[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.163 views

Verwijderd

bloodlynx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:20:
Waarom doet het RIVM en de GGD toch zo krampachtig over testen? Als je ziet hoeveel personen er in Italië binnen mum van tijd getest zijn dan vraag je af waarom mensen die hier het ziekte beeld hebben maar mogelijk onbewust contact hebben gehad niet eens getest worden.
Hou zou jij de regels dan opzetten?

Want als iedereen met luchtwegklachten getest zou worden dan zou kwart van Nederland de afgelopen weken wel langs geweest moeten zijn. Dat is niet houdbaar.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26
Waarom doet het RIVM en de GGD toch zo krampachtig over testen? Als je ziet hoeveel personen er in Italië binnen mum van tijd getest zijn dan vraag je af waarom mensen die hier het ziekte beeld hebben maar mogelijk onbewust contact hebben gehad niet eens getest worden.
Zou het kunnen zijn dat men te weinig testkits heeft ingekocht en dus spaarzaam moet zijn :?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:19
Waarom doet het RIVM en de GGD toch zo krampachtig over testen?
Blijkbaar een kwestie van capaciteit, zie ook de beschrijving van @honey hierboven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Hersenspinseltje hoor: het zou verklaard kunnen worden door het feit dat enorm veel mensen het al hebben, maar het virus inmiddels dusdanig in kracht is afgenomen dat het voor bijna alle geïnfecteerden geen (levens-) gevaar meer vormt.

Uitgebreid testen zou - met de huidige protocollen - betekenen dat zo'n beetje het halve land in lock-down zou moeten.

Die 10 patiënten zijn natuurlijk ook een schat aan informatie. Las dat de eerste patiënt in Tilburg alweer aan de betere hand was. Als bij alle bekende gevallen de symptomen meevallen en de vooruitzichten goed zijn, dan zou dit best een logische manier van werken kunnen zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, heeft dat in Italië veel opgeleverd?

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Dat soort speculatie heb je niks aan.

Misschien heeft het wel heel veel opgeleverd en waren het aantal besmettingen dat er nu waren tien keer zo veel geweest.
Of misschien was er helemaal niks verandert.

We zullen achteraf nooit weten of de maatregelen voldoende waren of nut hadden omdat het praktisch onmogelijk is te voorspellen wat er zou gebeuren als er niks gedaan zou zijn.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alexbl69 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:29:
...

Die 10 patiënten zijn natuurlijk ook een schat aan informatie. Las dat de eerste patiënt in Tilburg alweer aan de betere hand was. Als bij alle bekende gevallen de symptomen meevallen en de vooruitzichten goed zijn, dan zou dit best een logische manier van werken kunnen zijn.
Daarnaast heeft het RIVM ook monsters van mensen die volgens de gangbare weg zijn genomen (de influenza-peilstations in Tilburg) op coronavirus getest, als het al enorm ver verspreid was geweest in die regio, was er natuurlijk best een kans geweest dat daar al positieve uitslagen waren geweest.
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:56:
[...]

Zit het verschil in de Italiaanse provincies die wel of niet meetellen?
Hoofdzaklijk, naast Iraanse, Chinese en Koreaanse regio's die niet meetellen. In grote lijnen/wezenlijk zijn de diverse richtlijnen wel hetzelfde trouwens (de Duitse is weer iets minder streng mbt koorts bijvoorbeeld).

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 02-03-2020 08:41 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Dat soort speculatie heb je niks aan.

Misschien heeft het wel heel veel opgeleverd en waren het aantal besmettingen dat er nu waren tien keer zo veel geweest.
Of misschien was er helemaal niks verandert.

We zullen achteraf nooit weten of de maatregelen voldoende waren of nut hadden omdat het praktisch onmogelijk is te voorspellen wat er zou gebeuren als er niks gedaan zou zijn.
Nou, speculatie...
De wetenschap dat iemand het virus heeft, heeft weinig waarde meer als de uitbraak doorzet en/of er al een gebied afgesloten is. Dan ga je al snel over op symptoombestrijding.

M.i. zijn de tests vooral in het beginstadium heel nuttig.

@begintmeta die vraag heb ik nog niet beantwoord gezien. Hoe verhouden die monsters zich tot de 150 tests waar gisteren in de persconferentie over werd gesproken.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2020 08:40 ]

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2025
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Nou door de vele tests is er wel direct actie ondernomen en zijn er een aantal gebieden afgesloten. Als Italië hetzelfde beleid zou aanhouden als Nederland was het totaal aantal bekende gevallen veel lager geweest. Het is pas 10 dagen gelden dat daar een aantal mensen positief waren en ondanks de maatregel zijn er toch best een aantal besmettingen bijgekomen.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In Italië en Duitsland zijn het voornamelijk clusters, terwijl het in Nederland momenteel veel meer verspreid lijkt te raken. Wellicht kunnen we daar in de loop van de week pas iets zinnigs over zeggen, maar in heb het idee dat het hier toch minder gecontroleerd is.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Hersenspinseltje hoor: het zou verklaard kunnen worden door het feit dat enorm veel mensen het al hebben, maar het virus inmiddels dusdanig in kracht is afgenomen dat het voor bijna alle geïnfecteerden geen (levens-) gevaar meer vormt.

Uitgebreid testen zou - met de huidige protocollen - betekenen dat zo'n beetje het halve land in lock-down zou moeten.

Hoe bedoel je "virus in kracht afgenomen"? Ik kan me niet voorstellen dat een virusdeeltje wat zichzelf kan repliceren in kracht afneemt bij verspreiding. Tenzij het coronavirus "slechte" kopieen van zichzelf maakt.. (wellicht kan iemand met verstand hier van iets hier over roepen?)

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat de gezondheid van de doorsnee Nederlander toch vrij goed blijkt te zijn, waardoor geinfecteerden het virus beter kunnen bevechten. Tel daar bij op dat Nederlanders over het algemeen smeerlappen blijken te zijn ( https://www.ad.nl/gezond/...nden-van-europa~a57a261c/ ), dus wellicht is de algemene weerstand van Nederlanders ook wel goed.

En dan kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat onze zorg toch over het algemeen best wel ok is (ik heb uitstekende zorg gezien, maar ook ernstig hard falen wat bijna tot het overlijden van mijn vader, met longziekte, leidde).

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

Rannasha

Does not compute.

dr.lowtune schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:42:
[...]

