in de VS zijn er ook al een aantal 'community spread' patiënten.
Dat lijkt me op een gegeven moment een haast onbegonnen werk.
Dat lijkt me op een gegeven moment een haast onbegonnen werk.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dus deze vrouw is niet in Noord-Italië of een ander risicogebied geweest en was al 1,5 week geleden zo ziek dat ze de IC op moest. Aangenomen dat de reden van opname inderdaad corona was moet ze dus meer dan twee weken geleden door iemand in Nederland besmet zijn geraakt.NiGeLaToR schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:25:
Naast de gevallen waarvan er een ‘patient zero’ gevonden kon worden hebben we er sinds vandaag dus drie gevallen bij die mogelijk via secundaire transmissie besmet zijn geraakt, waaronder de vrouw die al een week ziek in het ziekenhuis in Gorinchem verbleef.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Off topic, maar toch even een reactie omdat dit soort roeptoeters alleen maar onnodig angst veroorzaakt.Sando schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:21:
[...]
Of dat je pas op je 30ste wordt opgeroepen voor een uitstrijkje terwijl kanker dan al verspreid kan zijn als je op je 18e HPV oploopt. In veel andere landen krijg je op je 18e al je eerste oproep. Er is een groot verschil tussen hoe goed wij denken dat onze preventieve health care is, en hoe expats ervaren dat deze is vergeleken met hun geboorteland.
"Neem maar een dropje. Als je over een week nog steeds niet kunt plassen geven we je er iets voor."
Of ze is met de gevolgen van een griep of verkoudheid of iets totaal ongerelateerd in het ziekenhuis beland, en heeft later corona opgelopen.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Dus deze vrouw is niet in Noord-Italië of een ander risicogebied geweest en was al 1,5 week geleden zo ziek dat ze de IC op moest. Aangenomen dat de reden van opname inderdaad corona was moet ze dus meer dan twee weken geleden door iemand in Nederland besmet zijn geraakt.
Heel Nederland is daarmee risicogebied geworden, zijn we mooi klaar mee...
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2020 20:47 ]
Als je NIET uit een risicogebied komt of direct contact hebt gehad met een bekende zieke met COVID-19 dan heb je zeer waarschijnlijk een normale verkoudheid en kun je naar de huisarts om te overleggen. Je bent dan NIET verdacht. Je zult NIET getest worden.Jorgen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:29:
[...]
Nou , daarom dus. Sowieso had ik morgen al een afspraak bij de huisarts, maar ik zal van te voren eens bellen. Ook omdat ik net van mijn ex-partner hoor dat onze dochter verkoudheid/griep-achtige klachten vertoont. Geen van ons is in risicogebied geweest en zover ik weet ook niet in contact gekomen met de mensen die nu ziek zijn. Als je dan het RIVM volgt, hoef je nu niks te doen. Volg je min. Bruins, dan moet je dus thuis bljven.
Jammer dat deze onduidelijkheid nu bestaat.
De uitkomst is dan wel hetzelfde, dan loopt er dus minstens nog iemand rond met het virus.MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Of ze is met de gevolgen van een griep of verkoudheid of iets totaal ongerelateerd in het ziekenhuis beland, en heeft later corona opgelopen.
Punt is: we weten het niet. Nog niet althans.
[ Voor 28% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 20:51 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Nouja, essentieel verschil is dan dat de tijdslijnen beter in elkaar passen.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:49:
[...]
De uitkomst is dan wel hetzelfde, dan loopt er dus minstens nog iemand rond met het virus.
Net het 8 uur journaal nog maar even gekeken. Ik vindt dat er nog veel te laconiek over gedaan wordt. Het Corona stuk werd afgesloten met een straat interview; Nee hoor ik maak mij geen zorgen, de gewone griep is veel ernstiger.
Heel 50+ Nederland baseert zijn informatie op het NOS, die geven nog gewoon handjes etc.
Door de blunder van Gorinchem gaat dit eigenlijk niet meer op.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:45:
[...]
Als je NIET uit een risicogebied komt of direct contact hebt gehad met een bekende zieke met COVID-19 dan heb je zeer waarschijnlijk een normale verkoudheid en kun je naar de huisarts om te overleggen. Je bent dan NIET verdacht. Je zult NIET getest worden.
Dat vond ik echt stuitend, nieuwslezer gaat gewoon verder zonder dergelijke onzin van repliek te dienen.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:49:
Het Corona stuk werd afgesloten met een straat interview; Nee hoor ik maak mij geen zorgen, de gewone griep is veel ernstiger.
Heel 50+ Nederland baseert zijn informatie op het NOS, die geven nog gewoon handjes etc.
Dit is geen roeptoeter en geen onnodige angst. Dit is de werkelijkheid, een keuze, een typisch Nederlandse keuze, één van de redenen waardoor we niet eens in de top 10 staan van preventative care, terwijl het Nederlands geïndoctrineerd gedachtegoed is dat we dat wel zijn, en bovendien een goede en relevante vergelijking met het ondermaatse beleid omtrend Covid-19 dat ik probeer aan te strepen.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Off topic, maar toch even een reactie omdat dit soort roeptoeters alleen maar onnodig angst veroorzaakt.
Je kunt dan beter op latere leeftijd beginnen. Ja, je zult dan een paar zeldzame gevallen missen.
https://www.mijngezondhei...onder-30-jaar-belangrijk/Ongeveer 20% van alle baarmoederhalskanker (cervixcarcinoom) wordt namelijk voor het 35ste jaar gevonden en daarnaast nog eens 6% voor het 30ste. Bekkers: “Voor al deze vrouwen begint screening te laat omdat het voorstadium 5-10 jaar eerder gevonden had kunnen worden.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Terechte vragen, er zijn kostbare dagen verloren gegaan.CDA-Kamerlid Van den Berg: ’Opheldering over Nederlandse aanpak coronacrisis’
Kamerlid Joba van den Berg (CDA), die kritisch is op de aanpak van de coronacrisis in Nederland, reageert verbaasd. „Het is merkwaardig dat de minister dinsdag aan de Kamer schreef dat de richtlijn zou worden aangepast en dat alle onbegrepen longontstekingen getest zouden worden. Maar die richtlijn werd blijkbaar pas vrijdagavond, dus dagen later, aangepast. Zeer bijzonder. Daarmee zijn kostbare dagen verloren”, zegt de christendemocrate.
