In mijn jacht op een geschikte leasewagen heb ik vanmorgen een proefrit kunnen maken in de MG S6 4WD die vanaf einde deze maand in de handel komt in Nederland. Na eerdere ritjes in de Kia EV6, Renault Scenic en gisteren nog in de Skodia Elroq dacht ik wel een aardig eindje te zijn in mijn zoektocht (Elroq Sportline) maar ik ben toch aardig weggeblazen door de S6 vanochtend. Wat een mooie en complete auto die als een blok op de weg ligt! Over de S5 had op ik Youtube wat dingen bekeken en was vooral benieuwd hoe het met de rechtuitligging van de S6 gesteld zou zijn. Er stond een stevig briesje vanmorgen en wat ik ook met de auto deed, hij bleef als een huis staan.
Ten opzichte van de Elroq is het scherm veel fijner, in de Skoda steekt hij mi te veel naar voren uit waardoor de kijkhoek wat ruk is. Infotainment werkte verder ook naar behoren, voornamelijk CarPlay en DAB dan toch want de rest gebruik ik vrijwel niet. Bliepjes en piepjes snel uit te schakelen dmv te programmeren knop op het stuur, of een klikje door het menu heen. Het systeem reageerde in ieder geval vlotjes.
Waren er dan ook minpunten? Ja eentje so far: op de luidsprekers is duidelijk bezuinigd. Die klonken schel in mijn oren. Maar daar zit mijn parttime audiofiel zijn misschien een beetje in de weg ook.
Het mooiste aan dit hele verhaal vind ik dat je gewoon heel veel auto voor je geld krijgt. Bij VAG e.d. moet je nog een sloot aan opties bijkopen om hem naar je smaak te krijgen. Hier zit alles al in, tot aan een HUD toe. Actieradius stond met 100% batterij op 414km, voor wat het waard is. Ik denk dat ik weet wat ik bestel zodra dit van de baas mag. Ben heel benieuwd of we deze veel op de weg terug gaan zien binnenkort! Wist niet dat ik Chinezen zo leuk zou gaan vinden.........
[
Voor 6% gewijzigd door
Mandera op 21-02-2026 15:50
]