KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Het probleem is dat er in elk geval geen bewezen effectief protocol voor de huidige situatie kan bestaan omdat de huidige situatie zich nog nooit heeft voorgedaan. Je blind staren op protocollen is daarom inderdaad te beperkt.TheDeeGee schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:35:
Ze zijn hier helemaal verkeerd bezig in Nederland.
Allemaal maar vast houden aan protocollen, je moet in deze situatie reageren met je instinkt, dat doet het virus ook.
Je zult 'visie' te hulp moeten roepen, en 'gezond verstand' en 'bestuurlijke durf' en zo.
Was het Beatrixziekenhuis niet capabel genoeg om haar verder te behandelen? Ontbreken er voorzieningen? Bij een grote uitbraak kan het toch niet zo zijn dat we enkel op het Erasmus kunnen leunen?Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:32:
Omdat de toestand van de vrouw verslechterde is zij uiteindelijk overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam
Niet enkel het Erasmus, maar het is gewoon één van de grote, universitaire ziekenhuizen in Nederland.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:39:
[...]
Was het Beatrixziekenhuis niet capabel genoeg om haar verder te behandelen? Ontbreken er voorzieningen? Bij een grote uitbraak kan het toch niet zo zijn dat we enkel op het Erasmus kunnen leunen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ja ze was al ziek en had alle symptomen. *knip* heeft het ziekenhuis nooit gedacht dat deze mevrouw het virus kon hebben. Anders was zij waarschijnlijk de eerste geweest in Nederland.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:38:
@Cobb ik lees het ook: tijdlijn klopt dan niet meer zo goed. Als ze de 21e al opgenomen is was ze daarvoor al ziek en besmettelijk.
@JeroenNietDoen ze is naar het Erasmus gegaan zonder dat er gedacht werd aan Corona. Het Beatrix zh kon haar kennelijk niet voldoende behandelen.
Bij dit soort uitspraken willen we altijd een onderbouwing met bronnen zien.
[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 20:02 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
En waren ze een week geleden al op zoek gegaan naar de besmettingsbron.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:41:
[...]
Ja ze was al ziek en had alle symptomen. *knip* heeft het ziekenhuis nooit gedacht dat deze mevrouw het virus kon hebben. Anders was zij waarschijnlijk de eerste geweest in Nederland.
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 20:03 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Laat ik de dubbelzinnigheden maar even weg.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:41:
[...]
Ja ze was al ziek en had alle symptomen. *knip* heeft het ziekenhuis nooit gedacht dat deze mevrouw het virus kon hebben. Anders was zij waarschijnlijk de eerste geweest in Nederland.
@JeroenNietDoen ze is naar het Erasmus gegaan zonder dat er gedacht werd aan Corona. Het Beatrix zh kon haar kennelijk niet voldoende behandelen.
Velen, waaronder ik, waren in die regio in die tijd. En aangezien ik me sinds een paar dagen knap ziek voel is dit niet erg geruststellend.
Maarja.. hypochonderen heeft ook geen zin. Mis alleen nét die informatie om de onwaarschijnlijkheid te bevestigen.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 20:03 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Onze heldenminister Bruins had aangegeven dat je bij hoesten en kuchen thuis moet blijven of was dat pas als je uit risicogebied komt. Er werden twee verschillende dingen geroepen...
En dat bedoel ik dus te vragen, zijn enkel de grote universitaire ziekenhuizen capabel genoeg om te behandelen en streekziekenhuizen, zoals het Beatrix, niet? Want in het geval van een grote uitbraak heb je ook die bedden nodig.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:41:
[...]
We waren toch zo goed voorbereid, met de best zorg, en scoren top op die ene site enzo? Toch?
[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 01-03-2020 20:04 ]
Je kan wel maatregelen nemen dat het contact zo min mogelijk is. Mensen vragen zo veel mogelijk thuis te blijven. Ook kan een groot percentage van NL thuiswerken indien nodig. Daarnaast alle werknemers verplichten ziek te melden zodra ze zich niet lekker voelen en direct naar een test-centrum om getest te worden.Marc3l schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Wat stel je dan voor heel (werkend) Nederland maar thuisblijven?
Het zijn redelijk draconische maatregelen, dus nog te vroeg voor nu, maar mocht het richting de situatie in Noord Italie gaan lijkt me dat geen verkeerde opzet
Weet niet meer waar ik het las, Nederland heeft (een van) de minste IC plekken per 1000 inwoners in Europa. Het grote probleem is dat als er een epedemie komt dat er te weinig bedden zijn, waardoor gevallen die geholpen hadden kunnen worden toch komen te overlijdenJeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:46:
[...]
En dat bedoel ik dus te vragen, zijn enkel de grote universitaire ziekenhuizen capabel genoeg om te behandelen en streekziekenhuizen, zoals het Beatrix, niet? Want in het geval van een grote uitbraak heb je ook die bedden nodig.
We waren toch zo goed voorbereid, met de best zorg, en scoren top op die ene site enzo? Toch?
edit; Wikipedia: List of OECD countries by hospital beds
Bij de 'normale ziekenhuisbedden' hangen we ook beetje onderaan in europa. De helft van bijvorbeeld Duitsland
[ Voor 43% gewijzigd door R.van.M op 01-03-2020 18:53 ]
Dat schaadt de economie dan net zo goed.CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Tourisme zowel naar als vanuit risicogebieden zal dan inderdaad niet meer toegestaan moeten worden. Die drie weken zijn bedoeld om de nu geïnfecteerden te kunnen identificeren en ze in die periode geen anderen te laten besmetten. Dat geeft je de mogelijkheid op een goede kans om die keten van besmetting te doorbreken.
Garanties? Ja... tot de deur.
Je kunt natuurlijk zeggen dat Iran, China en Zuid Korea risicogebieden zijn, dat doet de VS ook. Dan loop je echter achter de feiten aan daar reizigers uit opkomende risicogebieden nog wel binnenkomen. Dan zit je dus weer in de situatie van nu waarbij je weer drie weken quarantaine kunt beginnen.
Wil je jouw voorstel goed doen dan moeten praktisch alle grenzen dicht. In Duitsland zijn al community-based infections. Alleen de Duitse grens dicht is dan niet genoeg, dan rijdt een vastberaden reiziger simpelweg via België. Hetzelfde zag je met vliegverkeer, de laatste geïnfecteerde uit Iran in Canada vloog via Qatar en Denemarken.
Kortom, compleet afsluiten is op dit moment ineffectief. Beter is dan om te skippen naar mitigation, iets waarvan ik denk dat we binnenkort toch naartoe gaan. De GGD houdt ook rekening met die optie.
