• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Sean91 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:18:
Eerste berichtje hier op tweakers, lees wel al enige tijd regelmatig mee in dit topic en andere topics over EV's.

De laatste jaren gebruik ik af en toe een deelauto, waarvan het laatste jaar meestal de e-Golf bij Sixt Share. Nu door verhuizing toch weer op zoek naar een eigen auto en ben aan het kijken naar een occasion e-Golf, ik vind het echt een heerlijke auto. Meeste mensen in mijn omgeving raden het me af, maar die vinden sowieso het elektrische rijden niks, zijn bang voor mankementen aan de accu, de beperkte range, jullie kennen de gebruikte argumenten allemaal vast wel. Veel tweakers hier hebben de auto in de (private) lease, hoe kijken jullie er tegenaan om deze auto tweedehands aan te schaffen?

Ik ben dan in ieder geval aan het kijken naar de auto met het 35.8 kWh accupakket. Ik rijd niet bijzonder veel kilometers, vier keer in de week in ieder geval zo'n dertig kilometer stad voor woon-werkverkeer, andere ritten gecombineerd met snelweg, zal zo'n 150-200 kilometer per week extra zijn. Ik heb geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal (appartement), maar in de nabijheid aardig wat publieke palen (waaronder één precies voor de deur), die nu nog in ieder geval bijna altijd vrij zijn. Ook bij mijn werk laad ik eventueel publiek. Ik woon in Rotterdam.

Benieuwd naar jullie reacties!
Tis een geweldige auto en rijdt heerlijk maar hij zou wel zeer gunstig geprijsd moeten zijn voor ik m zou kopen.
  • Bereik is niet top, in de kou ben je gewoon met 190 kilometer klaar dus dat zou dan wel precies moeten passen
  • 2 fase laden (van de 3) op 16 A betekent 5 uur vanaf leeg op een AC lader
  • Snellader is beperkt tot zo’n 40 kW dus echt snel is t niet
Deze 3 dingen samen zorgen voor een lage resell value als je er ooit vanaf wilt. Voor zeg 15k-20k zou ik t doen (afhankelijk van de kilometerstand) maar daarboven zou ik naar andere auto’s gaan kijken, ondanks het rijgenot.

Als je rondkijkt zorg dan in ieder geval dat je een warmtepomp hebt (scheelt flink in de winter qua bereik) en bij voorkeur ook stoelverwarming dan hoeft de airco minder snel aan. Daarnaast zou ik zelf de opklappende spiegels (“spiegelvlakken”) niet willen missen.
Verder is Apple CarPlay een optie op de Discovery media (op de Pro zit dit wél standaard) dus als je een iPhone hebt even goed opletten.
De Active Info Display is imo geen enkele meerprijs waard; ik heb m en het ding is zo statisch als wat dus die meerprijs was achteraf zwaar zonde geld. DAB+ voegt achteraf gezien ook niks toe; voor mijn smaak geen enkel extra zender (alleen meer van de lauwe top 40 meuk)

Tenslotte;de achteruitrijcamera is ook een optie dus let ook daar goed op (en er zijn zelfs 2 varianten…)

[Voor 16% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 11:36]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• trippelb
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Let op met geen DAB+ binnen een paar jaar gaat namelijk de FM uit de ether (BE en DE volgens mij zelfs volgend jaar al)

• La1974
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 03-12 16:14
trippelb schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:01:
Let op met geen DAB+ binnen een paar jaar gaat namelijk de FM uit de ether (BE en DE volgens mij zelfs volgend jaar al)
Daarnaast is de geluidskwaliteit van DAB+ veel beter dan die van FM.

Op sommige plekken waar het DAB+ signaal wegvalt en je terugvalt op FM hoor je dat verschil heel duidelijk.

Ik ben blij dat ik DAB+ heb genomen.

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Jup, ik ook. Is echt een enorm verschil tov FM.

AID zou ik toch nemen, geeft een moderne uitstraling en de ingebouwde Navi kan je ook daarop zien. Daarnaast ben ik ook blij met Kessy, een sleutel omdraaien in een elektrische auto is gewoon raar. :+

You save everyone, but who saves you?

• Tomba
  • Nu online

Tomba

La1974 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:58:
[...]

Daarnaast is de geluidskwaliteit van DAB+ veel beter dan die van FM.

Op sommige plekken waar het DAB+ signaal wegvalt en je terugvalt op FM hoor je dat verschil heel duidelijk.

Ik ben blij dat ik DAB+ heb genomen.
Ja klopt, qua geluid is t zeker beter, maar het aanbod is echt schraal als je niet van Top40/easy listening houdt. Ik heb dus persoonlijk spijt van de DAB+ investering ;)
S_Chief schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:00:
Jup, ik ook. Is echt een enorm verschil tov FM.

AID zou ik toch nemen, geeft een moderne uitstraling en de ingebouwde Navi kan je ook daarop zien. Daarnaast ben ik ook blij met Kessy, een sleutel omdraaien in een elektrische auto is gewoon raar. :+
AID ziet er inderdaad moderner uit maar het is eigenlijk gewoon erg duur voor wat je krijgt. De meerwaarde tov de ‘normale’ wijzerplaat is werkelijk 0 buiten hoe het er uit ziet en dan is het toch wel een dure optie. Doordat het een LCD is had VW er zoveel meer mee kunnen doen dan gewoon een meter tekenen… Met de kennis van nu had ik noch DAB noch IAD genomen; iedere maand betaal ik voor iets dat ik niet (DAB) gebruik en iets wat geen meerwaarde heeft (IAD) in de PL.

[Voor 45% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 18:34]

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:51
Ik ging er vanuit dat iedere auto in 2020 wel DAB+ zou hebben en al helemaal een "moderne" EV. Dus niet :F. Gelukkig is er Bluetooth...

• J0YR1D3R
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:00:
AID was voor mij echt een must, ik vind de normale tellers echt zo ouderwets aan doen en een soort flashback naar de Golf VI uit 2011 die ik heb gereden. Een AID geeft een veel modernere uitstraling aan de auto. En inderdaad, je kunt de navi er op laten zien (al gebruik ik altijd Android Auto voor navi). De meerprijs bij een tweedehands auto is praktisch 0.
Keyless entry/go vind ik ook wel erg fijn, net als de eerder genoemde stoelverwarming. Warmtepomp vind ik een lastige, in theorie zou het moeten helpen maar of dat in de praktijk ook zo is, is natuurlijk niet echt te meten. Bestuurdersassistentie (plus) stond voor mij ook hoog in het lijstje (lane assist, acc, side assist) net als dynamische led verlichting met automatisch grootlicht. Achteruitrijcamera was meer een nice to have, daar heb ik nooit echt het voordeel van gezien. Spiegels werken prima, enkel om te kijken of je in een vak staat is het handig. Al met al zo'n beetje de hele optielijst dus :P, behalve Dynaudio en 3D achterlichten.

Verder vind ik het nog steeds een erg fijne auto na 14 maanden en 9000km (2de hands gekocht).

Website

• trippelb
  • Nu online
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:30:
[...]

Ja klopt, qua geluid is t zeker beter, maar het aanbod is echt schraal als je niet van Top40/easy listening houdt. Ik heb dus persoonlijk spijt van de DAB+ investering ;)

[...]
Ben dan toch wel benieuwd welke zenders je wel op FM ontvangt en niet op DAB+ ik ontvang veel meer DAB+ zenders dan FM

• Tomba
  • Nu online

Tomba

trippelb schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd welke zenders je wel op FM ontvangt en niet op DAB+ ik ontvang veel meer DAB+ zenders dan FM
Nergens zeg ik dat ik zenders wel op FM ontvang en niet op DAB+ ;)
Mijn issue is meer dat de extra zenders op DAB+ allemaal dezelfde 30-40 nummers ad nauseam herhalen als de 538/Slams van deze wereld dus dat het niets toevoegt. Ik had gehoopt dat de extra zenders ook bredere muziekgenres zou betekenen maar dat is helaas niet zo. De nieuwe Ed Sheeran in betere kwaliteit blijft nog steeds hetzelfde k-nummer :|

[Voor 6% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 22:22]

• trippelb
  • Nu online
Ah helder dan begreep ik je verkeerd 👍

• FrankVolt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-12 08:41
V.w.b. DAB+ is het in de kop van Noord Holland zwaar K.., hier vallen de zenders snel weg, dekking is hier nog niet goed. Dat is dan ook de reden dat ik dit systeem achterwege heb gelaten. Als je op de snelweg naar het zuiden rijdt vallen ook soms de DAB+ zender(s) weg. Zeer storend, houdt me bij de FM en USB.

• La1974
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:21:
[...]

Nergens zeg ik dat ik zenders wel op FM ontvang en niet op DAB+ ;)
Mijn issue is meer dat de extra zenders op DAB+ allemaal dezelfde 30-40 nummers ad nauseam herhalen als de 538/Slams van deze wereld dus dat het niets toevoegt. Ik had gehoopt dat de extra zenders ook bredere muziekgenres zou betekenen maar dat is helaas niet zo. De nieuwe Ed Sheeran in betere kwaliteit blijft nog steeds hetzelfde k-nummer :|
DAB+ zie ik gewoon als de vervanger van FM maar dan in betere kwaliteit.

Als je het doet voor meer zenders zal je inderdaad teleurgesteld worden.

Dan kan je beter Apple Carplay of Android Auto icm Spotify oid nemen.

• Tomba
  • Nu online

Tomba

La1974 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:11:
[...]

DAB+ zie ik gewoon als de vervanger van FM maar dan in betere kwaliteit.

Als je het doet voor meer zenders zal je inderdaad teleurgesteld worden.

Dan kan je beter Apple Carplay of Android Auto icm Spotify oid nemen.
Door DAB+ kunnen er veel meer zenders doorgegeven worden dus de verwachting dat het dan niet 1 grote eenheidsworst is was toch niet zo raar ;) DAB+ zal idd vervanger worden van FM in de toekomst om spectrum vrij te maken.

En ik gebruik inderdaad Apple CarPlay (ook al een optie bij VW :X ) met Spotify en Soundcloud.

[Voor 6% gewijzigd door Tomba op 21-11-2021 10:21]

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Nu online
Als we het toch over infotainment hebben. Is het jullie ook opgevallen dat je via Bluetooth je geluid harder kan zetten dan via carplay?

• La1974
Tomba schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:20:
[...]

Door DAB+ kunnen er veel meer zenders doorgegeven worden dus de verwachting dat het dan niet 1 grote eenheidsworst is was toch niet zo raar ;) DAB+ zal idd vervanger worden van FM in de toekomst om spectrum vrij te maken.

En ik gebruik inderdaad Apple CarPlay (ook al een optie bij VW :X ) met Spotify en Soundcloud.
Een radiozender maken kost geld = luisteraars = adverteerders.

Ik zou er niet blind vanuit gaan dat er in de toekomst veel meer ‘goede’ zenders bij gaan komen.

Maar Kink is geen Top40/easy listening, wel op DAB+ en niet via FM.

Het kan dus wel :)

[Voor 7% gewijzigd door La1974 op 21-11-2021 11:20]

• Sean91
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 03-12 14:23
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:30:
[...]

Tis een geweldige auto en rijdt heerlijk maar hij zou wel zeer gunstig geprijsd moeten zijn voor ik m zou kopen.
  • Bereik is niet top, in de kou ben je gewoon met 190 kilometer klaar dus dat zou dan wel precies moeten passen
Deze 3 dingen samen zorgen voor een lage resell value als je er ooit vanaf wilt. Voor zeg 15k-20k zou ik t doen (afhankelijk van de kilometerstand) maar daarboven zou ik naar andere auto’s gaan kijken, ondanks het rijgenot.

Als je rondkijkt zorg dan in ieder geval dat je een warmtepomp hebt (scheelt flink in de winter qua bereik) en bij voorkeur ook stoelverwarming dan hoeft de airco minder snel aan. Daarnaast zou ik zelf de opklappende spiegels (“spiegelvlakken”) niet willen missen.
Verder is Apple CarPlay een optie op de Discovery media (op de Pro zit dit wél standaard) dus als je een iPhone hebt even goed opletten.
De Active Info Display is imo geen enkele meerprijs waard; ik heb m en het ding is zo statisch als wat dus die meerprijs was achteraf zwaar zonde geld. DAB+ voegt achteraf gezien ook niks toe; voor mijn smaak geen enkel extra zender (alleen meer van de lauwe top 40 meuk)

Tenslotte;de achteruitrijcamera is ook een optie dus let ook daar goed op (en er zijn zelfs 2 varianten…)
Bedankt voor je reactie! Qua batterij inderdaad wat je zegt is het bereik en laadsnelheid misschien niet top, maar voor mij wel voldoende. Resell value vraag ik mij inderdaad ook heel erg wat we na een paar jaar kunnen verwachten.

Eens met je wat de Active Info Display betreft, ik heb in zowel een Golf met deze optie en een Golf met normale klokken gereden, als het erop zit is het prima, maar niet is denk ik voor mij ook goed.

Wat zijn de verschillen de in de achteruitrijcamera?

• Tomba
  • Nu online

Tomba

Sean91 schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:28:
[...]

Bedankt voor je reactie! Qua batterij inderdaad wat je zegt is het bereik en laadsnelheid misschien niet top, maar voor mij wel voldoende. Resell value vraag ik mij inderdaad ook heel erg wat we na een paar jaar kunnen verwachten.

Eens met je wat de Active Info Display betreft, ik heb in zowel een Golf met deze optie en een Golf met normale klokken gereden, als het erop zit is het prima, maar niet is denk ik voor mij ook goed.

Wat zijn de verschillen de in de achteruitrijcamera?
Je hebt de lowline; die heeft statische lijnen en de highline die heeft mee bewegende lijnen (afhankelijk van de stand van je stuur)

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
De highline camera is volgens mij alleen icm Discover Pro.

You save everyone, but who saves you?

• romon
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 03-12 15:46
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:30:
[...]

Waarom zouden de redenen die je noemt voor een lage resell value daartoe leiden? De e-Golf doet het m.i. prima op die punten vergeleken met zijn peers uit die tijd: bijv de Leaf, Ioniq en Zoe.

De tijd zal uitwijzen hoe prijzen zich ontwikkelen, maar er is naar mijn idee geen reden om aan te nemen dat een e-Golf sneller zijn waarde zal verliezen dan vergelijkbare auto's. Persoonlijk denk ik het tegendeel door het beproefde concept van de Golf in algemene zin en zijn vertrouwde conventionele uiterlijk tov de EV concurrentie.

• kurkie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 26-11 09:11
FrankVolt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:20:
Ja, ik heb vorig jaar eens een poging gedaan, heb nu een contract voor 10.000 km en rijdt er c.a. 12.000.
Heb een navraag gedaan bij VPL. Kreeg na enige tijd een reactie terug met een offerte die kort gezegd nagenoeg gelijk was aan het 10.000 km contact plus de extra kilometers dus 10.000 km plus 10,7ct x 5000 = 535 / 12 = c.a. 45 euro per maand extra. Aangezien ik maar 2000 km extra rijdt en de minder km op 7ct/km ligt schiet het allemaal niet veel op. Dit heb ik ze ook gemeld dat ik, tenzij ze met een beter bod komen, er niet mee akkoord ga en alles bij het oude heb gelaten. Pas als je veel meer km maakt dan 15.000 km/pj zou er enige winst aan te behalen zijn.

Je kan gewoon mailen naar VPL en krijgt netjes antwoord.
Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.
Inderdaad precies zoals je aangeeft. Voor het nieuwe maandbedrag betaal je hetzelfde als het bedrag dat ik bij zou moeten betalen als ik 5000 kilometer extra rijd. Alleen bij meer dan 15000 km wordt het aantrekkelijker omdat de meerprijs van die kilometers halveert.

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:21
J0YR1D3R schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:29:
[...]

AID was voor mij echt een must, ik vind de normale tellers echt zo ouderwets aan doen en een soort flashback naar de Golf VI uit 2011 die ik heb gereden. Een AID geeft een veel modernere uitstraling aan de auto. En inderdaad, je kunt de navi er op laten zien (al gebruik ik altijd Android Auto voor navi). De meerprijs bij een tweedehands auto is praktisch 0.
Keyless entry/go vind ik ook wel erg fijn, net als de eerder genoemde stoelverwarming. Warmtepomp vind ik een lastige, in theorie zou het moeten helpen maar of dat in de praktijk ook zo is, is natuurlijk niet echt te meten. Bestuurdersassistentie (plus) stond voor mij ook hoog in het lijstje (lane assist, acc, side assist) net als dynamische led verlichting met automatisch grootlicht. Achteruitrijcamera was meer een nice to have, daar heb ik nooit echt het voordeel van gezien. Spiegels werken prima, enkel om te kijken of je in een vak staat is het handig. Al met al zo'n beetje de hele optielijst dus :P, behalve Dynaudio en 3D achterlichten.

Verder vind ik het nog steeds een erg fijne auto na 14 maanden en 9000km (2de hands gekocht).
Dynaudio was bij mij daarentegen een must. Ik zit zoveel in de auto dat de muziek gewoon lekker moet klinken. Voor de geringe meerprijs een dikke aanrader.

https://www.whathifi.com/...ystem-review-vw-golf-mk-7
Verdict
As with most car configurations, there are a lot of options for the Golf GTI – many of which you can probably live without – but £525 for Dynaudio’s Excite system is money well spent.

If you find yourself regularly at the mercy of congested motorways and city centres, it’s great to know the fantastic sound from this system will be there to keep you company.
AID was op onze e-Golf (gen1) geen optie, maar dit had ik zeker genomen als deze er wel opzat. Verder hebben we leren bekleding (nice to have en verhoogt het kwaliteitsniveau) en Park Assist (totaal overbodig).

Wij hebben ook ambient verlichting (nice to have) en warmtepomp.

Ook de spiegel welke automatisch inklapt kan ik aanraden, deze klapt bij de passagierskant naar beneden als je achterruit rijdt. Ideaal om je velg in de gaten te houden.

Bij de e-Golf zijn er een paar pijnpunten welke je naar moet kijken:
- Warmtepomp: sensoren die dienst weigeren (6 stk sensoren en een 1000+ rekening om die te vervangen)
- Laadpoort: gevoelig voor isolatiefout. Dit komt voor bij ca. 75% van de e-Golf in Noorwegen en kost buiten garantie ca. 2000+ euro om te repareren. (accu moet naar beneden omdat de kabel over de accu loopt).
- Trage start/stop knop
- Roest remschijven (zelf bij te houden door af en toe flink te remmen met volle accu (geen regen) of te remmen in N

Onze E-Golf is nu bijna 6 jaar oud. Accu heeft nog geen (goed) merkbare degradatie. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• Wescobar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 03-12 15:38
Even over die laadpoort issues...

De laatste tijd met snelladen geeft mijn eGolf in 80% van de gevallen een laadfout zodra het laden moet beginnen.

Ik "snellaad" eigenlijk alleen bij Shell ReCharge in Alkmaar, Breukelen en Zaltbommel. Normale lader (AC) heb ik 0 problemen.

Als het probleem zich voordoet, probeer ik de stekker opnieuw aan te bieden en er echt in te duwen totdat het laden wel start.

Nu bekruipt mij het gevoel (op basis van voorgaande posts) dat ik zo'n isolatieprobleem heb... Herkent iemand mijn probleem en is dat inderdaad het isolatieprobleem?

Thanks,

Wesley

[Voor 3% gewijzigd door Wescobar op 24-11-2021 08:40]

• Untouchablezz20
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:55
Heren, hoe is jullie actieradius met dit weer?

• DeGroteMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 02-12 17:18
Heijmenberg99 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:22:
Als we het toch over infotainment hebben. Is het jullie ook opgevallen dat je via Bluetooth je geluid harder kan zetten dan via carplay?
Bij de T-Roc van een collega. Bij Android ongeveer de geluidssterkte waarop de telefoon op Bluetooth roept dat 't geluidsniveau slecht voor de oren wordt.
romon schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:41:
[...]

Waarom zouden de redenen die je noemt voor een lage resell value daartoe leiden? De e-Golf doet het m.i. prima op die punten vergeleken met zijn peers uit die tijd: bijv de Leaf, Ioniq en Zoe.

De tijd zal uitwijzen hoe prijzen zich ontwikkelen, maar er is naar mijn idee geen reden om aan te nemen dat een e-Golf sneller zijn waarde zal verliezen dan vergelijkbare auto's. Persoonlijk denk ik het tegendeel door het beproefde concept van de Golf in algemene zin en zijn vertrouwde conventionele uiterlijk tov de EV concurrentie.
Zeg je wel wat erbij, 'dan vergelijkbare auto's'. Een Leaf 1 vind ik best hard gedaald vergeleken met even oude auto's die niet met dezelfde (EV) beperkingen kampen. Dus vergeleken met een Leaf 2 wellicht redelijk gelijk, maar een modernere EV die wel sneller kan laden en meer range biedt zal waarschijnlijk een betere restwaarde hebben dan een eGolf bij 5-10 jaar oud. Gewoonweg omdat er minder beperkingen zijn. Wat mij het meest tegenstaat is rapidgate. Met een eGolf op vakantie is gewoon een stuk meer plannen dan met een eNiro bijvoorbeeld.

Verder wel een prima auto. Als opties vind ik AID, Dynaudio, warmtepomp, Madrid velgen en keyless wel belangrijk. Dynaudio klinkt gewoon beter zonder te hard te dreunen, AID en keyless voegen weinig toe, maar voelen gewoon een pak moderner dan de normale klokkenwinkel en een contactslot, madrid velgen omdat je dan wat minder snel glijdt over de voorwielen (ook in nat weer) en de warmtepomp omdat ik daarmee ook in de winter woon-werk altijd red (zonder wordt het ECHT krap).
Wescobar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:39:

De laatste tijd met snelladen geeft mijn eGolf in 80% van de gevallen een laadfout zodra het laden moet beginnen.

Ik "snellaad" eigenlijk alleen bij Shell ReCharge in Alkmaar, Breukelen en Zaltbommel. Normale lader (AC) heb ik 0 problemen.

Als het probleem zich voordoet, probeer ik de stekker opnieuw aan te bieden en er echt in te duwen totdat het laden wel start.

Nu bekruipt mij het gevoel (op basis van voorgaande posts) dat ik zo'n isolatieprobleem heb... Herkent iemand mijn probleem en is dat inderdaad het isolatieprobleem?

Thanks,

Wesley
Als ik het eerdere bericht van @Rene lees doet dan het laden helemaal niets meer. Alleen je boordverbruik, niets meer naar de accu. Ook niet via AC. Wellicht nieuwe software bij Shell die niet goed om kan gaan met de eGolf? je zou eens een andere DC lader kunnen proberen, Fastned of Tango bijvoorbeeld.
Untouchablezz20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
Heren, hoe is jullie actieradius met dit weer?
Ligt aan je gebruik. Als heer: 120 -210 km, afhankelijk van hoe hard het stroompedaal richting bodem wordt gedrukt en type weg. Stadsverkeer met veel stoplichten dichter bij de 210, autobahn voluit 120-140. De dame des huizes: 170-230km. Met warmtepomp. Ik verwarming tussen 19 en 23 (alleen 19, hoger met vriendin in de auto), als zij alleen rijdt minimaal 25 graden. ;)

• romon
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:52:
Zeg je wel wat erbij, 'dan vergelijkbare auto's'. Een Leaf 1 vind ik best hard gedaald vergeleken met even oude auto's die niet met dezelfde (EV) beperkingen kampen. Dus vergeleken met een Leaf 2 wellicht redelijk gelijk, maar een modernere EV die wel sneller kan laden en meer range biedt zal waarschijnlijk een betere restwaarde hebben dan een eGolf bij 5-10 jaar oud. Gewoonweg omdat er minder beperkingen zijn. Wat mij het meest tegenstaat is rapidgate. Met een eGolf op vakantie is gewoon een stuk meer plannen dan met een eNiro bijvoorbeeld.
Klopt inderdaad dat ik dat toevoegde. Niet de bedoeling om het argument te verdraaien overigens! Als je een auto zoekt heb je op een gegeven moment toch een lijstje met eisen en een budget in gedachten. Hier voldoen dan verschillende vergelijkbare auto's aan. Het is dan redelijk de afschrijving/resell van juist die auto's met elkaar te vergelijken?

Andersom snijdt het afschrijvingsmes aan twee kanten. De eNiro die je bijvoorbeeld noemt is simpelweg een betere en modernere, maar ook duurdere EV. Bij een vergelijkbare leeftijd en km stand zie je dat de eNiro ~30% is afgeschreven terwijl dit bij de eGolf eerder richting 50% is. De eNiro heeft beter zijn waarde behouden door zijn betere eigenschappen, maar dat moet je er nu wel voor betalen als je op dit moment in de markt bent. De eGolf heeft de grootste klap al gehad. In de toekomst zal de eNiro nog een stuk meer moeten afschrijven, bovendien zijn ook de specs van deze auto inmiddels achterhaald..

• Tomba
  • Nu online

Tomba

romon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:38:
[...]

Klopt inderdaad dat ik dat toevoegde. Niet de bedoeling om het argument te verdraaien overigens! Als je een auto zoekt heb je op een gegeven moment toch een lijstje met eisen en een budget in gedachten. Hier voldoen dan verschillende vergelijkbare auto's aan. Het is dan redelijk de afschrijving/resell van juist die auto's met elkaar te vergelijken?

Andersom snijdt het afschrijvingsmes aan twee kanten. De eNiro die je bijvoorbeeld noemt is simpelweg een betere en modernere, maar ook duurdere EV. Bij een vergelijkbare leeftijd en km stand zie je dat de eNiro ~30% is afgeschreven terwijl dit bij de eGolf eerder richting 50% is. De eNiro heeft beter zijn waarde behouden door zijn betere eigenschappen, maar dat moet je er nu wel voor betalen als je op dit moment in de markt bent. De eGolf heeft de grootste klap al gehad. In de toekomst zal de eNiro nog een stuk meer moeten afschrijven, bovendien zijn ook de specs van deze auto inmiddels achterhaald..
En zou zijn we t dus uiteindelijk allemaal gewoon eens :p

• romon
Tomba schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:42:
[...]

En zou zijn we t dus uiteindelijk allemaal gewoon eens :p
Gelukkig hé! Juist door de beperkingen is het een aantrekkelijke auto :)

• BMS080
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 02-12 22:02
Wescobar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:39:

Thanks,

Wesley
Ik heb ook last van problemen bij Shell Recharge snellaadpalen. Dit is heel irritant waardoor ik niet eens kan laden. Bij Fastned heb ik nog nooit problemen gehad. Ik heb volgende maand een service beurt op de planning staan bij de VW-dealer en zal dit ook melden bij de dealer om te controleren.

• FrankVolt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-12 08:41
Heb bij de Shell Recharge ook wel eens last gehad, maar de aansluit volgorde schijnt belangrijk te zijn. Eerst pasje dan keuze stekker en dan aan de auto ipv stekker aan auto en dan pasje. Maar of dat iedere keer werkt weet ik ook niet. Heb daar regelmatig geladen lekker cheapo.

• DjThase
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-12 18:48
Sean91 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:18:
Eerste berichtje hier op tweakers, lees wel al enige tijd regelmatig mee in dit topic en andere topics over EV's.

De laatste jaren gebruik ik af en toe een deelauto, waarvan het laatste jaar meestal de e-Golf bij Sixt Share. Nu door verhuizing toch weer op zoek naar een eigen auto en ben aan het kijken naar een occasion e-Golf, ik vind het echt een heerlijke auto. Meeste mensen in mijn omgeving raden het me af, maar die vinden sowieso het elektrische rijden niks, zijn bang voor mankementen aan de accu, de beperkte range, jullie kennen de gebruikte argumenten allemaal vast wel. Veel tweakers hier hebben de auto in de (private) lease, hoe kijken jullie er tegenaan om deze auto tweedehands aan te schaffen?

Ik ben dan in ieder geval aan het kijken naar de auto met het 35.8 kWh accupakket. Ik rijd niet bijzonder veel kilometers, vier keer in de week in ieder geval zo'n dertig kilometer stad voor woon-werkverkeer, andere ritten gecombineerd met snelweg, zal zo'n 150-200 kilometer per week extra zijn. Ik heb geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal (appartement), maar in de nabijheid aardig wat publieke palen (waaronder één precies voor de deur), die nu nog in ieder geval bijna altijd vrij zijn. Ook bij mijn werk laad ik eventueel publiek. Ik woon in Rotterdam.

Benieuwd naar jullie reacties!
Hey Sean,

Ik heb sinds enkele maanden een E-Golf occasion aangeschaft. (particulier, geen lease)
Ik moet zeggen dat ik dezelfde ervaring heb m.b.t. mijn omgeving, veel mensen zijn nog erg anti-elektrisch rijden. Ik geef heel vaak hetzelfde argument terug; "Met een simpele berekening bespaarde het me een halfjaar geleden al ca. €300,-/maand aan vaste lasten, als ik op wintersport ga ruil ik een auto met een kennis. Hoezo is het een probleem?" (ik laad thuis en gratis op m'n werk)

Ik merk dat de actieradius zo'n 220km is, ik rijd 80% over een enkelbaans 80-weg en 20% meerbaans snelweg. Het is duidelijk te merken dat boven de 80/100 km/u het verbruik behoorlijk toeneemt, i.v.m. mijn laadsituatie maakt mij persoonlijk dat natuurlijk niks uit >:)
Ik rijd wekelijks 4x heen en terug naar mijn werk à 35km.

Ik heb de auto gekocht in Duitsland en zelf geïmporteerd, bij Huelpert in Bergkamen hebben ze allerlei Volkswagens die door medewerkers van VW zelf gebruikt zijn. Deze auto's zijn nog geen jaar oud en erg netjes.
Bij importeren betaal je slechts ca. €130,- (alleen de keuring) omdat er geen BPM op elektrische auto's zit.
Het aanbod van auto's is in Duitsland een stuk groter en ik had een aantal opties die ik er per se op wilde hebben.
Het scheelde zo'n €5.000,- met een vergelijkbare Golf in Nederland.

Dit waren mijn redenen om hem in Duitsland te kopen en niet in het binnenland, hierdoor miste ik wel de korting van de overheid à €2.000,-.

De voornaamste reden waarom ik hem wilde kopen en niet wilde leasen is omdat ik al een tijdje bezig ben mijn vaste lasten te verminderen en een elektrische auto die gratis opgeladen wordt helpt daar natuurlijk erg goed bij. De enige kostenpost die ik heb is verzekering.

Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd een DM sturen, ik lees dit topic niet heel vaak.

Mop mop, gas derop!

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 21:28
Maar voor minder dan 2000 euro zou je denk ik ook wel een garage als tussenpersoon kunnen vinden en dus wel de tegemoetkoming van de overheid kunnen krijgen.

Verder eens: ik rijd de auto in prive-lease, maar ik zou hem zo kopen.
Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee