[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.171 views

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
@Stinger_Ventura Right. Met een griep kom je echt niet op kantoor hoor. Dan heb je niet de griep.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
bloodlynx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Wel raar natuurlijk als ze nu al aangeven dat ze niet kunnen achterhalen wat het contact moment is geweest van mensen die positief zijn getest.
Heel vreemd is het niet. Dat is bij griep niet anders. En we hebben niet te maken met een Nederlandse uitbraak met een patient zero in Nederland. We hebben een haard in Italië (en elders) en reizigers komen ongecontroleerd terug en steken mogelijk een paar mensen hier aan. Ja het is mogelijk (zeker gezien die onbekende gevallen) dat hier nu ook wat infecties plaatsvinden maar de schaal waarop dat plaatsvindt is niet duidelijk (natuurlijk ook omdat er weinig getest wordt in vergelijking met landen als ZK).

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
armageddon_2k1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:24:
@Stinger_Ventura Right. Met een griep kom je echt niet op kantoor hoor. Dan heb je niet de griep.
Mooier kan in het niet maken, wellicht was zijn griep op de retour.
Mensen in zijn directe omgeving waren het er ook niet mee eens, maar ambitieuze baasjes he!

Het verbaasde mij ook zeer.

American Express vraagbaak

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:21:
[...]

Crisisoverleg op zich is niet gek.. Ik vind het alleen raar dat het 'crisis' overleg moet zijn voor iets wat we al 2 weken zagen aankomen. Zelfs als het voorbarig bleek te zijn is er niet echt een man overboord, lijkt me.
Zonder crisis heet dat dan een overleg ;)

Maargoed, ben wel benieuwd hoe dat virus uit Wuhan naar Italië is gekomen. Was dat al bekend?

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Maargoed, ben wel benieuwd hoe dat virus uit Wuhan naar Italië is gekomen. Was dat al bekend?
Nee, niet bekend. Ze hebben patient one vrij snel gevonden, maar niet patient zero. Misschien daarom dat het zo snel uit de hand loopt.

https://www.thelocal.it/2...leap-in-coronavirus-cases

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 02-03-2020 17:33 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Niet bekend gemaakt maar wel logisch te verklaren. In Italie wonen heel veel Chinezen en er zijn zeer intensieve economische relaties tussen beide landen vanuit de kledingindustrie. Daar hebben ze dus veel meer bewegingen van en naar Wuhan gehad dan waarschijnlijk waar dan ook in Europa.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:21:
[...]

Crisisoverleg op zich is niet gek.. Ik vind het alleen raar dat het 'crisis' overleg moet zijn voor iets wat we al 2 weken zagen aankomen. Zelfs als het voorbarig bleek te zijn is er niet echt een man overboord, lijkt me.
Is het een overleg over een crisis, of halsoverkop nog moeten overleggen?
Ik denk het eerste
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:19:
WHO persconferentie live hier: [YouTube: Coronavirus outbreak: World Health Organization provides update | LIVE]

"Our message to all countries is: This is not a one-way street. We can push this virus back. Your actions now will determine the course of the outbreak in your country. There is no choice but act now."

"We may be paying a heavy price for ignoring preparedness."
Dank voor de link naar deze video. Ik viel er op een goed moment in.
Transcriptie van wat er gezegd is, is waarschijnlijk morgen beschikbaar.

Enkele dingen die me opvielen:

De WHO heeft covid-19 reeds als PHEIC aangemerkt toen er nog maar < 100 gevallen buiten China waren. Zij hebben gemaand tot alertheid en actie en tegelijkertijd geprobeerd om realistische info naar buiten te brengen.

Stigma en paniek zijn grotere gevaren dan dit virus. We moeten samenwerken en niet met de vingers wijzen. Mensen die de ernst niet serieus nemen zullen dat wel moeten doen. Angst is echter ook nog niet nodig.

Het is niet raar dat mensen het gevoel hebben dat regering en/of medici dit te licht hebben opgevat. Dat is NIET zo volgens de WHO, maar het is een gegeven dat bij bijna elke uitbraak in de recente geschiedenis, men een afwachtende houding heeft. Je weet immers nog niet wat nodig gaat zijn. Het is geen kwestie van van te voren genoeg doen, maar how fast can you catch up. Dus hoe snel schakel je naar de juiste versnelling en daden.

Verbeter me, als ik dit verkeerd gehoord heb, maar dit is wat mij ervan is bijgebleven.

[ Voor 68% gewijzigd door Jorgen op 02-03-2020 17:45 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

excuus, dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Jorgen op 02-03-2020 17:45 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien gekke vraag hoor, maar als iemand er dood aan gaat Corona, waar gaat hij/zij dan effectief aan dood? Koorts? Longontsteking?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42

Nox

Noxiuz

DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:47:
Misschien gekke vraag hoor, maar als iemand er dood aan gaat Corona, waar gaat hij/zij dan effectief aan dood? Koorts? Longontsteking?
Een gebrek aan circulerend zuurstofrijk bloed. (longontsteking dus, pneumonie).

Linkje, kan je rustig alles doorlezen: Wikipedia: Longontsteking

Overigens, een wat uitgebreidere uitleg staat op de wiki van Covid19: Wikipedia: COVID-19

Dat is officieel de aandoening die je krijgt van het ncov19 virus (coronavirus). Lang verhaalt kort: je krijgt een virale longontsteking wat ernstigere vormen kan aannemen omdat je weerstand lager is en je een complexere longontsteking kan krijgen van andere bacterien en ziekteverwekkers. Zo zijn er uiteindelijk meerdere oorzaken maar de virale longontsteking is de uiteindelijke oorzaak van die extra ziektes.

[ Voor 55% gewijzigd door Nox op 02-03-2020 17:57 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Longontsteking met ademgebrek, of te hoge koorts. 70/30 geloof ik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-01 20:12
Hier vind je de hele uitleg met bijvoegende symptomen.
https://www.worldometers....rus/coronavirus-symptoms/

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Nee, niet bekend. Ze hebben patient one vrij snel gevonden, maar niet patient zero. Misschien daarom dat het zo snel uit de hand loopt.

https://www.thelocal.it/2...leap-in-coronavirus-cases
Ook de italiaanse gewoonte om elkaar te kussen (zelfs mannen) op de wang is denk ik een hoofdreden dat het als een vuurtje om zich heen slaat. In frankrijk is er nu een decreet die oproept elkaar _niet_ te kussen op de traditionele zuid-Europese wijze zelfs!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Jorgen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Het is niet raar dat mensen het gevoel hebben dat regering en/of medici dit te licht hebben opgevat. Dat is NIET zo volgens de WHO, maar het is een gegeven dat bij bijna elke uitbraak in de recente geschiedenis, men een afwachtende houding heeft.
Dat is natuurlijk gedeeltelijk een politieke uitspraak, omdat ze ook herhaaldelijk zeiden dat ze op dit moment geen heil zien in het aanwijzen van schuldigen of ondermaatse reacties, maar dat er op een later moment, nadat de ellende voorbij is, wel stilgestaan kan worden bij de landen die het niet goed hebben aangepakt.

Zo heb je bijvoorbeeld een groot contrast tussen de actie en daadkracht van Nederland (Noord-Italië is slechts code geel net als de meeste vakantielanden, waardoor we nu de eerste 18 patiënten hebben) en Israel (Onmiddelijk reisverbod op China, Hong-Kong, Thailand, Singapore, Macao, Zuid Korea, Japan en Italië(!), en het advies het land niet te verlaten).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is dit een geverifieerde longarts die wat ratio in deze tijden brengt:

Blijft Twitter natuurlijk, maar volgens mij kan dit wel door de beugel

• DennusB
  • Niet online
Zie net deze lijst ook voorbij komen op Twitter : https://pastebin.com/K98w9gqq.
Zou bijzonder zijn als dit zou kloppen ..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DennusB schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:56:
Zie net deze lijst ook voorbij komen op Twitter : https://pastebin.com/K98w9gqq.
Zou bijzonder zijn als dit zou kloppen ..
Die is al eerder geplaatst en tegengesproken hier.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15
Interessant artikel over de lichamelijke effecten:
Longarts legt op Twitter uit wat corona-infectie met je lichaam doet

Een Nederlandse longarts legt op Twitter stap voor stap uit wat een infectie van het coronavirus precies met je lichaam doet. Dokter Sander de Hosson verbonden aan het Wilhelmina Ziekenhuis Assen in het noorden van Nederland, somt aan de hand van illustraties van het menselijke lichaam de symptomen van een acute luchtwegontsteking (bronchitis) op.

[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 02-03-2020 18:06 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:55:
[...]

Dat is natuurlijk gedeeltelijk een politieke uitspraak, omdat ze ook herhaaldelijk zeiden dat ze op dit moment geen heil zien in het aanwijzen van schuldigen of ondermaatse reacties, maar dat er op een later moment, nadat de ellende voorbij is, wel stilgestaan kan worden bij de landen die het niet goed hebben aangepakt.

