With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het probleem is dat het virus een incubatie tijd heeft van 2 weken, dat betekend dat een groot deel van de vakantiegangers geen symptomen heeft als ze terug komen, zelfs als ze besmet zouden zijn.Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:26:
[...]
er zit natuurlijk nog wat ruimte tussen ''vluchten lukraak annuleren'' en alle Italiaanse vluchten volgens schema uitvoeren en niets aan screening doen.
Daarnaast gaat een flink deel van de mensen met de auto naar Frankrijk en noord-italie, die ze je ook allemaal niet. In mijn optiek heeft het dus vrij weinig nut.
Wat wellicht wel zou kunnen helpen is sneller testen of iemand het virus heeft. Ik lees nog veel verhalen van mensen die in een risico gebied zijn geweest en zich niet lekker voelen, maar naar huis worden gestuurd. Daarnaast kun je een aparte testlocatie maken (bv in een tent naast het ziekenhuis zoals in Duitsland) zodat eventuele besmette gevallen zich niet mengen met de normale stroom mensen (die vaak al zwak/ziek zijn).
ik volg je helemaal.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:36:
[...]
Het probleem is dat het virus een incubatie tijd heeft van 2 weken, dat betekend dat een groot deel van de vakantiegangers geen symptomen heeft als ze terug komen, zelfs als ze besmet zouden zijn. Heeft dus vrij weinig nut.
Daarnaast gaat een flink deel van de mensen met de auto naar Frankrijk en noord-italie, die ze je ook allemaal niet. In mijn optiek heeft het dus vrij weinig nut.
Wat wellicht wel zou kunnen helpen is sneller testen of iemand het virus heeft. Ik lees nog veel verhalen van mensen die in een risico gebied zijn geweest en zich niet lekker voelen, maar naar huis worden gestuurd. Daarnaast kun je een aparte testlocatie maken (bv in een tent naast het ziekenhuis zoals in Duitsland) zodat eventuele besmette gevallen zich niet mengen met de normale stroom mensen (die vaak al zwak/ziek zijn).
Feit blijft natuurlijk dat met niets doen aan enige vorm van screening van mensen uit de genoemde risico gebieden (wat tot nu toe het geval is, behalve uiteraard de mensen uit contactenonderzoek bij bestaande patienten die wel gescreend/getest worden indien klachten) je het risico alleen maar groter maakt ipv de wens/hoop het virus af te remmen cq in te dammen.
Logistiek uiteraard een hele klus, dat absoluut.
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 16:42 ]
Verwijderd
Ik vraag me dat af. Wellicht dat je met het creëren van schijnveiligheid wellicht zelfs nog meer risico loopt.Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:39:
[...]
ik volg je helemaal.
Feit blijft natuurlijk dat met niets doen aan enige vorm van screening van mensen uit de genoemde risico gebieden (wat tot nu toe het geval is, behalve uiteraard de mensen uit contactenonderzoek bij bestaande patienten die wel gescreend/getest worden indien klachten) je het risico alleen maar groter maakt ipv de wens/hoop het virus af te remmen cq in te dammen.
Logistiek uiteraard een hele klus, dat absoluut.
"Nee, kan geen corona zijn.. ben op het vliegveld gecontroleerd....."
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Ik heb geen nieuws nodig om logisch na te denken. Quarantaine ruimte in Nederland is beperkt zeker als het aantal besmettingen met de honderden toeneemt. Waar wil je die dan laten als je ziekenhuizen al vol liggen? Het is echt niet verkeerd om iets achter de hand te hebben.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Voor MRSA gevallen bijvoorbeeld zijn al jaren procedures. Nu is een virus en een bacterie niet hetzelfde, maar toch.
[...]
Misschien even pauze nemen van het Corona nieuws?
Bron: https://www.bd.nl/tilburg...er=https://www.google.nl/Vijftig kamers in het ETZ, is dat voldoende als een epidemie echt om zich heen grijpt?
Nee, zeker niet als je bedenkt dat ongeveer de helft van de kamers nu al bezet is. Dan gaan ze over op zogeheten ‘cohort isolatie’: alle griep-patiënten bij elkaar, alle corona’s bij elkaar. Dus met meerdere patiënten op één kamer. Zo nodig wordt dit uitgebreid naar units of afdelingen, die afgeschermd kunnen worden. Overigens zijn er ook in andere Brabantse ziekenhuizen quarantainekamers. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis heeft er bijvoorbeeld 63.
Het JBZ en het ETZ zijn ook aangewezen als opschalingslaboratoria voor als er plots veel mensen getest moeten worden op het coronavirus.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Omdat, NederlandDennusB schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:47:
Snap er ook nog steeds niets van dat Nederland grote beurzen en evenementen niet annuleert om verspreiding een beetje tegen te houden ...
Wees maar naïef maar tot dusver komen bijna alle negatieve voorspellingen uit.
Niets paniek maar gewoon de situatie vergelijken met de landen om ons heen, waarbij Italie meest op onze lijkt. dwz komende week ongeveer 300 besmettingen, en 2 weken verder komen we uit op 1000 besmettingen of meer als er niet word ingegrepen, dwz sluiten van scholen en mensen het advies te geven om indien mogelijk thuis te blijven.
Mja dit is mijn mening en deze moet dan weer door een aantal uit dit forum downscaled worden.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dan heeft quarantaine niet zoveel zin meer, dan kom je op het gebied van gecontroleerd uit laten razen.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:44:
Quarantaine ruimte in Nederland is beperkt zeker als het aantal besmettingen met de honderden toeneemt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
Stadions vol met mensen uit het carnavalsgebied. En morgen weer fijn aan het werk en school of naar de winkel. Onbegrijpelijk dat die wedstrijden met publiek gespeeld worden. Slaap rustig verder!DennusB schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:47:
Snap er ook nog steeds niets van dat Nederland grote beurzen en evenementen niet annuleert om verspreiding een beetje tegen te houden ...
Zie de knipoog, het was een geintje want dat is vrijwel heel nederland
Mijn broer (werkt in Sittard bij een multi-national) kreeg een mail. Iedereen wordt verzocht indien mogelijk thuis te werken volgende weekVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Stadions vol met mensen uit het carnavalsgebied. En morgen weer fijn aan het werk en school of naar de winkel. Onbegrijpelijk dat die wedstrijden met publiek gespeeld worden. Slaap rustig verder!
Verwijderd
Ah, die knipoog zag ik niet. Maar ja, Nederland is dichtbevolkt en het OV is erg goed te noemen waar Nederland dankbaar gebruik van maakt. Zeker in de randstad kan het aantal esmettingen daardoor hard toenemen in de plaatsen/regio die jij noemt. Heel reëel scenario.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Zie de knipoog, het was een geintje want dat is vrijwel heel nederland
We zullen de komende week mogelijk meer besmetting gaan zien die gerelateerd zijn aan carnaval. Morgen startten de scholen weer in zuid. Die groep die tussen “voldoet nog niet aan de randvoorwaarde” en “besmet” krijgen komende week de kans om goed te gaan verspreiden.merlin1201 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:48:
Zo zie je maar dat ziekenhuizen toch vaak de super verspreiders zijn, in china is dat namelijk mede de grootste bron van besmetting geweest, in Italië was ook een ziekenhuis de grootste bron, en nu ook in Nederland mogelijk dat ziekenhuis samen met het Tilburgse carnaval degrootste veroorzaker zijn van een combinatie besmetting zijn.
Ik weet vrij zeker, dat het Oogziekenhuis in Rotterdam er niet toe in staat is, het is niet eens de bedoeling dat operatiepatiënten er overnachten.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:31:
[...]
Het lijkt mij dat ieder ziekenhuis in staat moet kunnen zijn om quarantaine toe te passen. Do correct me if I’m wrong!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Economie staat op nummer één daarna kom jij met je virus.DennusB schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:47:
Maar dat zit er toch gewoon dik in, zeker met het feit dat we nu ca. 2 weken na carnaval zitten, en ook nog eens de mensen terug van vakantie gaan krijgen. Ik verwacht dat we de komende 14-21 dagen nog een flinke piek gaan zien in het aantal besmettingen.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Ah, die knipoog zag ik niet. Maar ja, Nederland is dichtbevolkt en het OV is erg goed te noemen waar Nederland dankbaar gebruik van maakt. Zeker in de randstad kan het aantal esmettingen daardoor hard toenemen in de plaatsen/regio die jij noemt. Heel reëel scenario.
En dan laat ik de besmettingen daarna nog buiten beschouwing die dus in contact zijn gekomen/of gaan komen met bovengenoemde groepen.
[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 16:55 ]
We gaan wellicht een sterke stijging zien, de piek komt later.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Ik verwacht dat we de komende 14-21 dagen nog een flinke piek gaan zien in het aantal besmettingen.
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Oh daar maak ik mij geen illusies over dat gaat gebeuren en haalde ik net al aan in een eerdere post. Ik woon boven Groningen en hetis hier dunner bevolkt maar de stad zelf is dichtbevolkt en is een forenzenstad waar de hele provincie zowat werkt. Ik ben gewoon fucked met mijn baan als zonnepaneleninstallateur! Ik kom de hele provincie door.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Maar dat zit er toch gewoon dik in, zeker met het feit dat we nu ca. 2 weken na carnaval zitten, en ook nog eens de mensen terug van vakantie gaan krijgen. Ik verwacht dat we de komende 14-21 dagen nog een flinke piek gaan zien in het aantal besmettingen.
En dan laat ik de besmettingen daarna nog buiten beschouwing die dus in contact zijn gekomen/of gaan komen met bovengenoemde groepen.
Tja dan kun je het openbaar vervoer ook stil leggen en wat te denken van winkelcentra, bioscopen, enz.DennusB schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:47:
Definitiekwestie. Dat is een ziekenhuis maar eigenlijk een polikliniek.Freee!! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:53:
[...]
Ik weet vrij zeker, dat het Oogziekenhuis in Rotterdam er niet toe in staat is, het is niet eens de bedoeling dat operatiepatiënten er overnachten.
Gok dat hier vooral ziekenhuizen worden bedoeld waarbij mensen ook opgenomen kunnen worden.
Een kuchje en een loopneus, je moet het ook niet overdrijvenVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Ik ben gewoon fucked met mijn baan als zonnepaneleninstallateur! Ik kom de hele provincie door.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen in een soortgelijke situatie zitten. Wonen in dun bevolkt gebied en werken op locatie met grotere concentraties mensen.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Oh daar maak ik mij geen illusies over dat gaat gebeuren en haalde ik net al aan in een eerdere post. Ik woon boven Groningen en hetis hier dunner bevolkt maar de stad zelf is dichtbevolkt en is een forenzenstad waar de hele provincie zowat werkt. Ik ben gewoon fucked met mijn baan als zonnepaneleninstallateur! Ik kom de hele provincie door.
Ik zou op het dak blijven en vanaf daar met de klant praten, in het kader van preventieve maatregelen
In Engeland wordt dat openlijk besproken.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Economie staat op nummer één daarna kom jij met je virus.
Helaas paywall:
UK: “Ministers and officials are considering the trade-off between allowing an acute outbreak, from which the economy would rebound more quickly, and trying to save more lives by imposing restrictions on mass gatherings and transport.”
Ze zouden er een referendum over moeten organiserenTheBorg schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:00:
[...]
In Engeland wordt dat openlijk besproken.
Helaas paywall:
UK: “Ministers and officials are considering the trade-off between allowing an acute outbreak, from which the economy would rebound more quickly, and trying to save more lives by imposing restrictions on mass gatherings and transport.”
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Dat was sarcastisch bedoeldnaitsoezn schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:00:
[...]
Een kuchje en een loopneusje, je moet het ook niet overdrijven
Hopen op heel veel regen want dan mag en ga ik het dak niet op. Wind boven windkracht vier mag ookTIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:00:
[...]
Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen in een soortgelijke situatie zitten. Wonen in dun bevolkt gebied en werken op locatie met grotere concentraties mensen.
Ik zou op het dak blijven en vanaf daar met de klant praten, in het kader van preventieve maatregelen![]()
Waar ben je bang voor?? Mijn vriendin werkt in meerdere huisartspraktijken in carnavalsgebied (o.a. Kaatsheuvel en Tilburg). En ik leef ook nog.. (mijn vriendin ook trouwens). Zelf werk ik ook in de zorg en op plekken waar veel mensen naar toe komen, zeker in deze tijd (vragen beantwoorden) En ja, zowel ik als mijn vriendin gaan morgen gewoon aan het werk.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Oh daar maak ik mij geen illusies over dat gaat gebeuren en haalde ik net al aan in een eerdere post. Ik woon boven Groningen en hetis hier dunner bevolkt maar de stad zelf is dichtbevolkt en is een forenzenstad waar de hele provincie zowat werkt. Ik ben gewoon fucked met mijn baan als zonnepaneleninstallateur! Ik kom de hele provincie door.
En dat ook nog eens voor het loont dat er verdiend wordt in de zorg. Een marketeer die "rommel" aan de man brengt en speculeert op corona (b.v. desinfecteerde gel verkopen) verdiend een stuk meer als die medewerkers in de zorg, die nu ook nog eens aan verhoogde risico's bloot staan. Maar daar hoor je niemand over.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 01-03-2020 17:07 ]
Hou die scholen dicht in carnavals gebied, zeker nu duidelijkheid is dat er besmettingen zijn gedaan.
