Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:45
14k voor een golf uit 2018 met 130,000 er op vind ik wel fors. zou daar echt maximaal 12000 voor geven en dan zou ik verwachten dat ie al CarPlay etc. heeft.

fwiw ik heb zelf 15k een maand geleden betaald voor mijn 2019 e-golf met 54,000km op de teller en volgens mij ben ik nog steeds iets te snel tevreden geweest met de prijs.
Toen ik m even snel via de ODB uitlas heb ik nog circa 29,3kWh bruikbaar (van de 31,5kWh normaal = ~93% van de capaciteit resterend)

Verwacht dat het bij jou nog wel snel 1 a 2 kWh minder zou zijn, afhankelijk van hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
smiba schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:43:
14k voor een golf uit 2018 met 130,000 er op vind ik wel fors. zou daar echt maximaal 12000 voor geven en dan zou ik verwachten dat ie al CarPlay etc. heeft.

fwiw ik heb zelf 15k een maand geleden betaald voor mijn 2019 e-golf met 54,000km op de teller en volgens mij ben ik nog steeds iets te snel tevreden geweest met de prijs.
Toen ik m even snel via de ODB uitlas heb ik nog circa 29,3kWh bruikbaar (van de 31,5kWh normaal = ~93% van de capaciteit resterend)

Verwacht dat het bij jou nog wel snel 1 a 2 kWh minder zou zijn, afhankelijk van hoe de vorige eigenaar er mee gereden heeft.
Was netto niet 32 kWh nieuw? Hoe kom jij op 31,5 dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
maharens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:48:
[...]

Was netto niet 32 kWh nieuw? Hoe kom jij op 31,5 dan?
Zover als ik weet is de daadwerkelijke beschikbare/bruikbare capaciteit uit de fabriek 31,5. Sommige sites geven 32kWh aan, maar heb er destijds wat dieper ingedoken en kwam toen op 31,5 uit.

Maar kan ook gewoon zijn dat ik gewoon voorgelogen ben op het internet hoor dus neem het niet direct van me aan :P

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 22-03-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 12:24
Een jaartje ouder, maar wel met de grotere accu en maar 85.000 km is de mijne......

Mijn ervaring is dat de accu's lang meegaan en er ook weinig verlies is. Ik haal nog gemiddeld 230 - 250 km actieradius met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barneveld1991
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 13:55
smiba schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:43:

Thanks voor je reactie.
Ik zag deze E-golf bij de merkdealer:
https://www.pouw.nl/volks...arkeersensoren-35895628#/

Maar er staat bij: laden 7,2 kw. Dat klopt toch niet?

En ik twijfel omdat dit dan weer een 2017 model is…. Wel mooie km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Barneveld1991 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:20:
Klopt wel (kinda), op AC laad ie maximaal met 7.2kW (2x16A). DC snelladen kan met maximaal 40kW (in 30 minuten heb je grofweg 130km er bij), dit zijn vaak wel duurdere stations en meer iets voor als je een lange rit maakt of snel nog even wat er bij moet laden. Is ook slechter voor de batterij dan traag(er) laden op 7.2kW

7.2kW AC laden doet iedere publieke laadpaal ongeveer wel, geeft je ongeveer 40km per uur aan range er bij. Auto is vol van 20% naar 100% in circa 4 uur.
ChauffeurVB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:13:
Een jaartje ouder, maar wel met de grotere accu en maar 85.000 km is de mijne......

Mijn ervaring is dat de accu's lang meegaan en er ook weinig verlies is. Ik haal nog gemiddeld 230 - 250 km actieradius met deze temperaturen.
Zit er een verschil tussen de e-golf modellen qua batterij dan? Dacht dat alle 2017 t/m 2021 modellen het zelfde waren?

[ Voor 45% gewijzigd door smiba op 22-03-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
In 2017 zijn ze naar een van ik meen 27 KWH naar 32 KWH gegaan.
Er zijn eGolfjes van dat bouwjaar dus met de kleinere accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
ChauffeurVB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:39:
In 2017 zijn ze naar een van ik meen 27 KWH naar 32 KWH gegaan.
Er zijn eGolfjes van dat bouwjaar dus met de kleinere accu's.
Ah op die fiets, snap m!

EDIT:

Weet iemand trouwens hoe het nou zit met car-net in Nederland? Is nou niet bepaald duidelijk welke provider VW nou gebruik van maakt en of ik me zorgen moet maken of eind van het jaar het allemaal niet meer werkt.
Weet dat het wat onzeker is doordat 2G en 3G steeds meer afgebouwd word maar ik heb geen flauw idee welke provider ze nou daadwerkelijk gebruiken. Mocht het Vodafone zijn maak ik me wel zorgen

[ Voor 45% gewijzigd door smiba op 22-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-08 17:10
Leon- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:57:
Sinds een paar weken krijg ik de melding: "Werking noodoproep beperkt. Werkplaats!". Als ik hier een beetje op Google is het niet helemaal duidelijk waar het vandaan komt. Lees ook verhalen van mensen die dit probleem hebben icm met car-net. Heeft iemand hier ervaring met die fout? Is er een mogelijkheid om deze foutmelding uit te schakelen? Heb de auto al eens verwijderd uit de app en helemaal opnieuw ingesteld, ook heb ik een factory reset gedaan op het systeem in de auto...

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb de error verwijderd met Obdeleven, de fout is nu weg. Benieuwd of hij weer terugkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
smiba schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:37:
[...]
Heb alleen wel dat volgens mij bluetooth defect is :?, als ik op "Phone" klik krijg ik "Phone is not available" en als ik in het setup menutje doorga krijg ik op het bluetooth scherm "Unable to switch on Bluetooth"
Nou is opgelost hoor, ze hebben wat dingen met de software gedaan (geüpdate oa.) en compleet gereset en nu werkt mijn navigatie en bluetooth weer

Alleen nu lijkt mijn regensensor weer niet meer te werken, ruitenwisser blijft om de 5 seconde gaan en als het harder regent (zoals vandaag) verandert er niets. :?
Iemand enig idee?

Andere vraag trouwens:
Kunnen jullie jullie raam in de bestuurdersportier wel met 1 click helemaal naar beneden laten gaan? Heb bijna het idee dat het knopje stuk is, hij wil alleen gaan zolang ik m vast houd (eerste stand). Doordrukken doet niets, maar op de andere ramen werkt het wel.

Hebben jullie daarnaast dat als je achteruit gaat de spiegels wat naar beneden gaan? Zag daar een optie voor in de settings maar lijkt echt niets te doen, spiegels blijven gewoon lekker nutteloos in de zelfde positie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 08:46
smiba schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:42:
[...]
Hebben jullie daarnaast dat als je achteruit gaat de spiegels wat naar beneden gaan? Zag daar een optie voor in de settings maar lijkt echt niets te doen, spiegels blijven gewoon lekker nutteloos in de zelfde positie
Rechter spiegel met het knopje selecteren en dan gaat alleen de rechterspiegel naar beneden, althans zo werkt het hier, beide kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Boertje schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Rechter spiegel met het knopje selecteren en dan gaat alleen de rechterspiegel naar beneden, althans zo werkt het hier, beide kan volgens mij niet.
Ongeacht van wat ik doe blijven bij het achteruitgaan de spiegels op hun positie, geen idee waar dat mis gaat dan, kan de spiegels individueel wel gewoon aanpassen. Zou wel heel fijn zijn als dat wel werkt want inparkeren is soms nog wat lastig omdat ik de grootte van de auto nog niet helemaal gewend ben waardoor ik te ver of te dichtbij de stoep sta soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-08 08:19
Zoals vermeldt, het spiegelknopje op R laten staan, dan gaat de spiegel omlaag bij het selecteren van de achteruit. Zo niet is er iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-08 08:17
Barneveld1991 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Thanks voor je reactie.
Ik zag deze E-golf bij de merkdealer:
https://www.pouw.nl/volks...arkeersensoren-35895628#/

En ik twijfel omdat dit dan weer een 2017 model is…. Wel mooie km stand.
Bij deze klopt de 7,2 kW wel en niet: 7,2 kW aan de wisselstroom laadpaal, maar tot 40kW aan de gelijkstroom snellader, via de CCS aansluiting. Maar check vooral bij import wel altijd even of er een CCS aansluiting achter het tankklepje zit. In andere landen was CCS een optie. De meesten zullen die wel genomen hebben, maar je kan in theorie dus een eGolf vinden die alleen op wisselstroom kan laden.
smiba schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Nou is opgelost hoor, ze hebben wat dingen met de software gedaan (geüpdate oa.) en compleet gereset en nu werkt mijn navigatie en bluetooth weer

Alleen nu lijkt mijn regensensor weer niet meer te werken, ruitenwisser blijft om de 5 seconde gaan en als het harder regent (zoals vandaag) verandert er niets. :?
Iemand enig idee?

Andere vraag trouwens:
Kunnen jullie jullie raam in de bestuurdersportier wel met 1 click helemaal naar beneden laten gaan? Heb bijna het idee dat het knopje stuk is, hij wil alleen gaan zolang ik m vast houd (eerste stand). Doordrukken doet niets, maar op de andere ramen werkt het wel.

De regensensor: Dat klinkt bijna alsof de software denkt dat er geen regensensor is? Iedere 5 seconden klinkt als een standaard interval stand, die je bij VW's zonder regensensor had in dezelfde positie. Verandert er wel iets als je die gevoeliger zet? Anders gewoon mee terug gaan, niet de bedoeling dat er 1 ding gerepareerd wordt en iets anders niet meer werkt.

Bestuurdersraam hoort idd gewoon met 1 click te kunnen, zoals alle ramen. Naar beneden en zo lang het raam niet extreem stroef loopt (en daardoor denkt dat er iets klem zit) ook naar boven.

Spiegel: De schakelaar voor de verstelling moet echt voor je de achteruit inschakelt op rechts staan, dan hoort de spiegel te zakken. Maar volgens mij is dit wel gekoppeld aan het spiegelpakket, waarbij je de spiegels ook automatisch kan inklappen. Dat geldt volgens de toenmalige prijslijst in ieder geval voor de 2020 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
DeGroteMuis schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:06:

De regensensor: Dat klinkt bijna alsof de software denkt dat er geen regensensor is? Iedere 5 seconden klinkt als een standaard interval stand, die je bij VW's zonder regensensor had in dezelfde positie. Verandert er wel iets als je die gevoeliger zet?
Gevonden!
Hoe bedenk je dit, je kan het gewoon uitzetten in de settings, vast met me dikke vingers aangezeten tijdens het configureren. Dan word "automatisch" gewoon een x aantal seconde interval op basis van hoe je de gevoeligheid configureert.
Vandaag lekker weer, maar ik verwacht dat als het weer regent het nu wel gewoon werkt :)
DeGroteMuis schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:06:
Spiegel: De schakelaar voor de verstelling moet echt voor je de achteruit inschakelt op rechts staan, dan hoort de spiegel te zakken. Maar volgens mij is dit wel gekoppeld aan het spiegelpakket, waarbij je de spiegels ook automatisch kan inklappen. Dat geldt volgens de toenmalige prijslijst in ieder geval voor de 2020 versie.
Deze ook vandaag kunnen oplossen! De positie van de spiegel was gewoon al iets te laag (blijkbaar), heb de spiegel echt 1 zielig tikje omhoog gezet en nu gaat ie wel gewoon naar beneden. Initieel niet heel veel, maar terwijl ik nog in de achteruit sta wat verder naar beneden gezet en nu past 'ie m netjes steeds naar die stand aan zodra ik m in zijn achteruit zet

Heb verder geen spiegelpakket voor het inklappen, maar het werkt nu wel. 2019 e-golf dus heb misschien geluk _/-\o_

Probleem zat m in beiden gevallen gewoon op de bestuurdersstoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-08 13:41
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw binnen dit topic. Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een E-golf als 2e auto. Vooral voor woon-werk verkeer, wat dagelijks 50 km is. Verder ben ik erg een leek op dit gebied en heb ik me wel enigszins ingelezen, maar toch zie ik weinig (tot geen) verschil tussen de verschillende E-golf'jes op de verschillende verkoopsites.

Wat zijn nou zaken waar ik op moet letten?

Deze advertentie zag ik op Marktplaats. Is dit een correcte vraagprijs? https://www.marktplaats.n...k1NzcuMC4wLjE4OTA2MDczOTg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27
Zo te zien zit er geen warmtepomp op de e-golf die je gestuurd hebt. Ik zou dat wel graag willen. Dat is in de winter echt minder bereik als je dan toch een warme cabine wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Zo te zien zit er ook geen stoelverwarming op, wat ook bereik kan schelen in plaats van centrale verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
vrielink schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:11:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw binnen dit topic. Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een E-golf als 2e auto. Vooral voor woon-werk verkeer, wat dagelijks 50 km is. Verder ben ik erg een leek op dit gebied en heb ik me wel enigszins ingelezen, maar toch zie ik weinig (tot geen) verschil tussen de verschillende E-golf'jes op de verschillende verkoopsites.

Wat zijn nou zaken waar ik op moet letten?
Vind het een goede deal, mist wel veel van de "extras" (stoelverwarming, warmtepomp etc.) maar voor die prijs zou ik dat voor lief nemen.

Moet zeggen dat met het huidige weer de laatste weken het prima te doen is zonder verwarming aan mits je je buitenjas aanhoud, dus als je wat comfort kan inleveren loop je niet heel veel mis zonder warmtepomp. Maar zelfs zonder is het wel te doen, stel je een beetje voor dat je 2.5kWh per uur extra gebruikt met de verwarming aan met het huidig weer. 4kWh als het richting de nul is.
(Korte ritjes zijn wel minder efficient, omdat de verwarming natuurlijk maximaal moet branden om de cabine op temperatuur te krijgen. Hierna hoeft het alleen de temperatuur te behouden)

Stoelverwarming (of zelfs stuurverwarming :P ) zou erg fijn zijn maar toen ik keek was dit nou niet bepaald in overvloed aanwezig op de 2e hands modellen.

De auto in je link heeft wel al Carplay/Android Auto wat erg fijn is, deze upgrade kost anders circa 250 euro om later te activeren.

Voor 125,000 vind ik het persoonlijk een hele redelijke prijs (helemaal gezien je waarschijnlijk zoals altijd met autos er nog wel een paar honderd vanaf kan), zou misschien door de km stand wel even een ODB reader mee nemen om de batterij capacity uit te lezen. Dit is niet helemaal accuraat maar geeft je wel een beetje een idee van wat er nog van over is. (uitleg hoe dit te berekenen met de waardes kan je online vinden, maar zoniet geef me ff een seintje en dan zoek ik het even er bij)

[ Voor 4% gewijzigd door smiba op 03-04-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
haaibaa2 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:48:
Zo te zien zit er geen warmtepomp op de e-golf die je gestuurd hebt. Ik zou dat wel graag willen. Dat is in de winter echt minder bereik als je dan toch een warme cabine wilt hebben.
De auto wordt alleen gebruikt voor woon/werk verkeer. 50 kilometer bij elkaar opgeteld. Op het werk kan ik de auto (voorlopig nog) kosteloos opladen. Is het in zo'n geval ook erg dat je wat kilometers minder kunt maken? Voor afstanden van 100km+ per dag ga ik de auto waarschijnlijk niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrielink
smiba schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:01:
[...]

Vind het een goede deal, mist wel veel van de "extras" (stoelverwarming, warmtepomp etc.) maar voor die prijs zou ik dat voor lief nemen.

Moet zeggen dat met het huidige weer de laatste weken het prima te doen is zonder verwarming aan mits je je buitenjas aanhoud, dus als je wat comfort kan inleveren loop je niet heel veel mis zonder warmtepomp. Maar zelfs zonder is het wel te doen, stel je een beetje voor dat je 2.5kWh per uur extra gebruikt met de verwarming aan met het huidig weer. 4kWh als het richting de nul is.
(Korte ritjes zijn wel minder efficient, omdat de verwarming natuurlijk maximaal moet branden om de cabine op temperatuur te krijgen. Hierna hoeft het alleen de temperatuur te behouden)

Stoelverwarming (of zelfs stuurverwarming :P ) zou erg fijn zijn maar toen ik keek was dit nou niet bepaald in overvloed aanwezig op de 2e hands modellen.

De auto in je link heeft wel al Carplay/Android Auto wat erg fijn is, deze upgrade kost anders circa 250 euro om later te activeren.

Voor 125,000 vind ik het persoonlijk een hele redelijke prijs (helemaal gezien je waarschijnlijk zoals altijd met autos er nog wel een paar honderd vanaf kan), zou misschien door de km stand wel even een ODB reader mee nemen om de batterij capacity uit te lezen. Dit is niet helemaal accuraat maar geeft je wel een beetje een idee van wat er nog van over is. (uitleg hoe dit te berekenen met de waardes kan je online vinden, maar zoniet geef me ff een seintje en dan zoek ik het even er bij)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Is het reëel om voor een vergelijkbaar bedrag een auto met warmtepomp, stoelverwarming en stuurverwarming te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
Ik heb voor de liefhebbers onze 2017 met de 35.8 kWh accu’s in de aanbieding.
Deze heeft amper 85.000 km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QXi6205m6MtdQXdv2zELmAAkKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THBs5kKCUHlnAPwlpNittcCC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
vrielink schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:29:
[...]

De auto wordt alleen gebruikt voor woon/werk verkeer. 50 kilometer bij elkaar opgeteld. Op het werk kan ik de auto (voorlopig nog) kosteloos opladen. Is het in zo'n geval ook erg dat je wat kilometers minder kunt maken? Voor afstanden van 100km+ per dag ga ik de auto waarschijnlijk niet gebruiken
Dan is het niet erg. Je kunt gewoon de verwarming aanzetten en lekker genieten, zeker als je retour niet meer dan 50 km is. Is het 50 heen en 50 terug dan red je het ook nog wel. Maar 75 en 75 terug zou je niet redden in de winter, dan moet je kiezen, onderweg ergens laden (op je werk bijvoorbeeld) of zonder verwarming, met een dekentje of zo iets rijden. Dat deed ik in de Leaf ook altijd in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
ChauffeurVB schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:53:
Ik heb voor de liefhebbers onze 2017 met de 32 kWh accu’s in de aanbieding.
Deze heeft amper 85.000 km.

[Afbeelding]
Beter de bruto waarde vermelden van 35,8 mocht je deze ergens te koop zetten, dat is de waarde die iedereen hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-08 22:46
Laatst een proefrit gemaakt en tevens OBDeleven gebruikt om de batterij uit te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL5RlKr4XlAf76xgHDUWRDedR_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwknYrtbihIQHYxdCdyWzwDt.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn berekening zou dit model nog 28,9kWh hebben van de 31,5/32kWh. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
De e-Golf gisteren ingeleverd. Uiteindelijk niet ingegaan op het aanbod van VWPFS om de auto over te nemen voor €15.800 omdat:

- ik niet in aanmerking kwam voor de €2k subsidie op deze auto
- ik mondjesmaat een boel e-golfjes (en andere ev's) voor spotprjizen zie verschijnen op de occasionmarkt
- het beter weer wordt en we het thuis momenteel afkunnen met één auto en onze fietsen. Een directe vervanger is dus niet noodzakelijk

Momenteel ben ik me aan het orienteren op één van de volgende auto's:
Zoe R135 met koopaccu, Ampere-E, Kona 64kwh, MG ZS. De Zoe heb ik proefgereden. Prima rijeigenschappen, absurd goeie range vergeleken met de e-Golf maar voelt kwalitatief toch een stapje achteruit. Ik ben bang dat hetzelfde geldt voor de Ampera-E. MG ZS en de Kona kan ik (nog) niet over oordelen. Ook de Corsa-e en e208 komen langzaam beschikbaar onder de €20k

Kans is ook zeer aanwezig dat het toch weer een e-Golf gaat worden. Range en laadtechniek zijn achterhaald, maar ik denk simpelweg dat weinig auto's kunnen tippen aan de rijeigenschappen van de Golf.

Iemand ervaring met de ZS of Kona in vergelijking met de Golf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:01
Whis! schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:
De e-Golf gisteren ingeleverd. Uiteindelijk niet ingegaan op het aanbod van VWPFS om de auto over te nemen voor €15.800 omdat:

- ik mondjesmaat een boel e-golfjes (en andere ev's) voor spotprjizen zie verschijnen op de occasionmarkt
- het beter weer wordt en we het thuis momenteel afkunnen met één auto en onze fietsen. Een directe vervanger is dus niet noodzakelijk

Zoe R135 met koopaccu, Ampere-E, Kona 64kwh, MG ZS. De Zoe heb ik proefgereden. Prima rijeigenschappen, absurd goeie range vergeleken met de e-Golf maar voelt kwalitatief toch een stapje achteruit. Ik ben bang dat hetzelfde geldt voor de Ampera-E. MG ZS en de Kona kan ik (nog) niet over oordelen. Ook de Corsa-e en e208 komen langzaam beschikbaar onder de €20k

Kans is ook zeer aanwezig dat het toch weer een e-Golf gaat worden. Range en laadtechniek zijn achterhaald, maar ik denk simpelweg dat weinig auto's kunnen tippen aan de rijeigenschappen van de Golf.

Als we het over de rijeigenschappen hebben wint de egolf met vlag en wimpel.
Als ik uit jou bovenstaand lijstje zou moeten kiezen word dat zonder twijfel de Kona 64kwh.
Heb daar een week in gereden en beviel prima, als de polo van de vrouw vervangen mag worden komt daar de Kona voor terug.

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Untouchablezz20 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:43:
[...]
Volgens mijn berekening zou dit model nog 28,9kWh hebben van de 31,5/32kWh. Klopt dit?
Ik kom uit op 28.7kWh: (((18500 / 64.5) * 100) / 1000)

Volgens mij is de totale beschikbare energie wel afhankelijk van of de batterij echt heel koud of warm is, dus als je dit tijdens extremere temperaturen meet kan dit mogelijk wat inaccuraat zijn. Maar met het huidige weer (en helemaal als de batterij een paar graden opgewarmd is door het rijden) is dit volgens mij wel redelijk accuraat.

Zou trouwens betekenen dat je nog 91% van de originele capaciteit over hebt. (van de originele 31.5kWh beschikbaar)
Hoe veel km heeft deze auto gemaakt en hoe oud is ie?

fwiw, mijn e-golf uit 2019 heeft nog 29.3kWh (93%) na 55.000km, dit was wel toen het nog iets onder de 10 graden was dus geen idee of het hier last van heeft gehad. Check de komende dagen nog wel eens :)

[ Voor 8% gewijzigd door smiba op 05-04-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Whis! schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:28:

Inderdaad de e-Golf wint dat altijd van bovenstaande modellen. Zeker met 235/35 R19 zomerbanden _/-\o_ .
De e-Golf is onze tweede auto.

Wij hebben twee jaar de e-2008 (GT PACK) gereden als gezinsauto. Prima auto mooie afwerking binnen maar qua wegligging ook niet te vergelijken met de e-Golf. Op de kofferbak na is de e-Golf ruimer van binnen. Drie kinderen (5 jaar, 4 jaar en 7 maanden) zitten ruimer in de e-Golf. Na de komst van onze derde de e-2008 verkocht om op zoek te gaan naar iets ruimers.

Aantal maanden een Polestar 2 Single Motor Longe Range gehuurd. Totaal andere klasse dan de e-Golf natuurlijk. Maar qua rijgedrag en beleving wint de e-Golf het nog steeds. Polestar 2 bleek achterin ook nog te klein. Dus eindelijk maar overgestap op een dinosap auto in de vorm van een Peugeot 5008 7 zitter.

Recent hebben wij een week de ZS gehuurd omdat de 5008 bij de garage stond :X . Komt qua wegligging niet in de buurt van de e-Golf. Qua ruimte binnen zijn ze ongeveer gelijk. Interieur was oke maar kan ik niet vergelijken met de e-Golf. De e-Golf is full option dat was de gehuurde ZS niet.

De Kona 64kWh heb ik nog niet gereden. Zal qua wegligging en afwerking wel gelijk zijn aan de andere modellen die je noemt maar qua range zal deze er met kop en schouders bovenuit steken.

Voor nu hebben wij meer ruimte nodig in de gezinsauto dan dat de e-Golf biedt (qua kofferbak, achterbank is ruim zat). En hebben we ook iets meer range nodig dan dat de e-Golf biedt (vakanties naar Kroatie/Spanje).
Was dat niet het geval dan hadden wij waarschijnlijk twee e-Golfs op de oprit staan. De e-Golf is alles wat je nodig hebt in een auto. Netjes afgewerkt, van alle gemakken voorzien en de auto rijdt alsof deze op rails staat.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
WOWZERZ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:02:
[...]

Inderdaad de e-Golf wint dat altijd van bovenstaande modellen. Zeker met 235/35 R19 zomerbanden _/-\o_ .
De e-Golf is onze tweede auto.

Wij hebben twee jaar de e-2008 (GT PACK) gereden als gezinsauto. Prima auto mooie afwerking binnen maar qua wegligging ook niet te vergelijken met de e-Golf. Op de kofferbak na is de e-Golf ruimer van binnen. Drie kinderen (5 jaar, 4 jaar en 7 maanden) zitten ruimer in de e-Golf. Na de komst van onze derde de e-2008 verkocht om op zoek te gaan naar iets ruimers.

Aantal maanden een Polestar 2 Single Motor Longe Range gehuurd. Totaal andere klasse dan de e-Golf natuurlijk. Maar qua rijgedrag en beleving wint de e-Golf het nog steeds. Polestar 2 bleek achterin ook nog te klein. Dus eindelijk maar overgestap op een dinosap auto in de vorm van een Peugeot 5008 7 zitter.

Recent hebben wij een week de ZS gehuurd omdat de 5008 bij de garage stond :X . Komt qua wegligging niet in de buurt van de e-Golf. Qua ruimte binnen zijn ze ongeveer gelijk. Interieur was oke maar kan ik niet vergelijken met de e-Golf. De e-Golf is full option dat was de gehuurde ZS niet.

De Kona 64kWh heb ik nog niet gereden. Zal qua wegligging en afwerking wel gelijk zijn aan de andere modellen die je noemt maar qua range zal deze er met kop en schouders bovenuit steken.

Voor nu hebben wij meer ruimte nodig in de gezinsauto dan dat de e-Golf biedt (qua kofferbak, achterbank is ruim zat). En hebben we ook iets meer range nodig dan dat de e-Golf biedt (vakanties naar Kroatie/Spanje).
Was dat niet het geval dan hadden wij waarschijnlijk twee e-Golfs op de oprit staan. De e-Golf is alles wat je nodig hebt in een auto. Netjes afgewerkt, van alle gemakken voorzien en de auto rijdt alsof deze op rails staat.
Hele nuttige bijdrage, thanks! :)

Misschien dat een beetje context handig is:
- Meer range is natuurlijk atijd welkom, maar woon/werk is maximaal 20/30km per rit
- Achterin zit vrijwel nooit iemand behalve een kind van 2

Misschien moet het toch maar de e-Golf worden, en dan met de opties die bij mij ontbraken en een ander kleurtje om toch nog een beetje 'nieuw' gevoel te krijgen.

Bij mij ontbrak de warmtepomp en dynaudio. Loont het om een versie met deze opties te nemen?

Verder ben ik ook wel erg gecharmeerd van de Led plus lampen (dubbele boogjes, dubbele led). Vind het echter nog steeds verwarrend als ik koplampen zie met dubbele boogjes maar een enkele led. Hoe zit dat nou precies :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Whis! Verliep het inleverproces een beetje soepel?

Van jouw lijstje zou ik voor de Kona 64 kWh vanaf 2020 gaan (oudere modellen laden 1 fase AC, zelfde als veel Corsa e met lagere prijzen), maar ik loop wel regelmatig tegen de grenzen van de range. In jouw gevoel klinkt het inderdaad alsof de eGolf de beste keus blijft. In de meesten gereden of meegereden en alles wat je opnoemt vind ik qua kwaliteitsgevoel en/of rijden een stapje terug en als de range eigenlijk niets uitmaakt...

Warmtepomp zou ik lekker laten. Ik heb hem wel en het scheelt in de winter wel ruim 20 km op een accu vergeleken met die van een collega zonder, terwijl ik Madrid velgen eronder heb en zij Astana's, maar als je eigenlijk zelden meer dan 60 km op een dag rijdt voegt het niet zoveel toe lijkt me.

De Dynaudio vind ik wel een stapje beter dan de standaard audio, was voor mij de moeite waard om erbij te nemen en kost tweedehands niets extra, dus ik zou zeggen ja. Led + ook erg fijn, werkt ook goed. Nooit iemand gehad die seinde met de matrixverlichting aan. Maar eerlijk gezegd geen idee wat er brandt met dimlicht aan. :o Wat ik ook wel echt fijn vind intussen: geen draadjes in de voorruit door de warmtewerende voorruit met verwarming. Genomen omdat mijn vriendin niet zo tegen die draadjes kon, eerder wagenziek, maar intussen vind ik het zelf ook prettiger zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:33:
@Whis! Verliep het inleverproces een beetje soepel?

Van jouw lijstje zou ik voor de Kona 64 kWh vanaf 2020 gaan (oudere modellen laden 1 fase AC, zelfde als veel Corsa e met lagere prijzen), maar ik loop wel regelmatig tegen de grenzen van de range. In jouw gevoel klinkt het inderdaad alsof de eGolf de beste keus blijft. In de meesten gereden of meegereden en alles wat je opnoemt vind ik qua kwaliteitsgevoel en/of rijden een stapje terug en als de range eigenlijk niets uitmaakt...

Warmtepomp zou ik lekker laten. Ik heb hem wel en het scheelt in de winter wel ruim 20 km op een accu vergeleken met die van een collega zonder, terwijl ik Madrid velgen eronder heb en zij Astana's, maar als je eigenlijk zelden meer dan 60 km op een dag rijdt voegt het niet zoveel toe lijkt me.

De Dynaudio vind ik wel een stapje beter dan de standaard audio, was voor mij de moeite waard om erbij te nemen en kost tweedehands niets extra, dus ik zou zeggen ja. Led + ook erg fijn, werkt ook goed. Nooit iemand gehad die seinde met de matrixverlichting aan. Maar eerlijk gezegd geen idee wat er brandt met dimlicht aan. :o Wat ik ook wel echt fijn vind intussen: geen draadjes in de voorruit door de warmtewerende voorruit met verwarming. Genomen omdat mijn vriendin niet zo tegen die draadjes kon, eerder wagenziek, maar intussen vind ik het zelf ook prettiger zonder.
Redelijk soepel:
Ik had in eerste instantie een afspraak ingeschoten op 13 dagen voor het einde van mijn contract (kwam voor mij goed uit). Op de dag zelf kwam er niemand van Macadam opdagen. Toen ik ze belde zeiden ze dat VWPFS de afspraak had geannuleerd. Verder mij niet ingelicht.

Ik mocht zelf contact zoeken met VWPFS, en de man zei dat 13 dagen zou betekenen dat ik mijn contract vroegtijdig zou beeindigen en dat daar kosten aan verbonden zitten. De afspraak voor inname moet binnen 4 of 5 dagen vóór het einde van het contract liggen. De e-mail legt dit alles behalve logisch uit.

Inname zelf ging prima. Had verder ook geen (noemenswaardige) schade dus dat helpt. Had mijn termijnbedrag voor deze hele maand al wel betaald, en krijg nog wat centjes terug voor te weinig gereden kilometers. Benieuwd hoe ze dat verder afhandelen.

+20km is het niet echt waard. En je hebt een extra (prijzig?) onderdeel dat stuk kan gaan.

Ben er zojuist achtergekomen dat ik een van mossel occasion centre om de hoek heb met meerdere exemplaren van de kona, ampera-e, zs en zelfs e-golfjes. Dit weekend maar eens koekeloeren daar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
smiba schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:59:
[...]

Ik kom uit op 28.7kWh: (((18500 / 64.5) * 100) / 1000)

Volgens mij is de totale beschikbare energie wel afhankelijk van of de batterij echt heel koud of warm is, dus als je dit tijdens extremere temperaturen meet kan dit mogelijk wat inaccuraat zijn. Maar met het huidige weer (en helemaal als de batterij een paar graden opgewarmd is door het rijden) is dit volgens mij wel redelijk accuraat.

Zou trouwens betekenen dat je nog 91% van de originele capaciteit over hebt. (van de originele 31.5kWh beschikbaar)
Hoe veel km heeft deze auto gemaakt en hoe oud is ie?

fwiw, mijn e-golf uit 2019 heeft nog 29.3kWh (93%) na 55.000km, dit was wel toen het nog iets onder de 10 graden was dus geen idee of het hier last van heeft gehad. Check de komende dagen nog wel eens :)
Klopt, had het op 64% berekend ipv 64,5%. Inderdaad met het huidige weer gemeten. Auto is van 2019 met 60k op de teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Whis! schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:21:
[...]

Redelijk soepel:
Ik had in eerste instantie een afspraak ingeschoten op 13 dagen voor het einde van mijn contract (kwam voor mij goed uit). Op de dag zelf kwam er niemand van Macadam opdagen. Toen ik ze belde zeiden ze dat VWPFS de afspraak had geannuleerd. Verder mij niet ingelicht.

Ik mocht zelf contact zoeken met VWPFS, en de man zei dat 13 dagen zou betekenen dat ik mijn contract vroegtijdig zou beeindigen en dat daar kosten aan verbonden zitten. De afspraak voor inname moet binnen 4 of 5 dagen vóór het einde van het contract liggen. De e-mail legt dit alles behalve logisch uit.

Inname zelf ging prima. Had verder ook geen (noemenswaardige) schade dus dat helpt. Had mijn termijnbedrag voor deze hele maand al wel betaald, en krijg nog wat centjes terug voor te weinig gereden kilometers. Benieuwd hoe ze dat verder afhandelen.

+20km is het niet echt waard. En je hebt een extra (prijzig?) onderdeel dat stuk kan gaan.

Ben er zojuist achtergekomen dat ik een van mossel occasion centre om de hoek heb met meerdere exemplaren van de kona, ampera-e, zs en zelfs e-golfjes. Dit weekend maar eens koekeloeren daar 8)
Beetje onhandig dat die inname zo slecht uitgelegd werd. En wat is die ONZIN van voortijdig je contract beëindigen met extra kosten 13 dagen voor afloop van je contract? Als je de auto 13 dagen van tevoren inlevert kunnen de kosten toch nooit hoger zijn dan bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren? In beide gevallen heb je de laatste maand betaald. Wel fijn dat de inname verder soepel verliep, ook zonder noemenswaardige schades loop je toch snel wat oppervlakkige krasjes op, bij mij zijn er bijvoorbeeld wel wat oppervlakkige krassen te zien door de kunststof dop van de laadkabel.

Tricky bij de warmtepomp vs PTC is dat de PTC heater natuurlijk een x aantal kW verbruikt ongeacht snelheid en je snelheid bepaalt hoeveel kWh dat is op 100km: als je gemiddeld 40 rijdt zal de verwarming 2 keer zo lang aan staan en dus de warmtepomp theoretisch ook een dubbel zo groot voordeel hebben als bij gemiddeld 80. Die +20 is bij vooral snelweg, -2 tot -6 graden, gemiddeld rond de 75 en inclusief het verschil tussen de 16 inch Astana zonder warmtepomp vs 17 inch Madrids met warmtepomp. Dus het verschil zou iets meer kunnen zijn, maar sowieso niet heel relevant als je zelden > 60km doet op een dag.

Nog kunnen vergelijken bij Van Mossel afgelopen weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:37:
[...]

Beetje onhandig dat die inname zo slecht uitgelegd werd. En wat is die ONZIN van voortijdig je contract beëindigen met extra kosten 13 dagen voor afloop van je contract? Als je de auto 13 dagen van tevoren inlevert kunnen de kosten toch nooit hoger zijn dan bijvoorbeeld 3 dagen van tevoren? In beide gevallen heb je de laatste maand betaald. Wel fijn dat de inname verder soepel verliep, ook zonder noemenswaardige schades loop je toch snel wat oppervlakkige krasjes op, bij mij zijn er bijvoorbeeld wel wat oppervlakkige krassen te zien door de kunststof dop van de laadkabel.

Tricky bij de warmtepomp vs PTC is dat de PTC heater natuurlijk een x aantal kW verbruikt ongeacht snelheid en je snelheid bepaalt hoeveel kWh dat is op 100km: als je gemiddeld 40 rijdt zal de verwarming 2 keer zo lang aan staan en dus de warmtepomp theoretisch ook een dubbel zo groot voordeel hebben als bij gemiddeld 80. Die +20 is bij vooral snelweg, -2 tot -6 graden, gemiddeld rond de 75 en inclusief het verschil tussen de 16 inch Astana zonder warmtepomp vs 17 inch Madrids met warmtepomp. Dus het verschil zou iets meer kunnen zijn, maar sowieso niet heel relevant als je zelden > 60km doet op een dag.

Nog kunnen vergelijken bij Van Mossel afgelopen weekend?
Het e-mailtje en de landingspagina waren ook heel verwarrend. Verder kan Macadam kan ook een ux-update gebruiken. Gelukkig is het geen proces waar je vaak gebruik van hoeft te maken.

Helaas (nog) niet langs kunnen gaan bij van Mossel, maar zal, zodra het zover is, mijn ervaringen hier delen met veel nadruk op vergelijk met de e-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-08 18:27
Ik heb een E-Golf ocassion gezien die me interressant lijkt.

- Bouwjaar late 2017
- 62k km
- Leren stoelen
- Warmtepomp
- Vraagprijs 15k (zonder subsidie)

Lijkt verder in nette staat. Als ik een beetje rondkijk op internet dan zie ik modellen uit 2019/2020 (ook met warmtepomp maar zonder leren stoelen) voor rond de 17k.

Gut feeling is dat er nog wel minstens 1500 van de prijs afmoet, gezien het bouwjaar.

iemand anders een mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 10-04-2024 15:38 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
edwardmp schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:46:
Ik heb een E-Golf ocassion gezien die me interressant lijkt.

- Bouwjaar late 2017
- 62k km
- Leren stoelen
- Warmtepomp
- Vraagprijs 15k (zonder subsidie)

Lijkt verder in nette staat. Als ik een beetje rondkijk op internet dan zie ik modellen uit 2019/2020 (ook met warmtepomp maar zonder leren stoelen) voor rond de 17k.

Gut feeling is dat er nog wel minstens 1500 van de prijs afmoet, gezien het bouwjaar.

iemand anders een mening hierover?
Voor mijn gevoel kan dat goedkoper. Misschien dat je er dan een zonder leren stoelen hebt, maar dat is een optie waar ik persoonlijk niet specifiek naar zoek. Ik wil wel minimaal een active info display, en het winterpakket. De 3d achterlichten en madrid velgen doen ook wel iets met de prijs. En natuurlijk de km-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Whis! schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:35:
[...]

Voor mijn gevoel kan dat goedkoper. Misschien dat je er dan een zonder leren stoelen hebt, maar dat is een optie waar ik persoonlijk niet specifiek naar zoek. Ik wil wel minimaal een active info display, en het winterpakket. De 3d achterlichten en madrid velgen doen ook wel iets met de prijs. En natuurlijk de km-stand.
Ja eens.

Uiteindelijk ander gezien:

- bouwjaar 2019
- stoffen stoelen
- winterpakket (stoelverwarming etc)
- active info display
- Madrid velgen
- Vraagprijs 17k
- 60km km

Vind het zelf nog iets te hoog, ik vind dat hier realistisch nog wel 500 eur afmoet minstens.

Heeft iemand ervaring met Dynaudio optie? Is dat de moeite waard of stelt het weinig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Laatst online: 26-08 14:46
Hey guys,

Een maat van mij loopt tegen het vervelenden probleem aan dat zijn airco het niet meer doet. Online schijnt dit een veel voorkomend probleem te zijn. Model uit 2019.

Ik lees ook dat dit schijnbaar een prijzige reparatie is, maar kan dit ook goedkoper gerepareerd worden?Lees goedkoper, omdat de dealer wellicht teveel vraagt en het ook echt goedkoper kan, niet omdat we de reparatie willen “half assen” :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Even jullie mening nodig.
Ik heb een e-golf in het vizier die ruim een jaar te koop staat. Auto heeft altijd binnen gestaan, maar ik twijfel of de batterij nog goed is na zo lange stilstand. Betreft een model uit 2020 met 71k op de teller.

Wat zeggen jullie hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
edwardmp schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:43:
Heeft iemand ervaring met Dynaudio optie? Is dat de moeite waard of stelt het weinig voor?
Beste zelf even luisteren. Ik vond het best een merkbare upgrade ten opzichte van standaard, al is het geen Taycan met Burmester geluid. Maar tweedehands zou ik er niet een fijne occasion voor laten staan als die het niet heeft.
Vanitas1996 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:04:
Hey guys,

Een maat van mij loopt tegen het vervelenden probleem aan dat zijn airco het niet meer doet. Online schijnt dit een veel voorkomend probleem te zijn. Model uit 2019.

Ik lees ook dat dit schijnbaar een prijzige reparatie is, maar kan dit ook goedkoper gerepareerd worden?Lees goedkoper, omdat de dealer wellicht teveel vraagt en het ook echt goedkoper kan, niet omdat we de reparatie willen “half assen” :p
Wat was de diagnose? Airco reparaties zijn nooit echt goedkoop, maar een complete unit vervangen is wat anders dan een temperatuursensor of verdamper bijvoorbeeld. Als het echt een complete unit vervangen is, schijnt daar ook best het nodige uurloon in te zitten, dus als er geen garantie of coulance is (kleine kans, want Pon...), dan is een goede merkloze garage mogelijk al goedkoper.
Untouchablezz20 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:32:
Even jullie mening nodig.
Ik heb een e-golf in het vizier die ruim een jaar te koop staat. Auto heeft altijd binnen gestaan, maar ik twijfel of de batterij nog goed is na zo lange stilstand. Betreft een model uit 2020 met 71k op de teller.

Wat zeggen jullie hierover?
Ik vraag me dan af waarom de auto al een jaar te koop staat. Oké, de markt is minder sterk dan 2 jaar terug, maar een jaar te koop is best lang. Als de auto zo'n goede aanbieding was, had vast iemand de auto wel gekocht in een jaar toch? Het stilstaan zelf: de HV accu zou daar als het goed is wel redelijk tegen moeten kunnen, mits niet met 100% of 10% weggezet. Daarnaast heb je garantie en kan je die doormeten. Maar de 12v accu, banden met een vlak stukje, vastzittende remmen etc zijn natuurlijk wel mogelijk dingen die je tegen kan komen. Tenzij een hele goede deal zou ik verder kijken. En anders minimaal een aankoopkeuring met accucheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickp0078
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-08 08:16
Het lijkt mij logischer om nog een paar maanden te wachten met de aanschaf van een e-Golf, gezien de subsidieregeling die volgend jaar stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05
patrickp0078 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:22:
Het lijkt mij logischer om nog een paar maanden te wachten met de aanschaf van een e-Golf, gezien de subsidieregeling die volgend jaar stopt.
Als de subsidie pot dan nog niet leeg is... Begreep dat de helft van de subsidies al is vergeven. Ik verwacht wel een klein beetje een run op tweede hands ev's.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-08 14:55
[b]DeGroteMuis schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:30:

Wat was de diagnose? Airco reparaties zijn nooit echt goedkoop, maar een complete unit vervangen is wat anders dan een temperatuursensor of verdamper bijvoorbeeld. Als het echt een complete unit vervangen is, schijnt daar ook best het nodige uurloon in te zitten, dus als er geen garantie of coulance is (kleine kans, want Pon...), dan is een goede merkloze garage mogelijk al goedkoper.
Als occasion gekocht, 2019 model.... Zou ook nog vloeistof kunnen zijn
Garage heeft het alleen behoorlijk druk, 6 mei kan ik terecht. Heb de auto 6 maanden geleden gekocht, bij een bovag garage met een jaar garantie. Hopelijk wordt het dus onder garantie opgelost! (zal t.z.t even een update doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

nrg

edwardmp schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:43:
[...]

Ik heb zelf een originele VW/Helix subwoofer/eindversterker onder m’n laadvloer in de achterbak gelegd. Installatie is een fluitje van een cent en het verbetert het geluid echt enorm. De versterker van dit ding zit namelijk ook tussen je headunit en speakers in, dus het geluid uit je bestaande speakers verbetert ook.

Ook wel een aan te raden upgrade als je uiteindelijk iets koopt met standaard audio en je zoekt verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
nrg schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb zelf een originele VW/Helix subwoofer/eindversterker onder m’n laadvloer in de achterbak gelegd. Installatie is een fluitje van een cent en het verbetert het geluid echt enorm. De versterker van dit ding zit namelijk ook tussen je headunit en speakers in, dus het geluid uit je bestaande speakers verbetert ook.

Ook wel een aan te raden upgrade als je uiteindelijk iets koopt met standaard audio en je zoekt verbetering :)
Ik wil deze sub woofer ook aanschaffen.
Waar heb jij deze gekocht? en was deze geprogrammeerd voor de egolf?
En is de bass via het scherm aan te passen?

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

Rdestructo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:07:
[...]

Ik wil deze sub woofer ook aanschaffen.
Waar heb jij deze gekocht? en was deze geprogrammeerd voor de egolf?
En is de bass via het scherm aan te passen?
Via eBay uit Duitsland. Je kunt hem ook via de VW webshop of de dealer bestellen. Ik vond de inbouw erg makkelijk. Je moet wel een tang hebben om wat terminals uit stekkerblokken te halen, en van die plastic interieurwippers.

Bij aanschaf heb ik mijn VIN doorgegeven en hebben ze de boel voor mijn auto geconfigureerd. Dus ik had geen programmeerdongle nodig.

Bass is via het scherm aan te passen zoals je dat nu ook kan. Verder is de headunit niet op de hoogte van de aanwezigheid van de Helix denk ik en zijn er dus ook geen speciale instellingen.

Je kunt op de eindversterker zelf door middel van een potmetertje instellen hoe hard de subwoofer mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmp
Wat is de mening over Discover Media vs Discover Pro? Is de laatste het waard te verkiezen bij het kijken van een occassion, of niet. Niet iedereen is positief over Pro lijkt het.
DeGroteMuis schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:30:
[...]

Beste zelf even luisteren. Ik vond het best een merkbare upgrade ten opzichte van standaard, al is het geen Taycan met Burmester geluid. Maar tweedehands zou ik er niet een fijne occasion voor laten staan als die het niet heeft.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 18:45

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

edwardmp schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:13:
Wat is de mening over Discover Media vs Discover Pro? Is de laatste het waard te verkiezen bij het kijken van een occassion, of niet. Niet iedereen is positief over Pro lijkt het.

[...]

Thx!
De Pro is schijnbaar vooral interessant voor het dievengilde en zelf irriteer ik me aan de touchknoppen op de Pro. Wel groter scherm das op zich wel nice en als ik me niet vergis altijd met Apple CarPlay (echt serieuze naaistreek om dat achter een betaalde optie te stoppen van VAG)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Daarnaast schijnt de kaartenupdate wat soepeler te gaan dan het gerommel met de SD van de discover Media, heb je interne opslag voor je muziek (als je dat nog gebruikt kan het nuttig zijn) en verkeersbordherkenning (niet foutloos, maar op zich redelijk) en je als je de digitale cokcpit active info display hebt, dan kan je de navigatie in het hoofdscherm én je active info display tegelijk tonen (maar alleen de auto navigatie, Waze of zo krijg je sowieso niet op je active info display). Bij Discover Media kan je maar op 1 van beide tegelijk de navi zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Ik heb de gewone Discover Media. Werkt uitstekend heb er zelfs voor gekozen zonder DAB+, dat werkt bij mij in de buurt slecht.
Heb mijn E-golf inmiddels 4 jaar. Je leest hier regelmatig dat de Pro nog al eens (bruut) uit de auto wordt gesloopt.
Geen spijt van mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 17:05
edwardmp schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:13:

[...]

Thx!
Bewust gekozen voor de non Pro aangezien de Pro nogal gewild is bij de dievengilde.

Hier ook totaal geen spijt van, sterker nog ik slaap normaal :+.

Als je nog niet overtuigd bent, dan check forum hier, helaas genoeg foto's te vinden met heel veel schade (maar niet te zien ook tijd/administratief/emotionele schade)...

Geen garantie natuurlijk als je de non Pro neemt maar het verkleind de kans wel aanzienlijk.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
Verkeersbordherkenning voor de pro? Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sidsPGyCQ9Qn60Rcu21s5PXMClk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYdUidxo72RSi0EaiPOz83S5.jpg?f=fotoalbum_large

De velgen van mijn E-golf beginnen corrosie te vertonen. Zijn er mee mensen die hier last van hebben?
Heb dit op de linker achter velg. De rechter voor velg begint ook al beginnende corosie te vertonen.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankVolt op 23-04-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:01
Beste Tweakers,

Sinds een aantal weken opzoek naar een e-golf vanaf bouwjaar 2017. gelukkig veel keuze, maar wil graag letten op het budget. zouden jullie 12000 euro (2000 subsiside is eraf getrokken, aanschafprij is dus 14000 euro) betalen voor de volgende specs:

- bouwjaar 2019
- km stand 120k
- warmte pomp
- stoelverwarming
- digitale cockpit

Ben benieuwd naar jullie mening.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
FrankVolt schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:23:
[Afbeelding]

De velgen van mijn E-golf beginnen corrosie te vertonen. Zijn er mee mensen die hier last van hebben?
Heb dit op de linker achter velg. De rechter voor velg begint ook al beginnende corosie te vertonen.
Had precies hetzelfde! Mocht je de e-golf leasen via Pon: bij inleveren was het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[Afbeelding]

Heb er ook last van, blijkbaar een kwaaltje...
kangethe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:11:
Beste Tweakers,

Sinds een aantal weken opzoek naar een e-golf vanaf bouwjaar 2017. gelukkig veel keuze, maar wil graag letten op het budget. zouden jullie 12000 euro (2000 subsiside is eraf getrokken, aanschafprij is dus 14000 euro) betalen voor de volgende specs:

- bouwjaar 2019
- km stand 120k
- warmte pomp
- stoelverwarming
- digitale cockpit

Thanks
Dat is een nette prijs, ik heb veel en veel meer betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genfried
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:02
Beste Tweakers,

- bouwjaar 2019
- km stand 120k
- warmte pomp
- stoelverwarming
- digitale cockpit

Thanks
Klinkt als een prima prijs. Die van ons is gewaardeerd op 9k met bumperschade en heeft in principe dezelfde specificaties, maar komt uit 2018 maar heeft wel vergelijkbare kilometerstand.

De 9k is voor het inruilen in december dus zal vandaag iets meer naar verwachting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Beste Tweakers,

- bouwjaar 2019
- km stand 120k
- warmte pomp
- stoelverwarming
- digitale cockpit

Thanks
14k is een nette prijs. Ik heb 15k betaald voor een 2019 model met een km stand van 55k maar dan wel zonder warmtepomp, stoelverwarming of digitale cockpit.

Zou wel wat nerveus zijn van die km stand ivm de accudegradatie, maar grote kans dat je met je warmtepomp nog meer km kan maken dan ik kan met huidige temperaturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
Jazsie schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:04:
[...]

Heb er ook last van, blijkbaar een kwaaltje...

[...]

Dat is een nette prijs, ik heb veel en veel meer betaald...
thanks, geeft wat vertrouwen. wordt mn eerste EV (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
Genfried schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:01:
[...]

Klinkt als een prima prijs. Die van ons is gewaardeerd op 9k met bumperschade en heeft in principe dezelfde specificaties, maar komt uit 2018 maar heeft wel vergelijkbare kilometerstand.

De 9k is voor het inruilen in december dus zal vandaag iets meer naar verwachting..
interessant, ben stiekem wel beneiuwd wat de restwaarde van deze auto's wordt over bijv 3-4 jaar. De ice Golfjes gaan namelijk niet heel veel lager en die zijn meestal van een ouder bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kangethe
smiba schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:49:
[...]

14k is een nette prijs. Ik heb 15k betaald voor een 2019 model met een km stand van 55k maar dan wel zonder warmtepomp, stoelverwarming of digitale cockpit.

Zou wel wat nerveus zijn van die km stand ivm de accudegradatie, maar grote kans dat je met je warmtepomp nog meer km kan maken dan ik kan met huidige temperaturen :P
Bedankt voor je reactie. Zoals ik het heb begrepen is de garantie op de accu tot 160000km of 8 jaar. Denk dat ik het daarmee wel red (:
wel ben ik door je opmerking even door gaan zoeken en overweeg nu toch iets meer te betalen voor minder km's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
kangethe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Zoals ik het heb begrepen is de garantie op de accu tot 160000km of 8 jaar. Denk dat ik het daarmee wel red (:
wel ben ik door je opmerking even door gaan zoeken en overweeg nu toch iets meer te betalen voor minder km's ...
Het is maar hoeveel je rijd, ik rijd 25k pj en dan zou het wel snel gaan met 120k op de teller...

Rijd je 5k pj dan zie ik geen probleem. Degredatie van de accu valt gelukkig mee (altijd testen bij proefrit).

Ik laad standaard tot 80% en enkel tot 100% wanneer ik verder weg moet. DC laden is belastend voor je accu dus liefst doe je AC laden.

Mijn eerste eGolf (bj 2014) had na 9jr een accu SOH van 83% met en km stand van ~80k km.
Nooit mee DC geladen (kon die niet) dus in dit geval begint leeftijd een rol te spelen en of je altijd tot 100% laad.

Denk je nog een lange tijd te gaan rijden met de eGolf, ga dan voor een jongere met <100k km erop afhankelijk hoeveel km je per jaar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Had eergisteren op aanwijzing van de VW dealer een schademelding bij VWPFS gedaan met foto's.

Kreeg gisteren het antwoord op de schademelding:

Hierbij bevestigen we uw schademelding.

Het herstellen van de schade is niet noodzakelijk, wij kunnen de schade opnemen bij inname van de auto bij einde contract.

Dit zien wij jammer genoeg vaker bij onze voertuigen en bij dit type velg, echter hoeft dit niet hersteld te worden vanuit ons. Tevens kan u zelf niks doen aan deze schade dus als het niet onder de garantie valt zullen wij dit niet gaan vervangen.

Wij zullen om die reden de schademelding verwerken en het schadedossier direct weer sluiten.

Bij inname van de auto zal deze door expertisebureau Macadam worden gecontroleerd.

Denk dat ik de velgen opnieuw met een ceramische coating ga behandelen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door FrankVolt op 24-04-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Heb nu een andere e-golf op het vizier. Het betreft een import, wat geen probleem is, maar vraag me af hoe het zit met de garantie op de accu? Is dit afhankelijk van de vorige eigenaar of die het onderhoud bij VW heeft laten uitvoeren? Kun je het ergens inzien?

Verkopende partij geeft aan dat er garantie zit op de accu, maar wil dit graag zeker weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:53
Untouchablezz20 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:02:
Heb nu een andere e-golf op het vizier. Het betreft een import, wat geen probleem is, maar vraag me af hoe het zit met de garantie op de accu? Is dit afhankelijk van de vorige eigenaar of die het onderhoud bij VW heeft laten uitvoeren? Kun je het ergens inzien?

Verkopende partij geeft aan dat er garantie zit op de accu, maar wil dit graag zeker weten.
navragen bij de vw dealer met kenteken/chassisnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Laatst online: 27-08 01:06
Zijn er hier mensen die een keuze hebben gemaakt tussen een Golf 7 GTE en de e-Golf? Mijn oorspronkelijke plan was om mijn 2014 Clio in te ruilen op een GTE. Echter, was ik verbaasd toen ik een aantal weken terug zag hoe goedkoop de e-Golf tegenwoordig is. Voor minder geld heb je een nieuwere auto met veel meer opties, t.o.v. de GTE.

Ik werk 2x per week op kantoor, wat 30-35 km retour is. Voor de rest korte ritjes binnen mijn eigen woonplaats en regio (lees: sporten, vrienden/familie, etc.). Veel zit op loopafstand, en dan laat ik de auto staan. Ik zit in ieder geval onder de 12.000 km per jaar. Waarschijnlijk woon ik de komende 12 maanden nog thuis gezien het woningtekort. We hebben een oprit maar geen laadpaal. Opladen zal dus via het gewone stopcontact moeten, al heb ik er geen moeite mee om 1-2x per week even bij de snellader te staan.

Mijn vader rijdt een benzineauto in de lease met onbeperkte privé km's. Die auto pak ik dus vaak in de avond en in het weekend. Ergens dit kalenderjaar zal hij overstappen op elektrisch, inclusief laadpaal op de oprit. Verder heb ik mijn eerste auto, een MX-5, nog steeds in bezit en dus als back-up mocht het echt nodig zijn (ze zit in de oldtimerverzekering). Dat is voor langere ritten te doen, maar niet ideaal. Het blijft een inmiddels 25 jaar oude auto zonder airco die behoorlijk lawaaiig is en ik rij er in de winter sowieso niet mee i.v.m. strooizout.

Mijn verstand neigt momenteel dus erg naar de e-Golf, boven de GTE. Emotioneel lijkt de GTE mij een leukere auto, al is het geen GTI natuurlijk. Ongeacht of ik voor de GTE of de e-Golf kies, zou ik in 1-2 jaar willen overstappen naar een elektrische auto met meer range, zoals een Model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je zal met een eGolf goedkoper uit zijn, zowel in aanschaf en in gebruik.

Eigenlijk heeft de eGolf maar 2 "nadelen":

- Actieradius van 180-250 km
- DC laden is maar 40kW

Voor de rest ga je niks beter vinden in de zelfde prijsklasse, het is dus aan jou om te kijken of je met deze twee dingen kan leven.

Ik zelf rijd 70km per dag woon/werk retour, ik laad standaard tot 80% op en kan daarmee prima vooruit. de eGolf is mijn enige auto maar als ik echt ver moet rijden zoals recent een ritje van 800km, dan neem ik de auto van ouders.

Rijd zo nu en dan 400km op een dag (retour) en dat is prima te doen mits je het niet erg vind om 1 a 2 keer voor een half uur te DC laden (afhankelijk of je op locatie kan laden).

GTE heb ik ook naar gekeken echter de wegenbelasting en aanschaf weegt niet op.

Dus dan doe je maar je eGolf mooi maken >:) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C67N4FKCYdpJ-wW52RGmIeku79g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYGAFmC9HW0e3woYs5ZmFpUb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ZXRY Als ik kijk naar jouw use case dan is een eGolf wel een betere optie. Wij rijden er 12-15000km per jaar mee en dat bevalt prima. Ook een oprit, maar wel met laadpaal. Al hebben we ook een jaar of 2 geladen met enkel de 230v lader, dat werkte ook prima.
De range is voor jouw gebruik ook prima en de running costs zijn wel een stuk lager dan bij een Golf GTE. Onderhoudskosten liggen bij de GTE wel hoger (elk jaar olie, elke 60000km DSG olie, etc). Bij de eGolf heb je wel remvloeistof, interieurfilter en luchtfilter te vervangen natuurlijk. Maar een eGolf rijdt wel echt heel fijn, is alsnog vlot genoeg en heeft een (naar mijn mening) soepelere aandrijflijn. Op onze oprit staat ook een Passat GTE, dus na 30000km in beide auto's ken ik het verschil wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Laatst online: 27-08 01:06
Dank beiden voor de uitgebreide reacties. Ik denk inderdaad dat de e-Golf in mijn situatie de betere koop is. Afgezien van de range lijkt een elektrische auto mij erg fijn voor het 'simpele' dagelijks vervoer. Scheelt ook wel dat ik binnen 5 minuten van drie snelweg tankstations woon, met elk veel laadpalen beschikbaar, mocht een korte snellaadsessie nodig zijn.

Ik ga ergens komende weken kijken en proefrijden met de e-Golf. Qua rijeigenschappen lees ik niks anders dan positieve berichten, dus ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg

nrg

Vergeet ook niet dat een hybride aandrijflijn zoals die van de GTE ook betekent dat je in feite 2 aandrijflijnen moet onderhouden (alhoewel de elektrische in principe onderhoudsvrij is natuurlijk). Daarnaast heb je complexe techniek die die aandrijflijnen aan elkaar knoopt. In de lease maakt dat niet uit en is een (P)HEV top, maar privé wilde ik het risico niet lopen dat er dure reparaties nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Niet online
ZXRY schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
Dank beiden voor de uitgebreide reacties. Ik denk inderdaad dat de e-Golf in mijn situatie de betere koop is. Afgezien van de range lijkt een elektrische auto mij erg fijn voor het 'simpele' dagelijks vervoer. Scheelt ook wel dat ik binnen 5 minuten van drie snelweg tankstations woon, met elk veel laadpalen beschikbaar, mocht een korte snellaadsessie nodig zijn.

Ik ga ergens komende weken kijken en proefrijden met de e-Golf. Qua rijeigenschappen lees ik niks anders dan positieve berichten, dus ik ben heel benieuwd.
Hoewel de GTE op papier en in de praktijk sneller is, voelt de e-Golf uit eigen ervaring als de vlottere auto. Zelfs als je dit vergelijkt met de GTI (niet zelf ervaren, maar vernomen van een vriend die GTI reed). Heb meerdere keren naast een Golf 7 GTI gestaan bij een stoplicht (weg waar je max 50 mag, belangrijk detail haha). Met een beetje goeie timing maak je het een GTI heel moeilijk. Die 0-50 tijden ontlopen elkaar namelijk nauwelijks. Veel plezier met het proefrijden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[Afbeelding]

Het probleem met glansgedraaide velgen is dat het geheel slechts is afgewerkt met een dun laagje blanke lak. Een krasje (door een stoeprand, steenslag of de gemiddelde monteur die lak heeft aan andermans bezit) kan er al voor zorgen dat het probleem mettertijd steeds erger wordt. Glansgedraaid is prachtig maar helaas ook heel gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:41:
Daarnaast schijnt de kaartenupdate wat soepeler te gaan dan het gerommel met de SD van de discover Media, heb je interne opslag voor je muziek (als je dat nog gebruikt kan het nuttig zijn) en verkeersbordherkenning (niet foutloos, maar op zich redelijk) en je als je de digitale cokcpit active info display hebt, dan kan je de navigatie in het hoofdscherm én je active info display tegelijk tonen (maar alleen de auto navigatie, Waze of zo krijg je sowieso niet op je active info display). Bij Discover Media kan je maar op 1 van beide tegelijk de navi zien.
En met de combinatie van achteruitrijcamera en Discover Pro krijg je volgens mij ook de meebewegende lijnen bij het sturen.

Volgens mij is het updaten bij de Media makkelijker dan bij de Pro (daarbij moet je met een USB-stick in de auto gaan zitten, bij de Media is het een kwestie van kopiëren naar de SD-kaart en klaar).

Overigens ben ik echt niet te spreken over de navigatie van VW. Je krijgt soms de meest onhandige routes voorgeschoteld ook al staan alle instellingen goed. M'n andere auto doet dat veel beter. Als ik de e-Golf besluit te houden na 5 jaar dan zal ik AppConnect zeker laten vrijgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door S_Chief op 30-04-2024 02:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Heb afgelopen week een langere rit gemaakt met de e-Golf (400 km), ging meer dan prima. 2x een Supercharger gepakt (31 en 33 cent per kWh) en je rijdt zowat gratis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg

nrg

S_Chief schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 02:08:
[...]

En met de combinatie van achteruitrijcamera en Discover Pro krijg je volgens mij ook de meebewegende lijnen bij het sturen.
Ik heb die combinatie, maar de lijnen bij de camera bewegen helaas niet mee met sturen. De lijnen in het scherm van de parkeersensoren bewegen wel, dus je zou zeggen dat het zou moeten kunnen. Weet iemand of dit een instelling is ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
S_Chief schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 02:08:
[...]

Volgens mij is het updaten bij de Media makkelijker dan bij de Pro (daarbij moet je met een USB-stick in de auto gaan zitten, bij de Media is het een kwestie van kopiëren naar de SD-kaart en klaar).

Overigens ben ik echt niet te spreken over de navigatie van VW. Je krijgt soms de meest onhandige routes voorgeschoteld ook al staan alle instellingen goed. M'n andere auto doet dat veel beter. Als ik de e-Golf besluit te houden na 5 jaar dan zal ik AppConnect zeker laten vrijgeven.
Er zit zover ik weet geen verschil tussen de Pro en non Pro versie in functies.
Ik heb de non Pro versie en kon ook kiezen voor "meebewegende lijnen"

Navi van VW is inderdaad wat minder als je Tomtom of Google maps gewend bent.
Navi sccherm in je digitale cockpit is wel leuk, zelf echter 1x gebruikt om te kijken hoe het was.

Gewoon vrijgeven, was iets van 30min werk en je hebt alle functies :). Was langer bezig met de bestanden zoeken op Goolge dan de "update" zelf :+.
S_Chief schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 02:13:
Heb afgelopen week een langere rit gemaakt met de e-Golf (400 km), ging meer dan prima. 2x een Supercharger gepakt (31 en 33 cent per kWh) en je rijdt zowat gratis. :+
400km doe ik wel vaker, is inderdaad goed te doen.

Ligt ook maar er aan op welke plekken je onderweg kan SC. De prijzen bij SC zijn inderdaad top, groot verschil met Fastned oid :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Ben het eens met de uitspraak over de navigatie.
In vergelijking met een TomTom is de user interface zwaar pet.
Laat hem wel ieder jaar door de dealer updaten, zit bij het lease contract in (Of nooit reclames over gehad).
De TomTom kan ook files omzeilen, doet de VW nav niet. Ook flitsers. traject controle en camera's geeft de TT aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@S_Chief Op zich kan je met de SD van de Discover Media net zo goed uit de voeten ja, als je een fatsoenlijke SD hebt of voldoende hebt aan een kleinere kaartenset dan bundel 1. Ik heb een 16GB SD waarop de kaartenupdates niet meer passen, ook al werd de auto afgeleverd met heel bundel 1 erop. De oplossing was een nieuwe SD kopen tegen volle prijs of een kleinere bundel. Dus zelf lopen knutselen met bestanden die er minder toe doen eruit gooien om het passend te maken (spraakbestanden van talen die ik niet gebruik en zo). Dan is het gewoon echt lastiger. Na 2 keer ook wel klaar mee, het kaartenmateriaal blijft achterlopen (nieuwbouw in Ede die al 2 jaar bestond bijvoorbeeld nog niet tonen), de navigatie pakt soms nogal bijzondere routes en fileberichten in Discover Media kloppen vaak ook maar matig, dus nu telefoon navigatie op een telefoonhouder. Tegenwoordig is het zelden dat internet lang genoeg wegvalt in Europa om er last van te hebben met navigeren.

400km gaat inderdaad prima, zo lang je het redelijk traag laden niet storend vindt (en voor incidentele langere ritten is dat geen ramp vind ik). Vanaf 600-700 km wordt het wel een beetje vervelend, dan merk je wel dat de accu te heet wordt om nog vlot te laden. Met een beetje pech worden de laadstops dan ruim anderhalf uur in plaats van zo'n 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:42
Zijn er ook manieren om de accu te koelen? Ik heb geen idee, maar met water ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
DeGroteMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:49:
@S_Chief

400km gaat inderdaad prima, zo lang je het redelijk traag laden niet storend vindt (en voor incidentele langere ritten is dat geen ramp vind ik). Vanaf 600-700 km wordt het wel een beetje vervelend, dan merk je wel dat de accu te heet wordt om nog vlot te laden. Met een beetje pech worden de laadstops dan ruim anderhalf uur in plaats van zo'n 40 minuten.
Ik moet zeggen dat ik wel eens een rit heb gemaakt op een warme zomerse dag van ca 600 km en een paar keer moest laden en ik haalde elke keer wel de maximale 40 kW. Heb je zelf laadstops meegemaakt van 1,5 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-08 12:06
Vandaag voor de 2e keer in 1,5 week een lege 12v accu.

De eerste keer dacht de ANWB nog: je zal wel wat aan hebben laten staan. Of je Dashcam trekt de accu leeg.

Maar de Dashcam heb ik er toevallig vandaag juist als test er uit gehaald.

Het toeval is dat beide keren de auto aan de laadpaal stond.
Het lijkt wel of er tijdens het laden iets op de achtergrond blijft draaien maar dat de 12v accu niet bij geladen wordt.

Hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
maharens schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Ik moet zeggen dat ik wel eens een rit heb gemaakt op een warme zomerse dag van ca 600 km en een paar keer moest laden en ik haalde elke keer wel de maximale 40 kW. Heb je zelf laadstops meegemaakt van 1,5 uur?
Ja, helaas wel. De eerste keer ook vermeld in dit topic:
DeGroteMuis in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"

Daarna besloten om het niet meer zo te doen, gewoon spreiden over 2 dagen bij langere afstanden dan 500-600 km, maar door omstandigheden twee jaar later in de herfstvakantie nog een keertje snel terug moeten keren. Toen nog iets verder, rond de 1250km vanuit Toscane. Uiteindelijk bij de laatste laadstop ongeveer een uur gedaan over laden van 21 tot 63%.
I-Lynx schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:52:
Vandaag voor de 2e keer in 1,5 week een lege 12v accu.

De eerste keer dacht de ANWB nog: je zal wel wat aan hebben laten staan. Of je Dashcam trekt de accu leeg.

Maar de Dashcam heb ik er toevallig vandaag juist als test er uit gehaald.

Het toeval is dat beide keren de auto aan de laadpaal stond.
Het lijkt wel of er tijdens het laden iets op de achtergrond blijft draaien maar dat de 12v accu niet bij geladen wordt.

Hebben meer mensen dit probleem wel eens gehad?
1 keer een low battery warning gehad bij een Allego/EVBox laadpaal die inderdaad de auto wakker hield schijnbaar. De dag erop stond de paal in storing, daarna nooit meer gehad. De 12 volt laadt zoals ik het begrepen heb van de dealer alleen als de auto op contact staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
Volkswagen app

De VWapp heeft heel lang prima gewerkt, bij mij althans.
Alleen sinds 1 Mei update deze niet meer met de eGolf, meerdere mensen hier last van?

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Geen idee of de app werkt. Zeer teleurstellend, maar tegenwoordig kan je zelfs de kilometerstand al niet meer zien zonder abonnement (dat was eerder nog wel zichtbaar) en wagenstatusrapporten hebben letterlijk nog nooit voor mij gewerkt in die knakenapps van VW, niet WeConnect, niet WeConnect ID en ook niet in deze VW app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
DeGroteMuis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:20:
Geen idee of de app werkt. Zeer teleurstellend, maar tegenwoordig kan je zelfs de kilometerstand al niet meer zien zonder abonnement (dat was eerder nog wel zichtbaar) en wagenstatusrapporten hebben letterlijk nog nooit voor mij gewerkt in die knakenapps van VW, niet WeConnect, niet WeConnect ID en ook niet in deze VW app.
Dat is jammer om te horen.
Heb er eigenlijk nauwelijks problemen mee, ja met de kosten van de app maar goed ik maak er goed gebruik van.

Voor nu ook weer opgelost, was een kwestie van de app opnieuw instaleren.

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Rdestructo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Dat is jammer om te horen.
Heb er eigenlijk nauwelijks problemen mee, ja met de kosten van de app maar goed ik maak er goed gebruik van.

Voor nu ook weer opgelost, was een kwestie van de app opnieuw instaleren.
Als je ziet wat apps van andere fabrikanten kunnen, dan is de VW app echt een lachertje. Als ie het doet (dat was altijd maar afwachten, ik betaal nu niet meer, dus ik weet nu niet de status) dan is ie erg traag. Als je dan kijkt wat je ervoor moet betalen moeten ze zich schamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Top dat het voor jou wel goed werkt en weer opgelost is @Rdestructo.
Mijn ervaring is meer zoals die van @maharens: Letterlijk 1 keer succesvol een route naar de navigatie kunnen sturen, daarna nooit meer. Regelmatig meldingen dat de auto niet op slot was, deuren of achterklep geopend terwijl dat niet zo was, klimatiseren dat vaker niet werkte dan wel. En als het niet werkte omdat er zogenaamd geen contact met de auto was, wel de auto kunnen ontgrendelen op afstand. 8)7 De pushmeldingen dat het laden afgebroken was of dat de auto vol was kwamen ook zelden, al was de laadvoortgang meestal binnen de app zelf wel bijgewerkt, kostte soms wel een paar keer refreshen. Toen er een WeConnect ID en een oude WeConnect was ook regelmatig dat 1 van beide het wel deed, de andere niet.

Volgens de VW afdeling achter de app was het een hardware issue, oplossing bekend bij mijn dealer. Wel bijzonder als 1 van beide apps het dan wel doet, maar goed. Mijn dealer zei niets gehoord te hebben en geen oplossing te weten, hebben contact opgenomen en toen een softwareupdate uitgevoerd, die ook geen verschil maakte.

Dus no way dat ik betaal voor iets dat zo slecht werkt. Het enige dat echt jammer is, is dat ik nu niet meer kan zien wanneer de auto volgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hier geen problemen met de app, werkt prima met alle functies.

Ja over de kosten valt iets over te zeggen, voor mij is het die 45,-- p/j het waard. Maak er vaak gebruik van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Jazsie Werken zelfs de wagenstatus rapporten voor jou? Die heb ik letterlijk nooit in de app zelf kunnen openen, altijd via web. Ja, als het werkt kan het best de kosten waard zijn. De app is niet erg uitgebreid, maar wel wat opties die als ze snel en betrouwbaar zijn ook nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 30-07 14:29
Een aankoopadvies gevraagd!

Wij zijn op zoek naar een 2de auto, naast de Tesla M3 (2019, lease - die vervangen zal worden door een Model Y of iets anders eind dit jaar). Er zal ongeveer 10K mee gereden worden per jaar.
Nu kunnen we natuurlijk kijken naar een kleine benzineauto (min. 2018 bouwjaar, automaat), maar ook de e-Golf of e-Up (min. 2018 bouwjaar) is nu interessant geprijst.
Heeft iemand wel eens een kostenoverzicht gemaakt waarbij er rekening word gehouden met MRB, benzine/elektra, onderhoud etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-08 16:36
-Muncky- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:59:
Een aankoopadvies gevraagd!

Wij zijn op zoek naar een 2de auto, naast de Tesla M3 (2019, lease - die vervangen zal worden door een Model Y of iets anders eind dit jaar). Er zal ongeveer 10K mee gereden worden per jaar.
Nu kunnen we natuurlijk kijken naar een kleine benzineauto (min. 2018 bouwjaar, automaat), maar ook de e-Golf of e-Up (min. 2018 bouwjaar) is nu interessant geprijst.
Heeft iemand wel eens een kostenoverzicht gemaakt waarbij er rekening word gehouden met MRB, benzine/elektra, onderhoud etc?
Een vergelijk heb ik niet voor je, maar wel wat hoog over cijfers. Ik heb een E-golf(2018) en een Seat Leon(2017)

Die Leon kostte me 18k, de golf 13k na subsidie. Beide aangekocht toen ze 5 jaar oud waren. Als type auto vind ik dat je die auto's met elkaar kunt vergelijken.

De verzekering van de Leon zit allrisk rond de 50, van de golf rond de 70.

De Leon kost 170 aan MRB, de golf nu en in 2025 gratis. Vanaf 2025 betaal je 65% van het benzine tarief. Normaal is het rond de 240 euro voor de gewichtsklasse. Dat zou netto dan 156 euro zijn.

Brandstof/Electra. Is natuurlijk erg afhankelijk of je publiek moet laden, thuis kunt laden met ingekochte stroom, of thuis met eigen opgewerkte stroom uit zonnepanelen. Ik zit rond de 30 cent per kwh als ik het in moet kopen. Omgerekend kwam ik op een berekening dat electra zo'n 2/3 goedkoper is dan brandstof. Benzine zou me per 100km ik meen 11 euro kosten, en electra tegen de 4 euro. Nu laad ik alles met eigen opgewekte stroom, dus dat is -los van de investering- gratis. In iets meer dan een jaar verdien ik de investering van de zonnepanelen terug door brandstofbesparing.

Onderhoud? Het is eigenlijk een wasse neus, er is nagenoeg niets nodig. Hij is nu toe aan een controle en die laat ik doen, puur voor garantie discussies met de batterij. Ik houd zelf het koelvloeistofpeil goed in de gaten. Ruitenwissers en remmen kan ik zelf, maar remmen verslijt je ook niet. Dus qua normaal onderhoud ben je stukken voordeliger uit met een E-golf.
De enige gok omtrent kosten zijn mankementen. Dan kom je al snel aan de beurt.

Welicht heb je hier wat aan. Bij ons staat de Seat stof te happen. Het is een station, dus als we wat meer ruimte nodig hebben of een verdere reis doen, pakken we die, maar 80% van onze ritten doen we met de golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
DeGroteMuis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:43:
@Jazsie Werken zelfs de wagenstatus rapporten voor jou? Die heb ik letterlijk nooit in de app zelf kunnen openen, altijd via web. Ja, als het werkt kan het best de kosten waard zijn. De app is niet erg uitgebreid, maar wel wat opties die als ze snel en betrouwbaar zijn ook nuttig zijn.
Dit bedoel je?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czrnrXgcTG76VdcPnJi4bKxt61E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wITlCoScPDbmbAFEvKri0tVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Jazsie Ja, alleen heb ik die echt nog nooit anders gezien dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9f_5-BB9g4Dz9w5AuMwsTF6dcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/reA7CLnJkHF6Z936ZEvuEVKO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De rest werkt wel? Locatie van auto is zichtbaar/functioneel?

Neem aan dat je actief abo hebt?

[ Voor 28% gewijzigd door Jazsie op 02-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik lees online dat de werkelijke range (snelweg in de winter) in de buurt van de 135 km komt. Als ik dagelijks 160-170 kilometer moet rijden, wordt dat toch wel te krap. Wat zijn jullie ervaringen in deze omstandigheden? Is 135 km een terechte range onder deze omstandigheden voor een e-golf met ca 150.000 km op de teller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
boe.i schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:53:
Ik lees online dat de werkelijke range (snelweg in de winter) in de buurt van de 135 km komt. Als ik dagelijks 160-170 kilometer moet rijden, wordt dat toch wel te krap. Wat zijn jullie ervaringen in deze omstandigheden? Is 135 km een terechte range onder deze omstandigheden voor een e-golf met ca 150.000 km op de teller?
135km red ik makkelijk, 160km meestal ook wel als je wat rustig rijd en het niet te koud is buiten (als je geen warmtepomp hebt). Heb op een zuinige dag met weinig wind en de ideale temperatuur al snel 190km

Maar als ik compleet eerlijk moet zijn is 160-170km iedere dag nou net wel wat krap aan, helemaal met 150.000km aan slijtage denk ik dat je niet iedere rit het zou redden, tenzij het veel binnen stad of 80km/h weggetjes zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Jazsie schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:52:
De rest werkt wel? Locatie van auto is zichtbaar/functioneel?

Neem aan dat je actief abo hebt?
Geen actief abo, dus ook niet meer echt relevant, maar ook toen ik wel een actief abo had werkte dit letterlijk nooit. Ja, via de VW bedrijfswagens site ( 8)7 ) werkt het wel perfect, maar de app totaal niet. Samen met de nodige andere functies die af & toe werkten en de enorme traagheid ook de reden om niet bij te betalen voor dat abo.
boe.i schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:53:
De mijne zit nog lang niet op 150.000km, maar met warmtepomp en 17 inch Madrid velgen red ik op Nederlands snelwegtempo (100 met de nodige vertragingen tussendoor dus) ook als het vriest vrijwel altijd wel de 150 km als het in 1 rit is, ook bij regen, hagel en zo. Bij zonnig droog maar koud weer lukt 170-180 ook wel, maar dan houdt het ook wel op. Dus als je dagelijks 160-170 km enkele reis doet, of niet kan laden op bestemming, wordt het in de winter wel erg krap. In de zomer lukt de 200+ wel aardig gemakkelijk in Nederlands verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
DeGroteMuis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Ja, via de VW bedrijfswagens site ( 8)7 )
Hier heb ik me ook over verbaasd destijds :)
Pagina: 1 ... 53 ... 65 Laatste