• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:52
Mijn auto wordt niet schoon in de wasstraat, vooral niet de rand boven de voorruit. Ligt dat aan het ontwerp of aan de wasstraat?

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 20:58
DDDikkiedik schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:46:
Mijn auto wordt niet schoon in de wasstraat, vooral niet de rand boven de voorruit. Ligt dat aan het ontwerp of aan de wasstraat?
Die van ons komt er prima schoon uit. Het is dan wel zo’n wasstraat waar je doorheen getrokken wordt.

• DDDikkiedik
Ik heb het hier ook over een super professionele wasstraat, waar je doorheen getrokken wordt. Kijk je ook naar de rand boven de voorruit? Ik zal eens een andere wasstraat proberen.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
DDDikkiedik schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

Mag ik vragen waar ik dat kan vinden? Het moet in het boekje staan, dus? Ik blijf het een raar verhaal vinden, want bij het parkeren is dat nooit een probleem.
Op pagina 167 linkerkolom, 4de punt. Ik heb Uitgave12-2016.

De ACC reageert niet op stilstaande obstakels, zoals de staart van een file, wagens met pech of voertuigen die stilstaan voor een stoplicht.

Parkeren wordt met parkeersensors geregeld. De ACC met de radar.

[ Voor 26% gewijzigd door tiguan op 14-10-2020 21:05 ]

• 4rockandroll4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
tiguan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

De ACC reageert niet op stilstaande obstakels, zoals de staart van een file, wagens met pech of voertuigen die stilstaan voor een stoplicht.

Dit verklaart een hoop...! d:)b

• DDDikkiedik
Mijn auto ziet stilstaande auto's bijvoorbeeld voor een stoplicht (meestal) wel, ook als hij op cruise control staat. Ik heb het nu drie keer geconstateerd.

[ Voor 11% gewijzigd door DDDikkiedik op 17-10-2020 18:11 ]

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 22:22
Afgelopen twee weken naar Zweden geweest met de e-Golf.
Ik deel hier maar even de ervaringen, wellicht handig als je ook een keer verder wilt reizen.

In Nederland is het bereik van de Golf voor ons geen probleem, alles in de buurt, en anders heen en terug even kwartiertje Fastned.

Vakanties verder weg zou lastiger worden,.
We hadden daarom voor de zekerheid gerekend op dan een andere auto huren, maar, nu we voor het eerst sinds een jaar op vakantie gingen naar Zweden, toch maar de uitdaging aangegaan..;-)

Naar Zweden

Heen reis was in twee dagen dus dat was niet echt een probleem.
Wel een keer op de zondag een slagboom van een parkeerplaats moeten ontwijken ( even geaarzeld; gaan we dat doen in Duitsland, met camera's in de buurt? )
En twee keer 5 minuten op andere oplader moeten wachten ( maar dan wel mooi de nieuwe Honda E-stadsauto kunnen bewonderen..) en 1 keer gaf een lader foutmelding.

En: navigatie bleek Scandinavië niet te kennen, en onderweg downladen was lastig.
Thuis maar even updaten.
Vind trouwens google maps via CarPlay ook een ramp. Grof beeld, zet zichzelf overdag op nachtscreen, veel overbodige venstertjes enz.

Zweden-Nederland

De terugreis hebben we wel in 1 dag gedaan, zie onder de gegevens.
Snelheid : rond de 105 km per uur max.
Gelukkig hadden we geen files..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isv3GtM6yrrGJ3l3Ffkp5HFBsmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCXPQkouMcpzQNO7G83oX1Cy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik Maingau voor Ned en Dui, Eon voor Scandinavië. (Ik ben daar ook gewoon stroomklant, heb huisje in zweden, kost me dan 37 cent in Zweden, Denemarken is op alle manieren altijd duur.)
Helaas zitten de snelladers van Eon niet altijd op een handige afstand, dus ook een keer duur tussen moet laden.
Tijdens de vakantie verder gewoon bij mijn huisje aan de " granny" geladen.

We hebben meestal niet van 10 naar 80 % geladen maar van 25 naar 90-95%. Geeft minder bereikangst.
Zoals je kunt zien valt de laadsnelheid dan best mee, ook na meerdere keren laden.
Het was zonnig weer, maar wel 0 graden bij vertrek, en rond de 9 graden overdag.
Ter verdere info: de Golf heeft Madrid velgen, en warmtepomp.

“Vroeger” waren we kwa kosten hetzelfde kwijt ( Golf op aardgas), maar reistijd was 5 uur korter.
Maar nu kwamen we uiterst fris aan, onderweg al vast kerstinkopen gedaan, en lekker de krant gelezen.

Kortom: wat ons betreft allemaal geen probleem, zomers zal het nog makkelijker zijn, mocht het echt hard waaien en regenen, zul je wat anders moeten rijden. Of vaker laden.

Je moet wel de tijd hebben en nemen ;-). .

• Heijmenberg99
bor7 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:15:
Ik deel hier maar even de ervaringen, wellicht handig als je ook een keer verder wilt reizen.

In Nederland is het bereik van de Golf voor ons geen probleem, alles in de buurt, en anders heen en terug even kwartiertje Fastned.

We hadden daarom voor de zekerheid gerekend op dan een andere auto huren, maar, nu we voor het eerst sinds een jaar op vakantie gingen naar Zweden, toch maar de uitdaging aangegaan..;-)

Naar Zweden

Wel een keer op de zondag een slagboom van een parkeerplaats moeten ontwijken ( even geaarzeld; gaan we dat doen in Duitsland, met camera's in de buurt? )
En twee keer 5 minuten op andere oplader moeten wachten ( maar dan wel mooi de nieuwe Honda E-stadsauto kunnen bewonderen..) en 1 keer gaf een lader foutmelding.

En: navigatie bleek Scandinavië niet te kennen, en onderweg downladen was lastig.
Thuis maar even updaten.
Vind trouwens google maps via CarPlay ook een ramp. Grof beeld, zet zichzelf overdag op nachtscreen, veel overbodige venstertjes enz.

Zweden-Nederland

[Afbeelding]

Ik gebruik Maingau voor Ned en Dui, Eon voor Scandinavië. (Ik ben daar ook gewoon stroomklant, heb huisje in zweden, kost me dan 37 cent in Zweden, Denemarken is op alle manieren altijd duur.)
Helaas zitten de snelladers van Eon niet altijd op een handige afstand, dus ook een keer duur tussen moet laden.

We hebben meestal niet van 10 naar 80 % geladen maar van 25 naar 90-95%. Geeft minder bereikangst.
Zoals je kunt zien valt de laadsnelheid dan best mee, ook na meerdere keren laden.
Het was zonnig weer, maar wel 0 graden bij vertrek, en rond de 9 graden overdag.

“Vroeger” waren we kwa kosten hetzelfde kwijt ( Golf op aardgas), maar reistijd was 5 uur korter.
Maar nu kwamen we uiterst fris aan, onderweg al vast kerstinkopen gedaan, en lekker de krant gelezen.

Kortom: wat ons betreft allemaal geen probleem, zomers zal het nog makkelijker zijn, mocht het echt hard waaien en regenen, zul je wat anders moeten rijden. Of vaker laden.

Een fijne reis zo te lezen.

Zou het voor de veermaatschappij aantrekkelijk zijn om elektrische laders aan te bieden op de boot zodat je met een volle accu en Zweden/Denemarken kan verkennen?
Het lijkt mij dat ze hier wel het elektrisch reizen kunnen aanmoedigen.
Het lijkt me technisch wel mogelijk op zo’n grote boot. Stroom zat denk ik :)

• TWPL
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-08-2024
Sinds deze week hebben wij ook een e-golf 2020. Geen lease maar koop, en ook dan was ik welkom las ik ;)
- Reflex silver
- getinte achterramen
- spiegelpakket
- donkerrode LED 3d achterlichten
- Active info display
- Soundbox
- achteruitrijcamera
- parkeersensoren

Ik wilde in elk geval een camera achter en het active info was geen vereiste, maar zou wel heel mooi zijn. Omdat hij natuurlijk niet meer wordt geproduceerd moesten we het hebben van de huidige (beperkte) voorraad. Tel daar bij op dat we hem dus kopen, en dus geen 40K willen stukgooien, en er bleven niet veel opties meer over. Uiteindelijk een goede deal kunnen maken met bovenstaande uitvoering tegen inlevering van een 308SW. Deze zat wel aardig vol dus op papier is het wel een downgrade. Geen keyless, geen dodehoekdetectie, geen actief parkeren en bovenal een stuk minder ruimte:) Maar zo voelt het niet. Al die leuke extra's ben je denk ik (hoop ik) snel vergeten. Auto rijdt heerlijk. Wat een stilte.
Dinsdag wordt de laadpaal geinstalleerd dus nu nog lekker geduld hebben met de granny lader.

In de peu hadden we een dashcam. Voor en achter, hele goede kwaliteit en keurig weggewerkt. In de e-golf willen we er ook graag 1 (of dus eigenlijk 2) Heeft er iemand tips? Do's and Don'ts? Dat hij niet op constante voeding aangesloten kan worden (of je moet een extra battery pack nemen) dat begrijp ik, en is ook geen vereiste. OP 12v vind ik net zo prima.
Benieuwd naar jullie meningen!

• bor7
Heijmenberg99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Een fijne reis zo te lezen.

