[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.168 views

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01 23:52

de Peer

under peer review

Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:47:
[...]

ik zeg nergens dat ik denk dat er een heel vliegtuig vol mensen wordt besmet. Dat is jouw eigen invulling er aan.
Denk eens na voordat je "Hiermee ontstaan er 560 potentiële nieuwe besmettingen bij aankomst op Schiphol, met geen enkele vorm van screening." dit topic inslingert.
Er zitten hier meer mensen zoals jij, die daardoor weer nog meer in paniek raken.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Denk eens na voordat je "Hiermee ontstaan er 560 potentiële nieuwe besmettingen bij aankomst op Schiphol, met geen enkele vorm van screening." dit topic inslingert.
Er zitten hier meer mensen zoals jij, die daardoor weer nog meer in paniek raken.
fair enough. Ik haal m'n post weg.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
kgd92 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:05:
Die 3,4% is een vertekend beeld, aangezien er momenteel meer besmettingen zullen zijn dan bekend. Dit komt door testcapaciteit, snelheid van uitbreiding etc. In het begin toen het nog tot Hubei beperkt was lag het sterftecijfer op ca 2.2% en zelfs dit zal mogelijk nog lager zijn omdat niet ieder ziek persoon getest zal zijn.
In het begin waren mensen nog niet lang genoeg ziek om dood te gaan.
Dat duurt meestal 2-6 weken.
Je ziet dat in China de sterfgevallen nu een inhaalslag maken:
Hubei had 196 new confirmed cases on Sunday, the National Health Commission said on Monday (Mar 2)
(...)
Hubei accounted for all of the 42 new deaths, while 32 people died in Wuhan.
42/196=21.4%
Begrijp me goed: ik beweer niet dat het sterftecijfer 21.4% is, maar je ziet gewoon dat het lang kan duren voordat iedereen die dood gaat ook daadwerkelijk dood is.
Die 0,7-0,8%? Maak het sommetje: https://www.rivm.nl/docum...ijfers-griep-in-nederland

Knappe jongen die daar 0,1 uit haalt. Ook hier betreft het schattingen natuurlijk.
Ooit gehoord van selection bias? Je neemt nu 1 griepseizoen.

Wiki: "Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood."
Dat is 0.03-0.24%
En die 10% in Singapore ligt inderdaad onder de 18% die ik noem die medisch in de problemen komen ;)
Nee, niet doen alsof je neus bloedt.
10% op de intensive care is wat anders dan medisch in de problemen.
Zo ziek dat je zuurstofafhankelijk wordt is niet hetzelfde als IC opname, met een zuurstofbrilletje kan je prima op een gewoon ziekenhuisbed liggen.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:50:
[...]

Je weet toch niet welke passagier met de geïnfecteerde passagier in contact geweest is?

Overigens komt een dokter in Canada (medical officer of health van de York regio waar een geval was) tot een vergelijkbaar statement (iets beperkt tot de business class cabine daar dat bekend is bij dit specifieke geval):
Dr. Karim Kurji, York Region's medical officer of health, told reporters at a news conference on Saturday that the 34-year-old woman in the first case travelled from Iran with her husband and toddler on Tuesday, with a layover in Denmark. She was not wearing a mask.

[...]

People who were on the following flights and the bus may have been exposed to the positive case of coronavirus, Kurji said:

-Passengers in the business class section of Qatar Airways flight QR 483 and QR 163 on Tuesday.
-Passengers in the business class section of Air Canada flight AC 883, from Copenhagen to Toronto, on Wednesday that landed at 2:55 p.m. at Pearson.
-Riders on GO Bus number 40 eastbound and who sat on the upper deck of the bus on Wednesday from Pearson Airport to Richmond Hill Centre Terminal. The bus left Pearson at about 3:55 p.m.

Anyone who was in these areas is urged to contact York Region Public Health at 1-800-361-5653, from Monday to Sunday, between the hours of 8:30 a.m. to 8:00 p.m., for further assessment.

https://www.cbc.ca/news/c...ronavirus-cases-1.5481218

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:17
Reageer er dan niet op of maak een topic rapport aan het laat het daarbij.

[ Voor 75% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:32 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:29

Jebus4life

BE User

daan! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:53:

[...]

42/196=21.4%
Begrijp me goed: ik beweer niet dat het sterftecijfer 21.4% is, maar je ziet gewoon dat het lang kan duren voordat iedereen die dood gaat ook daadwerkelijk dood is.
42 doden gisteren tegenover 196 nieuwe gevallen gisteren. Dat zijn we 2 compleet verschillende cijfers die helemaal niets met elkaar te maken hebben :o

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01 23:52

de Peer

under peer review

Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Je weet toch niet welke passagier met de geïnfecteerde passagier in contact geweest is?

[...]
tuurlijk weet je dat niet en natuurlijk kan er besmetting optreden. Maar getallen (560 potentiele besmettingen) de wereld in gooien zonder fatsoenlijke onderbouwing is gewoon niet handig. Een leek kan dergelijke inschattingen niet maken en ze ook niet op de juiste manier (intepretatie) communiceren.
Het is gewoon (mogelijk onbedoelde) bangmakerij waar de rest dan weer in mee gaat.
Bericht is inmiddels weg gehaald dus aub verder geen aandacht meer aan geven.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 02-03-2020 14:06 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier is nog wel een handig kaartje met alle gevallen inclusief nieuwsberichten.

https://www.google.com/ma...86%2C5.31898435767755&z=8

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De teller staat op 18 inmiddels, zegt nu.nl.

Opmerkelijk is dit:
Het RIVM deelt niet waar de acht nieuwe besmette personen wonen, maar laat dit over aan de lokale autoriteiten. Zo zijn een persoon in Loon op Zand en een persoon in Helmond besmet met virus, meldden de burgemeester van Loon op Zand en de lokale GGD in Helmond maandagochtend.
Zou dit nog komen, of wordt de uitbraak nu te groot voor het RIVM om dit nog bij te houden, dat zij maar vinden dat de autoriteiten dat mogen doen?

Stel je voor dat het iemand in Woerden is, dan kunnen mensen daar nog anticiperen. Maar ik kan mij ook indenken dat het aantal over twee dagen misschien wel 50 is. Dan ga je als persoon denk ik niet meer alle plaatsen af om te kijken waar er nog geen uitbraak is, als je daar een afspraak zou hebben.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:02:
Hier is nog wel een handig kaartje met alle gevallen inclusief nieuwsberichten.

https://www.google.com/ma...86%2C5.31898435767755&z=8
Zo betrouwbaar oogt deze niet...
Gorinchem is gemapt op coevorden, en gorichem zelf heeft niets bijvoorbeeld.

• Verwijderd1
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:01:
[...]

tuurlijk weet je dat niet en natuurlijk kan er besmetting optreden. Maar getallen (560 potentiele besmettingen) de wereld in gooien zonder fatsoenlijke onderbouwing is gewoon niet handig. Een leek kan dergelijke inschattingen niet maken.
Het ligt er denk ik een beetje aan hoe je de de post en de casusdefinitie leest. Ik zou zeggen dat iemand uit zo'n vliegtuig die ziek wordt wel aan de casusdefinitie voldoet daar deze mogelijk (niet zeker of het dan nog binnen de strikte RIVM definitie valt, maar goed) in contact is geweest met een bekend geval.

Nu zal het met korte vakantievluchtjes ook allemaal wel meevallen. Het zijn vooral langere vluchten waarbij mensen mogelijk symptomatisch worden tijdens de vlucht.

