Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• maussie95
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:14
ThaddeusX schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:23:
Maakt iemand nog gebruik van de “mijn volkswagen” app? Ik kan de kenteken niet toevoegen, vaag.
Het is op de vorige pagina's al aangegeven, de Volkswagen app-module zit niet op de e-Golf 2020. Als je nu een e-Golf hebt waar het wel werkt, heb je waarschijnlijk een voorraadmodel van vorig jaar.

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

• Bula
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 08-04 09:39
Het is op de vorige pagina's al aangegeven, de Volkswagen app-module zit niet op de e-Golf 2020. Als je nu een e-Golf hebt waar het wel werkt, heb je waarschijnlijk een voorraadmodel van vorig jaar.
Ik verwacht mijn eGolf in week 17, dus dat zal dan wel app-loos zijn.
Best wel balen, want die app ziet er toch wel aardig uit.

Nou heb ik wel voor de optie "Mobiele online diensten (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-
integratie" gekozen, dus ik hoop dat ik dezelfde functionaliteit heb, of vergis ik me?

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Lees even terug, daar staat alles uitgelegd.

You save everyone, but who saves you?

• dannzyx
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-04 21:06
Bula schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:32:
[...]

Nou heb ik wel voor de optie "Mobiele online diensten (Car-Net): 'App-Connect' smartphone-
integratie" gekozen, dus ik hoop dat ik dezelfde functionaliteit heb, of vergis ik me?
https://www.volkswagen.nl...biele-diensten/we-connect

Wel met app dus! :)

• Shmorky
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 12:10
Heb nu een jaartje een e-Golf (2018 model). Hij rijdt absoluut heerlijk en is meer dan voldoende voor mijn dagelijkse 50km forenzenritje, maar ben er toch niet helemaal tevreden mee voor een auto van ~40k.

Dingen die mij tegenstaan:
  • Het bereik is gewoon slecht, zeker in de winter. Van de opgegeven 225-250km blijft in het beste geval 150km over, waarvan dus 125 zonder verlies van comfort. In de zomer haal ik de 250 ook niet. Ik rijd zelden harder van 130 en verwarming staat op een gemiddelde 22C.
  • De Mijn Volkswagen-app is waardeloos als je geen ritlogging nodig hebt of gewoon zelf kunt onthouden waar je je auto hebt geparkeerd.
  • WeConnect (voorheen Car-Net) herkende halverwege vorig jaar mijn auto plotseling niet meer. De app zei dat alles goed was, maar er update nooit iets en remote functies werken niet meer. Bij de garage kunnen ze er ook niks mee, want het is een ander bedrijf.
  • WeConnect en Mijn Volkswagen zijn totaal gescheiden diensten die voor 75% hetzelfde doen. Why?!
  • De centrale console en software werkt goed. Het capacitieve touchscherm had groter gekund, maar is op zich voldoende voor wat je ermee doet. Bluetooth meer dan prima. De USB-verbinding (voor Android Auto) geeft wel problemen. Die is erg gevoelig voor verstoringen van de kabel naar het mobieltje. Soms wil hij zelfs helemaal niet starten en blijft hij "USB verbinding geannuleerd" tonen wanneer je een telefoon inplugt. Meerdere kabeltjes geprobeerd, inclusief de bij mijn mobiel meegeleverde en USB module is inmiddels ook vervangen zonder resultaat.

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 07-04 19:19
Shmorky schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:03:
Heb nu een jaartje een e-Golf (2018 model). Hij rijdt absoluut heerlijk en is meer dan voldoende voor mijn dagelijkse 50km forenzenritje, maar ben er toch niet helemaal tevreden mee voor een auto van ~40k.

• Het bereik is gewoon slecht, zeker in de winter. Van de opgegeven 225-250km blijft in het beste geval 150km over, waarvan dus 125 zonder verlies van comfort. In de zomer haal ik de 250 ook niet. Ik rijd zelden harder van 130 en verwarming staat op een gemiddelde 22C.
  • De Mijn Volkswagen-app is waardeloos als je geen ritlogging nodig hebt of gewoon zelf kunt onthouden waar je je auto hebt geparkeerd.
  • WeConnect (voorheen Car-Net) herkende halverwege vorig jaar mijn auto plotseling niet meer. De app zei dat alles goed was, maar er update nooit iets en remote functies werken niet meer. Bij de garage kunnen ze er ook niks mee, want het is een ander bedrijf.
  • WeConnect en Mijn Volkswagen zijn totaal gescheiden diensten die voor 75% hetzelfde doen. Why?!
  • De centrale console en software werkt goed. Het capacitieve touchscherm had groter gekund, maar is op zich voldoende voor wat je ermee doet. Bluetooth meer dan prima. De USB-verbinding (voor Android Auto) geeft wel problemen. Die is erg gevoelig voor verstoringen van de kabel naar het mobieltje. Soms wil hij zelfs helemaal niet starten en blijft hij "USB verbinding geannuleerd" tonen wanneer je een telefoon inplugt. Meerdere kabeltjes geprobeerd, inclusief de bij mijn mobiel meegeleverde en USB module is inmiddels ook vervangen zonder resultaat.
Ik ben wel benieuwd hoe de verbruik is van een 2020 model vergeleken met een model van bijv. 2018.

Ik las op de website van VW wel dat de auto 20% meer stroom verbruikt op het moment dat je 130 rijd ipv 120.

Ik rijd max 100 en merk dat de accu het best goed doet. Ik doe airco wel uit. Als ik airco aanzet zie ik meteen dat er circa 40km range weggaat. Geen idee hoeveel "km" per minuut / half uur een airco verbruikt eigenlijk.

• maussie95
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:14
Bula schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:32:
[...]

De Volkswagen app en de Carnet app zijn verschillende dingen. met de e-Golf 2020 heb je niet de Volkswagen app, maar wel standaard de Carnet app. De App-Connect module is om Android Auto of Apple Carplay te hebben.

Heel verwarrend, want omdat Carnet er al op zat en de verkoper mij niet kon uitleggen wat die optie was, heb ik dus nu geen Android Auto. |:(

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

• Bula
Heel verwarrend, want omdat Carnet er al op zat en de verkoper mij niet kon uitleggen wat die optie was, heb ik dus nu geen Android Auto. |:(
Ze maken het er niet makkelijker op 8)7

Nou ja, ik zie straks wel wat er mogelijk is en wat niet

• ThaddeusX
Maken jullie gebruik van een schedule? Het werd mij geadviseerd om de auto alvast in te pluggen om vervolgens snachts midden in de nacht te laten opladen.

Zodat het precies op tijd klaar is op het moment van mijn vertrek.

Scheelt dit echt veel qua stroomverbruik? Ipv met een koude auto meteen te vertrekken. Airco heb ik meestal uit.

Want ik ben om 17:00 thuis....dit betekent dat ik speciaal savonds laat nog ff de auto aan zo een lader moet hangen. Mocht ik er een uberhaupt kunnen vinden...

Of ik laat het op de kabel om 17:00 maar dat het pas snachts begint met laden. Maar dat is super aso. Men kan ook zien dat ik niet laad.

Wat is handy?

Edit: Ik heb geen mogelijkheid om thuis te laden. Het moet via een publieke paal.

[Voor 11% gewijzigd door ThaddeusX op 19-02-2020 13:51]

• Shmorky
ThaddeusX schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe de verbruik is van een 2020 model vergeleken met een model van bijv. 2018.

Ik las op de website van VW wel dat de auto 20% meer stroom verbruikt op het moment dat je 130 rijd ipv 120.

Ik rijd max 100 en merk dat de accu het best goed doet. Ik doe airco wel uit. Als ik airco aanzet zie ik meteen dat er circa 40km range weggaat. Geen idee hoeveel "km" per minuut / half uur een airco verbruikt eigenlijk.
Ja airco (en in meerdere mate verwarming) scheelt een hoop range. Zonder rijden vind ik echter geen optie, want ik wil niet inleveren op comfort in een auto van 40k. Zo groen ben ik ook weer niet.

Met de tekortkomingen van de infotainment en connectivity systemen kan ik nog wel leven. De accu valt mij vooral tegen. 32 kWh is gewoon best wel weinig. Zeker naar moderne standaarden.

• ThaddeusX
Shmorky schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Ja airco (en in meerdere mate verwarming) scheelt een hoop range. Zonder rijden vind ik echter geen optie, want ik wil niet inleveren op comfort in een auto van 40k. Zo groen ben ik ook weer niet.

Met de tekortkomingen van de infotainment en connectivity systemen kan ik nog wel leven. De accu valt mij vooral tegen. 32 kWh is gewoon best wel weinig. Zeker naar moderne standaarden.
Ik moest toevallig gisteren op iemand wachten en had de auto gewoon actief/aan staan. Heb muziek afgespeelt via bluetooth maar er is niet eens 1 km van afgegaan in de half uurtje dat ik gewacht heb.

Muziek vreet blijkbaar amper iets.

Edit: Vanuit mijn mobiel naar de auto (bluetooth)

[Voor 3% gewijzigd door ThaddeusX op 19-02-2020 14:46]

• dannzyx
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08-04 21:06
Maken jullie gebruik van een schedule? Het werd mij geadviseerd om de auto alvast in te pluggen om vervolgens snachts midden in de nacht te laten opladen.
Jazeker, mijn auto is 22 graden warm en vol opgeladen om 08:45. Als publieke laadpalen daluren aanhouden dan zal het schelen qua stroom, maar als je moeite hebt met het vinden van een beschikbare paal dan zou ik gewoon direct volladen.
Niks, is exact hetzelfde model; https://www.autoweek.nl/c...77934&id2=87837&id3=98932
Precies, ik zet ook gewoon alles aan, tenzij ik een keer ver moet. Dan wil ik best even op ECO rijden.