Hoe bedoel je "virus in kracht afgenomen"? Ik kan me niet voorstellen dat een virusdeeltje wat zichzelf kan repliceren in kracht afneemt bij verspreiding. Tenzij het coronavirus "slechte" kopieen van zichzelf maakt.. (wellicht kan iemand met verstand hier van iets hier over roepen?)
Het komt veel voor dat een virus evolueert naar een vorm die minder sterke symptomen oplevert. Virussen muteren in de regel vrij snel en een virus dat de patient minder ziek maakt zal een grotere kans hebben om zich te verspreiden, omdat een dergelijke patient minder snel thuis blijft, zich afzondert en/of medische hulp zoekt. Zo kan het gebeuren dat zwakkere varianten van het virus de overhand krijgen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:38:
...

@begintmeta die vraag heb ik nog niet beantwoord gezien. Hoe verhouden die monsters zich tot de 150 tests waar gisteren in de persconferentie over werd gesproken.
Ik heb echt geen idee over aantallen, volgens mij gaat het in deze tijd van het jaar meestal om (landelijk) 40-60 monsters per week (maar het kan nogal variëren), aangenomen dat het RIVM alle monsters die vorige week zijn binnengekomen heeft onderzocht op coronavirus, zouden dat dus pakweg 50 monsters kunnen zijn (uiteraard dus niet allemaal uit de regio Tilburg). Maar goed, dat is dus echt volledige speculatie...

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 02-03-2020 08:55 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dr.lowtune schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:42:
[...]

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat de gezondheid van de doorsnee Nederlander toch vrij goed blijkt te zijn, waardoor geinfecteerden het virus beter kunnen bevechten. Tel daar bij op dat Nederlanders over het algemeen smeerlappen blijken te zijn ( https://www.ad.nl/gezond/...nden-van-europa~a57a261c/ ), dus wellicht is de algemene weerstand van Nederlanders ook wel goed.

En dan kan het natuurlijk ook nog zo zijn dat onze zorg toch over het algemeen best wel ok is (ik heb uitstekende zorg gezien, maar ook ernstig hard falen wat bijna tot het overlijden van mijn vader, met longziekte, leidde).
Als je dan weer kijkt naar de VS, daar zie ik 't nog wel flink uit de hand gaan lopen.
Met miljoenen mensen (waaronder illegalen) die helaas geen geld/toegang hebben tot de juiste (gezondheids)zorg.

Nee, dan hebben wij 't hier in Nederland inderdaad veel en veel beter qua gezondheidszorg.
En ben ik dus erg blij in dit land te wonen

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toch wel echt heel druk bij dat Corona informatie nummer. Ik hang in de wacht om eens aan hun te vragen wat nou slim is voor Vrijdag : Don't let Daddy Know (groot festival) in Amsterdam RAI met 30.000 mensen uit 22 landen. Vind dat toch wel een beetje eng eigenlijk... Wat zouden jullie doen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:58:
Toch wel echt heel druk bij dat Corona informatie nummer. Ik hang in de wacht om eens aan hun te vragen wat nou slim is voor Vrijdag : Don't let Daddy Know (groot festival) in Amsterdam RAI met 30.000 mensen uit 22 landen. Vind dat toch wel een beetje eng eigenlijk... Wat zouden jullie doen?
Gaan.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:51
Complete speculatie.
Er is geen, echt 0.0, bewijs of zelfs maar informatie die dit onderbouwt of zelfs maar in die richting lijkt te wijzen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Thuis blijven.

• ANdrode
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:26:
[...]

Zou het kunnen zijn dat men te weinig testkits heeft ingekocht en dus spaarzaam moet zijn :?
Men heeft nog niet opgeschaald naar het gebruik van de decentrale testlocaties. Het heeft gewoon zeer weinig zin om iedereen te testen voor dit virus. Je hebt liever dat iedereen die griepachtige klachten heeft aan zelfisolatie doe. Dat is immers ook wat je bij een positieve test als maatregel zou opleggen.

Men wil de verspreiding remmen én patiënten in slechte conditie of uit een risicogroep testen. Dat doe je zo.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het zou mij verbazen als dat telefoonnummer duidelijkheid hierover geeft. Ergens zal het vooral het voorlezen van algemene info op de rivm site zijn, om vervolgens wellicht te zeggen wat het standpunt van het RIVM of de GGD is (als ze dat al doen) maar dat organisaties altijd vrij zijn om aanvullende maatregelen te nemen...

• DennusB
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:12:
[...]

[...]

[...]

Het zou mij verbazen als dat telefoonnummer duidelijkheid hierover geeft. Ergens zal het vooral het voorlezen van algemene info op de rivm site zijn, om vervolgens wellicht te zeggen wat het standpunt van het RIVM of de GGD is (als ze dat al doen) maar dat organisaties altijd vrij zijn om aanvullende maatregelen te nemen...
Hmm eens, maar lijkt me dat ze wel advies kunnen geven. Kijk, ik ben niet bang voor dat virus (jong, gezond etc) maar wil het ook niet verspreiden als er daar een paar besmette mensen uit Italie op dat feest staan!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Hmm eens, maar lijkt me dat ze wel advies kunnen geven. Kijk, ik ben niet bang voor dat virus (jong, gezond etc) maar wil het ook niet verspreiden als er daar een paar besmette mensen uit Italie op dat feest staan!
Ik ben benieuwd. Als ze advies geven niet te gaan, zou ik ook verwachten dat het RIVM advies geeft om dit soort bijeenkomsten te annuleren, toch? Maar ik ben benieuwd, dus keep us posted ;).

• DennusB
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Ik ben benieuwd. Als ze advies geven niet te gaan, zou ik ook verwachten dat het RIVM advies geeft om dit soort bijeenkomsten te annuleren, toch? Maar ik ben benieuwd, dus keep us posted ;).
Ja ik had eigenlijk ook al verwacht dat dit soort potentiële haarden wel zouden worden geannuleerd vanuit t RIVM/de overheid, maar tot nu toe nog niet iig. Ik zal jullie up2date houden :)

• _Bailey_
  • Niet online
IC Maasstad opname stop om mogelijke besmetting.

Het Maasstad Ziekenhuis neemt uit voorzorg tijdelijk geen nieuwe patiënten op op de afdeling Intensive Care (IC). Aanleiding is het verblijf van een patiënt op de Intensive Care die bij de eerste test op het coronavirus positief getest is

bron: https://nos.nl/liveblog/2...n-gorinchem-negatief.html

[ Voor 98% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 09:26 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:43
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:24:
IC Maasstad Maastricht opname stop om mogelijke besmetting.