Sowieso, zegt Van den Berg, vindt zij de Nederlandse aanpak ’onbegrijpelijk’ in vergelijking met die in andere landen. Ze wil graag opheldering. „In omringende landen gelden strengere maatregelen. Ik heb al drie keer aan de minister gevraagd waarom dit zo is, maar heb nog altijd geen antwoord.”
Op 1 februari was het advies van het RIVM al om iedereen te testen met een onbegrepen longinfectie. Dit was toen het advies. Sindsdien zeer vaak iets aangepast.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:09:
Inmiddels begint de politiek zich eindelijk te roeren:
[...]
Terechte vragen, er zijn kostbare dagen verloren gegaan.
Zeker omdat een groot deel van Nederland nog vakantie had en door het slechte weer veel binnen zat. Dat is denk ik waarom we tot nu toe nog redelijk zijn weg gekomen. Het was juist een hele mooie gelegenheid om een paar goede stevige maatregelen te nemen om het e.e.a vlot in te dammen en zoveel mogelijk te beperken. Nu gaat het volgende week los met het woon/werk en school verkeer.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:09:
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 21:17 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
De patiënte uit Gorinchem voldeed daar dus niet aan: ze was niet in besmet gebied geweest en niet (bewust) in aanraking gekomen met een besmet iemand.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:13:
Op 1 februari was het advies van het RIVM al om iedereen te testen met een onbegrepen longinfectie. Dit was toen het advies. Sindsdien zeer vaak iets aangepast.
Er is er niet voor gekozen om iedereen in Nederland te testen op het coronavirus. Het kwam toen ook nog niet voor in Nederland en er zijn heel veel mensen met luchtwegklachten waarvoor ziekenhuisopname nodig is.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:19:
[...]
De patiënte uit Gorinchem voldeed daar dus niet aan: ze was niet in besmet gebied geweest en niet (bewust) in aanraking gekomen met een besmet iemand.
Al dagen geleden hebben mensen hier dat onverantwoordelijk genoemd omdat je dat laatste vaak niet kunt weten, de situatie is te ernstig maar anders was een 'told you so' op z'n plaats...
[ Voor 15% gewijzigd door honey op 01-03-2020 21:25 ]
Het is natuurlijk ook goedkoop punten scoren. Als er achteraf veel gevallen zijn dan gaan klagen en anders niets zeggen.hoevenpe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:09:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd1 op 01-03-2020 21:28 ]
Strenger...Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:25:
[...]
. Kijk naar de VS waar men wel strengere maatregelen nam, meer kennis in huis had (bijvoorbeeld vanwege hun interventie in de Ebola-uitbraak in Afrika). Ook daar is nu community spread waarbij men niet weet door wie gevallen geïnfecteerd zijn.
Ik werk op de Uni. Ben wel benieuwd hoe het de komende dagen/weken verloopt. Meeste medewerkers en vooral de studenten beginnen morgen allemaal weer.Rev! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:46:
Ik werk in Delft en wij hebben ook zeer veel mensen uit Rotterdam elke dag over de vloer, ook komen mensen uit heel het land om daar te werken (heb meerdere collega's uit brabant bijvoorbeeld).
Gezien het een overheids orgaan is zou je verwachten het advies te krijgen om voorlopig maar thuis te werken zeker gezien de werkplekken flexplekken + BYOD zijn en er dus letterlijk geen verschil is of je nou thuiswerkt of op locatie. Je zou toch mogen hopen dat de overheid hier het voortouw in neemt, maar helaas. Ben benieuwd de komende weken....
Verwijderd
Er zijn veel mensen die gewoon bij de mening blijven dat griep erger is.HallonRubus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:58:
[...]
Dat vond ik echt stuitend, nieuwslezer gaat gewoon verder zonder dergelijke onzin van repliek te dienen.
Dat is ook maar een drogredenering die we met z'n allen accepteren. Vraag maar aan Italië waar je ze elk jaar krijgt vanaf je 18e of eerder als je erom vraagt. En de zorg is nog goedkoper ook.MikeyMan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:03:
@Sando wat een framing zeg... We staan in de mondiale ranglijst voor gezondheidszorg op plek 11.
Dat uitstrijkje is misschien simpel, maar er is nogal een beperking aan het aantal tests dat kan worden uitgevoerd.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ja dat is mijn punt. Ondanks strengere regels en protocollen in de VS* is het virus binnengekomen en verspreid. We kunnen dus achteraf makkelijk roepen dat de protocollen en regels niet goed waren, maar we weten niet in hoeverre die protocollen een geval wel of niet tegengehouden hebben. Daar kunnen we natuurlijk over speculeren, maar daarvoor is het toch handiger om toegang te hebben tot alle informatie. Kortom, dat is niet iets wat wij hier op Tweakers op gaan lossen maar wel iets voor interne review door betrokken instanties of indien de politiek dat vereist (en dat zal wel het geval zijn) een onderzoekscommissie.Delerium schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:30:
[...]
Strenger...
Coronavirus was probably spreading for six weeks in Washington state
Dat wordt nog wat in de VS.
CDC advisory naar medisch personeel in de VS op 8 januari:Starting January 17, 2020, travelers from Wuhan to the United States will undergo entry screening for symptoms associated with 2019-nCoV at three U.S. airports that receive most of the travelers from Wuhan, China: San Francisco (SFO), New York (JFK), and Los Angeles (LAX) airports.
https://www.cdc.gov/media...oronavirus-screening.html
Volgens mij is het in de VS dus eerder serieus opgepakt maar heeft dat niet per se vruchten afgeworpen.Providers should consider pneumonia related to the cluster for patients with severe respiratory symptoms who traveled to Wuhan since December 1, 2019 and had onset of illness within two weeks of returning, and who do not have another known diagnosis that would explain their illness. Providers should notify infection control personnel and local and state health departments immediately if any patients meet these criteria.
https://emergency.cdc.gov/han/han00424.asp

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-03-2020 22:44 ]
Dat ze het door laten gaan is al één ding maar als je er dan ook nog eens met je volle verstand naar toe gaat ......TheBorg schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:51:
In Spanje hebben ze de oplossing tegen vergrijzing gevonden. Het Fallas festival in Valencia (waar 13 besmettingen zijn) gaat gewoon door. Er komen zo'n 2 miljoen bezoekers.
https://www.elmundo.es/co...89fe21efa0ff3b8b4666.html
[Afbeelding]
- edit -
Paar minuten later wordt bevestigd dat er nu 15 besmettingen zijn in Valencia.

Dus je kon met alle symptomen op de IC liggen, maar aangezien je geen directe link hebt met een risico gebied wordt er niet eens getest op corona.honey schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:13:
[...]
Op 1 februari was het advies van het RIVM al om iedereen te testen met een onbegrepen longinfectie. Dit was toen het advies. Sindsdien zeer vaak iets aangepast.
In het ziekenhuis
Een persoon met:
een ernstig respiratoir ziektebeeld met koorts (SARI al dan niet met een longinfiltraat), waarvoor behandeling/ondersteuning in het ziekenhuis nodig is
EN
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na terugkomst uit China
of:
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na contact met een patiënt met een bevestigde infectie met 2019-nCoV.
Nee, dit is vooral captain hindsightR.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Dus je kon met alle symptomen op de IC liggen, maar aangezien je geen directe link hebt met een risico gebied wordt er niet eens getest op corona.
Dat is toch echt wel een soort van tunnelvisie of overtuigd zijn dat het echt niet mogelijk is dat er een tweede graad infectie is
[ Voor 58% gewijzigd door Cyberpope op 01-03-2020 22:20 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Je snapt het niet he, Die symptomen zijn niet uniek voor coronavirusR.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Dus je kon met alle symptomen op de IC liggen, maar aangezien je geen directe link hebt met een risico gebied wordt er niet eens getest op corona.
Dat is toch echt wel een soort van tunnelvisie of overtuigd zijn dat het echt niet mogelijk is dat er een tweede graad infectie is
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 22:17 ]
Tot kort geleden wilden ze zelfs alleen mensen testen die in China waren geweest of contact hadden gehad met iemand die in China was geweest. Begin februari had ik zelf koorts en griep verschijnselen en had ik door Singapore en Maleisie gereisd. Ze weigerden om mij te testen, terwijl en al meerdere gevallen waren in zowel Singapore als Maleisie. Ik snap er echt niets van. Willen ze gewoon niet weten hoeveel mensen er geïnfecteerd zijn?R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Maar als iemand koorts en griepverschijnselen op de IC ligt, wordt er vaak bloed afgenomen en een keel uitstrijkje gemaakt om te onderzoeken of iemand een bacterie of virus heeft. Als je dit toch al doet, hoeveel moeite is het dan echt om een extra check te doen op het Corona virus?Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Je snapt het niet he, Die symptomen zijn niet uniek voor coronavirus
iemand die hoofdpijn heeft wordt ook niet meteen gecontroleerd op een hersentumor....
Ik heb het ook niet over iemand die bij de huisarts komt met een loopneus maar over iemand die met alle kenmerken van corona op de IC ligt. Dat kunnen er nooit meer dan een handvol zijnVerwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Je snapt het niet he, Die symptomen zijn niet uniek voor coronavirus
iemand die hoofdpijn heeft wordt ook niet meteen gecontroleerd op een hersentumor....
Vaak? Ik gok bij minder als 0.05% dat we dat doen. Bijna 98% van de mensen met griep ziet niet eens een arts.Azer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Maar als iemand koorts en griepverschijnselen heeft, wordt er vaak bloed afgenomen en een keel uitstrijkje gemaakt om te onderzoeken of iemand een bacterie of virus heeft. Als je dit toch al doet, hoeveel moeite is het dan echt om een extra check te doen op het Corona virus?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ter clarificatie, ik bedoel mensen met griep en koorts die op de intensive care liggen zoals de patient in kwestie.Cyberpope schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:22:
[...]
Vaak? Ik gok bij minder als 0.05% dat we dat doen. Bijna 98% van de mensen met griep ziet niet eens een arts.
Wat zei ik nou?Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:51:
[...]
Dat schaadt de economie dan net zo goed.
Je kunt natuurlijk zeggen dat Iran, China en Zuid Korea risicogebieden zijn, dat doet de VS ook. Dan loop je echter achter de feiten aan daar reizigers uit opkomende risicogebieden nog wel binnenkomen. Dan zit je dus weer in de situatie van nu waarbij je weer drie weken quarantaine kunt beginnen.
Wil je jouw voorstel goed doen dan moeten praktisch alle grenzen dicht. In Duitsland zijn al community-based infections. Alleen de Duitse grens dicht is dan niet genoeg, dan rijdt een vastberaden reiziger simpelweg via België. Hetzelfde zag je met vliegverkeer, de laatste geïnfecteerde uit Iran in Canada vloog via Qatar en Denemarken.
Kortom, compleet afsluiten is op dit moment ineffectief. Beter is dan om te skippen naar mitigation, iets waarvan ik denk dat we binnenkort toch naartoe gaan. De GGD houdt ook rekening met die optie.
Om weer af te kijken bij de Amerikanen:
[...]
Bovenstaande is een selectie uit een transcript van een telebriefing van de CDC. Ik vind hem wel interessant, en ik neem aan dat de GGD hier vergelijkbare overwegingen maakt achter gesloten deuren. Ik vind het jammer dat we hier weinig horen over de besluitvorming en er hier nog weinig gesproken wordt over (mentale) voorbereiding op mitigation maar het geeft denk ik een indruk van waar we naartoe kunnen gaan.
Je denkt toch niet dat ik in die paar zinnen even het hele protocol neerpen is het wel?
Verwijderd
Ik ook niet, kijkend de hoeveelheid doden door een "normaal" griepvirus zijn dat er best veel.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:21:
[...]
Ik heb het ook niet over iemand die bij de huisarts komt met een loopneus maar over iemand die met alle kenmerken van corona op de IC ligt. Dat kunnen er nooit meer dan een handvol zijn
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2020 22:35 ]
Verwijderd
Kosten/Baten en een standaard ziekenhuis lab kan dit ook niet zelf checken.Azer schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:20:
[...]
Maar als iemand koorts en griepverschijnselen op de IC ligt, wordt er vaak bloed afgenomen en een keel uitstrijkje gemaakt om te onderzoeken of iemand een bacterie of virus heeft. Als je dit toch al doet, hoeveel moeite is het dan echt om een extra check te doen op het Corona virus?
De GGD legt momenteel geen extra beperkingen op voor TU Delft. Desondanks kiest TU Delft ervoor om iedereen met luchtwegklachten, hoesten, kortademigheid of koorts dringend te verzoeken om preventief thuis te blijven. Dit dus ongeacht waar je bent geweest en met wie je contact hebt gehad. Deze maatregel achten wij noodzakelijk gezien ons open en internationale karakter in combinatie met de constatering van een met het coronavirus besmette student. Heb je eerder genoemde klachten, meld je dan telefonisch bij je huisarts, blijf thuis en volg de instructies van de huisarts.
Ook worden de reeds bestaande hygiënemaatregelen op de TU Delft uitgebreid met een extra maatregel, namelijk dat we een ieder verzoeken geen handen te schudden.
Beide maatregelen gelden voor studenten, medewerkers en bezoekers van onze campus of onze events. Ten slotte: TU Delft rekent erop dat studenten en medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen, elkaar helpen en aanspreken wanneer nodig.
Kosten/Baten zou ik wel over willen discussiëren aangezien de kosten bij een epidemie een stuk hoger zullen zijn. De reden dat een standaard ziekenhuis dit niet kan testen is omdat ze de testkits niet hebben. Waarom worden deze testkits niet gewoon naar alle ziekenhuizen/labs opgestuurd? Lijkt mij een no-brainer.Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:28:
[...]
Kosten/Baten en een standaard ziekenhuis lab kan dit ook niet zelf checken.
Ik weet niet wat je punt precies is hier. Mijn punt was dat je met dat plan veel grenzen zult moeten sluiten en dat dat de economie zal schaden zonder garantie dat het helpt. Nederland alleen kan dat eigenlijk al niet, dan zou je effectief de grenzen moeten monitoren. Op Europees niveau zal men daar ook niet zo snel in mee willen gaan en wanneer men dat wel zou willen is het al zo ver dat het geen zin meer heeft.CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:24:
[...]
Wat zei ik nou?
[...]
Je denkt toch niet dat ik in die paar zinnen even het hele protocol neerpen is het wel?
We gaan zien hoe het daar uitpakt.North Korea will keep its borders closed until a means to diagnose and cure the novel coronavirus is “completely” developed, the country’s Vice Minister of Public Health said in an interview with an influential pro-North Korean media outlet published on Thursday.
[...]
“Currently we have been imposing measures to disapprove any and all foreigners from entering [the country] through the airports and ports at the border,” the vice minister told the outlet in a report filmed by their Pyongyang bureau.
Er zijn natuurlijk wel mitigation guidelines. Een gewoon griepseizoen kan ook heftiger zijn en daarvoor zijn ook protocollen. Dit virus zal misschien erger uitpakken, maar dan zal men nog vanaf een bestaand protocol willen beginnen. Dit is bijvoorbeeld een mitigation protocol voor griep in de VS (dit is een stukje van de samenvatting, zie link voor hele stuk):Ik vond overigens ook dat er hier door de GGD wel erg snel over een protocol werd gesproken waarbij men zich grotendeels terugtrekt en zich focust op het gaande houden van vitale diensten en de epidemie dan blijkbaar maar laat uitwoeden. Dat dit hoogstwaarschijnlijk flink wat meer doden tot gevolg zal hebben dan een reguliere griepepidemie wordt blijkbaar maar even genegeerd.
Hij heeft het over een grieppandemie draaiboek. Wanneer hebben we die gehad? Hier een lijstje.
https://newscientist.nl/n...de-griep-flink-huishield/
Een herhaling van de Spaanse griep wil je toch echt niet hebben.
Dit was ook het protocol waar de CDC in een transcript wat ik eerder postte naar verwijst. Het komt neer op nonpharmaceutical interventions (NPIs) die op meerdere niveau's (persoonlijk, community, environmental) behandeld worden. Persoonlijk wil je bijvoorbeeld handen wassen, op community niveau wil je het aantal contacten minimaliseren en wat environment betreft wil je contactoppervlakken veel en regelmatig schoonmaken.Community Mitigation Guidelines to Prevent Pandemic Influenza — United States, 2017
When a novel influenza A virus with pandemic potential emerges, nonpharmaceutical interventions (NPIs) often are the most readily available interventions to help slow transmission of the virus in communities, which is especially important before a pandemic vaccine becomes widely available. NPIs, also known as community mitigation measures, are actions that persons and communities can take to help slow the spread of respiratory virus infections, including seasonal and pandemic influenza viruses.
These guidelines replace the 2007 Interim Pre-pandemic Planning Guidance: Community Strategy for Pandemic Influenza Mitigation in the United States — Early, Targeted, Layered Use of Nonpharmaceutical Interventions (https://stacks.cdc.gov/view/cdc/11425).
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/66/rr/rr6601a1.htm
Waarom dan niet het hele gezin in quarantaine, vraag ik me af.Dutchy88 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:50:
En nummer 11 aldus het AD:
Een vierde inwoner van Loon op Zand is besmet met het coronavirus. Het gaat om de broer van de man die als eerste Nederlander werd geveld. De broer moet twee weken thuis in quarantaine, afgezonderd van de rest van zijn gezin. Dat meldt het Brabants Dagblad.
Je kunt niet alleen in Nederland, maar zeker op wereldwijd niveau dan flink wat mensen gaan testen gezien de kliniek en beeldvorming vrij aspecifiek is. Jaarlijks worden er binnen de VS en EU gecombineerd namelijk zo'n 200k patiënten op de IC opgenomen ten gevolge van influenza. En dat is dan alleen nog maar de IC-opnames geteld van een enkele virale verwekker van luchtweginfecties. Virale verwekkers anderszins of eventuele bacteriële verwekkers kunnen op basis van kliniek en beeldvorming ook lang niet worden onderscheiden.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Ik zie ook met enige argwaan naar een Pastebin te kijken, via Twitter:Dutchy88 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:50:
En nummer 11 aldus het AD:
Een vierde inwoner van Loon op Zand is besmet met het coronavirus. Het gaat om de broer van de man die als eerste Nederlander werd geveld. De broer moet twee weken thuis in quarantaine, afgezonderd van de rest van zijn gezin. Dat meldt het Brabants Dagblad.
Suggereert dat er 76 positieve tests zijn itt de officiele 10.Pos 1e Covid19 Test Verdachte Pneumonia gevallen
Totaal 76 178
Breakdown:
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Misschien zijn ze ook al getest? Na vast niet...Ainnir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Waarom dan niet het hele gezin in quarantaine, vraag ik me af.
Nou voeg mij dan ook maar bij 'verdacht pneumonia' geval in Limburg. Vanavond contact gehad met HAP en moet me morgen bij huisarts melden.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:56:
[...]
Ik zie ook met enige argwaan naar een Pastebin te kijken, via Twitter:
https://t.co/gCzcZg6Ln5?amp=1
[...]
Suggereert dat er 76 positieve tests zijn itt de officiele 10.
wut? Waarom daar melden? Komen ze niet naar jou?Ainnir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:59:
[...]
Nou voeg mij dan ook maar bij 'verdacht pneumonia' geval in Limburg. Vanavond contact gehad met HAP en moet me morgen bij huisarts melden.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Ik voeldoe niet aan de casusdefinitie. Want hoewel ik in de besmette regio in Duitsland geweest ben, geldt 'slechts' winkelen en uit eten niet als intensief contact, dus kan het geen corona zijn. De man aan de telefoon zei letterlijk dat het niet overdraagbaar is tenzij iemand heel dicht bij je hoest. Op mijn vraag of hutje-mutje in de rij staan bij de kassa daar niet onder viel was het antwoord stellig "nee".Whuzz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:00:
[...]
wut? Waarom daar melden? Komen ze niet naar jou?
Volgens "das protocol" mag je alleen bellen toch ? Nou schijn je ook bezoek van de GGD te krijgen bij echte longontsteking, alleen de minister/staatssecretaris riep dat begin van de week al.Whuzz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:00:
[...]
wut? Waarom daar melden? Komen ze niet naar jou?
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dat protocol waren ze niet van op de hoogte toen ik belde, die man wist ook niet van de persconferentie af en moest op de website alles gaan nalezen. Ik heb al twee keer eerder contact gehad met GGD en ook zij zeggen dat het onmogelijk is dat het corona is.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:04:
[...]
Volgens "das protocol" mag je alleen bellen toch ? Nou schijn je ook bezoek van de GGD te krijgen bij echte longontsteking, alleen de minister/staatssecretaris riep dat begin van de week al.
Ik zie daar ook een opmerkelijk grafiekje (Fig. 2) met langs de X-as de uitgaven aan gezondheidszorg als percentage van het GDP. Daar zit Nederland blijkbaar heel erg zuinig te doen vergeleken met vele andere landen. Bijna beschamend.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:59:
[Afbeelding]
Inmiddels de grafiek gevonden met het aantal critical care beds op basis van aantal inwoners.
bron: https://link.springer.com/article/10.1007/s00134-012-2627-8
We hebben dus een kleine 1000 critical care beds. In nieuwsuur werd verteld dat ongeveer de helft van deze bedden in gebruik zijn voor andere kritische patienten, wat dus betekend dat we maximaal 500 ernstig zieken kunnen behandelen gelijktijdig
Zal zeker interessant zijn. Volgens deze virologe is een stevige aanpak, 'China-style', ook de enige manier om dit virus te beheersen.Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:49:
Je aanpak wordt overigens wel uitgeprobeerd:
[...]
We gaan zien hoe het daar uitpakt.
Leuk die bestaande protocollen maar als die eigenlijk bedoeld zijn voor andere situaties, want "misschien erger uitpakken" zeg je wel zo achteloos maar daarin zit nou precies de mogelijkheid dat die protocollen vrij nutteloos zijn. Als je een appeltaart wilt bakken als gewenst resultaat van je handelingen gebruik je ook geen recept voor erwtensoep.Er zijn natuurlijk wel mitigation guidelines. Een gewoon griepseizoen kan ook heftiger zijn en daarvoor zijn ook protocollen. Dit virus zal misschien erger uitpakken, maar dan zal men nog vanaf een bestaand protocol willen beginnen. Dit is bijvoorbeeld een mitigation protocol voor griep in de VS (dit is een stukje van de samenvatting, zie link voor hele stuk):
Ainnir schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:03:
[...]
Ik voeldoe niet aan de casusdefinitie. Want hoewel ik in de besmette regio in Duitsland geweest ben, geldt 'slechts' winkelen en uit eten niet als intensief contact, dus kan het geen corona zijn. De man aan de telefoon zei letterlijk dat het niet overdraagbaar is tenzij iemand heel dicht bij je hoest. Op mijn vraag of hutje-mutje in de rij staan bij de kassa daar niet onder viel was het antwoord stellig "nee".
Dus nu mag ik met m'n zoontje die ook ineens 39.6 koorts heeft morgen op bezoek komen.
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Op 1 februari was dat zo. Toen waren de omstandigheden ook nog anders.R.van.M schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Wie heeft dat getweet? Iemand met een track record?loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:56:
[...]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ondanks dat het er legitiem uit ziet, ben ik wel benieuwd wat de bron van deze data is. Voordat er massa hysterie ontstaat.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:56:
[...]
[...]
American Express vraagbaak
Die bron gaat zich natuurlijk niet bekend maken...Stinger_Ventura schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Ondanks dat het er legitiem uit ziet, ben ik wel benieuwd wat de bron van deze data is. Voordat er massa hysterie ontstaat.
