Batterij voorverwarmen.NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:42:
Update vanuit mijn kant.
Laatst weer een grote beurt gehad van mijn ZS LR (2023) bij Van Mossel MG Rotterdam (Koperstraat). Met herhaaldelijk aandringen de “Tesla Update” gehad. Was inbegrepen in de prijs van onderhoud.
Gisteren getest en het werkt! 🎉
Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW aankon.
[Afbeelding]
Volgens mij kan de MG ZS dat niet. Geen warmtepomp aanwezig.
Wel zie ik op de laadcurve dat die enorm dropt na 40%.
Mijn mg zs kan het….NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]
Een warmtepomp is niet de enige manier om warmte te genererenNrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]
Je kan evt zelfs de warmte van de motor gebruiken natuurlijk
Vaak bu'j te bang!
Fijn dat het werkt. Dit heeft mij een erg gerustellend gevoel gegeven dat de auto ook bij Tesla kan laden. De opties zijn gewoon groter waar je terecht kunt en het is vaker goedkoper zonder een abbonement bij andere aanbieders. Die snelheid heeft te maken met je laadcurve, batterij temperatuur enz.. de 90KW ga je vaak maar heel even vasthouden maar dat is niet echt erg. Als die maar snel vol genoeg is om verder te rijden.NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:42:
Update vanuit mijn kant.
Laatst weer een grote beurt gehad van mijn ZS LR (2023) bij Van Mossel MG Rotterdam (Koperstraat). Met herhaaldelijk aandringen de “Tesla Update” gehad. Was inbegrepen in de prijs van onderhoud.
Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW aankon.
[Afbeelding]
O serieus? Kan je me vertellen hoe? Ik zie dan iets over het hoofd. 😇
Ja vooral dat. De eerste keer dat ik ver moest rijden kwam ik in de knel. Tesla werkte niet, snellader daarnaast bij de tankstation ook niet. Was toen met geknepen billen rijden naar de dichtstbijzijnde FastNed. 😅jpvdheijn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:36:
[...]
Fijn dat het werkt. Dit heeft mij een erg gerustellend gevoel gegeven dat de auto ook bij Tesla kan laden. De opties zijn gewoon groter waar je terecht kunt en het is vaker goedkoper zonder een abbonement bij andere aanbieders. Die snelheid heeft te maken met je laadcurve, batterij temperatuur enz.. de 90KW ga je vaak maar heel even vasthouden maar dat is niet echt erg. Als die maar snel vol genoeg is om verder te rijden.
[ Voor 62% gewijzigd door NrFive op 07-09-2025 07:42 ]
In oplaadinstellingen is de functie aan te zetten in de auto. Ook in de app is het aan te zetten.NrFive schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]
O serieus? Kan je me vertellen hoe? Ik zie dan iets over het hoofd. 😇
[...]
Ja vooral dat. De eerste keer dat ik ver moest rijden kwam ik in de knel. Tesla werkte niet, snellader daarnaast bij de tankstation ook niet. Was toen met geknepen billen rijden naar de dichtstbijzijnde Fastened. 😅
Mooi zeg dat het uiteindelijk bij jouw werkt! Ik heb de auto gisteren terug gekregen en nog niet kunnen testen. En mooi dat ze het onder onderhoudsprijs hebben gedaan want daar zijn nogal verschillende berichten over.NrFive schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:42:
Update vanuit mijn kant.
Nu nog even uitvogelen / inlezen waarom het bij 47kW bleef hangen. Dacht dat de auto rond de 90 kW
Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de onderhoud?
Factuur was iets groter dan gebruikelijk, moest ook de banden wisselen en ruitenwissers. Maar de 2e jaars onderhoud zelf was 327,27 exclusief btw.mrjixies schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:33:
[...]
Mooi zeg dat het uiteindelijk bij jouw werkt! Ik heb de auto gisteren terug gekregen en nog niet kunnen testen. En mooi dat ze het onder onderhoudsprijs hebben gedaan want daar zijn nogal verschillende berichten over.
Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de onderhoud?
Ok bedankt voor de info! Er zit nogal een verschil in prijs in de onderhoudsbeurten bij de verschillende van mossel garages. Ik dacht dat dit vaste prijzen waren.NrFive schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:41:
[...]
Factuur was iets groter dan gebruikelijk, moest ook de banden wisselen en ruitenwissers. Maar de 2e jaars onderhoud zelf was 327,27 exclusief btw.
Ja volgens mij wel maar ook weer omhoog gegaan door “de economie”.mrjixies schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:46:
[...]
Ok bedankt voor de info! Er zit nogal een verschil in prijs in de onderhoudsbeurten bij de verschillende van mossel garages. Ik dacht dat dit vaste prijzen waren.
Eerste jaars onderhoud was trouwens 139 euro (inclusief btw), had toen geen andere werkzaamheden laten doen.