Het Maasstad Ziekenhuis neemt uit voorzorg tijdelijk geen nieuwe patiënten op op de afdeling Intensive Care (IC). Aanleiding is het verblijf van een patiënt op de Intensive Care die bij de eerste test op het coronavirus positief getest is

bron: https://nos.nl/liveblog/2...n-gorinchem-negatief.html
Maasstad Ziekenhuis is in Rotterdam, niet Maastricht.

In Maastricht zit het AZM/MUMC

• _Bailey_
  • Niet online
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:26:
[...]

excuus. Aangepast

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:47

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Toen ik via collega's hoorde dat het Carnaval was, kreeg ik al mijn vraagtekens of ze dit wel door lieten gaan vanwege het Coronavirus. Tot mijn grote verbazing ging het feest gewoon door, terwijl een F1 race, MotoGp of andere evenementen afgelast worden.

Nu ziet het er sinds gisteren naar uit dat mensen die Carnaval hebben gevierd besmet zijn en met anderen in contact zijn geweest, hadden we dit niet kunnen voorkomen door voor een keer dit groot drankfeest te annuleren? :X

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• DennusB
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Net na 45 minuten iemand aan de lijn en de situatie voorgelegd. Ze adviseren op dit moment om gewoon te gaan (als je graag wil) en wel een beetje op te letten voor hoestende/niesende mensen en wat vaker je handen te wassen. Ze geven aan dat er nog geen beleid is om dit soort dingen te schrappen omdat er nog geen echte lokale NL haarden zijn op dit moment en bijna iedereen het via reizen heeft opgelopen.

Dus, ik hou t nieuws maar ff goed in de gaten voor Vrijdag!

• R.van.M
  • Laatst online: 23:04
G_Dragon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:28:
Toen ik via collega's hoorde dat het Carnaval was, kreeg ik al mijn vraagtekens of ze dit wel door lieten gaan vanwege het Coronavirus. Tot mijn grote verbazing ging het feest gewoon door, terwijl een F1 race, MotoGp of andere evenementen afgelast worden.

Nu ziet het er sinds gisteren naar uit dat mensen die Carnaval hebben gevierd besmet zijn en met anderen in contact zijn geweest, hadden we dit niet kunnen voorkomen door voor een keer dit groot drankfeest te annuleren? :X
Het is niet 1 evenement he, maar heel veel verschillende grote en kleine evenementen gelijktijdig in heel zuid Nederland

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hoewel ik snap dat we dit virus op de voet volgen, snap ik de enorme massa hysterie niet. Sidenote: qua ziekenhuis capaciteit etc wel, maar laten we wel wezen, het aantal besmettingen vs. doden is niet schrikbarend hoog. Er genezen veel meer mensen dan dat er doodgaan, maar toch leeft iedereen in angst. Dit mede gevoed door de media.

Ik heb zitten facepalmen bij de enorme hoeveelheid domme vragen die er vorige week werden gesteld door de journalisten.

Angst regeert maar weer eens. Je krijgt het of je krijgt het niet en de kans dat je het overleeft is groter dan dat je er aan doodgaat. Mensen die tot op heden overleden zijn ouderen en zwakkeren. Net als bij de normale griep.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• _Bailey_
  • Niet online
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:30:
[...]

Net na 45 minuten iemand aan de lijn en de situatie voorgelegd. Ze adviseren op dit moment om gewoon te gaan (als je graag wil) en wel een beetje op te letten voor hoestende/niesende mensen en wat vaker je handen te wassen. Ze geven aan dat er nog geen beleid is om dit soort dingen te schrappen omdat er nog geen echte lokale NL haarden zijn op dit moment en bijna iedereen het via reizen heeft opgelopen.

Dus, ik hou t nieuws maar ff goed in de gaten voor Vrijdag!
heb al 3x een dance festival in de RAI gehad.

de toiletten zijn daar aan het einde van de avond/begin nacht bizar ranzig. Anyway, als je gaat; enjoy! (goeie line up dit jaar)

• DennusB
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:32:
[...]

heb al 3x een dance festival in de RAI gehad.

de toiletten zijn daar aan het einde van de avond/begin nacht bizar ranzig. Anyway, als je gaat; enjoy! (goeie line up dit jaar)
Ja, maar heb van de week ook al contact gehad met DLDK organisatie zelf, ze zorgen voor veel meer zeep, meer schoonmaak-sessies en disinfectant. Dus hoop dat dat nu wat beter is!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
G_Dragon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:28:

Geluk bij een ongeluk: Veel carnavalsoptochten waren afgelast door de harde wind/code oranje op zondag. Niet alle Brabanders zijn even fanatieke carnavalsvierders. De meesten gaan de optocht kijken, en dan weer naar huis.

Veel van die optochten gaan nog wel ingehaald worden in het komend weekend of met halfvasten (22 maart).

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• R.van.M
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Wederom doordat er niet werd aangeraden mensen te testen die niet uit een risico gebied komen.
De patiënt is zaterdag overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Er was tot en met vrijdag geen aanleiding om de patiënt te testen, omdat dit toen nog niet werd voorgeschreven door het RIVM, schrijft het ziekenhuis.
Ik blijf het zeer vreemd vinden dat de mensen die op de IC kwamen met een (plotselinge) longziekte niet getest werden. We hebben het hier over een handvol gevallen en inmiddels al de tweede persoon die vervolgens enige tijd tussen andere zeer zieke patienten ligt en de mogelijkheid heeft om deze zieke personen te besmetten. Ik vind dit grenzen aan nalatigheid

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-12-2025
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Ja, maar heb van de week ook al contact gehad met DLDK organisatie zelf, ze zorgen voor veel meer zeep, meer schoonmaak-sessies en disinfectant. Dus hoop dat dat nu wat beter is!
Zaterdag in de RAI geweest voor de Huishoudbeurs (I know I know, ik ben meegegaan als pakezel :+ ).

Maar de toiletten waren heel schoon (waarschijnlijk een voordeel van een man zijn op een event waar 90% vrouwen op af komen). Maar er was meer dan voldoende zeep en disinfectant op de toiletten. Ook hingen aan de muur overal disinfectant waar je even snel je handen kunt schoonmaken.

• _Bailey_
  • Niet online
Naboo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:31:
maar toch leeft iedereen in angst.
dit is vanzelfsprekend niets meer dan een onderbuikgevoel / aanname.

Er zijn ook mensen die gewoon bezorgd zijn. Om bijvoorbeel hun (groot)ouders.
Voor de normale griep is er een vaccin, voor dit virus niet.
Verder heeft WHO al meerdere keren aangegeven dat er nog veel onduidelijk is over dit nieuwe virus.

[ Voor 21% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 09:42 ]

• R.van.M
Hoewel ik snap dat we dit virus op de voet volgen, snap ik de enorme massa hysterie niet. Sidenote: qua ziekenhuis capaciteit etc wel, maar laten we wel wezen, het aantal besmettingen vs. doden is niet schrikbarend hoog. Er genezen veel meer mensen dan dat er doodgaan, maar toch leeft iedereen in angst. Dit mede gevoed door de media.[..]
Zelfs als we de veel hogere mortality rate buiten beschouwing laten is het risico vooral dat grote groepen mensen gelijktijdig ziek raken.

Hierdoor kunnen bedrijven niet meer goed functioneren. Stel je voor dat bij een aantal grote distributie centra van eten opeens een deel van het personeel ziek is (en het distrubitie centrum uit voorzorg gesloten moet worden). Dit soort effecten heb je in alle bedrijfstakken

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Hoewel ik snap dat we dit virus op de voet volgen, snap ik de enorme massa hysterie niet. Sidenote: qua ziekenhuis capaciteit etc wel, maar laten we wel wezen, het aantal besmettingen vs. doden is niet schrikbarend hoog. Er genezen veel meer mensen dan dat er doodgaan, maar toch leeft iedereen in angst. Dit mede gevoed door de media.

Ik heb zitten facepalmen bij de enorme hoeveelheid domme vragen die er vorige week werden gesteld door de journalisten.

Angst regeert maar weer eens. Je krijgt het of je krijgt het niet en de kans dat je het overleefd is groter dan dat je er aan doodgaat. Mensen die tot op heden overleden zijn ouderen en zwakkeren. Net als bij de normale griep.
Tot zover bekend ligt de verhouding genezen/overlijden op 93/7. Dat vind ik een behoorlijk percentage wat sterft.

Ik ben zeker op de hoogte dat dit kan afnemen door betere zorg. Of dat de cijfers van het aantal overleden mensen nauwkeuriger is dan van het aantal besmettingen, waardoor de daadwerkelijke verhouding wat anders zal liggen. Maar om nou te zeggen dat het allemaal wel meevalt vind ik nogal bagitaliserend.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Basekid
Vandaag is hier in Maastricht de universiteit weer begonnen na een week carnaval.

Dat betekent een hele rits aan buitenlandse studenten (53% van de studenten zijn niet-NL), en een groot aantal carnavalvierderende stafleden, dus ben benieuwd....

[ Voor 11% gewijzigd door Basekid op 02-03-2020 09:45 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:04
aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Tot zover bekend ligt de verhouding genezen/overlijden op 93/7. Dat vind ik een behoorlijk percentage wat sterft.

Ik ben zeker op de hoogte dat dit kan afnemen door betere zorg. Of dat de cijfers van het aantal overleden mensen nauwkeuriger is dan van het aantal besmettingen, waardoor de daadwerkelijke verhouding wat anders zal liggen. Maar om nou te zeggen dat het allemaal wel meevalt vind ik nogal bagitaliserend.
De komende dagen/weken zullen ook meer casussen (in de wereld) worden geëvalueerd, hopelijk komen daar snel een paar goede behandelmethodes uit. Momenteel wordt er in de VS geklaagd dat het CDC té weinig communiceert over succesvol ingezette behandelmethoden.
https://edition.cnn.com/2...t-research-cdc/index.html

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Hoor net van een vriend dat heel DSM research thuis moet werken, 400 man.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Whuzz

Dodgeball!

Bij mijn partner op werk moest al iedereen die uit China (en aanverwanten) terug kwam 21 dagen thuisblijven, daar was Italië ook al aan toegevoegd en nu ook Oostenrijk.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• R.van.M
De_Bastaard schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:50:
Hoor net van een vriend dat heel DSM research thuis moet werken, 400 man.
Mijn broer werkt op accountancy bij DSM, ook thuis werken, dus denk dat het nog wel wat meer is dan de 400 man

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Whuzz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:53:
Bij mijn partner op werk moest al iedereen die uit China (en aanverwanten) terug kwam 21 dagen thuisblijven, daar was Italië ook al aan toegevoegd en nu ook Oostenrijk.
*knip* Stemmingmakerij laten we achterwege

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2020 11:27 ]

| live and give like no one else |

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:25
Mijn werkgever geeft aan als je luchtwegklachten hebt, blijf preventief thuis en contact de huisarts.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

3x3 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Mooi dat bedrijven wel de maatregelen nemen die de overheid na laat.
De overheid heeft dat veel liever want dan kan die niet verantwoordelijk worden gehouden voor welk gevolg dan ook van evt. door hun gegeven richtlijnen. Men vindt verantwoordelijkheid een vies woord en wil daar zo min mogelijk van dragen. Vandaar dat heel veel verantwoordelijkheden zijn weggeschoven van die centrale overheid. Of naar 'boven', naar 'Europa', of naar beneden naar de gemeenten, of men heeft het afgestoten naar 'de markt'.

Hierdoor is het allemaal gewoonlijk slechter en duurder geworden.

Vreselijk beleid. Ik wil een centrale overheid die wel zijn verantwoordelijkheden durft te nemen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Ik snap deze opmerking niet zo goed. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die bedrijven meer verstand hebben van virussen, meer onderzoek hebben gedaan, meer afstemming hebben met WHO en ziekenhuizen dan bijvoorbeeld het RIVM.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Ik snap deze opmerking niet zo goed. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die bedrijven meer verstand hebben van virussen, meer onderzoek hebben gedaan, meer afstemming hebben met WHO en ziekenhuizen dan bijvoorbeeld het RIVM.
Wellicht dat bedrijven meer informatiebronnen gebruiken dan alleen het RIVM?

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:44:
Vandaag is hier in Maastricht de universiteit weer begonnen na een week carnaval.

Dat betekent een hele rits aan buitenlandse studenten (53% van de studenten zijn niet-NL), en een groot aantal carnavalvierderende stafleden, dus ben benieuwd....
Hetzelfde hier op Tilburg University, alhoewel de colleges vorige week woensdag al begonnen zijn. Een paar honderd studenten, die vanuit alle hoeken van de wereld komen of op vakantie/paar dagen in het buitenland zijn geweest of gewoon in Tilburg carnaval hebben gevierd, in één ruimte schouder aan schouder in de collegebankjes. Ik moet zeggen dat ik daar toch niet met een lekker gevoel tussen ga zitten.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Whuzz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:09:
[...]

