• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-11 20:58
4rockandroll4 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:48:
Wie heeft zijn eGolf weleens helemaal leeg gereden? Ik las dat er een schildpadje komt op het laatste stuk. Op sommige forums lees ik dat bij GOM = 0 je nog 5 kilometer reserve hebt.
Ik heb gisteren in een manual gelezen dat je de auto bij volledig leeg nog 2 keer kan starten. 1 keer om 100m te rijden. En daarna 2x het contact aanzetten om 50 meter te rijden. Daarna is het echt klaar.

Bron: https://procarmanuals.com/vag-ssp-530-e-golf/ Pagina 59

[ Voor 6% gewijzigd door Heijmenberg99 op 29-09-2020 12:00 ]

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb gisteren in een manual gelezen dat je de auto bij volledig leeg nog 2 keer kan starten. 1 keer om 100m te rijden. En daarna 2x het contact aanzetten om 50 meter te rijden. Daarna is het echt klaar.

Bron: https://procarmanuals.com/vag-ssp-530-e-golf/ Pagina 59
Dat is een manual van het oudere model met 21KWH accu. Denk echter dat het ook zal gelden voor het nieuwe model..

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48

MLLL

Palm Treo 650

Wescobar schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:51:
..

Nooit last gehad van range-angst ook, ook niet met mijn ICE auto's.
Ik ook niet , maar dat resulteert regelmatig in een jerrycannetje benzine halen bij het dichtstbijzijnde tankstation of wegenwacht bellen.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:58
MLLL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:40:
[...]

Ik ook niet , maar dat resulteert regelmatig in een jerrycannetje benzine halen bij het dichtstbijzijnde tankstation of wegenwacht bellen.
Dat dit je een keer gebeurt kan ik me nog enigszins voorstellen. Maar vaker dan een keer....dan ben je wel erg blond (of hardleers).

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48

MLLL

Palm Treo 650

La1974 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:12:
[...]

Dat dit je een keer gebeurt kan ik me nog enigszins voorstellen. Maar vaker dan een keer....dan ben je wel erg blond (of hardleers).
Blond en hardleers.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:57
Kuip schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:53:
[...]

Lijkt erop dat hij dacht dat je aan het parkeren was en iets heeft die brake assist getriggered.
Je kan die remingrepen tijdens parkeren overigens uitzetten in het menu.

Of je moet vrouwlief d'r skills niet helemaal vertrouwen ;)
Vrouwlief achter het stuur? De gedachte alleen al! :+
Nee hoor, vrouwlief rijdt netter dan ik. >:) Ik heb er alleen wel wat moeite mee dat een systeem dat een veiligheidsmiddel moet zijn juist onveilige situaties veroorzaakt. Ga deze zeker even bij de dealer noemen.
Wescobar schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:51:
Ik, zelfs in de binnenstad is het lastig rijden met "turtle mode".

Overigens rijd ik de eGolf regelmatig naar onder de 10km range. Passagiers (buiten mijn gezin) zitten niet lekker dan haha...

Nooit last gehad van range-angst ook, ook niet met mijn ICE auto's.
Een keer in de turtle mode geland de laatste 2 km naar de laadpaal, geen pretje. Sindsdien ligt bij mij de ondergrens eerder op 15-20km range op vlakke weg. Niet bang voor 6-8 km range bovenop een berg, dan heb je nog geen turtle mode en naar beneden win je toch weer flink wat terug.

Ik heb wel 1 keer last gehad van range angst met de eGolf, toen ik hem net had. Verkeerd gereden, daar een omleiding bovenop en toen was er opeens nog meer km te gaan dan de GoM aangaf, plus 70 meter hoogteverschil... Goed gekomen en daarna ook als de range wel eens richting de 10km gaat niet meteen in de stress, al probeer ik wel koste wat kost de turtle mode te vermijden op de snelweg en buiten bbk.

Met de ICE (cabrio of motoren) nog wel iets vaker, maar da's eigen schuld. Ik ben nog wel eens laat met tanken. Zeker als het blok al wat gaat stotteren met nog een paar km te gaan, is dat niet meer relax rijden. En ook niet heel goed, omdat je dan de drab op de bodem van de tank opzuigt, dus ik probeer m'n leven te beteren op dat gebied. Wel 1 keer stilgevallen op 20 meter van de pomp en nog net uitrollend de pomp gered, maar gelukkig nog nooit ver hoeven lopen, of ANWB moeten bellen. * DeGroteMuis klopt af

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Zelf ook al een paar keer turtle mode gezien, minste aantal kilometers wat ik over heb gehad was 5.
Dat gebeurd niet vaak aangezien de auto dan echt niet meer vooruit te branden is :+

Meestal probeer ik zo'n beetje 20km over te houden, lukt dus over het algemeen redelijk goed.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:52
Is het mogelijk om alle Shell Recharge snellaadpunten in de e-golf te importeren?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Blijft irritant dat NieConnect... Het is een hele tijd goed gegaan maar vandaag opnieuw ‘er is iets mis gegaan’. Uiteraard als ik aan t laden ben en ik wil weten hoe lang hij nog bezig denkt te zijn.
Hoe verwacht VW dit aan mij te verkopen als de 3 jaar ‘gratis’ voorbij zijn?

eGolf zelf bevalt nog steeds goed, 3 weken geleden mee op en neer gereden naar Zeeland voor midweek vakantie en vorige week naar Overijssel. Beide keren geen centje pijn en bovendien de eerste keer ‘snel’geladen :) (1x op een Allego HPC en 1x op een Shell Recharge punt)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:13
Tomba schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:48:
Blijft irritant dat NieConnect... Het is een hele tijd goed gegaan maar vandaag opnieuw ‘er is iets mis gegaan’. Uiteraard als ik aan t laden ben en ik wil weten hoe lang hij nog bezig denkt te zijn.
Hoe verwacht VW dit aan mij te verkopen als de 3 jaar ‘gratis’ voorbij zijn?

eGolf zelf bevalt nog steeds goed, 3 weken geleden mee op en neer gereden naar Zeeland voor midweek vakantie en vorige week naar Overijssel. Beide keren geen centje pijn en bovendien de eerste keer ‘snel’geladen :) (1x op een Allego HPC en 1x op een Shell Recharge punt)
Bij mij loopt de service bijna af en ik heb het toch verlengd. De uitgebreide service niet die gebruikte ik nauwelijks.
Ik heb dus Security en service plus.

Sinds mijn kastje in de auto is vervangen ben ik op een enkele storing na tevreden en wil ik het niet meer missen.

