Screw you guys... I'm going home.
Ik laad eigenlijk ook altijd tot 100%, door de dealer is er niks over gezegd en omdat het private lease is gaat de auto uiteindelijk toch terug naar de dealer. Ik ga mezelf er dus niet al te druk om maken.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Is mijn idee eigenlijk ook.sjorremans schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:44:
Dat kan je instellen in de we-connect app bij laad locaties.
Ik laad eigenlijk ook altijd tot 100%, door de dealer is er niks over gezegd en omdat het private lease is gaat de auto uiteindelijk toch terug naar de dealer. Ik ga mezelf er dus niet al te druk om maken.
Tenzij het zo is dat het laden van de laatste 20% procent van 80>100 minder efficient is, dan zou ik wellicht maar tot 80 doen. Weet iemand of dat zo is?
Op termijn blijft je accu meer capaciteit houden en is 100% dus meer range dan 100% als je standaard tot 100% laadt.
Voor korte private lease zal dit minder impact hebben, maar zeker zichtbaar. Dat de dealer er niks over zegt komt natuurlijk voort uit de marketing/reclame en folder opgaves over range, die bij 100% al een challenge is. Als hij dan ook nog eens roept dat je maar 80% mag doen komen de consumentenbond, kassa etc. wel aan bod.
Is overigens precies hetzelfde bij elke accu / batterij met deze techniek (smartphone, tablet, e-Golf, Tesla, etc.)
Divide and conquer.
Klopt, mocht je toch 100% SoC nodig hebben zorg dan dat de auto met zo kort mogelijk is met 100% SoC geparkeerd staat. Bijvoorkeur dus laden tot 100% en dan direct gaan rijden. Evt. kan je hiervoor de laadplanner gebruiken.wimpie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:17:
Ja, de laatste %-en duren langer. Als je de range niet nodig hebt zou ik aanraden standaard tot 80% te laden, en wanneer nodig 100%.
Op termijn blijft je accu meer capaciteit houden en is 100% dus meer range dan 100% als je standaard tot 100% laadt.
Voor korte private lease zal dit minder impact hebben, maar zeker zichtbaar. Dat de dealer er niks over zegt komt natuurlijk voort uit de marketing/reclame en folder opgaves over range, die bij 100% al een challenge is. Als hij dan ook nog eens roept dat je maar 80% mag doen komen de consumentenbond, kassa etc. wel aan bod.
Is overigens precies hetzelfde bij elke accu / batterij met deze techniek (smartphone, tablet, e-Golf, Tesla, etc.)
Lithium accu's degraderen het minst als de SoC door de tijd heen zoveel mogelijk rond de 50% is en uitschieters naar onder <20% en boven >80% voorkomen worden.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 05-03-2020 12:51 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Weet je dat zeker? Vreemd dat er zo’n verschil zit in prijs van particulier en zakelijk.DancePlaza schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:26:
[...]
nee blijft gewoon op 35 cent voor particulieren
Afwachten maar denk ik.
Heb inmiddels een afspraak voor de levering en een kenteken. Nog eventjes..
[ Voor 61% gewijzigd door S_Chief op 05-03-2020 18:10 ]
Nu nog We-Connect aan de gang krijgen maar dat valt nog niet mee omdat ik de gebruiker niet kan verwijderen uit de auto.
Dus dan kan ik geen nieuwe code ingeven.
Laden doe ik bij de openbare laadpaal vlak voor mijn deur, paal van Allegro. Heb de eins e-mobile pas gebruikt. Het aankoppelen ging heel makkelijk. Via de we-connect app duidelijk een overzicht van het laadproces in km's en benodigde tijd.
Ik heb de auto net netjes afgekoppeld en op een andere plek gezet. Was niks te laat, want de volgende e-golf kwam al aanrijden.
Het afkoppelen was wel even een dingetje. Had niet gehoeven als ik eerst zou lezen voor het handelen.
Afkoppelen lukte niet met domweg aan de stekkers trekken.....Ik ging even twijfelen of ik wel hard genoeg mijn best doe in de sportschool.

Eerst afmelden bij de paal en vervolgens de auto sleutel gebruiken om te ontgrendelen werkt een stuk beter.
Hij staat nu op 266km, dus 80% opladen is volgens mij niet gelukt....
*****EDIT*****
In de eins app staat:
Verbruik 27,11kwh
Prijs €8,74
[ Voor 3% gewijzigd door Urano op 06-03-2020 21:09 ]
Dat netjes afkoppelen en ergens anders zetten kan ik wel waarderen! Genoeg PHEV en GTE rijders die hier van 21:00 tot 12:00 hun auto’s parkeren. Als zij maar dat ene ritje elektrisch kunnen rijdenUrano schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:04:
Eerste keer geladen. Na wat zoeken, eerst op de verkeerde plek in het systeem, gevonden hoe je opladen tot 80% kan instellen.
Laden doe ik bij de openbare laadpaal vlak voor mijn deur, paal van Allegro. Heb de eins e-mobile pas gebruikt. Het aankoppelen ging heel makkelijk. Via de we-connect app duidelijk een overzicht van het laadproces in km's en benodigde tijd.
Ik heb de auto net netjes afgekoppeld en op een andere plek gezet. Was niks te laat, want de volgende e-golf kwam al aanrijden.
Het afkoppelen was wel even een dingetje. Had niet gehoeven als ik eerst zou lezen voor het handelen.
Afkoppelen lukte niet met domweg aan de stekkers trekken.....Ik ging even twijfelen of ik wel hard genoeg mijn best doe in de sportschool.![]()
Eerst afmelden bij de paal en vervolgens de auto sleutel gebruiken om te ontgrendelen werkt een stuk beter.
Hij staat nu op 266km, dus 80% opladen is volgens mij niet gelukt....
*****EDIT*****
In de eins app staat:
Verbruik 27,11kwh
Prijs €8,74
Urano grey schijnt volgens de dealer heel gevoelig te zijn voor krassen inderdaad, dat vertelde die van mij in ieder geval tijdens het verkoop praatje.Chizzel schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:20:
Zo nu een paar weken in het bezit van mijn e golf. Super fijne en luxe auto. De range is precies goed voor me laad hem meestal op het werk op en af en toe thuis via het stopcontact. Wat me wel opvalt is dat er vlug lichte krasjes ontstaan op de kunstofdelen. Vind dit wel jammer heb hem net n maand 1 keer gewassen met de hoge druk. Hebben meerdere hier last van ziet ze overigens bij bepaalde lichtinval alleen. De kleur is urano grey. Moet van de week terug naar de dealer e golf embleem laat al los.
Ik moest onverwachts eerst de kids naar school brengen waardoor ik uiteindelijk met nog 5 km resterend aan ben gekomen op werk.
Ik kan je vertellen, dat rijdt niet echt heel geweldig. Vond het verder niet spannend omdat ik wist dat ik het wel ging halen.. maar het was zeker een beetje krapjes
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Volgens mij had ik ergens gelezen dat bij 0km, je nog 20-30 nood kilometers kan maken.sjorremans schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:56:
Vanmorgen voor de 1e keer turtle mode weten te halen![]()
Ik moest onverwachts eerst de kids naar school brengen waardoor ik uiteindelijk met nog 5 km resterend aan ben gekomen op werk.
Ik kan je vertellen, dat rijdt niet echt heel geweldig. Vond het verder niet spannend omdat ik wist dat ik het wel ging halen.. maar het was zeker een beetje krapjes
Een collega die al tijden een e-Golf rijdt zegt dat je nog ongeveer 10 kilometer over hebt nadat je op de 0 km zit.Limitted schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:50:
[...]
Volgens mij had ik ergens gelezen dat bij 0km, je nog 20-30 nood kilometers kan maken.
Ik was in ieder geval niet van plan om het uit te gaan proberen.
Ik wilde eerst een 2e hands BMW I3 aanschaffen, maar de private lease aanbieding was te aanlokkelijk. Ik had inmiddels wel een BMW Wallbox op de kop getikt, die hangt al aan de muur.
Volgens de verkoper (in december) was het voorverwarmen van de auto niet mogelijk, toch lees ik overal dat het wel kan. Gaat dat middels de Mijn Volkswagen app?
Ooh toevallig, onze golf ookkurkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:47:
Onze golf wordt deze week geproduceerd, wij hebben hem op 2 december besteld. Nog 3 weekjes wachten waarschijnlijk. Enige optie die we hebben toegevoegd is stoelverwarming.
Ik wilde eerst een 2e hands BMW I3 aanschaffen, maar de private lease aanbieding was te aanlokkelijk. Ik had inmiddels wel een BMW Wallbox op de kop getikt, die hangt al aan de muur.
Volgens de verkoper (in december) was het voorverwarmen van de auto niet mogelijk, toch lees ik overal dat het wel kan. Gaat dat middels de Mijn Volkswagen app?
Stoelverwarming zit inderdaad enkel in het winterpakket.S_Chief schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:04:
Voorverwarmen kan gewoon.
Stoelverwarming ging trouwens toch alleen met het winterpakket?
Ja klopt, ik heb het winterpakket omdat ik stoelverwarming wilde hebben.Heijmenberg99 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:05:
[...]
Stoelverwarming zit inderdaad enkel in het winterpakket.
Ben benieuwd wat het bereik straks gaat doen wanneer het buiten wat warmer gaat worden
Ja dat had de verkoper dan weleens mogen vertellen. Baal er wel van. Van de week eens langs bij de dealer voor het losse embleem en zal ik meteen vragen hoe het kan dat ie zo snel gekrast is al.dannzyx schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:43:
[...]
Urano grey schijnt volgens de dealer heel gevoelig te zijn voor krassen inderdaad, dat vertelde die van mij in ieder geval tijdens het verkoop praatje.
Gaat het om de bumpers die zo snel krassen?Chizzel schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:20:
Zo nu een paar weken in het bezit van mijn e golf. Super fijne en luxe auto. De range is precies goed voor me laad hem meestal op het werk op en af en toe thuis via het stopcontact. Wat me wel opvalt is dat er vlug lichte krasjes ontstaan op de kunstofdelen. Vind dit wel jammer heb hem net n maand 1 keer gewassen met de hoge druk. Hebben meerdere hier last van ziet ze overigens bij bepaalde lichtinval alleen. De kleur is urano grey. Moet van de week terug naar de dealer e golf embleem laat al los.
Het is overigens ook een gloednieuwe auto, zou mij niets verbazen als de lak nog niet goed is uitgehard.
Ja vooral de Bumpers en zag vanmiddag ook al lichte krasjes in de lak dus vind dit wel vlug eigenlijk. Eens kijken wat de dealer er van vind net 2000 km op de teller. Kan eigenlijk niet toch.S_Chief schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:19:
[...]
Gaat het om de bumpers die zo snel krassen?
Het is overigens ook een gloednieuwe auto, zou mij niets verbazen als de lak nog niet goed is uitgehard.
Van 21:00 tot 12:00 is inderdaad een tikje overdreven, maar als de PHEV om 21:00 aan de paal gaat is ie toch ook pas rond 23:00-23:30 vol? Als mijn eGolf straks na 23:00 pas vol is en het er niet op lijkt alsof iemand anders er last van heeft, zou ik hem ook laten staan tot de volgende ochtend. Nu heb ik wel nog steeds de luxe dat van de laadplekken in mijn wijk er 3 structureel vrij zijn, niet bepaald spits dus. Misschien de PHEV eigenaar aanspreken? Zeker als de auto de volgende dag pas in de middag gebruikt wordt, kan zo'n PHEV vriend natuurlijk prima de volgende ochtend laden, buiten de woon-werk spits bij de laadpalen.pikstert schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:21:
Dat netjes afkoppelen en ergens anders zetten kan ik wel waarderen! Genoeg PHEV en GTE rijders die hier van 21:00 tot 12:00 hun auto’s parkeren. Als zij maar dat ene ritje elektrisch kunnen rijden
Nooit geweten. Wel eens lopen rommelen met een leen I3 bij de paal, maar na een paar keer pasje aanbieden, inpluggen in de auto en weer eruit werd de kabel dan wel losgelaten door de paal. Dank, handige tip!tiguan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:38:
Ik kwam er laatst achter dat de volgorde waarop je de laadkabel losmaakt soms wel eens uit maakt. Ik doe meestal eerst mijn auto los en dan de paal. Maar laatst had ik een paal, die de kabel mooi niet vrij wilde geven. Uiteindelijk na een hoop gedoe de leverancier kunnen traceren en die kon het op afstand vrijgeven. Maar sindsdien doe ik eigenlijk altijd laadpaal en dan pas auto.
Zelfde bij mij: Urano werd afgeraden want niet er krasbestendig en gevoelig voor vogelflatsen. Het klonk ook wel een beetje als een verkooppraatje, maar toen ik een Golf-gekke vriend er naar vroeg gaf die aan dat hij ook nogal teleurgesteld was in de krasbestendigheid van Urano grey.dannzyx schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:43:
Urano grey schijnt volgens de dealer heel gevoelig te zijn voor krassen inderdaad, dat vertelde die van mij in ieder geval tijdens het verkoop praatje.
Turtle is inderdaad bij 10-12km op de GoM. Maar verstandig om niet te testen of je dan nog stiekem 30-40 km redt. Dat ging niet zo lekker in een van Teslabjorns videos met een Ampera-E.sjorremans schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:53:
Een collega die al tijden een e-Golf rijdt zegt dat je nog ongeveer 10 kilometer over hebt nadat je op de 0 km zit.
Ik was in ieder geval niet van plan om het uit te gaan proberen.
[...]
Van 21:00 tot 12:00 is inderdaad een tikje overdreven, maar als de PHEV om 21:00 aan de paal gaat is ie toch ook pas rond 23:00-23:30 vol? Als mijn eGolf straks na 23:00 pas vol is en het er niet op lijkt alsof iemand anders er last van heeft, zou ik hem ook laten staan tot de volgende ochtend. Nu heb ik wel nog steeds de luxe dat van de laadplekken in mijn wijk er 3 structureel vrij zijn, niet bepaald spits dus. Misschien de PHEV eigenaar aanspreken? Zeker als de auto de volgende dag pas in de middag gebruikt wordt, kan zo'n PHEV vriend natuurlijk prima de volgende ochtend laden, buiten de woon-werk spits bij de laadpalen.
Introduceer de need to charge app, bij je lokale laadpaal:
https://www.needtocharge.com/
Dan kan je eenvoudig met elkaar communiceren.
En deze op de laadpaal plakken:
/f/image/ndS9t1OQQN5slyTmu5dAecap.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist een bericht gekregen dat die van mij onderweg is naar Nederland. Productie was week van 2 maart, ik was denk ik net 1 week eerder met bestellen (eind november). Ben echt nieuwsgierig, laadstation thuis wil ik ook graag gaan testen.kurkie schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:47:
Onze golf wordt deze week geproduceerd, wij hebben hem op 2 december besteld. Nog 3 weekjes wachten waarschijnlijk. Enige optie die we hebben toegevoegd is stoelverwarming.
Heb trouwens het volgende besteld:
- 15000 KM
- 48 maanden
- Lager eigen risico 125 euro
Opties:
- Getinte ruiten 65%
- Indium Grey Metallic
- Active Info Display
- Dynaudio
- Madrid 17" velgen
- DAB+
- Lederen bekleding met stoel verwarming
Prijs 450 euro p/mnd.
Heb ook gekozen om te investeren in een thuislader, Wallbox Pulsar Plus 22kW.
[ Voor 17% gewijzigd door Ximmer op 10-03-2020 12:57 ]
Ben ik het ermee eens, gaat mij erom dat het wel zo netjes is dat je om 09:00 's ochtends weer de stekker eruit haalt. In die drie uur kan iemand weer opladen. Gelukkig nog geen problemen hier in de wijk, maar aan andere denken, is een goed streven!CBfox schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:29:
[quote]DeGroteMuis schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:48:
[...]
Van 21:00 tot 12:00 is inderdaad een tikje overdreven, maar als de PHEV om 21:00 aan de paal gaat is ie toch ook pas rond 23:00-23:30 vol? Als mijn eGolf straks na 23:00 pas vol is en het er niet op lijkt alsof iemand anders er last van heeft, zou ik hem ook laten staan tot de volgende ochtend. Nu heb ik wel nog steeds de luxe dat van de laadplekken in mijn wijk er 3 structureel vrij zijn, niet bepaald spits dus. Misschien de PHEV eigenaar aanspreken? Zeker als de auto de volgende dag pas in de middag gebruikt wordt, kan zo'n PHEV vriend natuurlijk prima de volgende ochtend laden, buiten de woon-werk spits bij de laadpalen.
[Afbeelding]
- Parkeerrem rustiger
- airco stand ook zichtbaar in auto modus
- gaspedaal linear
- lane assist strakker
- verkeersborden herkenning
- iets met de verlichting
Vooral die afstelling van het gaspedaal maakt hem een stuk responsiever als je lekker snel van je lijn wilt komen. Lijkt bijna of je meer vermogen beschikbaar hebt als je optrekt omdat het dipje weg is. De lane assists is ook een stuk rustiger nu. Ik durf nu rustig een vrachtwagen op de snelweg voorbij te rijden zonder bij te hoeven sturen. Dat vond ik hiervoor toch iets te close.
Vandaag ook voor het eerst aan een publieke laadpaal gehangen voor het laden. Deed het meteen de eerste keer
PSN: DutchTrickle PVoutput
Dont forget the autoholdMaverick schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:46:
Eergister even langs @Rainesh gereden met de egolf om met VCDS wat dingetjes aan te laten passen. Weet niet alles meer, was een hele lijst
- Parkeerrem rustiger
- gaspedaal linear
- lane assist strakker
Vooral die afstelling van het gaspedaal maakt hem een stuk responsiever als je lekker snel van je lijn wilt komen. Lijkt bijna of je meer vermogen beschikbaar hebt als je optrekt omdat het dipje weg is. De lane assists is ook een stuk rustiger nu. Ik durf nu rustig een vrachtwagen op de snelweg voorbij te rijden zonder bij te hoeven sturen. Dat vond ik hiervoor toch iets te close.
Vandaag ook voor het eerst aan een publieke laadpaal gehangen voor het laden. Deed het meteen de eerste keer
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Werkt de verkeersborden herkenning zonder discover media pro? Of heb jij de pro?Maverick schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:46:
Eergister even langs @Rainesh gereden met de egolf om met VCDS wat dingetjes aan te laten passen. Weet niet alles meer, was een hele lijst
- Parkeerrem rustiger
- gaspedaal linear
- lane assist strakker
Ja, ik heb discover media. Volgens mij moet je wel lane assist hebben, want de camera moet in je voorruit zitten.mats schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:10:
[...]
Werkt de verkeersborden herkenning zonder discover media pro? Of heb jij de pro?
Die bedoel ik met de parkeerrem idd
Lane assist heb ik, vond het jammer dat je geen verkeersborden herkenning had met de discover media maar om alleen daarvoor de pro te nemen vond ik wat overdreven. Als het toch aangezet kan worden voor de discover media moet ik misschien dat toch maar is doen (naast die andere punten die jij hebt gedaan die ook handig zijn natuurlijk).Maverick schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:32:
[...]
Ja, ik heb discover media. Volgens mij moet je wel lane assist hebben, want de camera moet in je voorruit zitten.
Ik vind het ook niet heel nodig. Maar was dezelfde moeite om het aan te zetten en in het menu kan ik hem altijd weer uitzetten. Vandaar toch gedaan.tiguan schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:00:
Verkeersborden herkenning is echt een feature waarvan ik zoiets heb, mweh, boeiuh. Ik gebruik Android Auto icm Google Maps op de headunit via mijn telefoon. Die geeft tegenwoordig ook de max snelheid aan, vind ik eigenlijk veel nauwkeuriger ook nog. Er is een stukje weg in Oegstgeest dat als 40km wordt aangeduid door de Golf. Bestaat die snelheid in NL? Volgens mij niet, geen idee waar die dat ziet.
Verkeersbordenherkenning werkt gewoon met Discover Media. Op de andere modellen (Tiguan, Kodiaq etc werkt het ook met basic system).mats schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:02:
[...]
Lane assist heb ik, vond het jammer dat je geen verkeersborden herkenning had met de discover media maar om alleen daarvoor de pro te nemen vond ik wat overdreven. Als het toch aangezet kan worden voor de discover media moet ik misschien dat toch maar is doen (naast die andere punten die jij hebt gedaan die ook handig zijn natuurlijk).
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Hoe lang heeft het geduurd, voordat je bericht kreeg van VW finance over de betaling?
Hoe lang heeft het geduurd, voordat de eerste betaling afgeschreven werd?
Was dit bedrag gewoon het maand bedrag of een veelvoud hiervan?
Wij hebben de auto nu bijna 2 weken, maar nog niets gehoord over het financiële stuk.
Toevallig van de week ook gevraagd.Urano schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:05:
Ik heb wat vragen voor de e-golf rijders die leasen via de VW dealer....
Hoe lang heeft het geduurd, voordat je bericht kreeg van VW finance over de betaling?
Hoe lang heeft het geduurd, voordat de eerste betaling afgeschreven werd?
Was dit bedrag gewoon het maand bedrag of een veelvoud hiervan?
Wij hebben de auto nu bijna 2 weken, maar nog niets gehoord over het financiële stuk.
Volgens de dealer wordt in de eerste volle maand het bedrag afgehouden plus de dagen van de "voorloop" maand. Eerste afschrijving zal dus hoger zijn.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik kreeg een factuur voor het eerste deel (3/4 maand) ongeveer 2 weken nadat ik begon te rijden. Rond de 25e van de maand een factuur voor de komende maand. De facturen worden rond de 15e en de 1e van de maand geïncasseerd. Omdat de eerste factuur bij mij op de 17e kwam werden beide bedragen rond de 1e afgeschreven.Urano schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:05:
Ik heb wat vragen voor de e-golf rijders die leasen via de VW dealer....
Hoe lang heeft het geduurd...
Dat wordt dan gewoon het dubbele maand bedrag voor ons( auto 2 maart opgehaald).
En een bericht afwachten.
[ Voor 92% gewijzigd door driel24 op 14-03-2020 18:39 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Tal van autofabrikanten, waaronder Volkswagen, Ford en Renault-Nissan, hebben maandag nieuwe sluitingen van fabrieken aangekondigd vanwege het coronavirus.Martinussss schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:53:
Deze illustratie bij NU.nl bevalt me niet echt. Ik vrees dat sommigen wat extra geduld moeten gaan hebben..![]()
[Afbeelding]
Zo zal Volkswagen de productie tijdelijk stilleggen in Slowakije en de Verenigde Staten. In beide landen is de noodtoestand van kracht.
https://www.nu.nl/auto/60...brieken-aangekondigd.html
Duitsland zo te lezen niet. e-Golf productie zal gewoon door gaan dus.
https://www.rijksoverheid...ktrisch-rijden-dichterbij
De subsidie, zoals die nu is voorgesteld geldt, ook voor overeenkomsten (koop of private lease) die getekend zijn vanaf/na mei 2020.Wescobar schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:25:
Iemand een idee hoe het met die subsidie zit? Als ik toch al tot eind mei moet wachten, wacht ik liever tot 1 juli en dan 4k subsidie krijg.
https://www.rijksoverheid...ktrisch-rijden-dichterbij
ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden
Voor private lease zal er denk ik dus niet veel winst uit de eGolf te halen zijn, want datum overeenkomst telt. Niet datum levering
Voor koop: Ik ben al even wat minder bezig in de wetteksten, maar zoals ik het lees, geldt het ook voor auto's waarvoor de overeenkomst nu ondertekend wordt, zie 1.9.2 hieronder uit het concept waar @Wescobar naar linkt. Publicatie was zo te zien 4 maart, dus volgens 1.9.2 ook nu al. Begin mei is wel wat veiliger, zie 1.9.1.
Artikel 1.8 Aanvraag algemeen
(...)
3. Een aanvraag op grond van deze regeling kan worden ingediend van 1 juli 2020 tot en met 30 juni 2025.
(...)
Artikel 1.9 Aanvraag subsidieverlening
1. De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst.
2. In afwijking van het eerste lid geldt voor een overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst die is ondertekend in de periode gelegen tussen de datum van publicatie en de datum van inwerkingtreding van deze regeling, dat de aanvraag kan worden ingediend binnen 60 dagen na de datum van inwerkingtreding
(Heb 25.000 km per jaar PL)
[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 17-03-2020 09:29 ]
Je kan altijd nog even naar het strand rijden of een leuk stukje gaan rijden.Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:28:
Waar ik toch een beetje van baal is dat ik dankzij Corona scare mijn kilometers niet ga halen dit jaar en dat het nu wel heel dure per kilometer prijs wordt... (inmiddels 3 weken thuis met no end in site en roadtrip naar Zwitserland die niet doorgaat ivm dichte grens)
Look on the bright side, jij hebt de auto tenminste, ik zit al ruim 4 maanden te wachten op mijn Citigo-E, en met alle berichtgeving over sluitende fabrieken kan ik waarschijnlijk nog wel even wachten.Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:28:
Waar ik toch een beetje van baal is dat ik dankzij Corona scare mijn kilometers niet ga halen dit jaar en dat het nu wel heel dure per kilometer prijs wordt... (inmiddels 3 weken thuis met no end in site en roadtrip naar Zwitserland die niet doorgaat ivm dichte grens)
En wat @Heijmenberg99 zegt, gewoon leuke tripjes maken
Elect a clown, expect a circus.

https://www.ad.nl/auto/vo...to-s-produceren~a14dec83/
[ Voor 16% gewijzigd door Limitted op 17-03-2020 12:28 ]
Ojee.. De productie van onze e-Golf stond gepland in week 11 (vorige week).
Geen idee of ze er aan toe zijn gekomen..
Dat geldt voor mij ook.Heijmenberg99 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:23:
Onze golf wordt deze week gebouwd. Dus hopelijk lukt het ze om het voor vrijdag af te hebben dan.

Die dealer kan ook niet alles real-time zien.CBfox schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:41:
Ojee.. De productie van onze e-Golf stond gepland in week 11 (vorige week).
Geen idee of ze er aan toe zijn gekomen..
[/quote]
Vraag het aan je dealer.......
Volgens mij zijn het nog steeds geruchten.
Elect a clown, expect a circus.
Let op, het gaat hier om de (datum van) officiële publicatie (in staatscourant), niet de publicatie van deze concept regeling.DeGroteMuis schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:50:
Voor Private lease: Mijn verkoper gaf aan dat VWPFS zeker niet mee gaat werken aan contracten cancellen, nieuw opvoeren onder de oude voorwaarde. Ergens ook logisch, maar zelfs een nieuw contract ivm een extra optie (snel terugverdiend als dat nog zou lukken) zou niet volgens de originele voorwaarden zijn. Dus is het private lease aanbod van VW eind vorig jaar nog steeds ruim goedkoper dan nieuw met subsidie.
Voor private lease zal er denk ik dus niet veel winst uit de eGolf te halen zijn, want datum overeenkomst telt. Niet datum levering
Voor koop: Ik ben al even wat minder bezig in de wetteksten, maar zoals ik het lees, geldt het ook voor auto's waarvoor de overeenkomst nu ondertekend wordt, zie 1.9.2 hieronder uit het concept waar @Wescobar naar linkt. Publicatie was zo te zien 4 maart, dus volgens 1.9.2 ook nu al. Begin mei is wel wat veiliger, zie 1.9.1.
[...]
Officiële publicatie wordt verwacht in mei, overeenkomsten die na die datum worden getekend komen dan in aanmerking voor subsidie.
ofof.nl - bereken de netto kosten voor elektrisch rijden
Denk dat dit het minst erge is waar je van hoef te balen de komende tijd...Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:28:
Dat kon ook allemaal met OBD11 Pro, al dan niet via longcoding? Ik neig er nu toch een beetje naar zo'n dingetje dan aan te schaffen zodra de eGolf landt. Niet alleen voor die eenmalige instelling, alleen daarvoor is het best prijzig, maar ik vind het met de cabrio ook erg fijn om even snel zelf wat dingen uit te kunnen lezen en resetten met Carly, dat lijkt me ook ideaal met de eGolf.Rainesh schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:50:
- Parkeerrem rustiger
- gaspedaal linear
- lane assist strakker
Dont forget the autohold
Ik snap dat het wel balen is als je rekening hebt gehouden met een leuke trip en die trip moet missen én toch gewoon extra mag betalen ook. Maar de noodzaak voor zulke drastische maatregelen is dan ook wel weer te begrijpen.Tomba schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:28:
Eerlijk gezegd baal ik ook wel een beetje van de geplande vakanties die niet doorgaan en dat m'n eGolf nu nog meer vertraagd zal gaan zijn, van week 11 levering gepland naar nu vast ergens een keer na de zomer, maar dat hoort bij deze rare tijden.
Als je verwacht dat je de komende jaren met 20.000 uit gaat komen, of misschien maar een fractie daarboven, zou je VWPFS kunnen bellen om het aantal km omlaag bij te stellen? Anders blijft er helaas weinig over dan wat extra km in eigen land maken zolang dat nog enigszins verantwoord kan, of genoegen nemen met de terugbetaling einde loopjaar. Dan krijg je als je de 20.000 niet aantikt in ieder geval een klein deeltje terug, ongeveer 1/3 van de prijs die je betaalt voor extra km boven contract.
Top! Ik zocht al naar de adder in het gras, subsidie verstrekken op auto's die drie maanden eerder besteld waren vond ik al erg veel. Daar zat de adder, de site gaf niet de publicaiedatum van de staatscourant, maar de eigen site, thanks!reynaerdejr schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:52:
Let op, het gaat hier om de (datum van) officiële publicatie (in staatscourant), niet de publicatie van deze concept regeling.
Officiële publicatie wordt verwacht in mei, overeenkomsten die na die datum worden getekend komen dan in aanmerking voor subsidie.
Das nog niet zo'n verkeerd ideeHeijmenberg99 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:31:
[...]
Je kan altijd nog even naar het strand rijden of een leuk stukje gaan rijden.
Rond Black Friday hebben ze vaak een goede deal voor die OBD11 Pro (meestal met extra veel credits)DeGroteMuis schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Dat kon ook allemaal met OBD11 Pro, al dan niet via longcoding? Ik neig er nu toch een beetje naar zo'n dingetje dan aan te schaffen zodra de eGolf landt. Niet alleen voor die eenmalige instelling, alleen daarvoor is het best prijzig, maar ik vind het met de cabrio ook erg fijn om even snel zelf wat dingen uit te kunnen lezen en resetten met Carly, dat lijkt me ook ideaal met de eGolf.
[...]
Oh absoluut, ik snap de maatregelen zeker, daarom baal ik ook maar een beetjeDeGroteMuis schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Ik snap dat het wel balen is als je rekening hebt gehouden met een leuke trip en die trip moet missen én toch gewoon extra mag betalen ook. Maar de noodzaak voor zulke drastische maatregelen is dan ook wel weer te begrijpen.
[..]
Das inderdaad ook niet fijn, wellicht heb je geluk en komt ie toch op korte termijn...DeGroteMuis schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Eerlijk gezegd baal ik ook wel een beetje van de geplande vakanties die niet doorgaan en dat m'n eGolf nu nog meer vertraagd zal gaan zijn, van week 11 levering gepland naar nu vast ergens een keer na de zomer, maar dat hoort bij deze rare tijden.
[...]
Ik vrees de 15.000 niet eens te halen, want verwacht voorlopig niet naar de zaak te mogenDeGroteMuis schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:19:
[...]
Als je verwacht dat je de komende jaren met 20.000 uit gaat komen, of misschien maar een fractie daarboven, zou je VWPFS kunnen bellen om het aantal km omlaag bij te stellen? Anders blijft er helaas weinig over dan wat extra km in eigen land maken zolang dat nog enigszins verantwoord kan, of genoegen nemen met de terugbetaling einde loopjaar. Dan krijg je als je de 20.000 niet aantikt in ieder geval een klein deeltje terug, ongeveer 1/3 van de prijs die je betaalt voor extra km boven contract.
[...]
Heel tof zo met die velgen! Had je die nog liggen of speciaal voor de auto gekocht?
Van een vriend over genomen voor bijna niksWhis! schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:14:
[...]
Heel tof zo met die velgen! Had je die nog liggen of speciaal voor de auto gekocht?
Vond met 17 inch de actieradius net iets teveel afnemen, met 16 inch niet standaard velgen nog acceptabel.
En een tweede vraag, die ik wellicht beter aan de dealer kan stellen, maar nu we hier toch zijn: kan je je PL kilometers per jaar verhogen?
Nice. Heb je vooraf nog overleg gepleegd/toestemming gevraagd met/van VWPFS? Of is zoiets niet nodig? Had een tijd geleden de voorwaarden gelezen maar werd er niet wijzer van..R9_Lima schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:22:
[...]
Van een vriend over genomen voor bijna niks
Vond met 17 inch de actieradius net iets teveel afnemen, met 16 inch niet standaard velgen nog acceptabel.
Ik had de velgen vooraf afgeleverd bij VW, zij hebben ze eronder gezet, was dus geen probleemWhis! schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:27:
[...]
Nice. Heb je vooraf nog overleg gepleegd/toestemming gevraagd met/van VWPFS? Of is zoiets niet nodig? Had een tijd geleden de voorwaarden gelezen maar werd er niet wijzer van..
Misschien de warmtepomp, deze kan flink brommen en dat trilt door in het dashboard.pikstert schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:26:
Horen jullie ook weleens een soort elektrisch brommend geluid uit het dashboard komen? Vaak houdt dit niet lang aan.
En een tweede vraag, die ik wellicht beter aan de dealer kan stellen, maar nu we hier toch zijn: kan je je PL kilometers per jaar verhogen?
Thnx voor je antwoord, maar die hadden we niet aangevinkt bij de optielijst, of zouden we em toch hebbenRonaldPr schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:18:
[...]
Misschien de warmtepomp, deze kan flink brommen en dat trilt door in het dashboard.
Balen, ook week 11 productie toch? Dan zal die van ons het ook niet hebben gered.Heijmenberg99 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:24:
Ik heb zojuist een mail ontvangen dat onze e-Golf niet gebouwd gaat worden wegens een gebrek aan onderdelen. Hij wordt enkele weken opgeschoven.
Edit: net de dealer gebeld, die van ons staat bij de importeur, aflevering volgende week. We hebben dus geluk gehad.
[ Voor 14% gewijzigd door kurkie op 19-03-2020 13:40 ]
Oh dan hebben jullie net geluk. Die van ons zou in week 11 gebouwd moeten worden maar is naar week 12 verplaatst. Echt balen welkurkie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:41:
[...]
Balen, ook week 11 productie toch? Dan zal die van ons het ook niet hebben gered.
Edit: net de dealer gebeld, die van ons staat bij de importeur, aflevering volgende week. We hebben dus geluk gehad.

Die van ons zou in week 11 geproduceerd worden. Toch even een mailtje naar de dealer gedaan.. ben benieuwd.Heijmenberg99 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:52:
[...]
Oh dan hebben jullie net geluk. Die van ons zou in week 11 gebouwd moeten worden maar is naar week 12 verplaatst. Echt balen wel
Edit: Ook geluk. De e-Golf is gebouwd en over 2 weken een afleverafspraak maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Whis! op 19-03-2020 15:54 ]
• Indium Grey metallic
• Active Info Display
• Ambientepakket
• Achteruitrijcamera
• Warmtepomp
• 17" Madrid velgen
• DAB+
• Keyless Access
De onze heeft deze maand nog geen 100 kilometer gereden en staat alweer 2 weken in de garage... (hier in huis 3 kuchende mensen dus thuis quarantaine)
Heb je iets leuks om naar toe te leven post-Corona!
[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 20-03-2020 19:28 ]
- Velgen "Madrid", 17 inch lichtmetaal
- Spiegelpakket
- Digitale radio-ontvangst DAB+
- Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display)
- Kleur Atlantic Blue
- Vergrendel- en startsysteem zonder sleutel (Keyless Access)
Ik weet dat ik verbruik kan zien maar dat zegt mij niks.
Ik wil graag terwijl ik op de snelweg rijd weten hoelang ik op die manier nog kan rijden.
Ik rijd altijd max 100km zonder airco/verwarming.
- Metalic zwart
- Bestuurdersassistentiepakket Plus (alleen i.c.m. Discover Media & Dynamic Light Assist)
- Mobiele online diensten (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-integratie
- Spiegelpakket
- Zij-airbags achter (Alleen i.c.m bestuudersassistentiepakket)
- Koplampverlichting LED Plus ( alleen voor Lane Assist met Active Light Assist)
- Digitale radio-ontvangst (DAB+)
- Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display)
- Vergrendel- en startsysteem zonder sleutel (Keyless Access)
Straks maar even de navi updaten, kaarten lijken toch weer achterhaald te zijn en dit is een versie zonder Duitsland erop..

Das wel Nice al kun je je afvragen of je t verschil hoort in een autoS_Chief schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:06:
Leuke verrassing: de Discover Media speelt ook FLAC-bestanden af.
Straks maar even de navi updaten, kaarten lijken toch weer achterhaald te zijn en dit is een versie zonder Duitsland erop..
Vwb navi update, zeker doen maar hou er rekening mee dat t wel best lang duurt...
Herkenbaar joh - ik zit gewoon excuusjes te zoeken om ergens heen te rijdenTomba schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:27:
Tsja, aangezien je nu toch nergens heen kan zou ik er niet om rouwen
De onze heeft deze maand nog geen 100 kilometer gereden en staat alweer 2 weken in de garage... (hier in huis 3 kuchende mensen dus thuis quarantaine)
Heb je iets leuks om naar toe te leven post-Corona!

Gister eerste afstandje gereden. Effectieve range lijkt voor mij rond de 175km te liggen (wisselend 4-8 graden, vooral snelweg 100km/h, soms harder). Ik heb warmtepomp maar ook zaken die nadelig zijn zoals 17 inch velgen en het dynaudio systeem wat waarschijnlijk iets extra verbruik geeft. Het is wel heel handig dat je in het display het effect ziet op je stroomverbruik van harder rijden of airco aan/uit. Stukje bewustwording; als benzine /diesel rijder heb je daar nauwelijks erg in.