Zou het voor de veermaatschappij aantrekkelijk zijn om elektrische laders aan te bieden op de boot zodat je met een volle accu en Zweden/Denemarken kan verkennen?
Het lijkt mij dat ze hier wel het elektrisch reizen kunnen aanmoedigen.
Het lijkt me technisch wel mogelijk op zo’n grote boot. Stroom zat denk ik :)
Ja, beter dan op de kade in Duitsland wel laders te hebben staan, maar die altijd buiten gebruik zijn... ;-)

• Heijmenberg99
TWPL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:01:
Sinds deze week hebben wij ook een e-golf 2020. Geen lease maar koop, en ook dan was ik welkom las ik ;)
- Reflex silver
- getinte achterramen
- spiegelpakket
- Active info display
- Soundbox
- achteruitrijcamera
- parkeersensoren

Ik wilde in elk geval een camera achter en het active info was geen vereiste, maar zou wel heel mooi zijn. Omdat hij natuurlijk niet meer wordt geproduceerd moesten we het hebben van de huidige (beperkte) voorraad. Tel daar bij op dat we hem dus kopen, en dus geen 40K willen stukgooien, en er bleven niet veel opties meer over. Uiteindelijk een goede deal kunnen maken met bovenstaande uitvoering tegen inlevering van een 308SW. Deze zat wel aardig vol dus op papier is het wel een downgrade. Geen keyless, geen dodehoekdetectie, geen actief parkeren en bovenal een stuk minder ruimte:) Maar zo voelt het niet. Al die leuke extra's ben je denk ik (hoop ik) snel vergeten. Auto rijdt heerlijk. Wat een stilte.
Dinsdag wordt de laadpaal geinstalleerd dus nu nog lekker geduld hebben met de granny lader.

In de peu hadden we een dashcam. Voor en achter, hele goede kwaliteit en keurig weggewerkt. In de e-golf willen we er ook graag 1 (of dus eigenlijk 2) Heeft er iemand tips? Do's and Don'ts? Dat hij niet op constante voeding aangesloten kan worden (of je moet een extra battery pack nemen) dat begrijp ik, en is ook geen vereiste. OP 12v vind ik net zo prima.
Welkom bij de club :)
Ik hoop dat je veel veilige kilometers mag maken met je nieuwe aanwinst ;)

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
TWPL schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:01:
- Reflex silver
- getinte achterramen
- spiegelpakket
- Active info display
- Soundbox
- achteruitrijcamera
- parkeersensoren

Welkom.
Stap terug is net hoe je het ziet, genoeg mensen vinden alles anders dan Peugeot een stap vooruit!* :+ Belangrijkste is dat je zelf tevreden bent. En zo te zien verlies je geen onmisbare opties.

Dashcam: Ik heb ze alleen tegen de voorruit in beide auto's. De Viofo A119 met GPS module, destijds voor 70 (1e) en 75 euro (2e) gekocht. Prima beeld overdag en in de avond en met optionele aansluitkit ook simpel in te bouwen direct op je zekeringenkast (handig als je de aanstekerplug vrij wil houden). Maar dat is niet de handigste als een dashcam achter een harde eis is. Op zich zou je een tweede tegen de achterruit kunnen plaatsen, je hebt stroom in de kofferbak, maar dan is een set met voor-achter cams waarschijnlijk handiger. Een vriend van me loopt weg met de Blackvue 590 set. Stuk duurder, maar ook prima te 'verstoppen' en net beeld.

* Geen steek naar Peugeot. Zelf 20 jaar Peugeots gehad en behalve de laatste (een 308 1.6 THP) alleen maar prima ervaringen

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021

Naar Zweden

Thuis maar even updaten.

Zweden-Nederland

[Afbeelding]

Pfff dan voel ik me wel schuldig dat ik hiero ging klagen van de eene kant van NL naar het andere.
En dat terwijl dat maar misschien 2\3 keer per jaar doe.

Welke software op je mobiel heb je hiervoor gebruikt? Ik vertrouw alleen Fastned en de rest nog niet zo allemaal.

• DeGroteMuis
DDDikkiedik schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:18:
Ik heb het hier ook over een super professionele wasstraat, waar je doorheen getrokken wordt. Kijk je ook naar de rand boven de voorruit? Ik zal eens een andere wasstraat proberen.
Die rand wordt bij mij ook prima schoon in mijn favoriete wasstraat. Wel na maximaal 3 weken een wasbeurt in een carwash met voorsproei portaal, handmatige hogedruk voorwas en een straat waar je doorheen getrokken wordt.
tiguan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:03:

Verklaart wel wat, vooral bij snelwegsnelheden een file naderen lijkt remmen als je het aan de ACC overlaat soms meer een noodstop. Maar met de ACC op <70 toch al vaker gehad dat de auto netjes aansluit achter een auto die al stilstond. Binnen BBK eigenlijk altijd.

Naar Zweden

Thuis maar even updaten.

Zweden-Nederland

[Afbeelding]

Klinkt als een prima tripje. 8) En inderdaad erg nette laadsnelheden! Afgelopen september ongeveer dezelfde afstand ineens gedaan, terug vanuit Italië met temperaturen tussen de 15 (nacht) en 28 (overdag) en wat buien onderweg. Wij deden het in 5 wat langere laadstops (laden tot 80-90%, 1 keer 96% bij het avondeten), maar bij de laatste stop lag de laadsnelheid op maar 17,8kW en de stop ervoor ook maar net boven de 20kW..

• pikstert
  • Laatst online: 03-10 15:32
Overigens terugkomend op de ruitenwissers: een keer goed schoonmaken helpt ook aardig. Er kwam aardig wat zwarte viezigheid onder vandaan.

• DeGroteMuis
@pikstert Dat helpt zeker ja. Doe ik bij of na iedere wasbeurt even, dat voorkomt ook rare strepen en mits met beleid gedaan, gaan je wissers langer mee.

@DDDikkiedik en @Heijmenberg99 zetten jullie ook de front assist uit bij de wasstraat om onverwachte remacties van de auto te voorkomen? Zou in principe volgens mij niet hoeven (werkt pas boven 5km/h), maar ik doe het wel voor de zekerheid.

• bor7
ThaddeusX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Pfff dan voel ik me wel schuldig dat ik hiero ging klagen van de eene kant van NL naar het andere.
En dat terwijl dat maar misschien 2\3 keer per jaar doe.

Welke software op je mobiel heb je hiervoor gebruikt? Ik vertrouw alleen Fastned en de rest nog niet zo allemaal.
ik had Maingau voor Maingau, en EON heeft er twee: een speciaal voor e-mobile, maar die toont niet alles ;-(
( zelfs niet eigen laders soms, waarschijnlijk omdat ze hun e-mobile uitbesteed hebben bij een ander)

Maar ze hebben ook gewoon een EON app voor EON klanten, en daarin zit ook kaart met laders en biogas-stations enz. en die toont alles, ook andere merken, en met direct route erbij.
In alle gevallen filterde ik op alleen snellladers.

In de Eon mobile app kan ik dan wel mijn laadhistorie zien.

Bij Maingau valt het me op dat als ik bij Fastned laad, het erg lang duurt voordat ik dat terugzie in de laadhistorie daar.

• ThaddeusX
bor7 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

ik had Maingau voor Maingau, en EON heeft er twee: een speciaal voor e-mobile, maar die toont niet alles ;-(
( zelfs niet eigen laders soms, waarschijnlijk omdat ze hun e-mobile uitbesteed hebben bij een ander)

Maar ze hebben ook gewoon een EON app voor EON klanten, en daarin zit ook kaart met laders en biogas-stations enz. en die toont alles, ook andere merken, en met direct route erbij.
In alle gevallen filterde ik op alleen snellladers.

In de Eon mobile app kan ik dan wel mijn laadhistorie zien.

Bij Maingau valt het me op dat als ik bij Fastned laad, het erg lang duurt voordat ik dat terugzie in de laadhistorie daar.
Ik ga een van de komende dagen 220km heen en 220km weer terug doen met de e-Golf.

Op het eindpunt heb ik geen oplaadmogelijkheid en verblijf daar maximaal een uurtje.

Ik maak gebruik van Shell + Fastned apps.

Dus ben benieuwd hoe het nu zal gaan in deze koudere weer.

Waarschijnlijk dat ik 2 keer op de heen en 2 keer op de terugweg moet stoppen bij een Fastned.
Dus in totaal 1 uur extra reistijd.

• DeGroteMuis
ThaddeusX schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Ik ga een van de komende dagen 220km heen en 220km weer terug doen met de e-Golf.

Op het eindpunt heb ik geen oplaadmogelijkheid en verblijf daar maximaal een uurtje.

Ik maak gebruik van Shell + Fastned apps.

Dus ben benieuwd hoe het nu zal gaan in deze koudere weer.

Waarschijnlijk dat ik 2 keer op de heen en 2 keer op de terugweg moet stoppen bij een Fastned.
Dus in totaal 1 uur extra reistijd.
Als je kan laden bij een Shell laadstation is dat voordeliger. Hoewel @Hachy eerder aangaf dat het niet altijd goed verrekend wordt in het openbare laadpalen topic, rekent Shell in principe tijdelijk 35 cent per kWh.

Ik red nog steeds 180+km met maximaal 110 op de ACC op een volle lading, incl. buien en Madrid velgen en climate control met airco tegen beslagen ruiten gewoon aan. Wel met warmtepomp die jij niet hebt, maar daarvoor in de plaats heb ik ook weer meerverbruik van de bredere niet-eco banden.

Met 2 stops heen en 2 terug red je het dus fluitend, als je niet 150+ gaat doen. ;)
In principe zou 1 stop heen, 1 terug al voldoende zijn, als de stops een beetje gunstig kunnen liggen. Dat zou ik doen denk ik. Dat geeft wel 2 langere laadstops tussendoor, maar ook de minste kans op rapidgaten, omdat je tussendoor de auto een uurtje rust geeft.

Voor wat extra marge zou je voor een 3 stops strategie kunnen gaan: Heen 1 keer, ergens aan het begin van de terugweg een keer en later nog een keer op de terugweg. Denk 130-150 (de eerste etappe kan langer zijn want 100% accu), dan 240-250, dan rond de 350-360 bijvoorbeeld.

• ThaddeusX
DeGroteMuis schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Als je kan laden bij een Shell laadstation is dat voordeliger. Hoewel @Hachy eerder aangaf dat het niet altijd goed verrekend wordt in het openbare laadpalen topic, rekent Shell in principe tijdelijk 35 cent per kWh.

Ik red nog steeds 180+km met maximaal 110 op de ACC op een volle lading, incl. buien en Madrid velgen en climate control met airco tegen beslagen ruiten gewoon aan. Wel met warmtepomp die jij niet hebt, maar daarvoor in de plaats heb ik ook weer meerverbruik van de bredere niet-eco banden.

