Het is toch niet helemaal goed gegaan met de routes overzetten vanuit de webportal: ik zie net dat maar 1 van de 2 er goed in staat. De tweede is een kopie van de eerste. De auto lijkt de tweede ook niet te accepteren. Meerdere pogingen zonder succes. Handmatig in de navi zelf kan ook, maar is een stukje lastiger. Toch maar even de route ook in Waze gezet als backup.Verder lijkt de app nu beter te werken: Laadstatus werd prima bijgehouden en als test klimatiseren aan de paal werkte ook top gisteravond.
Haha, dat verklaart meteen waarom ik het ook zo op iridium grey vond lijken.
Lekker hoor! Heerlijk relax op vakantie zo. Heb je met het zoeken naar de hotels nog bewust rekening gehouden met laadmogelijkheden in de buurt, of gewoon gegaan voor hotels die je het leukste leken ongeacht laadopties? Ook mooi verbruik. Astana velgen gok ik? Ik kom rond de 140 Wh/km als ik op de snelweg 104 op de acc aanhoud met de Madrids eronder.mats schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:37:
Vandaag lekker op vakantie vertrokken met de e Golf voor een roadtripie Duitsland/Oostenrijk. Vandaag eerste stuk gedaan netjes rond de 100km per uur gereden en 2x moet opladen bij Ionity, waar bij de 2de x hij niet wilde stoppen met laden maar dat was na een telefoontje snel opgelost door de helpdesk van Ionity.
Met nog ongeveer 90km op de gom aangekomen bij het hotel, viel me niet tegen.
Geniet van de reis!
Het spiegelpakket geeft je inklapbare spiegels met een lampje erin. Of het driver assist pakket (daar zit het spiegelpakket bij in). Edit: bijna vergeten: de rechter spiegel draait ook naar beneden als je de achteruit inschakelt en het stelknopje op R staat, dat was volgens de dealer ook onderdeel van het spiegelpakket.pentagon0873 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:07:
Ik zie dat jij de spiegels hebt ingeklapt, gaat dat automatisch? Zit dat in een speciaal pakket?
Driver assist pakket dan? Daar zit het ook bij in. Zonder een van beide hoor je niet de elektrisch inklapbare spiegels te hebben. Niet via knopje en niet automatisch.Tomba schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb geen speciaal Spiegelpakket en bij mij klappen ze automatisch in als ik de deuren op slot doe. Handmatig kan ook via knopje in bestuurdersdeur.
Bloos, ik heb t nagekeken en heb t spiegelpakket dus welDeGroteMuis schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:34:
[...]
Driver assist pakket dan? Daar zit het ook bij in. Zonder een van beide hoor je niet de elektrisch inklapbare spiegels te hebben. Niet via knopje en niet automatisch.
Woon/werkverkeer zit ik aan de 15-17 kWh per 100KM. Ligt natuurlijk aan je rijstijl. Grootste deel daarvan is snelweg, en dan heb ik airco + de 17 inch Madrid velgen eronder.
Wel even gekeken inderdaad of er laadmogelijkheden in de buurt waren. Het hotel had alleen onverwacht stopcontacten in de garage die ik mocht gebruiken dus de auto is weer opgeladen met de granny charger.DeGroteMuis schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:34:
[...]
Lekker hoor! Heerlijk relax op vakantie zo. Heb je met het zoeken naar de hotels nog bewust rekening gehouden met laadmogelijkheden in de buurt, of gewoon gegaan voor hotels die je het leukste leken ongeacht laadopties? Ook mooi verbruik. Astana velgen gok ik? Ik kom rond de 140 Wh/km als ik op de snelweg 104 op de acc aanhoud met de Madrids eronder.
Geniet van de reis!
Astana velgen inderdaad.
Ik rijd op een dag nooit meer dan 150km. Dus afgezien dat het natuurlijk meer kost, maakt het qua laden voor mij echt niet uit.
Of rijdt iedereen hier ook echt 100?
Wescobar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:39:
Wat als je je rijstijl nou niet wilt aanpassen en gewoon 130 rijdt waar dat mag? Hoeveel km haal je dan?
Ik rijd op een dag nooit meer dan 150km. Dus afgezien dat het natuurlijk meer kost, maakt het qua laden voor mij echt niet uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYdk75vK4LZobSgupU6rv48m.jpg?f=user_large)
Dit was zaterdagavond het was rustig dus hele stukken 145 op de teller gehad. (Gemiddelde wordt natuurlijk sterk beïnvloed door van en naar de snelweg) ik denk zo’n 60km snelweg.
Thuis volgens de GOM nog 85km bereik.
Dus het kan en je houd nog een redelijk bereik over, bij snelheden boven de 120 vind ik de Golf echter niet super lekker op de weg.
/f/image/kktIvphjpF3nLJPq6EZ4rds5.png?f=fotoalbum_large)
Een buurt winkelcentrumpje met 5 winkels inclusief een AH een paar km verderop maakt het nog leuker voor mensen met een wat legere accu. Met 2 Fastnet zuilen kan je de accu weer aardig vol hebben zodra je terugkomt van de boodschappen.
Haha, dat verklaart het. Volgens mij was het ook niet zo'n prijzige optie, nog onder de 200 euro. Zei jij een tijdje geleden ook niet dat je het irritant vond dat de regeneratie standaard op 0 staat iedere keer als je de auto start? Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar inderdaad. Vooral als je de auto heel kort uit hebt best irritant dat regen meteen naar 0 schiet. Zo irritant dat ik hem nu eigenlijk standaard in de B gooi.Tomba schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:05:
Bloos, ik heb t nagekeken en heb t spiegelpakket dus wel
Da's helemaal prettig! Dat zijn de leuke verrassingen. Veel reisplezier!mats schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:55:
Wel even gekeken inderdaad of er laadmogelijkheden in de buurt waren. Het hotel had alleen onverwacht stopcontacten in de garage die ik mocht gebruiken dus de auto is weer opgeladen met de granny charger.
Astana velgen inderdaad.
Ik rij vooral overdag als ik op de snelweg kom. Dus ja, nu ik m'n eigen eGolf heb vooral 100-110. Maar van de proefritten en ritten met collega's voor 100 overdag inging weet ik dat je bij 135-140 op de teller tussen de 230-250 Wh/km uitkomt zonder WP en Madrid velgen bij temperaturen rond de 3 graden, regen en de climate op standje braden (25gr) en eerder rond de 180-200 Wh/km bij 15 graden, droog wegdek en de climate op 21. In beide gevallen is 150km niet heel ruim als je de hele weg 130 wil gaan. Zelfs onder de gunstigere omstandigheden, want bij 30 km range schiet de eGolf in de eco-verplicht modus met 115 als top, er is een kans dat je die wel in je display ziet.Wescobar schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:39:
Wat als je je rijstijl nou niet wilt aanpassen en gewoon 130 rijdt waar dat mag? Hoeveel km haal je dan?
Nice.DeGroteMuis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
Ik bedacht me dat ik nog geen foto van de mijne in dit topic had gezet. Hier aan de AC lader bij de supermarkt. Winkelen en range erbij krijgen is leuk!![]()
[Afbeelding]
Een buurt winkelcentrumpje met 5 winkels inclusief een AH een paar km verderop maakt het nog leuker voor mensen met een wat legere accu. Met 2 Fastnet zuilen kan je de accu weer aardig vol hebben zodra je terugkomt van de boodschappen.
[...]
Haha, dat verklaart het. Volgens mij was het ook niet zo'n prijzige optie, nog onder de 200 euro. Zei jij een tijdje geleden ook niet dat je het irritant vond dat de regeneratie standaard op 0 staat iedere keer als je de auto start? Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar inderdaad. Vooral als je de auto heel kort uit hebt best irritant dat regen meteen naar 0 schiet. Zo irritant dat ik hem nu eigenlijk standaard in de B gooi.
[...]
Da's helemaal prettig! Dat zijn de leuke verrassingen. Veel reisplezier!
[...]
Ik rij vooral overdag als ik op de snelweg kom. Dus ja, nu ik m'n eigen eGolf heb vooral 100-110. Maar van de proefritten en ritten met collega's voor 100 overdag inging weet ik dat je bij 135-140 op de teller tussen de 230-250 Wh/km uitkomt zonder WP en Madrid velgen bij temperaturen rond de 3 graden, regen en de climate op standje braden (25gr) en eerder rond de 180-200 Wh/km bij 15 graden, droog wegdek en de climate op 21. In beide gevallen is 150km niet heel ruim als je de hele weg 130 wil gaan. Zelfs onder de gunstigere omstandigheden, want bij 30 km range schiet de eGolf in de eco-verplicht modus met 115 als top, er is een kans dat je die wel in je display ziet.
Thanks!S_Chief schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:26:
[...]
Nice.Ik parkeer meestal wel achteruit in btw. Hoeft je kabel niet zo over de grond te liggen (met risico dat een ander erop rijdt).
Inderdaad een verstandige tip. Achteruit inparkeren levert ook minder kans op dat je per ongeluk de kabel langs de lak trekt, of inderdaad dat anderen er overheen rijden of erger, de auto er bovenop parkeren. Ik had de kabel na die foto trouwens wel wat strakker langs de auto gelegd, ik zag dat ie nogal lomp lag zo.
Ik parkeer meestal ook achteruit in bij de laadpaal, maar ik had ook boodschappen bij voor mijn tante. De kofferbak was ook echt VOL. Met zoveel volle tassen tussen de auto's door leek me nog minder goed.
Mooie auto zeg die kleur en velgen!DeGroteMuis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
Ik bedacht me dat ik nog geen foto van de mijne in dit topic had gezet. Hier aan de AC lader bij de supermarkt. Winkelen en range erbij krijgen is leuk!![]()
[Afbeelding]
Ja waarschijnlijk daarom ook aangevinkt. Wel typisch VW om zoiets wat op elke auto standaard is sinds 2010 (automatisch de spiegels inklappen als de deuren op slot gaan) weer achter een optie te plakkenDeGroteMuis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
[...]
Haha, dat verklaart het. Volgens mij was het ook niet zo'n prijzige optie, nog onder de 200 euro.
[...]
Dat was ik inderdaad jaDeGroteMuis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
[...]
Zei jij een tijdje geleden ook niet dat je het irritant vond dat de regeneratie standaard op 0 staat iedere keer als je de auto start? Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar inderdaad. Vooral als je de auto heel kort uit hebt best irritant dat regen meteen naar 0 schiet. Zo irritant dat ik hem nu eigenlijk standaard in de B gooi.
[...]
Ironisch genoeg was ik t beu dit steeds aan te passen en nu rij ik dus regelmatig in D0. De auto rijdt dan echt heel ver door terwijl er nauwelijks snelheid verloren gaat. Bij afrijden op bv stoplichten wissel ik dan tussen D en B om op het gewenste moment tot stilstand te komen; ik heb zelfs het idee dat ik hierdoor zuiniger rij.
[ Voor 36% gewijzigd door S_Chief op 22-06-2020 14:19 ]
De lease maatschappij heeft er mijns inziens geen nadeel van, sterker, het werkt zelfs klantenbindend lijkt me.
We gaan het zien. Na meer dan een half jaar wachten lijkt het me geen onredelijke suggestie.
Ben benieuwd wat je lease maatschapij zegt. Als dit kan, dan ga ik dit woensdag ook bij mijn dealer even bespreken..NEE heb je JA kun je krijgent!n0 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:17:
Ook hier bericht gehad dat de auto eindelijk binnen is. Na de berichten van anderen over het succesvol aanpassen van het contract naar een nieuwe datum, heb ik dit ook voorgesteld om zo gebruik te kunnen maken van de subsidie.
De lease maatschappij heeft er mijns inziens geen nadeel van, sterker, het werkt zelfs klantenbindend lijkt me.
We gaan het zien. Na meer dan een half jaar wachten lijkt het me geen onredelijke suggestie.
Ik gun iedereen zijn/haar subsidie (en had dit misschien zelf ook wel geprobeerd als ik in deze situatie had gezeten, dus ja het is misschien wat hypocriet...), maar dit neigt toch wel een beetje naar misbruik van de regeling als je het mij vraagt. De regeling was bedoeld om mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden, terwijl diegene die al eerder besteld hadden al over de streep waren. Aangezien er maar een (zeer) beperkt budget is, gaat dit ten koste van andere mensen die wel nog echt over de streep getrokken moesten worden om elektrisch te gaan rijden.
Mocht je toch opnieuw het contract tekenen dan vervalt het actietarief.
Omdat het actietarief hoger is dan de subsidieregeling is het opnieuw tekenen niet interessant.
Inmiddels adverteert mijn dealer (Udenhout) met €299,- ná subsidie bij 10.000km en 48 mnd. Dat is €30,- voordeliger dan de deal van vorig jaar..[b]Warsillar in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"
Omdat het actietarief hoger is dan de subsidieregeling is het opnieuw tekenen niet interessant.
Opnieuw tekenen zou in dit geval win-win voor zowel dealer als klant zijn.
Zie: https://udenhout.nl/acties/volkswagen/e-golf
[ Voor 5% gewijzigd door Martinussss op 22-06-2020 16:11 ]
Alleen maar ellende dus pfff.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Je hebt volgende deze site inderdaad gelijk. De deal van vorig jaar was €299,- o.b.v. 60 mnd en 10.000p/j.Martinussss schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:09:
[...]
Inmiddels adverteert mijn dealer (Udenhout) met €299,- ná subsidie bij 10.000km en 48 mnd. Dat is €30,- voordeliger dan de deal van vorig jaar..
Daar zou ik mee oppassen. De verwachting dat de pot in 1 dag leeg is is zeer reeel en dan wissel je een zeker actietarief met onzekere subsidie. Overigens zit dit gedoe op de fraudegrens wat mij betreft.Martinussss schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:09:
[...]
Inmiddels adverteert mijn dealer (Udenhout) met €299,- ná subsidie bij 10.000km en 48 mnd. Dat is €30,- voordeliger dan de deal van vorig jaar..
Klopt, ik laat het contract daarom ook maar ongewijzigd.. mij te onzeker allemaal. Maar goed, iedereen is daar vrij in.PatrickH89 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:24:
[...]
Daar zou ik mee oppassen. De verwachting dat de pot in 1 dag leeg is is zeer reeel en dan wissel je een zeker actietarief met onzekere subsidie. Overigens zit dit gedoe op de fraudegrens wat mij betreft.
Auto laadt erg slecht op, aan meerdere en verschillende palen. Auto staat vanaf 18:00 aan de lader en er is nu pas 15km aan range bijgekomen. Tijd blijft al die tijd staan op klaar in 3:30 h
Wanneer ik het laden stop en start komt er iets bij aan range, een km of 5.. en dan begint de ellende weer van voor af aan.
Ik dacht, misschien is het de app die verkeerde waardes aangeeft maar de auto geeft ook dezelfde waardes aan.
[ Voor 11% gewijzigd door sjorremans op 22-06-2020 22:14 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Dat klinkt niet goed, heb je dit ook op snelladers en met de Granny Charger?sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:13:
Ik ga morgen de dealer maar eens bellen, vorige week was het al veel gedoe met laden maar nu is het echt dramatisch.
Auto laadt erg slecht op, aan meerdere en verschillende palen. Auto staat vanaf 18:00 aan de lader en er is nu pas 15km aan range bijgekomen. Tijd blijft al die tijd staan op klaar in 3:30 h
Wanneer ik het laden stop en start komt er iets bij aan range, een km of 5.. en dan begint de ellende weer van voor af aan.
Ik dacht, misschien is het de app die verkeerde waardes aangeeft maar de auto geeft ook dezelfde waardes aan.
Ik heb eindelijk wat meer buiten mijn eigen stad kunnen rijden.
Hierbij deel ik mijn persoonlijke ervaring met mijn e-Golf 2020:
Dag 1:
Van Rotterdam naar Volendam, volgens de navigatie was het een rit van 92km (1 uur & 17 minuten).
Met een volle accu & range van 309km. Wel bijna 90% van de rijstijd was op een snelweg.
Circa 20 graden warm weer zonder wind.
En een verbruik van circa 10km\kwh gemiddeld.
Ik maakte gebruik van eco+ & cruise control. Ik kon max 95km hiermee rijden (jammer dat het niet de 100km haalt).
Wel met airco natuurlijk! 16graden, de fan op 2 lampjes snel
Wat mij opviel is dat het niet uitmaakt of ik nou 80km rijd of 95km of met of zonder airco. De autoverbruik lied gemiddeld 10km\khw zien. Zonder bijzonderheden op de weg of zonder file\vrachtwagen.
Bij aankomst was er nog 190km aan range aanwezig. De accu was nog circa 60% vol.
Dus een verbruik van 119km range aan een weg wat 92km was. Natuurlijk klopt die 309km range wat ik in het begin ook niet. Want soms heb ik de accu vol op 280 en soms zelfs op 340km. Ligt eraan of ik vaak 50km of 100km heb gereden.
Nu tijdens het terugrit zag ik een volle km range van 294. Kwam ik eindelijk thuis aan met een range van 182km. Dat is een verbruik van 112km aan range. Op de terugweg maakte ik gebruik van de eco stand inplaats van eco+. En reed ik 100km inplaats van 95km. Wel met airco weer ivm warme weer.
En de verbruik volgens de auto lag weer gemiddeld 10km\kwh.
Mijn probleem op deze dag
*Geen idee hebben hoe je van plek A naar B komt zonder exact te weten of je het red qua range. Wantja je laad je auto voor de zekerheid wel vol en gaat ervan uit dat een rid van 100km wel te halen is met een range van een e-Golf 2020.
*Opladen is ENG ! je hebt wel oplaadplekken maar ze zijn best verspreid. Ik had gelukkig op de locatie wat ik wilde 1 vrije plek...anders had ik gezeik aan mijn hoofd.
*Eenmaal geparkeerd begon nog een elende. Ik pakte mijn Shell pass en wilde een oplaadsessie starten. Maar dat kon niet! Het moest via een QR code & een app wat geinstalleerd moest worden & vervolgens registrereren etc etc. uiteindelijk lukte het wel maar tijdens deze proces ging ik wel zweten. Wantja wat als het niet lukte? Dan had ik een groot issue
Dag 2:
Van Rotterdam naar Den Bosch. Volgens de navigatie een rit van 84km (58 minuten rijstijd).
298km vol range en bij aankomst had ik 187km over. Circa 65% van de accu.
Weer hetzelfde met airco omdat het niet uit te houden was & max 95km op eco+.
Mijn probleem op deze dag
*Ik had van te voren meerdere laadpaal locaties opgeschreven. Ik maakte gebruik van Google Maps & de Shell app om erachter te komen of deze wel actueel waren of niet.
*Bij aankomst zie ik dat deze palen alleen voor "vergunningshouders van sector 307 (24/7)". Ik mocht hier niet parkeren. Ik heb 3 andere laad locaties gezocht en waren allemaal hetzelfde. Het was voor mij dus niet mogelijk om in \ rondom de centrum op te laden. Zelfs in grote garages zoals Q PARK heb je geen laadplek...
*Gelukkig was mijn accu 65% nog vol. Dus ik kon makkelijk nog terug! NEE...er was een beetje fille en accu ging snel achteruit. Ik werd bang op de terugweg MAAR zag met geluk een boord met een benzinestation over 500meter ! Mooi dacht ik...maar ik zie geen oplaad icoontje...eenmaal dichterbij zag ik nog een boord, dit keer wel met een klein oplaadicoontje. Ik was blij en ging met volle stress op het laatste moment afslaan en met een oplaadsessie van max 15 minuten kon ik veilig weer naar huis. Want ik wou niet pietje precies met 5% range terug naar huiskomen.
Ik wil de auto niet afkraken want voor mij was dit een nobrainer. Een Golf van 400 euro met opties of een kale benzine Polo voor 400 euro...
Maar ik ben zeer ontevreden over de accucapiciteit & laad mogelijkheden.
Laden is en blijft eng in anno 2020. Ik rijd gelukkig voornamelijk in mijn eigen stad. In Rotterdam heb je overal laadplekken en dat scheelt. Maar mocht je eens buiten je eigen stad gaan? Het blijft eng...
want je hebt geen idee of je het kan redden of niet omdat de range van de auto niks zegt.
En de laad mogelijkheden zoals in Den Bosch stellen mij teleur.
En zelfs als er laadplekken zijn, merk ik dat ik geluk heb dat ik 1 vrije plek nog kan vinden. Want als die eene plek niet vrij was moest ik weer 10 minuten rijden naar een ander plek. Met een onzerkheidsgevoel.
Ik ben iemand die 90% van de keren in eigen stad rijd, dus dat scheelt maar die 3 keer per jaar dat ik even wat in een ander stad wil doen is gewoon eng
Ik zit voor nu 2 jaar vast aan mijn e-Golf. Ik ga 100% voor een benzine auto de volgende keer.
Ik vind het jammer want ik ben pro elektrisch rijden maar dit is niet te doen.
En qua kosten scheelt het niet veel. Mijn zuinige benzine auto verbruikte ietsjes meer qua rijden dan deze e-Golf.
Laat staan dat mijn e-Golf in de winter meer gaat verbruiken...
[ Voor 22% gewijzigd door ThaddeusX op 23-06-2020 11:45 ]
Het voelt voor mij alsof je nog een beetje moet wennen aan hoe je met een ev kan omgaan.
Dag 1: Blijkbaar had je qua bereik niet eens op je bestemming te hoeven laden om op en neer te kunnen.
Dag 2: idem
Algemeen: De GOM van de egolf is super betrouwbaar, bij gelijkblijvende condities haal je gewoon het bereik wat deze aangeeft. Het grote verschil dat je op deze ritjes ervaart komt volgens mij doordat je wisselt van stadsverkeer naar snelweg, en ja dan zullen zeker de eerste km’ers er wat km van je bereik verdwijnen.
Zelf vertrouw ik ondertussen dusdanig op de GOM dat zolang mijn bereik niet onder de 10km zakt richting mijn bestemming, ik gewoon doorrijd.
Zeker op de ritjes waarop je het spannend vind of je het wel/niet op en neer gaat redden is er eigenlijk maar een app relevant: Fastned.
Indien je namelijk bang bent dat je het net niet red hoef je maar 5 minuutjes aan de snelladen om zeker te weten dat je het wel red. 5min = 3 kWh =~20km.
Mijn vriendin rijd minstens een keer per week een rit van circa 185km snelweg zonder opladen, ja ze komt dan met 15 km bereik terug. Maar met een EV is dat in tegenstelling tot een brandstof auto niet relevant. Je gaat immers weer vol weg. En als ze bang is dat ze het een keer niet haalt (tegenwind, veel airco gebruik of weet niet wat) dan is het even mini pauze en whatsapp bij lezen en weer door.
Kleine toevoeging nog:
Ondanks dat we een prima Alternatief hebben met de V60 gebruiken we voornamelijk de E-golf behalve voor fietsendrager, aanhanger etc. OOK op langere ritten:
3 weken geleden dagje Maastricht gedaan ruime 400km gewoon met de E-golf, heen 6 min Fastned, in Maastricht tot 75% geladen terug nog 15 min Fastned.
Dit weekend op en neer naar Delft en Rotterdam, 300km 80km nog thuis over, op locatie wel kunnen laden.
En dus het wekelijkse ritje van m’n vriendin.
[ Voor 14% gewijzigd door trippelb op 23-06-2020 12:01 ]
Ik heb erg last van range anxiety...ik werd zelfs snachts wakker omdat ik dacht "ga ik het redden?"trippelb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:46:
@ThaddeusX
Het voelt voor mij alsof je nog een beetje moet wennen aan hoe je met een ev kan omgaan.
Dag 1: Blijkbaar had je qua bereik niet eens op je bestemming te hoeven laden om op en neer te kunnen.
Dag 2: idem
Algemeen: De GOM van de egolf is super betrouwbaar, bij gelijkblijvende condities haal je gewoon het bereik wat deze aangeeft. Het grote verschil dat je op deze ritjes ervaart komt volgens mij doordat je wisselt van stadsverkeer naar snelweg, en ja dan zullen zeker de eerste km’ers er wat km van je bereik verdwijnen.
Zelf vertrouw ik ondertussen dusdanig op de GOM dat zolang mijn bereik niet onder de 10km zakt richting mijn bestemming, ik gewoon doorrijd.
Zeker op de ritjes waarop je het spannend vind of je het wel/niet op en neer gaat redden is er eigenlijk maar een app relevant: Fastned.
Indien je namelijk bang bent dat je het net niet red hoef je maar 5 minuutjes aan de snelladen om zeker te weten dat je het wel red. 5min = 3 kWh =~20km.
Mijn vriendin rijd minstens een keer per week een rit van circa 185km snelweg zonder opladen, ja ze komt dan met 15 km bereik terug. Maar met een EV is dat in tegenstelling tot een brandstof auto niet relevant. Je gaat immers weer vol weg. En als ze bang is dat ze het een keer niet haalt (tegenwind, veel airco gebruik of weet niet wat) dan is het even mini pauze en whatsapp bij lezen en weer door.
Ze moeten wel wat doen qua software of iets anders want een gemiddelde dom consument als ik snapt er niks van.
Ik ga zeker de FastNed app downloaden! Wel jammer dat ik van ieder leverancier een appje moet downloaden & zelfs registreren.
Edit:
Misschien is het handiger dat ik gewoon onderweg bij een snellaadstation ga laden inplaats van een reguliere laadplek bij een onbekende locatie als ik een dagje wil stappen.
[ Voor 8% gewijzigd door ThaddeusX op 23-06-2020 11:55 ]
Ik ben zo bang geweest dat ik zelfs 3 pasjes van 3 verschillende leveranciers heb liggen in de auto hahatrippelb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:59:
Het mooie van Fastned is dat als je 1 keer in de app en tijdens je eerste laadsessie autocharging activeert je daarna NOOIT meer een pasje of app nodig hebt! Aanpluggen en de auto autoriseert zichzelf en begint met laden, makkelijker kan niet.
Ik heb opzak altijd 1 Shell pasje en 1 Shell druppeltje ook in de auto.
Wij gebruiken eigenlijk alleen de Shell/(voorheen NeWMotion) pas. Die doet het 95% van de tijd en met Fastned er bij kom je altijd thuis.
https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Geeft een goed overzicht van welke pas bij welke laadpaal het beste gebruikt kan worden.
Range anxiety is vooral een stuk onzekerheid.ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:05:
[...]
Ik ben zo bang geweest dat ik zelfs 3 pasjes van 3 verschillende leveranciers heb liggen in de auto hahaWantja mochten ze een storing hebben wil ik geen stress hebben.
Ik heb opzak altijd 1 Shell pasje en 1 Shell druppeltje ook in de auto.
Ik heb met een volle accu nog nooit minder gehaald dan zeg, 120km. Neem voor de gein 100km. 100km haal je dus in 99% van de situaties.
Als je bestemming dus 90km verder op ligt, kom je er dus -sowieso-; dan weet je dat je -daar- moet laden. Kijk via chargemap oid of daar een laadpaal is (rij daar op de navigatie ook gewoon naartoe) eventueel met een 2e optie achter de hand. Als er -geen- zekerheid is dat je een laadpaal hebt kijk je over een Fastned in de buurt hebt. Je hebt nog 10km sowieso in je accu dus als er een Fastned op 10km van je eindbestemming is weet je dat je die op de terugweg kunt pakken. Of als je zeker wilt zijn dus 5min extra op de heenweg en dan de rest op de terugweg.
Kortom
- pak niet de GOM maar een vast aantal KM per lading
- check of je op basis van die vasts aantal KM je eindbestemming kan halen en of je daar zeker kunt zijn van een laadpaal/laadplek
- Zo niet, check je route in relatie tot Fastned en plan je route zo dat je afdoende range hebt om volgende Fastned of eindbestemming wel te redden
- Rij een keer tot en met turtle mode; je weet wat er je dan te wachten staat vooraf ipv op een moment supreme zoals midden in de winter op de snelweg
- Weet gewoon altijd dat je met 80km nog achter een vrachtwagen kunt gaan hangen voor bijna gratis rijden, op 10km gom kun je zo nog 1/2km extra krijgen op 20 bijvoorbeeld zelfs 5
- Een accu is er om te gebruiken in zijn volledigheid; nog 20km rijden betekend ook nog gewoon 20km rijden, met een lage accu zijn het dezelfde km-ers
Hier staat wat
en bekijk je gemidelde verbruik niet op je dash, maar je actuele verbruik. kun je een beter schatting maken wat je eigenlijk verbruikt op de snelweg en wat je nog over hebt qua bereik, waardoor je ook gewoon eerder bepaalde keuzen kunt maken qua laden en dus geruster op reis bent.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Het is leuk meegenomen, maar een waardeloze subsidie om mensen over de drempel te trekken. Het dekt normaal gesproken nog niet de helft van het prijsverschil tussen ICE en EV. Alleen nu de dealers van diverse merken ook kortingen geven wordt het iets interessanter. Maar dan nog is het aantal potentiele subsidiegerechtigden triest laag. Minder dan een procent van de nog te verkopen auto's mag een EV in de subsidie range zijn, anders is de pot op. Of anders gezegd: De verkopen van de eGolf Q1 2020 waren al voldoende om mensen mis te laten grijpen, zo klein is de subsidiepot. Grote kans dat de pot erg snel leeg is. Je trekt niemand over de streep met een kleine kans op subsidie. Symboolpolitiek eerste klas.Delta737 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:43:
Ik zal wel mensen tegen de schenen schoppen, maar...
Ik gun iedereen zijn/haar subsidie (en had dit misschien zelf ook wel geprobeerd als ik in deze situatie had gezeten, dus ja het is misschien wat hypocriet...), maar dit neigt toch wel een beetje naar misbruik van de regeling als je het mij vraagt. De regeling was bedoeld om mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden, terwijl diegene die al eerder besteld hadden al over de streep waren. Aangezien er maar een (zeer) beperkt budget is, gaat dit ten koste van andere mensen die wel nog echt over de streep getrokken moesten worden om elektrisch te gaan rijden.
Wegenbelasting na 2025 net zo. Wat tot nu toe bekend is, wordt de EV duurder dan ICE, want nog niets bekend over lager tarief dan benzine, maar wel hogere massa. Ook zijn er diverse geruchten over een nog achterlijkere oplossing: kilometerheffing alleen voor EV's. Logisch hoor, maak veel rijden in een EV duurder dan in een diesel of benzine auto. Heel logisch om auto's die volgens eigen zeggen.minder vervuilen zwaarder te belasten voor veelrijders.
Dat is dus niet normaal? Sinds ik de auto heb is dat al zo.sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:13:
Hebben mensen hier ook nog last van een trage we-connect app? Het is echt verschrikkelijk de laatste week. Of de app doet het niet, of is traag en duurt het minuten voordat ik ben ingelogd of de status van de auto werkt niet bij.
Klinkt als ellende met de kabel. Probeer eens de tip van @Tomba als je kan? Als de granny charger wel werkt over een langere periode, weet je dat je AC lader in de auto het op zich goed doet, dan is de kabel de grote verdachte. Met de snellader kan je checken of je BMS je niet om de een of andere vage reden alleen erg traag of maar heel kort laat laden.sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:13:
Ik ga morgen de dealer maar eens bellen, vorige week was het al veel gedoe met laden maar nu is het echt dramatisch.
Standaard niet echt een gemis hoor! Hij valt regelmatig weg, zonder waarschuwing. Daarnaast gaat ie in flauwe bochten naar rechts vaak al iets over de middenstreep voor ie bijstuurt, pingpongt ie wat van links naar rechts en probeert ie tegen te sturen als je in een 60 zone met fietsstroken links en rechts en een 1 auto breed middenvak wat naar rechts wil.Vivec0 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:05:
Na een paar maanden ben ik nog steeds ontzettend gelukkig met de eGolf. Het enige wat ik mis is Lane Assist. Ik heb contact opgenomen met mijn dealer, maar helaas was er geen mogelijkheid om dit nog achteraf te installeren
@Rainesh gaf volgens mij wel aan dat deze wel beter in te stellen is via VCDS, maar standaard is het niet bepaald een bruikbare toevoeging.
Blij om te lezen dat je jezelf nu de airco gunt. Eerder gaf je aan te verkleumen in de auto om range te besparen toch? Belangrijk om je lekker te voelen met het rijden, dus niet rillen in de winter of wegsmelten in de zomer. Ook als je dan een keer extra moet laden.ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:27:
een flinke tekst met deze conclusie:
Ik zit voor nu 2 jaar vast aan mijn e-Golf. Ik ga 100% voor een benzine auto de volgende keer.
Ik vind het jammer want ik ben pro elektrisch rijden maar dit is niet te doen.
En qua kosten scheelt het niet veel. Mijn zuinige benzine auto verbruikte ietsjes meer qua rijden dan deze e-Golf.
Laat staan dat mijn e-Golf in de winter meer gaat verbruiken...
Voor mijn gevoel maak je het voor jezelf spannender dan het is. Het is wel iets meer plannen dan met de benzine auto, maar ook niet reuze spannend. De GoM in combinatie met de laadtoestand van je accu geeft een prima indicatie. Daarnaast heeft Nederland op zich een prima dekkend laadnetwerk, al moet je soms een stukje lopen als een paal bezet is. Met apps kan je vaak al van tevoren zien of een paal vrij is, zo lang er geen EV of ICE auto op die plek staat zonder aangesloten te zijn.
Dag 1: Nee, je weet van tevoren niet of je heen & terug redt. Maar je eGolf is wel echt kapot, of je rijdt echt overal 160 wil je de 100km niet redden op een volle accu. Zeker in de zomer, met max 100 km/h. Daarnaast: Met een app als chargemap zie je dat er best veel laadpalen zijn. Chargemap toont ook meteen of er een auto aan hangt. Begint het krap te worden, zoek je even naar een paal in de buurt.
Na de heenweg had je al wat geruster kunnen zijn. Zo te lezen aan je range afname was je accu nog rond de 60% en dat geef je zelf ook al aan. Heen en terug op 1 lading had je zo prima moeten kunnen halen zoals ik het lees. Geen 50 km over, maar genoeg.
Laden is dan niet eng, maar luxe. Je hebt al genoeg, beetje extra is fijn. In bewoond gebied moet je soms inderdaad 10-15 minuten lopen verderop naar de laadpaal als je moet laden als de eerste paal bezet is. Chargemap is your friend: check even of de alternatieve paal vrij is in de app voor je erheen rijdt. Maar als je niet op de laatste 5-10% zit en je haast hebt, kan je ook parkeren en daarna op de terugweg even een snellader opzoeken. Kan iets duurder zijn, maar met de juiste pasjes valt dat ook wel mee.
Vreemd dat je een app nodig had voor een AC lader, ik dacht dat Shell wel overal geaccepteerd werd bij alle AC palen in Nederland. Zelf nog niet meegemaakt dat ik niet kon laden met mijn pasjes in NL of D. Ik heb 4 passen: Elbizz, Shell Recharge, Maingau en Eins.
Dag 2: Centrum Den Bosch zou idd lastig kunnen zijn, ik ben tot nu toe alleen 1 keer aan de rand geweest en daar ging laden prima. Maar wederom was laden niet echt nodig lijkt me. Ook niet met die file. Misschien komt 't omdat ik Madrid velgen heb, meer verbruik op de snelweg dan jij , maar rustig in de file kost me niet veel meer energie dan met de ACC op 100. En waarom niet Chargemap ipv de Shell Recharge app? Chargemap is voor mijn gevoel vollediger.
Toch nog angst dat je het echt niet gaat redden? Check even de chargemap app, zoek een lader in de buurt en je kan zo weer verder. Of rijd nog even een stukje door tot je weer in bekender gebied bent waar je weer je vertrouwde laadpunten vind als dat binnen je range valt. Als je maar 20-30 km range extra nodig hebt, lukt dat zelfs bij een AC lader nog wel in een half uurtje.
De GoM is bij mij redelijk betrouwbaar gebleken. Ik heb al een stuk heuvelop gehad met 24 km te gaan en 28km range (hoogteverschil +160 meter). Natuurlijk toch even een laadpaal bezocht, 22 km bijgeladen. En uiteindelijk met... 26 km range over aangekomen. Natuurlijk daalt de range harder bij snelweg als je daarvoor alleen stadsverkeer of binnendoor hebt gereden, maar na 15-20 km snelweg is de range weer redelijk stabiel bij mij. En tot op de km nauwkeurig dan, tot je óf veel sneller gaat rijden, óf juist langzamer.
Ik heb zojuist een account aangemaakt bij Maingau. Heel erg onhandig omdat alles in het Duits is maar goed...Dionisio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:32:
Is het niet goedkoper om de Maingau pasje bij FastNed te gebruiken? Ik kijk altijd op deze website:
https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Geeft een goed overzicht van welke pas bij welke laadpaal het beste gebruikt kan worden.
eenmaal geregistreerd check ik de palen in mijn buurt en is alles 35 eurocent. Terwijl Shell maar 34 cent is.
Zowel voor CCS als bij Type 2.
Dus die 30 cent wat ze adviteren klopt niet?
[ Voor 3% gewijzigd door ThaddeusX op 23-06-2020 13:00 ]
Hoe kan je je actuele bereik zien of berekenen dan?Simply1337 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:48:
en trouwens je gom... staat voor guess-o-meter aka gokmeter qua bereik. als je afgelopen week 95% in de stad rijdt geeft het natuurlijk een hogere bereik, want je verbruikt niet zoveel en viceversa als je alleen op snelwegen rijdt zal het een reeele waarde geven puur op snelwegkm's.
en bekijk je gemidelde verbruik niet op je dash, maar je actuele verbruik. kun je een beter schatting maken wat je eigenlijk verbruikt op de snelweg en wat je nog over hebt qua bereik, waardoor je ook gewoon eerder bepaalde keuzen kunt maken qua laden en dus geruster op reis bent.
Sterker nog: Na 4 uur AC laden ga je extra betalen. Van laadpastop10.nl: :ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Ik heb zojuist een account aangemaakt bij Maingau. Heel erg onhandig omdat alles in het Duits is maar goed...
eenmaal geregistreerd check ik de palen in mijn buurt en is alles 35 eurocent. Terwijl Shell maar 34 cent is.
€0,35 / kWh in Nederland en Duitsland. Dit tarief geldt ook voor alle snelladers. Maingau hanteert na een uur (DC) snelladen een boete tarief van 10 cent per minuut, bij normale (AC) laadpunten na 240 minuten. Let op! De tijd gaat in vanaf het begin van de laadsessie.
Ik zie trouwens ook geen 30 cent staan. 25 cent voor klanten van Maingau energie (voor in huis), 35 cent voor mensen die alleen een laadpas gebruiken van Maingau.
Maarrrrr. Zoals je ook ziet in bovenstaande tekst: Ook voor alle snelladers! Fastnet is dus 24 cent goedkoper, Ionity zelfs 54 cent met de Maingau pas, ALS je binnen een uur stopt met snelladen.
Bij mijn post van toen heerste voornamelijk angst en woede waardoor ik zulke berichten ging posten.DeGroteMuis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:50:
[...]
Blij om te lezen dat je jezelf nu de airco gunt. Eerder gaf je aan te verkleumen in de auto om range te besparen toch? Belangrijk om je lekker te voelen met het rijden, dus niet rillen in de winter of wegsmelten in de zomer. Ook als je dan een keer extra moet laden.
Voor mijn gevoel maak je het voor jezelf spannender dan het is. Het is wel iets meer plannen dan met de benzine auto, maar ook niet reuze spannend. De GoM in combinatie met de laadtoestand van je accu geeft een prima indicatie. Daarnaast heeft Nederland op zich een prima dekkend laadnetwerk, al moet je soms een stukje lopen als een paal bezet is. Met apps kan je vaak al van tevoren zien of een paal vrij is, zo lang er geen EV of ICE auto op die plek staat zonder aangesloten te zijn.
Dag 1: Nee, je weet van tevoren niet of je heen & terug redt. Maar je eGolf is wel echt kapot, of je rijdt echt overal 160 wil je de 100km niet redden op een volle accu. Zeker in de zomer, met max 100 km/h. Daarnaast: Met een app als chargemap zie je dat er best veel laadpalen zijn. Chargemap toont ook meteen of er een auto aan hangt. Begint het krap te worden, zoek je even naar een paal in de buurt.
Na de heenweg had je al wat geruster kunnen zijn. Zo te lezen aan je range afname was je accu nog rond de 60% en dat geef je zelf ook al aan. Heen en terug op 1 lading had je zo prima moeten kunnen halen zoals ik het lees. Geen 50 km over, maar genoeg.
Laden is dan niet eng, maar luxe. Je hebt al genoeg, beetje extra is fijn. In bewoond gebied moet je soms inderdaad 10-15 minuten lopen verderop naar de laadpaal als je moet laden als de eerste paal bezet is. Chargemap is your friend: check even of de alternatieve paal vrij is in de app voor je erheen rijdt. Maar als je niet op de laatste 5-10% zit en je haast hebt, kan je ook parkeren en daarna op de terugweg even een snellader opzoeken. Kan iets duurder zijn, maar met de juiste pasjes valt dat ook wel mee.
Vreemd dat je een app nodig had voor een AC lader, ik dacht dat Shell wel overal geaccepteerd werd bij alle AC palen in Nederland. Zelf nog niet meegemaakt dat ik niet kon laden met mijn pasjes in NL of D. Ik heb 4 passen: Elbizz, Shell Recharge, Maingau en Eins.
Dag 2: Centrum Den Bosch zou idd lastig kunnen zijn, ik ben tot nu toe alleen 1 keer aan de rand geweest en daar ging laden prima. Maar wederom was laden niet echt nodig lijkt me. Ook niet met die file. Misschien komt 't omdat ik Madrid velgen heb, meer verbruik op de snelweg dan jij , maar rustig in de file kost me niet veel meer energie dan met de ACC op 100. En waarom niet Chargemap ipv de Shell Recharge app? Chargemap is voor mijn gevoel vollediger.
Toch nog angst dat je het echt niet gaat redden? Check even de chargemap app, zoek een lader in de buurt en je kan zo weer verder. Of rijd nog even een stukje door tot je weer in bekender gebied bent waar je weer je vertrouwde laadpunten vind als dat binnen je range valt. Als je maar 20-30 km range extra nodig hebt, lukt dat zelfs bij een AC lader nog wel in een half uurtje.
De GoM is bij mij redelijk betrouwbaar gebleken. Ik heb al een stuk heuvelop gehad met 24 km te gaan en 28km range (hoogteverschil +160 meter). Natuurlijk toch even een laadpaal bezocht, 22 km bijgeladen. En uiteindelijk met... 26 km range over aangekomen. Natuurlijk daalt de range harder bij snelweg als je daarvoor alleen stadsverkeer of binnendoor hebt gereden, maar na 15-20 km snelweg is de range weer redelijk stabiel bij mij. En tot op de km nauwkeurig dan, tot je óf veel sneller gaat rijden, óf juist langzamer.
Woede is weg...nu alleen nog mijn angst overheersen
In Volendam was er een laadpaal waarmee 2 auto's konden laden.
1 auto was geparkeerd en aan zijn kant kon hij wel een pas scannen. Aan mijn kant niet. Er was alleen een QR code aanwezig.
Ik moest de app "charge assist" downloaden en vervolgens mijn Shell pasje toevoegen in de app en toen werkte het wel.
Ik ga de chargemap app ook eens proberen!
Dit klopt, maar hoevaak zal het voorkomen dat je 1 uur of meer aan een snellader zit? Zelden tot nooit.DeGroteMuis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:06:
[...]
Sterker nog: Na 4 uur AC laden ga je extra betalen. Van laadpastop10.nl: :
€0,35 / kWh in Nederland en Duitsland. Dit tarief geldt ook voor alle snelladers. Maingau hanteert na een uur (DC) snelladen een boete tarief van 10 cent per minuut, bij normale (AC) laadpunten na 240 minuten. Let op! De tijd gaat in vanaf het begin van de laadsessie.
Ik zie trouwens ook geen 30 cent staan. 25 cent voor klanten van Maingau energie (voor in huis), 35 cent voor mensen die alleen een laadpas gebruiken van Maingau.
Maarrrrr. Zoals je ook ziet in bovenstaande tekst: Ook voor alle snelladers! Fastnet is dus 24 cent goedkoper, Ionity zelfs 54 cent met de Maingau pas, ALS je binnen een uur stopt met snelladen.
Voor het centrum van Den Bosch kan ik trouwens de sintjans-garage en parkeergarage Paleiskwartier aanraden. Bij de sintjans-garage kan je zelfs gratis laden.ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:07:
[...]
Bij mijn post van toen heerste voornamelijk angst en woede waardoor ik zulke berichten ging posten.
Woede is weg...nu alleen nog mijn angst overheersen![]()
1 auto was geparkeerd en aan zijn kant kon hij wel een pas scannen. Aan mijn kant niet. Er was alleen een QR code aanwezig.
Ik moest de app "charge assist" downloaden en vervolgens mijn Shell pasje toevoegen in de app en toen werkte het wel.
Belangrijke tip! In de st Jans-garage moet je op een zwarte knop drukken om het laden te starten. Het lijkt alsof je je pas moet scannen maar dit werkt niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Heijmenberg99 op 23-06-2020 13:40 ]
Dat klopt, ruim meer dan 1 uur snelladen is redelijk asociaal zelfs! Dan zit vrijwel iedere auto al boven de 80% SoC.Dionisio schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:11:
[...]
Dit klopt, maar hoevaak zal het voorkomen dat je 1 uur of meer aan een snellader zit? Zelden tot nooit.
Die opmerking was ook vooral bedoeld voor het AC laden, want @ThaddeusX noemde ook AC paal prijzen zo te zien.
Als ik om 9 uur in de avond thuis kom en de auto zou rond half 1 vol zou moeten zijn, blijft ie staan. En dan wordt het duur als je de auto de volgende ochtend rond 8 uur pas van de paal haalt.
7*60*0.10 = 42 euro extra voor een AC sessie. Voor een nachtje AC laden wil je dus ECHT niet je Maingau pas inzetten.
Goede tip, thanks!Heijmenberg99 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:11:
[...]
Voor het centrum van Den Bosch kan ik trouwens de sintjans-garage en parkeergarage Paleiskwartier aanraden. Bij de sintjans-garage kan je zelfs gratis laden.
totale kwh accu / verbruik kwh/100km = totale bereik.ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:01:
[...]
Hoe kan je je actuele bereik zien of berekenen dan?
dus met een egolf [32kwh accu] zou een verbuik van 10kwh/100km een bereik moeten hebben van 320km.
vraag aan de egolf rijders wat nou een gemiddelde verbruik is voor snelwegen in zomer en winter (winter heb je beduidend minder bereik)
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ergens in februari was het superkoud we hadden in Nederland een korte periode met zware windstoten.Simply1337 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:58:
[...]
totale kwh accu / verbruik kwh/100km = totale bereik.
dus met een egolf [32kwh accu] zou een verbuik van 10kwh/100km een bereik moeten hebben van 320km.
vraag aan de egolf rijders wat nou een gemiddelde verbruik is voor snelwegen in zomer en winter (winter heb je beduidend minder bereik)
Ik merkte dat je amper van Rotterdam naar Utrecht retour kon komen
Ik denk dat wij aan publiek laden maximaal €20 per maand uitgeven inclusief snelladen. Met Maingau zou dat misschien naar €18 kunnen. Die €2 vind ik het gedoe van telkens opzoeken welke pas goedkoper is niet waard, en bij Fastned vind ik de app van Maingau gebruiken VS autocharge eigenlijk ook het gedoe niet waard.
Ik vind het prettiger om er niet te veel op te hoeven studeren welke laadpas/app of wat dan ook te gebruiken dan om €25 per jaar te besparen.
Ik heb mijn bankgegevens ingevoerd maar deze kan ik niet meer verwijderentrippelb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:31:
Mijn ervaring met laden via Maingau is tot nu toe niet super. Vaak gedoe met de app.
Ik denk dat wij aan publiek laden maximaal €20 per maand uitgeven inclusief snelladen. Met Maingau zou dat misschien naar €18 kunnen. Die €2 vind ik het gedoe van telkens opzoeken welke pas goedkoper is niet waard, en bij Fastned vind ik de app van Maingau gebruiken VS autocharge eigenlijk ook het gedoe niet waard.
Ik vind het prettiger om er niet te veel op te hoeven studeren welke laadpas/app of wat dan ook te gebruiken dan om €25 per jaar te besparen.
Ik blijf toch bij Shell Newmotion. Voor die 2 euro's heb ik liever ook maar 1 leverancier.
Nu ff uitvogelen hoe ik mijn gegevens kan verwijderen...
Precies om deze reden ben ik best bereid om bijv. een vast tarief per maand te betalen voor overal en bij iedereen te laden (met een fair use policy). Maar helaas is er zoiets niet...trippelb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:31:
Mijn ervaring met laden via Maingau is tot nu toe niet super. Vaak gedoe met de app.
De mensen hier zijn nog redelijk savvy in dit oerwoud, maar voor iemand die niet zo savyy is, is het volstrekt onduidelijk wat je moet betalen.
Het is werkelijk verschrikkelijk, Vooral enorm irritant omdat ik geen andere wijze heb kunnen ontdekken om te zien hoe lang het laden gaat duren (wie bedenkt zoiets? Das net zoiets als in de navigatie wel benzinestations maar geen laadpalen offline aan bieden... oh wacht.......)sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:13:
Hebben mensen hier ook nog last van een trage we-connect app? Het is echt verschrikkelijk de laatste week. Of de app doet het niet, of is traag en duurt het minuten voordat ik ben ingelogd of de status van de auto werkt niet bij.
Het wordt ook echt erger en erger; regelmatig hele dagen helemaal niet in te loggen, vandaag de hele ochtend geen mogelijkheid tot bijwerken van de gegevens (dus dan moet ik zelf geen rekenen hoelang het nog duurt voor ze vol is
@ThaddeusX bedankt voor je uitgebreide verslag, ik deel je pijn en snap het gevoel helemaal. Rijden met een EV geeft inderdaad een stuk minder zekerheid dan een ICE. Maaaaar ik begin er aan te wennen. Wat wel echt een nadeel van de eGolf is, is dat je geen enkele indicatie hebt van hoeveel kWh er nog in zit (dus een berekening of je een afstand haalt kun je vergeten. Enige zekerheid die je hebt is dat je GoM er 100% zeker volledig langs gaat zitten
Beetje offtopic misschien maar voor Allego kan ik de Eins kaart aanraden; 32,5 ct / kWhThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Ik heb zojuist een account aangemaakt bij Maingau. Heel erg onhandig omdat alles in het Duits is maar goed...
Gewoonweg niet....ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:01:
[...]
Hoe kan je je actuele bereik zien of berekenen dan?
Dat is 'normaal'ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:07:
[...]
Bij mijn post van toen heerste voornamelijk angst en woede waardoor ik zulke berichten ging posten.
Dat is natuurlijk alleen zinvol als ie vol is, anders heb je geen idee hoeveel kWh er nog in de accu zit. (ik verval in herhaling maar hoe kan die functie nou niet op een EV zittenSimply1337 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:58:
[...]
totale kwh accu / verbruik kwh/100km = totale bereik.
[ Voor 60% gewijzigd door Tomba op 23-06-2020 16:00 ]
Ik had ook in het eerste week problemen met laden.sjorremans schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:13:
Auto lijkt op te laden maar na een minuut niet meer. Ik belde de supportdesk van de paal die 24/7 beschikbaar is. Hij gaf aan dat mijn pas geweigerd word. Maar ook met andere pasjes(Andere leveranciers) had ik dit probleem.
Ik had veel contact met de publieke paalleverancier. Uiteindelijk na vele uren bellen werd het vanzelf verholpen.
Het duurde uiteindelijk wel 2 weken, tot die tijd kon ik bij een geheel ander snellaadpaal terecht waar het wel werkte.
De kans dat het aan de fysieke auto of kabel ligt lijkt me erg sterk. Of je hebt de lotterij gewonnen op deze manier.
Maar de kans is groot dat het aan het volgende kan liggen:
- Pasje
- Leverancier van je pasje
- Paal
- Paal leverancier
- Pas leverancier in combinatie met paal leverancier levert ook wel eens problemen
- Laad gebied, als er een storing is kan het zijn dat de hele buurt die dezelfde stroomlijn gebruikt problemen levert
VW geeft meteen aan dat je de auto op locatie moet achterlaten
Is wel lastig als je geen range hebt natuurlijk...
Bij mij was het toch echt de kabelThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:00:
[...]
Ik had ook in het eerste week problemen met laden.
Auto lijkt op te laden maar na een minuut niet meer. Ik belde de supportdesk van de paal die 24/7 beschikbaar is. Hij gaf aan dat mijn pas geweigerd word. Maar ook met andere pasjes(Andere leveranciers) had ik dit probleem.
Ik had veel contact met de publieke paalleverancier. Uiteindelijk na vele uren bellen werd het vanzelf verholpen.
Het duurde uiteindelijk wel 2 weken, tot die tijd kon ik bij een geheel ander snellaadpaal terecht waar het wel werkte.
De kans dat het aan de fysieke auto of kabel ligt lijkt me erg sterk. Of je hebt de lotterij gewonnen op deze manier.
Maar de kans is groot dat het aan het volgende kan liggen:
- Pasje
- Leverancier van je pasje
- Paal
- Paal leverancier
- Pas leverancier in combinatie met paal leverancier levert ook wel eens problemen
- Laad gebied, als er een storing is kan het zijn dat de hele buurt die dezelfde stroomlijn gebruikt problemen levert
VW geeft meteen aan dat je de auto op locatie moet achterlaten
Is wel lastig als je geen range hebt natuurlijk...
Tomba in "Het grote Volkswagen e-Golf topic"
Bedankt @DeGroteMuis, dat haalt toch een beetje remorse wegDeGroteMuis schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:50:
Standaard niet echt een gemis hoor! Hij valt regelmatig weg, zonder waarschuwing. Daarnaast gaat ie in flauwe bochten naar rechts vaak al iets over de middenstreep voor ie bijstuurt, pingpongt ie wat van links naar rechts en probeert ie tegen te sturen als je in een 60 zone met fietsstroken links en rechts en een 1 auto breed middenvak wat naar rechts wil.
Gelukkig. Twee jaar balen van een auto is toch 24 maanden te lang. En als wij ook nog wat kunnen helpen om je comfortabeler te voelen als je eens wat verder moet met de eGolf, zou dat helemaal top zijn.ThaddeusX schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:07:
App downloaden en dan daar pasje invoeren? Dat klinkt echt overbodig complex. Kon je niet de andere kant scannen en dan jouw kant laden? Dat is namelijk wel vaker, spaart weer een RFID lezer of zo.
En met de Maingau pas? Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar tot nu toe vlekkeloos. Autocharge zou trouwens ook moeten werken met de Maingau pas als betaalmiddel in de Fastnet app. Als je een nieuwere pas hebt dan. Zelf nog niet getest.trippelb schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:31:
Inderdaad, de app is niet erg nuttig. Werkt de helft van de tijd niet, geeft driekwart van de overgebleven tijd oude informatie en de 1/8e die overblijft is ie gewoon traag en vol foutmeldingen. Ik vrees eerlijk gezegd ook dat verdere ontwikkeling niet hoog op de todo lijst staat.Tomba schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:51:
Het is werkelijk verschrikkelijk, Vooral enorm irritant omdat ik geen andere wijze heb kunnen ontdekken om te zien hoe lang het laden gaat duren (wie bedenkt zoiets? Das net zoiets als in de navigatie wel benzinestations maar geen laadpalen offline aan bieden... oh wacht.......)
Het wordt ook echt erger en erger; regelmatig hele dagen helemaal niet in te loggen, vandaag de hele ochtend geen mogelijkheid tot bijwerken van de gegevens (dus dan moet ik zelf geen rekenen hoelang het nog duurt voor ze vol is) Ik denk dat er momenteel in korte tijd (omdat de Corona maatregelen wat versoepelt zijn) de backorders uitgeleverd worden en het bedrijf waaraan VW deze rommel heeft uitbesteed heeft er mogelijk niet aan gedacht om wat extra AWS instances aan te slingeren...
Die niet werkende app is helemaal vervelend bij de nieuwere 22kW Allego palen die overdag variabele snelheid geven. Dan kan je niet eens uitrekenen wanneer je auto vol zit.
Met wat meer informatie zou je inderdaad enorm geholpen zijn. Helemaal karig dat VW een paar jaar terug zelfs de SoC in exacte % juist verwijderd heeft in plaats van kWh toe te voegen. Maar voor een globale indicator: In het car menu heb je zo'n scherm met 10 opgestapelde blauwe blokjes. Ieder blokje is 10% SoC, zo'n 3,2 bruikbare kWh. Nog steeds niet ideaal, maar in ieder geval al iets nauwkeuriger dan die imitatie brandstofmeter.@ThaddeusX bedankt voor je uitgebreide verslag, ik deel je pijn en snap het gevoel helemaal. Rijden met een EV geeft inderdaad een stuk minder zekerheid dan een ICE. Maaaaar ik begin er aan te wennen. Wat wel echt een nadeel van de eGolf is, is dat je geen enkele indicatie hebt van hoeveel kWh er nog in zit (dus een berekening of je een afstand haalt kun je vergeten. Enige zekerheid die je hebt is dat je GoM er 100% zeker volledig langs gaat zitten) Ook heel irritant dat ik zo niet kan zien hoeveel ik laad op mijn werk (paal is gewoon open dus geen pasje nodig en de eGolf geeft geen enkele info over je laadbeurten terwijl dat in mijn ogen echt elementaire info is!)
Aanvullend: Wel voor Zuid Holland, niet biij de 22 kWh Allego palen in Gelderland, Drenthe en ik geloof Overijssel. Die zijn namelijk 18.2 cent per kWh als je een pasje hebt dat het standaardtarief doorberekent. Maar om het leuk te maken: De oude 11kW Allego palen in die provincies zijn wel even duur als elders in het land, dan loont een Eins pas wel weer iets. Leuker kunnen we het niet maken, wel complexer.Beetje offtopic misschien maar voor Allego kan ik de Eins kaart aanraden; 32,5 ct / kWh
Dat is waar, maar met 3 kWh per blokje kom je aardig uit. Als je safe wil zitten tel je een blokje minder dan in het scherm staat, zit je zeker aan de veilige kant.Dat is natuurlijk alleen zinvol als ie vol is, anders heb je geen idee hoeveel kWh er nog in de accu zit. (ik verval in herhaling maar hoe kan die functie nou niet op een EV zitten)
De pas heb ik nu 2x aangevraagd bij Maingau maar is nog nooit aangekomen dus daar heb ik geen ervaring meeDeGroteMuis schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:28:
[...]
[...]
En met de Maingau pas? Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar tot nu toe vlekkeloos. Autocharge zou trouwens ook moeten werken met de Maingau pas als betaalmiddel in de Fastnet app. Als je een nieuwere pas hebt dan. Zelf nog niet getest.
[...]
Ik ga eens kijken of het lukt Maingau toe te voegen aan de Fastned app, goede tip!
Edit: hmm daar heb je dus een pas voor nodig (en volgens de Maingau shop versturen ze niet meer naar NL)
[ Voor 8% gewijzigd door trippelb op 24-06-2020 11:38 ]
De ramen automatisch omlaag halen met de sleutels, maar het lukt niet 🙃 (ontgrendelen ingedrukt houden) weet iemand misschien iets?!
Dat is dan sinds kort, mijn pas heb ik ongeveer 2 weken geleden ontvangen en nu gekoppeld aan de Fastned app, ik heb alleen nog niet gekeken of autoladen werkt. Maar ik laad vrijwel altijd thuis.trippelb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:31:
[...]
De pas heb ik nu 2x aangevraagd bij Maingau maar is nog nooit aangekomen dus daar heb ik geen ervaring mee
Ik ga eens kijken of het lukt Maingau toe te voegen aan de Fastned app, goede tip!
Edit: hmm daar heb je dus een pas voor nodig (en volgens de Maingau shop versturen ze niet meer naar NL)
En je hebt de laadpas gekozen en niet de laadtoken? Van de token (Ladechip in Maingau taal) heb ik eerder gehoord dat die niet naar Nederland verstuurd worden, maar als dat ook geldt voor pasjes is dat nieuw dan. Wel balen, een laadpas vind ik toch handiger.trippelb schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:31:
[...]
De pas heb ik nu 2x aangevraagd bij Maingau maar is nog nooit aangekomen dus daar heb ik geen ervaring mee
Wat @jeroeng21 al zegt. Comfortsluiten moet je via het instellingen menu in je infotainment aanvinken. Toen ik wat aan het rondneuzen was, zag ik die optie bij mij standaard uitgevinkt. En als ik het goed zag, is die optie voor sluiten én openen. Even aanvinken, dan moet het werken.Dpinh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:41:
Een vraagje jongens, heb mijn golf al 2 weken in bezit en heb inmiddels al 1000km op de teller, merkte al snel dat er een functie niet werkte met de e golf,
De ramen automatisch omlaag halen met de sleutels, maar het lukt niet 🙃 (ontgrendelen ingedrukt houden) weet iemand misschien iets?!
Zo als eerder op dit forum geschreven laad hij maar op twee fases en niet drie. Moet nog wat tweaken om de laadsnelheid nog wat te verhogen. Nu eerst wat rijervaring opdoen .......
[...]
En je hebt de laadpas gekozen en niet de laadtoken? Van de token (Ladechip in Maingau taal) heb ik eerder gehoord dat die niet naar Nederland verstuurd worden, maar als dat ook geldt voor pasjes is dat nieuw dan. Wel balen, een laadpas vind ik toch handiger.
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/feJLStJvQzDCKJjGUg3xTC6V.jpg?f=user_large)
De token word ook naar nl verstuurd, ik heb hem! Ik was mijn laadpas kwijt vandaar.
Wat is een J Kenteken?FrankVolt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:53:
Gisteren heb ik mijn E-Golf in ontvangst kunnen nemen. Helaas twee dagen te vroeg voor een "J" kenteken. .
Ik mag hem straks om 17:00 ophalen... Kan ik al ergensmijn kenteken zien?
Ik heb mijn eigen vraag al beantwoord trouwens: https://mijnvoertuig.rdw.nl/
Helaas nog niet op naam.
Spannend! Nog een paar uurtjes voor je voort kan zoeven.Wescobar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:28:
Haha... Als dat het is zou me dat niet veel uitmaken...
Ik heb mijn eigen vraag al beantwoord trouwens: https://mijnvoertuig.rdw.nl/
Helaas nog niet op naam.
Ik heb een afspraak gemaakt maar denk dat ik het toch ga annuleren. Afspraak staat eind juli vast.
Ik rijd in de auto al sinds februari...ik weet alle knopjes al en weet wel hoe ik zuinig kan rijden etc.
Heeft het nog uberhaupt zin? De dame die ik aan de telefoon sprak zei van wel.
Ik ben pas sinds gisteren (yes, finally!) een happy e-Golf rijder en ben wel geïnteresseerd in de rijtraining. Baat het niet dan schaadt het niet, toch. Ik verwacht ondanks mijn jaaaarenlange rijervaring dat er voor mij best nog wel een hoop te leren zal zijn. Daarbij gaat het uiteraard niet om de basale bediening en knoppen maar primair om zuinig (en veilig) rijden, want met o.a. de verschillende regeneratiestanden en ACC is dat best anders dan met een ICE auto.ThaddeusX schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:56:
Heel toevallig werd ik gisteren gebeld door de gene die de gratis VW e-Golf \ eletkrisch rijden training geeft.
Ik heb een afspraak gemaakt maar denk dat ik het toch ga annuleren. Afspraak staat eind juli vast.
Ik rijd in de auto al sinds februari...ik weet alle knopjes al en weet wel hoe ik zuinig kan rijden etc.
Heeft het nog uberhaupt zin? De dame die ik aan de telefoon sprak zei van wel.
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Wat loopt de dealer dan te roepen dat hij gemaakt wordt op de laatste twee weken van mei.
Maakt verder toch niet uit, fait a compli, hij is binnen rijdt steeds in de “B” stand. AC aan in normaal. 14.4 kWh/100km niet slecht. Rijden vrijwel alleen 80km wegen.
Interessant. Bij mij zit er ook zo'n labeltje aan met in dit geval 18.03.2020, wat inderdaad voor 99% zeker een Duitse datumnotatie is. Precies een dag na de aankondiging van de fabriekssluiting vanwege Corona (https://www.autoweek.nl/a...gens-aanpak-corona-virus/).FrankVolt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:28:
Aan mijn sleutels van de auto zit een labeltje waarop de productiedatum (denk ik) staat 11-3-2020.
Wat loopt de dealer dan te roepen dat hij gemaakt wordt op de laatste twee weken van mei.
Maakt verder toch niet uit, fait a compli, hij is binnen rijdt steeds in de “B” stand. AC aan in normaal. 14.4 kWh/100km niet slecht. Rijden vrijwel alleen 80km wegen.
Wellicht dat de auto op dat moment wel gemaakt was en dat het gewoon lang geduurd heeft voordat het transport naar NL en de daadwerkelijke levering kon geschieden. Of misschien was ie wel gepland voor die week maar is de bouw een paar weken uitgesteld. Anyways, wat je zegt: het wordt er niet anders van en ik ben heel blij met de auto
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Heb net het kentekenbewijs in de bus ontvangen.
[ Voor 42% gewijzigd door FrankVolt op 25-06-2020 19:31 ]
Misschien gebruik ik de app te weinig of precies op de juiste momenten, maar ik heb er echt nooit problemen mee.
Het klimatiseren gebruik ik dagelijks.
De capaciteit van het airco systeem valt me wel tegen met deze dagen, hij heeft niks over.
Had ik gisteren ook helaas, je zou haast hopen dat iemand die interface reverse engineered zodat je zelf een app kan ontwikkelen. Echt tranen trekkend... vergeet niet je dealer hier mee lastig te vallen btw; wellicht als er genoeg klachten zijn dat ze eens een keer iets doen!DeGroteMuis schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:28:
Wat blijft die app toch waardeloos. De auto staat in de zon en ik moet zo weg, dus ik dacht even klima op afstand aanzetten. Vergrendelen en ontgrendelen via de app werkt, maar klimatiseren? Nee dan is verbinding met de auto opeens niet mogelijk.
Spiegelbeeld van de mijne?Markie001 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:39:
Hier inmiddels de 5000km gepasseerd.
Misschien gebruik ik de app te weinig of precies op de juiste momenten, maar ik heb er echt nooit problemen mee.
Het klimatiseren gebruik ik dagelijks.
De capaciteit van het airco systeem valt me wel tegen met deze dagen, hij heeft niks over.
Het enige goede dat de app vandaag deed, was de km range weergeven. Sowieso bijzonder om je range op te zien lopen bij iedere check terwijl de auto niet aangesloten is volgens de app.
Maar de Climate control deed het vandaag beter dan verwacht. Oké, voorkoelen via de emanager was best matig. De auto was echt niet op de ingestelde temperatuur terwijl ik 3 minuten na geplande vertrektijd bij de auto was. Maar binnen 2-3 minuten daarna was het al aardig afgekoeld. Thuis aangekomen na iets meer dan een half uur was de auto 21 graden vanbinnen. Met de CC op 18 en de laatste 5 minuten airco uit. Ik had wel alle ventilatieroosters open, misschien is dat het?
Goede! Afgelopen week wel gedaan, vandaagniet aan gedacht. Meteen even gemeld.Tomba schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Had ik gisteren ook helaas, je zou haast hopen dat iemand die interface reverse engineered zodat je zelf een app kan ontwikkelen. Echt tranen trekkend... vergeet niet je dealer hier mee lastig te vallen btw; wellicht als er genoeg klachten zijn dat ze eens een keer iets doen!
Vergrendelen en ontgrendelen kan bij mij niet via de app, hoe doe je dat?DeGroteMuis schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:28:
Wat blijft die app toch waardeloos. De auto staat in de zon en ik moet zo weg, dus ik dacht even klima op afstand aanzetten. Vergrendelen en ontgrendelen via de app werkt, maar klimatiseren? Nee dan is verbinding met de auto opeens niet mogelijk.
Moet je eerst de VW ident procedure doorlopen.RonaldPr schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:52:
[...]
Vergrendelen en ontgrendelen kan bij mij niet via de app, hoe doe je dat?
Mocht je willen klimatiseren zonder aan de lader te hangen: die optie moet je eerst in je Discover inschakelen.
De ander zijde van de paal had geen interrupties.
Is dit een egolf kwaal of ligt dit aan het laadstation.
Ik zie het ja.S_Chief schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:06:
[...]
Moet je eerst de VW ident procedure doorlopen.
Mocht je willen klimatiseren zonder aan de lader te hangen: die optie moet je eerst in je Discover inschakelen.
Wel grappig dat je de auto met je smartphone kunt ontgrendelen. Apple doet nu net of ze de eerste zijn met BMW die dat kunnen.
Dat werkt weer via NFC itt de werking van de We Connect app op de e-Golf.RonaldPr schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:06:
[...]
Ik zie het ja.
Wel grappig dat je de auto met je smartphone kunt ontgrendelen. Apple doet nu net of ze de eerste zijn met BMW die dat kunnen.
Apple heeft in feite hun NFC chip nu hiervoor vrijgegeven. Met Android kon het al lang op merken als BMW en Mercedes.
Ik heb het gevoel alsof ik mijn elleboog hoger wil plaatsen maar kan niet.
Standaard kleur is toch het mooiste. Gelukkig heb ik het ook in urano gray.Dionisio schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:46:
Ik heb de auto gister opgahaald en man wat en genot om te rijden
[Afbeelding]
Komend weekend maar een ritje inplannen
Veel plezier ermee!
Als ik zulke fotos zie wil ik toch de auto overkopen mja de range houd me tegen.
Jammer dat ze niet met een nieuwe e-Golf komen. De id3 is niet mijn smaak. Ik heb liever een sportievere auto dan een lelijke futuristische.
Je weet dat je de armsteun in hoogte kan verstellen (en naar voren/achteren kan schuiven)?ThaddeusX schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:33:
Zijn er trouwens meer mensen die niet zo blij zijn met de midden-armsteun? Het is te laag
Ik heb het gevoel alsof ik mijn elleboog hoger wil plaatsen maar kan niet.
Op de site van Volkswagen lijkt het wel of ze via de smartphone de auto ontgrendelen, dus wel met de NFC? Ze houden hem bij de deurkruk.S_Chief schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:07:
[...]
Dat werkt weer via NFC itt de werking van de We Connect app op de e-Golf.
Apple heeft in feite hun NFC chip nu hiervoor vrijgegeven. Met Android kon het al lang op merken als BMW en Mercedes.
Ook op de e-Golf? Nooit geweten. Ik weet wel dat je de optie kan selecteren in de app, maar dat gaat dan weer over het internet.RonaldPr schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:21:
[...]
Op de site van Volkswagen lijkt het wel of ze via de smartphone de auto ontgrendelen, dus wel met de NFC? Ze houden hem bij de deurkruk.
Edit:
[ Voor 33% gewijzigd door S_Chief op 27-06-2020 00:30 ]
Je hebt gelijk, alleen dus voor de nieuwste modellen. Ik zal het niet missen.S_Chief schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:23:
[...]
Ook op de e-Golf? Nooit geweten. Ik weet wel dat je de optie kan selecteren in de app, maar dat gaat dan weer over het internet.
Edit:
[Afbeelding]
De Achterbak, de auto is niet geleverd met reservewiel. Ansich geen issue, de variable laadklep is ook mooi, eronder liggen de laadkabels, heel veel extra ruimte zit er niet onder. Maar lijkt waar de reserve wiel zou zitten een cover in te zitten (gelijmd?).
Hebben jullie nog extra accessoires in de auto geplaatst? EHBO kit, schoonmaak spullen, ijskrabber. Of voor de laadkabel?
Daarnaast, beetje lopen puzzelen met CruiseControl (CC), blijkbaar kan je dus alleen met Adeptief CC rijden of met snelheidsbegrenzer. dat is soms wel wennen gezien de ruimte die de ACC tussen auto's laat.
Uhmm nee? Hoe stel je het in qua hoogte?S_Chief schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:36:
[...]
Je weet dat je de armsteun in hoogte kan verstellen (en naar voren/achteren kan schuiven)?
Ik kan het alleen naar voren en achteren schuiven lijkt het wel
EHBO doosje, microvezeldoek, twee sprays met water en Poorboys Spray & Wipe en een zonnescherm.Boogie88 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:39:
Hebben jullie nog extra accessoires in de auto geplaatst? EHBO kit, schoonmaak spullen, ijskrabber. Of voor de laadkabel?
Daarnaast, beetje lopen puzzelen met CruiseControl (CC), blijkbaar kan je dus alleen met Adeptief CC rijden of met snelheidsbegrenzer. dat is soms wel wennen gezien de ruimte die de ACC tussen auto's laat.
Tsja, wat die ACC eigenlijk aanhoudt is ook de veilige afstand om nog op tijd te stoppen in het geval van een noodstop. Afstand kan je wel instellen btw. En desnoods even zelf gas geven als je dichterbij wilt rijden.
[ Voor 80% gewijzigd door S_Chief op 27-06-2020 13:02 ]
Edit: ik heb het inmiddels door! Hij gaat op een ander manier omhoog dan ik gedacht hadS_Chief schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:50:
@ThaddeusX Naar boven tillen en stoppen op de gewenste hoogte. Dan blijft hij daar hangen. Om plat te doen helemaal openen en vervolgens sluiten.
[...]
[ Voor 38% gewijzigd door ThaddeusX op 28-06-2020 10:46 ]
Ik vind de acc bij 100-105 ook best een flinke afstand houden. Op zich prima voor gewoon achter elkaar rijden, maar normaal gesproken zou ik zo ongeveer op halve afstand pas naar links gaan om te beginnen met inhalen. En na het inhalen zou ik ook eerder naar rechts gaan dan de blind spot monitor leuk vindt. Dat voelt soms wel als onnodig links rijden.S_Chief schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:50:
@ThaddeusX Naar boven tillen en stoppen op de gewenste hoogte. Dan blijft hij daar hangen. Om plat te doen helemaal openen en vervolgens sluiten.
EHBO doosje, microvezeldoek, twee sprays met water en Poorboys Spray & Wipe en een zonnescherm.
Tsja, wat die ACC eigenlijk aanhoudt is ook de veilige afstand om nog op tijd te stoppen in het geval van een noodstop. Afstand kan je wel instellen btw. En desnoods even zelf gas geven als je dichterbij wilt rijden.
Detailer en gewoon water? Hoe krijg je dat weer goed droog met alleen deppen, zodat het niet lelijk opdroogt? Als er na een paar dagen zand, stof, stuifmeel op de lak zit wrijf ik daar liever niet overheen.
@Boogie88 Bijna hetzelfde lijstje als S_Chief. EHBO doosje, 3 microvezeldoeken, flesje demi water, spuitflacon Dodo Juice Basics of Bling detailer, ijskrabber, wat boodschappentassen, zonnescherm voor de voorruit en een bagagenetje.
Detailer en water voor vogelpoep, demi water in plaats van kraanwater om lelijk opdrogen te voorkomen als er nog wat achterblijft. Drie microvezels, eentje voor de laadkabel als die nat of vuil is, eentje nat, eentje droog. Tassen voor boodschappen zijn altijd wel handig en als ik een keer in een flinke bui geen zin heb om de kabel af te vegen, kan die zo in een tas.
En een halve meter afstand is natuurlijk veel en veel te weinig. Je voorganger hoeft maar om wat voor reden dan ook even op de rem te tikken en je bent het haasje.
[ Voor 25% gewijzigd door S_Chief op 29-06-2020 10:52 ]
Wat is mij opgevallen:
Via de A7 met c.a. 100 km/h naar het zuiden. Bij het begin geeft de actieradius 240 km aan, er staat een stevige zuidenwind. Afstand naar het startpunt c.a. 37 km, hier aangekomen is mijn actieradius nog c.a. 175 km. Dat begint niet goed dacht ik. Gedurende de rest van de rit bleef de actieradius hierop staan, tot aan Medemblik aan toe. Rijd in de “B” stand en in de eco stand, niet eco plus, met de a/c aan. Na het vervolgen van de rit ben ik na een 125km rijden met een actieradius van 120 km weer thuis.
Na 5 uurtjes aan de lader ongeveer 20 kW in de wagen te hebben gepompt is hij/zij weer helemaal vol.
Zeer blij met mijn Tesla Wall Connector.
/f/image/5T4YoYfw2bZhDbnmQxu7TPxl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Np8VRMM9xKPJd1zquQ3ep9EJ.jpg?f=fotoalbum_large)