Jesper.B schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:27:
Hoi iedereen,
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een 2017 Volkswagen E-Golf aangeschaft. In eerste instantie was ik er super blij mee. Nu merk ik toch wel dat ik me irriteer aan wat zaakjes maar eigenlijk vooral aan het bereik van de auto. Ik heb een woon werk verkeer van 190 km per dag en merk toch dat dit erg krap is. Ik kom met dit warme weer circa 210 kilometer op een lading waardoor de auto toch erg leeg is bij aankomst op werk de volgende dag. Ik rijd voor 95 procent op de snelweg. Nu heb ik hier de volgende vragen over waar ik hoop dat jullie het antwoord op hebben:
- is 210 kilometer realistisch of moet ik me zorgen maken?
210km is bij hogere temperaturen haalbaar. Die 95% autostrade is lastig, verbruik stijgt bij hogere snelheden. Je kan kiezen om te 'hypermilen' maar dan ga je langer onderweg zijn en auto rijden wordt heel saai.
- OBDeleven geeft aan dat ik een batterijcapaciteit heb van 29,9 kWh terwijl dit 35,8 moet zijn. Dit klinkt als een flinke daling sinds 2017 en 70k kilometer.
Dat is ongeveer 7% degradatie (tov 32 kWh), dat lijkt me volkomen normaal.
- Wat kan ik verwachten in de winter? Ik heb geen warmte pomp in de auto
Minder range, een heel pak minder range, ... Zeker voorverwarmen aan de stekker en een dikke jas aan doen. 190km zal bij vriestemperaturen een uitdaging worden.
- ik moet de auto iedere dag opladen. Is dit in therorie slecht voor de auto? wanneer je je telefoon dagelijks oplaad merk je vrij snel een daling. Nu kun je dat misschien niet helemaal vergelijken maar ben toch benieuwd hiernaar.
In de auto zit een ruime marge aan boven en onderkant vs je telefoon, dit zal dus minder impact hebben. Maar met elke dag 190km het wel wat sneller gaan.
- ik verwarm mijn auto dagelijks naar 23 graden voordat ik om 07:00 de auto in stap. Ik heb gehoord dat dit super veel stroom kost en af te raden is. Echter heb ik het gevoel dat dit bijna geen stroom gebruikt. Klopt dit?
In de winter zal het verbruik bij (voor)verwarmen hoger zijn.
Ik vrees dat je met de eGolf en 190km autostrade elke dag je geen goede match hebt gekozen...
Kan je laden op of in de buurt van je werk?
Is er een mogelijkheid om je route aan te passen zodat de afstand korter wordt en geen autostrade?
Succes man!