kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:05:
Die 3,4% is een vertekend beeld, aangezien er momenteel meer besmettingen zullen zijn dan bekend. Dit komt door testcapaciteit, snelheid van uitbreiding etc. In het begin toen het nog tot Hubei beperkt was lag het sterftecijfer op ca 2.2% en zelfs dit zal mogelijk nog lager zijn omdat niet ieder ziek persoon getest zal zijn.
In het begin waren mensen nog niet lang genoeg ziek om dood te gaan.
Dat duurt meestal 2-6 weken.
Je ziet dat in China de sterfgevallen nu een
inhaalslag maken:
Hubei had 196 new confirmed cases on Sunday, the National Health Commission said on Monday (Mar 2)
(...)
Hubei accounted for all of the 42 new deaths, while 32 people died in Wuhan.
42/196=21.4%
Begrijp me goed: ik beweer niet dat het sterftecijfer 21.4% is, maar je ziet gewoon dat het lang kan duren voordat iedereen die dood gaat ook daadwerkelijk dood is.
Ooit gehoord van selection bias? Je neemt nu 1 griepseizoen.
Wiki: "Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood."
Dat is 0.03-0.24%
En die 10% in Singapore ligt inderdaad onder de 18% die ik noem die medisch in de problemen komen

Nee, niet doen alsof je neus bloedt.
10% op de intensive care is wat anders dan medisch in de problemen.
Zo ziek dat je zuurstofafhankelijk wordt is niet hetzelfde als IC opname, met een zuurstofbrilletje kan je prima op een gewoon ziekenhuisbed liggen.