• Dpinh
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-02-2023
ThaddeusX schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:16:
[...]

Hoe doe jij 168 KM op de snelweg? Je rijdt zeker 80km?
Lukt mij makkelijk! Misschien omdat wij een warmtepomp aan boord hebben? Ben afgelopen week naar Frankfurt gereden vanuit Rotterdam, (450km) heb maar 2,5 keer hoeven laden onderweg. ACC gebruikt op 105-120 km/pu wel handig die bergen in Duitsland kreeg met recuperatie 30-40 km erbij

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
Het viel mij gister op dat de 2 lampjes achterin constant branden bij mij. Ik krijg deze op geen mogelijkheid uitgezet, niet met de knopjes bij de lampen zelf en het knopje voorin aan de bovenkant ook niet.

Lijkt me niet dat dit standaard is bij een Golf, dat de binnenverlichting achter altijd hoort te branden?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-11 08:44
Misschien een achterdeue die niet goed dicht zit?

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
Toen we vertrokken uit Italië wilde m'n vriendin het liefste meteen ook door naar huis, dus een snelwegroute genomen. Op de snelweg is het verschil regen - droog beter te merken in het verbruik dan in de bergen. Net als de windrichting.

We zijn gisteren om 9:00 uur vertrokken uit Italië met de eGolf, vannacht om 1:45 thuis geland. Het had vast sneller gekund met vaker laden tussendoor, maar we hebben gekozen voor vijf wat langere stops met laden tussen de 80 en 90%, rustig wat eten, drinken tussendoor, benen strekken.

We hadden 2 etappes van rond de 190 km, de eerste, met regen en wind schuin op de neus ging van 96% naar 6%. Nog geen schildpad, wel onder de 10% eco+. Die was wat krapper dan bedoeld zo. De tweede grote was van 87 naar 14%, droog en wind vooral op de zijkant. Dat met een gelijk aantal hoogtemeters ongeveer.

Laden is na 2-3 keer niet echt leuk meer, zo traag als dat wordt. Daar hadden we al wat rekening mee gehouden door de laatste etappe korter te maken (120km). De vijfde keer laden voor die laatste etappe ging met gemiddeld 17,8 kWh. De eGolf zelf noemde nog optimistisch 1:40 tot vol, maar 40 minuten later stond er nog 1:25 tot vol. :+

Kortom: nee, ik raad de eGolf niet echt aan voor een 950 km rit in 1 ruk, vooral door de laadsnelheid die al niet super is, maar helemaal wegzakt na de tweede of derde keer laden op 1 dag. Behalve de laadsnelheid doet de auto het prima, we zijn comfortabel naar huis gezoefd en hoewel het een lange dag was met wisselende omstandigheden ook relatief fris uitgestapt. De dynamische verlichting is ook echt geniaal op de autobahn! Grootlicht zonder anderen te verblinden, met zo ver mogelijk zicht.
sjorremans schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:26:
Het viel mij gister op dat de 2 lampjes achterin constant branden bij mij. Ik krijg deze op geen mogelijkheid uitgezet, niet met de knopjes bij de lampen zelf en het knopje voorin aan de bovenkant ook niet.

Lijkt me niet dat dit standaard is bij een Golf, dat de binnenverlichting achter altijd hoort te branden?
Zeker niet standaard. Deuren goed dicht? Knopjes achter 1 keer indrukken, dan voor misschien?

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Knorretje- schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:37:
Ik heb een offerte voor een nieuwe e-Golf voor ongeveer 30k. Een van de laatste die er nog is, want door de komst van de ID.3 zijn ze de e-golf aan het ruimen.

Ik twijfel echter of ik aanbod moet accepteren. Ben heel bang dat de restwaarde van de e-golf een flinke tik krijgt door de ID.3. De goedkoopste variant van de ID.3 gaat namelijk ook 30k kosten, maar kan wel weer net iets verder, en is het nieuwe vlaggenschip van VW.

Op dit moment is alleen de ID.3 1st te koop, voor ongeveer 38k. Deze kan rond de 400 km rijden op een lading. Ik vind deze auto eigenlijk te duur. Maar zou het misschien wel een slimmere aankoop zijn? (ivm restwaarde, en wat mensen van de range vinden over 4-5 jaar: e-golf is dan waarschijnlijk ondermaats..)

Een 2e hands Leaf uit 2019 voor 24k is ook een mogelijkheid. Maar voor 6k meer heb je weer een gloednieuwe egolf met 4 jaar garantie..

Ik weet echt niet wat nou slim is om te doen.. :/ Iemand tips?
In het begin twijfelde ik ook maar ik zou het niet doen!

Prijs zal hoe dan ook snel dalen net als Iqonic gok ik.

1-) Komst ID.3 die veel meer KM's kan maken en ook als echte EV word verkocht
2-) Uitfasering van e-Golf in zijn geheel
3-) Slechte range in combinatie met meer EV's die op de markt komen betekent dus beperktere oplaadplekken etc
4-) Veel minder mensen die het willen kopen waardoor prijs snel daalt + het verkopen ervan ook erg lastig gaat worden

Enige reden wat ik kan verzinnen waardoor de waarde nog goed blijf is door het merk "Volkswagen".

Wantja als ik kijk naar een 1 jaar oude Iqonic zie ik dat het qua prijs in 1 jaar tijd daalt met 10 duizend euro.
Dat zal voor de e-Golf minder zijn maar toch. Dat zegt wel iets.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:23
Ik vind de range voor normaal gebruik prima.

En wat betreft de vakanties: snelladen duurt inderdaad steeds langer. Dat merkte ik al bij twee keer snelladen. Geldt dat ook voor 22kw laden? Of gaat dat ook met maximaal 7,6kW Want ik vind zelf 220 km rijden en dan twee uur pauze helemaal geen vervelende manier van reizen. Alleen trof ik de laatste keer een 11kW paal en dan duurt het wel lang. Of maakt dat niet uit met een 11 kW-paal?

• trippelb
Ik sta nu bij de Fastned en realiseer me opeens dat je volgens mijtijdens het laden wel degelijk de lading in % kan zien als ook de huidige laadsnelheid. In het active info display worden hiervoor de power en charge displays gebruikt?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twQ9ogBU0kuNAjUUT-wKSIphg1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjxjNqbfUbjrDALK067qTKGG.jpg?f=fotoalbum_large

• trippelb
Laat maar zitten was toeval denk ik 10 minuten later staan de wijzers nog op dezelfde plek

• The_Wobs
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-02-2021
DDDikkiedik schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:31:
Ik vind de range voor normaal gebruik prima.

En wat betreft de vakanties: snelladen duurt inderdaad steeds langer. Dat merkte ik al bij twee keer snelladen. Geldt dat ook voor 22kw laden? Of gaat dat ook met maximaal 7,6kW Want ik vind zelf 220 km rijden en dan twee uur pauze helemaal geen vervelende manier van reizen. Alleen trof ik de laatste keer een 11kW paal en dan duurt het wel lang. Of maakt dat niet uit met een 11 kW-paal?
7,6KW is de max. Dit kan bij zowel de 11KWH paal als de 22. Kan zijn dat de beschikbare laadstroom automatisch wordt teruggeregeld door de paal bij hoge belasting in de omgeving.
Ik weet niet zeker of AC laden ook trager gaat bij een te warme accu voor snelladen. Verwacht het niet.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:28
Mijn Golf moet nu ieder jaar of na 30.000 km. een inspectie hebben. Kosten 300,-

Ik kon er op wachten iets langer dan een uur.
Er is niets vervangen, dus puur arbeidsloon iets van 250,- ex per uur.
Het gebruik van dure apparatuur zit er ook bij in maar ik vind het veel.

