@
geerttttt Ik zou wel de warmtepomp nemen, scheelt volgens testen toch 35-50km (en das op de range die een eGolf in de winter haalt procentueel toch fors, reken op 120-130 zonder en 160-170 met warmtepomp)
Enige andere opties die ik 100% zou aanraden is het ‘spiegel pakket’ waarmee je spiegels automatisch inklappen en er licht op de grond schijnt bij het uitstappen als het donker is en de CarPlay optie (ja die is niet standaard…)
Dan eventueel nog de achteruit rij camera, die vind mijn vrouw erg fijn. Let op hier zijn 2 varianten van; een statische en een dynamische. De dynamische ‘tekent’ lijntjes die meebuigen met je stuur, de statische rechte lijntjes)
Die Active Info Display is in mijn ogen 1 grote grap en voegt helemaal niks toe vs de ‘analoge’ variant. De view is enorm statisch en tekent uiteindelijk alsnog een paar analoge meters op je scherm. Ook de Media Pro voegt buiten een groot scherm niets toe , beide opties zijn echter wel heel duur bij aanschaf (1000+€) en ik heb oprecht spijt dat ik die erbij heb genomen. DynAudio heb ik niet maar de ‘standaard’ speakers klinken meer dan uitstekend dus ik zou daar niet extra voor betalen.
Dat gezegd hebbende is de eGolf misschien wel de fijnste auto die ik ooit gereden heb, hij rijdt vlot, stil en betrouwbaar. Hij kan via WeConnect ook aan Home Assistent gekoppeld worden (en dat heb ik dus ook gedaan)
Minpunten:
- De Climatronic is de slechtste die ik ooit in een auto gehad heb. Te weinig koeling in de zomer en koude lucht in de winter
- Geen enkele info over laden (niet de snelheid, niet het aantal kWh wat geladen is, niet het aantal kWh resterend. Enkel de GoM range en de resterende laadtijd)
- Snelladen is verre van snel, max 40 kW en dat alleen in een heel kleine bandbreedte, dus van 20 naar 80% kost je ondanks de kleine accu alsnog een half uur
- Thuis laden gaat met 2 fasen dus max 7.2 kW (effectief zelfs maar ongeveer 6.8 kW zie ik op mijn thuislader), van leeg naar vol moet je dus op 5+ uur rekenen
- De nieuwere snelladers van Allego (320 kW) werken helemaal niet
- De app WeConnect heet hier thuis NieConnect omdat hij regelmatig (en meestal als ik m t hardste nodig heb
) niet verbindt en als ie werkt duurt t heel erg lang voor hij reageert. Op afstand klimatiseren moet ik bewust het scherm van mijn iPhone wakker houden want 30 seconden (Timeout van mijn scherm) is niet lang genoeg om te kunnen starten en dan krijg je weer ‘er is iets mis gegaan’ - De typische harde Volkswagen stoelen
- Grote draaicirkel
- Weinig laadruimte
- Achterin geen USB aansluitingen
- Voorin maar 1 USB, met heel laag amperage dus opladen gaat niet heel snel
- De head unit moet geregeld rebooten omdat het CarPlay proces gecrasht is (aan/uit knoppen ingedrukt houden tot je een harde plop hoort en het Volkswagen logo ziet verschijnen)
Ondanks deze minpunten zou ik de eGolf toch aanraden, want het rijdt echt heerlijk. Heb ook de Kia Soul en eNiro proefrit gedaan en dat vond ik vergeleken met de eGolf echt niets. Een tesla 3 vond ik dan weer fijner. Kijk eventueel ook eens naar de Opel Ampera-e; die heeft mijn buurman en die rijdt ook zeker lekker. Je moet dan wel van de knoppen waterval houden die Opel inbouwt overigens

[Voor 6% gewijzigd door Tomba op 13-11-2022 09:30]