Wellicht dat bedrijven meer informatiebronnen gebruiken dan alleen het RIVM?
Dan gaat hetzelfde op: waarom kan een bedrijf beter de betrouwbaarheid en waarde van een bron inschatten dan het RIVM?

Niet dat ik per se er op tegen ben dat bedrijven iets meer doen dan per se nodig is (meer en betere schoonmaak, iets terughoudender zijn in naar het werk komen bij klachten, misschien wat meer thuiswerk), maar het gaat mij vooral om het feit dat dat weer gebruikt wordt om de overheid een sneer te geven...

• _Bailey_
  • Niet online
zo lang je elke persoon uit bijvoorbeeld Wuhan, Lombardije, en Zuid Korea zonder enige vorm van screening het land in laat komen, is de kans op meer verspreiding vanzelfsprekend vele malen groter.

of het nut heeft om screening toe te passen, daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe groot is de daadwerkelijke behoefte om verspreiding van het virus in te dammen / af te remmen?

Feit blijft dus wel gewoon dat je op dit moment de kans op verspreiding alleen maar groter aan het maken bent.

• Ernemmer
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Dan gaat hetzelfde op: waarom kan een bedrijf beter de betrouwbaarheid en waarde van een bron inschatten dan het RIVM?

Niet dat ik per se er op tegen ben dat bedrijven iets meer doen dan per se nodig is (meer en betere schoonmaak, iets terughoudender zijn in naar het werk komen bij klachten, misschien wat meer thuiswerk), maar het gaat mij vooral om het feit dat dat weer gebruikt wordt om de overheid een sneer te geven...
We houden niet van stemmingsmakerij. Dit is een ZT-topic, behave

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 02-03-2020 11:01 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

-ION- schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Hetzelfde hier op Tilburg University, alhoewel de colleges vorige week woensdag al begonnen zijn. Een paar honderd studenten, die vanuit alle hoeken van de wereld komen of op vakantie/paar dagen in het buitenland zijn geweest of gewoon in Tilburg carnaval hebben gevierd, in één ruimte schouder aan schouder in de collegebankjes. Ik moet zeggen dat ik daar toch niet met een lekker gevoel tussen ga zitten.
Niet alleen komen je mede studenten van heiden en ver, en zitten ze schouder aan schouder in elkaars nek te kuchen. De meesten zullen ook nog eens via de meest onhygiënische manier van reizen (met het OV) naar college gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door 3x3 op 02-03-2020 10:17 ]

| live and give like no one else |

• Cobb
Ik vraag mij af waarom opnieuw nu een tweede ziekenhuis heeft nagelaten tijdig te testen op het virus?
Is dat omdat het RIVM aangeeft dat niet nodig te vinden (omdat geen risico gebied/contact) en dat vervolgens de kosten voor een test in dat niet door zorgverzekeraars worden vergoed?

https://www.nu.nl/coronav...-test-op-coronavirus.html

[ Voor 16% gewijzigd door Cobb op 02-03-2020 10:18 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Ernemmer
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:16:
Ik vraag mij af waarom opnieuw nu een tweede ziekenhuis heeft nagelaten tijdig te testen op het virus?
Is dat omdat het RIVM aangeeft dat niet nodig te vinden (omdat geen risico gebied/contact) en dat vervolgens de kosten voor een test in dat niet door zorgverzekeraars worden vergoed?
Dat was wel de reactie van het ziekenhuis inderdaad.

• Cobb
@fable waar is die reactie terug te vinden? Veel nieuws outlets lijken daar overheen te stappen...

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12-2025
Bedrijf waar ik werk is iig 2 dagen dicht omdat er iemand positief is getest op Coronavirus. Kijken hoe dit verder gaat de komende dagen

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Dat was wel de reactie van het ziekenhuis inderdaad.
Wat was de reactie precies?

1 - Was volgens RIVM niet nodig, dus niet getest

of

2- Was volgens RIVM niet nodig, maar wij vonden van wel. Vanuit een kostenoogpunt hebben we het toen niet gedaan

Daar zit nogal wat verschil in, toch?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
spookz0r schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:19:
Bedrijf waar ik werk is iig 2 dagen dicht omdat er iemand positief is getest op Coronavirus. Kijken hoe dit verder gaat de komende dagen
En waar is dat bedrijf?

Bij ons is vanochtend ieder geval rond gemaild: luchtwegklachten? Thuis blijven.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

-ION- schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Hoe moeilijk kan het tegenwoordig zijn om die colleges te streamen zodat studenten ervoor zouden kunnen kiezen om die thuis te volgen? Vragen stellen kan evt. via mail en chatapps.

Gebeurt dat niet al? Zo nee dan mag men daar wel eens mee beginnen.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-12-2025
vinom schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:20:
[...]

En waar is dat bedrijf?

Bij ons is vanochtend ieder geval rond gemaild: luchtwegklachten? Thuis blijven.
Nike HQ in Hilversum

• -ION-
Telegraaf: Stop met het ontsmetten van je bureau en je handen! 8)7

Normaal snap ik dit bericht wel, maar nu is dit het slechtste advies dat je kan geven, echt ongelofelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door -ION- op 02-03-2020 10:21 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

En waar is dat bedrijf?

Blijf dat wel een lastige omschrijving vinden ook.
Ik ben al een paar weken 'verkouden'. Voel me verder prima, maar hoest en nies wel wat.

@-ION- je punt is wat? In algemene zin is het ook niet goed voor je weerstand om te schoon te zijn. Dat verhaal wordt iets anders als er daadwerkelijk een (nieuw) virus verschijnt.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2020 10:24 ]

• Cobb
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:19:
[...]

of

2- Was volgens RIVM niet nodig, maar wij vonden van wel. Vanuit een kostenoogpunt hebben we het toen niet gedaan

Ik heb het gevonden.

De patiënt verbleef van 22 februari tot en met 29 februari op de IC van het Maasstad Ziekenhuis. De patiënt is zaterdag 29 februari overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Volgens het geldende RIVM-protocol tot en met vrijdag 28 februari was er geen aanleiding om deze patiënt te testen. De tijdelijke opnamestop op de afdeling IC is ingesteld om beter in kaart te kunnen brengen wat de maatregelen moeten zijn in afwachting van het landelijk outbreak management team (OMT).

https://www.maasstadzieke...care-maasstad-ziekenhuis/

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40
[...]

