Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-08 13:44
Jazsie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:38:
Auto was op dat moment nog vol geladen?
Ja, volledig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04
Bij echt 100% lading doet de regen het niet, want die stroom kan nergens meer heen. Dat is bij de meeste EV's zo. Als je dan een klein stukje gereden hebt (of hij na het laden al even stilgestaan heeft) komt er weer ruimte en werkt het gewoon weer. Bij een hele koude (of hete) accu wordt de regen ook behoorlijk afgeknepen, maar doet ie nog wel wát is mijn ervaring.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Laatst online: 26-08 13:44
O apart, ik heb de auto nu ruim 3 jaar, en dit is nog nooit eerder gebeurd. Anders had ik het zeker wel gemerkt. Maargoed, niks ergs dus. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
Sinds de update van de VW App begint onze auto niet meer gelijk met laden op het moment dat we kiezen voor een gepland vertrek door middel van het knopje bij de laadkabel.

Wij hebben de planner zo ingesteld dat deze standaard maar tot 80% laadt. Indien we de auto helemaal vol wilde laden drukte we bij het plaatsen van de stekker op het bovenste knopje.

Voor de update was het zo dat de auto direct begon met laden op het moment dat we voor een geplande lading kozen, waarbij hij dus stopte op 80%. Na de update begint de auto niet direct met laden maar is hij wel op 80% op het aangegeven tijdstip. Wanneer we op het bovenste knopje drukken begint hij wel direct met laden, maar dan tot 100%, iets wat niet wenselijk is voor ons.

Wij willen dus dat de auto altijd direct begint met laden tot 80% of 100% afhankelijk van welk knopje we indrukken bij het plaatsen van de laadkabel. Hoe hebben jullie dat ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Whis! schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:11:
[...]

Is alleen een dingetje voor die paar keer per jaar als ik vanuit het oosten richting Amsterdam moet. Ik rijd dagelijks 15km naar kantoor -> hier laad ik dan traag -> 15km terug naar huis. Kom dus in 95% van de gevallen niks te kort.

De e-golf is op het gebied van accu en laden inderdaad wat gedateerd maar voelt voor de rest nog steeds erg premium aan. Ik heb nog niet in meer auto's proefgereden die in de lagere prijsklasse zitten (zoals b.v. mg4).
Zal neer komen op of je een andere auto tegenkomt die en naar wens is en in de zelfde prijsklasse zit.
Anders zie ik geen reden om van auto te wisselen? :)
RonJ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:49:
Bij echt 100% lading doet de regen het niet, want die stroom kan nergens meer heen. Dat is bij de meeste EV's zo. Als je dan een klein stukje gereden hebt (of hij na het laden al even stilgestaan heeft) komt er weer ruimte en werkt het gewoon weer. Bij een hele koude (of hete) accu wordt de regen ook behoorlijk afgeknepen, maar doet ie nog wel wát is mijn ervaring.
Dit dus @berndw.
KoBolD54 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:29:
Sinds de update van de VW App begint onze auto niet meer gelijk met laden op het moment dat we kiezen voor een gepland vertrek door middel van het knopje bij de laadkabel.

Wij hebben de planner zo ingesteld dat deze standaard maar tot 80% laadt. Indien we de auto helemaal vol wilde laden drukte we bij het plaatsen van de stekker op het bovenste knopje.

Voor de update was het zo dat de auto direct begon met laden op het moment dat we voor een geplande lading kozen, waarbij hij dus stopte op 80%. Na de update begint de auto niet direct met laden maar is hij wel op 80% op het aangegeven tijdstip. Wanneer we op het bovenste knopje drukken begint hij wel direct met laden, maar dan tot 100%, iets wat niet wenselijk is voor ons.

Wij willen dus dat de auto altijd direct begint met laden tot 80% of 100% afhankelijk van welk knopje we indrukken bij het plaatsen van de laadkabel. Hoe hebben jullie dat ingesteld?
Sinds de nieuwe VW app wordt je ondergrens op 0% gezet wanneer je vertrektijden gebruikt via de app.

Dus in de auto ondergrens van de accu op 80% zetten en hij zal direct laden tot 80% bij gebruik van "gepland vertrek" knop.

Zodra je weer in de app gebruikt maakt van vertrektijden zal "ondergrens accu" weer naar 0% springen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-08 10:57
Jazsie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:54:
[...]

Zal neer komen op of je een andere auto tegenkomt die en naar wens is en in de zelfde prijsklasse zit.
Anders zie ik geen reden om van auto te wisselen? :)

[...]

Dit dus @berndw.

[...]

Sinds de nieuwe VW app wordt je ondergrens op 0% gezet wanneer je vertrektijden gebruikt via de app.

Dus in de auto ondergrens van de accu op 80% zetten en hij zal direct laden tot 80% bij gebruik van "gepland vertrek" knop.

Zodra je weer in de app gebruikt maakt van vertrektijden zal "ondergrens accu" weer naar 0% springen...
Dus een aanpassing in vertrektijden resulteert in 0% ondergrens?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vanochtend liep ik er tegenaan dat mijn laadklep niet open wilde, lekker als je aankomt op je destination met minder dan 10% en je vanavond toch nog naar huis wil kunnen. Schijnbaar een bekend euvel met de 'actuator'. Wat bruut geweld (dank u Reddit) door met vuist aan de kant van de vergrendeling te slaan en hij ging gelukkig open. Afspraak maken bij de garage is niet mogelijk, moet langs komen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-08 10:57
Tomba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:45:
Vanochtend liep ik er tegenaan dat mijn laadklep niet open wilde, lekker als je aankomt op je destination met minder dan 10% en je vanavond toch nog naar huis wil kunnen. Schijnbaar een bekend euvel met de 'actuator. Wat bruut geweld (dank u Reddit) door met vuist aan de kant van de vergrendeling te slaan en hij ging gelukkig open. Afspraak maken bij de garage is niet mogelijk, moet langs komen.
Helaas hetzelfde probleem hier, zou je willen laten weten wat de garage hiervoor rekent?
Onderdeel is iets van 20 euro maar je moet in je kofferbak wat kunststof eruit vissen om er bij te komen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:45

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vaatdoek82 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:48:
[...]

Helaas hetzelfde probleem hier, zou je willen laten weten wat de garage hiervoor rekent?
Onderdeel is iets van 20 euro maar je moet in je kofferbak wat kunststof eruit vissen om er bij te komen.
Ik rij Private Lease dus de kosten voor mij zullen 0€ zijn. Uurloon is altijd waar ze je mee pakken niet de part-price.

Sowieso vreemd eigenlijk dat dit zo'n bekend euvel is en dat ze het dan prima vinden dat zo'n onderdeel iedere 3-4 jaar stuk gaat. Lijkt bijna een verdienmodel.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42
[b]Jazsie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:54

Dat is een slechte implementatie. Gaat hij naar 0% zodra je de app gebruikt of enkel wanneer je vertrektijden gebruikt in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vaatdoek82 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:44:
[...]
Dus een aanpassing in vertrektijden resulteert in 0% ondergrens?
Als je het via de app doet wel, niet via de infotainment.
KoBolD54 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:14:
[...]
Dat is een slechte implementatie. Gaat hij naar 0% zodra je de app gebruikt of enkel wanneer je vertrektijden gebruikt in de app?
Enkel als je vertrektijden via de app gebruikt, inderdaad slecht gedaan want voorheen met de oude app was dit niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:08

MLLL

Palm Treo 650

Tomba schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:54:
[...]

Sowieso vreemd eigenlijk dat dit zo'n bekend euvel is en dat ze het dan prima vinden dat zo'n onderdeel iedere 3-4 jaar stuk gaat. Lijkt bijna een verdienmodel.
Bij VW noemen ze dat een producteigenschap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWPL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-08-2024
[...]

Ik rij Private Lease dus de kosten voor mij zullen 0€ zijn. Uurloon is altijd waar ze je mee pakken niet de part-price.

Onze auto is net terug van de garage jaarlijks onderhoud. Kosten €360. Alleszins netjes. Ook klepje kapot bij ons. We drukken hem nu nooit meer helemaal dicht. Kosten reparatie €191. Dikke doei dus aangezien wij de auto gewoon gekocht hebben. Ik vind het echt belachelijk sneu dat VW niet gewoon wil toegeven dat ze een ondeugdelijk onderdeel hebben verwerkt.
En wat ik nog erger vind is dat ze er mee weg komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedrovice
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik ben nieuw op dit topic, maar voornemens om een e-golf uit 2019 te kopen met ongeveer 120k kms op de teller. Iemand tips?

Ik heb gezien dat de prijzen afgelopen jaar flink aan het dalen zijn. Wat is de reden hiervan?

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09
Pedrovice schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:28:
Ik ben nieuw op dit topic, maar voornemens om een e-golf uit 2019 te kopen met ongeveer 120k kms op de teller. Iemand tips?

Ik heb gezien dat de prijzen afgelopen jaar flink aan het dalen zijn. Wat is de reden hiervan?
Ik denk actieradius. Voor de rest namelijk een prima auto.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-08 12:06
Ik heb dus sinds kort een E-Golf uit 2019 met 115k op de teller.

Actieradius de afgelopen periode ligt tussen de 160 en 180km. En dat is zonder Eco functies. Gewoon lekker de stoelverwarming aan.

Het is een van de beste auto’s die ik ooit heb gehad. Elke keer is het weer een genot om in te rijden.

Als vergelijk: mijn vriendin heeft een nieuwe elektrische BMW IX3. En uiteraard is dat een heel ander type auto maar ik rij net zo lief in mijn golf als in de BMW.

Zeker in de drukke stad is mijn golfje prettiger.

De opties op de golf doen niet onder voor die van de BMW.

Uiteraard is de ACC en binnen de lijnen rijden van de BMW wat soepeler maar daar zit natuurlijk ook 4 a 5 jaar ontwikkeling en prijsverschil in.

Voor mij voorlopig geen andere auto.

• Kvibe
I-Lynx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:25:
Ik heb dus sinds kort een E-Golf uit 2019 met 115k op de teller.

Actieradius de afgelopen periode ligt tussen de 160 en 180km. En dat is zonder Eco functies. Gewoon lekker de stoelverwarming aan.

Het is een van de beste auto’s die ik ooit heb gehad. Elke keer is het weer een genot om in te rijden.

Als vergelijk: mijn vriendin heeft een nieuwe elektrische BMW IX3. En uiteraard is dat een heel ander type auto maar ik rij net zo lief in mijn golf als in de BMW.

Zeker in de drukke stad is mijn golfje prettiger.

De opties op de golf doen niet onder voor die van de BMW.

Uiteraard is de ACC en binnen de lijnen rijden van de BMW wat soepeler maar daar zit natuurlijk ook 4 a 5 jaar ontwikkeling en prijsverschil in.

Voor mij voorlopig geen andere auto.
Dan rij je vooral in de stad neem ik aan?
Ik heb begrepen dat de actieradius op de snelweg en zeker in de winter een heel stuk minder is.
Of wat is jou ervaring daarmee?

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:25
Het is echt een geweldige auto.
Maar door de actieradius gaan wij toch zoeken naar een andere EV.
Wij rijden door job wissel net te veel.
PL Contract loopt nog tot maart 2025.
Maar er zal best iemand zijn die zo'n mooie auto wil overnemen. :)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

De prijzen lagen best wel hoog en zijn afgelopen halfjaar pas echt gedaald valt mij zelf op. Deels door de afwachtende houding van consumenten omdat de politiek maar geen ei legt over een korting op de MRB die er weer aan zit te komen. Deels door nieuwkomers die echt wel sneller laden en grotere accu's hebben. Zo zijn er vast nog wel wat redenen, maar zoals aangegeven is het een hele fijne auto die toch met 7,4 kW kan laden thuis waar veel andere EV's in die prijsklasse maar met 3,7 kW kunnen laden. Overall gewoon een goede allrounder.

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-08 12:06
Kvibe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:36:
[...]

Dan rij je vooral in de stad neem ik aan?
Ik heb begrepen dat de actieradius op de snelweg en zeker in de winter een heel stuk minder is.
Of wat is jou ervaring daarmee?
Denk 60% stad en 40% snelweg.

Ik rij altijd in de D met recuperatie op stand 2.
Ik heb wel de versie met warmtepomp. Dat scheelt ook wel wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

- Check batterij status, liefst met ODBeleven. Optie is volledig laden en dan compleet leegrijden.
- Zit er warmtepomp in, check dan ook of deze goed werkt (moet goed koud en warm worden). Maar dit doe je infeite ook als er geen warmtepomp in zit.
- Laadklep of deze normaal opent en sluit.
- Check of je wel kan DC (snel) laden, in NL zouden ze allemaal DC moeten kunnen laden maar er rijden rond zonder deze optie.
- Ga voor de Media Discovery met de twee draai knoppen (dus niet de Pro versie), de Pro versie (volledig touch) is erg gewild bij de dieven.
- Check of er een granny lader (stekker lader) bij zit maar ook de normale Type 2 laadkabel voor publiek laden, deze kosten best wat dus als dat niet erbij zit zou ik daar over onderhandelen in de prijs.

Opties die ik persoonlijk fijn vind:
- Warmtepomp, scheelt je toch 10-20km op een volle accu lading.
- Stoelverwarming (en dat voor iemand die daar niets van moet hebben).
- Achteruitrijcamera indien je getinte ramen hebt/wilt. Zie je toch wel wat beter in het donker.
- verwarmde vooruit, niet meer krabben !

Verder moet je vooral kijken of de actiradius (180km in de winter met gewoon verwarming etc aan, heb je geen warmtepomp dan mag je daar 10-20km vanaf trekken) voldoet want snelladen duurt toch wel ruim 30min.

Ik rijd voor werk 70km per dag, dit red ik ruim op 80% laden in deze tijd met daarbij ook de dagelijkse dingen in de omgeving.

Prima wagen voor als je voor +90% weg kan komen met de actieradius.

Laatst ritje Rotterdam - Maastricht gedaan met vol geladen accu en heb totaal 80min geladen waarvan 20min op de heenreis, en 2x30min op de terugreis. Heen was 100km/u en terug 130km/u.

Normaal rijd ik 100km/u heen en terug, en kan je vertellen dat dat sneller is want toen was 20min laden op de terug weg voldoende ipv 2x30min >:).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurkie
  • Laatst online: 07-08 15:47
[...]

Komt omdat de e-golf op basis van de ice-golf is gemaakt. Bij de e-golf wordt het klepje (bijna) dagelijks gebruikt, dat gebeurt bij benzine tanken wat minder frequent, misschien 1 keer in de 4-5 dagen. Dus waar het klepje bij de ice golf 15-20 jaar meegaat, is dat bij de e-golf 3-4 jaar.

• maharens
Jazsie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:05:
[...]

- Ga voor de Media Discovery met de twee draai knoppen (dus niet de Pro versie), de Pro versie (volledig touch) is erg gewild bij de dieven.
Vraagje, ik dacht zelf eigenlijk dat de E-Golf altijd de pro had, dus volledig touch, of geldt dit wellicht alleen voor de 7.5 versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Pro is optie zover ik weet @maharens, heb zelf de 7.5 en daar zit de non pro in.

Bij het rondshoppen ben ik de non pro ook vaker tegen gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:17

Vooropgesteld: als je kan leven met de range en het trage laden is het een HELE fijne auto. De bediening zit logisch in elkaar, het rijdt gewoon soepel en goed en hoewel het in het begin even wennen was qua piepjes piept het een stuk minder dan de Cupra Born of VW ID.3 doen. Maar toch is de prijsdaling naar mijn gevoel logisch.

Drie voornaamste redenen:
De techniek: De techniek begint oud te worden, actieradius en snelladen komt niet meer bepaald mee met modernere alternatieven, rapidgating, waarbij vaker snelladen in 1 rit steeds trager gaat.

Financieel: De vraagprijzen bleven naar mijn mening sowieso al achterlijk hoog (een 2018 met rond de 100.000 op de teller was begin dit jaar op Autotrader bijna net zo duur als in 2020). Daarnaast onzekerheid over de energiekosten én de wegenbelasting en verzekering die particulier nu vaak duurder uitvalt dan de benzinevarianten.

Concurrentie: Intussen verschijnen er langzaamaan steeds meer betaalbare alternatieven, waardoor de prijsstelling van de tweedehands eGolf ook onder druk komt.

De standaard komolak van de eGolf is nogal gevoelig voor krassen en vogelpoep als ik zo kijk bij vrienden en collega's, dus beter een uitvoering met metallic lak. Wielen is een smaak- en range keus, Standaard 16 inch Astana's komen verder, 17 inch Madrids bieden met de standaard, iets sportievere banden meer grip in met name nat. Warmtepomp is een grote plus, scheelt in de winter gewoon echt wel. Als een 2020 model binnen budget past, kies er dan eentje met Discover Media. Minder uitgebreid, maar ook echt stukken minder kans op inbraak, Discover Pro is nogal populair bij dieven. Je mist dan wel carplay / Android Auto, dat volgen mij wel standaard was op Pro, maar die kan je op Media unlocken met een code, als het al niet als optie genomen is door de vorige eigenaar. De adaptieve verlichting is een erg fijne optie als je regelmatig op minder goed verlichte wegen rijdt. Check bij een importmodel of er wel een CCS aansluiting op de auto zit. Als het goed is zal je ze zelden zonder tegenkomen, maar het was in het buitenland wel een optie... En natuurlijk hoort er een type2 laadkabel en een grannycharger bij de auto te zitten.

Opties die wel fijn zijn naar mijn mening:
De warmtewerende verwarmde voorruit. Geen draadjes in je gezichtsveld, helpt bij mensen die gevoelig zijn voor draadjes in het zichtveld.
Dynaudio. Ik zou er eentje zonder niet voor laten staan, maar het klinkt wel echt lekkerder.
Led plus met dynamische koplampen. Zoals al genoemd, super op minder goed verlichte wegen.
Warmtepomp. Modellen met zijn tweedehands vaak niet of amper duurder dan zonder. Gratis extra range!
Winterpakket. Heb ik zelf niet genomen, maar m'n vriendin mist de stoelverwarming wel. :+

Twijfel opties:
Ik heb ook het pakket met fileassistent en blind spot warning genomen en de fileassistent bevalt wel aardig als je vaak in de file staat, maar blind spot werkt gewoon slecht. Herkent regelmatig niet als er auto's naast je zitten.
Abonnement op de app. Zonder kan je zo ongeveer niets, zelfs niet zien hoe ver het laden is, maar met werkt het ook de helft van de tijd niet.
Achteruitrij camera. Werkt wel goed zo onder het embleem, eigenlijk vrijwel altijd perfect beeld. Maar voegt ook niet enorm veel toe. Misschien wel nuttiger met verduisterde ruiten achter, maar dat vind ik sowieso een smaakgevoelige optie. Voor mij liever beter zicht rondom.
Active info display & keyless. Eigenlijk vooral cosmetisch, navigatiekaart tussen de klokken is grappig, maar vooral nuttig om te zien wanneer de automatische verlichting aan is (met de navigatie op automatische nachtstand, gaat die dan ook op donker). En keyless werkt op zich prima, maar echt daawerkelijk meerwaarde ten opzichte van zelf een knopje op de sleutel indrukken en een contactslot? Niet echt. Het voelt hooguit wat moderner.

Gewoon helemaal niet nuttig:
Sound generator. Gehad op de leenauto en ik merk geen verschil, voetgangers merken je niet meer op naar mijn gevoel. En fietsers al helemaal niet.
Park assist. Leuke gimmick, maar als je een beetje kan rijden, doe je het zelf sneller, beter en op krappere plekken.
maharens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:13:
[...]

Vraagje, ik dacht zelf eigenlijk dat de E-Golf altijd de pro had, dus volledig touch, of geldt dit wellicht alleen voor de 7.5 versie?
Geen idee hoe het zit met de kleinere accuvariant van voor 2017, maar voor 2017-2018-2019 was Discover Pro inderdaad standaard. De Edition 2020 kreeg een prijsdaling en Discover Media als standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je klinkt zoals mijn mening paar posts terug @DeGroteMuis :).Deel je mening ook.

Dacht overigens dat de MD Pro een optie was, ben tijdens het shoppen best veel non Pro tegen gekomen op de <2020 modellen, zijn dus dan allemaal -waarschijnlijk- erin gekomen na diefstal.

Hoewel de prijs alweer enorm gezakt is door de onzekerheden, lijkt mij dit wel een goed moment om voor een EV te gaan mocht je dat willen.

Verder heb ik geen andere EV gezien die net zo premium is als deze in de zelfde prijs klasse.

Actieradius en snelladen zal een dingejte blijven afhankelijk van je "use case", dat is echt persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-08 08:19
Las laatst een interessant berichtje op het AD:

https://www.ad.nl/auto/nu...uwbare-modellen~a8e43a1f/

De betrouwbaarste EV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:55
Nu het zo rond de 10 graden kwakkelt ben ik negatief verbaasd over het verbruik van mij EV. De auto vertrekt voorverwarmd met behulp van warmtepomp in de ochtend met 80% batterij en komt met 31% terug en heeft dan totaal 88 km gereden. Het gemiddelde verbruik volgens de app is 14.6 kwH/100 km maar ik heb het idee dat dit meer is...Dat de info uit de app niet klopt.
Ik ga er vanuit dat de batterij percentage lineair is, de effectieve capaciteit is 32 kwh bij een 100% volle accu, bij 80% dus 25,6 Kwh en bij 31% zit er dan nog 9,9 kwh in. 25.6-9.9 = 15.7 voor 88 km.
Mijn punt volgens mij klopt het gemiddelde verbruik uit de app niet? Meer mensen die het hier mee eens zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
E.D. schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:26:
Nu het zo rond de 10 graden kwakkelt ben ik negatief verbaasd over het verbruik van mij EV. De auto vertrekt voorverwarmd met behulp van warmtepomp in de ochtend met 80% batterij en komt met 31% terug en heeft dan totaal 88 km gereden. Het gemiddelde verbruik volgens de app is 14.6 kwH/100 km maar ik heb het idee dat dit meer is...Dat de info uit de app niet klopt.
Ik ga er vanuit dat de batterij percentage lineair is, de effectieve capaciteit is 32 kwh bij een 100% volle accu, bij 80% dus 25,6 Kwh en bij 31% zit er dan nog 9,9 kwh in. 25.6-9.9 = 15.7 voor 88 km.
Mijn punt volgens mij klopt het gemiddelde verbruik uit de app niet? Meer mensen die het hier mee eens zijn?
Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat je geen 32 kWh meer hebt

Met 14,6 kWh op 88 km zou je dus 12,85 kWh moeten hebben verbruikt, maar je hebt dus 15,7 kWh verbruikt lijkt het. Dan zou je ca 19% minder capaciteit hebben, dat klinkt vrij fors voor de E-Golf, dus wellicht een combinatie van beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Zo jammer dat ze de E-golf niet verder ontwikkeld hebben, dan had ik hem nu direct gekocht.
2017 model heeft gewoon echt niet genoeg bereik. Met degradatie en bereik in de winter is het gewoon echt waardeloos. Tenzij je hem echt alleen voor de stad gebruikt.

Ik wacht nu wel op de ID2 of hoe die ook gaat heten, maar had liever een golfje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
maharens schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:32:
[...]

Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat je geen 32 kWh meer hebt

Met 14,6 kWh op 88 km zou je dus 12,85 kWh moeten hebben verbruikt, maar je hebt dus 15,7 kWh verbruikt lijkt het. Dan zou je ca 19% minder capaciteit hebben, dat klinkt vrij fors voor de E-Golf, dus wellicht een combinatie van beide?
Nee die 14,6 kwh is volgens de app voor 100 km. Accu degradatie zou best kunnen, maar dat maakt niet uit voor de som welke de VW app maakt. Waar het mij omgaat is dat het rekensommetje van gemiddelde verbruik van de VW app niet klopt als ik kijk naar de percentages en uit ga van nuttige 32 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
E.D. schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:00:
[...]

Nee die 14,6 kwh is volgens de app voor 100 km. Accu degradatie zou best kunnen, maar dat maakt niet uit voor de som welke de VW app maakt. Waar het mij omgaat is dat het rekensommetje van gemiddelde verbruik van de VW app niet klopt als ik kijk naar de percentages en uit ga van nuttige 32 kWh.
Maar dat is volgens mij precies wat ik zeg, ik reken die 14,6 kWh om naar een afstand van 88 km

Je had 12,85 kWh verwacht en het is 15,7 kWh geworden

EDIT: het verbruik van x kWh per 100 km heeft m.i. niks te maken met degeneratie, jij blijft wel met de oorspronkelijk 32 kWh nieuw rekenen, dan vergelijk je appels met peren denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door maharens op 30-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Was dit enkel stad of snelweg of combinatie?

Ik zit meer richting de 17/100 wel met 90% snelweg, 110 op de teller in normal mode met de verwarming op 22gr.

App is best nauwkeurig, vergleken met mijn MID kWh meter en daar zit niet veel verschil in.

Verder kan het mij eigenlijk niet veel interesseren, belangrijker is hoeveel km je daadwerklijk kan rijden met een volle accu :+.
Kvibe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:15:
Zo jammer dat ze de E-golf niet verder ontwikkeld hebben, dan had ik hem nu direct gekocht.
2017 model heeft gewoon echt niet genoeg bereik. Met degradatie en bereik in de winter is het gewoon echt waardeloos. Tenzij je hem echt alleen voor de stad gebruikt.

Ik wacht nu wel op de ID2 of hoe die ook gaat heten, maar had liever een golfje gehad.
Hier geen last van, laad tot 80% en heb genoeg bereik. Woon/Werk verkeer is 70km per dag.

Van de week nog 2x 180km gereden, 10min snelladen onderweg (uiteraard wel op bestemming vol kunnen laden).
Als ik niet op bestemming kon laden dan was het inderdaad wel iets langer met 2x 20min laden.

Nog goed te doen allemaal.

Ligt verder helemaal aan jouw situatie, rijd je 400km per dag dan is het inderdaad niet te doen want dan sta je te vaak en te lang aan de snellader...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Hier geen last van, laad tot 80% en heb genoeg bereik. Woon/Werk verkeer is 70km per dag.

Van de week nog 2x 180km gereden, 10min snelladen onderweg (uiteraard wel op bestemming vol kunnen laden).
Als ik niet op bestemming kon laden dan was het inderdaad wel iets langer met 2x 20min laden.

Nog goed te doen allemaal.

Ligt verder helemaal aan jouw situatie, rijd je 400km per dag dan is het inderdaad niet te doen want dan sta je te vaak en te lang aan de snellader...
Ik rij geen 400, maar wel regelmatig 200 -280 kilometer op een dag. Dan zou ik elke keer onderweg moeten opladen en bij aankomst een laadpaal moeten zoeken. Teveel gedoe

Daarnaast wil ik de extra kosten elke keer ook niet hebben als ik thuis gewoon met zonnepanelen kan opladen.
Met woon/werk verkeer van 70km is het inderdaad wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Kvibe schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:08:
[...]

Ik rij geen 400, maar wel regelmatig 200 -280 kilometer op een dag. Dan zou ik elke keer onderweg moeten opladen en bij aankomst een laadpaal moeten zoeken. Teveel gedoe

Daarnaast wil ik de extra kosten elke keer ook niet hebben als ik thuis gewoon met zonnepanelen kan opladen.
Met woon/werk verkeer van 70km is het inderdaad wel prima te doen.
280km op een dag is 140km enkel reis, dat red je prima zonder onderweg te laden mits je inderdaad op bestemming kan laden.

Thuis met zonnepanelen laden vind ik slecht argument want nu brengt je zonnepanelen ook niks op... en ja ook salderen houd een keer op.

Klopt dat thuisladen waarschijnlijk goedkoper is, echter had je dat niet vermeld.
Wie weet kon je enkel straatladen ;).

Dus in jouw situatie met regelmaat 200-280km op een dag en je kan thuis laden, is de eGolf inderdaad niet geschikt. Zeker aangezien je niet de moeite/kosten wilt doen met op bestemming laden en/of snelladen onderweg. Iets wat ik best begrijp :).

Edit:
In de zomer haal ik overigens 225-250km op een volle accu >:).

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 30-12-2023 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ANNA_
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 20:01
202 pagina’s gelezen van dit topic, super interessant!
Onze Ford Focus TDCI krijgt steeds meer kuren en wij gaan 2 januari in 2 e-Golf’s een proefrit maken.
Ze hebben ongeveer dezelfde opties (warmtepomp en lederen bekleding, lijkt ons handig met 2 jonge kinderen) alleen heeft de een 90k (BJ2019) gereden en de ander 130k (BJ2018). Het prijsverschil is ongeveer €3000 (18,5k en 15,5k).
Hier lees ik dat rond de 160k de schokbrekers vervangen moeten worden en de garantie van de accu ophoudt. Dan lijkt het mij de meest verstandige keus te zijn om voor de duurdere versie te gaan maar rechtvaardigt dit het prijsverschil?
Zelf heb ik wat ervaring met onderhandelen maar weet natuurlijk ook niet hoe veel ze kunnen zakken en wat ze voor de Ford geven.

Benieuwd naar jullie input, fijne jaarwisseling gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
[b]_ANNA_ in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"_
Hier lees ik dat rond de 160k de schokbrekers vervangen moeten worden en de garantie van de accu ophoudt. Dan lijkt het mij de meest verstandige keus te zijn om voor de duurdere versie te gaan maar rechtvaardigt dit het prijsverschil?

160k en/of 8 jaar, hoeveel km verwacht je te rijden per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
maharens schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:13:
[...]

Maar dat is volgens mij precies wat ik zeg, ik reken die 14,6 kWh om naar een afstand van 88 km

Je had 12,85 kWh verwacht en het is 15,7 kWh geworden

EDIT: het verbruik van x kWh per 100 km heeft m.i. niks te maken met degeneratie, jij blijft wel met de oorspronkelijk 32 kWh nieuw rekenen, dan vergelijk je appels met peren denk ik.
Correct ik had jouw reactie verkeerd gelezen. Inderdaad is er sprake van degradatie maar dat snapt de VW-app niet verwacht ik dus die zou dan toch ook gewoon met 32 kWh moeten reken net zoals mijn berekening...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Net terug van een Roadtrip met de e-Golf naar Blackpool in Engeland. Wat een heerlijke auto is dit toch eigenlijk, maar het laden is soms wel uitdagend hoor.

Dag 1: Vertrokken met een 100% volle accu, 200+ km gereden van een plaats in Flevoland naar Mechelen in Belgie, 1 tussenstop gemaakt bij Fastned Galgeveld (18,62 kWh).

Dag 2: Auto 's nachts opgeladen bij het Hotel en met 100% vertrokken naar de veerboot in Calais. 285 kilometer totaal. Voor de zekerheid nog even een tussenstop bij Ionity Veurne (14,79 kWh) en in Engeland bij een Shell Recharge in Hythe (10,12 kWh)

Dag 3: Weer vertrokken met een volle accu, en naar Birmingham gereden (309 km). Onderweg geladen bij
Gridserve ergens bij Milton Keynes in de buurt. Helaas geen kWh specificatie gehad. 15 kWh (schatting). Bij aankomst geladen in Birmingham bij een Shell Recharge (19,19 kWh), helaas geen laadpunt in de buurt van het hotel. Die zouden een week na onze aankomst geactiveerd worden.

Dag 4: 226 km gereden, zonder problemen bijna in Blackpool aangekomen. Helaas begon het toen wel uitdagend te worden. Eerste lader, 1 vrije plek, geen aansluiting. Bestuurder van de auto die op de andere plek stond was nergens te bekennen. Dus maar doorgereden naar volgende lader. 2 laad plekken beschikbaar, er stonden op dat moment al 2 auto's te laden, er was ook al een rij van 2 andere auto's. Dus maar door naar de volgende lader, die was van een taxibedrijf en daar waren we niet welkom. Door naar de volgende lader, een Pod-point ergens in Blackpool, maar die was voor ons niet te vinden ik denk dat die er nog niet was of zo. Dus maar weer door naar de volgende lader, bij een hotel stonden 10 laadpalen, helaas alleen te activeren m.b.v. een app die alleen in de Britse Playstore te downloaden was (grr, region-lock op een laad app, wie verzint zo iets). Gevraagd bij het hotel, die konden het helaas ook niet activeren. Toen maar weer door naar een Pod-point bij de Lidl. Die was gelukkig wel beschikbaar. De accu was inmiddels wel helemaal leeg (5km over), en de middag was alweer voorbij.

Dag 5: De terugweg naar Coventry gereden 243 km. Eerst een laadstop bij diezelfde Pod-point bij de Lidl in Blackpool. Accu niet volgeladen, want de lader was helaas bezet. Toch maar de rit naar Coventry ingezet, in de hoop op een lader langs de snelweg. 53 km gereden naar een snellader van EV Power. 24,29 kWh geladen. 129 km gereden naar een lader in de buurt van Coventry, omdat we niet wisten of er een lader bij het hotel beschikbaar was. 9,49 kWh erbij geladen bij een Chargepoint. Door naar Coventry (18 km) om daar nog 18,87 kWh te laden bij een snellader van Chargepoint aan de snelweg.

Dag 6: 300 km gereden. Eerst even geladen bij een langzame lader bij de Lidl. Toen weer 52 km gereden naar een snel lader van MFG. Toen weer 129 km doorgereden naar een snellader bij de McD. Toen weer 42 km naar het hotel. Waar weer geen laders meer vrij waren. Er stonden 2 Tesla's aan de 2 beschikbare laadplekken, waarvan de eigenaren niet te vinden waren. Dus maar door naar een winkelcentrum, waar ze volgens het hotel wel een heleboel snelladers zouden hebben. Bereik was inmiddels nog maar 10 km toen we daar aankwamen en de snel laders van Kempower deden het niet (20 laders die niks staan te doen, omdat de betaalterminals het al weken niet doen). Door naar een pod-point, die niet te vinden was. En weer door naar een andere pod-point. Die was zo traag dat er niet genoeg range bijgekomen was (6,5 kWh). Dus naar een snel lader van Instavolt. Die stond op een privé terrein waarvoor je wel je kenteken moest registreren, maar we hadden de lading nodig dus toch maar gedaan. Terug bij het hotel waren de Tesla's verdwenen, dus die nacht lekker aan de lader van het hotel en de volgende dag met 100% vertrokken.

Dag 7: 400+ km in 1 dag, we wilden graag weer terug naar huis. Eerst 40 km gereden naar de veerboot. Na de oversteek na 64 km een lader opgezocht in Veurne Belgie (13 kWh). Daarna 111 km gereden naar de Tesla Supercharger in Lokeren. Wat een fijne ervaring als Volkswagen rijder bij de Tesla laders, de app werkt supergoed (19 kWh). Toen door naar de Fastned de Keizer 115 km gereden (16,24 kWh). Toen lekker door naar huis in Flevoland. Was wel een latertje geworden. Maar in België en Nederland kun je toch op zo veel plekken terecht dat het eigenlijk wel lekker door reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Heb je winterbanden eronder? En was deze rit toevallig in de regen? Beiden hebben een behoorlijke impact op het verbruik is mijn ervaring.

De app hebben wij niet dus geen idee of die een beetje klopt, ondanks dat het soms onhandig is weigeren we grof geld te betalen voor die zelden werkende bagger.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
_ANNA_ schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:02:
202 pagina’s gelezen van dit topic, super interessant!
Onze Ford Focus TDCI krijgt steeds meer kuren en wij gaan 2 januari in 2 e-Golf’s een proefrit maken.
Ze hebben ongeveer dezelfde opties (warmtepomp en lederen bekleding, lijkt ons handig met 2 jonge kinderen) alleen heeft de een 90k (BJ2019) gereden en de ander 130k (BJ2018). Het prijsverschil is ongeveer €3000 (18,5k en 15,5k).
Zelf heb ik wat ervaring met onderhandelen maar weet natuurlijk ook niet hoe veel ze kunnen zakken en wat ze voor de Ford geven.

De vraag is hoeveel km je rijd per jaar en of je de auto "op" gaat rijden.

Accu kan altijd stuk gaan, echter acht ik de kans vrij klein als je er al 160k km ermee hebt gereden en/of ouder is dan 8 jr.

Hoewel de kleppen van de warmtepomp een bekend zwakke punt is zou ik ook voor warmtepomp gaan, dat scheelt gewoon in je actieradius en dus ook laadkosten. Als je veel rijd kan dit ook aardig oplopen.

Als je 25k km per jaar rijd dan zit je natuurlijk vrij snel op die 160k km als je met 130k km begint, persoonlijk zou ik dan toch voor de lagere km stand gaan. Rijd je 10k per jaar, dan maakt het ook weer minder uit dat km stand hoger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ANNA_
Jazsie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:38:
[...]

De vraag is hoeveel km je rijd per jaar en of je de auto "op" gaat rijden.

Accu kan altijd stuk gaan, echter acht ik de kans vrij klein als je er al 160k km ermee hebt gereden en/of ouder is dan 8 jr.

Hoewel de kleppen van de warmtepomp een bekend zwakke punt is zou ik ook voor warmtepomp gaan, dat scheelt gewoon in je actieradius en dus ook laadkosten. Als je veel rijd kan dit ook aardig oplopen.

Als je 25k km per jaar rijd dan zit je natuurlijk vrij snel op die 160k km als je met 130k km begint, persoonlijk zou ik dan toch voor de lagere km stand gaan. Rijd je 10k per jaar, dan maakt het ook weer minder uit dat km stand hoger is.
Bedankt voor je reactie!
Uiteindelijk zijn we toch gegaan voor de e-Golf met 130k. Konden hem voor een mooi prijsje krijgen, zat namelijk een groot prijs verschil tussen deze en de nieuwere.
Ik verwacht 5.000 á 10.000 km per jaar te rijden, woon/werk verkeer doen we op de fiets allebei.

Een e-Golf rijdt echt heerlijk! 🤤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Prima keus met 5k a 10k km per jaar.

Veel plezier ermee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
RonJ schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Heb je winterbanden eronder? En was deze rit toevallig in de regen? Beiden hebben een behoorlijke impact op het verbruik is mijn ervaring.

De app hebben wij niet dus geen idee of die een beetje klopt, ondanks dat het soms onhandig is weigeren we grof geld te betalen voor die zelden werkende bagger.
all season banden, voornamelijk 80km/h wegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door maharens op 24-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Drive mode "normal" en standje kachel op max en temp blijft het zelfde? Utiteraard auto op contact aan... (Eventueel je verbruik checken, die moet omhoog gaan bij het inschakelen van de verwarming).

Zo gelezen lijkt het op de kleppen die vastzitten, een zwakke plek in het systeem.

Uitlezen zou wel wat meer inzicht geven, mocht je in het Zuiden zitten dan kan ik em wel uitlezen voor je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door maharens op 24-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Zijn waarschijnlijk de kleppen inderdaad, bekend probleem bij de golf 7(.5). De oplossing van de dealers is meen ik het hele kachelhuis vervangen (flink klusje, want het dashboard moet eruit). Maar het kan ook wat anders zijn natuurlijk (bijv. onvoldoende airco vulling).

Om het zeker te weten moet je hem echt even uit laten lezen. Dat kan ook bij een lokale garage of zoek even een mede tweaker in het vagcom/vcds topic die wat dichterbij jou/het noorden woont.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
maharens schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Drive mode normal en alles op max en zelfs stukje gereden en alles blijft koud. Gelukkig doet de IR voorruit het nog wel om de sneeuw op te lossen, helaas woon ik in het Noorden, bedankt voor je aanbod _/-\o_

Kleppen die vastzitten, is dat een reparatie die noodzakelijk is of is er een quick fix?
Helaas een toch wel dure reparatie van pak en beet 1600-2000,-- EUR (geen idee wat de prijzen nu zijn).

Verder zoals @RonJ zegt uit laten lezen aangezien het -hopelijk- ook iets anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Jazsie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Helaas een toch wel dure reparatie van pak en beet 1600-2000,-- EUR (geen idee wat de prijzen nu zijn).

Verder zoals @RonJ zegt uit laten lezen aangezien het -hopelijk- ook iets anders kan zijn.
Nou, hij heeft zich enigszins bedacht, want zojuist na kwam er toch ineens weer (wat) warme lucht her en der uit de roosters, terwijl er vanochtend helemaal niks uit kwam.

Wel jammer dat dit dus een zwak punt is en niet alleen van de E-Golf begrijp ik maar van elke Golf 7.5 ? Zal wel een producteigenschap zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
maharens schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Nou, hij heeft zich enigszins bedacht, want zojuist na kwam er toch ineens weer (wat) warme lucht her en der uit de roosters, terwijl er vanochtend helemaal niks uit kwam.

Wel jammer dat dit dus een zwak punt is en niet alleen van de E-Golf begrijp ik maar van elke Golf 7.5 ? Zal wel een producteigenschap zijn :?
Klopt, het probleem is niet specifiek voor de e-golf maar elke golf 7/7.5 (en de seat/skoda/audi equivalenten) met climatronic heeft hier last van.

Ik schreef expres de "dealer oplossing", want als je even op youtube zoekt zie je dat je met veel geduld en gekl**t (je komt er echt héél slecht bij) de stelmotoren er wel los afkrijgt en ook los kan vervangen en vervolgens dmv VCDS weer kan calibreren. Je kan eens rondvragen bij garages in de buurt of iemand hier zin in heeft. Je neemt dan wel het risico dat het sneller c.q. na een paar jaar weer stukgaat (zie onder).

Er zijn eigenlijk 3 veel voorkomende problemen bij alle auto's op dit (MQB) platform die je eigenlijk gewoon kan incalculeren in de TCO als eigenaar (en zo heeft bijna elke moderne auto/product wel een of ander designed-to-fail onderdeel erin zitten):
- Dit bekende issue met "vastzittende" airco kleppen. Het eigenlijke probleem is dat de stelmotoren een plastic versnellingsbak hebben die kapot gaat als de kleppen wat stroever gaan lopen na verloop van tijd als er vuil in het kachelhuis komt en de smeermiddelen minder worden. Vandaar ook dat de dealer het hele kachelhuis wil vervangen.
- Krakende geluiden uit de wielophanging (stabilisatorstangen). Hebben wij ook last van en er is vanuit VW geen echt goede oplossing voor (de dealer bevestigde dat je het na een paar jaar weer krijgt als je de originele stab. stang vervangt). Wij hebben het voor nu maar geaccepteerd en zijn voornemens om later een keer de alternatieve powerflex bussen te laten plaatsen om hier vanaf te komen (flink klusje, kosten ong. 750 euro).
- De ontgrendeling van de tank-klep gaat na verloop van tijd kapot. Dit komt bij de e-golf veel vaker voor omdat je de klep veel vaker gebruikt dan bij een vloeibare-dino-versie.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 08-01-2024 15:13 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
RonJ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Klopt, het probleem is niet specifiek voor de e-golf maar elke golf 7/7.5 (en de seat/skoda/audi equivalenten) met climatronic heeft hier last van.

Ik schreef expres de "dealer oplossing", want als je even op youtube zoekt zie je dat je met veel geduld en gekl**t (je komt er echt héél slecht bij) de stelmotoren er wel los afkrijgt en ook los kan vervangen en vervolgens dmv VCDS weer kan calibreren. Je kan eens rondvragen bij garages in de buurt of iemand hier zin in heeft. Je neemt dan wel het risico dat het sneller c.q. na een paar jaar weer stukgaat (zie onder).

Er zijn eigenlijk 3 veel voorkomende problemen bij alle auto's op dit (MQB) platform die je eigenlijk gewoon kan incalculeren in de TCO als eigenaar (en zo heeft bijna elke moderne auto/product wel een of ander designed-to-fail onderdeel erin zitten):
- Dit bekende issue met "vastzittende" airco kleppen. Het eigenlijke probleem is dat de stelmotoren een plastic versnellingsbak hebben die kapot gaat als de kleppen wat stroever gaan lopen na verloop van tijd als er vuil in het kachelhuis komt en de smeermiddelen minder worden. Vandaar ook dat de dealer het hele kachelhuis wil vervangen.
- Krakende geluiden uit de wielophanging (stabilisatorstangen). Hebben wij ook last van en er is vanuit VW geen echt goede oplossing voor (de dealer bevestigde dat je het na een paar jaar weer krijgt als je de originele stab. stang vervangt). Wij hebben het voor nu maar geaccepteerd en zijn voornemens om later een keer de alternatieve powerflex bussen te laten plaatsen om hier vanaf te komen (flink klusje, kosten ong. 750 euro).
- De ontgrendeling van de tank-klep gaat na verloop van tijd kapot. Dit komt bij de e-golf veel vaker voor omdat je de klep veel vaker gebruikt dan bij een vloeibare-dino-versie.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik zal eens gaan shoppen, de dealer heeft er duidelijk geen zin in, belt ook niet terug ondanks dat ik op de terugbellijst sta :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
maharens schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
Mijn E-Golf wordt helemaal niet meer warm in het interieur, niet eens een beetje lauw. Er is geen foutmelding volgens de auto, maar het blijft koud.

Dealer heeft niet eens tijd om even te kijken of de auto uit te lezen, zelfs voor onderhoud pas plek in maart, het moet toch niet gekker worden.

Iemand nog een idee of eerder meegemaakt?

De auto heeft een warmtepomp en ik heb het idee dat die dus niks doet.
S_Chief schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:36:
Als je zelf de luchtrichting kiest wordt het snel warm (dus zelfs zonder de ventilatornsnelheid te wijzigen). 22 graden is dan al prima. Laat je alles op auto dan.. mwah. En dan voelt het soms zelfs koud inderdaad.

Volgens mij is het vooral de software die loopt te kloten. De hardware kan het wel, ook zonder de climatronic naar 25 graden of hoger te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maharens schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
Mijn E-Golf wordt helemaal niet meer warm in het interieur, niet eens een beetje lauw. Er is geen foutmelding volgens de auto, maar het blijft koud.
Had precies hetzelfde vanmorgen. Zelfs standje HI deed niets en was niet eens lauw. Wat wel hielp was de boel even uit via Off en daarna weer aan op auto (met de AC uit want die doet toch niets met deze kou). Terug werkte alles weer normaal en deed de warmtepomp goed z'n best aan het gebrom te horen. Maar even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
Sinds kort hier een e-golf uit 2018, maar een probleem met android auto (discover pro).
Op zich werkt android auto prima, alleen de telefoon (s23) wordt langzaam leeggetrokken.
Als ik hem aansluit zonder android auto te openen, geeft hij ook aan dat hij pas na 8 uur vol zou zijn.
Inmiddels meerdere kabels, ook de samsung originele, gebruikt daar lijkt het dus niet aan te liggen.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:25
J0YR1D3R schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Had precies hetzelfde vanmorgen. Zelfs standje HI deed niets en was niet eens lauw. Wat wel hielp was de boel even uit via Off en daarna weer aan op auto (met de AC uit want die doet toch niets met deze kou). Terug werkte alles weer normaal en deed de warmtepomp goed z'n best aan het gebrom te horen. Maar even in de gaten houden.
Heb mijn eGolf nu 2 jaar, en onderstaand pas onlangs ontdekt.
Ook ik vond mijn egolf kouder dan voorheen.
Ben is goed in het menu van het klimaat gaan kijken (voorheen niet echt aandacht aan besteed omdat alles prima was).
Rechtsboven het ventilatortje maar is aangeklikt en daar kwamen 3 klimaatprofielen tevoorschijn.
Mijn profiel stond op laag, deze maar is op middel gezet.
Lang verhaal kort tis nu weer lekker warm in de egolf :)

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door maharens op 24-05-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ANNA_
Hele domme vraag: heeft de eGolf ergens USB-aansluitingen om bij je telefoon op te laden? Heb nu een ouderwetse 12-V converter die ik nog in mijn mini gebruikte (2 auto's geleden). En als hij een draadloze lader heeft ingebouwd, waar zit deze dan precies? In elk geval niet in het vakje bij de versnellingspook :-).
Gezien de kou had ik gister geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken.

De Volkswagen-app hebben wij op 2 telefoons geïnstalleerd, jammer dat je niet via iDeal kan betalen maar dat weer omslachtig moet via overboeken (gebruik geen CC). Nu hopen dat ik het juiste pakket heb gekocht :|

Wij hebben 'm gister opgehaald en zowaar vanmorgen al het kentekenbewijs in de brievenbus ontvangen, erg snel dus!

[ Voor 17% gewijzigd door _ANNA_ op 16-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
_ANNA_ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:07:
Hele domme vraag: heeft de eGolf ergens USB-aansluitingen om bij je telefoon op te laden? Heb nu een ouderwetse 12-V converter die ik nog in mijn mini gebruikte (2 auto's geleden). En als hij een draadloze lader heeft ingebouwd, waar zit deze dan precies? In elk geval niet in het vakje bij de versnellingspook :-).
Gezien de kou had ik gister geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken.

De Volkswagen-app hebben wij op 2 telefoons geïnstalleerd, jammer dat je niet via iDeal kan betalen maar dat weer omslachtig moet via overboeken (gebruik geen CC). Nu hopen dat ik het juiste pakket heb gekocht :|

Wij hebben 'm gister opgehaald en zowaar vanmorgen al het kentekenbewijs in de brievenbus ontvangen, erg snel dus!
Onder dit klepje (drukken en dan klapt hij open) zit er aan de rechterkant één usb-a aansluiting. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Hp-9o5BJAkU/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Whis! schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Onder dit klepje (drukken en dan klapt hij open) zit er aan de rechterkant één usb-a aansluiting. :)

[Afbeelding]
Ik heb dit altijd een vreemde plek gevonden, want dan kan je klepje niet meer dicht en dat vind ik juist een opgeruimd gevoel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
maharens schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb dit altijd een vreemde plek gevonden, want dan kan je klepje niet meer dicht en dat vind ik juist een opgeruimd gevoel geven.
Daarom heb ik er een AAwireless ingeplugd, kan het klepje lekker dicht.
Voor langere ritten steek ik een lader in de 12v/sigaretten plug, laad ook nog is stukken sneller op :P

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-08 09:53
Ik ben aan het kijken voor een tweedehands e-golf, aardig wat aanbod door aflopende leasecontracten denk ik. Maar is er een manier om te achterhalen of de auto ‘afgetrapt’ is? Hoe netter de auto hoe beter lijkt me maar bijvoorbeeld het laadgedrag en of de vorige eigenaar graag heel snel weg was bij het stoplicht, valt dat te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ANNA_
Rdestructo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:11:
[...]

Daarom heb ik er een AAwireless ingeplugd, kan het klepje lekker dicht.
Voor langere ritten steek ik een lader in de 12v/sigaretten plug, laad ook nog is stukken sneller op :P
Is dat zo'n Qi-lader die je kan inbouwen? Lijkt mij namelijk erg fijn werken, gewoon je telefoon in het laatje en hij laad op en je kan er ook niet naar kijken tijdens het rijden (maar dat doen wij Tweakers toch niet ;) )

@ post hier boven: Wij hebben er net een gekocht bij Witteveen (VW dealer). Volgens mij lezen ze niet de degradatie van de auto's uit maar je kan altijd een beroep doen op de garantie tot 8 jaar of <160.000 km.
Ik raad wel aan om er een te kopen met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-08 12:40
[...]

Op dit moment heb ik er Powerflex geel in zitten in mijn VAG group dino bloed auto en die kraken na een jaar ook behoorlijk. De dealer geeft aan dat ze van Powerflex geel afgestapt zijn, juist vanwege dit probleem. Deze worden zonder kosten vermoedelijk geruild voor Powerflex zwart. Mits deze beschikbaar zijn.

De meeste VW onderdelen worden getest op zo'n 150.000 km gebruik. In andere landen worden onderdelen die te voreg defect gaan vaak onder een terugroepactie zonder kosten opgelost. Met uitzondering van Nederland, want wij hebben PON en die heeft dit soort verplichtingen afgekocht bij VW.

De onderhouds/slijtage tellerstand hier is voornamelijk om de leasemaatschappijen tevreden te houden met lage onderhoudskosten. De electrische inspecties zijn dan wel weer behoorlijk aan de prijs bij de EV's voor wat mij betreft erg weinig tegenprestatie.

[ Voor 20% gewijzigd door ucsdcom op 17-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
_ANNA_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Is dat zo'n Qi-lader die je kan inbouwen? Lijkt mij namelijk erg fijn werken, gewoon je telefoon in het laatje en hij laad op en je kan er ook niet naar kijken tijdens het rijden (maar dat doen wij Tweakers toch niet ;) )

@ post hier boven: Wij hebben er net een gekocht bij Witteveen (VW dealer). Volgens mij lezen ze niet de degradatie van de auto's uit maar je kan altijd een beroep doen op de garantie tot 8 jaar of <160.000 km.
De AAwireless is een dongel die je Androidauto/Carplay draadloos maakt :Y

Voor het laden heb ik gewoon een sigaretten plug met snellader, maar die gebruik ik voor het dagelijks woon/werkverkeer nooit.

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ucsdcom schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Op dit moment heb ik er Powerflex geel in zitten in mijn VAG group dino bloed auto en die kraken na een jaar ook behoorlijk. De dealer geeft aan dat ze van Powerflex geel afgestapt zijn, juist vanwege dit probleem. Deze worden zonder kosten vermoedelijk geruild voor Powerflex zwart. Mits deze beschikbaar zijn.

De meeste VW onderdelen worden getest op zo'n 150.000 km gebruik. In andere landen worden onderdelen die te voreg defect gaan vaak onder een terugroepactie zonder kosten opgelost. Met uitzondering van Nederland, want wij hebben PON en die heeft dit soort verplichtingen afgekocht bij VW.

De onderhouds/slijtage tellerstand hier is voornamelijk om de leasemaatschappijen tevreden te houden met lage onderhoudskosten. De electrische inspecties zijn dan wel weer behoorlijk aan de prijs bij de EV's voor wat mij betreft erg weinig tegenprestatie.
Het zou dan gaan om de paarse powerflex bussen die erop komen. Volgens Joep van Carrec (welbekend van Autoweek klokje rond) is het dan definitief opgelost en die vertrouw ik wel met dit soort dingen. Wij hebben hier overigens nu (niet onverwacht) last van na nog geen 50kkm en een auto van nog geen 5 jaar oud. Maargoed, ik wist waar ik aan begon, en alle merken en auto's hebben wel wat op dit vlak. Het is vooral m'n vriendin die zich eraan stoort, ik hoor dit bijgeluid zelf toch niet boven de Dynaudio uit ;)

En idd, PON heeft een pervers verdienmodel gemaakt van zo min mogelijk onder garantie oplossen, daar heb ik al eerder de nodge ervaring mee opgedaan, zelfs met een gloednieuwe Audi van >80K kon ik na een week al de t*ring krijgen. Daarna overgestapt naar een andere dealer (muntstad), waarna eea al een heel stuk beter werd qua service. Daar gaat de eGolf dan ook weer naartoe ondanks dat het niet in de buurt is, voor de idd nogal prijzige inspectie/beurt, waar ze gewoon hetzelfde voor rekenen als een dino-variant. Maar dat is het me toch wel waard om de garantie te behouden, veel meer kosten heb je in principe voorlopig niet en banden, interieurfilters en ruitenwissers regel ik zelf wel.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
_ANNA_ schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Die Qi-lader heb ik wel ingebouwd (is een ander apparaat dan de wireless android/carplay dongels die bedoeld wordt). Is wel even een klusje, middenconsole, bakje en paneeltje van het klimaat moeten los, maar als je een beetje handig bent zit het er zo in verder. Beide is helemaal ideaal, dan leg je de telefoon op de draadloze pad, AA/carplay werkt draadloos en je hoeft dus niet meer te pielen met een kabeltje.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rdestructo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Voor het laden heb ik gewoon een sigaretten plug met snellader, maar die gebruik ik voor het dagelijks woon/werkverkeer nooit.
Is zo een wireless dongle echt het geld waard? Ofja eingelijk ook gelijk de vraag of die hele Andoidauto handig is?

Nu doe ik gewoon alles op de GSM zelf? Het is niet zo dat je net als bij de MIB je navigatie tussen je tellers krijgt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nando1970
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-01-2024
Weet iemand of en hoe je de e-golf kunt voorverwarmen zonder de Volkswagen app? Is dit überhaupt mogelijk of zijn hier trucjes voor? Ik ben namelijk niet van plan om een abonnement van 60 euro aan te schaffen om alleen maar af en toe in de winter te kunnen voorverwarmen. Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gewoon via het infotainment.

Ik gebruik em overigens veel en veel vaker dan af en toe voorverwarmen.

Niet meer met de krabber is ook heerlijk en in de zomer in een koele auto stappen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nando1970
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-01-2024
Dank voor de info. Ik was vergeten te vertellen dat ik bedoel tijdens het laden aan de laadpaal thuis of onderweg.
Kan ik de verwarming inschakelen als hij nog aan de laadpaal gekoppeld is? Zonder gebruik van de kostbare app dus. Dan is de auto dus maximaal voorverwarmd voor ik vertrek en hou ik dus meer kilometers over.
Als ik de auto zou openen om de verwarming in te schakelen stopt het laadproces. En voorprogrammeren is me tot nu toe ook niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Daar was mijn antwoord ook op gericht, via het infotainment kan je vertrektijden instellen en kiezen wat de auto moet doen (laden tot X %, voorverwarmen ala klimatiseren).

Ik heb de app ook echter heb ik voor mijn woon/werk verkeer vaste tijden ingesteld dat bv iedere ochtend om 6:30 wanneer ik vertrek de accu 80% vol is en de auto voorverwarmt is.

Kan allemaal zonder de app en gewoon via het infotainment.

De app gebruik ik meer om te kijken hoe vol de accu is of op ongeplande tijden de auto te laden/klimatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:33
Als je vaste tijden hebt kun je verwarmen/koelen/laden inderdaad via infotainment instellen in een schedule. Had ik in het verleden, tot mijn werktijden variabel werden. Heb 2 jaar betaald de VW app verlengd, maar dat ze daar geld voor durven vragen.......

Mijn e-Golf gaat binnenkort uit de lease, net als heel veel andere in NL denk ik. Merk wel enige degradatie in range, maar heb het niet gemeten (gevoel zegt tussen 5 en 10%) in 5 jaar. Let bij aanschaf op de catalogusprijs <45k als je SEPP subsidie wil aanvragen. Verder hoe de auto is bijgehouden en of er periodiek controle beurten zijn uitgevoerd (met name stempels voor de garantie).

Ik ga overstappen naar een elektrische auto met iets meer range (en loopt uit de lease / bijtelling). Voor de occasionprijs van de e-Golf ga je denk ik niet veel elektrische alternatieven vinden met dezelfde grootte / comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
Jazsie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Is zo een wireless dongle echt het geld waard? Ofja eingelijk ook gelijk de vraag of die hele Andoidauto handig is?

Nu doe ik gewoon alles op de GSM zelf? Het is niet zo dat je net als bij de MIB je navigatie tussen je tellers krijgt :+.
Voor mij elke euro waard.
Google maps, Spotify flitsmeister enz op je scherm.
En alles met je stem te bedienen :*)
Ik gebruik de navigatie van VW eigenlijk nooit, navigatie tussen de tellers is voor mij geen meerwaarde.

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChauffeurVB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 12:24
Ik ben 100 % fan van Android auto,gebruik deze vooral in combinatie met Waze.
Heb nog maar een paar keer beperkt gebruik gemaakt van de ingebouwde navigatie, en zie daar het nut niet van in.
Waze is altijd actueel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Laatst online: 20:21
Iemand ervaringen met een goeie wireless dongle, die met Apple Carplay te gebruiken is?
We hebben nu het (luxe) probleem dat de een nog een lightning kabel en de ander een usb-c kabel nodig heeft.
Mag best wat kosten, als het maar goed performant.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dit is recent (op de vorige pagina) naar boven gekomen, wel even de moeite nemen om te lezen @Phyt_ >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Laatst online: 20:21
Jazsie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:17:
Dit is recent (op de vorige pagina) naar boven gekomen, wel even de moeite nemen om te lezen @Phyt_ >:).
Ik lees daar alleen maar Android auto, maar wij hebben iPhones.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransDHT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo, ik ontdek dit forum pas nu, heb sinds mei 2021 een COMFO 100 E1F van maart 2019. Hij had toen 16K op de teller, nu 37K.
Ik ontdek nu dit forum natuurlijk omdat er iets mis is. Toen ik hem volgeladen van de openbare laadpaal (geen snellader) haalde gaf hij de volgende melding: driehoekje met "Stop! Storing in electrisch circuit". Zodra ik de sleutel verder doordraaide verdween het groene pedaaltje en deed ie niks.
Wegenwacht heeft hem gereset en denkt aan een softwarefout. Na die reset deed ie het (weer, waardoor hij weer bij huis staat. Wegenwacht adviseerde om zsm naar de garage te gaan.
Navraag bij de wegenwacht over of ie ook tijdens het rijden zomaar kan stoppen werd bevestigend beantwoord (geen idee op basis waarvan trouwens).

Al googlend kom ik bij deze melding ook vaak een storing aan de high voltage heater tegen.
Hebben meer mensen deze melding gehad en wat was de oorzaak? En is men zelf naar de garage gereden (als de auto het tenminste even weer deed) of laten ophalen?

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Phyt_ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Die zou ook Carplay kunnen.
FransDHT schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:21:
Hallo, ik ontdek dit forum pas nu, heb sinds mei 2021 een COMFO 100 E1F van maart 2019. Hij had toen 16K op de teller, nu 37K.
Ik ontdek nu dit forum natuurlijk omdat er iets mis is. Toen ik hem volgeladen van de openbare laadpaal (geen snellader) haalde gaf hij de volgende melding: driehoekje met "Stop! Storing in electrisch circuit". Zodra ik de sleutel verder doordraaide verdween het groene pedaaltje en deed ie niks.
Wegenwacht heeft hem gereset en denkt aan een softwarefout. Na die reset deed ie het (weer, waardoor hij weer bij huis staat. Wegenwacht adviseerde om zsm naar de garage te gaan.
Navraag bij de wegenwacht over of ie ook tijdens het rijden zomaar kan stoppen werd bevestigend beantwoord (geen idee op basis waarvan trouwens).

Al googlend kom ik bij deze melding ook vaak een storing aan de high voltage heater tegen.
Hebben meer mensen deze melding gehad en wat was de oorzaak? En is men zelf naar de garage gereden (als de auto het tenminste even weer deed) of laten ophalen?

Frans
Zonder uitlezen is het gokken wat het kan zijn, maar inderdaad bij die melding is het toch raadzaam om naar de garage te gaan.

Deze melding komt meestal als er iets is met het HV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
Phyt_ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Ik heb het toch echt over Android auto & Carplay :Y
Rdestructo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:05:
[...]

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Rdestructo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Ik heb het toch echt over Android auto & Carplay :Y

[...]
Maar de fabrikant niet. Lijkt mij toch echt een android-only oplossing. Jammer, want ik zoek ook iets voor apple.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-08 11:54
*knip* dat is niet de bedoeling

[ Voor 88% gewijzigd door twain4me op 22-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Oh dat wist ik niet. Ik zag dat er wat mensen hier op zoek waren naar een Egolf vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
timster82 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:06:
[mbr] *knip* dat is niet de bedoeling [/]
Houd er rekening mee dat er bij aankoop van een particulier geen € 2000,- subsidie aangevraagd kan worden.
Particuliere kopers zullen hierdoor waarschijnlijk liever via een garage kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ligt aan je gebruik, je weet van te voren wat het bereik is.

Denk eerder dat je het verkeerd ingeschat hebt ;).

eGolf kan je natuurlijk ook niet vergelijken met een Tesla :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timster82
Reiger072 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:32:
[...]

Houd er rekening mee dat er bij aankoop van een particulier geen € 2000,- subsidie aangevraagd kan worden.
Particuliere kopers zullen hierdoor waarschijnlijk liever via een garage kopen.
Dit kun je wel met een bevriende garage bespreken ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ik heb een eigenaardige: Ik rij intussen ruim een maand rond met een lage bandenspanning waarschuwing. De eerste keer bleek er inderdaad 0,3 bar minder in de linker achterband te zitten en de andere 3 0,2 bar minder, nu strak op dezelfde spanning alle vier en na resetten binnen een dag weer dezelfde melding in het dashboard. Hoe zorg ik dat die melding weg blijft?
Deze al vaker gehoord en ook in dit topic gezien, maar die wil er bij mij niet in. Voor zover ik begrijp gaat het om de servomotor die voor de vergrendeling en ontgrendeling zorgt, maar die werkt met de centrale vergrendeling. Waarom zou het dan uit moeten maken hoe vaak je het klepje opent? Dat zou dan toch eerder af moeten hangen van hoe vaak je de auto vergrendelt en ontgrendelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
DeGroteMuis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:23:
Ik heb een eigenaardige: Ik rij intussen ruim een maand rond met een lage bandenspanning waarschuwing. De eerste keer bleek er inderdaad 0,3 bar minder in de linker achterband te zitten en de andere 3 0,2 bar minder, nu strak op dezelfde spanning alle vier en na resetten binnen een dag weer dezelfde melding in het dashboard. Hoe zorg ik dat die melding weg blijft?
Voor zover ik weet werkt dit op de ABS sensoren, dus zonder ABS storingen moet je dan toch even kijken in welke band precies de schroef zit ;)
Deze al vaker gehoord en ook in dit topic gezien, maar die wil er bij mij niet in. Voor zover ik begrijp gaat het om de servomotor die voor de vergrendeling en ontgrendeling zorgt, maar die werkt met de centrale vergrendeling. Waarom zou het dan uit moeten maken hoe vaak je het klepje opent? Dat zou dan toch eerder af moeten hangen van hoe vaak je de auto vergrendelt en ontgrendelt?
Geen idee eigenlijk waar het nou precies qua oorzaak fout mee gaat. Ik weet wel dat wij hier inmiddels ook al regelmatig last van hebben bij koud weer. Tot nu toe is het dan een kwestie van even op slot en weer openen en dan gaat ie weer open, maar irritant is het wel.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Weet je zeker dat er geen band lek is. De meting wordt gedaan via het ABS (omtrek meting van de band).
Zou dan toch verwachten dat je een storing zou krijgen.
Klopt, ben het volledig met je eens.

Het gaat -naar mijn mening- niet kapot door het vaak openen/sluiten zoals @RonJ zegt want dat is gekoppeld aan je centrale vergrendeling en is niets anders dan bij een normale Golf.

Wat wel een verschil is dat bij eGolf de tank klep open staat in weer en wind terwijl bij de normale Golf deze mooi beschut staat bij het tanken.

Ik vermoed dat er dus water/rotzooi in het mechanische komt dat uit eindelijk in de servomotor loopt met als gevolg een klep die niet meer open wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De banden blijven rondom op spanning de afgelopen weken. Koud wel ~0,1 bar minder dan warm, maar met de mobiele bandenpomp, de losse bandenspanningsmeter en de luchtpomp van het tankstation wel alle vier gelijk. Maar even meenemen in het lijstje voor de komende beurt.
Jazsie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:57:

Ik vermoed dat er dus water/rotzooi in het mechanische komt dat uit eindelijk in de servomotor loopt met als gevolg een klep die niet meer open wilt.
Ah, dat zou best wel eens kunnen ja. Wellicht ook iets met speling op de servo en de uitlijning daarvan, want als ik de auto afsluit zie ik het klepje ook iets bewegen intussen, dat was niet toen de auto nieuw was. Dat doet de ruim 20 jaar oude bmw cabrio die ernaast staat gewoon beter dan een eGolf van nog geen 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 07:35:

Ah, dat zou best wel eens kunnen ja. Wellicht ook iets met speling op de servo en de uitlijning daarvan, want als ik de auto afsluit zie ik het klepje ook iets bewegen intussen, dat was niet toen de auto nieuw was. Dat doet de ruim 20 jaar oude bmw cabrio die ernaast staat gewoon beter dan een eGolf van nog geen 4 jaar oud.
Dat zou idd zomaar het geval kunnen zijn, I stand corrected. Zal er dan maar even op gaan letten dat de auto niet meer onnodig lang aan de stekker hangt, vooral niet bij regenachtig weer en bijv. saharazand.

Wat me vooral irriteert aan VAG hierin is dat zo'n bekend probleem niet gewoon écht wordt opgelost. Voor de drie grootste c.q. meest voorkomende problemen bij de (e)Golf (de laadpoort ontgrendeling, kachelhuiskleppen en de voorste stabilisatorstang(-rubbers)) wordt er bij reparatie weer precies hetzelfde onderdeel c.q. tikkende tijdbom teruggeplaatst, ipv dat er een verbeterd onderdeel beschikbaar komt. Dan is het wederom een kwestie van tijd voordat je hetzelfde geintje een paar jaar later nog een keer voor je kiezen krijgt.

Alle auto's hebben wel dit soort bekende kwaaltjes, zo ook bij de model 3 met bijv. de krakende draagarmkogels, maar bij Tesla wordt dan vaak (niet altijd) de onderliggende oorzaak wél daadwerkelijk weggenomen met een verbeterd onderdeel. Dan heb ik ook heel wat minder moeite met een dikke rekening, omdat ik weet dat het daarmee dan ook klaar is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36
.dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door sj0ertum op 31-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransDHT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08-2024
Jazsie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Die zou ook Carplay kunnen.

[...]

Zonder uitlezen is het gokken wat het kan zijn, maar inderdaad bij die melding is het toch raadzaam om naar de garage te gaan.

Deze melding komt meestal als er iets is met het HV systeem.
Daar kan ik pas 20 februari terecht (en in mijn eigen woonplaats pas 23 maart...). Ondertussen heeft de garage gebeld om meer info van mij. Op basis daarvan zeggen ze : gewoon doorrijden en als de melding niet meer terugkomt, afspraak afzeggen, want dan vinden ze waarschijnlijk niets.

Sindsdien één kort ritje gemaakt die vrijwel probleemloos ging. Ik had het idee dat ie na een 300m even inhield, maar dat kan ook verbeelding zijn geweest.
Nou moet ik er begin februari mee naar Duitsland, ben benieuwd hoe dat gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@RonJ Ik snap wat je bedoelt. Het zou ook sowieso wel fijn zijn als niet alles 'een producteigenschap' genoemd zou worden. En intussen wel fikse prijzen voor reparatie vragen zodra de auto uit de garantie is, ook voor dingen die in andere landen nog wel langer kostenloos gerepareerd worden.
FransDHT schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Daar kan ik pas 20 februari terecht (en in mijn eigen woonplaats pas 23 maart...). Ondertussen heeft de garage gebeld om meer info van mij. Op basis daarvan zeggen ze : gewoon doorrijden en als de melding niet meer terugkomt, afspraak afzeggen, want dan vinden ze waarschijnlijk niets.

Sindsdien één kort ritje gemaakt die vrijwel probleemloos ging. Ik had het idee dat ie na een 300m even inhield, maar dat kan ook verbeelding zijn geweest.
Nou moet ik er begin februari mee naar Duitsland, ben benieuwd hoe dat gaat...
Dat vind ik wel echt een serieus gebrek aan service. Een klant krijgt een melding die mogelijk serieuze gevolgen kan hebben en de dealer maakt eens tijd om de auto even uit te lezen om te kijken of er fouten gelogd zijn? Ik snap dat ze niet zomaar even tussendoor de halve auto uit elkaar kunnen trekken, maar even aan de diagnose hangen zou wel zo fijn zijn.

Dat inhouden na een paar 100 meter kan nu natuurlijk ook komen omdat je alert bent op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ik heb toch maar besloten om de Egolf nog even te houden. Ga eind dit jaar kijken naar een Tesla. De markt gaat zoals het lijkt de komende maanden op dat gebied aardig veranderen dus ik wacht nog even een half jaartje denk ik. Ik had de vraag al eerder gesteld, maar niet echt een antwoord op gekregen. Ik zit er aan te denken om een JBL Basspro nano in te bouwen. (https://www.autosound24.n...I07YFffPl9ihoCeiAQAvD_BwE)

Iemand enig idee wat dit voor invloed heeft op de batterij/accu? Zal dit veel stroom trekken denken jullie en daarbij dus nog minder bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Ik denk dat 't mee zal vallen. Ik merk met de standaard dynaudio met sub geen significant verschil in verbruik in ieder geval. Gezien de vermogensrating van 100W continu en 200W piek zou je in theorie na 5-10 uur 1 kWh of ongeveer 3,4% verbruiken, als je de sub voluit zet. Dat zal je vast niet continu doen en je accu zal meestal ook niet zoveel rij uren meegaan. Ik vermoed dat 1-1,5 % per lading al ruim geschat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Dat valt reuze mee dus. Dan ga ik eens even rond kijken naar een setje. Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36
Ik ga vanmiddag mijn nieuwe aanwinst in de vorm van een E-golf ophalen. Van December 2018 met 70k gelopen. Het zal onze tweede auto zijn naast een auto op brandstof, maar ik verwacht/hoop 75% van onze kilometers minimaal met de E-golf te kunnen doen.

Omdat het de tweede auto betreft, vond ik een ID3/Model3 nog te prijzig en ik was stom verbaasd over de restwaarde van de E-Golf. Meteen een investering op zonnepanelen erbij (we kunnen thuis makkelijk laden) en het lijkt er op dat we die na een jaar al terug verdienen aan brandstof besparing.

Ik vind het een beetje spannend wat de techniek gaat doen in de komende jaren, maar dat zien we wel. Voor dezelfde centen koop je nog geen kale ibiza uit dat bouwjaar, dus we kunnen ons ook geen breuk vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4rockandroll4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
Vannacht was ik de sjaak helaas.

Kan iemand mij vertellen hoe ze zijn binnengekomen?

Er zat (en zit nogsteeds) kinderslot op het achterportier, toch hebben ze die opengekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYAoSsdkhipia28JdvZtVmcuEuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EOXUzQFAeXO8Q9OmMmQ6bqC3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpM1aqXHCbBQJ2TXrQhJLD5ObMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHxe6TjdNSq4Ms0B9YBzj6Dv.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 51 ... 65 Laatste