Het verlengen kostte 95,- incl. btw voor 2 jaar.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RonaldPr schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Bij mij loopt de service bijna af en ik heb het toch verlengd. De uitgebreide service niet die gebruikte ik nauwelijks.
Ik heb dus Security en service plus.
In onze eGolf die we nu een maandje hebben zat geen actief abonnement meer (logischerwijs, auto is van 12-2017). Ik heb ondanks dat ik er wisselende verhalen over lees toch 2 jaar Security & Service plus genomen, met name omdat het fijn is om de laadstatus te zien zonder elke keer de auto te hoeven ontgrendelen. Op dit moment is (met de 230v lader) de noodzaak voor klimatiseren aan de laadpaal nog niet echt aanwezig, maar dat kan met een echte laadpaal aan de gevel wel anders worden.

Wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppNqafTs-h_C0SJT0w9HI6AfqTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ax9XrSz2tH1u3b4sy9jWfVE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_p-rdgyF3om6ZpXZ4puKuZQqwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GT5jWsqC00RJl33Ow7iEL4qY.jpg?f=user_large

Het is dus een eGolf van 12-2017 met een kleine 18k op de teller. Import uit Duitsland, voorzien van een groot deel van de optielijst exclusief leer, 3D achterlichten met suffe knippers en Dynaudio. Verder zit alles er wel zo'n beetje op zoals een warmtepomp, lane assist, traffic jam assist, parkeercamera, active info display, stoelverwarming, etc. En sinds een week of 2 al direct een nieuw Discover Pro scherm want er zat een lichte streep in. Fijn, 5 jaar fabrieksgarantie d:)b

• Wescobar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-12-2024
Suffe knippers?

• sjorremans
  • Nu online
Bij de 3D achterlichten knipperen de achterlichten niet maar 'lopen' ze van links naar rechts. Lastig uitleggen, je moet het zelf maar evern opzoeken op internet hoe dat er uit ziet :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Wescobar
Ik heb die lichten, maar heet dat serieus suf?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Officieel heten ze volgens mij zo: LED achterlichten Golf, met dynamische richtingaanwijzer
Zie de VW webshop: https://shop.volkswagen.n...-richtingaanwijzer?cid=29

Persoonlijk vind ik het er echt suf uit zien, overdreven ook. En zo "exclusief" als het aan het begin was zo normaal is het nu als zelfs de vuilniswagen ze heeft :P

• Wescobar
Ik vind ze alles behalve suf. Samen met de 17" wielen geeft het mijn inziens een veel sportievere look. De standaard achterlichten lijken best wel gedateerd.

In 2017 hadden ze deze lampen en wielen volgens mij nog niet, daarom zit het er niet wellicht niet op?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Een setje 17" velgen met allseasons staat hier nog op de lijst, want de standaardvelgen verdienen in mijn ogen niet de schoonheidsprijs nee. Maar voor de prijs van deze auto ten opzichte van een origineel Nederlandse kan ik heel wat setjes kopen dus dat was een no-brainer :) Of het de Madrid velgen gaan worden zoals alle eGolfs met 17" hebben weet ik niet aangezien dat volgens mij gespoten velgen zijn en ik heb al regelmatig licht geoxideerde velgen gezien. Dus of dat een goede keuze is op de langere termijn... De lampen zien er zeker mooier uit, maar ik vind de knipperlichten (ook al zie ik ze niet) niet echt fraai.

• Whis!
  • Niet online
Iemand hier ervaring met laden in Duitsland met de bijgeleverde Shuttel laadpas?

Moet straks even een op-en-neertje doen naar Düsseldorf toe. Valt me overigens ook op dat er weinig snelladers langs de snelweg zitten daar.. of kijk ik op de verkeerde kaart? Als iemand een beter overzicht heeft houd ik me aanbevolen! :)

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
Ik zou sowieso niet de shuttle pas gebruiken, die is ontzettend duur in gebruik

• Whis!
  • Niet online
trippelb schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:59:
Ik zou sowieso niet de shuttle pas gebruiken, die is ontzettend duur in gebruik
Ik heb geen ander alternatief, en kan eigenlijk in 99% van de gevallen uit met mijn telefoon en een paar apps.
Alleen nu was het even last-minute zoeken.

Uiteindelijk zag ik dat er op een kwartiertje afstand van Düsseldorf een Lidl zat met gratis snellader. Inpluggen en laden zonder gedoe met pasjes en dergelijke. Even een croissantje en een watertje op de kop getikt voor nog geen €1,5 en na 25 minuten pauze weer een volle accu. :*)

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
Whis! schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:06:
Iemand hier ervaring met laden in Duitsland met de bijgeleverde Shuttel laadpas?

Moet straks even een op-en-neertje doen naar Düsseldorf toe. Valt me overigens ook op dat er weinig snelladers langs de snelweg zitten daar.. of kijk ik op de verkeerde kaart? Als iemand een beter overzicht heeft houd ik me aanbevolen! :)
Moest gister op en neer naar Dusseldorf en heb gratis geladen bij een snellader van Innogy. Adres is Beecker Strasse 51, Duisburg (Tegenover een Ikea). Lekker dicht bij de snelweg, Hotdog halen bij de Ikea en nog gratis laden ook :)

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 22:18
Mistymo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Moest gister op en neer naar Dusseldorf en heb gratis geladen bij een snellader van Innogy. Adres is Beecker Strasse 51, Duisburg (Tegenover een Ikea). Lekker dicht bij de snelweg, Hotdog halen bij de Ikea en nog gratis laden ook :)
Klinkt goed!, maar met welke pas was het gratis dan?

• TheB
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 07:49
Whis! schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:50:
[...]
Uiteindelijk zag ik dat er op een kwartiertje afstand van Düsseldorf een Lidl zat met gratis snellader. Inpluggen en laden zonder gedoe met pasjes en dergelijke. Even een croissantje en een watertje op de kop getikt voor nog geen €1,5 en na 25 minuten pauze weer een volle accu. :*)
Jij koopt tenminste nog iets als je van de laadinfrastructuur van Lidl gebruik maakt.
Wij hebben het geluk om in onze gemeente ook een Lidl met laadinfrastructuur te hebben, waar we tijdens het winkelen ook gebruik van maken (zoals door Lidl bedoeld).
Maar hoe vaak zie ik die witte Tesla of die Audi e-tron daar 's avonds niet staan laden, zonder nog maar in de Lidl binnen te gaan....

Hopelijk zullen zij het voor ons niet verpesten of komt er een systeem waarbij de laadkosten worden teniet gedaan als je langs de kassa bent gegaan...

• Whis!
  • Niet online
TheB schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Jij koopt tenminste nog iets als je van de laadinfrastructuur van Lidl gebruik maakt.
Wij hebben het geluk om in onze gemeente ook een Lidl met laadinfrastructuur te hebben, waar we tijdens het winkelen ook gebruik van maken (zoals door Lidl bedoeld).
Maar hoe vaak zie ik die witte Tesla of die Audi e-tron daar 's avonds niet staan laden, zonder nog maar in de Lidl binnen te gaan....