Voor de mensen die 'm al hebben, hoe vinden jullie de automatische climate control? Ik merk dat de verwarming heel traag op gang komt en dan eigenlijk nog niet fatsoenlijk verwarmd op 22c? Je zou verwachten dat ie meteen kan beginnen met verwarmen (elecktrische kachel) en je auto binnen no-time verwarmd is.
Hopelijk is de koeling in de zomer beter.

• Shmorky
ThaddeusX schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Ik moest toevallig gisteren op iemand wachten en had de auto gewoon actief/aan staan. Heb muziek afgespeelt via bluetooth maar er is niet eens 1 km van afgegaan in de half uurtje dat ik gewacht heb.

Dat is niet zo raar. Bluetooth kost amper iets aan elektriciteit (opwekken van radiogolven) en een setje standaard autospeakers zal ook niet meer doen dan 100 watt. Een elektrische verwarming zit al gauw boven de 1000 watt.
dannzyx schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:59:

Precies, ik zet ook gewoon alles aan, tenzij ik een keer ver moet. Dan wil ik best even op ECO rijden.

Voor de mensen die 'm al hebben, hoe vinden jullie de automatische climate control? Ik merk dat de verwarming heel traag op gang komt en dan eigenlijk nog niet fatsoenlijk verwarmd op 22c? Je zou verwachten dat ie meteen kan beginnen met verwarmen (elecktrische kachel) en je auto binnen no-time verwarmd is.
Hopelijk is de koeling in de zomer beter.
22C vond ik ook net iets te koud. Merk het vooral op m'n bovenbenen dan. 23C net iets comfortabeler. Over snelheid van opwarming ben ik wel tevreden, dat lijkt wel redelijk snel te gaan. Het is natuurlijk geen keramische straalkachel van 2000W, maar hij is in 10 minuten toch wel warm genoeg. Maar ja, het is natuurlijk ook niet echt koud geweest deze winter.

In de zomer is het een veel betere auto. Airco is prima en je range is ineens 25% groter.

[Voor 44% gewijzigd door Shmorky op 19-02-2020 15:38]

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:40

MLLL

My first Sony PSP 1

[...]

Mijn telefoon kan dit uren achter elkaar met zijn mini batterijtje...
Zit alleen geen airco op....

• DeGroteMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08-04 13:23
Whis! schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:41:
Ik heb de vraag wat betreft het aanpassen bij de dealer neergelegd. :)

Exacte woorden over de levering, en uitleg waarom ik geen toegang heb tot een honeymoonnet/portaal-achtige omgeving:

"De e-Golf wordt daadwerkelijk in week 11 gebouwd. (dus over 3 weken)
Wij verwachten de Golf dan ongeveer in week 14 hier binnen.
Honeymoon werkt bij ons niet altijd optimaal en daarom willen wij eerst dat het 100% goed is."
Kon de dealer ook aangeven of het nog ging lukken met die opties? Wel lekker dat week 11 / 14 aardig vaststaat voor je, als die optie(s) erbij nu ook nog lukt, helemaal perfect. Duimen!
ThaddeusX schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:23:
Maakt iemand nog gebruik van de “mijn volkswagen” app? Ik kan de kenteken niet toevoegen, vaag.
Mijn Volkswagen even omwisselen voor de We Connect app. Dat is de Volkswagen app waarmee je ook de eGolf kan preheaten en zo. De Mijn Volkswagen app is een redelijk beperkte app van een partner van Pon en is sinds het 2020 model niet meer standaard (al zijn er enkelen die het wel hebben).
Rctworld schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:38 onder andere:
[...]

Gebruik ACC met D2 en 3 en hij het nemen van een afrit soms B. Gaan de remlichten nu wel of niet aan? Ik had twee toeterende mensen achter mij waarvan ik bij één minimaal het idee had dat ze schrokken dat ik hard afremde zonder indicatie. Behoeft sowieso enige gewenning om soepel te rijden met D3 en B.
[...]

Remt inderdaad volledig en blijft zeker spannend. Houd mijn voet bij de rem en zet de afstand in de file wat langer.
Ja, B is met remlichten, maar wel alleen vanaf een bepaalde stand van het stroompedaal. Als je van licht accelereren naar licht remmen gaat in B schieten niet meteen de remlichten aan, wel als je het stroompedaal iets meer lift. En dat kan er inderdaad even uitzien als een snelle brakecheck voor je achterligger omdat je in die (fractie van een) seconde ook wat harder vetraagt. Remmen tot stilstand met ACC aan is inderdaad even wennen. ;) Maar ook wel leuk, al houd ik ook mijn voet bij de rem.
ThaddeusX schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:13:
Het is mijn tweede dag in de e-Golf.

Het is moeilijk wennen. Ik vind de 1,2 & 3 modus wat makkelijker werken dan de B.

Met B remt het ineens best hard en merk dat mensen achter mij op de snelweg dit niet prettig vinden.

Voor een stoplicht vind ik dit zelfs lastig. Als ik met 50 rijd en over 100 meter is er een stoplicht, kan ik moeilijk precies voor de stoplicht/auto stoppen als ik het in de B zet.

Ik heb of teveel ruimte tussen de wagen voor mij of hij komt zo dichtbij dat ik bang ben en zelf op de rem moet drukken :X

Jammer dat er geen sensor is waardoor het harder remt in z'n B als het een auto voor je detecteerd. Dat had ik wel verwacht eigenlijk 8)7
Misschien een stomme vraag, maar weet je dat je rempedaal ook eerst regenereert voor je de hydraulische remmen benut? Probeer maar even uit op een rustig parkeerterrein of zo: Maak wat vaart in D0, rem lichtjes en kijk op je vermogensmeter. Dan zal je zien dat die in de regeneratie schiet. Trap je harder op de rem, voorbij maximale regeneratie, dan doen de hydraulische remmen mee. Dus maak het jezelf gemakkelijk: kies de modus die voor jou lekker werkt. D0 en gedoseerd remmen is in principe niet slechter voor je verbruik dan B en gedoseerd omgaan met je stroompedaal.

En wil je toch naar one pedal driving, oefen dan met het stroompedaal. Ga rustiger met het stroompedaal om, zeker in B. Een beetje lossen remt je ook al af. Oefenen, zodat je gevoel krijgt hoeveel lossen hoeveel remkracht geeft en je leert vanzelf in B te rijden. En zeker niet ineens van het pedaal af als je maar een tikje wil vertragen, dat rijdt voor jezelf niet fijn en voor de mensen achter je ook niet. Als je van constante snelheid naar voet van het stroompedaal gaat, gaan je remlichten namelijk aan in de B stand en je vertraagt ook best flink, ook al is het maar een seconde. Dat is net genoeg voor de mensen achter je om te denken dat je hard door gaat remmen.

Als je liever even het 'afremmen op de motor' van een benzine auto wilt aanhouden: Vergeleken met mijn benzineauto's, zit de eGolf ergens tussen D1 en D2 in, dus dan zou ik die standen aanraden.

edit: reactie op posts van p2 toegevoegd:
Bula schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:31:

Ze maken het er niet makkelijker op 8)7

Nou ja, ik zie straks wel wat er mogelijk is en wat niet
Waarschijnlijk geen Mijn VW app, maar zeker wel Carplay / Android Auto / Mirrorlink. Dat is namelijk die optie die je genomen hebt.

Niet echt vergelijkbaar.
Radio is 12volt accu = nul range afname. Kachel is hoogvolt accu = wel afname. En radio is heeeel misschien 200watt, kachel kan zomaar 2 tot 3 KW zijn.
Dus ja, het heeft zeker impact. De vraag is hoe erg het is. Rij je iedere dag 50km enkele reis, laad je op werk en rijd je dan weer terug, is er niet veel aan de hand. Of je de stroom in de ochtend uit de paal trekt of in de middag weer bij laadt, is geen mega verschil. Rij je 150-200km enkele reis, is alles meegenomen. Dan wil je zeker preheaten aan de laadpaal.

[Voor 12% gewijzigd door DeGroteMuis op 19-02-2020 21:37]

• ThaddeusX
Mijn 3e dag in de e-Golf

Het rijdt heerlijk!

Maar ik heb kuurtjes :( ik heb vanochtend voor het eerst geprobeerd op te laden.

Hij is aan het laden volgens de auto & app.

MAAAAAAR volgens de app is de auto niet op slot. Bagagedeur is open & lichten staan aan volgens de app.

Maar dat is niet zo. Auto is goed dicht & lichten staan uit.

Wat ik heb getroubleshoot:
1-) Via de sleutel op van slot weggehaald & opnieuw op slot gezet
2-) Alle deuren zelf handmatig geopend en goed dicht gedaan
3) Lampen staan op automatisch, dus dat is verder goed
4-) App gesloten, telefoon in en uit de vliegtuig modus gezet zodat mijn sim kaart opnieuw data verbinding binnen haalt. Vervolgens de app opnieuw geopend. Maar hij geeft hetzelfde aan.

Naast al dit gebeuren heb ik nog een probleem. In de auto, op het dashboard (cockpit). Staat iets met PWR (normaal/max) in het klein. Deze staat op maximaal. Ook als de auto uitstaat, stil staat, of gewoon aan het rijden is. Enige tips?

Ik ga natuurlijk z.s.m. met de dealer contact opnemen.

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:24

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Shmorky schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:03:

Dank je voor je terugkoppeling, heb je m prive of zakelijk? En heb je een Warmtepomp?

Ik rijd nu 3 weekjes rond in de 2020 versie (Private Lease) en kom van een Honda Insight Hybride af. Voor nu zou mijn review zijn:
Pluspunten
  • De performance van de auto is subliem, optrekken en versnellen is een feest
  • ACC werkt heerlijk, veel fijner dan een reguliere CC. Werkt erg ontspannend
  • Het is een Golf, dus hij voelt stevig aan, stuurt lekker en ziet er goed uit (zeker met de blauwe accenten)
  • Stoelen zijn voor VAG begrippen verbazingwekkend comfortabel
  • Lekker veel ruimte achterin, prima zitten voor extra meerijders
  • Prettige materialen (stoelbekleding, plastic)
Min
  • Na 1265 kilometer zit ik gemiddeld op 15,4 kWh/100 km volgens de Boardcomputer (volgens Spritmonitor 16,4). Dat betekent een effectief range van 208 kilometer. Ik rijd 105km/u (of Vmax indien niet op snelweg) op de ACC, stand B3 of B. Ik heb een warmtepomp, dus had wel meer range verwacht eigenlijk
  • De Discovery Pro valt me best tegen;Apple CarPlay werkt geregeld niet (moet dan de auto herstarten...), het is een vingerafdruk magneet en de bediening is omdat alles touch is niet altijd intuïtief
  • Wederom door niet aanvinken van juiste optie in de optie-diarree heb ik alleen bekabeld CarPlay....
  • De ingebouwde navigatie is echt slecht, kent verschillende straten niet hier in de buurt, navigeren op postcode kan alleen op cijfer en hij geeft alleen benzine stations weer (dus geen oplaadpunten :F ) Af en toe wil de navigatie ook niet starten wat weer een herstart van de auto vereist
  • Sommige zaken werken zonder WiFi (er zit dus een SIM in) maar File info moet je dus een Hotspot voor hebben in je auto en omdat ik tussen de tientallen opties net de verkeerde aangevinkt heb ontbreekt dus ook het SIMslot in het dashboardkastje
  • De Active Info Display is nagenoeg niet aan te passen; in de rechter teller staat een tekening van de auto die niets lijkt te doen en dit is niet aan te passen (denk ik?)
  • Hij onthoudt de D-stand niet, reset altijd naar 0 (dus iedere keer een extra handeling om m op mijn favo stand D3 te krijgen)
  • We-Connect is traag en onbetrouwbaar; geeft aan dat auto ontgrendeld is terwijl hij gewoon op slot staat, Voorverwarmen lukt vaak niet en de melding 'Updaten er is iets mis gegaan' is schering en inslag
  • De zit is erg hoog, zelfs met mijn 1.80m lengte zit ik vrij dicht tegen het dak aan
  • De verwarming werkt niet als de auto op een laadpaal aangesloten is (maar ik kan hem dan wel 'voorverwarmen' via de app...) |:(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Markie001
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 05-04 11:36
Dat de app aangeeft dat de auto niet op slot is enzo had ik gisteravond ook.
Dit lijkt in de app of service te zitten.
Vanmorgen was dit voor mij weer opgelost.

Auto was trouwens wel gewoon echt op slot en de lampen uit.

• ThaddeusX
Markie001 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:13:

Ik schrokte al een beetje. Maar ben blij te horen dat het aan de app ligt.

Hopelijk dat iemand nog raad heeft voor mijn 2e issue. Met dat PWR display wat altijd op max staat.

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:22:
[...]

Hopelijk dat iemand nog raad heeft voor mijn 2e issue. Met dat PWR display wat altijd op max staat.
Dat PWR is mij nog niet opgevallen, heb je toevallig een foto of iets? Ik heb er ook nog helemaal niet op gelet moet ik je eerlijk zeggen.

Vanmorgen mijn zuinigste ritje tot nu toe, 13.6kWh/100km op weg naar werk. Auto was voorverwarmd, airco op 21 graden, geen eco stand.

Gisteren een stuk van 120km gereden, heen windje mee en terug windje tegen. Terug met wind tegen best wel stevig door gereden, 130-140 km/h en uiteindelijk een verbruik van 19.6kWh/100km. Opgeladen op bestemming en met 198km range terug gereden, thuis had ik nog precies 100km over.
De effectieve afstand was 60km dus dat is best hard gegaan :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Tomba

Tomba

ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:03:
[...]
Naast al dit gebeuren heb ik nog een probleem. In de auto, op het dashboard (cockpit). Staat iets met PWR (normaal/max) in het klein. Deze staat op maximaal. Ook als de auto uitstaat, stil staat, of gewoon aan het rijden is. Enige tips?

[...]
Ik kan nergens PWR ontdekken, waar staat dit?

• ThaddeusX
sjorremans schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:25:
[...]

Dat PWR is mij nog niet opgevallen, heb je toevallig een foto of iets? Ik heb er ook nog helemaal niet op gelet moet ik je eerlijk zeggen.

Vanmorgen mijn zuinigste ritje tot nu toe, 13.6kWh/100km op weg naar werk. Auto was voorverwarmd, airco op 21 graden, geen eco stand.

Gisteren een stuk van 120km gereden, heen windje mee en terug windje tegen. Terug met wind tegen best wel stevig door gereden, 130-140 km/h en uiteindelijk een verbruik van 19.6kWh/100km. Opgeladen op bestemming en met 198km range terug gereden, thuis had ik nog precies 100km over.
De effectieve afstand was 60km dus dat is best hard gegaan :+
Hierbij een URL naar de foto:

https://imgshare.io/image/QmaMq

• Tomba

Tomba

Ah je hebt de niet digitale variant, ik heb de digitale display...
(Waar ik overigens e-Max juist nooit voor mekaar krijg...)

• ThaddeusX
Tomba schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:37:
[...]

Ah je hebt de niet digitale variant, ik heb de digitale display...
(Waar ik overigens e-Max juist nooit voor mekaar krijg...)
Ik ben cheap mode gegaan. Kale e-Golf genomen >:) alleen contractsduur & eigenrisico heb ik veranderd.

• ThaddeusX
Ik heb net gebeld naar de dealer. Voor de app moest ik een melding maken bij "app connect".

En voor dat PWR issue moest ik een afspraak maken doordeweeks & auto daar laten.

Daar heb ik zo geen zin in...want de auto rijd verder gewoon. Het is niet zo cruciaal.

Ik hoopte dat ik zelf iets kon resetten waardoor het weer werkt :(

• headinclouds
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 08:23
Ik wist ook niet precies wat het betekent en heb maar even gezocht: die PWR meter blijkt aan te geven hoeveel "power" de auto beschikbaar heeft. Die hoort dus eigenlijk altijd op Max te staan :)
Als je bijvoorbeeld in Eco-standen rijdt of de accu leeg raakt dan gaat die meter omhoog naar Normal of zelfs in het rode gebied als je accu bijna leeg is. Soort zelfbescherming om te voorkomen dat je helemaal stil komt te vallen.

• ThaddeusX
headinclouds schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:01:
[...]

Ik wist ook niet precies wat het betekent en heb maar even gezocht: die PWR meter blijkt aan te geven hoeveel "power" de auto beschikbaar heeft. Die hoort dus eigenlijk altijd op Max te staan :)
Als je bijvoorbeeld in Eco-standen rijdt of de accu leeg raakt dan gaat die meter omhoog naar Normal of zelfs in het rode gebied als je accu bijna leeg is. Soort zelfbescherming om te voorkomen dat je helemaal stil komt te vallen.
De dealer (techneut) wist ook niet 1,2,3 wat het was. Hij zei "iets met Power 8)7 ".

Hoort altijd op max te staan? 8)7

Ik rijd in normale modus. Ik ga het testen na mijn werk om het in eco mode te rijden. Kijken of het dan veranderd.

• ThaddeusX
Markie001 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:13:

Heb jij hiervoor iets moeten doen? Want als het opgelost is dan zou dit voor iedereen moeten zijn? Want het ligt aan de app/service erachter en niet aan mijn auto / account.

• Markie001
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Heb jij hiervoor iets moeten doen? Want als het opgelost is dan zou dit voor iedereen moeten zijn? Want het ligt aan de app/service erachter en niet aan mijn auto / account.
Nee hoor vanmorgen was de status van de auto weer correct in de app.
En nu werkt het weer zoals het hoort.

• mats
  • Nu online
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:07:
[...]

De dealer (techneut) wist ook niet 1,2,3 wat het was. Hij zei "iets met Power 8)7 ".

Ik rijd in normale modus. Ik ga het testen na mijn werk om het in eco mode te rijden. Kijken of het dan veranderd.
Volgens mij staat die altijd inderdaad op max om aan te geven dat alle power beschikbaar is. Trek maar is een keer hard op dan zie je dat het even inzakt en daarna weer terug omhoog gaat (tenminste op mijn digitale display).

• ThaddeusX
Markie001 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Nee hoor vanmorgen was de status van de auto weer correct in de app.
En nu werkt het weer zoals het hoort.
Heel flauw maar het probleem is opgelost....

Ik moest in de auto menu. Het scherm naar beneden swipen (3 seconden lang naar beneden gedrukt houden)...en hiermee word het geupdate...problem solved 8)7 ik dacht dat het automatisch ging als je de app sluit en opnieuw ging openen, want het laden duurt ff altijd.

Het is ook niet duidelijk zichtbaar dat het scherm geswiped kon worden >:)

• ThaddeusX
mats schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Volgens mij staat die altijd inderdaad op max om aan te geven dat alle power beschikbaar is. Trek maar is een keer hard op dan zie je dat het even inzakt en daarna weer terug omhoog gaat (tenminste op mijn digitale display).
Dat is een goeie! ga ik doen op het moment dat ik de snelweg oprijd (indien er geen file is :o )

• Tomba

Tomba

ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Heel flauw maar het probleem is opgelost....

Ik moest in de auto menu. Het scherm naar beneden swipen (3 seconden lang naar beneden gedrukt houden)...en hiermee word het geupdate...problem solved 8)7 ik dacht dat het automatisch ging als je de app sluit en opnieuw ging openen, want het laden duurt ff altijd.

Het is ook niet duidelijk zichtbaar dat het scherm geswiped kon worden >:)
Bij mij helaas geen oplossing (is sowieso zo'n beetje t eerste wat ik doe, een pull naar beneden want de status klopt tot op heden nog geen enkele keer ;) ) Sterker nog; de deuren zouden momenteel open staan volgens We-Connect :F

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:06
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Normaliter staat deze op max. Deze geeft het beschikbare vermogen (power) aan. Als je accu leeg raakt gaat hij wat omlaag zodat er minder vermogen beschikbaar is en hij dus minder verbruikt. Als je accu bijna helemaal leeg is gaat hij weer veder omlaag.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• RonaldPr
  • Registratie: augustus 2018
We-Connect deed het gisteren weer even, maar vandaag gaat het weer mis.

Ik heb de service gebeld en die zijn ermee bezig.

• DeGroteMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08-04 13:23
Tomba schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:11:
  • Wederom door niet aanvinken van juiste optie in de optie-diarree heb ik alleen bekabeld CarPlay....
  • Sommige zaken werken zonder WiFi (er zit dus een SIM in) maar File info moet je dus een Hotspot voor hebben in je auto en omdat ik tussen de tientallen opties net de verkeerde aangevinkt heb ontbreekt dus ook het SIMslot in het dashboardkastje
  • De Active Info Display is nagenoeg niet aan te passen; in de rechter teller staat een tekening van de auto die niets lijkt te doen en dit is niet aan te passen (denk ik?)
  • De zit is erg hoog, zelfs met mijn 1.80m lengte zit ik vrij dicht tegen het dak aan
  • Carplay is voor zover mij bekend altijd bekabeld op de eGolf. Daar hadden andere opties niets aan gedaan, behalve meer USB aansluitingen.
  • Inderdaad vreemd dat de sim niet ook gebruikt wordt voor verkeersberichten. Vast goedkoper ivm dataverbruik of zo. Maar kwam de Egolf met Discover Pro niet sinds 2018 standaard met de extra sim slot, of is dat intussen ook veranderd?

Het Business pakket waarmee dat extra slot te verkrijgen was staat voor 2020 niet meer in de prijslijst, dus ik vermoed dat je het sowieso niet meer had kunnen krijgen. Vreemd, want in Duitsland is het wel nog steeds een optie van 500 euro.

Voor de Discover Media is schijnbaar alleen een losse USB sim dongle te krijgen of buiten VW om een OBD dongle met sim, misschien is dat een optie als je de mogelijkheden van guide & inform wil gebruiken zonder tethering? De losse USB stick heeft alleen stroom nodig, hoeft dus niet per sé in de USB poort die je ook voor data gebruikt.
  • Het is wel beperkter dan nieuwere VWs, maar dat autootje kan je uit je display krijgen. Niet dat 't echt wat oplevert, maar het kan. Je kan het autootje van boven zien, van achteren of alleen de 'naaf' van een metertje in classic weergave. Even geleden, maar volgens mij was het met de knoppen rechts op het stuur in te stellen.
  • Ja, hij kan niet zo laag als een normale Golf, door de accu's onder de stoel. Niet zo erg als bij een Fiat 500, maar wel een hoge zit. Ik pas met m'n 1.93 ook nog net, maar inderdaad krapper dan een standaard dus.
Voor de vingerafdrukken op het scherm werken microvezeldoekjes echt super. Even doekje erover na het uitzetten en gefikst.
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:22:

Ik wil niet vervelend doen, maar lees eens door het instructieboekje. Dan hoef je je een stuk minder zorgen te maken of je eGolf wel goed werkt. Die meter is de power reserve meter, geeft aan hoeveel van het vermogen beschikbaar is voor je. Juist goed dat die op max staat, dat betekent dat je accu vol vermogen kan leveren aan de motor wanneer nodig. Wel jammer dat de dealer je dat niet meteen kon vertellen en je vroeg om de auto een dag achter te laten voor niets.

@Tomba Klopt dat jij die PWRmeter niet kent, bij de AID heet dat metertje anders. max-e of zo? De naam is niet echt blijven hangen, wel dat het afweek van de analoge versie. Hij zit rechtsonder in de linker meter met wat blokjes tussen P en 100.

• othmannl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 26-02 11:29
ThaddeusX schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:03:

PWR staat voor POWER, kracht van de auto, dus als hij op max staat betekent dat je 100% van de beschikbare 136pk gebruik kan maken, als je de auto op eco zet kan je maar max 75% van die kracht gebruiken, zodra de accu bijna leeg is heb je weinig kracht en dan zie je vanzelf dat de meter vanzelf verplaatst richting de min

• Tomba

Tomba

DeGroteMuis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:30:
[...]
  • Carplay is voor zover mij bekend altijd bekabeld op de eGolf. Daar hadden andere opties niets aan gedaan, behalve meer USB aansluitingen.
[...]
Ah dat scheelt ;) De dealer roept ook echt maar wat :P
[...]
  • Inderdaad vreemd dat de sim niet ook gebruikt wordt voor verkeersberichten. Vast goedkoper ivm dataverbruik of zo. Maar kwam de Egolf met Discover Pro niet sinds 2018 standaard met de extra sim slot, of is dat intussen ook veranderd?

Het Business pakket waarmee dat extra slot te verkrijgen was staat voor 2020 niet meer in de prijslijst, dus ik vermoed dat je het sowieso niet meer had kunnen krijgen. Vreemd, want in Duitsland is het wel nog steeds een optie van 500 euro.
[...]
Hij zit er bij mij in ieder geval niet in, wel een DVDspeler voor MP3's :+ (hoe verzin je t hahaha)
[...]
Voor de Discover Media is schijnbaar alleen een losse USB sim dongle te krijgen of buiten VW om een OBD dongle met sim, misschien is dat een optie als je de mogelijkheden van guide & inform wil gebruiken zonder tethering? De losse USB stick heeft alleen stroom nodig, hoeft dus niet per sé in de USB poort die je ook voor data gebruikt.
[...]
Ja klopt, een 4G Stickje in de kofferbak op de 12V aansluiting zou het dan moeten worden, maar de navigatie is al dusdanig zwak dat ik het maar gewoon bij Apple Maps houd :P
[...]
  • Het is wel beperkter dan nieuwere VWs, maar dat autootje kan je uit je display krijgen. Niet dat 't echt wat oplevert, maar het kan. Je kan het autootje van boven zien, van achteren of alleen de 'naaf' van een metertje in classic weergave. Even geleden, maar volgens mij was het met de knoppen rechts op het stuur in te stellen.
[...]
Mij is het niet gelukt, weet je toevallig wat het nut is? Het is voor zover ik heb kunen nzien een puur statisch plaatje, zonde van de screen estate ;)
[...]
  • Ja, hij kan niet zo laag als een normale Golf, door de accu's onder de stoel. Niet zo erg als bij een Fiat 500, maar wel een hoge zit. Ik pas met m'n 1.93 ook nog net, maar inderdaad krapper dan een standaard dus.
Voor de vingerafdrukken op het scherm werken microvezeldoekjes echt super. Even doekje erover na het uitzetten en gefikst.

[...]
Goede tip, al gebruik ik zelf een brillendoekje. Ging mij er meer om dat ze er wel een oleofobe laag op hadden moeten doen eigenlijk.
[...]
@Tomba Klopt dat jij die PWRmeter niet kent, bij de AID heet dat metertje anders. max-e of zo? De naam is niet echt blijven hangen, wel dat het afweek van de analoge versie. Hij zit rechtsonder in de linker meter met wat blokjes tussen P en 100.
Ja die had ik in derdaad gezien :P Ik ging er van uit dat het een soort Ludricrous mode was a la Tesla die ik nog niet unlocked had :D

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 25-03 22:56
Ik lees al een tijdje mee in het forum. Ik twijfel tussen een laadvoorziening en laden met de granny lader. Ik rijd meestal maar twee dagen in de week en zelden meer dan een uur achter elkaar, dus wat dat betreft, moet het ook gewoon via een tuinstopcontact kunnen. Maar ik lees ook over laadverliezen.

Zijn de laadverliezen bij een volledige laadbeurt zo klein mogelijk bij de stekkerlader, bij 11 kW of bij 22 kW? Dat zijn de opties in de buurt. Als het veel scheelt, kan ik beter betaald laden voor een hoger bedrag, namelijk.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03:51
DDDikkiedik schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:19:
Ik lees al een tijdje mee in het forum. Ik twijfel tussen een laadvoorziening en laden met de granny lader. Ik rijd meestal maar twee dagen in de week en zelden meer dan een uur achter elkaar, dus wat dat betreft, moet het ook gewoon via een tuinstopcontact kunnen. Maar ik lees ook over laadverliezen.

Zijn de laadverliezen bij een volledige laadbeurt zo klein mogelijk bij de stekkerlader, bij 11 kW of bij 22 kW? Dat zijn de opties in de buurt. Als het veel scheelt, kan ik beter betaald laden voor een hoger bedrag, namelijk.
Gewoon een “domme” laadpaal met vaste kabel kopen (eenmalig) ook met eventueel voorverwarmen aan de stekker is het wel zo handig.

Ander voordeel is efficiënter laden, veiliger, extra flexibel (hoeft niet altijd te pluggen, omdat het zo langzaam gaat)

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• DDDikkiedik
De vraag is hoeveel efficiënter. Zo'n losse laadpaal kost ook weer extra geld, en daarnaast woon ik in een huurhuis, waarbij je de investering dus onmiddellijk moet afschrijven. Daar is dan weer een ander draadje voor. Ik ben gewoon benieuwd naar de verschillen in laadverliezen.

Voorverwarmen is meestal niet nodig als ik maar 50 km rijd. Veel verder kom ik zelden, dan ga ik met de trein.

• MR. RHS
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13:23
Goed om te weten is dat de paal niet voorwaardelijk is om voor te verwarmen. Op de boordcomputer moet je hier toestemming voor geven en dan kun je dit op afstand activeren zonder dat de e-golf aan een paal staat.

• pikstert
  • Laatst online: 07-04 20:02

Het verschil in prijs tussen publiek €0,30? en thuis laden €0,22? is groter dan het laadverlies ~20%(overigens heb jij bij 11KW ook laadverlies) En met de KM’s die jij rijdt lijkt de installatie van een paal pas over heel veel jaar rendabel.

• Bula
IIk rijd meestal maar twee dagen in de week en zelden meer dan een uur achter elkaar, dus wat dat betreft, moet het ook gewoon via een tuinstopcontact kunnen. Maar ik lees ook over laadverliezen.
Zit met precies hetzelfde dilemma... Ik ga door de weeks eigenlijk nooit meer dan 40km per dag (woon-werk) rijden, en heb in "noodgevalllen" een paar openbare palen in de omgeving.

Een eigen oplaadpunt zal er best wel een keer komen, maar denk er ook aan om te beginnen met de granny loader.

Weet iemand misschien hoe lang de snoer van de granny is?

• RonaldPr
Ik heb net gemeten, het snoer is 6 meter schoon aan de haak.

• Pascaldehaan
  • Laatst online: 26-03 21:26
Sinds een kleine twee weken ook de gelukkige eigenaar van de Volkswagen e golf. Ook gegaan voor de private lease actie.

Ik heb echter een probleem met de actieradius. Tijdens de aflevering stond er 140 kilometer als actieradius. Verklaring was dat hij alleen bij de aflevering een helling op was gereden en dat dit de komende weken zou bijtrekken als ik wat kilometers ging maken.

Inmiddels ben ik ruim 1500 kilometer verder, verschillende oplaad acties gehad bij zowel mijn thuislader, openbaar en snellader langs de snelweg maar de radius blijft rond de 140 hangen. Niet hetgeen ik ervan verwacht had en wordt ook door de dealer aangegeven dat dit niet normaal is. Vroeg me af of er misschien hier meer mensen hier zijn met dit probleem?

Verder trouwens wel een hele fijne auto! 😀

• pikstert
Pascaldehaan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:00:
Sinds een kleine twee weken ook de gelukkige eigenaar van de Volkswagen e golf. Ook gegaan voor de private lease actie.

Ik heb echter een probleem met de actieradius. Tijdens de aflevering stond er 140 kilometer als actieradius. Verklaring was dat hij alleen bij de aflevering een helling op was gereden en dat dit de komende weken zou bijtrekken als ik wat kilometers ging maken.

Inmiddels ben ik ruim 1500 kilometer verder, verschillende oplaad acties gehad bij zowel mijn thuislader, openbaar en snellader langs de snelweg maar de radius blijft rond de 140 hangen. Niet hetgeen ik ervan verwacht had en wordt ook door de dealer aangegeven dat dit niet normaal is. Vroeg me af of er misschien hier meer mensen hier zijn met dit probleem?

Wat is je gemiddelde verbruik de afgelopen tijd? Op die manier kan je zelf een actieradius berekenen en kijken of de 140 KM klopt.

Inderdaad een fijne auto. Ik merk dat de ingeschatte actieradius al na een paar ritjes veranderd naar aanleiding van het verbruik. Dus zou wel even een bezoekje brengen aan de dealer. Misschien een idee om de GOM weer op 0 te zetten als dat kan?

[Voor 3% gewijzigd door pikstert op 21-02-2020 10:18]

• Markie001
Bula schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Zit met precies hetzelfde dilemma... Ik ga door de weeks eigenlijk nooit meer dan 40km per dag (woon-werk) rijden, en heb in "noodgevalllen" een paar openbare palen in de omgeving.

Een eigen oplaadpunt zal er best wel een keer komen, maar denk er ook aan om te beginnen met de granny loader.

Weet iemand misschien hoe lang de snoer van de granny is?
Ik gebruik de granny oplader ook, en bevalt voor nu eigenlijk prima.
Woon-werk is 30km enkele reis (zonder snelweg) en gooi de auto daarvoor 1 keer in de 4 dagen een nacht aan de granny.
Een paal zou hier ook alleen voordeel bieden voor onverwachte extra ritten.
Is dan een duur paaltje denk ik.

• Bula
[

Een paal zou hier ook alleen voordeel bieden voor onverwachte extra ritten.
Is dan een duur paaltje denk ik.
Precies!
Goed om te lezen dat jij dit zo doet.
Bij deze besloten dat ik dat ook zo ga doen _/-\o_

• RonaldPr
Pascaldehaan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:00:

Laad je hem dan tot 100% op?

• Pascaldehaan
pikstert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:17:
[...]

Wat is je gemiddelde verbruik de afgelopen tijd? Op die manier kan je zelf een actieradius berekenen en kijken of de 140 KM klopt.

Inderdaad een fijne auto. Ik merk dat de ingeschatte actieradius al na een paar ritjes veranderd naar aanleiding van het verbruik. Dus zou wel even een bezoekje brengen aan de dealer. Misschien een idee om de GOM weer op 0 te zetten als dat kan?
Goede inderdaad, gemiddeld verbruik zit rond de 17 dus dan moet ik eerder richting de 180 komen op een volle accu. Rekening houdend met 32kwh echt beschikbaar. Gisteren bij de dealer alles laten uitlezen maar niets vreemds gevonden. Contact geweest met de importeur en volgende week blijft de Golf een nachtje over in de garage, gaan ze kijken of de temperatuur effect heeft en andere testen doen. Dacht eens kijken of hier iemand een vergelijkbare situatie heeft.......beetje bang voor verhaal dat het met de temperatuur heeft te maken maar als ik hier lees de afgelopen dagen hebben anderen echt betere actieradius met vergelijkbaar verbruik.

[Voor 8% gewijzigd door Pascaldehaan op 21-02-2020 13:33]

• Pascaldehaan
RonaldPr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Laad je hem dan tot 100% op?
Jazeker, thuis hangt hij de hele nacht op de thuislader. Ook al een keer via de snellader tot 100% gegaan en een keer een nacht aan een openbare laadpaal gehangen.......allemaal zelfde resultaat. Lijkt erop dat er niet 32kwh in gaat aangezien ook de actieradius betrouwbaar is tijdens het rijden....

• mats
  • Nu online
Pascaldehaan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Jazeker, thuis hangt hij de hele nacht op de thuislader. Ook al een keer via de snellader tot 100% gegaan en een keer een nacht aan een openbare laadpaal gehangen.......allemaal zelfde resultaat. Lijkt erop dat er niet 32kwh in gaat aangezien ook de actieradius betrouwbaar is tijdens het rijden....
In de apps van je laadpas moet je wel kunnen zien hoeveel kw er is geladen. Aan de hand daarvan moet je wel ongeveer kunnen inschatten hoeveel bruikbare kw er in de accu zit (of keer bijna leeg rijden en opladen tot 100%).

Rij je veel snelweg dan is 135KM de real range volgens EV database met koud weer (maar zo koud is het niet op dit moment): https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf dat komt wel redelijk overeen met jou 140KM.

• Elmonogrande
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-04 20:42
Ik heb de stap in oktober vorig jaar genomen, dus zo'n 4 maanden geleden. Even wat zaken op een rijtje gezet.

Zelf uit Duitsland geïmporteerd. Witte E300 van januari 2019 met 7000 km op de teller.

Aanschafprijs € 26.500
Importkosten € 200 incl RDW

Uitvoering:
Active Info Display
Winter pakket
Licht en Zicht pakket
Automatic Cruise Control, Stop & Go
Front Assist
Parkeer Assistent
App Connect, VW Media Control, Guide and Inform , Security & Service Plus
Navigatie Discovery Pro

Nu zo'n 4000 kilometer gereden en erg tevreden met de kwaliteit van de auto en het rijgedrag. Gekocht voor woon werkverkeer en dat is zo'n 60 km per dag in totaal. Laden via gewoon stopcontact op de oprit.
De vrouw des huizes neemt de E Golf op mijn thuiswerkdag.

Ik heb 52 zonnepanelen op het dak liggen en produceer zo'n 15 MWh per jaar. Ondanks warmtepomp en all-electric huis blijft er zat over om de E-Golf te laden.

Omdat ik de de stroom ok terug had kunnen lever voor 11 cent aan Greenchoice beschouw ik die 11 cent als de kosten per kWh stroom. Mijn gemiddelde verbruik ligt afgelopen maanden op ongeveer 17.7 kWh per 100 kilometer. Op basis daarvan bereken ik mijn km prijs op 1,94 cent. (17,7 x 11 cent / 100km)

Tot slot. Ik ben erg tevreden, de auto voelt echt premium aan terwijl ik uit een Audi kom die kwalitatief prima was. Rijgedrag is erg voorspelbaar, wagen ligt goed en bij goed doseren en regeneratie op B hoef je de remmen amper te gebruiken. De 136 pk geven de auto voldoende pit en trekkracht.
Enig nadeel zou de radius kunnen zijn mocht je wel ver willen rijden. Maar dat wisten we en de actieradius past prima bij ons rijdpatroon.

Blij dat ik hem (denk ik ) relatief gunstig heb gekocht. Zo ben ik iets flexibeler mochten we naar een ander model willen in de toekomst. Ontwikkelingen gaan per slot van rekening snel.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• RonaldPr
Pascaldehaan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Je kunt de verbruikscijfers resetten dan zal het beter kloppen. Die van mij staat weer op 280 km. het lijkt wel of hij zijn ritgegevens niet onthoud.

De dealer vindt het wel prima, die reageert nergens op.

• Pascaldehaan
RonaldPr schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Je kunt de verbruikscijfers resetten dan zal het beter kloppen. Die van mij staat weer op 280 km. het lijkt wel of hij zijn ritgegevens niet onthoud.

De dealer vindt het wel prima, die reageert nergens op.
Alleen dan moet ik in werkelijkheid wel rond die 200km uitkomen en dat is het vreemde, die 140 klopt ook in werkelijkheid.

Tot op heden pakt de dealer het goed op, wacht maar ff af waar die mee gaan komen aankomende week. Thanks!

• Pascaldehaan
mats schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:40:
[...]

In de apps van je laadpas moet je wel kunnen zien hoeveel kw er is geladen. Aan de hand daarvan moet je wel ongeveer kunnen inschatten hoeveel bruikbare kw er in de accu zit (of keer bijna leeg rijden en opladen tot 100%).

Rij je veel snelweg dan is 135KM de real range volgens EV database met koud weer (maar zo koud is het niet op dit moment): https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf dat komt wel redelijk overeen met jou 140KM.
Goed idee inderdaad ga eens kijken of ik het zo kan berekenen hoeveel erin gaat. Lastig is wel dat je geen %kan zien in de golf van hoeveel erin zit. Alleen bij de snellader maar bij benadering kan ik er wel uit komen en met de meter die in mijn laadpaal thuis zit.

Die range met koud weer en veel snelweg had ik gezien idd alleen als ik de posts hier lees is daar nu geen sprake van. Dan moet het echt goed vriezen en helaas hebben we dat niet gehad deze winter maar dat zal een ander topic zijn 😂

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07-04 23:23
Maar even contact opgenomen met de dealer nav de levertijd-verhalen hier. Bij bestelling (december) werd gezegd dat hij in week 16 geleverd zou worden. Nu werd mij verteld dat ik rekening moest houden met eind mei, begin juni. Ik vind het niet erg, maar ik vind het wel apart dat ze dat niet een beetje beter kunnen inschatten tegenwoordig.

• trippelb
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13:24
Wat ik vooral bijzonder vind dat deze informatie niet actief gedeeld wordt maar dat je dat pas hoort als je er zelf achteraan gaat.

• ThaddeusX
Het valt mij op zodra ik zelf rem dat de meter groen word "charge".

Wat is het nut van de stand B en 1,2,3 dan?

• sjorremans
ThaddeusX schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:04:
Het valt mij op zodra ik zelf rem dat de meter groen word "charge".

Wat is het nut van de stand B en 1,2,3 dan?
Hebben ze dat niet uitgelegd bij de dealer? Zodra je zelf remt wek je inderdaad energie op:

B-stand of D1/D2 of D3 bepaald in welke mate de auto zelf regeneratief afremt zodra je het pedaal los laat, waardoor je afhankelijk van de stand bijna niet tot niet meer hoeft te remmen met het rempedaal.

Hierdoor is one pedal driving mogelijk.

[Voor 3% gewijzigd door sjorremans op 22-02-2020 20:28]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• charlie7
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08-04 13:06
Mijn e-Golf zou in week 13 geleverd worden. Vorige week bericht gekregen dat het naar voren was gehaald naar week 7. Gisteren bericht gekregen dat ik a.s. donderdag de auto kan ophalen.

Ben benieuwd naar de range, rijd weinig snelweg en voornamelijk stadsverkeer.

Ik heb er zin in!

i7 6700K / MSI Z170A SLI PUS / 16GB 2800MHz / MSI GTX 1070 Armor OC / Samsung 850 EVO 250GB

• ThaddeusX
sjorremans schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Hebben ze dat niet uitgelegd bij de dealer? Zodra je zelf remt wek je inderdaad energie op:

B-stand of D1/D2 of D3 bepaald in welke mate de auto zelf regeneratief afremt zodra je het pedaal los laat, waardoor je afhankelijk van de stand bijna niet tot niet meer hoeft te remmen met het rempedaal.

Hierdoor is one pedal driving mogelijk.
Hebben ze niet uitgelegd nee.

Dus door zelf te remmen wekt je net zo veel energie op als met B / B123 ?

Ik vind het apart, ik bedoel het nut van automaat is toch om juist zo min mogelijk met de schakel bezig te zijn?

[Voor 9% gewijzigd door ThaddeusX op 22-02-2020 21:31]

• pikstert
ThaddeusX schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Hebben ze niet uitgelegd nee.

Dus door zelf te remmen wekt je net zo veel energie op als met B / B123 ?

Ik vind het apart, ik bedoel het nut van automaat is toch om juist zo min mogelijk met de schakel bezig te zijn?
Je hoeft toch ook niet te schakelen? Een tikje naar achteren en hij staat op B, dan hoef je rest van de rit niks meer te doen. Als je dat teveel moeite vind, kan je nog altijd gewoon remmen met de rempedaal. Persoonlijk vind ik remmen met B makkelijker, alleen wat gas terugnemen en je hoeft niet op de rem met je voet.

Misschien even wennen, maar je gaat vanzelf het gemak merken!

• Pascaldehaan
Pascaldehaan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:49:
[...]

Goed idee inderdaad ga eens kijken of ik het zo kan berekenen hoeveel erin gaat. Lastig is wel dat je geen %kan zien in de golf van hoeveel erin zit. Alleen bij de snellader maar bij benadering kan ik er wel uit komen en met de meter die in mijn laadpaal thuis zit.

Die range met koud weer en veel snelweg had ik gezien idd alleen als ik de posts hier lees is daar nu geen sprake van. Dan moet het echt goed vriezen en helaas hebben we dat niet gehad deze winter maar dat zal een ander topic zijn 😂
Vandaag een meting gedaan, zat nog 50 km in dat hij aan de lader ging. Na het laden stond er 145 km op de teller en 17 kwh voor het laden verbruikt. Dat komt dan neer op (145-50) 95km voor 17kwh. Als ik dat omreken komt dit op een totaal beschikbaar laadvermogen van 26kwh ipv de aangegeven 32kwh. Of is het zo dat als het kouder is het maximaal aantal beschikbaar kwh die in een accu gaan zakt? Ik dacht altijd dat dat gelijk bleef alleen dat het vermogen ervan afnam dus dat je hetzelfde aantal kwh moet laden voor minder kilometers......of maak ik een denkfout? Ben natuurlijk geen accu expert maar een liefhebber van autorijden 😀

• RonaldPr
Pascaldehaan schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:44:
[...]

Vandaag een meting gedaan, zat nog 50 km in dat hij aan de lader ging. Na het laden stond er 145 km op de teller en 17 kwh voor het laden verbruikt. Dat komt dan neer op (145-50) 95km voor 17kwh. Als ik dat omreken komt dit op een totaal beschikbaar laadvermogen van 26kwh ipv de aangegeven 32kwh. Of is het zo dat als het kouder is het maximaal aantal beschikbaar kwh die in een accu gaan zakt? Ik dacht altijd dat dat gelijk bleef alleen dat het vermogen ervan afnam dus dat je hetzelfde aantal kwh moet laden voor minder kilometers......of maak ik een denkfout? Ben natuurlijk geen accu expert maar een liefhebber van autorijden 😀
Het lijkt wel of er een accu van het vorige model in zit. Je auto is toch wel van na modeljaar 2017?

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:00
Elmonogrande schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:45:
Laden via gewoon stopcontact op de oprit.

Omdat ik de de stroom ok terug had kunnen lever voor 11 cent aan Greenchoice beschouw ik die 11 cent als de kosten per kWh stroom. Mijn gemiddelde verbruik ligt afgelopen maanden op ongeveer 17.7 kWh per 100 kilometer. Op basis daarvan bereken ik mijn km prijs op 1,94 cent. (17,7 x 11 cent / 100km)
Bij het opladen via het stopcontact moet je zo'n 20% laadverlies rekenen.

Nintendo Switch | Stadia : Schumi1986 | PC : under contruction

• Markie001
Treed dit laadverlies niet zowel bij het stopcontact als aan een gewone laadpaal op?
Meende laatst een stuk te hebben gelezen waarin verteld werd dat het laadverlies voornamelijk in het aftoppen van het accupakket zit, de laatste 20%.
De in de auto ingebouwde AC naar DC omvormer zou hier moeite mee hebben.
Dit zou dan alleen met een DC snellader te voorkomen zijn toch?
Zoals die aan de snelweg?

• ThaddeusX
Ik kan met miin e-Golf die ik net een week heb niet opladen bij een publieke paal van Engie. Ik heb meerdere palen & pasjes al geprobeerd.

Volgens “ev-box” is er een storing. Hebben anderen dit ook?

Mijn pas word geweigerd volgens de supportdesk. Wel raar want ik heb paar dagen geleden wel kunnen laden. Wel in een autogarage maar wel van een andere provider

Edit: het is geen storing. Andere autos kunnen wel gewoon laden...ik moest savonds ff naar de snellaadstation hiervoor :( het ligt dus waarschijnlijk aan de auto / pas. Wtf?

[Voor 19% gewijzigd door ThaddeusX op 23-02-2020 20:20]

• Pascaldehaan
RonaldPr schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:44:
[...]

Het lijkt wel of er een accu van het vorige model in zit. Je auto is toch wel van na modeljaar 2017?
Ja in ieder geval wel volgens de specs op de order/contract. Morgen gaat ie een dag en nacht naar de dealer voor onderzoek. Ook daar deze bevinding eens voorleggen.......

• S_Chief
  • Niet online
Lijkt mij vrijwel onmogelijk dat je een kleinere accu hebt; die worden al even niet meer geproduceerd.

Volgende week (morgen dus) starten ze met de bouw van de mijne.. Komt steeds dichterbij. :P

[Voor 31% gewijzigd door S_Chief op 23-02-2020 20:47]

• bor7
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:30
Mijn Golf haal ik dinsdag op.

Dus toch maar laadpaal besteld

Nodig ? tja, gewoon aan het stopcontact gaat toch wel erg langzaam, en ik heb geen carport ofzo, dus ook allemaal wat kwetsbaar buiten.
Dus in ieder geval wilde ik een robuuster geheel.
Maar geen toeters en bellen, gewoon simpel en niet te duur.

In eerste instantie gekeken naar 1 fase 16 A paal op MP, maar dan ben je ook al gauw 300 euro kwijt voor een beetje nette paal.

Maar ik heb nog een krachtgroep over, dus 3 fase zou ook kunnen, bij een nieuwe maakt dat qua prijs niet veel uit.

Uiteindelijk uitgekomen op of een Heidelberg Wallbox , rond de 500 euro uit Duitsland, of de Webasto Pure.
Beide hebben een ingebouwde B-aardlek, dat scheelt ook weer , hoef ik in de meterkast niets aan te passen.

Ik ben voor de Webasto (van 11 KW ) gegaan, omdat ik toch liever een Nederlandse leverancier had.
Voor 550 euro thuisbezorgd.
Aansluiten moet nog, maar is slechts 2 meter van meterkast, dus geen graafwerk ofzo

Ps: als je het niet echt buiten hoeft te hangen kun je nieuw ook goedkoop hier terecht.

Verder een energiemonitor aangeschaft, met een 3 fase meter ( voor de laadpaal) en een 1 fase meter ( voor paar oudere zonnepanelen, stond toch al lang op de verlanglijst)
Is de Cemm Basic geworden.
Heb nog geen slimme meter, maar dat komt eraan.

Alles maar eens een beetje in de gaten gaan houden ;-)

• ThaddeusX
Ik kan mijn e-Golf dus niet opladen bij EV-BOX publieke palen. Heb inmiddels een melding gemaakt bij EV-BOX.

Ik heb dus een auto die ik niet kan opladen....mooi!

• ThaddeusX
WTF

Ik krijg een melding terug van Engie dat ze binnenkort een nieuwe paal gaan plaatsen, 1 straat verderop. En dat ik daarop moet wachten.

Wat voor antwoord is dat nou? Ik heb terug gereageerd met de vraag of het normaal is dat iedereen behalve ik kan opladen bij die paal. En hoelang het duurt voordat dat nieuwe paal er komt.

• Limitted
  • Laatst online: 08-04 14:48
Vandaag de dealer gebeld/gestalkt. Auto is binnen, maar er kan nog geen afleverafspraak worden gemaakt. De werkplaats heeft een doorlooptijd van minimaal 10 werkdagen ;(

• Whis!
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
ThaddeusX schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:52:
Ik kan mijn e-Golf dus niet opladen bij EV-BOX publieke palen. Heb inmiddels een melding gemaakt bij EV-BOX.

Ik heb dus een auto die ik niet kan opladen....mooi!
Is het probleem gerelateerd aan jouw e-golf of aan jouw laadpas? Want zoals je het nu formuleert is het een mix van beiden. In het tweede geval raad ik je het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers topic aan.

• ThaddeusX
Whis! schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Is het probleem gerelateerd aan jouw e-golf of aan jouw laadpas? Want zoals je het nu formuleert is het een mix van beiden. In het tweede geval raad ik je het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers topic aan.
Geen idee waar het aan ligt.

Volgens Shell ligt het niet aan het pasje, wantja ik kan elders wel laden (bij andere leveranciers).
Of het nou aan de auto ligt of Engie weet ik ook niet.

Maar ik heb even een copy paste actie gedaan naar de andere forum

Ik hoopte dat andere e-Golfs bezitters wat meer hierover wisten. Misschien dat het aan de auto ligt.

• S_Chief
  • Niet online
Limitted schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:44:
Vandaag de dealer gebeld/gestalkt. Auto is binnen, maar er kan nog geen afleverafspraak worden gemaakt. De werkplaats heeft een doorlooptijd van minimaal 10 werkdagen ;(
Vragen of je mee mag komen helpen met de PDI. :+

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:00
Markie001 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:06:
Treed dit laadverlies niet zowel bij het stopcontact als aan een gewone laadpaal op?
Meende laatst een stuk te hebben gelezen waarin verteld werd dat het laadverlies voornamelijk in het aftoppen van het accupakket zit, de laatste 20%.
De in de auto ingebouwde AC naar DC omvormer zou hier moeite mee hebben.
Dit zou dan alleen met een DC snellader te voorkomen zijn toch?
Zoals die aan de snelweg?
Hoe trager het laden hoe groter het laadverlies. Aan het stopcontact is het laadverlies het hoogst omdat dit de langzaamste manier van laden is. Bij een laadpaal heb je dit laadverlies nog steeds maar indien deze sneller laad is het laadverlies dus minder.

Nintendo Switch | Stadia : Schumi1986 | PC : under contruction

• Urano
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 03-04 22:38
Vandaag bericht van de dealer gehad....volgende week maandag mogen we hem ophalen.
*O*

• Tomba

Tomba

ThaddeusX schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:50:
[...]

Geen idee waar het aan ligt.

Volgens Shell ligt het niet aan het pasje, wantja ik kan elders wel laden (bij andere leveranciers).
Of het nou aan de auto ligt of Engie weet ik ook niet.

Maar ik heb even een copy paste actie gedaan naar de andere forum

Ik hoopte dat andere e-Golfs bezitters wat meer hierover wisten. Misschien dat het aan de auto ligt.
Ik had ook zo’n issue met de laadpaal op mijn werk en dat bleek aan de door VW meegeleverde kabel te liggen. Na aanschaf tweede kabel (stond sowieso op de planning) geen issues meer gehad. Misschien kun je een kabel van een mede EV-rijder lenen?

• ThaddeusX
Tomba schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Ik had ook zo’n issue met de laadpaal op mijn werk en dat bleek aan de door VW meegeleverde kabel te liggen. Na aanschaf tweede kabel (stond sowieso op de planning) geen issues meer gehad. Misschien kun je een kabel van een mede EV-rijder lenen?
Aan de kabel heb ik niet gedacht...
Ik ken echt niemand die nog een EV heeft...ik ga m'n best doen om met een ander kabel te testen.

• Tomba

Tomba

ThaddeusX schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Aan de kabel heb ik niet gedacht...
Ik ken echt niemand die nog een EV heeft...ik ga m'n best doen om met een ander kabel te testen.
Ik ook niet (in de buurt), maar zag een Kona aankoppelen dus gewoon stoute schoenen aangetrokken :p
(Overigens had paal-leverancier al aangegeven dat hij vermoedde dat het vergrendel gat in de kabel net buiten spec was, anders had ik t waarschijnlijk niet eens geprobeerd. Ik ging uit van ander issue)

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:40

MLLL

My first Sony PSP 1

Sjoemelkabeltjes van VW, je verwacht het niet , haha _/-\o_

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 29-03 20:43
Dit weekend zijn we een weekendje weg geweest, naar de Ardennen. Dat is wel een stukje rijden en we hadden weinig zin om onderweg 2 keer een half uur te moeten laden en op de terugweg nog eens, dus we zijn niet met de E-golf gegaan.

Zondag kwamen er kennissen aan met een tesla, en deze wilden ze opladen.. Door het nemen van een omweg was deze nagenoeg helemaal leeg..
Maar de universele tesla-lader weigerde dienst.

Dit komt doordat in dat gebied alleen 3 fase draden liggen, en geen NUL, bleek na lang allerlei andere dingen uitgeprobeerd te hebben.

Het bleek bij niemand van alle andere aanwezigen bekend te zijn, en blijkbaar ook niet uitgelegd door Tesla..

De lader geeft het laden gewoon niet vrij op het moment dat er geen NUL wordt gedetecteerd.
In Noorwegen(?) is hiervoor een aangepaste lader beschikbaar, omdat het elektriciteitsnetwerk daar ook zonder NUL is aangelegd.
In Belgie worden echter verschillende soorten stroomnetten gebruikt (wijzen van aansluiting) en daardoor mag zo'n lader in Belgie niet worden verkocht of geleverd, in verband met certificering.

Dit is in Belgie bij eigenaren van elektrische auto's wel wat meer bekend, en kost ze soms heel veel geld om een oplaadpunt te kunnen realiseren bij huis.

Werkt dit ook zo met een E-golf, en de VW-lader als je naar Belgie gaat, dat het dan dus een soort van roulette wordt als je met de granny charger wilt laden?

Ook de polariteit van de stopcontacten speelt nog een rol, je kunt door de aard-pin in Belgie, niet simpelweg de stekker omdraaien als de nul en de fase anders aangesloten zijn in het stopcontact, dan dat de lader verwacht.

Ik ben erg benieuwd vandaar dat ik het hier even post, maar ook om andere mensen die mogelijk ook het rare idee krijgen om in Belgie met een granny charger op te willen laden, hiervoor te waarschuwen :)

[Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 24-02-2020 17:04. Reden: type fouten]

• DDDikkiedik
schumi1986 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Hoe trager het laden hoe groter het laadverlies. Aan het stopcontact is het laadverlies het hoogst omdat dit de langzaamste manier van laden is. Bij een laadpaal heb je dit laadverlies nog steeds maar indien deze sneller laad is het laadverlies dus minder.
Maar hoeveel scheelt dat dan?

• ThaddeusX
Zijn er mensen die problemen hebben met de range?

Ik moest 60km afleggen volgens Google maps de auto met 220km accu stond op 102 toen we op de locatie waren.

Auto heeft dus circa 120km verbruikt. Hoe dan?

Airco stond de hele rit uit & we reden max 100km

Ik kan dus met een volle accu amper 120km behalen :(

• S_Chief
  • Niet online
Vergeet niet dat de harde wind ook erg veel met de range doet.

• ThaddeusX
De auto laad nu ook niet meer verder dan 190km terwijl dat voorheen 240 was :S

• ThaddeusX
S_Chief schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:13:
Vergeet niet dat de harde wind ook erg veel met de range doet.
Eet dat nou echt 2 keer zoveel range?

• S_Chief
  • Niet online
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:22:
De auto laad nu ook niet meer verder dan 190km terwijl dat voorheen 240 was :S
Is dat niet gebaseerd op je laatste ritten (waarbij het verbruik hoger ligt waardoor je meer energie gebruikt per km)?
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:22:
[...]
Eet dat nou echt 2 keer zoveel range?
Zou mij niets verbazen.

Heb je een wp?

WLTP is volgens mij ook iets van 205 km ofzo.

[Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 25-02-2020 06:25]

• ThaddeusX
S_Chief schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 06:24:
[...]

Is dat niet gebaseerd op je laatste ritten (waarbij het verbruik hoger ligt waardoor je meer energie gebruikt per km)?

[...]

Zou mij niets verbazen.

Heb je een wp?

WLTP is volgens mij ook iets van 205 km ofzo.
Wat is wp?

Ik kijk gewoon op de app waar ik de km/range kan zien. Als ik de auto op afstand probeer op te warmen voor 2 minuten gaat er al 2km range af. Hij staat nu op 188km range terwijl het heel de nacht heeft geladen :S en voorheen was dat 240km wat max kon weergeven.

Edit: de accuradius is wel vol qua meter maar teller blijft op 188km. Dus volle accu = 188km.

Zou het echt de weer omstandigheden van gisteren bijv onthouden en dat omrekenen en als nu weergeven?

[Voor 13% gewijzigd door ThaddeusX op 25-02-2020 07:16]

• ThaddeusX
Ik ben echt hopeloos geworden. Ik ga een thread starten waarom je GEEN elektrische auto moet leasen/aanschaffen.

Ik wist dat in de praktijk minder zou worden. Maar dat ik met een volle accu in de winter/kou maar enkeltje 60km kan rijden? Dat slaat nergens op.

Het blijft mijn schuld dus ik kan niemand anders kwalijk nemen. Maar de support buiten Tweakers is echt bagger. Nul, nada, noppes.

• S_Chief
  • Niet online
Wp is warmtepomp.

Net bericht gehad dat ze vandaag beginnen met bouwen.. Eind van de week op transport? O-)

• sjorremans
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:18:
Ik ben echt hopeloos geworden. Ik ga een thread starten waarom je GEEN elektrische auto moet leasen/aanschaffen.

Ik wist dat in de praktijk minder zou worden. Maar dat ik met een volle accu in de winter/kou maar enkeltje 60km kan rijden? Dat slaat nergens op.

Het blijft mijn schuld dus ik kan niemand anders kwalijk nemen. Maar de support buiten Tweakers is echt bagger. Nul, nada, noppes.
Je kan ook overdrijven hoor 8)7 De e-Golf is geen groot afstandswonder maar dat weet je als het goed is van te voren.

Toen ik de auto mee krijg bij de dealer stond er ook 240 km aan range op de teller, puur omdat de auto nog helemaal niet gereden had.

Bij mij schommelt het nu ook, wanneer ik veel snelweg kilometers heb gereden geeft de auto met een volle accu ongeveer 180 km aan (komt vooral door de stevige wind die er al weken staat).
Wanneer ik meer binnendoor heb gereden (en het verbruik dus lager ligt) geeft de auto ongeveer 210 km aan. Ik denk dat de range bepaald wordt aan de hand van je laatste rit of X aantal ritten.

Ik merk echt dat het er van af hangt of je wind tegen of wind mee hebt, met wind tegen schiet het verbruik echt kneiterhard omhoog. Sinds ik de auto heb op gehaald waait het alleen maar hard, de laatste 4 weken dus :')

Dat voorverwarmen kilometers kost is ook logisch aangezien er aardig wat stroom voor nodig is. Wat ik merk is dat wanneer de auto voorverwarmd is, er uiteindelijk minder kilometers af gaan dan wanneer ik ga rijden en de auto dan pas moet gaan verwarmen.

Mijn GOM is redelijk accuraat merk ik. Sinds laden heb ik 112 km gereden en er is nog 85 km over. Dit is inclusief een rit Den Haag - Zeeland van afgelopen weekend.. met dus ook veel wind en wind tegen.

[Voor 4% gewijzigd door sjorremans op 25-02-2020 08:12]

• DancePlaza
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:48
Je kijkt idd naar de GOM (Guess-O-Meter). De GOM voorspelt je bereik op basis van de huidige rij instellingen van de auto en hoe u recent met de auto hebt gereden.

Maar ik kijk nu al uit naar de zomer, hopelijk wordt mijn GOM ook beter. Laatst ook ritje gehad 80 retour, op de terugweg even kort aan de snellader gehanden 15 min en ik had net genoeg om thuis te komen en daar weer verder te laden.

Het is ff plannen, maar je went er wel aan.

Van het kastje naar de muur lopen...

• Tomba

Tomba

ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:18:

Bereik van een e-Golf (en elke andere EV) is grosso modo afhankelijk van 4 dingen;
- luchtweerstand: die is bij de Golf relatief hoog
- temperatuur; hoe kouder hoe slechter je accu presteert
- de snelheid; hoe harder je rijdt hoe lager je bereik
- de accu capaciteit; die is bij de Golf ‘slechts’ 32 kWh

Ik haal met onze e-Golf zo’n 180-200 kilometer afhankelijk van de wind op de snelweg en 200-230 kilometer op B-wegen. Gemiddeld verbruik over 1500 kilometer is 15.1 kWh/100 kilometer dus dan haal ik gemiddeld 212 kilometer en de GoM geeft ook 212 aan dus ik denk dat hoe langer je rijdt hoe realistischer die wordt...
Wel een warmtepomp erin overigens, als je die niet hebt dan kan t nog 30 kilometer schelen in de winter schijnbaar....

Beste advies dat ik je kan geven; laadt op elke bestemming (thuis dus ook) zodat je altijd vol vertrekt.

Aanvulling, als ik op EV database kijk zijn dit de realistische waardes;
City - Cold Weather 190 km
Highway - Cold Weather 135 km
Combined - Cold Weather 160 km
City - Mild Weather 285 km
Highway - Mild Weather 175 km
Combined - Mild Weather 220 km

[Voor 15% gewijzigd door Tomba op 25-02-2020 08:25]

• ThaddeusX
sjorremans schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:08:
[...]

Je kan ook overdrijven hoor 8)7 De e-Golf is geen groot afstandswonder maar dat weet je als het goed is van te voren.

Toen ik de auto mee krijg bij de dealer stond er ook 240 km aan range op de teller, puur omdat de auto nog helemaal niet gereden had.

Bij mij schommelt het nu ook, wanneer ik veel snelweg kilometers heb gereden geeft de auto met een volle accu ongeveer 180 km aan (komt vooral door de stevige wind die er al weken staat).
Wanneer ik meer binnendoor heb gereden (en het verbruik dus lager ligt) geeft de auto ongeveer 210 km aan. Ik denk dat de range bepaald wordt aan de hand van je laatste rit of X aantal ritten.

Ik merk echt dat het er van af hangt of je wind tegen of wind mee hebt, met wind tegen schiet het verbruik echt kneiterhard omhoog. Sinds ik de auto heb op gehaald waait het alleen maar hard, de laatste 4 weken dus :')

Dat voorverwarmen kilometers kost is ook logisch aangezien er aardig wat stroom voor nodig is. Wat ik merk is dat wanneer de auto voorverwarmd is, er uiteindelijk minder kilometers af gaan dan wanneer ik ga rijden en de auto dan pas moet gaan verwarmen.

Mijn GOM is redelijk accuraat merk ik. Sinds laden heb ik 112 km gereden en er is nog 85 km over. Dit is inclusief een rit Den Haag - Zeeland van afgelopen weekend.. met dus ook veel wind en wind tegen.
Overdrijven?

Ik kan max 60km enkel rijden en dat zonder airco. Ik heb het enorm koud in de auto terwijl ik een jas aanheb.
Ik ga niet harder dan 100km om zuinig te kunnen rijden.

Dus het is hartstikke normaal om in de winter max 60km te kunnen rijden op een volle accu? Zonder airco nog wel eens.

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:47
ThaddeusX schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:27:
[...]

Overdrijven?

Ik kan max 60km enkel rijden en dat zonder airco. Ik heb het enorm koud in de auto terwijl ik een jas aanheb.
Ik ga niet harder dan 100km om zuinig te kunnen rijden.

Dus het is hartstikke normaal om in de winter max 60km te kunnen rijden op een volle accu? Zonder airco nog wel eens.
Hoe hoog heb je de kachel staan? En heb je je stoelverwarming aan staan?

• ThaddeusX
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:29:
[...]

Hoe hoog heb je de kachel staan? En heb je je stoelverwarming aan staan?
Alles staat uit. Er brand dus gewoon een oranje lamp op het knopje "off".

Mijn fout. Ik zeg airco maar het valt onder de term kachel / stoelverwarming.

[Voor 23% gewijzigd door ThaddeusX op 25-02-2020 08:41]

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True