• Ernemmer
  • Niet online
MisterEagle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Foutjes kan je hier doorgeven.
https://www.reddit.com/r/CovidMapping/

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
MisterEagle schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Er wordt helemaal niks gemapt. In Coevorden wordt verwezen naar een nieuws artikel dat toevalig Gorinchem in de titel heeft staan, omdat daar het ziekenhuis in wordt vermeld. De patient wordt in Rotterdam geplaatst omdat hij/zij daar ligt. Als je alle verblijfs plaatsen zou meenemen krijg je dubbel tellingen. De map klopt dus volledig.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
M.b.t de vergelijking met griep, ik kan me niet herinneren dat een dokter van <35 jaar overlijdt aan de gevolgen van griep. Ook heb ik ergens gelezen dat er ook een percentage genezen patienten is die waarschijnlijk permanente longschade heeft opgelopen.

Verwijderd

AW_Bos schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:06:
De teller staat op 18 inmiddels, zegt nu.nl.

Opmerkelijk is dit:

[...]

Zou dit nog komen, of wordt de uitbraak nu te groot voor het RIVM om dit nog bij te houden, dat zij maar vinden dat de autoriteiten dat mogen doen?

Stel je voor dat het iemand in Woerden is, dan kunnen mensen daar nog anticiperen. Maar ik kan mij ook indenken dat het aantal over twee dagen misschien wel 50 is. Dan ga je als persoon denk ik niet meer alle plaatsen af om te kijken waar er nog geen uitbraak is, als je daar een afspraak zou hebben.
Dat vind ik ook opmerkelijk, je wil deze toch asap naar buiten brengen?

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-01 21:00

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESG0AEVWsAE8oEB?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:04

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heeft iemand nu al een bron gevonden van dat pastebinlijstje? Of het naast de reeds bekend gemaakte bevestigde (en eventueel mogelijke) gevallen gelegd?

Was het puur stemmingmakerij en paniekzaaierij?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-01 22:29
Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 92% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:31 ]

Verwijderd

Reageer er dan niet op of maak een topic rapport aan het laat het daarbij.

[ Voor 103% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 14:32 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 18:43
Waarop baseer je je mening dat de controle compleet verloren is?

[ Voor 56% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 15:03 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12

Barrycade

Through the...

R.van.M schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:15:
M.b.t de vergelijking met griep, ik kan me niet herinneren dat een dokter van <35 jaar overlijdt aan de gevolgen van griep. Ook heb ik ergens gelezen dat er ook een percentage genezen patienten is die waarschijnlijk permanente longschade heeft opgelopen.
Ik kan me ook niet heugen dat ik ergens heb gelezen dat een dokter van <35 gelukkig genezen was van griep.
Of in dit geval gestorven aan de griep. Omdat dit soort nieuws meestal niet verder komt dat het lokale suffertje.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Als ik de gevallen van vandaag zie, is een aanzienlijk deel besmet in het buitenland.

- Helmond: onderweg naar huis uit Italie ziek geworden, meteen de GGD gebeld.
- Oss: Idem
- Houten: Naar beurs in Duitsland geweest, aansluitend op vakantie gegaan. Bestemming niet bekend, maar ook bij thuiskomst GGD gebeld.
- Loon op Zand: Broer van patient nr. 1. Stond dus in nauw contact met hem en de 2 later besmet gebleken gezinsleden.

Controle kwijt vind ik dus lichtelijk overdreven.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 15:03 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• _Bailey_
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]

Ik kan me ook niet heugen dat ik ergens heb gelezen dat een dokter van <35 gelukkig genezen was van griep.
Of in dit geval gestorven aan de griep. Omdat dit soort nieuws meestal niet verder komt dat het lokale suffertje.
A Wuhan doctor who attempted to warn the public about a potential new coronavirus outbreak died on Friday from the infection.
Li Wenliang, 34, was a Wuhan doctor who was widely hailed as a hero after it emerged he was targeted by police for spreading "rumors" about the virus, when he was in fact sharing accurate information to try and raise the alarm.

bron: CNN https://edition.cnn.com/2...pdate-intl-hnk/index.html

het Amerikaanse lokale suffertje... :+

• Verwijderd1
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:23:
[...]

En van de overleden artsen / verplegers rond dit virus kan ook de werkdruk hen fataal geworden zijn. Dat is iig wat de LA Times noemt:
The Times counted at least 18 reported deaths of medical workers involved in the COVID-19 response as of Monday, including nurses and doctors who died not because of infection but because of cardiac arrest or other ailments due to overwork and fatigue. One victim was hit by a car while taking temperatures on a highway.

https://www.latimes.com/w...oth-infection-and-fatigue

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 19:06
Jorgen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:19:
Heeft iemand nu al een bron gevonden van dat pastebinlijstje? Of het naast de reeds bekend gemaakte bevestigde (en eventueel mogelijke) gevallen gelegd?

Was het puur stemmingmakerij en paniekzaaierij?
Nu we boven het aantal van 10 zijn uitgekomen maakt de GGD de gemeentes waarin een bepaalde besmetting is opgedoken niet meer bekend, dat doen de lokale autoriteiten. Zo heeft de gemeente Houten op zijn website een melding van besmetting gemaakt.

Het rare aan dat lijstje is ook dat er enkel ziekenhuizen staan vermeld, maar sommige besmette personen zijn amper / niet in een ziekenhuis geweest:
Een vrouw uit Helmond is besmet met het coronavirus, meldt de regionale GGD in een persbericht. De besmetting is gisteravond vastgesteld door het RIVM. De vrouw was met haar gezin vorige week in Lombardije in Italië. Er is geen link tussen deze patiënt en de eerder in Nederland gevonden gevallen. De patiënt zit in thuisisolatie.
Overigens zijn er volgens het pastebin lijstje geen verdachte gevallen of besmette personen in Eindhoven, Helmond en Geldrop. Lijkt me toch dat een vrouw uit Helmond wel onder een van die 4 ziekenhuizen zou vallen.

• Barrycade
  • Laatst online: 12:12

Barrycade

Through the...

Ik weet natuurlijk wel waar R.van.M in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" naar refereerde.

Maar hij maakte de stelling dat hij nog nooit van een griepdode had gehoord van <34.
Nee omdat zolang je geen Covid 19 stempel hebt je voorheen gewoon een rimpel in de statistiek was.
Zuur, maar er sterven wereldwijd voldoende mensen onder de 35 aan hele gewone ziektes.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:22:
[...]

Waarop baseer je je mening dat de controle compleet verloren is?
Al bij de eerste 10 gevallen was al van tenminste één niet duidelijk waar ze het had opgelopen, en nu doen ze al niet eens meer de moeite om woonplaats van patienten te melden. Oftewel, er wordt geaccepteerd dat het in je in heel Nederland risico loopt besmet te worden. Eerdere verhaal dat er mogelijk gemeenten in quarantaine worden geplaatst zou eerder van toepassing zijn als er een lokale brandhaard is, lijkt al een gepasseerd station.

(niet dat om te stellen dat er zo nalatig gehandeld is, Nederlandse regios zijn nou eenmaal erg vervlochten)

• Basekid
Kunnen we die pastebin zonder enige bronvermelding aub scharen onder complottheorieen?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daarom vroeg ik er ook expliciet naar. Zonder bron is het maar zeer weinig waard.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:33:
Kunnen we die pastebin zonder enige bronvermelding aub scharen onder complottheorieen?
Waarom is het dan meteen een 'complottheorie'?
Natuurlijk gaat iemand die iets lekt zichzelf niet bekend maken.

