Vandaag het eerste 'wtf'-momentje meegemaakt met de e-Golf (of beter gezegd: de Discover). Het ding probeerde mij over een fietspad te sturen.
Ik had dat met Waze, die wilde me op een provinciale weg tot 3 keer toe laten afslaan waar dat niet mocht. Dat waren van die oversteekweggetjes.S_Chief schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:51:
Vandaag het eerste 'wtf'-momentje meegemaakt met de e-Golf (of beter gezegd: de Discover). Het ding probeerde mij over een fietspad te sturen.
Sinds donderdag ook eigenaar van een e-Golf. Een dikke bak volgens de dealer en dat moet ik ook wel beamen en wat rijdt dat ding lekker zeg. Heb er inmiddels 100km op zitten en hij geeft aan dat ik nog 150km kan rijden, dat zou niet tegen vallen. Ik had hem besteld met blauwe stiksels in de stoelen maar die zaten er uiteindelijk niet in, ze gaan nog uitzoeken waar dat fout is gegaan.
Heb de app vrij makkelijk kunnen verbinden en gisteren ook de id procedure doorlopen. Ik kan wel enkele functies niet gebruiken op de radio zelf, dan zegt hij dat ik een activeringssleutel nodig heb
Zijn er mensen hier die een laadpaal/abonnement via shuttle hebben genomen? Dit lijkt me een goede lader en anderen kunnen er dan ook gebruik van maken. Ik zou ook zelf een ev hub kunnen plaatsen voor 549 maar dan moet ik ook alsnog ergens een pas aanschaffen voor onderweg met hogere tarieven.
Heb de app vrij makkelijk kunnen verbinden en gisteren ook de id procedure doorlopen. Ik kan wel enkele functies niet gebruiken op de radio zelf, dan zegt hij dat ik een activeringssleutel nodig heb
Zijn er mensen hier die een laadpaal/abonnement via shuttle hebben genomen? Dit lijkt me een goede lader en anderen kunnen er dan ook gebruik van maken. Ik zou ook zelf een ev hub kunnen plaatsen voor 549 maar dan moet ik ook alsnog ergens een pas aanschaffen voor onderweg met hogere tarieven.
We Connect gebruikt maakt van de 2G-/3G-/LTE-mobieletelefonienetwerken. De 2G-/3G-mobieletelefonienetwerken worden naar verwachting vanaf 2020 door de netwerkaanbieders achtereenvolgens uitgeschakeld. Vanaf dit tijdstip kan sprake zijn van beperkingen bij de kwaliteit van de mobiele onlinediensten. Naar verwachting zullen de diensten voor Car-Net vanaf 2025 niet meer beschikbaar zijn. De mobiele onlinediensten van We Connect blijven met LTE beperkt te gebruiken.
[ Voor 46% gewijzigd door Maikie18 op 04-07-2020 08:33 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Tja, ik heb geen update Abbo meer en gebruik carplay en dan google maps die is tenminste een beetje bij. Pas er echt voor om op een auto van (toen nog 40) abbonementen aan te schaffen om bijvoorbeeld navigatie up to date (nou ja minimaal 6 maanden oudS_Chief schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:51:
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ja, ik las het ergens eind vorig jaar op VWVortex. Schijnt er wel met een software update uit gesloopt te zijn, daar ging het topic over. Die 'kickdown' is helemaal raar, want die zat er volgens wat youtube filmpjes nog wel op bij de intro van het 2017 eGolf 7.5 model met grotere accu. Waarom dan verwijderen? Die leek mij juist ideaal om te gebruiken met een van de eco modi. Standaard beperkt, maar mocht het eens nodig zijn wel toegang tot de power.Whis! schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:09:
[...]
Ho eens, dus bij de 2016 e-Golf kreeg je de SoC in %-en te zien? En de feature dat hij uit eco gaat bij kick-down is ook best wel welkom. Deze beide features had ik graag nog gehad
En heb je de 2020? Dat zou goed nbieuws zijn! De verkoper zei dat het op de 2020 niet meer zat. Zelf even geprobeerd met eco+ invoegend op de snelweg en ook niets. Maar misschien toch net niet hard genoeg op het stroompedaal getrapt?Kuip schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:16:
Ik heb nog niet gecheckt of hij daadwerkelijk van Eco terug naar Normal (Mode) schakelt, maar regelmatig in Eco rijdend 'volgas' gegeven en zo te merken krijg je dan wel het maximale vermogen en acceleratie. (ook voel je het kickdown-activeer hobbeltje in het gaspedaal)
Typisch navigatie. Ik heb een Tomtom op de motor, stuurt me rond het Ijsselmeer ook weggetjes op verboden voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouwvoertuigen, of langs de waaldijk over het rechtdoor lopende fietspad in plaats van de iets meer slingerende weg ernaast. Natuurlijk gemeld, maar volgens mij is er nog nooit een aanpassing doorgevoerd op mijn meldingen. Buitenland nog erger: In Santa Cruz op Tenerife raakte de navigatie zodanig van slag dat ie me rondjes liet rijden om een afslag te nemen rechtstreeks een gebouw in. Dat gebouw zag er niet echt nieuw uit en de volgende afslag een paar honderd meter verderop was volgens de navi de verkeerde. En een afslag eerder ook... Het vierde rondje een willekeurige afslag genomen en toen pikte ie de route weer op, via een totaal andere weg. En dan is het voor Tomtom nog wel hun core business.S_Chief schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:51:
Blauwe stiksels in de stoelen heb ik niet gezien als optie. Niet op de prijslijst en niet in de brochure. Wel heeft de eGolf standaard bekleding 'Merlin' met blauwe stiksels, maar dat is rond de pook en op het stuur, niet in de stoelen. Dat zou de dealer ook moeten weten.Maikie18 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:03:
Sinds donderdag ook eigenaar van een e-Golf. Een dikke bak volgens de dealer en dat moet ik ook wel beamen en wat rijdt dat ding lekker zeg. Heb er inmiddels 100km op zitten en hij geeft aan dat ik nog 150km kan rijden, dat zou niet tegen vallen. Ik had hem besteld met blauwe stiksels in de stoelen maar die zaten er uiteindelijk niet in, ze gaan nog uitzoeken waar dat fout is gegaan.
quote:
We Connect gebruikt maakt van de 2G-/3G-/LTE-mobieletelefonienetwerken. De 2G-/3G-mobieletelefonienetwerken worden naar verwachting vanaf 2020 door de netwerkaanbieders achtereenvolgens uitgeschakeld. Vanaf dit tijdstip kan sprake zijn van beperkingen bij de kwaliteit van de mobiele onlinediensten. Naar verwachting zullen de diensten voor Car-Net vanaf 2025 niet meer beschikbaar zijn. De mobiele onlinediensten van We Connect blijven met LTE beperkt te gebruiken.
Shuttle leek mij juist niets. De losse laadpas is belachelijk, starttarief van 61 cent en toen Ionity nog per sessie 8 euro was, had Shuttel ook bij Ionity 8 euro per sessie, maar dan ex BTW. De paal die ze bieden is voor zover ik kan beoordelen wel een goede maar de abonnementen voor beheer en onderhoud zijn gewoon duur. En de bundels zijn ook niet bepaald goedkoop te noemen. Een paar addertjes in het Shuttle gras bij die bundels. Maximaal 20% snelladen anders betaal je 67 cent per kW meer. En nog erger: ze rekenen mét thuisladen 25 cent per kW... Maar dat is ex BTW. Dus met thuisladen betaal je ruim 30 cent per kW. Thuis laden met eigen paal kost je in het slechtste geval 23 cent, maar met een beetje handigheid ruim onder de 20. Dat ga je waarschijnlijk het meeste doen, waarom zou je anders thuis een paal willen? Publiek laden kost over het algemeen niet meer dan 35 cent, met Maingau kan je bij de meeste snelladers terecht voor een vergelijkbaar bedrag (zo lang je niet kleeft en langer dan een uur aan de snellader hangt). Als de driekwart thuis laadt en 1 kwart publiek kom je 26 cent uit. En dan ben ik al uitgegaan vaneen prijs van 23 cent per kWh thuis, wat best hoog is.
Dingen als carplay moet je inderdaad als optie genomen hebben of vrijschakelen met een code.
