[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.179 views

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:47:
Nu bij Jinek worden gezegd dat het voor 99,9% zeker is dat je het niet kan verspreiden als je geen verschijnselen/klachten hebt, door iemand van Erasmus ziekenhuis en een viroloog en dat je daar ook vanuit moet gaan om beleid te kunnen maken.
Dat geloof ik zomaar. Maar ben wel benieuwd wat dan de definitie van verschijnselen is. Gezien mensen in verschillende mate ziek worden zeg maar. De een is 'verkouden' en de ander ligt met longproblemen op de ic. Beiden besmettelijk?

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nu bij Jinek worden gezegd dat het voor 99,9% zeker is dat je het niet kan verspreiden als je geen verschijnselen/klachten hebt, door iemand van Erasmus ziekenhuis en een viroloog en dat je daar ook vanuit moet gaan om beleid te kunnen maken.
Interessant, al ben ik benieuwd wat hun bron is. De CDC zegt nog dat de rol van asymptomatische transmissie onbekend is:
Asymptomatic infection with SARS-CoV-2 has been reported, but it is not yet known what role asymptomatic infection plays in transmission. Similarly, the role of pre-symptomatic transmission (infection detection during the incubation period prior to illness onset) is unknown.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/faq.html
In de staat van Washington heeft men een geval, middelbare scholier die gelinkt wordt aan een reiziger uit Wuhan 6 weken geleden. Ze weten niet wat de connectie is behalve de genomes van het virus in beide patiënten.
Researchers who have examined the genomes of two coronavirus infections in Washington State say the similarities between the cases suggest that the virus may have been spreading in the state for weeks.

Washington had the United States’ first confirmed case of coronavirus, announced by the Centers for Disease Control and Prevention on Jan. 20. Based on an analysis of the virus’s genetic sequence, another case that surfaced in the state and was announced on Friday probably was descended from that first case.

The two people live in the same county, but are not known to have had contact with one another, and the second case occurred well after the first would no longer be expected to be contagious. So the genetic findings suggest that the virus has been spreading through other people in the community for close to six weeks, according to one of the scientists who compared the sequences, Trevor Bedford, an associate professor at the Fred Hutchinson Cancer Research Center and the University of Washington.

https://www.nytimes.com/2...us-washington-spread.html
Over die genome connectie:
Dr. Bedford said it was possible that the two cases could be unrelated, and had been introduced separately into the United States. But he said that was unlikely, however, because in both cases the virus contained a genetic variation that appears to be rare — it was found in only two of the 59 samples whose sequences have been shared from China, where the virus originated.

https://www.nytimes.com/2...us-washington-spread.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd1 op 02-03-2020 23:01 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:21
@Verwijderd1 Dus 6 weken via andere personen zonder symptomen (of lichte ) uiteindelijk overgedragen aan die jongen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

Mfpower

In dubio

De WHO zegt dat ook op https://www.who.int/emerg...es/novel-coronavirus-2019
Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?

The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.
Maar is dus wel iets genuanceerder. Iemand kan symptomen hebben en dus besmettelijk zijn zonder daar zelf acht op te slaan omdat ze zich niet ziek voelen. Kuchje ofzo.

Wat ik niet zo goed snap is dat “we” niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen en meer drastische maatregelen nemen zoals in andere landen waar grote evenementen verboden worden. Het is nu toch een soort alles of niets. En sarcasme: als het teveel geld kost laat dan het eu centrale bank opkoop programma maar naar de gederfde inkomsten gaan. Wordt dat bijgedrukte geld nog eens nuttig gebruikt :)

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Cobb schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:02:
@Verwijderd1 Dus 6 weken via andere personen zonder symptomen (of lichte ) uiteindelijk overgedragen aan die jongen?
Dat weten ze volgens mij nog niet, maar er zijn nu wel veel gevallen in dat gebied. Onder andere in een soort bejaardenhuis.
The number of coronavirus deaths in Washington state is now at six. Five deaths occurred in King County and one in Snohomish County.

Fourteen cases are in King County and four others are in Snohomish County, bringing the number of confirmed COVID-19 cases in the state to 18.

[...]

Four of five deaths in King County have been linked to Life Care Center nursing facility in Kirkland. Fifty people at the facility with symptoms are being tested for coronavirus.

https://www.kiro7.com/new...DPHMLVOJAAREQ5YCL75367PU/

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
JeroenNietDoen schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Ik persoonlijk hoop dat er zo min mogelijk mensen ziek worden of erger. Maar goed, er zijn nogal wat mensen die meer bezorgd zijn om de economie en of ze hun boodschapjes wel kunnen doen. Priorities I guess?
Die twee zijn toch niet mutually exclusive? Beetje flauwe reactie, maargoed.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12-2025

Deem

Ontcijfer mij!

Wat mij nog steeds verbaasd is hoeveel besmettingen in de EU te herleiden zijn aan Italië.
Als ik op https://www.worldometers.info/coronavirus/ naar de oorzaak van de nu bekende infecties, dan zijn dat de al meer dan 200 van die mensen die gewoon in italië zijn geweest. Echt bizar eigenlijk.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Moi_in_actie schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:18:
[...]
Edit: plaatje toch nog gevonden :)
[Afbeelding]
Leuk plaatje hoor. Gaat dus wel over China. Men vergeet er wel bij te vermelden dat dit is MET zéér drastische maatregelen om de verspreiding te beperken. Dat doen we hier dus (nog) niet. En hoe later je het doet des te minder effectief die maatregelen zullen zijn.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01-2025
Zoals ik vanochtend ook al aanhaalde is er in Duitsland een Arts met enig aanzien die na het bestuderen van een aantal Chinese cases toch duidelijk andere conslusies trekt.

However, the course of infection with Sars-CoV-2 is different, there are "remarkable clinical differences", said Drosten. According to a study of 18 patients in China, there is "an extremely large amount of virus" in the upper throat area, in contrast to sars. "The highest virus concentration in the throat swab is found at a time when the symptoms are just beginning".

More viruses in the throat than in influenza "You rarely see so much virus, not even in influenza," said Drosten. In the depths of the lung, however, as measurements of sputum samples show, sars-CoV-2 is much less frequent at the beginning of the disease course, even much less than was the case with sars. However, because the feeling of illness is triggered in the lung, where the immune cells are located and the cytokines sound the alarm, the patients become infectious long before they even notice their Covid-19 disease.

https://www.reddit.com/r/...e_of_the_best_experts_in/

Voor de mensen die vloeiend Duits kunnen lezen:
https://m.tagesspiegel.de...chenbereich/25588526.html

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

gws24

Thinking is hard!

CaptJackSparrow schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:30:
[...]

Leuk plaatje hoor. Gaat dus wel over China. Men vergeet er wel bij te vermelden dat dit is MET zéér drastische maatregelen om de verspreiding te beperken. Dat doen we hier dus (nog) niet. En hoe later je het doet des te minder effectief die maatregelen zullen zijn.
Die drastische maatregelen kwamen pas na anderhalve maand (half december de eerste gevallen en eind januari pas maatregelen) dus nadat het al volledig uit de hand was gelopen. Dat zie je denk ik ook terug in de cijfers waar in Wuhan een veel groter sterftecijfer is dan ergens anders en dat heeft imo vooral te maken met het feit dat het zorgsysteem opeens te maken kreeg met zeer veel gevallen waardoor het overbelast raakte. Vooralsnog lijken we in NL er vanaf het eerste geval er redelijk bovenop te zitten waardoor we zo'n schok niet zullen hebben maar het blijft een beetje, in ieder geval voor een leek zoals ik, koffiedik kijken.
bloodlynx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:44:
[...]

Zoals ik vanochtend ook al aanhaalde is er in Duitsland een Arts met enig aanzien die na het bestuderen van een aantal Chinese cases toch duidelijk andere conslusies trekt.
Niks ten nadele van deze arts, één van de ontdekkers van SARS volgens het artikel, maar in hoeverre is een studie van 18 patienten statistisch relevant qua betrouwbaarheidsinterval?

edit: https://www.reddit.com/r/Coronavirus bestaat niet. Ik heb het geprobeerd via zowel firefox als chrome.

[ Voor 22% gewijzigd door gws24 op 03-03-2020 00:10 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

[...]

However, the course of infection with Sars-CoV-2 is different, there are "remarkable clinical differences", said Drosten. According to a study of 18 patients in China, there is "an extremely large amount of virus" in the upper throat area, in contrast to sars. "The highest virus concentration in the throat swab is found at a time when the symptoms are just beginning".

More viruses in the throat than in influenza "You rarely see so much virus, not even in influenza," said Drosten. In the depths of the lung, however, as measurements of sputum samples show, sars-CoV-2 is much less frequent at the beginning of the disease course, even much less than was the case with sars. However, because the feeling of illness is triggered in the lung, where the immune cells are located and the cytokines sound the alarm, the patients become infectious long before they even notice their Covid-19 disease.

https://www.reddit.com/r/...e_of_the_best_experts_in/

Voor de mensen die vloeiend Duits kunnen lezen:
https://m.tagesspiegel.de...chenbereich/25588526.html
Maargoed dan moet je nogsteeds over iemand heen hoesten of spugen of iemand zoenen etc om het vanuit de keel van persoon A naar de slijmvliezen van persoon B te krijgen.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:22

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@gws24 Die redditlink in jouw post werkt gewoon direct.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Is nu het sterftecijfer al 3 procent....dat is wat ik constateer namelijk....3 procent.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-12-2025

Comgenie

Soms heb je dat

gws24 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:54:
[...]

edit: https://www.reddit.com/r/Coronavirus bestaat niet. Ik heb het geprobeerd via zowel firefox als chrome.
Probeer https://old.reddit.com/r/Coronavirus/ , reddit heeft weer eens last van een storing

No animals were harmed in the making of this comment.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JvS schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:34:
[...]

<>
Het voelt een beetje als expertise-claiming.
Ach soit - ik zit inn het risico management, en deze situatie zit een beetje op de grens van risico- en crisismagement, voor wat Nederland betreft dan.
Iedereen heeft vanuit het eigen expertisegebied wel wat zinnigs te melden vaak.

Om er even een "kotswoord" in te gooien, luisteren tussen meerdere disciplines is gewoon moeilijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Die Viroloog Drosten in Duitsland voorspeld ook dat 60-70% van duitsland geinfecteerd zal raken en dat dat dan hopelijk in een tijdsbestek van 2 jaar gaat gebeuren dan is het namelijk nog te managen. Vooral de druk op bedden in ziekenhuizen wordt cruciaal bij zo'n situatie, te weinig bedden= meer doden.

Nog even iets anders, zou het gorgelen van de keel met een jodium oplossing zoals Povidonjodium wellicht kunnen helpen voor diegenen die geinfecteerd raken ?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

gws24

Thinking is hard!

@Jorgen en @Comgenie Nu werkt hij inderdaad wel weer. Toch apart want andere reddit fora die ik volg werkten wel op dat moment.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:36
@bloodlynx: goed artikel, dank hiervoor.

Ik lees deze passage toch iets anders. De microbioloog van dienst vergelijkt de epidemiologie van SARS met dat van Covid-19. Hij geeft aan dat SARS veel minder goed verspreidde omdat de eetste symptomen longklachten waren. Die zijn makkelijk te identificeren, en veel patiënten werden zo dus snel ondervangen en geïsoleerd.

Bij Covid-19 is de virus count in de keel bijzonder hoog bij aanvang, zeker ten opzichte van de longen. Dat is een probleem, omdat het ziektebeeld daarmee pas later wordt herkend als Covid-19.

De implicatie is dat de initiële symptomen van Covid-19 veel trivialer zijn dan die van SARS, en dat mensen er dus langer mee doorlopen, en in die periode infecieus zijn.

Daarmee maak ik niet uit de woorden van deze man op dat hij doelde op asymptomatsiche verspreiding.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sjah schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:25:
Is nu het sterftecijfer al 3 procent....dat is wat ik constateer namelijk....3 procent.
Op basis van?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zag net een artikel op nos.nl, https://nos.nl/l/2325546, waarin de vergelijking met griep gemaakt wordt.
Waarom is er in vergelijking met griep dan zoveel aandacht voor corona?

"Vooral omdat het om een nieuw soort coronavirus gaat, dat in China snel heeft kunnen verspreiden", zegt viroloog Marion Koopmans, een van de wereldleiders binnen het onderzoek naar virusverspreiding. "Het is dus een virus waar, anders dan bij griep, nog niemand weerstand tegen heeft. En dat kan grote maatschappelijke gevolgen hebben."
Het is dus niet zozeer de angst dat mensen er aan dood kunnen gaan, maar vooral de schaal waarop mensen ziek worden, die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zorgen baart. "Stel je maar eens voor wat de impact zou zijn op ziekenhuizen, scholen en de handel".
De focus zit dus op de effecten op de samenleving beperken, het risico is overbelaste zorg, een ov dat stilvalt etcetera. Zoals ik het lees, maar ik kan het mishebben, betekent overbelasting vooral dat veel gepland werk risico loopt en betekent het niet gelijk dat mensen die spoedklachten hebben (die ernstig zijn) niet meer in het ziekenhuis terecht kunnen.

Op basis van bovenstaande gegevens kan je zeggen dat 3% overlijdt. Je ziet echter nu al dat we in Nederland al niet alles meer registreren. Ik weet niet exact hoe dat in het buitenland is gegaan, maar ook daar zal niet iedereen met lichte klachten zich melden, toch? Over het onnodig belasten van de zorg gesproken namelijk...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ZieMaar! Tsjah, als je het over grotere getallen hebt, zal er waarschijnlijk gesproken gaan worden over 'corona gerelateerde oversterfte'. Zoals het jaarlijks ook mbt griep wordt gerapporteerd.

Testcapaciteit zal worden ingezet op gevallen waar dit nog zin heeft, voor zover dit überhaupt nog enige toegevoegde waarde heeft bij een grotere uitbraak.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2020 07:34 ]

• ANdrode
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:37:
[...]
De steekproef mag dan random zijn, die 45 over heel Nederland is veel te klein als je kunt vermoeden dat er hele grote geografische verschillen tussen de regio's zijn. Ik wil dus niet random uit de hele populatie samplen maar random uit de hele populatie van Sittard of Kerkrade, pal tegen de Duitse besmettingshaard aan.
De 45 testen zijn niet het grieppanel maar de directe testen voor COVID-19.
Goed punt d:)b Denk je dat, of weet je dat? Dit was ik namelijk nog niet eerder tegengekomen. Op basis van de indruk die ik tot nu toe kreeg zou dat geen probleem zijn, maar het kan goed zijn dat ik dat verkeerd zie.
Bijvoorbeeld via NWS.gov.au: In de incubatietijd kan je niet (betrouwbaar) testen. Gaat voor alle infecties op overigens.
As there is an incubation period (before symptoms develop and tests are positive) for all infections including COVID-19, screening people for disease is not a failsafe, and is only one piece of the assessment.

• JvS
  • Laatst online: 19:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

franssie schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:59:
[...]

Ach soit - ik zit inn het risico management, en deze situatie zit een beetje op de grens van risico- en crisismagement, voor wat Nederland betreft dan.
Iedereen heeft vanuit het eigen expertisegebied wel wat zinnigs te melden vaak.

Om er even een "kotswoord" in te gooien, luisteren tussen meerdere disciplines is gewoon moeilijk.
Gebruik dan het grotere kotst woord "multi disciplinair team" :). Maar als er iemand in zo'n team zit die op z'n borst klopt met luister naar mij ik ben de [expert xyz] dan werkt dat meestal averechts. Echt succesvolle en geloofwaardige experts onderbouwen hun mening vaak met goede feitelijke argumenten als ze in een groep nog niet de facto een expertrol hebben en 'claimen' het niet op basis van omstandigheden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Yucon schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:37:
...
Ja, dat is me bekend. In week 8 waren er over de hele week verspreid over heel Nederland 45 tests (!) afgenomen. https://www.nivel.nl/nl/uitgelicht/griep en de resultaten
...
Overigens 54 volgens het document (naast 45 van mensen met griepklachten nog 9 van mensen zonder typische griepklachten). Maar goed, voor een steekproef om heel NL te bestrijken is dat nog steeds niet veel zou ik zeggen, maar als de boel verspreid raakt, gaat men ongetwijfeld op deze manier wel covid19-dragers vinden.
ANdrode schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:36:
...

Bijvoorbeeld via NWS.gov.au: In de incubatietijd kan je niet (betrouwbaar) testen. Gaat voor alle infecties op overigens.
...
Dan hou je wel een beetje een onorthodoxe definitie van incubatietijd aan. Normaalgesproken is het de periode tussen besmetting en tonen van symptomen, niet noodzakelijk 'before symptoms develop and tests are positive'. Denk aan HIV en AIDS, de seroconversietijd is een stuk korter dan de tijd van besmetting tot optreden/herkenning van symptomen.

[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2020 08:09 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
in een bericht van de directeur generaal van WHO, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus gisteren avond;

"We have never before seen a respiratory pathogen that is capable of community transmission, but which can also be contained with the right measures,"

Wat betreft de 'right measures'; ik heb wel gelezen wanneer iemand zich onder welke omstandigheden zich moet melden bij een huisarts.

Maar zoals vele landen in de wereld daadwerkelijke concrete maatregelen hebben genomen (zelfs landen groter dan Nederland en met pas enkele besmettingen), zie ik dit nog niet hier in Nederland.

Ik heb "de right measures" hier in Nederland vast over 't hoofd gezien.

Iemand die mij wat voorbeelden kan noemen?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Helixes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 01:08:
@bloodlynx: goed artikel, dank hiervoor.

[...]

Ik lees deze passage toch iets anders. De microbioloog van dienst vergelijkt de epidemiologie van SARS met dat van Covid-19. Hij geeft aan dat SARS veel minder goed verspreidde omdat de eetste symptomen longklachten waren. Die zijn makkelijk te identificeren, en veel patiënten werden zo dus snel ondervangen en geïsoleerd.

Bij Covid-19 is de virus count in de keel bijzonder hoog bij aanvang, zeker ten opzichte van de longen. Dat is een probleem, omdat het ziektebeeld daarmee pas later wordt herkend als Covid-19.

De implicatie is dat de initiële symptomen van Covid-19 veel trivialer zijn dan die van SARS, en dat mensen er dus langer mee doorlopen, en in die periode infecieus zijn.

Daarmee maak ik niet uit de woorden van deze man op dat hij doelde op asymptomatsiche verspreiding.
Het is misschien meer een kwestie van hoe je symptomatisch definieert. Je zou een onderscheid kunnen maken tussen objectief symptomatisch en subjectief symptomatisch. Als de patiënt de symptomen subjectief (nog) niet onderkent en dan al zeer infectieus is door die hoge virusload in de bovenste luchtwegen is hij dan wel of niet infectieus in de asymptomatische fase?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:21:
...

Misschien handiger als jij eerst een lijst maakt van wat waarom de right measures zijn, dan kunnen anderen daarop reageren of nog aanvullingen geven
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:28:
...
Het is misschien meer een kwestie van hoe je symptomatisch definieert. Je zou een onderscheid kunnen maken tussen objectief symptomatisch en subjectief symptomatisch. Als de patiënt de symptomen subjectief (nog) niet onderkent en dan al zeer infectieus is door die hoge virusload in de bovenste luchtwegen is hij dan wel of niet infectieus in de asymptomatische fase?
Symptomatisch is iemand als diegene zelf of/en de omgeving symptomen waarneemt/waarnemen. Het infectieus zijn is normaalgesproken geen herkenbaar symptoom. Als dus iemand infectieus is tijdens de incubatietijd (of als de symptomen weer zijn verdwenen) is die infectieus in de asymptomatische fase.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2020 08:45 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
"We have never before seen a respiratory pathogen that is capable of community transmission, but which can also be contained with the right measures,"
Als ik het goed vertaal/begrijp zijn er dus geen 'right measures'

edit:
Twijfel dankzij begintmeta
'er is nog nooit eentje geweest' dus deze kan ook niet
versus
'dit is de eerste keer dat het wel kan'.....

Als je het hele verhaal leest zal het wel duidelijk zijn

[ Voor 24% gewijzigd door Tens op 03-03-2020 08:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

in een bericht van de directeur generaal van WHO, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus gisteren avond;

Wat betreft de 'right measures'; ik heb wel gelezen wanneer iemand zich onder welke omstandigheden zich moet melden bij een huisarts.

Maar zoals vele landen in de wereld daadwerkelijke concrete maatregelen hebben genomen (zelfs landen groter dan Nederland en met pas enkele besmettingen), zie ik dit nog niet hier in Nederland.

Gewoon even na blijven denken. WHO zegt zelf dat het een in te dammen infectie is. Zaken als niet gelijk naar de dokter rennen bij klachten en nadenken over wie je zoent/een hand geeft zijn al een eind op weg.

Andersom; wat voor right measures doel je zelf op?

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2020 08:33 ]

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Gewoon even na blijven denken. WHO zegt zelf dat het een in te dammen infectie is. Zaken als niet gelijk naar de dokter rennen bij klachten en nadenken over wie je zoent/een hand geeft zijn al een eind op weg.

ja precies, dat zijn adviezen naar de inwoners toe, bijv wat betreft hand hygiene en 'social distancing', zoals van Rijssel eerder dit weekend benoemde tijdens een persco.

Ik doelde meer op maatregelen op overheidsniveau. Kijkend naar andere landen bijv met hun travelrestrictions of verplichte quarantaine bij binnenkomst in t land of zelfs niet toelaten van inwoners van een bepaald land (waar er een besmettingshaard is), vluchten schrappen.

Dat soort maatregelen, hoe zit dat hier in NL? Dat heb ik volgens mij gemist.
Geen idee of dat de right measures zijn overigens ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 03-03-2020 08:41 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tens schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:32:
...

Als ik het goed vertaal/begrijp zijn er dus geen 'right measures'
Dat is volgens mij niet zo, wat hij impliceert is dat dit de eerste keer is dat er 'right measures' zijn.
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:39:
...
Geen idee of dat de right measures zijn overigens ;)
Hoe kan je dan weten dat je de right measures zou herkennen? Volgens mij moet je in ieder geval een idee hebben over wat de right measures zijn, anders zou je niet kunnen zeggen dat je ze nog niet hebt gezien in NL.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2020 08:43 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En welke andere landen hebben we het dan over?

In Europa kun je volgens mij nog prima overal heen reizen, zonder dat je gelijk in quarantaine moet ed. Ik blijf ook bij het punt, zolang de kans op asymptomanische besmetting zeer beperkt is (en er geen goed bewijs is dat het toch kan, dus niet die n=1 bronnen), heeft screening bij de grens ed toch helemaal geen zin?

China wordt hier soms als voorbeeld genoemd, maar dat is een totaal andere situatie? De zorg is daar goed, maar goede zorg is niet voor iedereen bereikbaar. De luchtkwaliteit in Chinese steden is slecht, volgens mij wordt er meer gerookt, de hygiëne standaard is anders en het is in de grote steden nogal dicht bevolkt. Dan is het toch niet gek dat er andere maatregelen worden genomen? En dat is dan nog los van alle politieke en culturele verschillen...

Verwijderd

ZieMaar! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:49:

In Europa kun je volgens mij nog prima overal heen reizen, zonder dat je gelijk in quarantaine moet ed. Ik blijf ook bij het punt, zolang de kans op asymptomanische besmetting zeer beperkt is (en er geen goed bewijs is dat het toch kan, dus niet die n=1 bronnen), heeft screening bij de grens ed toch helemaal geen zin?

China wordt hier soms als voorbeeld genoemd, maar dat is een totaal andere situatie? De zorg is daar goed, maar goede zorg is niet voor iedereen bereikbaar. De luchtkwaliteit in Chinese steden is slecht, volgens mij wordt er meer gerookt, de hygiëne standaard is anders en het is in de grote steden nogal dicht bevolkt. Dan is het toch niet gek dat er andere maatregelen worden genomen? En dat is dan nog los van alle politieke en culturele verschillen...
De luchtkwaliteit in China is geen probleem meer, waar zo'n virus al niet goed voor is! /s

https://earthobservatory....oxide-plummets-over-china

Screening bij de grens lijkt mij een vrij zinloze en dure bezigheid. Lekker doorgaan zoals nu, alleen screenen als er een bewezen contact is met geïnfecteerden of als er klachten zijn. Zoals eerder gezegd, het gaat er meer om de verspreiding te vertragen, zodat niet iedereen tegelijk ziek wordt, dan om te voorkomen dat iedereen ziek wordt. Dat laatste is, gezien de ervaring met griep varianten, sowieso ijdele hoop.

Mijn moeder, die qua leeftijd in een verhoogd risico groep valt is wel voorzichtiger. Die is, even afkloppen, in goede gezondheid en wil vooral voorkomen dat ze een 'normale' griep of iets dergelijks oploopt en verzwakt is en vatbaarder voor het corona virus.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2020 09:29 . Reden: Spelling ]

• _Bailey_
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:49:
er zijn meerdere Europese landen die maatregelen nemen, laat ik Frankrijk er even bij pakken;

Health Minister Olivier Véran announced a ban on indoor gatherings of more than 5,000 people after an emergency ministerial council was held Saturday. This prompted the early closing of the iconic Paris Agricultural Show. Sunday’s Paris half-marathon was also canceled, and the Louvre is closed.

"We are now going to stage 2: The virus is circulating on our territory and our goal at this stage is to limit the spread," Véran said during a visit to one of the affected areas.

"Stage 2" consists of slowing the spread of the virus across the country through different measures including restrictions on collective events, according to official documents. It's the last stage before the epidemic phase.

in het geval van Duitsland:

''A task force of the federal government of Germany decided last Friday to impose stricter controls at its border checks, including demanding from travellers coming from countries with a coronavirus outbreak – Italy, South Korea, Japan and Iran – to disclose their health status upon arrival.
The government also intensified checks on railways and has guided the federal police to boost border patrols, as another measure in this regard, after the number of people containing the coronavirus reached 90.
As a result of the new measures, the ITB tourism trade fair which was set to bring over 160,000 visitors to Berlin the following week has been cancelled. Within the same day early in the morning, the Geneva Motor Show also set for next week was cancelled due to a Swiss ban on public and private gatherings with more than 1,000 people''

op dit soort maatregelen doelde ik met mijn eerdere vraag, nogmaals, ik kan niet aangeven of maatregelen inderdaad ''the right measures'' zijn waar de DG van WHO op hamerde.
Maar ik vroeg me dus af of Nederland al dit soort maatregelen had afgekondigd

[ Voor 26% gewijzigd door _Bailey_ op 03-03-2020 09:18 ]

• Tens
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:10:
a ban on indoor gatherings of more than 5,000 people
je kunt je afvragen of zoiets zin heeft, in een kleine kroeg, of een drukke trein/metro waar zo maar 5 man binnen niesbereik zijn lijkt mij de kans de kans op overdracht veel groter als in het Louvre bijvoorbeeld.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Geert1976 Dat kan van het ene op het andere moment veranderen. Als we einde week op 150 gevallen zitten (?) sluit ik niet uit dat er allerlei evenementen in het weekend worden geannuleerd.
Voor nu snap ik prima dat ze er nog niet aan willen. Hoe eerder je begint met het annuleren voor evenementen, hoe langer je dat potentieel moet gaan doen.

• Mastermind
  • Laatst online: 18-12-2025
Mfpower schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:03:
[...]

De WHO zegt dat ook op https://www.who.int/emerg...es/novel-coronavirus-2019

[...]
Wat ik niet zo goed snap is dat “we” niet gewoon het zekere voor het onzekere nemen en meer drastische maatregelen nemen zoals in andere landen waar grote evenementen verboden worden. Het is nu toch een soort alles of niets. En sarcasme: als het teveel geld kost laat dan het eu centrale bank opkoop programma maar naar de gederfde inkomsten gaan. Wordt dat bijgedrukte geld nog eens nuttig gebruikt :)
Zoiets is er. Er is bijna 3 jaar geleden aan "pandemic bonds" geinvesteerd. Als er binnen die drie jaar een pandemie wordt uitgeroepen, dan moet dat geld aan de pandemie besteed worden.
Het is dus wachten tot de WHO de uitbraak tot pandemie uitroept.
https://www.theguardian.c...oor-countries-experts-say

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:08:
[...]

De luchtkwaliteit n China is geen probleem meer, waar zo'n virus al niet goed voor is /s

https://earthobservatory....oxide-plummets-over-china
Elk nadeel heb zn voordeel.. de lucht is momenteel nog nooit zo schoon geweest daar :)

Maar de mensen die daar leven staan al op achterstand, want als je 30-40 jaar in die atmosfeer geleefd hebt, staat dat volgens mij wel gelijk aan een hoop balen shag wat je wegrookt in een jaar.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Tens
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:19:
@Geert1976 Dat kan van het ene op het andere moment veranderen. Als we einde week op 150 gevallen zitten (?) sluit ik niet uit dat er allerlei evenementen in het weekend worden geannuleerd.
Voor nu snap ik prima dat ze er nog niet aan willen. Hoe eerder je begint met het annuleren voor evenementen, hoe langer je dat potentieel moet gaan doen.
plus: dingen cancelen kost geld, als de overheid evenementen verbied kun je daar claimen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:27:
[...]

als de overheid evenementen verbied kun je daar claimen.
Dat lijkt me heel erg sterk.

• _Bailey_
  • Niet online
en nu gaan we verder in op inhoudelijk genomen maatregelen van een land als Frankrijk.
En dat was mijn vraag niet (ook niet toen ik mijn vraag in 2e instantie wat duidelijker stelde).

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:32:
[...]

Dat is ook precies wat ik opmerk. De WHO zegt dat het in te dammen is dus geen paniek, quarantaine of whatever. Maar de WHO zegt ook dat je flink moet ingrijpen en dit niet moet onderschatten.

M.a.w. ga je rigoreus te werk is het in te dammen. Enige wat wij in die zin lezen lijkt wel 'het is in te dammen' en niet de condities die daar bij horen.

Echter, vanmiddag is er crisisberaad dus we gaan het zien :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Tens
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Dat lijkt me heel erg sterk.
claimen kan altijd >:) of het effect heeft.... idd die kans zou zomaar klein kunnen zijn. Wat ik wil zeggen: het is dan jouw schuld niet als verantwoordelijke voor het evenement.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tens schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:31:
[...]
claimen kan altijd >:) of het effect heeft.... idd die kans zou zomaar klein kunnen zijn. Wat ik wil zeggen: het is dan jouw schuld niet als verantwoordelijke voor het evenement.
Inderdaad, als verantwoordelijke voor het evenement kun je je dan op overmacht beroepen (force majeur).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Freee!! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:38:
...

Inderdaad, als verantwoordelijke voor het evenement kun je je dan op overmacht beroepen (force majeur).
En ik denk dat schade voor eigen risico komt (al is meen ik in de wet publieke gezondheid wel een schadevergoeding geregeld bij vernietiting van goederen (en natuurlijk bij onrechtmatige maatregelen))

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Kunnen we nu eens stoppen met claims, vooruitlopen op schade, gevolgen economie enz..

Dat het virus zich gaat verspreiden is nu wel duidelijk zo ook welke hygiëne regels we in acht kunnen nemen.

De bal ligt nu bij de overheid en het RIVM welke strategie ze kiezen om verspreiding in te dammen.

Persoonlijk zou ik adviezen willen horen/lezen hoe het openbare leven maatregelen neemt om zo ver als mogelijk verspreiding te beperken, zonder alles plat te gooien.

Maatregelen die potentiële doorgeefluiken zoals supermarkten, openbaar vervoer enz.. -die de slagader zijn van onze samenleving- kunnen nemen om zo goed als mogelijk verspreiding te beperken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:31:
en nu gaan we verder in op inhoudelijk genomen maatregelen van een land als Frankrijk.
En dat was mijn vraag niet (ook niet toen ik mijn vraag in 2e instantie wat duidelijker stelde).
De vraag was of Nederland al dergelijke maatregelen heeft afgekondigd?

Antwoord daarop is "op dit moment niet" ;)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
TecTo schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:46:
..

Persoonlijk zou ik adviezen willen horen/lezen hoe het openbare leven maatregelen neemt om zo ver als mogelijk verspreiding te beperken, zonder alles plat te gooien.

..
Handen wassen en thuis blijven bij hoesten, kortademigheid ed. Dat is het volgens mij nu, toch?

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:46:
[...]

De vraag was of Nederland al dergelijke maatregelen heeft afgekondigd?

Antwoord daarop is "op dit moment niet" ;)
haha...eindelijk ;)
Aan jouw eerdere antwoord over evt maatregelen bij meerdere besmettingen (volgens mij had je t over 150?) dan wellicht wel maatregelen afkondigen.
Dus eerst nog niets doen qua preventieve maatregelen op overheidsniveau en aantal besmettingen laten oplopen en dan maatregelen nemen (zeg maar reactief handelen)....zoiets?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:49:
[...]

haha...eindelijk ;)
Aan jouw eerdere antwoord over evt maatregelen bij meerdere besmettingen (volgens mij had je t over 150?) dan wellicht wel maatregelen afkondigen.
Dus eerst nog niets doen qua preventieve maatregelen op overheidsniveau en aantal besmettingen laten oplopen en dan maatregelen nemen (zeg maar reactief handelen)....zoiets?
Fictief getal natuurlijk, maar dat is mijn aanname. Rustig blijven zo lang het kan, maar schakelen als het moet.

Ik vertrouw erop dat die parameters al opgenomen zijn in het draaiboek. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een forse "if, then, else". Het draait op een gegeven moment niet om de mensen maar om de getallen.

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Fictief getal natuurlijk, maar dat is mijn aanname. Rustig blijven zo lang het kan, maar schakelen als het moet.

Ik vertrouw erop dat die parameters al opgenomen zijn in het draaiboek. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een forse "if, then, else". Het draait op een gegeven moment niet om de mensen maar om de getallen.
ik merk op dat sommige hier twijfelen aan het effect van preventieve (!) maatregelen die andere landen als Frankrijk en Duitsland hebben afgekondigd.
Mag aannemen dat een Minister van Volksgezondheid niet zinloos preventieve maatregelen afkondigd.

We gaan het zien, vanmiddag crisisberaad ''Ministeriële Commissie Crisisbeheersing'' (welke crisis?) in de 2e Kamer...wellicht zullen Bruins en/of Rutte daar verder maatregelen afkondigen

• Tens
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:57:
Mag aannemen dat een Minister van Volksgezondheid niet zinloos preventieve maatregelen afkondigd.
Niet zinloos:
Het heeft effect: nu zijn hele bevolkingsgroepen gerustgesteld want de overheid doet er iets aan.

• R.van.M
  • Laatst online: 16:53
Om eerlijk te zijn vind ik het aantal nieuwe besmettingen reuze meevallen. Wellicht dat de komende weken de explosie komt, maar op dit moment is het zeker geen exponentiele stijging (in de wereld en NL).

De R0 werd geschat op 1.4–3.8, maar gevoelsmatig ligt het op dit moment een stuk lager, wellicht ook door de maatregelen die we al treffen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:59:
[...]
Niet zinloos:
Het heeft effect: nu zijn hele bevolkingsgroepen gerustgesteld want de overheid doet er iets aan.
volgens mij maken 'hele bevolkingsgroepen' zich helemaal niet zo druk over dit virus als de hypochonders in dit topic.

Timing is minstens zo belangrijk als de maatregel zelf. Hoe korter je last hebt van beperkende maatregelen, hoe minder het normale leven ontwricht wordt.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27

TheBorg

Resistance is futile.

R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:59:
Om eerlijk te zijn vind ik het aantal nieuwe besmettingen reuze meevallen. Wellicht dat de komende weken de explosie komt, maar op dit moment is het zeker geen exponentiele stijging (in de wereld en NL).

De R0 werd geschat op 1.4–3.8, maar gevoelsmatig ligt het op dit moment een stuk lager, wellicht ook door de maatregelen die we al treffen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0OVneecQk8hndHWJfikb6aV3/full.png
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Rechtsonder. Wegvinken mainland China en Recovered

• R.van.M
Ah dat ziet er inderdaad wel exponentieel uit. De grafiek op worldometers niet :)
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Edit: De china gevallen vertekenen het beeld nogal. Buiten China inderdaad hogere R0

[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 03-03-2020 10:52 ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Het Brabants Dagblad heeft een (telefonisch) interview met de Corona-patient in Helmond:

https://www.bd.nl/dossier...-pas-echt-ziek~acfc309a6/

(in incognito-scherm openen)

Deze vrouw voelde zich ziek op de terugreis, en hebben meteen alle contacten afgehouden. En verder lijkt de ziekte mee te valllen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• R.van.M
Oekiejoekie schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:23:
Het Brabants Dagblad heeft een (telefonisch) interview met de Corona-patient in Helmond:

https://www.bd.nl/dossier...-pas-echt-ziek~acfc309a6/

(in incognito-scherm openen)

Deze vrouw voelde zich ziek op de terugreis, en hebben meteen alle contacten afgehouden. En verder lijkt de ziekte mee te valllen.
Ik kreeg te horen: ‘u zit op het randje, wacht eerst maar af en kruip onder de wol’. Ik heb echt moeten aandringen op een test”, vertelt ze via de telefoon.
Wat we eerder al paar keer aangaven dat in NL we heel erg de attitude hebben van 'neem maar een paracetamol en kom maar terug als het echt erg is'

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Wat we eerder al paar keer aangaven dat in NL we heel erg de attitude hebben van 'neem maar een paracetamol en kom maar terug als het echt erg is'
Dat is ook een effect van de Facebook paniekzaaierij, mensen die menen dat ze dus extra onverschillig moeten zijn als tegengas.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[...]

[...]

Zo ken ik vrienden die bijna dood zijn gegaan doordat het bleek te gaan om een acute blinde darm.. oftewel blijf ajb zelf ook nadenken.

Asus Zenbook i7 256gb

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Wat wil je nu zeggen?

Het gezin bleef binnen, en was daarmee geen additioneel risico voor verdere verspreiding.
De test had in die zin ook geen toegevoegde waarde. Pas weer naar buiten als je beter bent en het is ook opgelost.

• R.van.M
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Wat wil je nu zeggen?

Het gezin bleef binnen, en was daarmee geen additioneel risico voor verdere verspreiding.
De test had in die zin ook geen toegevoegde waarde. Pas weer naar buiten als je beter bent en het is ook opgelost.
Precies, dit gezin heeft zelf actie ondernomen ondanks de lakse houding van de huisartsenpost.
De lakse houding van huisarts had dus kunnen leiden tot veel meer besmettingen.

Dezelfde lakse houding die ziekenhuizen hadden met patienten die op de IC liggen met longontsteking. Doordat ze deze patienten niet direct getest hebben zijn er veel andere (zwakke) patienten in gevaar gebracht.

Het punt is dat als je besmettingen wil voorkomen dat je beter te veel dan te weinig kan testen

[ Voor 22% gewijzigd door R.van.M op 03-03-2020 10:56 ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Whuzz

Dodgeball!

Ghostrider schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Zo ken ik vrienden die bijna dood zijn gegaan doordat het bleek te gaan om een acute blinde darm.. oftewel blijf ajb zelf ook nadenken.
Been there.... als kind blindedarm ontsteking gehad, dat door de huisarts als "buikgriep" werd afgedaan. Tot ik niet eens meer kon lopen van de pijn en mijn moeder aan de telefoon tegen de huisarts op niet misverstane wijze meedeelde dat hij NU op huisbezoek moest komen.

Half uur later lag ik op de achterbank van de auto op weg naar het ziekenhuis. Nog 30 minuten later lag ik in de OK.

Soms is het beter om wat te voorzichtig te zijn dan te gelaten.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Precies, dit gezin heeft zelf actie ondernomen ondanks de lakse houding van de huisartsenpost.
De lakse houding van huisarts had dus kunnen leiden tot veel meer besmettingen
Dat moet je sowieso. Maar volgens het bericht was het advies om onder de wol te kruipen en uit te zieken.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 01:00:
Die Viroloog Drosten in Duitsland voorspeld ook dat 60-70% van duitsland geinfecteerd zal raken en dat dat dan hopelijk in een tijdsbestek van 2 jaar gaat gebeuren dan is het namelijk nog te managen. Vooral de druk op bedden in ziekenhuizen wordt cruciaal bij zo'n situatie, te weinig bedden= meer doden.

Nog even iets anders, zou het gorgelen van de keel met een jodium oplossing zoals Povidonjodium wellicht kunnen helpen voor diegenen die geinfecteerd raken ?
Volgens de Italiaanse tips zou gorgelen helpen, alsmede het drinken van warme dranken, om het virus te elimineren / minimaliseren in de keel voordat het in de longen terecht komt..

• R.van.M
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:45:
[...]

Dat moet je sowieso. Maar volgens het bericht was het advies om onder de wol te kruipen en uit te zieken.
Volgens mij bewijs je mijn gelijk alleen maar meer :) Het advies was dus niet, ga in isolatie, we komen een test doen om vast te stellen of je besmet bent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Volgens mij bewijs je mijn gelijk alleen maar meer :) Het advies was dus niet, ga in isolatie, we komen een test doen om vast te stellen of je besmet bent.
Mwoh. Definitiekwestie denk ik...

Ben er niet bij geweest, maar er staat niet dat er gezegd is dat ze niet binnen hoeven te blijven.

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Even in hypochonder modus :+ is er al een conclusie wat betreft pakketjes en het meedragen van het virus? In januari las ik dat je gerust van alles kon bestellen maar in februari las ik weer diverse bronnen waarin werd meegedeeld dat er twijfels waren of dit wel zou kloppen? Dit i.v.m. een Amazon Prime bestelling die wonderbaarlijk een keer binnen 24 uur geleverd wordt vanuit Lombardije.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Je leest nu alleen het verhaal van de anonieme vrouw, die nu reageert omdat ze is geschrokken van de reacties op social media. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar we horen nu maar 1 kant van het verhaal :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 16:51
R.van.M schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:59:
Lees je nog even in over wat de R0 eigenlijk betekent. (zelf wikipedia geeft al voldoende info)
De R0 is de theoretische verspreiding in een naïve populatie zonder immuniteit.
De R is de daadwerkelijke verspreiding in dus bijvoorbeeld een waakzame populatie met quarantaines en voorzichtigheid bij zoenen, hoestende mensen, en meer handen wassen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me overigens wel af... Hoeveel van de 400.000 griep gevallen van vorig jaar waren stiekem al Corana of iets anders dan griep? Als ik dit ziektebeeld zo lees, heeft misschien half Nederland misschien al iets soortgelijks onder de leden (gehad).

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35
Inmiddels is er nog een arts van 57 overleden in Wuhan. Weet niet of dit wat bijdraagt aan dit topic, maar ik vraag me wel af hoe dit kan.

Moeten artsen daar gewoon door blijven werken ook al zijn ze ziek? Of zou deze beste meneer nog iets onderliggends hebben gehad.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

De_Bastaard schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:00:
Inmiddels is er nog een arts van 57 overleden in Wuhan. Weet niet of dit wat bijdraagt aan dit topic, maar ik vraag me wel af hoe dit kan.

Moeten artsen daar gewoon door blijven werken ook al zijn ze ziek? Of zou deze beste meneer nog iets onderliggends hebben gehad.
Je hoeft echt geen 80+ of al ernstig verzwakt te zijn om aan de gevolgen van Covid te overlijden. Uiteraard is de *kans* dan wel veel groter. Maar aan een zware longinfectie kun je ook op je 20e dood gaan.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik denk dat het onderliggende onder andere bestaat uit leeftijd en overwerk (veel te druk met die COVID-19 uitbraak), gecombineerd met een trage/incorrecte reactie van de overheid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Ook die arts is maar gewoon een mens, op leeftijd, ademt slechte lucht in dus waarschijnlijk ook geen super sterke longen meer. Ik weet niet of hij is blijven werken, maar ook bij een tijdige opname kan hij gewoon overlijden (zoals iedereen, waarom vallen er bijvoorbeeld nog wel eens sporters dood neer, waarvan je denkt dat ze kerngezond zijn?).

Geen reden voor paniek lijkt me.

• daan!
Inmiddels is het grootste deel van de nieuwe infecties in China (ex-Hubei) het gevolg van import:
Excluding cases in Hubei province, where the outbreak first started, there were 11 new cases in mainland China on Monday.

Seven of the new cases were imported, involving Chinese nationals who had travelled from Italy to Qingtian county.
Wanneer gaat China de grenzen sluiten voor Iran, Z-Korea, en Italië?

• _Bailey_
  • Niet online
Mochten ziekenhuizen straks geen plek meer hebben om nieuwe coronapatiënten op te vangen, dan moeten besmette patiënten mogelijk uitwijken naar verpleeghuizen.
Met dat plan kwam minister Bruno Bruins van Medische Zorg gisteren in een brief aan de Tweede Kamer.

bron: NOS livefeed

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-01 15:20

Chakotay

Lick here to continue

Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:18:
Mochten ziekenhuizen straks geen plek meer hebben om nieuwe coronapatiënten op te vangen, dan moeten besmette patiënten mogelijk uitwijken naar verpleeghuizen.
Met dat plan kwam minister Bruno Bruins van Medische Zorg gisteren in een brief aan de Tweede Kamer.

bron: NOS livefeed
...besmette patiënten bewust plaatsen op locaties waar juist de gevoeligste bevolkingsgroep (bejaarden) zit? Ben ik nou gek of klinkt dat als niet het beste idee ooit... Wel goed voor de wachtlijsten :X

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chakotay schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:23:
[...]

...besmette patiënten bewust plaatsen op locaties waar juist de gevoeligste bevolkingsgroep (bejaarden) zit? Ben ik nou gek of klinkt dat als niet het beste idee ooit... Wel goed voor de wachtlijsten :X
zolang iedereen netjes op zijn kamer blijft en de hygiene regels in acht neemt kan dat prima.

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:30:
[...]

zolang iedereen netjes op zijn kamer blijft en de hygiene regels in acht neemt kan dat prima.
De branchevereniging van zorgorganisaties Actiz waarschuwt wel dat het niet zo eenvoudig is om patiënten op te vangen in verpleeghuizen. "We kampen in de verpleegzorg met aardig wat wachtlijsten: 18.000 mensen wachten op dit moment op een plek." Daarnaast is er nu al te weinig personeel, en bij een grotere uitbraak kunnen medewerkers ook nog eens ziek worden

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Ja, dat ging op cruiseschepen ook prima tenslotte ;)
Denk dat het toch een beetje "de kat op het spek binden" is. Je hygiene maatregelen moeten wel echt perféct zijn om verspreiding te voorkomen in zo'n kleine setting. Zie ook al het verzorgend personeel dat ondanks allerlei maatregelen, pakken, ontsmetting, e.d. besmet raakte.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Whuzz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:34:
[...]

Ja, dat ging op cruiseschepen ook prima tenslotte ;)
Denk dat het toch een beetje "de kat op het spek binden" is. Je hygiene maatregelen moeten wel echt perféct zijn om verspreiding te voorkomen in zo'n kleine setting. Zie ook al het verzorgend personeel dat ondanks allerlei maatregelen, pakken, ontsmetting, e.d. besmet raakte.
Daar mocht iedereen z'n gang gaan en wederom alle regels aan de laars bv gelapt. Niet vergelijkbaar.

@Geert1976 dat probleem is wat algemener. Het niet concentreren van zorg geeft meer problemen met de bezetting.

• daan!
Er zijn nogal wat eisen aan een (influenza) isolatiekamer.
In ziekenhuizen hebben die bijvoorbeeld een luchtsluis en onderdruk.

In een verpleeghuis heb je die kamers niet, en komen mensen dus op gewone kamers.
Echte isolatie is dan nagenoeg onmogelijk.

Bijvoorbeeld: waar doe je je beschermende kleding uit?
Op de kamer van de patiënt? Dan besmet je jezelf.
Op de gang buiten de kamer van de patiënt? Dan is de gang besmet.

En zo zijn er nog meer bezwaren.
We hebben ook gezien hoe goed dat op de Diamond Princess ging...

• R.van.M
MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Daar mocht iedereen z'n gang gaan en wederom alle regels aan de laars bv gelapt. Niet vergelijkbaar.

@Geert1976 dat probleem is wat algemener. Het niet concentreren van zorg geeft meer problemen met de bezetting.
Linksom of rechtsom ga je de mensen met de meeste infectie verschijnselen (de rest blijft namelijk thuis in quarantaine) bij de meest zwakke populatie plaatsen. Het is vragen om problemen.

• _Bailey_
  • Niet online
met pas 20 besmettingen in Nederland (op ong 17,5 miljoen inwoners) lijkt me verpleeghuizen een behoorlijk ver station nog

toch....?

• R.van.M
Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:44:
met pas 20 besmettingen in Nederland (op ong 17,5 miljoen inwoners) lijkt me verpleeghuizen een behoorlijk ver station nog

toch....?
Laten we dan hopen dat het niet hetzelfde verloop kent als in Italie. Daar waren ze na 21 dagen na het eerste geval ook nog op 20 besmettingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ga5JJIUQNGdPhNvowNj8LyOb/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door R.van.M op 03-03-2020 11:53 ]

• _Bailey_
  • Niet online
daan! schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:07:
Inmiddels is het grootste deel van de nieuwe infecties in China (ex-Hubei) het gevolg van import:

[...]

Wanneer gaat China de grenzen sluiten voor Iran, Z-Korea, en Italië?
''The Chinese Embassy in Iran is planning to evacuate Chinese citizens from the country as the coronavirus outbreak continues to grow, the state-run Global Times reported.

The first charter flight will arrive in Iran on Tuesday night, the outlet said. Chinese students stranded in the holy city of Qom, ground zero of Iran's outbreak, are among those who have registered for the evacuation flight''

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk niet dat ze met verpleeghuizen bedoeln om een corona paitient tussen de oude mensen te zetten. Misschien bedoelen ze dat ze een verpleeghuis eerst leeghalen en daarna gebruiken als extra capaciteit. Dan kun je ook aanpassingen maken aan de indeling en evt aanvullende apparatuur/voorzieningen installeren.

Een soort noodziekenhuis waarbij een deel van de faciliteiten al staat.

Het lijkt ook nog ver weg inderdaad als je kijkt hoeveel besmettingen er nu zijn, ook al zal dat aantal nog wel stijgen

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

MikeyMan schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Bron?
Op dat cruiseschip waar dat engelse koppel een hele vlog bijhield op youtube mochten ze toch echt hun kamer niet uit, werd eten langsgebracht en was er vrij strikte "quarantaine". Lijkt me vergelijkbaar met hoe het in een verzorgingstehuis zou zijn. En toch raakten zij (en honderden anderen) besmet.

En ook verplegend personeel dat alle veleigheidseisen in acht neemt raakte in China besmet. Het is echt niet zo dat je met "wat strenge maatregelen" de hele omgeving kunt beschermen. Dus om besmette mensen naast zwakkere bejaarden in een verzorgingstehuis te plaatsen lijkt me riskant.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Geert1976 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:44:

toch....?
Vergeet niet dat we in vergelijk met China waarschijnlijk ongeveer 2 maanden achterlopen. Daarom ook nog weinig kritieke gevallen en IC waarschijnlijk.

Was men meer proactief in plaats van reactief bezig dan had men al minstens 1 speciale locatie kunnen inrichten voor gevallen welke van Corona besmetting verdacht werden. Nu mixt het met de gewone ziekenpopulatie in ziekenhuizen en bij huisartsen en zie je de problemen onstaan (IC's dicht terwijl ze al hard nodig zijn voor niet-Corona gevallen). Dit terwijl er nog weinig echt kritieke cases lijken te zijn dus dat voorspelt weinig goeds.....In Korea had men bijvoorbeeld een drive-through gemaakt zodat er geen contact tussen de diverse patienten is. Moet je wel kunnen autorijden ;)

Ook de dokter die veel op Youtube plaatst (Dr John Campbell) verbaast zich over de voornamelijk reactieve houding hier in Europa en wellicht VS (die volg ik niet echt). Er waren toch 2 maanden om maatregelen te bespreken / plannen zodat dit gelijk uitgerold kon worden na de eerste besmettingen.

Bron: YouTube: COVID-19 Monday 2nd March

De volgende video is een oudere maar geeft het tijdsverloop vanaf infectie weer en wat je globaal als patient daarna kunt verwachten. Meeste kans op overlijden is vanaf +- dag 9 na infectie wanneer de longen aangetast worden en daarna in sommige cases de organen of hart uitvallen.

Bron: YouTube: Video 8 from John (vanaf min 3 ongeveer)

[ Voor 4% gewijzigd door sh4d0wman op 03-03-2020 12:04 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Whuzz

Volgens mij was er een bericht van een Japanse arts die vertelde dat de regels erg slecht zijn nageleefd en dat daardoor de verspreiding zo om zich heen kon grijpen. Staat hier in een van de posts eerder in dit topic.

Het verbaasde hen niet dat het zo uit de hand kon lopen als er dusdanig slecht met de regels wordt omgegaan

edit: bedoelde die hieronder van mickeyman. ER zijn echter meerdere berichten hierover

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 03-03-2020 12:07 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Whuzz schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Bron?
Op dat cruiseschip waar dat engelse koppel een hele vlog bijhield op youtube mochten ze toch echt hun kamer niet uit, werd eten langsgebracht en was er vrij strikte "quarantaine". Lijkt me vergelijkbaar met hoe het in een verzorgingstehuis zou zijn. En toch raakten zij (en honderden anderen) besmet.

En ook verplegend personeel dat alle veleigheidseisen in acht neemt raakte in China besmet. Het is echt niet zo dat je met "wat strenge maatregelen" de hele omgeving kunt beschermen. Dus om besmette mensen naast zwakkere bejaarden in een verzorgingstehuis te plaatsen lijkt me riskant.
https://www.google.com/am...-on-diamond-princess/amp/

@sh4d0wman Dr John is een wat minder betrouwbare bron volgens sommigen.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2020 12:12 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01 18:48
Indoubt schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:55:
IMisschien bedoelen ze dat ze een verpleeghuis eerst leeghalen en daarna gebruiken als extra capaciteit.
En wat ga je dan doen met de reguliere bewoners van dat verpleegtehuis? Meeste verpleegtehuizen zitten al overvol, tijdelijk onderbrengen in een ander verpleegtehuis is geen optie. Gebruik maken van al die leegstaande kantoorpanden lijkt mij dan een beter idee. Daarnaast zijn verpleeghuis medewerkers helemaal niet getraind in het behandelen van besmettelijke patiënten.

Tijdens grote griepgolven worden er zo’n 15.000 mensen met griep opgenomen in ziekenhuizen. Die capaciteit is er kennelijk wel, zolang we nog onder dat getal zitten lijkt mij dit meer een voorbeeld van daadkrachtig over proberen te komen dan een echte optie.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Indoubt schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:04:
@Whuzz

Volgens mij was er een bericht van een Japanse arts die vertelde dat de regels erg slecht zijn nageleefd en dat daardoor de verspreiding zo om zich heen kon grijpen. Staat hier in een van de posts eerder in dit topic.

Het verbaasde hen niet dat het zo uit de hand kon lopen als er dusdanig slecht met de regels wordt omgegaan
Dat had ik ook gelezen en wat ook mee kan spelen zijn de recente onderzoeken welke wijzen op een gelimiteerde verspreiding door de lucht. Dus bijvoorbeeld dat het een gang of kamer in waait maar niet over grotere afstanden. Het virus zit dan tussen droplet en aerosol spreading in. Een cruiseschip is voor zo'n mechanisme een ideale locatie want je deur moet toch open om eten te krijgen. Eventueel filter in de HVAC helpt dan ook niet.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:24
Cis schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Ik zie nog niet in hoe een verband gaat helpen tegen verdere verspreiding.
Mondkapje en vaak handen wassen lijkt me praktischer imho.

Microsoft Ignite is in Amsterdam begin maart. Heel benieuwd of dat doorgaat...
Krijg zojuist bericht dat de Microsoft Ignite niet door gaat, verstandige beslissing gezien het internationale publiek dat hier op af komt.
The health and safety of Microsoft’s customers, partners, suppliers and employees is a top priority, and our heartfelt concern and best wishes are with those who have been affected by the current COVID-19 situation. As we continue to follow global health authority guidance, we are committed to supporting the international efforts to contain the outbreak and will take precautionary steps, as warranted.

As a result, Microsoft is cancelling the Microsoft Ignite The Tour Amsterdam conference, originally scheduled to take place at RAI Amsterdam on March 11-12, 2020.

Although we won’t see you in Amsterdam this March, please visit us online to see the most popular sessions from the tour on-demand, download presentations, ask questions, and collaborate with experts – it’s all available via the Microsoft Tech Community.

If you are looking for even more, you can take your skills to the next level with Microsoft Learn, where you will find Learning paths, comprehensive documentation and information on certifications.  
We regret having to cancel Microsoft Ignite The Tour Amsterdam, but trust you will understand and support our decision. Microsoft Ignite The Tour will come back in 2021 and we hope to see you at that time in a city near you.

Microsoft Ignite The Tour Registration

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:27

TheBorg

Resistance is futile.

Paar dingen uit de speach van 10 minuten geleden van Boris Johnson over de aanpak in de UK:

- Verwacht 4% van bevolking moet opgenomen worden
- Verwacht 1% komt te overleiden (op basis Chinese cijfers, in Korea ziet het er beter uit)
- Politie moet kleine zaken laten vallen en concentreren op orde handhaving
- Doel om zo veel mogelijk de ziekhuisopname uit te spreiden door uitbraak te vertragen, minimaal 12 weken
- Waarschijnlijk 1 op 5 van werkenden ziek thuis
- Leger wordt mogelijk ingezet
- Niet medisch noodzakelijke ingrepen uitstellen en mensen zo snel mogelijk ontslaan uit ziekenhuis om bedden vrij te maken
- Mogelijk scholen sluiten en sociale bijeenkomsten beperken

Dat is wel even andere communicatie dan wat we hier horen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBorg op 03-03-2020 12:48 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Er is een tweede mogelijk geval van corona op een school in Hoorn opgedoken. Onduidelijk of de kinderen ziek zijn of andere gezinsleden. Thuis quarantaine en scholen blijven open.

Op zich prima communicatie, ik maak me om mijn kinderen gelukkig dan ook weinig zorgen. Alleen hoeveel mensen waren er wel niet in italie en worden nu pas ziek?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Een voordeel van niet massaal testen op Corona is wel dat het aantal besmettingen in Nederland lager zal blijven :+

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:35
RIVM: nu 24 besmettingen in Nederland
Aantal besmettingen met coronavirus in Nederland is gestegen tot 24, dat meldt het RIVM.

Bron: NOS livefeed.

Zou het RIVM niet ook zo'n kaart naar buiten brengen waarop alle besmettingen zichtbaar werden gemaakt?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Joster schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:01:
RIVM: nu 24 besmettingen in Nederland
Aantal besmettingen met coronavirus in Nederland is gestegen tot 24, dat meldt het RIVM.

Bron: NOS livefeed.

Zou het RIVM niet ook zo'n kaart naar buiten brengen waarop alle besmettingen zichtbaar werden gemaakt?
Een teller, staat hier:
https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.