En waar is dat bedrijf?

Ja zelfde hier. Griep klachten ? Kom vooral niet en check of je max. 2 weken thuis kan werken.

Ook bezoekers uit de bekende landen/gebieden willen we ff niet binnen hebben. Ook bv. als je als chinees deze maandag begint met je nieuwe job en je komt direct uit China vliegen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• honey
  • Laatst online: 17-12-2025
hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:29:
[...]

Blijkbaar een kwestie van capaciteit, zie ook de beschrijving van @honey hierboven.
Nee, dat staat er niet. Zorgvuldige afweging maken.

Het organisatorisch deel is geen reden om niet te testen. Vakanties en vrije dagen worden desnoods afgelast.
Het is meer een illustratie dat 'even testen' in de praktijk minder gemakkelijk is dan gesuggereerd.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Blijf dat wel een lastige omschrijving vinden ook.
Ik ben al een paar weken 'verkouden'. Voel me verder prima, maar hoest en nies wel wat.
Mee eens. Ik heb sinds zaterdag echt een zware verkoudheid te pakken, en vandaag is sowieso mijn thuiswerkdag, maar ik leg het aan mijn manager voor. Coronavirus of niet, je wilt ook niemand opzadelen met dezelfde verkoudheid die ik nu heb.

• Ernemmer
  • Niet online
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:19:
[...]

of

De patiënt verbleef van 22 februari tot en met zaterdag op de IC van het Maasstad Ziekenhuis. De patiënt is zaterdag overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Er was tot en met vrijdag geen aanleiding om de patiënt te testen, omdat dit toen nog niet werd voorgeschreven door het RIVM, schrijft het ziekenhuis
https://nos.nl/liveblog/2...ige-opleving-beurzen.html
iets naar beneden scrollen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 10:24 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
vinom schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Mee eens. Ik heb sinds zaterdag echt een zware verkoudheid te pakken, en vandaag is sowieso mijn thuiswerkdag, maar ik leg het aan mijn manager voor. Coronavirus of niet, je wilt ook niemand opzadelen met dezelfde verkoudheid die ik nu heb.
Ik heb ook sinds zaterdag een flinke verkoudheid te pakken maar ben gewoon aan het werk, als systeembeheerder is thuiswerken nogal lastig als er collega's op het kantoor zijn. Verder beschouw ik deze klachten totaal niet als een corona geval 8)7

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
loekf2 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Ja zelfde hier. Griep klachten ? Kom vooral niet en check of je max. 2 weken thuis kan werken.

Ook bezoekers uit de bekende landen/gebieden willen we ff niet binnen hebben. Ook bv. als je als chinees deze maandag begint met je nieuwe job en je komt direct uit China vliegen.
The same here.

Thuisblijven/werken bij klachten, niet mogen reizen naar risico gebieden, bezoekers worden gescreend en eventueel geweigerd wanneer ze in risico gebieden zijn geweest.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:40
Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb het gevonden.

De patiënt verbleef van 22 februari tot en met 29 februari op de IC van het Maasstad Ziekenhuis. De patiënt is zaterdag 29 februari overgebracht naar het Erasmus MC in Rotterdam. Volgens het geldende RIVM-protocol tot en met vrijdag 28 februari was er geen aanleiding om deze patiënt te testen. De tijdelijke opnamestop op de afdeling IC is ingesteld om beter in kaart te kunnen brengen wat de maatregelen moeten zijn in afwachting van het landelijk outbreak management team (OMT).

https://www.maasstadzieke...care-maasstad-ziekenhuis/
Ik blijf het een mega F-U van het RIVM vinden dat ze patienten bij opname in ziekenhuizen niet standaard checken. Dacht trouwens ook dat zo'n test snel was. Lijkt hier in Nederland 24 uur te duren en alleen door bepaalde laboratoriums gedaan te worden, bv. in Radboud UMC.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• _Bailey_
  • Niet online
hier een 'duidelijke' Q&A van de Rijksoverheid voor werknemers en werkgevers omtrent Corona:

https://www.rijksoverheid...m_content=virusinomgeving

Ben ik verplicht naar werk te komen als ik denk dat ik wellicht corona heb?
Als u denkt dat u wellicht corona hebt, ga niet naar uw werk. Voor meer informatie over wat u kunt doen, kijk op rivm.nl.

gemiddelde Nederlander: ''ah joh, ik hoest een beetje, matig verkouden...maar ga gewoon naar werk, anders baas in de zeik''

[ Voor 36% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 10:29 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:15:
[...]

Omdat het RIVM met allemaal haantjes in de politiek zit, die ze allemaal wat influisteren en tevreden moeten houden.

Een bedrijf denkt aan hun winst en continuïteit en dan is het gewoon beter om geen grote groepen mensen bij elkaar te brengen.
Sinds we hebben mogen vernemen dat de overheid geprobeerd heeft de rapporten van het WODC te manipuleren is het niet verwonderlijk dat we wat argwanender zijn geworden over uitspraken van adviesorganen van de overheid. Dat heeft men zelf veroorzaakt.

https://www.nrc.nl/nieuws...oter-dan-gedacht-a3650807

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:12
Intussen 3e besmetting in België. Brusselse man die terugkwam vanuit Italië. Zit nu in thuis quarantaine.

• JeroenNietDoen
Op deze manier gaat het wel rap de beschikbare ziekenhuizen. Het RIVM moet nu toch ook wel beseffen dat ze, in ieder geval voor ziekenhuizen, de drempelvoorwaarde moeten aanpassen puur om te voorkomen dat we straks niet met meerdere ziekenhuizen zitten die geen patienten meer aannemen wanneer het wel nodig is.

• -ION-
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:21:
[...]
@-ION- je punt is wat? In algemene zin is het ook niet goed voor je weerstand om te schoon te zijn. Dat verhaal wordt iets anders als er daadwerkelijk een (nieuw) virus verschijnt.
Het punt is dat je dit soort berichten de deur niet uit moet doen wanneer er een gigantische coronavirus uitbraak aan het voltrekken is. Het is nu juist belangrijk om je handen te ontsmetten en zeker op flexplekken/gedeelde plekken moeten toetsenborden en muizen ontsmet worden om verspreiding te voorkomen.

Verwijderd

sjorremans schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:24:
[...]

The same here.

Thuisblijven/werken bij klachten, niet mogen reizen naar risico gebieden, bezoekers worden gescreend en eventueel geweigerd wanneer ze in risico gebieden zijn geweest.
Ik loop al ruim twee weken te snotteren, maar omdat ik twee weken geleden in Oostenrijk aan het skiën was doen sommige mensen u ineens alsof ik melaats ben... Gelukkig zijn ze op mijn werk iets nuchterder.

Wel zitten wij in een pand waar het internationale publiek af en aan loopt en de hygiene soms wat te wensen overlaat. Vrijwel al ons werk kan ook vanaf huis worden gedaan, dus daar wordt wel over gesproken.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Hier net 2 mensen naar huis gegaan.

Een persoon via 1 tussenpersoon contact met een besmettingsgeval (tussenpersoon wordt nu getest) en een persoon omdat deze aan het snotteren is.

Denk dat veel bedrijven en collega’s nu geen risico gaan nemen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:00
-ION- schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:29:
[...]

Het punt is dat je dit soort berichten de deur niet uit moet doen wanneer er een gigantische coronavirus uitbraak aan het voltrekken is. Het is nu juist belangrijk om je handen te ontsmetten en zeker op flexplekken/gedeelde plekken moeten toetsenborden en muizen ontsmet worden om verspreiding te voorkomen.
Kun je hier een bron van geven?

Probleem is namelijk dat zo ongeveer niemand weet hoe je een ontsmetting kunt uitvoeren.
Ik ben er al eerder op gewezen dat mijn medische EN1500 gecertificeerd desinfectie middel geen expliciete bescherming geeft tegen een virale besmetting. Het is bedoeld ter preventie tegen bacteriele infectie, bijvoorbeeld.

Dus én je moet de juiste spullen in huis hebben én je moet deze al juist toepassen. Dus als je denkt dat je bureau vrij van virussen als je deze met je ontsmettingsdoekjes tegen bacterien hebt behandeld dan zit je er waarschijnlijk ook nog naast.

De kans overigens dat een virus lang overleeft op je bureau buiten een warm druppeltje vocht is overigens niet heel groot.
Coronavirussen verspreiden zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kunnen ze niet goed overleven. Zeker niet op karton, verpakkingsmateriaal of andere spullen. Andere coronavirussen verspreiden zich niet op deze manier en we hebben geen reden om aan te nemen dat dit voor dit nieuwe coronavirus (COVID-19) anders is.
Bron.

Dus SVP voor iedereen: als je iets roept ONDERBOUW het dan. Ben dat gespeculeer meer dan zat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Simpel voorbeeld; het bedrijf waar mijn partner werkt is Chinees/Amerikaans met afdelingen over de hele wereld. Die krijgen dus informatie van het RIVM in NL, maar ook van zowat alle ándere rijksdiensten uit andere landen. En die zeggen nu eenmaal gemiddeld gesproken wat anders dan het RIVM. (zijn vaak een stuk "agressiever" in hun aanpak)

En dan moet een bedrijf dus kiezen als ze globale maatregelen gaan nemen. Zo'n bedrijf maakt geen maatregelen voor alleen NL, maar pakt het globaal aan. En dan kiezen ze kennelijk niet om de lijn van het RIVM te volgen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:28:
Op deze manier gaat het wel rap de beschikbare ziekenhuizen. Het RIVM moet nu toch ook wel beseffen dat ze, in ieder geval voor ziekenhuizen, de drempelvoorwaarde moeten aanpassen puur om te voorkomen dat we straks niet met meerdere ziekenhuizen zitten die geen patienten meer aannemen wanneer het wel nodig is.
Heeft het RIVM niet al laten weten dat de voorwaarden niet van toepassing zijn op ziekenhuizen?

NOS artikel:
Het RIVM zegt overigens dat zo'n protocol specifiek voor ziekenhuizen niet bestaat, maar dat het aan ziekenhuizen is om te besluiten al dan niet op corona te testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Helixes op 02-03-2020 10:41 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• honey
  • Laatst online: 17-12-2025
Helixes schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Heeft het RIVM niet al laten weten dat de voorwaarden niet van toepassing zijn op ziekenhuizen?

NOS artikel:

[...]
Dat is al sinds 1 februari zo. Beleid om te testen was voor ziekenhuizen al laagdrempeliger.

• -ION-
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Probleem is namelijk dat zo ongeveer niemand weet hoe je een ontsmetting kunt uitvoeren.
Ik ben er al eerder op gewezen dat mijn medische EN1500 gecertificeerd desinfectie middel geen expliciete bescherming geeft tegen een virale besmetting. Het is bedoeld ter preventie tegen bacteriele infectie, bijvoorbeeld.
Desinfectiemiddelen zijn eerder effectief gebleken tegen andere coronavirussen.
Bovendien lezen mensen in 'desinfecteer je handen niet zo vaak', 'was je handen niet zo vaak'. Terwijl dat nou juist wordt aangeraden tegen het coronavirus
Bron.

Dus SVP voor iedereen: als je iets roept ONDERBOUW het dan. Ben dat gespeculeer meer dan zat.
RIVM heeft de afgelopen tijd wel meer onzin verkocht en lijkt meer bezig te zijn met paniek te voorkomen dan daadwerkelijk correcte informatie te verschaffen.
Onderzoek naar eerdere coronavirussen wijst uit dat dit soort virussen tussen 2 uur en 9 dagen buiten het lichaam kan overleven. Een besmet liftknopje indrukken en vervolgens even in je oog vegen is geen buitengewoon scenario.

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

mugenmarco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:24:
[...]

Ik heb ook sinds zaterdag een flinke verkoudheid te pakken maar ben gewoon aan het werk, als systeembeheerder is thuiswerken nogal lastig als er collega's op het kantoor zijn. Verder beschouw ik deze klachten totaal niet als een corona geval 8)7
huh Systeembeheer en niet remote kunnen werken?

Bij mij is het contingency plan als Corona het bedrijf raakt dan werkt men thuis en bij de klanten wordt in het uiterste geval een 3rd party leverancier aangesproken om de hardware te plaatsen en de config doen wij wel van afstand.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
crzyhiphopazn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:45:
[...]

huh Systeembeheer en niet remote kunnen werken?

Bij mij is het contingency plan als Corona het bedrijf raakt dan werkt men thuis en bij de klanten wordt in het uiterste geval een 3rd party leverancier aangesproken om de hardware te plaatsen en de config doen wij wel van afstand.
Er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet op afstand kan doen. Ik beheer niet alleen de servers en ik geef niet alleen support voor werknemers maar ook voor onderwijs, ik hou het nieuws en de maatregelingen in de gaten maar als het bedrijf er niks over meld ga ik gewoon werken......