Je onderste quote is ook best bizar van VW. We verkopen een digitaal connected auto, noemen dat ook als selling point, maar vanaf nu werkt dat al slechter en over een paar jaar is dat afgelopen. Niet even een nieuwe sim pluggen, of desnoods een upgrade naar 4/5g als losse optie. Nee, gewoon pech, doei.
Serieus, jij zou moeten betalen voor een navigatie abbo? Volgens de verkoper én de prijslijst heb je bij een 2020 eGolf recht op gratis kaartupdates, tot de support stopt. Die support stopt maximaal 5 jaar nadat de laatste unit is geproduceerd, wat ook best snel is. Helemaal vergeleken met BMW waar je voor een E39 5 serie nog kaarten kan krijgen uit 2019, al kost dat wel 85 euro. Maar hoe dan ook: die kaartupdates zouden volgens VW zelf nu gratis moeten zijn.MarcelGo schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:22:
[...]
Tja, ik heb geen update Abbo meer en gebruik carplay en dan google maps die is tenminste een beetje bij. Pas er echt voor om op een auto van (toen nog 40) abbonementen aan te schaffen om bijvoorbeeld navigatie up to date (nou ja minimaal 6 maanden oud) te houden.
24 juni mijn contract getekend voor een Urano grey bij van Mossel, kan niet wachten tot medio augustus waarop ze verwachten te leveren!
Laadpas aangevraagd van Engie gezien die voor Zuid Holland (Rotterdam) geen abonnementskosten/uurprijzen/starttarief hanteren en een tarief van 26/28 cent per kWh. Ben alleen nog aan het zoeken naar de meest voordelige pas voor de rest van het land/EU. Heb een aanvraag gedaan voor Maingau maar begreep dat die soms niet aankomen, klopt dat?
Laadpas aangevraagd van Engie gezien die voor Zuid Holland (Rotterdam) geen abonnementskosten/uurprijzen/starttarief hanteren en een tarief van 26/28 cent per kWh. Ben alleen nog aan het zoeken naar de meest voordelige pas voor de rest van het land/EU. Heb een aanvraag gedaan voor Maingau maar begreep dat die soms niet aankomen, klopt dat?
Deze is van modeljaar 2018, en ja voor de verschillende diensten kreeg je 1 jaar gratis en daarna kon je verlengen en per module aftikken...ik zal eens kijken wat ik nu kan krijgen maar mijn navigatie kaart is al 2 jaar oudDeGroteMuis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:55:
[...]
Serieus, jij zou moeten betalen voor een navigatie abbo? Volgens de verkoper én de prijslijst heb je bij een 2020 eGolf recht op gratis kaartupdates, tot de support stopt. Die support stopt maximaal 5 jaar nadat de laatste unit is geproduceerd, wat ook best snel is. Helemaal vergeleken met BMW waar je voor een E39 5 serie nog kaarten kan krijgen uit 2019, al kost dat wel 85 euro. Maar hoe dan ook: die kaartupdates zouden volgens VW zelf nu gratis moeten zijn.
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Apple Carplay. Als ik mijn iPhone connect via de originele iPhone kabel dan werkt bijv. Google Maps of Flitsmeister maar dan stopt het na 10 of 15 min. Hebben jullie dit probleem ook, begint irritant te worden. Opnieuw opstarten van Discovery Pro heeft ook geen zin.
[ Voor 23% gewijzigd door BMS080 op 04-07-2020 13:19 ]
Hier start carplay af en toe helemaal niet op, met een originele kabel, laad dan wel...nog niet gehad dat als het werkt het dan uitvalt
Bij mij start en werkt hij altijd. Ik gebruik TomTom icm Flitsmeister. Deze laat ik automatisch opstarten via een automatisering (shortcut) op de iPhone. Ideaal wat mij betreft.BMS080 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:18:
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Apple Carplay. Als ik mijn iPhone connect via de originele iPhone kabel dan werkt bijv. Google Maps of Flitsmeister maar dan stopt het na 10 of 15 min. Hebben jullie dit probleem ook, begint irritant te worden. Opnieuw opstarten van Discovery Pro heeft ook geen zin.
Ik denk dat het komt doordat ik niet de laatste software update heb van IOS
Ben benieuwd wat jullie vinden van de ruitenwissers en -sproeiers. Zodra er minder dan een stortvloed water op de voorruit ligt beginnen de wissers enorm te stuiteren over het raam.. Raam zelf is schoon en vetvrij, lijkt toch echt aan de wissers te liggen.
En wat betreft de sproeiers.. Ik vind ze behoorlijk slap.
Hier al jaren probleemloos, is gewoon Golf techniek...
Voor gaat het goed, maar de achterwisser heeft te weinig druk en gaat daardoor stuiteren met een hoop herrie.S_Chief schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:11:
Ben benieuwd wat jullie vinden van de ruitenwissers en -sproeiers. Zodra er minder dan een stortvloed water op de voorruit ligt beginnen de wissers enorm te stuiteren over het raam.. Raam zelf is schoon en vetvrij, lijkt toch echt aan de wissers te liggen.
@RonaldPr Geinig, juist achter heb ik 0 problemen.
Ja heb de 2020. Had hem dus handmatig op Eco staan he, niet omdat er te weinig prik in de accu zat. Powerreserve meter stond op max.DeGroteMuis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:55:
[...]
En heb je de 2020? Dat zou goed nbieuws zijn! De verkoper zei dat het op de 2020 niet meer zat. Zelf even geprobeerd met eco+ invoegend op de snelweg en ook niets. Maar misschien toch net niet hard genoeg op het stroompedaal getrapt?
Ik ben geen onverdeeld fan en herken inderdaad je klachten...S_Chief schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:11:
Sproeiers zit inderdaad weinig waterdruk achter..S_Chief schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:11:
Wissers heb ik nog niks op aan te merken. Alleen korte tijd stuiterende wissers na een bezoek aan de wasstraat, verder niet.
Ik heb met m’n ruitenwissers echt nergens last van. Werken altijd goed en geruisloos
Heb de nieuwe IOS update uitgevoerd, maar dit zorgt voor geen resultaat. Helaas valt de Discovery Pro nog steeds uit of schakelt deze van Apple Carplay naar de navigatie. Ik ga morgen mijn dealer bellen en het melden om dit z.s.m. op te lossen.La1974 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:23:
[...]
Bij mij start en werkt hij altijd. Ik gebruik TomTom icm Flitsmeister. Deze laat ik automatisch opstarten via een automatisering (shortcut) op de iPhone. Ideaal wat mij betreft.
Goed verdienmodel!MarcelGo schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:24:
Deze is van modeljaar 2018, en ja voor de verschillende diensten kreeg je 1 jaar gratis en daarna kon je verlengen en per module aftikken...ik zal eens kijken wat ik nu kan krijgen maar mijn navigatie kaart is al 2 jaar oud
Er komt inderdaad een nogal zielig straaltje uit de ruitensproeiers. Rond de 100 landt het straaltje op de onderste 1/3 van de ruit voor mijn gevoel. Benieuwd hoe dat straks gaat als er eens goed gepekeld is. Maar ik heb geen last van stuiterende ruitenwissers, met de gecoate voorruit zonder draadjes voor de verwarming erin. Wel nog wat vegen van de rainx ruitcoating die ze er bij aflevering op gedaan hebben. Dat stuiteren is bij een nieuwere ruit meestal een kwestie van vuil, of iets anders uitlijnen hoe ze staan ten opzichte van de ruit. Je geeft aan dat je ruiten schoon zijn, blijft het tweede over. Gewoon even mee terug gaan, dat hoort niet.S_Chief schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:11:
Ook bij lage snelheden? Dat hoort niet. De mijne is perfect stil, in ieder geval tot iets boven de 50. Ik gebruik de ruitenwisser achter zelden op de snelweg, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.RonaldPr schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:49:
Voor gaat het goed, maar de achterwisser heeft te weinig druk en gaat daardoor stuiteren met een hoop herrie.
Mooi, dan ga ik die binnenkort nog eens testen. Mijn eerste test was met volle accu, 2km van huis met handmatige eco+ de snelweg op. Dat was geen succes, eco+ snelheid van optrekken en nét boven de 90 was het op. Ik had al een rustiger moment gekozen voor die test dus invoegen lukte toch wel, maar voelde toch niet erg fijn om zo weinig over te hebben. Ik zal het nog eens proberen met Eco en Eco+ en het pedaal wat steviger op de bodem drukkenKuip schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:41:
Ja heb de 2020. Had hem dus handmatig op Eco staan he, niet omdat er te weinig prik in de accu zat. Powerreserve meter stond op max.
Volkswagen gonna VolkswagenDeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:07:
[...]
Goed verdienmodel!Groot gelijk dat je er niet extra voor betaalt. Dat had er voor die prijs wel bij mogen zitten
[...]
Zelfde als dat NieConnect drama dat niet in de PL prijs zat na 3 jaar....
Voordeel van NieConnect is dat je het straks ook niet gaat missen. 
Edit: Bij mij staan trouwens vandaag de deuren en ruiten weer eens open volgens de app. Ik zie de auto staan, de boel is toch echt dicht. Maar klimatiseren werkt vandaag zowaar!
Edit: Bij mij staan trouwens vandaag de deuren en ruiten weer eens open volgens de app. Ik zie de auto staan, de boel is toch echt dicht. Maar klimatiseren werkt vandaag zowaar!
[ Voor 57% gewijzigd door DeGroteMuis op 06-07-2020 08:24 ]
Ja en nee, het is de enige manier waarop ik kan zien hoe lang mijn auto nog moet laden. (Vrij elementaire nfoDeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:20:
Voordeel van NieConnect is dat je het straks ook niet gaat missen.
Hahaha ninja-edit van je; ik ben dus niet de enige
[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 06-07-2020 08:26 ]
Haha, like a ninja!Tomba schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:26:
[...]
Ja en nee, het is de enige manier waarop ik kan zien hoe lang mijn auto nog moet laden. (Vrij elementaire nfo) dus ik mis het wel echt als het weer eens niet werkt. Dat gezegd hebbende heb ik de afgelopen 4 dagen geen issues gehad (behalve het onterecht doorgeven dat er een deur openstond
)
Hahaha ninja-edit van je; ik ben dus niet de enige
Jij ook een open deur volgens de app? Het open deur beleid van de VW app is nogal... Apart.
In de auto zelf kan je ook zien hoe lang je nog moet laden wanneer de app weer eens niet werkt zoals het hoort. Niet de handigste methode als je de auto aan een publieke paal hebt hangen een eind verderop, maar het kan wel.
Ow echt? Heb wel eens naar binnen gekeken en meende alleen een stekker icoon te zien. Toch eens opnieuw kijkenDeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:43:
[...]
Haha, like a ninja!
Jij ook een open deur volgens de app? Het open deur beleid van de VW app is nogal... Apart.
In de auto zelf kan je ook zien hoe lang je nog moet laden wanneer de app weer eens niet werkt zoals het hoort. Niet de handigste methode als je de auto aan een publieke paal hebt hangen een eind verderop, maar het kan wel.
Ik zou vandaag de auto langsbrengen, maar afgelopen avond dacht ik, even nog een keer proberen en verrek: het activatieproces werkte nu plotseling wél (zonder hotspot of andere foefjes btw). De auto verstuurt weer data naar de app!Whis! schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:36:
Ondertussen contact gehad met de dealer, die gaan a.s. maandag ter plekke de e-sim module resetten voor me. Ben benieuwd!
Jij hebt ook AID toch? Dan weet ik zeker dat er ook een tijd bij staat. Volgens mij zonder AID ook, maar met heb ik zelf gezien bij de mijne. Als je de auto ontgrendelt komt het even midden in beeld, op contact blijft het in beeld, vlak boven de blauwe lijn onderaan tussen de klokken.Tomba schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:04:
[...]
Ow echt? Heb wel eens naar binnen gekeken en meende alleen een stekker icoon te zien. Toch eens opnieuw kijken
Klinkt wel als typisch gedrag voor de app.Whis! schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:10:
Ik zou vandaag de auto langsbrengen, maar afgelopen avond dacht ik, even nog een keer proberen en verrek: het activatieproces werkte nu plotseling wél (zonder hotspot of andere foefjes btw). De auto verstuurt weer data naar de app!
Inderdaad met AID; zal vanavond eens even kijken na het werk.DeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Jij hebt ook AID toch? Dan weet ik zeker dat er ook een tijd bij staat. Volgens mij zonder AID ook, maar met heb ik zelf gezien bij de mijne. Als je de auto ontgrendelt komt het even midden in beeld, op contact blijft het in beeld, vlak boven de blauwe lijn onderaan tussen de klokken.
[...]
@Tomba Als mijn werkdag eerder afgelopen is dan de jouwe, alvast een voorbeeld binnen het zeegroene kader, met dank aan TeslaBjorns 1000km challenge video:
Kijk! Das best duidelijk. Moet je dus wel contact maken om dit te zien? (Ik heb alleen gekeken toen de sleutel er al uit wasDeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:18:
@Tomba Als mijn werkdag eerder afgelopen is dan de jouwe, alvast een voorbeeld binnen het zeegroene kader, met dank aan TeslaBjorns 1000km challenge video:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 06-07-2020 16:33 ]
Shanquish in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"
Zo snel kan je Discover Pro verdwijnen uit een eGolf. Wel op het oog minder schade aan je dashboard dan vroeger met de RNS510, maar nog steeds te snel weg. Het lijkt bijna wel een demo filmpje!
@Tomba Zonder contact verschijnt het na het ontgrendelen (of contact uitzetten) ook kort in beeld. Maar dat is hooguit een minuut volgens mij. Ik vermoed dat ik pas einde week een keer aan de lader ga, maar mocht het wat toevoegen, kan ik dan wel een foto nemen? Ik vermoed alleen dat je zelf sneller bent.
Zo snel kan je Discover Pro verdwijnen uit een eGolf. Wel op het oog minder schade aan je dashboard dan vroeger met de RNS510, maar nog steeds te snel weg. Het lijkt bijna wel een demo filmpje!
@Tomba Zonder contact verschijnt het na het ontgrendelen (of contact uitzetten) ook kort in beeld. Maar dat is hooguit een minuut volgens mij. Ik vermoed dat ik pas einde week een keer aan de lader ga, maar mocht het wat toevoegen, kan ik dan wel een foto nemen? Ik vermoed alleen dat je zelf sneller bent.
Afgelopen weekend door de dealer besteld voor PL auto. Helaas bleek mijn auto (Urano grey met dab+/carplay) niet meer op voorraad. Ik kon kiezen uit een Pure White of Deep Black Pearl of alsnog een Urano maar dan met winterpakket.
Ik baalde in eerste instantie dat ik geen winterpakket kon kiezen dus achteraf wel blij met deze optie. Vooral stoelverwarming vind ik in de winter erg fijn. Kan de airco ook wat lager wat weer goed is voor de range.
Eerste week van augustus zou ie er moeten zijn. Kan niet wachten! Iemand hier trouwens een digitaal boekje zodat ik mij wat kan inlezen? De tool op de website van Volkswagen werkt helaas niet.
Ik baalde in eerste instantie dat ik geen winterpakket kon kiezen dus achteraf wel blij met deze optie. Vooral stoelverwarming vind ik in de winter erg fijn. Kan de airco ook wat lager wat weer goed is voor de range.
Eerste week van augustus zou ie er moeten zijn. Kan niet wachten! Iemand hier trouwens een digitaal boekje zodat ik mij wat kan inlezen? De tool op de website van Volkswagen werkt helaas niet.
Net de auto (bijna) helemaal leeg gereden.
Moest vandaag eerst naar Den Helder, daarna naar Zaandam om samen met de vrouw een nieuw aquarium aan te schaffen. De verbouwing van ons huis wacht op het verplaatsen van het aquarium.
De wagen was opgeladen, maar normaal was dat tot een 250 km, gisteren was de actieradius na het laden 225 km.
Dus eerst naar Den Helder, bij terugkomst thuis heb ik nog 188 km over, na het besluiten om naar Zaandam te rijden, waar ik een hard hoofd in had qua bereik, toch de rit van 72 km heen en 72 km terug toch de gok gewaagd. De wagen op Eco+ en “B” ingesteld (Max 95 km/h) en de heenrijdt aanvaard. De rit ging naar Hornbach, kom ik eigenlijk nooit. Toch maar wat achter een vrachtwagen aan hangen.