Zo heb je bijvoorbeeld een groot contrast tussen de actie en daadkracht van Nederland (Noord-Italië is slechts code geel net als de meeste vakantielanden, waardoor we nu de eerste 18 patiënten hebben) en Israel (Onmiddelijk reisverbod op China, Hong-Kong, Thailand, Singapore, Macao, Zuid Korea, Japan en Italië(!), en het advies het land niet te verlaten).
Waarbij Israel natuurlijk sowieso een geïsoleerd land is zonder open landgrenzen. Daar is ook het hele leven op gebaseerd.

Jij blijft maar roepen om strengere maatregelen, massa-evacuaties en quarantaines. Dat is leuk en aardig, totdat het opeens 100.000 banen kost, een paar miljard aan oplopende schade, etc.

De vraag wat een mensenleven mag kosten is een hele normale. Niet leuk als het om een direct familielid gaat, maar zo is het hele leven ingericht.

Op dit moment wegen jouw maatregelen totaal niet op tegen de schade van zelfs een gecontroleerde uitbraak (en dat is nu niet eens de taktiek).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:00:
Interessant artikel over de lichamelijke effecten:

[...]
Die link ik net ;)

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:56:
[...]

Die is al eerder geplaatst en tegengesproken hier.
Ook op nu.nl wordt het als nepnieuws bestempeld. En dat geloof ik.

• Verwijderd1
  • Niet online
Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Waarbij Israel natuurlijk sowieso een geïsoleerd land is zonder open landgrenzen. Daar is ook het hele leven op gebaseerd.
De VS raad nonessential reizen naar Italië ook al een paar dagen af hoor
CDC recommends that travelers avoid all nonessential travel to Italy.

https://wwwnc.cdc.gov/tra...warning/coronavirus-italy
En ook in Noord-Italië raadt men eigen ouderen af om de straat op te gaan:

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:33
In Nederland wordt nu dus straks het gros van de zieken niet meer getest. Dit kun je toch niet verkopen naar andere landen? Ik zou als land iedere Nederlander nu als hoog risico aanmerken.

Ik vraag mij ook af hoe ziekenhuizen nu moeten anticiperen op de zorgvraag?

Ook heeft dit toch gevolgen voor een cijfermatige evaluatie als het virus is uitgeraasd?

De enige reden die ik kan bedenken zijn de volgende:
1. Testen zijn te duur of niet voorhanden.
2 te weinig huisartsen, GGD.

Erg verontrustend.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Jij blijft maar roepen om strengere maatregelen, massa-evacuaties en quarantaines. Dat is leuk en aardig, totdat het opeens 100.000 banen kost, een paar miljard aan oplopende schade, etc.
Beetje flauw. Ik blijf van mening dat een strenger reisadvies en preventieve zelf-quarantaine ons land nog iets langer vrij had kunnen houden van Corona, waardoor we minder slachtoffers hebben tegen de tijd dat er een vaccin is uitgevonden.

Die dramatische woorden als massa-evacuaties zet je er tussen om mij in diskrediet te brengen, maar ik heb ze nooit genoemd.

Ik ben inderdaad van mening dat de schade straks groter is door dit niet te doen. Alle huidige patiënten zijn daarnaast te herleiden naar vakantie- en vrijetijdsactiviteiten. Geen economische activiteiten.
Op dit moment wegen jouw maatregelen totaal niet op tegen de schade van zelfs een gecontroleerde uitbraak (en dat is nu niet eens de taktiek).
Ik denk dat je onderschat hoe schadelijk een epidemie is die je bewust inloopt omdat je vind dat omlopen te duur is. De WHO zei net zelf dat landen een hoge prijs gaan betalen voor dat (verklaarbare) beleid, maar dat het nu niet de tijd is om het daar over te hebben (wat ik dus wel doe).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• armageddon_2k1
Laten we hopen op een zomer van 40 graden. Daar overleeft het virus slecht bij. De oudjes en dikzakken ook, maar dat tellen we dan maar even niet mee.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:13:
[...]

Beetje flauw. Ik blijf van mening dat een strenger reisadvies en preventieve zelf-quarantaine ons land nog iets langer vrij had kunnen houden van Corona, waardoor we minder slachtoffers hebben tegen de tijd dat er een vaccin is uitgevonden.

Die dramatische woorden als massa-evacuaties zet je er tussen om mij in diskrediet te brengen, maar ik heb ze nooit genoemd.

Ik ben inderdaad van mening dat de schade straks groter is door dit niet te doen. Alle huidige patiënten zijn daarnaast te herleiden naar vakantie- en vrijetijdsactiviteiten. Geen economische activiteiten.

[...]

Ik denk dat je onderschat hoe schadelijk een epidemie is die je bewust inloopt omdat je vind dat omlopen te duur is. De WHO zei net zelf dat landen een hoge prijs gaan betalen voor dat (verklaarbare) beleid, maar dat het nu niet de tijd is om het daar over te hebben (wat ik dus wel doe).
Excuus, ik dacht dat de evacuaties ook uit jouw koker kwamen.

Waar het mij om gaat is dat de taktiek dus niet eens omlopen is, maar alles wat niet in de buurt komt van jouw gewenste maatregelen, voor jou zo voelt. Dat mag, maar om alles daarom maar als laks, onvoorbereid of naief te bestempelen is een belediging naar iedereen die er wel verstand van heeft.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Cobb jij denkt dat alle gevallen tot nu toe daadwerkelijk een test hebben gehad? China ging op een gegeven moment ook over op een andere definitie. Het heeft echt geen toegevoegde waarde om 100% test na te streven. die moeite kan beter in nuttiger zaken gestoken worden.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
armageddon_2k1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:18:
Laten we hopen op een zomer van 40 graden. Daar overleeft het virus slecht bij. De oudjes en dikzakken ook, maar dat tellen we dan maar even niet mee.
Is dat al bevestigd? Ik geloof dat dit nog niet zeker was?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:20:
@Cobb jij denkt dat alle gevallen tot nu toe daadwerkelijk een test hebben gehad? China ging op een gegeven moment ook over op een andere definitie. Het heeft echt geen toegevoegde waarde om 100% test na te streven. die moeite kan beter in nuttiger zaken gestoken worden.
Waar in Italië was jouw familie aan het skiën? Sterkte ermee in ieder geval!

Ik heb volgende week vrijdag een trip naar de Dolomieten staan (1 geval bekend nu, kwam uit Lombardije en direct geïsoleerd) en ben gewoon van plan te gaan, tenzij ik er op mijn werk heel veel gedoe mee krijg of het reisadvies wordt aangepast.

Mijn werkgever (groot, financiële sector) heeft nu als beleid dat je 14 dagen thuis moet werken als in
Noord Italie bent geweest. De vraag is nog even welke provincies precies...

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57
Radboudumc scherpt coronatest aan
Het Radboud-ziekenhuis in Nijmegen test voorlopig iedereen op het coronavirus die zich met luchtwegenklachten meldt bij de spoedeisende hulp. Daarmee gaat het academische ziekenhuis verder dan de richtlijn van het RIVM.

Volgens het RIVM-protocol hoeven ziekenhuizen alleen een coronatest uit te voeren bij mensen die in contact zijn geweest met een bevestigde patiënt, of bij mensen die in een verdachte regio zijn geweest.

Het Radboudumc gaat nu verder, naar eigen zeggen om te voorkomen dat het virus zich door het hele ziekenhuis zou kunnen verspreiden. Ook mensen die veel hoesten of benauwd zijn zonder duidelijke oorzaak worden getest.

Een van de aanleidingen voor de maatregel is het coronageval in het Beatrixziekenhuis in Gorinchem, waar het virus onopgemerkt bleef doordat de patiënt er niet op werd getest. In het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam gebeurde iets soortgelijks.
https://nos.nl/liveblog/2...er-staat-op-achttien.html

Duurt een paar dagen, en twee getroffen ziekenhuizen, totdat er toch een soort ingreep (hetzij uit eigen beweging) volgt. Wil je het zeker weten als je een kuchje hebt dan kunnen je nu snel richting het Radboud ;) 8)7
ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:23:
[...]

Ik heb volgende week vrijdag een trip naar de Dolomieten staan (1 geval bekend nu, kwam uit Lombardije en direct geïsoleerd) en ben gewoon van plan te gaan, tenzij ik er op mijn werk heel veel gedoe mee krijg of het reisadvies wordt aangepast.

Mijn werkgever (groot, financiële sector) heeft nu als beleid dat je 14 dagen thuis moet werken als in
Het RIVM heeft heel Noord-Italië als risico gebied aangemerkt toch?