Nu vraag ik me af, ik rijd iets van 15.000 km. per jaar of het ook om het jaar mag net als bij andere Volkswagens?

• The_Wobs
Best een bedrag, staat in de prijslijst van Pon.
Inspectie + uitgebreide inspectie en evt interieurfilter.
Maar ze kunnen je beter 2 uur laten wachten, dan lijkt het nog wat. :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctaD6DJ-WylIacGDByzW0RTsfQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuJ9TPMFoPvFLYG1votd5Uz0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door The_Wobs op 06-09-2020 16:59 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Waarom is de inspectie zo veel duurder voor de E-golf en E-up dan voor de autos met verbandingsmotor?

• The_Wobs
Geen idee maar vermoeden is wel dat de weggevallen winst op slijtende onderdelen ergens gecompenseerd moet worden.

• RonaldPr
En dan wilden ze ook nog de ruitenwissers vervangen terwijl die nog perfect zijn, geen streepje dus dat heb ik tegengehouden.

Inderdaad vreemd dat de inspectie duurder is dan de gte.

• 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-07 20:30
Is Pon gerelateerd.
In Duitsland kost het rond de 135 euro.

• RonaldPr
65marsman schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:12:
Is Pon gerelateerd.
In Duitsland kost het rond de 135 euro.
Is dat zo? Ik zit niet ver van de grens.
Maar zit er ook aan te denken om het volgend jaar in overleg over te slaan. Misschien doen ze moeilijk over de garantie.

• 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-07 20:30
Mijn auto moet over een jaar weer.
Ga wel uitzoeken hoe het zit met de fabrieksgarantie op de accu.
Of dat het iets per land is of europees.

• Eadvis
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-03 00:04
Sinds de aankoop van mijn E-Golf in januari nog geen enkele storing gehad met WeConnect, in tegenstelling tot de meeste forumleden.
Sinds gisteren heb ik opeens een Golf als afbeelding in mijn app! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99poVzso8IMHr7ModCkeonoTDcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLfvj4GSdH47gnfUIX14r5sq.png?f=fotoalbum_large

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:50
Eadvis schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:01:
Sinds de aankoop van mijn E-Golf in januari nog geen enkele storing gehad met WeConnect, in tegenstelling tot de meeste forumleden.
[Afbeelding]
Ik heb helaas nog geen mooi autootje staan :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1pPJ9Ifxiv4elcelrInwghv858=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vYmY4iqZm86LseCewriyxdpN.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Heijmenberg99 op 06-09-2020 23:31 ]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:08
Eadvis schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:01:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik deze ook een keer gezien.
Maar dat was omdat de deur open stond.
Zou het kunnen dat je ramen open staan ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bovenstaande klopt. Zodra er iets open is en/of aan staat krijg je de grafische weergave. Als alles gesloten is dan krijg je weer het draadmodel te zien.

Hierboven zijn dus beide achterramen geopend.

• RonaldPr
S_Chief schreef op maandag 7 september 2020 @ 00:17:
Bovenstaande klopt. Zodra er iets open is en/of aan staat krijg je de grafische weergave. Als alles gesloten is dan krijg je weer het draadmodel te zien.

Hierboven zijn dus beide achterramen geopend.
Vreemd, ik heb altijd de grafische weergave, ook nog in de juiste kleur auto.

• S_Chief
  • Niet online
Ja, dat schijnt weer een PON-dingetje te zijn volgens VW... Blijft vaag.

• The_Wobs
Vandaag kort stukje in de regen, voorruit beslagen en wilde geen airco aanzetten ivm paddenstoelen aangroei bij die kleine stukjes rijden met airco.
Heb die meur al eens gehad in een auto.
Nu ben ik van de Mondeo gewend aan voorruitverwarming maar zie er geen knopje voor.

In de handleiding staat dat deze verwarming automatisch aangaat.....maar wanneer dan?
Iemand een idee?

• Heijmenberg99
The_Wobs schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:12:
Vandaag kort stukje in de regen, voorruit beslagen en wilde geen airco aanzetten ivm paddenstoelen aangroei bij die kleine stukjes rijden met airco.
Heb die meur al eens gehad in een auto.
Nu ben ik van de Mondeo gewend aan voorruitverwarming maar zie er geen knopje voor.

In de handleiding staat dat deze verwarming automatisch aangaat.....maar wanneer dan?
Iemand een idee?
De voorruitverwarming kan aangezet worden in het menu als je de menu knop op de bediening van de kachel indrukt.

• The_Wobs
Meteen maar even heengelopen....een menu knop voor de kachel dus....dacht dat het hetzelfde was als menu knop op de discover media. 8)7

Nooit gedacht dat ik ooit een kachel menu zou hebben in de auto....

Dank.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Heijmenberg99 schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:31:
[...]

Ik heb helaas nog geen mooi autootje staan :(
[Afbeelding]
Ik zie altijd dit? Wel Engelse interface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJBRUrYLJk-rrSfYKT8mQyEVt3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tI2x1gilCzro77KssBhC0kKB.png?f=fotoalbum_large

De range staat altijd in de app en de auto op hetzelfde. Zelfs na 45km rijden :’)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01
Ik had in het begin ook nooit gedoe met de app, werkte altijd goed. Laatste tijd veel vaker informatie die niet klopt of dat de app niet eens werkt :+.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• DeGroteMuis
Kecin schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:51:
[...]

Ik zie altijd dit? Wel Engelse interface.

[Afbeelding]

De range staat altijd in de app en de auto op hetzelfde. Zelfs na 45km rijden :’)
It's a Pon thing (dat draadmodel in de app). Duitse app gebruikers zien hetzelfde, een volledig model van de auto. Misschien bij omdat je grijs import hebt, misschien omdat je Engelse interface hebt dat je het volledige model ziet in plaats van dat draadmodel.

Ja joh, altijd 168km range de eerste x procent? Irritant zeg! Volgens mij noemde @RonaldPr ook al zoiets, alleen dan met 300 km bij start. Weet niet of dat uiteindelijk nog opgelost is?
sjorremans schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:31:
Ik had in het begin ook nooit gedoe met de app, werkte altijd goed. Laatste tijd veel vaker informatie die niet klopt of dat de app niet eens werkt :+.
Zijn we van groep gewisseld? :+ De laatste weken een prima werkende app hier. Enige issue is dat het autenticatiescherm van de vingerafdruk scanner in de app soms blijft hangen sinds de vorige app update, maar de functies zijn toegankelijk en werken prima.

• S_Chief
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:29:
Zijn we van groep gewisseld? :+ De laatste weken een prima werkende app hier. Enige issue is dat het autenticatiescherm van de vingerafdruk scanner in de app soms blijft hangen sinds de vorige app update, maar de functies zijn toegankelijk en werken prima.
Valt mij ook op. Je moet ook elke keer eerst op "deblokkeren" klikken en dan pas je vinger scannen terwijl 'ie voorheen gelijk doorging naar het juiste scherm.

