Goedeavond allemaal!
Ik heb het overleeft en ben heel terug
Ik zal mijn avontuur zo gedetailleerd mogelijk proberen uit te leggen.
Heenreis:
We zijn met een volle accu vertrokken rond half 10 in de ochtend.
Het was bevolkt en zonnig. Dus niet te warm maar ook niet te koud.
Volgens de app was het 21 graden.
We hebben hebben in eco modus met 100km per uur gereden. Zonder airco. Maar wel met 1 raampje klein beetje open (geen idee of dit veel effect heeft).
We gingen op pad richting een snellaadstation die in de buurt was van onze eindbestemming. Deze is op 107km afstand.
We kwamen aan bij een snellaadstation. Auto gaf een range van 128km aan en de accu was nog 55% vol. Ik was dus super positief!
Hier hebben we 15 minuten geladen tot %81.
Totdat er 195km range op de teller stond. We moesten nu nog 52km om bij onze eindbestemming te kunnen komen.
Eenmaal op eindlocatie waar we helemaal NIET kunnen laden stond stond de accu range op 165km en was de accu nog circa 60% vol.
Terugreis:
We stapten rond 20:00 in de auto. Het was 21 graden bevolkt. Iets frisser dan in de ochtend.
Volgens de navigatie moesten we 137km afleggen en de auto gaf 165km aan. We hebben voornamelijk op de snelweg gereden dus ik dacht "dat redden we met een makkie!".
Op de terugweg ging ik op eco+ mode reizen met max 95km op de teller voor de zekerheid. Ik ging dus best zuinig. Zonder aircro met raampje open en wat muziek aan.
Ik keek op de scherm. En zag X accu range aan km & X te doen km's.
Een verschil van 22km!
"Dat word een makkie!" we komen thuis met nog circa 20km range...
Maar met de tijd begon ik wat zenuwachtiger te worden omdat dat 22km verschil telkens kleiner werd...en kleiner...terwijl ik niet anders rijd. De wegen zagen er ook gewoon recht uit. Er was niet echt wind ofzo.
Uiteindelijk was er 16km verschil en toen begon ik zenuwachtig te worden. We waren wel vlakbij Rotterdam!
Ik ging uiteindelijk toch bij een Fastned station circa 15 min. laden.
Bij de laadstaion was er 45km range over (kwam bijna tegen rood aan).
Eenmaal geladen was er 105km aan range (circa 45% vol).
En konden we makkelijk weer naar huis. Wat wel jammer was dat de Fastned alleen op de snelweg tegenover aanwezig was...waardoor ik van de snelweg af moest....en op de tegenliggende snelweg terugrijden....eenmaal geladen weer andersom. Dus ik moest wel 10 minuten nog omrijden hiervoor.
Gelukkig heb ik geladen! Want in Rotterdam heb ik bij een grote rotonde een verkeerde afslag genomen.
Ik moest dus via de binnenstad nog even doorrrijden. Misschien dat ik zuiniger had gereden omdat ik max 50 hier mocht maar goed...
Uiteindelijk thuis stond er 51km op de accu (bijna tegen rood aan).
Resultaat:
Heenweg ging perfect!
Terugweg was toch niet zo...ik vertrouwde de accu range niet. Terwijl ik al 3 kwartier op de snelweg was met dezelfde snelheid nonstop. Niks wat wijzigde. Maar de accu range & nog staande km werd kleiner en kleiner.
Misschien omdat het wat kouder werd? De wegen waren ook gewoon normaal en recht(recht voor de oog dan).
Misschien had ik het alsnog gehaald zonder te laden maar ik werd wel echt zenuwachtig toen de verschil maar kleiner werd. Alsof ik meer verbruikte...
Heenweg verbruik: 6 tot 7 km\kwh (100km op eco)
Terugweg verbruik: 6 tot 7 km\kwh (95km op eco+)
Ik ben nu veel positiever geworden. Ik denk dat ik wel minimaal 30km extra moet berekennen voordat ik van A naar B ga (indien accu niet vol is).
Ligt ook aan weeromstandigheden.
Ik denk ik nog meer zelfverzekerder word op het moment dat ik nog zo een lange rit in de winter meemaak.
Edit: Ze hebben geen prullenbakken bij snellaadstations!! zelfs bij niet FastNed

wel raar. Want als ik mijn koffie of broodje gekocht heb bij de tankstation en eenmaal in de auto of naast de auto eet wil ik wel wat kunnen weggooien? Nu valt het mee omdat het lekker weer is maar in de winter\regen ga je niet zo snel 100 meter terug lopen om ff wat weg te gooien. Wantja je gaat niet voor de tankstation eten, das een beetje raar
Edit 2:
Waarom zijn die snellaadkabels zo kort? Ik moet letterlijk geplakt parkeren om pietje precies te kunnen laden. Helemaal gestrekt.
Of ik moet in tegenverkeer parkeren om te kunnen laden...maar erin en eruit rijden is dan raar omdat ik dan in tegenverkeer rijd
Dit is zowel bij FastNed als bij andere snellaadstations heb ik gemerkt.
Komt dat omdat de e-Golf laadklepje toevallig op de verkeerde kant valt vergeleken met de andere auto's?
[
Voor 16% gewijzigd door
ThaddeusX op 02-08-2020 00:20
]