Hopelijk zullen zij het voor ons niet verpesten of komt er een systeem waarbij de laadkosten worden teniet gedaan als je langs de kassa bent gegaan...
Lijkt me wel zo netjes. Hier in de buurt doe ik ook altijd even mijn boodschapjes als ik er gebruik van maak.
Daarnaast sta je er met een e-Golf sowieso niet langer dan 15-20 minuten (afhankelijk van je SoC).

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:16
Binnenkort ook eigenaar van een nieuwe Volkswagen E-Golf.

Na lang twijfelen, met name door de 'beperkte'' range, uiteindelijk toch een proefrit gemaakt en ik was gelijk verkocht.

Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is, hoe de app 'We Connect' en 'We Connect ID' precies werken, ik heb beide wel alvast op mijn telefoon geïnstalleerd maar kan de apps uiteraard nog niet activeren.

Begrijp ik het goed dat je hiervoor een (betaald) abonnement moet afsluiten om deze apps te kunnen gebruiken?

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:24
Zojuist een opgave ontvangen om het kilometrage te verhogen van 10000 naar 15000 km.

Ik dacht me te herrineren dat 5000 km extra circa 35 euro pm extra was maar volgens de offerte is 5000 km extra gelijk aan 50 euries per maand..

Met een id3 vergelijkbare periode ben je 31 euro pm extra kwijt..

• DDDikkiedik
Ik heb 15000 bij Broekhuis, € 329,-, plus 10.9 ct/km voor extra km.

Is het misschien niet voordeliger om gewoon de extra km te verrekenen?

• Wim H
Dat komt in.principe op hetzelfde neer..
12 cent per extra gereden km volgens contract is ook 50 per maand

Ik heb in het verleden bij een andere leasemaatschappij een private lease auto met 5000 km verhoogd en daar gebruikte ze de tarieven ten tijde van het afsluiten van het contract a 26 euro per maand..

Een vergissing kan natuurlijk ook.. ik zal ze eens bellen morgen

• DDDikkiedik
Ik vind niet dat dat op hetzelfde neerkomt. Want dan betaal je alleen de daadwerkelijk verreden kilometers. En bovendien scheelt het bijna 10 procent.

• Wim H
Klopt van de daadwerkelijke km's. Wellicht uiteindelijk voordeliger maar mocht ik werkelijk 5000 km per jaar extra rijden dan komt het met 12 cent per gereden km neer op 600 per jaar = 50 per maand

• RonaldPr
Stunned Guy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:49:

Na lang twijfelen, met name door de 'beperkte'' range, uiteindelijk toch een proefrit gemaakt en ik was gelijk verkocht.

Wat mij echter nog niet helemaal duidelijk is, hoe de app 'We Connect' en 'We Connect ID' precies werken, ik heb beide wel alvast op mijn telefoon geïnstalleerd maar kan de apps uiteraard nog niet activeren.

Begrijp ik het goed dat je hiervoor een (betaald) abonnement moet afsluiten om deze apps te kunnen gebruiken?
Gefeliciteerd met je goede keuze.

Bij een nieuwe zit het abonnement er 3 jaar bij, daarna mag je het verlengen

• Stunned Guy
RonaldPr schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

Gefeliciteerd met je goede keuze.

Bij een nieuwe zit het abonnement er 3 jaar bij, daarna mag je het verlengen
Dankjewel, ik ben er ook heel erg blij mee!

Ik volg dit topic al een langere tijd met plezier en overwoog vorig jaar deze auto ook al te nemen, toen die hele scherpe private lease actie was van 299,- per maand.

Uiteindelijk toch niet gedaan, maar daar wel altijd een soort van 'spijt' van gehad.

Dus heel blij dat ik er nu alsnog een gekocht heb, na een proefrit was ik echt verkocht, precies wat ik ervan had gehoopt. Zeer goede rijeigenschappen en het elektrische rijden zelf beviel heel erg goed.

De range blijft, in ieder geval gevoelsmatig, toch een ding terwijl mijn woon-werk verkeer nooit meer dan 100km op een dag is. Mede daarom heb ik ook bewust voor een warmtepomp gekozen.

Het lijkt me dat iedere EV rijder dat gevoel wel kent, voordat ze echt overgestapt zijn.

Heel fijn om te weten overigens dat het 'We Connect' abonnement er standaard 3 jaar bij zit.
Ik meende hier eerder gelezen te hebben dat ze hiermee gestopt waren, maar dat is dan iets anders geweest gelukkig.

• pikstert
  • Laatst online: 03-10 15:32
Maken jullie ruitenwissers na 8.000km ook relatief veel lawaai? Lijkt wel van een mindere kwaliteit. Is hier een oplossing voor of een kwestie van nieuwe?

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
pikstert schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:31:
Maken jullie ruitenwissers na 8.000km ook relatief veel lawaai? Lijkt wel van een mindere kwaliteit. Is hier een oplossing voor of een kwestie van nieuwe?
Ik heb het idee dat mijn ruitenwissers vanaf het begin al niet helemaal lekker waren/niet goed afgesteld stonden.
Afgelopen week met veel regen bleef het piepende geluid aanhouden dus gebeld en mocht een afspraak inplannen om hier naar te laten kijken/ze te vervangen (6400 km).

• RonaldPr
Mijn achterwisser maakt veel lawaai.
Ik heb de ruit al behandeld met Rain X maar dat hielp maar kort.

Ik begrijp dat meer Golfjes dit probleem hebben omdat de druk te laag is en de wisser gaat stuiteren

• Otto Laadje
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Hoi allemaal!

Ik heb een app opgezet om elektrische auto's te laden als er de meeste wind- en zonne-energie is, Laadje. Tot nu toe ondersteunden we alleen Tesla, omdat die het grootste marktaandeel hadden en een open API. We hebben echter gezien dat Volkswagen nu ook een open API biedt! Dat geeft mogelijkheden. En nog mooier: in tegenstelling tot Tesla, biedt Volkswagen ook de mogelijkheid om de laadsnelheid in te stellen. Dat opent misschien de deur naar een app die je eigen zonnepanelen volgt, zodat je straks niet extra voor je stroom hoeft te gaan betalen als de saldering wordt opgeheven.

Mijn vraag: heeft er iemand een VW die het leuk vindt om de technische mogelijkheden met ons te verkennen?

Hoor het graag! _/-\o_ :)

• headinclouds
  • Laatst online: 04-11 16:23
Otto Laadje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:32:
Hoi allemaal!

Ik heb een app opgezet om elektrische auto's te laden als er de meeste wind- en zonne-energie is, Laadje. Tot nu toe ondersteunden we alleen Tesla, omdat die het grootste marktaandeel hadden en een open API. We hebben echter gezien dat Volkswagen nu ook een open API biedt! Dat geeft mogelijkheden. En nog mooier: in tegenstelling tot Tesla, biedt Volkswagen ook de mogelijkheid om de laadsnelheid in te stellen. Dat opent misschien de deur naar een app die je eigen zonnepanelen volgt, zodat je straks niet extra voor je stroom hoeft te gaan betalen als de saldering wordt opgeheven.