Om weer af te kijken bij de Amerikanen:
Bovenstaande is een selectie uit een transcript van een telebriefing van de CDC. Ik vind hem wel interessant, en ik neem aan dat de GGD hier vergelijkbare overwegingen maakt achter gesloten deuren. Ik vind het jammer dat we hier weinig horen over de besluitvorming en er hier nog weinig gesproken wordt over (mentale) voorbereiding op mitigation maar het geeft denk ik een indruk van waar we naartoe kunnen gaan.We will maintain for as long as practical a dual approach where we continue measures to contain this disease but also employ strategies to minimize the impact on our communities. At this time, there’s no vaccine to protect against this new virus and no medications approved to treat it. Non-pharmaceutical interventions or NPIs will be the most important tools in our response to this virus. What these interventions look like at the community level will vary depending on local conditions. What is appropriate for one community seeing local transmission won’t necessarily be appropriate for a community where no local transmission has occurred. This parallel, proactive approach of containment and mitigation will delay the emergence of community spread in the United States while simultaneously reducing its ultimate impact.
[...]
There are three categories of NPIs. Personal NPIs which include personal protective measures you can take every day and personal protective measures reserved for pandemics. Community NPIs which include social distancing measures designed to keep people who are sick away from others. And school closures and dismissals. And environmental NPIs which includes surface cleaning measures. NPIs routinely recommended for prevention of respiratory virus transmission include everyday personal protective measures. These are preventive measures we recommend during influenza season. These NPIs are recommended during a pandemic regardless of the severity level of the respiratory illness. Personal protective measures reserved for pandemics include voluntary home quarantine of household members who have been exposed to someone they live with who is sick.
Now I’d like to talk through some examples of what community NPIs look like. These are practical measures that can help limit exposure by reducing exposure in community settings. Students in smaller groups or in a severe pandemic, closing schools and using internet-based teleschooling to continue education. For adults, businesses can replace in-person meetings with video or telephone conferences and increase teleworking options. On a larger scale, communities may need to modify, postpone, or cancel mass gatherings. Looking at how to increase telehealth services and delaying elective surgery.
The implementation of environmental NPIs would require everyone to consistently clean frequently touched surfaces and objects at home, at school, at work, and at large gatherings. Local communities will need to look at which NPIs to implement and when based on how transmission and disease is and what can be done locally. This will require flexibility and adaptations as disease progresses and new information becomes available. Some of these measures are better than none. But the maximum benefit occurs when the elements are layered upon each other. Some community level interventions that may be most effective in reducing the spread of a new virus like school closures are also the most likely to be associated with unwanted consequences and further disruptions. Secondary consequences of some of these measures might include missed work and loss of income.
I understand this whole situation may seem overwhelming and that disruption to everyday life may be severe. But these are things that people need to start thinking about now. I had a conversation with my family over breakfast this morning and I told my children that while I didn’t think that they were at risk right now, we as a family need to be preparing for significant disruption of our lives.
https://www.cdc.gov/media...elebriefing-covid-19.html
Verwijderd
In het ziekenhuis denkt men echt niet meteen aan coronavirus zoals de vele hypochonders hier, daarom is de info over de bestemming en historie van patient belangrijk. Er bestaan meer aandoeningen op de wereld
Serieuze vraag; wat houdt de behandeling in? Als ik het goed begrijp is het merendeel van de behandelingen gelimiteerd tot zuurstof toedienen. Vraag is dus; heb je wel een ic nodig voor deze gevallen.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:47:
[...]
[...]
Weet niet meer waar ik het las, Nederland heeft (een van) de minste IC plekken per 1000 inwoners in Europa. Het grote probleem is dat als er een epedemie komt dat er te weinig bedden zijn, waardoor gevallen die geholpen hadden kunnen worden toch komen te overlijden
BTW, mbt de mevrouw uit Gorinchem kan net zo goed besmet zijn door een verpleegster, arts of bezoeker van het ziekenhuis. Maar dat zal het contactonderzoek uitwijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2020 18:54 ]
Van die website:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Hier staat niet dat het niet kan. Er staat dat het tot nu toe een kleine rol lijkt te spelen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Op papier zijn we goed, maar qua "preventive care" staan we niet eens in de top tien. Dat merk je pas als je een buitenlandse vriendin hebt die van verbazing in verbazing valt.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:46:
[...]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Met alle respect, dan zit je niet dicht bij het vuur.Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Mijn vriendin zit ook dicht op het vuur, werkt in een biosafety level 2 lab virologie, en is verbaasd dat er niet veel eerder actief is gehandeld. Dat de ernst met open ogen is onderschat. Dat er veel wordt gepraat zijn we wel gewend.
Public Health is veel praten omdat er verschrikkelijk veel belangen zijn en ketenpartners waar je mee moet afstemmen. Het is allemaal veel minder simpel dan het lijkt.
Zover ik weet inderdaad kunstmatige beademing.MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:52:
[...]
Serieuze vraag; wat houdt de behandeling in? Als ik het goed begrijp is het merendeel van de behandelingen gelimiteerd tot zuurstof toedienen.
BTW, mbt de mevrouw uit Gorinchem kan net zo goed besmet zijn door een verpleegster, arts of bezoeker van het ziekenhuis. Maar dat zal het contactonderzoek uitwijzen.
Hahah precies! Ik krijg het mijn vriendin ook niet uitgeled dat in nederland je 9 vd 10 keer bij de huisarts wegestuurd wordt met het advies 'neem maar parcetamol en ziek uit'.Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
[...]
Op papier zijn we goed, maar qua "preventive care" staan we niet eens in de top tien. Dat merk je pas als je een buitenlandse vriendin hebt die van verbazing in verbazing valt.
[ Voor 33% gewijzigd door R.van.M op 01-03-2020 18:56 ]
Geweldig, enorm bedankt! Dit is inderdaad wat ik bedoelde, je moet data van nu inderdaad vergelijken met data uit het verleden.Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:03:
[...]
Je bent niet de eerste die dat bedacht heeft. Tijdens de vorige SARS uitbraak dacht men daar ook aan en daar is bijvoorbeeld deze paper uitgekomen. Deze is al vrij oud, maar het is wat ik zo snel vond. Volgens mij is het best toegankelijk te lezen, de abstract:
[...]
Edit: die berekening staat trouwens ook op worldometers.info:
[...]
In die link staan nog wat meer methodes. Zo houdt bovenstaande berekening ook geen rekening mee met milde gevallen die niet geregistreerd zijn (dus de werkelijke CFR is lager).
Vervolgens ruim anderhalve week geleden in Noord Italie.
Heb sterk het vermoeden dat er in Duitsland ook een aardige besmettingshaard aan het ontstaan is. Dit kijkend hoe in een paar dagen tijd ze daar nu op 120+ besmettingen zitten.
Ik werk in een productieomgeving met BSL-3 virussen... Dat maakt je nou niet bepaald een expert over wat passende maatregelen zijn. Hooguit hoe goed of slecht preventieve maatregelen als mondkapjes (gedragen door amateurs) zekerheid bieden om besmetting te voorkomen.Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:20:
[...]
Mijn vriendin zit ook dicht op het vuur, werkt in een biosafety level 2 lab virologie, en is verbaasd dat er niet veel eerder actief is gehandeld. Dat de ernst met open ogen is onderschat. Dat er veel wordt gepraat zijn we wel gewend.
Precies, als mondkapjes verkeerd gebruikt worden kunnen ze het besmettingsgevaar zelfs vergroten!JvS schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:56:
[...]
Ik werk in een productieomgeving met BSL-3 virussen... Dat maakt je nou niet bepaald een expert over wat passende maatregelen zijn. Hooguit hoe goed of slecht preventieve maatregelen als mondkapjes (gedragen door amateurs) zekerheid bieden om besmetting te voorkomen.
Zo'n dooddoener. Ik heb hier in het thread toch zeker 5 simpele zaken gezien die zijn verzaakt wegens angst om te handelen.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
[...]
Het is allemaal veel minder simpel dan het lijkt.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Inmiddels de grafiek gevonden met het aantal critical care beds op basis van aantal inwoners.
bron: https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-012-2627-8
We hebben dus een kleine 1000 critical care beds. In nieuwsuur werd verteld dat ongeveer de helft van deze bedden in gebruik zijn voor andere kritische patienten, wat dus betekend dat we maximaal 500 ernstig zieken kunnen behandelen gelijktijdig
[ Voor 27% gewijzigd door R.van.M op 01-03-2020 19:01 ]
Nou dat vind ik dan ook wel weer meevallen. Het zal in elk geval gedrag (aan je gezicht zitten) veranderen in positieve zin. Waarom denk je dat het risico groter wordt?R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:57:
[...]
Precies, als mondkapjes verkeerd gebruikt worden kunnen ze het besmettingsgevaar zelfs vergroten!
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 01-03-2020 19:00 ]
Ziet er geruststellend uit...R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
Inmiddels de grafiek gevonden met het aantal critical care beds op basis van aantal inwoners.
Verwijderd
Denk dat dit ook een definitiekwestie is. Zo kennen wij ook mediumcare, wat andere landen weer op 1 hoop gooien.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
Op het moment dat jij met je handen aan het kapje zit of als het kapje nat wordt kan het virus erop blijven 'plakken' waardoor je het dus makkelijker inademt. Het kapje is namelijk niet fijnmazig genoeg om het virus eruit te filteren (ervan uitgaande dat we spreken over de medische maskers die we overal zien)JvS schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[...]
Nou dat vind ik dan ook wel weer meevallen. Het zal in elk geval gedrag (aan je gezicht zitten) veranderen in positieve zin. Waarom denk je dat het risico groter wordt?
Per 100.000 maar 6,4 bedden? Hoe moet ik dat lezen?R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
We hebben dus een kleine 1000 critical care beds. In nieuwsuur werd verteld dat ongeveer de helft van deze bedden in gebruik zijn voor andere kritische patienten, wat dus betekend dat we maximaal 500 ernstig zieken kunnen behandelen gelijktijdig
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ze verkopen detectie-apparatuur aan China waarmee mensen sneller getest kunnen worden. Volgens mij hebben ze dan toch conceptueel een beter idee dan wij met zijn allen in dit topic.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
[...]
Met alle respect, dan zit je niet dicht bij het vuur.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Inderdaad, dat wordt ook in het onderzoek aangehaald. Ze hebben beide meegenomen omdat het een definitie kwestie isVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:02:
[...]
Denk dat dit ook een definitiekwestie is. Zo kennen wij ook mediumcare, wat andere landen weer op 1 hoop gooien.
We identified 2,068,892 acute care beds and 73,585 (2.8 %) critical care beds. Due to the heterogeneous descriptions of these beds in the individual countries it was not possible to discriminate between intensive care and intermediate care in most cases
Omdat mensen hun mondkapje afzetten om te eten of drinken. Terwijl ze dat doen pakken ze met hun vieze hand het kapje vast en weer terug. Kapje geïnfecteerd.JvS schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[...]
Nou dat vind ik dan ook wel weer meevallen. Het zal in elk geval gedrag (aan je gezicht zitten) veranderen in positieve zin. Waarom denk je dat het risico groter wordt?
Dus opzetten en niet meer aanraken is prima. Of elke keer je hebben steriliseren.
Noem eens wat?Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:57:
[...]
Zo'n dooddoener. Ik heb hier in het thread toch zeker 5 simpele zaken gezien die zijn verzaakt wegens angst om te handelen.
17miljoen nederlanders / 100.000 * 6,4 = 1.088 beddenCobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Per 100.000 maar 6,4 bedden? Hoe moet ik dat lezen?
Gelijktijdig gedurende meerdere weken. Dan zullen we aan de voorkant maatregelen moeten nemen die ervoor kunnen zorgen dat we dat niet overschrijden. Met contactonderzoek gaan we dat niet voor elkaar krijgen.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
Dat heeft toch niks met public health te maken? Dus de afwegingen die RIVM/LCI en GGD’ en moeten maken?Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Ze verkopen detectie-apparatuur aan China waarmee mensen sneller getest kunnen worden. Volgens mij hebben ze dan toch conceptueel een beter idee dan wij met zijn allen in dit topic.
Ik las ergens dat 40% zo ernstige klachten kan krijgen dat ze opgenomen worden. Nog niet eens ICU dan. Dan moeten we dus nog 1240 cases vinden. Zijn we gelijk het 3e besmetste land van de wereld. Zo hard gaat dat niet lopen hier verwacht ik.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
Correct.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:03:
[...]
Per 100.000 maar 6,2 bedden? Hoe moet ik dat lezen?
0.0062% komt je dan op uit, wat het een slordige 1065 bedden geeft in geheel Nederland (uitgegaan 17.18 miljoen inwoners).
[ Voor 6% gewijzigd door BlazeMuis op 01-03-2020 19:08 ]
Precies, de volgende fase maatregelen gaan erom om een piek te voorkomen, dus op het moment dat je het zelfde aantal besmettingen over een langere tijdsspanne kunt uitsmeren komt het ten goede aan de overlevingskans.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:05:
[...]
Gelijktijdig gedurende meerdere weken. Dan zullen we aan de voorkant maatregelen moeten nemen die ervoor kunnen zorgen dat we dat niet overschrijden. Met contactonderzoek gaan we dat niet voor elkaar krijgen.
Daarnaast is de hoop ook dat in de lente/zomer het virus minder goed overleeft.
bron: https://nos.nl/liveblog/2...bezoekers-vertrekken.html
[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 01-03-2020 19:09 ]
En dit is precies waarom het protocol van de RIVM complete bullshit is en de artsen ook niet goed nadenken.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:32: ...Tijdens haar opname in het Beatrixziekenhuis was er echter geen rede om te verdenken dat zij het coronavirus had, omdat ze niet in aanraking was geweest met risicopersonen of naar de risicogebieden was gereisd.
Hoe weet je nou of iemand in aanraking is geweest met een risicopersoon?
Ik ben vanmiddag in Rotterdam centrum geweest. Daar liepen honderden andere mensen ook lekker te winkelen. Daar kan ik heel goed besmet zijn geworden. Heel goed ook niet overigens. Als ik nou ziek wordt binnen 2 weken voldoe ik ook niet aan het protocol profiel. Besmetting door andere personen is niet te traceren indien die persoon geen tot hele milde griepachtige klachten heeft en totaal niet in beeld is.
Uit alles blijkt dat het een zeer besmettelijk virus is:
- in alle landen lopen de aantallen snel op
- mensen krijgen het al door zakentrip/vakantie in een bepaalde regio. Ik zie op vakanties niet vaak zieke mensen. Jullie wel? En toch is noord Italië een enorme bron geweest. Lopen ze daar allemaal hoestend en proestend met koorts op straat dan iedereen te besmetten? Lijkt mij heel sterk.
Daarom begrijp ik echt niet waarom niet gewoon iedereen met symptomen getest wordt. Nu hebben we 1 grote poppenkast die nergens naar toe gaat en waarbij de overheid zich veel te naïef heeft opgesteld.
Ik ga ervan uit dat uiteindelijk iedereen het virus krijgt of zelfs allang gehad heeft...
Stop eens met het verspreiden van deze non-informatie. We hebben er rond de 2100.BlazeMuis schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:07:
[...]
Correct.
0.0062% komt je dan op uit, wat het een slordige 1065 bedden geeft in geheel Nederland (uitgegaan 17.18 miljoen inwoners).
Deze cijfers zijn hier al eerder gepost: https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Jij denkt toch niet dat al die bedden nu beschikbaar zijn? Laten we zeggen dat de helft in gebruik is nu...Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:06:
[...]
Ik las ergens dat 40% zo ernstige klachten kan krijgen dat ze opgenomen worden. Nog niet eens ICU dan. Dan moeten we dus nog 1240 cases vinden. Zijn we gelijk het 3e besmetste land van de wereld. Zo hard gaat dat niet lopen hier verwacht ik.
Ik vind dit ook opvallend. Ik vermoed dat we de capaciteit niet hebben om 100en testen per dag uit te voeren, maar deze mening is puur buik gevoel en niet gehinderd door gebrek aan kennisDanfoss schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:09:
[...]
En dit is precies waarom het protocol van de RIVM complete bullshit is en de artsen ook niet goed nadenken.
Hoe weet je nou of iemand in aanraking is geweest met een risicopersoon?
[...]
Daarom begrijp ik echt niet waarom niet gewoon iedereen met symptomen getest wordt. Nu hebben we 1 grote poppenkast die nergens naar toe gaat en waarbij de overheid zich veel te naïef heeft opgesteld.
Reken ook met 50%. 500 beschikbaar voor 40% van de cases maakt 1250 cases. Er zijn er nu 10.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:10:
[...]
Jij denkt toch niet dat al die bedden nu beschikbaar zijn? Laten we zeggen dat de helft in gebruik is nu...
Tuurlijk wel. Ze zijn beter in staat zich te realiseren hoe kut het is, waardoor ze het belang inzien van directe reisverboden, verplichte zelfquarantaine bij terugkomen, preventief testen van terugkomers etc.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:05:
[...]
Dat heeft toch niks met public health te maken? Dus de afwegingen die RIVM/LCI en GGD’ en moeten maken?
Ja dag. Lees letterlijk de laatste pagina's terug.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Cijfers zijn uit 2017. Volgens mij is er de afgelopen jaren behoorlijk bezuinigd. Maar het zal ergens tussenin in zitten.Oekiejoekie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:10:
[...]
Stop eens met het verspreiden van deze non-informatie. We hebben er rond de 2100.
Deze cijfers zijn hier al eerder gepost: https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden
Die mensen kunnen allemaal kuchen, hoesten, snotteren en koorts hebben.
Het wordt een wel een dingetje als al die mensen thuisblijven in zelfquarantaine en de personen met wie ze in contact zijn geweest ook in zelf quarantaine moeten.
Of diegene die in dit topic dergelijke maatregelen over de gevolgen hebben nagedacht weet ik niet maar het lijkt er niet op.
Dat zoeken naar patiënt zero kunnen we beter laten. Ook al lijkt het erop alsof er nu veel patiënten zijn die een link hebben met Lombardije hoeft het niet zo te zijn dat de toekomstige patiënten ook gelinkt kunnen worden aan Lombardije.
Met alle reisbewegingen zij are heel wat potentiële patiënten zero in Nederland.
Ik probeer niet een miserabele situatie te schetsen maar we denken soms de verkeerde kant op. Spreiding in de tijd van de epidemie (voor zover je met 10 patiënten daar van kan spreken) zodat de zorg voor hen die dat nodig hebben niet wordt overbelast lijkt mij het belangrijkste.
Aantallen patiënten zal zeker nog flink groeien. Landsgrenzen afsluiten helpt daar allang niet meer bij. Dat hadden we met kerst moeten doen als dat uberhaupt het wenselijke scenario zou zijn.
De helft is ook niet beschikbaar, hooguit een paar % lijkt mij.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:10:
[...]
Jij denkt toch niet dat al die bedden nu beschikbaar zijn? Laten we zeggen dat de helft in gebruik is nu...
We hebben wel in Utrecht 200 lege bedden staan voor dit soort situaties.
JvS schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
Het RIVM beweert overigens niet dat mensen niet besmettelijk zijn als ze geen symptomen hebben. Het is echt een treurig topic aan het worden met veel zijlijn meeschreeuwers.
Van die website:
Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.
Hier staat niet dat het niet kan. Er staat dat het tot nu toe een kleine rol lijkt te spelen.
Dat scheelt. Dank.Teknix1982 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:11:
[...]
Reken ook met 50%. 500 beschikbaar voor 40% van de cases maakt 1250 cases. Er zijn er nu 10.
@JvS Het RIVM heeft dat altijd heel stellig op hun website staan en ook verspreid. Ze hebben hun website nu aangepast en het minder stellig neergezet
[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 19:14 ]
Dit gaat wereldwijd zo’n enorme economische impact hebben. Niet te voorzien....Indoubt schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:12:
We hebben elk jaar zo'n 820.000 gevallen van griep (of op griep lijkende verkoudheid) in Nederland. Dat is gemiddeld, in een "zwaar" jaar kan het heel veel meer zijn.