En al zou de persoon die het lekt, zichzelf bekend maken, zou het in jouw (of andere extreem kritische Tweakers) een betrouwbare bron zijn? En wanneer is iemand dan een betrouwbare bron?

vragen, vragen...
Jorgen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:39:
Daarom vroeg ik er ook expliciet naar. Zonder bron is het maar zeer weinig waard.
Uiteindelijk is het ieders persoonlijke afweging of iets wel of geen waarde heeft en of je er wel of niet iets mee doet. Maar of het voor iedereen hier vervolgens interessant is dat jij specifiek er (wel of geen) waarde aan hecht.

Er zullen, nu RIVM nog minder bekend maakt (oa gemeenten), vast vaker lekkages zijn van dergelijke lijsten. Ik hoef echt niet te weten per invidiuele Tweaker of ze het onbetrouwbaar vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door terabyte op 02-03-2020 14:51 ]

• gws24
  • Laatst online: 11:28

gws24

Thinking is hard!

HallonRubus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Al bij de eerste 10 gevallen was al van tenminste één niet duidelijk waar ze het had opgelopen, en nu doen ze al niet eens meer de moeite om woonplaats van patienten te melden. Oftewel, er wordt geaccepteerd dat het in je in heel Nederland risico loopt besmet te worden. Eerdere verhaal dat er mogelijk gemeenten in quarantaine worden geplaatst zou eerder van toepassing zijn als er een lokale brandhaard is, lijkt al een gepasseerd station.

(niet dat om te stellen dat er zo nalatig gehandeld is, Nederlandse regios zijn nou eenmaal erg vervlochten)
En wat voor zin heeft het om de woonplaats te vermelden? Ik woon zelf in Delft, wat had ik dan sinds vrijdagavond moeten doen toen het 7e geval bekend werd (in Delft)? Geen boodschappen doen, mezelf opsluiten?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Basekid
terabyte schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:47:
[...]

En al zou de persoon die het lekt, zichzelf bekend maken, zou het in jouw (of andere extreem kritische Tweakers) een betrouwbare bron zijn? En wanneer is iemand dan een betrouwbare bron?

vragen, vragen...
In de tijden van fakenews is het heel makkelijk om een random pastebin te maken waarin wat cijfers staan die de situatie speculatief verergeren. En we slikken dat blijkbaar als zoete koek.

Een betrouwbare bron zou voor mij bijv zijn als het een Viroloog of voorzitter GGD is die het post op zijn twitter. Of de volkskrant/nos/ad die zegt dat ze het van een betrouwbare bron hebben gekregen.

Niet zomaar een vage link die iedereen kan aanmaken.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog even over die vraag welk beleid de minste economische schade op zal leveren. Het op korte termijn flinke schade accepteren in een poging de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken, of een meer hands-off beleid waarbij men de ziektegolf over het land laat rollen en zich voornamelijk focust op behandeling van de zieksten en het in stand houden van de vitale sectoren van het land?

Voor die eerste optie dien je NU krachtdadig op te treden en de daartoe noodzakelijke vergaande maatregelen te treffen. Het feit dat de regering dat niet doet lijkt te suggereren dat men in feite de tweede optie alleszins acceptabel vindt.

Nu staan China en Noord-Korea nou niet bepaald bekend als landen die de belangen van hun individuele inwoners bovenaan hebben staan. Men wil de belangen van 'het land' als totaal gewoonlijk laten prevaleren. Dus goed zorgen voor de regerende elite, het politieapparaat dat de surveillancestaat in stand kan houden en zorgen dat het (grote) leger en de dure militaire speeltjes bekostigd kunnen blijven worden. En dat voor de lange termijn natuurlijk, anders kun je niet aan de macht blijven.

Als de schade van de hands-off methode ook volgens China en Noord-Korea kleiner zou zijn dan die agressieve bestrijdingsoptie... waarom hebben die landen dan besloten om de ziekte zo agressief te proberen een halt toe te roepen? Het lijkt er dus op dat volgens deze landen hun huidige aanpak het beste voor 'het land' zal zijn, wat je daar dan ook onder wilt verstaan.

Maar wij gaan het anders doen?

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als je midden in een krisis zit met desastreuze gevolgen in landen die eerder met deze uitbraak te maken hadden, dan is een eerste logische gedachte dat het best de moeite waard is om dat actief te proberen te voorkomen.

En al helemaal als er uit die landen al een maand berichten komen als deze:

Reuters: - New coronavirus spreads more like flu than SARS
In at least in one case, the virus was present even though the patient had no symptoms, confirming concerns that asymptomatic patients could also spread the disease.
Massachusetts Medical Society - Transmission of 2019-nCoV Infection from an Asymptomatic Contact in Germany
The fact that asymptomatic persons are potential sources of 2019-nCoV infection may warrant a reassessment of transmission dynamics of the current outbreak.
Dan is het goed gezond Hollands verstand om hier voor de zekerheid rekening mee te houden, en mensen uit besmette gebieden en die in contact zijn geweest met besmette personen preventief in (zelf-)quarantaine te zetten.

Dit sentiment lees ik ook keer op keer weer in dit topic.

De topicwaarschuwing staat echt niet voor niks er. Dit is niet de plek om halve of hele complottheorieën uitdragen.

[ Voor 54% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 20:48 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
gws24 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:49:
En wat voor zin heeft het om de woonplaats te vermelden? Ik woon zelf in Delft, wat had ik dan sinds vrijdagavond moeten doen toen het 7e geval bekend werd (in Delft)? Geen boodschappen doen, mezelf opsluiten?
Het komt daardoor opeens wel heel dichtbij, zelf woon ik ook in een gemeente die vandaag 'in de prijzen viel' en opeens besef je je dat deze persoon voor je in de rij bij de kassa gestaan kan hebben. Dat er inderdaad een heel kleine kans is dat je een tijd door hem/haar besmet kunt zijn geraakt.

Om de huidige definitie van het RIVM erbij te pakken: 'bent u in aanraking geweest met een besmet iemand' is opeens een stuk realistischer geworden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

terabyte schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:47:
[...]

vragen, vragen...

[...]

Uiteindelijk is het ieders persoonlijke afweging of iets wel of geen waarde heeft en of je er wel of niet iets mee doet. Maar of het voor iedereen hier vervolgens interessant is dat jij specifiek er (wel of geen) waarde aan hecht.

Er zullen, nu RIVM nog minder bekend maakt (oa gemeenten), vast vaker lekkages zijn van dergelijke lijsten. Ik hoef echt niet te weten per invidiuele Tweaker of ze het onbetrouwbaar vinden.
Net zoals niemand hoeft te weten wat jij daar weer van vindt :+

Lijkt me evident dat we betrouwbare informatie moeten gebruiken, van RIVM, ministerie en je eigen huisarts/specialist. Daarnaast van betrouwbare media.

Als zo'n lijstje opduikt, zorgt dat voor een hoop speculatie. Enerzijds interessant, anderzijds gewoon waardeloos. Ook zijn verschillende dingen, zoals reeds opgemerkt, op zijn minst verwonderlijk aan dat lijstje. De echtheid staat dus ter discussie.