Mijn vraag: heeft er iemand een VW die het leuk vindt om de technische mogelijkheden met ons te verkennen?

Lijkt me een coole optie - ik wil wel meedoen. Je hebt alleen helaas niet het beste moment gekozen qua regenseizoen ;)

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

• Otto Laadje
headinclouds schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Lijkt me een coole optie - ik wil wel meedoen. Je hebt alleen helaas niet het beste moment gekozen qua regenseizoen ;)
Haha nee daar heb je gelijk in.. ach tegen de tijd dat het allemaal werkt schijnt vast de zon weer ;)

Maar super dat je mee wilt doen!

Ik PB je even m'n nummer, kun je mij even bellen/een berichtje sturen?

• jeroeng21
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-08 13:32
Ik heb daar sinds kort ook last van, ik zit nu rond 5500 km.

Ik had hier ook al last van bij mijn VW Polo (6e generatie), en twee maten van mij hadden ook soortgelijkige problemen met hun VW ruitenwissers... Denk dat dit een typische VW bezuiniging geweest is.

Pro tip, laat je bijrijder er een filmpje van maken; anders kan je van de VW dealer weinig oplossing verwachten.

• The_Wobs
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-02-2021
Otto Laadje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:32:
Hoi allemaal!

Leuk! Hier al deels een zelfbouwlader en ook zonnepanelen.

• Wescobar
Geheel toevallig irriteerde ik mij kapot aan die wissers en voordat ik jouw post las was ik naar de dealer gegaan. Ze zijn zonder te morren gisteren vervangen en het is heel stom hoe zoiets "kleins", je toch veel prettiger laat rijden.

Vanuit de PL geen kosten verder, moest alleen een paar dagen op een akkoord in het systeem wachten.

Edit: KM-stand 6.000

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
RonaldPr schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Mijn achterwisser maakt veel lawaai.
Ik heb de ruit al behandeld met Rain X maar dat hielp maar kort.

Ik begrijp dat meer Golfjes dit probleem hebben omdat de druk te laag is en de wisser gaat stuiteren
Dus dàt is er eigenlijk met de achterruitenwisser van mijn Leon aan de hand... Blijkbaar dus een VAG-kwaaltje. Passagiers schrikken zich een ongeluk als ik een keer de achtteruit wis, maakt best een plotseling, hard geluid ;)

• Otto Laadje
The_Wobs schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Ah cool! Ben benieuwd hoe je die in de praktijk gebruikt of zou willen gebruiken. Zin om eens over te bellen?

• Stunned Guy
Stunned Guy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:49:
Sinds gisteren een hele blije E-Golf rijder 8)

Komende van een SEAT Ibiza van 10 jaar oud is het verschil verschrikkelijk groot, enige optie die daar op zat was airco :+

Dus een heleboel knopjes en opties, heb de handleiding al aardig doorgespit en gelukkig is die wat mij betreft duidelijk en heb ik in een korte tijd al een heleboel bijgeleerd.

Heb nauwelijks extra opties genomen om de prijs zo laag mogelijk te houden (koop) en hij toch standaard al erg goed is uitgerust qua opties wat mij betreft.

Mijn specs zijn:

- Urano Grey
- Warmtepomp
- Apple CarPlay

De eerste 100 km zitten er op en naar aanleiding hiervan enkele vragen:

- In welke situaties gebruik je de 'N' stand?
- Kan je al rijdende wisselen van stand, dus bijvoorbeeld van 'D' naar 'B' of kan dit alleen tijdens stilstand?
- Is het met Apple CarPlay mogelijk om bijvoorbeeld de 'Flitsmeister' app en 'Kaarten' app tegelijk te gebruiken, oftewel de 'Kaarten' app op het scherm met daarbij de (audio) info van Flitsmeister?

Verder nog een heleboel te ontdekken maar zeer enthousiast!

• DDDikkiedik
Leuk!

Je kunt voortdurend van D naar B gaan, en andersom. Ik denk dat bij een elektrische auto de N-stand niet heel nuttig is tijdens het rijden, omdat de D-stand even zuinig is.

• DaNarNi
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:37
Bij mij heeft het even geduurd voor ik door had hoe je van B terug naar D moet, gewoon de hendel terug naar achter trekken. Ik was die maar naar voor aan het duwen en ging daardoor altijd naar N.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:47:
Leuk!

Je kunt voortdurend van D naar B gaan, en andersom. Ik denk dat bij een elektrische auto de N-stand niet heel nuttig is tijdens het rijden, omdat de D-stand even zuinig is.
In een normale auto moet je ook niet elke keer naar N gaan om te coasten... Dat is niet bepaald goed voor de automaat.

N gebruik je als je bijvoorbeeld moet duwen.

• RonaldPr
Stunned Guy schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Sinds gisteren een hele blije E-Golf rijder 8)

Komende van een SEAT Ibiza van 10 jaar oud is het verschil verschrikkelijk groot, enige optie die daar op zat was airco :+

Dus een heleboel knopjes en opties, heb de handleiding al aardig doorgespit en gelukkig is die wat mij betreft duidelijk en heb ik in een korte tijd al een heleboel bijgeleerd.

Heb nauwelijks extra opties genomen om de prijs zo laag mogelijk te houden (koop) en hij toch standaard al erg goed is uitgerust qua opties wat mij betreft.

Mijn specs zijn:

- Urano Grey
- Warmtepomp
- Apple CarPlay

De eerste 100 km zitten er op en naar aanleiding hiervan enkele vragen:

- In welke situaties gebruik je de 'N' stand?
- Kan je al rijdende wisselen van stand, dus bijvoorbeeld van 'D' naar 'B' of kan dit alleen tijdens stilstand?
- Is het met Apple CarPlay mogelijk om bijvoorbeeld de 'Flitsmeister' app en 'Kaarten' app tegelijk te gebruiken, oftewel de 'Kaarten' app op het scherm met daarbij de (audio) info van Flitsmeister?

Verder nog een heleboel te ontdekken maar zeer enthousiast!
De N gebruik je ook in de duwende wasstraat.

Inderdaad een enorme stap van een bijna antieke Ibiza naar een hypermoderne Golf.
Ik heb in veel elektrische auto’s test gereden en de Golf vind ik het lekkerste rijden in deze prijsklasse.

• Stunned Guy
Dank voor de reacties!

Precies wat ik dacht dus, de N gebruik je dus eigenlijk nauwelijks meer.

Inmiddels weer wat KM en een eerste snellaad sessie verder, wat een genot om in te rijden.

Heb een beetje geswitcht tussen de verschillende rijmodi en denk dat ik, vooralsnog m'n sweetspot heb gevonden in de eco modus op D3, het one-paddel rijden bevalt me heel erg goed.
RonaldPr schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:31:
[...]