Aangekomen in Zaandam staat er nog 106 km op de meter, klinkt positief, kunnen we het halen?
Op de terugweg dus 72 km te gaan, 106 als bereik, snelle rekensom leert, 34 km over bij aankomst thuis.
Terug op weg weer Eco+ “B” ingesteld. Gedurende de rit werd het “overschot” langzaam minder. Als er een vrachtwagen was er achter hangen en anders met 95 km/h ingehaald worden door ongeveer iedereen inclusief wagens met aanhanger.
Gelukkig op het laatste stuk weer een vrachtwagen als trekker.
Thuis aangekomen 17 km over, ook onderweg Zijn de bekende waarschuwingen de revue gepasseerd.
Nu aan de thuis laadpaal, heb hem ingesteld op daluur laden, hij begint direct met laden maar dat is de ondergrens waarnaar hij oplaad en dan stopt tot 23:00 En dan de daluren gebruikt op verder op te laden.
Vindt het toch wel lastig dat het bereik zo gering is, had een auto die 800 km op één tank kon rijden.
Misschien interessant om te melden, 14,5kw/100km verbruikt.
Moest vandaag eerst naar Den Helder, daarna naar Zaandam om samen met de vrouw een nieuw aquarium aan te schaffen. De verbouwing van ons huis wacht op het verplaatsen van het aquarium.
De wagen was opgeladen, maar normaal was dat tot een 250 km, gisteren was de actieradius na het laden 225 km.
Dus eerst naar Den Helder, bij terugkomst thuis heb ik nog 188 km over, na het besluiten om naar Zaandam te rijden, waar ik een hard hoofd in had qua bereik, toch de rit van 72 km heen en 72 km terug toch de gok gewaagd. De wagen op Eco+ en “B” ingesteld (Max 95 km/h) en de heenrijdt aanvaard. De rit ging naar Hornbach, kom ik eigenlijk nooit. Toch maar wat achter een vrachtwagen aan hangen.
Aangekomen in Zaandam staat er nog 106 km op de meter, klinkt positief, kunnen we het halen?
Op de terugweg dus 72 km te gaan, 106 als bereik, snelle rekensom leert, 34 km over bij aankomst thuis.
Terug op weg weer Eco+ “B” ingesteld. Gedurende de rit werd het “overschot” langzaam minder. Als er een vrachtwagen was er achter hangen en anders met 95 km/h ingehaald worden door ongeveer iedereen inclusief wagens met aanhanger.
Thuis aangekomen 17 km over, ook onderweg Zijn de bekende waarschuwingen de revue gepasseerd.
Nu aan de thuis laadpaal, heb hem ingesteld op daluur laden, hij begint direct met laden maar dat is de ondergrens waarnaar hij oplaad en dan stopt tot 23:00 En dan de daluren gebruikt op verder op te laden.
Vindt het toch wel lastig dat het bereik zo gering is, had een auto die 800 km op één tank kon rijden.
Snap dat het anders voelt als je van 800km van een tank komt, maar ff 20 min aan een snellader en je had minder in de stress gezeten.FrankVolt schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:56:
Net de auto (bijna) helemaal leeg gereden.
Dat filmpje is wel echt verontrustend. Binnen 1 min heeft hij de Discovery Pro eruit gehaald. Waarom gaat het alarm niet af vraag ik mij af. Een auto van minimaal 32k hebben ze niet eens voorzien van een deugdelijke alarm?DeGroteMuis schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:00:
Shanquish in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"
@TomK85
Had idd wel de Fastned optie achter de hand, op de A7 zitten er verschillende onderweg, had de range te laag geworden had ik hem toch echt aan de lader gehangen.
Toch bij de start 34 km als range over en met 17 met de nodige capriolen over geeft wel een beetje aan hoe je de range moet inschatten.
Had idd wel de Fastned optie achter de hand, op de A7 zitten er verschillende onderweg, had de range te laag geworden had ik hem toch echt aan de lader gehangen.
Toch bij de start 34 km als range over en met 17 met de nodige capriolen over geeft wel een beetje aan hoe je de range moet inschatten.
Vanmorgen is de wagen weer opgeladen, met daluren stroom. Via de App heeft de wagen nu een actieradius van 220 km, wordt steeds minder. Ik denk dat als ik gewoon overdag laad de spanning op het net iets hoger is, ook vanwege mijn zonnepanelen en daardoor een hogere actieradius kan krijgen. Maar wie het weet mag het zeggen.
De B stand is niet het zuinigst.FrankVolt schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:27:
@TomK85
Je verliest altijd met regenereren.
Met uitrollen win je veel meer.
Goedemorgen,
Ik laad op mijn werk met de Schuko-lader met verlengstukje in een CEE aansluiting.
Nu stopt de E-golf af en toe met opladen.
Foto is door het zonlicht niet helemaal goed te zien excuses daarvoor.
Het bovenste lampje is oranje en de 2e is rood de andere lampjes branden niet. Als ik dan vervolgens de stekker uit de CEE trek en er weer in doe doet hij het (soms na 2-3x) weer en laadt de auto weer op. En gaan de groene lampjes branden en de onderste knipperen.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik laad op mijn werk met de Schuko-lader met verlengstukje in een CEE aansluiting.
Nu stopt de E-golf af en toe met opladen.
Foto is door het zonlicht niet helemaal goed te zien excuses daarvoor.
Het bovenste lampje is oranje en de 2e is rood de andere lampjes branden niet. Als ik dan vervolgens de stekker uit de CEE trek en er weer in doe doet hij het (soms na 2-3x) weer en laadt de auto weer op. En gaan de groene lampjes branden en de onderste knipperen.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
[ Voor 5% gewijzigd door Reiger072 op 07-07-2020 08:58 ]
@TomK85
Reiger072 in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"
Geen online 2020 boekjes helaas, maar in grote lijnen zal het overeen komen.
@BMS080 Inderdaad, ERG snel! Er zit geen alarm op de eGolf standaard. Een SCM klasse3-achtige kan je als optie nemen. Maar ik begreep dat die ook weer niet volledig aan de eisen van klasse 3 voldoet, dus geen SCM certificaat.
@FrankVolt Inderdaad even wennen die range. Mijn vorige daily deed met gemak 700km op een tank waar ik twijfel of deze bij vergelijkbare omstandigheden (90% snelweg met 130, het was nog voor de 100 overdag inging) de 200km zou halen. Maar ja, met de benzinedaily moest ik dan weer naar een pomp. Feit blijft: Je hebt wel een flink kortere range, die ook nog gevoeliger is voor invloeden van buitenaf.
Maar waarom niet even tussendoor een paar kW erbij pompen? Zeker als je op de terugweg wind tegen hebt, of nat wegdek en daardoor je reserve range voelt teruglopen is even laden toch een fijner gevoel. Dat rijdt een stuk relaxter en je hoeft niet achter vrachtwagens te hangen. Het kost wel meer dan thuis laden, maar dat kost diesel of benzine ook. En je hoeft geen zorgen te hebben dat je stil komt te vallen. Ik durf met mijn ICE cabrio ook niet zo maar tot range 0 of 10 door te rijden.
Standaard B is meestal niet de meest zuinige optie. Eigenlijk alleen als je heel goed bent in one pedal driving en dus ook precies de balans kan vinden om uit te rollen zonder dat de motor vermogen levert. Met B regenereer je wel, maar je verliest ook altijd iets ten opzichte van je momentum vasthouden en uitrollen. In D0 heb je als je remt met beleid wel de regen bij vertragen, zonder dat je harder vertraagt dan nodig in andere gevallen. Ik ben intussen wel fan van de B, dus rij meestal wel in die stand, maar het is niet optimaal qua verbruik.
Over je range: Dat heeft niets met de laadspanning of -stroom te maken, vol is vol. Ik verwacht dat je normaal minder dan 145Wh/km gebruikt? Je range zal weer stijgen bij je volgende laadmomentjes als je weer in je normale rij ritme valt.
@BMS080 Inderdaad, ERG snel! Er zit geen alarm op de eGolf standaard. Een SCM klasse3-achtige kan je als optie nemen. Maar ik begreep dat die ook weer niet volledig aan de eisen van klasse 3 voldoet, dus geen SCM certificaat.
@FrankVolt Inderdaad even wennen die range. Mijn vorige daily deed met gemak 700km op een tank waar ik twijfel of deze bij vergelijkbare omstandigheden (90% snelweg met 130, het was nog voor de 100 overdag inging) de 200km zou halen. Maar ja, met de benzinedaily moest ik dan weer naar een pomp. Feit blijft: Je hebt wel een flink kortere range, die ook nog gevoeliger is voor invloeden van buitenaf.
Maar waarom niet even tussendoor een paar kW erbij pompen? Zeker als je op de terugweg wind tegen hebt, of nat wegdek en daardoor je reserve range voelt teruglopen is even laden toch een fijner gevoel. Dat rijdt een stuk relaxter en je hoeft niet achter vrachtwagens te hangen. Het kost wel meer dan thuis laden, maar dat kost diesel of benzine ook. En je hoeft geen zorgen te hebben dat je stil komt te vallen. Ik durf met mijn ICE cabrio ook niet zo maar tot range 0 of 10 door te rijden.
Standaard B is meestal niet de meest zuinige optie. Eigenlijk alleen als je heel goed bent in one pedal driving en dus ook precies de balans kan vinden om uit te rollen zonder dat de motor vermogen levert. Met B regenereer je wel, maar je verliest ook altijd iets ten opzichte van je momentum vasthouden en uitrollen. In D0 heb je als je remt met beleid wel de regen bij vertragen, zonder dat je harder vertraagt dan nodig in andere gevallen. Ik ben intussen wel fan van de B, dus rij meestal wel in die stand, maar het is niet optimaal qua verbruik.
Over je range: Dat heeft niets met de laadspanning of -stroom te maken, vol is vol. Ik verwacht dat je normaal minder dan 145Wh/km gebruikt? Je range zal weer stijgen bij je volgende laadmomentjes als je weer in je normale rij ritme valt.
Waarom heb je hem niet ff aan de laadpaal gehang bij de Hornbach? scheelt een hoop stress......FrankVolt schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:56:
Aha, dat wist ik niet, moet dan natuurlijk ook beschikbaar zijn, maar bedankt voor de tip, de vrouw wil daar binnenkort weer eens gaan kijken.
Waar baseer je dat op?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Thanks! Die had ik ook gevonden. Had alleen gehoopt dat t volledige boekje ergens ook online stond.DeGroteMuis schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:14:
@TomK85
Waarom doe je opladen in de daluren? Zeker als je zonnepanelen hebt, heeft dat niet veel zin. Je mag de opgewekte stroom toch salderen.FrankVolt schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:36:
Vanmorgen is de wagen weer opgeladen, met daluren stroom. Via de App heeft de wagen nu een actieradius van 220 km, wordt steeds minder. Ik denk dat als ik gewoon overdag laad de spanning op het net iets hoger is, ook vanwege mijn zonnepanelen en daardoor een hogere actieradius kan krijgen. Maar wie het weet mag het zeggen.
Dus wanneer je oplaadt heeft vrijwel geen impact op de prijs.
+1
Ik rijd met deze temperaturen in de binnenstad Eco+ met B-Stand en ik verbruik vrijwel niets. Incl. een half uur 120 rijden heb ik onlangs 266km gereden en die van mij zit redelijk vol met opties incl. Madrid wielen.
Ja, je moet goed kunnen timen qua one-pedal-driving, maar ik rijd ook superveel op ACC. Dit red je echt niet met uitrollen. Ook geprobeerd... Je wint veel minder terug.
Uitrollen doet de eGolf als de beste, dus ik combineer en haal zo meer range dan toen ik alleen B of D3 reed. Als ik niet hoef te remmen rol ik uit (en dat kan extreem langWescobar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:01:
[...]
+1
Ik rijd met deze temperaturen in de binnenstad Eco+ met B-Stand en ik verbruik vrijwel niets. Incl. een half uur 120 rijden heb ik onlangs 266km gereden en die van mij zit redelijk vol met opties incl. Madrid wielen.
Ja, je moet goed kunnen timen qua one-pedal-driving, maar ik rijd ook superveel op ACC. Dit red je echt niet met uitrollen. Ook geprobeerd... Je wint veel minder terug.
Maar technisch gesproken doet de auto niets anders wanneer je zelf remt, of je de auto op standje B laat remmen. Ook als je remt zal hij dat (tot het maximum van het wijzertje) regeneratief doen. Alleen als je wijzer aan zijn max zit zal hij de remmen gaan gebruiken.Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Uitrollen doet de eGolf als de beste, dus ik combineer en haal zo meer range dan toen ik alleen B of D3 reed. Als ik niet hoef te remmen rol ik uit (en dat kan extreem lang) en als ik wel moet remmen tik ik de automaat naar B
Ga het vanavond testen, ritje van 106 km heen en 106 terug.
Afgelopen zondag naar Zuid Limburg geweest met op de heen weg zware zuidwester tegen, nou dat hakte er dus goed in, bij vertrek 276 km bereik, na 135 km nog maar 40 km bereik over en nog 40 km te gaan,dus toen maar ff aan de snellader gelegd bij Van der Valk Urmond, na 20 minuten weer verder naar Gulpen, daar aan een lader gelegd, 6 uurtjes wezen fietsen waarn die weer vol was en weer terug met de wind in de rug en berg af bij thuiskomst no 30 km over....
Afgelopen zondag naar Zuid Limburg geweest met op de heen weg zware zuidwester tegen, nou dat hakte er dus goed in, bij vertrek 276 km bereik, na 135 km nog maar 40 km bereik over en nog 40 km te gaan,dus toen maar ff aan de snellader gelegd bij Van der Valk Urmond, na 20 minuten weer verder naar Gulpen, daar aan een lader gelegd, 6 uurtjes wezen fietsen waarn die weer vol was en weer terug met de wind in de rug en berg af bij thuiskomst no 30 km over....
Dat gevoel had ik niet (met mijn voetrem kan ik veel harder afremmen dan met de B stand)Maverick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Maar technisch gesproken doet de auto niets anders wanneer je zelf remt, of je de auto op standje B laat remmen. Ook als je remt zal hij dat (tot het maximum van het wijzertje) regeneratief doen. Alleen als je wijzer aan zijn max zit zal hij de remmen gaan gebruiken.
Maar voor de volledigheid; ik probeer het remmen / B-stand zoveel mogelijk te vermijden en kom dan echt verder qua range. Logisch ook, want energieverlies bij regenereren is hoger dan bij uitrollen.
Ik kan mij voorstellen dat dat op de snelweg goed werkt, maar daar zou je de eGolf niet voor moeten kopen. In de binnenstad valt er (voor mij in ieder geval) weinig uit te rollen.Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Uitrollen doet de eGolf als de beste, dus ik combineer en haal zo meer range dan toen ik alleen B of D3 reed. Als ik niet hoef te remmen rol ik uit (en dat kan extreem lang) en als ik wel moet remmen tik ik de automaat naar B
Je zou eens moeten kijken (ik zal het op de weg naar huis ook doen vandaagTomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:24:
[...]
Dat gevoel had ik niet (met mijn voetrem kan ik veel harder afremmen dan met de B stand)
Maar voor de volledigheid; ik probeer het remmen / B-stand zoveel mogelijk te vermijden en kom dan echt verder qua range. Logisch ook, want energieverlies bij regenereren is hoger dan bij uitrollen.
Ik rij 70% snelweg, maar op de 30% stad gebruik ik dat nog een stuk meer eigenlijk. Snelweg is het zaak zoveel mogelijk dezelfde snelheid te houden als je veel range wil.Wescobar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat dat op de snelweg goed werkt, maar daar zou je de eGolf niet voor moeten kopen. In de binnenstad valt er (voor mij in ieder geval) weinig uit te rollen.
In de stad; stoplicht in de verte dat op rood gaat? Uitrollen! Afslag die er aan komt? Uitrollen! Oprit die omhoog gaat vanaf een doorgaande weg (bv Kennedylaan in Eindhoven)? Uitrollen! 70 naar 50? Uitrollen!
De eGolf rolt zo goed uit dat ik nauwelijks snelheid verlies.
En hoezo moet je de eGolf niet kopen voor de snelweg? Vind het persoonlijk de fijnste snelweg ritjes ooit sinds ik de eGolf heb
Ik denk dat je hetzelfde zal kunnen bereiken ja, maar dat lijkt me erg onpraktisch eigenlijk (want ik ben geen computer dus zal er altijd extra verlies zijn tov regenereren via de B-stand)Maverick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:33:
[...]
Je zou eens moeten kijken (ik zal het op de weg naar huis ook doen vandaag) of B hetzelfde voelt als precies remmen tot het eind van de groene balk. Niet er voorbij, want dan rem je idd harder. Ik denk dat dat hetzelfde zal voelen
[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 07-07-2020 11:43 ]
Prima joh. EV's zijn super geschikt voor km's te vreten op de snelweg.
Gaat me meer om het idee. In de praktijk rem ik gewoon op tijd, waardoor ik onder het maximum van de groene wijzer blijf. Dan ben je dus net zo zuinig als in B. En wat flexibeler.Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat je hetzelfde zal kunnen bereiken ja, maar dat lijkt me erg onpraktisch eigenlijk (want ik ben geen computer dus zal er altijd extra verlies zijn tov regenereren via de B-stand)
Gelukkig, dan zijn we het eens. I'll take an EV over ICE anytime.Wescobar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:57:
Prima joh. EV's zijn super geschikt voor km's te vreten op de snelweg.
OK! Eigenlijk rijden we dan hetzelfde alleen gebruik ik een pook en jij een pedaalMaverick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:59:
[...]
Gaat me meer om het idee. In de praktijk rem ik gewoon op tijd, waardoor ik onder het maximum van de groene wijzer blijf. Dan ben je dus net zo zuinig als in B. En wat flexibeler.
Pedalen zijn bij mij nauwelijks gebruikt. 'gas'pedaal gebruik ik voor wegrijden en dan snel de ACC erop. Het rempedaal om de automatische handrem te activeren
@Maverick Je hebt gelijk, bij een perfecte bediening van gas en rem zou het bij dezelfde rijstijl niets uit moeten maken. Evenveel tijd vermogen verbruiken, evenveel tijd vermogen opwekken, evenveel tijd vrij rollen tijdens het rijden.
Maar het stroompedaal is standaard niet heel lineair afgesteld, eerder exponentieel. De rem is wel lineair (of in ieder geval meer lineair). Dat maakt het (in ieder geval voor mij) lastiger om 100% exact de juiste stand van je stroompedaal te kiezen, dan om 100% exact genoeg kracht op je rempedaal te zetten. Daardoor eenvoudiger om optimaal te remmen, dan om optimaal uit te rollen.
In theorie zijn D0 en B stand 100% gelijk met een zelfde rijstijl, maar door dat verschil in doseerbaarheid krijg je in de praktijk toch kleine afwijkingen op stukken waar je normaal zou kunnen freewheelen (denk bijvoorbeeld door een wegversmalling dorp in met 150 meter verderop een afslag, of een snelweg afslag).
Onderaan de streep hangt veel af van je eigen rijstijl en voorkeur. Perfect te zien bij @Wescobar en @Tomba.
@Wescobar 's rijstijl en stroompedaal dosering leent zich zo te lezen beter voor B (misschien ook de OBD mod gedaan om stroompedaal meer lineair te maken?) En druk stadsverkeer geeft ook minder uitrolopties, dat kan ook helpen. Dan is B zuiniger.
@Tomba 's rijstijl leent zich zo te lezen weer beter voor D0. Helemaal met snelweg rijden in de mix, daar heb je eerder uitrol mogelijkheden. Dan is D0 zuiniger.
Mijn idee: Ik heb gemerkt dat ik net wat verder kom met D0, maar geen 20% of zo. En ik vind B op dit moment fijner. Dus B it is. En kom ik dan wat te kort, laad ik onderweg wel een paar minuutjes extra.
Maar het stroompedaal is standaard niet heel lineair afgesteld, eerder exponentieel. De rem is wel lineair (of in ieder geval meer lineair). Dat maakt het (in ieder geval voor mij) lastiger om 100% exact de juiste stand van je stroompedaal te kiezen, dan om 100% exact genoeg kracht op je rempedaal te zetten. Daardoor eenvoudiger om optimaal te remmen, dan om optimaal uit te rollen.
In theorie zijn D0 en B stand 100% gelijk met een zelfde rijstijl, maar door dat verschil in doseerbaarheid krijg je in de praktijk toch kleine afwijkingen op stukken waar je normaal zou kunnen freewheelen (denk bijvoorbeeld door een wegversmalling dorp in met 150 meter verderop een afslag, of een snelweg afslag).
Onderaan de streep hangt veel af van je eigen rijstijl en voorkeur. Perfect te zien bij @Wescobar en @Tomba.
@Wescobar 's rijstijl en stroompedaal dosering leent zich zo te lezen beter voor B (misschien ook de OBD mod gedaan om stroompedaal meer lineair te maken?) En druk stadsverkeer geeft ook minder uitrolopties, dat kan ook helpen. Dan is B zuiniger.
@Tomba 's rijstijl leent zich zo te lezen weer beter voor D0. Helemaal met snelweg rijden in de mix, daar heb je eerder uitrol mogelijkheden. Dan is D0 zuiniger.
Mijn idee: Ik heb gemerkt dat ik net wat verder kom met D0, maar geen 20% of zo. En ik vind B op dit moment fijner. Dus B it is. En kom ik dan wat te kort, laad ik onderweg wel een paar minuutjes extra.
Ik reed nooit zo (heb die D0 stand zelfs vervloekt toen ik de eGolf in bezit namDeGroteMuis schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:39:
[...]
Ik rijd zelf het prettigst met D1 dat remt iets af. Toen ik de auto net had gebruikte ik ook altijd de B stand maar ik vind het niet erg comfortabel rijden.
Dus to B or not to B enz.
Hahah exact dat had ik dus ookRonaldPr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:08:
Ik rijd zelf het prettigst met D1 dat remt iets af. Toen ik de auto net had gebruikte ik ook altijd de B stand maar ik vind het niet erg comfortabel rijden.
Ik rijd al vanaf het begin in B stand en dat bevalt me tot nu toe eigenlijk wel perfect!
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik heb nu iets vreemds met laden.
Met de E- manager heb ik ingesteld dat hij ‘s morgens 8 uur tot 80% moet laden maar hij gaat direct laden en wel tot 100%.
Waar kun je dat uitschakelen, bij de laadstekker?
Met de E- manager heb ik ingesteld dat hij ‘s morgens 8 uur tot 80% moet laden maar hij gaat direct laden en wel tot 100%.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd hoor, maar moet je niet op de knop met het icoontje van een stekker en een klok drukken om dat te activeren? Zit naast de laadpoort.RonaldPr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:47:
Daar heb ik wel op gedrukt maar beide knopjes bleven branden. Ik zal het eens proberen voor het laden.
Vreemd genoeg is hij het plotseling gaan doen, misschien per ongeluk een knopje ingedrukt?
Vreemd genoeg is hij het plotseling gaan doen, misschien per ongeluk een knopje ingedrukt?
Thuisladen lijkt me gewoon een normaal tarief.DeGroteMuis schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:55:
[...]
Blauwe stiksels in de stoelen heb ik niet gezien als optie. Niet op de prijslijst en niet in de brochure. Wel heeft de eGolf standaard bekleding 'Merlin' met blauwe stiksels, maar dat is rond de pook en op het stuur, niet in de stoelen. Dat zou de dealer ook moeten weten.
Shuttle leek mij juist niets. De losse laadpas is belachelijk, starttarief van 61 cent en toen Ionity nog per sessie 8 euro was, had Shuttel ook bij Ionity 8 euro per sessie, maar dan ex BTW. De paal die ze bieden is voor zover ik kan beoordelen wel een goede maar de abonnementen voor beheer en onderhoud zijn gewoon duur. En de bundels zijn ook niet bepaald goedkoop te noemen. Een paar addertjes in het Shuttle gras bij die bundels. Maximaal 20% snelladen anders betaal je 67 cent per kW meer. En nog erger: ze rekenen mét thuisladen 25 cent per kW... Maar dat is ex BTW. Dus met thuisladen betaal je ruim 30 cent per kW. Thuis laden met eigen paal kost je in het slechtste geval 23 cent, maar met een beetje handigheid ruim onder de 20. Dat ga je waarschijnlijk het meeste doen, waarom zou je anders thuis een paal willen? Publiek laden kost over het algemeen niet meer dan 35 cent, met Maingau kan je bij de meeste snelladers terecht voor een vergelijkbaar bedrag (zo lang je niet kleeft en langer dan een uur aan de snellader hangt). Als de driekwart thuis laadt en 1 kwart publiek kom je 26 cent uit. En dan ben ik al uitgegaan vaneen prijs van 23 cent per kWh thuis, wat best hoog is.
Dingen als carplay moet je inderdaad als optie genomen hebben of vrijschakelen met een code.
Je onderste quote is ook best bizar van VW. We verkopen een digitaal connected auto, noemen dat ook als selling point, maar vanaf nu werkt dat al slechter en over een paar jaar is dat afgelopen. Niet even een nieuwe sim pluggen, of desnoods een upgrade naar 4/5g als losse optie. Nee, gewoon pech, doei.

Vind de paal nogal prijzig dus denk dat ik gewoon zelf maar een paal ga plaatsen

En dan maar kijken voor een pas van Maingau (bedankt voor de tip)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Heeft dat niet iets te maken met de "minimale" lading? Dat hij ongeacht de tijden gaat laden tot een bepaald percentage.RonaldPr schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:47:
Dank voor deze tips! Ik dacht steeds dat B het voordeligst is, maar dat is lang niet het geval. Ik reed nu ongeveer 11, en eerst ongeveer 14 per 100 km.Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Maar maakt de wijzerstand nog uit voor de zuinigheid van de regeneratie?Maverick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Maar technisch gesproken doet de auto niets anders wanneer je zelf remt, of je de auto op standje B laat remmen. Ook als je remt zal hij dat (tot het maximum van het wijzertje) regeneratief doen. Alleen als je wijzer aan zijn max zit zal hij de remmen gaan gebruiken.
1557 km verder en met d3 icm acc (fifty/fifty 80/100 km wegen)::strip_exif()/f/image/hgSwDHIET27xfByDIODokiqa.jpg?f=fotoalbum_large)
totaal geen enkele klachten, kortom een genot om in te rijden
)
:strip_exif()/f/image/hgSwDHIET27xfByDIODokiqa.jpg?f=fotoalbum_large)
totaal geen enkele klachten, kortom een genot om in te rijden
[ Voor 9% gewijzigd door yingli405 op 07-07-2020 20:59 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Als je op Marktplaats een naar een Tesla Wall Connector kijkt dan kan je die nieuw kopen vanaf zo’n 300 euro.Maikie18 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:46:
[...]
Vind de paal nogal prijzig dus denk dat ik gewoon zelf maar een paal ga plaatsen
Deze kan je aansluiten op één tot drie fases. Daarnaast kan je hem instellen van 6 tot 32 ampere per fase.
Hangt er een beetje vanaf of je drie fase hebt. De E-Golf laad trouwens alleen op fase L1 en L2.
Je moet er natuurlijk wel plek voor hebben en/of een oprit maar het laden kan dan erg goedkoop, betaal nu (dal uren) 19 cent per kWh of bijna niets als de zon goed schijnt.
Je moet wel iets van het aansluiten begrijpen, maar een elektricien kan je ook inhuren. Ca. 20 cent per kWh of 35 cent scheelt wel behoorlijk. Maar de kosten van de aansluiting zijn ook behoorlijk.
Vwo de Shuttel ik vind het lastig om achter hun prijsstelling te komen, in de vergelijkingssites komen ze niet voor. Denk er hard aan de Shuttel op te zeggen. Waardeloos.
Ik heb de maingau inmiddels al aangevraagd, dat ging heel erg makkelijk, app staat op de telefoon, nu nog een keer uitproberen.FrankVolt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:39:
[...]
Als je op Marktplaats een naar een Tesla Wall Connector kijkt dan kan je die nieuw kopen vanaf zo’n 300 euro.
Deze kan je aansluiten op één tot drie fases. Daarnaast kan je hem instellen van 6 tot 32 ampere per fase.
Hangt er een beetje vanaf of je drie fase hebt. De E-Golf laad trouwens alleen op fase L1 en L2.
Je moet er natuurlijk wel plek voor hebben en/of een oprit maar het laden kan dan erg goedkoop, betaal nu (dal uren) 19 cent per kWh of bijna niets als de zon goed schijnt.
Je moet wel iets van het aansluiten begrijpen, maar een elektricien kan je ook inhuren. Ca. 20 cent per kWh of 35 cent scheelt wel behoorlijk. Maar de kosten van de aansluiting zijn ook behoorlijk.
Vwo de Shuttel ik vind het lastig om achter hun prijsstelling te komen, in de vergelijkingssites komen ze niet voor. Denk er hard aan de Shuttel op te zeggen. Waardeloos.
Ik heb alles al voorbereid voor de laadpaal dus het is een kwestie van ophangen. Passen 6 auto’s op de oprit dus dat is ook geen probleem. Ik laad nu gewoon via een normaal stopcontact.
Maingau heb ik ook, werkt top.
[ Voor 3% gewijzigd door FrankVolt op 08-07-2020 08:42 ]
Ik tot nu toe (nog steeds <1000km) precies omgekeerd.Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:29:
[...]
Hahah exact dat had ik dus ookMaar ik ben dus helemaal om, D0 en B is een ideale combi voor mijn rijstijl
61 cent starttarief bij laden buiten de thuislader is wel aardig hoog. En 36 cent per publieke AC laadpaal is ook meer dan ik betaal, ook vergeleken met de duurdere AC palen. DC snelladen met 67 cent nóg meer. Alleen Ionity is nu niet duurder dan bij Ionity zelf (behalve het starttarief dan). En thuisladen: Geen idee of dat normaal is? Komt die 23 cent per kW bovenop je eigen energiekosten? De energie neem je namelijk af van je eigen energieleverancier. Als Shuttel daar nog 23 cent bovenop gooit zijn ze erg duur. Maar dat staat vast toegelicht in de voetnoot bij de *. Op de website vond ik zo snel niet jouw afbeeldingen of een toelichting op het thuislaadtarief.Maikie18 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:46:
[...]
Thuisladen lijkt me gewoon een normaal tarief.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik doelde met mijn voorbeeld vooral op de all in one prijzen van de bundels. Dan is iedere kW dus 25 cent ex btw, ook je thuislaad kW. En dan zit je nog vast aan max 20% DC laden.
Maingau en bijvoorbeeld een TWC werken ook prima, voor een stukje minder geld.
Als ik de prijzen op de Shuttel site vergelijk met die van anderen verliest Shuttel.FrankVolt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:39:
[...]
Als je op Marktplaats een naar een Tesla Wall Connector kijkt dan kan je die nieuw kopen vanaf zo’n 300 euro.
Op het risico van offtopic te gaan: Laadpaal aansluiten best duur ja? Bij mij wel, want 1-fase aansluiting, die zou ik dan eerst 3-fasen willen/moeten maken. Dat is een tikje prijziger
Ik betaal publiek laden 18,2 cent.
Allego is hier in Apeldoorn naar EUR 0.24 gegaan ipv EUR 0.18. Per 1 juli allemaal aangepastDeGroteMuis schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:10:
[...]
Ik tot nu toe (nog steeds <1000km) precies omgekeerd.Met de proefritten, in eGolfs van vrienden & collega's en de eerste paar km D1 of D2, intussen vrijwel altijd B.
[...]
61 cent starttarief bij laden buiten de thuislader is wel aardig hoog. En 36 cent per publieke AC laadpaal is ook meer dan ik betaal, ook vergeleken met de duurdere AC palen. DC snelladen met 67 cent nóg meer. Alleen Ionity is nu niet duurder dan bij Ionity zelf (behalve het starttarief dan). En thuisladen: Geen idee of dat normaal is? Komt die 23 cent per kW bovenop je eigen energiekosten? De energie neem je namelijk af van je eigen energieleverancier. Als Shuttel daar nog 23 cent bovenop gooit zijn ze erg duur. Maar dat staat vast toegelicht in de voetnoot bij de *. Op de website vond ik zo snel niet jouw afbeeldingen of een toelichting op het thuislaadtarief.
Maar ik doelde met mijn voorbeeld vooral op de all in one prijzen van de bundels. Dan is iedere kW dus 25 cent ex btw, ook je thuislaad kW. En dan zit je nog vast aan max 20% DC laden.
Maingau en bijvoorbeeld een TWC werken ook prima, voor een stukje minder geld.
[...]
Als ik de prijzen op de Shuttel site vergelijk met die van anderen verliest Shuttel.
Op het risico van offtopic te gaan: Laadpaal aansluiten best duur ja? Bij mij wel, want 1-fase aansluiting, die zou ik dan eerst 3-fasen willen/moeten maken. Dat is een tikje prijzigerMaar als je de aansluiting al hebt, zelf de paal plaatst en de kabel al ingraaft, alleen nog een elektricien laat komen voor het aansluiten van de paal en de bijpassende aardlek moet je toch wel voor 200-350 euro extra klaar zijn?
Ik betaal publiek laden 18,2 cent.Gelderland, de nieuwere Allego palen.
Enige nadeel is dat die een variabele snelheid hebben overdag. Voorlopig voor mij nog prima, er zijn nog weinig plugins of EVs hier en laden doe ik meestal in de avond.
Klopt, jammerrrr. Die 18,2 was net zo lekker.TomK85 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:17:
[...]
Allego is hier in Apeldoorn naar EUR 0.24 gegaan ipv EUR 0.18. Per 1 juli allemaal aangepast
De laatste afrekening die ik had was nog 18,2, maar de Smoov app geeft nu 24,2 aan. Correctie dus: 24,2.
Verwijderd
Wilde gaan voor een private Lease van de E-golf bij van mossel, helaas volledig uitverkocht.
Iemand een idee waar ik hem eventueel ook super cheap kan leasen?
Super cheap? Kun je iets specifieker zijn? En welke mogelijkheden behalve van Mossel heb je al bekeken?Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:29:
Wilde gaan voor een private Lease van de E-golf bij van mossel, helaas volledig uitverkocht.
Verwijderd
Nou vond van Mossel mooie deal! Daar kon je ook vast vooraf aflossen, wat wel prettig is. En wil het liefst een korte periode van ongeveer 2/3 jaar.
Ja ik weet niet wat van Mossel vroeg voor de egolf. Maar de actie die eind vorig jaar liep voor +/- 300 euro voor 5 jaar is overal wel voorbij. Wel heb je nu de 4000 euro subsidie regeling. Ik zag bij Ames een aanbieding voor 350 per maand. Maar dit zal niet voor 2 á 3 jaar zijn.
Ik was gelukkig nog op tijd bij van Mossel, €359 voor 10k 60 maanden, ook op tijd met de subsidie aanvraag dus eerste 4 jaar €359,01 - €83.
Levering verwacht in week 34.
PS. de Ames aanbieding voor ~€350 is inclusief subsidie.
Levering verwacht in week 34.
PS. de Ames aanbieding voor ~€350 is inclusief subsidie.
[ Voor 14% gewijzigd door mlvnc op 08-07-2020 15:18 ]
E golfs worden niet meer gemaakt.
Keek net op de site van Van Mossel, het lijkt erop dat er nog een paar zijn, moet je dan snel bij zijn wil je er een scoren.
Keek net op de site van Van Mossel, het lijkt erop dat er nog een paar zijn, moet je dan snel bij zijn wil je er een scoren.
[ Voor 65% gewijzigd door FrankVolt op 08-07-2020 15:37 ]
Ze hebben de productie toch verlengd tot eind 2020 i.v.m. ID.3 productie vertraging?FrankVolt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:32:
E golfs worden niet meer gemaakt.
Bij Auto-Arena/Wealer?Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:29:
1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 15kw hydro Pelletkachel
Oké, dat wist ik niet, wie weet kan er dan nog aankomen.mlvnc schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:59:
[...]
Ze hebben de productie toch verlengd tot eind 2020 i.v.m. ID.3 productie vertraging?
Ik dacht dat ze de stekker er al hadden uitgetrokken
[ Voor 10% gewijzigd door FrankVolt op 08-07-2020 18:14 ]
Of even bellen naar van Mossel als je per sé daar wil leasen. Misschien hebben ze er ergens nog 1 staan
Misschien hier eens kijken?Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:54:
Nou vond van Mossel mooie deal! Daar kon je ook vast vooraf aflossen, wat wel prettig is. En wil het liefst een korte periode van ongeveer 2/3 jaar.
https://www.almnprivatele...acties/volkswagen-e-golf/
Zeker! Zie nu pas dat ie voor dat geld ook nog diverse leuke opties heeft.Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:32:
Goede tips! Top
Als ze die nog kunnen leveren, dan heb je een top auto voor niet veel geld
Dus de tesla charger is voor de golf ook gewoon te gebruiken? Dit is zo een beetje de goedkoopste oplossing dan denk ik
Volgens Bjorn is dit niet mogelijkMaikie18 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:48:
Dus de tesla charger is voor de golf ook gewoon te gebruiken? Dit is zo een beetje de goedkoopste oplossing dan denk ik
YouTube: Can other EVs charge at Tesla superchargers?
Helaas...
[ Voor 23% gewijzigd door BMS080 op 08-07-2020 20:18 ]
Je zou even kunnen checken in het thuisladen topic, daar hebben meerdere mensen er eentje, maar 99% zeker dat een Tesla Wall Charger inderdaad een Type2 plug heeft tegenwoordig. Dus met een TWC van Marktplaats kan je gewoon je auto thuis laden.Maikie18 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:48:
Voor DC snelladen onderweg heeft @BMS080 inderdaad gelijk: dat kan alleen met een Tesla.
Als ik op de website van Volkswagen zoek, dan krijg ik allerlei fietsendragers maar niet speciaal voor de e-golf.Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
[...]
Je kan gewoon een fietsendrager monteren op de E Golf. Er bestaat een speciale (afneembare) trekhaak die je alleen voor fietsendragers kunt gebruiken. Wel aan de prijs en op dit moment uitverkocht. Kan maximaal 75 kg dragen. Dus twee elektrische fietsen zijn geen enkel probleem. Vast model trekhaak is niet leverbaar alleen afneembaar model.
Ik zie wel een trekhaak op deze website, maar die is echt ontzettend duur. https://www.trekhaken.inf...neembare-trekhaken/677945
En dan mag ik nog hopen dat mijn fietsendrager er op past.
Is er iemand die een andere oplossing weet om je eigen fiets mee te kunnen nemen?
Ja. Ik gebruik ook de Tesla Wall Charger om mijn e-golf te laden. 3x25 aansluiting, 2 fase laden.Maikie18 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:48:
@Verwijderd en andere eGolf shoppers:
**De subsidiepot voor nieuwe EVs is op.**
De prijzen die je ziet is dus wat je gaat betalen.
Er wordt nog wel gesproken over aanvragen doorschuiven, maar dat is voor zover ik gezien heb nog redelijk vaag.
Tweedehands EVs kunnen nog wel subsidie krijgen, dat potje zit nog onder de 2 v/d 7 miljoen beschikbaar.
**De subsidiepot voor nieuwe EVs is op.**
De prijzen die je ziet is dus wat je gaat betalen.
Er wordt nog wel gesproken over aanvragen doorschuiven, maar dat is voor zover ik gezien heb nog redelijk vaag.
Tweedehands EVs kunnen nog wel subsidie krijgen, dat potje zit nog onder de 2 v/d 7 miljoen beschikbaar.
Ik gebruik hem zelf ook, De Tesla Wall Charger, werkt top. Maakt ook geen gebruik van een pasje of een account zoals New Motion. Nadeel is wel dat iemand anders zijn auto op jouw oprit kan zetten en de stekker er in kan steken.DeGroteMuis schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:17:
[...]
Je zou even kunnen checken in het thuisladen topic, daar hebben meerdere mensen er eentje, maar 99% zeker dat een Tesla Wall Charger inderdaad een Type2 plug heeft tegenwoordig. Dus met een TWC van Marktplaats kan je gewoon je auto thuis laden.
Voor DC snelladen onderweg heeft @BMS080 inderdaad gelijk: dat kan alleen met een Tesla.
Kan iemand bevestigen dat ik met een 1fase 40A aansluiting, de eGolf gewoon op 7.2kW kan laden.
:strip_exif()/f/image/8KjqNcBzDjhoOaKqJiPbvSeD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NLicBMOnnkSjtjMdtDCSeODQ.jpg?f=fotoalbum_large)