Dit is trouwens de eerste keer in m’n leven dat ik een nieuwe auto gekocht heb. Normaal koop ik ex-lease, maar kreeg belachelijk goede deal op m’n oude auto inleveren en subsidies en kortingen.
Maar ga nooit meer nieuw doen. Mijn ervaring ermee is dat nieuw gelijk een koppelverkoop is. Je moet alles via dealer doen anders snij je jezelf in de vingers qua kosten of extra’s. (Denk Pechhulp, korting op polis, extra garantie, etc)
Aan de andere kant. EV rijden is hetzelfde als kiezen tussen iOS en Android. Het zijn rijdende computers geworden en vanwege software ben je dan weer afhankelijk.
Ik rij nu een jaar mijn MG ZS, voor de aanschaf ben ik uitgegaan van aankoopprijs, en van een verwachte daling in waarde (die zat er vorig jaar al aan te komen over de gehele linie trouwens niet alleen gelimiteerd tot MG) daar had ik al op geanticipeerd. Maar daarnaast was het wel klaar, behalve dan volgende week onderhoudsbeurt voor eerst sinds 12 maanden, verder heb ik rekening gehouden dat EV’s eigenlijk behoorlijk onderhoudsarm zijn binnenkort na 50k km’s alleen de banden.NrFive schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:58:
[...]
Ja volgens mij wel maar ook weer omhoog gegaan door “de economie”.
Eerste jaars onderhoud was trouwens 139 euro (inclusief btw), had toen geen andere werkzaamheden laten doen.
Dit is trouwens de eerste keer in m’n leven dat ik een nieuwe auto gekocht heb. Normaal koop ik ex-lease, maar kreeg belachelijk goede deal op m’n oude auto inleveren en subsidies en kortingen.
Een gedeelte van de kosten die je trouwens ook bespaart zijn niet zichtbaar maar heb ik wel in mijn afweging vooraf meegenomen, als ik een ander merk tweedehands EV had willen kopen dan zitten die niet in de garantie dan had ik zelf financiële risico moeten dragen als iets defect is (accu vervangen als is kans niet groot is toch op eigen kosten al gauw richting de €10k)
Tussendoor hier qua kosten: pechhulp ANWB gold net zoals bij mijn vorige ICE, korting op polis heb nog steeds zelfde verzekering alleen nu all-risk en prima betaalbaar met schadevrije jaren, garantie kosten? Alleen €3k bij aanschaf rijklaar maken, maar daar stond ook tegenover €2k subsidie die je kreeg als je bij dealer kocht. In loop van het jaar nog 2 keer langs geweest voor garantie, motortje in spiegel was stuk (€0) en ander probleem na aanschaf (€0).Maar ga nooit meer nieuw doen. Mijn ervaring ermee is dat nieuw gelijk een koppelverkoop is. Je moet alles via dealer doen anders snij je jezelf in de vingers qua kosten of extra’s. (Denk Pechhulp, korting op polis, extra garantie, etc)
Afgelopen maanden hoogste kosten die ik heb moeten aftikken was aan de elektricien om voltage probleem met laadpaal op te lossen (er was bij installatie lasdoos verlengstuk in kruipruimte gebruikt)
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Ik ben erg blij met mijn ZS en heb toevallig iPhone maar daar krijg ik nog 80% van aanschafwaarde na een jaar, als enige aspect wat betreft waardevastheid gaat de vergelijking meer op met AndroidAan de andere kant. EV rijden is hetzelfde als kiezen tussen iOS en Android. Het zijn rijdende computers geworden en vanwege software ben je dan weer afhankelijk.
Wat dat betreft zie je over hele markt dat EV qua waarde steeds 1x% in waarde dalen, dan heb ik ook liever een auto van €12-14k dan een EV met twee keer zo’n hoge waarde(daling)
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
@olympusdenk helemaal gelijk hoor dat je weer op andere kosten bespaart.
Een vorige auto van mij was een ex-lease Prius. Die heb ik helemaal opgereden. Even los van standaard slijtage zaken waren de kosten per jaar prima te doen.
Met de MG krijg je qua polis korting als je alles via dealer doet en langer cataloguswaarde bij total loss.
Op mijn andere polis (auto partner) ben ik in principe goedkoper uit per maand, maar zou dan dan dus die perks verliezen. Is volgens mij natuurlijk het hele verdienmodel.
Accu’s zijn tegenwoordig wel goed gedekt toch met garantie. Zelfs als je tweede eigenaar bent?
Een vorige auto van mij was een ex-lease Prius. Die heb ik helemaal opgereden. Even los van standaard slijtage zaken waren de kosten per jaar prima te doen.
Met de MG krijg je qua polis korting als je alles via dealer doet en langer cataloguswaarde bij total loss.
Op mijn andere polis (auto partner) ben ik in principe goedkoper uit per maand, maar zou dan dan dus die perks verliezen. Is volgens mij natuurlijk het hele verdienmodel.