• Oekiejoekie
gws24 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Door (zo lang het nog niet om honderden gevallen gaat) meteen de woonplaats te vermelden, wordt nepnieuws meteen ontkracht. Omroep Brabant waarschuwt momenteel bijvoorbeeld dat er een nep-screenshot van hun website rond gaat, over 2 patienten in Gemert.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Jorgen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Net zoals niemand hoeft te weten wat jij daar weer van vindt :+
Precies, laten we dit topic dan maar sluiten, want discussie is eigenlijk onmogelijk als alles waarbij niet een 'officiele bron' staat meteen wordt gezien als paniekzaaierij. (geen kritiek op jou, maar ik algeheel tendens hier).

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Het komt daardoor opeens wel heel dichtbij, zelf woon ik ook in een gemeente die vandaag 'in de prijzen viel' en opeens besef je je dat deze persoon voor je in de rij bij de kassa gestaan kan hebben. Dat er inderdaad een heel kleine kans is dat je een tijd door hem/haar besmet kunt zijn geraakt.

Om de huidige definitie van het RIVM erbij te pakken: 'bent u in aanraking geweest met een besmet iemand' is opeens een stuk realistischer geworden.
Dat gevoel had ik ook even hoor maar dat is ook alles wat het is, een gevoel en die is niet rationeel. Het zal bij besmettingen toch echt van de lokale GGD moeten komen dmv contactonderzoek etc om te weten of je daadwerkelijk meer risico loopt en niet of je in een bepaalde plaats woont met de zeer grote mobiliteit van NL.
Oekiejoekie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:57:
Door (zo lang het nog niet om honderden gevallen gaat) meteen de woonplaats te vermelden, wordt nepnieuws meteen ontkracht. Omroep Brabant waarschuwt momenteel bijvoorbeeld dat er een nep-screenshot van hun website rond gaat, over 2 patienten in Gemert.
Dat is wel een puntje inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door gws24 op 02-03-2020 15:03 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Auredium
  • Laatst online: 01-01 12:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Is het ook niet gewoon een kwestie van kosten en baten?

Covid-19 is zeer waarschijnlijk zeer moeilijk te controleren en zal zelfs met verregaande maatregels hooguit vertraagd worden en niet afgewend. In een dergelijk scenario en met een cultuur die hoofdzakelijk geeft om winst zoals in Nederland gaat men kijken naar het scenario waarbij het meeste geld kan blijven behouden. Men zal dus zoveel mogelijk adviseren dat er niets aan de hand is en hopen dat de meeste mensen gewoonweg doorwerken met milde klachten en pas overstag gaan als het erger wordt.

Waarom? omdat als het toch niet echt kan worden tegen gehouden krijgen de meeste mensen het toch wel. Maar als je proactief handelt zitten mensen thuis waardoor productiviteit omlaag gaat en dus omzet vanuit bedrijven. Als je zegt dat er niet veel aan de hand is zullen mensen eerder geneigd zijn om door te werken zelfs als ze milde klachten hebben die duiden op Covid-19.
Dat hierdoor op korte termijn de mensen met ernstigere klachten tot dood wat doet toenemen is statistisch verwaarloosbaar als datzelfde aantal doden vergelijkbaar is als je iedereen doet isoleren en het maar minimaal effect heeft op de mate van verspreiding.

Helaas is dat voor Nederland een realistisch scenario. Covid-19 wordt gewoon niet als gevaarlijk genoeg beschouwt om de omzet van het land en de bedrijven noemenswaardig omlaag te laten gaan door preventief te handelen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:50
hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Hier ook, Oss.
En dan even kijkend naar de carnaval vorige week is er natuurlijk een kans dat... ;w

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-01 22:18
Oekiejoekie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Begrijpelijk, maar woonplaats geeft relatief veel privacy weg (mensen zijn zo idioot goed in zoeken geworden) en zegt verdraaid weinig over de plekken waar iemand zich opgehouden heeft. Mijn woonplaats, leuk maar ik ben half NL door geweest afgelopen week, dat komt nergens erbij dan.

Een woonplaats wel geven levert wellicht ook wel tig theorieën op die onwenselijk zijn, omdat mensen gaan denken 'oh die supermarkt ligt naast de wijk waar een besmetting was' terwijl die persoon er nooit komt etc.

• Oekiejoekie
Rensjuh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Hier ook, Oss.
En dan even kijkend naar de carnaval vorige week is er natuurlijk een kans dat... ;w
En dan even kijkend naar het persbericht op www.oss.nl : He verrek, die persoon was afgelopen week op vakantie in Italie. Die was er dus helemaal niet bij met carnaval !

• Rensjuh
Oekiejoekie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:08:
[...]

En dan even kijkend naar het persbericht op www.oss.nl : He verrek, die persoon was afgelopen week op vakantie in Italie. Die was er dus helemaal niet bij met carnaval !
Dat ze afgelopen week op vakantie waren zie ik er niet bij staan, waar heb jij dat gelezen?
Ik zie alleen dat hij zichzelf direct heeft laten testen nadat hij klachten heeft gekregen.

Ach, ik neem aan dat ze nog met wat meer informatie komen over periodes e.d.
We gaan het wel zien, maak me eigen er nu in ieder geval nog niet druk om.

• Oekiejoekie
Rensjuh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Dat ze afgelopen week op vakantie waren zie ik er niet bij staan, waar heb jij dat gelezen?
Ik zie alleen dat hij zichzelf direct heeft laten testen nadat hij klachten heeft gekregen.

https://www.oss.nl/inwone...esmet_met_coronavirus.htm
Deze inwoner is in het gebied in Noord-Italië geweest waar twee weken geleden besmettingen met het coronavirus zijn vastgesteld. De patiënt en zijn gezinsleden zijn thuis in isolatie. De GGD brengt in kaart met wie de patiënt contact heeft gehad en houdt twee weken toezicht op hun gezondheid. Krijgen zij klachten, dan test de GGD hen op het coronavirus.

Burgemeester Buijs-Glaudemans: ‘Het is zeer vervelend wat de Osse patiënt en zijn familie meemaken. Ik heb hen inmiddels gesproken. Zij hebben goed gehandeld, precies zoals RIVM en GGD aanraden. De man heeft zich direct laten testen toen hij klachten kreeg na zijn Italië-reis. En direct zichzelf en zijn gezin thuis in quarantaine gezet. Er is daardoor geen contact met anderen geweest. De informatie van RIVM en GGD heeft zeker geholpen, maar het is vooral een groot compliment aan dit gezin.’

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rensjuh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Er staat letterlijk:

Deze inwoner is in het gebied in Noord-Italië geweest waar twee weken geleden besmettingen met het coronavirus zijn vastgesteld.

De man heeft zich direct laten testen toen hij klachten kreeg na zijn Italië-reis.

Of val je over het woordje vakantie? :)

• Rensjuh
Nee maar er staat niet in wanneer hij daar is geweest.

Ze zijn positief getest, en dat gebeurd pas als men klachten heeft:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Heeft het zin om je preventief te laten testen?
Nee, want dat geeft geen zekerheid. Mocht je besmet zijn met het virus, dan is er de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarom testen we pas op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben en uit een risicogebied komen.
Het is dus goed mogelijk dat hij al langer besmet was maar pas onlangs klachten heeft gekregen.

[ Voor 36% gewijzigd door Rensjuh op 02-03-2020 15:18 ]

• Oekiejoekie
Rensjuh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:17:
Nee maar er staat niet in wanneer hij daar is geweest.