Die mensen kunnen allemaal kuchen, hoesten, snotteren en koorts hebben.
Het wordt een wel een dingetje als al die mensen thuisblijven in zelfquarantaine en de personen met wie ze in contact zijn geweest ook in zelf quarantaine moeten.
Of diegene die in dit topic dergelijke maatregelen over de gevolgen hebben nagedacht weet ik niet maar het lijkt er niet op.
Dat zoeken naar patiënt zero kunnen we beter laten. Ook al lijkt het erop alsof er nu veel patiënten zijn die een link hebben met Lombardije hoeft het niet zo te zijn dat de toekomstige patiënten ook gelinkt kunnen worden aan Lombardije.
Met alle reisbewegingen zij are heel wat potentiële patiënten zero in Nederland.
Ik probeer niet een miserabele situatie te schetsen maar we denken soms de verkeerde kant op. Spreiding in de tijd van de epidemie (voor zover je met 10 patiënten daar van kan spreken) zodat de zorg voor hen die dat nodig hebben niet wordt overbelast lijkt mij het belangrijkste.
Aantallen patiënten zal zeker nog flink groeien. Landsgrenzen afsluiten helpt daar allang niet meer bij. Dat hadden we met kerst moeten doen als dat uberhaupt het wenselijke scenario zou zijn.
Het was tot nu toe ook een self-fulfilling profecy. Alleen mensen die in die regio waren geweest en klachten kregen werden getest. De rest niet. Dan kun je dus ook niemand vinden die het opgelopen heeft buiten die regioIndoubt schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:12:
[...]
[..]
Ik baseer de berekening op 6.4 bedden per 100.000 inwoners. Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt en er 6.2 per 100k van gemaakt heb.Oekiejoekie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:10:
[...]
Stop eens met het verspreiden van deze non-informatie. We hebben er rond de 2100.
Het is dus geen non-informatie.
Dus mijn correctie: 1099 (0.0064%) bedden voor geheel Nederland.
Daarnaast zijn er in 2019 een aantal ziekenhuizen gesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door BlazeMuis op 01-03-2020 19:20 ]
In ijsland is een geval van een man die niet in de buurt is geweest van de Italiaanse gebieden waar het geconstateerd is.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:14:
[...]
Het was tot nu toe ook een self fufilling profecy. Alleen mensen die in die regio waren geweest en klachten kregen werden getest. De rest niet. Dan kun je dus ook niemand vinden die het opgelopen heeft buiten die regio
Zie hier het hygiëne instructie filmpje van de noord koreaanse overheid:
android since G1.
Deze vrouw in Gorinchem zit me ook niet lekker: je komt niet direct vanuit het vliegtuig de IC in gewandeld, dus hoe en wanneer is ze besmet geraakt? De uitbraak ik Italië was imo te kort op haar opname dus waar komt het vandaan? Als het een verpleegster of iemand anders uit het ziekenhuis was is die bron dan bekend?MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:52:
Heb sterk het gevoel dat ze de controle aan het verliezen zijn helaas...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk dat het sowieso ijdele hoop is om dit virus te stoppen. Hopelijk zijn ze vooral aan het kijken hoe ze de verspreiding kunnen vertragen en hoe ze zo veel mogelijk capaciteit vrij kunnen maken om de kritisch zieken op te vangen.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:17:
[...]
Deze vrouw in Gorinchem zit in ook niet lekker: je komt niet direct vanuit het vliegtuig de IC in gewandeld, dus hoe en wanneer is ze besmet geraakt? De uitbraak ik Italië was imo te kort op haar opname dus waar komt het vandaan? Als het een verpleegster of iemand anders uit het ziekenhuis was is die bron dan bekend?
Ja dit is een nasty case: ze weten niet of ze in het ziekenhuis lag en daar besmet raakte of daar lag dankzij een besmetting.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:17:
[...]
Deze vrouw in Gorinchem zit in ook niet lekker: je komt niet direct vanuit het vliegtuig de IC in gewandeld, dus hoe en wanneer is ze besmet geraakt? De uitbraak ik Italië was imo te kort op haar opname dus waar komt het vandaan? Als het een verpleegster of iemand anders uit het ziekenhuis was is die bron dan bekend?
Hoe het ook is: de tijdlijn van de besmettingen wordt hiermee zeker een week naar voren geschoven?
Hoeveel mensen met een griepje zullen eigenlijk gewoon Covid-19 hebben en verspreiden?
GGD test al weken de basispopulatie op Corona via de reguliere grieptesten. Die zijn negatief dus zoveel mensen zullen er niet rondlopen die het in het geheim hebben.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:19:
[...]
Ja dit is een nasty case: ze weten niet of ze in het ziekenhuis lag en daar besmet raakte of daar lag dankzij een besmetting.
Hoe het ook is: de tijdlijn van de besmettingen wordt hiermee zeker een week naar voren geschoven?
Hoeveel mensen met een griepje zullen eigenlijk gewoon Covid-19 hebben en verspreiden?
Of dat je pas op je 30ste wordt opgeroepen voor een uitstrijkje terwijl kanker dan al verspreid kan zijn als je op je 18e HPV oploopt. In veel andere landen krijg je op je 18e al je eerste oproep. Er is een groot verschil tussen hoe goed wij denken dat onze preventieve health care is, en hoe expats ervaren dat deze is vergeleken met hun geboorteland.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:54:
[...]
Hahah precies! Ik krijg het mijn vriendin ook niet uitgeled dat in nederland je 9 vd 10 keer bij de huisarts wegestuurd wordt met het advies 'neem maar parcetamol en ziek uit'.
"Neem maar een dropje. Als je over een week nog steeds niet kunt plassen geven we je er iets voor."
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Volgens mij is er niemand hier geweest die die hoop uberhaupt had. Het gaat om vertragen om te controleren om ziekenhuizen te ontlasten. En om dat te kunnen doen zal er een drastischer aanpak moeten komen dan die van contactonderzoek doen.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:19:
[...]
Ik denk dat het sowieso ijdele hoop is om dit virus te stoppen. Hopelijk zijn ze vooral aan het kijken hoe ze de verspreiding kunnen vertragen en hoe ze zo veel mogelijk capaciteit vrij kunnen maken om de kritisch zieken op te vangen.
Wel een wat apart verhaal over niet terecht kunnen in zowel Boxmeer als Kleef, al was het eigen geduld ook niet erg aanwezig.
https://www.gelderlander....jker-dan-corona~a475c500/
Bij die hele persconferentie van vanmiddag miste ik wel een update van de situatie in Limburg.
Verwijderd
Dat denk ik ook. En ook al zou je wel iedereen gaan testen die hoest en koorts heeft dan kan je die over 1 week weer gaan testen en daarna weer en daarna weer .......R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:11:
[...]
Ik vind dit ook opvallend. Ik vermoed dat we de capaciteit niet hebben om 100en testen per dag uit te voeren, maar deze mening is puur buik gevoel en niet gehinderd door gebrek aan kennis
Ah oke, ik had nog niet gelezen dat ze daar wel al mee gestart waren. Das geruststellend dan.Basekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:21:
[...]
GGD test al weken de basispopulatie op Corona via de reguliere grieptesten. Die zijn negatief dus zoveel mensen zullen er niet rondlopen die het in het geheim hebben.
We hebben de controle nooit gehad. Dat dit soort dingen zou gebeuren is evident en eigenlijk onvermijdbaar.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:17:
[...]
knip
Die controle hebben ze nooit daadwerkelijk gehad.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:17:
[...]
Dat is het grote probleem, ben ook al een paar weken snotterig en ook al ben ik alleen in Vorarlberg geweest je gaat toch nadenken. Moet je dingen laten omdat je verkouden bent, weet je 100% zeker dat het alleen maar een verkoudheid is?NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:19:
Het RIVM en Nivel onderzoeken samen de oorzaak van griepachtige klachten in Nederland. Dit is een reguliere monitoring om inzicht te krijgen in de griep- en verkoudheidsvirussen die rondgaan. Nu is het nieuwe coronavirus ook meegenomen voor onderzoek. Het is belangrijk om te beginnen met de monitoring, voordat het virus in Nederland circuleert. Mocht met deze grieppeiling toch een patiënt met nieuw coronavirus worden ontdekt, dan kunnen RIVM en GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst snel maatregelen nemen om de kans op verspreiding zo klein mogelijk te houden.
Ik zal wel naief zijn maar verwacht hier geen uitbraak ala zuid korea hoor. Er zullen ongetwijfeld nog meer komen maar mijn gevoel zegt dat het wel overzichtelijk blijft. We zijn een land die over het algemeen onze zaken goed voor elkaar hebben. Kijk is hoeveel kritiek iedereen al had omdat er in begin 1 of 2 gevallen waren. We zijn een kritisch volkje wat veel eist van onze instanties. Maar dit baseer ik uiteraard alleen op gevoel.JeroenNietDoen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:21:
[...]
Volgens mij is er niemand hier geweest die die hoop uberhaupt had. Het gaat om vertragen om te controleren om ziekenhuizen te ontlasten. En om dat te kunnen doen zal er een drastischer aanpak moeten komen dan die van contactonderzoek doen.
Verwijderd
Misschien loopt je hersenvocht wel via je neus naar buitenhoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:24:
[...]
Dat is het grote probleem, ben ook al een paar weken snotterig en ook al ben ik alleen in Vorarlberg geweest je gaat toch nadenken. Moet je dingen laten omdat je verkouden bent, weet je 100% zeker dat het alleen maar een verkoudheid is?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 19:31 ]
Medische wetenschap is primair een spel van kansen. Het kan namelijk dat je corona hebt. Het kan zelfs zijn dat je een volledig nieuwe variant van een ziekte hebt, die in jouw gemuteerd is. Maar die kans is heeeeeeeeeel klein. De kans dat je Corona (Corvid-19) hebt, is iets groter, maar ook klein. Klein genoeg om je er niet op te testen om zo die capaciteit vrij te houden voor andere zaken. Kans dat je griep hebt is weer wat groter. De kans dat je een andere vorm van coronavirus hebt dat verkoudheid veroorzaakt is nog een stuk groter.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:24:
[...]
Dat is het grote probleem, ben ook al een paar weken snotterig en ook al ben ik alleen in Vorarlberg geweest je gaat toch nadenken. Moet je dingen laten omdat je verkouden bent, weet je 100% zeker dat het alleen maar een verkoudheid is?
Publieke gezondheid is het voordurend afwegen van kansen, mogelijkheden en effecten. Daarmee is het erg complex. Het "vastzetten" van mensen die uit besmet gebied komen, zal veroorzaken dat mensen zich niet gaan melden en proberen de boel te ontduiken. Wat is de kans van het ene en wat van het andere? Gok werk. Goed gebaseerd gokwerk, maar zeker gokwerk.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 01-03-2020 19:50 ]
Ik ben stomverbaasd dat deze info niet gewoon veel duidelijker in de hele voorlichting naar voren is gekomen. Als je het over het voorkomen van ongerustheid hebt is dit een heel duidelijk punt. De rode draad was tot nu toe namelijk 'we testen alleen als er klachten zijn' waardoor juist het beeld ontstond dat men de kop in de grond stak, en besmettingen bijna niet wilde ontdekken.Basekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:27:
Voor de mensen die zich zorgen maken dat Corona al "stiekem" rondwoekert in NL:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 01-03-2020 19:32 ]
Begreep dat de minister het over 'licht kuchen' had, dus het is me niet heel duidelijk. Komt bij dat met snotteren je soms ook moet hoesten.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:29:
Covid-19 uit zich niet in verkoudheid voor zover ik begrepen heb.
De definitie is in ieder geval niet heel eenduidig, dat in een risicogebied geweest bent lijkt me achterhaald aangezien het overal in Nederland opduikt. Daar loopt imo het RIVM achter de feiten aan, zie ook de vrouw in Gorinchem.
Werkelijke cijfer zal lager liggen omdat niet iedereen klachten krijgt of naar de dokter gaat.
In Nederland worden patienten meteen naar een UMC gebracht afaik, dus zal het sterfte cijfer flink lager liggen.
Ieder sterfgeval is er 1 teveel uiteraard. Maar aan de andere kant hoeven gezonde mensen jonger dan 50 wonende in Nederland zich niet druk te maken.
Ik heb toevallig de zorg in Italie mogen ervaren. De eerste hulp werd verzorgd door iemand die de volgende dag bij de supermarkt vakken zat te vullen. (geen grap)
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2020 19:41 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Vooral omdat mensen het hele nivel-peilstation gebeuren niet snappen. En voordat we het weten krijgen we weer te horen dat "de boel belazerd wordt en ombetrouwbaar is en.......".Yucon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:32:
[...]
Ik ben stomverbaasd dat deze info niet gewoon veel duidelijker in de hele voorlichting naar voren is gekomen. Als je het over het voorkomen van ongerustheid hebt is dit een heel duidelijk punt. De rode draad was tot nu toe namelijk 'we testen alleen als er klachten zijn' waardoor juist het beeld ontstond dat men de kop in de grond stak, en besmettingen bijna niet wilde ontdekken.
Het is ook niet relevant.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
ik heb mijn reactie geedithoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:32:
[...]
Begreep dat de minister het over 'licht kuchen' had, dus het is me niet heel duidelijk. Komt bij dat met snotteren je soms ook moet hoesten.
De definitie is in ieder geval niet heel eenduidig, dat in een risicogebied geweest bent lijkt me achterhaald aangezien het overal in Nederland opduikt. Daar loopt imo het RIVM achter de feiten aan, zie ook de vrouw in Gorinchem.
Waarom is dat in hemelsnaam niet relevant?Cyberpope schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:37:
[...]
Vooral omdat mensen het hele nivel-peilstation gebeuren niet snappen. En voordat we het weten krijgen we weer te horen dat "de boel belazerd wordt en ombetrouwbaar is en.......".
Het is ook niet relevant.
https://nos.nl/artikel/23...se-griepmeting-nivel.html
Het gebeurt dus al vanaf 10 februari
De EU moet zich hier niet mee bemoeien.coelho schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:29:
Daar waar 'Europa' zich met heel veel nutteloze zaken bezig houdt, denk ik dat het een gemiste kans is dat er niet voor een Europese aanpak is gekozen bij dit virus. Elk land lijkt nu op zijn eigen manier te trachten de boel in te dammen.
Landen hebben al jaren zo niet decennia plannen liggen voor dit soort scenario's.
Daar moet je nu als EU niet doorheen gaan lopen blaten. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder.
Verder verbaas ik me over het totale gebrek aan quarantaine faciliteiten in Nederland. Wat als de volgende 'Corona' een sterftecijfer van 30% veroorzaakt, ook maar de mensen die in quarantaine moeten thuis laten zitten?
Hopelijk laten ze het gewoon zijn gang gaan want ik verwacht dat de kans hoger zal zijn dat het volgende griep seizoen nog rondwaart en een comeback zal maken.
★ What does that mean? ★
Omdat we het hebben over 0,8% van de bevolking die valt onder deze peilstations. Het enige wat je daar dus goed aan af kunt lezen is of het verspreidt is in de algemene bevolking. Mocht het bij deze peilstations opduiken in in meer als n=1 geval, is het gewoon verspreidt. En weinig of niets meer aan te doen.
Ben wel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de "150 tests" die de meneer van het RIVM noemde vanmiddag.Basekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:40:
Nog wat laatste info over die Nivel-check:
De EU ondersteunt echter wel flink via the European Centre for Disease Prevention and Control:coelho schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:29:
Daar waar 'Europa' zich met heel veel nutteloze zaken bezig houdt, denk ik dat het een gemiste kans is dat er niet voor een Europese aanpak is gekozen bij dit virus. Elk land lijkt nu op zijn eigen manier te trachten de boel in te dammen.
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china
Verder hebben ze ook guides, reports etc.Any positive test can be sent for confirmation to the European expert laboratories for coronaviruses:
German coronavirus diagnostic working group National Consultant Laboratory for Coronaviruses, Institute of Virology, Charité, and WHO Collaborating Centre for Emerging Infections and Biological Threats, Robert Koch Institute – Universitätsmedizin Berlin Institute of Virology, Berlin, Germany
Erasmus Medical Center, Department of Viroscience, Rotterdam, the Netherlands
National Institute for Public Health and the Environment (RIVM), Bilthoven, The Netherlands
Respiratory Virus Unit, Public Health England, Colindale, United Kingdom
Institute Pasteur Paris, France
Institut für Virologie, Marburg, Germany
Institute of Microbiology and Immunology, University of Ljubljana, Slovenia
Public Health Agency of Sweden, Solna, Sweden
Misschien moeten we elkaar iets minder ophypen voordat we conclusies trekken dat het RIVM, EU, GGD, etc niet weten wat ze doen
En @Basekid is een lichtpunt in duistere tijden
[ Voor 80% gewijzigd door janvanduschoten op 01-03-2020 20:06 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Je reageert op mijn post, dus ik reageer graag terug:Basekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:45:
Misschien moeten we elkaar iets minder ophypen voordat we conclusies trekken dat het RIVM, EU, GGD, etc niet weten wat ze doen
Ik concludeer tot nu toe niet dat RIVM niet weet wat ze doet. Dat neemt niet weg dat ik verbaasd ben dat RIVM wel concludeert dat je niet besmettelijk bent als je geen ziekteverschijnselen vertoont. Omdat in diverse Europese landen het gevolgde beleid verschillend lijkt te zijn (wederom geen waarde-oordeel), vraag ik me alleen af waarom dit niet Europees aangepakt wordt, dus met gelijk beleid in alle landen. Dit virus kijkt namelijk niet naar landsgrenzen, en nu is het zo dat het beleid anders kan zijn als je 2km verderop woont, wanneer dit een ander land is. Zie bijvoorbeeld de Limburgse situatie.
Waarom werd een paar dagen geleden dan door het RIVM gecommuniceerd dat er (slechts) 22 mensen getest waren? Ik geloof je graag maar ergens gaat er iets niet lekker in de communicatie.Basekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:40:
Moet zeggen dat ik Bruins nogal laconiek vind overkomen, niet meer handen schudden of zoenen is een quick-win en ook evenementen aflasten zoals de Zwitsers doen is geen extreem offer. Binnen nu en 3 weken weten we dan of het echt uit de klauwen loopt of niet.Harde ingrepen in buurlanden, Nederland vindt ze niet nodig
Zo zijn in buurlanden (Engeland, Duitsland) verschillende scholen uit voorzorg gesloten of weigeren onderwijsinstellingen leerlingen toe te laten die in risicogebieden zijn geweest. De Zwitserse overheid heeft alle evenementen met meer dan duizend mensen geschrapt of uitgesteld. En oliebedrijf Chevron droeg honderden medewerkers in Londen afgelopen week op thuis te werken omdat een medewerker met griepverschijnselen werd getest op het coronavirus.
Verder verscheen de Franse minister Olivier Véran (Volksgezondheid) op tv met een oproep aan zijn landgenoten om te stoppen met elkaar de hand te schudden, te kussen of omhelzingen te geven. En in Duitsland krijgen ouderen en chronisch zieken het advies zich alsnog in te laten enten tegen griep. Dit helpt niet tegen corona, maar zo belasten deze kwetsbare mensen minder het gezondheidsstelsel.
Minister Bruins (Medische zorg) staat niet gelijk te juichen bij alle voorstellen. Bijvoorbeeld bij zo’n oproep van zijn Franse collega van Volksgezondheid. ,,Ik vind dat iedereen gewoon even gezond moet nadenken. Ik vind het prima om mensen een hand of knuffel te geven, maar als je dat vervelend vindt moet je het niet doen. En ik zou zeggen: was eens wat vaker goed je handen als je bezorgd bent.”
En het is een ZT topic, dus er zijn consequenties aan verbonden.
Edit, nu weer open.
[ Voor 23% gewijzigd door janvanduschoten op 01-03-2020 20:08 ]
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Hier zijn die cijfers en rapporten te zien: https://www.nivel.nl/nl/z...-eerste-lijn/surveillanceBasekid schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:40:
Het gaat overigens slechts om een zeer gering aantal monsters.