Accu’s zijn tegenwoordig wel goed gedekt toch met garantie. Zelfs als je tweede eigenaar bent?
@NrFive exact de accu’s zijn bij de auto’s in klasse van MG nog nieuw genoeg dat deze binnen de garantie zitten (ZS was bij aankoop 3.5 jaar oud, 47k km), toen ik de vergelijking deed had je in dezelfde prijsklasse bij andere merken een accu die al buiten garantie viel (ouder dan 5/7 jaar of bij veel merken krijg je EV die al meer dan 150/200k km’s heeft dus ook buiten garantie)
Ahhh duidelijk. Ja dat is inderdaad iets om mee rekening te houden.olympusdenk schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:38:
@NrFive exact de accu’s zijn bij de auto’s in klasse van MG nog nieuw genoeg dat deze binnen de garantie zitten (ZS was bij aankoop 3.5 jaar oud, 47k km), toen ik de vergelijking deed had je in dezelfde prijsklasse bij andere merken een accu die al buiten garantie viel (ouder dan 5/7 jaar of bij veel merken krijg je EV die al meer dan 150/200k km’s heeft dus ook buiten garantie)
Net terug van laad sessie bij snellader. Ennnnnn hij laad nog steeds niet.🙄🙄🙄
Morgen maar weerrrrr de garage bellen...
Morgen maar weerrrrr de garage bellen...
MG forum gebruikers,
De navigatie van MG is niet optimaal. Zo is het niet mogelijk om laadstations te selecteren op de route en ook niet van een bepaalde leverancier. Zoals Superchargers van Tesla. Naar aanleiding hiervan ben ik aan het kijken naar ABRP. Deze heeft wel deze mogelijkheden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? En zo ja, is daarbij gebruik gemaakt van een koppeling met de auto zodat actuele gebruiksgegevens uitgewisseld kunnen worden? En een tweede zo ja, hoe is gekoppeld met de auto via OBD of via Enode?
PS: Betreft Marvel ervaring.
De navigatie van MG is niet optimaal. Zo is het niet mogelijk om laadstations te selecteren op de route en ook niet van een bepaalde leverancier. Zoals Superchargers van Tesla. Naar aanleiding hiervan ben ik aan het kijken naar ABRP. Deze heeft wel deze mogelijkheden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? En zo ja, is daarbij gebruik gemaakt van een koppeling met de auto zodat actuele gebruiksgegevens uitgewisseld kunnen worden? En een tweede zo ja, hoe is gekoppeld met de auto via OBD of via Enode?
Heb je de zoekfunctie hier gebruikt? Zoeken op ABRP in dit topic levert aardig wat op, ook van de afgelopen anderhalf jaar.RonaldABC schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:45:
MG forum gebruikers,
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik gebruik ABRP op mijn MG5 in combinatie met deze odb dongle https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_titleRonaldABC schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:45:
MG forum gebruikers,
Voordeel van deze single is dan hij in pairing mode gezet moet worden met een knopje op de dongle. Met andere dongels kun je vaak pairen zonder fysieke toegang te de dongle.
ABRP draait bij mij onder iOS prima, ik blijf wel een voorkeur houden voor TomTom met de navigatie en file ontwijking, die is beter. Ook jammer is dat ABRP geen offline kaarten heeft.
Dit jaar vakantie in Italië gevierd en via Frankrijk weer terug naar haarlem gereden en ABRP de route laten bepalen en laadpalen dynamisch laten uitzoeken. Nergens hoeven wachten met laden en ook geen angst gehad dat de batterij onder de 20% zou raken, heel ontspannen.
@skruiper: dank voor de reactie. Specifiek punt, wat benoemd is: off line kaarten. Dit had ik mij niet gerealiseerd. Oftewel: geen 4/5G verbinding is geen kaart informatie. En dan?
@Barre73: de zoek functie is mij bekend en heb deze ook gebruikt. Maar leverde tav hoe verbonden en de ervaring ermee weinig op. Wel zag ik afwijkende verbindingsinformatie. Denk aan niet actueel updaten van verbruiksinformatie (zoals ingesteld verbruik ipv werkelijk verbruik). Het liefs zou ik via Enode de koppeling maken. Of dit beter is, geen idee. Naar dergelijke ervaring ben ik dus op zoek.
@Barre73: de zoek functie is mij bekend en heb deze ook gebruikt. Maar leverde tav hoe verbonden en de ervaring ermee weinig op. Wel zag ik afwijkende verbindingsinformatie. Denk aan niet actueel updaten van verbruiksinformatie (zoals ingesteld verbruik ipv werkelijk verbruik). Het liefs zou ik via Enode de koppeling maken. Of dit beter is, geen idee. Naar dergelijke ervaring ben ik dus op zoek.
ik gebruik ook ABRP maar ik heb een integratie lopen via Homeassistant die praat met MG cloud. Hierdoor heb je geen dongel nodig om de live data in ABRP te krijgen.skruiper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:35:
[...]