[ Voor 3% gewijzigd door terabyte op 01-03-2020 23:32 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 01-03-2020 23:32 ]
Verwijderd
Andere imuun reponse, mogelijk dat de aangeboren imuunreponse/Aspecifieke afweer in kinderen actiever is dan bij volwassenen.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:29:
https://www.google.com/amp/s/amp.usatoday.com/amp/4906147002
Voor de ouders onder ons.
Opmerkelijk dat jonge kinderen relatief vaak maar lichte symptomen krijgen, waardoor zou dat kunnen zijn?
En morgen weten we dus of die (dubieuze) paste pin geen troll is?
Wikipedia: Virus (biologie)Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:29:
https://www.google.com/amp/s/amp.usatoday.com/amp/4906147002
Voor de ouders onder ons.
Opmerkelijk dat jonge kinderen relatief vaak maar lichte symptomen krijgen, waardoor zou dat kunnen zijn?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'beheersen'. Mocht je bedoelen om iedereen te genezen en zo het virus helemaal te eradiceren in mensen dan denk ik dat we die brug al voorbij zijn. Dat kon misschien toen het nog in China was, maar ook daar hebben 'China-style' maatregelen de verspreiding naar het buitenland niet voorkomen.CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:09:
Zal zeker interessant zijn. Volgens deze virologe is een stevige aanpak, 'China-style', ook de enige manier om dit virus te beheersen.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-het-niet-te-stoppen.html
Nou ja, we hebben griepepidemieën en we weten hoe die zich verspreiden en hoe we daarmee omgaan. Het verschil hier was dat dit nieuw is en we het mogelijk helemaal de kop in konden drukken. Nu die mogelijkheid verdwijnt / al verdwenen is kom je bij mitigation (de impact minimaliseren).Leuk die bestaande protocollen maar als die eigenlijk bedoeld zijn voor andere situaties, want "misschien erger uitpakken" zeg je wel zo achteloos maar daarin zit nou precies de mogelijkheid dat die protocollen vrij nutteloos zijn. Als je een appeltaart wilt bakken als gewenst resultaat van je handelingen gebruik je ook geen recept voor erwtensoep.
Dat is mijn kritiekpunt. Dat we een situatie als deze nog nooit eerder hebben meegemaakt in de moderne wereld met de huidige bevolkingsaantallen en de huidige mobiliteit. De bestaande draaiboeken zouden daar wel eens niet voor kunnen passen en je moet dan dus een geheel aan deze situatie aangepast draaiboek creëren.
Het RIVM geeft een (imo) vreemde reactie:Maar alles op alles zetten om het virus te beheersen, moet je niet willen, denkt Helsloot. Hij wijst erop dat de situatie steeds meer gaat lijken op een 'gewone' griepuitbraak. "Bij een stevige griep gaan ook 2000 mensen dood, alleen die kun je niet beheersen. De kosten van isolatie en contactonderzoek wegen dan niet meer op tegen de baten."
https://nos.nl/artikel/23...irus-nog-beheersbaar.html
Tegen de tijd dat dat aan de orde is dan is het al in andere gemeenten verspreid waardoor die afsluiting niet veel zin zal hebben. Maar goed, misschien heeft iemand een linkje van het Nederlandse draaiboek, dat geeft vast interessante inzichten.Het RIVM sluit niet uit dat er er in "uiterste gevallen" voor kan worden gekozen om een gemeente af te sluiten. Dat is bijvoorbeeld een optie als het niet lukt om mogelijk besmette mensen op te sporen door het contactonderzoek.
https://nos.nl/artikel/23...irus-nog-beheersbaar.html
Oef.. Als dat waar is.loekf2 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:56:
[...]
[...]

Als we morgen opeens van 10 naar 50 gaan, dan zitten we wel even met een dingetje hier in Nederland, dan is het het topje van de ijsberg.Cobb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:29:
[ Voor 36% gewijzigd door Dennahz op 01-03-2020 23:57 ]
Het zou best kunnen.Stinger_Ventura schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Ondanks dat het er legitiem uit ziet, ben ik wel benieuwd wat de bron van deze data is. Voordat er massa hysterie ontstaat.
Lijkt me redelijk onmogelijk. Dan zou je ze 2 weken thuis moeten houden, met alsnog de kans dat ze het krijgen van iemand die besmet is door iemand anders in NL.Dennahz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:53:
Deze week zal het wel helemaal losgaan qua besmettingen. Heel Nederland weer terug van vakanties, kinderen weer naar school, iedereen weer naar het werk,....
Zit erover te denken om m'n kinderen een paar dagen thuis te houden tot de eerste dagen voorbij zijn en er geen kind ziek is, maar ja... zal wel weer overdreven zijn.
De specifieke school in de wijk IJburg ligt op een steenworp afstand van mijn huis. Mijn oudste zit op dezelfde BSO waar 1 van de niet positief geteste kinderen van het gezin uit Diemen kwam. En als klap op de vuurpijl voetballen we bij de lokale vereniging.Dennahz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:53:
Deze week zal het wel helemaal losgaan qua besmettingen. Heel Nederland weer terug van vakanties, kinderen weer naar school, iedereen weer naar het werk,....
Zit erover te denken om m'n kinderen een paar dagen thuis te houden tot de eerste dagen voorbij zijn en er geen kind ziek is, maar ja... zal wel weer overdreven zijn.
Die cijfers lijken me nogal onwaarschijnlijk. Wij zouden in dezelfde categorie vallen als Griekenland en wat Oosteuropese landen?CaptJackSparrow schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:09:
[...]
Ik zie daar ook een opmerkelijk grafiekje (Fig. 2) met langs de X-as de uitgaven aan gezondheidszorg als percentage van het GDP. Daar zit Nederland blijkbaar heel erg zuinig te doen vergeleken met vele andere landen. Bijna beschamend.
Pneumonie krijg je niet altijd.De_Bastaard schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:58:
Pneumonia krijg je toch niet altijd bij covid19?
Dit lijken anders meer serieuze gevallen te zijn als hier in DE. 100+ besmette mensen, maar 2 nog in het ziekenhuis. Of zouden de thuisblijvers ook longontsteking hebben?
in the first week of the disease, symptoms are so mild that they mirror those in all respiratory viruses, said executive director of the National Centre of Infectious Diseases (NCID) Leo Yee Sin.