• oZy
  • Registratie: Juli 2001

oZy

Dus én je moet de juiste spullen in huis hebben én je moet deze al juist toepassen. Dus als je denkt dat je bureau vrij van virussen als je deze met je ontsmettingsdoekjes tegen bacterien hebt behandeld dan zit je er waarschijnlijk ook nog naast.

De kans overigens dat een virus lang overleeft op je bureau buiten een warm druppeltje vocht is overigens niet heel groot.

Bron.

Amen _/-\o_

Sterker nog: al die desinfecteermiddel dispensers die nu (goedbedoeld) geplaatst worden op beurzen en in winkels creëren alleen maar schijnveiligheid. Even drie seconden desinfecteren met 2 druppels via een apparaat wat continu door anderen betast wordt en vervolgens denken "zo nu kan ik veilig mijn neus uitbaggeren in mijn ogen wrijven" is niet echt bevorderlijk voor het beperken van de corona uitbraak..

• _Bailey_
  • Niet online
Het elfde Nederlandse besmettingsgeval is bekendgemaakt. Het gaat om de broer van de man in Loon op Zand, die als eerste besmette Nederlander opdook, bevestigt de burgemeester Hanne van Aart geruchten van gisteren in een video bij het AD. Het is de vierde patiënt in Loon op Zand.

bron: https://nos.nl/liveblog/2...ige-opleving-beurzen.html

[ Voor 16% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 10:49 ]

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

mugenmarco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet op afstand kan doen. Ik beheer niet alleen de servers en ik geef niet alleen support voor werknemers maar ook voor onderwijs, ik hou het nieuws en de maatregelingen in de gaten maar als het bedrijf er niks over meld ga ik gewoon werken......
Ahaaa scholen dan snap ik het.
Dat is wel een lastig geval ja.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

honey schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Dat is al sinds 1 februari zo. Beleid om te testen was voor ziekenhuizen al laagdrempeliger.
Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 52% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:37 ]

ICE ICE Baby

• Basekid
Dan moet iedereen die met een hoestje en een kuchje langsgaat bij de huisarts/ziekenhuis getest worden. Afgelopen week bezochten 50 op de 100.000 mensen de huisarts ivm griep. Dat is dus 8500 per week. Lijkt me nogal ontestbaar....

Dan kakt je gezondheidssysteem sws in.

[ Voor 40% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:37 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ga er dan niet verder op in, maak een TR aan aub

[ Voor 48% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2020 13:32 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
[...]

Tja fijn voor de witteboorden, maar de rest moet gewoon naar het werk (voorzover vanwege vertraagde levering uit China niet met deeltijd-ww). Je zal maar in een supermarkt in Tilburg werken of NS conducteur zijn.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:58:
[...]

Dan moet iedereen die met een hoestje en een kuchje langsgaat bij de huisarts/ziekenhuis getest worden. Afgelopen week bezochten 50 op de 100.000 mensen de huisarts ivm griep. Dat is dus 8500 per week. Lijkt me nogal ontestbaar....

Ik doel hier op IC’s en niet op huisartsen.

ICE ICE Baby

• Ernemmer
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:49:
Het elfde Nederlandse besmettingsgeval is bekendgemaakt. Het gaat om de broer van de man in Loon op Zand, die als eerste besmette Nederlander opdook, bevestigt de burgemeester Hanne van Aart geruchten van gisteren in een video bij het AD. Het is de vierde patiënt in Loon op Zand.

bron: https://nos.nl/liveblog/2...ige-opleving-beurzen.html
Heeft die uitslag dan niet heel lang geduurd ? Ik mag er toch vanuit gaan dat hij direct getest is.

• JeroenNietDoen
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:58:
[...]

Het gaat hier om mensen die vanwege de ernst van hun klachten al opgenomen waren in het ziekenhuis maar omdat ze niet aan de voorwaarde voldeden niet getest werden. Die scenario’s bedoelen we. Daardoor zitten we nu met 2 ziekenhuizen die een (gedeeltelijke) opnamestop hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 02-03-2020 11:02 ]

• _Bailey_
  • Niet online
HallonRubus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Tja fijn voor de witteboorden, maar de rest moet gewoon naar het werk (voorzover vanwege vertraagde levering uit China niet met deeltijd-ww). Je zal maar in een supermarkt in Tilburg werken of NS conducteur zijn.
of werken met passagiers bij een grote internationale luchtvaartmaatschappij ;)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Heeft die uitslag dan niet heel lang geduurd ? Ik mag er toch vanuit gaan dat hij direct getest is.
Hij was waarschijnlijk al eerder verdacht, maar pas na 2 keer positief testen ben je "officieel" besmet ziek.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:00:
Zeg....

Is er niet al heel lang duidelijk dat het best een week of soms twee kan duren voordat een besmet geval een positieve test inlevert? En, overigens, dat het om die reden bijna geen zin heeft om te testen voordat er symptomen optreden?

We gaan allicht meer horen, maar ik denk dat het wat te snel geconcludeerd is dat hij eerder niet is getest.
Ik wil geen metadiscusie houden. Maar, naast de Quote knop zit de Rapporteer knop. Als je denkt: Wat een onzinnige reactie - dan kun je die beter indrukken in een ZT topic :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 02-03-2020 13:32 . Reden: Quote aangepast ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• DennusB
  • Niet online
KLM vliegt langer niet naar de Chinese steden Chengdu, Hangzhou en Xiamen. De vluchten zijn zeker tot en met 3 mei geschrapt. Eerder was dat tot 29 maart. Voor vluchten van en naar Peking en Shanghai is de situatie vooralsnog ongewijzigd. Naar die steden wordt tot zeker 28 maart niet gevlogen.
Zo, 3 Mei... dat is toch best wel een flinke tijd! :X

• JeroenNietDoen
crzyhiphopazn schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:49:
[...]

Ahaaa scholen dan snap ik het.
Dat is wel een lastig geval ja.
Ik werk zelf op een MBO als ICTer, inderdaad is er bepaalde support die op locatie gebeurt.

Mijn MBO heeft wel afgelopen week gecommuniceerd naar werknemers, studenten en ouders om niet naar school te komen als je in de getroffen gebieden bent geweest. Wij hebben nogal wat studenten uit Brabant, die zijn nu effectief toch ook in getroffen gebied geweest 😉
Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.