Ik woon in het midden, als ik in die regio zou wonen hou ik mijn kinderen thuis.
Naast dat zou ik ook iedereen die in Noord-Italië geweest is preventief in quarantaine zetten als ze na 14 dagen geen klachten ontwikkelen kunnen ze weer vrij werken/school/recreëren etc. Is uitbraak technische toch niet zo'n gekke beslissing.merlin1201 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:10:
Gekke is dat “wij” het allemaal zien, maar waarom blijven publieke maatregelen uit.
Hou die scholen dicht in carnavals gebied, zeker nu duidelijkheid is dat er besmettingen zijn gedaan.
Ik woon in het midden, als ik in die regio zou wonen hou ik mijn kinderen thuis.
Dat lijkt ondertussen door Europa heen de voornaamste besmettingsbron te worden. (na Azië):
Eerste besmettingsgevallen in Tsjechië bevestigd
Bij drie mensen is de besmetting met het coronavirus vastgesteld. Twee van hen zijn in Noord-Italië geweest. De derde is een Amerikaanse studente die in Tsjechië studeert.
Ze zijn in quarantaine geplaatst.
(https://nos.nl/liveblog/2...ingen-tien-in-totaal.html)
[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 17:14 ]
Onmogelijk, alleen al tienduizenden Nederlanders zijn daar gaan skiën. Tel je daar alle zakenreizigers en privebezoek bij op dan gaat het om aantallen die je niet meer apart kunt houden van de rest van de bevolking.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:13:
Naast dat zou ik ook iedereen die in Noord-Italië geweest is preventief in quarantaine zetten
Als ik in noord Italie op vakantie zou zijn geweest zou ik mijn werk mailen en zeggen dat ik komende 2 weken thuis werk voor de zekerheid. Mensen die in een risico gebied zijn geweest kunnen ook zelf wat eigen verantwoordelijkheid nemenTIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:13:
[...]
Naast dat zou ik ook iedereen die in Noord-Italië geweest is preventief in quarantaine zetten als ze na 14 dagen geen klachten ontwikkelen kunnen ze weer vrij werken/school/recreëren etc. Is uitbraak technische toch niet zo'n gekke beslissing.
[..]
Ik ben nu al aan het bedenken of ik wel op vakantie ga naar duitsland waar nu het virus heerst,
Er moet toch veel verbeteren wil ik afreizen
Verwijderd
Ik begrijp de beweegredenen van het rivm, geen paniekzaaien, maar ben wel eerlijk en breng dan naar buiten dat de kans reëel is. Leuker kan je het niet maken... Maar nu weet je zeker dat de info van het rivm met een korrel zout genomen moet worden, en gaan mensen in fakeverhalen van twitter geloven
Niets is onmogelijk, dat denken we maar.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:16:
[...]
Onmogelijk, alleen al tienduizenden Nederlanders zijn daar gaan skiën. Tel je daar alle zakenreizigers en privebezoek bij op dan gaat het om aantallen die je niet meer apart kunt houden van de rest van de bevolking.
Thuis quarantaine is altijd mogelijk
Onmogelijk is een groot woord, kijk naar China, daar zit het halve land op slot. Wat je nu gaat krijgen is dat we achter de feiten aan gaan lopen en er telkens meer "opgelopen in Noord-Italië" gaan krijgen totdat het verspreiding is in het OV/School etc. en alsnog het halve land op slot gaat. Je kunt nu ingrijpen en tienduizenden mensen daarmee treffen of straks alsnog miljoenen, inclusief het risico dat de medische zorg slecht functioneert door de extreme hoeveelheid zorg die het moet leveren.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:16:
[...]
Onmogelijk, alleen al tienduizenden Nederlanders zijn daar gaan skiën. Tel je daar alle zakenreizigers en privebezoek bij op dan gaat het om aantallen die je niet meer apart kunt houden van de rest van de bevolking.
Zoals wel vaker, extreem reageren (better safe than sorry) en daarna afschalen is een betere oplossing dan slapjes reageren en daarna moeten dweilen met de kraan open. Je kan ook te veel vrijheid geven aan mensen, en dan met name ons Hollanders. Maar wat R.van.M. ook zegt een stukje zelf je verantwoordelijkheid nemen is ook geen gek idee, alleen gaan "we" dat allemaal niet doen onder mom "het zal zo'n vaart niet lopen/is maar een griepje"
[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 17:24 ]
De kans is ook aanwezig dat er iemand anders rondliep en daarvoor uit italie kwamVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:20:
Ik raak er niet van in paniek, maar het RIVM heeft wederom een grote flater geslagen. De man in Tilburg heeft dus wel degelijk mensen besmet. Op zich niet zo vreemd, zeker als je hoort dat ie daar ook al niet zo lekker was, maar hoe moet je nog op de woorden van de experts geloven. (Kans op besmetting vrijwel uitgesloten)
Ik begrijp de beweegredenen van het rivm, geen paniekzaaien, maar ben wel eerlijk en breng dan naar buiten dat de kans reëel is. Leuker kan je het niet maken... Maar nu weet je zeker dat de info van het rivm met een korrel zout genomen moet worden, en gaan mensen in fakeverhalen van twitter geloven
Bensimpel
Positieve meneer
Mensen kunnen inderdaad ook met de auto gaan en moeilijker te traceren zijn. Maar met het stoppen van vlieg en treinverkeer sla je wel een goede slag..
😆 - Denk ook eens om ;)
AannameVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:20:
Ik raak er niet van in paniek, maar het RIVM heeft wederom een grote flater geslagen. De man in Tilburg heeft dus wel degelijk mensen besmet.
Dat verwacht ik op zich ook, alleen zit je met alle andere reis mogelijkheden. Ik denk dat zoiets alleen op EU niveau effect kan hebben. Anders pak ik het vliegtuig/de trein wel in Oostenrijk/Frankrijk/Zwitserland.Bensimpel schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:26:
Ik snap niet waarom ze al het vlucht en trein verkeer niet stopzetten richting en van Italie en Iran. Er zijn veel meer cases dan nu bekend is, lekker mensen laten reizen geeft het virus nog veel meer kans.
Mensen kunnen inderdaad ook met de auto gaan en moeilijker te traceren zijn. Maar met het stoppen van vlieg en treinverkeer sla je wel een goede slag..