Ik gebruik ABRP op mijn MG5 in combinatie met deze odb dongle https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Voordeel van deze single is dan hij in pairing mode gezet moet worden met een knopje op de dongle. Met andere dongels kun je vaak pairen zonder fysieke toegang te de dongle.
ABRP draait bij mij onder iOS prima, ik blijf wel een voorkeur houden voor TomTom met de navigatie en file ontwijking, die is beter. Ook jammer is dat ABRP geen offline kaarten heeft.
Dit jaar vakantie in Italië gevierd en via Frankrijk weer terug naar haarlem gereden en ABRP de route laten bepalen en laadpalen dynamisch laten uitzoeken. Nergens hoeven wachten met laden en ook geen angst gehad dat de batterij onder de 20% zou raken, heel ontspannen.
Hetzelfde geld natuurlijk geen internet geen Live data bij ABRP. Ik moet wel zeggen voor mij werkt het heel goed. In home assistant gebruik ik nu een dashboard wat ik eerder hier gepost heb waar iedereen de auto kan besturen die toegang heeft to home assistant. Dus die MG app heb ik ook al meer als een jaar niet gebruikt.
Hoi hoi,
Ik eigenaar van marvel R sinds 4/2022
Km stand 103.000 heb vandaag de 4e beurt laten doen.
Staat van auto is prima,niks geen extreme slijtage.
Ben bezig met 2e set banden waarop nog 8mm profiel op zit,gewisseld bij 80 k
De nodige filters vervangen airco gecheckt en banden gewisseld.
12v accu was ook nog prima.garage vond auto in prima conditie.De nodige vloeistoffen ververst volgens onderhoudvoorschriften.
Ook battery sleutel is vervangen.
Enig minpuntje waar ik tegenop loopt is slijtage van bestuurdersstoel,de buitenwang van zitgedeelte is kaal en scheurtjes in leer.
Ook comfort is stukken minder dan bijrijdersstoel.
De nieuwste updates gehad en rijden maar weer.
Verder heb ik de ev accu laten testen op SoH
En kwam uit op 93 %
Laden altijd thuis,snellader indien nodig.
Laden altijd tot 100% en laten de auto gewoon gekoppeld aan de lader.
Deze keer een flinke factuur maarja het mag wat kosten 🫣
Nog steeds tevreden met ev rijden en hopelijk nog vele km tegen lage kosten.Want afschrijving is dramatisch haha.
Bij 145.000 nogmaals kijken wat SoH is om te zien wat de accu doet of gedaan heeft.
Ik eigenaar van marvel R sinds 4/2022
Km stand 103.000 heb vandaag de 4e beurt laten doen.
Staat van auto is prima,niks geen extreme slijtage.
Ben bezig met 2e set banden waarop nog 8mm profiel op zit,gewisseld bij 80 k
De nodige filters vervangen airco gecheckt en banden gewisseld.
12v accu was ook nog prima.garage vond auto in prima conditie.De nodige vloeistoffen ververst volgens onderhoudvoorschriften.
Ook battery sleutel is vervangen.
Enig minpuntje waar ik tegenop loopt is slijtage van bestuurdersstoel,de buitenwang van zitgedeelte is kaal en scheurtjes in leer.
Ook comfort is stukken minder dan bijrijdersstoel.
De nieuwste updates gehad en rijden maar weer.
Verder heb ik de ev accu laten testen op SoH
En kwam uit op 93 %
Laden altijd thuis,snellader indien nodig.
Laden altijd tot 100% en laten de auto gewoon gekoppeld aan de lader.
Deze keer een flinke factuur maarja het mag wat kosten 🫣
Nog steeds tevreden met ev rijden en hopelijk nog vele km tegen lage kosten.Want afschrijving is dramatisch haha.
Bij 145.000 nogmaals kijken wat SoH is om te zien wat de accu doet of gedaan heeft.
@Wereldrijziger Is er aanleiding geweest om de 4e beurt al na 3,5 jaar uit te laten voeren? APK kan toch nog niet gedaan worden en vanaf 4 jaar moet de auto APK gekeurd worden. En ook ik herken de slijtage van de bestuurdersstoel. Ik dacht dat dit kwam door een rits van een jas.oid. Mijn auto is van juni 22 en heeft minder gereden (net 50.000). Was de prijs afwijkend van hetgeen op de site staat of stond. Volgens de site €869,-.
[ Voor 3% gewijzigd door RonaldABC op 09-10-2025 17:23 ]
Hoi RonaldABC,
Elke 24000 een beurt,dus de auto moest dus de 4e beurt krijgen.
Inclusief airco controleren en banden wissel moest ik 889 aftikken
De SoH check was gratis,haha
Elke 24000 een beurt,dus de auto moest dus de 4e beurt krijgen.