Met 2 stops heen en 2 terug red je het dus fluitend, als je niet 150+ gaat doen. ;)
In principe zou 1 stop heen, 1 terug al voldoende zijn, als de stops een beetje gunstig kunnen liggen. Dat zou ik doen denk ik. Dat geeft wel 2 langere laadstops tussendoor, maar ook de minste kans op rapidgaten, omdat je tussendoor de auto een uurtje rust geeft.

Voor wat extra marge zou je voor een 3 stops strategie kunnen gaan: Heen 1 keer, ergens aan het begin van de terugweg een keer en later nog een keer op de terugweg. Denk 130-150 (de eerste etappe kan langer zijn want 100% accu), dan 240-250, dan rond de 350-360 bijvoorbeeld.
Dit is mijn 3e keer dat ik een grote afstand ga rijden en ik blijf het spannend vinden.
Vooral omdat het qua weer nu veel kouder is.

Ik zal mijn situatie opnieuw posten zodra ik een ritje heb gemaakt. Waarschijnlijk in de weekend ergens.

• Heijmenberg99
DeGroteMuis schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:37:
@pikstert Dat helpt zeker ja. Doe ik bij of na iedere wasbeurt even, dat voorkomt ook rare strepen en mits met beleid gedaan, gaan je wissers langer mee.

@DDDikkiedik en @Heijmenberg99 zetten jullie ook de front assist uit bij de wasstraat om onverwachte remacties van de auto te voorkomen? Zou in principe volgens mij niet hoeven (werkt pas boven 5km/h), maar ik doe het wel voor de zekerheid.
Goed dat je het zegt. Gisteren in de wasstraat een ingreep gehad. Wasstraat gelijk over de zeik en boos personeel naast de auto. Die begrepen ook niet dat de auto elektrisch was en dat ik er niks aan kon doen. Dus front assistent uitgezet en weer verder gewassen.

• DeGroteMuis
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Goed dat je het zegt. Gisteren in de wasstraat een ingreep gehad. Wasstraat gelijk over de zeik en boos personeel naast de auto. Die begrepen ook niet dat de auto elektrisch was en dat ik er niks aan kon doen. Dus front assistent uitgezet en weer verder gewassen.
He balen!. Gisteren niet aan gedacht om te vragen, anders was het misschien voorkomen. :$

Ik heb dat systeem vanaf het eerste bezoek aan de wasstraat al iedere keer uitgezet, want een systeem dat remt als er iets te dichtbij komt leek me wel problemen kunnen geven in de wasstraat.

Dit weekend eindelijk eens aan de dealer gevraagd of dat ook echt nodig was. Zij zeiden dat het niet nodig was omdat de wasstraat <5km/h gaat en de front assist dan nog niet actief is...

Na jouw bevinding blijf ik het toch maar uitzetten...

• DDDikkiedik
DeGroteMuis schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:37:

Nooit aan gedacht. Weet ook niet zo snel hoe dat moet, trouwens. Maar tot op heden is hij steeds aan het eind gekomen. Ik denk dat ik hem altijd in N zet.

• DDDikkiedik
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Wat heeft dat met elektrisch te maken?

• Heijmenberg99
DDDikkiedik schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Wat heeft dat met elektrisch te maken?
Toen ik t raam opendeed kreeg ik gelijk de opmerking van “ je motor moet je wel aanhouden. Start m maar weer en je kan door”
Dus ik zeg van ja ik kan niks starten. Dat begrepen ze niet helemaal.

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-10 16:06

DancePlaza

ninja

Gewoon simpel op N houden dat is op alle auto's met een automaat. Alleen de parkeer piepers gaan af maar kan kan je uitzetten

Van het kastje naar de muur lopen...

• DDDikkiedik
Maar het advies om je auto te starten is ook wel apart. De auto moet juist in zijn vrij.

• CBfox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 10:07
Ik zet hem ook in N, en geen problemen, ik zet dan wel alle parkeersensoren uit anders wordt je gek van het gepiep.

• DeGroteMuis
DDDikkiedik schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:14:
Nooit aan gedacht. Weet ook niet zo snel hoe dat moet, trouwens. Maar tot op heden is hij steeds aan het eind gekomen. Ik denk dat ik hem altijd in N zet.
Ja, sowieso N, Auto Hold uit en de handrem eraf houden.
Front assist zet je uit in het centrale display, in het instellingen menu (tandwieltje).
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:40:
[...]

Toen ik t raam opendeed kreeg ik gelijk de opmerking van “ je motor moet je wel aanhouden. Start m maar weer en je kan door”
Dus ik zeg van ja ik kan niks starten. Dat begrepen ze niet helemaal.
Hahaha, wat een wazige opmerking! De benzinegestookte voorloper van mijn eGolf had start-stop. Dan was de motor vaak ook al uit voor de auto door de loopband opgepakt werd. Nooit opmerkingen over gehad. Wel altijd in N, handrem eraf en auto hold uit.
DDDikkiedik schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:53:
Maar het advies om je auto te starten is ook wel apart. De auto moet juist in zijn vrij.
Dat advies kwam toen de wasstraat al overstuur was, als ik Heijmenberg goed lees. Of het was gewoon onwetendheid, bij een handbak kan je prima starten in N.
CBfox schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:08:
Ik zet hem ook in N, en geen problemen, ik zet dan wel alle parkeersensoren uit anders wordt je gek van het gepiep.
Dat is wel herkenbaar. Ook leuk bij tolpoortjes waar je nog aan een medewerker betaalt. :+

• RonaldPr
  • Laatst online: 09:13
CBfox schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:08:
En in N zetten en de auto uitschakelen, kan dat ook? Dan hoef je niet alle sensoren uit en aan te zetten. Als je ze vergeet is dat best link

• DeGroteMuis
RonaldPr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

En in N zetten en de auto uitschakelen, kan dat ook? Dan hoef je niet alle sensoren uit en aan te zetten. Als je ze vergeet is dat best link
Geen idee hoe het werkt als je nog een sleutel hebt, maar bij keyless schiet je dan ook meteen in het stuurslot, als de auto al uitschakelt in N. M'n vriendin kreeg de eGolf een keertje niet uit toen ze hem mee had, weet alleen niet meer of dat in D of N was.

• Heijmenberg99
RonaldPr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Ik zal zo eens testen of ik de auto uit kan zetten in N. Ik verwacht dat de handrem er op gaat.

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:59
Heijmenberg99 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Ik zal zo eens testen of ik de auto uit kan zetten in N. Ik verwacht dat de handrem er op gaat.
Dat verwacht ik ook. Of dan komt autohold erin? Ik zet die altijd uit voor de zekerheid als ik de wasstraat ingaat.

Anyway, kom regelmatig in de wasstraat bij Loogman. Gewoon in De N zetten. Ik krijg dan nog de melding in beeld " op rempedaal trappen" vooral niet doen! Lekker laten rollen en van de pedalen afblijven tot het einde van de wasstraat. Dan weer in D of B en je rijdt weer weg.

[ Voor 5% gewijzigd door wjb033 op 21-10-2020 11:57 ]

• ThaddeusX
Nou lekker dan....iets waar ik normaal 5 uur over doe moet ik volgens a better routeplanner nu 7 uur en 10 minuten over doen.

Dit gaat m niet worden jongens....dit is de 3e keer dat ik een lange afstand plan. Maar het levert teveel stres en gedoe op.

Ik kan niet eens met een gerust hart rijden. De meeste van jullie gaan van A naar B en kunnen bij plek B laden.
Maar ik niet of ik moet meteen dan weer weg.

En ik ga niet op een 11w charger ff nog extra paar uur wachten.

Edit: Ik rijd hooguit 2 keer per jaar lange afstanden. Voor de rest max 50km op een werkdag.
Dus die stres van 2 keer per jaar geeft mij genoeg irritatie om over te stappen naar benzine.

En mijn benzine auto is bijna net zo zuinig omdat ik toch niet thuis een eigen laadpaal of oprit heb.

[ Voor 23% gewijzigd door ThaddeusX op 22-10-2020 10:27 ]

• Heijmenberg99
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:26:
Nou lekker dan....iets waar ik normaal 5 uur over doe moet ik volgens a better routeplanner nu 7 uur en 10 minuten over doen.

Dit gaat m niet worden jongens....dit is de 3e keer dat ik een lange afstand plan. Maar het levert teveel stres en gedoe op.

Ik kan niet eens met een gerust hart rijden. De meeste van jullie gaan van A naar B en kunnen bij plek B laden.

Dan pak je toch gewoon even een snellader mee en haal je een bakkie koffie. Lekker relaxed op pad is veel fijner :)

• ThaddeusX
Heijmenberg99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Dan pak je toch gewoon even een snellader mee en haal je een bakkie koffie. Lekker relaxed op pad is veel fijner :)
Bij de meeste onbekende snelladers zit je in de middle of nowhere. Dus geen bakje koffie :) Er is dan ook niks in de buurt.

Ik ben dan benieuwd of de paal uberhaupt aanwezig is of werkt omdat deze dan van extrerne onbekende leveranciers zijn.

Volgens Google Maps zie ik dan ook niks. Dan begint mijn zorg al.

• Heijmenberg99
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Bij de meeste onbekende snelladers zit je in de middle of nowhere. Dus geen bakje koffie :) Er is dan ook niks in de buurt.

Ik ben dan benieuwd of de paal uberhaupt aanwezig is of werkt omdat deze dan van extrerne onbekende leveranciers zijn.

Download de app ABRP eens. Daar krijg je een route met snelladers. Echt een ideale app. :)

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:26:

Edit: Ik rijd hooguit 2 keer per jaar lange afstanden. Voor de rest max 50km op een werkdag.
Dus die stres van 2 keer per jaar geeft mij genoeg irritatie om over te stappen naar benzine.

En mijn benzine auto is bijna net zo zuinig omdat ik toch niet thuis een eigen laadpaal of oprit heb.
Ben wel benieuwd waar je naar toe gaat? En is 5 uur enkele reis of retour? En zou je normaliter op een reis van 5 uur ook niet ergens pauzeren? Want dan zou ik die extra reistijd niet meetellen maar mogelijk mijn stop ergens anders plannen.

• ThaddeusX
trippelb schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ben wel benieuwd waar je naar toe gaat? En is 5 uur enkele reis of retour? En zou je normaliter op een reis van 5 uur ook niet ergens pauzeren? Want dan zou ik die extra reistijd niet meetellen maar mogelijk mijn stop ergens anders plannen.
Ik woon in Rotterdam waar je om de 2 minuten een laadpaal & overal snelladers hebt.

Richting Friesland waar je alleen op slechte locaties snellaadpalen hebt.

Ik snap ook dat ze niet in dorpjes overal snelladers zetten.

Maar de reis is met benzine auto 2 en een half uur. Dus in totaal 5 uur. Maar omdat het een e-Golf is doe ik er 7 uur en 10 minuten over. Dat is dus 2 uur en bijna een kwartier versplide tijd.

En de locaties waar ik dan moet laden heb je niet een leuke cafetje ofzo waar je kan ontspannen of naar de wc kan. Je zit letterlijk naast de koeien op de wei ergens. De Nederlandse sahara :+

[ Voor 4% gewijzigd door ThaddeusX op 22-10-2020 10:44 ]

• Heijmenberg99
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Ik woon in Rotterdam waar je om de 2 minuten een laadpaal & overal snelladers hebt.

Richting Friesland waar je alleen op slechte locaties snellaadpalen hebt.

Ik snap ook dat ze niet in dorpjes overal snelladers zetten.

Maar de reis is met benzine auto 2 en een half uur. Dus in totaal 5 uur. Maar omdat het een e-Golf is doe ik er 7 uur en 10 minuten over. Dat is dus 2 uur en bijna een kwartier versplide tijd.

En de locaties waar ik dan moet laden heb je niet een leuke cafetje ofzo waar je kan ontspannen of naar de wc kan. Je zit letterlijk naast de koeien op de wei ergens. De Nederlandse sahara :+
In Flevoland zitten meerdere FastNed stations. Allemaal bij een tankstation. Dus je kan daar prima een bakkie halen en even de benen strekken of lekker in het zonnetje gaan zitten. En als je daar je auto oplaad kan je prima door naar Friesland en daar ergens een snellader opzoeken. :D
Of je pakt deze route :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP-dz9rsr_fflRQyUMo82A5Wnag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C0NIQJTlgvJCQXJnEp9bx646.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Heijmenberg99 op 22-10-2020 10:51 ]

• ThaddeusX
Heijmenberg99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

In Flevoland zitten meerdere FastNed stations. Allemaal bij een tankstation. Dus je kan daar prima een bakkie halen en even de benen strekken of lekker in het zonnetje gaan zitten. En als je daar je auto oplaad kan je prima door naar Friesland en daar ergens een snellader opzoeken. :D
Nadeel is dat ik niet eens weet hoe ik dat moet inplannen. Omdat ik niet weet of ik het qua range ga redden.
De routeplanner van Fastned weet het ook niet. Die vraagt aan mij hoeveel km mijn auto kan maken. Maar dat weet ik zelf ook niet. Ik weet dat ik in koude weer wel de 130km haal maar dat is een gok.

Of welke laders ik moet hebben weet ik dan ook niet. Dus het gehele planning is ook vaag.

Plus dat ik ff 30km een omweggetje moet maken vind ik ook gekkewerk.

Edit: Ik ga wel gebruik maken van A better routeplanner. Kijken hoe dat gaat...Fastned vertrouw ik meer maar dat kan ik zelf niet ff berekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThaddeusX op 22-10-2020 10:55 ]

• DeGroteMuis
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Genoeg laadpunten langs de snelweg volgens mij. Geen luxe koffietenten, maar zelden ver van een tankstation. Niet de meest gezellige stops, maar nog geen tankstation langs de snelweg getroffen zonder koffie.

Wat @Heijmenberg99 zegt: Gebruik eens abetterrouteplanner om je route te plannen. Die biedt ook standaard genoeg marge als je niet 130+ gaat rijden. En als je dan evt nog even in chargemap kijkt naar wat alternatieve laadstops ben je 100% zorgvrij onderweg. En ja, het duurt langer. Je moet laden en dat is trager dan tanken. Maar het moet prima te doen zijn in 6-6:30.
ABRP Rotterdam - Dokkum als voorbeeld:
https://abetterrouteplann...f2-43a2-8fd9-07039061a550

En een uitsnede van chargemap, gefilterd op CSS Snelladen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsOwOFU2sgtGKyWGAk8YpAM7KnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ai9jnIIPPP5wJh2oHOuyVdyD.png?f=fotoalbum_large

edit: Het is geen -25, dus als je niet veel te snel gaat rijden, maar wel behaaglijk in de auto wil zitten, red je 130 km range nog simpel met 65-70%

[ Voor 4% gewijzigd door DeGroteMuis op 22-10-2020 10:59 ]

• trippelb
Friesland retour zal dus circa 500km zijn. Dat is dus circa 3x volle accu waarvan je 2x onderweg moet laden als je niet op je bestemming kan opladen (granny of publiek) dus je wilt ongeveer 65kWh snelladen?

Dat is inderdaad circa 1,5uur extra (heen 45 terug 45?)

Ik heb toch eerder het idee dat je probleem met name zit in je bestemmingen en niet in de e-golf.

Persoonlijk rijd ik met enige regelmaat 400-500km op een dag ook naar bestemmingen zonder laadpaal. Echter op zo een dag hangt hij wel 6+uur aan de granny. Dat is alweer 16kWh en reduceert het snelladen tot heen 30min en terug 30min.

• trippelb
Overigens van de week nog 180km elektrisch gereden met dit “koude”weer wel met warmtepomp

Fastned bij de lepelaar moet je altijd halen. Met normaal rijden Wellerzand ook nog wel, maar weet niet of je dat aandurft.

• DeGroteMuis
trippelb schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:00:
Overigens van de week nog 180km elektrisch gereden met dit “koude”weer wel met warmtepomp

Fastned bij de lepelaar moet je altijd halen. Met normaal rijden Wellerzand ook nog wel, maar weet niet of je dat aandurft.
Makkie! Ook zonder warmtepomp lijkt me.
Laatste lange rit met veel snelweg erin was dit voor mij vorige week, met buien en kouder weer dan tot mandag voorspeld wordt. Ik schat ongeveer 165 km snelweg, de rest op 3 km na 80 wegen Bij 197 km aan de lader gehangen , nog 26 km range over.

Wel met warmtepomp, maar ook met airco ingeschakeld, climate op 19 en 21 (ik heb liever iets koeler dan 21, passagier niet), acc op 106 voor het snelweg stuk en Madrid velgen met niet-ecobanden onder de auto.

• trippelb
Klopt zelf zou ik ook zonder twijfel naar wellerzand rijden uit Rotterdam, het is meer dat er bij @ThaddeusX vaak wat zorg is over het bereik vandaar dat ik de lepelaar ook noemde.

(Voordeel van de lepelaar is ook dat daar meer faciliteiten zijn)

Overigens interessant voor iedereen die daar een keer stopt, er staat daar ook een lader uit 2010 ofzo voor elektrisch rijden. Met gewone wandcontactdozen etc best grappig om een keer te zien hoe men dat laden onderweg toen voor zich zag.

• Heijmenberg99
trippelb schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:22:
Klopt zelf zou ik ook zonder twijfel naar wellerzand rijden uit Rotterdam, het is meer dat er bij @ThaddeusX vaak wat zorg is over het bereik vandaar dat ik de lepelaar ook noemde.

(Voordeel van de lepelaar is ook dat daar meer faciliteiten zijn)

Overigens interessant voor iedereen die daar een keer stopt, er staat daar ook een lader uit 2010 ofzo voor elektrisch rijden. Met gewone wandcontactdozen etc best grappig om een keer te zien hoe men dat laden onderweg toen voor zich zag.
Haha ik was laatst bij de Mcdonalds in Belgie en daar hadden ze ook een 'laadpaal' staan met wandcontactdozen. In de Mcdonalds app stond ook heel leuk dat er laadfaciliteiten zijn. Daar zit niemand op te wachten...

• ThaddeusX
Ik ga vanavond op rit en heb besloten om toch alleen Fastned te gebruiken.

Met alleen hun app ga ik verder. Ik zal een uitgebreide post plaatsen morgen :)

• DeGroteMuis
ThaddeusX schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:58:
Ik ga vanavond op rit en heb besloten om toch alleen Fastned te gebruiken.

Met alleen hun app ga ik verder. Ik zal een uitgebreide post plaatsen morgen :)
Succes en probeer er ook wat van te genieten. Mocht het onverwacht spannender worden, weet je nu in ieder geval dat je altijd nog abetterrouteplanner of chargemap kan raadplegen voor extra opties.

• ThaddeusX
DeGroteMuis schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Succes en probeer er ook wat van te genieten. Mocht het onverwacht spannender worden, weet je nu in ieder geval dat je altijd nog abetterrouteplanner of chargemap kan raadplegen voor extra opties.
Volgens A Better Routeplanner moet ik op de heenweg 2 keer laden en op de terugweg 3 keer.

Volgens Fastned 1 keer heenweg en 2 keer terugweg. Ik ga daarom ook voor Fastned. Die weet niet hoevel KM mijn auto kan alleen heb wel een max range aan 150km ingeschakeld. Met als eis om met 20% minimum range op alle locaties aanwezig te kunnen zijn.

• DDDikkiedik
Ik weet niet op wat voor locaties je moet zijn, maar is op veel boerderijen geen krachtstroom? Met een daarvoor geschikte losse lader kun je op locatie best snel laden, verwacht ik.

Verder klopt het dat Friesland zeldzaam slecht bedeeld is met laders. Het is te hopen dat Shell daar snel een aantal laders neerzet waar je voor 35 cent kun snelladen. Daarnaast heb je ook nog de Tango, als je via Amersfoort en Zwolle reist.

[ Voor 40% gewijzigd door DDDikkiedik op 22-10-2020 20:00 ]

• Otto Laadje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Otto Laadje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:32:
Hoi allemaal!

Ik heb een app opgezet om elektrische auto's te laden als er de meeste wind- en zonne-energie is, Laadje. Tot nu toe ondersteunden we alleen Tesla, omdat die het grootste marktaandeel hadden en een open API. We hebben echter gezien dat Volkswagen nu ook een open API biedt! Dat geeft mogelijkheden. En nog mooier: in tegenstelling tot Tesla, biedt Volkswagen ook de mogelijkheid om de laadsnelheid in te stellen. Dat opent misschien de deur naar een app die je eigen zonnepanelen volgt, zodat je straks niet extra voor je stroom hoeft te gaan betalen als de saldering wordt opgeheven.

Mijn vraag: heeft er iemand een VW die het leuk vindt om de technische mogelijkheden met ons te verkennen?

Hoor het graag! _/-\o_ :)
Even een opdate over dit project: het is klaar om getest te worden. Ik kan Volkswagens nu aansturen dankzij de hulp van een paar mensen _/-\o_ , ik kan slimme meters uitlezen met een Raspberry Pi, en ik heb een programmaatje geschreven dat zorgt dat je zelf zoveel mogelijk laadt van je eigen zonnepanelen. Zo ben je straks immuun voor afschaffing van de saldering :) En je stoot minder CO2 uit, en je bespaart de netbeheerders geld :)

Zo ziet dat er dan uit in je meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS6QUoHkEDjMQ1fnnQdrVV-_MUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPTm5jrgnQvNl556xuUJO0Dj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zoek voor de volgende fase weer mensen die het leuk vinden om te testen.. dit keer zoek ik mensen die zonnepanelen hebben, een e-VW, en een slimme meter. Interesse? Laat maar weten!

[ Voor 12% gewijzigd door Otto Laadje op 22-10-2020 22:55 ]

• ThaddeusX
~Omstandigheden~
Weer: 16 graden, droog & geen wind. Later in de avond werd het circa 12 graden.
Range: Vol tijdens vertrek
Rijomstandigheden: Cruise control 100km ZONDER airco\verwarming

~HEENREIS~
Huis > Fastned 1 = 117km (1 uur en 25 minuten)

Bij aankomst Fastned 1 had de auto een accu range van 45% & volgens de auto 103km.
Ik heb geladen tot 79% (auti gaf 195km aan)

Fatned 1 > Eindlocatie = 85km (1 uur)

Auto gaf bij eindlocatie 45% aan range & 92km aan.

Bij eindlocatie was er een laadpaal een straat verderop (nieuw blijkbaar, 11w). Auto heeft circa 1 uur geladen.

Auto was nu 55% vol met 129km range.

~TERUGREIS~
Eindlocatie > Fastned 2 > 50km (37 minuten)

Ik kwam aan bij Fastned 2 met circa 40% & 71km aan range.
Hier heb ik geladen tot 80% (172km).

Fastned 2 > Fastned 3 > 125km (1 uur en 20 minuten)

Ik kwam aan bij Fastned 3 met 20% (36km) aan range.

Hier heb ik geladen tot 40% (83km).

Fastned 3 > Huis = 38km (35minuten)

Thuis kwam ik aan met 20% (22km) aan range.

~ERVARING~
Bij eindlocatie aan de 11w lader kon ik niet laden. Ik moest opeens een of ander Smoov app downloaden en registreren. Dit ging opzich nog wel ok maar de app kon de socket niet vinden.
En op de palen waren de sockets...QR codes etc allemaal niet meer leesbaar.

Alsof iemand ze met een mes allemaal weggesneden heeft. Ik moest bellen naar support. Het duurde bijna 10 minuten voordat ik kon beginnen met laden.

Dus mijn ervaring was alles behalve ontspannen. Erg veel stres gehad.

Een bakje koffie en een broodje is wel lekker maar daar betaal je ook veel voor bij een pomp.

Uiteindelijk hebben we bijna 2 keer zolang gedaan dan met een benzine auto.
Met een benzine auto kon ik makkelijk 120 nonstop rijden (na 19:00 uur) + had ik niet hoeven laden 4 keer + had ik geen omweggetjes hoeven maken om laadstations te vinden.

Ik heb wel geleerd dat ik de volgende keer ook gewoon 120 moet rijden. Zodat de auto sneller leeg raakt maar ook sneller laad tot 80%. Ik wou persee zuinig omdat ik het allemaal niet vertrouwde.

Edit: Je voelt je ook niet echt veilig bij sommige laadstations. Je zit echt in the middle of nowhere in de pikdonkere omgeving. Niet iets wat je je partner zou willen aandoen als zij in haar eentje zou zijn. Want helaas zijn niet alle Fastned of andere snellaad locaties voorzien van luxe benzinepompjes.

[ Voor 10% gewijzigd door ThaddeusX op 23-10-2020 10:09 ]

• DaNarNi
  • Laatst online: 15:37
Mooi verhaal ThaddeusX

De eerste keer dat je een lange rit maakt op onbekend terrein is het spannend. Zodra je de auto en range wat beter kent en vooral enkele betrouwbare laadpaallocaties hebt is de stress een pak minder.

• trippelb
Dapper dat je het toch gedaan en geprobeerd hebt! Jammer dat je ervaring met laden toch tegen gevallen is :/

Juist met de e golf zou ik dan weer geen 120 gaan rijden. Harder 105/110 op de cruise control gaat het verbruik snel omhoog.

Begrijp ik goed dat je voor een bezoek van circa 1-1,5 uur naar Friesland bent gereden?

In dat geval snap ik je bezwaar tegen de egolf al een stuk beter,als je zo ver rijd voor een dergelijk kort bezoek heb je aan de egolf inderdaad niet de meest praktische auto.

Bij aankomst kwam je daar aan met 10 of 20%? Het percentage lijkt niet helemaal te stroken met het bereik van de GOM. In dat geval zou je de volgende keer je laatste laad stop flink kunnen inkorten denk ik.

Ook zou je een volgende keer mogelijk ietsje langer kunnen laden bij Fastned 2 (tot 90%) dan heb je Fastned 3 niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door trippelb op 23-10-2020 10:11 ]

• ThaddeusX
DaNarNi schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:03:
Mooi verhaal ThaddeusX

De eerste keer dat je een lange rit maakt op onbekend terrein is het spannend. Zodra je de auto en range wat beter kent en vooral enkele betrouwbare laadpaallocaties hebt is de stress een pak minder.
Dit is mijn 3e lange rit die ik tot nu toe heb gedaan.

Mijn 1e lange rit was naar andere grote steden toe dus dat ging wel goed.
Was ook tegen problemen aangelopen zoals prive laadtereinen terwijl die wel te vinden en bereikbaar zijn op diverse maps. Dus laden was een no go terwijl ik dacht dat het wel gewoon kon.

Mijn 2e rit was in Zeeland. Maar naar een camping toe. Dit ging opzich nog wel OK. Terwijl we een omweg moesten maken om te laden maar we hoefde maar 1 keer heen en 1 keer terug te laden. Dat valt mee. Als je meerdere sessies moet laden is dat erg vervelend. Vooral als je daarvoor nog allemaal 20 of 30km moet omrijden.

En dit was mijn 3e lange rit tot nu toe.

• DaNarNi
Je zit tegen de limieten van onze e-Golfje en de huidige laadinfrastructuur.

Binnen 20 jaar zijn het leuke anekdotes voor de kleinkinderen 🤪

• DeGroteMuis
@ThaddeusX Jammer dat de ervaring weer niet bepaald fijn was. Ik gun je zo hard een plezierige ervaring!

Ik wil je ervaringen niet bagatelliseren, want jouw ervaring is gewoon zoals jij het ervaart. Niet beter of slechter dan mijn ervaringen en zeker niet minder waar. En je bent alles bij elkaar ook gewoon echt wel langer onderweg. Maar zit er ook niet een stukje frustratie in omdat je jezelf gewoon niet heel prettig voelt in je eGolf bij langere ritten?

Gisteren zei je dat je er normaal 5 uur over deed en als ik de rijtijden optel kom je daar nu ook redelijk op uit qua pure rijtijd, 2:25 heen, 2:32 terug. Zelfs met het omrijden om te laden. Als dit die rit was waar je eerder deze week over sprak met 220km enkele reis (=440km totaal) heb je ook niet heel ver om hoeven rijden in totaal, want totaal kom je op 415km.

Alleen heb je daar nu natuurlijk wel nog 3 keer onderweg wachten op snelladen bij zitten en die rot ervaring met Allego op je bestemming. Grof geschat een uurtje, misschien 1:15 snelladen onderweg? Plus een kwartier totaal voor die Allego, is een uur en een kwartier tot anderhalf uur langer onderweg.

Mocht je die rit nog eens moeten maken met je eGolf, paar puntjes.
- Liever 100 dan 120. Ja, je gemiddelde laadsnelheid gaat omhoog, maar laden vanaf 45% naar 80% duurt in beide gevallen ongeveer even lang. En zeker met warmer weer loop je het risico op rapidgate (dan gaat je accu langzamer laden omdat ie warmer wordt).

- Je laadpas hoort gewoon te werken op je bestemming. Ik weet natuurlijk niet helemaal zeker welk type laadpaal het is, maar de Allego AC laders die ik ken hebben allemaal een (niet altijd even duidelijke) kaartlezer onder of boven de socket en accepteren de Shell laadpas.

- Als je geen koffie, thee, broodjes wil kopen, neem ze zelf mee! En eventueel een dekentje. Hebben wij ook een paar keer gedaan bij langere ritten binnendoor. Met een goede thermoskan blijft je drankje best een tijd op temperatuur en zeker met mooi weer is even relaxen met een geïmproviseerde picknick in het gras best aangenaam. De auto is dan alweer vol voor je het weet. 8)

• DeGroteMuis
@ThaddeusX Trouwens wel eens met je opmerking over plaatsing van de laadpunten. Onbemande tankstations liggen al niet altijd lekker, maar zijn tenminste nog goed verlicht en je bent er maar even. Sommige snelladers staan op een niet of slecht verlichte plek, of aan de snelweg ergens op de niet bepaald top verlichte parkeerplaats waar je 's avonds tussen de vrachtwagens staat. En je staat er toch wel een poosje.

• DeGroteMuis
Otto Laadje schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Even een opdate over dit project: het is klaar om getest te worden. Ik kan Volkswagens nu aansturen dankzij de hulp van een paar mensen _/-\o_ , ik kan slimme meters uitlezen met een Raspberry Pi, en ik heb een programmaatje geschreven dat zorgt dat je zelf zoveel mogelijk laadt van je eigen zonnepanelen. Zo ben je straks immuun voor afschaffing van de saldering :) En je stoot minder CO2 uit, en je bespaart de netbeheerders geld :)

Zo ziet dat er dan uit in je meterkast:
[Afbeelding]

Ik zoek voor de volgende fase weer mensen die het leuk vinden om te testen.. dit keer zoek ik mensen die zonnepanelen hebben, een e-VW, en een slimme meter. Interesse? Laat maar weten!
Helaas, nog geen zonnepanelen en geen eigen laadpaal. Maar wel benieuwd: DSMR telegramberichten komen met een aardig hoge frequentie van de slimme meter af, 6 per minuut voor DSMR 3. De standaard SD opslag van je Pi vindt dat niet heel prettig. Al helemaal niet als je een DSMR 5 meter hebt die nog veel meer berichten stuurt per minuut, dan kan je SD wel eens binnen 2-3 maanden kapot zijn. Heb je daar op dit moment al rekening mee gehouden?

• RonaldPr
@ThaddeusX Zelf rijd ik lange afstanden niet boven de 100. Achter een vrachtwagen kleven doet het bereik enorm toenemen maar daar moet je maar zin in hebben.

Verder helpt het ook om je bandenspanning rondom op 3,1 Bar te zetten. Welke spanning heb je nu? Dealers doen er altijd te weinig lucht in.

• simonanton
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 22:20
RonaldPr schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:39:
@ThaddeusX Zelf rijd ik lange afstanden niet boven de 100. Achter een vrachtwagen kleven doet het bereik enorm toenemen maar daar moet je maar zin in hebben.

Verder helpt het ook om je bandenspanning rondom op 3,1 Bar te zetten. Welke spanning heb je nu? Dealers doen er altijd te weinig lucht in.
Denk ook aan kans op steenslag.

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 22:25
Ik heb sinds kort spontaan wat lakschade (kleine krassen) opgemerkt aan mijn e-Golf, zonder te weten hoe dit komt. Het lijkt erop dat dit door iemand is gedaan bij de tankklep. Hebben jullie ervaring met lakschade om dit op te lossen met een lakschadestift of iets anders dergelijks ?

• RonaldPr
simonanton schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Denk ook aan kans op steenslag.
Dat is inderdaad wel zo, maar gelukkig nog niet meegemaakt

• DDDikkiedik
In dit soort gevallen zou het toch fijner zijn als de e-golf sneller zou opladen bij bijvoorbeeld een 22 Kw oplaadpunt. Maar daarvoor moet je dan toch inderdaad een andere auto hebben.

@ThaddeusX Je zou kunnen overwegen om eerder te vertrekken, en van de kosten die je met de e-golf bespaart ten opzichte van een reguliere auto drie uur uit eten te gaan tijdens de spits. Dan is je auto weer vol (als je de goede plek kiest) en je bespaart alleen al € 15,- op snelladen.

• Otto Laadje
DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Helaas, nog geen zonnepanelen en geen eigen laadpaal. Maar wel benieuwd: DSMR telegramberichten komen met een aardig hoge frequentie van de slimme meter af, 6 per minuut voor DSMR 3. De standaard SD opslag van je Pi vindt dat niet heel prettig. Al helemaal niet als je een DSMR 5 meter hebt die nog veel meer berichten stuurt per minuut, dan kan je SD wel eens binnen 2-3 maanden kapot zijn. Heb je daar op dit moment al rekening mee gehouden?
Dank je voor de info! Bedoel je dan dat het problematisch zou zijn om al die berichten weg te schrijven? Dat doe ik namelijk niet. Of bedoel je dat het ontvangen zelf, bij mij met een simpel Python scriptje, zelf al voor problemen zorgt?

Overigens zou ik een levensduur van 2 a 3 maanden voor een proof of concept nog best acceptabel vinden.. Het kan later vast wel opgelost worden, evt. met andere hardware.

Hoor graag je inzichten, ik leer er wel van namelijk! (y)

• DaNarNi
DDDikkiedik schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:02:

@ThaddeusX Je zou kunnen overwegen om eerder te vertrekken, en van de kosten die je met de e-golf bespaart ten opzichte van een reguliere auto drie uur uit eten te gaan tijdens de spits. Dan is je auto weer vol (als je de goede plek kiest) en je bespaart alleen al € 15,- op snelladen.
Blijven lapmiddelen. Ik geniet elke dag van mijn e-Golf maar de keuze is toch heel bewust gemaakt met afweging van alle nadelen.

In mijn directe omgeving verklaart iedereen me gek om voor zo’n veel te dure go cart te kiezen waar je alleen mee het blokje rond kan.

Als je niet om kan met de beperkingen dan heb je niet de juiste wagen gekozen.

• DDDikkiedik
Ik vind het geen lapmiddel. Je maakt van de nood een deugd.

Ik heb er bewust voor gekozen en ik heb er zelden enige last van. Alleen op de terugreis van de vakantie was het ietwat hinderlijk. Maar als me dat in een jaar 2000 euro bespaart, stoort mij dat niet. Dat neemt niet weg, dat er in Friesland nog wel veel dorpen zijn waar je niet kunt laden. Geen idee waarom de gemeenten daar zo achter lopen.

Overigens is er in Wieringerwerf, vlak voor de Afsluitdijk, een Shell Recharge. Dat is een stuk goedkoper dan Fastned.

[ Voor 13% gewijzigd door DDDikkiedik op 25-10-2020 12:06 ]

• RonaldPr
Daar gaan we weer, We connect werkt weer niet en de ID app zegt dat mijn auto in de virtuele garage staat. Dat klopt niet want hij staat hier gewoon buiten op het erf.

Zijn er meer problemen mee?

• Heijmenberg99
RonaldPr schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:33:
Daar gaan we weer, We connect werkt weer niet en de ID app zegt dat mijn auto in de virtuele garage staat. Dat klopt niet want hij staat hier gewoon buiten op het erf.

Zijn er meer problemen mee?
Net getest. Werkt prima. Kwam er gelijk achter dat de auto niet op slot stond :+

• ThaddeusX
DaNarNi schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Blijven lapmiddelen. Ik geniet elke dag van mijn e-Golf maar de keuze is toch heel bewust gemaakt met afweging van alle nadelen.

In mijn directe omgeving verklaart iedereen me gek om voor zo’n veel te dure go cart te kiezen waar je alleen mee het blokje rond kan.

Als je niet om kan met de beperkingen dan heb je niet de juiste wagen gekozen.
Ik was niet opzoek naar een EV.

Ik had hiervoor een goedkoop private lease auto waarvan de contract afgelopen was. Ik mocht opzoek gaan naar een nieuwe. Ik wou wat luxer proberen.

Een kale VW Polo met handschakel koste 400 euro per maand...en toen zag ik de e-Golf voor hetzelfde bedrag. Met automaat, adaptive cruise control, climate control etc als standaard.

Het zou dom zijn als ik niet voor Golf was gegaan. En er was op dat moment ook geen ander merk die zo een goede deal kon bieden.

Ik ben voor een standaard kale e-Golf gegaan maar dan wel een 2 jaar contract en lage eigen risico.

Ik zou een EV pas weer interessant vinden als ik 2x zoveel range en sneller kan laden dan de e-Golf.

En dit zeg ik als iemand die maar 50km per dag rijd. Ik rijd hooguit 2 of 3 keer per jaar lange afstanden. Een lange afstand rijden is al een gedoe en als daarbij de volgende punten komt kijken ben je er we snel klaar mee ookal maak je dit maar 2 keertjes per jaar mee:

1-) Welke laadstation moet ik hebben?
2-) Is er plek?
3-) Moet ik een of ander vaag app downloaden en registeren omdat er geen pasjes lezer is?
4-) hoe ver kan ik in het echt? Want wat de auto aangeeft klopt gewoon simpelweg niet
5-) kan ik bij de volgende snellader wel wat eten en drinken kopen? Of naar de wc? Of zit ik naast de koeien in de Nederlandse sahara waar niks te doen is

Het moet allemaal geautomatiseerd worden voor consumenten als ik. Daarom zou ik een Tesla wel overwegen maar dat kan ik als consument niet kopen of leasen (private lease is vanaf 800 euro ofzo).

Edit:
Ik wil EV’s of de e-Golf niet afkraken. Want het rijd zo lekker...ik ben bang dat ik niet hetzelfde rijplezier kan krijgen in een benzine auto.

[ Voor 8% gewijzigd door ThaddeusX op 25-10-2020 19:27 ]

• DDDikkiedik
Ik vind eerlijk gezegd dat je wel wat overdrijft. Je kijkt op de Shell-website, vinkt aan dat je wilt weten waar een recharge-punt zit, en dan kijk je langs welke punten je komt.

Voor heel ingewikkelde reizen zijn ook speciale routeplanners, maar zo ingewikkeld is het verder helemaal niet. Voor noodgevallen is er ook nog Fastned en weet ik wat nog meer. Maar goed, je moet er even rekening mee houden. Dat is alles.

De vraag is of je voor vijf keer per jaar een of anderhalf uur laden een paar duizend euro extra kwijt wilt zijn.

• trippelb
Oké je hebt dus van een aanbieding gebruik gemaakt voor een ev en komt nu tot de conclusie dat je liever 363 dagen een handbak rijd, geen adaptive cruise control hebt, geen fluisterstille auto hebt maar dan die andere 2 dagen in het jaar wat minder laadstress hebt. Dat is denk ik een waardevolle conclusie voor jezelf, echter zou ik oppassen dat je je niet aan deze dingen gaat ergeren bij je volgende auto.

• trippelb
ThaddeusX schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:22:
[...]:

2-) Is er plek?
3-) Moet ik een of ander vaag app downloaden en registeren omdat er geen pasjes lezer is?
4-) hoe ver kan ik in het echt? Want wat de auto aangeeft klopt gewoon simpelweg niet
5-) kan ik bij de volgende snellader wel wat eten en drinken kopen? Of naar de wc? Of zit ik naast de koeien in de Nederlandse sahara waar niks te doen is
Algemeen; ik heb je in dit topic en per pm aan het begin van dit jaar meerdere keren aangeboden om af te spreken en je het een en ander uit te leggen: dit was allemaal niet nodig/werd last minute afgezegd.

1+2) deze informatie is gewoon beschikbaar in de Fastned en Shell Recharge app
3) wederom staat het in de app dan kan je er mee laden
4) je kan zover rijden als de auto aangeeft, echter als je 363 dagen in de stad rijd zal hij de eerste 100km op de snelweg zich opnieuw gaan kalibreren, echter zoals de meesten hier aangeven 160km met normale rijstijl 105km/h haal je altijd.
5) Fastned app? En Shell recharge zit altijd bij een Shell station.

• DeGroteMuis
Otto Laadje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Dank je voor de info! Bedoel je dan dat het problematisch zou zijn om al die berichten weg te schrijven? Dat doe ik namelijk niet. Of bedoel je dat het ontvangen zelf, bij mij met een simpel Python scriptje, zelf al voor problemen zorgt?

Overigens zou ik een levensduur van 2 a 3 maanden voor een proof of concept nog best acceptabel vinden.. Het kan later vast wel opgelost worden, evt. met andere hardware.

Hoor graag je inzichten, ik leer er wel van namelijk! (y)
Ik bedoelde vooral het wegschrijven, dat lijkt me sowieso handig zo lang je nog in test zit met je software, want dan kan je de logging op laadtriggers van je app ook afzetten tegen het telegrambericht waarop die actie werd ingezet. Als er niets wordt weggeschreven, ook niet na verdere afhandeling van je code, dan moet het goed komen. Als je zou besluiten wel weg te schrijven, is Python wel erg gemakkelijk, omdat je eenvoudig in kan bouwen dat ie alleen weg moet schrijven als de auto begint of stopt met laden omdat het getriggerd wordt door het telegram, of iedere x telegrams een logging doen.
ThaddeusX schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:22:
(...)

Ik zou een EV pas weer interessant vinden als ik 2x zoveel range en sneller kan laden dan de e-Golf.

En dit zeg ik als iemand die maar 50km per dag rijd. Ik rijd hooguit 2 of 3 keer per jaar lange afstanden. Een lange afstand rijden is al een gedoe en als daarbij de volgende punten komt kijken ben je er we snel klaar mee ookal maak je dit maar 2 keertjes per jaar mee:

2-) Is er plek?

Het moet allemaal geautomatiseerd worden voor consumenten als ik. Daarom zou ik een Tesla wel overwegen maar dat kan ik als consument niet kopen of leasen (private lease is vanaf 800 euro ofzo).

Edit:
Ik wil EV’s of de e-Golf niet afkraken. Want het rijd zo lekker...ik ben bang dat ik niet hetzelfde rijplezier kan krijgen in een benzine auto.
Begin eens onderaan je stukje. Het rijdt zo lekker. Haal je daar helemaal geen plezier uit? Niet genoeg om die paar dagen per jaar dat het minder handig is dan je i10 hiervoor was te compenseren? Als ik verder weg ben geweest, op de terugweg de tweede of derde keer op een dag aan de laadpaal hang en zie dat laden 1:25 gaat duren aan een DC paal ben ik ook niet altijd blij met de eGolf, maar dat is maar een paar keer per jaar. De rest van de tijd geniet ik van een fijn rijdende auto.

Langere ritten waarbij je moet laden duren langer, da's helemaal waar. Maar als je 10 dagen langere afstanden rijdt, dan rij je dus meer dan 350 dagen, of 35 keer zo veel, gewoon zorgeloos in een auto die lekkerder rijdt. Dat zijn ongeveer roulette winstkansen als je inzet op 1 nummer, maar dan omgekeerd. Menig roulettespeler zou die kansen willen. :+

En de dagen met lange ritten: Precies wat trippelb zegt, met wat aanvullingen.
4) GoM wijkt altijd af. Ook bij benzine. Gewoon plannen met een paar handige reserve opties. Je weet nu dat 150 km gemakkelijk gaat, dus plan gunstige stops rond 130-150-180 of zo en je hebt al 3 laadopties. Geen gunstige rond 130-150, wel bij 110-140? Ook goed. Dan nog een volle telefoon mee zodat je onderweg de apps kan checken als er echt eens iets mis gaat in je rit en je komt er wel. Beetje flexibel zijn en je hoeft zelden ver om.

5) Naast de apps, Google maps/streetview erbij. Zie je snel zat wat er in de buurt zit.

6) Blij dat je geen 800euro + per maand voor een Tesla over hebt. Dat werd een nog grotere teleurstelling, want het verschilt weinig voor jouw punten. Wat maakt Tesla beter voor je 5 punten hierboven? Hun navigatie die ook laadpunten kan geven in the middle of nowhere? Hun superchargers waarvan er ook niet bepaald overal in Friesland zitten? de exact dezelfde procedure voor laden bij palen buiten het Tesla netwerk? Hun GoM die ook enorm afwijkt als je rijstijl of omstandigheden veranderen? Of dat automatisch laden, dat alleen werkt bij Tesla laadstations (met een creditcard), dat je bij Fastned voor hun stations ook in kan stellen? Om een voorbeeld te noemen: Een Tesla zal bij de 11kW paal in Friesland evenveel moeite kosten als je eGolf.

Tof van @trippelb dat hij aangeboden heeft met je af te spreken, samen een keertje doen helpt vaak meer dan erover lezen. Dus als hij nog steeds wil, neem die kans! Beter proberen dan nog anderhalf jaar ergernis toch?

• DDDikkiedik
Ligt het aan mij, of is 200 kilometer een veel logischer minimumbereik? Of is dat in de winter een kwart lager?

• trippelb
Als je een keer tegenwind in de regen hebt haal je dat echt niet op de snelweg, 200 red je inderdaad wel met enige regelmaat maar kan je zeker niet altijd van uit gaan.

• Heijmenberg99
Weet 1 van jullie of de Volkwagen curryworst te krijgen is bij de Nederlandse dealers? Zou die best wel eens willen proberen :+

• Kuip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03-2024
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:46:
Weet 1 van jullie of de Volkwagen curryworst te krijgen is bij de Nederlandse dealers? Zou die best wel eens willen proberen :+
De worst heeft z'n eigen VW-onderdeelnummer, dus de dealer zou hem moeten kunnen bestellen, samen met de remblokken en oliefilters :+

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:21

MLLL

Palm Treo 650

Kuip schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

De worst heeft z'n eigen VW-onderdeelnummer, dus de dealer zou hem moeten kunnen bestellen, samen met de remblokken en oliefilters :+
Zelfs de ketchup heeft zijn eigen 'onderdeelnummer' *O*

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:49
Kuip schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Onderdeel: 199 398 500 A 8)

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:46:
Even naar Autostadt, kan je zo op je bord leggen in restaurant 'Lagune'. :p

• DeGroteMuis
Wat @S_Chief noemt is de leukste manier denk ik.

Of je bestelt het in de Zijm Webshop: https://zijm.nl/product/orginele-volkswagen-curryworsten/
Nadeel is wel dat je ze zelf op moet halen in een Zijm vestiging, of mag betalen voor gekoeld transport.

• Otto Laadje
DeGroteMuis schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Ik bedoelde vooral het wegschrijven, dat lijkt me sowieso handig zo lang je nog in test zit met je software, want dan kan je de logging op laadtriggers van je app ook afzetten tegen het telegrambericht waarop die actie werd ingezet. Als er niets wordt weggeschreven, ook niet na verdere afhandeling van je code, dan moet het goed komen. Als je zou besluiten wel weg te schrijven, is Python wel erg gemakkelijk, omdat je eenvoudig in kan bouwen dat ie alleen weg moet schrijven als de auto begint of stopt met laden omdat het getriggerd wordt door het telegram, of iedere x telegrams een logging doen.
Thanks voor de verduidelijking. Ik schrijf wel data weg, maar inderdaad maar eens in de zoveel minuten. Er zit gewoon een wait(X) in, waarna hij zowel een telegramberichtje pakt, als data schrijft, als eventueel actie onderneemt naar de auto, zodat je die drie altijd kunt koppelen. Lijkt me ruim voldoende om te zien wat er gebeurt, en zo moet het goed gaan met het SD kaartje denk ik. Ik ga nog even kijken wat in de praktijk de handigste frequentie blijkt.

De eerste drie kastjes zijn trouwens onderweg naar testers met zonnepanelen, dus ik hoop dat ik over één of twee weken meer kan melden over het project! 8)

• RonaldPr
Ik zit nu te aarzelen of ik mijn velgen met winterbanden ga gebruiken of dat ik met zomerbanden de winter in ga. Ik ga niet naar het buitenland in de winter.

Het is nu ook de beste tijd om ze te verkopen.

Wie hier op het forum monteert winterbanden?

• Heijmenberg99
RonaldPr schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:50:
Ik zit nu te aarzelen of ik mijn velgen met winterbanden ga gebruiken of dat ik met zomerbanden de winter in ga. Ik ga niet naar het buitenland in de winter.

Het is nu ook de beste tijd om ze te verkopen.

Wie hier op het forum monteert winterbanden?
Ik heb van de week wel een mail gehad dat ik mn winterbanden kan laten leggen. We hebben ze toch in het pakket zitten van de private lease. Dus wij gaan ze gewoon wisselen.

• DeGroteMuis
Ik ben er nog niet uit of ze onder de eGolf komen.

Op de cabrio wel, meestal eind november. Wel zo fijn met dik over de 200 pk en achterwielaandrijving (geen motorblok op de aangedreven wielen, minder tractie met optrekken op sneeuw / ijs). Maar afgelopen jaar meer last dan profijt van gehad, de breedset die er normaal onder ligt stuurt gewoon beter, ook bij min 5 en droog weer.

Ik woon wel binnen 10-15 km van Duitsland, maar hoef er niet per sé heen als er ijs of sneeuw ligt. En wintersport, als we gaan, zal weer met vrienden zijn die een Superb station met wintersloffen hebben. Daarom op de daily tot nu toe nooit behoefte aan winterbanden gehad. Met de 215 standaardbanden op de vorige daily had ik bij glad weer voor mijn gevoel ook meer grip dan een Astra Sport benzine met 245 winterbanden. Als dat ook geldt voor de eGolf, laat ik ze lekker zitten. Kwestie van de snelheid wat aanpassen als het glad is. En dat is sowieso verstandig. ;)

• ThaddeusX
Kan iemand mij vertellen waarom benzine goedkoper is dan elektrisch rijden?

Ik ben veel meer kwijt aan elektrisch rijden.

Ik heb de totale kosten van 1 lange afstand berekend en kom uit op 57 euro. Ik heb wel voornamelijk gebruik gemaakt van snelladers.

Volgens anwb routeplanner zou ik met benzine 48 kwijt zijn geweest.

Zijn snelladers duurder dan benzine?

Ik maak gebruik van Shell NewMotion. Niet het allergoedkoopste maar ik ben niet uit om 2 euro te besparen en daarmee zaken te doen met buitenlandse of kleine firma's vandaar dat ik gebruik maak van Shell Newmotion.

Volgens Fastned price per kwh: 0.59 cent
In the Shell Newmotion app kan ik alleen totale bedrag terug vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door ThaddeusX op 01-11-2020 14:26 ]

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
Snelladen is ruim 2 keer duurder dan normaal laden. Dus vanuit dat oogpunt zal benzine wellicht goedkoper zijn. Maar als je vaak snelladers gebruikt, kan je misschien beter een abonnement nemen, dan betaal je minder per kWh.

• ThaddeusX
tiguan schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:35:
Snelladen is ruim 2 keer duurder dan normaal laden. Dus vanuit dat oogpunt zal benzine wellicht goedkoper zijn. Maar als je vaak snelladers gebruikt, kan je misschien beter een abonnement nemen, dan betaal je minder per kWh.
Gelukkig maak ik er niet vaak gebruik van, dus dat scheelt.

Dus eigenlijk is elektrisch rijden juist duurder voor mensen die lange afstanden legt. Behalve als die abonementen die jij aangeeft veel goedkoper zijn.

Ik betaal 0,34 cent per kwh normaal gesproken.

Ik had in gedachte dat snelladers ook goedkoper zou zijn, maar dat is dus niet zo.

Ik moest al die bedragen ook uitpluizen in 3 verschillende apps :9

• trippelb
Snelladen bij Shell kost €0,35 per kWh met NeWMotioN, bij Fastned €0,70 of 0,35 indien met abonnement.

Neem een verbruik voor de e-Golf van 16kWh/100km*€0,35/kWh=€5,6/100km ofwel 5,6 cent per km en indien je duur snellaad 11,2 cent per km.

De (nieuwe)golf doet WLTP 5l/100km
Een liter benzine kost je circa €1,50 (langs de snelweg is wat duurder)
5l/100km*€1,5/l=€7,5/100km
Dus 7,5 cent per km

Met andere woorden als je tegen hoog tarief snellaad ben je duurder uit dan (goedkoop) tanken. Echter iemand die veel snellaad zal dat waarschijnlijk met abonnement doen en dus alsnog goedkoper uit zijn.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

trippelb schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:45:
Snelladen bij Shell kost €0,35 per kWh met NeWMotioN, bij Fastned €0,70 of 0,35 indien met abonnement.

Neem een verbruik voor de e-Golf van 16kWh/100km*€0,35/kWh=€5,6/100km ofwel 5,6 cent per km en indien je duur snellaad 11,2 cent per km.

De (nieuwe)golf doet WLTP 5l/100km
Een liter benzine kost je circa €1,50 (langs de snelweg is wat duurder)
5l/100km*€1,5/l=€7,5/100km
Dus 7,5 cent per km

Met andere woorden als je tegen hoog tarief snellaad ben je duurder uit dan (goedkoop) tanken. Echter iemand die veel snellaad zal dat waarschijnlijk met abonnement doen en dus alsnog goedkoper uit zijn.
Met MainGau (gratis laadpas) kan je voor 0,47ct snelladen bij Fastned.

De prijs van energie per laad/tank stop is natuurlijk niet zo interessant, die wil je eigenlijk per maand /jaar of levensduur berekenen.

Bij EV gebruik zit de grootste variabelen in je laadgewoonte en je laadmogelijkheden.
Als je alleen bij IONITY kan laden dan moet je voor de kosten geen EV gaan rijden :+

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 01-11-2020 14:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• DDDikkiedik
Los daarvan: ik schreef al eerder dat je niet bij Fastned, maar bij Shell moet laden. De stroom is precies hetzelfde, maar bijna de helft van de prijs.

Ik snap niet wat er allemaal zo ingewikkeld aan is. Maar dat zal aan mij liggen. Je zoekt gewoon de Shell-stations langs de route die Shell Recharge hebben, en dan ben je super goedkoop uit.

Nog los daarvan dat je de kosten natuurlijk niet per rit maar per jaar moet vergelijken.

• trippelb
revolution-nl schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:48:
[...]

Met MainGau (gratis laadpas) kan je voor 0,47ct snelladen bij Fastned.

De prijs van energie per laad/tank stop is natuurlijk niet zo interessant, die wil je eigenlijk per maand /jaar of levensduur berekenen.

Bij EV gebruik zit de grootste variabelen in je laadgewoonte en je laadmogelijkheden.
Als je alleen bij IONITY kan laden dan moet je voor de kosten geen EV gaan rijden :+
Klopt zo rekenen wij zelf ook en sinds de tips hier in het topic hebben we ook Maingau aan de Fastned app gekoppeld.

Daarnaast als we snelladen bij voorkeur bij Shell echter zijn die buiten de randstad nog wat dun gezaaid en hoeven we binnen de randstad eigenlijk nooit te snelladen 😅

• ThaddeusX
DDDikkiedik schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:51:
Los daarvan: ik schreef al eerder dat je niet bij Fastned, maar bij Shell moet laden. De stroom is precies hetzelfde, maar bijna de helft van de prijs.

Ik snap niet wat er allemaal zo ingewikkeld aan is. Maar dat zal aan mij liggen. Je zoekt gewoon de Shell-stations langs de route die Shell Recharge hebben, en dan ben je super goedkoop uit.

Nog los daarvan dat je de kosten natuurlijk niet per rit maar per jaar moet vergelijken.
Klopt :+

Ik had in het begin erg last van range anxiety en Fastned is beter gepositioneerd op snelwegen.
Ik heb ook geen zin om 1\2 keer extra te opladen. En zelfs daarvoor nog omwegen te maken.

Volgens a better routeplanner moest ik op de heenweg 2 keer opladen en op de terugweg 3\4 keer. Dat was een no go voor mij.

Maar lesje geleerd...blijkt dat het toch veel geld scheelt als je de centjes zo optelt uiteindelijk >:)

Gisteren kwam ik thuis aan met 27km range (rood actieradiusbar).

Hoe vaker ik lange afstanden rij hoe meer zelfvertrouwen ik krijg. Dit is mijn 4e keer dat ik een lange afstand heb gereden.

Mijn excuses mocht ik mensen hier geirriteerd hebben!

• DDDikkiedik
Welnee.

Laat iedereen gewoon zijn mening geven. Daar is het toch een forum voor?

Ik begrijp oprecht niet hoe het mogelijk is om binnen Nederland twee keer te moeten opladen op één rit. Maar ik heb nog niet in de winter gereden en ik rijd altijd braaf 103 km/u.

Ik was zelf juist verbaasd dat het ook 's avonds mogelijk is om gratis bij Lidl te laden. Het is dus maar net waar je op let. Tegenwoordig doe ik mijn boodschappen en is mijn auto een halve lading voller. Alleen al daarom geniet ik van mijn auto;-)

• ThaddeusX
DDDikkiedik schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:36:
Welnee.

Laat iedereen gewoon zijn mening geven. Daar is het toch een forum voor?

Ik begrijp oprecht niet hoe het mogelijk is om binnen Nederland twee keer te moeten opladen op één rit. Maar ik heb nog niet in de winter gereden en ik rijd altijd braaf 103 km/u.

Ik was zelf juist verbaasd dat het ook 's avonds mogelijk is om gratis bij Lidl te laden. Het is dus maar net waar je op let. Tegenwoordig doe ik mijn boodschappen en is mijn auto een halve lading voller. Alleen al daarom geniet ik van mijn auto;-)
Achja mijn probleem is dat het soms niet mogelijk is voor om op de eindlocatie te laden.
Zoals bij mijn schoonfamilie die in het noorden woont in een of ander gaar dorpje >:)

En de e-Golf range is al niet zo geweldig. Dus je wil ook niet rondrijden in de kou of savonds met 30km range. Daar word ik best snel zenuwachtig van. En je wilt ook niet 20km omrijden voor een snellader.

In de randstad heb ik niks te vrezen in ieder geval.

Gelukkig maak ik maar 2\3 keer per jaar zulke ritjes. Voor de komende tijd geen lange ritjes meer dus! _/-\o_

• DDDikkiedik
Misschien dan toch de gemeente daar op aanspreken. Of kijken of daar een krachtstroompunt in de buurt is, en daarmee opladen. Maar daar heb je dan weer een aparte oplader voor nodig.

• DeGroteMuis
Echt heerlijk, zo'n auto die via de app alvast de voorruit ontdooit en de auto opwarmt.
O nee, toch niet. Want natuurlijk werkt vanochtend alles in de app behalve die twee opties...
VW wil schijnbaar graag dat we toch nog wat extra bewegen in deze thuiswerk periode, al is het met een ijskrabber. :+

• Heijmenberg99
DeGroteMuis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:23:
Echt heerlijk, zo'n auto die via de app alvast de voorruit ontdooit en de auto opwarmt.
O nee, toch niet. Want natuurlijk werkt vanochtend alles in de app behalve die twee opties...
VW wil schijnbaar graag dat we toch nog wat extra bewegen in deze thuiswerk periode, al is het met een ijskrabber. :+
Heb die van mij net aangezet. Echt perfect die infraroodverwarming.
Pagina: 1 ... 26 ... 66 Laatste