Bedoel je de familieleden of die nieuwe besmetten? In het laatste geval zie ik graag een bron. Dat mensen in Tilburg zijn besmet geweest bekent niet dat de besmetting komt door de man uit Loon op Zand. Omdat er veel mensen met carnaval naar Tilburg kwamen kunnen er best wat mensen, waar we het nog niet van weten, besmet naar afgereisd zijn. Zelf lees ik bij de NOS:Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:20:
Ik raak er niet van in paniek, maar het RIVM heeft wederom een grote flater geslagen. De man in Tilburg heeft dus wel degelijk mensen besmet. Op zich niet zo vreemd, zeker als je hoort dat ie daar ook al niet zo lekker was, maar hoe moet je nog op de woorden van de experts geloven. (Kans op besmetting vrijwel uitgesloten)
Ook is nog niet duidelijk of de patiënten in Tilburg zijn besmet.
Niets aan de hand, het is Vindicat maar en ze rijden met bussen direct naar Sestriere (je weet wel waar onze schaatsploegen trainen) en is het op de grens van Frankrijk en Italie en ver in de west hoek van Noord Italie.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:10:
[...]
Volgende week komen er 900 studenten terug die gisteren nog op pad mochten van het RIVM naar Noord-Italië.
Toch ?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Verwijderd
Kan altijd, al zou dat betekenen dat er nog een patiënt 0 rondloopt. Dan had je al meer verspreiding verwachten. Blijft het feit dat nadat het rivm schreef dat de kans nihil was (want nog niet ziek), dat dit op twitrer door bekenden direct werd tegengesproken.. het rivm wist wel beter.merlin1201 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:23:
[...]
De kans is ook aanwezig dat er iemand anders rondliep en daarvoor uit italie kwam
Het gaat om 1900 leden. 1300 hadden ziekteverschijnselen en 600 niet.
Van de 1300 had 87,50% het virus, van de 600 zonder ziekteverschijnselen werd 70% positief bevonden.
1138 hadden het van de mensen die verschijnselen vertonen.
420 hadden het toch, die geen verschijnselen vertoonden.
Dat is dus ongeveer een derde van de gevallen.
Aangezien dit het grootste onderzoek is wat er geweest is over a -symptomatische verspreiders en de resultaten schrikbarend te noemen zijn, zou je verwachten dat het groot nieuws zou wezen.
bron: twitter feed correspondent Laura Bicker BBC https://twitter.com/bbclbicker
Het RIVM adviseert mensen die in een van de gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en klachten hebben dus om thuis te blijven. Het gaat om mensen die in China, Zuid-Korea, Iran, Singapore en Noord-Italië zijn geweest. In Noord-Italië gaat het om de volgende provincies: de Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Niets aan de hand, het is Vindicat maar en ze rijden met bussen direct naar Sestriere (je weet wel waar onze schaatsploegen trainen) en is het op de grens van Frankrijk en Italie en ver in de west hoek van Noord Italie.
Toch ?
RIVM zegt gewoon heel Noord-Italië zonder het daadwerkelijk te zeggen (zie ook het kaartje een paar pagina's terug) Sestriere ligt gewoon in Piëmont.
Ben overigens wel voor remmende maatregelen uiteraard, ben alleen helemaal niet overtuigd van rigoreuze maatregelen en total lockdowns etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ho! Als ik het zo lees waren die 420 wel positief. Maar er staat nergens dat deze mensen ook besmettelijk waren. Is dat een aanname van jouw kant?Geert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:32:
Laura Bicker correspondent van de BBC in Zuid-Korea tweet dat de Shincheonji sekte daar is getest.
Van de 1300 had 87,50% het virus, van de 600 zonder ziekteverschijnselen werd 70% positief bevonden.
Aangezien dit het grootste onderzoek is wat er geweest is over a -symptomatische verspreiders en de resultaten schrikbarend te noemen zijn, zou je verwachten dat het groot nieuws zou wezen.
EU = vrijheid van personenverkeerTIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:31:
[...]
Dat verwacht ik op zich ook, alleen zit je met alle andere reis mogelijkheden. Ik denk dat zoiets alleen op EU niveau effect kan hebben. Anders pak ik het vliegtuig/de trein wel in Oostenrijk/Frankrijk/Zwitserland.
Gaan ze echt nooit aan turnen. Enige wat ik wel vind is dat Bruins & co mensen die in Iran, China, Korea of Noord Italie op vakantie of voor werk zijn geweest gewoon een ophok plicht van 2 weken geven. So be it voor je werkgever, ga je maar thuis werken als het kan.
Ik zelf vrees voor veel meer besmettingen in de regio Tilburg de komende week ivm veel "slijmvliescontacten" tijdens de carnaval. Zo niet, dan hadden we mazzel.
Het is natuurlijk ook inmiddels bizar, dat er nog steeds groepjes Chinese toeristen met mondkapjes door Europa reizen, terwijl reizen naar China hier ontraden wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door loekf2 op 01-03-2020 17:37 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Verwijderd
En dan is dit nog niets...merlin1201 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:55:
Kun je nagaan hoe snel dit gaat, vrijdag de eerste zondag zijn het er 10, en mogelijk al veel meer besmet in Tilburg en het ziekenhuis.
Er is dus al duidelijk een communiteit besmetting aan de gang want half Brabant loopt te kuchen en verwijd dit aan de carnaval zelf.
Komende week gaat een leuke week worden let maar op, waarbij de scholen in het zuiden zullen sluiten en reisadviezen ingevoerd worden..
kortom...
De eerste patiënt in Duitsland was 28-1.
Een maand later zie je pas echt het effect. Als wij nu binnen een week al op 10 zitten, zou het zo maar een stuk sneller dan in Duitsland kunnen gaan.
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:57:
[...]
10 is nog steeds niet veel in mijn boekje....
We zitten hier natuurlijk ook wel dicht op elkaar...
Wel als dat binnen een week is...
In Duitsland was het de eerste week slechts een enkeling. Deze afgelopen week ging het daar opeens hard. Dat was precies een maand na het eerste geval.
Hoe zou het er hier over een maand uitzien?
Ik ben bang een stuk erger dan in Duitsland nu.
JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:58:
[...]
Ik vrees dus een beetje dat die hollandse nuchterheid, die van “och, beetje snotterig, gewoon doorgaan jonguh” ons in de kont gaat bijten.
Op zich ben ik normaal ook niet van het ziek melden als ik een beetje verkouden ben...
Volgens mij heb ik mij de afgelopen 10 jaar 2 keer ziek gemeld. Jaar of 7 geleden toen ik écht griep had en 3 jaar geleden toen ik een keelontsteking had...
Maar met Corona is het toch net anders.
Alleen er bestaan geen simpele thuis tests denk ik...
Die snap ik ook niet...Ainnir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:00:
En er wordt nog steeds gedaan alsof Duitsland niet bestaat.
Duitsland staat er niet bij.
Te groot economisch effect? Aangezien iedere vakantieganger door Duitsland is gekomen...
