[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.167 views

Bensimpel

Positieve meneer

mugenmarco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Er zijn bepaalde dingen die ik gewoon niet op afstand kan doen. Ik beheer niet alleen de servers en ik geef niet alleen support voor werknemers maar ook voor onderwijs, ik hou het nieuws en de maatregelingen in de gaten maar als het bedrijf er niks over meld ga ik gewoon werken......
Inderdaad, beetje lastig ook voor mij om back up tapes te wisselen lol, we hebben geen taperobot hier helaas. Maar inprincipe kunnen wij wel thuiswerken indien nodig. Alleen als er wat stuk gaat in de serverruimte is het wat lastig.

😆 - Denk ook eens om ;)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

oZy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Amen _/-\o_

Sterker nog: al die desinfecteermiddel dispensers die nu (goedbedoeld) geplaatst worden op beurzen en in winkels creëren alleen maar schijnveiligheid. Even drie seconden desinfecteren met 2 druppels via een apparaat wat continu door anderen betast wordt en vervolgens denken "zo nu kan ik veilig mijn neus uitbaggeren in mijn ogen wrijven" is niet echt bevorderlijk voor het beperken van de corona uitbraak..
Er is ook geen 'magic bullet' maatregel die het probleem oplost. Het draait VOLLEDIG om KANS!

Alle maatregelen reduceren op hun beurt de besmettingskans weer een beetje verder TOT je onder een verspreidingsniveau kunt komen waarbij door isolatie van de nog optredende besmettingsgevallen het virus uiteindelijk uitsterft in de populatie.

Dát is wat het doel van je beleid moet zijn. En daar zal een veelheid aan maatregelen voor nodig zijn.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Bensimpel schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Inderdaad, beetje lastig ook voor mij om back up tapes te wisselen lol, we hebben geen taperobot hier helaas. Maar inprincipe kunnen wij wel thuiswerken indien nodig. Alleen als er wat stuk gaat in de serverruimte is het wat lastig.
Als backups via de cloud gingen had je wel thuis kunnen werken mits je voor de werknemers extra laptops klaar hebt liggen just in case maar met tapes is het idd wel erg lastig ja.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 18:43
CaptJackSparrow schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Er is ook geen 'magic bullet' maatregel die het probleem oplost. Het draait VOLLEDIG om KANS!

Alle maatregelen reduceren op hun beurt de besmettingskans weer een beetje verder TOT je onder een verspreidingsniveau kunt komen waarbij door isolatie van de nog optredende gevallen het virus uiteindelijk uitsterft in de populatie.

Dát is wat het doel van je beleid moet zijn. En daar zal een veelheid aan maatregelen voor nodig zijn.
Gevaar is wel een beetje dat we geen scheinveiligheid moeten creeeren. Als mensen denken dat ze met mondmaskers en anti-bacteriele handgel veilig zijn, en daardoor bijv wel risico's nemen, dan is dat ook niet handig.

Ben het met je eens dat er wel duidelijker gecommuniceerd mag worden (spotjes van overheid bijv) over wat wel en niet helpt.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Een licht positief berichtje om de negatieve sfeer wat te doorbreken:

Succes met vitamine C tegen Covid-19
In China zijn met succes twaalf patiënten met een ernstige longontsteking door het nieuwe coronavirus (Covid-19) op de intensive care behandeld met hoge doses vitamine C per infuus. Dat melden Chinese artsen in het Tongji ziekenhuis in de stad Xi’an.

De website orthomolecular.org plaatste een verklaring van de Chinese medici. Ze stellen dat de therapie zo snel mogelijk na opname moet beginnen. „De behandeling versterkt de antivirale activiteit van het immuunsysteem en voorkomt of geneest acuut longfalen.”

Ook Koreaanse artsen verbonden aan het ziekenhuis van Daegu in Zuid-Korea melden vergelijkbare successen. „Alle patiënten en het personeel slikt hier vitamine C. Coronapatiënten met symptomen kregen 30.000 mg per infuus. Sommigen waren na twee dagen genezen”, aldus de artsen.
Bron: RD.nl

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Ik werk zelf op een MBO als ICTer, inderdaad is er bepaalde support die op locatie gebeurt.

Mijn MBO heeft wel afgelopen week gecommuniceerd naar werknemers, studenten en ouders om niet naar school te komen als je in de getroffen gebieden bent geweest. Wij hebben nogal wat studenten uit Brabant, die zijn nu effectief toch ook in getroffen gebied geweest 😉
Aiii dat is wel een beetje zuur.
ja werkplek beheer is altijd on site.
mugenmarco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Als backups via de cloud gingen had je wel thuis kunnen werken mits je voor de werknemers extra laptops klaar hebt liggen just in case maar met tapes is het idd wel erg lastig ja.
Gelukkig werk ik met backup van VM's op HDD en in de cloud.

Ik vraag mij af hoe snel het virus zich verspreid in NL.
Als die voruw van Gorinchem/Rotterdam idd naar Carnaval was en daar al besmettelijk was dan kan het snel gaan komende week.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• Pathogen
  • Registratie: April 2004

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:25:
hier een 'duidelijke' Q&A van de Rijksoverheid voor werknemers en werkgevers omtrent Corona:

https://www.rijksoverheid...m_content=virusinomgeving

Ben ik verplicht naar werk te komen als ik denk dat ik wellicht corona heb?
Als u denkt dat u wellicht corona hebt, ga niet naar uw werk. Voor meer informatie over wat u kunt doen, kijk op rivm.nl.

gemiddelde Nederlander: ''ah joh, ik hoest een beetje, matig verkouden...maar ga gewoon naar werk, anders baas in de zeik''
Gemiddelde Nederlandse baas: "Al pleur je hoestend van de trap af, geen reden om niet te komen werken! Je bent toch geen mietje?"

(of ligt dat aan mijn regio?)

Hartstikke leuk dat instanties allemaal richtlijnen instellen, maar de gemiddelde werkgever maalt daar echt niet om. Kortzichtige controledrift.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Gemiddelde Nederlandse baas: "Al pleur je hoestend van de trap af, geen reden om niet te komen werken! Je bent toch geen mietje?"

(of ligt dat aan mijn regio?)

Hartstikke leuk dat instanties allemaal richtlijnen instellen, maar de gemiddelde werkgever maalt daar echt niet om. Kortzichtige controledrift.
Als je werkgever zo reageert kan je beter op zoek gaan naar een andere baan :? :X

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mugenmarco
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:24:
[...]

Als je werkgever zo reageert kan je beter op zoek gaan naar een andere baan :? :X
Denk eerder dat het een achterliggende gedachte van de baas kan zijn. Zo van: coronavirus of niet, je bent gezond dus kom maar gewoon werken.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dutchy88 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:15:
Een licht positief berichtje om de negatieve sfeer wat te doorbreken:

Succes met vitamine C tegen Covid-19
In China zijn met succes twaalf patiënten met een ernstige longontsteking door het nieuwe coronavirus (Covid-19) op de intensive care behandeld met hoge doses vitamine C per infuus. Dat melden Chinese artsen in het Tongji ziekenhuis in de stad Xi’an.

De website orthomolecular.org plaatste een verklaring van de Chinese medici. Ze stellen dat de therapie zo snel mogelijk na opname moet beginnen. „De behandeling versterkt de antivirale activiteit van het immuunsysteem en voorkomt of geneest acuut longfalen.”

Ook Koreaanse artsen verbonden aan het ziekenhuis van Daegu in Zuid-Korea melden vergelijkbare successen. „Alle patiënten en het personeel slikt hier vitamine C. Coronapatiënten met symptomen kregen 30.000 mg per infuus. Sommigen waren na twee dagen genezen”, aldus de artsen.
Bron: RD.nl
Op de site rd.nl is daarover niets te vinden. Waarom geef je dan ook geen link?

Alhoewel Vitamine C soms zinvol kan zijn kom ik ook dit tegen:

https://www.factcheck.org...-vitamin-c-isnt-a-shield/

Ik wil het pas in overweging nemen/geloven met betere bronvermelding.

• DennusB
  • Niet online
mugenmarco schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Denk eerder dat het een achterliggende gedachte van de baas kan zijn. Zo van: coronavirus of niet, je bent gezond dus kom maar gewoon werken.
Moet ie lekker doen, als er dan iemand wel besmet blijkt zit z'n hele toko 14 dagen thuis.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 08:55
Nu ook in Zwolle een eerste mogelijke besmetting
https://www.destentor.nl/...j-personeelslid~aafd42b5/

• mugenmarco
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:29:
[...]

Moet ie lekker doen, als er dan iemand wel besmet blijkt zit z'n hele toko 14 dagen thuis.
Het probleem is idd dat bij het ontdekken van een eerste besmetting binnen een bedrijf gelijk ALLE werknemers uit voorzorg zich moeten laten nakijken, dus het bedrijf kan dan dicht.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:52

de Peer

under peer review

CaptJackSparrow schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze het direct weer van de site gehaald toen bleek dat het onzin was.

• Dutchy88
[...]

de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze het direct weer van de site gehaald toen bleek dat het onzin was.
Kom op, dat is wel heel kort door de bocht.

Live blog niet gelezen waarschijnlijk? https://www.rd.nl/l/Liveblog/25022020%20Coronavirus
Bron staat ook nog eens duidelijk in het bericht ;) 8)7 .

Eerste hit op deze site: http://www.orthomolecular.org/resources/omns/v16n15.shtml

[ Voor 16% gewijzigd door Dutchy88 op 02-03-2020 11:37 ]

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2025
Zojuist een post gelezen (vertaald) waarin wordt uitgelegd hoe COVID-19 o.a. anders is dan SARS en dit stukje staat toch wel erg haaks op wat het RIVM zegt:

However, the course of infection with Sars-CoV-2 is different, there are "remarkable clinical differences", said Drosten. According to a study of 18 patients in China, there is "an extremely large amount of virus" in the upper throat area, in contrast to sars. "The highest virus concentration in the throat swab is found at a time when the symptoms are just beginning".

More viruses in the throat than in influenza "You rarely see so much virus, not even in influenza," said Drosten. In the depths of the lung, however, as measurements of sputum samples show, sars-CoV-2 is much less frequent at the beginning of the disease course, even much less than was the case with sars. However, because the feeling of illness is triggered in the lung, where the immune cells are located and the cytokines sound the alarm, the patients become infectious long before they even notice their Covid-19 disease.

https://www.reddit.com/r/...e_of_the_best_experts_in/

Voor de mensen die vloeiend Duits kunnen lezen:
https://m.tagesspiegel.de...chenbereich/25588526.html

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
djmuggs schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Ja maar dan neemt het ziekenhuis de beslissing en zijn de kosten voor het ziekenhuis.
Verpleegster/ziekenbroeder vindt het verdacht en roept arts er bij, dat kost al aardig wat tegenwoordig.
En het ziekenhuis moet het dan weer aan raad van bestuur uitleggen waarom ze dat geld uitgegeven hebben.

Als de overheid(rivm) nu gewoon zegt iedereen met aandoening X zonder medisch verleden op dit soort aandoeningen moet getest worden.
Dan kan ziekenhuis kosten bij overheid declareren.

Het draait allemaal om geld.
Mijn ervaring is dat geld voor zorgprofessionals geen belangrijke rol speelt. Ook het bestuur zal begrijpen dat dit nu nodig is. Dus ik denk niet dat er een prikkel bestaat vanuit het bestuur om niet te testen. Er moet wel een goede indicatie zijn. Als iemand niet uit een verdacht gebied komt, ga je niet standaard testen op alles. Nu zijn er meer laboratoria die beginnen (ook geen simpel proces omdat kwaliteit gegarandeerd moet worden), maar vorige week kon het alleen nog naar het Erasmus en het RIVM.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:41
[...]

Orthomoleculaire geneeskunde. Alternatief gedoe dus. Ook wel 'natuurgeneeskunde' genoemd, niet wetenschappelijk onderbouwd.

Wel opvallend dat mensen naar dat soort dingen trekken voor positief nieuws..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01 18:48
Toch even wat relativerende cijfers om de paniekreacties (ja, het sluiten van een bedrijf of crèche is wat mij betreft een paniekreactie, net zoals de opmerking die ik in een lifeblog zag “degene die hoest blijft thuis”) wat tegenwicht te bieden.

De griepepidemie 2017/18:
900.000 geregistreerde griepgevallen, 16.000 ziekenhuisopnames vanwege de griep en een oversterfte van 9.500 personen, waarvan het overgrote deel mensen waren die al een verminderde weerstand hadden. Dit is een heel zwaar griepjaar geweest, want gemiddeld overlijden er per jaar 2000 mensen uit de risicogroepen aan de griep.
Een normaal gezonde persoon kan wel heel veel last hebben van de griep, maar de kans om te overlijden is zeer laag. Je bent een paar weken flink ziek, en dan gaat het leven weer door. Nooit leuk om ziek te zijn, maar het is onderdeel van het leven. Daar maken we ons elk jaar totaal niet druk over.
https://www.snpg.nl/wp-co...-beeld-winter-2017-18.pdf

https://www.google.nl/url...Vaw2VjOJ_j7vuxQvYGqoavBTE

En nu zet een griepvirus waar wereldwijd nog minder doden door zijn gevallen dan enkel door de griep in ons kleine Nederland de hele wereld op stelten?

[ Voor 3% gewijzigd door Philpend op 02-03-2020 11:43 ]

• TIGER1125
  • Laatst online: 31-12-2025
bloodlynx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:34:
Zojuist een post gelezen (vertaald) waarin wordt uitgelegd hoe COVID-19 o.a. anders is dan SARS en dit stukje staat toch wel erg haaks op wat het RIVM zegt:

However, the course of infection with Sars-CoV-2 is different, there are "remarkable clinical differences", said Drosten. According to a study of 18 patients in China, there is "an extremely large amount of virus" in the upper throat area, in contrast to sars. "The highest virus concentration in the throat swab is found at a time when the symptoms are just beginning".

More viruses in the throat than in influenza "You rarely see so much virus, not even in influenza," said Drosten. In the depths of the lung, however, as measurements of sputum samples show, sars-CoV-2 is much less frequent at the beginning of the disease course, even much less than was the case with sars. However, because the feeling of illness is triggered in the lung, where the immune cells are located and the cytokines sound the alarm, the patients become infectious long before they even notice their Covid-19 disease.

https://www.reddit.com/r/...e_of_the_best_experts_in/

Voor de mensen die vloeiend Duits kunnen lezen:
https://m.tagesspiegel.de...chenbereich/25588526.html
En toch stug vast blijven houden aan het beleid, geen symptomen is niet besmettelijk en behoeft niet afgezonderd te worden. Zelfs niet wanneer je in besmet gebied geweest bent... waar ondertussen toch wel een lijn ontstaat qua besmettingen.

Hoewel dit natuurlijk ook nog steeds geen smoking gun is, is er toch iets voor te zeggen om je preventieve maatregelen op te schalen?

Mogelijk flink ingrijpend maar ik blijf bij mijn standpunt van gisteren enkele 10/100 duizenden mensen tijdelijk afzonderen is toch wenselijker dan straks de maatschappij te ontwrichten door het openbare leven plat te leggen en daarmee de zorg te proberen te ontlasten.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 11:42 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Dutchy88 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:34:
[...]

[...]

Live blog niet gelezen waarschijnlijk? https://www.rd.nl/l/Liveblog/25022020%20Coronavirus

Eerste hit op deze site: http://www.orthomolecular.org/resources/omns/v16n15.shtml
Nee die bron staat er net zo onduidelijk in, als dat jij hem hier plaatst.
Jij verwijst dus naar RD.nl (zonder directe link). Vervolgens blijk dat in de live blog iets neer gezet is, wederom zonder direte link. En dan moet er dus eerst weer gegoogled worden om het te kunnen vinden.

• Dutchy88
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:39:
[...]

Nee die bron staat er net zo onduidelijk in, als dat jij hem hier plaatst.
Jij verwijst dus naar RD.nl (zonder directe link). Vervolgens blijk dat in de live blog iets neer gezet is, wederom zonder direte link. En dan moet er dus eerst weer gegoogled worden om het te kunnen vinden.
De (bron) site: orthomolecular.org wordt duidelijk in de quote aangeven. Google is nergens voor nodig. ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:43
Philpend schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:37:
Toch even wat relativerende cijfers om de paniekreacties (ja, het sluiten van een bedrijf of crèche is wat mij betreft een paniekreactie) wat tegenwicht te bieden. [...]
Dit wordt nu zo ongeveer elke pagina wel geplaatst en zowat elke pagina wordt er ook weer een tegengeluid gegeven.
Het is overigens nogal wiedes dat er minder mensen zij gestorven, omdat in de eerste twee weken er sowieso bijna niemand overlijd aan dit virus en het virus nog in opmaat is.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toch even wat relativerende cijfers om de paniekreacties (ja, het sluiten van een bedrijf of crèche is wat mij betreft een paniekreactie) wat tegenwicht te bieden.

900.000 geregistreerde griepgevallen, 16.000 ziekenhuisopnames vanwege de griep en een oversterfte van 9.500 personen, waarvan het overgrote deel mensen waren die al een verminderde weerstand hadden. Dit is een heel zwaar griepjaar geweest, want gemiddeld overlijden er per jaar 2000 mensen uit de risicogroepen aan de griep.
Een normaal gezonde persoon kan wel heel veel last hebben van de griep, maar de kans om te overlijden is zeer laag. Je bent een paar weken flink ziek, en dan gaat het leven weer door. Nooit leuk om ziek te zijn, maar het is onderdeel van het leven. Daar maken we ons elk jaar totaal niet druk over.

En nu zet een griepvirus waar wereldwijd nog minder doden door zijn gevallen dan enkel door de griep in ons kleine Nederland de hele wereld op stelten?
Dit is al een aantal keer besproken in dit topic, en het heeft geen nut om Covid-19 weg te zetten als een of ander griepje. Als je echt wilt weten waarom veel landen strenge maatregelen nemen zou je eens terug kunnen lezen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dutchy88 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:34:
[...]

[...]

Die orthomolecular site had ik ook al gevonden maar die verwijzen alleen maar naar andere artikelen op hun eigen site als 'onderbouwing'. Die lopen al enkele weken terug en dan zou ik verwachten dat het ook elders al wel gemeld zou zijn.

Dat is voor mij nog lang niet voldoende om overtuigend te zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Philpend Nieuw virus -> brede verspreiding -> ziekhuizen overbelast -> meer mensen dood dan nodig

Dat er standaard veel extra sterfgevallen zijn door de griep is niet zo relevant in die context

specs

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Toch even wat relativerende cijfers om de paniekreacties (ja, het sluiten van een bedrijf of crèche is wat mij betreft een paniekreactie) wat tegenwicht te bieden.

Grotendeels mee eens, maar je vergist je op 1 belangrijk punt:

Dit is geen griepvirus. De influenza familie is zeer bekend en weten we goed van wat we kunnen verwachten en welke maatregelen we kunnen nemen. Kijk ook naar de vaccins die de sterfte beperken door een deel van de risicogroep in te enten.

Corona daarentegen is "nieuw". Het zijn virussen die normaal gesproken bij dieren voorkomen. Er is maar zelden een strain die muteert tot een zogenaamd 'human corona virus'. Er is dan ook weinig over bekend, niemand weet wat het op de lange termijn met een mens kan doen en er zijn geen vaccins beschikbaar. Vandaar de relatieve paniek: angst voor het onbekende. Nu blijkt dat een groot deel van de mensen gewoon geneest zal de focus komen te liggen op zware gevallen erdoorheen trekken en proberen zo snel mogelijk grip op de zaak te krijgen, zodat we niet een 'nieuwe' influenza krijgen die elk seizoen terugkomt. Hierom is dus al die quarantaine/isolatie, niet zozeer uit angst voor een vreselijk virus, meer met de bedoeling het uit de wereld te helpen voor het een permanent aanwezig virus kan worden.

• TIGER1125
Toch even wat relativerende cijfers om de paniekreacties (ja, het sluiten van een bedrijf of crèche is wat mij betreft een paniekreactie, net zoals de opmerking die ik in een lifeblog zag “degene die hoest blijft thuis”) wat tegenwicht te bieden.

Zo lang het percentage sterfgevallen hoger ligt dan bij de griep, kan het toch geen kwaad om preventieve maatregelen te nemen.

Ik las gisteren dat 40% (in italië) van de besmette mensen (al dan niet acute) medische zorg nodig heeft. Als je de uitbraak nu kan indammen en kan voorkomen dat we een soort Wuhan/Hubai effect krijgen +80k besmettingen waarbij dan 40% het hele zorgstelsel min of meer plat legt moet je dat toch gewoon doen? Het gaat niet zo zeer om de sterfgevallen maar om de effecten die de samenleving gaan ontwwrichten. Je kan nu door gepast zwaardere maatregelen te nemen een Chineese situatie voorkomen.

Anders dan een militair veldhospitaal zie ik de Nederlandse overheid niet in 10 dagen een volledig "corona"hospitaal uit de grond stampen om de zorg dusdanig te kunnen opschalen.
Volgens premier Mark Rutte, in reactie op kritiek vanuit de Kamer, verlaat het kabinet bij de aanpak van het nieuwe coronavirus volledig op de deskundigheid van met name het RIVM en de GGD's. Dat betekent dat voor nu alleen gerichte maatregelen worden genomen om te voorkomen dat mensen die al besmet zijn, ook anderen kunnen aansteken.

Sommige Kamerleden willen bijvoorbeeld weten waarom in Nederland nog geen grote evenementen worden afgelast om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. ,,In dit stadium heeft dat geen zin", pareert Rutte. Het kabinet bedenkt dus niet zelf hoe het coronavirus het beste kan worden bestreden.

,,Dit vraagt om zo'n deskundige aanpak, dat je altijd moet varen op het kompas van mensen die weten hoe het zit", aldus Rutte. Of de huidige aanpak volstaat, blijft evenwel de vraag. ,,Dat weet je nooit 100 procent zeker", erkent Rutte. ,,Het kan natuurlijk zijn dat het op een gegeven moment groter wordt. Dan moet je ook weer nadere maatregelen nemen. Dat moet je per fase bekijken."
https://www.ad.nl/nieuws/...ieve-coronatest~a43f7b86/

En dus modderen we verder aan, alleen reactieve maatregelen en geen preventieve maatregelen om op voorhand al eventuele verdere besmettingen/verspreiding te voorkomen. Alleen daar waar we het weten/vermoeden gaan we op inzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 11:53 ]

• maratropa
  • Niet online
@TIGER1125 Het enige wat ik gelezen heb is dat in italie 40% in het ziekhuis kwam. Dat zijn locatie en context gebonden cijfers en zegt mogelijk ook niks over de noodzaak tot opname.

specs

• bloodlynx
TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:38:
[...]

En toch stug vast blijven houden aan het beleid, geen symptomen is niet besmettelijk en behoeft niet afgezonderd te worden. Zelfs niet wanneer je in besmet gebied geweest bent... waar ondertussen toch wel een lijn ontstaat qua besmettingen.

Hoewel dit natuurlijk ook nog steeds geen smoking gun is, is er toch iets voor te zeggen om je preventieve maatregelen op te schalen?

Mogelijk flink ingrijpend maar ik blijf bij mijn standpunt van gisteren enkele 10/100 duizenden mensen tijdelijk afzonderen is toch wenselijker dan straks de maatschappij te ontwrichten door het openbare leven plat te leggen en daarmee de zorg te proberen te ontlasten.
Nouja laten we hopen dat het RIVM dit ook leest (neem aan van wel) en het advies bij gaat stellen.

• TIGER1125
maratropa schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:51:
@TIGER1125 Het enige wat ik gelezen heb is dat in italie 40% in het ziekhuis kwam. Dat zijn locatie en context gebonden cijfers en zegt mogelijk ook niks over de noodzaak tot opname.
Klopt echter betekend het wel dat je die gevallen dus over de vloer krijgt, en iets mee moet doen. Dat zou in China zo maar om 32k mensen gaan. Zie je het al voor je in de bestaande Nederlandse ziekenhuizen? De druk die op dat moment alsmaar toeneemt.

Het virus ga je uiteindelijk toch niet buiten de deur houden, daar is de wereld ondertussen al teveel verweven voor het enige wat je kan doen is de druk ontlasten op de zorg. Dus door enkele duizenden mensen min of meer tijdelijk af te zonderen kun je daar op inspelen. Door iedereen vrolijk z'n ding te laten doen, kom je in een spiraal terecht waarbij er helemaal geen houden meer aan is.

Stel nu dat de provincie Drenthe in zijn geheel besmet raakt (hebben we het over een kleine half miljoen mensen (wikipedia), die mogelijk zorg nodig hebben) Dan kun je dat in de regio al niet meer opvangen laat staan in de rest van het land. (landelijk zo'n 37k ziekenhuis bedden in 2017) Door proportioneel, zwaar, in te grijpen en mensen uit bestaande en nieuwe risico gebieden (tijdelijk) af te zonderen kun je wel voorkomen dat het virus snel om zich heen grijpt en de zorg daar bieden waar nodig.

In dat opzicht zouden m.i. ook alle overheden nu moeten inzetten op thuiswerken. Al die Flexplekken zullen een uitbraak ook wel ten goede komen verwacht ik.

Aanvulling
Ik heb het dan dus niet over het dichttimmeren (en de samenleving direct platgooien) van kdv's/scholen/bedrijven etc. maar proportioneel, besmet personeel/leerlingen tijdelijk sluiten. Geen verdere gevallen? Weer open. In (toekomstig) risico gebied geweest de laatste 7-14 dagen? tijdelijk afzonderen. Geen symptomen? Weer aan de slag.

Maar zoals iemand al eerder terecht opmerkte, economie lijkt voor te gaan op volksgezondheid.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 12:10 ]

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 17:46
https://mobile.twitter.com/aliostad

Deze persoon verzameld informatie uit Iran over corona op zijn twitteraccount. Als het klopt dan is het veel erger dan officieel bekent. Plus dat de overheid daar niet in staat lijkt de boel te coördineren en correct te handelen.

• Philpend
  • Laatst online: 01-01 18:48
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Dit is al een aantal keer besproken in dit topic, en het heeft geen nut om Covid-19 weg te zetten als een of ander griepje. Als je echt wilt weten waarom veel landen strenge maatregelen nemen zou je eens terug kunnen lezen.
9.500 doden geeft juist aan dat ook de griep best een heftige ziekte kan zijn voor de risicogroepen. Mijn post is dan ook niets bedoeld om het coronavirus als een onschuldig virusje weg te zetten. Wat ik aanstip is dat we als samenleving prima om kunnen gaan met de jaarlijkse griepgolf, maar bij dit coronavirus gaan opeens alle paniekbellen af. Als ik naar de cijfers kijk is er geen enkele noodzaal voor die paniek, we hebben het niet over een virus als Ebola. Waarom?

• bloodlynx
Philpend schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:09:
[...]

9.500 doden geeft juist aan dat ook de griep best een heftige ziekte kan zijn voor de risicogroepen. Mijn post is dan ook niets bedoeld om het coronavirus als een onschuldig virusje weg te zetten. Wat ik aanstip is dat we als samenleving prima om kunnen gaan met de jaarlijkse griepgolf, maar bij dit coronavirus gaan opeens alle paniekbellen af. Als ik naar de cijfers kijk is er geen enkele noodzaal voor die paniek, we hebben het niet over een virus als Ebola. Waarom?
Heel simpel, we heb een vaccinatie voor het influenza virus en een behandeling als je toch besmet bent. Daarnaast is het coronavirus vele malen besmettelijker. En in China zijn er duizende extra ziekenbedden bijgebouwd en het was nog niet genoeg. Dus als we nu een luie houding aanmenem net zoals in China in het begin zijn er dadelijk ook geen bedden meer beschikbaar.
Kunnen we nu alsjeblieft ophouden over de griep?

[ Voor 11% gewijzigd door bloodlynx op 02-03-2020 12:14 ]

• Whuzz
  • Laatst online: 23-12-2025

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Hierover is inmiddels al zó veel geschreven, geblogd en gevlogd...

Waarom?
- Het is een nieuw virus met veel meer onbekenden dan de griep.
- Er is geen vaccin tegen, i.t.t. de griep
- Een significant aantal mensen heeft ziekenhuisopname nodig wegens ernstige luchtweginfecties.
- Ziekenhuizen raken daardoor overbelast
- enz enz

Zouden China en andere landen draconische maatregelen nemen die hun economie zwaar raken als ze geen zeer goede reden hadden om dat te doen? China kent de griep en gooit niet elk jaar hele steden op slot. Nu doen ze dat wel. Allemaal omdat het weinig erger is dan de griep?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Even heel kort, omdat het in de vorige pagina's al een aantal keer besproken is.

De mortaliteit ligt ruim 30x hoger dan bij griep.
Het aantal patiënten wat opgenomen moet worden ligt ook veel hoger dan bij griep.
De besmettingsgraad ligt ook een stuk hoger dan bij griep.

Conclusie, als we hetzelfde handelen als bij griep; (wat we gelukkig niet doen)
- Meer mensen krijgen het
- Veel hogere druk op het zorgstelsel
- Veel meer doden.

En dan hebben we het in NL nog goed met de bijna perfecte zorg.
In veel Afrikaanse landen hebben ze niet eens genoeg eten, moet je nagaan als er een uitbraak van Covid-19 komt daar.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 12:22 ]

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-01 18:05

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

[...]

Omdat ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat het wel meevalt. Alleen de statistieken wijzen daarop.
Nog te veel is onduidelijk om dat soort uitspraken te doen.

Steam ID = Ackerfiets

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
In de video op het liveblog van de NOS spreekt de arts van het Maasstad ziekenhuis over transfer naar Erasmus MC voor ECMO behandeling. Dat is niet best :/

[ Voor 5% gewijzigd door DutchCommando op 02-03-2020 12:45 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 16:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijns inziens ligt de vergelijking tussen griep en corona echt wel wat genuanceerder (gebaseerd op de info van het RIVM):
- Hoe meer weer over het Corona virus leren, hoe minder verontrustend het wordt
- Veel mensen krijgen namelijk relatief milde symptomen
- De overdraagbaarheid is er pas als je besmet bent en ziek bent
- Het sterftecijfers ligt nu nog hoger dan bij griep, maar de verwachting is dat het daadwerkelijk aantal besmettingen nu hoger ligt dan wat de cijfers laten zien (doordat mensen met lichte klachten zich niet melden). Hoeveel en of dat echt zo, is nog niet bekend
- Griep speelt al heel lang, dus is veel bekender én heeft een vaccin en behandeling (en nog steeds best veel doden)

Een mevrouw van volgens mij het RIVM zei het vorige week wel mooi: we moeten ons druk maken om de verspreiding, om oa de druk op het zorgapparaat in de hand te houden. Het virus op zich is niet heel verontrustend en dat zijn ook echt 2 verschillende dingen.

De bronnen die ik tot nu (vooral hier) onder mijn neus geduwd heb gekregen die beweren dat het wel a-symptomatisch besmettelijk is, hebben geen van allen echt bewijs, anders dan dat je volgens de logica het wel moet aannemen. Dat maakt het echter nog steeds geen bewijs, maar nog steeds een aanname. Sowieso zijn bronnen die óf heel selectief een aantal onderzoeken beetpakken óf met een n=1 tegenbewijs komen eigenlijk niet zo serieus.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Bij de aanpak van het coronavirus zou premier Rutte meer in EU-verband willen samenwerken.
"Dat zou je op een aantal punten willen", zei hij vanochtend, de eerste keer dat hij over het virus sprak sinds het in Nederland is vastgesteld.
Maar om welke punten het hem gaat, zei hij niet.

In het afgelasten van grote evenementen, dat in sommige landen gebeurt, ziet de premier voor Nederland vooralsnog geen heil. "Het kan zijn dat het op een gegeven moment groter wordt, dan moet je nadere maatregelen nemen, maar dat moet je per fase bekijken."

bron: NOS https://nos.nl/artikel/23...oronavirus-wenselijk.html

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
Een nieuw bevestigde case (in Helmond): https://www.ed.nl/dossier...met-coronavirus~aaa61498/

Gelukkig met duidelijke herkomst (bezoek Lombardije).

En vanaf nu komt het RIVM nog maar 1 keer per dag met een update, ipv direct na een bevestiging:
https://www.omroepbrabant...-haar-gezin-in-Lombardije

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DutchCommando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:45:
In de video op het liveblog van de NOS spreekt de arts van het Maasstad ziekenhuis over transfer naar Erasmus MC voor ECMO behandeling. Dat is niet best :/
Er is toch niet zeker dat die patiënt ook het Corona-virus bij zich draagt? In de video heeft hij het over "gewoon een luchtwegbacterie". Of mis ik een ander nieuwsbericht/link.

Neemt niet weg dat het niet best is natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 02-03-2020 12:49 ]

• DennusB
  • Niet online
RobbertC schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:47:
En vanaf nu komt het RIVM nog maar 1 keer per dag met een update, ipv direct na een bevestiging:
https://www.omroepbrabant...-haar-gezin-in-Lombardije
Lijkt me slim, geeft ook wat minder paniek reacties bij elke push message van <insert willekeurige nieuwsapp>.

• _Bailey_
  • Niet online
DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:49:
[...]

Lijkt me slim, geeft ook wat minder paniek reacties bij elke push message van <insert willekeurige nieuwsapp>.
ik heb push aanstaan bij de NOS app op mijn iPhone. Maar ik ontvang al lang geen notificaties meer bij elke melding van een nieuwe besmetting.
Wat mij betreft prima.

1x per dag een update wat betreft nieuwe besmetting(en) lijkt me prima

• kgd92
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:14:
[...]
Kul, ca. 2,2% voor corona tegen ca. 0,7-0,8 % voor influenza. Neem daarbij mee dat bij griep de risicogroepen gevaccineerd worden is het op zn ergst 2 keer zo hoog, vermoedelijk eerder richting vergelijkbaar. (buiten china is het sterftecijfer overigens <0,3%; Hubei trekt het gemiddelde aardig omhoog).
[...]

Aangezien de wijze van besmetting gelijk is als bij Influenza kan 'een stuk hoger' eigenlijk niet. Mogelijk iets hoger doordat het corona virus langer buiten het lichaam kan overleven.

Dit is dan ook ongeveer wat we zien, een stevige griep grijpt ongeveer even snel om zich heen als corona nu lijkt te doen.
[...]

Het aantal patiënten wat opgenomen moet worden ligt ook veel hoger dan bij griep.
Absoluut niet te controleren. Doordat het een nieuw virus is en er relatief angstig gereageerd wordt wordt iedereen die besmet is in eerste instantie opgenomen (zolang de capaciteit nog voldoende is). Uiteindelijk krijgt nog geen 18% van de besmette patienten daadwerkelijk problemen waar medische aandacht bij nodig is.

Al met al, zoals ik eerder al zei: Er is relatief veel 'paniek' omdat dit een nieuw virus is, en dat is ergens ook terecht. Verder hoef je je als je niet tot de risicogroep hoort absoluut geen zorgen te maken. Met wat mazzel waait het over, heb je pech ben je een paar weken ziek.

• TIGER1125
Er gaat op social media een lijst rond met een onjuist aantal gevallen van #COVID-19 in Nederland. Deze lijst klopt niet.

Op deze pagina houden we dagelijks het aantal positief geteste patiënten bij: http://bit.ly/2HUVVtm.
https://twitter.com/rivm/status/1234418019385905152

Het RIVM zegt dat de lijst dus niet echt is, danwel klopt. Máár wanneer we de lijn van het RIVM volgen, is een enkele test niet positief, maar is er pas bij 2 testen sprake van een positief bevestigd geval.

Opvallend is dan ook dat het RIVM niet in gaat op de verdere inhoud van de lijst, waar eigenlijk in alle gevallen staat een x-aantal verdachte gevallen en een x-aantal positieve 1e testen. In de ogen van het RIVM is er dan geen sprake van positieve gevallen.

Vervolgens stelt de NOS 11 gevallen, de WHO 13 gevallen en de RIVM achter zijn linkje 10 gevallen. Wat is dan het ware aantal? :?

• TIGER1125
**Dubbel**

[ Voor 99% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 12:55 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07
Dan gisteravond nos 20:00 03:40 ( kun je terug kijken) dat een dame bij het ziekenhuis doodleuk verkondigd dat De gewone griep veel ernstiger en gevaarlijker is dan carona ??

Ik bedoel maar hoe veel mensen er over denken. Daarmee merk je wel hoe naïef men kan zijn.
Ik begrijp die reporter dan ook niet dat hij dan even doorvraag.
Lijkt mij dat je dat soort uitspraken niet op tv wilt horen aangezien er mensen zijn die dan een bevestiging krijgen van wat niet klopt

[ Voor 27% gewijzigd door merlin1201 op 02-03-2020 13:00 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Statestieken wat men leest en tot conclusie komt dat het een griepje is, zijn eigenlijk halfe waarheid.
Reden dat ik dat zeg is omdat 1 grote verschil tussen griep en corona patiënten zit mensen worden "geïsoleerd".
En dat is de nummer 1 reden dat het allemaal mee valt.
Kijk bij griep thuis bijvoorbeeld wie wordt daar geïsoleerd? Weg van de rest?
Als iemand ziek is die blijft gewoon bij de rest zitten op de bank.

Mooi voorbeeld wat ik las over gezonde doktoren die dood gingen: "ja hij gaat dood omdat hij veel contact komt met die ziekte".
Wat zou er gebeuren als iemand corona had en die lekker thuis zat met anderen die ook corona hadden?
Juist vervuild lucht mensen die elkaar blijven besmetten gezinnen die gewoon dood zullen gaan.
Ik denk om die reden dat het bij die 2% of was het 3% blijft.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:54:
Kul, ca. 2,2% voor corona tegen ca. 0,7-0,8 % voor influenza. Neem daarbij mee dat bij griep de risicogroepen gevaccineerd worden is het op zn ergst 2 keer zo hoog, vermoedelijk eerder richting vergelijkbaar. (buiten china is het sterftecijfer overigens <0,3%; Hubei trekt het gemiddelde aardig omhoog).
Hoe kom je op 2,2%?
De gegevens die we nu hebben is 3048 doden tegen 89197 besmettingen.
Dat is ruim 3,4%

Hoe komt je op 0.7-0.8%?
Meeste bronnen hebben het over 0.1% bij griep.
Aangezien de wijze van besmetting gelijk is als bij Influenza kan 'een stuk hoger' eigenlijk niet. Mogelijk iets hoger doordat het corona virus langer buiten het lichaam kan overleven.
Ook influenza kan besmettelijk zijn voordat het gevoel van ziekte optreedt.
Absoluut niet te controleren. Doordat het een nieuw virus is en er relatief angstig gereageerd wordt wordt iedereen die besmet is in eerste instantie opgenomen (zolang de capaciteit nog voldoende is). Uiteindelijk krijgt nog geen 18% van de besmette patienten daadwerkelijk problemen waar medische aandacht bij nodig is.
In Singapore (waar echt heel goed gecontroleerd wordt) is 10% zo ziek geworden dat ze op de IC opgenomen moesten worden.
Verder hoef je je als je niet tot de risicogroep hoort absoluut geen zorgen te maken.
Zeg dat tegen de 38 jarige, kerngezonde, marathonloper in Italië die al een week op de IC voor z'n leven vecht.

• Ernemmer
  • Niet online
kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:54:
[...]

[...]

Dit is dan ook ongeveer wat we zien, een stevige griep grijpt ongeveer even snel om zich heen als corona nu lijkt te doen.

[...]

Al met al, zoals ik eerder al zei: Er is relatief veel 'paniek' omdat dit een nieuw virus is, en dat is ergens ook terecht. Verder hoef je je als je niet tot de risicogroep hoort absoluut geen zorgen te maken. Met wat mazzel waait het over, heb je pech ben je een paar weken ziek.
Als je zo wenst te reageren, reageer dan niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:49 ]

• GAIAjohan
[...]

Even heel kort, omdat het in de vorige pagina's al een aantal keer besproken is.
Hier zijn genoeg kanttekeningen bij te plaatsen.
Kun je niet zo stellen, we weten alleen de gemelde gevallen wie corona hebben. Er zullen genoeg gewoon thuis aan de beterende hand zijn.
Kun je ook niet zo stellen. Er leeft bij mensen veel meer angst, en gaan daarom maar naar het ziekenhuis. Betekent niet dat ze noodgedwongen ernaartoe moesten.
Alles wat ik gelezen heb, is dit juist niet het geval. Al zijn de cijfers gewoon onduidelijk.
Conclusie, als we hetzelfde handelen als bij griep; (wat we gelukkig niet doen)
- Meer mensen krijgen het
- Veel hogere druk op het zorgstelsel
- Veel meer doden.
Kun je ook niet zo stellen. Wellicht dat Nederlanders veel gezonder zijn. De daadwerkelijke aantallen zijn gewoonweg onbekend.

Jouw stukje tekst is m.i. toch weer angst zaaien, terwijl de cijfers helemaal niet duidelijk zijn.

En als er dan ook nog mensen orthomoleculaire onzin als waarheid gaan verspreiden weet ik niet of mensen nog wel logisch na kunnen denken.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11-2025

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Naboo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:31:
Hoewel ik snap dat we dit virus op de voet volgen, snap ik de enorme massa hysterie niet. Sidenote: qua ziekenhuis capaciteit etc wel, maar laten we wel wezen, het aantal besmettingen vs. doden is niet schrikbarend hoog. Er genezen veel meer mensen dan dat er doodgaan, maar toch leeft iedereen in angst. Dit mede gevoed door de media.

Ik heb zitten facepalmen bij de enorme hoeveelheid domme vragen die er vorige week werden gesteld door de journalisten.

Angst regeert maar weer eens. Je krijgt het of je krijgt het niet en de kans dat je het overleeft is groter dan dat je er aan doodgaat. Mensen die tot op heden overleden zijn ouderen en zwakkeren. Net als bij de normale griep.
Nee, het daadwerkelijke sterftecijfer ligt tussen de 1 en 17% als ik kijk naar alle data min data van china en iran.
1 procent = doden / confirmed cases
17 procent = doden / recovered

Die 1 procent gaat omhoog, de 17 procent gaat omlaag en waar we dan eindigen weet ik niet. Het zit dus ergens tussen die 1 en 17%.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-01 12:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Persoonlijk gesproken is het ook gespeculeer als je zegt dat Corona erger is dan Influenza. De huidige cijfers van het coronavirus zijn nog in ontwikkeling; het is er pas net. Influenza bestaat al eeuwen en zijn dus goede cijfers over.

Je kunt momenteel gewoonweg niet zeggen aan de hand van de beschikbare data of influenza minder of meer gevaarlijk is dan Corona. Misschien over tien jaar als Corona een jaarlijks terugkomend fenomeen is maar eerder niet. Ja; je moet de spreekwoordelijke vinger aan de pols houden. Maar zeggen 'Corona is gevaarlijker dan Influenza' of omgekeerd is compleet speculatief. Als je honderd Western Digital harde schijven hebt gecontroleerd in het verleden op fouten en je bent een enkele Hitachi harde schijf met dezelfde specs die je aan het controleren bent en je pas halverwege ga je ook niet al zeggen dat de Hitachi beter is. (ik weet ik weet, maar jullie snappen wat ik bedoel :P )

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• kgd92
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Oké, als jij niet de juiste cijfers wilt lezen/opzoeken moet je het zelf weten.
Ehh, sorry? Ik heb al meerdere posts (met verwijzingen) naar cijfers gedaan de afgelopen weken. Ik had nu even geen zin alle linkjes weer op te zoeken, maar als jij met bronnen komt wil ik daar rustig even naar kijken hoor.
daan! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Hoe kom je op 2,2%?
De gegevens die we nu hebben is 3048 doden tegen 89197 besmettingen.
Dat is ruim 3,4%

Hoe komt je op 0.7-0.8%?
Meeste bronnen hebben het over 0.1% bij griep.

[...]

Ook influenza kan besmettelijk zijn voordat het gevoel van ziekte optreedt.

[...]

In Singapore (waar echt heel goed gecontroleerd wordt) is 10% zo ziek geworden dat ze op de IC opgenomen moesten worden.

[...]

Zeg dat tegen de 38 jarige, kerngezonde, marathonloper in Italië die al een week op de IC voor z'n leven vecht.
Die 3,4% is een vertekend beeld, aangezien er momenteel meer besmettingen zullen zijn dan bekend. Dit komt door testcapaciteit, snelheid van uitbreiding etc. In het begin toen het nog tot Hubei beperkt was lag het sterftecijfer op ca 2.2% en zelfs dit zal mogelijk nog lager zijn omdat niet ieder ziek persoon getest zal zijn.

Die 0,7-0,8%? Maak het sommetje: https://www.rivm.nl/docum...ijfers-griep-in-nederland

Knappe jongen die daar 0,1 uit haalt. Ook hier betreft het schattingen natuurlijk.

En die 10% in Singapore ligt inderdaad onder de 18% die ik noem die medisch in de problemen komen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door kgd92 op 02-03-2020 13:07 ]

• Basekid
Rutte beschrijft het goed: 'We varen op het kompas van de mensen die weten hoe het zit'

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
Razr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Er is toch niet zeker dat die patiënt ook het Corona-virus bij zich draagt? In de video heeft hij het over "gewoon een luchtwegbacterie". Of mis ik een ander nieuwsbericht/link.

Neemt niet weg dat het niet best is natuurlijk
De eerste test voor het nieuwe coronavirus was positief. Het is wachten op het resultaat van de tweede test.

• Ernemmer
  • Niet online
kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Ehh, sorry? Ik heb al meerdere posts (met verwijzingen) naar cijfers gedaan de afgelopen weken. Ik had nu even geen zin alle linkjes weer op te zoeken, maar als jij met bronnen komt wil ik daar rustig even naar kijken hoor.

[...]

Die 3,4% is een vertekend beeld, aangezien er momenteel meer besmettingen zullen zijn dan bekend. Dit komt door testcapaciteit, snelheid van uitbreiding etc. In het begin toen het nog tot Hubei beperkt was lag het sterftecijfer op ca 2.2% en zelfs dit zal mogelijk nog lager zijn omdat niet ieder ziek persoon getest zal zijn.

Die 0,7-0,8%? Maak het sommetje: https://www.rivm.nl/docum...ijfers-griep-in-nederland

Knappe jongen die daar 0,1 uit haalt. Ook hier betreft het schattingen natuurlijk.

En die 10% in Singapore ligt inderdaad onder de 18% die ik noem die medisch in de problemen komen ;)
Hier staan wat bronnen over de griep in de USA
Ernemmer in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Hier staat een mooie grafiek over de mortaliteit van griep in China.

Alle data over Covid in China staan in dit rapport
http://weekly.chinacdc.cn...c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

En een plaatje van de mortaliteit cijfers.
https://twitter.com/Datagraver
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ER-lcPvX0AICN-2?format=jpg&name=large

Dat er twijfel is over de cijfers ben ik het wel over eens, maar om nu te stellen dat ze de cijfers in China extra verslechten lijkt mij niet. Ze zullen de cijfers eerder naar beneden aanpassen dan omhoog plussen lijkt mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 13:16 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:30
Volgens mij is deze studie de grootste die er gedaan is in China.

Mortaliteit ligt daar op 1,4%.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2002032

Verder nog wat dingen: Voor Influenza is geen behandeling. Wel Vaccin. Je behandeld de complicaties van influenza zo goed mogelijk (en dat is superinfectie meestal bacterieel), dit zelfde geld ook voor dit virus (in het artikel heeft 50% een superinfect en wordt behandeld met antibiotica)

[ Voor 48% gewijzigd door bvbal79 op 02-03-2020 13:19 ]

• TIGER1125
Ik begrijp echt niet waarom stug vastgehouden wordt aan de RIVM richtlijn omtrent testen:
Vrouw gesproken die plots longontsteking kreeg. Geen coronatest gedaan. Dag later: kind 1 40 graden koorts en longontsteking. Geen test. Nog een dag later: kind 2 idem dito. "maar u bent niet in italie of china geweest dus u heeft geen corona", aldus de dokter
https://twitter.com/jwnavis/status/1234423867847958528

Je ziet het 2x in een ziekenhuis gebeuren en nu blijven we nog steeds stug vasthouden aan de richtlijn niet daar geweest, is geen test. Terwijl er nu al een aantal gevallen bekend zijn waarvan de oorzaak nog niet achterhaalt is.

Is de eerste test negatief kan je toch altijd nog afschalen qua testprotocol? Is de eerste positief ga je toch door met je onderzoek om de bron te achterhalen en daadwerkelijk een positief geval vast te stellen?

Je krijgt nu dus ook potentiële corona gevallen in de wachtkamer van de huisarts vanwege de manier van richtlijn volgen en daarmee ook weer potentiële besmettingen.

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 13:20 ]

• kgd92
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:12:
[...]

http://weekly.chinacdc.cn...c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

En een plaatje van de mortaliteit cijfers.
https://twitter.com/Datagraver
[Afbeelding]

Dat er twijfel is over de cijfers ben ik het wel over eens maar om nu te stellen dat het daarom beter is lijkt mij een verkeerde conclusie. Misschien zijn er wel veel meer doden dan in de cijfers.
Hoe kun je naar dit plaatje kijken en op 30x meer dan de griep uitkomen?

Verder is de risicogroep meenemen in de vergelijking ook best zinvol. >80% van mensen die als gevolg van corona in de problemen komen zijn 60+ ers. Vaak ook met een ongezonde levensstijl (denk aan obesitats, roken etc).

van de overige 20% is er een aanzienlijke aanwijzing dat vooral mensen die al last met hun gezondheid hebben in de risicogroep vallen.

Dus: Zowel besmetting (wijze en snelheid), ziektebeeld, sterftecijfer, en risicogroep zijn zeer vergelijkbaar. Enige wat we nog niet weten is wat dit op lange termijn gaat doen. Ik blijf bij de conclusie dat deze paniekzaaierij onnodig is.

Het wordt in de gaten gehouden: dat is goed
Het wordt serieus genomen: ook goed
Er worden zo snel en goed mogelijk maatregelen genomen (verschiilt wel per land hoe snel en goed helaas): prima

Val je in de risicogroep: Goed oppassen. Zo niet: houd er rekening mee en in het ergste geval ben je een week of wat ziek...

• Basekid
TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:18:
Ik begrijp echt niet waarom stug vastgehouden wordt aan de RIVM richtlijn omtrent testen:

[...]

Je ziet het 2x in een ziekenhuis gebeuren en nu blijven we nog steeds stug vasthouden aan de richtlijn niet daar geweest, is geen test. Terwijl er nu al een aantal gevallen bekend zijn waarvan de oorzaak nog niet achterhaalt is.
Omdat er bij het RIVM mensen werken die experts zijn op dit gebied en op basis van die ervaring en kennis richtlijnen uitschrijven.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 03:05

Barrycade

Through the...

[...]

Volgens mij zijn andere ziekte ook gewoon nog actueel. Dus ja mensen met een snotneus en ziek worden kan het ook gewoon de griep zijn.

Alleen toen was er nog geen sprake van secundaire patiënten dus protocol maakte toen nog gewoon sense.

• TIGER1125
Totdat je dus 2 positieve hits hebt in twee verschillende ziekenhuizen die op slot gaan. Dan ga je toch meteen een ander protocol instellen.

[ Voor 22% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 13:22 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Is de eerste test negatief kan je toch altijd nog afschalen qua testprotocol? Is de eerste positief ga je toch door met je onderzoek om de bron te achterhalen en daadwerkelijk een positief geval vast te stellen?
Omdat het RIVM gelijk heeft. Want die hebben er verstand van.
Ook al zeggen de "RIVM's" van andere landen, die er net zoveel verstand van zullen hebben, iets anders, heeft voor ons het RIVM gelijk. O-)

• bvbal79

[...]

De kans dat een kind dus longonsteking krijgt op basis van corona virus is dus erg klein. Dat neem je ook wel mee in je overwgingen. Want tot nu toe is het al een aantal jaren zo dat heel veel kinderen infecties oplopen en koorts en dat ouders er dan ook last van hebben. Wil je ze allemaal gaan testen op corona? Nee bij dit gezin zal de kans dat ze corona hebben minimaal zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je krijgt nu dus ook potentiële corona gevallen in de wachtkamer van de huisarts vanwege de manier van richtlijn volgen en daarmee ook weer potentiële besmettingen.
Maar; is er nu sprake van Corona dan?

• TIGER1125
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Maar; is er nu sprake van Corona dan?
Tja... dat weet dus niemand want ze worden blijkbaar niet getest...

Oh ik lees net overigens het volgende in de twitter berichten van de betreffende verslaggever:
Dat ze drie dagen in brabant carnaval hebben gevierd was ook geen aanleiding voor een nader onderzoek

[ Voor 32% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 13:24 ]

• bvbal79
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:20:
[...]

Volgens mij zijn andere ziekte ook gewoon nog actueel. Dus ja mensen met een snotneus en ziek worden kan het ook gewoon de griep zijn.

Alleen toen was er nog geen sprake van secundaire patiënten dus protocol maakte toen nog gewoon sense.
Ook dat, de corona studie uit NEJM laat zien dat de bovenste luchtwegen niet aangedaan zijn... en snot komt...uit...ja...ja...de bovenste luchtwegen :)

• Ernemmer
  • Niet online
kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:20:
[...]

Hoe kun je naar dit plaatje kijken en op 30x meer dan de griep uitkomen?

Verder is de risicogroep meenemen in de vergelijking ook best zinvol. >80% van mensen die als gevolg van corona in de problemen komen zijn 60+ ers. Vaak ook met een ongezonde levensstijl (denk aan obesitats, roken etc).

van de overige 20% is er een aanzienlijke aanwijzing dat vooral mensen die al last met hun gezondheid hebben in de risicogroep vallen.

Dus: Zowel besmetting (wijze en snelheid), ziektebeeld, sterftecijfer, en risicogroep zijn zeer vergelijkbaar. Enige wat we nog niet weten is wat dit op lange termijn gaat doen. Ik blijf bij de conclusie dat deze paniekzaaierij onnodig is.

Het wordt in de gaten gehouden: dat is goed
Het wordt serieus genomen: ook goed
Er worden zo snel en goed mogelijk maatregelen genomen (verschiilt wel per land hoe snel en goed helaas): prima

Val je in de risicogroep: Goed oppassen. Zo niet: houd er rekening mee en in het ergste geval ben je een week of wat ziek...
1-2 op de duizend bij griep tov 34-65 op de duizend bij Covid had ik afgerond naar 30x.
Maar nu ben ik wel weer klaar met dit welles-nietes discussiëren en wens je nog een fijne dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 13:24 ]

• bvbal79
TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Tja... dat weet dus niemand want ze worden blijkbaar niet getest...
Jawel, er is een risico analyse gedaan blijkbaar, alleen iedereen gooit van alles op twitter en niemand weet wat het exacte verhaal meer is.

• merlin1201
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:22:
[...]

De kans dat een kind dus longonsteking krijgt op basis van corona virus is dus erg klein. Dat neem je ook wel mee in je overwgingen. Want tot nu toe is het al een aantal jaren zo dat heel veel kinderen infecties oplopen en koorts en dat ouders er dan ook last van hebben. Wil je ze allemaal gaan testen op corona? Nee bij dit gezin zal de kans dat ze corona hebben minimaal zijn.
Zou jij als arts dat risico willen nemen?
Testen die hap zeker bij longontsteking, al moet ik zelf betalen als ik fout zit.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
RIVM publiceert zojuist het nieuwe officiele aantal: 18

https://www.rivm.nl/nieuw...eling-maasstad-ziekenhuis

Plaatsen worden niet genoemd.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Basekid
RIVM: acht nieuwe patiënten
Er zijn vandaag acht nieuwe besmettingen bekend geworden, meldt het RIVM op zijn website. De teller staat nu op achttien.

Bijna alle personen bij wie het coronavirus is vastgesteld zijn reizigers die in Noord-Italië zijn geweest of hebben contact gehad met een eerdere patiënt.

• TIGER1125
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:24:
[...]

Jawel, er is een risico analyse gedaan blijkbaar, alleen iedereen gooit van alles op twitter en niemand weet wat het exacte verhaal meer is.
Mogelijk, de vraag is of dat daadwerkelijk is gebeurd of dat de RIVM richtlijn dusdanig streng gehanteerd wordt dat niemand denkt van goh zouden we dat niet eens nader moeten bekijken? Voorkomen is toch altijd beter dan genezen?

Ondertussen meldt nos op haar liveblog: 18 besmettingen.
RIVM: acht nieuwe patiënten
Er zijn vandaag acht nieuwe besmettingen bekend geworden, meldt het RIVM op zijn website. De teller staat nu op achttien.

Bijna alle personen bij wie het coronavirus is vastgesteld zijn reizigers die in Noord-Italië zijn geweest of hebben contact gehad met een eerdere patiënt.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
GAIAjohan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:59:
Kun je niet zo stellen, we weten alleen de gemelde gevallen wie corona hebben. Er zullen genoeg gewoon thuis aan de beterende hand zijn.
Want iedereen die griep heeft gaat wel naar het ziekenhuis en ziekt niet gewoon lekker thuis uit?

Haters everywhere but I don’t really care

• FireFoz
  • Laatst online: 01:57
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:17:

Verder nog wat dingen: Voor Influenza is geen behandeling. Wel Vaccin. Je behandeld de complicaties van influenza zo goed mogelijk (en dat is superinfectie meestal bacterieel), dit zelfde geld ook voor dit virus (in het artikel heeft 50% een superinfect en wordt behandeld met antibiotica)
Griepcijfers hier zijn goed inzichtelijk maar wel op basis van Nederlandse gezondheidszorg. De Corona cijfers zoals deze komen wel uit China, waar de gezondheidszorg op een ander niveau ligt. Gezondheidscijfers tussen verschillende landen is dus sowieso al appels met peren vergelijken, tenzij de gezondheidszorg op gelijk niveau ligt.

Zo gaan er in sommige landen nog steeds veel mensen dood die in Nederland nooit dood gegaan zouden zijn, puur vanwege het verschil in gezondheidskwaliteit. Alle cijfers die hier voorbij komen zijn dus lastig met elkaar te vergelijken.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• GAIAjohan
matthijst schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Want iedereen die griep heeft gaat wel naar het ziekenhuis en ziekt niet gewoon lekker thuis uit?
Griep (influenza) bestaat al flink wat jaren, en zijn duidelijke modellen voor om te berekenen.
Bij corona is er veel meer onduidelijkheid.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vanmorgen bij de huisarts geweest om andere zaken te bespreken omtrent mijn gezondheid. Ook even kort corona besproken, omdat mijn dochter en ik allebei gevoelig zijn op onze luchtwegen (longontsteking, bronchitis). Zij gaf aan de zorgen te begrijpen - als huisarts moest ze rustig en stabiel overkomen, als mens vond ze de situatie ook spannend /zorgelijk - maar drukte me voor nu op het hart om geen extra zorgen te hebben. Volgens haar vallen wij niet in de hogererisicogroep. Extra medicijnen, controle of andere medische voorbereiding was nog niet nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Mogelijk, de vraag is of dat daadwerkelijk is gebeurd of dat de RIVM richtlijn dusdanig streng gehanteerd wordt dat niemand denkt van goh zouden we dat niet eens nader moeten bekijken? Voorkomen is toch altijd beter dan genezen?
Alsof het RIVM het niet dagelijks "nader bekijken". De arrogantie die uitstraalt in dit topic (niet perse van jou) is typische stuurlui staan aan wal. Men doet alsof er vorige week richtlijnen zijn opgesteld en toen de stagiair die het bedacht heeft met vakantie is gegaan. Reken er maar op dat men 24/7 analyseert overweegt en risico's inschat. Die hebben bedacht dat richtlijnen aanpassen niet nodig is.

Als je iedereen met luchtwegklachten gaat testen en in quarantaine stopt ligt de economie binnen 24 uur plat. Selectief testen en adviseren om thuis te blijven houdt de boel wel gaande. Is het het waard om 5 besmettingen te voorkomen door iedereen met luchtwegklachten te testen en thuis te houden? Geloof maar dat men bij het RIVM die afweging gemaakt heeft.

• merlin1201
Lees de topicwaarschuwing nog eens goed.

[ Voor 70% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:39 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:32:
Alsof het RIVM het niet dagelijks "nader bekijken". De arrogantie die uitstraalt in dit topic (niet perse van jou) is typische stuurlui staan aan wal. Men doet alsof er vorige week richtlijnen zijn opgesteld en toen de stagiair die het bedacht heeft met vakantie is gegaan. Reken er maar op dat men 24/7 analyseert overweegt en risico's inschat. Die hebben bedacht dat richtlijnen aanpassen niet nodig is.
Toch opvallend dat DSM al haar medewerkers preventief laat temperaturen en je met verhoging het pand niet binnenkomt:
DSM en Engie vragen medewerkers thuis te blijven om corona

"Toen ik vanochtend op het werk kwam, moest ik via de portier naar binnen. Maar voor ik naar binnen mocht, moest ik eerst mijn temperatuur meten", zegt een DSM-medewerker tegen RTL Z. Hij wilde alleen zijn verhaal vertellen als zijn naam niet werd genoemd.

De medewerker had een mail over het hoofd gezien van Edith Schippers, de directeur van DSM Nederland. In die mail van afgelopen vrijdag werd het personeel geadviseerd om thuis te werken als dat kan.
Wat weet die directrice nou van gezondheidszorg, of weet ze toch meer? :/

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:43
[...]
Als je iedereen met luchtwegklachten gaat testen en in quarantaine stopt ligt de economie binnen 24 uur plat. Selectief testen en adviseren om thuis te blijven houdt de boel wel gaande. Is het het waard om 5 besmettingen te voorkomen door iedereen met luchtwegklachten te testen en thuis te houden? Geloof maar dat men bij het RIVM die afweging gemaakt heeft.
Dat is ook het grootste verschil tussen de artsen op de vloer + de mensen hier en de RIVM. De eerste zijn gebaat bij een goede gezondheid, de laatste dat de samenleving niet plat komt te liggen. Voor de doelstelling van de eerste groep is het ook verstandig om iedereen in complete lockdown te gooien, voor de RIVM is dat nou juist wat ze niet willen.

Dus AUB niet meteen mensen hier wegzetten als arrogant. Er zijn gewoon, zoals altijd, tegenstrijdige belangen die een andere oplossingsrichting bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 02-03-2020 13:37 ]

Verwijderd

Reageer er dan niet op of maak een topic rapport aan het laat het daarbij.

[ Voor 76% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:33 ]

• Helixes
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:17:

Briljant artikel - had ik nog niet gelezen. Dank je wel!

Dus 15 doden op 1099 cases in dit rapport. Lijkt me een redelijke steekproef. Het is wel jammer dat ze er geen betrouwbaarheidsintervallen bij noemen, want die zullen best hoog zijn.

Er wordt ook gesproken over een primary composite end point. Het is me niet geheel duidelijk of ze patiënten gevolgd hebben na het bereiken van die end points. Death zou wel een secondary end point zijn, en als ik alle getallen goed lees, dan lijken de 15 inderdaad de 15 gevallen te zijn uit de populatie van 1099 - maar de tekst is niet geheel duidelijk.

Er zijn trouwens wel antivirale middelen verkrijgbaar tegen Influenza - de bekendste wordt verkocht onder de naam Tamiflu. Die worden echter eigenlijk alleen in extreme klinische gevallen gebruikt :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• _Bailey_
  • Niet online
nvm

[ Voor 102% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 13:52 ]

• TIGER1125
[...]

Ben ik met je eens hoor en ik draag daar zelf net zo hard aan bij ;) maar er zijn legio gevallen in de wereldgeschiedenis waarin de stuurlui de koers voorspeld hebben en iedereen aan de touwtjes toch die koers bleef houden.

Ik kan me echter ook voorstellen dat heel veel mensen snel zullen zeggen boeiend die economie, maar het gaat nu over duizenden en straks over miljoenen waar maatregelen voor getroffen moeten worden (bijv. grootschalige quarantaine). De onzekerheid over hoogte van het percentage van mensen die een corona besmetting niet gaan overleven werken ook niet in de hand.

Dat in combinatie van tegenstrijdige interviews van virusexperts de maatregelen in China en de milde maatregelen in Nederland zullen de angst en het wantrouwen naar de maatregelen achter de schermen zeker niet in de hand werken. Het nieuwe over 2 besmettingen in het ziekenhuis (na een week) helpen daar natuurlijk ook niet in bij.

In de ogen van de bevolking is al gauw iedere reactie is te laat en te weinig als er mogelijk iets voorkomen had kunnen worden.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:36:

Wat weet die directrice nou van gezondheidszorg, of weet ze toch meer? :/
Zij is een tijdje minister van volksgezondheid geweest:
Volgens sommigen is het beteugelen van de kosten van de zorg de belangrijkste uitdaging van haar ministerschap en dat al sinds het begin ervan. Daarbij zet de minister in op meer marktwerking, waarbij een sleutelrol is weggelegd voor de zorgverzekeraars. Tegelijkertijd vindt de liberaal Schippers dat de burger zelf moet weten hoe hij of zij het leven inricht en dat de overheid niet moet betuttelen op het gebied van de gezondheid. Daarin wijkt ze af van haar voorganger Hoogervorst (ook VVD).

Wikipedia: Edith Schippers

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09

Jebus4life

BE User

Gezien de discussie over de sterfgevallen.

Hoe zit het op de Diamond Princess? Daar zijn nu toch nog "maar" 7 doden op hoeveel gevallen (1000+ inmiddels?)? Of is dat inmiddels achterhaald?

Hoe zat het met mensen die besmet waren daar, werden die verplicht op die boot te blijven? Of worden die in isolatie in een ziekenhuis geplaatst?

[ Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 02-03-2020 13:44 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• FireFoz
  • Laatst online: 01:57
TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:27:

Ondertussen meldt nos op haar liveblog: 18 besmettingen.
Hoe zit dat eigenlijk met mensen die weer genezen zijn? Stel dat #1 van die 18 volgende week weer helemaal fit is. Hebben we dan 17 besmettingen (als er niets meer bijkomt)? Of worden die er nooit van afgetrokken?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• TIGER1125
Jebus4life schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:43:

Hoe zit het op de Diamond Princess? Daar zijn nu toch nog "maar" 7 doden op hoeveel gevallen? Of is dat inmiddels achterhaald?

Hoe zat het met mensen die besmet waren daar, werden die verplicht op die boot te blijven? Of worden die in isolatie in een ziekenhuis geplaatst?
Aantal doden durf ik niet te zeggen, isolatie gebeurde aan boord totdat positief getest en daarna van boord.
Hoe zit dat eigenlijk met mensen die weer genezen zijn? Stel dat #1 van die 18 volgende week weer helemaal fit is. Hebben we dan 17 besmettingen (als er niets meer bijkomt)? Of worden die er nooit van afgetrokken?
ik neem aan dat dat gecommuniceerd wordt en dan 18 besmettingen waarvan 1 genezen geval?

[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 13:47 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:40:
zeg dat van de 18 tot nu toe bekende besmette mensen er 4 met het vliegtuig uit Italie naar Schiphol (omgeving Lombardije) zijn gekomen.

4 reeds besmette mensen x 140 passagiers (ong het gemiddelde van een Boeing 737, afhankelijk van type 700/800/900).
Hiermee ontstaan er 560 potentiële nieuwe besmettingen bij aankomst op Schiphol, met geen enkele vorm van screening.
Wat is dit nou weer voor hypothetisch geneuzel. Jij denkt dat 1 persoon een heel vliegtuig vol mensen besmet?

• Helixes
Hoe zit het op de Diamond Princess? Daar zijn nu toch nog "maar" 7 doden op hoeveel gevallen? Of is dat inmiddels achterhaald?
Dit is zeker achterhaald. Het hoogste getal dat ik heb gezien is 6, maar er zijn ook gerepatriëerde gevallen die in het land van herkomst alsnog zijn overleden. Die worden in de statistieken opgeteld bij die landen, ipv Diamond Princess.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Over de case in Houten
De patiënt, die geen link heeft met de eerder gevonden patiënten, was vorige week op een beurs in Duitsland. Daarna is hij met zijn gezin op vakantie gegaan

• _Bailey_
  • Niet online
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 13:53 ]

• Ernemmer
  • Niet online

Hoe zit het op de Diamond Princess? Daar zijn nu toch nog "maar" 7 doden op hoeveel gevallen (1000+ inmiddels?)? Of is dat inmiddels achterhaald?

Op de Diamond Pricess zijn 6 mensen overleden en 10 genezen, van de rest is nog niet bekend of die overlijden of overleven.

Dus van de 16 met uitkomst, zijn er 6 overleden.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

FireFoz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:45:
[...]

https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Hier kun je per land zien hoeveel besmettingen er zijn geweest, hoeveel er zijn overleden, hoeveel genezen en hoeveel nog "over".

De info loopt meestal wel een paar uur achter, maar da's niet zo gek. Lijkt me een dagtaak om bij te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 02-03-2020 13:49 ]

• maratropa
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:40:
zeg dat van de 18 tot nu toe bekende besmette mensen er 4 met het vliegtuig uit Italie naar Schiphol (omgeving Lombardije) zijn gekomen.

4 reeds besmette mensen x 140 passagiers (ong het gemiddelde van een Boeing 737, afhankelijk van type 700/800/900).
Hiermee ontstaan er 560 potentiële nieuwe besmettingen bij aankomst op Schiphol, met geen enkele vorm van screening.
volgens mij is er door de top to bottom luchtstroom en hepa filters minder kans op besmetting dan je zou denken

specs

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Even over een ander aspect. Medicamenteuze behandelingsmogelijkheden.

A Promising Antiviral Is Being Tested for the Coronavirus—but Results Are Not Yet Out

Er lijken enkele hoopvolle signalen te zijn maar die dingen kosten tijd. Maar los daarvan kan een medicijn hier alleen maar gebruikt worden als we er aan kunnen komen. We hebben de afgelopen jaren steeds frequenter medicijntekorten meegemaakt en de kans dat zo'n medicijn op relatief korte termijn binnen Nederland/Europa beschikbaar zal zijn als werkzaamheid eenmaal bewezen is is dan ook niet erg waarschijnlijk.

We moesten zonodig 'globaliseren' volgens onze neoliberale bestuurders, want dat was 'goed'. En nu zijn we voor veel zaken, waaronder ook medicijnen, veel vaker afhankelijk van één of enkele producenten uit verre landen, zoals China.

Waar dit middel ook gemaakt wordt zal het waarschijnlijk primair de eigen binnenlandse behoefte bedienen. We hoeven er hier waarschijnlijk weinig hoop op te vestigen dat het bij de huidige epidemie in Nederland een rol zal kunnen spelen.

Gelukkig is men ondertussen in gaan zien dat die globalisering ook forse negatieve gevolgen heeft gehad zoals dit soort afhankelijkheden en wil men Europa op dergelijke vlakken weer meer zelfvoorzienend maken. Jammer dat men het eerst fout moest doen om het later weer goed te maken. Gewoon niet de juiste inzichten/visie gehad dus. Of noemen we dat maar gewoon bestuurlijke incompetentie?

• boesOne
  • Registratie: April 2001

boesOne

meuh

Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:47:
[...]

ik zeg nergens dat ik denk dat er een heel vliegtuig vol mensen wordt besmet. Dat is jouw eigen invulling er aan.
Je zegt dat er 560 potentiele nieuwe besmettingen zijn. Dus dat zeg je wel.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.