[ Voor 21% gewijzigd door TIGER1125 op 02-03-2020 18:25 ]

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:11:
In Nederland wordt nu dus straks het gros van de zieken niet meer getest. Dit kun je toch niet verkopen naar andere landen? Ik zou als land iedere Nederlander nu als hoog risico aanmerken.

Ik vraag mij ook af hoe ziekenhuizen nu moeten anticiperen op de zorgvraag?

Ook heeft dit toch gevolgen voor een cijfermatige evaluatie als het virus is uitgeraasd?

De enige reden die ik kan bedenken zijn de volgende:
1. Testen zijn te duur of niet voorhanden.
2 te weinig huisartsen, GGD.

Erg verontrustend.
Zou dit in één of andere vreemde DBC verwerkt zitten, zodat er per test duizenden euro's gedeclareerd wordt door een ziekenhuis?

Zou de enige logische verklaring zijn, om niet standaard te testen...

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:19:
[...]

Dat mag, maar omdat alles daarom maar als laks, onvoorbereid of naief te bestempelen is een belediging naar iedereen die er wel verstand van heeft.
Ik herken me niet in deze mening. Mijn vriendin werkt in de virologische sector, en zij beschreef de Nederlandse aanpak als naïef (letterlijk dat woord) nog voordat we patiënten hadden. Zij vond het geen belediging en spoorde me juist aan weer eens een blog te schrijven. Ik gebruik het woord laks, en de WHO gebruikt het woord onvoorbereid (en de dure prijs die we daarvoor gaan betalen).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:13:
Beetje flauw. Ik blijf van mening dat een strenger reisadvies en preventieve zelf-quarantaine ons land nog iets langer vrij had kunnen houden van Corona
Geschatte tijd tot een werkzaam en getest middel op grote schaal voorhanden is,is anderhalf jaar. Dan is ie virus golf naar alle waarschijnlijkheid allang over.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Yub
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Yub

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:22:
[...]

Indien het virus de warme temperaturen overleeft, gaan mensen zweten en dus nog besmettelijker..

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Vandaag werd bekend dat het virus was geconstateerd bij een man die een week op de intensive care van het Maasstad Ziekenhuis had gelegen. Naar aanleiding van deze eerste test besloot het ziekenhuis om uit voorzorg geen nieuwe patiënten meer op te nemen op de IC.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-43818404

Ik begrijp dus niet waarom iemand die coronaverschijnselen heeft 1 week op een niet-gesloten afdeling ligt, dus ik dacht, hoeveel mensen liggen er nou op de IC met longproblemen, stuur die allemaal zsm naar een quarantaine ziekenhuishal...

Even opgezocht:
Volgens het Longfonds krijgen in Nederland jaarlijks 250.000 mensen een longontsteking. Van hen worden ongeveer 35.000 in het ziekenhuis opgenomen.
https://www.parool.nl/nie...s-griepepidemie~b2604bb3/

Verder:
Er staan honderden geïsoleerde ziekenhuisbedden klaar voor het geval er meer besmette patiënten worden aangetroffen.
https://www.trouw.nl/binn...ne-in-abu-dhabi~b5d4845e/

Ongeveer 100 longontstekingopnames per dag dus, zal in de winter eerder 200 zijn, en in ergste geval moeten die allemaal naar de IC. Dus in heel Nederland zijn er honderden quarantainebedden (let wel, dat zijn niet per se allemaal IC-quarantainebedden). Oftewel, binnen een paar dagen liggen alle quarantainebedden vol als we het safe spelen.

Ik zou ziekenhuizen even vermijden als het mogelijk is, zolang mensen met corona een week onafgeschermd blijven liggen.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:49
De overheid kiest nu dus voor de “we laten het gebeuren, hopen dat het zo spoedig voorbij is en accepteren de collateral damage”-koers.

Daar gaat het kabinet door heel veel mensen persoonlijk op afgerekend worden. En afhankelijk van hoe ernstig en groot de uitbraak wordt zal dat persoonlijk misschien soms ook heel erg persoonlijk gaan worden.

Bevestigd trouwens ook dat de GGD het al met 10 gevallen niet meer trok.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Altijd je beweringen onderbouwen met linken naar bronnen s.v.p., iedereen kan van alles beweren, maar daar wordt de kwaliteit van het topic niet beter van.

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 02-03-2020 20:24 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• JeroenNietDoen
Dat human testing is dus juist wat het langste duurt. Bijwerking op korte en lange termijn. Daar gaan maanden overheen.

[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 02-03-2020 20:24 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
TIGER1125 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:24:
[...]

https://nos.nl/liveblog/2...er-staat-op-achttien.html

Duurt een paar dagen, en twee getroffen ziekenhuizen, totdat er toch een soort ingreep (hetzij uit eigen beweging) volgt. Wil je het zeker weten als je een kuchje hebt dan kunnen je nu snel richting het Radboud ;) 8)7

[...]

Het RIVM heeft heel Noord-Italië als risico gebied aangemerkt toch?
Dat klopt, maar wellicht wijkt mijn werkgever daar vanaf. Het gaat namelijk ook om mensen die geen klachten hebben. Ik vind het wat ver gaan als je en geen klachten hebt en in een gebied zonder besmettingen bent geweest om toch 14 dagen thuis te werken.

We zullen zien.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
Ik heb nog geen middel gezien dat binnen een jaar door alle testen was en waarvan productiemethode voor grootschalige productie gecertificeerd waren.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 02-03-2020 20:24 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Verwijderd1
  • Niet online
Is de EMA toevallig je bron?
the 'emergency procedure', which allows for fast-track approval of a new vaccine developed after a pandemic has already been declared. Authorisation of these pandemic vaccines is quicker than for a normal vaccine, as the information submitted by the manufacturer is assessed in an accelerated timeframe (around 70 days instead of 210 days).

https://www.ema.europa.eu/en/authorisation-procedures

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 02-03-2020 20:25 ]

• armageddon_2k1
*knip* reageer on topic of reageer niet.

[ Voor 99% gewijzigd door Migrator op 02-03-2020 19:16 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Sando schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Ik herken me niet in deze mening. Mijn vriendin werkt in de virologische sector, en zij beschreef de Nederlandse aanpak als naïef (letterlijk dat woord) nog voordat we patiënten hadden. Zij vond het geen belediging en spoorde me juist aan weer eens een blog te schrijven. Ik gebruik het woord laks, en de WHO gebruikt het woord onvoorbereid (en de dure prijs die we daarvoor gaan betalen).
En waar zegt de WHO dat de maatregelen van Nederland (huisquarantaine, monitoring van de directe omgeving en testen bij symptomen + reisgedrag) onvoorbereid of laks zouden zijn?

Volgens mij dus nergens. Jij schaart dat onder de noemer 'onvoldoende maatregelen' en verbindt er dan de conclusie aan dat het naief of laks is.

De kern zit dus in de definitie van 'onvoldoende maatregelen'. De WHO vindt, voor zover ik heb gelezen, de maatregelen van NL helemaal niet onvoldoende.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:22:
Je bedoelt of het virus slecht overleeft bij 40°C?
En dat de epidemie uitdooft in de zomer?

1. Buiten het lichaam, op oppervlaktes, overleven coronavirussen minder lang bij hogere temperaturen.
bron
Verdere uitspraken hierover kan ik niet onderbouwen, dat blijft gissen.

2. Of de epidemie uitdooft is maar de vraag, gezien de ernstige besmettelijkheid en afwezigheid van verworven immuniteit in de populatie.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZieMaar! schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:23:
[...]

Ze waren in livigno. Paniek van de huisarts ontstond vooral door de combinatie met de kanker, waarvoor ze toch ook geregeld naar het ziekenhuis moet.

• Cobb
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:20:
Lees de topicwaarschuwing nog eens goed.

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 19:22 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

gws24

Thinking is hard!

Waar haal jij vandaan dat er niet meer getest wordt of dat de GGD etc het opgeven?

edit: ik denk dat je dat hier uit haalt:
Omdat huisartsen en GGD's worden overspoeld met telefoontjes over het coronavirus doet het RIVM de volgende oproep:

Mensen die terugkomen uit gebieden waar het virus heerst en die zich ziek voelen moeten thuis uitzieken en zo min mogelijk contact hebben met andere mensen. Verreweg de meeste mensen zullen vanzelf opknappen en hoeven daarom niet de dokter te bellen.

[ Voor 48% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 19:23 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
https://www.alphens.nl/ni...g-in-alphen-een-feit.html

Kind van 5 in Alphen aan den Rijn. Besmet in Italië.

• JeroenNietDoen
Lees de topicwaarschuwing nog eens goed.

[ Voor 116% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-03-2020 19:29 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

https://nos.nl/artikel/23...-vanwege-coronavirus.html

Zwitserland legt de voetbalcompetitie voorlopig stil, naast een verbod op bijeenkomsten van 1000 mensen of meer. Dat zijn tenminste maatregelen die effect kunnen sorteren.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:48:
[...]

Als dit maar geen voorbode is voor de rest van ons zorgstelsel. Dat straks blijkt dat het allemaal zo bezuinigd is dat het vooral heel veel schijn blijkt te zijn. :X

[...]

Bij de persco enkele dagen terug werd al aangegeven dat de GGD overbelast is/raakt.
Je gaat wel hard van paniek 0 naar 100.
Dat de telefoon lijn overbelast is betekent niet dat de GGD overbelast is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Weer een uit Italie, denk dat daar de besmettingshaard zo mogelijk veel groter is dan gedacht , en/of mensen "met een kuchje" zich daar niet (mogen) melden danwel zich niet als covid19-patient zien ....

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ik herken me niet in deze mening. Mijn vriendin werkt in de virologische sector, en zij beschreef de Nederlandse aanpak als naïef (letterlijk dat woord) nog voordat we patiënten hadden.
Mag ik vragen naar wat meer achtergrond van je vriendin? Hoef geen werkgever naam of iets dergelijks maar binnen een vakgebied zijn er zoveel banen die niet allemaal even relevant zijn dus om een beetje in te kunnen schatten in hoeverre haar mening, die misschien terecht is, relevant is zou ik dat wel graag willen weten.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:29
Voor de liefhebbers van een verhaal.
Gezin met klein kind komen terug, worden ziek en wonen in de grensstreek. Lang verhaal kort: ze zijn nog steeds ziek maar niemand heeft gecheckt of ze besmet zijn met Covid-19. Opmerkelijk, als aan de ene kant een ICU wordt afgesloten en je aan de andere kant mensen rond laat lopen met klachten die vers uit de besmettingshaard komen.

https://m.facebook.com/st...648320&id=100000170982130

Maargoed, tis Facebook, for what its worth.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:01:
Voor de liefhebbers van een verhaal.
Gezin met klein kind komen terug, worden ziek en wonen in de grensstreek. Lang verhaal kort: ze zijn nog steeds ziek maar niemand heeft gecheckt of ze besmet zijn met Covid-19. Opmerkelijk, als aan de ene kant een ICU wordt afgesloten en je aan de andere kant mensen rond laat lopen met klachten die vers uit de besmettingshaard komen.

https://m.facebook.com/st...648320&id=100000170982130

Maargoed, tis Facebook, for what its worth.
Ik zie vooral een post van een persoon die in Duitsland woont en die zelf uit de rij bij een Corona test post in Duitsland is weg gelopen omdat hem de wachttijd te lang lijkt en dan in Nederland geen test krijgt?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• gws24

gws24

Thinking is hard!

https://www.ad.nl/binnenl...er=https://www.google.nl/ (premium dus even in een incognito venster openen)

Ik vind dit verhaal van een viroloog van het umc Groningen de huidige situatie wel goed beschrijven en nodig stukje nuchterheid in de discussie brengen.
,,Dit virus gaan we niet meer kunnen tegenhouden. Er zijn kortweg twee scenario’s denkbaar. Eén: we gaan dit massaal doormaken en het virus dooft daarna uit. In dit geval is het hopen dat het aantal besmettingen in ons land geleidelijk toeneemt, zodat ons zorgsysteem niet overbelast raakt. Twee: er komt nog een aantal besmettingen bij in Nederland en het virus verdwijnt om een andere reden, bijvoorbeeld door droog en zonnig zomerweer. Dat zien we vaker gebeuren. Dat lijkt een gunstig scenario, maar het virus blijft doorbroeien in de wereld. In dat geval duikt het virus vanzelf weer in ons land op en kan het jaarlijks terugkeren, zoals dat ook het geval is bij een aantal andere, mildere coronavirussen met namen als NL63, OC43 of HKU1.”
,,Als het mensen een veiliger gevoel geeft, moet je het misschien doen, maar deze zogenaamd beschermende maatregelen gaan niet helpen om het virus te stoppen. Het enige wat je doet, is ernstig ingrijpen in het sociale leven van mensen.
Wel vind ik 1 ding het artikel frapant en dat is dat blijkbaar afgelopen woensdag al de ziekenhuizen een mail hebben gehad om mensen met longproblemen gelijk te testen terwijl dat pas dit weekend is gedaan bij de 2 gevallen die naar het Erasmus MC zijn overgebracht. Dat is dan wel echt een fout vind ik. Nou kan je nog twijfelen over de zinsnede ,,die we niet kunnen plaatsen", zeker gezien de vele normale longontstekingen.

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik maak me nog altijd zorgen. Alleen mijn zorgen zijn veranderd; eerst maakte ik me zorgen om mijn persoonlijke gezondheid, die van mijn zwangere vrouw en van mijn dochtertje.

Die zorgen zijn de afgelopen dagen voor een deel verdwenen omdat er steeds meer aanwijzingen komen dat het mortaliteits percentage niet zo hoog ligt als verwacht. Zeker niet voor gezonde mensen onder de 50. Ook zijn er signalen dat het voor kinderen niet zo gevaarlijk lijkt te zijn en ze vaak enkel milde klachten hebben.

Nu denk ik steeds vaker; laat het maar komen; dan heb ik het gehad. Dan kan ik daarna ook zonder veel poespas mijn werk als huisarts doen. Ontkomen eraan lijkt me niet meer reeel.

Ik ben in toenemende mate tevreden met hoe de GGD en het RIVM het aanpakken (over het ontbreken van eerlijke communicatie over het tekort aan beschermingsmiddelen na dan). Ze treden naar voren en houden ons goed op de hoogte met dagelijks updates.

Ze zitten er voor mijn gevoel weldegelijk bovenop. Het nieuwe advies om thuis te blijven bij luchtweg klachten zonder koorts als je uit een risico gebied komt is prima. Het lost een hoop problemen op en zorgt dat er geen twijfel meer is.

We hebben al patienten gehad die niet meer welkom waren op school bijvoorbeeld omdat ze verkouden waren terug gekomen uit italie. Dat is nu in een keer duidelijk en er is geen discussie meer; je blijft thuis tot het over is en je belt bij koorts. Duidelijker kan niet.

Overigens hebben wij per dag maar 3-4 corona gerelateerde telefoontjes gehad. Wij hebben rond de 3000 patienten. Makkelijk te behappen.

De zorgen gaan in toenemende mate over alle onzin die er rondgaat. Als ik dit forum zo lees komt er zoveel kul voorbij. De roep om massa quarantaine? Alsof dat nog iets gaat uitmaken, laat staan uitgemaakt had.
Komt allemaal enkel door een gevoel van controle wat mensen willen hebben en zekerheid.

Die zekerheid ben je de komende maanden/jaren gewoon even kwijt. Leer hiermee om te gaan in plaats van krampachtig vast te houden aan de illusie van controle.

[ Voor 3% gewijzigd door Pandemic op 02-03-2020 19:18 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
Pandemic schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:15:

We hebben al patienten gehad die niet meer welkom waren op school bijvoorbeeld omdat ze verkouden waren terug gekomen uit italie. Dat is nu in een keer duidelijk en er is geen discussie meer; je blijft thuis tot het over is en je belt bij koorts. Duidelijker kan niet.
Gaat men dan niet neerkijken op niet besmettelijke hoesters? Hooikoorts, bijvoorbeeld. Wellicht geen groot probleem, maar we moeten een onschuldig kuchje ook niet teveel stigmatiseren denk ik.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:54
Stinger_Ventura schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:27:
[...]

Mooier kan in het niet maken, wellicht was zijn griep op de retour.
Mensen in zijn directe omgeving waren het er ook niet mee eens, maar ambitieuze baasjes he!

Het verbaasde mij ook zeer.
Het is inderdaad vrij bizar. Recht tegen het advies van het RIVM ingaan. Als op het werk hele afdelingen ziek worden dan zijn de kosten vele malen hoger dan als hij gewoon een tijdje thuis blijft. Begin steeds meer een hekel te krijgen aan dit type mensen waar we er in NL helaas heel veel van hebben.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 15:29
YakuzA schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:09:
[...]

Ik zie vooral een post van een persoon die in Duitsland woont en die zelf uit de rij bij een Corona test post in Duitsland is weg gelopen omdat hem de wachttijd te lang lijkt en dan in Nederland geen test krijgt?
Hey lees erin wat je wilt, het zegt net zo goed iets over jou :) ze was blijkbaar sowieso nergens welkom met haar corona achtige klachten uit corona gebied en een 1-jarig kind.

Ik vind er verder weinig van, maar het verhaal gaat viraal dus kan het hier niet ontbreken natuurlijk ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Verwijderd1 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Gaat men dan niet neerkijken op niet besmettelijke hoesters? Hooikoorts, bijvoorbeeld. Wellicht geen groot probleem, maar we moeten een onschuldig kuchje ook niet teveel stigmatiseren denk ik.
De gemiddelde patient met hooikoorts niest vooral en hoest niet :P. Wel snotteren ze vaak...

