Defector schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:11:
Ik heb een MG ZS op het oog uit 2020 staat bij een niet MG dealer, auto is prima ongeveer een 1 ton gelopen. Voor de leeftijd is de staat acceptabel. Natuurlijk nagevraagd naar de SOH, deze is getest op 93, met een rapport erbij.
Over het weekend wat meer naar de onderliggende nummers van het rapport gekken. Maar hier zie ik dat het grootste verschil in celspanning op 150 mv staat. Nu na wat onderzoek om te begrijpen wat dat inhoud, blijkt dat die waarde slecht is.
Is zoiets met wat balanceren of een bms update te verhelpen? En waarom komt de SOH redelijk goed naar voren ie 93 procent, terwijl de onderliggende gegevens juist wat anders laten zien?
Detail is dat de auto en batterij nog wel binnen de 7 jaar en 150.000 kilometer garantie zit.
Ik rij een MG ZS uit 2023 nieuw en mag deze in juni inleveren. Wat mijn ervaringen zijn die voor jou wellicht interessant zijn:
- ABRP geeft via een dongle aan dat mijn SOH ongeveer 95% is (94.000km gereden). Ik rij "sportief", dus dat helpt niet mee.
- De auto kan zelf niet tot een instelbaar maximum laden, dat moet je dus via de laadpaal of een app doen als dat al kan. Daardoor laad ik de auto altijd op naar 100% SoC, wat de levensduur van de accu niet ten goede komt. De kans is groot dat andere rijders dat ook doen.
Dan nog wat nadelen die goed zijn om bewust van te zijn, ik heb ze deels vooraf geaccepteerd; deels kwam ik er achteraf pas achter:
- De auto heeft adaptive cruise control, maar deze regenereert niet. In heuvelachtig landschap (bijv. Ardennen) wil ik nog wel eens de ACC uitschakelen als ik een lang stuk naar beneden rijd. Dan zet ik de KERS (regen) op de laagste stand.
- De laagste stand is niet coasting, hij zal altijd een bepaalde mate regenereren als ACC uitstaat.
- Laden (short range): volgens specs max 70kW, dat zie ik sporadisch in de zomer soms heel kort. Gemiddeld 50kW is een betrouwbaardere metriek en dan alleen in de zomer. In de winter is 40kW al een hele prestatie, meestal blijft de auto hangen rond de 37kW en dan duurt het snelladen echt lang.
Al met al vooral kritische punten, maar als je de auto voor een leuke prijs kan overnemen en je met deze nadelen kan leven, is het niet eens zo'n gek idee. Je rijdt elektrisch, niet met de snelste bak, maar alle benzineauto's trek je er makkelijk uit. Afgelopen zondag nog stond er een gepimpte benzinebak naast me die per se voor mij bij het volgende stoplicht wilde staan, maar met standje Turbo maakte hij geen schijn van kans. Bij een Tesla zou ik het niet eens proberen, die trekt zonder problemen veel sneller op dan een MG. En ondanks al deze ongemakken (ik kom van een Hyundai Ioniq 28kWh af, dus voor mij was het een stapje terug qua EV-specs) heeft de auto me nog nooit laten staan.