Dat begrijp ik, maar daar ga je toch naar toe als je geen rigoreuze maatregelen neemt. Je het het nu over tienduizenden mensen straks over honderdduizenden en daarna over miljoenen. Want dan gaan scholen/kinderdagverblijven/bedrijven dicht het OV plat.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:34:
@TIGER1125 met wat we weten van de incubatie tijd moet je dan die maatregelen maanden lang treffen. En daarna krijg je het alsnog. Najaar, volgend jaar, zeg het maar?
Ben overigens wel voor remmende maatregelen uiteraard, ben alleen helemaal niet overtuigd van rigoreuze maatregelen en total lockdowns etc.
Worden ziekenhuizen overspoeld (het verneemde 40% geïnfecteerden heeft medische zorg nodig) met zieken.
Is het raar dat je zoiets voor langere tijd in stelt? Dat weet ik niet, je kunt wel de druk op de zorg doseren en mogelijk ook extreem ontwrichtende maatregelen voorkomen.
Dat is nu precies de Nederlandse nuchterheid. Dat soort gevallen kunnen alleen maar gebeuren door dat soort mensen.
Nou geloof me, zodra ik merk dat er in mijn omgeving zieken opduiken neem ik maatregelen en daar heb ik geen regering voor nodig, want die zijn achteraf niet thuis
Dan begrijp ik even niet waar Vindicat en het RIVM mee bezig is... of Vindicat is van plan daar >2 weken te blijven met z'n 900en.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:34:
[...]
Het RIVM adviseert mensen die in een van de gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en klachten hebben dus om thuis te blijven. Het gaat om mensen die in China, Zuid-Korea, Iran, Singapore en Noord-Italië zijn geweest. In Noord-Italië gaat het om de volgende provincies: de Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.
RIVM zegt gewoon heel Noord-Italië zonder het daadwerkelijk te zeggen (zie ook het kaartje een paar pagina's terug) Sestriere ligt gewoon in Piëmont.
Daarnaast leven deze mensen waarschijnlijk in zeer nauw contact, zoals een huishouden. Zegt vrij weinig over een populatie die weinig fysiek contact met elkaar heeftGeert1976 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:32:
Laura Bicker correspondent van de BBC in Zuid-Korea tweet dat de Shincheonji sekte daar is getest.
bron: twitter feed correspondent Laura Bicker BBC https://twitter.com/bbclbicker
Zeg dat niet te hard. Op een gegeven moment gaan ze daar echt wel aan als we een China-achtige uitbraak krijgen. Nu is het allemaal landelijk met licht grensoverschrijdende effecten. Loopt het echt uit de hand dan grijpt de EU in onder het mom van kijk ons eens daadkrachtig zijn en goed voor het continent (PR-dingetje) en al die lokale overheden dus niet.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:36:
[...]
EU = vrijheid van personenverkeer
Gaan ze echt nooit aan turnen. Enige wat ik wel vind is dat Bruins & co mensen die in Iran, China, Korea of Noord Italie op vakantie of voor werk zijn geweest gewoon een ophok plicht van 2 weken geven. So be it voor je werkgever, ga je maar thuis werken als het kan.
En de vrijheid van personenverkeer wordt toch overigens niet opgeschort? Er worden maatregelen genomen om een epidemie te beperken (is maar net hoe je het beestje noemt) de gesloten grenzen tijdens de vluchtelingen crisis waren toch ook geen reden om echt in te grijpen destijds?
Echter het ophokken is toch simpel geregeld? Vang je een hoop mee af.
[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 17:44 ]
Kan best, maar dan is het te laat, ze zouden nu direct thuis moeten blijven voor een tijdje. Niet als iedereen als besmet is.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:42:
[...]
Zeg dat niet te hard. Op een gegeven moment gaan ze daar echt wel aan als we een China-achtige uitbraak krijgen. Nu is het allemaal landelijk met licht grensoverschrijdende effecten. Loopt het echt uit de hand dan grijpt de EU in onder het mom van kijk ons eens daadkrachtig zijn en goed voor het continent (PR-dingetje) en al die lokale overheden dus niet.
Echter het ophokken is toch simpel geregeld? Vang je een hoop mee af.
...
[ Voor 74% gewijzigd door Migrator op 01-03-2020 17:56 ]
Bij terugkomst meteen 2weken ophokken. Zo doen ze dat hier in Duitsland ook.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Dan begrijp ik even niet waar Vindicat en het RIVM mee bezig is... of Vindicat is van plan daar >2 weken te blijven met z'n 900en.
Volgens mij was bij vertrek die regio nog niet aangemerkt als risico gebied, dus die zullen terug gaan komen. Wanneer ze de richtlijn van het RIVM volgen is er dan niets aan de hand.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:40:
[...]
Dan begrijp ik even niet waar Vindicat en het RIVM mee bezig is... of Vindicat is van plan daar >2 weken te blijven met z'n 900en.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom het RIVM dat kaartje niet direct in de tv uitzending liet zien. De opgesomde provincies zeggen de meeste mensen ook niet heel veel.
Ben ik volledig met je eens, maar daar wordt dus niet op ingezet door de overheid.Luxicon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:43:
[...]
Kan best, maar dan is het te laat, ze zouden nu direct thuis moeten blijven voor een tijdje. Niet als iedereen als besmet is.
[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 17:51 ]
Zelfs in een huishouden hoef je niet direct je huisgenoot aan steken. Of dit virus is extreem besmettelijk, of er is een genetisch verband of deze Koreaanse sekte zit echt 24/7 lekkerlijk "op elkaar lip".R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:41:
[...]
Daarnaast leven deze mensen waarschijnlijk in zeer nauw contact, zoals een huishouden. Zegt vrij weinig over een populatie die weinig fysiek contact met elkaar heeft
Amateurisme (mijn mening). Effectieve communicatie blijft een dingetje in 2020.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:49:
[...]
Volgens mij was bij vertrek die regio nog niet aangemerkt als risico gebied, dus die zullen terug gaan komen. Wanneer ze de richtlijn van het RIVM volgen is er dan niets aan de hand.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom het RIVM dat kaartje niet direct in de tv uitzending liet zien. De opgesomde provincies zeggen de meeste mensen ook niet heel veel.
Ze hadden ook zo'n kaartje kunnen maken zoals ik in dit topic voorbij zag komen, direct na de pers-co.
Ben ik met je eens, dat begon echter al met het geluid. Lekker door praten over zoiets belangrijks terwijl je bijna onverstaanbaar bent.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:51:
[...]
Amateurisme (mijn mening). Effectieve communicatie blijft een dingetje in 2020.
Ze hadden ook zo'n kaartje kunnen maken zoals ik in dit topic voorbij zag komen, direct na de pers-co.
Die kwam ook uit de pers-co, maar het online gedeelte? (correct me if i'm wrong) en opvallend genoeg ook verder eigenlijk door geen enkele partij overgenomen.
Redsandro's Rants: Normalcy Bias
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik weet in ieder geval wel wat ik zou doen als ik zo'n collega als die m** had van het UMC, die je bij de koffie automaat 's ochtends tegen komt, zo van "hoi, vakantie in Italie was echt geweldig, ben alleen beetje snotterig".De_Bastaard schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:48:
[...]
Bij terugkomst meteen 2weken ophokken. Zo doen ze dat hier in Duitsland ook.
Ben ze nog niet tegengekomen, heb wel een Italiaanse collega die nog steeds van plan is ergens in maart naar Venetie te gaan.
Zoals?Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:54:
Als er meteen realistische stappen waren gezet
Elke vorm van isolatie na verschijnselen komt dus te laat en hierdoor zullen we nooit dit virus kunnen indammen. De enige optie is om mensen en/of gebieden preventief thuis te laten blijven.
Maar goed, moeten we dat doen? Of moeten we gewoon deze ziekte zijn gang laten gaan en over een half jaar de balans opmaken?
Zo lang er geen harde en betrouwbare cijfers over de overlijdenspercentages lijkt preventie (ophokplicht bij inreizen uit risico gebied) me de beste oplossing.coelho schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:59:
Ik concludeer na het lezen van diverse bronnen dat alle quarantaine maatregelen alleen schijnzekerheid zijn. Ondanks dat je volgens RIVM alleen besmettelijk bent wanneer je zelf ziekteverschijnselen hebt, lijkt de kans zeer groot aanwezig dat je daarvoor al mensen kunt besmetten. Uiteraard is het makkelijker wanneer je in het rond hoest, maar als je net in je neus/mond hebt gezeten en vervolgens een winkelkarretje vastpakt en weer doorgeeft, lijken er ook al kansen op besmetting te zijn.
Elke vorm van isolatie na verschijnselen komt dus te laat en hierdoor zullen we nooit dit virus kunnen indammen. De enige optie is om mensen en/of gebieden preventief thuis te laten blijven.
Maar goed, moeten we dat doen? Of moeten we gewoon deze ziekte zijn gang laten gaan en over een half jaar de balans opmaken?
Ik ben benieuwd of het RIVM en de NLse overheid in pap-en-nathouden gedrag blijft volhouden als er bv. de komende week tientallen gevallen rond Tilburg opduiken en ze vele mensen op de IC moeten opnemen.coelho schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:59:
Ik concludeer na het lezen van diverse bronnen dat alle quarantaine maatregelen alleen schijnzekerheid zijn. Ondanks dat je volgens RIVM alleen besmettelijk bent wanneer je zelf ziekteverschijnselen hebt, lijkt de kans zeer groot aanwezig dat je daarvoor al mensen kunt besmetten. Uiteraard is het makkelijker wanneer je in het rond hoest, maar als je net in je neus/mond hebt gezeten en vervolgens een winkelkarretje vastpakt en weer doorgeeft, lijken er ook al kansen op besmetting te zijn.
Mbt Vindicat, hoop voor Groningen dat die bussen omkeren of al op de weg terug zijn.
Niet reizen op Lombardije of andere gebieden waar een ongecontroleerde uitbraak is waarvan niet elke patiënt te verbinden is met een bron, en als je dat wel doet, bij terugkomst verplicht in zelfquarantene. Ook preventief testen van terugkomers. Code oranje ipv code geel. Bijna elk vakantieland heeft al jarenlang code geel. Stelt niet zoveel voor.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Er zijn geen hapklare maatregelen. Nederland is mogelijk vrij mild, maar tot hoe strikt trek je het door? Amsterdam, Delft, Rotterdam o.a. in lockdown? Niemand de stad in of uit? De overige lokaties idem dito?Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:54:
Nederland heeft tot nu toe erg naïef gereageerd. Zelf-quarantaine. Patiënten uit risicogebied bewust niet testen. De eerste 7 patiënten zijn te herleiden naar Noord-Italië. Als er meteen realistische stappen waren gezet was dit niet gebeurd. Kunnen we straks de staat gedeeltelijk aansprakelijk stellen als familieleden komen te overlijden?
Redsandro's Rants: Normalcy Bias
Gezien de mogelijke besmettingen tijdens carnaval, Nederland onder de rivieren thuis houden, scholen dicht?
Vindicat in Italië houden? Of Groningen volgende week in lockdown?
Of gaan we met glazen bollen mensen preventief isoleren om niet gehele steden in lockdown te zetten? Maarja, dan natuurlijk de vraag wie isoleer je? Op basis van welke gronden op dit moment.
Komen mensen niet terug uit een huidig risicogebied, dan komen ze wel terug uit een risicogebied van morgen.
Het is wel een aanname dat de economie sneller zal herstellen als je het virus de vrije loop laat. Ik ben er helemaal niet zo zeker van dat de schade dan kleiner zal zijn dan de schade die je hebt als je het land bijvoorbeeld (voorlopig) drie weken 'op slot' doet. Met drie weken moet je voldoende ruim boven de incubatieperiode zitten.TheBorg schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:00:
[...]
In Engeland wordt dat openlijk besproken.
Helaas paywall:
Als je een full-blown epidemie wilt proberen te voorkomen dan zal dat drastische maatregelen vergen. Dan worden alle reizen naar risicogebieden verboden en mogen Nederlanders die daar nu zitten met adequate quarantainemaatregelen weer terugkeren.
Dan moet je gedurende die periode al het niet strikt noodzakelijke contact tussen mensen vermijden. Dus zoveel mogelijk thuiswerken. Sommige niet essentiële bedrijven, vooral die met een hoge besmettingskans door de fysieke situatie, tijdelijk sluiten. Alle groepsactiviteiten/bijeenkomsten opschorten. Geen beurzen of festival/theater/bioscoopbezoek e.d. Alle horeca dicht en mensen vragen indien mogelijk het met hun huidige voedselvoorraad uit te zingen en voor supermarktbezoek/thuisbezorging ook een protocol volgen waarmee besmettingskans zoveel mogelijk gereduceerd wordt, en nog veel meer.
Draconisch? Ja. Maar de schade is beperkt en behapbaar en redelijk voorspelbaar. In die periode zul je de gelegenheid hebben de geïnfecteerde mensen te identificeren en die te isoleren. Voor de mensen die dan toch met die zieke mensen in contact zijn geweest moet die afzondering dan langer duren maar de rest van het land kan dan in principe weer 'normaal', want nog steeds voorzichtig voor besmetting, verder. Binnen de landsgrenzen tenminste want het reizen naar het buitenland zal dan nog steeds aan zware restricties gebonden moeten blijven. En dat kon dan nog wel eens lang gaan duren. De schade daarvan zullen we dan over de hele samenleving moeten verdelen.
Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat een full-blown epidemie laten ontstaan minder schade zal doen aan de economie, nog even los van het potentieel (veel) grotere verlies van levens. We hebben nl. geen voorafgaande ervaring met iets vergelijkbaars waar we dat op kunnen baseren, want er heeft zich in de moderne wereld nog nooit iets vergelijkbaars voorgedaan. Dit is 'unchartered territory'.
Mild, naïef, ik denk dat Nederland dit met actief beleid buiten de deur had kunnen houden. Ik noemde al een aantal voorbeelden van naïef beleid. Vooral als je je bedenkt dat we al omringd waren met landen waar het wel aanwezig was.psychodude schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:05:
[...]
Er zijn geen hapklare maatregelen. Nederland is mogelijk vrij mild, maar tot hoe strikt trek je het door?
Ik vind het realistisch dat de staat daardoor nu gedeeltelijk verantwoordelijk is, net zoals de staat ook door de rechter voor 10% verantwoordelijk is verklaard voor de dood van 350 Bosniërs in Srebrenica.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat met 3 weken dit virus dan de wereld uit is.
Hoe ga je dat afdwingen? Het is hier China niet waar de overheid almachtig is. Alleen Noord-Italië en deze andere landen of gelijk iedereen die verkouden is maar thuis houden?loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:36:
Enige wat ik wel vind is dat Bruins & co mensen die in Iran, China, Korea of Noord Italie op vakantie of voor werk zijn geweest gewoon een ophok plicht van 2 weken geven. So be it voor je werkgever, ga je maar thuis werken als het kan.
Het klinkt allemaal heel daadkrachtig maar het is in de praktijk niet realistisch in een open democratische samenleving.
Tuurlijk niet. Het is bedoeld om een binnenlandse epidemie in te dammen. Meer niet. Contact met dat buitenland zal dan nog lang aan forse restricties onderworpen blijven. Maar als het effectief zou blijken heb je kans dat andere landen het ook doen waardoor het contact met die landen dan weer sneller hersteld zou kunnen worden.psychodude schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:11:
[...]
Maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat met 3 weken dit virus dan de wereld uit is.
Actief beleid?Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:11:
[...]
Mild, naïef, ik denk dat Nederland dit met actief beleid buiten de deur had kunnen houden. Ik noemde al een aantal voorbeelden van naïef beleid. Vooral als je je bedenkt dat we al omringd waren met landen waar het wel aanwezig was.
Ik vind het realistisch dat de staat daardoor nu gedeeltelijk verantwoordelijk is, net zoals de staat ook door de rechter voor 10% verantwoordelijk is verklaard voor de dood van 350 Bosniërs in Srebrenica.
Ik denk dat je totaal geen idee hebt hoe actief Nederland is. Ik zit wat dichter bij het vuur en ik kan je verzekeren dat Nederland heel actief is en er heel hard wordt gewerkt. Meerdere keren op een dag wordt beleid besproken en eventueel herzien. Dat gebeurd heel zorgvuldig.
Het is gemakkelijk te roepen, maar in de praktijk zit de wereld toch een beetje anders in elkaar.
En wat na die drie weken? Het is niet zo dat het virus zich dan overgeeft en Nederland verder met rust laat. Ook na en binnen die drie weken zullen mensen terugkomen en zullen andere reizigers Nederland binnenkomen. Preventieve quarantaine zou zin hebben als het virus alleen in Nederland was maar we niet precies weten waar. Dat is wat ze in Wuhan gedaan hebben op een niveau dat we hier waarschijnlijk niet kunnen (bijvoorbeeld duizenden verplegers invliegen uit de rest van China). Waarschijnlijk heeft die quarantaine wel invloed gehad, maar niet om de hele epidemie of verspreiding naar buiten te stoppen.CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:08:
[...]
Het is wel een aanname dat de economie sneller zal herstellen als je het virus de vrije loop laat. Ik ben er helemaal niet zo zeker van dat de schade dan kleiner zal zijn dan de schade die je hebt als je het land bijvoorbeeld (voorlopig) drie weken 'op slot' doet. Met drie weken moet je voldoende ruim boven de incubatieperiode zitten.
Zelfs als de gehele wereld dit zou doen, is het een illusie om te denken dat met 3 weken hierbij dit virus de wereld uit is. Dus de vraag is dan gewoonweg, behoudens enige vertraging, waarvoor neem je dan dusdanige maatregelen met een dusdanig hoge economische impact?CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:14:
[...]
Tuurlijk niet. Het is bedoeld om een binnenlandse epidemie in te dammen. Meer niet. Contact met dat buitenland zal dan nog lang aan forse restricties onderworpen blijven. Maar als het effectief zou blijken heb je kans dat andere landen het ook doen waardoor het contact met die landen dan weer sneller hersteld zou kunnen worden.
Wellicht een idee om ook eens jezelf wat minder afhankelijk te maken van overheid(sinstanties)?merlin1201 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:39:
Nou geloof me, zodra ik merk dat er in mijn omgeving zieken opduiken neem ik maatregelen en daar heb ik geen regering voor nodig, want die zijn achteraf niet thuis
Mijn vriendin zit ook dicht op het vuur, werkt in een biosafety level 2 lab virologie, en is verbaasd dat er niet veel eerder actief is gehandeld. Dat de ernst met open ogen is onderschat. Dat er veel wordt gepraat zijn we wel gewend.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:15:
[...]
Actief beleid?
Ik denk dat je totaal geen idee hebt hoe actief Nederland is. Ik zit wat dichter bij het vuur en ik kan je verzekeren dat Nederland heel actief is
Het is gemakkelijk te roepen, maar in de praktijk zit de wereld toch een beetje anders in elkaar.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Tourisme zowel naar als vanuit risicogebieden zal dan inderdaad niet meer toegestaan moeten worden. Die drie weken zijn bedoeld om de nu geïnfecteerden te kunnen identificeren en ze in die periode geen anderen te laten besmetten. Dat geeft je de mogelijkheid op een goede kans om die keten van besmetting te doorbreken.Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:15:
[...]
En wat na die drie weken? Het is niet zo dat het virus zich dan overgeeft en Nederland verder met rust laat. Ook na en binnen die drie weken zullen mensen terugkomen en zullen andere reizigers Nederland binnenkomen. Preventieve quarantaine zou zin hebben als het virus alleen in Nederland was maar we niet precies weten waar. Dat is wat ze in Wuhan gedaan hebben op een niveau dat we hier waarschijnlijk niet kunnen (bijvoorbeeld duizenden verplegers invliegen uit de rest van China). Waarschijnlijk heeft die quarantaine wel invloed gehad, maar niet om de hele epidemie of verspreiding naar buiten te stoppen.
Garanties? Ja... tot de deur.
Omdat het alternatief wel eens nog veel duurder, en vooral nog véél onvoorspelbaar meer duurder zou kunnen zijn. Ik denk overigens niet dat dit (nog) in alle landen zou kunnen werken.psychodude schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:17:
[...]
Zelfs als de gehele wereld dit zou doen, is het een illusie om te denken dat met 3 weken hierbij dit virus de wereld uit is. Dus de vraag is dan gewoonweg, behoudens enige vertraging, waarvoor neem je dan dusdanige maatregelen met een dusdanig hoge economische impact?
[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-03-2020 18:23 ]
[ Voor 80% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 18:43 ]
Daar hebben we de de noodtoestand toch voor?hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:12:
[...]
Hoe ga je dat afdwingen? Het is hier China niet waar de overheid almachtig is. Alleen Noord-Italië en deze andere landen of gelijk iedereen die verkouden is maar thuis houden?
Het klinkt allemaal heel daadkrachtig maar het is in de praktijk niet realistisch in een open democratische samenleving.
Wikipedia: Coördinatiewet uitzonderingstoestanden
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
[ Voor 85% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 18:45 ]
Laat op zijn minst op het journaal zeggen dat mensen moeten stoppen met elkaar de handen schudden.
[ Voor 31% gewijzigd door Mastermind op 01-03-2020 18:26 ]
Wat stel je dan voor heel (werkend) Nederland maar thuisblijven?TheDeeGee schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:25:
[...]
Jah, lekker dan... zo word het probleem wat we NIET willen (verspreiding) alleen maar erger.
Alle slechte beslissingen opschrijven. Kunnen we over een half jaar de staat gedeeltelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade wegens onnodig gestorven familieleden.TheDeeGee schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:25:
[...]
Jah, lekker dan... zo word het probleem wat we NIET willen (verspreiding) alleen maar erger.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
In Frankrijk :Mastermind schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:26:
Volgens mij weten ze wel dat het virus niet meer te stoppen is.
Laat op zijn minst op het journaal zeggen dat mensen moeten stoppen met elkaar de handen schudden.
De Franse minister van Volksgezondheid heeft zijn landgenoten opgeroepen te stoppen met elkaar te kussen of innig te knuffelen. Het is een van de maatregelen om verspreiding van het nieuwe coronavirus in het land te voorkomen.
Eerder werd al opgeroepen elkaar niet meer de hand te schudden
bron: NOS
En dan? Gaan we schieten op mensen die naar hun werk willen of de kinderen naar school brengen...psy schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:25:
Daar hebben we de de noodtoestand toch voor?
Succes daarmee!Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:27:
[...]
Alle slechte beslissingen opschrijven. Kunnen we over een half jaar de staat gedeeltelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade wegens onnodig gestorven familieleden.
In een veel meer opzichtige zaak waar de overheid faalde (Q-koorts) kwamen ze er ook mee weg.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 18:49 ]
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Ik zeg alleen maar dat er zeker wel een wettelijke basis mogelijk is.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:28:
[...]
En dan? Gaan we schieten op mensen die naar hun werk willen of de kinderen naar school brengen...
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat is dan ook een interessante zaak geweest! Maar in de zaak Srebrenica kwamen ze er niet mee weg. We mogen ons recht proberen te halen.simons schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:28:
[...]
Succes daarmee!
In een veel meer opzichtige zaak waar de overheid faalde (Q-koorts) kwamen ze er ook mee weg.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Volgens mij kun je wel de conclusie trekken dat er te weinig getest werd/word omdat er enkel wordt uitgegaan van de risico gebieden. Ik mag tot hopen dat ze nu eindelijk gaan testen op de symptomen en niet meer naar andere factoren blijven kijken.
Quote: Nu.nl
In Gorinchem wordt een persconferentie gegeven over het sluiten van het Beatrixziekenhuis vanwege de coronapatiënte die een week zonder diagnose in het ziekenhuis lag vanwege een ander gezondheidsprobleem. Volgens de voorzitter van de medische staf gaat het om een vrouw van 49 jaar oud, die in Gorinchem al last had van ademhalingsproblemen. Tijdens haar opname in het Beatrixziekenhuis was er echter geen rede om te verdenken dat zij het coronavirus had, omdat ze niet in aanraking was geweest met risicopersonen of naar de risicogebieden was gereisd. Omdat de toestand van de vrouw verslechterde is zij uiteindelijk overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam, waar besloten werd haar te testen op corona.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het zijn uiteindelijk slechts een kleine groep geleerden die dit beleid bepalen.Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Mijn vriendin zit ook dicht op het vuur, werkt in een biosafety level 2 lab virologie, en is verbaasd dat er niet veel eerder actief is gehandeld. Dat de ernst met open ogen is onderschat. Dat er veel wordt gepraat zijn we wel gewend.
Zoals de WHO team leider bruce al zei,
Kijk hoe china het aanpak, dat is de juiste manier, en handel alsof het vieus er al is.
Hij hoopte dat de rest van de wereld van china heeft geleerd, maar was daar niet gerust op.
Dan zou zij dus de 1ste 'community spread' patient in NL zijnCobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:32:
Die vrouw waardoor dat ZH is quarantaine is gegaan is wel een bijzondere casus.
Volgens mij kun je wel de conclusie trekken dat er te weinig getest werd/word omdat er enkel wordt uitgegaan van de risico gebieden. Ik mag tot hopen dat ze nu eindelijk gaan testen op de symptomen en niet meer naar andere factoren blijven kijken.
Quote: Nu.nl
In Gorinchem wordt een persconferentie gegeven over het sluiten van het Beatrixziekenhuis vanwege de coronapatiënte die een week zonder diagnose in het ziekenhuis lag vanwege een ander gezondheidsprobleem. Volgens de voorzitter van de medische staf gaat het om een vrouw van 49 jaar oud, die in Gorinchem al last had van ademhalingsproblemen. Tijdens haar opname in het Beatrixziekenhuis was er echter geen rede om te verdenken dat zij het coronavirus had, omdat ze niet in aanraking was geweest met risicopersonen of naar de risicogebieden was gereisd. Omdat de toestand van de vrouw verslechterde is zij uiteindelijk overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam, waar besloten werd haar te testen op corona.
[ Voor 82% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 18:46 ]
En dan zeggen foei niet meer doen? Kijk maar hoe het gegaan is met de top van de belastingdienst ging..Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:27:
[...]
Alle slechte beslissingen opschrijven. Kunnen we over een half jaar de staat gedeeltelijk aansprakelijk stellen voor de geleden schade wegens onnodig gestorven familieleden.
Niet dat er verder naar gevraagd werd in mijn geval.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.