Inclusief airco controleren en banden wissel moest ik 889 aftikken
De SoH check was gratis,haha
Is de mg zs EV uit 2019-2022 nog een goede EV anno nu? We hebben nu de Dacia spring welke voor ons voldoet qua specificaties, maar is te klein aan het worden voor de kinderen. De prijzen zijn erg aantrekkelijk, en willen maandelijks niet veel kwijt zijn aan autorijden. IVM thuis kunnen laden, en zonnepanelen is EV voor ons voordelig.
Als jullie van plan zijn om lange ritten te maken is de combinatie van range en laadsnelheid daar echt niet voldoende voor.
Er is geen app, dat kan af en toe vervelend zijn.
Maar verder is het een prima auto. Ik vraag me wel af of hij echt groter is dan Spring
Maar verder is het een prima auto. Ik vraag me wel af of hij echt groter is dan Spring

Haha een ZS is wel echt een stuk groter hoor. Maar als een spring al voldoet qua specs dan voldoet een ZS al helemaalVicTheTrader schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:16:
Als jullie van plan zijn om lange ritten te maken is de combinatie van range en laadsnelheid daar echt niet voldoende voor.
Vaak bu'j te bang!
Spring vergelijken met een ZS? Lol, serieus?
Sinds eind augustus een ZS luxury (wel de hybrid+). Echt super tevreden over tot hiertoe.
[ Voor 4% gewijzigd door rabero1985 op 11-10-2025 15:44 ]
De specs qua range, laadtijd zijn zelfs iets beter dan de Dacia Spring. Qua grootte is hij echt een heel stuk groter! Dus dat zit voor ons allemaal wel goed. Het is echter meer de accu en algehele kwaliteit van een 4 - 6 jaar oude MG? Hoe is de accu dan nog? Wat degradatie is niet erg, maar zit niet te wachten op accu reparaties etc. Het is geen LFP accu maar een NCM, welke wel iet minder bullet proof zijn. Onze Dacia lease loopt volgend jaar af en we willen graag goedkoop EV blijven rijden, maar wil niet het risico lopen dat we dan alsnog duur uit zijn. De MG4 is ook een mooie optie welke wel LFP heeft, echter is deze wat duurder en is geen SUV (waar onze voorkeur naar uitgaat). De nieuwere ZS is toch alweer een slag duurder, en vind de oude leuker om te zien. Het enige wat is zou kunnen missen is een app voor voorverwarmen, maar daar is mee te leven.
[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 12-10-2025 19:12 ]
Voor 90% van de ritten prima auto. Alleen als je lange ritten wil doen is het minder. Zeker in de winter.Baldeagle schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:33:
De specs qua range, laadtijd zijn zelfs iets beter dan de Dacia Spring. Qua grootte is hij echt een heel stuk groter! Dus dat zit voor ons allemaal wel goed. Het is echter meer de accu en algehele kwaliteit van een 4 - 6 jaar oude MG? Hoe is de accu dan nog? Wat degradatie is niet erg, maar zit niet te wachten op accu reparaties etc. Het is geen LFP accu maar een NCM, welke wel iet minder bullet proof zijn. Onze Dacia lease loopt volgend jaar af en we willen graag goedkoop EV blijven rijden, maar wil niet het risico lopen dat we dan alsnog duur uit zijn. De MG4 is ook een mooie optie welke wel LFP heeft, echter is deze wat duurder en is geen SUV (waar onze voorkeur naar uitgaat). De nieuwere ZS is toch alweer een slag duurder, en vind de oude leuker om te zien. Het enige wat is zou kunnen missen is een app voor voorverwarmen, maar daar is mee te leven.
Heb er nu 1 3 jaar en wilde deze inruilen. Maar de prijzen zijn idd erg gezakt dus misschien hou ik deze nog wel aan en ruil ik onze 2de auto in....
Zou mooi zijn als er ooit een optie zou komen om een accu upgrade te kunnen doen bij oudere EV's voor niet al teveel geld.. Ik weet dat die er al zijn bij sommige Leafs.
Onze Spring voldoet ook voor 90% van de ritten, en zijn we zelfs toen de kinderen wat kleiner waren 1000 km mee van huis geweest naar Frankrijk. Met 2 overnachtingen prima te doen. Kwestie van daarop instellen. En na 1,5 / 2 uur rijden wil je toch wel even pauze, dus prima om 45 / 60 min te laden, faciliteiten genoeg.gertraaf schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:54:
[...]
Voor 90% van de ritten prima auto. Alleen als je lange ritten wil doen is het minder. Zeker in de winter.
Heb er nu 1 3 jaar en wilde deze inruilen. Maar de prijzen zijn idd erg gezakt dus misschien hou ik deze nog wel aan en ruil ik onze 2de auto in....
Zou mooi zijn als er ooit een optie zou komen om een accu upgrade te kunnen doen bij oudere EV's voor niet al teveel geld.. Ik weet dat die er al zijn bij sommige Leafs.
Uiteindelijk willen we ook een 2e auto, dus wellicht is de ZS over een aantal jaar alsnog goed in te zetten als 2e auto voor lokaal, mocht de accu dan alsnog veel slechter worden.