Ze zijn positief getest, en dat gebeurd pas als men klachten heeft:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

[...]

Het is dus goed mogelijk dat hij al langer besmet was maar pas onlangs klachten heeft gekregen.
Er staat toch letterlijk "Er is daardoor geen contact met anderen geweest. De informatie van RIVM en GGD heeft zeker geholpen, maar het is vooral een groot compliment aan dit gezin."

Hoe duidelijk moet het voor jou zijn ? Moet je hun telefoonnummer hebben zodat jij ze persoonlijk kunt bellen om het te verifieren ?

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Het niet meer vermelden van de plaats door het RIVM en het overlaten aan de plaatselijke autoriteiten is een hachelijke zaak.

Zo ontnemen ze een groot deel om zelf beschermde maatregelen te nemen. Persoonlijk val ik in de categorie met een immuunsysteem waarvan je met zekerheid kunt stellen dat het Corana virus dodelijk is.

Woon in Gouda met een 1 ziekenhuis voor Gouda en omliggende gemeentes.

Als er geen plaats wordt vermeld, wanneer en welke site moet je bezoeken om actueel de stand van zaken te volgen?

Een bezoekje aan de website van Gouda zal je vooral verwijzen naar de kaasmarkt, het stadhuis enz..

Met de genomen maatregelen ben ik niet zo bang voor het virus zelf maar vooral de (a)sociale spagaat anno 2020. Bron dit topic.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Ongeacht dat het allemaal spannend is en dergelijke.
Maar de grafiek met 'daily cases' - 'new confirmed' & 'new recovered' uit deze (die uit de sticky/topicnotificatie)URL. Zegt mij toch dat het op de terug weg lijkt te zijn?

De grafiek lijkt zich om te keren; meer recovered dan new.
Ondanks dat het dichterbij komt, geografisch gezien, is er toch een positieve tendens? Waarom word dit niet belicht in media?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
https://www.noordhollands...orona-besmetting-in-hoorn
De GGD onderzoekt de mogelijke besmetting van mensen in Hoorn met het Corona-virus.

Dit maakte de GGD Hollands Noorden maandag bekend. Twee kinderen zijn in een Hoornse basisschool uit voorzorg - en met instemming van de ouders - naar huis gestuurd. Het is nog onduidelijk of zij uit hetzelfde gezin komen, of dat er sprake is van een onderzoek in meerdere huishoudens. Er kwamen signalen binnen dat er koortsverschijnselen waren. Daarna kwam de GGD in beeld, die vervolgens nader onderzoek deed. Gezinsleden van de kinderen hebben namelijk de klachten, hebben koorts en zijn onlangs in een gebied geweest waar het Corona-virus al voor een uitbraak heeft gezorgd. De GGD houdt de toestand in de gaten, en verwacht dat binnen niet al te lange tijd kan worden vastgesteld of er ook in Hoorn daadwerkelijk sprake is van een besmetting.
Ter info: deze regio had vorige week al gewoon school, dus welke regio bedoeld wordt en wanneer ze er waren is onbekend.

@the-edge op nu liveblog zie ik alle positieve punten ook steeds belicht worden. Tis vaker geruststellende berichtgeving dan Telegraaf achtige paniek :)

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-03-2020 15:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:30
the-edge schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:43:
Maar de grafiek met 'daily cases' - 'new confirmed' & 'new recovered' uit deze (die uit de sticky/topicnotificatie)URL. Zegt mij toch dat het op de terug weg lijkt te zijn?

Ondanks dat het dichterbij komt, geografisch gezien, is er toch een positieve tendens? Waarom word dit niet belicht in media?
Wij lopen achter, en we handelen niet zoals de chinese overheid. Die spot er niet mee...

• Verwijderd1
  • Niet online
Maar de grafiek met 'daily cases' - 'new confirmed' & 'new recovered' uit deze (die uit de sticky/topicnotificatie) URL. Zegt mij toch dat het op de terug weg lijkt te zijn?

Die trend wordt geleid door gevallen in China. Daar neemt het bevestigde aantal gevallen per dag af en het aantal recoveries toe. In andere landen neemt het aantal gevallen juist toe. Zie bijvoorbeeld worldometers.info voor een breakdown per land.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Wij lopen achter, en we handelen niet zoals de chinese overheid. Die spot er niet mee...
Verklaar nader? Die spot niet met wat? Met 'recovered'? En wat bedoel je met, we lopen achter?
Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Die trend wordt geleid door gevallen in China. Daar neemt het bevestigde aantal gevallen per dag af en het aantal recoveries toe. In andere landen neemt het aantal gevallen juist toe. Zie bijvoorbeeld worldometers.info voor een breakdown per land.
Ah! Duidelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door the-edge op 02-03-2020 15:46 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dit zijn de cijfers van China, waar de eerste besmetting in december vorig jaar was. Dit is het effect van 11 miljoenensteden met 50 miljoen burgers in lockdown te plaatsen en burgers in zelfquarantaine te plaatsen door de voordeur dicht te lassen.

In Nederland mag je gewoon naar je werk ook als je net bij een besmette patient bent geweest. Die draconische maatregelen gaan we hier niet krijgen. Ik denk dat we nog veel meer patiënten krijgen dan Italië. Het zal nog maanden duren voordat het hier "goed nieuws" is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• R.van.M
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Waarbij China niet bekend staat om betrouwbaarheid van de cijfers. Het zou zomaar kunnen dat China nu de zaken rooskleuriger voorsteld dan ze zijn om het land maar weer op te starten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen met de hoeveelheid besmettingen daar, dat nu iedereen langzaam weer aan het werk gaat, dat er geen tweede golf ontstaat.

• Joster
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:44:
https://www.noordhollands...orona-besmetting-in-hoorn

[...]

Ter info: deze regio had vorige week al gewoon school, dus welke regio bedoeld wordt en wanneer ze er waren is onbekend.
Ik vind het echt apart dat mensen dan alsnog denken, laat die kinderen maar lekker naar school gaan joh.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Joster schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:48:
[...]

Ik vind het echt apart dat mensen dan alsnog denken, laat die kinderen maar lekker naar school gaan joh.
En als je je kind niet laat gaan, dan ben je in overtreding van de wet,.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Oekiejoekie
van liveblog BD.nl (Brabants Dagblad, maar waarschijnlijk identiek aan de blog van de andere persgroep titels)
15:25
Twee inwoners van Utrecht zijn besmet met het Coronavirus (COVID-19). Dat meldt de gemeente Utrecht. Het gaat om een stel zonder kinderen, dat geen link heeft met patiënten bij wie al eerder besmetting is vast gesteld.

Het stel zit in thuisisolatie. Zij waren vorige week op vakantie in het besmette gebied in Noord-Italië. Hoe het duo er op dit moment aan toe is, is niet bekend.
Dat maakt de tussenstand voor vandaag dus:

- 5 x Corona zelf uit Italie geimporteerd (2x Utrecht, Houten, Oss, Helmond)
- 1 x besmetting binnen familierelatie (Loon op Zand)
- 1 x onbekend (Maasstad-ziekenhuis)
- 1 x gemeente of oorzaak nog niet in de media

Ik zie hier vooral de Italiaanse connectie. Het is dus niet zo dat we elkaar allemaal in de supermarkt ziek lopen te kuchen...

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:30
the-edge schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Verklaar nader? Die spot niet met wat? Met 'recovered'? En wat bedoel je met, we lopen achter?

[...]

Ah! Duidelijk.
Ja iets te kort door de bocht, maar de maatregelen van de chinese overheid zijn best rigoureus geweest, ik weet niet of een regering dat in een Westerse land voor elkaar kan krijgen.

• Joster
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:48:
[...]

En als je je kind niet laat gaan, dan ben je in overtreding van de wet,.
Dat lijkt me sterk:
Er kwamen signalen binnen dat er koortsverschijnselen waren. Daarna kwam de GGD in beeld, die vervolgens nader onderzoek deed. Gezinsleden van de kinderen hebben namelijk de klachten, hebben koorts en zijn onlangs in een gebied geweest waar het Corona-virus al voor een uitbraak heeft gezorgd.
Ik denk dat iedere school koortsverschijnselen een terechte ziekmelding zal vinden.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
bvbal79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Ja iets te kort door de bocht, maar de maatregelen van de chinese overheid zijn best rigoureus geweest, ik weet niet of een regering dat in een Westerse land voor elkaar kan krijgen.
Je bedoeld het laten ontstaan ervan?

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:58
Oekiejoekie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:49:
van liveblog BD.nl (Brabants Dagblad, maar waarschijnlijk identiek aan de blog van de andere persgroep titels)

[...]

Ik zie hier vooral de Italiaanse connectie. Het is dus niet zo dat we elkaar allemaal in de supermarkt ziek lopen te kuchen...
Je mist het gezin uit Hoorn zo te zien, al is dat vooralsnog een mogelijke besmetting.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

[...]

Maar het is goed mogelijk dat (een aantal van) de mensen die het nu officieel hebben recentelijk nog door een supermarkt liepen te kuchen bijvoorbeeld. Tel daarbij een stukje incubatietijd op en het aantal zal echt nog door blijven groeien de komende dagen, dat weet het RIVM ook wel en daarom rapporteren ze nu al een stuk globaler.

• Oekiejoekie
NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Je mist het gezin uit Hoorn zo te zien, al is dat vooralsnog een mogelijke besmetting.
Ik heb het inderdaad over de 8 confirmed-cases van vandaag. Niet over vermoedens. En ook niet over toekomstig besmettingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Oekiejoekie op 02-03-2020 15:54 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

De Chinese methode (of de Amerikaanse Ebola methode?) zou zijn geweest om op te merken dat er in Noord Italië een haard was en die te isoleren en daar medisch personeel heen te sturen. Dat is wat de Chinezen deden in Wuhan en wat de Amerikanen destijds (in mindere mate) deden in West Afrika.

Achteraf gezien is het denk ik niet handig geweest om iedereen zelf terug te laten reizen waardoor het zich over Europa verspreid heeft. Aan de andere kant is het hier natuurlijk veel moeilijker om op zo'n schaal personeel weg te halen en naar zo'n gebied uit te zenden.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Wel een puntje is dat ze dat pas vanaf eind januari deden toen er al heel veel gevallen waren en daarvoor deden alsof hun neus bloedde. Als ze veel eerder de NL manier hadden gevolgd waren al die rigoreuze maatregelen, waarvan we niet eens weten hoe effectief zijn geweest, misschien niet eens nodig geweest. Maar goed, dit is weer allemaal speculatie en zal pas achteraf goed onderzocht kunnen worden.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Joster schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Dat lijkt me sterk:

[...]

Ik denk dat iedere school koortsverschijnselen een terechte ziekmelding zal vinden.
Ik bedoel als jij je gezonde kind liever preventief niet naar school stuurt in deze periode omdat verschillende bronnen aangeven dat asymptomatische dragers het virus ook kunnen verspreiden, dan ben je in overtreding van de wet, volgens mij.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Ernemmer
  • Niet online
Die mensen uit de supermarkt worden nu niet gecontroleerd, omdat ze geen connectie hebben met een risicogebied. Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat er geen mensen aangestoken zijn en nu thuis zitten, of zoals sommigen vinden dat ze gewoon naar het werk moeten gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 02-03-2020 16:02 ]

• _Bailey_
  • Niet online
Voor het eerst komt morgen een groot deel van het kabinet bij elkaar voor crisisoverleg over het coronavirus. Het overleg heet officieel het MCCB (Ministeriële Commissie Crisisbeheersing). De verwachting is dat het kabinet bijgepraat wordt en niet dat er maatregelen worden afgekondigd. Het overleg gaat vooral over de neveneffecten van het coronavirus op bijvoorbeeld de economie en het openbare leven.

bron: NOS

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:56:
Voor het eerst komt morgen een groot deel van het kabinet bij elkaar voor crisisoverleg over het coronavirus. Het overleg heet officieel het MCCB (Ministeriële Commissie Crisisbeheersing). De verwachting is dat het kabinet bijgepraat wordt en niet dat er maatregelen worden afgekondigd. Het overleg gaat vooral over de neveneffecten van het coronavirus op bijvoorbeeld de economie en het openbare leven.

bron: NOS
Tja, raar dat er vóór het eerste geval nogal lichtzinnig over werd gedaan en dat het nu opeens crisisoverleg is. Dit soort dingen hadden toch ook best 2 weken geleden kunnen plaatsvinden. Niet als crisisoverleg, maar preventief. Wat te doen als het wél in Nederland komt.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:59:
[...]

Tja, raar dat er vóór het eerste geval nogal lichtzinnig over werd gedaan en dat het nu opeens crisisoverleg is. Dit soort dingen hadden toch ook best 2 weken geleden kunnen plaatsvinden. Niet als crisisoverleg, maar preventief. Wat te doen als het wél in Nederland komt.
Want er liggen geen draaiboeken klaar voor dit soort situaties?

• Joster
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Ik bedoel als jij je gezonde kind liever preventief niet naar school stuurt in deze periode omdat verschillende bronnen aangeven dat asymptomatische dragers het virus ook kunnen verspreiden, dan ben je in overtreding van de wet, volgens mij.
Dan wel uiteraard, maar dat artikel wekt de indruk dat er kinderen met koortsverschijnselen op school zaten waarvan familieleden klachten hebben én in besmet gebied zijn geweest.. Ik doelde dus op die kinderen met koortsverschijnselen, die stuur je dan toch niet naar school als ze ook nog eens een nauwe link hebben met besmet gebied?

[ Voor 12% gewijzigd door Joster op 02-03-2020 16:05 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Ik denk dat dat overleg er ook wel degelijk is geweest maar niet in deze specifieke setting en dus niet in het nieuws is gekomen.

• Oekiejoekie
https://www.omroepbrabant...ontact-met-eerste-patient
LOON OP ZAND - In Loon op Zand is een vijfde coronapatiënt bekend geworden. Het gaat om een vrouw die contact had met de 56-jarige man die als eerste in het dorp besmet raakte. Ze is geen familie.

Volgens burgemeester Hanne van Aart ligt de vrouw thuis in isolatie.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De topicwaarschuwing staat echt niet voor niks er. Dit is niet de plek om halve of hele complottheorieën uitdragen.

[ Voor 125% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 20:48 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Dat gaat hard zo, eerst de man zelf, snel daarna z'n gezin, daarna z'n broer, en nu dus een kennis/klant/collega(?). Incubatie bij familie van mevrouw is ondertussen ook vrijwel zeker begonnen.

Vraag me trouwens of betreffende familielid die broer was.
De man uit Loon op Zand die besmet is met het coronavirus vierde afgelopen dagen carnaval in Loon op Zand. “Hij is familie van mij en ik heb hem maandag nog gezien. Hij wordt goed verpleegd en wil er snel weer bovenop komen”, laat een familielid weten aan Hart van Nederland.

De 56-jarige man uit Loon op Zand werd woensdag met ziekteverschijnselen bij het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg opgenomen. De man was voor zijn werk op een beurs in Noord-Italië geweest, samen met andere mensen uit het dorp. “Veel meer mensen uit Loon zijn op die beurs in Millaan geweest,” vertelt het familielid. Of die andere mensen ook het virus hebben opgelopen, is nog niet duidelijk.
https://www.hartvannederl...us-loon-tilburg-carnaval/

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:49
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Dan weten ze dat wij het serieuzer nemen dan zij doen. Het is vooral een psychologische trigger. Misschien geeft dat een klein briesje van ernst.
Ik zou het nog overwegen tot ik dat stukje over die Sebrenica zaak las. Bbbbrrr...

• Oekiejoekie
HallonRubus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Dat gaat hard zo, eerst de man zelf, snel daarna z'n gezin, daarna z'n broer, en nu dus een kennis/klant/collega(?). Incubatie bij familie van mevrouw is ondertussen ook vrijwel zeker begonnen.
Patient zero in Loon op Zand is een man die naast ondernemer ook erg actief is in het Loonse maatschappelijk leven. Hij heeft recent zelfs een café in Loon op Zand overgenomen (wat bij mijn weten overigens nog niet open is)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Tja, raar dat er vóór het eerste geval nogal lichtzinnig over werd gedaan en dat het nu opeens crisisoverleg is. Dit soort dingen hadden toch ook best 2 weken geleden kunnen plaatsvinden. Niet als crisisoverleg, maar preventief.
Want dan waren de huidige besmettingen er op magische wijze er niet geweest? Wat zou het resultaat dan zijn geweest? Wat is zo essentieel dat het twee weken eerder had moeten plaatsvinden?
Wat te doen als het wél in Nederland komt.
Dat is al jaren en jaren bekend in de vorm van draaiboeken en GRIP procedures.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 02-03-2020 16:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Verwijderd1
  • Niet online
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Het is vooral een psychologische trigger.
Volgens mij is een psychologische trigger vooral de andere kant op nodig. Ik zat net naar de persconferentie te kijken met de gouverneur van NY en de burgemeester van NYC. Ja ze overdrijven een beetje met hun 'beste zorgsysteem in de wereld' en 'vanaf dag 1 er bovenop gezeten' maar het stelt wel gerust. Ik zou hem toch aanraden voor mensen hier om een beetje een idee te krijgen van de situatie en hoe een politieke / bestuurlijke reactie eruit zou kunnen zien (voor referentie, NY heeft pas 1 geval sinds gisteren). Inhoud begint rond minuut 7:

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M'n schoonmoeder heeft vanmiddag mannen in witte pakken op bezoek gehad.
- vorige week in Italië geweest
- risico ivm kanker
- kuchje

Ben benieuwd hoe lang het duurt.

Edit: hoor net dat de uitslag vanavond al wordt verwacht. Sowieso thuisquarantaine.
Maar als die het krijgt wordt het sowieso een lastig verhaal vrees ik.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2020 16:55 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Volgens mij is een psychologische trigger vooral de andere kant op nodig.
Dan heb je het over de psychologie van de maatschappij. De trigger waar ik het over had gaat meer over een trigger waardoor de overheid misschien iets harder gaat nadenken over of ze voldoende doen om zorgen te adresseren of weg te nemen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:54:
Sterkte, komt zo opeens wel heel dichtbij :|

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Basekid
Oproep RIVM: Niet iedereen hoeft de dokter te bellen
Omdat huisartsen en GGD's worden overspoeld met telefoontjes over het coronavirus doet het RIVM de volgende oproep:

Mensen die terugkomen uit gebieden waar het virus heerst en die zich ziek voelen moeten thuis uitzieken en zo min mogelijk contact hebben met andere mensen. Verreweg de meeste mensen zullen vanzelf opknappen en hoeven daarom niet de dokter te bellen.

Alleen als de klachten verergeren, met koorts boven de 38 graden in combinatie met hoesten en/of kortademigheid, moet de huisarts worden gebeld.
Lijkt dus alsof ze niet per se alles in kaart willen brengen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Nee, op een bepaald moment heeft dat ook weinig nut meer lijkt me. Dan wordt het overgaan van beperking van de verspreiding naar gespreide belasting van de zorg.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:54:
- vorige week in Italië geweest
- risico ivm kanker
- kuchje

Ben benieuwd hoe lang het duurt.

Edit: hoor net dat de uitslag vanavond al wordt verwacht. Sowieso thuisquarantaine.
Maar als die het krijgt wordt het sowieso een lastig verhaal vrees ik.
Pff bizar. Waar in Italië was ze?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MikeyMan niet leuk... Sterkte
Hoop dat het geen covid is.

• aicaramba
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:03:
[...]

Want er liggen geen draaiboeken klaar voor dit soort situaties?
Blijkbaar niet, anders zouden ze nu geen crisisoverleg moeten doen.

Edit: en sterkte met je schoonmoeder, ik hoop dat het meevalt.
Standeman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:39:

Want dan waren de huidige besmettingen er op magische wijze er niet geweest? Wat zou het resultaat dan zijn geweest? Wat is zo essentieel dat het twee weken eerder had moeten plaatsvinden?
Dat zeg ik nergens? Waarom moet elke uitspraak direct in extremis uit z'n verband moeten worden getrokken?

Nee, aan de hand van het crisisoverleg zullen er MISSCHIEN andere stappen worden ondernomen. Als deze meeting 1 of 2 weken eerder was geweest had het MISSCHIEN nut om deze stappen een paar dagen eerder in werking te laten stellen. Als deze stappen een paar dagen eerder in werking waren gebracht was de spreiding MISSCHIEN minder snel of minder ernstig.

Maakt het enorme verschillen? Nee, waarschijnlijk niet, maar misschien wel. Ik heb het ook niet over super ingrijpende preventieve maatregelen. Ik heb het slechts over een meeting houden, dat lijkt me niet het einde van de wereld als dat gebeurt en het blijkt geen effect te hebben. Is het zo raar om voor dit soort kleine stappen preventief te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door aicaramba op 02-03-2020 17:13 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33
Basekid schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:57:
[...]

Ze hebben geen keus meer. Sommige gemeenten hebben gewoon te weinig huisartsen. Als ik onze huisarts als voorbeeld neem dan was het voor het hele Corona gedoe al 20 minuten wachttijd voor een belletje, soms kwam je er niet eens doorheen. Dat is al jaren zo. Naar een ander kan niet want overal een stop.

https://www.volkskrant.nl/cs-b49b8610

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Verwijderd1
  • Niet online
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:55:
[...]

Dan heb je het over de psychologie van de maatschappij. De trigger waar ik het over had gaat meer over een trigger waardoor de overheid misschien iets harder gaat nadenken over of ze voldoende doen om zorgen te adresseren of weg te nemen.
Snap ik, maar daar gaan wij via Twitter echt geen verandering in brengen.

Ten eerste hebben wij weinig zicht op de situatie waar de bestuurders en autoriteiten wel van op de hoogte zijn. De tweakers hier die wel een medische achtergrond hebben lijken jouw twijfels niet zozeer te delen. Als er aan de bel getrokken moet worden dan zal dat van professionals moeten komen, bijvoorbeeld huisartsen of artsen die te maken hebben gehad met problemen die voorkomen hadden kunnen worden. Ja we hebben iemand op Twitter die via een pseudoniem geruchten verspreid, maar daar kunnen we niet zoveel mee. Als die bronnen serieus zijn kunnen ze ook een brief pennen, met hun naam erop en die naar de minister sturen.

Ten tweede zijn er tal van groepen die altijd kritiek hebben op alles wat de overheid doet. Een link naar een obscuur blogje van iemand zonder ervaring of autoriteit, gewapend met wat linkjes, tja. Ik denk niet dat iemand daarvan onder de indruk raakt, laat staan dat er beleid naar gemaakt wordt.

• _Bailey_
  • Niet online
''Oproep RIVM: Niet iedereen hoeft de dokter te bellen.

Omdat huisartsen en GGD's worden overspoeld met telefoontjes over het coronavirus doet het RIVM de volgende oproep:

Mensen die terugkomen uit gebieden waar het virus heerst en die zich ziek voelen moeten thuis uitzieken en zo min mogelijk contact hebben met andere mensen. Verreweg de meeste mensen zullen vanzelf opknappen en hoeven daarom niet de dokter te bellen.

Het advies niet zomaar de huisarts te bellen betekent dat er besmettingen met het virus ongeregistreerd voorbij zullen gaan. Volgens het RIVM is dat geen probleem.''

bron: NOS https://nos.nl/liveblog/2...er-staat-op-achttien.html

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 02-03-2020 17:15 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Standeman

Prutser 1e klasse

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Dat zeg ik nergens? Waarom moet elke uitspraak direct in extremis uit z'n verband moeten worden getrokken?

Nee, aan de hand van het crisisoverleg zullen er MISSCHIEN andere stappen worden ondernomen. Als deze meeting 1 of 2 weken eerder was geweest had het MISSCHIEN nut om deze stappen een paar dagen eerder in werking te laten stellen. Als deze stappen een paar dagen eerder in werking waren gebracht was de spreiding MISSCHIEN minder snel of minder ernstig.

Maakt het enorme verschillen? Nee, waarschijnlijk niet, maar misschien wel. En laten we niet doen alsof ik opper dat er preventief vluchten hadden moeten worden geschrapt of dorpen in quarantaine moeten worden geplaatst. Ik heb het slechts over een meeting houden, dat lijkt me niet het einde van de wereld als dat gebeurt en het blijkt geen effect te hebben. Is het zo raar om voor dit soort kleine stappen preventief te doen?
Dat is het hele probleem. 3 keer misschien in hoofdletters zelfs. Met "misschien" los je helemaal niks op en je voorkomt niks. Ja, het is raar om dit soort kleine stappen preventief te doen, omdat het 0,0 oplevert.

Het is gewoon vingerwijzen tijdens een potje paniekvoetbal.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• aicaramba
Standeman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:15:
[...]

Dat is het hele probleem. 3 keer misschien in hoofdletters zelfs. Met "misschien" los je helemaal niks op en je voorkomt niks. Ja, het is raar om dit soort kleine stappen preventief te doen, omdat het 0,0 oplevert.

Het is gewoon vingerwijzen tijdens een potje paniekvoetbal.
Oh ja. Levert het 0,0 op? Hoe weet je dat zo zeker?

Edit: Ik type 3x misschien in hoofdletters omdat er anders hier mensen gaan beweren dat ik zeg dat je door een preventieve meeting de hele uitbraak had kunnen voorkomen. Het is nuanceren, omdat sommige anderen dat hier niet blijken te kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door aicaramba op 02-03-2020 17:19 ]

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01-2025
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:14:

Het advies niet zomaar de huisarts te bellen betekent dat er besmettingen met het virus ongeregistreerd voorbij zullen gaan. Volgens het RIVM is dat geen probleem.''

Wel raar natuurlijk als ze nu al aangeven dat ze niet kunnen achterhalen wat het contact moment is geweest van mensen die positief zijn getest.

[ Voor 63% gewijzigd door bloodlynx op 02-03-2020 17:19 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aan iedereen die gelooft dat er nu pas draaiboeken gemaakt worden, of in het geval ze er wel zijn, dat ze nu pas bekeken worden: dat zijn maar aannames.

Mijn eigen aanname: Tuurlijk liggen die draaiboeken er wel, maar denk jij dat iedereen die uit zijn hoofd kent? Dat zal gelden voor enkelen, die dat onderwerp in hun portefeuille hebben.

Kan me indenken dat de ministers en staatssecretarissen van defensie, buza, biza en de minpres de draaiboeken voor oorlogssitusties en terreurdaden kennen, dat vws die over ziekteuitbraken beheert en dat ingeval van een nieuwe watersnood de ministers van infra en vws aan de beurt zijn. Deze mensen aangevuld met Rijkswaterstaat, RIVM, en zulke organen, zitten dan in een stuurgroep. Zij adviseren en leiden. Nu wordt iedereen binnen de regering dus bijgepraat. Daarom zien we Bruno Bruins ook nu vaker op tv.

Ook dit is een pure aanname, maar lijkt me logischer dan de mensen die roepen dat er dus niks klaarligt en ze nu pas gaan bedenken wat te doen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

-edit- live stream afgelopen.

WHO persconferentie live hier:

"Our message to all countries is: This is not a one-way street. We can push this virus back. Your actions now will determine the course of the outbreak in your country. There is no choice but act now."

"We may be paying a heavy price for ignoring preparedness."

[ Voor 50% gewijzigd door Sando op 02-03-2020 17:39 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Blijkbaar niet, anders zouden ze nu geen crisisoverleg moeten doen.

Edit: en sterkte met je schoonmoeder, ik hoop dat het meevalt
Thanks, hoop het ook. 'Gelukkig' heeft m'n schoonmoeder zich gisteren gelijk al afgezonderd. Nu verplichte thuisquarantaine in afwachting van de uitslag. Zou wel ruim binnen de geschatte incubatietijd zijn, gezien ze vorige week op wintersport zijn geweest in Italië. Weet niet of er van die test überhaupt iets verwacht mag worden.

Maar crisis overleg lijkt me niet gek toch? Al was het maar voor next steps.

• aicaramba
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Thanks, hoop het ook. 'Gelukkig' heeft m'n schoonmoeder zich gisteren gelijk al afgezonderd. Nu verplichte thuisquarantaine in afwachting van de uitslag. Zou wel ruim binnen de geschatte incubatietijd zijn, gezien ze vorige week op wintersport zijn geweest in Italië. Weet niet of er van die test überhaupt iets verwacht mag worden.

Maar crisis overleg lijkt me niet gek toch? Al was het maar voor next steps.
Crisisoverleg op zich is niet gek.. Ik vind het alleen raar dat het 'crisis' overleg moet zijn voor iets wat we al 2 weken zagen aankomen. Zelfs als het voorbarig bleek te zijn is er niet echt een man overboord, lijkt me.

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 31-12-2025
Geert1976 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:14:

Dat vind ik heel verontrustend beleid, zo heb je helemaal geen grip meer op de verspreiding van infecties. Terwijl in omringende landen mensen veel stricter benaderen...

Vandaag ook bij ons op kantoor een grote baas terug op de werkplek. Was naar Italië geweest om de skiën en had de griep. Huisarts zei dat het wel weer kon 🤯

American Express vraagbaak

Pagina: 1 ... 46 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.