Ik kan trouwens op de site van het RIVM zo snel niet de nieuwe adviezen vinden. Minister Bruno Bruins had vanmiddag toch gezegd dat je ook met klachten zonder contact met risicogebied, of personen die onlangs in risicogebied zijn geweest, je toch moest afzonderen?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Zie halverwege:Jorgen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:20:
Zou me ten zeerste verbazen als na "de weinige gevallen na carnaval" het ook in Gorinchem mee zou blijken te vallen. Ook dat weten we natuurlijk nog niet, maar het valt me alleszins mee hoeveel zieken er nu rondom Tilburg zijn.
Ik kan trouwens op de site van het RIVM zo snel niet de nieuwe adviezen vinden. Minister Bruno Bruins had vanmiddag toch gezegd dat je ook met klachten zonder contact met risicogebied, of personen die onlangs in risicogebied zijn geweest, je toch moest afzonderen?
https://www.rivm.nl/nieuw...we-patienten-met-covid-19
De opmerking klachten zonder contact risicogebied werd weersproken door de directeur van het RIVM. Leverde wel enige onduidelijkheid op inderdaad, mede ook omdat het niet direct duidelijk gecorrigeerd werd. Daarbij werd ook de helft van de pers-co online afgehandeld wat het geheel ook niet makkelijker te volgen maakte.Reizigers uit gebieden met cornonavirus
Mensen die in een van de gebieden zijn geweest waar het coronavirus heerst en klachten hebben wordt geadviseerd om thuis te blijven. Worden de klachten erger, neem dan telefonisch contact op met de huisarts. Het gaat om mensen die in China, Zuid-Korea, Iran, Singapore en Noord-Italië zijn geweest. In Noord-Italië gaat het om de volgende provincies: de Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië.
[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 01-03-2020 20:25 ]
bron: https://www.1limburg.nl/c...einsberg?context=topstoryCorona: GGD bezorgd over gestaakt contactonderzoek Heinsberg
GGD Zuid-Limburg krijgt uit Duitsland geen informatie meer over Nederlanders die mogelijk contact hebben gehad met mensen die met het coronavirus zijn besmet in de Duitse grensregio.In de regio Heinsberg, over de grens bij Sittard en Roermond, is namelijk gestopt met contactonderzoek ter bestrijding van het coronavirus.
"Dat heeft te maken met capaciteitsproblemen als gevolg van de forse toename van het aantal besmettingen met het virus in deze Duitse grensregio", zegt Christian Hoebe zondag. Hij is hoofd Infectiezorg bij de GGD Zuid-Limburg en is bezorgd over de ontstane situatie. In de regio Heinsberg is het aantal besmette mensen inmiddels gestegen naar 68, met name in grensgemeente Gangelt, aldus Hoebe. "Daardoor verandert ook de situatie in Limburg", zegt Hoebe. "Daarom vragen we de huisartsen in Zuid Limburg voortaan anders om te gaan met patiënten."
GGD Zuid-Limburg heeft andere regels opgesteld. Hoebe: "Iedereen die koorts heeft, hoest en kortademig is, én bovendien in nauw contact is geweest met mensen in de Duitse grensgemeente Gangelt of in andere besmette gebieden zoals Italië, moet de huisarts bellen. Die overweegt wat de beste procedure is." Hoebe hamert erop, dat mensen aan al de voorwaarden moeten voldoen. "We hebben immers ook een griepgolf, er zijn veel mensen die hoesten, maar dat is meestal geen coronavirus." Met nauw contact doelt Hoebe op innig contact. "Het gaat niet om tanken, eten in een restaurant of even de supermarkt bezoeken."
In Noord-Limburg vindt nog geen monitoring van mogelijk besmette mensen plaats. "Er zijn nog geen verdenkingen", laat een woordvoerster van Veiligheidsregio Limburg-Noord weten.
Hoebe geeft voor Zuid-Limburg aan dat kinderen gewoon naar school kunnen gaan maandag. "Kinderen zijn sowieso niet erg vatbaar voor het virus." Wat hem betreft is er geen enkele reden om kinderen thuis te houden van school vanwege de uitbraak van het coronavirus.Wel roept de Veiligheidsregio Zuid-Limburg mensen op niet naar bijeenkomsten in gesloten ruimten te gaan waar grote groepen Nederlanders en Duitsers samen zijn. Maandag bekijken grensgemeenten, GGD en Veiligheidsregio opnieuw of bepaalde evenementen beter niet kunnen doorgaan.
Herkomst nieuwe besmettingen onduidelijk: nog geen link met coronagebied
https://www.nu.nl/coronav...ink-met-coronagebied.html
Ter verduidelijking, dit is belangrijk omdat bij een secundaire besmetting de kans groter is dat er nog meer besmettingen zijn.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:25:
Naast de gevallen waarvan er een ‘patient zero’ gevonden kon worden hebben we er sinds vandaag dus drie gevallen bij die mogelijk via secundaire transmissie besmet zijn geraakt, waaronder de vrouw die al een week ziek in het ziekenhuis in Gorinchem verbleef.
Herkomst nieuwe besmettingen onduidelijk: nog geen link met coronagebied
https://www.nu.nl/coronav...ink-met-coronagebied.html
Nou , daarom dus. Sowieso had ik morgen al een afspraak bij de huisarts, maar ik zal van te voren eens bellen. Ook omdat ik net van mijn ex-partner hoor dat onze dochter verkoudheid/griep-achtige klachten vertoont. Geen van ons is in risicogebied geweest en zover ik weet ook niet in contact gekomen met de mensen die nu ziek zijn. Als je dan het RIVM volgt, hoef je nu niks te doen. Volg je min. Bruins, dan moet je dus thuis bljven.TIGER1125 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:21:
[...]
Zie halverwege:
https://www.rivm.nl/nieuw...we-patienten-met-covid-19
[...]
De opmerking klachten zonder contact risicogebied werd weersproken door de directeur van het RIVM. Leverde wel enige onduidelijkheid op inderdaad, mede ook omdat het niet direct duidelijk gecorrigeerd werd. Daarbij werd ook de helft van de pers-co online afgehandeld wat het geheel ook niet makkelijker te volgen maakte.
Jammer dat deze onduidelijkheid nu bestaat.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ja precies: besmet door iemand anders hier en niet zelf meegenomen uit noord Italië bijvoorbeeld.TheBorg schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:28:
[...]
Ter verduidelijking, dit is belangrijk omdat bij een secundaire besmetting de kans groter is dat er nog meer besmettingen zijn.
Betekent dan in potentie min of meer dat er geen grip meer is (voor zover die er was) op de verspreiding. Ik hoop dat er nog tijd is om er grip op te krijgen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.