Inderdaad een enorme stap van een bijna antieke Ibiza naar een hypermoderne Golf.
Ik heb in veel elektrische auto’s test gereden en de Golf vind ik het lekkerste rijden in deze prijsklasse.
Haha dat kan je wel zeggen ja!

Ik heb ook nog in een nieuwe Ibiza gereden maar die viel erg tegen, wellicht ook wel omdat ik hem dus na de E-Golf reed.

De E-golf is de enige EV waar ik in gereden heb, dus wat dat betreft weinig ervaring.

Ik volg dit topic al een geruime en tijd en wat me altijd opviel was dat iedereen hier (overigens ook elders, in reviews bijvoorbeeld) altijd zo positief was over het rijgedrag van de E-Golf.

Voor mij erg belangrijk en kan dat gevoel alleen maar beamen, kortom heel erg blij met deze keuze, na erg lang getwijfeld te hebben.

• Heijmenberg99
Stunned Guy schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:48:
Dank voor de reacties!

Precies wat ik dacht dus, de N gebruik je dus eigenlijk nauwelijks meer.

Inmiddels weer wat KM en een eerste snellaad sessie verder, wat een genot om in te rijden.

Heb een beetje geswitcht tussen de verschillende rijmodi en denk dat ik, vooralsnog m'n sweetspot heb gevonden in de eco modus op D3, het one-paddel rijden bevalt me heel erg goed.

[...]

Haha dat kan je wel zeggen ja!

Ik heb ook nog in een nieuwe Ibiza gereden maar die viel erg tegen, wellicht ook wel omdat ik hem dus na de E-Golf reed.

De E-golf is de enige EV waar ik in gereden heb, dus wat dat betreft weinig ervaring.

Ik volg dit topic al een geruime en tijd en wat me altijd opviel was dat iedereen hier (overigens ook elders, in reviews bijvoorbeeld) altijd zo positief was over het rijgedrag van de E-Golf.

Voor mij erg belangrijk en kan dat gevoel alleen maar beamen, kortom heel erg blij met deze keuze, na erg lang getwijfeld te hebben.
Het is zuiniger om in D of D1 te rijden. Laten rollen kost geen energie. Iedere keer afremmen in D3 kost juist energie. Als je one pedal wil rijden dan is B modus nog beter, volgens de handleiding is dat de 4e fase van recuperatie.

• Stunned Guy
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Het is zuiniger om in D of D1 te rijden. Laten rollen kost geen energie. Iedere keer afremmen in D3 kost juist energie. Als je one pedal wil rijden dan is B modus nog beter, volgens de handleiding is dat de 4e fase van recuperatie.
Daar ben ik me van bewust ja, ik heb dat hier inderdaad eerder gelezen.

Op dit moment is voor mij het zo zuinig mogelijk rijden nog niet het belangrijkste, maar dat gaat wellicht veranderen want ik merk al wel dat m'n rijgedrag aan het veranderen is in deze slechts korte periode.

De B modus vond ik ook lekker rijden, maar ik had vandaag aardig wat snelweg km's en dan vind ik de B modus inderdaad wat minder geschikt zoals ik in dit topic ook al eerder voorbij had zien komen.

• RonaldPr
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Ik rijd meestal in D1, dat geeft het soepelste rijgedrag. Houd er ook rekening mee dat de B stand of D3 niet plezierig zijn voor passagiers, daar worden ze misselijk van en dat geeft rommel in de auto

• DaNarNi
  • Laatst online: 15:37
Het is niet zo dat je altijd je pedaal volledig moet lossen. Als je gedoseerd werkt kan je prima in alle omstandigheden uit de voeten in de B stand.

Heeft wel wat meer gewenning nodig.

Over gewenning gesproken, na 2 maanden nog eens met een ICE gereden. Dan merk je pas hoe leuk elektrisch rijden is.

• DRaD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Houd er wel rekening mee dat het pedaal volledig loslaten in B de remlichten laat branden. Rijd je in D1, 2 of 3 dan niet. Ikzelf vind D3 het prettigste, maximaal recuperatie zonder remlichten aan (iets minder dan in B ). Als je meer wilt uitrollen speel je met het pedaal, je bepaalt dan zelf de hoeveelheid recuperatie.

psn drad83

• Stunned Guy
DRaD schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:30:
Houd er wel rekening mee dat het pedaal volledig loslaten in B de remlichten laat branden. Rijd je in D1, 2 of 3 dan niet. Ikzelf vind D3 het prettigste, maximaal recuperatie zonder remlichten aan (iets minder dan in B). Als je meer wilt uitrollen speel je met het pedaal, je bepaalt dan zelf de hoeveelheid recuperatie.
Bedankt om dit nog even aan te geven, ik had dit ook eerder gelezen hier ja, mede daarom verkies ik ook D3 boven B op de snelweg.

Net weer een stuk in B gereden en paste prima in dit tripje, wat stadsverkeer betrof.

Erg leuk om al die ‘nieuwe’ manieren van rijden te ontdekken 👍

• DDDikkiedik
Zijn er meer mensen die standaard in de ecostand rijden? Hoeveel scheelt dat in verbruik? Ik vind het leuk om snel op te trekken en dan is dat vast niet de beste keuze, maar goed.

• DRaD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:28:
Zijn er meer mensen die standaard in de ecostand rijden? Hoeveel scheelt dat in verbruik? Ik vind het leuk om snel op te trekken en dan is dat vast niet de beste keuze, maar goed.
Mits het niet al te koud is rijd ik standaard in een eco stand, verschil in verbruik zie je als indicatie in je resterende actieradius, ik heb geen harde cijfers, is natuurlijk ook zwaar afhankelijk van temperatuur, nat wegdek, airco / verwarming, warmtepomp, ...

Snel optrekken in eco of eco plus kan je nog steeds doen door je pedaal wat verder in te trappen (kick down).

psn drad83

• ThaddeusX
  • Laatst online: 09-11-2021
Gevaarlijke situatie meegemaakt vorige week LET OP!

Ik was in de stad aan het rijden met cruise control. Circa 30km per uur.
Er was een auto voor mij. En voor die auto ook een auto.

We stoppen allemaal voor een stoplicht. Gaat prima...

Totdat de auto voor mij in een keer rechtsaf ging. Hij ging van baan veranderen. Gewoon met normale snelheid. Dus van stil naar max 15km per uur naar ineens rechtsaf...dus niks geks.

In een keer ging mijn auto keihard KM's maken. Hij zag de auto die daarvoor stond niet blijkbaar. Die stond op dat moment stil natuurlijk voor de stoplicht. Ik dacht dat mijn auto langzaam naar voren zou gaan maar hij ging ineens keihard.

Ik ging zelf op de rem van de schrik.

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben? Ik durf cruise control niet meer in de stad te gebruiken eigenlijk.

