Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:55

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Sean91 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:18:
Eerste berichtje hier op tweakers, lees wel al enige tijd regelmatig mee in dit topic en andere topics over EV's.

De laatste jaren gebruik ik af en toe een deelauto, waarvan het laatste jaar meestal de e-Golf bij Sixt Share. Nu door verhuizing toch weer op zoek naar een eigen auto en ben aan het kijken naar een occasion e-Golf, ik vind het echt een heerlijke auto. Meeste mensen in mijn omgeving raden het me af, maar die vinden sowieso het elektrische rijden niks, zijn bang voor mankementen aan de accu, de beperkte range, jullie kennen de gebruikte argumenten allemaal vast wel. Veel tweakers hier hebben de auto in de (private) lease, hoe kijken jullie er tegenaan om deze auto tweedehands aan te schaffen?

Ik ben dan in ieder geval aan het kijken naar de auto met het 35.8 kWh accupakket. Ik rijd niet bijzonder veel kilometers, vier keer in de week in ieder geval zo'n dertig kilometer stad voor woon-werkverkeer, andere ritten gecombineerd met snelweg, zal zo'n 150-200 kilometer per week extra zijn. Ik heb geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal (appartement), maar in de nabijheid aardig wat publieke palen (waaronder één precies voor de deur), die nu nog in ieder geval bijna altijd vrij zijn. Ook bij mijn werk laad ik eventueel publiek. Ik woon in Rotterdam.

Benieuwd naar jullie reacties!
Tis een geweldige auto en rijdt heerlijk maar hij zou wel zeer gunstig geprijsd moeten zijn voor ik m zou kopen.
  • Bereik is niet top, in de kou ben je gewoon met 190 kilometer klaar dus dat zou dan wel precies moeten passen
  • 2 fase laden (van de 3) op 16 A betekent 5 uur vanaf leeg op een AC lader
  • Snellader is beperkt tot zo’n 40 kW dus echt snel is t niet
Deze 3 dingen samen zorgen voor een lage resell value als je er ooit vanaf wilt. Voor zeg 15k-20k zou ik t doen (afhankelijk van de kilometerstand) maar daarboven zou ik naar andere auto’s gaan kijken, ondanks het rijgenot.

Als je rondkijkt zorg dan in ieder geval dat je een warmtepomp hebt (scheelt flink in de winter qua bereik) en bij voorkeur ook stoelverwarming dan hoeft de airco minder snel aan. Daarnaast zou ik zelf de opklappende spiegels (“spiegelvlakken”) niet willen missen.
Verder is Apple CarPlay een optie op de Discovery media (op de Pro zit dit wél standaard) dus als je een iPhone hebt even goed opletten.
De Active Info Display is imo geen enkele meerprijs waard; ik heb m en het ding is zo statisch als wat dus die meerprijs was achteraf zwaar zonde geld. DAB+ voegt achteraf gezien ook niks toe; voor mijn smaak geen enkel extra zender (alleen meer van de lauwe top 40 meuk)

Tenslotte;de achteruitrijcamera is ook een optie dus let ook daar goed op (en er zijn zelfs 2 varianten…)

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 11:36 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:18
Let op met geen DAB+ binnen een paar jaar gaat namelijk de FM uit de ether (BE en DE volgens mij zelfs volgend jaar al)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:59
trippelb schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:01:
Let op met geen DAB+ binnen een paar jaar gaat namelijk de FM uit de ether (BE en DE volgens mij zelfs volgend jaar al)
Daarnaast is de geluidskwaliteit van DAB+ veel beter dan die van FM.

Op sommige plekken waar het DAB+ signaal wegvalt en je terugvalt op FM hoor je dat verschil heel duidelijk.

Ik ben blij dat ik DAB+ heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Jup, ik ook. Is echt een enorm verschil tov FM.

AID zou ik toch nemen, geeft een moderne uitstraling en de ingebouwde Navi kan je ook daarop zien. Daarnaast ben ik ook blij met Kessy, een sleutel omdraaien in een elektrische auto is gewoon raar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

La1974 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:58:
[...]

Daarnaast is de geluidskwaliteit van DAB+ veel beter dan die van FM.

Op sommige plekken waar het DAB+ signaal wegvalt en je terugvalt op FM hoor je dat verschil heel duidelijk.

Ik ben blij dat ik DAB+ heb genomen.
Ja klopt, qua geluid is t zeker beter, maar het aanbod is echt schraal als je niet van Top40/easy listening houdt. Ik heb dus persoonlijk spijt van de DAB+ investering ;)
S_Chief schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:00:
Jup, ik ook. Is echt een enorm verschil tov FM.

AID zou ik toch nemen, geeft een moderne uitstraling en de ingebouwde Navi kan je ook daarop zien. Daarnaast ben ik ook blij met Kessy, een sleutel omdraaien in een elektrische auto is gewoon raar. :+
AID ziet er inderdaad moderner uit maar het is eigenlijk gewoon erg duur voor wat je krijgt. De meerwaarde tov de ‘normale’ wijzerplaat is werkelijk 0 buiten hoe het er uit ziet en dan is het toch wel een dure optie. Doordat het een LCD is had VW er zoveel meer mee kunnen doen dan gewoon een meter tekenen… Met de kennis van nu had ik noch DAB noch IAD genomen; iedere maand betaal ik voor iets dat ik niet (DAB) gebruik en iets wat geen meerwaarde heeft (IAD) in de PL.

[ Voor 45% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik ging er vanuit dat iedere auto in 2020 wel DAB+ zou hebben en al helemaal een "moderne" EV. Dus niet :F. Gelukkig is er Bluetooth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:00:
AID was voor mij echt een must, ik vind de normale tellers echt zo ouderwets aan doen en een soort flashback naar de Golf VI uit 2011 die ik heb gereden. Een AID geeft een veel modernere uitstraling aan de auto. En inderdaad, je kunt de navi er op laten zien (al gebruik ik altijd Android Auto voor navi). De meerprijs bij een tweedehands auto is praktisch 0.
Keyless entry/go vind ik ook wel erg fijn, net als de eerder genoemde stoelverwarming. Warmtepomp vind ik een lastige, in theorie zou het moeten helpen maar of dat in de praktijk ook zo is, is natuurlijk niet echt te meten. Bestuurdersassistentie (plus) stond voor mij ook hoog in het lijstje (lane assist, acc, side assist) net als dynamische led verlichting met automatisch grootlicht. Achteruitrijcamera was meer een nice to have, daar heb ik nooit echt het voordeel van gezien. Spiegels werken prima, enkel om te kijken of je in een vak staat is het handig. Al met al zo'n beetje de hele optielijst dus :P, behalve Dynaudio en 3D achterlichten.

Verder vind ik het nog steeds een erg fijne auto na 14 maanden en 9000km (2de hands gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:30:
[...]

Ja klopt, qua geluid is t zeker beter, maar het aanbod is echt schraal als je niet van Top40/easy listening houdt. Ik heb dus persoonlijk spijt van de DAB+ investering ;)

[...]
Ben dan toch wel benieuwd welke zenders je wel op FM ontvangt en niet op DAB+ ik ontvang veel meer DAB+ zenders dan FM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

trippelb schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd welke zenders je wel op FM ontvangt en niet op DAB+ ik ontvang veel meer DAB+ zenders dan FM
Nergens zeg ik dat ik zenders wel op FM ontvang en niet op DAB+ ;)
Mijn issue is meer dat de extra zenders op DAB+ allemaal dezelfde 30-40 nummers ad nauseam herhalen als de 538/Slams van deze wereld dus dat het niets toevoegt. Ik had gehoopt dat de extra zenders ook bredere muziekgenres zou betekenen maar dat is helaas niet zo. De nieuwe Ed Sheeran in betere kwaliteit blijft nog steeds hetzelfde k-nummer :|

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 20-11-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
Ah helder dan begreep ik je verkeerd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 08:29
V.w.b. DAB+ is het in de kop van Noord Holland zwaar K.., hier vallen de zenders snel weg, dekking is hier nog niet goed. Dat is dan ook de reden dat ik dit systeem achterwege heb gelaten. Als je op de snelweg naar het zuiden rijdt vallen ook soms de DAB+ zender(s) weg. Zeer storend, houdt me bij de FM en USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:21:
[...]

Nergens zeg ik dat ik zenders wel op FM ontvang en niet op DAB+ ;)
Mijn issue is meer dat de extra zenders op DAB+ allemaal dezelfde 30-40 nummers ad nauseam herhalen als de 538/Slams van deze wereld dus dat het niets toevoegt. Ik had gehoopt dat de extra zenders ook bredere muziekgenres zou betekenen maar dat is helaas niet zo. De nieuwe Ed Sheeran in betere kwaliteit blijft nog steeds hetzelfde k-nummer :|
DAB+ zie ik gewoon als de vervanger van FM maar dan in betere kwaliteit.

Als je het doet voor meer zenders zal je inderdaad teleurgesteld worden.

Dan kan je beter Apple Carplay of Android Auto icm Spotify oid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

La1974 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:11:
[...]

DAB+ zie ik gewoon als de vervanger van FM maar dan in betere kwaliteit.

Als je het doet voor meer zenders zal je inderdaad teleurgesteld worden.

Dan kan je beter Apple Carplay of Android Auto icm Spotify oid nemen.
Door DAB+ kunnen er veel meer zenders doorgegeven worden dus de verwachting dat het dan niet 1 grote eenheidsworst is was toch niet zo raar ;) DAB+ zal idd vervanger worden van FM in de toekomst om spectrum vrij te maken.

En ik gebruik inderdaad Apple CarPlay (ook al een optie bij VW :X ) met Spotify en Soundcloud.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 21-11-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:32
Als we het toch over infotainment hebben. Is het jullie ook opgevallen dat je via Bluetooth je geluid harder kan zetten dan via carplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Tomba schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:20:
[...]

Door DAB+ kunnen er veel meer zenders doorgegeven worden dus de verwachting dat het dan niet 1 grote eenheidsworst is was toch niet zo raar ;) DAB+ zal idd vervanger worden van FM in de toekomst om spectrum vrij te maken.

En ik gebruik inderdaad Apple CarPlay (ook al een optie bij VW :X ) met Spotify en Soundcloud.
Een radiozender maken kost geld = luisteraars = adverteerders.

Ik zou er niet blind vanuit gaan dat er in de toekomst veel meer ‘goede’ zenders bij gaan komen.

Maar Kink is geen Top40/easy listening, wel op DAB+ en niet via FM.

Het kan dus wel :)

[ Voor 7% gewijzigd door La1974 op 21-11-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean91
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:30:
[...]

Tis een geweldige auto en rijdt heerlijk maar hij zou wel zeer gunstig geprijsd moeten zijn voor ik m zou kopen.
  • Bereik is niet top, in de kou ben je gewoon met 190 kilometer klaar dus dat zou dan wel precies moeten passen
Deze 3 dingen samen zorgen voor een lage resell value als je er ooit vanaf wilt. Voor zeg 15k-20k zou ik t doen (afhankelijk van de kilometerstand) maar daarboven zou ik naar andere auto’s gaan kijken, ondanks het rijgenot.

Als je rondkijkt zorg dan in ieder geval dat je een warmtepomp hebt (scheelt flink in de winter qua bereik) en bij voorkeur ook stoelverwarming dan hoeft de airco minder snel aan. Daarnaast zou ik zelf de opklappende spiegels (“spiegelvlakken”) niet willen missen.
Verder is Apple CarPlay een optie op de Discovery media (op de Pro zit dit wél standaard) dus als je een iPhone hebt even goed opletten.
De Active Info Display is imo geen enkele meerprijs waard; ik heb m en het ding is zo statisch als wat dus die meerprijs was achteraf zwaar zonde geld. DAB+ voegt achteraf gezien ook niks toe; voor mijn smaak geen enkel extra zender (alleen meer van de lauwe top 40 meuk)

Tenslotte;de achteruitrijcamera is ook een optie dus let ook daar goed op (en er zijn zelfs 2 varianten…)
Bedankt voor je reactie! Qua batterij inderdaad wat je zegt is het bereik en laadsnelheid misschien niet top, maar voor mij wel voldoende. Resell value vraag ik mij inderdaad ook heel erg wat we na een paar jaar kunnen verwachten.

Eens met je wat de Active Info Display betreft, ik heb in zowel een Golf met deze optie en een Golf met normale klokken gereden, als het erop zit is het prima, maar niet is denk ik voor mij ook goed.

Wat zijn de verschillen de in de achteruitrijcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sean91 schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:28:
[...]

Bedankt voor je reactie! Qua batterij inderdaad wat je zegt is het bereik en laadsnelheid misschien niet top, maar voor mij wel voldoende. Resell value vraag ik mij inderdaad ook heel erg wat we na een paar jaar kunnen verwachten.

Eens met je wat de Active Info Display betreft, ik heb in zowel een Golf met deze optie en een Golf met normale klokken gereden, als het erop zit is het prima, maar niet is denk ik voor mij ook goed.

Wat zijn de verschillen de in de achteruitrijcamera?
Je hebt de lowline; die heeft statische lijnen en de highline die heeft mee bewegende lijnen (afhankelijk van de stand van je stuur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
De highline camera is volgens mij alleen icm Discover Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:30:
[...]

Waarom zouden de redenen die je noemt voor een lage resell value daartoe leiden? De e-Golf doet het m.i. prima op die punten vergeleken met zijn peers uit die tijd: bijv de Leaf, Ioniq en Zoe.

De tijd zal uitwijzen hoe prijzen zich ontwikkelen, maar er is naar mijn idee geen reden om aan te nemen dat een e-Golf sneller zijn waarde zal verliezen dan vergelijkbare auto's. Persoonlijk denk ik het tegendeel door het beproefde concept van de Golf in algemene zin en zijn vertrouwde conventionele uiterlijk tov de EV concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 11:22
FrankVolt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:20:
Ja, ik heb vorig jaar eens een poging gedaan, heb nu een contract voor 10.000 km en rijdt er c.a. 12.000.
Heb een navraag gedaan bij VPL. Kreeg na enige tijd een reactie terug met een offerte die kort gezegd nagenoeg gelijk was aan het 10.000 km contact plus de extra kilometers dus 10.000 km plus 10,7ct x 5000 = 535 / 12 = c.a. 45 euro per maand extra. Aangezien ik maar 2000 km extra rijdt en de minder km op 7ct/km ligt schiet het allemaal niet veel op. Dit heb ik ze ook gemeld dat ik, tenzij ze met een beter bod komen, er niet mee akkoord ga en alles bij het oude heb gelaten. Pas als je veel meer km maakt dan 15.000 km/pj zou er enige winst aan te behalen zijn.

Je kan gewoon mailen naar VPL en krijgt netjes antwoord.
Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.
Inderdaad precies zoals je aangeeft. Voor het nieuwe maandbedrag betaal je hetzelfde als het bedrag dat ik bij zou moeten betalen als ik 5000 kilometer extra rijd. Alleen bij meer dan 15000 km wordt het aantrekkelijker omdat de meerprijs van die kilometers halveert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
J0YR1D3R schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:29:
[...]

AID was voor mij echt een must, ik vind de normale tellers echt zo ouderwets aan doen en een soort flashback naar de Golf VI uit 2011 die ik heb gereden. Een AID geeft een veel modernere uitstraling aan de auto. En inderdaad, je kunt de navi er op laten zien (al gebruik ik altijd Android Auto voor navi). De meerprijs bij een tweedehands auto is praktisch 0.
Keyless entry/go vind ik ook wel erg fijn, net als de eerder genoemde stoelverwarming. Warmtepomp vind ik een lastige, in theorie zou het moeten helpen maar of dat in de praktijk ook zo is, is natuurlijk niet echt te meten. Bestuurdersassistentie (plus) stond voor mij ook hoog in het lijstje (lane assist, acc, side assist) net als dynamische led verlichting met automatisch grootlicht. Achteruitrijcamera was meer een nice to have, daar heb ik nooit echt het voordeel van gezien. Spiegels werken prima, enkel om te kijken of je in een vak staat is het handig. Al met al zo'n beetje de hele optielijst dus :P, behalve Dynaudio en 3D achterlichten.

Verder vind ik het nog steeds een erg fijne auto na 14 maanden en 9000km (2de hands gekocht).
Dynaudio was bij mij daarentegen een must. Ik zit zoveel in de auto dat de muziek gewoon lekker moet klinken. Voor de geringe meerprijs een dikke aanrader.

https://www.whathifi.com/...ystem-review-vw-golf-mk-7
Verdict
As with most car configurations, there are a lot of options for the Golf GTI – many of which you can probably live without – but £525 for Dynaudio’s Excite system is money well spent.

If you find yourself regularly at the mercy of congested motorways and city centres, it’s great to know the fantastic sound from this system will be there to keep you company.
AID was op onze e-Golf (gen1) geen optie, maar dit had ik zeker genomen als deze er wel opzat. Verder hebben we leren bekleding (nice to have en verhoogt het kwaliteitsniveau) en Park Assist (totaal overbodig).

Wij hebben ook ambient verlichting (nice to have) en warmtepomp.

Ook de spiegel welke automatisch inklapt kan ik aanraden, deze klapt bij de passagierskant naar beneden als je achterruit rijdt. Ideaal om je velg in de gaten te houden.

Bij de e-Golf zijn er een paar pijnpunten welke je naar moet kijken:
- Warmtepomp: sensoren die dienst weigeren (6 stk sensoren en een 1000+ rekening om die te vervangen)
- Laadpoort: gevoelig voor isolatiefout. Dit komt voor bij ca. 75% van de e-Golf in Noorwegen en kost buiten garantie ca. 2000+ euro om te repareren. (accu moet naar beneden omdat de kabel over de accu loopt).
- Trage start/stop knop
- Roest remschijven (zelf bij te houden door af en toe flink te remmen met volle accu (geen regen) of te remmen in N

Onze E-Golf is nu bijna 6 jaar oud. Accu heeft nog geen (goed) merkbare degradatie. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wescobar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Even over die laadpoort issues...

De laatste tijd met snelladen geeft mijn eGolf in 80% van de gevallen een laadfout zodra het laden moet beginnen.

Ik "snellaad" eigenlijk alleen bij Shell ReCharge in Alkmaar, Breukelen en Zaltbommel. Normale lader (AC) heb ik 0 problemen.

Als het probleem zich voordoet, probeer ik de stekker opnieuw aan te bieden en er echt in te duwen totdat het laden wel start.

Nu bekruipt mij het gevoel (op basis van voorgaande posts) dat ik zo'n isolatieprobleem heb... Herkent iemand mijn probleem en is dat inderdaad het isolatieprobleem?

Thanks,

Wesley

[ Voor 3% gewijzigd door Wescobar op 24-11-2021 08:40 ]

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
Heren, hoe is jullie actieradius met dit weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:48
Heijmenberg99 schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:22:
Als we het toch over infotainment hebben. Is het jullie ook opgevallen dat je via Bluetooth je geluid harder kan zetten dan via carplay?
Bij de T-Roc van een collega. Bij Android ongeveer de geluidssterkte waarop de telefoon op Bluetooth roept dat 't geluidsniveau slecht voor de oren wordt.
romon schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:41:
[...]

Waarom zouden de redenen die je noemt voor een lage resell value daartoe leiden? De e-Golf doet het m.i. prima op die punten vergeleken met zijn peers uit die tijd: bijv de Leaf, Ioniq en Zoe.

De tijd zal uitwijzen hoe prijzen zich ontwikkelen, maar er is naar mijn idee geen reden om aan te nemen dat een e-Golf sneller zijn waarde zal verliezen dan vergelijkbare auto's. Persoonlijk denk ik het tegendeel door het beproefde concept van de Golf in algemene zin en zijn vertrouwde conventionele uiterlijk tov de EV concurrentie.
Zeg je wel wat erbij, 'dan vergelijkbare auto's'. Een Leaf 1 vind ik best hard gedaald vergeleken met even oude auto's die niet met dezelfde (EV) beperkingen kampen. Dus vergeleken met een Leaf 2 wellicht redelijk gelijk, maar een modernere EV die wel sneller kan laden en meer range biedt zal waarschijnlijk een betere restwaarde hebben dan een eGolf bij 5-10 jaar oud. Gewoonweg omdat er minder beperkingen zijn. Wat mij het meest tegenstaat is rapidgate. Met een eGolf op vakantie is gewoon een stuk meer plannen dan met een eNiro bijvoorbeeld.

Verder wel een prima auto. Als opties vind ik AID, Dynaudio, warmtepomp, Madrid velgen en keyless wel belangrijk. Dynaudio klinkt gewoon beter zonder te hard te dreunen, AID en keyless voegen weinig toe, maar voelen gewoon een pak moderner dan de normale klokkenwinkel en een contactslot, madrid velgen omdat je dan wat minder snel glijdt over de voorwielen (ook in nat weer) en de warmtepomp omdat ik daarmee ook in de winter woon-werk altijd red (zonder wordt het ECHT krap).
Wescobar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:39:

De laatste tijd met snelladen geeft mijn eGolf in 80% van de gevallen een laadfout zodra het laden moet beginnen.

Ik "snellaad" eigenlijk alleen bij Shell ReCharge in Alkmaar, Breukelen en Zaltbommel. Normale lader (AC) heb ik 0 problemen.

Als het probleem zich voordoet, probeer ik de stekker opnieuw aan te bieden en er echt in te duwen totdat het laden wel start.

Nu bekruipt mij het gevoel (op basis van voorgaande posts) dat ik zo'n isolatieprobleem heb... Herkent iemand mijn probleem en is dat inderdaad het isolatieprobleem?

Thanks,

Wesley
Als ik het eerdere bericht van @Rene lees doet dan het laden helemaal niets meer. Alleen je boordverbruik, niets meer naar de accu. Ook niet via AC. Wellicht nieuwe software bij Shell die niet goed om kan gaan met de eGolf? je zou eens een andere DC lader kunnen proberen, Fastned of Tango bijvoorbeeld.
Untouchablezz20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:51:
Heren, hoe is jullie actieradius met dit weer?
Ligt aan je gebruik. Als heer: 120 -210 km, afhankelijk van hoe hard het stroompedaal richting bodem wordt gedrukt en type weg. Stadsverkeer met veel stoplichten dichter bij de 210, autobahn voluit 120-140. De dame des huizes: 170-230km. Met warmtepomp. Ik verwarming tussen 19 en 23 (alleen 19, hoger met vriendin in de auto), als zij alleen rijdt minimaal 25 graden. ;)

• romon
DeGroteMuis schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:52:
Zeg je wel wat erbij, 'dan vergelijkbare auto's'. Een Leaf 1 vind ik best hard gedaald vergeleken met even oude auto's die niet met dezelfde (EV) beperkingen kampen. Dus vergeleken met een Leaf 2 wellicht redelijk gelijk, maar een modernere EV die wel sneller kan laden en meer range biedt zal waarschijnlijk een betere restwaarde hebben dan een eGolf bij 5-10 jaar oud. Gewoonweg omdat er minder beperkingen zijn. Wat mij het meest tegenstaat is rapidgate. Met een eGolf op vakantie is gewoon een stuk meer plannen dan met een eNiro bijvoorbeeld.
Klopt inderdaad dat ik dat toevoegde. Niet de bedoeling om het argument te verdraaien overigens! Als je een auto zoekt heb je op een gegeven moment toch een lijstje met eisen en een budget in gedachten. Hier voldoen dan verschillende vergelijkbare auto's aan. Het is dan redelijk de afschrijving/resell van juist die auto's met elkaar te vergelijken?

Andersom snijdt het afschrijvingsmes aan twee kanten. De eNiro die je bijvoorbeeld noemt is simpelweg een betere en modernere, maar ook duurdere EV. Bij een vergelijkbare leeftijd en km stand zie je dat de eNiro ~30% is afgeschreven terwijl dit bij de eGolf eerder richting 50% is. De eNiro heeft beter zijn waarde behouden door zijn betere eigenschappen, maar dat moet je er nu wel voor betalen als je op dit moment in de markt bent. De eGolf heeft de grootste klap al gehad. In de toekomst zal de eNiro nog een stuk meer moeten afschrijven, bovendien zijn ook de specs van deze auto inmiddels achterhaald..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

romon schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:38:
[...]

Klopt inderdaad dat ik dat toevoegde. Niet de bedoeling om het argument te verdraaien overigens! Als je een auto zoekt heb je op een gegeven moment toch een lijstje met eisen en een budget in gedachten. Hier voldoen dan verschillende vergelijkbare auto's aan. Het is dan redelijk de afschrijving/resell van juist die auto's met elkaar te vergelijken?

Andersom snijdt het afschrijvingsmes aan twee kanten. De eNiro die je bijvoorbeeld noemt is simpelweg een betere en modernere, maar ook duurdere EV. Bij een vergelijkbare leeftijd en km stand zie je dat de eNiro ~30% is afgeschreven terwijl dit bij de eGolf eerder richting 50% is. De eNiro heeft beter zijn waarde behouden door zijn betere eigenschappen, maar dat moet je er nu wel voor betalen als je op dit moment in de markt bent. De eGolf heeft de grootste klap al gehad. In de toekomst zal de eNiro nog een stuk meer moeten afschrijven, bovendien zijn ook de specs van deze auto inmiddels achterhaald..
En zou zijn we t dus uiteindelijk allemaal gewoon eens :p

• romon
Tomba schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:42:
[...]

En zou zijn we t dus uiteindelijk allemaal gewoon eens :p
Gelukkig hé! Juist door de beperkingen is het een aantrekkelijke auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-09 20:13
Wescobar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:39:

Thanks,

Wesley
Ik heb ook last van problemen bij Shell Recharge snellaadpalen. Dit is heel irritant waardoor ik niet eens kan laden. Bij Fastned heb ik nog nooit problemen gehad. Ik heb volgende maand een service beurt op de planning staan bij de VW-dealer en zal dit ook melden bij de dealer om te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Heb bij de Shell Recharge ook wel eens last gehad, maar de aansluit volgorde schijnt belangrijk te zijn. Eerst pasje dan keuze stekker en dan aan de auto ipv stekker aan auto en dan pasje. Maar of dat iedere keer werkt weet ik ook niet. Heb daar regelmatig geladen lekker cheapo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
Sean91 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:18:
Eerste berichtje hier op tweakers, lees wel al enige tijd regelmatig mee in dit topic en andere topics over EV's.

De laatste jaren gebruik ik af en toe een deelauto, waarvan het laatste jaar meestal de e-Golf bij Sixt Share. Nu door verhuizing toch weer op zoek naar een eigen auto en ben aan het kijken naar een occasion e-Golf, ik vind het echt een heerlijke auto. Meeste mensen in mijn omgeving raden het me af, maar die vinden sowieso het elektrische rijden niks, zijn bang voor mankementen aan de accu, de beperkte range, jullie kennen de gebruikte argumenten allemaal vast wel. Veel tweakers hier hebben de auto in de (private) lease, hoe kijken jullie er tegenaan om deze auto tweedehands aan te schaffen?

Ik ben dan in ieder geval aan het kijken naar de auto met het 35.8 kWh accupakket. Ik rijd niet bijzonder veel kilometers, vier keer in de week in ieder geval zo'n dertig kilometer stad voor woon-werkverkeer, andere ritten gecombineerd met snelweg, zal zo'n 150-200 kilometer per week extra zijn. Ik heb geen mogelijkheid tot een eigen laadpaal (appartement), maar in de nabijheid aardig wat publieke palen (waaronder één precies voor de deur), die nu nog in ieder geval bijna altijd vrij zijn. Ook bij mijn werk laad ik eventueel publiek. Ik woon in Rotterdam.

Benieuwd naar jullie reacties!
Hey Sean,

Ik heb sinds enkele maanden een E-Golf occasion aangeschaft. (particulier, geen lease)
Ik moet zeggen dat ik dezelfde ervaring heb m.b.t. mijn omgeving, veel mensen zijn nog erg anti-elektrisch rijden. Ik geef heel vaak hetzelfde argument terug; "Met een simpele berekening bespaarde het me een halfjaar geleden al ca. €300,-/maand aan vaste lasten, als ik op wintersport ga ruil ik een auto met een kennis. Hoezo is het een probleem?" (ik laad thuis en gratis op m'n werk)

Ik merk dat de actieradius zo'n 220km is, ik rijd 80% over een enkelbaans 80-weg en 20% meerbaans snelweg. Het is duidelijk te merken dat boven de 80/100 km/u het verbruik behoorlijk toeneemt, i.v.m. mijn laadsituatie maakt mij persoonlijk dat natuurlijk niks uit >:)
Ik rijd wekelijks 4x heen en terug naar mijn werk à 35km.

Ik heb de auto gekocht in Duitsland en zelf geïmporteerd, bij Huelpert in Bergkamen hebben ze allerlei Volkswagens die door medewerkers van VW zelf gebruikt zijn. Deze auto's zijn nog geen jaar oud en erg netjes.
Bij importeren betaal je slechts ca. €130,- (alleen de keuring) omdat er geen BPM op elektrische auto's zit.
Het aanbod van auto's is in Duitsland een stuk groter en ik had een aantal opties die ik er per se op wilde hebben.
Het scheelde zo'n €5.000,- met een vergelijkbare Golf in Nederland.

Dit waren mijn redenen om hem in Duitsland te kopen en niet in het binnenland, hierdoor miste ik wel de korting van de overheid à €2.000,-.

De voornaamste reden waarom ik hem wilde kopen en niet wilde leasen is omdat ik al een tijdje bezig ben mijn vaste lasten te verminderen en een elektrische auto die gratis opgeladen wordt helpt daar natuurlijk erg goed bij. De enige kostenpost die ik heb is verzekering.

Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd een DM sturen, ik lees dit topic niet heel vaak.

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-09 18:59
Maar voor minder dan 2000 euro zou je denk ik ook wel een garage als tussenpersoon kunnen vinden en dus wel de tegemoetkoming van de overheid kunnen krijgen.

Verder eens: ik rijd de auto in prive-lease, maar ik zou hem zo kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spitfire26B
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-01-2023

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Ik meld me hier ook maar even. Na 10 jaar met de motor 97% van de woon-werk ritten te hebben gedaan, besloten toch maar meer per auto te gaan. Twee dingen: 1. iemand uit mijn directe omgeving buiten zijn schuld van de motor gereden door een senior persoon (die het ook niet expres deed), van de nek af naar beneden verlamd, na 2 weken besloot ie dat het klaar was. 2. Mijn echtgenote is met haar auto van Ford Kuga overgestapt naar Ford Mustang Mach E. Die mocht ik ook af en toe rijden. Wat een openbaring! Die wagen is niet bepaald zuinig en dan nog in deze winterdag ongeveer 22 kWh per 100 km. Dat is met thuis laden en onze kWh prijs momenteel €3,80 op een heen-en-weertje. Scheelt met de motor dikke €5,- en met mijn Fordje Puma uit 1999 een €12 per heen en weer.
Toen de knoop was doorgehakt de tweedehands EV markt in gedoken. BMW i3 proefgereden. Leuke auto, niet echt gebruiksvriendelijk als je niet al jaren gewend bent aan dat draai ding in het midden om het schermpje te bedienen. One-Pedal drive doet het op de i3 prima. Wel wat irritant wind geruis als je de Mach E als benchmark neemt.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van het bestaan van een E-Golf, een collega vertelde dat die nu leuk geprijsd op de tweedehands markt komen.
Ik blijk niet de enige geïnteresseerde te zijn. 2x achter het net gevist. Eergisteren proefgereden met een E-Golf uit december 2017, Duits import, 44k km levenservaring. Opties die wij persé zochten:
Adaptive Cruise Control, Lane Assist, File Assistent, Parkeer sensoren, Blind Spot Detector en Dynaudio. Voorkeur voor ook nog een warmtepomp, KeyLess Ride en achteruitrijcamera. En voorkeur voor dat nieuwerwetse schermpje in het midden. En dan ook nog een catalogus nieuwprijs van minder dan €45k zodat er op 3 januari a.s. subsidie aangevraagd kan worden (toch €2k).
Dat bleek niet/nauwelijks te doen: ofwel ze waren heel hoog aan de prijs (met de intro van de ID3 ging de catalogus prijs van de E-Golf met alle goodies mooi onder de €45k. Maar dan zijn ze dus net een jaartje en dan gaat de prijs gauw richting €29. De E-Golf waar we mee hebben gereden is zwart met parelmoer effect, heeft Vienna lederen bekleding, stoelverwarming, geen warmte pomp, wel ACC, BSD, achteruitrijcamera (met altijd kraakhelder beeld want de lens zit keurig achter het VW embleempje, die van de Mach-E wordt viezig bij nattigheid) en Dynaudio. Enige concessies die we hebben gedaan: sleutel mot ouderwets in het contact om de boel aan de praat te krijgen, we koekeloeren naar analoge klokjes en er zit geen warmtepomp in. Slechts 44k km op de teller en een vriendelijke prijs van €23k. Waar de staat volgend jaar €2k af haalt (tenaamstelling geschiedt op 3 januari 2022). Kregen we nog leuk beetje korting omdat we geen auto inruilen (Puma via Puma Facebook groep verkocht). Dat geld weer stukgeslagen op setje velgen met winterbanden, winterbandjes gaan op de standaard VW E-Golf Snijbonen Molen Messen Velgen, zomerbandjes op Generic geinige velgjes die moeders en ik mooi genoeg vinden zonder VW logo (fervente Ford rijders dat wij zijn....).
Ben begonnen met dit topic te lezen. Pfffff, 150 pagina's achterstallig onderhoud.
Waar hoop ik wijzer over te worden? Die We Connect App, reviews op internet zijn niet veelbelovend, mogelijkheid om bij kopje koffie 's ochtends (onregelmatige werktijden) op afstand de Golf lekker op te warmen met stekker in het stroom zou ik prettig vinden. Wellicht ontdek ik na 140 bladzijdes lezen hier daar meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Spitfire26B schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:27:
Ik meld me hier ook maar even. Na 10 jaar met de motor 97% van de woon-werk ritten te hebben gedaan, besloten toch maar meer per auto te gaan. Twee dingen: 1. iemand uit mijn directe omgeving buiten zijn schuld van de motor gereden door een senior persoon (die het ook niet expres deed), van de nek af naar beneden verlamd, na 2 weken besloot ie dat het klaar was. 2. Mijn echtgenote is met haar auto van Ford Kuga overgestapt naar Ford Mustang Mach E. Die mocht ik ook af en toe rijden. Wat een openbaring! Die wagen is niet bepaald zuinig en dan nog in deze winterdag ongeveer 22 kWh per 100 km. Dat is met thuis laden en onze kWh prijs momenteel €3,80 op een heen-en-weertje. Scheelt met de motor dikke €5,- en met mijn Fordje Puma uit 1999 een €12 per heen en weer.
Toen de knoop was doorgehakt de tweedehands EV markt in gedoken. BMW i3 proefgereden. Leuke auto, niet echt gebruiksvriendelijk als je niet al jaren gewend bent aan dat draai ding in het midden om het schermpje te bedienen. One-Pedal drive doet het op de i3 prima. Wel wat irritant wind geruis als je de Mach E als benchmark neemt.
Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van het bestaan van een E-Golf, een collega vertelde dat die nu leuk geprijsd op de tweedehands markt komen.
Ik blijk niet de enige geïnteresseerde te zijn. 2x achter het net gevist. Eergisteren proefgereden met een E-Golf uit december 2017, Duits import, 44k km levenservaring. Opties die wij persé zochten:
Adaptive Cruise Control, Lane Assist, File Assistent, Parkeer sensoren, Blind Spot Detector en Dynaudio. Voorkeur voor ook nog een warmtepomp, KeyLess Ride en achteruitrijcamera. En voorkeur voor dat nieuwerwetse schermpje in het midden. En dan ook nog een catalogus nieuwprijs van minder dan €45k zodat er op 3 januari a.s. subsidie aangevraagd kan worden (toch €2k).
Dat bleek niet/nauwelijks te doen: ofwel ze waren heel hoog aan de prijs (met de intro van de ID3 ging de catalogus prijs van de E-Golf met alle goodies mooi onder de €45k. Maar dan zijn ze dus net een jaartje en dan gaat de prijs gauw richting €29. De E-Golf waar we mee hebben gereden is zwart met parelmoer effect, heeft Vienna lederen bekleding, stoelverwarming, geen warmte pomp, wel ACC, BSD, achteruitrijcamera (met altijd kraakhelder beeld want de lens zit keurig achter het VW embleempje, die van de Mach-E wordt viezig bij nattigheid) en Dynaudio. Enige concessies die we hebben gedaan: sleutel mot ouderwets in het contact om de boel aan de praat te krijgen, we koekeloeren naar analoge klokjes en er zit geen warmtepomp in. Slechts 44k km op de teller en een vriendelijke prijs van €23k. Waar de staat volgend jaar €2k af haalt (tenaamstelling geschiedt op 3 januari 2022). Kregen we nog leuk beetje korting omdat we geen auto inruilen (Puma via Puma Facebook groep verkocht). Dat geld weer stukgeslagen op setje velgen met winterbanden, winterbandjes gaan op de standaard VW E-Golf Snijbonen Molen Messen Velgen, zomerbandjes op Generic geinige velgjes die moeders en ik mooi genoeg vinden zonder VW logo (fervente Ford rijders dat wij zijn....).
Ben begonnen met dit topic te lezen. Pfffff, 150 pagina's achterstallig onderhoud.
Waar hoop ik wijzer over te worden? Die We Connect App, reviews op internet zijn niet veelbelovend, mogelijkheid om bij kopje koffie 's ochtends (onregelmatige werktijden) op afstand de Golf lekker op te warmen met stekker in het stroom zou ik prettig vinden. Wellicht ontdek ik na 140 bladzijdes lezen hier daar meer over.
Ik weet niet hoeveel kilometer je gaat rijden per dag/week maar ik zou de warmtepomp zeker aanraden. Zeker in de winter is het een must als de range inzakt. Kan zo 20-25 km meer opleveren geloof ik.
Ik vraag me ook af of Dynaudio zo speciaal is. Het geluid wat standaard in de golf zit is echt al goed.
Succes met de keuze maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Heijmenberg99 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:44:
[...]

Ik weet niet hoeveel kilometer je gaat rijden per dag/week maar ik zou de warmtepomp zeker aanraden. Zeker in de winter is het een must als de range inzakt. Kan zo 20-25 km meer opleveren geloof ik.
Ik vraag me ook af of Dynaudio zo speciaal is. Het geluid wat standaard in de golf zit is echt al goed.
Succes met de keuze maken. :)
Nou, in principe is de keuze al gemaakt... Per dag 82 km. De auto die gekocht is heeft dus die lederen stoelen, comfort stoelen heten ze geloof ik. Zit magnifiek! Net achter het net gevist met een E-Golf die €23.500 moest kosten, die had echt alles. En daarom geen subsidie. Nou. Dat hadden we misschien dan maar moeten laten schieten.. Helaas was de gegunde bedenktijd minder dan een dag. Iets met verkoper op cursus die zijn collega niet duidelijk genoeg gemaakt had dat we nog even wilden kauwen op wel/niet auto doen zonder die subsidie. Toen was die verkocht. Daarna nog eens achter het net gevist. Dus dan voor deze gegaan. T.z.t. eens uitzoeken in die 140 bladzijden hiervoor of er al retrofit warmtepomp acties zijn uitgevoerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@Spitfire26B Gefeliciteerd met je aankoop :) Van wanneer is de auto die jij hebt gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Even een korte vraag, ik weet namelijk niet zeker of het aan de auto ligt of mijn iPhone 12 Pro Max. Als ik de auto verbind met mijn iphone hotspot verbind hij eenmalig en zodra ik 's avonds weer naar huis ga komt de verbinding nooit meer tot stand. Ik google me suf maar het is een lastig iets om te omschrijven en te zoeken. Verbinden jullie altijd je telefoon bij het instappen, of wordt er geen gebruik van gemaakt? Ik heb tevens nog een abo op die Carnet-crap tot half 2023 maar zonder die wifi verbinding doet de auto er niks mee... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Erwin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:14:
Even een korte vraag, ik weet namelijk niet zeker of het aan de auto ligt of mijn iPhone 12 Pro Max. Als ik de auto verbind met mijn iphone hotspot verbind hij eenmalig en zodra ik 's avonds weer naar huis ga komt de verbinding nooit meer tot stand. Ik google me suf maar het is een lastig iets om te omschrijven en te zoeken. Verbinden jullie altijd je telefoon bij het instappen, of wordt er geen gebruik van gemaakt? Ik heb tevens nog een abo op die Carnet-crap tot half 2023 maar zonder die wifi verbinding doet de auto er niks mee... :'(
Ik heb daar met een 13 pro ook last van en dit heeft er mee te maken dat de iPhone de houtsoort vanzelf uitzet zodra er geen verbinding meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

J0YR1D3R schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:12:
@Spitfire26B Gefeliciteerd met je aankoop :) Van wanneer is de auto die jij hebt gekocht?
Dank je wel! Volgens de VIN decoder is ie gebouwd in december 2017, dus nu krek 4 jaar jong/oud. Vergeleken met de Puma die ik tot komende zaterdag rijd (Top Gear Car of The Year 1997!) is het zeker "jong".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@Spitfire26B Dan zal hij niet veel schelen met die hier voor de deur staat. Die is van december 2017, zelf laten importeren uit Duitsland en destijds stond er 18k op de teller. Inmiddels is dat 27k en bevalt hij eigenlijk nog steeds prima. Geen leer of Dynaudio, wel Active Info Display, warmtepomp, lane/traffic jam assist, dodehoekdetectie, stoelverwarming, verwarmde voorruit, DAB radio, alarm, 5 jaar garantie, etc. Prijstechnisch net onder de 45k als het goed is :)

Wel fijn om te zien dat de eGolf zelfs duurder geworden is het afgelopen jaar, had ik niet verwacht toen we hem kochten. Maar het hele chiptekort probleem speelt dus zelfs bij de prijs van een auto met een relatief beperkte range ook nog een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
@Erwin de snelste route is een linkje toevoegen aan je bedieningspaneel: https://support.apple.com/nl-nl/HT202769

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

J0YR1D3R schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:45:
@Spitfire26B Dan zal hij niet veel schelen met die hier voor de deur staat. Die is van december 2017, zelf laten importeren uit Duitsland en destijds stond er 18k op de teller. Inmiddels is dat 27k en bevalt hij eigenlijk nog steeds prima. Geen leer of Dynaudio, wel Active Info Display, warmtepomp, lane/traffic jam assist, dodehoekdetectie, stoelverwarming, verwarmde voorruit, DAB radio, alarm, 5 jaar garantie, etc. Prijstechnisch net onder de 45k als het goed is :)

Wel fijn om te zien dat de eGolf zelfs duurder geworden is het afgelopen jaar, had ik niet verwacht toen we hem kochten. Maar het hele chiptekort probleem speelt dus zelfs bij de prijs van een auto met een relatief beperkte range ook nog een rol.
Wat ook een rol speelt (denk ik dan) is de stijgende benzine prijs, de artikelen in de krant dat in Glasgow toch echt weer eens de nadruk is gelegd op het terugdringen van de CO2 uitstoot. Mensen gaan dan zoeken naar een betaalbaar alternatief. Omdat elektrisch rijden tot voor kort nogal "niche" was, is het aanbod aan tweedehands nette elektrische auto's een klapje kleiner dan het aanbod. Mijn vermoeden: de prijs van nette EV occassions gaat nog wat stijgen. Als de subsidie wordt afgeschaft, dan daalt ie misschien weer wat. Dat is op dit moment toch nog €2.000, in ons geval bijna 10% van de aanschaf prijs. Veel mensen zullen dat meenemen in de budget berekening (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Vraagje hier: voorlopig zal de E-Golf met de 220V home outlet worden opgeladen. Nu zit er bij de Mustang Mach E een jetset van een adapter, zou het kunnen bestaan dat die in een vlotter tempo de E-Golf kan optoppen dan de bijgeleverde adapter van VW? Of accepteert de E-Golf geen Ford lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Spitfire26B schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:48:
Vraagje hier: voorlopig zal de E-Golf met de 220V home outlet worden opgeladen. Nu zit er bij de Mustang Mach E een jetset van een adapter, zou het kunnen bestaan dat die in een vlotter tempo de E-Golf kan optoppen dan de bijgeleverde adapter van VW? Of accepteert de E-Golf geen Ford lader?
Ik denk dat je het altijd kan proberen. In principe gebruiken die auto’s dezelfde laadregels. Als het niet werkt dan zal de golf gewoon niet opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Spitfire26B schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:46:
[...]
Mijn vermoeden: de prijs van nette EV occassions gaat nog wat stijgen. Als de subsidie wordt afgeschaft, dan daalt ie misschien weer wat. Dat is op dit moment toch nog €2.000, in ons geval bijna 10% van de aanschaf prijs. Veel mensen zullen dat meenemen in de budget berekening (denk ik).
Ik hoop het ook. Ondanks de import hebben we ook nog gebruik gemaakt van de subsidie. De pot van tweedehands auto's was dit jaar ook wel sneller leeg dan vorig jaar.
Spitfire26B schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:48:
Bijna alle thuisladers zijn gewoon 10A. Daarmee kun je maximaal met 2,2kWh opladen. Als het gewoon een Type 2 stekker is dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat het niet werkt. Wij laden de eGolf al 15 maanden op met alleen de 230v lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36
Vraag aan de e-Golf rijders.

Als ik mijn achter-ruiterwisser aanzet maakt het enorm veel lawaai. Alsof het heel droog op de ruit schuurt.
Indien het regent gaat het na een tijdje wel weg...mja de volgende dag weer hetzelfde.

Ik kon niks geks zien of voelen aan de ruitenwisser en heb geen zin om de auto naar de dealer te brengen voor zoiets kleins. Want dan ben ik de auto voor een aantal dagen ook kwijt.

Hebben jullie toevallig ook zoiets ervaren? Kan wel alleen aan mijn ruitenwissertje liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Atsiz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:53:
Vraag aan de e-Golf rijders.

Als ik mijn achter-ruiterwisser aanzet maakt het enorm veel lawaai. Alsof het heel droog op de ruit schuurt.
Indien het regent gaat het na een tijdje wel weg...mja de volgende dag weer hetzelfde.

Ik kon niks geks zien of voelen aan de ruitenwisser en heb geen zin om de auto naar de dealer te brengen voor zoiets kleins. Want dan ben ik de auto voor een aantal dagen ook kwijt.

Hebben jullie toevallig ook zoiets ervaren? Kan wel alleen aan mijn ruitenwissertje liggen.
Ja zelfde probleem gehad. Bij de dealer hebben ze het met een beurt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Heijmenberg99 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:55:
[...]

Ja zelfde probleem gehad. Bij de dealer hebben ze het met een beurt vervangen.
Pfff :P dacht ik al.

Mja dat gaat ook van mijn eigenrisico af ben ik bang...heb daar dus ook geen zin in voor zoiets kleins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Zelfde probleem zowel voor als achter. Ruitenwissers zijn al een keer vervangen maar nog steeds hetzelfde probleem helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Waarschijnlijk gewoon een vette of smerige ruit? Keer ontvetten of schoonmaken al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sean91
DjThase schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:38:
[...]

Hey Sean,

Ik heb sinds enkele maanden een E-Golf occasion aangeschaft. (particulier, geen lease)
Ik moet zeggen dat ik dezelfde ervaring heb m.b.t. mijn omgeving, veel mensen zijn nog erg anti-elektrisch rijden. Ik geef heel vaak hetzelfde argument terug; "Met een simpele berekening bespaarde het me een halfjaar geleden al ca. €300,-/maand aan vaste lasten, als ik op wintersport ga ruil ik een auto met een kennis. Hoezo is het een probleem?" (ik laad thuis en gratis op m'n werk)

Ik merk dat de actieradius zo'n 220km is, ik rijd 80% over een enkelbaans 80-weg en 20% meerbaans snelweg. Het is duidelijk te merken dat boven de 80/100 km/u het verbruik behoorlijk toeneemt, i.v.m. mijn laadsituatie maakt mij persoonlijk dat natuurlijk niks uit >:)
Ik rijd wekelijks 4x heen en terug naar mijn werk à 35km.

Ik heb de auto gekocht in Duitsland en zelf geïmporteerd, bij Huelpert in Bergkamen hebben ze allerlei Volkswagens die door medewerkers van VW zelf gebruikt zijn. Deze auto's zijn nog geen jaar oud en erg netjes.
Bij importeren betaal je slechts ca. €130,- (alleen de keuring) omdat er geen BPM op elektrische auto's zit.
Het aanbod van auto's is in Duitsland een stuk groter en ik had een aantal opties die ik er per se op wilde hebben.
Het scheelde zo'n €5.000,- met een vergelijkbare Golf in Nederland.

Dit waren mijn redenen om hem in Duitsland te kopen en niet in het binnenland, hierdoor miste ik wel de korting van de overheid à €2.000,-.

De voornaamste reden waarom ik hem wilde kopen en niet wilde leasen is omdat ik al een tijdje bezig ben mijn vaste lasten te verminderen en een elektrische auto die gratis opgeladen wordt helpt daar natuurlijk erg goed bij. De enige kostenpost die ik heb is verzekering.

Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd een DM sturen, ik lees dit topic niet heel vaak.
Dankjewel, ga hier ook even naar kijken! Duitsers zijn gek op opties.

Vandaag nog wel een autobedrijf gebeld omdat ze een mooie e-Golf hadden staan. Toen ik begon over de subsidie zeiden ze van je kan hem net zo goed nu kopen, want in januari gooien we 2000 euro op de prijs. 8)7
Spitfire26B schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:05:
[...]

Nou, in principe is de keuze al gemaakt... Per dag 82 km. De auto die gekocht is heeft dus die lederen stoelen, comfort stoelen heten ze geloof ik. Zit magnifiek! Net achter het net gevist met een E-Golf die €23.500 moest kosten, die had echt alles. En daarom geen subsidie. Nou. Dat hadden we misschien dan maar moeten laten schieten.. Helaas was de gegunde bedenktijd minder dan een dag. Iets met verkoper op cursus die zijn collega niet duidelijk genoeg gemaakt had dat we nog even wilden kauwen op wel/niet auto doen zonder die subsidie. Toen was die verkocht. Daarna nog eens achter het net gevist. Dus dan voor deze gegaan. T.z.t. eens uitzoeken in die 140 bladzijden hiervoor of er al retrofit warmtepomp acties zijn uitgevoerd...
Gefeliciteerd met je aankoop! Fijn dat ze daar wel mee wilde werken aan een tenaamstelling in 2022. Heb later vandaag ook nog een ander bedrijf gebeld met een mooie occasion, deze waren hier ook toe bereid. Ging ik de cataloguswaarde checken, net boven de grens voor de subsidie. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Sean91 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:03:
[...]

[...]

Gefeliciteerd met je aankoop! Fijn dat ze daar wel mee wilde werken aan een tenaamstelling in 2022. Heb later vandaag ook nog een ander bedrijf gebeld met een mooie occasion, deze waren hier ook toe bereid. Ging ik de cataloguswaarde checken, net boven de grens voor de subsidie. :-(
Dank! Nou heb ik vorige week een 2018 variant gereden die echt alle opties had, grijs met binnen zwart leer. Vroegen ze €23.500 voor. Kwam ook net boven de subsidie grens met een catalogus waarde van €46.900. 66.000 km op de teller. Man, achteraf gezien heb ik toch beetje spijt dat ik niet voor die ben gegaan. OK, we hebben nu bijna alle opties en met 44.000 km staat er 1/3 minder ervaring op de teller. Is met subsidie dan €2.700 goedkoper. Maarrrrr. Analoge klokken, geen warmte pomp, geen Keyless Ride en geen DAB+…… Weer aan de andere kant, ik vindt het zwart haar goed staan en dat Vienna Grijs lederen interieur ook. En zo’n ouderwetse sleutel schijnt de auto ook weer wat minder inbraak gevoelig te maken.

YouTube: Nederland doelwit van professionele auto-inbrekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymj3KwaOZh0a-VkkZcN4XALdmQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqPjcIj9Lfq7YcVx2brYDUjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zg_nVLrDSrTTOIVkbQP0D2XInpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjaWUzZwBI1Lk58rWmtRDbUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnMmB_gotx2Gh71vAuUSX3Cbkdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdRtM7zwSv5Eutz4soN6OX5A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 12:18
Spitfire26B schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:39:
[...]

En zo’n ouderwetse sleutel schijnt de auto ook weer wat minder inbraak gevoelig te maken.

YouTube: Nederland doelwit van professionele auto-inbrekers
Het beeldscherm dat je er nu in hebt is ook geliefd bij het dievengilde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Zo. Tot nu toe 44 bladzijden van dit topic gelezen (vanaf de voorkant). Hieronder een korte samenvatting van wat ik tot nog toe heb opgestoken en corrigeer vooral daar waar het inmiddels is ingehaald.
  • Er is zoiets als "Laadverlies" als in: niet elke kWh die door het snoer de auto in gaat komt beschikbaar als energie in de accu
  • Er is een "Granny Loader", die gaat het gewone 220 V stopcontact in, hiermee is het laadverlies het grootst
  • ...vooral in het stuk van 80% naar 100%
  • Dit laadverlies is er ook bij AC laadpalen, maar dan minder, het laden gaat iets meer dan 2x zo snel
  • DC laden gaat het snelst, maar niet het sneller dan 40 kWh, niet te vaak doen, vindt de accu niet fijn
  • Twee redenen om tot maar 80% te laden zijn dan: 1. Minder laadverlies, dus meer waar voor je dure kWh prijs (tenzij je heel veel zonnepanelen hebt of je prijs nog vast hebt staan) en 2. Bij 100% belading kan de regeneratie zijn herwonnen energie niet in de accu kwijt, remmen doe je dan ouderwets met de remschijven en daarmee verlies je uiteindelijk energie
  • Rem je door "gas" los te laten en is er minder dan 100% lading in de accu, dan gaat er weer energie terug de accu in en komen diezelfde remschijven niet in actie
  • Door D-1, D-2, D-3 of B te kiezen krijg je dit effect al door het gaspedaal rustig los te laten, als je niet te diep het rempedaal intrapt, dan regenereert die ook voordat de remschijven in actie worden gezet
  • D-3 is een redelijk gewilde stand bij de forum deelnemers, nadeel: nadat de auto is uitgezet is die deze geliefde stand vergeten en moet het pookje dus een aantal keren naar links getikt worden.
  • Het verschil in D-3 en B is niet door iedereen evengoed bemerkt
  • Door je rijstijl aan te passen kan je in D-3 of B "one pedal drive" bezigen
  • De respons op het gaspedaal is af fabriek niet lineair
  • Middels een kabeltje die een ODB 11 stekkertje in kan en een software pakket kan dit gedrag worden aangepast.
  • Sterker nog, langs die route kan veel meer worden aangepast, bijvoorbeeld videootjes kijken op het grote scherm, ook als je rijdt
  • Rainesh heeft oa die gas pedaal aanpassing uitgevoerd langs die ODB 11 route
  • Lane Assist gedrag kan ook verbeterd worden (minder "ping-pong" en rechts inhalen op bijvoorbeeld uitvoegstrook wordt mogelijk
  • De We-Connect App ligt er vaak uit, maar weer niet structureel bij alle deelnemers, bij sommigen werkt die gewoon.
  • Via die App kan je bijvoorbeeld op afstand de auto vast lekker laten voorverwarmen of juist laten koelen.
  • Details over laden (hoe snel die bijvoorbeeld laat of tot hoeveel procent die nu is), hoef je niet te verwachten van die App
  • Wel kan je via die App je laad schema's invoeren zodat de auto bijvoorbeeld niet tot voorbij de 80% gaat laden en ook niet begint met laden als de spanning hoger is dan een drempel van bijvoorbeeld 35%
  • Die instelling is waarschijnlijk niet zo populair want met 35% kom je in de winter niet zo ver.
  • Er zijn heel verschillende ervaringen met het bereik dat de Guess-O-Meter aangeeft, men lijkt het er wel over eens dat het meest onbetrouwbaar het getal is dat die aangeeft als de accu 100% geladen is (wat je eigenlijk niet persé zou moeten willen, tenzij je een heel eind moet rijden en daarom wijst de GOM waarschijnlijk een bereik aan dat met de stand ECO wel soort van realistisch is, natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard het nu waait en of je veel harder rijdt dan 100 km/u en of het koud en/of nat is en of je 17" velgen hebt of 16" en daarover gesproken, de Madrid velg lijkt heel populair onder de deelnemers van de eerste 44 pagina's.
  • Het zou goed kunnen dat ik spijt krijg niet toch nog ff verder te hebben gezocht naar een E-Golf met warmtepomp, die optie is in de folder ongeveer €800 of €900, maar verhoogt het bereik aanzienlijk als je het behaaglijk wil hebben in de auto.
  • Sowieso ervaren veel deelnemers het als een uitdaging om het in de winter behaaglijk te kunnen krijgen in de E-Golf
  • De ingebouwde navigatie is maar "Mwah", kent nogal veel straten bijvoorbeeld niet. Kan dan weer wel recht voor je neus pijltjes tekenen (analoge klokjes) of een kaartje tekenen en dat lukt weer niet als je via een USB kabeltje Apple CarPlay gebruikt met bijvoorbeeld Waze.
  • CarPlay over de BlueTooth kan sowieso niet
  • En ook niet als je een optie (die mij alweer ontgaan is, sorry) niet had aangeklikt bij de bestelling
  • En die kans was aanwezig want in den beginne van de PL actie van VW wisten verkopers eigenlijk lang niet overal in het land voldoende over de E-Golf, sterker nog, die eerste periode was de kennis van de gemiddelde lezer van dit topic waarschijnlijk factor 10 of zelfs meer meer.....
  • Dat ruitenwissers hinderlijke herrie kunnen gaan veroorzaken is inmiddels bij meerderen voorgekomen (mijn gok: de E-Golf is meen ik 1 van de stilste EV's op de markt, dus dan gaan "bij geluidjes" opvallen)
  • Omdat de E-Golf een van de stilste EV's op de markt is, horen voetgangers het ding niet aankomen.
  • Geen nood: als de medemens u lief is, kunt u nog meer geld uitgeven bij het bestellen en dan krijgt u de beschikking over een knopje waardoor er geluid uit een speakertje komt als de EV minder snel dan 60 km/u gaat.
  • Minimaal een tweetal deelnemers heeft de auto uit het buitenland omdat er geen BPM op elektrische auto's zit vallen de import kosten enorm mee (€200) terwijl de auto in Duitsland en Oostenrijk een stuk goedkoper was rond begin 2020 (de periode van de eerste 44 bladzijden
  • Over de te kiezen opties vindt men hier wel eens het volgende: "optie diarree"
En dan ben ik uiteraard een heel belangrijk thema uit de eerste 44 pagina's vergeten......

"Wanneer Komt Ie Nou?". Tante Cor gooide bij die discussie ook flink roet in het eten omdat de fabrieken enige tijd geheel gesloten werden.

Graag lees ik correcties op het lijstje van mijn samenvatting. Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben:
- is de Warmtepomp te "retrofitten"?
- is er al een en ander aangepast door VW zelf door bijvoorbeeld software updates (bijvoorbeeld Lane Assist gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Spitfire26B schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:27:
Zo. Tot nu toe 44 bladzijden van dit topic gelezen (vanaf de voorkant). Hieronder een korte samenvatting van wat ik tot nog toe heb opgestoken en corrigeer vooral daar waar het inmiddels is ingehaald.
  • Er is zoiets als "Laadverlies" als in: niet elke kWh die door het snoer de auto in gaat komt beschikbaar als energie in de accu
  • Er is een "Granny Loader", die gaat het gewone 220 V stopcontact in, hiermee is het laadverlies het grootst
  • ...vooral in het stuk van 80% naar 100%
  • Dit laadverlies is er ook bij AC laadpalen, maar dan minder, het laden gaat iets meer dan 2x zo snel
  • DC laden gaat het snelst, maar niet het sneller dan 40 kWh, niet te vaak doen, vindt de accu niet fijn
  • Twee redenen om tot maar 80% te laden zijn dan: 1. Minder laadverlies, dus meer waar voor je dure kWh prijs (tenzij je heel veel zonnepanelen hebt of je prijs nog vast hebt staan) en 2. Bij 100% belading kan de regeneratie zijn herwonnen energie niet in de accu kwijt, remmen doe je dan ouderwets met de remschijven en daarmee verlies je uiteindelijk energie
  • Rem je door "gas" los te laten en is er minder dan 100% lading in de accu, dan gaat er weer energie terug de accu in en komen diezelfde remschijven niet in actie
  • Door D-1, D-2, D-3 of B te kiezen krijg je dit effect al door het gaspedaal rustig los te laten, als je niet te diep het rempedaal intrapt, dan regenereert die ook voordat de remschijven in actie worden gezet
  • D-3 is een redelijk gewilde stand bij de forum deelnemers, nadeel: nadat de auto is uitgezet is die deze geliefde stand vergeten en moet het pookje dus een aantal keren naar links getikt worden.
  • Het verschil in D-3 en B is niet door iedereen evengoed bemerkt
  • Door je rijstijl aan te passen kan je in D-3 of B "one pedal drive" bezigen
  • De respons op het gaspedaal is af fabriek niet lineair
  • Middels een kabeltje die een ODB 11 stekkertje in kan en een software pakket kan dit gedrag worden aangepast.
  • Sterker nog, langs die route kan veel meer worden aangepast, bijvoorbeeld videootjes kijken op het grote scherm, ook als je rijdt
  • Rainesh heeft oa die gas pedaal aanpassing uitgevoerd langs die ODB 11 route
  • Lane Assist gedrag kan ook verbeterd worden (minder "ping-pong" en rechts inhalen op bijvoorbeeld uitvoegstrook wordt mogelijk
  • De We-Connect App ligt er vaak uit, maar weer niet structureel bij alle deelnemers, bij sommigen werkt die gewoon.
  • Via die App kan je bijvoorbeeld op afstand de auto vast lekker laten voorverwarmen of juist laten koelen.
  • Details over laden (hoe snel die bijvoorbeeld laat of tot hoeveel procent die nu is), hoef je niet te verwachten van die App
  • Wel kan je via die App je laad schema's invoeren zodat de auto bijvoorbeeld niet tot voorbij de 80% gaat laden en ook niet begint met laden als de spanning hoger is dan een drempel van bijvoorbeeld 35%
  • Die instelling is waarschijnlijk niet zo populair want met 35% kom je in de winter niet zo ver.
  • Er zijn heel verschillende ervaringen met het bereik dat de Guess-O-Meter aangeeft, men lijkt het er wel over eens dat het meest onbetrouwbaar het getal is dat die aangeeft als de accu 100% geladen is (wat je eigenlijk niet persé zou moeten willen, tenzij je een heel eind moet rijden en daarom wijst de GOM waarschijnlijk een bereik aan dat met de stand ECO wel soort van realistisch is, natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard het nu waait en of je veel harder rijdt dan 100 km/u en of het koud en/of nat is en of je 17" velgen hebt of 16" en daarover gesproken, de Madrid velg lijkt heel populair onder de deelnemers van de eerste 44 pagina's.
  • Het zou goed kunnen dat ik spijt krijg niet toch nog ff verder te hebben gezocht naar een E-Golf met warmtepomp, die optie is in de folder ongeveer €800 of €900, maar verhoogt het bereik aanzienlijk als je het behaaglijk wil hebben in de auto.
  • Sowieso ervaren veel deelnemers het als een uitdaging om het in de winter behaaglijk te kunnen krijgen in de E-Golf
  • De ingebouwde navigatie is maar "Mwah", kent nogal veel straten bijvoorbeeld niet. Kan dan weer wel recht voor je neus pijltjes tekenen (analoge klokjes) of een kaartje tekenen en dat lukt weer niet als je via een USB kabeltje Apple CarPlay gebruikt met bijvoorbeeld Waze.
  • CarPlay over de BlueTooth kan sowieso niet
  • En ook niet als je een optie (die mij alweer ontgaan is, sorry) niet had aangeklikt bij de bestelling
  • En die kans was aanwezig want in den beginne van de PL actie van VW wisten verkopers eigenlijk lang niet overal in het land voldoende over de E-Golf, sterker nog, die eerste periode was de kennis van de gemiddelde lezer van dit topic waarschijnlijk factor 10 of zelfs meer meer.....
  • Dat ruitenwissers hinderlijke herrie kunnen gaan veroorzaken is inmiddels bij meerderen voorgekomen (mijn gok: de E-Golf is meen ik 1 van de stilste EV's op de markt, dus dan gaan "bij geluidjes" opvallen)
  • Omdat de E-Golf een van de stilste EV's op de markt is, horen voetgangers het ding niet aankomen.
  • Geen nood: als de medemens u lief is, kunt u nog meer geld uitgeven bij het bestellen en dan krijgt u de beschikking over een knopje waardoor er geluid uit een speakertje komt als de EV minder snel dan 60 km/u gaat.
  • Minimaal een tweetal deelnemers heeft de auto uit het buitenland omdat er geen BPM op elektrische auto's zit vallen de import kosten enorm mee (€200) terwijl de auto in Duitsland en Oostenrijk een stuk goedkoper was rond begin 2020 (de periode van de eerste 44 bladzijden
  • Over de te kiezen opties vindt men hier wel eens het volgende: "optie diarree"
En dan ben ik uiteraard een heel belangrijk thema uit de eerste 44 pagina's vergeten......

"Wanneer Komt Ie Nou?". Tante Cor gooide bij die discussie ook flink roet in het eten omdat de fabrieken enige tijd geheel gesloten werden.

Graag lees ik correcties op het lijstje van mijn samenvatting. Waar ik persoonlijk benieuwd naar ben:
- is de Warmtepomp te "retrofitten"?
- is er al een en ander aangepast door VW zelf door bijvoorbeeld software updates (bijvoorbeeld Lane Assist gedrag?
De warmtepomp is niet te retrofitten aangezien het echt een compleet ander systeem is onder de motorkap. Ik heb hier ooit een hele mooie post over gemaakt. Ook even een correctie op het geluid maken van de auto onder de 60 kmh. Dit is tot 30 kmh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Carfanatic schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:56:
[...]

Het beeldscherm dat je er nu in hebt is ook geliefd bij het dievengilde.
Kak. Da's jammer.

Zit een DAB+ functie in die unit? Of is dit puur en alleen een display? Mocht die DAB+ nou wel in die unit zitten, dan zou dat een "geluk bij een ongeluk" zijn als die wordt gejat, dan heb ik voor de kosten van de eigen risico een DAB+ Upgrade... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Spitfire26B schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:34:
[...]

Kak. Da's jammer.

Zit een DAB+ functie in die unit? Of is dit puur en alleen een display? Mocht die DAB+ nou wel in die unit zitten, dan zou dat een "geluk bij een ongeluk" zijn als die wordt gejat, dan heb ik voor de kosten van de eigen risico een DAB+ Upgrade... 8)7
Voor DAB+ heb je ook een andere antenne nodig. Dus scherm wisselen heeft dan geen effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Jammer. Gelukkig is er dan weer Apple Car Play. Mocht in de toekomst de FM zendmast omver getrokken worden, dan maar via de NPO Radio 2 App luisteren. Of Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Heijmenberg99 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:33:
[...]

De warmtepomp is niet te retrofitten aangezien het echt een compleet ander systeem is onder de motorkap. Ik heb hier ooit een hele mooie post over gemaakt. Ook even een correctie op het geluid maken van de auto onder de 60 kmh. Dit is tot 30 kmh.
Tot 30 km/h. Dan horen de Pedilac racers je waarschijnlijk niet aankomen. Aan de andere kant, zelf jagen ze ook menig voetganger/fietser de stuipen op het lijf omdat ze geen geluid maken maar wel een angstaanjagende snelheid hebben.... Best regelmatig zonder geel kenteken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Die warmtepomp. Qua range kan ik het me wel veroorloven, zeker met het vooraf opwarmen van de auto aan de paal op de heenreis. De Ford Mustang Mach E die hier op de oprit staat (via de PL van de ANWB, geen goedkope lease, zeker niet in vergelijking met de PL op een E-Golf, maar wel heeeel veel leuke auto en ruitenwissers vervangen zit gewoon in het maandbedrag) heeft gek genoeg ook geen warmtepomp, is ook geen optie. Wordt ook regelmatig als nadeel van het ding genoemd.
Het is niet de Droom Elektrische Mustang, dat is nl de GT versie, maar die is echt "Out Of Our League", voor wat de lease dan zou kosten rijden we nu de Mach E zoals wij hem hebben, de E-Golf en ook nog 2 BMW Motoren. Misschien dat die Mustangs Mach E GT (0-100 in 3.7 seconde...) over een paar jaar als soort van betaalbare occassions op de markt gaan komen als onze PL afloopt op de RWD Standard range Mach E (wel voorzien van alle opties, geen "opties diarree" bij Ford: keuze uit AWD of RWD, dan vervolgens Standard range of Extended range en dan keuze uit Standard, Tech en Tech Plus, that's it, stiekem alsnog best wat varianten dan zo op die manier maar niet zo nagenoeg oneindig als bij de E-Golf).

De ervaringen met die Mach E in de 3 maanden dat we hem hebben:
Met voorverwarmen is het behaaglijk, zeker als je de stoel verwarming op standje 1 houd en als het erg fris is, de stuurverwarming aan.
De GOM is rete nauwkeurig. Schijnt een Mustang Mach E eigenschap te zijn. Je moet echt idioot hard rijden willen de range kilometers harder aftikken dan de tripteller optelt.
De App lijkt stabieler dan wat ik lees over de We Connect. Je kan ook iets meer aflezen aan data dan wat ik hier tot nu toe gelezen heb over de We Connect.
De Navigatie is helemaal niet zo gek. Zonder WiFi HotSpot redelijk nauwkeurig verkeersinformatie, daar kletst ze je dan ook met liefde om heen. Foutloos is ze echter ook weer niet, ze doet soms gekke dingen zoals je een eind over een parallel baan laten rijden. De remedie: vooraf even de overzichtskaart bekijken. Komt er een afrit instructie en heb je twijfel: even uitzoomen, dan zie wat haar "Cunning Plan" is, kan je gauw genoeg tot de conclusie komen dat gewoon nog stukje door sukkelen over de snelweg handiger is.
We zijn met de Mach E naar onze dochter in Cambridge geweest. Tot de eerste laadlocatie Op Het Eiland hebben we de navigatie van de Mustang gebruikt. Toen die ons echter afleverde bij een laadlocatie die kaputt was, zijn we overgestapt op plan B: A Better Route Planner en die dan vervolgens naar Waze laten exporteren en dat dan rijden. Ging meteen bij de volgende laadlocatie ook mis: Ford pasje en Elec2Go pasje werden niet geaccepteerd. We zaten nog een beetje in onze EV Wittebroodsweken en hadden wat last van Range Anxiety, gelukkig was deze laadlocatie pal tegenover een Ford dealer die zo aardig was ons een tip voor een goede snellader locatie te geven en ons van voldoende prik te voorzien om daar dan ook echt te kunnen komen. De heenreis hadden we echt heel veel last van file (we zijn via Calais gegaan, daar de trein op), File Assistent van de Mustang doet het uitstekend, dat dan weer wel. Helaas kwamen we door de file rond Engelse Lunch tijd bij de loketjes van de Britse Grens (Lees: Passenger Locator Form) controle waardoor slechts 1 van de 7 hokjes bemenst was en we daardoor glorieus op krek 5 minuten de trein hebben gemist... Alles bij elkaar 12 en half uur van deur tot deur. Terug ging dat beter omdat we wisten waar er goed te snel laden valt. In 8 en half uur van deur tot deur, is "maar" 600 km, je verliest bij dat trein gebeuren gewoon tijd: eerst met de papierwinkel controle, dan met wachten tot je aan boord kan en die trein gaat met 70 km/u onder Het Kanaal door. Maar vergeleken met vliegen (3 uur vooraf op Schiphol is geen overbodige luxe in verband met diezelfde papier winkel controle) en vervolgens huur auto (volledig "uitverkocht", iets met Covid, dus als je het niet heel lang van te voren had geboekt, pech gehad) of OV (overstappen, nog eens en nog eens en een stukje Uber) uiteindelijk niet gek veel langzamer en totaal onafhankelijk van externe partijen, behalve dan de trein die je onder het water door brengt, mocht die vast lopen, dan varen er nog wel wat bootjes (gaat de tijd wel mee omhoog).
Voor ons is gebleken dat de Standard Range van de Mach E voldoende is. Die 2 a 3 keer per jaar dat we een langere trip maken verantwoord niet een maandelijkse uitgave van +€80,-. Daar komt bij dat het snelladen (de Mach E kan akelig snel DC laden) in de praktijk iets is op zo'n reis wat je nauwelijks ophoudt. Zo tegen de tijd dat je aan de DC paal moet is het moment ook wel daar dat de blaas geleegd wil worden en een bakkie en/of broodje/taartje er ook wel in kan. Vroegâh, ten tijde van benzine rijden, ging je dan tanken, na het tanken auto weg zetten, dan weer naar binnen hobbelen, muntjes pakken (kan tegenwoordig gewoon contactloos met ofwel je telefoon danwel je RFID bank kaart), bonnetje 70 cent korting uit het draai poortje pakken, plasje doen, in de rij voor de koffie en taart en of broodje, ff zitten, enz. Wel. Bij hap 1 kregen wij steevast een melding van de Ford App: "Tot 80% geladen", als in: we kunnen weer. Dan lieten we het ding wel even doorsukkelen, kwam die wat in de buurt van 85% tegen de tijd dat taartjes/broodjes achter de kiezen waren. Het tarief van de Ford pas viel ons behoorlijk mee, duidelijk goedkoper dan de Elec2Go pas die, na een tip van een collega, al niet te duur zou moeten zijn (ik moet het topic EV passen nog door gaan ploegen, ben hier deze week pas aangeschoven).
De Private Lease van de Ford Maggie hebben we op 15.000 km gezet. Zonder de komst van de E-Golf zou dat wel een dingetje gaan worden. Na goed 3 maanden staat de teller inmiddels op 5.700 km en dat komt dan niet goed uit. Voor €40,- in de maand kunnen we naar 20.000 km/jr met de Mustang, dat is op jaarbasis €480, komt overeen met 2.162 kWh thuis laden. Laat ik nou lekker veel airco en verwarming shizzle gaan gebruiken en eens op 17.5 kWh per 100 km gaan komen, dan staan die €40 extra per maand voor 5.000 Mustang kilometers meer gelijk aan 12.355 km E-Golf..... Dus gezamenlijke bezoekjes per E-Golf gaan afleggen lijkt de meest verstandige gang van zaken. Dan zou de Mustang weer uit moeten kunnen komen op 15k km/jr.

Als het goed is wordt zo dadelijk een carport gedropt hier op de oprit. Die ga ik volgende week met mijn vader en mijn zoon (3 generatie projectje) in elkander schroeven. Daar knutselen we aan de ene paal de Wallbox tegen aan en aan de andere paal ofwel de VW lader, dan wel de Ford lader, afhankelijk van welke van de 2 het lekkerst de E-Golf op kan toppen (waarschijnlijk: not a scrap of difference, dan alsnog de Ford lader en de VW lader mee, kans dat die per ongeluk nog eens nodig is, is met de kortere range van de E-Golf groter dan met de Mach E).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Spitfire26B
Laadverlies heeft iedere EV. Ik herken groter laadverlies bij granny niet? Nu heeft de mijne ook pas 4 keer aan de Granny gehangen, meestal AC laden. Misschien idd extra verlies door dunne kabels, maar in het algemeen geldt hoe meer weerstand hoe meer verlies en meer stroom levert meer weerstand in de accu op (kort door de bocht).

AC laadpalen, ongeveer 3 keer zo snel met de eGolf. De meegeleverde Granny (en de meeste andere met een huis-tuin-keukenstekker) laden met max 10A, 2,2kW ongeveer. AC laadpaal is 7kW, als de laadpaal het ondersteunt. Je zal wel 3-fasen thuis hebben, de eGolf gebruikt er maar 2. Dus een 11kW of meer 3-fasenlader om maximaal te laden met de wallbox voor de eGolf, toevallig ook wat de Mach E standaard tapt als ik het goed heb. DC maximaal 40 kW klopt. Wordt wel trager bij vollere accu en als je vaker in 1 rit DC laadt (Rapidgate). Dat maakt de auto minder geschikt als je denkt 1000+ km soepeltjes weg te kunnen tikken op 1 dag. Met wat gunstig gepland laden hoeft 500-750 niet zo erg te zijn.

Voornaamste reden om tot 80% te laden voor velen mis je volgens mij: De accu gaat het langste mee tussen de 30-40 en 70-80 procent laadtoestand.

D-standen of B moet je zelf ervaren. Ik merk dat waar ik eerst nog wel D2 pakte, de B nu veruit het meeste gebruikt wordt.

Die stekker met software heet OBD11, niet ODB11 (zoekt gemakkelijker met Google) en is kort door de bocht de simpelere versie van VCDS. In het VCDS topic hier vind je nog andere mensen die instellingen kunnen doen, mocht Rainesh niet in de buurt zitten voor je.

De GoM werkt prima zo lang je rijgedrag redelijk gelijk blijft. Wel wat mensen die bij 100% SoC standaard ALTIJD dezelfde range zagen, maar dat heb ik niet gezien. 100% is boven de 300 km geweest, maar ook onder de 150km volgens de GoM. Als je altijd stad rijdt en dan opeens een snelwegrit met 130 gaat doen, moet je wel rekening houden met ernstig minder range dan de GoM aangeeft btw.

We-Connect is inderdaad wisselvalling. En je moet betalen voor diverse opties, waaronder volgens mij ook op afstand klimatiseren aanzetten (intussen standaard 3 jaar "gratis" abo bij de auto nieuw, maar volgens mij had @RonaldPr nog 1 jaar destijds?) Als je een redelijk vast schema hebt, kan je ook klimatiseren inplannen op je centrale display, heb je de auto ook warm / koel als je instapt.

De navi werkt best oké, kaartmateriaal is wel een dingetje. Inderdaad straten die al even (soms jaren) bestaan en ontbreken in de kaarten. De routegeleiding zelf is op zich wel prima. Qua file omzeilen is Tomtom echt beter. Maar ja, voor file vermijden vind ik Tomtom ook beter dan Maps of Waze.

Carplay en Android Auto idd met kabel.

Ruitenwissers, ja vooral achter regelmatig rotkabaal. Alleen als de ruit goed nat is (echt ondoorzichtig) stil. Nog geen sluitende oplossing vanuit de dealer. Maar het ding werkt wel prima, dus erg? Storend, dat wel, maar geen ramp. Tot nu toe trouwens alles kosteloos met Private Lease.

Voetgangers horen me prima hoor, bandengeluid werkt goed. Wel pas vanaf 15-20 ongeveer en op Madrid velgen. Ook fietsers op dijkjes horen je meestal wel. En idd, zoals @Heijmenberg99 al zei, tot 30 km/h geluid uit de speaker. Op de 2020 een optie van 145 euro, die niet hielp. Beide proefritauto's hadden het, voetgangers hadden niet direct door dat 't een auto was volgens mij, al klinkt het minder spacy dan de Hyundai ioniq EV.

Software: nee, niet aangepast door VW. Tenminste, geen duidelijke verbetering. Warmtepomp ook niet te retrofitten. nou ja, alles kan, maar je moet zoveel aanpassen dat een andere met warmtepomp kopen beter is.

ABRP is bij de eGolf wel aan de voorzichtige kant is mijn ervaring, zelfs in de winter red ik meestal wel meer dan ABRP opgeeft en in de zomer ruim meer. Terwijl ik zeker niet de zuinigste rijder hier ben...

Inspectiebeurtjes zijn wel een vreemde. EV is goedkoper in de beurten zeggen ze, bij VW niet echt duidelijk. Na de eerste beurt bij 30.000km of 2 jaar ziet VW graag je auto ieder jaar of 30.000km. Waarom die interval na de eerste twee jaar gehalveerd wordt bij gelijke km, niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik moest laatst 34 km rijden met 37 km range. :+ Kwam netjes met 3 km range over thuis. Snelweg 105 gereden, laatste 7 km met het schildpadje maar dat waren toch 80-wegen (dat haal je nog prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

J0YR1D3R schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:45:

Da's een hele fraaie en toentertijd een top deal! Hier in NL kwam afgelopen zaterdag een 2020 E-Golf op de markt met 18.500 km en echt alle toeters en bellen er op. €27.900 op het prijskaartje en gek genoeg €41k bij de kentekencheck als catalogus waarde. Waarschijnlijk omdat in 2020 ook de ID3 te bestellen viel, is de prijs leuk gedropt van de E-Golf. Op die. 2020 E-Golf nog 2 jaar garantie (tot februari 2022). Maar, aan overdracht in 2022 deed de verkoper niet. Er was zoveel aanloop dat hij geen zin in die toestand had. Ik was nummer zoveel in de rij, kreeg op maandag middag (advertentie was zaterdagmiddag op Autotrack gezet) te horen dat ie al verkocht was.

Van een collega hoorde ik gisteren dat de run op EV's nu zo hoog is dat jong gebruikte van een jaartje al duurder worden omdat de levertijden van de nieuwe de spuitgaten uit schijnen te lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

DeGroteMuis schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:52:
@Spitfire26B
Laadverlies heeft iedere EV. Ik herken groter laadverlies bij granny niet? Nu heeft de mijne ook pas 4 keer aan de Granny gehangen, meestal AC laden. Misschien idd extra verlies door dunne kabels, maar in het algemeen geldt hoe meer weerstand hoe meer verlies en meer stroom levert meer weerstand in de accu op (kort door de bocht).

AC laadpalen, ongeveer 3 keer zo snel met de eGolf. De meegeleverde Granny (en de meeste andere met een huis-tuin-keukenstekker) laden met max 10A, 2,2kW ongeveer. AC laadpaal is 7kW, als de laadpaal het ondersteunt. Je zal wel 3-fasen thuis hebben, de eGolf gebruikt er maar 2. Dus een 11kW of meer 3-fasenlader om maximaal te laden met de wallbox voor de eGolf, toevallig ook wat de Mach E standaard tapt als ik het goed heb. DC maximaal 40 kW klopt. Wordt wel trager bij vollere accu en als je vaker in 1 rit DC laadt (Rapidgate). Dat maakt de auto minder geschikt als je denkt 1000+ km soepeltjes weg te kunnen tikken op 1 dag. Met wat gunstig gepland laden hoeft 500-750 niet zo erg te zijn.

Voornaamste reden om tot 80% te laden voor velen mis je volgens mij: De accu gaat het langste mee tussen de 30-40 en 70-80 procent laadtoestand.

.....
.....

Inspectiebeurtjes zijn wel een vreemde. EV is goedkoper in de beurten zeggen ze, bij VW niet echt duidelijk. Na de eerste beurt bij 30.000km of 2 jaar ziet VW graag je auto ieder jaar of 30.000km. Waarom die interval na de eerste twee jaar gehalveerd wordt bij gelijke km, niet bekend.
Dank voor je uitgebreide uitleg/reactie! De Mustang slikt inderdaad 11 kWh uit de Wallbox. Er zijn Wallbox oplossingen die 22 kWh kunnen waarmaken, maar de Mustang pikt dat dus niet. Bovendien moest de meterkast dan nog weer meer verbouwd worden dan nu al het geval was.... Dus dat laten we dan maar even zo.

Over dat laden tot 80% ipv 100% ivm levensduur verschillen de meningen nogal. Dit omdat 100% eigenlijk al niet 100% is omdat de meeste fabrikanten een marge hanteren tot max te laden level en de capaciteit van de accu. Ford zegt in haar boekje ook zo iets maar voegt daar aan toe dat voor day-2-day charging een niveau van 90% adviseert. Wat niet wegneemt dat ik zeer waarschijnlijk met de E-Golf eerst maar eens met de planner op 80% ga zetten en dan zien of ik daarmee beetje zonder billen knijpen heen en weer werk ga komen.

Die onderhoudsbeurt, ik laat me graag aangenaam verassen.... Ding moet er toch heen om zomer-winter bandjes te wisselen. Ik denk niet dat ik dat thuis op de oprit ga doen. Met de Ford doen we dat ook bij de garage en die slaan de bandjes die er af zijn op. Kan een beurtje toch ook wel ingepland worden gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Er staan weer nieuwe kaarten voor de Discover Media online (2021/11/29).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De mijne is dus geleverd met kaartbundel 1 op 16GB SD. Blijft irritant dat je zelf een update moet trucen om kaartmateriaal dat oorspronkelijk geleverd werd bij de auto te kunnen updaten of extra mag betalen voor een nieuwe SD, maar deze keer wordt tenminste van tevoren vermeld dat je pech hebt als je een 16GB kaartje bij je VW hebt gekregen.

Deze truc schijnt voor nu in ieder geval nog te werken volgens het grote vw topic: nierbton in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Nou. Er is een (concept) regeer akkoord. Schijnt rekening rijden aan te komen. Ben benieuwd of er onderscheid gemaakt gaat worden tussen diesel-benzine-EV. Ik gok: houderschapsbelasting naast Rekeningrijden en in die houderschapsbelasting gaat het verschil gemaakt worden.

Ben pas bij bladzijde 68 met teruglezen. Vrijdag haal ik de E-Golf op. Vraagje: dat Dynamische Groot licht, dat zorgt er voor dat aan 1 kant het grootlicht gedimd wordt als er een tegenligger wordt gedetecteerd (klopt dat?). In de stand "A", zet de E-Golf dan ook automatisch groot licht aan? Dit doet de Mach-E wel (en best aardig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Dynamic Light Assist moet je zelf handmatig activeren na starten. Je kunt het wel standaard aan laten zetten, maar dan moet je even naar de buren in dit topic: Verborgen autofuncties activeren d.m.v. VCDS

Het klopt dat hij dan de lichtbundel automatisch aanpast en dat tegenliggers worden gedetecteerd. Mooi spul wel, mits het donker genoeg is tenminste. Hier in de randstad zijn er enkel wat binnendoor wegen waar hij hem aan gooit, anders blijft het gewoon bij het normale dimlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Pfff sta je dan in Amsterdam op het Pauwenpad aan een snellader die het niet doet. Heb nog 5 km bereik 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:41:
Pfff sta je dan in Amsterdam op het Pauwenpad aan een snellader die het niet doet. Heb nog 5 km bereik 8)7
Als er echt niets in de buurt is kan je nog altijd bij iemand aankloppen met je granny charger. :p

Oh, Wibautstraat. De qpark onder de HvA heeft laders. :+

[ Voor 8% gewijzigd door S_Chief op 14-12-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
S_Chief schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Ook hier niet meer zichtbaar in de ID app (Android). Erg stom. Zal later eens kijken of de iOS app het nog wel laat zien.
Inmiddels is sinds een tijdje de laadduur weer terug *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8jx5A7nZTFs57yRwv024Rgc1L0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nYtYaPtDyphTx0vKE16jZnVJ.png?f=fotoalbum_large
Ja, dit is een Passat GTE, maar daar werkt het ook prima bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik meende al zoiets te lezen in het ID-topic. Goed om te zien. d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Nou, vrijdag tussen het klussen door (carport aan het bouwen met prik aan de palen, eenmaal Wallbox, eenmaal 220 V voor de Grannyloader) de E-Golf gehaald. Wat mij opviel: binnen no-time was het behaaglijk in de auto. Ik reed in Norm modus, Airco op "Auto", 22 graden. Ja, met een buitenlucht temperatuur van 6 graden kost dat grapje wel flink wat range. Bij het aanzetten gaf het ding 224 km als range aan, dat kukelde gedurende de rit van een dikke 80 km (even vlak voor huis nog kleine omweg voor wat boodschapjes en het droppen van de zomerbanden bij de lokale VW boer) met zo'n 30 km in. Blijft er voor mij nog altijd ruim voldoende range over om te kiezen voor behaaglijkheid in plaats van km's range.

De Adaptive Cruise Control en Lane Assist is een aangename verassing. Ik had gelezen over "ping-pong" gedrag en hoorde daar Tesla Bjorn ook over in een filmpje. Maar zo ervaar ik het helemaal niet. Auto's die er tussen prutsen, de E-Golf lost het prima op naar mijn smaak. Gisteren nog wat schroeven gehaald voor de carport, beetje file gereden. Doet ie uitstekend. Kon ik mooi aan de gang met de Dynaudio. Die heb ik op "Dynamisch" gezet met de focus op de linker voorstoel (meeste ritten zullen solo zijn met de E-Golf). Zo de Pizza's: dat maakt echt een heel groot verschil in geluidsbeleving!

Tot mijn verbazing kwam de Spotify gewoon via de BlueTooth verbinding door (had kabeltje vergeten mee te nemen).

De stoelen zitten zeer comfortabel en zijn voorzien van nogal wat verstel mogelijkheden. In de file een beetje lopen rommelen, denk dat ik er verder maar van af blijf.

Spiegel verwarming als aparte functie, dat ben ik als fervent Ford rijder (5 Sierra's, 1 Focus, 1 Mondeo, 1 Fiesta, 2 Kuga's en 1 Mustang Mach-E, wel samen met mijn echtgenote en dat over een periode van bijna 30 jaar) niet gewend, daar zit die buitenspiegel verwarming op de achterruit verwarming.

Klein vlekje op de feestvreugde: na het pinnen ontdekte mijn vrouw een klein sterretje in de voorruit, die voor mij precies achter de binnenspiegel zit. Een Appje gedaan naar de verkoper wat hun suggestie is, ik vermoed dat ze me naar mijn verzekering gaan doorverwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzmnRcopex9z7iq2pmjXvLQA3bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdJKvljqRR8uE2ek0f79G1Yq.jpg?f=fotoalbum_large

Carport schiet lekker op, de voor en achter afwerk rand er nog even op en prik op de 220 V contactdoos zetten. De Wallbox werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUSTQQdN71h0_eLPITKHiIynkw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiZbzqMP0fmSoWDORyhp8Rsn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Wauw, mooie carport zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sean91
Zo Spitfire, zeker een mooie carport en fijn te lezen dat de e-Golf zo bevalt!

Afgelopen donderdag een proefrit wezen maken en overstag gegaan, vanaf 3 januari is het mijn e-Golf. _/-\o_ Van mij mogen de komende twee weken zo voorbij gaan haha. Geen subsidie helaas vanwege de bovengrens, maar deze was scherp geprijsd en met zoveel opties dat ik uiteindelijk toch besloten heb voor deze te gaan.

Laadpassen zijn inmiddels ook binnen (Engie, Shell en e-Flux), dus laat maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Inmiddels ook 220V aansluiting. De “Granny” charger van de Mustang opgehangen want die kwam met handige klik houder. En laad de E-Golf prima. Zit op de carport steunpaal pal naast de klep waarachter het oplaadpunt vd E-Golf zit. Morgen kijken of ik met de App contact met de E-Golf kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Ik ben tot bladzijde 69 nu met teruglezen. Vergeef me deze short-cut, maar ik was even benieuwd of er hier mensen “van het eerste uur” zijn die de conclusie van de discussie wel/niet tot 100% laden nog weten van de afgelopen 83 bladzijdes…

Voor zover ik het begrijp stopt het laden bij 100% van de bruikbare accu capaciteit wat weer niet de totale accu capaciteit is waardoor je zonder zorgen tot 100% aangewezen lading zou moeten kunnen laden (waarbij het dan weer wel verstandig is de auto niet langdurig in die staat te laten staan, idealiter regel je het laden met tijdschema in tot vlak voor vertrek).

In de gebruiksaanwijzing vond ik er niet specifiek iets over. Wel dat de regeneratie functie minder/niet werkt met volle accu. Nou is me dat niet hard opgevallen. Waarschijnlijk omdat er door het opwarmen van de auto in de eerste km’s er al dusdanig veel lading uit de accu is geconsumeerd dat de elektromotor zijn energie wel weer in de accu kwijt kan als het “gas” pedaal los laat (pas bij het naderen van de eerste vervelend aangelegde (te steile) drempel).

[ Voor 5% gewijzigd door Spitfire26B op 20-12-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Spitfire26B schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:21:
Ik ben tot bladzijde 69 nu met teruglezen. Vergeef me deze short-cut, maar ik was even benieuwd of er hier mensen “van het eerste uur” zijn die de conclusie van de discussie wel/niet tot 100% laden nog weten van de afgelopen 83 bladzijdes…

Voor zover ik het begrijp stopt het laden bij 100% van de bruikbare accu capaciteit wat weer niet de totale accu capaciteit is waardoor je zonder zorgen tot 100% aangewezen lading zou moeten kunnen laden (waarbij het dan weer wel verstandig is de auto niet langdurig in die staat te laten staan, idealiter regel je het laden met tijdschema in tot vlak voor vertrek).

In de gebruiksaanwijzing vond ik er niet specifiek iets over. Wel dat de regeneratie functie minder/niet werkt met volle accu. Nou is me dat niet hard opgevallen. Waarschijnlijk omdat er door het opwarmen van de auto in de eerste km’s er al dusdanig veel lading uit de accu is geconsumeerd dat de elektromotor zijn energie wel weer in de accu kwijt kan als het “gas” pedaal los laat (pas bij het naderen van de eerste vervelend aangelegde (te steile) drempel).
Wij hebben hem nu 4 jaar en ik laad altijd op tot 100% en heb daar nog niks negatiefs aan kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trippelb
Is denk ik ook afhankelijk van of je een eigen laadpaal hebt.

Wij hebben dat in elk geval wel en laden standaard tot 80% (baat het niet dan schaadt het niet)

Dat betekent een bereik (20-80%) van circa 120 km. Komt vrij zelden voor dat we 1,5 uur voor vertrek nog niet weten dat we 120km gaan rijden dus we kunnen altijd last minute nog opladen tot 100 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Spitfire26B Mooie carport hoor! :9~
En mooi dat de eGolf bevalt! Bluetooth voor audio werkt inderdaad prima, alleen Carplay / Android Auto heeft een draadje nodig. En inderdaad, ook nog steeds niet gewend aan die spiegelverwarming. De cabrio heeft die standaard aan, de vorige dailies altijd geschakeld met de achterruitverwarming. Al een paar keer gehad dat het me pas opviel dat de spiegelverwarming nog aanstond met inparkeren, omdat de spiegel niet kantelde. :+

100% laden of niet blijft een dingetje. De auto heeft een 35,8kWh accu, maar gebruikt effectief rond de 32, dus je hebt 10% buffer. Aangenomen dat die gelijkmatig verdeeld is, dus 5-95% lading. Ja, wat buffer, maar niet optimaal voor de beste levensduur. Aan de andere kant: aantal laadcycli doet ook wat en sneller laden is over het algemeen minder goed. Dus beter 100% laden dan onderweg 5 minuten aan de DC lader lijkt me. En onthoud: een te lage SoC schaadt je accu net zo goed. Dus als je direct vertrekt, is het volgens mij beter 100% laden en met 25 km range over thuiskomen, dan 90% laden en met 5 km range thuiskomen.

In de praktijk lijkt het me prima om gewoon te doen wat past. Als je altijd uitkomt met 80% laden en dan niet standaard met 10km range thuiskomt , waarom dan niet in de optimale range blijven? Wordt dat te krap of moet je eens wat verder weg, lekker volgooien tot 100%. Alleen inderdaad niet volgooien tot 100% en dan op vakantie gaan met de Mach E bijvoorbeeld. Dat kan wel eens minder goed zijn voor je accu.

Voor mij komt dat neer op laden tot 100% als ik laad op het werk bij kantoordagen, want toch minimaal 60km terugrijden. En thuisladen naar behoefte. Meestal laden als ik rond de 30% uitkom en dan kijken naar de verwachte ritten. Alleen wat lockdownkilometers ? Dan 80%. Ritje naar de andere kant van het land? Dan aftoppen naar 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Ga ik het denk ik als volgt aanpakken: wintertijd woon-werk: 100% opladen want kou eet wat van de range en lekker opwarmen ook wat. Ga ik vd zomer laden tot 85%. Kijken hoe dat dan uit pakt.

Die WeConnect doet het ook prima. Best leuk wat mogelijkheden. Tja. Ik moest €95,- aftikken voor 2 jaar. Was aan het klussen bij de Spitfire (staat nu in de Friendship hangaar, vliegveld Lelystad). Op gegeven moment bak lawaai van buiten.
Bleek de e-Golf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BddPd21bI1GYEzIg1DO44fF4YmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lKk0ivkdlGl6QpG5F09JmYY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Ff een suffe vraag: alle auto’s die ik tot nog toe heb gereden hadden een knopje bij de binnenspiegel voor de binnenverlichting: aan, uit, op deur sensor (open=aan, dicht=uit). Dat knopje kan ik zo gauw niet vinden, ook niet in de gebruiksaanwijzing… Ik neem aan dat binnen verlichting wel op deur sensor geregeld kan worden? Zo ja: hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ja, dat knopje zit gewoon boven (logo is iets van een auto met open deuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon27
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-12-2024
Ben momenteel al 3 weken aan het speuren voor een e-golf. Maar zag door de bomen het bos niet meer.
Nu heb ik eindelijk een top 5 kunnen maken.
1 auto die in Nederland staat (weinig km’s maar ook weinig opties)
4 auto’s uit Duitsland (we wonen tegen de grens aan) met zowat alle opties die er zijn.
Hoop dat ik dit weekend aangezien het kerst is nog kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Ik dacht juist dat ook NL auto's wel redelijk vol zouden zijn aangezien de bijtelling vooral in oudere jaren natuurlijk gunstig was. Misschien zijn juist de 'volle' auto's nog steeds in bezit van de 1e eigenaar, hier wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

Ramon27 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:21:
Ben momenteel al 3 weken aan het speuren voor een e-golf. Maar zag door de bomen het bos niet meer.
Nu heb ik eindelijk een top 5 kunnen maken.
1 auto die in Nederland staat (weinig km’s maar ook weinig opties)
4 auto’s uit Duitsland (we wonen tegen de grens aan) met zowat alle opties die er zijn.
Hoop dat ik dit weekend aangezien het kerst is nog kan kijken.
Ik herken dit. Ook behoorlijk aan het speuren geweest. Succes met knoop doorhakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire26B

Spitfire26B

Google Project Spitfire

S_Chief schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:18:
Ja, dat knopje zit gewoon boven (logo is iets van een auto met open deuren).
Gevonden!

Andere vraag: de E-Golf staat nu op een personeelsparkeerplaats, krijgt net melding van activiteit buiten. Is het moeilijk alarm voor activiteit buiten uit te zetten? Dus alleen alarm als men in de auto komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:31

3raser

⚜️ Premium member

Er is geen e-Up topic dus ik waag hier een poging. Ik heb sinds vorige week een e-Up en de simkaart moest nog worden geactiveerd. Dat is gisteren blijkbaar gedaan en ik zou nu de We Connect app moeten kunnen gebruiken. Het voertuig is keurig geregistreerd dus dat lukt. Maar bij het updaten van de wagenstatus krijg ik echter altijd de melding dat dit is mislukt. Nu las ik dat sommige mensen hier de We Connect ID app gebruiken. Dus die heb ik ook geïnstalleerd. Ik kan keurig inloggen en zie nu zelfs een foto van mijn e-Up. Ik loop echter vast in de activatie. Bij het opstarten zegt hij dat ik de voorwaarden nog moet accepteren (screenshot 1). Als ik op "Verdergaan" druk gebeurt er niets en verdwijnt de melding gewoon. Dan ga ik naar de auto en lees ik dat ik de activatie nu kan voltooien (screenshot 2). Als ik druk op "Verdergaan" gebeurt ook hier helemaal niets. Iemand een idee wat hier fout gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt_nVZnLPNfWt9_6YLX8FA2iISU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsLqWqMEzqh2Gx3IBg0JMnDB.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UygiqbwtpXCtHLXxi-n8ni5LSaY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5oWonI9GicoiJbXJ0BdPQR1.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@3raser Ik denk dat je een bezoekje moet brengen aan de dealer. Volgens mij kan je zelf weinig meer doen.

Lekker.. Klimateriseren kan wel zonder stekker, maar ruitverwarming ho maar. Wat is dat voor logica?

Edit: oh, andersom kan je beide wel inschakelen.. Dus eerst klimatiseren en dan ruitverwarming. Nog steeds niet logisch. :p

[ Voor 58% gewijzigd door S_Chief op 22-12-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
S_Chief schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:21:
@3raser Ik denk dat je een bezoekje moet brengen aan de dealer. Volgens mij kan je zelf weinig meer doen.

Lekker.. Klimateriseren kan wel zonder stekker, maar ruitverwarming ho maar. Wat is dat voor logica?

Edit: oh, andersom kan je beide wel inschakelen.. Dus eerst klimatiseren en dan ruitverwarming. Nog steeds niet logisch. :p
In mijn we-connect zijn klimatiseren en ruitverwarming (infrarood) 2 aparte knopjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ja bij mij ook. Maar als je ruitverwarming eerst aanzet krijg je een melding dat de laadkabel niet is aangesloten. Als je de klima eerst aanzet en vervolgens de ruitverwarming werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
S_Chief schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:28:
Ja bij mij ook. Maar als je ruitverwarming eerst aanzet krijg je een melding dat de laadkabel niet is aangesloten. Als je de klima eerst aanzet en vervolgens de ruitverwarming werkt het wel.
Bij mij kan ik gewoon de ruitverwarming 'los' aanzetten. Ik krijg niet die melding en gebruik de laatste update voor iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 16:25
Winterbanden

ik wilde is informeren welke winterbanden jullie onder je E-golf hebben?

Ik ben vast aan het rondkijken voor mijn E-Golf die 3 Januari geleverd word.
Heb de Dunlop wintersport 5 alvast gereserveerd bij de bandenboer om de hoek.

Hoor graag jullie ervaringen :)

VW egolf 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4rockandroll4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
Rdestructo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:24:
Winterbanden

ik wilde is informeren welke winterbanden jullie onder je E-golf hebben?

Ik ben vast aan het rondkijken voor mijn E-Golf die 3 Januari geleverd word.
Heb de Dunlop wintersport 5 alvast gereserveerd bij de bandenboer om de hoek.

Hoor graag jullie ervaringen :)
Er is vorig jaar een groot onderzoek in Engeland geweest; voor het eerst zijn ze in staat geweest om alle weersoorten binnen na te bootsen. Waar altijd al discussie over was, is nu bewezen: Winterbanden hebben alleen meerwaarde bij rijden op ijs of sneeuw.

Gemiddeld hebben we in Nederland 11 dagen sneeuw/ijs per jaar. Die dagen laat ik de auto wel staan :D

Ik rij daarom zelf op zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
3raser schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:58:
Er is geen e-Up topic dus ik waag hier een poging. Ik heb sinds vorige week een e-Up en de simkaart moest nog worden geactiveerd. Dat is gisteren blijkbaar gedaan en ik zou nu de We Connect app moeten kunnen gebruiken. Het voertuig is keurig geregistreerd dus dat lukt. Maar bij het updaten van de wagenstatus krijg ik echter altijd de melding dat dit is mislukt. Nu las ik dat sommige mensen hier de We Connect ID app gebruiken. Dus die heb ik ook geïnstalleerd. Ik kan keurig inloggen en zie nu zelfs een foto van mijn e-Up. Ik loop echter vast in de activatie. Bij het opstarten zegt hij dat ik de voorwaarden nog moet accepteren (screenshot 1). Als ik op "Verdergaan" druk gebeurt er niets en verdwijnt de melding gewoon. Dan ga ik naar de auto en lees ik dat ik de activatie nu kan voltooien (screenshot 2). Als ik druk op "Verdergaan" gebeurt ook hier helemaal niets. Iemand een idee wat hier fout gaat?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik had hetzelfde. Voor zover ik herriner bleek na wat prutsen de oorzaak en dus ook de oplossing te liggen bij het accepteren van voorwaarden voor je account. Ik had iets afgewezen tijdens het aanmaken van m'n account en het had dus niets te maken met de app. Ik heb die voorwaarden toen geaccepteerd op een VW website op mijn laptop.

Welke websites weet ik niet meer precies, misschien waar je het abo kan afsluiten? Na het accepteren van de voorwaarden werkten beiden apps.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22
Vanuit Home Assistant component:
Volkswagen releases new terms and conditions freqently. If this component halts, please make sure that you login to both https://vwid.vwgroup.io/ and https://www.myvolkswagen.net/ to ensure functionality. Please do not enable MFA and similar options for your account.

[ Voor 3% gewijzigd door I-King op 23-12-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
Ik krijg al een week lang foutmelding zodra ik de We Connect ID app open.
Iets met licentie wat verlopen is....zodra ik opnieuw inlog is de auto weg...moet nu de auto opnieuw registreren pff.

Hebben anderen hier ook last van gehad afgelopen weken?

[ Voor 39% gewijzigd door Atsiz op 26-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-09 20:13
Atsiz schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:48:
Ik krijg al een week lang foutmelding zodra ik de We Connect ID app open.
Iets met licentie wat verlopen is....zodra ik opnieuw inlog is de auto weg...moet nu de auto opnieuw registreren pff.

Hebben anderen hier ook last van gehad afgelopen weken?
Afgelopen weken heeft de app het wel goed gedaan, maar sinds vandaag krijg ik een soortgelijke foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Had ook zoiets bij de hand. Gelukkig op 1e kerstdag naar Den Haag en aldaar aan de laadpaal, kon gelukkig de laadtoestand wel bekijken. Gisteren had ik ook iedere keer dat de service licence is verlopen in de ID App.
Vanmorgen deed de ID-App het gewoon. We Connect doet het ook gewoon.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhzwqZc0uz1c5dsIhidkODRfgd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Elb2Ek9JVpFOGHjYKAV9AOTm.jpg?f=fotoalbum_large

178 KM bij 100% WTF, laatste rit vanuit Den Haag, bij -3, heb de hele rit 100km/h op de teller (94km/h TomTom) op de snelweg. Kwam thuis met exact 20 km range. Blijft behelpen met de range en de kou. maar we zijn er in een keer gekomen zonder onderweg nog bij te hoeven laden. Had ik harder gereden dan was dat zeker niet gelukt. Wel erg dat de rest van het verkeer met 130 voorbij komt (of in ieder geval een stuk sneller) maar dat is een afweging. Sneller rijden en onderweg moeten bijladen bij de Fastnet of ShellRecharge en er even lang of nog langer over doen. >:)

[ Voor 75% gewijzigd door FrankVolt op 27-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
1 jaar en 9 maanden verder en ik krijg de melding dat de batterij van de sleutel vervangen moet worden. Dat gaat best snel.
Pagina: 1 ... 38 ... 65 Laatste