At this point, the clinical factors can be non-specific and very subtle, such as “a little bit unwell, a little bit of sore throat, a little bit of cough”
bronThe disease tends to be very slow moving during the first week. At the end of the first week, in the second week, you can see a much faster pace of disease progression, and mostly the lung manifestation will appear around that period
[ Voor 46% gewijzigd door daan! op 02-03-2020 00:05 ]
Kinderen lopen iedere keer tegen nieuwe virussen aan die hun weerstand nog niet kent. Hun afweer staat in de actieve leerstand. Vandaar de continue snotneuzen zeker bij de kleintjes.franssie schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:42:
[...]
Wikipedia: Virus (biologie)
1) reproduceren lukt niet
2) afweer is te goed
3) Symptomen blijven achterwege
Puur op basis van mijn onwetendheid denk ik dat het virus iets mist waardoor de reproductie in het lichaam niet goed lukt.
Waarom zou de informatie in die lijst hysterie veroorzaken? Het is misschien niet het beste scenario, maar het ligt wel in de lijn der verwachtingen. In Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje is dat ook ongeveer het groeiverloop.Stinger_Ventura schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:26:
[...]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 98% gewijzigd door Migrator op 02-03-2020 08:50 ]
Het verschil met een 'gewone' griepepidemie is wel dat we daar de risicogroepen kunnen vaccineren en dat ook uitgebreid doen. Die mogelijkheid hebben we nu met dit virus nog niet. Daarmee gaat wat mij betreft het draaiboek het raam uit. Hoe haal je het wat mij betreft in je hoofd om als beleidsmaker/adviseur te denken dat we het daarmee wel afkunnen?Verwijderd1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:48:
[...]
Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'beheersen'. Mocht je bedoelen om iedereen te genezen en zo het virus helemaal te eradiceren in mensen dan denk ik dat we die brug al voorbij zijn. Dat kon misschien toen het nog in China was, maar ook daar hebben 'China-style' maatregelen de verspreiding naar het buitenland niet voorkomen.
[...]
Nou ja, we hebben griepepidemieën en we weten hoe die zich verspreiden en hoe we daarmee omgaan. Het verschil hier was dat dit nieuw is en we het mogelijk helemaal de kop in konden drukken. Nu die mogelijkheid verdwijnt / al verdwenen is kom je bij mitigation (de impact minimaliseren).
Gezien het verspreid vergelijkbaar met griep zijn die protocollen een logisch startpunt. En dat is ook hoe een hoogleraar Besturen van Veiligheid het ziet:
[...]
Het RIVM geeft een (imo) vreemde reactie:
[...]
Tegen de tijd dat dat aan de orde is dan is het al in andere gemeenten verspreid waardoor die afsluiting niet veel zin zal hebben. Maar goed, misschien heeft iemand een linkje van het Nederlandse draaiboek, dat geeft vast interessante inzichten.
Ik denk dat de overweging niet is of we met bestaande draaiboeken 'afkunnen'. De reden om die bestaande draaiboeken te gebruiken is omdat dat misschien wel het beste is wat we hebben.CaptJackSparrow schreef op maandag 2 maart 2020 @ 01:54:
[...]
Het verschil met een 'gewone' griepepidemie is wel dat we daar de risicogroepen kunnen vaccineren en dat ook uitgebreid doen. Die mogelijkheid hebben we nu met dit virus nog niet. Daarmee gaat wat mij betreft het draaiboek het raam uit. Hoe haal je het wat mij betreft in je hoofd om als beleidsmaker/adviseur te denken dat we het daarmee wel afkunnen?
In Noord Korea is het makkelijk natuurlijk. De meeste buitenlanders zitten in dezelfde wijk van de hoofdstad en verder is er een harde grens.Die discussie tussen virologen daar gaat precies over wat ik eerder al zei. Dat we wel eens een klein 'window of opportunity' zouden kunnen hebben (gehad?) om met vrij draconische maatregelen een reële kans te hebben om een (heel) groot aantal sterfgevallen te voorkomen. Precies wat ze in Noord Korea ook door lijken te hebben.
Je zou bijna denken dat ze hier meegelezen hebben.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 04:38 ]
Ik vrees dat we dit meer gaan zien deze week. De voorjaarsvakantie periode is nu echt over.bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:21:
Kantoor Nike in Hilversum dicht in verband met medewerker die besmet is....
Bron?bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:21:
Kantoor Nike in Hilversum dicht in verband met medewerker die besmet is....
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Staat nu ook op de NOS.
[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 02-03-2020 07:03 ]
Dat is toch niet gek? Er is nog geen 'common practice' bekend, iedereen doet naar beste eer en geweten wat het beste lijkt maar de meningen zijn daarover nog sterk verdeeld.Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 04:31:
Wat me opviel is de soms behoorlijk verschillende visies van de 4 experts over de aanpak (en het verloop) van deze corona uitbraak. En dat zie je ook in de VS terug; uiteenlopende visies van aanpak van diverse experts op dit gebied,
Hoe ingewikkeld is zo'n test eigenlijk? Het liefst zou je iedereen die hoest vanaf nu preventief willen testen.Viroloog Feltkamp vindt wel dat er meer getest moet worden
De experts stemmen onderling wel af. Voor de rest heb je andere ‘experts’ die geen deel hebben genomen aan het afstemmingsoverleg en graag ook wat roepen. Daardoor krijg je soms andere meningen. Ik zou het RIVM aanhouden als officiële bron.hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:05:
[...]
Dat is toch niet gek? Er is nog geen 'common practice' bekend, iedereen doet naar beste eer en geweten wat het beste lijkt maar de meningen zijn daarover nog sterk verdeeld.
[...]
Hoe ingewikkeld is zo'n test eigenlijk? Het liefst zou je iedereen die hoest vanaf nu preventief willen testen.
Dan ontkom je er dus niet aan om iedereen met 38.0 of hoger te verplichten een week in thuis-quarantaine te gaan.honey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:18:
Dus, even testen gaat niet zo gemakkelijk.
Als je aan de casusdefinitie voldoet, dan wordt je getest. Het is alleen erg jammer dat veel mensen er zo luchtig over doen en niet zien hoe hard er wordt gewerkt door iedereen.hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:21:
[...]