Waterdicht kan niet en zo benader je het zo goed mogelijk. Af en toe zal er iemand onterecht thuiszitten; kan me voorstellen dat je op den duur toch een keer test bij het aanhouden van klachten.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-01 09:16

drooger

Falen is ook een kunst.

Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:41:
[...]

En waar zegt de WHO dat de maatregelen van Nederland (huisquarantaine, monitoring van de directe omgeving en testen bij symptomen + reisgedrag) onvoorbereid of laks zouden zijn?

Volgens mij dus nergens. Jij schaart dat onder de noemer 'onvoldoende maatregelen' en verbindt er dan de conclusie aan dat het naief of laks is.

De kern zit dus in de definitie van 'onvoldoende maatregelen'. De WHO vindt, voor zover ik heb gelezen, de maatregelen van NL helemaal niet onvoldoende.
Indirect wordt dat wel gezegd:
GENEVA (REUTERS) - World Health Organisation (WHO) officials on Tuesday (Feb 18) praised the efforts of Singapore in tackling cases of coronavirus and said other countries should follow its example.

WHO chief Tedros Adhanom Ghebreyesus said he had spoken on Monday with Singapore Health Minister Gan Kim Yong.

"We are very impressed with the efforts they are making to find every case, follow up with contacts, and stop transmission," said Dr Tedros.

"Singapore is leaving no stone unturned, testing every case of influenza-like illness and pneumonia, and so far they have not found evidence of community transmission."
Bron: https://www.straitstimes....uman-spread-outside-china

Tenzij volgens jou de aanpak van Singapore en Nederland nauwelijks verschilt...

Ze hebben ook lovende woorden gezegd over de aanpak in China, maar ik denk dat WHO - Singapore minder politiek beladen is. (en dus geloofwaardiger)

[ Voor 18% gewijzigd door drooger op 02-03-2020 19:29 . Reden: quote verduidelijkt ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Verwijderd1
  • Niet online
Pandemic schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:23:
[...]

De gemiddelde patient met hooikoorts niest vooral en hoest niet :P. Wel snotteren ze vaak...

Waterdicht kan niet en zo benader je het meeste. Af en toe zal er iemand onterecht thuiszitten; kan me voorstellen dat je op den duur toch een keer test bij het aanhouden van klachten.
Ik doelde meer op de scheve blikken en niet welkom zijn vanwege griepachtig gedrag. :P

Initieel natuurlijk goed om na te gaan wat de oorzaak is, maar laten we ook niet te fanatiek achter elk kuchje (van een ander) aangaan.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 19:43
Net een update gekeken van het gesundsheidsministerium hier in Heinsberg. Verschillende huisartsenpraktijken zijn gesloten/overbelast omdat de artsen zelf besmet zouden zijn. Zorgt nu al voor lastige situaties blijkbaar.......

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De_Bastaard schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:46:
Net een update gekeken van het gesundsheidsministerium hier in Heinsberg. Verschillende huisartsenpraktijken zijn gesloten/overbelast omdat de artsen zelf besmet zouden zijn. Zorgt nu al voor lastige situaties blijkbaar.......
Is hier ook iets van een bron voor?

• armageddon_2k1
De_Bastaard schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:46:
Ach over een twee weekjes zijn ze weer fit en kunnen ze overal aan de slag zonder bescherming.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Yucon

*broem*

gws24 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:10:
https://www.ad.nl/binnenl...er=https://www.google.nl/ (premium dus even in een incognito venster openen)
,,Als het mensen een veiliger gevoel geeft, moet je het misschien doen, maar deze zogenaamd beschermende maatregelen gaan niet helpen om het virus te stoppen. Het enige wat je doet, is ernstig ingrijpen in het sociale leven van mensen."
Dit negeert 1 belangrijk aspect. Ongeacht de precieze ernst dit keer valt het hoe dan ook in verhouding mee. Als/indien we over een x aantal jaar een echt nasty virus hebben is men de aanpak van nu niet vergeten en draagt het bij aan extra paniek. Er wordt nu al geklaagd over twijfels aan de aanpak, en dan moet je die vooral aanjagen door op z'n minst de schijn te geven nogal laconiek met de situatie om te gaan.

Pro-actief was geweest op het moment dat in Duitsland die situatie flink uit de klauwen liep dagelijks random 50 tests in Sittard en Kerkrade te doen om te laten zien dat je het verloop nauwgezet volgt. En dat is niet alleen symboolactie trouwens, het werkt zonder twijfel om een beter zicht op de situatie te houden. En als die 50 tests per dag al teveel is om praktisch uit te voeren doen we met z'n allen ook iets verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 02-03-2020 19:57 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat verbaast mij. Juist van een viroloog zou ik verwachten dat zij het rationeel benarderd.

Wat had de Nederlandse overheid moeten doen dan, als voorbereiding?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Yucon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:57:
[...]

Dit negeert 1 belangrijk aspect. Ongeacht de precieze ernst dit keer valt het hoe dan ook in verhouding mee. Als/indien we over een x aantal jaar een echt nasty virus hebben is men de aanpak van nu niet vergeten en draagt het bij aan extra paniek. Er wordt nu al geklaagd over twijfels aan de aanpak, en dan moet je die vooral aanjagen door op z'n minst de schijn te geven nogal laconiek met de situatie om te gaan.
Welke paniek? Misschien dat dat zo lijkt in dit topic en op twitter maar de meeste mensen die ik spreek zijn niet in paniek en vinden de genomen maatregelen meer dan goed genoeg.
Pro-actief was geweest op het moment dat in Duitsland die situatie flink uit de klauwen liep dagelijks random 50 tests in Sittard en Kerkrade te doen om te laten zien dat je het verloop nauwgezet volgt. En dat is niet alleen symboolactie trouwens, het werkt zonder twijfel om een beter zicht op de situatie te houden. En als die 50 tests per dag al teveel is om praktisch uit te voeren doen we met z'n allen ook iets verkeerd.
dat is wel een symboolactie want wie ga je dan testen? Pure schijnveiligheid.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15
Geen speculatie en stemmingmakerij s.v.p.

[ Voor 95% gewijzigd door defiant op 02-03-2020 20:19 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Dat verbaast mij. Juist van een viroloog zou ik verwachten dat zij het rationeel benarderd.

Wat had de Nederlandse overheid moeten doen dan, als voorbereiding?
Pas op, niemand heeft gezegd dat ze viroloog is. Misschien werkt ze als schoonmaakster in de virologische sector.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:12
Pandemic schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:15:
..
De zorgen gaan in toenemende mate over alle onzin die er rondgaat. Als ik dit forum zo lees komt er zoveel kul voorbij. De roep om massa quarantaine? Alsof dat nog iets gaat uitmaken, laat staan uitgemaakt had.
Komt allemaal enkel door een gevoel van controle wat mensen willen hebben en zekerheid.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die inmiddels een beetje gek wordt van alle negatieve berichten overal. Wanneer je overal alleen maar de slechte cijfers ziet, het worst-case scenario, bij aannames en theorieën van mogelijk gevolgen altijd alleen het ergste benadrukt, dan durf je zowat je huis niet meer uit. Een beetje een geval van "Wat heeft het leven voor zin als je niet eens durft te leven?".

Ik zag vandaag op Linkedin een soortgelijke post (plaatje met cijfers) voorbij komen over het hele Corona gebeuren. Ik dacht dat ik het opgeslagen had, maar schijnbaar helaas toch niet en ik kan het ook niet meer terugvinden zie plaatje onderaan. Waar het op neer kwam was dat je enerzijds de voornamelijk negatieve cijfers hebt (aantal besmettingen, aantal en percentage doden), alles wat je in de media ziet. Hierbij gezegd dat deze cijfers gewoon kloppen, daar niet van.

Maar daar tegenover de andere kant van de medaille, datgeen wat nauwelijks aandacht krijgt; de cijfers van de gevallen waar het goed gaat. Dat nog altijd meer dan 90% van alle besmette mensen uit de regio vlakbij de bron in China vandaan komen. Dat het gemiddelde sterftepercentage alleen richting die 2 of 3% gaat vanwege die enorme aantallen in China en ook Iran, beide landen waar de stand van leven en gezondheidszorg een stuk minder is dan hier in Europa. En het sterftecijfer is ook alleen hoog bij oudere en/of zwakke personen. En ja, stel de gemiddelde kans op overlijden is 3% na besmetting, de kans dat precies jij besmet wordt (hier in Nederland) is veel en veel kleiner. Kortom, de kans dat jij EN besmet wordt EN overlijdt kwam neer op iets van (ik zal de getallen proberen terug te zoeken) 0,1% wanneer je 80+ en/of (ernstig) verzwakt bent en bij gezonde, jongere mensen (zeg even tot 50 jaar) was deze kans in de orde grote van 0,001%. Oftewel: 99,999% kan dat je ofwel helemaal niet besmet raakt of dat wel wordt, ziek wordt maar na 1 of 2 weken weer beter bent. Zelfs in China is nu maar ongeveer 0,005% van de gehele bevolking besmet geraakt, 0,00023% is overleden. En dat in het land waar procentueel het meeste slachtoffers vallen onder de besmette mensen.

En nee, ik heb echt niet zoiets van "wat een onzin, het stelt niets voor, mij gebeurt niets". Ik heb ook mensen in de naaste familie die al boven de 70 zijn en hartpatiënt, ik zou het mijzelf niet vergeven als ik hen door mijn onbenulligheid zou aansteken en hen in levensgevaar zou brengen. Maar ik heb wel zoiets van kom op mensen...laten we rustig blijven en dingen met gezond verstand en structuur aanpakken.
Mensen die zeggen "waarom komt er geen massa quarantaine", "waarom doet men niet massaal preventief X"...wat let mensen om eerst zelf eens gezond verstand te gebruiken en zelf te voorzichtig te handelen? Voel je je niet 100%, ga dan niet snotterend en hoestend toch naar het werk, maar meld je ziek of werk (indien mogelijk) wat meer vanuit thuis. Ga zelf niet naar dat concert, voetbalwedstrijd etc. Maar goed, schijnbaar is dat stuk zelfredzaamheid voor een groot deel van de bevolking niet vanzelfsprekend. En we hebben hier in Nederland nog altijd (maar) enkele handen vol besmette personen, waarvan vrijwel bij iedereen de oorzaak (locatie van besmetting) te traceren is.

Ik heb mezelf ook voorgenomen (mijn collega's ook) dat zodra ik me ziekjes voel, ik thuis ga werken. Blijkt het dat ik alleen wat kou heb gevat, naja oke, was het "voor niets". Ik woon in Zuid Limburg, niet al te ver van al die gevallen vlak over de Duitse grens. Ben ik daar heel ongerust om? Nee dat niet, maar ik ga het ook niet actief opzoeken al daar. Mijn vriendin en ik wilden van de zomer een rondrit rondom de Alpen maken en dus ook door noord Italië, naja goed, we wachten even met boeken en anders plannen we een andere vakantie. En dit is hoofdzakelijk omdat ik mij dan "zorgen maak" over alle mogelijke neveneffecten: gebieden in quarantaine, slechtere voorzieningen, hamstergedrag bij supermarkten etc. Dat kan net zo goed je hele vakantie verpesten, de kans erop is zelfs vele malen groter dan dat wijzelf ook besmet raken.

Maar goed, mijn betoog is al lang genoeg, ik houd de vorderingen op hoofdlijnen in de gaten, ben wat voorzichtiger, maar ik ga niet overal meer die topics lezen waardoor je het gevoel krijgt dat de wereld vergaat.

Edit: plaatje toch nog gevonden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d0JL2qGSG8RCmFmhWobUipyI/full.jpg

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
3 nieuwe doden in de VS: totaal nu op 5.
Washington state health officials announce 3 new virus deaths, bringing total to 5 in state and US.
https://www.sfchronicle.c...-coronavirus-15098779.php

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 02-03-2020 20:34 ]

• Cobb
https://nos.nl/artikel/23...org-door-coronavirus.html

Huisartsen zijn bang dat de druk op de gezondheidszorg door het coronavirus te groot wordt. Ze vrezen dat de zorg voor patiënten mét en zonder het virus in gedrang komt, onder meer omdat de huisartsen overbelast worden en de praktijken onvoldoende beschermingsmateriaal hebben.

Ook zijn ze bezorgd over de druk op de ziekenhuizen. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) denkt dat er mogelijk een tekort ontstaat aan bedden en zorgmedewerkers, als steeds meer capaciteit opgaat aan de behandeling van besmette patiënten.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
Uit liveblog NOS.nl:
Minister Bruins schrijft vanavond in een Kamerbrief dat de ontwikkelingen elkaar in zo'n hoog tempo opvolgen dat voortaan niet meer elke besmetting afzonderlijk wordt gemeld.

In plaats daarvan komt online een teller te staan met daarop het aantal gedane testen en het aantal positieve testen, met een geografische aanduiding. De site wordt volgens Bruins "doorlopend" geactualiseerd.
Er komt dus meer transparantie over aantal positieve en negatieve testen. en de geografische spreiding.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:30:
https://nos.nl/artikel/23...org-door-coronavirus.html

Huisartsen zijn bang dat de druk op de gezondheidszorg door het coronavirus te groot wordt. Ze vrezen dat de zorg voor patiënten mét en zonder het virus in gedrang komt, onder meer omdat de huisartsen overbelast worden en de praktijken onvoldoende beschermingsmateriaal hebben.

Ook zijn ze bezorgd over de druk op de ziekenhuizen. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) denkt dat er mogelijk een tekort ontstaat aan bedden en zorgmedewerkers, als steeds meer capaciteit opgaat aan de behandeling van besmette patiënten.
En dat op dag 4.. Dit ziet er niet best uit

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
shoombak schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:38:
[...]

En dat op dag 4.. Dit ziet er niet best uit
Dit had je op je klompen kunnen aanvoelen. De gezondheidszorg in nederland barst al jaren uit z'n voegen. Je kunt wel proberen elke keer 40 patienten die steeds meer zorg willen ipv in een mercedesbus in een nissanbus te proppen omdat dit lekker commercieel en concurrerend is, maar die deuren barsten een keer open omdat het aantal patienten toeneemt en gewoonweg niet meer te behappen is . Het moment lijkt nu aanstaande dat er nu echt iets moet gaan gebeuren.

• JeroenNietDoen
ed1703 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:46:
[...]
Dit had je op je klompen kunnen aanvoelen. De gezondheidszorg in nederland barst al jaren uit z'n voegen. Je kunt wel proberen elke keer 40 patienten die steeds meer zorg willen ipv in een mercedesbus in een nissanbus te proppen omdat dit lekker commercieel en concurrerend is, maar die deuren barsten een keer open omdat het aantal patienten toeneemt en gewoonweg niet meer te behappen is . Het moment lijkt nu aanstaande dat er nu echt iets moet gaan gebeuren.
Misschien is een ernstig gebeuren nodig om in te gaan zien dat een commerciële zorg voor niemand goed is, behalve diegene die het geld binnenhalen natuurlijk.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 19:43
Damn, 52 doden al in Italie.

Gaat erg hard zo op deze manier. Zorgpersoneel niet aan te slepen... ik voorzie daar straks veel overspannen mensen.

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ben benieuwd wat wiskundige modellen zeggen over de verspreiding van dit virus? Ik kan me goed voorstellen dat na alle uitbraken die we in het verleden hebben gehad, er een redelijk nauwkeurig algoritme/model is wat eea kan voorspellen? Of is dat totale onzin?

Het gaat inderdaad rap, maar ik had dat wel verwacht nadat het in italie zo hard uitbrak. Ik hoop dat Nederland kalm blijft en niet massaal de supermarkten gaat leegroven...maar ik vrees dat de paniek en angst rationaliteit en kalmte gaat overstijgen. Lang leve social media en fake news :(.

• JeroenNietDoen
TheProf82 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:01:
Ik hoop dat Nederland kalm blijft en niet massaal de supermarkten gaat leegroven...
Ik persoonlijk hoop dat er zo min mogelijk mensen ziek worden of erger. Maar goed, er zijn nogal wat mensen die meer bezorgd zijn om de economie en of ze hun boodschapjes wel kunnen doen. Priorities I guess?

• DennusB
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Ik persoonlijk hoop dat er zo min mogelijk mensen ziek worden of erger. Maar goed, er zijn nogal wat mensen die meer bezorgd zijn om de economie en of ze hun boodschapjes wel kunnen doen. Priorities I guess?
Zonder eten (boodschappen) ga je ook dood he.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:17

Standeman

Prutser 1e klasse

aicaramba schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:17:
[...]

Oh ja. Levert het 0,0 op? Hoe weet je dat zo zeker?

Edit: Ik type 3x misschien in hoofdletters omdat er anders hier mensen gaan beweren dat ik zeg dat je door een preventieve meeting de hele uitbraak had kunnen voorkomen. Het is nuanceren, omdat sommige anderen dat hier niet blijken te kunnen.
Degene die eist, bewijst. Jij zegt dat ze eerder hadden moeten vergaderen. Ik vraag alleen wat dat had opgeleverd en dan kom je met een hoop misschiens en ander onderbuik gedoe. Die 0,0 van mij was fout, dat beken ik direct, want ik weet het niet.

Maar jij doet een claim en ik vraag naar waar die claim op gebaseerd is. Imo is die claim helemaal nergens op gebaseerd is behalve onderbuik gevoel en paniekvoetbal (heb ik ook geen bewijs voor, maar zolang jij niet met onderbouwing komt, kan ik dat alleen maar aannemen).

Dus welke risico's zijn er genomen door het overleg niet twee weken eerder te doen en onderbouw dat. Anders is het imo gewoon gelul in de ruimte. Iets waar we al veel te veel van hebben in deze wereld en zeker over dit onderwerp.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 02-03-2020 21:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• ANdrode
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:57:
[...]
Dat gebeurt dus ook door het deel te maken van de sampling waarmee de griepvirussen bestudeerd worden. Ga je willekeurig uit de hele populatie samplen, bij deelnemers die nog geen symptomen hebben, dan ga je zeker niets vinden.

In de incubatietijd, wanneer iemand symptoomvrij is, kan je namelijk niet betrouwbaar testen.
En daarnaast: Weet iemand de false positive rate van de de testen?

[ Voor 0% gewijzigd door ANdrode op 02-03-2020 21:24 . Reden: Mijn OT tag was heel er ontopic :+ ]

• Yucon

Yucon

*broem*

gws24 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:04:
[...]
Welke paniek? Misschien dat dat zo lijkt in dit topic en op twitter maar de meeste mensen die ik spreek zijn niet in paniek en vinden de genomen maatregelen meer dan goed genoeg.
Ik zeg nergens dat er nu paniek is. Ik zeg wel dat die er gaat komen indien er in de toekomst een veel ernstiger virus de kop op steekt. Het laatste wat je dan wil is dat instituten als het RIVM en trouwens ook de landelijke overheid als passief gezien worden op basis van hun handelen bij dit virus. Dat is iets waar je nu al aan zou moeten denken. En het is ook niet zo dat ik iets extreems voorstel. Als die 50 testen/dag al een zware belasting zijn dan is er pas echt iets mis met onze gezondheidszorg. Vooralsnog ga ik daar niet vanuit.
dat is wel een symboolactie want wie ga je dan testen? Pure schijnveiligheid.
Je bent bekend met het begrip 'willekeurige steekproef'? Er was een aantal dagen terug een duidelijk gebied waar het risico duidelijk hoger was omdat aan de andere kant van een hele zachte grens er ineens een aantal infecties waren. Achterover leunen en wachten tot de infecties binnenkomen omdat je meent dat het wel los zal lopen met het risico op besmetting is dan nogal laconiek, zeker als je bekijkt dat in andere landen met een strenger regime dat ook niet het geval was.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 02-03-2020 21:38 ]

• Cobb
Ze hadden op zijn minst ziekenhuizen vanaf het begin kunnen adviseren om mensen met symptomen te testen ook zonder uit de risico gebieden te komen. In Italië nu 52 doden waarvan het gros 60 of 70 plus is en waarvan de meeste al in ziekenhuizen lagen voor andere problemen. Dat scenario is hier nu ook behoorlijk reëel geworden .

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 02-03-2020 21:34 ]

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12-2025
Standeman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:07:
[...]

Degene die eist, bewijst. Jij zegt dat ze eerder hadden moeten vergaderen. Ik vraag alleen wat dat had opgeleverd en dan kom je met een hoop misschiens en ander onderbuik gedoe. Die 0,0 van mij was fout, dat beken ik direct, want ik weet het niet.

Maar jij doet een claim en ik vraag naar waar die claim op gebaseerd is. Imo is die claim helemaal nergens op gebaseerd is behalve onderbuik gevoel en paniekvoetbal (heb ik ook geen bewijs voor, maar zolang jij niet met onderbouwing komt, kan ik dat alleen maar aannemen).

Dus welke risico's zijn er genomen door het overleg niet twee weken eerder te doen en onderbouw dat. Anders is het imo gewoon gelul in de ruimte. Iets waar we al veel te veel van hebben in deze wereld en zeker over dit onderwerp.
Ik eis niet.. Je blijft mijn woorden verdraaien. Ik vraag me af. Ik vraag me af of het niet beter is om het om die crisismeeting eerder te doen, gebaseerd op dat het slechts een hele lichte maatregel is, dus wellicht de moeite waard zelfs als het uiteindelijk niets blijkt te helpen.

Als nee een antwoord is, is dat een antwoord, maar reageer dan wel op mijn woorden en niet op verdraaide woorden. Oh, en leg uit waarom je denkt dat het antwoord nee zou zijn.

Zoals ik zeg. Die nadruk op 'misschien' legde ik vooral omdat jij consistent mijn woorden blijft verdraaien. Als je nou eens gewoon reageert op wat ik zeg, in plaats van reageren op jou extreme interpretatie van mijn woorden. Dat zou de discussie ten goede komen. Je hebt mijn woorden in 2 posts verdraait van 'je beweert dat het het virus had kunnen stoppen' tot 'je beweert dat het niets doet'. In 2 posts heb jij mijn woorden verdraait van het ene extreme naar het andere extreme.

Paniek voetbal? Omdat ik me afvraag of ze een meeting mbt dit virus misschien beter eerder hadden kunnen doen? Ja, er worden hier nogal extreme maatregelen geopperd, maar je kan van mijn post niet zeggen dat het een extreme maatregel is of dat ik paniek zaai. Gisteren werd ik nog beticht van bagitaliseren en nu is het opeens paniekvoetbal.

"Dus welke risico's zijn er genomen door het overleg niet twee weken eerder te doen en onderbouw dat. "

Prima, dit is de moeite waard om inhoudelijk op te reageren: Het lijkt mij dat een plan klaar hebben vóórdat het virus in NL is ervoor kan zorgen dat bepaalde maatregelen eerder kunnen worden genomen, zodat je iets minder achter feiten aanloopt. Of dit en hoeverre dit effect heeft kan ik niet bewijzen. Ik baseer dit dan vooral op het feit dat het een ontzettend lichte maatregel is die nauwelijks negatieve effecten heeft, hooguit belastinggeld voor het betalen van de politici die bij deze meeting betrokken zijn. Aangezien dit een discussieforum is lijkt het me de juiste plek om zoiets als dit inhoudelijk te bespreken. Blijkbaar heb ik dat verkeerd ingeschat.

Maar ik hou het hier voor gezien. Bij elke post die ik maak worden mijn woorden volledig verdraait tot het meest extreme en wordt er gemierenneukt over exact woordgebruik ipv de daadwerkelijke content.. Dit schiet niet op.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ANdrode de false negatives zijn vervelender.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

groggy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:13:
[...]

Pas op, niemand heeft gezegd dat ze viroloog is. Misschien werkt ze als schoonmaakster in de virologische sector.
En al ben je wel viroloog, dat maakt je nog geen expert in afwegingen maken over wat passende maatregelen zijn. Ik ben bioloog en werk op een BSL-2/BSL-3 virusproductieomgeving waar op grote schaal met actief poliovirus wordt gewerkt. We leren omgaan met onverwachte situaties en er zijn zeer duidelijke 'containment' protocollen (eerste stap is overigens meestal 'doe crisisoverleg' en stel afhandeling af op laatst bekende feiten). Dat allemaal maakt mij geen expert in hoe deze besmetting wordt aangepakt....

Het voelt een beetje als expertise-claiming.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 02-03-2020 21:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:59
Alle scholen in het Franse departement Oise? Gesloten. De enorme Berlijnse reisbeurs IBT (160 duizend bezoekers)? Afgeblazen. Alle evenementen met meer dan duizend bezoekers in Zwitserland? Verboden. De halve marathon in Parijs, met 44 duizend deelnemers? Afgelast. De Canadese band Wolf Parade die per direct zijn Europese tour afbreekt, vanavond dus niet in Tivoli Utrecht, omdat ze bang zijn onopzettelijk het virus in Europa te verspreiden.

En de CPC Loop dan, in Den Haag, aanstaande zondag, met 42 duizend hardlopers? Die gaat vooralsnog gewoon door. De organisatie raadt alleen de deelnemers met koorts of die last hebben van hoesten en kortademigheid thuis te blijven.

Het aantal personen in Nederland met het coronavirus is inmiddels opgelopen tot achttien, maar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) houdt voorlopig vast aan twee relatief beperkte maatregelen: alleen testen bij een sterk vermoeden dat de klachten samenhangen met het coronavirus, en patiënten bij wie het virus is vastgesteld isoleren en hun contacten in kaart brengen.
Bart Berden, bestuursvoorzitter van het TweeSteden-ziekenhuis in Tilburg, waar vorige week de eerste patiënt met het coronavirus werd opgenomen, wil het nu wel zeggen. Hadden de artsen toen de instructies van het RIVM nauwgezet gevolgd, dan had de man nooit positief op het virus getest. Hij voldeed niet aan de ‘casusdefinitie’ zoals deze door het RIVM was opgesteld. Berden: ‘Wij hebben het beleid dat we ons altijd door onze klinische blik laten leiden, en daarin onze verantwoordelijkheid nemen. Zo is die eerste patiënt gevangen.’

Het laat maar zien, zegt Berden, hoe belangrijk het is ‘dat zorgprofessionals de praktijk meenemen om tot verstandig beleid te komen’. Want zowel de patiënte die zondag vanuit het ziekenhuis in Gorinchem als de man die maandag vanuit het Maasstad Ziekenhuis naar het Erasmus MC werd overgebracht bleek ongemerkt het virus bij zich te dragen, maar zij kregen vorige week géén test.

‘We moeten ons goed realiseren’, zegt Berden, ‘dat wij schieten op bewegende doelen.’ Oftewel, hoe het virus zich verspreidt, door wie precies en in welke regio’s verandert van dag tot dag. Dat voelen artsen aan, zegt Marc Bonten, hoogleraar epidemiologie aan het UMC Utrecht. ‘Die hebben een verantwoordelijkheid ten opzichte van hun patiënten en medewerkers en willen dus laagdrempelig kunnen screenen.’ De tests zijn nu beschikbaar, ‘kosten bijna niets’, en dus, zegt Bonten, ‘is het bijna onethisch ze niet in te zetten.’

Het RIVM heeft de definitie welke mensen in aanmerking komen voor een test al enkele malen verruimd. Ook personen met een longontsteking waarvan de bron niet duidelijk is, zijn geschikt voor zo’n test, ook als ze niet in een risicogebied zijn geweest. ‘We testen dus al meer’, zegt een woordvoerder.

Dat zal leiden tot meer besmettingsgevallen, volgens de even simpele als ware wetmatigheid: hoe meer je test, hoe meer je vindt. ‘Dat willen we ook’, zegt Bonten. ‘Als je elk geval wilt vinden, moet je zo veel mogelijk testen.’
Het heeft in dit stadium van de virusverspreiding nog geen zin om grote evenementen af te gelasten, zei premier Mark Rutte maandag, waarbij hij zich beriep op de inzichten van de ‘wereldwijd erkend, ontzettend goede mensen’ van het RIVM en de GGD’s. ‘Grotere maatregelen zijn niet functioneel of niet noodzakelijk’, aldus de woordvoerder van het RIVM, ‘maar dat kan morgen of overmorgen anders zijn.’

Het is een aanpak die Marco Zannoni, directeur voor het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement, kan waarderen. ‘Dit is hoe de bestrijding van een epidemie werkt. Je werkt stap voor stap, en probeert dat zo lang mogelijk individueel vol te houden.’ Pas als dat niet meer kan, ga je groepsgewijs aan de slag, ‘een sluiting van een school, quarantaine van een grote groep mensen’. Omdat de gevolgen van zo’n besluit groot kunnen zijn, ‘ga je pas zo laat mogelijk over op dit soort maatregelen’.

Dat is een spannende exercitie, zegt ziekenhuisbaas Berden. ‘Het is heel goed om het kleine klein te houden, als dat kan. Onze opgave is om voldoende te kunnen meebewegen wanneer de werkelijkheid daar om vraagt.’

De vraag is alleen: wanneer is dat punt bereikt? Zannoni denkt die weging cultureel bepaald zou kunnen zijn, al krijg je dan ‘clichés op een rijtje’; de Nederlander als nuchter en voorzichtig.

Daarbij komt dat het virus voorlopig nog wel even blijft rondwaren: elke strenge maatregel die het RIVM nu zou adviseren, moet dan nog maanden van kracht blijven, er is geen weg terug. En elke stap heeft gevolgen: geen samenscholingen, betekent dat ook geen winkelcentra? Geen hardloopwedstrijden, betekent dan ook geen Utrecht Centraal? Zannoni: ‘Ook dat is elke dag een evenement met duizenden bezoekers.’

Uiteindelijk, zegt hoogleraar Bonten, ‘zullen we moeten accepteren dat we het virus niet zullen kwijtraken. Andere landen lukt dat zeker niet, dus dan lukt ons dat ook niet.’ De maatregelen moeten er dus op gericht zijn ‘de ziektelast zo veel mogelijk uit te strijken over een langere periode’. Want als het virus nu onbelemmerd kan gaan zwerven, moeten te veel mensen in te korte tijd naar het ziekenhuis. ‘En dan raakt het systeem verstopt. Er zijn immers ook nog mensen met andere ziekten.’
https://www.volkskrant.nl...g-een-evenement~b6e7e90a/

• Yucon

Yucon

*broem*

ANdrode schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Dat gebeurt dus ook door het deel te maken van de sampling waarmee de griepvirussen bestudeerd worden. Ga je willekeurig uit de hele populatie samplen, bij deelnemers die nog geen symptomen hebben, dan ga je zeker niets vinden.
Ja, dat is me bekend. In week 8 waren er over de hele week verspreid over heel Nederland 45 tests (!) afgenomen. https://www.nivel.nl/nl/uitgelicht/griep en de resultaten

De steekproef mag dan random zijn, die 45 over heel Nederland is veel te klein als je kunt vermoeden dat er hele grote geografische verschillen tussen de regio's zijn. Ik wil dus niet random uit de hele populatie samplen maar random uit de hele populatie van Sittard of Kerkrade, pal tegen de Duitse besmettingshaard aan.
In de incubatietijd, wanneer iemand symptoomvrij is, kan je namelijk niet betrouwbaar testen.
Goed punt d:)b Denk je dat, of weet je dat? Dit was ik namelijk nog niet eerder tegengekomen. Op basis van de indruk die ik tot nu toe kreeg zou dat geen probleem zijn, maar het kan goed zijn dat ik dat verkeerd zie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheProf82 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:01:
Ik ben benieuwd wat wiskundige modellen zeggen over de verspreiding van dit virus? Ik kan me goed voorstellen dat na alle uitbraken die we in het verleden hebben gehad, er een redelijk nauwkeurig algoritme/model is wat eea kan voorspellen? Of is dat totale onzin?
Dat zou prima moeten kunnen, maar je hebt wel iets meer data nodig. Het is allemaal niet zo makkelijk te modelleren, omdat het virus verrassend goed beheersbaar lijkt en in een andere situatie ineens enorm besmettelijk lijkt en volgens mij snapt niemand hoe dat nou precies zit. Daarnaast is wel of niet gelukte quarantaine volgens mij lastig te modelleren.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
Yucon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:37:
Goed punt d:)b Denk je dat, of weet je dat? Dit was ik namelijk nog niet eerder tegengekomen. Op basis van de indruk die ik tot nu toe kreeg zou dat geen probleem zijn, maar het kan goed zijn dat ik dat verkeerd zie.
Dat is op basis van ervaringen uit het oosten van de wereld waar mensen in quarantaine na blootstelling 4-5x negatief testten (soms zelfs met symptomen) en daarna pas positief.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JvS uit nieuwsgierigheid; waar worden actieve poliovirussen voor gebruikt?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:42:
@JvS uit nieuwsgierigheid; waar worden actieve poliovirussen voor gebruikt?
Poliovaccin :). Wel geinactiveerd uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 02-03-2020 21:43 ]

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-01 20:21
Er worden zoveel evenementen stopgezet. Nu ook deze: https://nl.hardware.info/...nt-verplaatst-naar-online

Deze zou in Amerika plaatsvinden.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

westlym schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:48:
Er worden zoveel evenementen stopgezet. Nu ook deze: https://nl.hardware.info/...nt-verplaatst-naar-online

Deze zou in Amerika plaatsvinden.
Beter dat grote bedrijven de regels zelf nog wat strenger interpreteren, dan dat er overal laks mee wordt omgegaan.

Verwijderd

Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:29:
Ze hadden op zijn minst ziekenhuizen vanaf het begin kunnen adviseren om mensen met symptomen te testen ook zonder uit de risico gebieden te komen. In Italië nu 52 doden waarvan het gros 60 of 70 plus is en waarvan de meeste al in ziekenhuizen lagen voor andere problemen. Dat scenario is hier nu ook behoorlijk reëel geworden .
Dat kunnen er heel veel zijn, longklachten kent namelijk vele oorzaken. Koorts ook... Dus tja beperkte testcapaciteit , kosten , tijd die het kost om te testen.. noem maar op maar wat je voorstelt is niet heel realistisch , zeker niet een paar weken terug. Je kan mogelijk zelfs een hele backlog maken van tests waardoor de de daadwerkelijke casussen die zo snel mogelijk gedaan hadden moeten worden vertraagd raken en onderop de stapel belanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 22:36 ]

Verwijderd

Nu bij Jinek worden gezegd dat het voor 99,9% zeker is dat je het niet kan verspreiden als je geen verschijnselen/klachten hebt, door iemand van Erasmus ziekenhuis en een viroloog en dat je daar ook vanuit moet gaan om beleid te kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2020 22:48 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.