Hellbull89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Ik heb jouw posts in dit topic even doorgelezen en als ik het goed voor heb, ben jij sinds 2022 eigenaar van een Marvel R en ben je ook een van de meest actieve posters.
Wat zijn je algemene indrukken wat betreft betrouwbaarheid, software, comfort? Is er met de meest recente (R33) update, of de updates daarvoor misschien al, veel veranderd/verbeterd? Zijn er nog zaken die beter zouden kunnen of moeten?
Ik had hier eerder in het topic gepost ivm aankoopadvies voor een MG5, maar mijn vrouw lijkt meer te voelen voor een Marvel R
Iemand trouwens ook advies wat betreft dakdragers voor de Marvel R? Ik kan er zo onmiddellijk niet veel vinden, behalve die van:
- Turtle Air (lijken niet verkrijgbaar in BE/NL)
- Apline (weinig/geen ervaringen over te vinden)
- Nordrive (zelfde als hierboven)
In een FB-groep een screenshot tegengekomen van iemand die gemaild had naar de klantenservice van Thule. Zij zouden geen dakdragers voor de Marvel R aanbieden omdat ze omwille van het specifieke profiel van de dakrails geen veilige oplossing zouden kunnen voorzien

Wat betreft betrouwbaarheid kan ik kort zijn; hij heeft me in al die tijd (inmiddels dik 4 jaar) nooit laten staan.
De software heeft echter wel af en toe z'n nukken en is niet bijzonder snel. Je leert ermee leven, bijv dat je sommige dingen 2x moet aantikken voordat ze pas verschijnen. Het zijn allemaal geen showstoppers, maar het zijn gewoon 'gedoetjes' zeg maar. Het zijn de puntjes op de i die missen.
Comfort is goed, niks over de klagen. Stoelen hadden wellicht wat meer ondersteuning in de onderrug mogen hebben maar al met al prima. Ik denk dat de review van de ANWB het goed samenvat:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/oktober/eerste-rijtest-mg-marvel-r .
In software update R24 hebben ze (eindelijk) de equalizer gefixed. Deze hadden ze gesloopt in versie R18 meen ik, dus je wilt minstens R24 hebben. Wat er daarna nog allemaal verbeterd is weet ik niet; ik zit zelf nog steeds op R24. Ik geef bij elke beurt aan om alles te updaten maar tja, het blijft Van Mossel zullen we maar zeggen.
Wat kan beter? De snelheid van het infotainment systeem; het is allemaal 'net aan'. Sommige dingen duren langer dan nodig vanwege fade in/fade out effecten, dat had van mij niet gehoeven. Je kunt als workaround zo'n Android 'AI' Box inpluggen. Dan heb je in essentie een groot tablet met Android, dat is wat ik nu meestal doe.
De resolutie (maar ook framesnelheid / reactiesnelheid) van de 360 graden camera's. Er zit een korte vertraging tussen hetgeen wat er gebeurd en wat er op je scherm te zien is. Deze is net te lang voor mijn gevoel. Dit filmpje vanaf 13:20 laat precies zien wat ik bedoel:
YouTube: MG Marvel R | Der INSTADRIVER Super-Test
An sich voldoen de camera's wel waarvoor ze bedoeld zijn; je kunt er prima mee in parkeren, maar de resolutie doet denken aan een Raboscanner.
Het gebrek aan OTA updates; Meerdere malen beloofd, staat/stond in de brochure maar tot op heden niks van terecht gekomen. Erg jammer.
Kaarten updates; Soms kan het een voordeel zijn, maar over het algemeen vind ik het maar niks; de ingebouwde navigatie maakt gebruikt van offline kaarten. Per definitie achterhaald en het updaten ervan is erg omslachtig en tijdrovend (USB stickje maken en dan letterlijk 1 uur wachten tot ze zijn bijgewerkt). Voordeel is dat ze het altijd doen, ook als je geen bereik hebt en over 10 jaar de stekker uit de server wordt getrokken.
Samengevat: Het is een geode middenmoot. Hij blinkt nergens in uit. Het is eigenlijk in dat opzicht een saaie auto; hij doet wat ie moet doen maar ook niet meer dan dat. Je krijgt echter veel auto voor je geld. Er zitten mega veel opties op en ook nog eens 7 jaar garantie. Qua onderhoudskosten is het een lachertje. Enige kosten die ik in 4 jaar heb gemaakt zijn een setje nieuwe ruitenwissers en de (verplichte) beurten.
Ik heb geen verstand van dakdragers dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
mrjixies schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:17:
[...]
Hoe zit dat nu eigenlijk met die updates? Die van mij heeft nog steeds garantie en is al 2 x terug geweest voor de update maar hij laad nog steeds niet bij Tesla.
Zowiezo is het bij van Mossel in Zwolle een hele lastige zaak om wat voor elkaar te krijgen maar dat is weer een ander verhaal

Om te kunnen laden bij Tesla moet je BMS een specifieke 'Tesla' update krijgen. Deze voeren ze niet standaard uit en is tegen betaling. Het is, aldus van Mossel, een 'QoL' (Quality of Life) update en valt zodoende niet onder de garantie. Je moet hem dus expliciet aanvragen en kost 129 euro.
ducdreamer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Hallo bedankt voor jullie antwoorden
Zoals ik al melde heb ik de marvel (nog) niet
Maar wat ik las ergens is dat iemand een fietser inhaalde en dus over de
Iinker streep ging en dat de auto naar rechts wilde sturen dus naar de fietser toe
Dat is toch de LKA?
Verder heb ik ergens op dit forum gelezen dat je bij VM de prijzen van de beurten kon zien
Maar als ik die link volg dan kom ik gewoon een MG pagina uit
Is deze pagina weg?
Mijn advies; ga naar de lokale VM/MG Brand Store en vraag een proefrit aan. Dat verplicht je tot niets.