, er zijn wel wat adapters van CCS naar Chademo die bestaan, en schijnbaar werken, maar vertrouwen in een dergelijk "knutselproject" zou ik zelf lastig vinden, nog maar niet te spreken dat die dingen €1000 kosten last time i checked, en dat is ook €1000,- die je gewoon kan besteden aan een auto mét CCS, en 3 fase laden als je je best doet met zoeken.

Mijn 2 centjes: Koop iets met accukoeling en CCS, en als het binnen de prijsklasse zit 3-fase laden.
De MG die je aanhaalt, is bij mijn weten erg onzuinig, buren van vrienden hadden er kort 1 en die hadden naar eigen zeggen moeite met een retourtje Utrecht (160km). Dan zou ik er ook gauw klaar mee zijn zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Een retourtje Utrecht is prima te doen met een Leaf
En thuislaten op 1 fase gaat hier monster best , sneller als publiek laden
En chademo’s … ik vind ze nog overal
Nog echt niet gemerkt dat ze er uit gaan
Koop de 62kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik was net op een afgelegen autosloop voor een onderdeeltje (niet voor de Leaf). De eerste lange rij auto's op het terrein: allemaal Leafs zonder schade. Toen ik vroeg naar het verhaal kreeg ik te horen: allemaal ingenomen en afgevoerd door Nissan zelf, accu problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik rij al 5 jaar in een Leaf 62kW. Als je er niet heel vaak lange afstanden mee hoeft te rijden dan is het een prima auto.
In de winter ongeveer 250 km, in de zomer 350.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Nul_op_de_Meter waar je ook rekening mee moet houden is het trage enkelfase laden. Dat kan echt een ding worden als je de Leaf als enige auto wil gebruiken.
Bij een Leaf met 62kWh accupakket laad je bij een regulier laadpunt met 3,7kW, oftewel zo'n 7% per uur. Als je een lange rit hebt gemaakt gaat er significant veel tijd in zitten om de accu weer enigszins op peil te krijgen. Waarchijnlijk geen punt als je de auto niet dagelijks nodig hebt of niet vaak lange ritten maakt. Is dat wel het geval dan wil je echt een auto die op driefasen (11kW) kan opladen. Dan heb je met een paar uur al weer aardig wat kilometers aan range.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 20:54
Wij hebben onze Leaf+ (62 kWh) sinds 2019 probleemloos en het is nog steeds een heerlijke auto na ca 90.000 km. Nissan's e-Pedal (met 1 pedaal zowel versnellen als afremmen, ook tot stilstand) went heel snel en is erg fijn.
Qua batterij zou ik even een (onafhankelijke) controle laten doen zodat je zeker weet dat die in orde is. Het voordeel van het grote accupakket is dat als je wat degradatie/verlies hebt, er nog steeds relatief veel over blijft tov de Leaf met het kleinere accupakket.
In de afgelopen 6 jaar hebben we maar een paar keer gehad dat we liever op 3 fasen hadden geladen en wat langer moesten wachten of even een snellader nemen onderweg, maar verder nooit een probleem. Wel hebben we een laadpaal thuis dus thuis laden kan altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
Als je met de beperkingen van de auto kan leven, is het een hele fijne auto. Het is grootste probleem is de accu, als je op reddit zoekt op leaf , dan kom je, vooral in de winterperiode onzettend veel mensen tegen met problemen met zwakke accu cellen waarbij de auto soms al bij meer dan 50% onder belasting in turtle mode kan schieten. Ik zou dus @Nul_op_de_Meter aanraden om hier vooral op te letten bij de proefrit. Vraag of je hem leeg mag rijden tot pak em beet 30/40 procent en ga dan eventjes met volle acceleratie de oprit van de snelweg op. Als je snelle fluctuaties ziet van het percentage op het dashboard, als in meerdere procenten er af binnen 5 seconden, dan is het foute boel. Anders zit het wel goed verwacht ik.

Zelf rijd ik in een 40 kWh Leaf uit 2018 met extender van @mux met nu bijna 140.000 km op de teller. Laatst heb ik even een testje gedaan hoe de auto zich gedraagt richting de onderkant van range en dat viel me reuze mee. Tot 17% in de leafspy SoC was er nog niets aan de hand met zo'n 20 tot 30 mV onbalans als je een beetje flink gas gaf. Pas daarna begint geleidelijk de onbelans toe te nemen, ook als je niet zoveel 'gas' geeft, oplopend naar 80 mV rond de 9% toen ik de test eindigde. Ik denk dat ik nog wel dieper kon, maar had niet zoveel behoefte er aan.
Stats: 485 km verspreid over meerdere ritten met een verbruik van 135 Wh/km dus 65.5 kWh verbruikt. Een jaar of twee wel eens 70 kWh eruit geperst (4.3% SoC), waarbij ik dieper ging, maar al met al valt de degradatie mee.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:37
Ook naar gekeken, en een Opel Ampere-E gekocht voor 13k. Die hebben allemaal.een nieuwe 66 kWh accu gekregen. Enige nadeel is dat 'snelladen' noet erg snel kan. Maar ik zou zelf geen geld steken in een auto met verouderde aansluiting (chademo) tenzij de deal zooo goed is dat je over een paar jaar altijd nog geld in een converter/verloopstekker wilt steken. voor 13k kun je wel wet beters vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
DaanTriple7 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:36:
Ik was net op een afgelegen autosloop voor een onderdeeltje (niet voor de Leaf). De eerste lange rij auto's op het terrein: allemaal Leafs zonder schade. Toen ik vroeg naar het verhaal kreeg ik te horen: allemaal ingenomen en afgevoerd door Nissan zelf, accu problemen.
Waar was dat ? Ik zoek nog een fris stuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Galaxis schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Toevallig! Ik was ook naar de stuurwielen aan het kijken, maar daar wilt hij 225 ex btw voor hebben. Dat was mij te gek..

Kleine Staarman B.V.

Je mag niet zelf het terrein op om te spieken! Ze demonteren op bestelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:23
Galaxis schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Hier al eens gekeken?

https://rrr.lt/en/search?...%2C712%2C3064%3B&cpc=1183

Heb daar wel eens wat onderdelen voor mijn leaf besteld.. niks mis mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:22
Onze huidige auto hebben we vorige week helaas moeten laten afvoeren. Ik overweeg nu de aankoop van een Leaf. De Leaf lijkt in de top drie van meest betrouwbare EV's te staan en mogelijk relatief goedkoop omdat Chademo uitgefaseerd wordt (weet niet of dat zo is).
We maken alleen korte ritjes in de buurt en circa 12 keer per jaar ritten van 2x60km, 2x100km en een of twee keer per jaar een rit van 2x 230km.

Ik heb de indruk dat het soms handig kan zijn om een laadessie te combineren met een activiteit (Ikea o.id.) Wat is nu een handige app of website om zo iets te plannen? Dus die zoveel mogelijk informatie geeft over de beschikbare Chademo laders in een gebied en tevens de namen van winkels en dergelijke vermeld op de kaart?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Als je thuis kunt laden, heb je voor dergelijke ritten nauwelijks openbare laadpalen nodig. En dan heb je aan de Leaf een prima auto.

De meeste apps die ik ken, hebben gewoon Google Maps of OSM als achtergrondkaart, dus je ziet de winkels e.d. daarop. Omgekeerd staan laadpunten ook in Google Maps.

Overigens zou ik i.v.m. prijs en kleeftarief het liefst AC laden, tenzij je beperkt tijd hebt voor een laadsessie omdat je op doorreis bent. Dan is DC (Chademo) juist logisch.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
@Aziona

Ik gebruik de ANWB laadpas app voor inzicht in beschikbare laders. Als ik vervolgens zie dat het een laadpunt van Shell is, gebruik ik wel m'n shell laadpas. Zo ook bij Vattenfall.

Snelladen ga je bij jouw ritten nauwelijks nodig hebben, en wanneer je hem wel nodig hebt; de chademo laadpaal is in Nederland (nog) niet zeldzaam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik zou de Leaf niet meer aanraden, kapotte cel gehad, geen garantie, zelf 3500 euro mogen aftikken om een accumodule te vervangen. Nissan dealer wist er geen raad mee. De accu's gaan uitzetten bij 't gebruik en kunnen nergens heen, worden niet gekoeld. Dus hetzelfde effect als de opgeblazen laptops/telefoons van ooit. Rijdende tijdbom.

Ik zou 'm sowieso nooit snelladen, en rustig rijden.

We hebben 'm nu gerepareerd en ik twijfel om 'm als 2e auto aan te houden, kunnen thuis "gratis" laden met zon-overschot. En hij levert geen drol meer op 2e hands, kan ik 'm misschien beter helemaal afrijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GadgetFrank
Je kunt de Leaf gaan gebruiken als mobiele thuisaccu. De Chademo aansluiting is al vanaf het begin bidirectioneel. Ik hoop 'm dit jaar operationeel te hebben, Chademo kabel en plug al aangeschaft.
In je huis trek je er max 9-10 kW aan vermogen uit, heel anders dan rijdend (tot 80 kW).

[ Voor 18% gewijzigd door GadgetFrank op 21-05-2025 16:08 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Ik wacht nog even je bevindingen af, ik heb al een 25kWh thuisaccu en een Model 3 met 75kWh die ook aan de lader moet als de zon schijnt. De Quasar wallbox neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
*knip* werving

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Laatst online: 08:42
Ik zag bij de RDW dat mijn ingeruilde leaf weer een nieuwe eigenaar heeft.

Iemand hier toevallig een blauwe leaf op 3 maart te naam gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Heeft die MG ZS EV actieve accu koeling?

Ik heb mijn leaf ingeruild om vooral deze zaken die me tegenstonden.
Het toch wat beperkte rij bereik, de chemo snellaadpoort (dit is uitstervend in Europa), afwezigheid van actieve accu koeling, waardoor snelladen bij de tweede keer op dezelfde rit al geen snelladen meer was. Overigens is de beperkte 50kW snelladen ook niet echt snel te noemen en ik heb mijn leaf het nooit zien halen.

De vraag is vooral wat ga je met de auto doen qua kilometers, blijf je dagelijks binnen het rijbereik en kan je thuis opladen? Dan is het een prima auto. Anders zou ik hem lekker laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 20:54
"dit is uitstervend in Europa"
vind ik altijd een beetje dubbel om te lezen als het er zo stellig staat.
Het groeit niet zo snel als CCS en op nieuwe locaties komt soms alleen CCS en geen Chademo, maar ten opzichte van bijvoorbeeld 2019, toen wij onze Leaf kochten, zijn in absolute aantallen veel meer chademo snelladers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

LogOffShutDown schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:47:
[...]
Het groeit niet zo snel als CCS en op nieuwe locaties komt soms alleen CCS en geen Chademo, maar ten opzichte van bijvoorbeeld 2019, toen wij onze Leaf kochten, zijn in absolute aantallen veel meer chademo snelladers.
Precies zo verschijnen er nog steeds nieuwe Vattenfall snelladers bij McDonalds vestigingen, die allen ook een Chademo aansluiting hebben. Maar bij bijv nieuwe Fastned locaties hoef je er niet naar te gaan zoeken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
LogOffShutDown schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:47:
[...]
Nieuwe spelers kiezen vaak niet meer om snelladers met ChaDeMo te plaatsen en als ze geplaatst worden zijn het er erg weinig.

Er zijn ook in Europa geen nieuwe auto's meer met ChaDeMo op de de markt gekomen, op een PHEV een Mitsubishi na (geloof ik). Dan kan je op je klompen aanvoelen dat dit gewoon gaat verdwijnen.

In de tijd dat ik nog Leaf reed, is het wel voorgekomen dat ik in een vrij groot fastned station inreed en maar 1 lader met ChaDemo aanwezig was en daar stond dan net iemand de CCS plug te gebruiken, daar baalde ik best wel van. En ook ik heb wel eens een wachtende leaf achter me gehad bij fastned die verder leeg was.

Nu ik geen leaf meer heb, is het een verademening om wel overal te kunnen snelladen met CCS. Wat ik overigens in de praktijk nog maar 1x heel even nodig had omdat ik het onhandig had gepland. Met mijn huidige auto kan ik wel van Den Haag naar Zuid Limburg rijden of naar Groningen zonder een tussenstop. (wel (AC) laden op de bestemming om terug te komen natuurlijk).

Nogmaals, de leaf is een prima auto als je niet verder hoeft dan zijn rijbereik en thuis en op je bestemming kan laden, maar heb je dat niet vind ik het toch wel erg behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
MadMarky schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Precies zo verschijnen er nog steeds nieuwe Vattenfall snelladers bij McDonalds vestigingen, die allen ook een Chademo aansluiting hebben. Maar bij bijv nieuwe Fastned locaties hoef je er niet naar te gaan zoeken.
Zo is het ook met AC "fastchargen" afgelopen bij fastned voor de eerste generatie(s) Renault Zoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
Zo, de leaf uit 2019 opgehaald vandaag als tweede auto , binnenkort eens met de settings rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoinem
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-05 09:53
spam

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2025 08:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GadgetFrank
Cereal schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:18:
Ik wacht nog even je bevindingen af, ik heb al een 25kWh thuisaccu en een Model 3 met 75kWh die ook aan de lader moet als de zon schijnt. De Quasar wallbox neem ik aan?
Tot nu toe was de enige werkende oplossing een bidirectionele lader van Quasar (ondertussen niet meer verkrijgbaar) maar van de week ontving ik een nieuwsbrief van de non-profit stichting Urgenda die kandidaten zoekt voor een V2H pilot. Dat lijkt mij heel interessant.

Ik heb me opgegeven voor die pilot. Zou toch mooi zijn om de energietransitie verder te helpen en voor het einde van de salderingsregeling dit werkend te hebben thuis.

Mijn Leaf ga ik zeker nog niet verkopen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
Is het aantal gereden kilometers belangrijk bij het kiezen van een gebruikte Leaf? Ik dacht van wel aan gezien de kans groter is dat bij veel km de snellader vaker gebruikt is en dat schijnt niet zo goed te zijn voor de batterij. Of moet ik ergens anders op letten? Opties vind ik niet zo belangrijk, betrouwbaarheid wel.
Overweeg een 40kWh Leaf uit 2021 voor circa 13.500€

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Laatst online: 10:34
Aziona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:15:
Is het aantal gereden kilometers belangrijk bij het kiezen van een gebruikte Leaf? Ik dacht van wel aan gezien de kans groter is dat bij veel km de snellader vaker gebruikt is en dat schijnt niet zo goed te zijn voor de batterij. Of moet ik ergens anders op letten? Opties vind ik niet zo belangrijk, betrouwbaarheid wel.
Wij hebben in 4 jaar 135.000 kilometer gereden, en maar 5 keer snelgeladen. Het zegt dus niet zoveel, je moet echt LeafSpy gebruiken om de accustaat in te kunnen schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:35
Volgens mij is vooral de combinatie van kilometers en leeftijd een indicatie van wel of niet vaak snelladen.
Maar het beste is nog om een OBD2 dongel aan te schaffen (zoek in dit forum voor voorbeelden), LeafSpy op je smartphone te zetten en daar de data uit te lezen. Ergens staat QC: dat is het aantal snellaadsessies. En verder nog een goede en lange testrit maken, bij voorkeur met de OBD2 dongel. Waar je dan op moet letten kan je elders in dit forum terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@Opxah Leafspy Pro voor de IPhone (22,99€)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• budi
Aziona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:15:
Een veel voorkomend probleem bij Leafs van 2018 en ouder is accu schade door hitte van het snelladen. Naast Leafspy kun je ook een test doen met een proefrit. Vraag of je hem leeg mag rijden tot een slordige 30% , rijd daarna met de Leaf de snelweg op en geef vol gas als dat veilig kan. Vraag of iemand mee kan rijden die je dashboard filmt en let er op of het aantal resterende kilometers in een paar seconde met tientallen terug loopt en weer oploopt als je het gas los laat. Dan weet je vrij zeker dat er slechte cellen zitten in het accu pakket.

Voorbeelden vind je ook op Reddit :https://www.reddit.com/r/...es_estimated_range_drops/

Deze valt nog mee, er zijn extremere gevallen dat de auto in Turtle mode springt.

Als de dealer/verkoper een lange testrit weigert, weet je ook genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:35
Aziona schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:54:
@Opxah Leafspy Pro voor de IPhone (22,99€)
Samen met een dongel is het m.i. de kosten waard om een goed beeld te krijgen van de accu van de auto voordat je hem aanschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qV900QyU0049OGqgTnOk1UjSt84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9k6TpXDYs4nufLCfORneAxVb.jpg?f=fotoalbum_large
Een Leafspy plaatje: mijn Leaf heeft nog 87% SoH (State of Health), is 115 x snelgeladen (QC) en 3770 x gewoon geladen (L1/L2).

Wanneer je in de markt bent voor een Leaf, koop dan een dongle. Daar heb je tijdens je aankoop en je bezit echt plezier van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Bovenstaand vond ik een mooi plaatje, maar al die streepjes daar begrijp ik geen hol van
Op mijn leaf spy staan blauwe en rode
Maar wat het zeggen wil mag Joost weten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqrQsHojrIXk8ygSgCsePsoWJIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/78WqZ14uh71DIlP2PijwkZQS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeEYo6T0gFFUZ9gcnkWrE_Clk-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XehlVCqhkzlmMBloq1SOjafB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
Hunegaart schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:02:
Bovenstaand vond ik een mooi plaatje, maar al die streepjes daar begrijp ik geen hol van
Op mijn leaf spy staan blauwe en rode
Maar wat het zeggen wil mag Joost weten
Volgens mij geeft ie met de kleur aan of er op dat moment balancering plaats vindt op betreffende cel. Het zegt verder niet zo heel veel. Wat je namelijk ziet als de auto helemaal naar 100% opgeladen is, dat alle lijntjes blauw zijn. Dan is er geen noodzaak tot balancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
GadgetFrank schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Tot nu toe was de enige werkende oplossing een bidirectionele lader van Quasar (ondertussen niet meer verkrijgbaar) maar van de week ontving ik een nieuwsbrief van de non-profit stichting Urgenda die kandidaten zoekt voor een V2H pilot. Dat lijkt mij heel interessant.

Ik heb me opgegeven voor die pilot. Zou toch mooi zijn om de energietransitie verder te helpen en voor het einde van de salderingsregeling dit werkend te hebben thuis.

Mijn Leaf ga ik zeker nog niet verkopen 😉
Tof initiatief, ik heb me ook opgegeven, daarvoor zet ik m'n Leaf graag in inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Leek me wel interessant, maar effe 4 ruggen ophoesten om mee te mogen doen is mij een stapje te ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Als je voor 4 ruggen een 40kWh thuisaccu krijgt is t toch een ander plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Cereal schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:11:
Als je voor 4 ruggen een 40kWh thuisaccu krijgt is t toch een ander plaatje?
Klopt. Maar een gemiddelde thuisaccu van 40kWh past op zolder of in de kelder. Deze neemt een parkeerplaats in.

En 40kWh is bruto. Bij een Leaf is dat ongeveer 33 netto.

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 30-05-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Een gemiddelde thuisaccu is geen 40 of 33 kWh hoor, eerder 5 tot 10 kWh.

En mijn Leaf staat op mijn garagepad om te laden, dan kan ie daar ook staan om te ontladen. Dus wat is het verschil qua parkeerplaats?

Ik zie manieren om mijn PV opbrengst te bufferen en later te verkopen wanneer de kWh-prijs hoger is dan midden op de dag. En in de winter kan ik 's nachts laden op goedkope uren.
Mijn huis is all-electric dus een (extra) buffer lijkt me handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Laden op goedkope uren kan met veel normale laadaansluitingen. Terugleveren in de dure uren is lastig, want dan ben je 's ochtends net weg, of je komt met een lege(re) accu net thuis.

Het idee is heel mooi, dat zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Mijn idee is om tussen 6 en 9 uur 's morgens te ontladen, en tussen 19 en 22 uur 's avonds.
Dat zal niet altijd lukken maar 15 kWh ontladen is toch € 4,- elke dag weer.

Ik heb veel PV dus op een zonnige dag de EV af en toe laten staan en de fiets pakken levert me een volgeladen EV en een geoefend lijf op. 2 uur fietsen naar/van werk scheelt ook in het verbruik van de EV.
Ik kan prima af en toe m'n gedrag aanpassen als dat een milieu-, gezondheids- of financieel voordeel oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
Bij ons is de Leaf de 2e auto, dus zal vaker thuis zijn. Ook hebben we de primaire EV aan t normale laadpunt. Dus het idee dat er een extra DC punt komt zorgt er ook voor dat we niet meer hoeven om te pluggen. Extra luxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Opxah schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:06:
[...]Samen met een dongel is het m.i. de kosten waard om een goed beeld te krijgen van de accu van de auto voordat je hem aanschaft.
Ik heb de Vgate Icar Pro 2S gekocht. Bij een proefrit aangesloten, hij maakt netjes bluetooth connectie met mijn Iphone 15 maar Leafspy pro las de auto niet uit. De app leek wel gewoon contact te maken met de dongle. Weet niet meer wat er rechtsonder stond maar zonder dongle staat er rechtsonder iets van Search of zo en met dongle aangesloten niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-EvXnUajbDgLsZnVA06eQbvxWw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/07rOsALimxJlPJ2eUcxxSMpY.jpg?f=user_large

Heb de app inmiddels ook op een oude en ook op een wat recentere Ipad gezet maar nog niet uitgeprobeerd. Vrijdag komt er iemand langs die ook een Leaf heeft (2018). Dan maar opnieuw proberen.

Ik overweeg de Veepeak OBDCheck BLE Bluetooth OBD II ook te bestellen, in de hoop dat ik één van beide toch aan de praat krijg en de andere dan terug te sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jjwv7WeVB_dYmqRTHdE8FEmB7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsDxCwtKUkFFGzXJGyfYCOPj.jpg?f=fotoalbum_large
De Lelin is niet te bestellen zonder significante verzendkosten.

Ik zoek naar een 40kWh Connecta/Max 50.000km waar ik 13.500€ (2021) of 14.500€ (2022) voor wil uitgeven. Had in mijn hoofd dat men wel korting wil geven als je niets in te ruilen hebt maar dat lijkt niet meer zo te zijn. Heb ook naar Duitsland zitten kijken (woon zelf in kop NH) maar daar zijn ze eerder duurder, tenslotte geen effect van BPM.

Heb een proefrit gemaakt in een 2021 Leaf, wel een wereld van verschil met het dashboard van mijn 2021 MB B200. De Leaf ziet er wel erg gedateerd uit, niet dat ik dat overigens erg vind.

Heb de accountmgr bij onze leasemij een paar weken geleden gevraagd of er bij hen binnenkort nog een Leaf uit contract loopt om over te nemen maar blijkbaar niet. Volgens hem is sinds 2020 de Leaf niet zo populair meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Aziona op 01-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 19:33
@Aziona Ik heb ook een paar van die OBD's geprobeerd, uiteindelijk een Carista gekocht, die werkt iig. zeker met een Leaf. Kijk anders ook even op https://nissanelectricclub.nl/article-categories/obdii/ daar staan wat resultaten van geteste dongles met een Leaf.

[ Voor 0% gewijzigd door SiNTeK op 01-06-2025 20:46 . Reden: Typo ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Ik zoek een gebruikte Leaf maar ben er niet helemaal uit of ik een wat oudere of juist een recente wil kopen. Een wat oudere heeft mijn voorkeur omdat ik m niet lang wil rijden en er niet teveel voor wil uitgeven maar ik wil ook zo min mogelijk risico op gezeur op den duur met de batterij. Wordt onze eerste EV.

Wat zou mijn voorkeur moeten hebben: Leaf Connecta (a) 2023/20.000km/€18000 of (b) 2021/35.000km/€14.000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
Aziona schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:08:
Ik zoek een gebruikte Leaf maar ben er niet helemaal uit of ik een wat oudere of juist een recente wil kopen. Een wat oudere heeft mijn voorkeur omdat ik m niet lang wil rijden en er niet teveel voor wil uitgeven maar ik wil ook zo min mogelijk risico op gezeur op den duur met de batterij. Wordt onze eerste EV.

Wat zou mijn voorkeur moeten hebben: Leaf Connecta (a) 2023/20.000km/€18000 of (b) 2021/35.000km/€14.000 ?
Ik heb 2 weken terug als 3e auto erbij een leaf gekocht. Eentje uit 2019 met 68K op de klok. Prima auto, en heeft nog ( voor wat het waard is ) 2 jaar garantie op het accupakket geloof ik. Kostte 13K, Daar kun je geen buil aan vallen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
Aziona schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:08:

Je moet echt met een dongle gaan kijken hoe ze geladen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cereal
Galaxis schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Ik heb 2 weken terug als 3e auto erbij een leaf gekocht. Eentje uit 2019 met 68K op de klok. Prima auto, en heeft nog ( voor wat het waard is ) 2 jaar garantie op het accupakket geloof ik. Kostte 13K, Daar kun je geen buil aan vallen lijkt mij.
De accu garantie van Nissan is een wassen neus, het is geen garantie op de accu, maar op de accu capaciteit. Veel accu’s vallen uit door kapotte cellen: capaciteit 0, maar volgens Nissan niet onder garantie. Ik zou nooit snelladen als t niet absoluut noodzakelijk is. T pakket is niet gemaakt voor snelladen (of überhaupt veel gebruik) door gebrek aan actieve koeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Cereal schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:22:
[...]
T pakket is niet gemaakt voor snelladen (of überhaupt veel gebruik) door gebrek aan actieve koeling.
In grote lijnen mee eens. Ik denk dat je heel lang plezier van een Leaf kunt hebben als je hem gebruikt zoals hij oorspronkelijk bedoeld is: bij gematigde snelheid van zowel laden als rijden. In Japan rijden ze niet snel (heb ik me laten vertellen) dus met een use case van honderden kilometers snelweg heeft Nissan te weinig rekening gehouden. Als je veel rijdt, maar niet veel op de snelweg komt, kan dat volgens mij prima met een Leaf, zeker als je die telkens thuis/werk m.b.v. AC kunt opladen (ABC = always be charging). De check bij aankoop van een gebruikte is dus inderdaad het aantal DC-sessies en de degradatie, sowieso m.b.v. Leaf Spy en eventueel door een proefrit onder wisselende belasting bij <50% SOC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
Ik rijd 100km per dag met de Leaf. Dit doet hij uitstekend. Beetje meer capaciteit had ik leuk gevonden voor de langere ritten in het weekend, maar daar kan ik evt gewoon een andere auto voor pakken.
Tot nu toe ruim 16.000 km gereden sinds de aanschaf eind december, met veel plezier. Ik zie, voel en snap de tekortkomingen, maar die zijn er niet als je hem ruim binnen z'n kunnen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
@SiNTeK Dank, de Carista werkte wel in één keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• billyjk
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-08 13:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zctOmLRFFDUaVDeQm1fOT1y_ouE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ifJlRAxD5XJLpqvaDD4EBqxY.png?f=fotoalbum_large

Dit is de Leafspy van mijn 2018 leaf (oude model, 30kwh). Ondanks de lage km-stand en nauwelijks snelladen is de SOH nog maar 64%. Ik ben 3 streepjes kwijt op het dashboard, dus geen garantie voor een slechte batterij. De garantie loopt nog tot zomer 2026, dus hopelijk gaat er voor die tijd nog een streepje af. Anders grote pech want Leafspy wordt door Nissan niet erkend voor een beroep op garantie.

Iemand suggesties of tips ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Voor de 30 kWh Leaf was er een software update die de degradatie "vermindert". Heeft de auto deze gehad?
https://nissanelectricclu...kwh-battery-software-fix/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billyjk
ThsAdrns schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:35:
Voor de 30 kWh Leaf was er een software update die de degradatie "vermindert". Heeft de auto deze gehad?
https://nissanelectricclu...kwh-battery-software-fix/
Dank voor de tip, ik heb dit een jaar geleden al eens nagevraagd en volgens de garage heeft de auto alle updates gekregen. Ik heb alleen hele slechte ervaringen met deze garage gehad en ben er inmiddels weg. De garage is ook geen Nissan dealer meer en ik kreeg de indruk dat dat niet hun eigen keuze was :/ Dus er is een kans dat het niet gedaan is of niet goed...
Is er een manier om dit via een menu in de auto te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
Vorige week de New Nissan Charge app op m’n iPhone gezet
Gisteren even de instellingen bijgewerkt want daar was ik nog niet aan toe gekomen
Echter de app accepteert mijn Vin niet
Van alles geprobeerd: grote letters, kleine letters, nullen ipv O’s en andersom
Maar de app vertikt acceptatie
Verder maar een vraag ingediend , nu maar afwachten of ze reageren
Meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaanTriple7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UePiAIgobVvpkakQ3j_6SckrtTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZajogiprsug2Icl2Q29i7PO.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, één van m'n grootste ergernissen van de Leaf (en veel nieuwe(re) auto's) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Weet iemand welk laadpaal geschikt is om op 6,6kW te laden (of tenminste hoger dan 3,7kW) op 1-fase?

[ Voor 84% gewijzigd door Aziona op 10-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
Alle 22kW laders. Er zijn ook 11kW laders die 7kW op 1-fase kunnen laden, zoals de Easee. Ik heb zelf de wallbox 22kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah
Hunegaart schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:05:
Vorige week de New Nissan Charge app op m’n iPhone gezet
Gisteren even de instellingen bijgewerkt want daar was ik nog niet aan toe gekomen
Echter de app accepteert mijn Vin niet
Van alles geprobeerd: grote letters, kleine letters, nullen ipv O’s en andersom
Maar de app vertikt acceptatie
Verder maar een vraag ingediend , nu maar afwachten of ze reageren
Meer mensen met dit probleem?
Dankzij je berichtje zojuist de New Nissan Charge app gedownload, betalingsmethode toegevoegd en laadpas aangevraagd.
Op basis van de betalingsauthorisatie zit nu Electroverse achter de app.
Ik weet niet wat voor toegevoegde waarde de VIN heeft, maar bij mij pakt die m wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRQ7hpDT1vPWxxJof2dj5bijH-8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jvTLYJFun3wH5xDuO0RvtJj0.jpg?f=user_large

Probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Aziona schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:03:
Weet iemand welk laadpaal geschikt is om op 6,6kW te laden (of tenminste hoger dan 3,7kW) op 1-fase?
Let er wel op dat je niet zomaar met > 16A (=3,7 kW) kunt laden.
Dit kan alleen:
- met loadbalancing (bij 3x25A max 25A, bij 1 x 35 of 40A max 32 A)
- Solar laden (= 16A + opbrengst PV)
- DC laden via je Chademo poort (afhankelijk van je aansluiting, vermogen hybride omvormer en PV; max 9 kW@400V) Deze optie ga ik binnenkort in gebruik nemen, de Leaf wordt dan bidirectioneel.

Aanvullingen anybody?

[ Voor 18% gewijzigd door GadgetFrank op 10-06-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

billyjk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:24:
[Afbeelding]

Dit is de Leafspy van mijn 2018 leaf (oude model, 30kwh). Ondanks de lage km-stand en nauwelijks snelladen is de SOH nog maar 64%. Ik ben 3 streepjes kwijt op het dashboard, dus geen garantie voor een slechte batterij. De garantie loopt nog tot zomer 2026, dus hopelijk gaat er voor die tijd nog een streepje af. Anders grote pech want Leafspy wordt door Nissan niet erkend voor een beroep op garantie.

Iemand suggesties of tips ?
Heb je de auto soms lange periodes op 100% SOC laten staan?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
Aziona schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:03:
Ik heb easee charge up laadpaal , ik laad regelmatig met 5.8KW op, veel harder gaat niet in verband met de 25A hoofzekering.
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:40:
[...]

Kan je dat uberhaupt wijzigen dan ? Zo ja, hoe ? En wat is dan de ideale modus ?

[ Voor 28% gewijzigd door Galaxis op 10-06-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
GadgetFrank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:33:
[...]
- DC laden via je Chademo poort (afhankelijk van je aansluiting, vermogen hybride omvormer en PV; max 9 kW@400V) Deze optie ga ik binnenkort in gebruik nemen, de Leaf wordt dan bidirectioneel.
Ik heb altijd begrepen dat snelladen (=Chademo?) alsmede herhalend laden/ontladen de degradatie van de batterij versneld. Ook de lader voor birectioneel laden lijkt vrij kostbaar te zijn. Waarom is dat geen te groot risico voor jou?

Temeer daar een 15kWh thuisbatterij circa €2.500 (1 fase) of €3.250 (3 fasen) kost. Met het bericht van Vattenfall dat ik vanaf juni €1.000 terugleverkosten moet betalen ga ik er versneld een aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Galaxis schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb easee charge up laadpaal , ik laad regelmatig met 5.8KW op, veel harder gaat niet in verband met de 25A hoofzekering.

[...]

Kan je dat uberhaupt wijzigen dan ? Zo ja, hoe ? En wat is dan de ideale modus ?
Volgens mij kan dat alleen met een timer bij de Leaf, gezien de leaf dacht ik tot 4.2v laadt is er ook geen grote top-buffer die de accu beschermt.

Bij onze I3s zet ik met home-assistent de lader uit wanneer de auto een SOC heeft van 80%

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Volgens mij kan dat alleen met een timer bij de Leaf, gezien de leaf dacht ik tot 4.2v laadt is er ook geen grote top-buffer die de accu beschermt.

Bij onze I3s zet ik met home-assistent de lader uit wanneer de auto een SOC heeft van 80%
Hmm oke , hier hangt hij iedere dag aan de lader, gaat elke dag gewoon tot 100% vol. Dat is dus eigenlijk minder goed voor het accu pakket ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GadgetFrank
Galaxis schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Hmm oke , hier hangt hij iedere dag aan de lader, gaat elke dag gewoon tot 100% vol. Dat is dus eigenlijk minder goed voor het accu pakket ?
Dat is ronduit slecht voor de accu, tenzij je het laden tot 100% zo doet dat de auto vrijwel meteen vertrekt zodra die vol was. Langdurig propvol of langdurig heel leeg = degradatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
GadgetFrank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Dat is ronduit slecht voor de accu, tenzij je het laden tot 100% zo doet dat de auto vrijwel meteen vertrekt zodat die vol was. Langdurig propvol = degradatie...
Hmm oke, het hoofdbestuur maar eens vertellen dat de stekker er niet iedere dag in hoeft haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GadgetFrank
Aziona schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat snelladen (=Chademo?) alsmede herhalend laden/ontladen de degradatie van de batterij versneld. Ook de lader voor birectioneel laden lijkt vrij kostbaar te zijn. Waarom is dat geen te groot risico voor jou?

Temeer daar een 15kWh thuisbatterij circa €2.500 (1 fase) of €3.250 (3 fasen) kost. Met het bericht van Vattenfall dat ik vanaf juni €1.000 terugleverkosten moet betalen ga ik er versneld een aanschaffen.
Snelladen <> DC laden. Thuis kan ik via de Chademo stekker met max 9 kW laden. Dat is minder snel dan dat ik de Leaf met 3-fasen 11 kW laad. Warmte-ontwikkeling (= weerstand) is meer je vijand.

De kosten van aanschaf vallen ook mee. Een interfacebox en een Chademo kabel/stekker. De juiste hybride PV omvormer (GoodWe ET 10 kW) die het (ont)laden verzorgt had ik al.

Mijn Leaf (origineel 24 kWh) heeft 85 kWh aan boord. Daar kan ik overdag PV overschot instoppen en dan kan de Leaf 's nachts de warmtepomp e.d. van stroom voorzien. Daarvoor heb ik ongeveer ik 1 tot 4 kW vermogen nodig. Dat is niks vergeleken met de motor van de auto, die is 80 kW!

Een thuisbatterij heb ik al, die doet zijn werk wanneer de Leaf niet is ingeplugd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
GadgetFrank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:07:
[...]
Dat is ronduit slecht voor de accu, tenzij je het laden tot 100% zo doet dat de auto vrijwel meteen vertrekt zodra die vol was. Langdurig propvol of langdurig heel leeg = degradatie...
Ronduit slecht hangt natuurlijk maar net van de definitie van langdurig af. Is dat 1 dag, 2 dagen, een week of tot het einde van de nacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Black Sparrow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Ronduit slecht hangt natuurlijk maar net van de definitie van langdurig af. Is dat 1 dag, 2 dagen, een week of tot het einde van de nacht?
Het is vrij simpel uiteindelijk cumuleert iedere minuut die de accu op 100% staat door de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:27:
[...]Het is vrij simpel uiteindelijk cumuleert iedere minuut die de accu op 100% staat door de tijd.
Als degradatie niet lineair gaat is dat natuurlijk een slechte berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Black Sparrow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Als degradatie niet lineair gaat is dat natuurlijk een slechte berekening.
Een accu degradeert door meerdere factoren; (leef)tijd, laadgedrag, ontlaadgedrag (belasting) en temperatuur zijn de voornaamsten.

Op 3 van deze 4 kun je zelf invloed uitoefenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black Sparrow
GadgetFrank schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:55:
[...]Een accu degradeert door meerdere factoren; (leef)tijd, laadgedrag, ontlaadgedrag (belasting) en temperatuur zijn de voornaamsten.
Op 3 van deze 4 kun je zelf invloed uitoefenen...
Ook dat zegt weer niets over de verhoudingen en het effect daarvan, als 90% degradatie door tijd komt heb je nog steeds amper invloed. En de hoeveelheid die door tijd komt, hangt weer af van het type accu, het merk en de fabriek.

Daarnaast zegt het ook niets over het wel of niet lineair degraderen bij een 100% lading, en dus niet over hoe het "aantal" cumulatieve minuten te berekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Black Sparrow schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Ook dat zegt weer niets over de verhoudingen en het effect daarvan, als 90% degradatie door tijd komt heb je nog steeds amper invloed. En de hoeveelheid die door tijd komt, hangt weer af van het type accu, het merk en de fabriek.

Daarnaast zegt het ook niets over het wel of niet lineair degraderen bij een 100% lading, en dus niet over hoe het "aantal" cumulatieve minuten te berekenen.
Een accu degradeert aanzienlijker sneller als deze op 100% SOC staat door de tijd, als je die >80% SOC weet te beperken door de tijd dan scheelt dat significant, zeker als andere parameters zoals snelladen en hitte minder van toepassing zijn en het 100% vol voltage bij de Leaf hoog is

Zie ook

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!
https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:50
Galaxis schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:09:
[...]

Hmm oke, het hoofdbestuur maar eens vertellen dat de stekker er niet iedere dag in hoeft haha
Of via Home Assistant of dergelijke de batterij van de Leaf uitlezen en dan het laden stoppen (als je de lader ook kan aansturen natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 19:33
GORby schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Of via Home Assistant of dergelijke de batterij van de Leaf uitlezen en dan het laden stoppen (als je de lader ook kan aansturen natuurlijk).
Deze custom integratie werkt redelijk oké: https://github.com/dan-r/HomeAssistant-NissanConnect/

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• billyjk
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:40:
[...]

In de coronatijd heeft de auto twee jaar heel weinig gereden, zou best kunnen dat de accu toen het merendeel van de tijd vol was. Niet zo goed dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Kan ik iedere 230V thuislaadkabel met een type 2 plug gebruiken voor mijn Leaf? Wil er een vast aan de muur hangen zodat ik m niet steeds uit de kofferbak moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Aziona schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:27:
Kan ik iedere 230V thuislaadkabel met een type 2 plug gebruiken voor mijn Leaf? Wil er een vast aan de muur hangen zodat ik m niet steeds uit de kofferbak moet halen.
Ja. En voor de Leaf met kikkerogen (ZE0) elke met type 1 stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
Houd er wel rekening mee dat zo’n trage lader best veel verlies heeft ten opzichte van een laadpaal. Ik zou altijd zelf een laadpaal plaatsen, kan al vanaf een paar honderd euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
Cereal schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:04:
Houd er wel rekening mee dat zo’n trage lader best veel verlies heeft ten opzichte van een laadpaal. Ik zou altijd zelf een laadpaal plaatsen, kan al vanaf een paar honderd euro.
Ik heb geen verschil in verlies kunnen meten tussen de granny-stekker op 2,3kW en m'n laadpaal op 5 a 5,8kW.
De onboard charger van de Leaf heeft sws veel verlies vergeleken met andere EV's

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 19-06-2025 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
De nieuwe Nissan Leaf komt in 2026, autovisie deed een eerste rijtest. Is onderhuids eigenlijk gebouwd op een platform van Renault, heeft ook geen e-Pedal/one-pedal driving. Voor mijn gevoel ook echt een andere auto, meer een cross-over SUV. Rare keuzes wat mij betreft, maar ieder zijn smaak natuurlijk.

Update: de ANWB heeft ook een video gepubliceerd en de Nissan heeft wel degelijk een e-Pedal mode.

[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 21-06-2025 15:16 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdal
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 11:09
Heeft iemand misschien een niet werkend Leaf ZE01/e-NV200 navigatie unit (Clarion 8202) Ik wil een andere Head Unit plaatsen van Eonon UA13. Maar wil graag de auto stekkers heel laten.
Dit is een werkende head unit die nog volledig functioneel in mijn e-NV200 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXFstAzWYR4UgcYcSMX47igIPjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuMXhBYbI9Kd7XVRaMvchVog.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Rdal op 25-06-2025 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Van Suzuki Celerio naar Nissan Leaf: de overstap naar elektrisch rijden

Wie mij (nog) niet kent: sinds april 2023 rijd ik in een Nissan Leaf Tekna uit 2019, afkomstig van een Suzuki Celerio die ik ruim vijf jaar heb gehad en waarmee ik zo’n 85.500 km heb gereden. Er stonden destijds verhalen van mij op Tweakblogs, waarin ik vooral vertelde hoe goedkoop ik met die auto wist te rijden. TCO is uiteindelijk € 0,156 per km geworden oOo

Maar sinds ik in december 2020 vader ben geworden, vond ik het in 2023 wel welletjes geweest met die kleine auto.

Waarom overstappen? Niet vanwege de ruimte

Nee, de auto was niet te klein. We konden ons ermee behelpen, maar het was wel altijd een enorme puzzel om alles passend te krijgen. Toen ik in 2023 besloot van werkgever te veranderen, stegen mijn inkomsten ineens behoorlijk.

Feitelijk was elektrisch rijden altijd al een soort jongensdroom van me. Het past ook echt bij iemand zoals ik: bewust, zuinig, maar ook geïnteresseerd in techniek en innovatie.

Alles leek geweldig… tot ik echt ging rijden

Wie denkt dat dit een heel positief verhaal zal worden, heeft het helaas mis.

Want enkele maanden nadat ik mijn Nissan Leaf Tekna kocht, met ruim 171.000 km op de teller, merkte ik tijdens langere ritten iets verontrustends op. Wanneer het accupercentage op 8% stond, sprong het ineens naar --% binnen enkele seconden.

Toen ik de Leaf kocht had ik geen OBD2 dongle bij de hand, en ik ging af op de accucapaciteitmeter die in het instrumentarium te vinden is. Deze toonde nog alle balkjes, dus ik dacht dat het wel goed zat. Bovendien kocht ik de auto bij een dealer die goed aangeschreven stond, dus ik vertrouwde erop dat het in orde was. Daarnaast had ik een jaar BOVAG garantie...

De Leaf voelde als een luxe upgrade

De auto voelde als nieuw. Volledig leren stoelen, 360 graden camera, ProPilot Assist wat echt een verademing is op de snelweg, vooral als je in de slipstream van een vrachtwagen rijdt.

Voor iemand die in zijn Celerio nog met veel moeite een Android autoradio had ingebouwd, puur om eindelijk een achteruitrijcamera te hebben, voelde deze Leaf als een auto die tien keer beter was.

De realiteit van ongelijkmatige accudegradatie

Helaas bleek de accu in de praktijk flink ongelijkmatig gedegradeerd. Iets wat ik pas doorhad ná aankoop, want visueel zag het er allemaal goed uit. Inmiddels weet ik: bij dit soort auto's moet je altijd een OBD2 scanner gebruiken en apps zoals LeafSpy om het werkelijke accupercentage (State of Health) te kunnen zien. Die fout maakte ik geen tweede keer.

Rijden op de rechterstrook: frustraties op de snelweg

Wat ook frustrerend is: als ik op een veilige volgafstand in de slipstream van een vrachtwagen rijd om zo mijn actieradius te maximaliseren, zijn er vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar denken dat de rechterrijstrook exclusief voor hen is.

Dan krijg ik dus groot licht van een trucker achter me. Maar ja, wat wil je? Ik rijd in een Nissan Leaf met een versleten accupakket en ik moet wel rechts blijven rijden, anders haal ik mijn bestemming niet eens. In de praktijk zie ik dit laatste ook vaak als een uitdaging, dus daar meer over hier onder.

Gemiddeld Energieverbruik

Waarom ik heb gekozen voor de nickname EVMaximizer? Nou, ten eerste: omdat ik al vijf jaar niet meer had ingelogd op Tweakers, bleek mijn oude account automatisch geanonimiseerd te zijn. In overleg met het beheer van deze website mocht ik een nieuw account aanmaken.

Toen ben ik gaan nadenken. Wordt het een nickname die mijn affiniteit met elektrische auto's laat zien? Of eentje die iets zegt over mijn werk in de supermarkt? Ik ben serieus een van de weinige medewerkers in de supermarkt die volledig elektrisch rijdt, en daar ben ik stiekem best trots op oOo

Uiteindelijk besloot ik dat het EVMaximizer moest worden.
Dit benadrukt de focus op het optimaliseren van de actieradius en efficiëntie van elektrische voertuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiV7EAIb8f1ql6YUkLNimskHaS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcCI0HAfPZHqKggeCjyktcgo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTvb5jCN-jYyAi3dEUm6m3ahxj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADYeTAHrL3PXtJjMPRvRYa54.jpg?f=fotoalbum_tile

De bovenstaande boordcomputers tonen mijn gemiddelde verbruik aan, gemeten over respectievelijk 504 kilometer. Dat was een gecombineerd verbruik, omdat ik benieuwd was hoeveel ik nu eigenlijk verbruik voor mijn woon-werkverkeer. Ik rij dagelijks 40 kilometer woon-werk, en speel daarnaast ook nog taxi voor mijn vrouw, waardoor ik vaak op zo’n 56 kilometer per dag uitkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I5k0xi6i5TiiEpki6uZTUtwEy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG4DnfDI823cXBXCgHxMf98e.jpg?f=fotoalbum_large

Het interessante is eigenlijk dat, ondanks dat een bezoek aan Bobbejaanland waar wij een jaarkaart van hebben leidt tot een hoger gemiddeld verbruik, het uiteindelijk reuze meevalt. Mijn woon-werkverkeer dat ik volledig binnendoor rij drukt het gemiddelde namelijk flink omlaag. Dankzij de 9,3 kWh per 100 km die boordcomputer 2 aangeeft kom ik in de zomer uit op een gemiddeld gecombineerd energieverbruik van ongeveer 10,2 kWh per 100 km.

In de praktijk betekent dit dat ik ongeveer 11,73 kWh per 100 kilometer verbruik, inclusief laadverlies. Dat komt neer op zo’n € 0,04 per kilometer. Meestal laad ik bij Vattenfall InCharge voor € 0,338 per kWh, wat best goedkoop is als je bedenkt dat ik gisteren een nieuw energiecontract bij Engie heb afgesloten. Daar betaal ik overdag € 0,30 per kWh en na één jaar krijg ik ook nog eens € 400 terug omdat ik nieuwe klant ben...

Ik kan niet thuis laden, dus ben volledig afhankelijk van publieke laadpalen. We verbruiken thuis net zo’n 1000 kWh per jaar, en daarom ben ik niet voor het allergoedkoopste energietarief gegaan. Daar zou ik toch nauwelijks van kunnen profiteren.

Hoe dat verhaal met dat slechte accupakket afgelopen is?

Zoals ik eerder vertelde, ontdekte ik na verloop van tijd dat er iets mis was met het accupakket. Velen denken dan: de garantie is verlopen, dus dikke pech? Maar ik was van mening dat ik niet voor niets BOVAG garantie had betaald. Al wist ik ook dat de kans op coulance vanuit Nissan klein was.

Ik probeerde te beargumenteren dat het accupakket al vóór de 160.000 kilometer problemen gehad moest hebben. Ook schakelde ik BOVAG Hulp bij Klachten in. Maar bij de BOVAG zeiden ze dat de fabrikant aangaf dat het binnen de “normale degradatie” viel, of zoiets. Ik heb die man toen gevraagd of hij zelf eigenlijk een elektrische auto reed, of nog gewoon op benzine. Boos dat ik was op de BOVAG.

Ook ben ik op een gegeven moment gebeld door Nissan. Je kunt praten als Brugman, maar dat kan ik helaas niet. Mijn autismeproblematiek maakt zulke gesprekken extra lastig voor mij. Ook het contact met de dealer was moeilijk. Telkens werd ik afgescheept, niet serieus genomen en ga zo maar door. Klinkt dit voor sommigen bekend?

Ik moet toegeven dat ik meerdere keren gedreigd heb en in een opwelling ook een negatieve Google Maps recensie heb achtergelaten. Ik heb AutoWeek ingeschakeld. Aardige vent, die Luc Vranken, maar het was een lang proces. Jezelf opgeven, wachten op de testapparatuur, de opnames doen en daarna hopen dat de publiciteit vanuit de auto media iets in beweging zet?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nou, de Nissan dealer deed er helemaal niets mee. Ik heb mijn eigen veiligheid op het spel moeten zetten om uiteindelijk voldoende bewijs van de symptomen te verzamelen. Pas toen ik een schokkerige video toestuurde waarop je het accupercentage rare sprongen zag maken, reageerden ze. Maar alsnog werd er niets mee gedaan. Er werd zelfs gelogen dat men een tweede diagnose zou hebben aangeboden.

Er is uiteindelijk alleen een stationaire accumeting gedaan. Verder heeft de Nissan dealer alle aanvullende diagnose geweigerd. Dit hele proces heeft me meer dan een half jaar gekost, me meermaals tot waanzin gedreven. Op een dag kwam ik zelfs huilend op mijn werk, nadat ik weer een mail kreeg waarin ze verdere diagnose weigerden.

De uiteindelijke oplossing?

Net zoals 12V-accu’s, tonen ook de accupakketten van elektrische auto's hun problemen het duidelijkst bij koude weersomstandigheden. Aangezien ik dicht bij de Duitse grens woonde, was mijn strategie simpel. Op AliExpress had ik een telefoonhouder voor aan het stuur gekocht, zodat ik het instrumentarium kon opnemen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vervolgens ben ik rustig richting Heinsberg gereden. Ik wist immers dat zodra de temperatuur in het accupakket zou oplopen, de symptomen niet meer zichtbaar zouden zijn. Ook wist ik dat het accupercentage onder de 50 procent moest zijn, omdat juist dan het percentage op en neer ging door de hoge millivoltverschillen in het accupakket.

Nou, dat liep op tot meer dan 700 millivolt, waarbij ik in één klap de melding kreeg dat ik moest laden. In werkelijkheid waren dit de beschadigde of zwakke accucellen, hoe je het ook wilt noemen. Ik nam een aantal video's op, om bijvoorbeeld aan te tonen dat het ook bij rustig rijden gebeurde. Deze stuurde ik allemaal naar de dealer.

Waar ze mij voorheen wilden afschepen met een Nissan Leaf die alleen een achteruitrijcamera had en waar ik bovendien nog een behoorlijk bedrag bij had moeten betalen, gingen ze nadat ik aangaf dat mijn dossier voor de geschillencommissie klaar lag om in te zenden eindelijk akkoord met mijn voorwaarden.

Ik ben eigenlijk altijd redelijk gebleven. Natuurlijk, de markt voor elektrische auto's was ingestort. Hoe geweldig zou het zijn als een geschillencommissie of rechter de koop ontbindt en je 18.500 euro terugkrijgt? Dat vond ik niet realistisch en daarom heb ik gezegd dat ik bereid was 3.500 euro bij te betalen voor een Nissan Leaf Tekna die 80.000 kilometer minder gelopen had.

Werd ik voorheen niet serieus genomen werd, nu ik alles gedocumenteerd had ging men ineens wel akkoord met mijn voorwaarden. Alleen heb ik sindsdien een panische angst voor snelladen, dus ik gebruik mijn huidige Leaf die ik sinds januari 2024 heb voornamelijk voor ritten binnen de actieradius van 250 kilometer.

Lange reizen met deze auto zie ik niet meer zitten. Ik heb het nog geprobeerd, maar de laadinfrastructuur blijkt uitermate onbetrouwbaar als je CHAdeMO gebruikt en ook nog wilt besparen op de laadtarieven. Dus ben ik dit jaar gewoon all inclusive naar Bulgarije geweest. Vanaf de Duitse grens met de trein. Alles gewoon inbegrepen en geen enkele keer zorgen hoeven maken over de actieradius. Ik hoefde alleen maar naar de P +R bij het Duitse treinstation te rijden.

TL;DR
  • Nissan Leaf Tekna 2019 – gehad van april 2023 tot eind januari 2024, van 171.000 km tot bijna 190.000 km.
  • Nissan Leaf Tekna 2019 Facelift – vanaf 106.000 km tot nu circa 125.000 km.
Hele slechte ervaring gehad met de eerste Nissan Leaf, die een hoge kilometerstand had. Met mijn tweede Leaf heb ik een goede ervaring, al heb ik voor de zekerheid wel de automatisch inklapbare buitenspiegels uitgeschakeld. Bij beide Leafs begonnen die in de winter moeilijk te doen.

Totaal gereden: 18.593 km + 19.239 km = 37.832 km.

Voor woon-werkverkeer vind ik dit een zeer geschikte elektrische auto. Maar gezien de beperkingen bij langere reizen overweeg ik op zijn vroegst eind april 2026 de auto in te ruilen. Mijn interesse gaat uit naar efficiënte EV’s zoals de Hyundai Ioniq 6, maar uiteindelijk zijn de wegenbelasting (gewicht) en verzekeringspremie bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Verwijderd spijtig om van je negatieve ervaringen te horen, maar ik wil wel wat kanttekeningen plaatsen bij je verhaal.
Wat ook frustrerend is: als ik op een veilige volgafstand in de slipstream van een vrachtwagen rijd om zo mijn actieradius te maximaliseren, zijn er vrachtwagenchauffeurs die blijkbaar denken dat de rechterrijstrook exclusief voor hen is.

Dan krijg ik dus groot licht van een trucker achter me. Maar ja, wat wil je? Ik rijd in een Nissan Leaf met een versleten accupakket en ik moet wel rechts blijven rijden, anders haal ik mijn bestemming niet eens. In de praktijk zie ik dit laatste ook vaak als een uitdaging, dus daar meer over hier onder.
Er is een verschil tussen slipstreamen achter een vrachtwagen op ACC met 90-100km/u, of 80km/u op de rechter rijstrook rijden en daarmee in de weg rijden voor vrachtwagenchauffeurs die sneller willen (en kunnen) rijden. In het eerste geval ben je niemand tot last, het tweede geval kan erg hinderlijk zijn.
Want enkele maanden nadat ik mijn Nissan Leaf Tekna kocht, met ruim 171.000 km op de teller, merkte ik tijdens langere ritten iets verontrustends op. Wanneer het accupercentage op 8% stond, sprong het ineens naar --% binnen enkele seconden.
Hoe ga je normaalgesproken om met je accu? Tijdens langere ritten probeer ik meestal te (snel) laden voordat de accu erg leeg raakt.
Het percentage onder de 20% laten zakken is niet iets wat een li-ion accu kan waarderen, net als het regelmatig tot 100% laden (en daar langere tijd op blijven staan). De accu van je auto 'verkeerd' gebruiken kan de degradatie flink versnellen. Zie ook de youtube video die revolution-nl twee weken terug heeft gedeeld.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:37:
Hoe ga je normaalgesproken om met je accu? Tijdens langere ritten probeer ik meestal te (snel) laden voordat de accu erg leeg raakt.
Ik heb ook meerdere van dit soort YouTube-video’s bekeken, maar eerlijk gezegd blijft het onderwerp vrij complex. Wat ik er in ieder geval uit heb meegenomen, is dat het beter is om je accupakket op een relatief lage SoC te houden wanneer je niet de volledige actieradius nodig hebt.

In onderstaande video wordt dit vanaf 8:16 goed uitgelegd:

Daar wordt onder andere uitgelegd dat het, zeker bij hogere temperaturen, nadelig is om je accu tot 100% op te laden. De celchemie (vooral bij NMC) is daar gevoelig voor. Bij een SoC van bijvoorbeeld 30% is de impact op de batterij aanzienlijk lager. De veelgenoemde 80%-regel lijkt dan ook vooral een compromis tussen gebruiksgemak en batterijbehoud.

Zelf houd ik mijn accupercentage meestal tussen de 20% en 50%. Dat betekent dat ik zo’n 10 kWh laad, wat in mijn geval neerkomt op een halfvolle accu. Voor mijn woon-werkverkeer van 40 kilometer is dat ruim voldoende. In mijn wijk is er gelukkig bijna altijd een vrije plek bij een publieke laadpaal, dus dat maakt het makkelijk om dit patroon aan te houden.

Wanneer er een langere rit gepland staat, zoals laatst naar Bobbejaanland, begin ik pas met laden vlak voordat ik naar bed ga. Zo staat de auto niet onnodig lang met een volle accu stil. Toen ik bijvoorbeeld naar Bulgarije vloog met Electra Airways, heb ik de auto op de P+R achtergelaten met ongeveer 50% SoC. Ik had hem daarvoor even naar 55% geladen.

Incidenteel heb ik de accu weleens bijna leeg gereden, maar dat is op één hand te tellen. Eén keer was uit nieuwsgierigheid: ik wilde weten waar de grens ligt. Inmiddels gebruik ik mijn OBD2-dongle nauwelijks meer. Ik weet nu vrij nauwkeurig hoeveel marge ik heb; zelfs onder de --% zit er vaak nog 10 tot 15 kilometer in. Tenzij ik echt zeker weet dat het nodig is, rijd ik liever door dan dat ik een snellader opzoek die mogelijk niet werkt. Meestal houd ik nog een comfortabele 20 kilometer over.

Ik heb inmiddels al een tijd niet meer naar de SoH in LeafSpy gekeken, maar toen ik dat zo’n vijf maanden geleden wél deed bij mijn huidige Nissan Leaf, bleek deze niet gedaald te zijn, maar juist gestegen. Dat deelde ik destijds op Reddit. Ik heb dat account inmiddels verwijderd. De 300KM Challenge is trouwens ook iets wat ik zelf bedacht en toen op Reddit geplaatst heb.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste