Tomba schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:10:
Nou ja door de vaagheid had ik toch wat vragen waar ik zeker van wilde zijn en achteraf blijkt de kennis gewoon te laag te zijn. Ik vind dat je ook als autoverkoper best een beetje eer van je werk mag hebben en dus op de hoogte bent (of op zijn minst achterhaald...) wat de verschillende opties inhouden...
Helemaal eens, als jij met een beetje basiswerk online al exactere informatie weet dan de vertegenwoordiger van het merk, ondanks die vaagheid, is dat niet goed te noemen. Dat doen diverse andere merken beter.
Ja ik vind het ook bijzonder, gelukkig is er TomTom
Go en CarPlay

De betreffende straat is een van de oudste straten in Helmond dus als die er nu niet inzit zal ie er wel nooit meer in komen

Werkt Tomtom Go gewoon op carplay? Beter dan Android Auto dan, die doet alleen de eigen app Maps en volgens mij Waze.
Oei dat kan op een heel koude dag wel eens killing worden die afstand. Toen ik tijdens mijn koude proefrit dag flink doortrapte had ik na 60 kilometer reis nog 75 kilometer GoM range over van de volle accu....

Wordt inderdaad nog spannend. Het ging bij jou wel erg hard zeg! 135km optimistisch geteld op een volle lading is niet ruim. Ik had 70 km over na 90 km rijden, waarvan minder dan de helft snelweg (maar dan wel met de ACC op 140). Testauto met Madrid velgen en warmtepomp bij +3. Maar dat nodigt ook uit tot wat rustiger rijden. Niet verkeerd met de aanstaande snelheidsbeperking op snelwegen overdag. En anders even 10-15 minuten pluggen bij een Fastnet, maar die wil ik dan natuurlijk wel proberen te voorkomen.

Gisteren eindelijk tijd gehad om er eens in te duiken; 10.8GB ‘Jukebox’ ruimte (3000 nummers geeft ie erbij aan ook?) en 2 SD card readers (en een DVD

)
<knip>
Ow draadloos laden was ook wel fijn geweest... oh well that ship has sailed...
<knip>
Ik vind m zelf mooier dan Iridium zelfs. Heb huidige huis gekocht mede vanwege de garage ivm thuisladen. Heb een
Go-e charger, de electricien komt over 2 weken de 3 fase aansluiting maken in de garage

Haha, lijkt wel reclame voor een SD card, die 3000 nummers. 3,6MB per nummer is niet meer helemaal bij de tijd

Maar dat moet wel genoeg zijn, zeker met die uitbreid opties.
Ja, draadloos laden is wel prettig. Maar een magnetisch snoertje werkt ook prima én laadt sneller. Het nadeel van de eGolf: als je wat met de opties speelt en alles wat leuk, handig is aanvinkt, kom je zo maar ruim boven de 40.000 euro. Allemaal 'maar een paar euro per maand extra' maar onderaan de streep tikt het toch aan.
Handig dat je al rekening hebt gehouden met de optie om thuis te laden. Een garage aan huis is helemaal handig. Zo zou ik het ook wel willen! Wel een handige oplossing, zo'n go-echarger. Die had ik nog niet gezien. Kan je zo te zien ook eenvoudig loskoppelen en meenemen voor onderweg, op plekken waar je wel een 32A socket hebt, maar geen laadpaal, klopt dat? En met die opties plus voldoende capaciteit voor de toekomst voor minder dan 1000 euro is best netjes te noemen. Misschien toch eens kijken of zoiets ook hier kan, in de voortuin of zo. De parkeerplekken in de straat zijn officieel wel openbaar, maar 90% van de tijd kan de auto gewoon voor de deur. En met een mat over het snoer heeft ook niemand er last van.
DDDikkiedik schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:49:
Ik ben vooral geïnteresseerd in het verschil in de zomer. Dat is de enige periode dat ik verwacht wat langere reizen te zullen maken met een auto.
Op zich is het trouwens interessant om te kijken hoeveel goedkoper je dan rijdt. Ik zou 10 euro per maand extra moeten betalen voor een warmtepomp. Een deel daarvan verdien je dus al terug omdat je minder Kwh verbruikt. Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt per 10000 km.
Eerder noemde je 150 km in een keer als maximaal voor normaal rijden.
150 km per dag wordt echt wel krap in de winter zonder warmtepomp, zelfs met kan dat al krap worden. Doe je dat vaker en wil je niet laden tussendoor, zou ik een warmtepomp nemen (dat heb ik dus ook gedaan.

).
Geen effect in de zomer voor zover ik weet. Wel minder range afname bij koud weer, maar in de zomer geen winst, want de warmtepomp in de eGolf is volgens mij al via het aircosysteem, alleen dan met andere circulatie. Een tijdje terug dit artikel gevonden, dat gaat na de intro over het systeem in de eGolf:
https://www.speakev.com/t...-a-heat-pump-work.127412/
De meerkosten: Lastig want afhankelijk van hoe je rijdt en laadt. Ik verwacht dat je het niet eruit haalt als je veel korte stukjes rijdt en max 10K per jaar doet, eerder bij regelmatig die 150 km in een keer en bijvoorbeeld 20.000 per jaar.
Korte stukjes is minder winst uit je warmtepomp, want PTC heater nodig om het koelmiddel van de warmtepomp op te warmen. En je kan laden voor 18 cent per kWh bij nieuwe Allego palen in Gelderland, maar ook voor 79 cent per kWh bij Ionity als gast zonder Maingau pas. Even gemiddeld genomen: 10 euro is ruwweg tussen de 25 en 40 kWh, normaal zomerverbruik afhankelijk van je rijstijl tussen de 4,5 en 6 km per kWh. Met de warmtepomp besparing op een kwart en een basisverbruik van 4,5-6 km/kWh zit je dan op 450 tot 960km per maand als omslagpunt. Met maximaal 10.000 km per jaar zit je op 835 per maand (afgerond). Dat is al minder dan je omslagpunt als je zuinig rijdt en goedkoop laadt. Die kwart besparing ga je niet halen als je alleen korte stukjes rijdt, dus de kans dat je het eruit haalt is niet erg groot dan.