• CBfox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 10:07
Vanochtend voor het eerst de EV-hook gebruikt. Nu heb ik geen kabel meer over de grond liggen. En blijft hij schoon (ik moet hem wel nog ff schoonmaken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auodVmWD2knFTydeaNDvu_GodYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQUeAUyeYLaKceY8Lv18JiXO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CBfox op 09-09-2020 07:10 ]

• RonaldPr
[quote]DeGroteMuis schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:29:
[...]

Ja joh, altijd 168km range de eerste x procent? Irritant zeg! Volgens mij noemde @RonaldPr ook al zoiets, alleen dan met 300 km bij start. Weet niet of dat uiteindelijk nog opgelost is?

[...]

Nog niet, ik heb een testje gedaan, bij 50% geladen geeft hij 111 km. aan en bij 100% 271

En na 19 km. rijden staat hij op 214.
Rustig aan gereden op een n weg.

Dus een heel verschil met de andere auto met 168 km.

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldPr op 09-09-2020 15:08 ]

• DeGroteMuis
S_Chief schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:43:
[...]

Valt mij ook op. Je moet ook elke keer eerst op "deblokkeren" klikken en dan pas je vinger scannen terwijl 'ie voorheen gelijk doorging naar het juiste scherm.
Precies! Niet ideaal, maar beter dan een app die gewoon 3/4 van de tijd faalde, dus nog steeds winst. ;)
CBfox schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:08:
Vanochtend voor het eerst de EV-hook gebruikt. Nu heb ik geen kabel meer over de grond liggen. En blijft hij schoon (ik moet hem wel nog ff schoonmaken).
[Afbeelding]
Handig, zo'n haak! Simpele oplossing om de kabel van de grond te houden. Leuke! 8)
RonaldPr schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:30:

Nog niet, ik heb een testje gedaan, bij 50% geladen geeft hij 111 km. aan en bij 100% 271.

Dus een heel verschil met de andere auto met 168 km.
Jammer dat er nog geen fix is, best irritant als de GoM in het begin zo afwijkt. Zou toch gemakkelijk op te lossen moeten zijn als andere eGolfs van dezelfde generatie niet dat gedrag vertonen. De mijne staat nu op 188 km vol. Dat is na een rit met een stuk 135 op de ACC op nat wegdek, meestal zit ie ergens rond de 210-230 bij een volle accu. En hij blijft zeker niet daarop hangen tot er x % verbruikt is: bij heuvelop of flink het pedaal intrappen na het laden lopen de kms snel terug. En omgekeerd, bij rustiger of in betere omstandigheden rijden, lopen de kms juist snel op, ook direct na het laden. Dat zou dan toch ook op die van jou zo ingesteld moeten kunnen worden.

• RonaldPr
Gisteren een proefritje gemaakt in de e-Niro.
Wat me opviel was dat de Niro minder deint met zijn neus op rotondes dan de Golf die vind ik erg wiebelen.

Zijn hier al mensen die iets aan de vering en of schokdempers hebben laten verbeteren?
Hij staat nu op 70.000 km. dus slijtage kan het niet zijn.

Ook even gevraagd wat de Golf nog aan inruil opbracht en dat was iets meer dan de oud ijzerprijs. Dus dat gaat niet door en dat hoeft ook niet want de Golf ziet er stukken beter uit vind ik en rijdt verder ook prettiger.

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldPr op 09-09-2020 17:14 ]

• pikstert
  • Laatst online: 03-10 15:32
RonaldPr schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:24:
Wat me opviel was dat de Niro minder deint met zijn neus op rotondes dan de Golf die vind ik erg wiebelen.

Zijn hier al mensen die iets aan de vering en of schokdempers hebben laten verbeteren?

Ook even gevraagd wat de Golf nog aan inruil opbracht en dat was iets meer dan de oud ijzerprijs. Dus dat gaat niet door en dat hoeft ook niet want de Golf ziet er stukken beter uit vind ik en rijdt verder ook prettiger.
De E Golf staat strakker geveerd dan de normale Golf als gevolg van een accupakket.

Persoonlijk vind ik de afstelling goed. Ik heb zelf ook ervaring met nog sportievere auto's, wat leuk is voor binnendoor weggetjes, maar voor een daily vind ik dit comfortabel, zeker icm elektrisch, zonder te deinerig te zijn.

• RonaldPr
pikstert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:50:
[...]

De E Golf staat strakker geveerd dan de normale Golf als gevolg van een accupakket.

Persoonlijk vind ik de afstelling goed. Ik heb zelf ook ervaring met nog sportievere auto's, wat leuk is voor binnendoor weggetjes, maar voor een daily vind ik dit comfortabel, zeker icm elektrisch, zonder te deinerig te zijn.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er een demper niet helemaal 100% meer is, dempers gaan een ton mee gemiddeld.

En testen is lastig, dan moet voor het mooie de demper gedemonteerd.

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-11 15:55
Ook even gevraagd wat de Golf nog aan inruil opbracht en dat was iets meer dan de oud ijzerprijs.
En hoeveel was de inruilwaarde met 70.000 op de teller? En hoe oud is hij?

• DeGroteMuis

Ik vermoed dat er voor de eGolf weinig te vinden is qua vering. De auto is toch een stuk zwaarder dan de ICE varianten en valt niet echt binnen de tuningcultuur.

Ik vind de eGolf niet super dynamisch of sportief, maar met de juiste velgen / banden gewoon een prima nautraal weggedrag hebben. Zeker niet erg wiebelen. Met de ecobanden op Astana's wel wat miinder stabiel, zoekeriger zodra je wat sneller een bocht neemt

Wat bedoel je precies met wiebelen? Deinen (langzamere golfbeweging), schokken (snelle golfbeweging ), rollen om een as, of wat zoekerig rijdgedrag?

Ik heb de eNiro een paar maanden voor de eGolf gereden, dus geen 1 op 1 referentiekader zoals jij, maar voor mijn gevoel is de eGolf net wat stugger. Stuitert/schokt net iets meer dan de eNiro. Maar dat zou je op een gemiddelde rotonde, die meestal best effen is, juist minder moeten merken. Daar heb je eerder last van rolbewegingen, op de rotonde zelf met name over de lengte-as.

Ik denk dat de 23-24k inkoop die de Autoweek waardebepaler noemt wel wat te hoog ingeschat is nu de 2020 edition zoveel minder kost nieuw. Maar ik zou denken dat een '17 eGolf met die kms zeker nog steeds zo rond de 20k zou moeten kunnen doen . Marktplaats particulier misschien 22-25. Zat de Kia dealer daar zo ver onder?

• RonaldPr
kurkie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:59:
[...]

En hoeveel was de inruilwaarde met 70.000 op de teller? En hoe oud is hij?
Hij is van 2017 en de inruil was iets meer dan 20k inclusief btw, maar geen cent korting op de te populaire Niro.
De auto heeft bijna alle opties behalve leer en het spiegelpakket.

De verkoper beweerde trouwens dat de laatste Golfjes weg gaan voor 30k maar daar zal wel 4000,- subsidie van af zijn dus 34.

• RonaldPr
DeGroteMuis schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:15:
[...]

Ik vermoed dat er voor de eGolf weinig te vinden is qua vering. De auto is toch een stuk zwaarder dan de ICE varianten en valt niet echt binnen de tuningcultuur.

Ik vind de eGolf niet super dynamisch of sportief, maar met de juiste velgen / banden gewoon een prima nautraal weggedrag hebben. Zeker niet erg wiebelen. Met de ecobanden op Astana's wel wat miinder stabiel, zoekeriger zodra je wat sneller een bocht neemt

Wat bedoel je precies met wiebelen? Deinen (langzamere golfbeweging), schokken (snelle golfbeweging ), rollen om een as, of wat zoekerig rijdgedrag?

Ik heb de eNiro een paar maanden voor de eGolf gereden, dus geen 1 op 1 referentiekader zoals jij, maar voor mijn gevoel is de eGolf net wat stugger. Stuitert/schokt net iets meer dan de eNiro. Maar dat zou je op een gemiddelde rotonde, die meestal best effen is, juist minder moeten merken. Daar heb je eerder last van rolbewegingen, op de rotonde zelf met name over de lengte-as.

Ik denk dat de 23-24k inkoop die de Autoweek waardebepaler noemt wel wat te hoog ingeschat is nu de 2020 edition zoveel minder kost nieuw. Maar ik zou denken dat een '17 eGolf met die kms zeker nog steeds zo rond de 20k zou moeten kunnen doen . Marktplaats particulier misschien 22-25. Zat de Kia dealer daar zo ver onder?
Op een rotonde inderdaad rolbewegingen.
Voordat ik deze kocht heb ik proefgereden in een nieuwe en die was duidelijk stugger, het verbaasde me dat er veel verschil tussen de auto’s zat. Maar die van mij is dan weer comfortabeler.

Er zitten Astana’s met eco banden onder.

Het is geen ramp het over rotondes scheuren doe ik al lang niet meer. Maar het viel me op.

En ik heb hem vorig jaar met garantie bij een dealer gekocht, dus na een jaar proberen in te ruilen is dan niet slim.

• Heijmenberg99
Ik vind dat het neusje van de egolf zeer snel zoekerig word en gaat glijden. Soms zijn stuurcorrecties nodig. Kan er misschien ook aan liggen dat er eco banden onder liggen.
Verder vind ik m echt prima afgeveerd. Stug genoeg vlot bochten te pakken en zacht genoeg om comfortabel drempels te pakken.

• DeGroteMuis
Heijmenberg99 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:19:
Ik vind dat het neusje van de egolf zeer snel zoekerig word en gaat glijden. Soms zijn stuurcorrecties nodig. Kan er misschien ook aan liggen dat er eco banden onder liggen.
Verder vind ik m echt prima afgeveerd. Stug genoeg vlot bochten te pakken en zacht genoeg om comfortabel drempels te pakken.
Inderdaad grotendeels door de Astana's met ecobanden. Ook met de Madrids en Dunlop Sportmaxx eronder merk je daar nog wel iets van, met name bij nat wegdek als je te enthousiast een krappe bocht uitkomt of een rotonde over gaat en bij lagere snelheden voluit accelereren op slechter en vochtig wegdek. Maar dat is wel een heel stuk minder prominent aanwezig dan met de Astana's.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:09
De e-golf kan dan wel zwaarder zijn door de accu's maar hij mist natuurlijk wel een stukje gewicht aan de voorkant in de vorm van een verbrandingsmotor. De gewichtsbalans zal niet zo optimaal zijn als bij een auto die vanaf het begin als ev is ontworpen.

• DeGroteMuis
stylezzz schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:00:
De e-golf kan dan wel zwaarder zijn door de accu's maar hij mist natuurlijk wel een stukje gewicht aan de voorkant in de vorm van een verbrandingsmotor. De gewichtsbalans zal niet zo optimaal zijn als bij een auto die vanaf het begin als ev is ontworpen.
Daar zit wat in, maar niet helemaal mee eens.

Eerst even het vergelijk met de ICE variant: Ja, hij is wel meer rear biased dan bijvoorbeeld een GTI, maar qua absolute waarden valt het wel weer mee vergeleken met die GTI. De eGolf heeft nog steeds een 54/46 gewichtsverdeling met een bestuurder van rond de 70kg erin. Zie ook YouTube: Volkswagen e-Golf winter test, rond de 2:20. 920kg voor, 780 achter. De GTI mk7.5 zal rond de 1500 komen met volle tank en een bestuurder erin, heeft een 61/39 verdeling. Dat komt neer op 915kg voor.

Hoewel de verdeling anders is, komt de druk op de vooras dus aardig overeen. Als ik het goed heb onthouden komt de dynamische asdruk wel net wat anders te liggen, het is echt te lang geleden dat ik dat soort dingen berekende met natuurkundeles. Mocht iemand daar iets over kunnen zeggen, graag!

Hoewel ik het met je eens ben dat een EV specifiek platform beter kan werken om een ideale gewichtsbalans te bereiken blijkt dat niet direct uit de praktijk. Een FWD EV die als zodanig ontworpen is, komt ook niet altijd rond dezelfde gewichtsverdeling. En zeker niet altijd rond de 60/40 verdeling die bij FWD ICE auto's een target lijkt (de meeste FWDs die ook leuk moeten sturen zitten vziw tussen de 57 en 64% front bias). De Renault Zoe doet 59/41, de oorspronkelijke 24kWh Leaf zat rond de 52/48, de nieuwe Nissan Leaf+ 56/44. Daar zit de eGolf nog verrassend mooi tussenin of in de buurt.

• The_Wobs
RonaldPr schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:09:
[...]

Hij is van 2017 en de inruil was iets meer dan 20k inclusief btw, maar geen cent korting op de te populaire Niro.
De auto heeft bijna alle opties behalve leer en het spiegelpakket.

De verkoper beweerde trouwens dat de laatste Golfjes weg gaan voor 30k maar daar zal wel 4000,- subsidie van af zijn dus 34.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgYbhcPk034flDHMSswGJz_WASo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCo3rkHI9miqmudUX2sRzP2p.jpg?f=fotoalbum_large

Vast de aller aller laatste in goed Nederlands..

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:15

MLLL

Palm Treo 650

Die 20.000 is in dat opzicht een prima bod van de Kiadealer.
De Golf wordt voor dumpprijzen verkocht, niet raar omdat de ID3 binnenkort uitgeleverd wordt.

• RonaldPr
The_Wobs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:55:
[...]

[Afbeelding]

Vast de aller aller laatste in goed Nederlands..
Dat is inderdaad dumpen.
Heel slecht voor de restwaarde van onze Golfjes. De Ioniq is veel waardevaster. daar stunten ze niet zo mee.

Als ik dit van te voren geweten had...

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:24
Vorige week is er ingebroken bij mijn E-Golf en is de Discover Pro navigatie en Audiosysteem gestolen. Hebben jullie een alarm gekozen bij de E-Golf. Wil die namelijk achteraf op inbouwen. Hoe denken jullie hierover...

• pikstert
  • Laatst online: 03-10 15:32
BMS080 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:52:
Vorige week is er ingebroken bij mijn E-Golf en is de Discover Pro navigatie en Audiosysteem gestolen. Hebben jullie een alarm gekozen bij de E-Golf. Wil die namelijk achteraf op inbouwen. Hoe denken jullie hierover...
Heb je de E-Golf gekocht? Ik denk dat de meeste hier private lease hebben en onder de all risk van het contract vallen.

• DDDikkiedik
Op de een of andere manier lukt het mij niet om de laadtijd in de app zo in te stellen dat hij alleen overdag laadt. Ik heb volgens mij alles goed ingevoerd (hij moet tussen 7 en 21 uur laden) maar hij laadt 's nachts toch gewoon op, ook als de minimale ladingstoestand op 20% staat en de accu verder vol zit.

Zijn er mensen bij wie dat wel goed werkt? Ik laad met de bijgeleverde lader.

• trippelb
Even op het “schema” knopje drukken bij je laadaansluiting. Zolang daar “direct” laden ipv “uitgesteld” laden is geselecteerd zal de auto altijd helemaal opladen

• DeGroteMuis
BMS080 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:52:
De cabrio heeft een klasse 3 alarm, de eGolf niet. Zelf geloof ik niet zo in het nut van alarmen, zeker niet de af-fabriek variant. De gelegenheidsdief met een baksteen kan je erdoor afremmen, maar VW is ook populair bij mensen die zo'n alarm weten te omzeilen. Bij een vriend hebben ze in een avond alle VWs in de straat te grazen genomen. Airbags, discovers, dynamic led. Diverse daarvan hadden alarm, niemand heeft wat gehoord of gemerkt.

Ik verwacht dat een origineel alarm achteraf inbouwen niet veel goedkoper is dan aftermarket. Dan zou ik voor een goede aftermarket gaan. Het originele VW alarm is niet standaard SCM klasse 3 gecertificeerd, ook al heeft het wel dezelfde features. Certificering kost geloof ik nog eens rond de 200 euro.

Houd er wel rekening mee dat als je korting op je verzekeringspremie krijgt vanwege je alarm, je SCM certificaat niet mag verlopen. Na inbouw is je certificaat 3 jaar geldig, daarna ieder jaar herkeuring verplicht. Verloopt je certificaat, dan kan je verzekering dwars gaan liggen bij diefstal.
pikstert schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:56:
Heb je de E-Golf gekocht? Ik denk dat de meeste hier private lease hebben en onder de all risk van het contract vallen.
Nog steeds zonde van de 125 tot 500 euro eigen risico die je mag aftikken. En ook bij privébezit met volledig casco zal je wel wat treden dalen op de bonus-malus ladder. Hoe dan ook, blijft vervelend als je met schade zit omdat een ander zijn tengels niet van je spullen houdt.

• BMS080
pikstert schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:56:
[...]

Nee betreft zakelijk lease. Maar toch wel van geschrokken. Is zeker niet leuk om je auto zo onder het glas te zien

• BMS080
DeGroteMuis schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:39:
[...]

De cabrio heeft een klasse 3 alarm, de eGolf niet. Zelf geloof ik niet zo in het nut van alarmen, zeker niet de af-fabriek variant. De gelegenheidsdief met een baksteen kan je erdoor afremmen, maar VW is ook populair bij mensen die zo'n alarm weten te omzeilen. Bij een vriend hebben ze in een avond alle VWs in de straat te grazen genomen. Airbags, discovers, dynamic led. Diverse daarvan hadden alarm, niemand heeft wat gehoord of gemerkt.

Ik verwacht dat een origineel alarm achteraf inbouwen niet veel goedkoper is dan aftermarket. Dan zou ik voor een goede aftermarket gaan. Het originele VW alarm is niet standaard SCM klasse 3 gecertificeerd, ook al heeft het wel dezelfde features. Certificering kost geloof ik nog eens rond de 200 euro.

Houd er wel rekening mee dat als je korting op je verzekeringspremie krijgt vanwege je alarm, je SCM certificaat niet mag verlopen. Na inbouw is je certificaat 3 jaar geldig, daarna ieder jaar herkeuring verplicht. Verloopt je certificaat, dan kan je verzekering dwars gaan liggen bij diefstal.

[...]

Nog steeds zonde van de 125 tot 500 euro eigen risico die je mag aftikken. En ook bij privébezit met volledig casco zal je wel wat treden dalen op de bonus-malus ladder. Hoe dan ook, blijft vervelend als je met schade zit omdat een ander zijn tengels niet van je spullen houdt.
Denk zelf ook dat een alarm niet veel nut zou hebben.

Dit is wel echt heftig hoor dat bij een vriend alle auto’s slachtoffer zijn geworden. Het lijkt wel een bende die echt professioneel aan het werk gaat. De E-golf is via de werkgever geleased dus dat wordt waarschijnlijk via de verzekering geregeld..

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-10 08:42
trippelb schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:08:
Even op het “schema” knopje drukken bij je laadaansluiting. Zolang daar “direct” laden ipv “uitgesteld” laden is geselecteerd zal de auto altijd helemaal opladen
Als je de stekker er bij mij insteekt (TWC) dan start automatisch na een halve minuut het direct laden, daar hoef ik geen knopje voor in te drukken. Er zit wel een knopje waarmee je, zo als al werd vermeld, het uitgestelde laden kan starten. Als de wagen boven de ondergrens is geladen wordt het lampje geel. Gaat de auto laden dan wordt het lampje groen (knipperend).

• DDDikkiedik
Ja maar het gekke is dus dat de app daarop geen voorrang heeft. Ik dacht dat je bij een bepaalde locatie, bijvoorbeeld thuis, dat zo kon instellen. Maar je moet dan toch nog op het knopje uitgesteld laden drukken.

Niet perse erg. En geldt dat dan voor die keer alleen of moet je het ook weer uitzetten?

• trippelb
Ingesteld laden blijft actief totdat je weer op direct laden hebt gedrukt (en vice versa)

• trippelb
FrankVolt schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:48:
[...]

Als je de stekker er bij mij insteekt (TWC) dan start automatisch na een halve minuut het direct laden, daar hoef ik geen knopje voor in te drukken. Er zit wel een knopje waarmee je, zo als al werd vermeld, het uitgestelde laden kan starten. Als de wagen boven de ondergrens is geladen wordt het lampje geel. Gaat de auto laden dan wordt het lampje groen (knipperend).
Klopt dat is precies wat ik zei

• DDDikkiedik
OK. Dus als hij op ingesteld laden staat, hanteert hij de tijden uit de app. En als je dan bij een paal onderweg staat, moet je even op het knopje drukken, dan wordt het lichtje groen en dan doet alles het weer normaal, als ik het goed begrijp.

• trippelb
Klopt helemaal, (en bij een snellader doet hij altijd direct laden)

Wij hebben hem bevoordeelt ingesteld op minimaal 30% en dan daltarief laden tot 80%

[ Voor 39% gewijzigd door trippelb op 14-09-2020 18:31 ]

• TomK85
  • Laatst online: 06-08-2024
Ben ff benieuwd of iets kan. Ik wil m aan openbare laadpaal laden tot 80%. Nu kun je dat niet in de auto instellen maar wel via de WeConnect app. Ik heb ergens gelezen dat je niet perse een tijd hoeft in te stellen maar dat als hem aanzet in de app, hij laadt tot het aangegeven percentage.

Moet ik (als ik het goed hierboven lees) op het onderste knopje drukken of kan ik gewoon op het bovenste knopje drukken en houdt ie rekening met de vertrektijd die ik heb aangegeven. Of werkt dit überhaupt niet en moet ik altijd een eindtijd aangeven (heb nu 0:00 uur opgegeven). Heb eigenlijk geen zin om iedere keer een nieuwe eindtijd aan te moeten geven, ik wil dat ie altijd laad tot 80%. Alternatief is volgens min regelmatig de app controleren en hem handmatig uitzetten.

Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als ik alle drie de vertrektijden op ‘on’ heb gezet. Welke kiest ie dan?

[ Voor 12% gewijzigd door TomK85 op 14-09-2020 19:19 ]

• DDDikkiedik
trippelb schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:08:
Het lukt mij niet. Ik druk op het knopje, maar hij blijft bezig met laden.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:05
TomK85 schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:18:
Ben ff benieuwd of iets kan. Ik wil m aan openbare laadpaal laden tot 80%. Nu kun je dat niet in de auto instellen maar wel via de WeConnect app. Ik heb ergens gelezen dat je niet perse een tijd hoeft in te stellen maar dat als hem aanzet in de app, hij laadt tot het aangegeven percentage.

Moet ik (als ik het goed hierboven lees) op het onderste knopje drukken of kan ik gewoon op het bovenste knopje drukken en houdt ie rekening met de vertrektijd die ik heb aangegeven. Of werkt dit überhaupt niet en moet ik altijd een eindtijd aangeven (heb nu 0:00 uur opgegeven). Heb eigenlijk geen zin om iedere keer een nieuwe eindtijd aan te moeten geven, ik wil dat ie altijd laad tot 80%. Alternatief is volgens min regelmatig de app controleren en hem handmatig uitzetten.

Ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als ik alle drie de vertrektijden op ‘on’ heb gezet. Welke kiest ie dan?
Waarom zou je dit willen?

• Kuip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-03-2024
Het lukt mij niet. Ik druk op het knopje, maar hij blijft bezig met laden.
Weet je zeker dat het echt knopjes zijn? Ik ging er altijd vanuit dat het puur statuslampjes zijn..
(direct laden of laden gebaseerd op de ingestelde vertrektijd/laadlocatie)

• trippelb
Ik ben 100% zeker dat het op onze uitvoering knopjes zijn. Zo is het ons ook door de dealer uitgelegd.

De knopjes reageren echter alleen als de laadkabel nog ontgrendeld is. Ik denk als beveiliging dat iemand zomaar aan de knopjes zit.

• TomK85
Omdat als ik m aan een laadpaal heb, ik niet iedere keer in de app wil checken om m op 80% te stoppen. Oplossing heb ik ook al gevonden. Minimum lading moet je op 80% zetten. Dan begint ie te laden ongeacht de tijd die je in app zet.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TomK85 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:04:
[...]

Omdat als ik m aan een laadpaal heb, ik niet iedere keer in de app wil checken om m op 80% te stoppen. Oplossing heb ik ook al gevonden. Minimum lading moet je op 80% zetten. Dan begint ie te laden ongeacht de tijd die je in app zet.
En stopt hij dan op 80%?

Ik zou dan zeggen dat het een maximum lading is.

Elect a clown, expect a circus.

• CBfox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 10:07
Je kan nu ook de We Connect ID app gebruiken voor de E-Golf.
Je kan hier minder mee, maar je ziet wel in procenten hoe vol je accu is.
En je hebt ineens een ID3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHwYlzJKxzBG_xKXSRZDnZgpDqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0dNBwAC4Y2NoH1YaZ380Pqk.jpg?f=fotoalbum_large

:-)

• DeGroteMuis
Slasher schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:20:
[...]

En stopt hij dan op 80%?

Minimaal en maximaal op 80%, dan laadt de eGolf altijd direct tot 80% zonder rekening te houden met vertrektijd.
CBfox schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:25:
Je kan nu ook de We Connect ID app gebruiken voor de E-Golf.
Je kan hier minder mee, maar je ziet wel in procenten hoe vol je accu is.
En je hebt ineens een ID3

[Afbeelding]

:-)
Leuke ontdekking! Als je doorklikt naar het tweede scherm krijg je zowaar een eGolf Golf te zien! Wel (in ieder geval nu nog) wat minder functionaliteiten eronder zo te zien. En ik vermoed dat 't % SoC is afgerond op tientallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH--eYFu80CAKJJF5XQVXMQhUOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yWK4imfhXucGPRD5MfleyYgZ.png?f=user_large

Edit: Afbeelding is zo te zien een Golf, niet een eGolf.

• mats
  • Laatst online: 16:14
DeGroteMuis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:40:
[...]

Minimaal en maximaal op 80%, dan laadt de eGolf altijd direct tot 80% zonder rekening te houden met vertrektijd.

[...]

Leuke ontdekking! Als je doorklikt naar het tweede scherm krijg je zowaar een eGolf te zien! Wel (in ieder geval nu nog) wat minder functionaliteiten eronder zo te zien. En ik vermoed dat 't % SoC is afgerond op tientallen.

[Afbeelding]
Soc laat bij mij 81% zien in de ID app dus niet afgerond gelukkig :)

• DeGroteMuis
mats schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:43:
[...]

Soc laat bij mij 81% zien in de ID app dus niet afgerond gelukkig :)
Toeval dat CBfox en ik allebei precies op 70% zitten? Dat zou mooi zijn. _/-\o_

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 22:18
71% :P

Nu nog een afbeelding in Indium Grey _/-\o_
En wat een mooie velgen trouwens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5xTRvt5WjO8aZljZBW5lR7g6Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OuJXGMdFWSknef5nFxAqbCw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Bula op 15-09-2020 09:50 ]

• DeGroteMuis
Yes, na een rondje klimatiseren staat ie op 69%. Mooi dat er nu eindelijk een manier is om weer de exacte SoC te zien! *O* *O*

• S_Chief
  • Niet online
Yeey, nog meer apps. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJIsX-GaNrNXsF-6r1bXVpDbqww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6dm02IEYWYqdF1XOfTW2DGN.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, iemand rijdt er nu mee. :+

[ Voor 90% gewijzigd door S_Chief op 15-09-2020 10:33 ]

• La1974
TomK85 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:04:
[...]

Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je perse wilt stoppen bij 80%

• Heijmenberg99
Jammer dat ik de auto bij me moet hebben om de id app te activeren

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 22:18
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:35:
Jammer dat ik de auto bij me moet hebben om de id app te activeren
Je kunt gewoon inloggen met je bestaande WeConnect gegevens; althans mij is het zo gelukt

• Heijmenberg99
Bula schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:51:
[...]

Je kunt gewoon inloggen met je bestaande WeConnect gegevens; althans mij is het zo gelukt
oh ik krijg de vraag om een code in te voeren in de auto en een foto van mn rijbewijs op te sturen 8)7

• S_Chief
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:00:
[...]

oh ik krijg de vraag om een code in te voeren in de auto en een foto van mn rijbewijs op te sturen 8)7
Die stap kan je overslaan.

• Heijmenberg99
Ik snap m al. Ik ben niet de hoofdgebruiker..... Die zal ik vanmiddag even de app laten installeren. Ik hoop dat het na een uitnodiging wel werkt dan

Edit: het is ondertussen gelukt. Wat is deze app een stuk beter dan de normale app. Veel sneller en een stuk moderner met het accupercentage.

[ Voor 32% gewijzigd door Heijmenberg99 op 15-09-2020 16:06 ]

• DeGroteMuis
La1974 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:28:
[...]

Ik vermoed om de accu langer gezond te houden. Over het algemeen blijven accucellen als in de eGolf het langste gezond als je ze niet onder de 30% laat komen en niet boven de 80% laadt. En natuurlijk minimaal snelladen. Het BMS houdt sowieso al wat marge, zodat de accu nooit echt op 0% of 100% kan komen, maar als je extra zeker wil zijn van een lange levensduur op je accu, kan je zelf zorgen dat je zo min mogelijk boven de 80% of onder de 30% komt.
S_Chief schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:08:
Yeey, nog meer apps. :+

[Afbeelding]

Ja, iemand rijdt er nu mee. :+
Nu nog even animaties voor remlichten en achteruitrijlichten en je kan de rit globaal volgen. :+
De laad-, navigeer- en overige autoapps passen nog steeds op 1 scherm... Net :+
(3 plekken over als ik Booking verplaats)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDMiEpTzXHH_fT7GIbgXoBHxrVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BnxQiN7Luz7zVOgTdOKk3xYR.png?f=user_large

• TomK85
Slasher schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:20:
[...]

En stopt hij dan op 80%?

Als je instelt dat ie op 80% stopt we. Als je geen minimumlading is instelt dan begint ie pas te laden obv tijdstip. Voorbeeld: zat gister op 70%. Duurde een uur om op 80% te komen. Dan begint ie pas een uur voor de afgesproken tijd. Als ik minimum van 80% instel begint ie gelijk en stopt ie ook op 80%

• La1974
DeGroteMuis schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:25:
[...]

Ik vermoed om de accu langer gezond te houden. Over het algemeen blijven accucellen als in de eGolf het langste gezond als je ze niet onder de 30% laat komen en niet boven de 80% laadt. En natuurlijk minimaal snelladen. Het BMS houdt sowieso al wat marge, zodat de accu nooit echt op 0% of 100% kan komen, maar als je extra zeker wil zijn van een lange levensduur op je accu, kan je zelf zorgen dat je zo min mogelijk boven de 80% of onder de 30% komt.
Serieus? Pffff. De actieradius van een e-Golf is al minder dan ik zelf kan fietsen. Als ik dan ook nog tot 80% zou kunnen laden (en niet onder de 30% wil komen) dan blijft er helemaal niets meer over.

Ik lees regelmatig dat de accu van een Tesla tegenwoordig de 1.000.000 kilometer kan halen. Nou zal een e-Golf dat niet redden maar 20% is voldoende om de levensduur van de overige onderdelen in de auto te overleven.

Ben blij dat ik de e-Golf na 5 jaar weer kan inleveren. Ik ga me dus ook niet bezig houden met de levensduur van de accu.

• Heijmenberg99
La1974 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:38:
[...]

Serieus? Pffff. De actieradius van een e-Golf is al minder dan ik zelf kan fietsen. Als ik dan ook nog tot 80% zou kunnen laden (en niet onder de 30% wil komen) dan blijft er helemaal niets meer over.

Ik lees regelmatig dat de accu van een Tesla tegenwoordig de 1.000.000 kilometer kan halen. Nou zal een e-Golf dat niet redden maar 20% is voldoende om de levensduur van de overige onderdelen in de auto te overleven.

Ben blij dat ik de e-Golf na 5 jaar weer kan inleveren. Ik ga me dus ook niet bezig houden met de levensduur van de accu.
Vind je de actieradius te weinig? ik vind het prima om het halve land door te racen. :+
Het is een heerlijke auto om mee te rijden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Heijmenberg99 op 15-09-2020 16:05 ]

• Wescobar
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik let nergens op en gebruik de auto zoals ik ook met een ICE zou gebruiken. Ik laad alleen wat vaker dan dat ik tank. Gaat allemaal prima. Verbruik zo rond de 15KWh/100km, gewoon "gas" erop. Je moet ook gewoon kunnen genieten van de voordelen van het koppel dat er is. Ik rijd dan ook uitsluitend binnen bebouwde kom en elke dag Tilburg - Waalwijk. Prima geschikt om er zo mee te rijden.

• Heijmenberg99
Wescobar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
Ik let nergens op en gebruik de auto zoals ik ook met een ICE zou gebruiken. Ik laad alleen wat vaker dan dat ik tank. Gaat allemaal prima. Verbruik zo rond de 15KWh/100km, gewoon "gas" erop. Je moet ook gewoon kunnen genieten van de voordelen van het koppel dat er is. Ik rijd dan ook uitsluitend binnen bebouwde kom en elke dag Tilburg - Waalwijk. Prima geschikt om er zo mee te rijden.
Ik heb jou waarschijnlijk geparkeerd zien staan in waalwijk dan. Bij restaurant de Galgenwiel. Kan dat kloppen? :)

• Wescobar
  • Laatst online: 20-12-2024
Nope :)

Je kan mij herkennen trouwens dat ik mijn kofferklep gecleaned heb, er staat geen e-Golf op.

(En ik sta op de kruising Loeffstraat / Baardwijksestraat, bij mijn werk)

[ Voor 29% gewijzigd door Wescobar op 15-09-2020 16:13 ]

• DeGroteMuis
La1974 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:38:

Dan is jouw conditie beter dan de mijne, ik red geen 200+km zonder tussendoor 'bijladen' in de vorm van wat te eten en drinken. :+ En zeker niet 900+km in een stuk, met alleen eet- en drinkstops.

Vergeleken met een zuinige diesel die 1500 km op een tank doet is de eGolf range niet zo best, maar deze kan je 'tanken' terwijl je slaapt en een Nederlandse praktijkrange van 200km is buiten de vakantie om voor mij 99% van de tijd voldoende. En is er meer nodig in 1 rit, kan je even snelladen. Je moet geen 1200 km op 1 dag willen rijden, maar tot 500km kan best.

Tussen de 30 en 80% SoC is optimaal. Langere tijd stilstaan met hogere of lagere SoC is slecht voor de accu. Net als hoge temperatuur, grote stromen (DC snelladen in de praktijk) en veel laadcycli. De afweging meer laadcycli of opladen tot een hogere SoC zou trouwens nog een leuke kunnen zijn.

De eGolf heeft een BMS dat zorgt dat de accu nooit echt helemaal volgeladen wordt, dus of het nodig is om te stoppen bij 80%, is een tweede, maar als @TomK85 ermee uit komt en in de tussentijd potentieel de accu spaart, waarom niet?

Als je hier kijkt, doet de eGolf het nog niet zo slecht qua degradatie. Trek maar eens een I3, Tesla S, Bolt (=Ampera E) erbij om wat willekeurige modellen te kiezen.
Wescobar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
Same, behalve op de autobahn dan. De range loopt wat snel terug op topsnelheid. :+

• mlvnc
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-12-2024
La1974 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:28:
[...]

Ook best benieuwd, je betaald immers voor stroom niet voor de tijd.

Nevermind :P

[ Voor 4% gewijzigd door mlvnc op 15-09-2020 16:41 ]

• 4rockandroll4
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2024
DeGroteMuis schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:29:

[...]

Bij mij werkt de We Connect app ontzettend slecht afgelopen weken. Het is een beetje 50/50. Niet of langzaam inloggen, niet kunnen updaten. Commando opladen aan/uit zetten en Climatiseren mislukt standaard afgelopen maand.....

Het meest vervelende vind ik het 'succesvol' updaten, maar vervolgens oude data blijven tonen. Heel vermoeiend.

Werkt de We Connect ID app beter? Of is dit puur een ander jasje, maar draait dit op hetzelfde platform?

• TomK85
Bijgaand onderzoek is in Duitsland gedaan voor de egolf. Heeft dus best wel impact op termijn

[url=https://postimages.org/]Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W493Nv8p/20-A80374-27-FA-4-FA6-91-BA-45615-D47115-F.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door TomK85 op 15-09-2020 21:45 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TomK85 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:45:
Bijgaand onderzoek is in Duitsland gedaan voor de egolf. Heeft dus best wel impact op termijn

[url=https://postimages.org/][Afbeelding]
Zie ook https://batteryuniversity...ng_lithium_based_batterie

Deze materie gaat op voor iedere lithium cel ongeacht het apparaat wat er omheen zit of het bms wat er voor zit.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 21:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• La1974
TomK85 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:45:

[url=https://postimages.org/][Afbeelding]
Heb je ook nog een toelichting hoe ik dit plaatje moet lezen? Snap er niet veel van op deze manier.

Ik zie wel het woord Zyklen staan wat cycli betekent. Begint bij 500. Ik laad denk ik ca. 2 x per week op. In 5 jaar tijd is dat ongeveer 500 cycli.

• S_Chief
  • Niet online
En dan nog de vraag hoe je laadt.. Altijd snelladen of rustig op 7,2 kW of trager.

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 16-09-2020 00:12 ]

• DeGroteMuis
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:51:
Zie ook https://batteryuniversity...ng_lithium_based_batterie

Deze materie gaat op voor iedere lithium cel ongeacht het apparaat wat er omheen zit of het bms wat er voor zit.
Page not found. Maar precies wat je zegt: dit gaat op voor alle Lithium cellen, al kan een goed BMS, een relatief lage laad- en ontlaadsnelheid en een goede temperatuurhuishouding het leed wat verzachten.
La1974 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:14:
[...]

Heb je ook nog een toelichting hoe ik dit plaatje moet lezen? Snap er niet veel van op deze manier.

Ik zie wel het woord Zyklen staan wat cycli betekent. Begint bij 500. Ik laad denk ik ca. 2 x per week op. In 5 jaar tijd is dat ongeveer 500 cycli.
Met ongeveer 500 cycli kan je doen wat je wil, zou de batterijcapaciteit niet onder de 70% moeten komen tijdens jouw gebruiksduur. Met iets meer beleid duurt het wel langer voordat de accucapaciteit storend veel afneemt.

SOC = State of Charge, hoeveel lading in de batterij. DoD = Depth of Discharge, hoe ver is de batterij leeg.

Dus bovenaan beginnen: altijd tot 100% laden en helemaal leegtrekken voor je opnieuw laadt en de batterij zit na 500 cycli op 70%. De derde lijn van boven: altijd laden tot 100% en dan leegrijden tot 20% en je accu gaat al dubbel zoveel cycli mee. En helemaal onderaan: Als je de batterij tussen de 70 en 20% vol houdt, gaat de batterij 6000 cycli mee voor de capaciteit is afgenomen tot 70% Dus 6 keer zoveel km als iedere keer tot 100% laden en dan volledig leeg rijden.

De afbeelding maakt dus duidelijk dat een cel echt stukken langer mee kan gaan als je tussen de 20 en 70% SoC blijft. De mensen met een laptop die de meeste tijd in een docking station hangt wisten dat waarschijnlijk al ;)

Maar zonder verdere uitleg vind ik die afbeelding verder weinig concreets zeggen over de accuduur van de eGolf in de praktijk. De test had ook met cellen uit een laptop of elektrische fiets kunnen zijn.

- Is dit de echte lading van de cel, of de lading die de cel volgens het BMS heeft? Het BMS staat ontladen tot de echte 0% niet toe, net als tot de echte 100% laden, dat zou de eerste 3 lijnen en de eerste lijn van SoC 70-80-90% puur theoretisch maken.
- Alleen AC laden en zo ja, welke snelheid? Of ook DC laden en zo ja, welke verhouding?
- Hoe was de ontlading? Constant, wisselend, gesimuleerd rijgedrag?
- Is er rekening gehouden met de gemiddelde temperaturen over de jaren heen, of labtest met constante temperaturen?
- Moesten de cellen de lading een tijd vasthouden tussen cycli, of ging het om laden - direct ontladen en opnieuw? Langere tijd een hoge of lage lading is slechter voor de cellen dan doorlopende cycli.
- Over welke termijn werden de tests uitgevoerd? Duurde de test 70-20 12 keer zo lang als 100-0? In dat geval kan het verschil nog wel groter zijn, omdat Lithium cellen ook capaciteit verliezen als ze ouder worden.

En zo zijn er vast meer vragen te bedenken over de test achter deze visualisatie.

@TomK85 heb je misschien een link naar de test zelf? Wel interessant. 8)

• Heijmenberg99
Remt jullie golf ook af op fietsers die langs de op de fietsstrook rijden? Ik vind dat echt ontzettend irritant.
Ook het rechts niet mogen inhalen op een afrit met ACC aan is echt irritant.
Is er aan bovenstaande "problemen" iets te doen?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gewoon zelf rijden ;)

• mlvnc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3RFq8ovB1RM1XrrwlsN3Do5WlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FevzxUHXsp7xhNjvZgJENA7c.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf een mooie ID.3 zien haha. Voor de rest werkt hij bij mij niet sneller dan de “normale” weconnect app.

• DeGroteMuis
Heijmenberg99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:45:
Remt jullie golf ook af op fietsers die langs de op de fietsstrook rijden? Ik vind dat echt ontzettend irritant.
Ook het rechts niet mogen inhalen op een afrit met ACC aan is echt irritant.
Is er aan bovenstaande "problemen" iets te doen?
Fietssstrook: ook op ACC toch? Iets ruimer links aanhouden wanneer mogelijk. Dan remt ie niet meer. Of als dat niet mogelijk is, maar voor jouw gevoel wel voldoende ruimte, zelf even stroompedaal intrappen om de snelheid te matchen voor je langs de fietsers gaat, dan remt ie ook niet.

Rechts inhalen op ACC bij een (lange) uitvoegstrook: even lichtjes je stroompedaal aantikken op het moment dat je display aangeeft te gaan remmen voor een auto links, of wanneer ie vertraagt, of niet versnelt. Heel soms moet het dan de volgende auto weer, maar meestal kan je dan zonder problemen de hele rij rechts voorbij.

• mlvnc
Dankzij iets of iemand mijn eerste deukje te pakken in de parkeergarage 😭.

Hopen dat het nog uit te deuken valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/986N4KWYniIIB-16tUzNUuNW1pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWMGrvZuxVksUwjCbHVtQXMj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mlvnc op 17-09-2020 21:48 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 66 Laatste