-Muncky- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:59:
Een aankoopadvies gevraagd!
Wij zijn op zoek naar een 2de auto, naast de Tesla M3 (2019, lease - die vervangen zal worden door een Model Y of iets anders eind dit jaar). Er zal ongeveer 10K mee gereden worden per jaar.
Nu kunnen we natuurlijk kijken naar een kleine benzineauto (min. 2018 bouwjaar, automaat), maar ook de e-Golf of e-Up (min. 2018 bouwjaar) is nu interessant geprijst.
Heeft iemand wel eens een kostenoverzicht gemaakt waarbij er rekening word gehouden met MRB, benzine/elektra, onderhoud etc?
Een vergelijk heb ik niet voor je, maar wel wat hoog over cijfers. Ik heb een E-golf(2018) en een Seat Leon(2017)
Die Leon kostte me 18k, de golf 13k na subsidie. Beide aangekocht toen ze 5 jaar oud waren. Als type auto vind ik dat je die auto's met elkaar kunt vergelijken.
De verzekering van de Leon zit allrisk rond de 50, van de golf rond de 70.
De Leon kost 170 aan MRB, de golf nu en in 2025 gratis. Vanaf 2025 betaal je 65% van het benzine tarief. Normaal is het rond de 240 euro voor de gewichtsklasse. Dat zou netto dan 156 euro zijn.
Brandstof/Electra. Is natuurlijk erg afhankelijk of je publiek moet laden, thuis kunt laden met ingekochte stroom, of thuis met eigen opgewerkte stroom uit zonnepanelen. Ik zit rond de 30 cent per kwh als ik het in moet kopen. Omgerekend kwam ik op een berekening dat electra zo'n 2/3 goedkoper is dan brandstof. Benzine zou me per 100km ik meen 11 euro kosten, en electra tegen de 4 euro. Nu laad ik alles met eigen opgewekte stroom, dus dat is -los van de investering- gratis. In iets meer dan een jaar verdien ik de investering van de zonnepanelen terug door brandstofbesparing.
Onderhoud? Het is eigenlijk een wasse neus, er is nagenoeg niets nodig. Hij is nu toe aan een controle en die laat ik doen, puur voor garantie discussies met de batterij. Ik houd zelf het koelvloeistofpeil goed in de gaten. Ruitenwissers en remmen kan ik zelf, maar remmen verslijt je ook niet. Dus qua normaal onderhoud ben je stukken voordeliger uit met een E-golf.
De enige gok omtrent kosten zijn mankementen. Dan kom je al snel aan de beurt.
Welicht heb je hier wat aan. Bij ons staat de Seat stof te happen. Het is een station, dus als we wat meer ruimte nodig hebben of een verdere reis doen, pakken we die, maar 80% van onze ritten doen we met de golf.