Dan ontkom je er dus niet aan om iedereen met 38.0 of hoger te verplichten een week in thuis-quarantaine te gaan.
Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat de GGD onderbemand is en onvoldoende voorraden heeft om in een noodscenario hun werk adequaat te kunnen uitvoeren?honey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:18:
[...]
De experts stemmen onderling wel af. Voor de rest heb je andere ‘experts’ die geen deel hebben genomen aan het afstemmingsoverleg en graag ook wat roepen. Daardoor krijg je soms andere meningen. Ik zou het RIVM aanhouden als officiële bron.
Het afnemen van een test is best lastig. Stel dat je een verdacht persoon hebt. Je moet een afspraak maken (soms erg lastig omdat veel mensen hun voicemail er op hebben). Dan gaan twee personen naar iemand toe. Dat betekend dat je voldoende persoonlijke beschermingsmaterialen mee moet nemen (dat begint al op te raken omdat burgers massaal die dingen kopen). Je hebt je reistijd en alles. Dat betekend dat van infectieziektenteam met gemiddeld niet zo veel personen er twee personen enkele uren onderweg zijn Zij kunnen dan geen andere dingen doen die ook doorgaan.
Het monster wordt volgens een protocol afgenomen en gaat per koerier naar het lab.
Het is te doen als je één moet testen, twee gaat ook wel. 10 wordt ook wel heel veel. Huisartsen en burgers bellen massaal met vragen en verzoeken of testen nodig zijn.
Dus, even testen gaat niet zo gemakkelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 02-03-2020 07:27 ]
Wederom; wat is het alternatief?JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:25:
[...]
Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat de GGD onderbemand is en onvoldoende voorraden heeft om in een noodscenario hun werk adequaat te kunnen uitvoeren?
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2020 07:33 ]
Geen idee, ik vroeg min of meer om zijn bevestiging of dat de conclusie kan/mag zijn.MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:29:
[...]
Wederom; wat is het alternatief?
Voor dergelijke scenario’s een vijf/tien/twintig keer zo grote GGD aanhouden?
Pakhuizen vol met ‘perishable’ voorraden aanhouden?
Het is onmogelijk om niet ‘onderbemand’ te zijn.
Er werd voor je edit anders wel degelijk een waardeoordeel geveld. Een vrij stevige ook.JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:32:
[...]
Geen idee, ik vroeg min of meer om zijn bevestiging of dat de conclusie kan/mag zijn.
Sarcastisch bedoeld, en precies de reden waarom ik dat geedit heb.MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:34:
[...]
Er werd voor je edit anders wel degelijk een waardeoordeel geveld. Een vrij stevige ook.
Volgens mij is er niemand die stelt dat er achter de schermen niet hard gewerkt wordt maar de casusdefinitie voldoet niet (meer). Steeds meer mensen raken besmet zonder ooit in Noord-Italië of China te zijn geweest.honey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:23:
Als je aan de casusdefinitie voldoet, dan wordt je getest. Het is alleen erg jammer dat veel mensen er zo luchtig over doen en niet zien hoe hard er wordt gewerkt door iedereen.
Ik vermoed dat honey zou zeggen dat het momenteel helemaal niet aan de orde is dat men alleen inadequaat zou kunnen werken, maar dat mag ze natuurlijk graag zelf invullen. Dat is in ieder geval wat ik nu zou zeggen. Daarnaast zijn er vaak meerdere wegen die naar Rome leiden.JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:32:
...
Geen idee, ik vroeg min of meer om zijn bevestiging of dat de conclusie kan/mag zijn.
Ik denk als je als MP jezelf in de picture wilt zetten voor komende verkiezingen dan is dit het moment om door te pakken. Echter kun je, wanneer het misgaat, daar ook keihard op worden afgerekend.hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:35:
[...]
Volgens mij is er niemand die stelt dat er achter de schermen niet hard gewerkt wordt maar de casusdefinitie voldoet niet (meer). Steeds meer mensen raken besmet zonder ooit in Noord-Italië of China te zijn geweest.
Het RIVM loopt achter de feiten aan en dat voedt het toch al breed aanwezige wantrouwen tegen overheidsinstanties. Het zou imo goed zijn als Rutte de regie in handen nam en het volk toe zou spreken in plaats van het aan 'beetje kuchen' Bruins over te laten.
Volgens mij staat dat er niet. Volgen mij staat er dat het veel werk is om te testen. Volgens mij is er nog geen verdacht geval bekend waarbij wel getest zou moeten worden, maar waar vanwege logistiek oid niet getest kon worden. Jouw stelling zou alleen kloppen als er nu allerlei mensen wel getest hadden moeten worden (klachten plus link met andere gevallen of regio’s) en niet getest zijn vanwege bovenstaande.JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:25:
[...]
Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat de GGD onderbemand is en onvoldoende voorraden heeft om in een noodscenario hun werk adequaat te kunnen uitvoeren?
Toch is de Nederlandse definitie overigens nog steeds (gisteren tenminste) ruimer dan de Duitse.hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:35:
. .
Volgens mij is er niemand die stelt dat er achter de schermen niet hard gewerkt wordt maar de casusdefinitie voldoet niet (meer). Steeds meer mensen raken besmet zonder ooit in Noord-Italië of China te zijn geweest.
Dat is dan ook wel een beetje het gevolg ervan dat de beste stuurlui nu eenmaal altijd aan wal zitten.... het toch al breed aanwezige wantrouwen tegen overheidsinstanties.
Sarcasme much?
[ Voor 35% gewijzigd door Migrator op 02-03-2020 08:51 . Reden: Quote verwijderd ]
Zit het verschil in de Italiaanse provincies die wel of niet meetellen?begintmeta schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:47:
[...]
Toch is de Nederlandse definitie overigens nog steeds (gisteren tenminste) ruimer dan de Duitse.
Men bekijkt ook altijd of een gewijzigde situatie gewijzigde maatregelen vereist.
[...]
Dat is dan ook wel een beetje het gevolg ervan dat de beste stuurlui nu eenmaal altijd aan wal zitten.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq