Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Dus je accu is na 60 km. leeg?ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:27:
[...]
Overdrijven?
Ik kan max 60km enkel rijden en dat zonder airco. Ik heb het enorm koud in de auto terwijl ik een jas aanheb.
Ik ga niet harder dan 100km om zuinig te kunnen rijden.
Dus het is hartstikke normaal om in de winter max 60km te kunnen rijden op een volle accu? Zonder airco nog wel eens.
Terwijl de gom meer aangeeft.
Hoe bedoel je 60 km? Eerder zei je dat je GOM op 188 stond?ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:40:
[...]
Alles staat uit. Er brand dus gewoon een oranje lamp op het knopje "off".
Mijn fout. Ik zeg airco maar het valt onder de term kachel / stoelverwarming.
Je moet niet teveel naar de GOM kijken maar gewoon naar het verbruik.
Aan de laadpaal voorverwarmen scheelt nogal, de accu wordt dan ook voorverwarmd wat ten positieve aan je bereik is.
Veel snelweg helpt niet mee, of je moet achter een vrachtwagen blijven hangen in de slipstream.
Bij netjes rijden moet je zeker wel 180 km kunnen halen.
Je kunt je verbruik ook zien, hoeveel KW/H verbruik je per 100 KM?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik ga de verbruik even goed in de gaten houden. Ipv ervan uit gaan hoeveel km ik met een volle accu kan rijden.Ora et Labora schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:51:
[...]
Hoe bedoel je 60 km? Eerder zei je dat je GOM op 188 stond?
Je moet niet teveel naar de GOM kijken maar gewoon naar het verbruik.
Aan de laadpaal voorverwarmen scheelt nogal, de accu wordt dan ook voorverwarmd wat ten positieve aan je bereik is.
Veel snelweg helpt niet mee, of je moet achter een vrachtwagen blijven hangen in de slipstream.
Bij netjes rijden moet je zeker wel 180 km kunnen halen.
Je kunt je verbruik ook zien, hoeveel KW/H verbruik je per 100 KM?
Met netjes rijden moet je zeker 16KwH/100KM kunnen halen, dus 180-200 KM.ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:01:
[...]
Ik ga de verbruik even goed in de gaten houden. Ipv ervan uit gaan hoeveel km ik met een volle accu kan rijden.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:40:
[...]
Alles staat uit. Er brand dus gewoon een oranje lamp op het knopje "off".
Mijn fout. Ik zeg airco maar het valt onder de term kachel / stoelverwarming.
Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320
Gisteren heb ik de nieuwe e-Golf aan een paal van Engie gehangen. Bij mij werkte het meteen zoals het hoort, dus het lijkt niet aan Engie op zich te liggen. Misschien een oudere generatie laadpaal?ThaddeusX schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:50:
[...]
Geen idee waar het aan ligt.
Volgens Shell ligt het niet aan het pasje, wantja ik kan elders wel laden (bij andere leveranciers).
Of het nou aan de auto ligt of Engie weet ik ook niet.
Maar ik heb even een copy paste actie gedaan naar de andere forum
Ik hoopte dat andere e-Golfs bezitters wat meer hierover wisten. Misschien dat het aan de auto ligt.
Edit: ik gebruikte de pas van Checkpoint, voor completere informatie.
[ Voor 5% gewijzigd door maussie95 op 25-02-2020 10:49 ]
To the dwarf, the cripple and the mother of madness!
Raar verhaal, wat is je verbruik /totale actieradius, het traject wat je typisch aflegt en je rijgedrag?ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:18:
Ik ben echt hopeloos geworden. Ik ga een thread starten waarom je GEEN elektrische auto moet leasen/aanschaffen.
Ik wist dat in de praktijk minder zou worden. Maar dat ik met een volle accu in de winter/kou maar enkeltje 60km kan rijden? Dat slaat nergens op.
Het blijft mijn schuld dus ik kan niemand anders kwalijk nemen. Maar de support buiten Tweakers is echt bagger. Nul, nada, noppes.
Wat is je laadgedrag? Vertrek je met 80% en wil je bij 20% weer laden voor je gemoedsrust of ga je tot het gaatje (100% tot <5%)
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 25-02-2020 13:02 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gemiddelde verbruik de laatste ritten 12,8kwh per 100km.
Snelste stukken zijn N-wegen en ik rij op de eco stand met regeneratie op B.
Ik heb niet het idee dat de wind erg veel invloed op het verbruik heeft.
Das een heel net verbruik!Markie001 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:14:
Hier is door de woon-werk ritten de actieradius juist toegenomen.
Gemiddelde verbruik de laatste ritten 12,8kwh per 100km.
Snelste stukken zijn N-wegen en ik rij op de eco stand met regeneratie op B.
Ik heb niet het idee dat de wind erg veel invloed op het verbruik heeft.
Wow, lekker snel joh! Half december besteld toch? Bij VW, of een andere aanbieder?Urano schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:13:
Vandaag bericht van de dealer gehad....volgende week maandag mogen we hem ophalen.
Gokje: Eerdere ritten in de stad of binnenwegen, nu meer binnenwegen / snelweg? De range wordt geschat. 220 km range bij start is geschat op je eerdere rijstijl. Tijdens het rijden stelt je auto het naar beneden bij, want je verbruik is hoger. Daarom ook GOM, voor Guess-O-Meter. Het blijft een schatting. Dus die 102 over betekent dat je waarschijnlijk zonder problemen nog 80km erbij kan rijden (mits zelfde omstandigheden) voor je richting de schildpad modus gaat en het verstandig is om een laadpaal te zoeken. Die grote afname kwam door je hogere verbruik.ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 01:10:
Zijn er mensen die problemen hebben met de range?