Edit: Er was circa 2 meter afstand met de auto voor mij. En met de auto daarvoor (waarop ik bijna ging knallen) circa 10 meter.
Edit2: Het regende niet...er was niks anders voor de auto...zon schijnde ook niet... 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door ThaddeusX op 12-10-2020 09:27 ]

• Heijmenberg99
ThaddeusX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:22:

Totdat de auto voor mij in een keer rechtsaf ging. Hij ging van baan veranderen. Gewoon met normale snelheid. Dus van stil naar max 15km per uur naar ineens rechtsaf...dus niks geks.

In een keer ging mijn auto keihard KM's maken. Hij zag de auto die daarvoor stond niet blijkbaar. Die stond op dat moment stil natuurlijk voor de stoplicht. Ik dacht dat mijn auto langzaam naar voren zou gaan maar hij ging ineens keihard.

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben? Ik durf cruise control niet meer in de stad te gebruiken eigenlijk.

Edit: Er was circa 2 meter afstand met de auto voor mij. En met de auto daarvoor (waarop ik bijna ging knallen) circa 10 meter.
Edit2: Het regende niet...er was niks anders voor de auto...zon schijnde ook niet... 8)7
Nee nog nooit mee gemaakt. Ik gebruik de cruise control ook niet onder de 50 per uur. Ik heb wel een keer gehad dat de auto hard op de rem ging omdat mijn voorligger op de snelweg een afrit nam.

• Otto Laadje
The_Wobs schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Thanks! Heb je ook zin om dit mee te helpen testen, misschien? Je kunt een PB sturen als het je leuk lijkt.. Zou wel welkom zijn!

• Whis!
  • Niet online
Iemand hier tips hoe je het meest energiezuinig om kan gaan met beslagen ramen?

In principe red ik me nog steeds prima met enkel de stoelverwarming maar met beslagen ramen zet ik nu ook de blowers aan (+airco). Eerder dacht ik hier nooit over na, maar nu kan het aanzienlijk wat range schelen.

• Heijmenberg99
Whis! schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:57:

In principe red ik me nog steeds prima met enkel de stoelverwarming maar met beslagen ramen zet ik nu ook de blowers aan (+airco). Eerder dacht ik hier nooit over na, maar nu kan het aanzienlijk wat range schelen.
Ik druk altijd op de knop max blower. Dan kakt de range wel gelijk in maar als je die dan weer uitzet is het ook zo weer terug.

• Whis!
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Ik druk altijd op de knop max blower. Dan kakt de range wel gelijk in maar als je die dan weer uitzet is het ook zo weer terug.
Dit is ongeveer mijn strategie nu. Maximaal de blowers aan en dan heb ik goed zicht voor een minuutje of 10. Dan beginnen de ramen weer langzaam te beslaan en zet ik 'm weer 30 tellen aan. :9

• J0YR1D3R
  • Niet online
Whis! schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:57:
Zijn je ramen schoon? Door gebruik te maken van de airco komt er ook behoorlijk wat aanslag op je ruiten waardoor ze vaak sneller beslaan. Een keer goed schoonmaken doet wonderen :)

• RonaldPr
J0YR1D3R schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Zijn je ramen schoon? Door gebruik te maken van de airco komt er ook behoorlijk wat aanslag op je ruiten waardoor ze vaak sneller beslaan. Een keer goed schoonmaken doet wonderen :)
En er zijn diverse middeltjes te koop tegen het beslaan van ramen.

Persoonlijk vind ik veiligheid belangrijker dan de reikwijdte

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
Hoe hard nodig hebben jullie die range dan? Ik laat altijd alles gewoon op auto staan? Zonder me hier heel erg druk over te maken. De 15-30 die dat maximaal scheelt kom ik eigenlijk nooit te kort. En die ene keer dat dat dus wel het verschil maakt sta ik liever 5min bij Fastned dan me hier elke rit druk over te maken/kou ga hebben.

(Ik zet wel altijd de auto op klimatiseren voor vertrek)

• ThaddeusX
Is de nieuwe VW ID.3 app ook voor e-golf autos geschikt?

Ze zouden onze app toch updaten? Het blijft een traag ding. Echt vreselijk!

Ik heb 1 keer vergeten de auto op slot te doen en was letterlijk 15 minuten bezig via de app om dat krng weer op slot te krijgen.

Ik blijf het jammer vinden dat er geen auto lock feature standaard erin gebouwd is.

• Heijmenberg99
ThaddeusX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:36:
Is de nieuwe VW ID.3 app ook voor e-golf autos geschikt?

Ze zouden onze app toch updaten? Het blijft een traag ding. Echt vreselijk!

Ik heb 1 keer vergeten de auto op slot te doen en was letterlijk 15 minuten bezig via de app om dat krng weer op slot te krijgen.

Ik blijf het jammer vinden dat er geen auto lock feature standaard erin gebouwd is.
Ja die werkt maar volgens mij zitten niet alle functies er in.

• Wescobar
trippelb schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:58:
Hoe hard nodig hebben jullie die range dan? Ik laat altijd alles gewoon op auto staan? Zonder me hier heel erg druk over te maken. De 15-30 die dat maximaal scheelt kom ik eigenlijk nooit te kort. En die ene keer dat dat dus wel het verschil maakt sta ik liever 5min bij Fastned dan me hier elke rit druk over te maken/kou ga hebben.

(Ik zet wel altijd de auto op klimatiseren voor vertrek)
Volgens mij zijn wij in de minderheid. Ik heb het zelfs nog extremer, bij mij staat de kachel gewoon op standje "crematorium". Merk wel significant verschil in range tussen 29,5c en HI, maar ik ga niet kou zitten lijden voor die euro extra die het kost per volle accu.

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:01
Hier nog zo iemand. Ik maak me daar in het kader van range echt niet druk om. Als ik bij voorbaat al weet dat de range zo krap gaat worden dat de stand van kachel/airco gaat bepalen of ik het wel of niet haal, pak ik mijn andere auto (een PHEV) wel.

• Heijmenberg99
Ik heb de klimaatregeling ook altijd op 23 staan en auto. Wel bijna altijd met dit koude weer de stoelverwarming op 1-2 streepjes. Alleen als ik natgeregend terug de auto in ga moet de blower soms vol op de voorruit.

• ThaddeusX
Heijmenberg99 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Ja die werkt maar volgens mij zitten niet alle functies er in.
Zojuist de ID.3 app getest. Je kan er letterlijk niks mee.

Behalve dat je de accu % ziet.
Airco werkt alleen als het aangesloten is aan een paal volgens de foutmelding.

• RonaldPr
Weet iemand hoe het zit met de garantie op de accu wanneer je de auto bij een universeel autobedrijf laat onderhouden?

Ik vind de jaarlijkse beurt van ruim 300,- buiten alle proporties, bij Kia is het meer dan de helft voordeliger.

Maar wanneer alle garanties vervallen wanneer je niet naar Pon gaat dan is het niet anders

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:41
RonaldPr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:38:
Weet iemand hoe het zit met de garantie op de accu wanneer je de auto bij een universeel autobedrijf laat onderhouden?

Ik vind de jaarlijkse beurt van ruim 300,- buiten alle proporties, bij Kia is het meer dan de helft voordeliger.

Maar wanneer alle garanties vervallen wanneer je niet naar Pon gaat dan is het niet anders
Geen impact op wettelijke garanties lijkt me. Na die tijd coulance zal je wel kunnen vergeten.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
VidaR-9 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:53:
[...]

Geen impact op wettelijke garanties lijkt me. Na die tijd coulance zal je wel kunnen vergeten.
Probleem is dat de accu garantie veel langer is dan 2 jaar. De beurten bij de dealer zijn daarmee meer te vergelijken met een verzekeringspremie.

Bij Kia moet je om de 15k, dus of het veel goedkoper is betwijfel ik.

• RonaldPr
Z___Z schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:58:
[...]

Probleem is dat de accu garantie veel langer is dan 2 jaar. De beurten bij de dealer zijn daarmee meer te vergelijken met een verzekeringspremie.

Bij Kia moet je om de 15k, dus of het veel goedkoper is betwijfel ik.
De Golf moet ieder jaar, ik rijd zo’n 15k per jaar en dat kost 300,-

Kia heeft na 15k een kleine beurt van 75,50
en na 30k of na 2 jaar een grote beurt van 129,-

Dan vind ik het een dure verzekering en de kans dat je binnen 8 jaar een nieuwe accu krijgt is nihil, ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord

• J0YR1D3R
  • Niet online
RonaldPr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:38:
Zolang het onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften gaat hoef je je daar als het goed is geen zorgen om te maken. Dat is in ieder geval wat er tegen mij is gezegd. Ik vind het persoonlijk ook wel gek dat het onderhoud van een eGolf duurder is dan een vergelijkbare benzine Golf. Een alternatief heb ik me nog niet in verdiept overigens :)

[ Voor 5% gewijzigd door J0YR1D3R op 12-10-2020 19:53 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RonaldPr schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

De Golf moet ieder jaar, ik rijd zo’n 15k per jaar en dat kost 300,-

Kia heeft na 15k een kleine beurt van 75,50
en na 30k of na 2 jaar een grote beurt van 129,-

Dan vind ik het een dure verzekering en de kans dat je binnen 8 jaar een nieuwe accu krijgt is nihil, ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord
Het is een afweging die je voor jezelf moet maken. Misschien is er een andere partij te vinden die je accu wilt verzekeren. Ben het met je eens dat het veel geld is voor een rondje lopen om je auto.

• DDDikkiedik

Heb je dit nagevraagd bij de dealer? De vraag is namelijk of hij hem echt niet ziet, of dat hij schoksgewijs optrekt en weer snel stopt. Ik heb het idee het laatste.

Ik vind het dan weer vreemd dat hij niet automatisch remt als je niet in de cruise control staat, terwijl er een auto voor je staat. Hij remt wel automatisch als er een bord of rotonde staat.

• ThaddeusX
DDDikkiedik schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Heb je dit nagevraagd bij de dealer? De vraag is namelijk of hij hem echt niet ziet, of dat hij schoksgewijs optrekt en weer snel stopt. Ik heb het idee het laatste.

Ik vind het dan weer vreemd dat hij niet automatisch remt als je niet in de cruise control staat, terwijl er een auto voor je staat. Hij remt wel automatisch als er een bord of rotonde staat.
Ik heb de auto ook geen kans gegeven om eerlijk te zijn maar de auto trekte zo hard op dat ik bang was en zelf maar meteen ging remmen.

Ik ga het wel een keer nog een keer testen

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De ACC ziet geen stilstaande objecten. Dit staat in het boekje van de auto.

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Nou dat betwijfel ik want die van mij stopt wel degelijk bij stilstaande auto's bij een stoplicht of voor een rotonde.
tiguan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:28:
De ACC ziet geen stilstaande objecten. Dit staat in het boekje van de auto.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

• S_Chief
  • Niet online
Hij stopt idd wel voor stilstaande auto's. Kan net zo goed zijn dat 'ie daarna weer zou zijn afgeremd.

Maar aan het eind van de dag blijft een rijassistentiesysteem een... assistent. Hoe goed ze vaak ook zijn.

• DDDikkiedik
Ik zou het ook niet graag testen, daar niet van;-) Ik zou het gewoon even navragen.

Maar mijn auto ziet normaal gesproken heel goed stilstaande objecten. Bij het parkeren heeft hij ze allemaal scherp in de gaten, ook aan de voorkant. Dus ik vind dat een rare vrijwaringsclausule.

• S_Chief
  • Niet online
Tijdens parkeren gebruik je parkeersensoren, tijdens rijden de radar (en mogelijk je parkeersensoren als je pas relatief dichtbij bent, geen idee of VW dit ook zo toepast).

• ThaddeusX
Ik had dit wel eens eerder gevraagd maar....

Zijn er ook mensen die overwegen om de auto te kopen na de lease periode?

• Reiger072
Hangt natuurlijk af van de prijs en status van de accu tegen die tijd (duurt bij mij nog 5 jaar).

Maar heb er wel aan gedacht dat dat wellicht een optie is eventueel voor mijn vriendin die nu nog een benzine handgeschakelde auto heeft en +/- 30km enkele rit van haar werk woont.

• 4rockandroll4
  • Laatst online: 09-10-2024

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Geen afslaande auto voor me, maar in een file staan met Cruise control op 80. Zodra er veel ruimte op je voorligger onstaat trekt de Golf naar 80. Vervolgens komt het verkeer voor je stil te staan en herkent de Golf die voorligger niet.
ThaddeusX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:11:
[...]
Ik heb de auto ook geen kans gegeven om eerlijk te zijn maar de auto trekte zo hard op dat ik bang was en zelf maar meteen ging remmen.
Exact dit. Als je met 80 op een stilstaande auto afrijd, dan ga je toch zelf remmen en niet afwachten op een late automatisch noodstop.

[ Voor 7% gewijzigd door 4rockandroll4 op 13-10-2020 11:33 ]

• 4rockandroll4
ThaddeusX schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:46:

Mijn ervaring is dat de overnameprijs vaak aan de hoge kant is.

Als je alle aanschaf en gebruikskosten op een rijtje zet, plus het risico op onverhaalbare schade of mankementen, dan zou ik liever zorgeloos een nieuw (private)leasecontract nemen.

En als de accu er mee ophoudt ben je helemaal de sigaar:
https://www.ad.nl/auto/ni...ders-te-wachten~a2c3548b/

• ThaddeusX
Reiger072 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:50:
Hangt natuurlijk af van de prijs en status van de accu tegen die tijd (duurt bij mij nog 5 jaar).

Maar heb er wel aan gedacht dat dat wellicht een optie is eventueel voor mijn vriendin die nu nog een benzine handgeschakelde auto heeft en +/- 30km enkele rit van haar werk woont.
Ookal zou je tevreden zijn met de range van nu. Over 5 jaar gaan we inplaats van "range anxiety" iets genaamd "laadpaal anxiety" hebben. Denk je niet?

Want de e-Golf moet je vaker laden. En ben bang dat elektrische wagens over 5 jaar te populair gaat worden en dat er onvoldoende laad netwerken zullen zijn :'( een dikke Tesla kan makkelijk 2x de range van een e-Golf aan dus wij hebben 2 keer zoveel zorgen.

Edit: In mijn wijk zijn er niet zoveel mensen die laden gelukkig maar ik merk in de stad, centrum van Rotterdam bijv. dat het moeilijk is om een laadplek te vinden. Voor als je gaat werken of shoppen bijv.

[ Voor 11% gewijzigd door ThaddeusX op 13-10-2020 11:34 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

ThaddeusX schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:46:

Ik sowieso niet tenzij ze m voor een Appel en een Ei aanbieden. Over 5 jaar (looptijd van mijn PL) is de techniek zoveel verder dan een auto die zelfs met heel veel moeite de 300 kilometer niet haalt (trust me I tried :P), nog los van het feit dat de techniek die in deze auto nu al achterhaald is ;)
ThaddeusX schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ookal zou je tevreden zijn met de range van nu. Over 5 jaar gaan we inplaats van "range anxiety" iets genaamd "laadpaal anxiety" hebben. Denk je niet?

Want de e-Golf moet je vaker laden. En ben bang dat elektrische wagens over 5 jaar te populair gaat worden en dat er onvoldoende laad netwerken zullen zijn :'( een dikke Tesla kan makkelijk 2x de range van een e-Golf aan dus wij hebben 2 keer zoveel zorgen.

Edit: In mijn wijk zijn er niet zoveel mensen die laden gelukkig maar ik merk in de stad, centrum van Rotterdam bijv. dat het moeilijk is om een laadplek te vinden. Voor als je gaat werken of shoppen bijv.
Bij de aankoop van mijn huis al geanticipeerd op elektrisch rijden gelukkig; huis met garage en daarin een Laadpaal aan laten leggen dus laadpaal anxiety verwacht ik niet. Wel heb ik wat angst lang te moeten laden; met 11Kwh duurt t best effe voor een 100kWh accu vol is ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Tomba op 13-10-2020 11:39 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Whis!
  • Niet online
[...]

De hele laadinfrastructuur staat natuurlijk ook niet stil. Het voelt nu vooral heel erg dom aan om eerlijk te zijn. Ook overzicht is ver te zoeken. Hier valt veel winst te behalen in ieder geval.

• Reiger072
[...]

Ons nieuwbouw huis wordt volgend jaar opgeleverd en daar heb ik direct een aansluiting laten maken voor een 3-fase lader dus het laadpaal probleem zal voor mij gelukkig niet gaan spelen. Ik kan zelf ook altijd op mijn werk via de Granny opladen dus range en openbare laadpalen zullen voor mij minder snel een dealbreaker zijn.

Edit: Ik hoop en verwacht dat er over 5 jaar wel een stuk meer betaalbare (tweedehands) EV's zullen zijn waardoor de prijs hopelijk ook lager zal uitvallen. Dat was ook de voornaamste reden dat ik nu had gekozen voor een private lease om dat risico voor mezelf af te dekken

[ Voor 11% gewijzigd door Reiger072 op 13-10-2020 12:36 ]

• 4rockandroll4
ThaddeusX schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Zojuist de ID.3 app getest. Je kan er letterlijk niks mee.

Behalve dat je de accu % ziet.
Airco werkt alleen als het aangesloten is aan een paal volgens de foutmelding.
Ik gebruik de ID3 app ook. Climatiseren werkt bij mij prima, ook zonder laden. Hij werkt wel erg traag, net als de gewone app. Alleen het verversen van de gegevens werkt wel veel sneller, binnen 5 seconden na starten van de ID3 app. Bij de gewone app is dat zo 15-20 seconde.

• sjorremans
  • Nu online
Met ACC kan je ook 'prima' in de file rijden, je moet alleen na 3 seconden zelf weer het gaspedaal aantikken.

Het syteem ziet dus prima stilstaande objecten, ook al staat in het boekje aangegeven van niet.

Het is natuurlijk geen traffic jam assist maar acc stopt wel degelijk netjes elke keer :)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb het niet goed verwoord. Hij ziet wel stilstaande auto's als je achter een auto rijd die stil gaat staan. Maar als je vanuit een bepaalde snelheid een stilstaande auto nadert, dan ziet ie het niet.

• DDDikkiedik
tiguan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:46:
Ik heb het niet goed verwoord. Hij ziet wel stilstaande auto's als je achter een auto rijd die stil gaat staan. Maar als je vanuit een bepaalde snelheid een stilstaande auto nadert, dan ziet ie het niet.
Mag ik vragen waar ik dat kan vinden? Het moet in het boekje staan, dus? Ik blijf het een raar verhaal vinden, want bij het parkeren is dat nooit een probleem.

• Wescobar
tiguan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:46:
Als je AID hebt kun je in de linker teller (of in het midden) dat "blokjes ding" neerzetten, waarin je kunt zien of de ACC een auto herkend. Standaard staat het ienie-minie in de onderste balk.

Op de snelweg / vanaf 80km/u staat de marge bij op 0 en in de binnenstad / file op 2/3. Dan zie je veel duidelijker of het systeem de auto ziet én kun je beter anitciperen mocht het systeem falen.

Tot nu toe heb ik alleen last met uitvoegers naar links dat ie gek gaat doen. En ja, eerlijk is eerlijk, dan heeft ie tijd nodig om het op te pakken en binnen de bebouwde kom is ie dan te traag.

Heb je geen AID, dan zou ik het niet weten :)

• TomK85
  • Laatst online: 06-08-2024
Wescobar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Als je AID hebt kun je in de linker teller (of in het midden) dat "blokjes ding" neerzetten, waarin je kunt zien of de ACC een auto herkend. Standaard staat het ienie-minie in de onderste balk.

Op de snelweg / vanaf 80km/u staat de marge bij op 0 en in de binnenstad / file op 2/3. Dan zie je veel duidelijker of het systeem de auto ziet én kun je beter anitciperen mocht het systeem falen.

Tot nu toe heb ik alleen last met uitvoegers naar links dat ie gek gaat doen. En ja, eerlijk is eerlijk, dan heeft ie tijd nodig om het op te pakken en binnen de bebouwde kom is ie dan te traag.

Heb je geen AID, dan zou ik ACC nooit binnen de bebouwde kom gebruiken.
Dat kun je bij normale tellers ook gewoon instellen dat ie in t midden zichtbaar is

• Wescobar
Ok, dan edit ik mijn post :)
Pagina: 1 ... 25 ... 66 Laatste