Juist die lage prijzen willen we gebruik van maken. Onze Spring hebben we in 2022 samengesteld voor een bedrag van 23500 euro (wel via private lease). Deze is nu dik 14000 minder waard geworden. Daarom overwegen we nu de ZS om zelf aan te schaffen. Je betaald uiteindelijk toch een groot deel van de afschrijving in je leasebedrag.
Mag ik dan vragen wat een Spring van 23,5K per maand kost in de lease?
In eerste instantie 375 per maand voor 5 jaar met 20000 km per jaar en all season banden. Vorig jaar het contract aangepast naar 4 jaar waardoor er een stukje voordeel terugbetaald moest worden in het nieuwe maandbedrag (435). Wel elke maand 60 euro subsidie. En alles wat we laden kunnen we salderen met onze zonnepanelen.buutvrij schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:36:
Mag ik dan vragen wat een Spring van 23,5K per maand kost in de lease?
Ik heb net mijn onderhoudsbeurt bij Van Mossel gehad voor mijn ZS ('19 model), maar moet zeggen voor een auto uit 2021 dat ik misschien onterecht niet helemaal rekening had gehouden wat er gerekend wordt. Ben echt zeer tevreden met prijs/kwaliteit van mijn ZS, maar moet toch wel eerlijk bekennen dat dit het financiële plaatje voor huidige (en eventuele toekomstige MG) wel behoorlijk raakt.
Mijn MG ZS is nog binnen de garantie en er was verder niks mee aan de hand maar viel me wel op dat toch €843 kwijt was, is dit in jullie ervaring bij andere VM ook in deze lijn qua kosten? (VM Purmerend, was de vierde onderhoudsbeurt inclusief vervangend vervoer één dag en ZS was wel schoongemaakt + door carwash gehaald).
Mijn MG ZS is nog binnen de garantie en er was verder niks mee aan de hand maar viel me wel op dat toch €843 kwijt was, is dit in jullie ervaring bij andere VM ook in deze lijn qua kosten? (VM Purmerend, was de vierde onderhoudsbeurt inclusief vervangend vervoer één dag en ZS was wel schoongemaakt + door carwash gehaald).
843??? Wat hebben ze allemaal gedaan dan. Dat haalt het argument wel onderuit dat een EV goedkoper zou zijn dan een ICE, met onderhoudolympusdenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:21:
Ik heb net mijn onderhoudsbeurt bij Van Mossel gehad voor mijn ZS ('19 model), maar moet zeggen voor een auto uit 2021 dat ik misschien onterecht niet helemaal rekening had gehouden wat er gerekend wordt. Ben echt zeer tevreden met prijs/kwaliteit van mijn ZS, maar moet toch wel eerlijk bekennen dat dit het financiële plaatje voor huidige (en eventuele toekomstige MG) wel behoorlijk raakt.
[ Voor 75% gewijzigd door -tom-562 op 16-10-2025 10:43 ]
Vaak bu'j te bang!
Ik denk dat ze je met een Porsche of Lamborghini als vervanging naar huis hebben gestuurd ofzo, en de huurprijs daarvan gewoon hebben gefactureerd?olympusdenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:21:
In principe doen ze toch niet meer dan het checken van vloeistof, en evt bijvullen? En mss een firmware update draaien?
De volgende is weer goedkoper. Ze hebben de prijzen voor een beurt online staan.olympusdenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:21:
:strip_exif()/f/image/0ZmeAKWNkxBiDXSjbueibdCw.png?f=user_large)
Wij zijn afgelopen week naar euro disney gegaan met de MG5 longrange. Heel fijn in combinatie met ABRP en de integratie via Home assistant die de live data projecteerd in ABRP. Heen weg met volle batterij vertrokken en 2,5 uur rijden voor het eerst gaan laden voorbij Lille en daarna nog een keer in Roye om te eten met kind en de accu wat verder vol laden om rondom disney gewoon te kunnen rijden.
Op de terug weg vertrokken met 55% en na 1 uur laden weer in Roye voor 15 minuten van 10 tot 50% en weer door voor 1 uur naar Noyelles weer 15 minuten snel winkel centrum in en door. En daarna bij lokeren gestopt voor 8 minuten en daarna afgekoppeld en gaan eten bij de mc donalds iets verder. En daarna naar huis.
Ik moet zeggen dat de auto sneller laad dan dat wij rustig kunnen zitten. Je kunt er ook voor kiezen langere stints te doen maar met een gezin met kinderen is de blaas toch kleiner dan de afstand die je wilt rijden. Echt super tevreden over onze MG5. we hebben 120 gereden op de peage en altijd aan de max snelheid in belgie en nederland. Met ABRP geeft je dat heel veel vertrouwen om goed door te rijden.
de laad curve is van 10% tot 55% vlak 80KW geweest dus erg netjes daarna bouwt het af.
verbruik bij deze snelheden zo een 18,5 kwh/100km bij wisselende snelheden
Op de terug weg vertrokken met 55% en na 1 uur laden weer in Roye voor 15 minuten van 10 tot 50% en weer door voor 1 uur naar Noyelles weer 15 minuten snel winkel centrum in en door. En daarna bij lokeren gestopt voor 8 minuten en daarna afgekoppeld en gaan eten bij de mc donalds iets verder. En daarna naar huis.
Ik moet zeggen dat de auto sneller laad dan dat wij rustig kunnen zitten. Je kunt er ook voor kiezen langere stints te doen maar met een gezin met kinderen is de blaas toch kleiner dan de afstand die je wilt rijden. Echt super tevreden over onze MG5. we hebben 120 gereden op de peage en altijd aan de max snelheid in belgie en nederland. Met ABRP geeft je dat heel veel vertrouwen om goed door te rijden.
de laad curve is van 10% tot 55% vlak 80KW geweest dus erg netjes daarna bouwt het af.
verbruik bij deze snelheden zo een 18,5 kwh/100km bij wisselende snelheden
[ Voor 3% gewijzigd door jpvdheijn op 16-10-2025 12:05 ]
Oef dat is wel even een ophelderend momentje, waarvoor dank voor info! Dat had ik uiteraard even zelf moeten doen, wel duidelijk dat financiële plaatje voor een ZS met wat minder (of juist nét paar km meerDonChaot schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:08:
[...]
De volgende is weer goedkoper. Ze hebben de prijzen voor een beurt online staan.
[Afbeelding]
Klopt, en zelfs de software gaven ze toe konden ze niet toelichten dat daar iets geüpdatet was (het was niet "nodig").olafmol schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat ze je met een Porsche of Lamborghini als vervanging naar huis hebben gestuurd ofzo, en de huurprijs daarvan gewoon hebben gefactureerd?
In principe doen ze toch niet meer dan het checken van vloeistof, en evt bijvullen? En mss een firmware update draaien?
[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 16-10-2025 11:57 ]
Daarom is een Tesla een betere optie. Die hebben niet van die idote intervallen. Volgens mij als enige. Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ruim 800 euro.-tom-562 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:43:
[...]
843??? Wat hebben ze allemaal gedaan dan. Dat haalt het argument wel onderuit dat een EV goedkoper zou zijn dan een ICE, met onderhoud
Ze checken als het goed is nog wel meer. Denk ook aan remmen, banden etc, etc.(https://www.vanmossel.nl/...egistered-before-2021.pdf)olafmol schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat ze je met een Porsche of Lamborghini als vervanging naar huis hebben gestuurd ofzo, en de huurprijs daarvan gewoon hebben gefactureerd?
Maar ik moet wel zeggen dat ik niet goed kan terug halen waarom die vierde beurt ineens zo veel duurder is. Enige dat ik in de service interval terug zie is vervangen van koelingsvloeistof en versnellingsbak vloeistof. Dat gebeurt niet in die eerste drie beurten. Maar of dat nou 600 euro extra rechtvaardigt?
Tegenwoordig is een werkplaats uurtarief al snel over de 100 euro bij dealers. Dus aan dat bedrag zit je zo als de auto er een paar uur staat en er moeten dan nog vloeistoffen gewisseld worden en koelsystemen bijgevuld en ontlucht worden buiten onderdeel kosten.Barre73 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
Ze checken als het goed is nog wel meer. Denk ook aan remmen, banden etc, etc.(https://www.vanmossel.nl/...egistered-before-2021.pdf)
Maar ik moet wel zeggen dat ik niet goed kan terug halen waarom die vierde beurt ineens zo veel duurder is. Enige dat ik in de service interval terug zie is vervangen van koelingsvloeistof en versnellingsbak vloeistof. Dat gebeurt niet in die eerste drie beurten. Maar of dat nou 600 euro extra rechtvaardigt?
Elders hier werd Tesla benoemd maar als je daar je auto naartoe moet brengen voor een reparatie dan ben je al snel richting de 180 euro per uur kwijt. been there.
Ja op zich als ik die tabel zie is het ook 'maar' om de 100k kilometer (en dus bij 200k kilometer) dat onderhoudsbeurt zo hoog uitvalt.
Kan wel handig zijn om dit in te calculeren voor het moment van aanschaf van een tweedehands MG. Een aanschafbedrag van bijvoorbeeld €1000 extra maar wel 10k / 20k kilometer minder op de teller kan al snel financieel voordelig uitvallen en voorlopig in onderhoud schelen.
Kan wel handig zijn om dit in te calculeren voor het moment van aanschaf van een tweedehands MG. Een aanschafbedrag van bijvoorbeeld €1000 extra maar wel 10k / 20k kilometer minder op de teller kan al snel financieel voordelig uitvallen en voorlopig in onderhoud schelen.
[ Voor 4% gewijzigd door olympusdenk op 16-10-2025 17:21 ]
Ik zeg niet dat het uurtarief goedkoper is, maar dat Tesla als enige merk niet met flauwekul onderhoudsintervallen werkt (tenminste, in 2023 nog niet).jpvdheijn schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:21:
[...]
Tegenwoordig is een werkplaats uurtarief al snel over de 100 euro bij dealers. Dus aan dat bedrag zit je zo als de auto er een paar uur staat en er moeten dan nog vloeistoffen gewisseld worden en koelsystemen bijgevuld en ontlucht worden buiten onderdeel kosten.
Elders hier werd Tesla benoemd maar als je daar je auto naartoe moet brengen voor een reparatie dan ben je al snel richting de 180 euro per uur kwijt. been there.
Was laatst bij dr VW dealer. Factuur stond 0,5uur -85 euro ex btw. Moest even checken of het nu 50 min was of een half uur. Je raadt het al, een half uur. Gaa helemaal nergens meer over. Echt idioot.
Begrijpelijk dat een beurt van rond de € 800,- als duur wordt ervaren bij een EV. (vind ik zelf ook) Vooral omdat andere kosten lager zijn bij electrisch rijden. Van Mossel is er wel duidelijk over en dat geruime tijd. Voor veel MG modellen is de 4de beurt een prijzige, maar er zijn heel wat merken waarvan eigenaren 'blij' zijn met een rekening van € 800 voor een grote beurt, i.p.v een 2 zelfs een 3 met 3 cijfers er achter. Een APK met een kapot roetfilter er bij? (VAG diesels) € 3000,-
Ik moest een keer een nieuwe katalysator (Ford, 4 jaar oud): € 2100,- De laatste kleine beurt aan onze voormalige Prius: € 550,- bij de dealer inclusief onnodige accucheck.
Tesamen met de inflatie zijn de werkplaatstarieven idd ook enorm gestegen.
Ik moest een keer een nieuwe katalysator (Ford, 4 jaar oud): € 2100,- De laatste kleine beurt aan onze voormalige Prius: € 550,- bij de dealer inclusief onnodige accucheck.
En het geld voor zo'n villa moet natuurlijk ergens vandaan komenbuutvrij schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:26:
https://www.pureluxe.nl/2...land-bosch-en-duin-funda/
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Je linkt de verkeerde villa. Villa in jouw link was niet van een Van Mossel man (volgens het artikel dan)Freekers schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
En het geld voor zo'n villa moet natuurlijk ergens vandaan komen
https://www.pureluxe.nl/2...land-bosch-en-duin-funda/
Deze wel: https://www.pureluxe.nl/2...ic-berkhof-villa-brabant/
Je hebt gelijk, er is iets misgegaan bij het kopiëren en plakken van de link.Barre73 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Je linkt de verkeerde villa. Villa in jouw link was niet van een Van Mossel man (volgens het artikel dan)
Deze wel: https://www.pureluxe.nl/2...ic-berkhof-villa-brabant/
Maar goed, werkplaatstarieven slaan tegenwoordig echt nergens meer op. Toch, als ik dan dit soort artikelen lees, snap ik het ergens ook wel: https://www.nu.nl/economi...euro-per-gewerkt-uur.html . 45 euro per uur en dan moeten zaken als het pand, het materieel en opleidingen ook nog betaald worden.
Onze Marvel R moet in februari voor de 4-jaarsbeurt. €869 vind ik behoorlijk gortig. Ik weet dat er dan twee extra vloeistoffen worden vervangen die bij eerdere beurten niet aan bod kwamen (koelvloeistof en transmissievloeistof), maar die moeten dan wel van goud zijn, of het vervangen ervan is extreem arbeidsintensief. Voor dat bedrag eis ik trouwens wel de nieuwste software-update (R33 op het moment van schrijven), en laat ik me niet afschepen met ‘niet nodig voor uw auto’.
Overigens ben ik nog steeds teleurgesteld (en voel me eerlijk gezegd ook wat bedonderd) dat we nooit OTA-updates hebben gekregen, terwijl die functie wel in de brochure stond en zelfs in de auto aanwezig is (zij het zonder werking).
[ Voor 3% gewijzigd door Freekers op 17-10-2025 19:41 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Laatst ook de 4e jaars beurt gehad van onze zs ev. Heb er op gewacht. Was binnen 2 uur klaar incl wassen. Dus zit ook niet in het uurtarief.
Wat moest je betalen dan? Een gespecificeerde rekening lijkt me niet meer dan normaal?Flupke123 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:43:
Laatst ook de 4e jaars beurt gehad van onze zs ev. Heb er op gewacht. Was binnen 2 uur klaar incl wassen. Dus zit ook niet in het uurtarief.
Ik vermoed dat dit soort “onderhouds” bedragen de manier zijn voor MG om een dealer netwerk te kunnen regelen in een land. Soort van gegarandeerde inkomsten/winst.
Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2