Ik moest 60km afleggen volgens Google maps de auto met 220km accu stond op 102 toen we op de locatie waren.
Auto heeft dus circa 120km verbruikt. Hoe dan?
Airco stond de hele rit uit & we reden max 100km
Ik kan dus met een volle accu amper 120km behalen
Dat zie je ook een beetje terug in je nieuwe geschatte verbruik: van 220 naar 188, want je gemiddelde verbruik is gestegen door je 60km rit. Dat is niet meteen een sein dat je accu kapot is, gewoon een andere schatting omdat je verbruik toegenomen is. Dat werkt ook zo bij een benzine auto. Mijn cabrio gaat ook van 600 km geschat bij een volle tank rustig toeren naar net over de 400km geschat bij een even volle tank na een paar stevige bergritten.
Ik zou je ook aanraden om er toch eerder voor te kiezen om op weg naar huis even te moeten laden tussendoor als het toch krap wordt, dan om te blauwbekken in de auto. Dat is ook veiliger, want je bent alerter als je je prettiger voelt. Twee jaar is sowieso een verdomd lange tijd om je onprettig te voelen in een auto, dus zet je climate control aan op een voor jou aangename stand, verwarm voor aan de paal waar mogelijk en kies een rijmodus waar je je prettig bij voelt.
En terecht! Dat is met dit weer een erg nette score voor zoveel snelweg in je mix. Dan heb je gewoon ruim 200km snelweg bereik, ondanks de wind en regen!Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:05:
[...]
Das een heel net verbruik!Ik moet helaas 98% snelweg nemen maar ben met de 15,1 kWh/100km niet ontevreden
Dat dus...jij hebt meer uitleg gegeven dan de dealer zelfDeGroteMuis schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:02:
[...]
Wow, lekker snel joh! Half december besteld toch? Bij VW, of een andere aanbieder?
[...]
Gokje: Eerdere ritten in de stad of binnenwegen, nu meer binnenwegen / snelweg? De range wordt geschat. 220 km range bij start is geschat op je eerdere rijstijl. Tijdens het rijden stelt je auto het naar beneden bij, want je verbruik is hoger. Daarom ook GOM, voor Guess-O-Meter. Het blijft een schatting. Dus die 102 over betekent dat je waarschijnlijk zonder problemen nog 80km erbij kan rijden (mits zelfde omstandigheden) voor je richting de schildpad modus gaat en het verstandig is om een laadpaal te zoeken. Die grote afname kwam door je hogere verbruik.
Dat zie je ook een beetje terug in je nieuwe geschatte verbruik: van 220 naar 188, want je gemiddelde verbruik is gestegen door je 60km rit. Dat is niet meteen een sein dat je accu kapot is, gewoon een andere schatting omdat je verbruik toegenomen is. Dat werkt ook zo bij een benzine auto. Mijn cabrio gaat ook van 600 km geschat bij een volle tank rustig toeren naar net over de 400km geschat bij een even volle tank na een paar stevige bergritten.
Ik zou je ook aanraden om er toch eerder voor te kiezen om op weg naar huis even te moeten laden tussendoor als het toch krap wordt, dan om te blauwbekken in de auto. Dat is ook veiliger, want je bent alerter als je je prettiger voelt. Twee jaar is sowieso een verdomd lange tijd om je onprettig te voelen in een auto, dus zet je climate control aan op een voor jou aangename stand, verwarm voor aan de paal waar mogelijk en kies een rijmodus waar je je prettig bij voelt.
[...]
En terecht! Dat is met dit weer een erg nette score voor zoveel snelweg in je mix. Dan heb je gewoon ruim 200km snelweg bereik, ondanks de wind en regen!Geen EV-economisch-rijden-training van Shuttel/VW meer nodig zo!
Klopt midden december bij de VW dealer, midden Nederland.
We hebben hem vrij standaard gehouden(getinte ramen en extra airbags achter), wellicht dat dit ook van invloed is?!
Dat is snel. Ik heb hem 6 december besteld, hij wordt week 13 gebouwd.Urano schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:08:
@DeGroteMuis
We hebben hem vrij standaard gehouden(getinte ramen en extra airbags achter), wellicht dat dit ook van invloed is?!
Wachten duurt lang.

Week 11 productie
Week 13 in Nederland
Week 15 levering
Onze VW dealer had de levering in week 18 gezegd. Zo stond het ook op honeymoonnet....
Het is een spannend proces waar we allemaal naar uit kijken.
Iets met steekpenningen?Heijmenberg99 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:44:
Hoe kunnen de mensen die in december hebben besteld hun auto eerder krijgen dan wij thuis? Wij hebben 29 november contract getekend. De dealer geeft deze planning aan:
Week 11 productie
Week 13 in Nederland
Week 15 levering
Ik had proefrit in oktober (toen ook formulieren opgestuurd) en pas 10-11 besteld door dealer, dus in vergelijking met mensen die besteld hebben in december ben ik ook extreem laat.Limitted schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:28:
Hier ook E-golf besteld op: 10-11-2019
Verwachte leverdatum was week 7 2020, heb inmiddels zelf gebeld en is nu uitgesteld tot week 13....
E-Golf Edition 2020
Urano grey
60 maanden 15k km
Zijruiten getint
App Connect Apple Carplay
Weet iemand hoe je kan inloggen op mijn volkswagen?

Het valt me op dat geen enkel van die eGolfs verblindt. In het VW topic en op VWvortex was wel wat commentaar dat de ledlampen en vooral de dynamische lichtassistent voor verblinding zorgen bij de Golf, maar daar merk ik niet zo veel van bij de eGolfs onderweg. Qua EVs schijnen vooral Tesla's hun ledlampen regelmatig vol in de binnenspiegel, de I3 modellen wat minder maar ook regelmatig, maar de eGolfs schijnen gewoon zonder te verblinden. Hoe ervaren jullie dat? Al seinende tegenliggers gehad?
Ook nog twee vraagjes die vanochtend in me opkwamen, terwijl ik de sneeuw van de auto veegde.
Hoe gaat dat eigenlijk als de eGolf niet overdekt in de sneeuw aan de lader hangt? Geen issues met vastgevroren laadkabels, of een berg sneeuw in je laadsocket op het moment dat je de kabel eruit trekt? En hebben jullie na wat ervaring al handigheidjes opgedaan om niet een berg vuil en nattigheid mee te auto in te slepen als je de kabel in de kofferbak dropt?
De eGolf heeft ledlampen, hoe houden jullie die ijs- en sneeuwvrij? Ze verbruiken een stuk minder dan xenon of halogeen, dus ze zullen vast niet uit zichzelf ontdooien toch?
Wellicht dat inderdaad de uitrusting iets doet. Ik heb wat meer opties erin. Hoe dan ook, leuk dat het moment nu dichterbij komt. En dat het zoveel weken eerder is dan gepland is natuurlijk helemaal top voor je!Urano schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:08:
@DeGroteMuis
Nee, ik denk niet dat we de auto eerder ontvangen door erover te praten, dus het zal niet echt wat oplossen. Maar blijkbaar is die behoefte er nu. Ergens ook logisch, de dealers zijn niet de meest transparante hierin en de levertermijnen schuiven zo te zien ook nogal wat heen en weer. De levering van je nieuwe auto is ook altijd wel even een leuk spannend momentje. En het is ook niet het enige dat de afgelopen dagen voorbij kwam, dus volgens mij valt het nog wel onder de topicbeschrijving. Maar breng gerust iets anders in als je een vraag hebt of een ervaring wilt delen over de eGolf.Elmonogrande schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:51:
Zo, dit begint E Golf Leverdatum topic te worden. Weet niet of dit nou de bedoeling is of iets oplost.
Trrrrage dealer zeg! Het lijkt me niet normaal dat je meer dan 10 dagen moet wachten voor ze bestellen toch? De dealer gaf bij mij aan dat ze meteen zouden bestellen, ondanks de bedenktijd van 2 weken. Je zou bijna gaan denken dat jouw dealer die bedenktijd heeft afgewacht.Limitted schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:53:
Ik had proefrit in oktober (toen ook formulieren opgestuurd) en pas 10-11 besteld door dealer, dus in vergelijking met mensen die besteld hebben in december ben ik ook extreem laat.Maar na stalken van mijn lokale dealer heb ik zaterdag een afleverafspraak.
Laatste nieuws bij mij is nog steeds levering week 18 als ik geluk heb, 7 weken later dan eerst aangegeven, 2 december besteld door de dealer. Hopelijk verschuift er nog wat naar voren...
Hier zie ik er ook telkens meer verschijnen, al let ik er wel iets meer op dan in het verleden (logisch). Ik weet pas sinds kort dat alleen de GTE modellen (Golf en Passat) en E-golf de c-stijl verlichting in de voorbumper hebben dus dan weet ik direct dat het om een (half) elektrisch voertuig gaat... en dan let ik extra op.DeGroteMuis schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:29:
Het valt me op dat er intussen wat meer eGolfs op de weg komen de laatste week. Tenminste, wel op mijn woon-werkroutes. Begint daardoor wel nog iets meer te kriebelen om eindelijk achter het stuur van mijn eGolf te kruipen. Maar da's een ander punt. Het bracht me bij de volgende vraag
Het valt me op dat geen enkel van die eGolfs verblindt. In het VW topic en op VWvortex was wel wat commentaar dat de ledlampen en vooral de dynamische lichtassistent voor verblinding zorgen bij de Golf, maar daar merk ik niet zo veel van bij de eGolfs onderweg. Qua EVs schijnen vooral Tesla's hun ledlampen regelmatig vol in de binnenspiegel, de I3 modellen wat minder maar ook regelmatig, maar de eGolfs schijnen gewoon zonder te verblinden. Hoe ervaren jullie dat? Al seinende tegenliggers gehad?
Bovenop jouw vragen ben ik benieuwd of mensen hier echte foto's hebben van het verschil tussen de LED en LED PLUS koplampen. De LED PLUS hebben 2 verlichte boogjes toch? En ook dynamische knipperlichten? Ik kom er met de beschikbare informatie vanuit VW niet achter ..
LED PLUS heeft inderdaad 2 verlichte boogjes aan beide kanten i.p.v. 1. Geen dynamische knipperlichten voor.Whis! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:59:
[...]
Bovenop jouw vragen ben ik benieuwd of mensen hier echte foto's hebben van het verschil tussen de LED en LED PLUS koplampen. De LED PLUS hebben 2 verlichte boogjes toch? En ook dynamische knipperlichten? Ik kom er met de beschikbare informatie vanuit VW niet achter ..
Wil je dynamische knipperlichten achter dan zul je het 3D achterlicht pakket moeten bestellen.
LED Plus: 2 boogjes en hebben toch echt een andere led lamp erin..Randleman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:28:
[...]
LED PLUS heeft inderdaad 2 verlichte boogjes aan beide kanten i.p.v. 1. Geen dynamische knipperlichten voor.
Wil je dynamische knipperlichten achter dan zul je het 3D achterlicht pakket moeten bestellen.
Ik heb zelf 3D achter en voor Led plus en toch zie ik degelijk een verschil tussen LED & LED Plus lampen.
Ook heb ik Bestuudersassistentieplus dus heb ik 2 koplamp units actief zodra de lampen aan gaan. Ik heb eventueel ergens nog wel een foto..
Volgens mij reageer je op de verkeerde. Ik zeg precies wat jij ook zegtJoaquillio schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:43:
[...]
LED Plus: 2 boogjes en hebben toch echt een andere led lamp erin..
Ik heb zelf 3D achter en voor Led plus en toch zie ik degelijk een verschil tussen LED & LED Plus lampen.
Excuses dat was inderdaad zo hahaRandleman schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:27:
[...]
Volgens mij reageer je op de verkeerde. Ik zeg precies wat jij ook zegt. Dus 2 boogjes (L) i.p.v. 1 voor LED PLUS en inderdaad andere LED lampen omdat ze adaptief zijn. En als je 3D achter hebt zijn de knipperlichten achter dynamisch.
i.i.g. LED Plus is het zeker waard en ziet er ook toch sportief uit.
https://imgur.com/a/igQnzZq
[ Voor 7% gewijzigd door Joaquillio op 27-02-2020 11:36 ]
Tof! De prijslijst zegt het volgende:Joaquillio schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:36:
Zie foto led plus van mijn auto![]()

Dus het verschil is één extra boogje verlicht en dynamische bochtenverlichting (adaptief).
Correct. Maar ook de lamp zelf, Want ik heb de egolf ook gezien zonder led plus en dan zie je gewoon alsof het een licht bal is meer niet. Dus er zit enigszins wel een verschil. Graag zou ik willen of iemand een foto kan maken die geen led plus heeft?Whis! schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:43:
[...]
Tof! De prijslijst zegt het volgende:
[Afbeelding]
Dus het verschil is één extra boogje verlicht en dynamische bochtenverlichting (adaptief).
Zodat de mensen kunnen beslissen wat ze zelf graag willen eventueel?
@charlie7 maak even een fotoJoaquillio schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:50:
[...]
Correct. Maar ook de lamp zelf, Want ik heb de egolf ook gezien zonder led plus en dan zie je gewoon alsof het een licht bal is meer niet. Dus er zit enigszins wel een verschil. Graag zou ik willen of iemand een foto kan maken die geen led plus heeft?
Zodat de mensen kunnen beslissen wat ze zelf graag willen eventueel?
https://imgur.com/gYIjdBk
https://imgur.com/aXw4PhH
Zie ik nou wel een dubbele lijn aan de voorkant?Markie001 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:50:
Ik heb wel een foto van mijn niet LED plus koplampen en 3D achterlichten.
https://imgur.com/gYIjdBk
https://imgur.com/aXw4PhH
Ja, maar als het goed is geeft alleen de buitenste licht. Op de foto lijkt de binnenste ook wat licht te geven, maar dat is op het 2019 model met standaard led in ieder geval niet zo. Misschien reflectie van het dimlicht?S_Chief schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:46:
[...]
Zie ik nou wel een dubbele lijn aan de voorkant?
Ik heb mijn auto even naar @Rainesh gebracht! leuk om kleine aanpassingen te doen zoals VIM, comfortknipperen en de ledjes in de koplampen en achterlichten altijd aan. Zie foto's via link hieronder:
https://drive.google.com/...t0PBfXqO6IO6S?usp=sharing

Maar comfortknipperen, dat doet de eGolf toch al standaard? Of heb je het aantal knippers per keer aan laten passen?
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Inderdaad laten aanpassen naar 4 x.. Toch net wat anders.DeGroteMuis schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:34:
Video in motion, altijd leuk voor passagiers.En ledsstrips erbij als dagrij ziet er ook wel leuk uit.
Maar comfortknipperen, dat doet de eGolf toch al standaard? Of heb je het aantal knippers per keer aan laten passen?
Gelijk ook nog CH, LH en de 'dynamic light assist' altijd aan gezet... Dus nooit meer knopje naar achteren drukken

Hoe kijk je video op je scherm? Via een SD kaart?S_Chief schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:41:
Wat de naam zegt; video kijken tijdens het rijden. Wordt normaal uitgeschakeld zodra je begint te rijden.
Yes! Heb er nu een kaart van 64GB in zitten en werkt als een zonnetje. Zeker voor de kids is het af en toe handig ;-)pikstert schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:11:
[...]
Hoe kijk je video op je scherm? Via een SD kaart?
Ben eigenlijk nog niet in de problemen gekomen met de beperkte range van de e-Golf. Heb gisteren Den Haag - Utrecht - Den haag gereden en voor het vertrek had ik 180 km aan range staan.
Nadat ik savonds thuis kwam had ik 124 km gereden en nog 35 km over aan range. Dan merk je wel dat de wat koudere temperaturen er in hakken ook. Heb tussen de 110-120 km/h gereden, 105 km/h vind ik net wat te langzaam op de snelweg.
Wat ik het meest grappige vind is dat ik toch redelijk zuinig probeer te rijden terwijl ik de oplaadkosten niet eens zelf hoef te betalen
Kan eigenlijk nog niet echt nadelen noemen (de range is geen nadeel, je weet dit wanneer je deze auto aanschaft). Heel soms werkt het multimediasysteem niet mee en blijft deze hangen.
De ACC is soms ook een beetje lomp maar ik denk dat ACC ook nog een beetje extra gewenning nodig heeft van mijn kant.
Dat klinkt heel interessant! In hoeverre is het verstandig om zo'n aanpassing in een Private Lease auto te doen?SjoerdGTI schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:40:
[...]
Yes! Heb er nu een kaart van 64GB in zitten en werkt als een zonnetje. Zeker voor de kids is het af en toe handig ;-)
De ACC zal altijd lomp blijven. Maar als je na een tijdje leert herkennen wat de zwaktepunten zijn, kan je vrij makkelijk het systeem de goede richting in duwen door bijv. zelf wat 'gas' bij te geven.sjorremans schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:50:
Kan eigenlijk nog niet echt nadelen noemen (de range is geen nadeel, je weet dit wanneer je deze auto aanschaft). Heel soms werkt het multimediasysteem niet mee en blijft deze hangen.
De ACC is soms ook een beetje lomp maar ik denk dat ACC ook nog een beetje extra gewenning nodig heeft van mijn kant.
Als je het door iemand laat doen met verstand is het prima te doen. De auto is ondertussen al 4 keer voor onderhoud etc geweest. Nooit iets over gehoord (zakelijk lease).pikstert schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:46:
[...]
Dat klinkt heel interessant! In hoeverre is het verstandig om zo'n aanpassing in een Private Lease auto te doen?
Maar dan zou ik dus ook VIM moeten hebben. Ik wil namelijk voor de mede bestuurder YouTube inschakelen. Alleen dit heb ik nog niet echt duidelijk kunnen vinden voor de iPhone.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Edit:
Ook heb ik gezien dat je via een Jailbreak (Cydia) mogelijkheid hebt tot het dupliceren... Alleen zal ik dit met mijn huidige telefoon niet willen doen..
[ Voor 14% gewijzigd door Joaquillio op 28-02-2020 11:22 . Reden: Jailbreak story ]
Hadden ze beter een fotootje in de brochure van kunnen zetten. Ik had het niet genomen omdat het me niet zo boeiend leek. Maar die 2 elletjes aan beide kanten zijn wel gaaf.Joaquillio schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:36:
Zie foto led plus van mijn auto![]()
Eigenlijk wel ja.. Maar dat is VWtiguan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:33:
[...]
Hadden ze beter een fotootje in de brochure van kunnen zetten. Ik had het niet genomen omdat het me niet zo boeiend leek. Maar die 2 elletjes aan beide kanten zijn wel gaaf.
Ik heb gewoon meer informatie opgezocht, Google & YouTube etc.

Even mijn input:
Als je navi systeem hangt, check dan even softwareversie ervan. Laatste SW versie van de Discover Pro MIB2.5 (geen draaiknoppen versie) is 1367.
Leuke auto, heb er paar keer in gereden. Range is toch wel mwa. Hulp systemen zijn wel erg nice
Wat ik op de laatste E-Golf aangepast heb was:
- dagrijverlichting achteren (bij sommige hardwareversies van de koplampen gaan de binnenste DRL ook op actief)
- comfortknipperen naar 4 of 5x
- DLA standaard aan
- ventilatiestand weergave
- Coming home automatisch
- Auto op slot met sleutel of keyless terwijl contact/ "motor" aan staat
- Alarmpiepjes
- verlichting onder zijspiegels aan bij inklappen
- pano dak volledig openen met sleutel
- dagrijverlichting menu (onderste U balken gaan dan uit)
- Autohold vloeiender (niet meer met een bonkje eraf)
- Gordelpiep uit
- Lane Assist verbetering (strakker tussen de lijnen en niet meer pingpongen)
- ACC rechts inhalen
- Gasrespons verbetering (dat dipje/vertraging zit er niet meer in)
- Stuur op snelheidsafhankelijk
- Video in motion (mp4 vanaf sd/usb)
Als je een Iphone hebt, installeer dan Carbridge. Daarmee krijg je toch wat meer mogelijkheden als het gaat om Carplay en apps.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Een panodak op een E-Golf vind ik toch wel knapRainesh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:40:
Joh, ik wist niet dat er een grote E-Golf topic was!
Even mijn input:
Als je navi systeem hangt, check dan even softwareversie ervan. Laatste SW versie van de Discover Pro MIB2.5 (geen draaiknoppen versie) is 1367.
Leuke auto, heb er paar keer in gereden. Range is toch wel mwa. Hulp systemen zijn wel erg nice
- dagrijverlichting achteren (bij sommige hardwareversies van de koplampen gaan de binnenste DRL ook op actief)
- comfortknipperen naar 4 of 5x
- DLA standaard aan
- Alarmpiepjes
- dagrijverlichting menu (onderste U balken gaan dan uit)
- Gordelpiep uit
- ACC rechts inhalen
- Stuur op snelheidsafhankelijk
Als je een Iphone hebt, installeer dan Carbridge. Daarmee krijg je toch wat meer mogelijkheden als het gaat om Carplay en apps.
ja dat kan inderdaad niet haha. Dat hoort er niet bijHeijmenberg99 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:47:
[...]
Een panodak op een E-Golf vind ik toch wel knap:+
De dubbele drl in de koplamp had ik leuk gevonden, maar LED Plus was voor mij de meerprijs niet waard gezien het gebruik.
Wel heel apart dat automatische CH/LH gecodeerd moet worden, vele merken hebben dit toch al tijden zichtbaar in het instellingenmenu zodat de gebruiker dit zelf naar wens kan instellen.
Nee het is geen Audi settingS_Chief schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:56:
Denk dat gasrespons hier ook weinig doet (gok dat je de "Audi" setting bedoelt).Maar wel een handig lijstje zo.
De dubbele drl in de koplamp had ik leuk gevonden, maar LED Plus was voor mij de meerprijs niet waard gezien het gebruik.
Wel heel apart dat automatische CH/LH gecodeerd moet worden, vele merken hebben dit toch al tijden zichtbaar in het instellingenmenu zodat de gebruiker dit zelf naar wens kan instellen.
Bij geen enkel moderne VW werkt CH automatisch....van een 1.0 Polo tot de nieuwe Touareg. Keuze van VW namelijk om enkel CH handmatig te doen (grootlicht seinen bij uitstappen). Menu functie is enkel om aantal sec in te stellen, maar dan werkt CH nog steeds handmatig. LH (naar de auto toe lopen) werkt wel via de lichtsensor.
CH is een bijzondere keuze.. Maar goed, leve VCDS/OBDeleven.
Leaving home (naar de auto toe lopen) gaat via de lichtsensor. Coming home (van de auto naar huis toe) gaat via grootlicht seinen voordat je uitstapt.Reiger072 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:54:
Coming Home & Leaving Home functie zit toch gewoon op de E-golf? Of is er iets specifieks wat daar aan veranderd kan worden via bijvoorbeeld OBDelven?
Geef je niet 1x een sein voordat je uitstapt en dan op slot doet. Dan gaan je lampen gelijk uit. Sein je wel 1x voordat je uitstapt en dan op slot drukt dan blijven je lampen x aantal seconden nabranden.
Met vcds/obd11 aanpassing hoef je niet meer te seinen en gaat CH ook via lichtsensor zoals bij Audi, Seat en Skoda.
Handig hoe een vermelding je naar het topic leidt.Rainesh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:40:
Joh, ik wist niet dat er een grote E-Golf topic was!
Even mijn input:
<lijst aanpassingen>
- DLA standaard aan
Zijn deze niet standaard aan? Weer iets geleerd. Coming home gebruik ik niet zo vaak, maar DRL achter en DLA zouden tegenwoordig wel standaard aan mogen, met de optie om DLA uit te zetten.
- Stuur op snelheidsafhankelijk Rijdt dat nog wel fijn? Bij BMW geen fan van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtinging.
- ACC rechts inhalen
Handige opties. Ik heb er op zich wel vrede mee dat de eGolf tot rondom de 60 rechts inhaalt op de ACC, daarboven remt, al zou een limiet van 90-100 in drukker verkeer best prettig zijn.
Deze wil ik! Ja, ook graag dat panodak.
Ik snap dat het eerste niet standaard is, maar betere autohold, lane assist en gasrespons zou toch op zijn minst instelbaar moeten zijn. Is dat lastig in te stellen?
Vind je het stroompedaal zo direct dan? De motor wel, maar het pedaal? Ik vond het gas (stroom-) pedaal juist best gummie. Eerst een stukje niets, dan een klein stukje lineair, dan exponentieel meer vermogen, dan weer lineair in de laatste 20-25% van het bereik. Zelfde bij loslaten. Daarom vind ik persoonlijk one pedal driving in de de eGolf een stuk lastiger dan in een Model 3 of een BMW I3, die beide een stuk meer lineair reageren op het stroompedaal. Als de Egolf dat ook kan, graag!S_Chief schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:27:
Dacht even eerstgenoemde per ongeluk van de verbrandingsmotoren was meegekomen. Maar je kan de e-Golf dus -nog- directer laten reageren. Geinig.
[...]
Handig hoe een vermelding je naar het topic leidt.
- DLA standaard aan
Zijn deze niet standaard aan? Weer iets geleerd. Coming home gebruik ik niet zo vaak, maar DRL achter en DLA zouden tegenwoordig wel standaard aan mogen, met de optie om DLA uit te zetten.
Nope, geen van deze opties staan standaard aan
- Stuur op snelheidsafhankelijk Rijdt dat nog wel fijn? Bij BMW geen fan van de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtinging.
Veel vinden het fijner, wat rustiger op de snelweg
- ACC rechts inhalen
Handige opties. Ik heb er op zich wel vrede mee dat de eGolf tot rondom de 60 rechts inhaalt op de ACC, daarboven remt, al zou een limiet van 90-100 in drukker verkeer best prettig zijn.
Het irritante is dat als je uit gaat voegen op ACC, dat de auto onnodig gaat remmen. Niet leuk voor je achterliggers
Deze wil ik! Ja, ook graag dat panodak.
Ik snap dat het eerste niet standaard is, maar betere autohold, lane assist en gasrespons zou toch op zijn minst instelbaar moeten zijn. Is dat lastig in te stellen?
Nee super simpel in te stellen met VCDS/OBD11
[...]
Vind je het stroompedaal zo direct dan? De motor wel, maar het pedaal? Ik vond het gas (stroom-) pedaal juist best gummie. Eerst een stukje niets, dan een klein stukje lineair, dan exponentieel meer vermogen, dan weer lineair in de laatste 20-25% van het bereik. Zelfde bij loslaten. Daarom vind ik persoonlijk one pedal driving in de de eGolf een stuk lastiger dan in een Model 3 of een BMW I3, die beide een stuk meer lineair reageren op het stroompedaal. Als de Egolf dat ook kan, graag!
Lijkt me dat ik weer eens langs moet komen voor het aanpassen van het gaspedaal, Lane assist en ACC...
Als er mensen wat foto’s wensen van de andere aanpassingen dat Rainesh hierboven uitlegt let me know!
Ik heb de laatste tijd wel wat probleempjes met de auto:
- Dat het “tank” klepje niet open gaat. Moet ik de auto een paar keer openen en sluiten en dan pas gaat die open
- mijn linker koplamp stelt zichzelf niet goed af en schijnt helemaal naar beneden. Ook na handmatig afstemmen blijft het zo.
- knopje start/stop reageert niet meer zo fijn
- automatisch voorverwarmen doet het niet altijd
Nog meer mensen hier last van?
Woensdag naar de garage en gelijk even de golf 8 testrijden 😁🥳
[ Voor 52% gewijzigd door SjoerdGTI op 28-02-2020 18:54 ]
Eerst reed ik een E-Up! en die had dat niet.
Ook eens kijken wat er aan te passen is.
Waar kan dat gebeuren?
Vanochtend de officiële mail gekregen dat de mijne onderweg is. Bijna..
[ Voor 66% gewijzigd door S_Chief op 29-02-2020 15:53 ]
Wat een genot om in te rijden
Na het lezen hier had ik me voorgenomen om die D1,2 3 niet te gebruiken met het idee dat ik het flink irritant zou vinden.
Onderweg naar huis ben ik toch wat gaan spelen en uiteindelijk de rest van de weg in D3 gereden. Met name in de bebouwdekom rijdt het prettig. Hij remt precies goed af voor drempels, bochten en naderende kruispunten.
B heb ik nog niet gebruikt.
Tijdens de uitleg ging er trouwens wel flink wat km af, zo'n 10.
Auto stond uit, contact aan om alles opties en functies te laten zien.
Ik vind B persoonlijk wat "fijner" omdat dan ook je remlichten aan gaan. Stand 3 vertraagd je auto nogal flink en als iemand even niet op zit te letten schrik je je helemaal rot denk ik.Urano schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:03:
Vandaag onze e-golf in ontvangst genomen, na een uitgebreide uitleg.
Wat een genot om in te rijden![]()
Na het lezen hier had ik me voorgenomen om die D1,2 3 niet te gebruiken met het idee dat ik het flink irritant zou vinden.
Onderweg naar huis ben ik toch wat gaan spelen en uiteindelijk de rest van de weg in D3 gereden. Met name in de bebouwdekom rijdt het prettig. Hij remt precies goed af voor drempels, bochten en naderende kruispunten.
B heb ik nog niet gebruikt.
Tijdens de uitleg ging er trouwens wel flink wat kWh af, zo'n 10.
Qua remlichten bij B versus geen remlichten bij D heb je een punt.
Maar goed, meestal rijd ik ook in B en kan binnen de bebouwde kom een flink eind komen door alleen met het gas te spelen. Rijdt wel comfortabel zo
Kunnen we uitvogelen tijdens de eerste e-golf meeting
Gaan we ook dragracen?pikstert schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:06:
Kunnen we uitvogelen tijdens de eerste e-golf meeting
Ja, daar heb je een punt. Met uitvoegen wil je niet altijd meteen van de ACC af.Rainesh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:35:
Over rechts inhalen met de ACC Het irritante is dat als je uit gaat voegen op ACC, dat de auto onnodig gaat remmen. Niet leuk voor je achterliggers
Over het instellen
Nee super simpel in te stellen met VCDS/OBD11
Even gesnuffeld en OBD11 ziet er inderdaad simpel uit, een beetje als een modulaire versie van Carly voor BMW. Ik zag bij vwvortex nog een optie die wel leuk klinkt: SOC van de hoogspanningsaccu in beeld. Klinkt fijn, maar de apps op de OBDEleven site geven alleen refual quantity in dashboard. Weet jij of dat ook werkt voor de accu's in de eGolf?
Mooi hoor, gefeliciteerd! Dat Vienna leer best lekker bij Atlantic Blue.Maverick schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:10:
Nou we hebben hem. Ben er erg blij mee. Staat inmiddels lekker te laden aan m'n zelfgefabriceerde laadpaal
En ook gefeliciteerd!Urano schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:03:
Vandaag onze e-golf in ontvangst genomen, na een uitgebreide uitleg.
(...)
Tijdens de uitleg ging er trouwens wel flink wat kWh af, zo'n 10.
Ja, de koeriersbusjes worden daar erg onrustig van als je op B rijdt en het pedaal iets te vaak helemaal los laat.pikstert schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:06:
Zou me ook kunnen voorstellen dat degene achter een e-golf die constant de remlichten aan laat gaan zich irriteert.
(...) Gaat het remlicht ook aan als je het gas terug neemt en langzamer afremt?
Dat is waar, blijft opletten. Wat een beetje helpt: onthouden dat de pook helemaal naar achteren moet met een extra tikje voor B. Achteruit is verder naar voren, dus extra tikje nodig als je weer B wilt.RonaldPr schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:17:
Wat ik wel een beetje link vind is dat de B stand uitschakelt wanneer je achteruit hebt gereden. Dan verwacht je dat hij afremt maar je schiet dan door.
Je herinnert me meteen aan een dingetje wat ik nog vergeten was hier eens te melden. Als je eenmaal in B zit, kan je weer terug naar D met hetzelfde tikje naar achteren. Vast wel bekend bij de meeste eGolf rijders hier, maar toen ik laatst eens meereed met een collega was het voor hem nieuw, niet verteld door de dealer.
Al lekker rondgereden gisteren en vandaag zeker? Vandaag was ook prima weertje voor een leuke rit. 10 km is al een wat kortere uitleg, maar grof geschat nog steeds minimaal een klein uur? Dan heb je de belangrijkste tips wel te pakken denk ik. Altijd fijn als de dealer ook echt de tijd neemt om te zorgen dat je meer uit de auto haalt.
Zoiets ja
De uitleg heeft inderdaad wel iets van 3 kwartier tot een uur geduurd. De dealer stelde hierin zeker niet teleur.
Vandaag inderdaad weer wat gereden. Dit keer een stukje snelweg heen en binnendoor terug. Met de terug weg iets van de verbruikte km terug geregenereerd(?). Ik merk dat ik wel erg met die km bezig ben en dan vooral het regenereren.
Ik begon met 159km na 12,3 snelwegkm, netjes rond de 100 gereden met ACC en niet voorverwarmd, stond er 138km. Bij thuiskomst stond er 145km.
Of zou dat te maken kunnen hebben met berekenen/schatten van km aan de hand van rijgedrag?
Dus voornamelijk binnendoor gereden, waarvan ook nog veel bebouwdekom resulteert in een hoger aantal km bij thuiskomst na binnendoor weg versus aankomst op bestemming na snelweg? En helemaal niet met het regenereren...
Of denk ik nu heel raar....
Als je een manier hebt gevonden om permanent range erbij te 'regenereren' dan ben je lekker bezigUrano schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:13:
@DeGroteMuis
Zoiets ja![]()
De uitleg heeft inderdaad wel iets van 3 kwartier tot een uur geduurd. De dealer stelde hierin zeker niet teleur.
Vandaag inderdaad weer wat gereden. Dit keer een stukje snelweg heen en binnendoor terug. Met de terug weg iets van de verbruikte km terug geregenereerd(?). Ik merk dat ik wel erg met die km bezig ben en dan vooral het regenereren.
Ik begon met 159km na 12,3 snelwegkm, netjes rond de 100 gereden met ACC en niet voorverwarmd, stond er 138km. Bij thuiskomst stond er 145km.
Of zou dat te maken kunnen hebben met berekenen/schatten van km aan de hand van rijgedrag?
Dus voornamelijk binnendoor gereden, waarvan ook nog veel bebouwdekom resulteert in een hoger aantal km bij thuiskomst na binnendoor weg versus aankomst op bestemming na snelweg? En helemaal niet met het regenereren...
Of denk ik nu heel raar....
Nee het is inderdaad omdat de resterende range wordt geschat obv recent verbruik. Als van een hoog verbruik (korte range voorspelling) naar een rijstijl met lager verbruik gaat kan de voorspelde range inderdaad wel even optellen. Dat houdt echter wel op wanneer hij de voorspelling heeft aangepast naar je 'nieuwe' rijstijl.
Andersom kan ook, als je van rustig toeren ineens de snelweg op duikt zie je bij de meeste EV's de range binnen enkele minuten flink in elkaar kakken, dat stabiliseert wel maar de eerste keer kan dat ook wel ff schrikken zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Martinussss op 03-03-2020 22:30 ]
Ik rijd al enkele jaren zowel een (Renault) EV en een (Toyota) hybride. De Renault regenereert standaard gaslos maximaal (vergelijkbaar met bijv Tesla of de E-Golf in B-stand). De Toyota hybride regenereert standaard nauwelijks en gaat pas echt laden als het rempedaal bediend wordt (vergelijkbaar met E-golf stand 0-1). Over het algemeen geef ik de voorkeur aan het eerste maar ik heb wel vaak de behoefte gevoeld om actief tussen de verschillende strategiën te kunnen schakelen.
Ik herinner me dat ik over de eerste generatie E-Golf las en dat hierin een meer interactieve bestuurdersinteface geboden wordt, en was hier direct van gecharmeerd. De proefrit die ik heb gedaan bevestigde dit gevoel en ik ben zeer verheugd om binnekort weer ouderwets aan de 'schakel'pook te mogen roeren
Het begon zo leuk met Maingau.
RonaldPr schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:55:
Netjes, ik neem aan dat je een warmtepomp hebt en geen winterbanden?
Auto is nu weer vol en staat op 234 kilometer range.
Laad je hem altijd tot 100% op?mrottjers schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:23:
Warmtepomp Ja. Winterbanden Nee.
Auto is nu weer vol en staat op 234 kilometer range.
80% is beter voor je accu.
- Dealer heeft bij aflevering niet aangegeven dat 80% beter zou zijn.
- Ik heb de range nodig.
- Het is Private Lease voor 36 maanden.
Als ik bij een snellader onderweg moet laden laad ik alleen wat nodig is om thuis te komen.
[ Voor 21% gewijzigd door mrottjers op 04-03-2020 23:09 ]
RonaldPr schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:29:
[...]
Laad je hem altijd tot 100% op?
80% is beter voor je accu.
nee blijft gewoon op 35 cent voor particulierenRonaldPr schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:37:
Onze Golfjes laden met de Maingau pas wordt per 1 april weer stukken duurder namelijk 49 cent per kWh dus dan is een abonnement bij Fastned bij een paar keer laden per maand voordeliger.
Het begon zo leuk met Maingau.
Van het kastje naar de muur lopen...
Ehh, vol is vol toch?Elmonogrande schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:44:
Wat is 80% bij jouw golf? Dat is toch bij elke temperatuur en rijstijl anders? Is er een max instelbaar? Als ik me niet vergis is 100% niet de fysieke max en houdt de golf zelf een lagere max aan? Dus altijd tot 100% laden zou niet zoveel uitmaken in dat geval.
[...]
En je kunt inderdaad instellen tot welke percentage je de accu wilt opladen.
Screw you guys... I'm going home.
Waar kun je dit instellen? Ik heb lang niet 100% nodig, 90% zou ook prima zijn en nu kan ik de eerste 10 minuten van mijn rit niet recupereren (of iig minder) omdat de accu nog te vol is. Is uiteindelijk nadelig voor het verbruik in de ochtend.sjibbie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:28:
[...]
Ehh, vol is vol toch?![]()
En je kunt inderdaad instellen tot welke percentage je de accu wilt opladen.
PSN: DutchTrickle PVoutput